Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

O šumavské lokálky bojují tři dopravci. Čtvrtý nabídl autobusy

První soutěž na provozování vlaků po dvou letech potvrdila velký zájem dopravců o byznys s dotovanou veřejnou dopravou. Do tendru na provoz vlaků v Jihočeském kraji na pošumavských lokálkách se přihlásily nakonec tři firmy. Nejnižší cenu nabídl soukromý dopravce GW Train Regio patřící pod skupinu ČSAD Jihotrans.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V86á10c63l62a80v 69H12e63j65n82a 9286686734829

Nevytížené šumavské lokálky? Děláte si legraci? Jako průvodčí jsem si dost užíbval na tgratích Volary- ČB, Volary-Číčenice a Volary- Strakonice....

+2/0
4.12.2014 6:09

M50i40l61a45n 86M92a15j19e94r44č93í15k 1660560354416

Přiznám se, že mne čím dál víc napadá otázka:

Proč nikdo ze zodpovědných neuvažuje, po vzoru Německa či Francie (vím, že jsem četl o trati přímo u Paříže) o změně tzv. "nevytížených" železničních lokálních tratí na tratě tramvajové (respektive díky separaci od silnic/tzv. pozemních komunikací na rychlotramvajové), jejichž provoz by měl být levnější, protože jim stačí jednodušší systémy zabezpečení, nižší nosnost tratě, protože je obecně počítáno s nižší hmotností vozidel po ní jezdících?

Jistěže máme tramvaje na el. napájení a ty tratě jsou neeletrifikované, ale:

1.) eletrifikace tram. tratě je technicky jednodušší a tedy levnější než železnice

2.) el. motory bývají tišší než dieslové a tichost provozu by v oblasti cenné přírody, jako je Šumava, měla být preferovaná

3.) tramvajové tratě mohou mít větší/prudší sklon či prudší (o menších poloměrech) oblouky + mohou vést ve vozovkách a drážní/tramvajová vozidla jet mezi silničními (byť toto je, kvůli nutnému omezení rychlosti na max. 50km/h, vhodné jen na nezbytně nutnou vzdálenost) = bylo by technicky a za přiměřených finančních nákladů reálné přiblížit zastávky k obydlím či místu zaměstnání cestujících

4.) ovšem na druhou stranu by i tramvaj (jako jiné drážní, avšak nekolejové, vozidlo - trolejbus) jistě technicky mohla mít variantní pohon (zejména zálohový, ale klidně i pravidelně používaný - v určitých místech bez příslušné napájecí trakce) =dieslový agregát. Dovedu si představit, že díky nim by mohla zajíždět v konečných stanicích tratě s návazností na železniční tratě na koleje nad nimiž je železniční trolejové vedení.

5.) i na tram. trati je (jako kdysi i v ČR) technicky možné (při postavené dostatečné průjezdní šířce) provozovat nákladní dopravu s klasickými železničními vagóny, byť při omezené délce soupravy a její váhy (po právní stránce asi jako vlečkové dopravy).

+2/0
3.12.2014 21:58

M22i58c81h56a95l 98O91p76a31t13r55n10ý 4792822442941

vlakotramvaj muze byt i dieslova,kdyz se chce. viz tzv

modell zwikau

0/0
3.12.2014 22:29

M45i81l67a53n 73M62a75j23e89r94č43í19k 1960410314416

Jenže naše právo (drážní zákon) termín vlakotramvaj nezná ani po víc jak desetileté snaze propojení pomocí jí Liberce s Jabloncem = snaze o možnost zrušení dosavadní meziměstské tramvajové jednokolejky (s několika výhybnami) díky propojení městských tratí s tzv. dablovanou železniční tratí, jíž by nově mohly využít spoje jedoucí po tramvajových tratích do center měst.

Situace dopadla tak, že právě se (takřka) dokončuje totální rekonstrukce na dvoukolejnou a tzv. běžně rozchodnou trať (1435mm) z původní meziměstské jednokolejné úzkorozchodné tramvajové tratě

Já psal možnost opačné "cesty" = současnou železniční trať nově schválit jako tramvajovou, což by nemělo vyžadovat složitou změnu právních předpisů (drážního zákona).

