Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Chyb na drahách loni přibylo, strojvůdci projeli desítky návěstidel

Českým strojvůdcům se nedaří snižovat počet jejich chyb a v čím dál víc případech projíždí s vlakem ve chvíli, kdy podle železničního „semaforu“ mají stát. Ukazují to čerstvé statistiky Drážní inspekce za loňský rok, které má MF DNES k dispozici.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T93o15m30á30š 40F68u84k 2230601126857

Dovolím si upozornit na zajímavost.Plánovaná délka směny může být 13hodin,s Rg jízdou 15 a na to může navázat neomezeně dlouhá doba přesčasu.Bezpečnostní přestávky běžné v silniční dopravě drážní zákon nezná a přiměřená doba na jídlo a oddech ve směně je 30 minut a může být i 3x10minut.Při zpoždění se prostě zruší.To je potom pohoda a perfektní koncentrace.R^

+2/−2
15.1.2015 19:49

V23a70c81l87a43v 65H24a31j57e59k 3256779319

To je sice pravda, ale třeba v osobní dopravě může mít na obratech i více delších přestávek. Nedá se to takto paušalizovat.

0/0
15.1.2015 19:54

T16o37m89á66š 18F55u90k 2540651176467

V dnešní době se obraty zkracují i pod technologická minima.A pak se PDJO jednoduše "napíše" na konec směny.A je po problému.Stále však není Bezpečnostní přestávka povinná.

0/−1
15.1.2015 20:04

V42a54c29l58a47v 49H56a57j98e93k 3716909339

u řidičů je to povinnost v celé EU, strojvedoucí asi unijní legislativa neřeší. O tom jaká opatření navrhuje DI toho v článku moc není, možná povinnou přestávku navrhují.

0/−1
15.1.2015 20:19

T50o88m79á18š 51F91u87k 2780371986237

Obávám se,že příčina problémů se hledá jinde než je.Chaotické a nepromyšlené předpisové změny tomu napomáhají.Tato situace se vyostřuje od určité doby,proč asi?

0/0
15.1.2015 21:04
Foto

J12o78s28e14f 14J20o40ž56k63a 44S55ý88k45o64r82a 3183138660770

Červená je pořád červená a znamená stále to samé - Stůj. Tak jaké změny?

+1/0
16.1.2015 7:36

T37o44m46á65š 26F29u74k 2820131726287

To jistě,ale jak jet za ni v případě "poruchy",která trvá i měsíce je spoustu.A v tom se také velké změny udály.A to nemluvím o výpravě.

0/0
16.1.2015 7:52

J67a15r54o15s55l67a30v 51K53a88d62l24e36c 5871949102431

Nemůžu jet, tečka. Musí mi to nadřízený nařídit a i tak to zcela jistě bude v nějakém drážním zákonu, protože ani nařízením nadřízeného nemohu něco porušovat.

0/0
16.1.2015 10:10
Foto

J52o67s83e83f 21J58o70ž78k65a 23S12ý84k38o37r37a 3833448760500

Před cca deseti lety mi jeden fíra na Žabotlamu čerpal zákonnou přestávku v Zadní Třebani na 1. koleji. Kupodivu lidé ani moc neremcali. 

Myslím, že si za to můžou fírové malinko sami, když nedodržují zákony, které je mají chránit. Ale není se co divit. Jinou práci jim těžko kdo dá.

0/0
16.1.2015 13:05
Foto

J43o39s19e25f 87J61o23ž88k73a 29S19ý76k30o28r40a 3393448880430

Možná se nějaké změny jak jet proti červený udály, ale od roku 1987 spíše jen kosmetické. A výprava vlaku návěstidlem je také poměrně stará věc.

0/0
16.1.2015 13:08

T55o55m82á35š 89F54u28k 2650241616357

Jezdím 25 let na trati a tak si myslím,že mohu posuzovat.Změny rozhodně nejsou kosmetické a jen nahrávají nehodovým událostem.

