Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Opuštěné železniční tratě nikdo nechce. Stát je nabídne znovu levněji

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poprvé nabídla k prodeji některé nepoužívané tratě. Podle očekávání se do soutěží na jejich prodej nikdo nepřihlásil. Stát za ně totiž podle odborníků požadoval moc. Železniční aktivisté se chtějí ještě pokusit rozprodeji zabránit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R33a89d62e80k 43K36o49l22á61ř 7746672407581

Bez ohledu na diskuzi co je lepší? Zda Autobus nebo vlak?

Rušení lokálních tratí se v delší budoucnosti může státu težce vymstít. Za prvé ztratí tzv. pevná spojení, za druhé zručení lokálních tratí, je v souačasnosti hlavně ztrátou dědictví naší historie. Celkové rušením tratíé ztrácíme mnohem více nežli si myslíme že získáme.

0/0
19.1.2015 12:04

D36a76n64i48e34l 60P33a75n98e58k 6862691422660

Pokud se na trať vlak už nedostane, pak bych nechal tato místa zrekonstruovat pro volnočasové aktivity jako je cyklistika, brusle a pěší zónu.

0/0
9.1.2015 1:30

V71i13k34t14o75r 44Š91e39d13i30v76ý 8276471790886

Geniální myšlenka. Má jen dva háčky:

- kde se vezmou cyklisté, bruslaři a chodci, když tam nebylo dost lidí ani na uživení železnice? 

- když nebyly prachy na údržbu trati, kde by se vzala mnohem větší částka na výstavbu a údržbu silnice? 

Ale jinak fakt průkopnická myšlenka :-/

0/0
9.1.2015 21:40

K26a68r96e26l 42J30a90n88í67k 9408652735434

jednoduché řešení: pronajmout zájemcům na padesát let za korunu s podmínkou, že budou trať udržovat a provozovat.

Tohle úředník schválně komplikuje tak, aby snad nikdo schopnější nemohl dokázat, že to jde.

+4/0
8.1.2015 0:21

J34o41s74e20f 10K68o76p19e37c69k91y 9944662955

V CR je stale jeste cca 30-40 lokalnich trati, kterych provoz je ekonomicky nesmyslny neb by se daly nahradit mnohem levnejsimi a i vyhodnejsimi /zastavky primo v centru obce/ autobusy. Narozdil od pana Kovarika si ale myslim, ze usetrene penize by mely jit opet do zeleznice a do do oprav dulezitejsich trati, ktere ma smysl provozovat a kde je vlak jednoznacne vyhodnejsi nez autobus

+2/−4
7.1.2015 15:01

M72i43r70o17s22l52a86v 82Z88i88k53m10u45n80d 7249653724193

Máte pravdu - podmínkou výběrového řízení bude, že silniční dopravce musí nasadit vozidlo, do něhož je možné naložit řekněme dva kočárky, dva vozíčkáře, čtyři kola, když bude zvýšená frekvence (skupina cestujících to ohlásí 24 hodin předem)  musí zajistit dopravce nasazení dalšího vozidla, ale nikdo mu za to nezaplatí - podnikatelské riziko ... jako v případě ČD ...

+4/−1
7.1.2015 18:07

J70o58s14e71f 55K66o26p77e12c79k87y 9984142315

Nizkopodlazni autobusy na trhu existuji, takze v tom jiste nebude problem ;-)

0/−1
7.1.2015 18:24

J74i33ř27í 54K95o33c53u31r55e51k 6515844665988

Zbývá otázka, zda motorák 810 jednou za dvě hodiny nebo za podobné peníze autobus po hodině, ráno jeden navíc. Taková 810 má 55 sedaček a vozíčkáře nenaloží. Kočárek? To samé. A 810 je to, co na takových tratích jezdí nejčastěji. A bezbariérová nástupiště 550 mm nad t.k. na lokálkách? Ech