0/0
3.12.2014 23:27

M43i36l47a58n 39M30a85j20e69r97č94í32k 1890890764536

jó, že by zůstalo fyzické kolejové propojení na železniční síť by vůbec nemělo vadit - existuje např. v Brně hned 2x (díky propojovacímu oblouku s železniční vlečkou do BVV a v Králově Poli spojkou mezi tram. obratištěm a nákladovými kolejemi železničního nádraží).

Mám pocit, že i v některých dalších městech bude něco podobného.

0/0
3.12.2014 23:44

T70o53m 21J38u72r19e13č22k22a 6285492745405

Myšlenka dobrá, ale v tomto konkrétním případě má háček: Vojenský prostor Boletice. Železnice musí být zachována ze strategických (armádních) důvodů.

0/0
3.12.2014 22:39

M79i12l73a52n 93M47a70j94e53r32č88í10k 1950300134606

já nepsal, že koleje nemohou zůstat v původní poloze a nosnosti - naopak jsem psal, že i po schválení tratě jako tramvajové je reálné na ní zachovat vozbu nákladních železničních vagónů, a to díky současnému schválení tratě (či jejího úseku) i jako železniční vlečky (nikde v drážním zákoně totiž nevidím zákaz tohoto "souběhu" využití = je i dnes právně možné).

0/0
3.12.2014 23:35

J86i15ř83í 16E25r83b72e74n 1733194866137

Zajímalo by mě, jestli si dopravní "esperti" pánové Baloun s Brožkem dokážou přečíst tohle: http://dopravni.net/zeleznice/16255/jak-dale-s-financovanim-dopravni-infrastruktury/  ;-)

+2/0
3.12.2014 21:09

J11o76s15e50f 43B28a85l23o21u25n 4960456245531

Co nám jako má říci obecně popsaný a navíc všeobecně známý,systém financování a správy silničních komunikací?Tam je jen omíláno to co všichni vědí a navíc nějak nechápu co to má společného s článkem?Pokud autobus,platící silniční a ostatní daně,bude jezdit po stávajících silnicích tak zkrátka výjde levněji než vlak,o tom není sporu a silnice se nestaví jen kvůli autobusům,na rozdíl od kolejí primárně určených pro vlaky.A autobus jezdící v závazku veřejné dopravy na Šumavě nepotřebuje aby se kvůli němu stavěli silnice,takže o co tedy vlastně jde?

+1/−1
3.12.2014 21:33

R58a79d55e85k 74J56a47n90a86t88a 9985546224102

Zrovna v případě těchto šumavských linek byste nějaké nové silnice potřeboval. Tratě tam vedou mimo směry kudy vedou silnice.

Navíc se zde jedná o turistiku. Lidi prostě na výlet jezdí buď autem nebo vlakem. Když vlak zrušíte pojedou autem. Většinu lidí bus jako varianta ani nenapadne. Takže vám bude jezdit lidí třetina, zrušíte kvůli tomu spoje, atd. až nebude jezdit nic.

+1/0
4.12.2014 0:13

M64i77l16o58š 34V54o14n26d25r39u12š18k25a 5235481727584

Máte pravdu. Pokud jedu za cykloturistikou, či na vodu, těžko nacpu kola pro celou rodinu či loď do autobusu. To se tam radši odvezu autem.

0/0
4.12.2014 9:44

R52o21m92a69n 76P61o17l85á93č12e49k 5376509125

Bohužel článek celkem opět o ničem... Víme akorát cenu, ale tím jsme skončili.. Vozový park nezazněl, další podmínky soutěže taky ne...

+3/0
3.12.2014 21:01

J42a74n 70S59ů96r46a 4955853923222

Vozový park je předmětem dalších kol. Ale chápu Vaše zklamání:-)

+2/0
3.12.2014 23:07

R92a12d80e52k 64J93a24n61a93t95a 9605326714962

Pokud se jednalo o konkrétních cenách za vlkm, tak v podmínkách se muselo psát i o parametrech vozového parku. Jinak by nabídka nešla připravit.

0/0
4.12.2014 0:14

J61a44n 41S87ů73r56a 4665293383462

Otvírání obálek ale ještě není o tom, zda byly splněny zadávácí podmínky.

0/0
4.12.2014 0:36

J88o24s23e42f 95K17o63z37e58l 1976736265395

Ale jak k tomu přijde 100 tisícová armáda režijkářů ?

http://ekonomika.idnes.cz/cestovani-skoro-zdarma-stat-prodlouzil-rezijky-fun-/eko-doprava.aspx?c=A141113_214410_eko-doprava_neh

+1/−9
3.12.2014 18:53

J44o88s41e66f 18B48a75l54o75u54n 4410236175311

Závist?

