Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

O šumavské lokálky bojují tři dopravci. Čtvrtý nabídl autobusy

První soutěž na provozování vlaků po dvou letech potvrdila velký zájem dopravců o byznys s dotovanou veřejnou dopravou. Do tendru na provoz vlaků v Jihočeském kraji na pošumavských lokálkách se přihlásily nakonec tři firmy. Nejnižší cenu nabídl soukromý dopravce GW Train Regio patřící pod skupinu ČSAD Jihotrans.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V84á65c54l71a39v 21H14e87j38n96a 9646156844499

Nevytížené šumavské lokálky? Děláte si legraci? Jako průvodčí jsem si dost užíbval na tgratích Volary- ČB, Volary-Číčenice a Volary- Strakonice....

+2/0
4.12.2014 6:09

M34i47l34a86n 61M18a91j26e85r28č88í23k 1200610844696

Přiznám se, že mne čím dál víc napadá otázka:

Proč nikdo ze zodpovědných neuvažuje, po vzoru Německa či Francie (vím, že jsem četl o trati přímo u Paříže) o změně tzv. "nevytížených" železničních lokálních tratí na tratě tramvajové (respektive díky separaci od silnic/tzv. pozemních komunikací na rychlotramvajové), jejichž provoz by měl být levnější, protože jim stačí jednodušší systémy zabezpečení, nižší nosnost tratě, protože je obecně počítáno s nižší hmotností vozidel po ní jezdících?

Jistěže máme tramvaje na el. napájení a ty tratě jsou neeletrifikované, ale:

1.) eletrifikace tram. tratě je technicky jednodušší a tedy levnější než železnice

2.) el. motory bývají tišší než dieslové a tichost provozu by v oblasti cenné přírody, jako je Šumava, měla být preferovaná

3.) tramvajové tratě mohou mít větší/prudší sklon či prudší (o menších poloměrech) oblouky + mohou vést ve vozovkách a drážní/tramvajová vozidla jet mezi silničními (byť toto je, kvůli nutnému omezení rychlosti na max. 50km/h, vhodné jen na nezbytně nutnou vzdálenost) = bylo by technicky a za přiměřených finančních nákladů reálné přiblížit zastávky k obydlím či místu zaměstnání cestujících

4.) ovšem na druhou stranu by i tramvaj (jako jiné drážní, avšak nekolejové, vozidlo - trolejbus) jistě technicky mohla mít variantní pohon (zejména zálohový, ale klidně i pravidelně používaný - v určitých místech bez příslušné napájecí trakce) =dieslový agregát. Dovedu si představit, že díky nim by mohla zajíždět v konečných stanicích tratě s návazností na železniční tratě na koleje nad nimiž je železniční trolejové vedení.

5.) i na tram. trati je (jako kdysi i v ČR) technicky možné (při postavené dostatečné průjezdní šířce) provozovat nákladní dopravu s klasickými železničními vagóny, byť při omezené délce soupravy a její váhy (po právní stránce asi jako vlečkové dopravy).

+2/0
3.12.2014 21:58

M30i31c65h48a25l 85O28p35a78t64r64n57ý 4732512242461

vlakotramvaj muze byt i dieslova,kdyz se chce. viz tzv

modell zwikau

0/0
3.12.2014 22:29

M75i46l34a55n 25M81a23j76e96r13č45í79k 1220350844986

Jenže naše právo (drážní zákon) termín vlakotramvaj nezná ani po víc jak desetileté snaze propojení pomocí jí Liberce s Jabloncem = snaze o možnost zrušení dosavadní meziměstské tramvajové jednokolejky (s několika výhybnami) díky propojení městských tratí s tzv. dablovanou železniční tratí, jíž by nově mohly využít spoje jedoucí po tramvajových tratích do center měst.

Situace dopadla tak, že právě se (takřka) dokončuje totální rekonstrukce na dvoukolejnou a tzv. běžně rozchodnou trať (1435mm) z původní meziměstské jednokolejné úzkorozchodné tramvajové tratě

Já psal možnost opačné "cesty" = současnou železniční trať nově schválit jako tramvajovou, což by nemělo vyžadovat složitou změnu právních předpisů (drážního zákona).