0/0
17.1.2015 14:51

J40a91r21o53s66l14a43v 51K95a32d97l69e96c 5591559452801

Bezpečnostní přestávka je povinná a je placená a nedá se s ní manipulovat v čase. Je vždy po maximálně dvou hodinách, nepřetržité činnosti podléhající bezpečnostní přestávce a pokud připadne na přestávku na oddech a jídlo, pak je také placená - to jest je započítána do pracovní doby. Po dobu bezpečnostní přestávky se může zaměstnanec věnovat jiné činnosti pro zaměstnavatele, nepodléhající bezpečnostní přestávce. = Bezpečnostní přestávka není určena k tomu, že nebudete dělat nic (záleží na zaměstnavateli), ale k přerušení činnosti zdravotně závadné z hlediska zákona.

+1/0
16.1.2015 10:08

J66a96r97o91s93l10a30v 93K59a14d29l70e68c 5941979372471

Není přestávka jako přestávka... člověk není stroj.

0/0
16.1.2015 9:45

J88a27r65o75s60l36a94v 91K92a20d57l85e85c 5751449192471

Bezpečnostní přestávka nemá nic společného s oborem vykonávané činnosti. Platí pro všechny zaměstnance vykonávající činnosti dle zákona o bezpečnostní přestávce podle zákona č. 309/2006 Sb.

0/0
16.1.2015 9:52

J98a26r62o43s45l90a89v 59K17a10d24l80e36c 5371109412591

Dovoluji si nesouhlasit. Přestávka nejde odložit na konec směny, musí být umožněna (i po částech) nebo by měl být mašinfíra vystřídán. To co popisujete je mimo zákon a to je potřeba potom tedy řešit.

0/0
16.1.2015 10:16

M70i38r78o14s15l69a12v 98Z11i89k72m18u72n37d 7849603314953

Na ten nesmysl s přesčasovou prací jste přišel jak ...

Četl jste někdy :

NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 589/2006 Sb.

ze dne 6. prosince 2006,

kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě

"Vláda nařizuje podle § 100 odst. 1 a § 213 odst. 6 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce: ...."

Personální turnusy si ohlídají odbory, jak Federace strojvůdců, tak OSŽ ...

0/0
19.1.2015 19:33

J80a73r13o52s35l75a26v 53K36a80d21l65e82c 5561539362151

Člověk má svoje limity a tělo se začne bránit. Stále uspěchanější doba a honba za penězi, stres a ospalost... pomohlo by snížení fondu pracovní doby a tím vyšší zaměstnanost, ale prachy jsou přednější.

0/0
15.1.2015 17:27
Foto

J16o39s42e92f 55J60o44ž44k11a 26S51ý43k71o39r30a 3153418280670

Souhlas s výhradou. Vedlo by to k takovému zdražení, že by pak už přepravci nic po železnici nepřepravovali.

+1/0
15.1.2015 17:30

M55i27r12o13s87l61a43v 30Z87i44k16m25u63n46d 7319783304873

Nejde o fond pracovní doby, ale o časné nástupy, kolem 3,00.

Např. nástup 3,36, konec 10,44; další den nástup 3,27, konec 9,32 ... konec 23,54, nástup další den 11,50 ...

Mnohé směny jsou velice krátké, takže pracovník musí jít do práce častěji než při směně kolem 12 hodin ... odpočinek je sice dle Zákoníku práce z hlediska doby mezi koncem a nástupem ... v pořádku. Jenže cesta  domů, kdy musí jet vlastním vozem a soustředit se na jízdu je považována za odpočinek, pak stráví pracovník několik hodin v posteli a jede zase do práce ... odpočatý ....

On je rozdíl mezi 6 hodinami odpočinku (pracovník nic nedělá) a šesti hodinami spánku ...

Zkracování jízdních dob (Praha - Ostrava za 3 hodiny) má negativní vliv na pracovní dobu strojvedoucího ... v limitu 12 hodin se zpravidla nepodaří "sjet" trať 3x, pak mít v Ostravě nebo Bohumíně odpočinek kolem 8 hodin, z toho zaručených 6 hodin spánku a pak zase 3x za 12 hodin, aby za celkových cca 32 hodin měl cca 24 hodin výkonu ...

Doba, kdy směna na osobním vlaku Praha - Přerov - Praha dala 26 hodin (!!!) výkonu je minulostí ... Z Prahy do Kutné Hory s osobákem a zpátky se dalo jet za 12 hodin výkonu ...

