Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Opuštěné železniční tratě nikdo nechce. Stát je nabídne znovu levněji

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poprvé nabídla k prodeji některé nepoužívané tratě. Podle očekávání se do soutěží na jejich prodej nikdo nepřihlásil. Stát za ně totiž podle odborníků požadoval moc. Železniční aktivisté se chtějí ještě pokusit rozprodeji zabránit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R55a25d53e40k 29K83o12l23á66ř 7816572837441

Bez ohledu na diskuzi co je lepší? Zda Autobus nebo vlak?

Rušení lokálních tratí se v delší budoucnosti může státu težce vymstít. Za prvé ztratí tzv. pevná spojení, za druhé zručení lokálních tratí, je v souačasnosti hlavně ztrátou dědictví naší historie. Celkové rušením tratíé ztrácíme mnohem více nežli si myslíme že získáme.

0/0
19.1.2015 12:04

D86a96n30i17e61l 37P42a18n49e27k 6312901572390

Pokud se na trať vlak už nedostane, pak bych nechal tato místa zrekonstruovat pro volnočasové aktivity jako je cyklistika, brusle a pěší zónu.

0/0
9.1.2015 1:30

V70i55k98t43o27r 35Š48e88d93i62v18ý 8336341830606

Geniální myšlenka. Má jen dva háčky:

- kde se vezmou cyklisté, bruslaři a chodci, když tam nebylo dost lidí ani na uživení železnice? 

- když nebyly prachy na údržbu trati, kde by se vzala mnohem větší částka na výstavbu a údržbu silnice? 

Ale jinak fakt průkopnická myšlenka :-/

0/0
9.1.2015 21:40

K39a11r69e25l 51J23a39n35í12k 9828312615364

jednoduché řešení: pronajmout zájemcům na padesát let za korunu s podmínkou, že budou trať udržovat a provozovat.

Tohle úředník schválně komplikuje tak, aby snad nikdo schopnější nemohl dokázat, že to jde.

+4/0
8.1.2015 0:21

J47o75s36e18f 37K36o71p52e20c81k24y 9654182475

V CR je stale jeste cca 30-40 lokalnich trati, kterych provoz je ekonomicky nesmyslny neb by se daly nahradit mnohem levnejsimi a i vyhodnejsimi /zastavky primo v centru obce/ autobusy. Narozdil od pana Kovarika si ale myslim, ze usetrene penize by mely jit opet do zeleznice a do do oprav dulezitejsich trati, ktere ma smysl provozovat a kde je vlak jednoznacne vyhodnejsi nez autobus

+2/−4
7.1.2015 15:01

M18i35r53o53s14l18a34v 87Z86i30k31m41u86n57d 7259733404433

Máte pravdu - podmínkou výběrového řízení bude, že silniční dopravce musí nasadit vozidlo, do něhož je možné naložit řekněme dva kočárky, dva vozíčkáře, čtyři kola, když bude zvýšená frekvence (skupina cestujících to ohlásí 24 hodin předem)  musí zajistit dopravce nasazení dalšího vozidla, ale nikdo mu za to nezaplatí - podnikatelské riziko ... jako v případě ČD ...

+4/−1
7.1.2015 18:07

J14o86s61e56f 85K80o24p96e57c87k86y 9894862115

Nizkopodlazni autobusy na trhu existuji, takze v tom jiste nebude problem ;-)

0/−1
7.1.2015 18:24

J85i14ř91í 26K76o39c77u56r28e23k 6865484875158

Zbývá otázka, zda motorák 810 jednou za dvě hodiny nebo za podobné peníze autobus po hodině, ráno jeden navíc. Taková 810 má 55 sedaček a vozíčkáře nenaloží. Kočárek? To samé. A 810 je to, co na takových tratích jezdí nejčastěji. A bezbariérová nástupiště 550 mm nad t.k. na lokálkách? Ech