0/0
3.12.2014 23:27

M25i85l12a29n 25M28a43j67e98r18č11í43k 1810220614306

jó, že by zůstalo fyzické kolejové propojení na železniční síť by vůbec nemělo vadit - existuje např. v Brně hned 2x (díky propojovacímu oblouku s železniční vlečkou do BVV a v Králově Poli spojkou mezi tram. obratištěm a nákladovými kolejemi železničního nádraží).

Mám pocit, že i v některých dalších městech bude něco podobného.

0/0
3.12.2014 23:44

T70o24m 70J95u25r18e32č94k74a 6505652125185

Myšlenka dobrá, ale v tomto konkrétním případě má háček: Vojenský prostor Boletice. Železnice musí být zachována ze strategických (armádních) důvodů.

0/0
3.12.2014 22:39

M30i31l42a83n 51M32a87j52e98r60č73í26k 1190360804236

já nepsal, že koleje nemohou zůstat v původní poloze a nosnosti - naopak jsem psal, že i po schválení tratě jako tramvajové je reálné na ní zachovat vozbu nákladních železničních vagónů, a to díky současnému schválení tratě (či jejího úseku) i jako železniční vlečky (nikde v drážním zákoně totiž nevidím zákaz tohoto "souběhu" využití = je i dnes právně možné).

0/0
3.12.2014 23:35

J67i95ř69í 63E67r59b14e24n 1833534886857

Zajímalo by mě, jestli si dopravní "esperti" pánové Baloun s Brožkem dokážou přečíst tohle: http://dopravni.net/zeleznice/16255/jak-dale-s-financovanim-dopravni-infrastruktury/  ;-)

+2/0
3.12.2014 21:09

J33o67s26e42f 16B91a22l59o78u77n 4780486355271

Co nám jako má říci obecně popsaný a navíc všeobecně známý,systém financování a správy silničních komunikací?Tam je jen omíláno to co všichni vědí a navíc nějak nechápu co to má společného s článkem?Pokud autobus,platící silniční a ostatní daně,bude jezdit po stávajících silnicích tak zkrátka výjde levněji než vlak,o tom není sporu a silnice se nestaví jen kvůli autobusům,na rozdíl od kolejí primárně určených pro vlaky.A autobus jezdící v závazku veřejné dopravy na Šumavě nepotřebuje aby se kvůli němu stavěli silnice,takže o co tedy vlastně jde?

+1/−1
3.12.2014 21:33

R96a63d44e16k 85J48a68n51a87t49a 9345616784252

Zrovna v případě těchto šumavských linek byste nějaké nové silnice potřeboval. Tratě tam vedou mimo směry kudy vedou silnice.

Navíc se zde jedná o turistiku. Lidi prostě na výlet jezdí buď autem nebo vlakem. Když vlak zrušíte pojedou autem. Většinu lidí bus jako varianta ani nenapadne. Takže vám bude jezdit lidí třetina, zrušíte kvůli tomu spoje, atd. až nebude jezdit nic.

+1/0
4.12.2014 0:13

M90i27l73o68š 54V70o86n15d25r13u23š96k80a 5615131577134

Máte pravdu. Pokud jedu za cykloturistikou, či na vodu, těžko nacpu kola pro celou rodinu či loď do autobusu. To se tam radši odvezu autem.

0/0
4.12.2014 9:44

R30o60m58a51n 91P57o10l69á44č55e54k 5176879305

Bohužel článek celkem opět o ničem... Víme akorát cenu, ale tím jsme skončili.. Vozový park nezazněl, další podmínky soutěže taky ne...

+3/0
3.12.2014 21:01

J13a75n 37S19ů91r97a 4205273783642

Vozový park je předmětem dalších kol. Ale chápu Vaše zklamání:-)

+2/0
3.12.2014 23:07

R39a38d65e92k 49J89a43n60a69t14a 9875306474542

Pokud se jednalo o konkrétních cenách za vlkm, tak v podmínkách se muselo psát i o parametrech vozového parku. Jinak by nabídka nešla připravit.

0/0
4.12.2014 0:14

J95a77n 49S39ů28r85a 4765833113442

Otvírání obálek ale ještě není o tom, zda byly splněny zadávácí podmínky.

0/0
4.12.2014 0:36

J20o63s66e94f 33K34o77z37e62l 1476336235915

Ale jak k tomu přijde 100 tisícová armáda režijkářů ?

http://ekonomika.idnes.cz/cestovani-skoro-zdarma-stat-prodlouzil-rezijky-fun-/eko-doprava.aspx?c=A141113_214410_eko-doprava_neh

+1/−9
3.12.2014 18:53

J70o40s78e61f 15B27a53l68o43u71n 4480876545531

Závist?

