Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

O šumavské lokálky bojují tři dopravci. Čtvrtý nabídl autobusy

První soutěž na provozování vlaků po dvou letech potvrdila velký zájem dopravců o byznys s dotovanou veřejnou dopravou. Do tendru na provoz vlaků v Jihočeském kraji na pošumavských lokálkách se přihlásily nakonec tři firmy. Nejnižší cenu nabídl soukromý dopravce GW Train Regio patřící pod skupinu ČSAD Jihotrans.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V26á16c74l71a65v 32H84e73j76n98a 9356816704139

Nevytížené šumavské lokálky? Děláte si legraci? Jako průvodčí jsem si dost užíbval na tgratích Volary- ČB, Volary-Číčenice a Volary- Strakonice....

+2/0
4.12.2014 6:09

M71i96l23a42n 63M72a92j17e42r19č33í24k 1350120784596

Přiznám se, že mne čím dál víc napadá otázka:

Proč nikdo ze zodpovědných neuvažuje, po vzoru Německa či Francie (vím, že jsem četl o trati přímo u Paříže) o změně tzv. "nevytížených" železničních lokálních tratí na tratě tramvajové (respektive díky separaci od silnic/tzv. pozemních komunikací na rychlotramvajové), jejichž provoz by měl být levnější, protože jim stačí jednodušší systémy zabezpečení, nižší nosnost tratě, protože je obecně počítáno s nižší hmotností vozidel po ní jezdících?

Jistěže máme tramvaje na el. napájení a ty tratě jsou neeletrifikované, ale:

1.) eletrifikace tram. tratě je technicky jednodušší a tedy levnější než železnice

2.) el. motory bývají tišší než dieslové a tichost provozu by v oblasti cenné přírody, jako je Šumava, měla být preferovaná

3.) tramvajové tratě mohou mít větší/prudší sklon či prudší (o menších poloměrech) oblouky + mohou vést ve vozovkách a drážní/tramvajová vozidla jet mezi silničními (byť toto je, kvůli nutnému omezení rychlosti na max. 50km/h, vhodné jen na nezbytně nutnou vzdálenost) = bylo by technicky a za přiměřených finančních nákladů reálné přiblížit zastávky k obydlím či místu zaměstnání cestujících

4.) ovšem na druhou stranu by i tramvaj (jako jiné drážní, avšak nekolejové, vozidlo - trolejbus) jistě technicky mohla mít variantní pohon (zejména zálohový, ale klidně i pravidelně používaný - v určitých místech bez příslušné napájecí trakce) =dieslový agregát. Dovedu si představit, že díky nim by mohla zajíždět v konečných stanicích tratě s návazností na železniční tratě na koleje nad nimiž je železniční trolejové vedení.

5.) i na tram. trati je (jako kdysi i v ČR) technicky možné (při postavené dostatečné průjezdní šířce) provozovat nákladní dopravu s klasickými železničními vagóny, byť při omezené délce soupravy a její váhy (po právní stránce asi jako vlečkové dopravy).

+2/0
3.12.2014 21:58

M25i67c95h23a20l 73O41p20a65t79r74n91ý 4482252702161

vlakotramvaj muze byt i dieslova,kdyz se chce. viz tzv

modell zwikau

0/0
3.12.2014 22:29

M76i24l45a45n 69M53a29j13e38r33č98í42k 1620420184586

Jenže naše právo (drážní zákon) termín vlakotramvaj nezná ani po víc jak desetileté snaze propojení pomocí jí Liberce s Jabloncem = snaze o možnost zrušení dosavadní meziměstské tramvajové jednokolejky (s několika výhybnami) díky propojení městských tratí s tzv. dablovanou železniční tratí, jíž by nově mohly využít spoje jedoucí po tramvajových tratích do center měst.

Situace dopadla tak, že právě se (takřka) dokončuje totální rekonstrukce na dvoukolejnou a tzv. běžně rozchodnou trať (1435mm) z původní meziměstské jednokolejné úzkorozchodné tramvajové tratě

Já psal možnost opačné "cesty" = současnou železniční trať nově schválit jako tramvajovou, což by nemělo vyžadovat složitou změnu právních předpisů (drážního zákona).

