Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Opuštěné železniční tratě nikdo nechce. Stát je nabídne znovu levněji

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poprvé nabídla k prodeji některé nepoužívané tratě. Podle očekávání se do soutěží na jejich prodej nikdo nepřihlásil. Stát za ně totiž podle odborníků požadoval moc. Železniční aktivisté se chtějí ještě pokusit rozprodeji zabránit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R85a12d17e78k 74K89o94l63á54ř 7716882597461

Bez ohledu na diskuzi co je lepší? Zda Autobus nebo vlak?

Rušení lokálních tratí se v delší budoucnosti může státu težce vymstít. Za prvé ztratí tzv. pevná spojení, za druhé zručení lokálních tratí, je v souačasnosti hlavně ztrátou dědictví naší historie. Celkové rušením tratíé ztrácíme mnohem více nežli si myslíme že získáme.

0/0
19.1.2015 12:04

D44a65n58i43e92l 53P46a19n34e76k 6512391552480

Pokud se na trať vlak už nedostane, pak bych nechal tato místa zrekonstruovat pro volnočasové aktivity jako je cyklistika, brusle a pěší zónu.

0/0
9.1.2015 1:30

V49i17k85t61o17r 18Š49e22d58i43v32ý 8306221250926

Geniální myšlenka. Má jen dva háčky:

- kde se vezmou cyklisté, bruslaři a chodci, když tam nebylo dost lidí ani na uživení železnice? 

- když nebyly prachy na údržbu trati, kde by se vzala mnohem větší částka na výstavbu a údržbu silnice? 

Ale jinak fakt průkopnická myšlenka :-/

0/0
9.1.2015 21:40

K42a68r56e52l 48J19a82n88í10k 9638202255494

jednoduché řešení: pronajmout zájemcům na padesát let za korunu s podmínkou, že budou trať udržovat a provozovat.

Tohle úředník schválně komplikuje tak, aby snad nikdo schopnější nemohl dokázat, že to jde.

+4/0
8.1.2015 0:21

J60o35s65e48f 29K50o54p55e67c20k80y 9504962315

V CR je stale jeste cca 30-40 lokalnich trati, kterych provoz je ekonomicky nesmyslny neb by se daly nahradit mnohem levnejsimi a i vyhodnejsimi /zastavky primo v centru obce/ autobusy. Narozdil od pana Kovarika si ale myslim, ze usetrene penize by mely jit opet do zeleznice a do do oprav dulezitejsich trati, ktere ma smysl provozovat a kde je vlak jednoznacne vyhodnejsi nez autobus

+2/−4
7.1.2015 15:01

M16i25r20o72s41l31a25v 90Z17i93k86m16u38n66d 7289853974963

Máte pravdu - podmínkou výběrového řízení bude, že silniční dopravce musí nasadit vozidlo, do něhož je možné naložit řekněme dva kočárky, dva vozíčkáře, čtyři kola, když bude zvýšená frekvence (skupina cestujících to ohlásí 24 hodin předem)  musí zajistit dopravce nasazení dalšího vozidla, ale nikdo mu za to nezaplatí - podnikatelské riziko ... jako v případě ČD ...

+4/−1
7.1.2015 18:07

J92o98s60e33f 77K83o11p70e69c46k74y 9584742125

Nizkopodlazni autobusy na trhu existuji, takze v tom jiste nebude problem ;-)

0/−1
7.1.2015 18:24

J50i87ř75í 73K88o90c78u92r34e69k 6275704605228

Zbývá otázka, zda motorák 810 jednou za dvě hodiny nebo za podobné peníze autobus po hodině, ráno jeden navíc. Taková 810 má 55 sedaček a vozíčkáře nenaloží. Kočárek? To samé. A 810 je to, co na takových tratích jezdí nejčastěji. A bezbariérová nástupiště 550 mm nad t.k. na lokálkách? Ech