+4/0
15.1.2015 19:03

J13a35r22o67s18l34a58v 74K19a64d51l89e60c 5511389842791

Toto není zcela v souladu se zákoníkem práce... to spíše vypadá na jeho špatný výklad. Měli by se tím odbory zabývat. Každopádně když si mašinfíři nestěžují, tak jim to asi nevadí. Každopádně je to především chyba zaměstnavatele. Při nerovnoměrném rozvržení pracovní doby nesmí délka směny přesáhnout 12 hodin a průměrná týdenní pracovní doba nesmí přesáhnout stanovenou pracovní dobu za období nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích.

0/0
16.1.2015 9:59

M87i13r36o54s40l22a40v 56Z98i93k11m86u96n49d 7609983264383

Máte pravdu, není to zcela v souladu se zákoníkem práce, ale odpovídá to :

NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 589/2006 Sb.

ze dne 6. prosince 2006,

kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě

Vláda nařizuje podle § 100 odst. 1 a § 213 odst. 6 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce: .....

http://www.mpsv.cz/ppropo.php?ID=nv589_2006

0/0
19.1.2015 19:30

V92í55t 86M18r77h53a23l 1515779773960

Problém je hlavně to, že na strojvedoucí jsou kladeny čím dál větší nároky, takže už toho mají pak dost a s toho pak může nastat nějaký malér- přehlédnutí návěstidla atd.

+1/−1
15.1.2015 15:09
Foto

J83o64s86e77f 65J43o74ž93k43a 71S22ý81k21o19r39a 3573868220240

To sice může být pravda, ale když jede, tak nedělá nic jiného, než že jede. Tedy neměl by dělat nic jiného. Pokud dělá, pak to jde za ním a je to jeho chyba.

+1/0
15.1.2015 15:32

M90a90r43t23i45n 39Š92p78á35d 4822419871436

Taky nikdo neříká, že to není jeho chyba. Jistě že je. Jenomže těch parametrů, které musí sledovat, je hodně, resp. okolnosti, které to ztěžují (např. protislunce, dlouhá brzdná dráha např. nákladního nebo rozjetého vlaku). Podle mě by se musel vytvořit vývoj těch projetí červené v delším časovém období a relativně - třeba na 100.000 km. A dále by se musely ty důvody dále rozčlenit, aby se dal vyvodit určitý trend, a dále odborně zanalyzovat, jaké jsou ty hlavní důvody.

0/−1
15.1.2015 16:19
Foto

J61o59s25e39f 23J19o40ž15k84a 14S82ý65k79o72r75a 3983478950350

Tak brzdnou dráhu můžete rovnou škrtnout.

Nicméně ty další okolnosti by se v úvahu vzít mohly. Ostatně většinou to není jedna věc, ale souběh několika.

Což nijak nesnižuje to, že to nemají fírové zrovna jednoduché. Při tom počtu vlaků je spíš zázrak, že to číslo není daleko větší.

+1/0
15.1.2015 16:28

P39e63t85r 15N49o51v50o47t72n64y 3489212119822

Protislunce taky bude blbost.

0/0
15.1.2015 18:07
Foto

J77o29s61e92f 98J43o76ž80k19a 15S85ý60k56o64r65a 3273788860850

Tak toto zrovna blbost není. Někdy umí být Sluníčko pěkně nepříjemné a na klacku není skoro nic vidět. Zvláště, když je nízko a svítí přímo do očí. Když pak není trať kódována, tak je na problém zaděláno.

0/0
15.1.2015 18:22

P15e58t79r 74N53o74v87o72t70n67y 3499462929802

Nojo, když na to nevidíte, tak k tomu nemůžete jet jako by tam byla navest povolujici jizdu

+1/0
15.1.2015 18:43
Foto

J82o12s53e24f 15J48o61ž58k57a 54S79ý28k87o94r84a 3813558850600

Tak o tom žádná. Nicméně je to něco, co ovlivňuje fíru a tedy to není blbost.

0/0
15.1.2015 18:49

J34a95r34o96s53l17a27v 21K70a16d23l68e68c 5911789722621

Ona taky je ještě předzvěst...