Zatímco autobus: Krosvej el-é pobere 40 sedících. Jezdí-li 2x časteji uveze více lidí než ta 810. Kočárek v autobusu? Od prvních hranatých Karos standard. Sice netuším, jak do 810 narvete dva kočárky, ale ten krosvej pobere i kočárek pro dvojčata (osobně jsem něco podobného pomáhal nakládat do té staré karosy). El-é je nízkopodlažní, takže ze silnice (nemá-li obec na 10 metrů obrubníku a dlažby) je to jeden schod a pak žádný další. Zatímco ze štěrku do 810? Kdyby byla nízkopodlažní nástupiště ve všech obcích se statusem města... nejsou ani tam. Namátkou třeba Jihlava, Zlín... vyloženě lokálkové vesničky?

Dráha v tomto zaspala. Asi tak 40 let oproti zbytku světa, takže má co dohánět především na hlavních tratích, natož v Horní Plané. A zákaz existence výše jmenovaného autobusu vlakovou dopravu nezlepší, ikdyby se černokněžník Zababa na Niagáře* proháněl.

*) Žádná se nedochovala: http://en.wikipedia.org/wiki/NYC_Niagara

+2/0
7.1.2015 23:43

J93a84n 93Š94i17ř82i31n14a 5605555

Vidím, že jste velký zastánce autobusů, tak vám doporučím jeden pokus - zkuste jet třeba 3 na kole a pak chtít jet s tím kolem autobusem...Vlakem to jde bez problémů...Nebo se zkuste s větší skupinou (dejme tomu 20-30 lidí) najednou rozhodnout někam jet autobusem - když budete mít štěstí, pojedete všichni, reálbější ale je že polovina z vás bude mít smůlu - ve vlaku toto není problém...To už nemluvím např. o situaci během zimy, kdy autobus na mnohá místa, kam jezdí vlak, nedojede vůbec...

+2/−2
8.1.2015 0:13

P77e67t71r 88K20o76v10a10ř39í43k 1391113529337

Děláte si legraci? Kam jezdí vlak a autobus se nedostane? Právě v tomto ohledu je bus výrazně lepší než vlak. Co se týká kol - mluvíme tu o dopravě, dopravní obslužnosti málo frekventovaných míst. A vy tu řešíte, jestli se skupinka cyklistů, kteří se jeli bavit na kole, může odněkud vrátit ne po svých, ale být odvežena. Nebo jestli se větší skupina turistů někde jednorázově přepraví. Toto snad není vůbec relevantní argument, proč dotovat ztrátovou dopravu a udržovat tratě za astronomiceké částky.

+3/−2
8.1.2015 8:49

T56o63m14á35š 40T42a43t97í41č36e90k 5620122910948

Je to argument. Jan argumentuje komfortem, který vlak oproti autobusu nabízí. Ono už se dostalo do obecného vědomí, že značnou část zájemců o dopravu netvoří jen pracující lid, ale i turisté např.

0/0
8.1.2015 20:35

V78l28a63d10i41m70í97r 71L15o66u18l45a 2868487582711

Mě na tomto fascinuje jedna věc. Z trati Loket - Horní Slavkov někdo ukradl koleje. To přeci není možné bez těžké techniky, k tomu museli mít i nějaké kolejové vozidlo, aby ty koleje sváželi někam k silnici- Sběrna přeci musela vědět, že doma nikdo nemá kilometry kolejnic a dalšího materiálů z kolejiště. A nikdo nic neví, prostě trat zmizela.

Podobně tady na Karlovarsku zmizel železniční most přes říčku Teplou, také ho někdo ukradl.

Prostě nějak tomu nerozumím, jak je to možné.

+14/0
7.1.2015 9:38

M64i83r51o71s60l29a26v 77Z29i22k44m68u39n62d 7299243964173

Proč do sběrny, kolejnice je vynikající traverza na stavbu ...