Zatímco autobus: Krosvej el-é pobere 40 sedících. Jezdí-li 2x časteji uveze více lidí než ta 810. Kočárek v autobusu? Od prvních hranatých Karos standard. Sice netuším, jak do 810 narvete dva kočárky, ale ten krosvej pobere i kočárek pro dvojčata (osobně jsem něco podobného pomáhal nakládat do té staré karosy). El-é je nízkopodlažní, takže ze silnice (nemá-li obec na 10 metrů obrubníku a dlažby) je to jeden schod a pak žádný další. Zatímco ze štěrku do 810? Kdyby byla nízkopodlažní nástupiště ve všech obcích se statusem města... nejsou ani tam. Namátkou třeba Jihlava, Zlín... vyloženě lokálkové vesničky?

Dráha v tomto zaspala. Asi tak 40 let oproti zbytku světa, takže má co dohánět především na hlavních tratích, natož v Horní Plané. A zákaz existence výše jmenovaného autobusu vlakovou dopravu nezlepší, ikdyby se černokněžník Zababa na Niagáře* proháněl.

*) Žádná se nedochovala: http://en.wikipedia.org/wiki/NYC_Niagara

+2/0
7.1.2015 23:43

J21a87n 37Š81i21ř83i56n97a 5695825

Vidím, že jste velký zastánce autobusů, tak vám doporučím jeden pokus - zkuste jet třeba 3 na kole a pak chtít jet s tím kolem autobusem...Vlakem to jde bez problémů...Nebo se zkuste s větší skupinou (dejme tomu 20-30 lidí) najednou rozhodnout někam jet autobusem - když budete mít štěstí, pojedete všichni, reálbější ale je že polovina z vás bude mít smůlu - ve vlaku toto není problém...To už nemluvím např. o situaci během zimy, kdy autobus na mnohá místa, kam jezdí vlak, nedojede vůbec...

+2/−2
8.1.2015 0:13

P47e36t71r 69K60o77v26a58ř28í84k 1641503909547

Děláte si legraci? Kam jezdí vlak a autobus se nedostane? Právě v tomto ohledu je bus výrazně lepší než vlak. Co se týká kol - mluvíme tu o dopravě, dopravní obslužnosti málo frekventovaných míst. A vy tu řešíte, jestli se skupinka cyklistů, kteří se jeli bavit na kole, může odněkud vrátit ne po svých, ale být odvežena. Nebo jestli se větší skupina turistů někde jednorázově přepraví. Toto snad není vůbec relevantní argument, proč dotovat ztrátovou dopravu a udržovat tratě za astronomiceké částky.

+3/−2
8.1.2015 8:49

T95o17m28á98š 73T90a16t16í32č87e58k 5810192910468

Je to argument. Jan argumentuje komfortem, který vlak oproti autobusu nabízí. Ono už se dostalo do obecného vědomí, že značnou část zájemců o dopravu netvoří jen pracující lid, ale i turisté např.

0/0
8.1.2015 20:35

V90l54a52d27i92m35í62r 29L18o42u55l52a 2688517752571

Mě na tomto fascinuje jedna věc. Z trati Loket - Horní Slavkov někdo ukradl koleje. To přeci není možné bez těžké techniky, k tomu museli mít i nějaké kolejové vozidlo, aby ty koleje sváželi někam k silnici- Sběrna přeci musela vědět, že doma nikdo nemá kilometry kolejnic a dalšího materiálů z kolejiště. A nikdo nic neví, prostě trat zmizela.

Podobně tady na Karlovarsku zmizel železniční most přes říčku Teplou, také ho někdo ukradl.

Prostě nějak tomu nerozumím, jak je to možné.

+14/0
7.1.2015 9:38

M82i84r14o65s56l33a77v 75Z40i13k82m20u78n68d 7349213374393

Proč do sběrny, kolejnice je vynikající traverza na stavbu ...