0/0
16.1.2015 10:13
Foto

J22o13s72e48f 33J56o10ž35k94a 35S86ý91k86o88r22a 3633848680840

A i na předvěsti není při "vhodném" Slunci skoro nic vidět.

Jo, zlaté mechaniky, tam to bylo, vyjma poruch, vždycky jasný.

0/0
16.1.2015 13:14

M58i14r10o16s86l36a90v 51Z44i84k21m35u18n31d 7329683514223

Předpisy s různým výkladem kladou na strojvedoucí větší nároky než stručné, jasné a srozumitelné předpisy účinné od 29,8,1962 - každá změna / novelizace je učinila složitějšími a méně srozumitelnými, mnohdy si jednotlivé články reálně odporují.

Podle zákona jde sice o "dostatečný odpočinek", ale opakující se nástupy na směnu kolem 02,30 hod mají dlouhodobě negativní vliv na celkovou psychiku a pak se stane, že strojvedoucí "má okno" ...

Nehodová událost v Poříčanech z konce loňského roku jde sice na vrub strojvedoucího, ale ten byl reálně uveden v omyl ... což z něj odpovědnost nesnímá ....

0/0
15.1.2015 17:10
Foto

J22o10s49e33f 70J58o81ž40k29a 82S26ý11k14o83r33a 3933248570210

Ona už ta mimořádnost v Poříčanech byla uzavřena? To by byla celkem rychlost.

Nástupy jsou problém. Ale nevím, zda by šlo přizpůsobit jízdní řád strojvedoucím. Opačně to samozřejmě funguje celkem dobře. Až tedy na nějaké to selhání.

0/0
15.1.2015 17:13
Foto

S95t84a22n42i14s65l49a82v 98M77í70č63e29k 3698515725676

Poslední odstavec: Myslíte fakt, že jsou v Poříčanech návěstidla na lávce?

0/0
15.1.2015 17:16

P45e34t43r 51N34o56v17o17t34n43y 3809372129242

Uveden v omyl jak?

0/0
15.1.2015 18:08

M17i73r57o55s36l10a67v 44Z67i30k74m82u62n57d 7289963404613

Podle dostupných zdrojů :

na vjezdu byla zelená = návěst volno, vzhledem k závislosti návěstidel tedy muselo být volno nebo výstraha i na odjezdu ... Jenže to odjezdové volno výpravčí zrušil a postavil rychlíku, Strojvedoucí pod vědomím toho volna na vjezdu a logického volna na odjezdu, na návěstidlo moc nekoukal a když dostal souhlas k odjezdu, tak za to vzal a jel ... nenapadlo ho, že by to volno výpravčí "sebral" a dal ho rychlíku ...

Z hlediska předpisu vina strojvedoucího, nepřesvědčil se o návěsti dovolující jízdu, ale ......

0/0
19.1.2015 19:42

P21e64t58r 88F24i69a71l38a 9143346783313

Nejsem železničář, ale beru to po technické stránce, proto bych se rád zeptal.

Jsou-li návěstidla na sobě závislá a výpravčí zrušil volno na odjezdovém návěstidle, musí okamžitě spadnout na vjezdovém návěstidle zelená a objevit se žlutá nebo podobné značení. Že by to šlo shodit, až když vlak projede kolem vjezdu, se mi zdá nemožné.

Nerozumím tomu souhlasu k odjezdu, ten byl pro rychlík a pro obě sousední koleje bylo společné odjezdové návěstidlo....a ještě ten vlak vjížděl do stanice na rovnou kolej?

Nebo to bylo na jednokolejné trati a rychlík vjížděl do stanice z protisměru.... ale o jaký souhlas k odjezdu by se pak jednalo?

0/0
19.1.2015 22:53

P68a55v95e62l 62Ř89a71p23e24k 7712106109665

Vlakem jezdím rád, přesto jsem toho názoru, že je to jen otázkou času, kdy se stane nějaký průšvih s katastrofálními následky. Na vině je jednak technická zaostalost současného "zabezpečení", ale hlavně systémové selhání. Fírové jsou ti poslední, na koho bych házel vinu. Člověk dělá chyby, systém má být postaven tak, aby tyto chyby včas podchytil.