0/0
3.12.2014 23:27

M71i97l48a20n 24M74a89j60e32r80č31í96k 1920280244926

jó, že by zůstalo fyzické kolejové propojení na železniční síť by vůbec nemělo vadit - existuje např. v Brně hned 2x (díky propojovacímu oblouku s železniční vlečkou do BVV a v Králově Poli spojkou mezi tram. obratištěm a nákladovými kolejemi železničního nádraží).

Mám pocit, že i v některých dalších městech bude něco podobného.

0/0
3.12.2014 23:44

T92o61m 18J58u86r43e24č54k23a 6755202815505

Myšlenka dobrá, ale v tomto konkrétním případě má háček: Vojenský prostor Boletice. Železnice musí být zachována ze strategických (armádních) důvodů.

0/0
3.12.2014 22:39

M42i76l13a47n 65M42a76j27e31r94č62í48k 1550830464726

já nepsal, že koleje nemohou zůstat v původní poloze a nosnosti - naopak jsem psal, že i po schválení tratě jako tramvajové je reálné na ní zachovat vozbu nákladních železničních vagónů, a to díky současnému schválení tratě (či jejího úseku) i jako železniční vlečky (nikde v drážním zákoně totiž nevidím zákaz tohoto "souběhu" využití = je i dnes právně možné).

0/0
3.12.2014 23:35

J96i15ř45í 15E83r49b68e79n 1103104836647

Zajímalo by mě, jestli si dopravní "esperti" pánové Baloun s Brožkem dokážou přečíst tohle: http://dopravni.net/zeleznice/16255/jak-dale-s-financovanim-dopravni-infrastruktury/  ;-)

+2/0
3.12.2014 21:09

J33o64s10e97f 78B78a81l47o54u93n 4540616805261

Co nám jako má říci obecně popsaný a navíc všeobecně známý,systém financování a správy silničních komunikací?Tam je jen omíláno to co všichni vědí a navíc nějak nechápu co to má společného s článkem?Pokud autobus,platící silniční a ostatní daně,bude jezdit po stávajících silnicích tak zkrátka výjde levněji než vlak,o tom není sporu a silnice se nestaví jen kvůli autobusům,na rozdíl od kolejí primárně určených pro vlaky.A autobus jezdící v závazku veřejné dopravy na Šumavě nepotřebuje aby se kvůli němu stavěli silnice,takže o co tedy vlastně jde?

+1/−1
3.12.2014 21:33

R75a40d22e94k 48J87a40n18a50t78a 9145466444582

Zrovna v případě těchto šumavských linek byste nějaké nové silnice potřeboval. Tratě tam vedou mimo směry kudy vedou silnice.

Navíc se zde jedná o turistiku. Lidi prostě na výlet jezdí buď autem nebo vlakem. Když vlak zrušíte pojedou autem. Většinu lidí bus jako varianta ani nenapadne. Takže vám bude jezdit lidí třetina, zrušíte kvůli tomu spoje, atd. až nebude jezdit nic.

+1/0
4.12.2014 0:13

M37i43l66o65š 41V92o62n96d40r61u50š75k15a 5635341527214

Máte pravdu. Pokud jedu za cykloturistikou, či na vodu, těžko nacpu kola pro celou rodinu či loď do autobusu. To se tam radši odvezu autem.

0/0
4.12.2014 9:44

R89o53m12a33n 92P49o87l15á45č76e92k 5556599285

Bohužel článek celkem opět o ničem... Víme akorát cenu, ale tím jsme skončili.. Vozový park nezazněl, další podmínky soutěže taky ne...

+3/0
3.12.2014 21:01

J74a41n 47S88ů26r60a 4875943483322

Vozový park je předmětem dalších kol. Ale chápu Vaše zklamání:-)

+2/0
3.12.2014 23:07

R22a42d80e43k 96J21a35n53a25t35a 9925566904552

Pokud se jednalo o konkrétních cenách za vlkm, tak v podmínkách se muselo psát i o parametrech vozového parku. Jinak by nabídka nešla připravit.

0/0
4.12.2014 0:14

J14a49n 26S77ů36r57a 4855143833112

Otvírání obálek ale ještě není o tom, zda byly splněny zadávácí podmínky.

0/0
4.12.2014 0:36

J31o11s72e26f 44K35o59z11e57l 1636106805175

Ale jak k tomu přijde 100 tisícová armáda režijkářů ?

http://ekonomika.idnes.cz/cestovani-skoro-zdarma-stat-prodlouzil-rezijky-fun-/eko-doprava.aspx?c=A141113_214410_eko-doprava_neh

+1/−9
3.12.2014 18:53

J17o70s47e64f 67B12a43l91o80u84n 4550436225201

Závist?