+1/−1
7.1.2015 9:55

P22e32t97r 28N42o87v19o66t28n48y 3479642559402

Zbytečně těžká, hlava ná malou plochu. Ale zadarmo je to dobrý. :-)

0/0
7.1.2015 10:05

M86i84r35o16s41l34a97v 28Z48i26k94m58u45n96d 7629863284563

Nejde o hlavu, ale o patu kolejnice, ta je dost široká na  hurdisky pro strop ... Takhle se využily kolejnice na zrušené trati z Trstenej do Suché Hory ... krádež kolejnic byla levnější než demontáž kolejnic a jejich odvoz do šrotu nebo na další použití ...

+1/0
7.1.2015 12:07

A23n46t44o48n97í63n 52Z26e55l88e15n39ý 2384753571526

Možná se budete divit, ale lidi mají mnohem víc než kolejnice.

http://zzz-chvatliny.wz.cz/

http://www.solvayovylomy.cz/

+1/0
7.1.2015 11:20

P33e93t42r 27K78o13v41a92ř82í80k 1331833519217

Samozřejmě, že cena vybudování, udržování lokálních tratí a provoz vlaků se vůbec nedá srovnávat s autobusy. Za mě - zrušit většinu lokálek a ušetřené miliardy vrazit do opravy silnic a případné dotace málo využívaných busů. Bude to výhodné jak pro stát, tak pro všechny řidiče.

+1/−8
7.1.2015 9:14

M14a41r30t89i50n 18N94o48v85o70t63n25ý 3776186221194

"ušetřené miliardy" ;-D

Neušetřil byste vůbec nic, protože do údržby lokálek SŽDC prakticky nic neinvestuje.

+6/0
7.1.2015 9:25

P86e28t11r 91K73o68v53a10ř76í20k 1151503649277

Do údržby provozovaných lokálek se nic neinvestuje? 8-o

0/0
7.1.2015 9:29

P40a67v73e43l 84Ř73a18p47e34k 7482576839185

Přesně tak.

+2/0
7.1.2015 9:42

P71e63t63r 34K32o79v73a92ř14í82k 1591473459877

Dovolil bych si nesouhlasit, protože neudržovanou trať by bylo velmi brzy drážním úřadem zakázáno užívat.

0/0
7.1.2015 10:06

P29e23t40r 13F53o83l68t40y94s 7515431320488

Prej ušetřené miliardy, haha, možná tak desetitisíce... ;-D

+1/0
7.1.2015 12:43

P10e49t92r 61K44o88v60a80ř46í23k 1841813709907

Co máte za 10000 ? 2 pražce? Víte, kolik je u nás km tratí a kolik pražců, kolejí, zabezpečovacího zařízení, ukradených kabelů atd ... se musí dnes a denně vyměnit? Kolik dopravních kanceláří vytápět a udržovat? Kolik zaměstnanců na prořezávání porostu kolem tratí se musí zaměstnat?

0/0
7.1.2015 14:45

J33i35ř84í 24H95o49v85o88r33k93a 8447136102485

však se stává... Mšeno - Mělník

+1/0
7.1.2015 14:23

M40i67r22o90s10l41a72v 53Z20i30k24m57u83n16d 7829103544303

A co takhle zrušit nevyužívané silnice, pozemky rozprodat a takto získané peníze použít na opravy těch zbývajících silnic ... Tedy pokud bude zájem o pozemky zrušených silnic ... výhodné pro stát i pro řidiče ...

+6/0
7.1.2015 9:54

P82e91t44r 14K20o36v47a81ř61í21k 1251983279417

Ano, proč ne. Ale obávám se, že silnici nikdo nekoupí. Rušit málo využívané tratě smysl má.

0/0
7.1.2015 10:04

M88i21r50o78s11l93a81v 38Z27i79k24m64u98n47d 7649793154333

A s tratí je to stejné, pokud má nový majitel zachovat provoz, tak by měla být prodávaná trať v provozuschopném stavu, včetně funkčního zabezpečovacího zařízení na přejezdech, resp. staničního a traťového zabezpečovacího zařízení (ZZ) alespoň na úrovni elektromechanického ZZ se světelnými návěstidly. Kupovat si trať, kde nejsou ani samovraty a propustná kapacita dráhy jsou dva vlaky za hodinu je nesmysl ...