+7/0
3.12.2014 19:00

J23o49s38e34f 21K52o88z19e47l 1546336955135

Kdepak, spíš škodolibá radost !

0/−2
3.12.2014 19:03

A18l64a95n 69Ř26e43p39k25a 4265356

Já bych to tipoval spíš na tu závist, že neděláte taky na železnici a jste tedy bez režijky ;-)

+4/0
3.12.2014 20:03

M38a92r20t96i61n 61N84o88v82o19t33n83ý 3836666591874

Kdybyste se dobře učil, tak jste taky mohl dělat na dráze. Tak teď těm pilnějším nezáviďte.

+6/0
3.12.2014 20:08

J98a25n 40S84ů15r56a 4135203793432

Pane Novotný, opakovaný vtip není vtipem:-)

+2/−2
3.12.2014 23:13

J16o41s41e67f 65B57a26l94o70u30n 4900346315971

Nejlevnější a nejlepší varianta jsou autobusy.S EURO 6 jsou ekologičtější než dieselové motorové vlaky,jsou flexibilnější a sdílejí dopravní cesty s ostatními druhy dopravy.Navíc stačí námraza nebo oprava trati a stejně to musejí odjezdit autobusy,na rozdíl od nich vlak na objížďku nemůže.Miliarda se v tom případě dá využít efektivněji než ji promrhat ve vláčkách.

+1/−9
3.12.2014 18:08

M11i95r97o82s53l74a71v 58G73r59o45s48s67m56a88n86n 8342159794

Námraza na trojeji vadí hlavně dieslovým lokomotivam. Kdežto autobusům ne. :-)

+6/0
3.12.2014 18:34

J81i14ř92í 54E13r80b75e26n 1713944866137

Euro 6 může mít i drážní vozidlo. Jde jen o motor. Tatra umí vyrobit Euro 5 pro vůz 830  bez elektroniky...

+5/0
3.12.2014 18:55

J53a19n 93S80ů35r14a 4185823443512

Vítejte v pekle:-)

+2/−1
3.12.2014 23:22

J61i65n69d19ř90i96c79h 56Š13k73o12p47e95k 4925301240935

„Důvodem je vysoká kumulace rizik spojených s tímto nabídkovým řízením a následnou realizací tohoto projektu

Nj,. nějak se kraji nechce zisky outsorcovat a rizika a ztráty platit. To je ale zlý kraj ;-D

+2/0
3.12.2014 17:52

M89a97r71t89i81n 56K87u49b60í64k 9127789916533

Proč tedy pan Novotný parazituje na kapacitě tratě Praha-Ostrava a nejezdí do Ostravy slavnými autobusy?! Pan Novotný a jeho odborníci asi nikdy nebyli na Šumavě. Nebo, že by dělal zeď protiželezničně laděnému současného vedení kraje, který loni zrušil provoz do Týna nad Vltavou a předtím do Netolic? Autobus na Šumavě je naprosto nevhodný. Je zajímavé, že do těchto tratí se investovaly milony a někoho vůbec napadne něco takového..Jednání pana Novotného je stejné jako v zemích bývalého SSSR, kde někeří podnikatelé koupili trolejbusové a tramvajové provozy a pak je zrušili a na lukrativnívh místech vozoven postavili developerské šílenosti.

+9/0
3.12.2014 17:50

J79i74n72d30ř57i13c50h 24F16i17a79l97a 4168562509459

„Na většině úseků je vlak zbytečný, jezdí tam málo lidí a stačil by autobus. Kraj by tak mohl ušetřit za celou dobu skoro miliardu korun,“ řekl Novotný. A já jsem si myslel, že v rámci tendru bude také zvýšení počtu cestujících, cestou zatraktivnění dopravy po železnici. Takže pánům jde asi jen o dotace? ;-D

+13/0
3.12.2014 17:43

J91i42n38d21ř87i68c50h 61Š62k93o79p36e43k 4185401940485

podstatný je vytřískat prachy a je jedno jak. Po nich potopa

+9/0
3.12.2014 17:53

J70o32s54e52f 22B54r50o72ž41e94k 7303745752491

Exisuje nějaký důvod pro zatraktivňování dopravy z 19tého století - tedy vlakové? Nebo se má zrušit silnice a nechat to je na železnici, aby se neduplikovaly náklady? Takže sanitka pojede po kolejích hezky až do domku s nemocným.............