+7/0
3.12.2014 19:00

J70o27s22e74f 36K37o95z41e74l 1206616365805

Kdepak, spíš škodolibá radost !

0/−2
3.12.2014 19:03
Foto

A10l42a54n 43Ř91e13p68k19a 4705656

Já bych to tipoval spíš na tu závist, že neděláte taky na železnici a jste tedy bez režijky ;-)

+4/0
3.12.2014 20:03

M30a46r81t66i38n 29N87o70v10o23t49n40ý 3396516351534

Kdybyste se dobře učil, tak jste taky mohl dělat na dráze. Tak teď těm pilnějším nezáviďte.

+6/0
3.12.2014 20:08

J79a20n 39S72ů54r15a 4745623913472

Pane Novotný, opakovaný vtip není vtipem:-)

+2/−2
3.12.2014 23:13

J39o22s51e19f 51B61a56l55o64u15n 4900246745451

Nejlevnější a nejlepší varianta jsou autobusy.S EURO 6 jsou ekologičtější než dieselové motorové vlaky,jsou flexibilnější a sdílejí dopravní cesty s ostatními druhy dopravy.Navíc stačí námraza nebo oprava trati a stejně to musejí odjezdit autobusy,na rozdíl od nich vlak na objížďku nemůže.Miliarda se v tom případě dá využít efektivněji než ji promrhat ve vláčkách.

+1/−9
3.12.2014 18:08

M89i73r65o80s86l92a24v 13G50r77o25s39s59m36a46n75n 8402179144

Námraza na trojeji vadí hlavně dieslovým lokomotivam. Kdežto autobusům ne. :-)

+6/0
3.12.2014 18:34

J46i80ř57í 58E57r14b97e77n 1813944696477

Euro 6 může mít i drážní vozidlo. Jde jen o motor. Tatra umí vyrobit Euro 5 pro vůz 830  bez elektroniky...

+5/0
3.12.2014 18:55

J87a95n 64S36ů63r41a 4185813153542

Vítejte v pekle:-)

+2/−1
3.12.2014 23:22

J25i18n11d40ř36i32c96h 29Š28k39o59p16e69k 4985181250175

„Důvodem je vysoká kumulace rizik spojených s tímto nabídkovým řízením a následnou realizací tohoto projektu

Nj,. nějak se kraji nechce zisky outsorcovat a rizika a ztráty platit. To je ale zlý kraj ;-D

+2/0
3.12.2014 17:52

M32a81r94t45i30n 55K18u76b50í62k 9707199216983

Proč tedy pan Novotný parazituje na kapacitě tratě Praha-Ostrava a nejezdí do Ostravy slavnými autobusy?! Pan Novotný a jeho odborníci asi nikdy nebyli na Šumavě. Nebo, že by dělal zeď protiželezničně laděnému současného vedení kraje, který loni zrušil provoz do Týna nad Vltavou a předtím do Netolic? Autobus na Šumavě je naprosto nevhodný. Je zajímavé, že do těchto tratí se investovaly milony a někoho vůbec napadne něco takového..Jednání pana Novotného je stejné jako v zemích bývalého SSSR, kde někeří podnikatelé koupili trolejbusové a tramvajové provozy a pak je zrušili a na lukrativnívh místech vozoven postavili developerské šílenosti.

+9/0
3.12.2014 17:50

J97i32n40d36ř42i49c56h 72F71i55a84l74a 4518182379889

„Na většině úseků je vlak zbytečný, jezdí tam málo lidí a stačil by autobus. Kraj by tak mohl ušetřit za celou dobu skoro miliardu korun,“ řekl Novotný. A já jsem si myslel, že v rámci tendru bude také zvýšení počtu cestujících, cestou zatraktivnění dopravy po železnici. Takže pánům jde asi jen o dotace? ;-D

+13/0
3.12.2014 17:43

J93i37n54d25ř11i59c32h 58Š78k86o55p32e58k 4805431570185

podstatný je vytřískat prachy a je jedno jak. Po nich potopa

+9/0
3.12.2014 17:53

J27o60s18e47f 68B81r81o66ž74e19k 7333895442791

Exisuje nějaký důvod pro zatraktivňování dopravy z 19tého století - tedy vlakové? Nebo se má zrušit silnice a nechat to je na železnici, aby se neduplikovaly náklady? Takže sanitka pojede po kolejích hezky až do domku s nemocným.............