Řečeno jinak - dnes koupím, zítra mohu jezdit, protože jsme si udělali prohlídku před nákupem a buď jsem převzal dosavadní zaměstnance nebo je mám vyškolené ...

Takhle to samozřejmě nastaveno není, příkladem je třeba trať z Mladotic do Královic ... buď je trať zcela nesjízdná nebo ZZ na úrovni roku 1845, kdy přijel první vlak do Prahy ...

+1/0
7.1.2015 12:16

P48e24t30r 17K14o35v57a84ř52í27k 1791603379217

Však říkám - rušit silnici by také bylo možné, ale nic z toho nekápne, nikdo ji nekoupí. Jejím zrušením se přestane jen řešit její údržba, která ale není až tak nákladná. Oproti tomu rušit železnici má velký smysl - ušetří se nemalé částky na její údržbě (nové koleje a pražce nejsou taková prkotina jako záplaty asfaltu) a nemalé částky na financování ztrátové dopravy lokálkou.

+1/0
7.1.2015 14:42

J13i82ř67í 72K65o14c98u60r47e54k 6745634895548

A víte, že mnoho nevyužívaných silnic bylo zrušeno a příroda si je bere zpátky nebo jsou z nich cyklostezky? Vidím je ve svém okolí často.

A co je nevyužívaná silnice? 20 cest autem za týden? Plus existuje požární bezpečnost. Nějak si nedovedeu představit Hasiče, kteří vyrazí po železnici hasit les, co se nachází 500 metrů od trati, ale 300 metrů nad ní. Tlak 30 bar hadice nedají... Zrušíme polní cesty a zemědělci na pole pojedou po oraništi nebo vůbec? Ech... zdá se, že pro spoustu od reality odtržených kavárníků vzniká jídlo v pražské pekárně a doprava mouky je zbytečná.

+1/0
7.1.2015 23:54

T98o27m81á15š 90Z59e12m21a81n 3165248304255

Hmm, nevyužívaná silnice, to jsem ještě neviděl;)

0/0
8.1.2015 13:52

V50á64c58l65a51v 13S61v26o79b90o24d11a 5346878759

Lokálky,to není jen prostředek přepravy z místa A do místa B. Je to kus historie a taky kultury. Autobusy se nedají s vlaky srovnat. Nejde myslet jenom kasičkou.

+3/−2
7.1.2015 10:02

P42e49t45r 12K57o53v10a97ř55í45k 1601103719857

Ehm, to nemyslíte vážně, aby stát platil vláčkovým nadšencům jejich potěšení pro oko? S argumentem trať=historie+kultura nikoho nepřesvědčíte, aby do toho spláchl další miliardy z daní.

+3/−3
7.1.2015 10:10

V66á50c82l82a19v 82S95v18o21b85o92d20a 5296358669

No jo,tak tady evidentně zastáváme opačné názory. Tak nic.

0/0
7.1.2015 10:15

M14a66r70t36i45n 49Š65u77l28c 2667969640595

To ale přece není o vláčkových nadšencích. Do každého vlaku, i do obyčejné lokálky se vejdou tak 4 kola a 2 kočárky. Zkuste jet s kolem nebo s kočárkem autobusem... Kočárek vezme autobus 1, kolo žádné (nebo jedno, když bude mít řidič dobrou náladu a nepojede kočárek). Jel jsem onehdá s kolem vlakem, pak jsme museli přestoupit do autobusu náhradní dopravy, průvodčí mi řekl, že pro kola je přistavena dodávka, jenže před nádražím jsem se dozvěděl, že dodávka se přistavuje jenom k rychlíkům a já jsem jel osobním vlakem. Takže jsem přemlouval řidiče, aby mi dal kolo do kufru pod autobus. Povedlo se a nemusel jsem z Kladna šlapat na kole do Rakovníka, ale nechtějte vědět, jak to kolo po 50 kilometrech cesty v kufru vypadalo:-(