+7/0
3.12.2014 19:00

J82o53s96e14f 39K73o31z53e90l 1776846265155

Kdepak, spíš škodolibá radost !

0/−2
3.12.2014 19:03
Foto

A63l92a23n 32Ř31e17p67k85a 4565606

Já bych to tipoval spíš na tu závist, že neděláte taky na železnici a jste tedy bez režijky ;-)

+4/0
3.12.2014 20:03

M91a25r15t40i17n 55N73o33v45o43t41n54ý 3876536321884

Kdybyste se dobře učil, tak jste taky mohl dělat na dráze. Tak teď těm pilnějším nezáviďte.

+6/0
3.12.2014 20:08

J60a81n 55S68ů14r47a 4395933903392

Pane Novotný, opakovaný vtip není vtipem:-)

+2/−2
3.12.2014 23:13

J15o12s37e77f 10B85a25l98o13u52n 4930956415261

Nejlevnější a nejlepší varianta jsou autobusy.S EURO 6 jsou ekologičtější než dieselové motorové vlaky,jsou flexibilnější a sdílejí dopravní cesty s ostatními druhy dopravy.Navíc stačí námraza nebo oprava trati a stejně to musejí odjezdit autobusy,na rozdíl od nich vlak na objížďku nemůže.Miliarda se v tom případě dá využít efektivněji než ji promrhat ve vláčkách.

+1/−9
3.12.2014 18:08

M31i90r44o39s81l37a54v 78G38r34o81s61s32m70a53n91n 8382889414

Námraza na trojeji vadí hlavně dieslovým lokomotivam. Kdežto autobusům ne. :-)

+6/0
3.12.2014 18:34

J14i12ř78í 37E14r26b20e63n 1523244496617

Euro 6 může mít i drážní vozidlo. Jde jen o motor. Tatra umí vyrobit Euro 5 pro vůz 830  bez elektroniky...

+5/0
3.12.2014 18:55

J15a12n 27S44ů32r85a 4175323473472

Vítejte v pekle:-)

+2/−1
3.12.2014 23:22

J76i22n95d72ř96i16c87h 93Š85k42o40p52e27k 4765691840415

„Důvodem je vysoká kumulace rizik spojených s tímto nabídkovým řízením a následnou realizací tohoto projektu

Nj,. nějak se kraji nechce zisky outsorcovat a rizika a ztráty platit. To je ale zlý kraj ;-D

+2/0
3.12.2014 17:52

M22a47r15t68i71n 15K86u43b83í19k 9747799936313

Proč tedy pan Novotný parazituje na kapacitě tratě Praha-Ostrava a nejezdí do Ostravy slavnými autobusy?! Pan Novotný a jeho odborníci asi nikdy nebyli na Šumavě. Nebo, že by dělal zeď protiželezničně laděnému současného vedení kraje, který loni zrušil provoz do Týna nad Vltavou a předtím do Netolic? Autobus na Šumavě je naprosto nevhodný. Je zajímavé, že do těchto tratí se investovaly milony a někoho vůbec napadne něco takového..Jednání pana Novotného je stejné jako v zemích bývalého SSSR, kde někeří podnikatelé koupili trolejbusové a tramvajové provozy a pak je zrušili a na lukrativnívh místech vozoven postavili developerské šílenosti.

+9/0
3.12.2014 17:50

J10i46n28d68ř48i83c86h 49F49i77a21l11a 4118562469399

„Na většině úseků je vlak zbytečný, jezdí tam málo lidí a stačil by autobus. Kraj by tak mohl ušetřit za celou dobu skoro miliardu korun,“ řekl Novotný. A já jsem si myslel, že v rámci tendru bude také zvýšení počtu cestujících, cestou zatraktivnění dopravy po železnici. Takže pánům jde asi jen o dotace? ;-D

+13/0
3.12.2014 17:43

J21i57n87d11ř96i57c66h 52Š54k22o58p54e38k 4675141170455

podstatný je vytřískat prachy a je jedno jak. Po nich potopa

+9/0
3.12.2014 17:53

J92o61s41e25f 74B23r48o11ž10e88k 7263665742571

Exisuje nějaký důvod pro zatraktivňování dopravy z 19tého století - tedy vlakové? Nebo se má zrušit silnice a nechat to je na železnici, aby se neduplikovaly náklady? Takže sanitka pojede po kolejích hezky až do domku s nemocným.............