+3/−7
3.12.2014 18:08

M65i67r22o73s76l80a66v 83G95r71o17s77s63m62a11n49n 8222739514

Železnice je ale doprava 21. století. Pokud o ni budeme řádně pečovat a vnímat ji tak.

+6/−2
3.12.2014 19:40

J26i42ř90í 76H80o55v68o72r42k43a 8837236352885

pokud ovšem neobsluhuje luhy a háje namísto obcí.

0/0
5.12.2014 12:20

M51a74r65t89i68n 68N80o37v60o75t21n74ý 3606146281144

I moje děti na základní škole chápou, že železniční a silniční doprava mají každá svoje určení a význam.

+4/0
3.12.2014 20:12

J73i68ř21í 25E92r63b33e76n 1453924306227

Železniční doprava je dopravou 21. století díky tomu, že oproti silniční dopravě vyniká zejména:

- nízkou energetickou náročností = vyšší efektivitou = mnohem výhodnějším poměrem získaného výkonu na jednotku vynaložené energie (spálené nafty, spotřebované megawatthodiny) díky nízkému koeficientu tření,

- vysokou bezpečností provozu, protože po většinu let nefiguruje žádná smrt zaviněná drážní dopravou (Ivetu Bartošovou fakt do obětí železnice nepočítám),

- vysokou přepravní kapacitou, protože jeden fíra odveze najednou desetkrát až stokrát víc lidí nebo nákladu oproti jednomu řidiči autobusu či náklaďáku, a takový dopravní prostředek taky zabere mnohem míň prostoru na dopravní cestě,

- vysokou spolehlivostí provozu, protože na rozdíl od silniční dopravy jezdí vlak stejnou rychlostí bez ohledu na vítr, sníh, déšť, mlhu, náledí atd.

.

Těch výhod bude určitě ještě víc, ale tyhle čtyři jsem teď narychlo vysypal z rukávu po večeři.

+8/−1
3.12.2014 20:48

J92a50n 61S87ů92r51a 4745203353832

tak toto aplikujte například na trať Frýdlant - Jindřichovice pod Smrkem.

0/−2
3.12.2014 23:44
Foto

A31l15a81n 44Ř15e39p10k68a 4795176

A to měl Radim vždycky plno keců, že by vzal i lokálku z Horní do Dolní s jednou babičkou a třemi slepicemi.. že je to jistější byznys než nedotovaná linka praha-ostrava ;-D

+10/−3
3.12.2014 17:34

T68o24m 39J20u54r23e72č58k20a 6415222325755

Víš jak. "Nikdo vám nedá víc, než vám Jančura může slíbit." ;-D

+9/0
3.12.2014 18:07

J59o24s66e35f 58B86a66l61o53u92n 4470846885201

R^;-D

+1/0
3.12.2014 18:20

J20a28n 28S46ů44r33a 4505143333352

Jistější je, že pan Řepka se ozve vždy, když se napíše slovo Jančura nebo Regiojet:)

+2/0
3.12.2014 23:29

L31i77b48o38r 11Z61a24v51ř18e81l 8169846891712

Zajímavé je,jak vy jste zamindrákovaný Jančurovec!!

0/0
4.12.2014 5:02

J74i19ř92í 50L17o70u46k71o69t34a 8620477911236

pane Brožek,chtělo by to se občas zamyslet než se z té pusy něco vypustí.jaká halda zaměstnanců,jaká údržba svršku???máte pocit,že když vidíte v autobuse jen autobusáka tak už na tom není nikdo zainteresován???údžba silnice dle vás není potřeba,když po ní jezdí nejen autobusy???vás bych chtěl potkat.jestli je pro vás dopravní obslužnost rozhazování a rozkrádání tak co dodat.kdyby blbost kvetla tak vy budete obalenej.jen žasnu8-o

+8/−1
3.12.2014 16:56

J74o87s51e19f 20B43r98o36ž19e28k 7333525402331

Zkuste jmenovat jednu jedinou silnici, po které jezdí jenom autobusy a už nic jiného, tedy žádá policie, žádní hasiči, žádná sanitka, žádná rozvážka pošty nebo zboží do obchodu.