+1/−1
7.1.2015 9:55

P43e64t21r 46N51o91v85o64t42n30y 3729342969212

Zbytečně těžká, hlava ná malou plochu. Ale zadarmo je to dobrý. :-)

0/0
7.1.2015 10:05

M92i77r29o96s28l49a33v 28Z98i46k31m21u58n62d 7129743144883

Nejde o hlavu, ale o patu kolejnice, ta je dost široká na  hurdisky pro strop ... Takhle se využily kolejnice na zrušené trati z Trstenej do Suché Hory ... krádež kolejnic byla levnější než demontáž kolejnic a jejich odvoz do šrotu nebo na další použití ...

+1/0
7.1.2015 12:07

A31n88t40o24n16í52n 46Z10e79l74e63n83ý 2574563861466

Možná se budete divit, ale lidi mají mnohem víc než kolejnice.

http://zzz-chvatliny.wz.cz/

http://www.solvayovylomy.cz/

+1/0
7.1.2015 11:20

P56e46t83r 98K26o77v67a20ř46í22k 1101293799367

Samozřejmě, že cena vybudování, udržování lokálních tratí a provoz vlaků se vůbec nedá srovnávat s autobusy. Za mě - zrušit většinu lokálek a ušetřené miliardy vrazit do opravy silnic a případné dotace málo využívaných busů. Bude to výhodné jak pro stát, tak pro všechny řidiče.

+1/−8
7.1.2015 9:14

M11a40r54t67i45n 74N31o61v63o22t54n81ý 3496526531444

"ušetřené miliardy" ;-D

Neušetřil byste vůbec nic, protože do údržby lokálek SŽDC prakticky nic neinvestuje.

+6/0
7.1.2015 9:25

P62e73t64r 70K26o54v38a30ř88í15k 1201723139697

Do údržby provozovaných lokálek se nic neinvestuje? 8-o

0/0
7.1.2015 9:29

P40a46v79e98l 47Ř61a52p13e87k 7512716359845

Přesně tak.

+2/0
7.1.2015 9:42

P29e85t71r 95K28o66v91a76ř46í55k 1251653849847

Dovolil bych si nesouhlasit, protože neudržovanou trať by bylo velmi brzy drážním úřadem zakázáno užívat.

0/0
7.1.2015 10:06

P26e47t56r 68F20o88l59t52y23s 7455681530168

Prej ušetřené miliardy, haha, možná tak desetitisíce... ;-D

+1/0
7.1.2015 12:43

P82e19t70r 75K29o53v29a53ř10í12k 1431243539457

Co máte za 10000 ? 2 pražce? Víte, kolik je u nás km tratí a kolik pražců, kolejí, zabezpečovacího zařízení, ukradených kabelů atd ... se musí dnes a denně vyměnit? Kolik dopravních kanceláří vytápět a udržovat? Kolik zaměstnanců na prořezávání porostu kolem tratí se musí zaměstnat?

0/0
7.1.2015 14:45

J76i62ř98í 34H82o80v75o67r86k49a 8937126242945

však se stává... Mšeno - Mělník

+1/0
7.1.2015 14:23

M68i43r57o59s58l23a85v 93Z36i83k49m46u40n64d 7719473544353

A co takhle zrušit nevyužívané silnice, pozemky rozprodat a takto získané peníze použít na opravy těch zbývajících silnic ... Tedy pokud bude zájem o pozemky zrušených silnic ... výhodné pro stát i pro řidiče ...

+6/0
7.1.2015 9:54

P95e44t24r 74K59o45v44a69ř34í16k 1511833359347

Ano, proč ne. Ale obávám se, že silnici nikdo nekoupí. Rušit málo využívané tratě smysl má.

0/0
7.1.2015 10:04

M51i15r57o40s67l85a64v 94Z32i89k68m72u49n43d 7449443134243

A s tratí je to stejné, pokud má nový majitel zachovat provoz, tak by měla být prodávaná trať v provozuschopném stavu, včetně funkčního zabezpečovacího zařízení na přejezdech, resp. staničního a traťového zabezpečovacího zařízení (ZZ) alespoň na úrovni elektromechanického ZZ se světelnými návěstidly. Kupovat si trať, kde nejsou ani samovraty a propustná kapacita dráhy jsou dva vlaky za hodinu je nesmysl ...