Zatímco autobus: Krosvej el-é pobere 40 sedících. Jezdí-li 2x časteji uveze více lidí než ta 810. Kočárek v autobusu? Od prvních hranatých Karos standard. Sice netuším, jak do 810 narvete dva kočárky, ale ten krosvej pobere i kočárek pro dvojčata (osobně jsem něco podobného pomáhal nakládat do té staré karosy). El-é je nízkopodlažní, takže ze silnice (nemá-li obec na 10 metrů obrubníku a dlažby) je to jeden schod a pak žádný další. Zatímco ze štěrku do 810? Kdyby byla nízkopodlažní nástupiště ve všech obcích se statusem města... nejsou ani tam. Namátkou třeba Jihlava, Zlín... vyloženě lokálkové vesničky?

Dráha v tomto zaspala. Asi tak 40 let oproti zbytku světa, takže má co dohánět především na hlavních tratích, natož v Horní Plané. A zákaz existence výše jmenovaného autobusu vlakovou dopravu nezlepší, ikdyby se černokněžník Zababa na Niagáře* proháněl.

*) Žádná se nedochovala: http://en.wikipedia.org/wiki/NYC_Niagara

+2/0
7.1.2015 23:43

J33a95n 93Š70i95ř82i34n18a 5915105

Vidím, že jste velký zastánce autobusů, tak vám doporučím jeden pokus - zkuste jet třeba 3 na kole a pak chtít jet s tím kolem autobusem...Vlakem to jde bez problémů...Nebo se zkuste s větší skupinou (dejme tomu 20-30 lidí) najednou rozhodnout někam jet autobusem - když budete mít štěstí, pojedete všichni, reálbější ale je že polovina z vás bude mít smůlu - ve vlaku toto není problém...To už nemluvím např. o situaci během zimy, kdy autobus na mnohá místa, kam jezdí vlak, nedojede vůbec...

+2/−2
8.1.2015 0:13

P87e13t89r 43K49o17v93a89ř84í32k 1351213629687

Děláte si legraci? Kam jezdí vlak a autobus se nedostane? Právě v tomto ohledu je bus výrazně lepší než vlak. Co se týká kol - mluvíme tu o dopravě, dopravní obslužnosti málo frekventovaných míst. A vy tu řešíte, jestli se skupinka cyklistů, kteří se jeli bavit na kole, může odněkud vrátit ne po svých, ale být odvežena. Nebo jestli se větší skupina turistů někde jednorázově přepraví. Toto snad není vůbec relevantní argument, proč dotovat ztrátovou dopravu a udržovat tratě za astronomiceké částky.

+3/−2
8.1.2015 8:49

T69o49m64á48š 12T62a30t69í10č27e54k 5160842270128

Je to argument. Jan argumentuje komfortem, který vlak oproti autobusu nabízí. Ono už se dostalo do obecného vědomí, že značnou část zájemců o dopravu netvoří jen pracující lid, ale i turisté např.

0/0
8.1.2015 20:35

V31l95a66d41i26m66í91r 42L20o81u48l56a 2618107442731

Mě na tomto fascinuje jedna věc. Z trati Loket - Horní Slavkov někdo ukradl koleje. To přeci není možné bez těžké techniky, k tomu museli mít i nějaké kolejové vozidlo, aby ty koleje sváželi někam k silnici- Sběrna přeci musela vědět, že doma nikdo nemá kilometry kolejnic a dalšího materiálů z kolejiště. A nikdo nic neví, prostě trat zmizela.

Podobně tady na Karlovarsku zmizel železniční most přes říčku Teplou, také ho někdo ukradl.

Prostě nějak tomu nerozumím, jak je to možné.

+14/0
7.1.2015 9:38

M21i42r35o11s55l27a84v 16Z38i79k28m13u71n87d 7429323764873

Proč do sběrny, kolejnice je vynikající traverza na stavbu ...