+3/−7
3.12.2014 18:08

M17i50r53o17s61l42a98v 20G50r63o84s61s17m51a87n30n 8362799464

Železnice je ale doprava 21. století. Pokud o ni budeme řádně pečovat a vnímat ji tak.

+6/−2
3.12.2014 19:40

J88i75ř60í 12H74o68v86o84r97k42a 8277776292675

pokud ovšem neobsluhuje luhy a háje namísto obcí.

0/0
5.12.2014 12:20

M73a14r60t93i11n 88N50o40v19o89t55n42ý 3716906651214

I moje děti na základní škole chápou, že železniční a silniční doprava mají každá svoje určení a význam.

+4/0
3.12.2014 20:12

J34i52ř41í 54E49r69b70e61n 1773554596677

Železniční doprava je dopravou 21. století díky tomu, že oproti silniční dopravě vyniká zejména:

- nízkou energetickou náročností = vyšší efektivitou = mnohem výhodnějším poměrem získaného výkonu na jednotku vynaložené energie (spálené nafty, spotřebované megawatthodiny) díky nízkému koeficientu tření,

- vysokou bezpečností provozu, protože po většinu let nefiguruje žádná smrt zaviněná drážní dopravou (Ivetu Bartošovou fakt do obětí železnice nepočítám),

- vysokou přepravní kapacitou, protože jeden fíra odveze najednou desetkrát až stokrát víc lidí nebo nákladu oproti jednomu řidiči autobusu či náklaďáku, a takový dopravní prostředek taky zabere mnohem míň prostoru na dopravní cestě,

- vysokou spolehlivostí provozu, protože na rozdíl od silniční dopravy jezdí vlak stejnou rychlostí bez ohledu na vítr, sníh, déšť, mlhu, náledí atd.

.

Těch výhod bude určitě ještě víc, ale tyhle čtyři jsem teď narychlo vysypal z rukávu po večeři.

+8/−1
3.12.2014 20:48

J39a32n 64S64ů52r43a 4385323303562

tak toto aplikujte například na trať Frýdlant - Jindřichovice pod Smrkem.

0/−2
3.12.2014 23:44

A31l28a51n 87Ř86e20p70k64a 4785416

A to měl Radim vždycky plno keců, že by vzal i lokálku z Horní do Dolní s jednou babičkou a třemi slepicemi.. že je to jistější byznys než nedotovaná linka praha-ostrava ;-D

+10/−3
3.12.2014 17:34

T52o36m 50J61u66r94e24č41k59a 6215342395365

Víš jak. "Nikdo vám nedá víc, než vám Jančura může slíbit." ;-D

+9/0
3.12.2014 18:07

J72o83s59e31f 25B19a16l36o23u76n 4940306215971

R^;-D

+1/0
3.12.2014 18:20

J27a50n 28S73ů90r45a 4875123603892

Jistější je, že pan Řepka se ozve vždy, když se napíše slovo Jančura nebo Regiojet:)

+2/0
3.12.2014 23:29

L22i37b11o80r 71Z36a15v24ř71e17l 8279576591472

Zajímavé je,jak vy jste zamindrákovaný Jančurovec!!

0/0
4.12.2014 5:02

J86i15ř56í 26L43o30u24k48o88t98a 8930307601926

pane Brožek,chtělo by to se občas zamyslet než se z té pusy něco vypustí.jaká halda zaměstnanců,jaká údržba svršku???máte pocit,že když vidíte v autobuse jen autobusáka tak už na tom není nikdo zainteresován???údžba silnice dle vás není potřeba,když po ní jezdí nejen autobusy???vás bych chtěl potkat.jestli je pro vás dopravní obslužnost rozhazování a rozkrádání tak co dodat.kdyby blbost kvetla tak vy budete obalenej.jen žasnu8-o

+8/−1
3.12.2014 16:56

J83o20s62e80f 48B70r29o64ž29e93k 7973225952321

Zkuste jmenovat jednu jedinou silnici, po které jezdí jenom autobusy a už nic jiného, tedy žádá policie, žádní hasiči, žádná sanitka, žádná rozvážka pošty nebo zboží do obchodu.