Řečeno jinak - dnes koupím, zítra mohu jezdit, protože jsme si udělali prohlídku před nákupem a buď jsem převzal dosavadní zaměstnance nebo je mám vyškolené ...

Takhle to samozřejmě nastaveno není, příkladem je třeba trať z Mladotic do Královic ... buď je trať zcela nesjízdná nebo ZZ na úrovni roku 1845, kdy přijel první vlak do Prahy ...

+1/0
7.1.2015 12:16

P12e49t75r 27K59o54v67a96ř24í24k 1521613879847

Však říkám - rušit silnici by také bylo možné, ale nic z toho nekápne, nikdo ji nekoupí. Jejím zrušením se přestane jen řešit její údržba, která ale není až tak nákladná. Oproti tomu rušit železnici má velký smysl - ušetří se nemalé částky na její údržbě (nové koleje a pražce nejsou taková prkotina jako záplaty asfaltu) a nemalé částky na financování ztrátové dopravy lokálkou.

+1/0
7.1.2015 14:42

J10i23ř21í 88K58o24c16u85r49e41k 6495904845908

A víte, že mnoho nevyužívaných silnic bylo zrušeno a příroda si je bere zpátky nebo jsou z nich cyklostezky? Vidím je ve svém okolí často.

A co je nevyužívaná silnice? 20 cest autem za týden? Plus existuje požární bezpečnost. Nějak si nedovedeu představit Hasiče, kteří vyrazí po železnici hasit les, co se nachází 500 metrů od trati, ale 300 metrů nad ní. Tlak 30 bar hadice nedají... Zrušíme polní cesty a zemědělci na pole pojedou po oraništi nebo vůbec? Ech... zdá se, že pro spoustu od reality odtržených kavárníků vzniká jídlo v pražské pekárně a doprava mouky je zbytečná.

+1/0
7.1.2015 23:54

T72o94m36á88š 70Z47e68m32a83n 3745868964845

Hmm, nevyužívaná silnice, to jsem ještě neviděl;)

0/0
8.1.2015 13:52

V10á87c50l80a79v 37S80v86o48b29o32d55a 5536108959

Lokálky,to není jen prostředek přepravy z místa A do místa B. Je to kus historie a taky kultury. Autobusy se nedají s vlaky srovnat. Nejde myslet jenom kasičkou.

+3/−2
7.1.2015 10:02

P63e36t85r 20K62o82v15a50ř28í25k 1721263469417

Ehm, to nemyslíte vážně, aby stát platil vláčkovým nadšencům jejich potěšení pro oko? S argumentem trať=historie+kultura nikoho nepřesvědčíte, aby do toho spláchl další miliardy z daní.

+3/−3
7.1.2015 10:10

V89á37c23l71a26v 30S85v60o89b67o21d56a 5206858559

No jo,tak tady evidentně zastáváme opačné názory. Tak nic.

0/0
7.1.2015 10:15

M16a65r25t93i68n 36Š29u48l10c 2867329260815

To ale přece není o vláčkových nadšencích. Do každého vlaku, i do obyčejné lokálky se vejdou tak 4 kola a 2 kočárky. Zkuste jet s kolem nebo s kočárkem autobusem... Kočárek vezme autobus 1, kolo žádné (nebo jedno, když bude mít řidič dobrou náladu a nepojede kočárek). Jel jsem onehdá s kolem vlakem, pak jsme museli přestoupit do autobusu náhradní dopravy, průvodčí mi řekl, že pro kola je přistavena dodávka, jenže před nádražím jsem se dozvěděl, že dodávka se přistavuje jenom k rychlíkům a já jsem jel osobním vlakem. Takže jsem přemlouval řidiče, aby mi dal kolo do kufru pod autobus. Povedlo se a nemusel jsem z Kladna šlapat na kole do Rakovníka, ale nechtějte vědět, jak to kolo po 50 kilometrech cesty v kufru vypadalo:-(