+1/−1
7.1.2015 9:55

P62e35t67r 78N45o12v76o16t54n66y 3639162679682

Zbytečně těžká, hlava ná malou plochu. Ale zadarmo je to dobrý. :-)

0/0
7.1.2015 10:05

M65i53r42o72s59l26a55v 14Z21i60k13m46u47n88d 7709313484253

Nejde o hlavu, ale o patu kolejnice, ta je dost široká na  hurdisky pro strop ... Takhle se využily kolejnice na zrušené trati z Trstenej do Suché Hory ... krádež kolejnic byla levnější než demontáž kolejnic a jejich odvoz do šrotu nebo na další použití ...

+1/0
7.1.2015 12:07

A79n73t47o18n15í41n 96Z32e34l49e71n27ý 2514313211586

Možná se budete divit, ale lidi mají mnohem víc než kolejnice.

http://zzz-chvatliny.wz.cz/

http://www.solvayovylomy.cz/

+1/0
7.1.2015 11:20

P47e28t54r 69K72o60v41a57ř23í17k 1751983639867

Samozřejmě, že cena vybudování, udržování lokálních tratí a provoz vlaků se vůbec nedá srovnávat s autobusy. Za mě - zrušit většinu lokálek a ušetřené miliardy vrazit do opravy silnic a případné dotace málo využívaných busů. Bude to výhodné jak pro stát, tak pro všechny řidiče.

+1/−8
7.1.2015 9:14

M45a33r28t47i36n 93N31o56v47o11t75n36ý 3916166421924

"ušetřené miliardy" ;-D

Neušetřil byste vůbec nic, protože do údržby lokálek SŽDC prakticky nic neinvestuje.

+6/0
7.1.2015 9:25

P18e80t34r 87K51o51v75a77ř52í28k 1411883939977

Do údržby provozovaných lokálek se nic neinvestuje? 8-o

0/0
7.1.2015 9:29

P65a96v67e46l 13Ř47a98p14e94k 7262376899805

Přesně tak.

+2/0
7.1.2015 9:42

P53e92t45r 68K35o25v30a97ř93í74k 1741453939567

Dovolil bych si nesouhlasit, protože neudržovanou trať by bylo velmi brzy drážním úřadem zakázáno užívat.

0/0
7.1.2015 10:06

P49e93t17r 62F41o61l48t44y78s 7675541120938

Prej ušetřené miliardy, haha, možná tak desetitisíce... ;-D

+1/0
7.1.2015 12:43

P93e14t85r 17K60o60v69a31ř83í17k 1591153729737

Co máte za 10000 ? 2 pražce? Víte, kolik je u nás km tratí a kolik pražců, kolejí, zabezpečovacího zařízení, ukradených kabelů atd ... se musí dnes a denně vyměnit? Kolik dopravních kanceláří vytápět a udržovat? Kolik zaměstnanců na prořezávání porostu kolem tratí se musí zaměstnat?

0/0
7.1.2015 14:45

J10i70ř32í 92H10o19v90o58r19k86a 8637946372425

však se stává... Mšeno - Mělník

+1/0
7.1.2015 14:23

M18i24r76o23s33l31a35v 93Z17i66k24m83u33n35d 7649863564563

A co takhle zrušit nevyužívané silnice, pozemky rozprodat a takto získané peníze použít na opravy těch zbývajících silnic ... Tedy pokud bude zájem o pozemky zrušených silnic ... výhodné pro stát i pro řidiče ...

+6/0
7.1.2015 9:54

P68e87t48r 73K55o74v53a91ř13í45k 1931973539647

Ano, proč ne. Ale obávám se, že silnici nikdo nekoupí. Rušit málo využívané tratě smysl má.

0/0
7.1.2015 10:04

M32i37r22o69s39l46a81v 50Z47i15k62m65u77n26d 7859643924323

A s tratí je to stejné, pokud má nový majitel zachovat provoz, tak by měla být prodávaná trať v provozuschopném stavu, včetně funkčního zabezpečovacího zařízení na přejezdech, resp. staničního a traťového zabezpečovacího zařízení (ZZ) alespoň na úrovni elektromechanického ZZ se světelnými návěstidly. Kupovat si trať, kde nejsou ani samovraty a propustná kapacita dráhy jsou dva vlaky za hodinu je nesmysl ...