A zkuste jmenovat jedinou železnici, po které naopak jede sanitka nebo hasiči. 

Pokud nechápete rozdíl mezi výlučnou dopravní cestou, která je navíc nevyužitá a sdílenou !!!! cestou, pak je další diskuze zbytečná.

A pokud nechápete přečtené, tak se ani nesnažte reagovat.

+3/−8
3.12.2014 17:47

M92i15r82o55s42l11a25v 40G96r10o95s13s73m78a16n85n 8422829374

Možná kraj hledá kvalitu, kapacitu, bezpečnost. A dbá na ekologii.

+2/0
3.12.2014 19:42

J21o92s20e24f 43B46r95o65ž47e43k 7373605232361

Jo a pokud se dá stejná dopravní obslužnost zajistit o miliardu levněji - jak je vidět tak v tomto případě to je lehce možné - a někdo to neudělá, tak tu miliardu skutečně rozkradl.

+2/−5
3.12.2014 17:48

J25o36s91e75f 10B25r76o46ž51e19k 7463505502691

A p. Kubík je proti tomu, že se má ušetřit miliarda, když je možné totéž zajistit o miliardu levněji. Ano, jsou mezi námi tací, kteří chtějí rozkrádat miliardy z daní ostatních.

0/−2
3.12.2014 18:06

J32a61n 54Z25b90o35ř62i49l 3659927899

Se divím, že nepřihlásil RegioJet, který vždycky bere skoro všechno a jde i přes překážky..

0/−1
3.12.2014 16:54

J45o27s66e78f 43B41r62o62ž75e22k 7643795692161

Nejvýhodnější je samozřejmě 4 varianta - nahradit to autobusy. Nemusely by se udržovat prodělečné dráhy, halda zaměstnanců na dopravní cestě a údržba svršku. Navíc jak vidíme, autobusy jezdí i když vlaky stojí ;-D. A ušetřená miliarda taky není k zahození. Ovšem asi právě proto to nedostanou, protože přece rozhazovat a rozkrádat se musí.

+4/−18
3.12.2014 15:30

P89e60t21r 77M42a77r91e36š 8590256

Nejvýhodnější varianta je přeci nedělat nic. :-)

+3/0
3.12.2014 15:40

L96u72k14á98š 68Š21m34a10h38e36l 2447324862114

Uvědomujete si vůbec, že jde o tratě s výrazně převažujícím turistickým provozem, tedy s přepravou velkých skupin, kol a lyží, což je něco, co běžný autobusový provoz nezvládá? Samozřejmě, nabízí se jezdit tak nějak v busech mimosezónně nebo mimošpičkově a kombinovat to s vlaky, ale to je z hlediska cestujícího asi nejhorší možnost. Navíc trať ČB - Nové Údolí prochází masivní rekonstrukcí s peronizací a zvýšením traťové rychlosti, což má umožňovat provoz moderních svižných nízkopodlažních vozidel, zatímco vy byste asi všechny nahnal do starých vysokopodlažních busů jen proto, že na provoz je to nejlevnější. (Takovým busem jsem v těchto končinách jel zrovna nedávno, bohužel bus do cíle vinou mizerného technického stavu nedorazil a dle vyjádření pravidelnějších cestujících to nebylo poprvé). A v neposlední řadě - v některých úsecích šumavských lokálek vůbec nevede silnice bez zákazu vjezdu z důvodu vojenského prostoru, ochrany přírody (národní park) nebo nezpůsobilosti silnice pro provoz čehokoliv motorového;-D (Nové Údolí - Nová Pec = 22 km, Hodňov - Hořice na Šumavě = 17 km, Stožec - Volary = 10 km, Skříněřov - Chroboly = 6 km, problém by byl pro autobusy i na silnici k stanici Zátoň). Tam byste měnil ochranné nebo vojenské předpisy? Nebo byste stavěl novou silnici?

+14/−1
3.12.2014 16:25

J33o51s67e16f 19B17r69o84ž41e60k 7213645562581

Jistě, a ty miliardy z oken se vyhodí jenom kvůli pár smradavejm pumpičkářům, co nejsou schopni si na tom kole nikam dojet a musí si ho vézt vlakem.  Tak ať stojí jízdenka s kolem 1000,- a nic se nedotuje, když to je tak potřebné, tak to určitě bude fungovat i bez parazitování na daních ostatních.

+2/−7
3.12.2014 17:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.