Myslím, že stát a kraje vynakládají plno peněz do mnohem zbytečnějších věcí, než je dopravní obslužnost (například dřívější dotování 30 Kč u lékaře a a v lékárně). A pokud nebude dobrá dopravní obslužnost veřejnou dopravou, veřejná doprava nebude jezdit v pravidelném taktu a spoje nepojedou několikrát denně a nebudou na sebe v uzlových bodech navazovat, těžko můžeme někoho nutit, aby přesednul z auta do autobusu/vlaku, aby se tím dotace do veřejné dopravy zhodnotily...

+4/−1
7.1.2015 11:25

J98i61ř63í 64K63o49c17u38r94e41k 6815834745778

Pane Šulci, do 810, což je typické lokálkové vozidlo, naložíte v původní verzi kočárků nula. Případně až dva golfáče a každý bude zavazet u dveří. U různých rekonstrukcí 810 (nemyslím teď Regionovu) je toho místa stejně, jako v Karose, která mě, blahé paměti, vozila do školy. 

Váš případ Rakovník Kladno není zrovna příklada dopravně nevytížených lokálek v ČR vedených nezalidněnou oblastí.

PS: Závěsy na kola sa dají namontovat i na záď autobusu. Jedno foto, že nekecám: http://www.valassko-hornovsacko.cz/public/Image/sekce-cile-302/autobus_valassky.jpg

A jde to i takhle: http://www.csadplzen.cz/foto/v_sumava_cyklobus_01ec.jpg

Vždy záleží na tom, co může který typ dopravy nabídnout. A železnice kilometr od návsi je na tom blbě už z principu.

+2/0
8.1.2015 0:26

M74i94r52o51s35l94a64v 72Z19i16k11m52u71n63d 7179743704393

Podívejte se, to je o celostátní dopravní politice ... mnozí politici léta melou o soukromých švýcarských železnicích jako ideálu (skoro se tomu blíží), v ideologickém transu blábolí o konkurenci na železnici s tvrzením, že se tak dosáhne švýcarské kvality železniční dopravy (variantně německé nebo mnohé západoevropské, např. v Holandsku), ale tam jsou sice "jiní dopravci" než soukromý národní dopravce (právní forma a.s), ale konkurenci na železnici budete ve Švýcarsku marně hledat i s lupo v ruce, ba co víc, tam není ani konkurence mezi vlaky a autobusy ... BUS jede tam, kam nejede vlak, resp. od nádraží přes okolní vsi zase na nádraží třeba "za kopcem", protože je to rychlejší, než kopec objíždět po kolejích. Česká republiko (občané + politici) div se, ona se ta cesta dá uskutečnit na jedinou jízdenku, kterou si můžete koupit kdekoli v jízdenkovém automatu a nikoho nezajímá, kde jste si jí koupil ...

+5/0
7.1.2015 12:24

J97o68s78e90f 16T57r90ö55g45l 8489762706826

Podívejte se ale, že v Německu i Švýcarsku jsou dotace na provoz několikanásobně vyšší než u nás, pak ta doprava podle toho vypadá. U nás kraje (čest výjimkám) raději objednají levnější staré šroty od ČD, protože peníze zkrátka nejsou.

V Německu mají celkem striktní kritéria, jaké jsou minimální denní počty cestujících, aby se dotoval vlak, jinak dotují autobus.

0/0
7.1.2015 14:19

J21i84ř60í 51H72o14v43o79r90k86a 8447886532585

můžete mi říci, kde byl zachován pravidelný koňský povoz jako historická nebo kulturní hodnota? S železnicí na venkově je to podobné. Přišla modernější doba a lidé "vymysleli" autobusy, které lépe plní dopravní funkci mezi menšími sídly. Není důvod zachovávat každý pražec jako historickou a kulturní hodnotu.