+3/−7
3.12.2014 18:08

M29i90r39o96s26l35a65v 63G95r38o82s75s85m52a70n73n 8362399194

Železnice je ale doprava 21. století. Pokud o ni budeme řádně pečovat a vnímat ji tak.

+6/−2
3.12.2014 19:40

J11i22ř39í 78H64o63v38o96r70k10a 8407416862895

pokud ovšem neobsluhuje luhy a háje namísto obcí.

0/0
5.12.2014 12:20

M25a29r70t61i80n 60N45o71v66o32t32n23ý 3626836681464

I moje děti na základní škole chápou, že železniční a silniční doprava mají každá svoje určení a význam.

+4/0
3.12.2014 20:12

J45i60ř29í 95E73r26b87e13n 1493804956637

Železniční doprava je dopravou 21. století díky tomu, že oproti silniční dopravě vyniká zejména:

- nízkou energetickou náročností = vyšší efektivitou = mnohem výhodnějším poměrem získaného výkonu na jednotku vynaložené energie (spálené nafty, spotřebované megawatthodiny) díky nízkému koeficientu tření,

- vysokou bezpečností provozu, protože po většinu let nefiguruje žádná smrt zaviněná drážní dopravou (Ivetu Bartošovou fakt do obětí železnice nepočítám),

- vysokou přepravní kapacitou, protože jeden fíra odveze najednou desetkrát až stokrát víc lidí nebo nákladu oproti jednomu řidiči autobusu či náklaďáku, a takový dopravní prostředek taky zabere mnohem míň prostoru na dopravní cestě,

- vysokou spolehlivostí provozu, protože na rozdíl od silniční dopravy jezdí vlak stejnou rychlostí bez ohledu na vítr, sníh, déšť, mlhu, náledí atd.

.

Těch výhod bude určitě ještě víc, ale tyhle čtyři jsem teď narychlo vysypal z rukávu po večeři.

+8/−1
3.12.2014 20:48

J13a81n 45S92ů20r19a 4635303573202

tak toto aplikujte například na trať Frýdlant - Jindřichovice pod Smrkem.

0/−2
3.12.2014 23:44
Foto

A51l69a71n 65Ř60e19p82k90a 4475496

A to měl Radim vždycky plno keců, že by vzal i lokálku z Horní do Dolní s jednou babičkou a třemi slepicemi.. že je to jistější byznys než nedotovaná linka praha-ostrava ;-D

+10/−3
3.12.2014 17:34

T92o31m 28J44u76r82e17č79k36a 6605512275405

Víš jak. "Nikdo vám nedá víc, než vám Jančura může slíbit." ;-D

+9/0
3.12.2014 18:07

J87o60s24e61f 59B57a12l73o85u55n 4960206355731

R^;-D

+1/0
3.12.2014 18:20

J55a81n 20S29ů41r10a 4695133603632

Jistější je, že pan Řepka se ozve vždy, když se napíše slovo Jančura nebo Regiojet:)

+2/0
3.12.2014 23:29

L15i15b59o94r 11Z70a10v18ř77e83l 8269676491822

Zajímavé je,jak vy jste zamindrákovaný Jančurovec!!

0/0
4.12.2014 5:02

J18i44ř65í 38L73o89u27k73o73t31a 8530747311106

pane Brožek,chtělo by to se občas zamyslet než se z té pusy něco vypustí.jaká halda zaměstnanců,jaká údržba svršku???máte pocit,že když vidíte v autobuse jen autobusáka tak už na tom není nikdo zainteresován???údžba silnice dle vás není potřeba,když po ní jezdí nejen autobusy???vás bych chtěl potkat.jestli je pro vás dopravní obslužnost rozhazování a rozkrádání tak co dodat.kdyby blbost kvetla tak vy budete obalenej.jen žasnu8-o

+8/−1
3.12.2014 16:56

J56o26s68e87f 52B45r77o42ž88e61k 7903775202411

Zkuste jmenovat jednu jedinou silnici, po které jezdí jenom autobusy a už nic jiného, tedy žádá policie, žádní hasiči, žádná sanitka, žádná rozvážka pošty nebo zboží do obchodu.