Myslím, že stát a kraje vynakládají plno peněz do mnohem zbytečnějších věcí, než je dopravní obslužnost (například dřívější dotování 30 Kč u lékaře a a v lékárně). A pokud nebude dobrá dopravní obslužnost veřejnou dopravou, veřejná doprava nebude jezdit v pravidelném taktu a spoje nepojedou několikrát denně a nebudou na sebe v uzlových bodech navazovat, těžko můžeme někoho nutit, aby přesednul z auta do autobusu/vlaku, aby se tím dotace do veřejné dopravy zhodnotily...

+4/−1
7.1.2015 11:25

J20i16ř51í 61K54o92c34u72r27e50k 6785924785338

Pane Šulci, do 810, což je typické lokálkové vozidlo, naložíte v původní verzi kočárků nula. Případně až dva golfáče a každý bude zavazet u dveří. U různých rekonstrukcí 810 (nemyslím teď Regionovu) je toho místa stejně, jako v Karose, která mě, blahé paměti, vozila do školy. 

Váš případ Rakovník Kladno není zrovna příklada dopravně nevytížených lokálek v ČR vedených nezalidněnou oblastí.

PS: Závěsy na kola sa dají namontovat i na záď autobusu. Jedno foto, že nekecám: http://www.valassko-hornovsacko.cz/public/Image/sekce-cile-302/autobus_valassky.jpg

A jde to i takhle: http://www.csadplzen.cz/foto/v_sumava_cyklobus_01ec.jpg

Vždy záleží na tom, co může který typ dopravy nabídnout. A železnice kilometr od návsi je na tom blbě už z principu.

+2/0
8.1.2015 0:26

M37i59r18o47s33l74a40v 50Z78i89k72m36u45n10d 7729633254213

Podívejte se, to je o celostátní dopravní politice ... mnozí politici léta melou o soukromých švýcarských železnicích jako ideálu (skoro se tomu blíží), v ideologickém transu blábolí o konkurenci na železnici s tvrzením, že se tak dosáhne švýcarské kvality železniční dopravy (variantně německé nebo mnohé západoevropské, např. v Holandsku), ale tam jsou sice "jiní dopravci" než soukromý národní dopravce (právní forma a.s), ale konkurenci na železnici budete ve Švýcarsku marně hledat i s lupo v ruce, ba co víc, tam není ani konkurence mezi vlaky a autobusy ... BUS jede tam, kam nejede vlak, resp. od nádraží přes okolní vsi zase na nádraží třeba "za kopcem", protože je to rychlejší, než kopec objíždět po kolejích. Česká republiko (občané + politici) div se, ona se ta cesta dá uskutečnit na jedinou jízdenku, kterou si můžete koupit kdekoli v jízdenkovém automatu a nikoho nezajímá, kde jste si jí koupil ...

+5/0
7.1.2015 12:24

J28o45s96e15f 44T41r65ö35g10l 8939862256906

Podívejte se ale, že v Německu i Švýcarsku jsou dotace na provoz několikanásobně vyšší než u nás, pak ta doprava podle toho vypadá. U nás kraje (čest výjimkám) raději objednají levnější staré šroty od ČD, protože peníze zkrátka nejsou.

V Německu mají celkem striktní kritéria, jaké jsou minimální denní počty cestujících, aby se dotoval vlak, jinak dotují autobus.

0/0
7.1.2015 14:19

J43i65ř25í 38H28o19v29o72r89k29a 8697366612875

můžete mi říci, kde byl zachován pravidelný koňský povoz jako historická nebo kulturní hodnota? S železnicí na venkově je to podobné. Přišla modernější doba a lidé "vymysleli" autobusy, které lépe plní dopravní funkci mezi menšími sídly. Není důvod zachovávat každý pražec jako historickou a kulturní hodnotu.