A zkuste jmenovat jedinou železnici, po které naopak jede sanitka nebo hasiči. 

Pokud nechápete rozdíl mezi výlučnou dopravní cestou, která je navíc nevyužitá a sdílenou !!!! cestou, pak je další diskuze zbytečná.

A pokud nechápete přečtené, tak se ani nesnažte reagovat.

+3/−8
3.12.2014 17:47

M42i79r37o13s43l38a73v 69G24r56o63s25s64m84a15n78n 8132479234

Možná kraj hledá kvalitu, kapacitu, bezpečnost. A dbá na ekologii.

+2/0
3.12.2014 19:42

J32o38s43e93f 63B75r79o38ž74e82k 7833315832281

Jo a pokud se dá stejná dopravní obslužnost zajistit o miliardu levněji - jak je vidět tak v tomto případě to je lehce možné - a někdo to neudělá, tak tu miliardu skutečně rozkradl.

+2/−5
3.12.2014 17:48

J16o48s36e54f 35B43r57o83ž10e28k 7373615552271

A p. Kubík je proti tomu, že se má ušetřit miliarda, když je možné totéž zajistit o miliardu levněji. Ano, jsou mezi námi tací, kteří chtějí rozkrádat miliardy z daní ostatních.

0/−2
3.12.2014 18:06

J43a51n 13Z48b29o14ř26i10l 3139467439

Se divím, že nepřihlásil RegioJet, který vždycky bere skoro všechno a jde i přes překážky..

0/−1
3.12.2014 16:54

J49o67s57e45f 93B41r72o41ž41e46k 7773665512581

Nejvýhodnější je samozřejmě 4 varianta - nahradit to autobusy. Nemusely by se udržovat prodělečné dráhy, halda zaměstnanců na dopravní cestě a údržba svršku. Navíc jak vidíme, autobusy jezdí i když vlaky stojí ;-D. A ušetřená miliarda taky není k zahození. Ovšem asi právě proto to nedostanou, protože přece rozhazovat a rozkrádat se musí.

+4/−18
3.12.2014 15:30

P22e79t73r 53M42a74r36e23š 8340216

Nejvýhodnější varianta je přeci nedělat nic. :-)

+3/0
3.12.2014 15:40

L40u40k79á82š 64Š23m88a47h32e17l 2907934892364

Uvědomujete si vůbec, že jde o tratě s výrazně převažujícím turistickým provozem, tedy s přepravou velkých skupin, kol a lyží, což je něco, co běžný autobusový provoz nezvládá? Samozřejmě, nabízí se jezdit tak nějak v busech mimosezónně nebo mimošpičkově a kombinovat to s vlaky, ale to je z hlediska cestujícího asi nejhorší možnost. Navíc trať ČB - Nové Údolí prochází masivní rekonstrukcí s peronizací a zvýšením traťové rychlosti, což má umožňovat provoz moderních svižných nízkopodlažních vozidel, zatímco vy byste asi všechny nahnal do starých vysokopodlažních busů jen proto, že na provoz je to nejlevnější. (Takovým busem jsem v těchto končinách jel zrovna nedávno, bohužel bus do cíle vinou mizerného technického stavu nedorazil a dle vyjádření pravidelnějších cestujících to nebylo poprvé). A v neposlední řadě - v některých úsecích šumavských lokálek vůbec nevede silnice bez zákazu vjezdu z důvodu vojenského prostoru, ochrany přírody (národní park) nebo nezpůsobilosti silnice pro provoz čehokoliv motorového;-D (Nové Údolí - Nová Pec = 22 km, Hodňov - Hořice na Šumavě = 17 km, Stožec - Volary = 10 km, Skříněřov - Chroboly = 6 km, problém by byl pro autobusy i na silnici k stanici Zátoň). Tam byste měnil ochranné nebo vojenské předpisy? Nebo byste stavěl novou silnici?

+14/−1
3.12.2014 16:25

J64o33s95e88f 23B85r95o72ž45e95k 7703905462351

Jistě, a ty miliardy z oken se vyhodí jenom kvůli pár smradavejm pumpičkářům, co nejsou schopni si na tom kole nikam dojet a musí si ho vézt vlakem.  Tak ať stojí jízdenka s kolem 1000,- a nic se nedotuje, když to je tak potřebné, tak to určitě bude fungovat i bez parazitování na daních ostatních.

+2/−7
3.12.2014 17:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.