A zkuste jmenovat jedinou železnici, po které naopak jede sanitka nebo hasiči. 

Pokud nechápete rozdíl mezi výlučnou dopravní cestou, která je navíc nevyužitá a sdílenou !!!! cestou, pak je další diskuze zbytečná.

A pokud nechápete přečtené, tak se ani nesnažte reagovat.

+3/−8
3.12.2014 17:47

M80i61r83o37s17l46a96v 87G35r48o12s14s47m45a26n16n 8582339374

Možná kraj hledá kvalitu, kapacitu, bezpečnost. A dbá na ekologii.

+2/0
3.12.2014 19:42

J20o55s85e16f 16B35r68o30ž33e17k 7573915752121

Jo a pokud se dá stejná dopravní obslužnost zajistit o miliardu levněji - jak je vidět tak v tomto případě to je lehce možné - a někdo to neudělá, tak tu miliardu skutečně rozkradl.

+2/−5
3.12.2014 17:48

J91o35s70e27f 15B39r14o93ž96e92k 7403775952581

A p. Kubík je proti tomu, že se má ušetřit miliarda, když je možné totéž zajistit o miliardu levněji. Ano, jsou mezi námi tací, kteří chtějí rozkrádat miliardy z daní ostatních.

0/−2
3.12.2014 18:06

J71a35n 63Z92b69o53ř12i82l 3889857819

Se divím, že nepřihlásil RegioJet, který vždycky bere skoro všechno a jde i přes překážky..

0/−1
3.12.2014 16:54

J44o81s75e79f 81B94r44o18ž16e54k 7143485202981

Nejvýhodnější je samozřejmě 4 varianta - nahradit to autobusy. Nemusely by se udržovat prodělečné dráhy, halda zaměstnanců na dopravní cestě a údržba svršku. Navíc jak vidíme, autobusy jezdí i když vlaky stojí ;-D. A ušetřená miliarda taky není k zahození. Ovšem asi právě proto to nedostanou, protože přece rozhazovat a rozkrádat se musí.

+4/−18
3.12.2014 15:30

P61e12t55r 62M26a61r14e51š 8780436

Nejvýhodnější varianta je přeci nedělat nic. :-)

+3/0
3.12.2014 15:40

L51u71k75á25š 94Š29m95a90h62e20l 2607354642834

Uvědomujete si vůbec, že jde o tratě s výrazně převažujícím turistickým provozem, tedy s přepravou velkých skupin, kol a lyží, což je něco, co běžný autobusový provoz nezvládá? Samozřejmě, nabízí se jezdit tak nějak v busech mimosezónně nebo mimošpičkově a kombinovat to s vlaky, ale to je z hlediska cestujícího asi nejhorší možnost. Navíc trať ČB - Nové Údolí prochází masivní rekonstrukcí s peronizací a zvýšením traťové rychlosti, což má umožňovat provoz moderních svižných nízkopodlažních vozidel, zatímco vy byste asi všechny nahnal do starých vysokopodlažních busů jen proto, že na provoz je to nejlevnější. (Takovým busem jsem v těchto končinách jel zrovna nedávno, bohužel bus do cíle vinou mizerného technického stavu nedorazil a dle vyjádření pravidelnějších cestujících to nebylo poprvé). A v neposlední řadě - v některých úsecích šumavských lokálek vůbec nevede silnice bez zákazu vjezdu z důvodu vojenského prostoru, ochrany přírody (národní park) nebo nezpůsobilosti silnice pro provoz čehokoliv motorového;-D (Nové Údolí - Nová Pec = 22 km, Hodňov - Hořice na Šumavě = 17 km, Stožec - Volary = 10 km, Skříněřov - Chroboly = 6 km, problém by byl pro autobusy i na silnici k stanici Zátoň). Tam byste měnil ochranné nebo vojenské předpisy? Nebo byste stavěl novou silnici?

+14/−1
3.12.2014 16:25

J96o40s38e31f 43B42r19o31ž21e23k 7363125402171

Jistě, a ty miliardy z oken se vyhodí jenom kvůli pár smradavejm pumpičkářům, co nejsou schopni si na tom kole nikam dojet a musí si ho vézt vlakem.  Tak ať stojí jízdenka s kolem 1000,- a nic se nedotuje, když to je tak potřebné, tak to určitě bude fungovat i bez parazitování na daních ostatních.

+2/−7
3.12.2014 17:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.