Pozn. - jsem příznivec železnice, ale železniční dopravu beru jako rychlé spojení mezi regiony. "Polňačky" a "lesnačky" tuto funkci neplní a není tedy důvod je za každou cenu udržovat při životě.

+1/−2
7.1.2015 14:30

V27á56c34l10a62v 35S67v73o43b36o32d24a 5766808979

Jeden dobrý příklad: Jindřichohradecká úzkokolejka funguje už léta ke spokojenosti všech. Stačí jen chtít. Ať SŽDC převede nechtěné trati bezúplatně na obce,když o to budou mít zájem a ne za každou cenu vytřískat miliony. Jejich kredo je ber,nebo nech být,a zloději se o železo už postarají.;-(

+1/−1
8.1.2015 10:01

M73a46r62t63i97n 39S69a30u71e53r 7539952471375

Převést za 1Kč na obce, kterými železnice prochází, vytrhat koleje, položit asfalt a budou z toho super cyklostezky, po kterých bude určitě jezdit víc lidí než dříve vlakem. Alespoň by se na něco daly smysluplně použít peníze z EU. Jak píše kolega níže tyto venkovské tratě jsou na to ideální, většinou vedou dál od silnic v hezké přírodě a byl by to velký přínos pro místní obce (restaurace, občerstvení, ubytování...).

+3/−6
7.1.2015 9:07
Foto

J25i36ř78í 81L52e47p77š75í92k 7337891337681

problém je v tom, že ty vesničky na to nemají..... když už jsme v tou eurosvazu,tak toho využít na tyto projekty. Otevřít lidem tyto malebné zákoutí a zvýšit tím jejich spokojenost a dát šanci pro (nevelký) místní rozvoj.....

0/0
7.1.2015 9:18

I31v88o 16Z13d42e48b74o25r82s16k71ý 3623571570361

Příroda není pro bicykly, příroda je pro lidi.

+3/−2
7.1.2015 9:25

M62a55r18t38i29n 46S27a98u52e41r 7339422291965

a na tom kole sedí opice?

+2/0
7.1.2015 12:04

T52o39m73á74š 70Z47e41m64a50n 3215568714225

Jako cyklista opravdu nepotřebuji asfalt.. jen by se tam natáhli bezohlední bruslaři...

0/0
8.1.2015 13:56

J42i29ř16í 29K94á89b51r23t 4478241604136

Dopadne ,jako s objekty kasáren.20 roků nic,teď to jsou růjny a nikdo to nechce ani zadarmo.Tak hospodaří naši hospodáři ve sněmovně.;-O

+5/0
7.1.2015 9:02

M32i14r88e62k 70K18o15v55a27c39i76k 5971871861197

Přesně, nechápu, proč to nemůžou prodat za cenu, za kterou to někdo koupí. Nakonec to dopadne tak, že všechny kovy rozkradou zloději a dráhy budou mít stejně kulový...

+6/0
7.1.2015 9:07

P93a96v15e96l 81O56b33d83r78ž46á22l38e52k 6776834148242

Protože to nepatří jim (SŽDC), ale státu. O prodeji za cenu nižší, než je účetní musí rozhodnout Ministerstvo financí.

0/0
7.1.2015 9:12

P23a70v47e43l 52Š12e78d13ý 2518266932125

Proč není možný bezúplatný převod? nechápu. To jako zakázal vesmír nebo co? Za vším je člověk tak stačí snad se jen domluvit nebo ne? Ale to by chtělo ochotu a vstřícnost a to není česká vlastnost těch nahoře.

+3/0
7.1.2015 9:01

T52o18m40a17s 79A56u26g42u27s78t55y97n 6297196261580

A proč tam nejezdí RJ? :-P

+1/−2
7.1.2015 8:49

P78e61t76r 43J34a62r84o27š 2484751515937

potrebuji koleje

+1/0
7.1.2015 8:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.