Řečeno jinak - dnes koupím, zítra mohu jezdit, protože jsme si udělali prohlídku před nákupem a buď jsem převzal dosavadní zaměstnance nebo je mám vyškolené ...

Takhle to samozřejmě nastaveno není, příkladem je třeba trať z Mladotic do Královic ... buď je trať zcela nesjízdná nebo ZZ na úrovni roku 1845, kdy přijel první vlak do Prahy ...

+1/0
7.1.2015 12:16

P40e16t36r 49K93o44v67a12ř68í40k 1281893109197

Však říkám - rušit silnici by také bylo možné, ale nic z toho nekápne, nikdo ji nekoupí. Jejím zrušením se přestane jen řešit její údržba, která ale není až tak nákladná. Oproti tomu rušit železnici má velký smysl - ušetří se nemalé částky na její údržbě (nové koleje a pražce nejsou taková prkotina jako záplaty asfaltu) a nemalé částky na financování ztrátové dopravy lokálkou.

+1/0
7.1.2015 14:42

J22i59ř60í 94K22o94c56u20r73e27k 6495424205898

A víte, že mnoho nevyužívaných silnic bylo zrušeno a příroda si je bere zpátky nebo jsou z nich cyklostezky? Vidím je ve svém okolí často.

A co je nevyužívaná silnice? 20 cest autem za týden? Plus existuje požární bezpečnost. Nějak si nedovedeu představit Hasiče, kteří vyrazí po železnici hasit les, co se nachází 500 metrů od trati, ale 300 metrů nad ní. Tlak 30 bar hadice nedají... Zrušíme polní cesty a zemědělci na pole pojedou po oraništi nebo vůbec? Ech... zdá se, že pro spoustu od reality odtržených kavárníků vzniká jídlo v pražské pekárně a doprava mouky je zbytečná.

+1/0
7.1.2015 23:54

T95o37m16á47š 52Z70e67m46a37n 3825438774115

Hmm, nevyužívaná silnice, to jsem ještě neviděl;)

0/0
8.1.2015 13:52

V37á76c51l31a57v 15S53v52o28b64o89d52a 5966748299

Lokálky,to není jen prostředek přepravy z místa A do místa B. Je to kus historie a taky kultury. Autobusy se nedají s vlaky srovnat. Nejde myslet jenom kasičkou.

+3/−2
7.1.2015 10:02

P41e18t98r 60K34o77v15a40ř33í80k 1471383509757

Ehm, to nemyslíte vážně, aby stát platil vláčkovým nadšencům jejich potěšení pro oko? S argumentem trať=historie+kultura nikoho nepřesvědčíte, aby do toho spláchl další miliardy z daní.

+3/−3
7.1.2015 10:10

V31á77c61l44a93v 29S42v32o95b91o36d66a 5476778729

No jo,tak tady evidentně zastáváme opačné názory. Tak nic.

0/0
7.1.2015 10:15

M26a93r54t94i48n 14Š28u82l81c 2537339310455

To ale přece není o vláčkových nadšencích. Do každého vlaku, i do obyčejné lokálky se vejdou tak 4 kola a 2 kočárky. Zkuste jet s kolem nebo s kočárkem autobusem... Kočárek vezme autobus 1, kolo žádné (nebo jedno, když bude mít řidič dobrou náladu a nepojede kočárek). Jel jsem onehdá s kolem vlakem, pak jsme museli přestoupit do autobusu náhradní dopravy, průvodčí mi řekl, že pro kola je přistavena dodávka, jenže před nádražím jsem se dozvěděl, že dodávka se přistavuje jenom k rychlíkům a já jsem jel osobním vlakem. Takže jsem přemlouval řidiče, aby mi dal kolo do kufru pod autobus. Povedlo se a nemusel jsem z Kladna šlapat na kole do Rakovníka, ale nechtějte vědět, jak to kolo po 50 kilometrech cesty v kufru vypadalo:-(