Pozn. - jsem příznivec železnice, ale železniční dopravu beru jako rychlé spojení mezi regiony. "Polňačky" a "lesnačky" tuto funkci neplní a není tedy důvod je za každou cenu udržovat při životě.

+1/−2
7.1.2015 14:30

V62á95c44l74a86v 66S21v53o75b19o95d14a 5466928439

Jeden dobrý příklad: Jindřichohradecká úzkokolejka funguje už léta ke spokojenosti všech. Stačí jen chtít. Ať SŽDC převede nechtěné trati bezúplatně na obce,když o to budou mít zájem a ne za každou cenu vytřískat miliony. Jejich kredo je ber,nebo nech být,a zloději se o železo už postarají.;-(

+1/−1
8.1.2015 10:01

M48a28r34t41i45n 27S40a86u12e65r 7129652941275

Převést za 1Kč na obce, kterými železnice prochází, vytrhat koleje, položit asfalt a budou z toho super cyklostezky, po kterých bude určitě jezdit víc lidí než dříve vlakem. Alespoň by se na něco daly smysluplně použít peníze z EU. Jak píše kolega níže tyto venkovské tratě jsou na to ideální, většinou vedou dál od silnic v hezké přírodě a byl by to velký přínos pro místní obce (restaurace, občerstvení, ubytování...).

+3/−6
7.1.2015 9:07
Foto

J76i91ř55í 27L13e42p91š49í13k 7127821257101

problém je v tom, že ty vesničky na to nemají..... když už jsme v tou eurosvazu,tak toho využít na tyto projekty. Otevřít lidem tyto malebné zákoutí a zvýšit tím jejich spokojenost a dát šanci pro (nevelký) místní rozvoj.....

0/0
7.1.2015 9:18

I40v84o 42Z76d10e96b86o56r47s26k63ý 3223221440651

Příroda není pro bicykly, příroda je pro lidi.

+3/−2
7.1.2015 9:25

M57a71r31t64i54n 58S57a41u13e57r 7289882101555

a na tom kole sedí opice?

+2/0
7.1.2015 12:04

T78o30m39á62š 11Z39e56m27a33n 3345658964405

Jako cyklista opravdu nepotřebuji asfalt.. jen by se tam natáhli bezohlední bruslaři...

0/0
8.1.2015 13:56

J30i54ř39í 62K90á30b56r82t 4558391604606

Dopadne ,jako s objekty kasáren.20 roků nic,teď to jsou růjny a nikdo to nechce ani zadarmo.Tak hospodaří naši hospodáři ve sněmovně.;-O

+5/0
7.1.2015 9:02

M55i80r36e10k 72K51o77v96a55c90i47k 5431811591437

Přesně, nechápu, proč to nemůžou prodat za cenu, za kterou to někdo koupí. Nakonec to dopadne tak, že všechny kovy rozkradou zloději a dráhy budou mít stejně kulový...

+6/0
7.1.2015 9:07

P35a10v54e97l 39O88b60d27r21ž58á28l65e97k 6796974948742

Protože to nepatří jim (SŽDC), ale státu. O prodeji za cenu nižší, než je účetní musí rozhodnout Ministerstvo financí.

0/0
7.1.2015 9:12

P10a11v50e83l 74Š90e32d61ý 2238286432735

Proč není možný bezúplatný převod? nechápu. To jako zakázal vesmír nebo co? Za vším je člověk tak stačí snad se jen domluvit nebo ne? Ale to by chtělo ochotu a vstřícnost a to není česká vlastnost těch nahoře.

+3/0
7.1.2015 9:01

T62o91m29a18s 69A23u57g54u84s62t31y65n 6297186881240

A proč tam nejezdí RJ? :-P

+1/−2
7.1.2015 8:49

P33e22t97r 75J91a52r67o81š 2584921505357

potrebuji koleje

+1/0
7.1.2015 8:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.