Myslím, že stát a kraje vynakládají plno peněz do mnohem zbytečnějších věcí, než je dopravní obslužnost (například dřívější dotování 30 Kč u lékaře a a v lékárně). A pokud nebude dobrá dopravní obslužnost veřejnou dopravou, veřejná doprava nebude jezdit v pravidelném taktu a spoje nepojedou několikrát denně a nebudou na sebe v uzlových bodech navazovat, těžko můžeme někoho nutit, aby přesednul z auta do autobusu/vlaku, aby se tím dotace do veřejné dopravy zhodnotily...

+4/−1
7.1.2015 11:25

J28i50ř20í 75K13o76c95u85r37e18k 6135554865198

Pane Šulci, do 810, což je typické lokálkové vozidlo, naložíte v původní verzi kočárků nula. Případně až dva golfáče a každý bude zavazet u dveří. U různých rekonstrukcí 810 (nemyslím teď Regionovu) je toho místa stejně, jako v Karose, která mě, blahé paměti, vozila do školy. 

Váš případ Rakovník Kladno není zrovna příklada dopravně nevytížených lokálek v ČR vedených nezalidněnou oblastí.

PS: Závěsy na kola sa dají namontovat i na záď autobusu. Jedno foto, že nekecám: http://www.valassko-hornovsacko.cz/public/Image/sekce-cile-302/autobus_valassky.jpg

A jde to i takhle: http://www.csadplzen.cz/foto/v_sumava_cyklobus_01ec.jpg

Vždy záleží na tom, co může který typ dopravy nabídnout. A železnice kilometr od návsi je na tom blbě už z principu.

+2/0
8.1.2015 0:26

M22i17r34o67s39l36a67v 16Z85i91k43m12u70n12d 7949793904703

Podívejte se, to je o celostátní dopravní politice ... mnozí politici léta melou o soukromých švýcarských železnicích jako ideálu (skoro se tomu blíží), v ideologickém transu blábolí o konkurenci na železnici s tvrzením, že se tak dosáhne švýcarské kvality železniční dopravy (variantně německé nebo mnohé západoevropské, např. v Holandsku), ale tam jsou sice "jiní dopravci" než soukromý národní dopravce (právní forma a.s), ale konkurenci na železnici budete ve Švýcarsku marně hledat i s lupo v ruce, ba co víc, tam není ani konkurence mezi vlaky a autobusy ... BUS jede tam, kam nejede vlak, resp. od nádraží přes okolní vsi zase na nádraží třeba "za kopcem", protože je to rychlejší, než kopec objíždět po kolejích. Česká republiko (občané + politici) div se, ona se ta cesta dá uskutečnit na jedinou jízdenku, kterou si můžete koupit kdekoli v jízdenkovém automatu a nikoho nezajímá, kde jste si jí koupil ...

+5/0
7.1.2015 12:24

J96o95s14e54f 80T60r62ö70g81l 8869882856516

Podívejte se ale, že v Německu i Švýcarsku jsou dotace na provoz několikanásobně vyšší než u nás, pak ta doprava podle toho vypadá. U nás kraje (čest výjimkám) raději objednají levnější staré šroty od ČD, protože peníze zkrátka nejsou.

V Německu mají celkem striktní kritéria, jaké jsou minimální denní počty cestujících, aby se dotoval vlak, jinak dotují autobus.

0/0
7.1.2015 14:19

J48i60ř94í 16H74o57v84o92r93k77a 8217636272415

můžete mi říci, kde byl zachován pravidelný koňský povoz jako historická nebo kulturní hodnota? S železnicí na venkově je to podobné. Přišla modernější doba a lidé "vymysleli" autobusy, které lépe plní dopravní funkci mezi menšími sídly. Není důvod zachovávat každý pražec jako historickou a kulturní hodnotu.

Pozn. - jsem příznivec železnice, ale železniční dopravu beru jako rychlé spojení mezi regiony. "Polňačky" a "lesnačky" tuto funkci neplní a není tedy důvod je za každou cenu udržovat při životě.

+1/−2
7.1.2015 14:30

V10á16c92l90a57v 27S42v57o89b15o66d35a 5726148689

Jeden dobrý příklad: Jindřichohradecká úzkokolejka funguje už léta ke spokojenosti všech. Stačí jen chtít. Ať SŽDC převede nechtěné trati bezúplatně na obce,když o to budou mít zájem a ne za každou cenu vytřískat miliony. Jejich kredo je ber,nebo nech být,a zloději se o železo už postarají.;-(

+1/−1
8.1.2015 10:01

M54a80r27t98i50n 93S50a74u95e29r 7319152761125

Převést za 1Kč na obce, kterými železnice prochází, vytrhat koleje, položit asfalt a budou z toho super cyklostezky, po kterých bude určitě jezdit víc lidí než dříve vlakem. Alespoň by se na něco daly smysluplně použít peníze z EU. Jak píše kolega níže tyto venkovské tratě jsou na to ideální, většinou vedou dál od silnic v hezké přírodě a byl by to velký přínos pro místní obce (restaurace, občerstvení, ubytování...).

+3/−6
7.1.2015 9:07

J28i91ř90í 63L28e61p64š87í94k 7407681187891

problém je v tom, že ty vesničky na to nemají..... když už jsme v tou eurosvazu,tak toho využít na tyto projekty. Otevřít lidem tyto malebné zákoutí a zvýšit tím jejich spokojenost a dát šanci pro (nevelký) místní rozvoj.....

0/0
7.1.2015 9:18

I70v89o 48Z48d83e80b33o49r96s93k63ý 3753471590401

Příroda není pro bicykly, příroda je pro lidi.

+3/−2
7.1.2015 9:25

M95a70r35t21i64n 54S71a22u75e71r 7549512141655

a na tom kole sedí opice?

+2/0
7.1.2015 12:04

T84o85m40á41š 13Z78e84m57a79n 3475338524625

Jako cyklista opravdu nepotřebuji asfalt.. jen by se tam natáhli bezohlední bruslaři...

0/0
8.1.2015 13:56

J30i97ř36í 86K80á12b34r91t 4348151564526

Dopadne ,jako s objekty kasáren.20 roků nic,teď to jsou růjny a nikdo to nechce ani zadarmo.Tak hospodaří naši hospodáři ve sněmovně.;-O

+5/0
7.1.2015 9:02

M45i98r76e71k 76K39o39v29a82c22i17k 5331431431797

Přesně, nechápu, proč to nemůžou prodat za cenu, za kterou to někdo koupí. Nakonec to dopadne tak, že všechny kovy rozkradou zloději a dráhy budou mít stejně kulový...

+6/0
7.1.2015 9:07

P54a48v89e87l 87O22b90d50r23ž49á84l72e49k 6796734608792

Protože to nepatří jim (SŽDC), ale státu. O prodeji za cenu nižší, než je účetní musí rozhodnout Ministerstvo financí.

0/0
7.1.2015 9:12

P82a88v67e79l 17Š84e13d17ý 2938336792185

Proč není možný bezúplatný převod? nechápu. To jako zakázal vesmír nebo co? Za vším je člověk tak stačí snad se jen domluvit nebo ne? Ale to by chtělo ochotu a vstřícnost a to není česká vlastnost těch nahoře.

+3/0
7.1.2015 9:01

T90o12m52a47s 31A78u52g43u27s68t40y53n 6587636321910

A proč tam nejezdí RJ? :-P

+1/−2
7.1.2015 8:49

P65e88t48r 18J61a36r50o54š 2744101465637

potrebuji koleje

+1/0
7.1.2015 8:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.