+2/0
15.1.2015 14:29
Foto

J22o75s51e92f 58J88o37ž12k28a 25S47ý64k28o59r86a 3833978940430

Jak v tomto selhává systém? Systém stanovil, že červená znamená Stůj. Systém jen těžko může podchytit všechny možné okolnosti možného projetí. Od toho je tam ten fíra. Zatím se tuším nepřišlo na nic, co by toho fíru nahradilo.

0/−1
15.1.2015 15:35
Foto

J64o45s61e28f 85J98o94ž38k35a 26S47ý48k63o58r31a 3113928290440

Ještě znovu zmíním peníze. Peníze, peníze a ještě jednou peníze. Bez nich to jaksi půjde jen obtížně.

0/−1
15.1.2015 15:36

J55a45r51o29s49l39a58v 97K44o39m83o39ň 1260764664441

předpokládám peníze do infrastruktury, ne fírům. Za větší peníze nebudou jezdit lépe. To je holý nesmysl. Ale jediná jeho starost po rozjetí je sledovat návěstidla a okolí z důvodu překážet na trati.  A pak zastavit na zastávce. Pomohlo by funkční kódování tratí a přenosu návěsti na stanoviště strojvedoucího. Což je u našich tratí problém

0/0
15.1.2015 16:00
Foto

J30o60s56e65f 92J62o59ž12k84a 80S76ý82k16o95r57a 3923638620490

Ano, peníze především do infrastruktury, i když fírům by to také trošku prospělo. Ono jet s vlakem a u toho myslet na to, jak vyjdu s výplatou, když je teprve konec měsíce, to také jednomu na pohodě nepřidá.

Sledovat návěstidla není naneštěstí jeho jediná povinnost. Na stanovišti má spoustu různých budíků a podobně, které také musí průběžně sledovat.

Na hlavních tratích, některých, je přenos kódu uplatněn, ale není to zdaleka všude a na všech místech, kde by to bylo potřeba.

0/0
15.1.2015 16:38

J97a23n 26S21l87o36v11í60k 3979507860308

No, když vidím, jak třeba na samoobslužných tratích musí strojvůdce prodávat jízdenky, podávat informace cestujícím, pomáhat s kočárkem, obsluhovat hlášení zastávek, vysílačku a na stanicích kde "není" výpravčí se musí sám vypravit, pak ještě zadávat do počítače různé nesmysly jako třeba sčítání cestujících nebo ho otravuje revizor a také řeší neustálé problémy s poruchovou mašinou... atd, tak se ani nedivím, že pak nervozní něco zvorá.

+1/−1
15.1.2015 11:51

J71a96r23o11s50l46a63v 51K91o84m48o43ň 1670624754901

samoobslužný systém je tam, kde je málo lidí a taky provoz je slabý. Jinak by tam byl průvodčí/vlakvedoucí. Revizor nemá čím by ho otravoval

0/0
15.1.2015 16:01

L47a81d89i74s63l37a67v 30H13o48l67í38k 5912122609601

Ale má.. Revizor v tramvaji, nebo autobusu, je krapet něco jiného, než revizor ve vlaku.

0/0
19.1.2015 1:01

K97a59r15e84l 91V93o16h56n98o21u56t 4228749820537

Tohle je velmi krásná úloha pro automatizaci. Nikoli však jednoduchá (automatizace nejsou jen algoritmy, ale třeba i senzory).

0/0
15.1.2015 10:40
Foto

J35o59s19e22f 26J59o21ž66k43a 38S91ý96k12o77r35a 3593888330860

To všechno už dávno existuje. Jenom nejsou peníze. Nebo se to jednoduše v některých případech nevyplatí. A někdy to rozhodoval nějakej debil.

+1/0
15.1.2015 10:44

P45a18v57e90l 97Ř52a74p43e74k 7512796559555

Ono je to drahé mj. i proto, že na to potřebujete stohy papírů, certifikátů, zkoušek ..... a tak nemáme pro jistotu nic :-/

0/0
15.1.2015 14:31
Foto

J30o94s42e77f 81J89o44ž11k85a 91S70ý55k98o96r14a 3773738610660

Mě to je jasné. Ale ať mi nikdo netvrdí, že se třeba v půlmiliardové zakázce nenajde pár miliónů na lepší zabezpečení, které navíc existuje a spolehlivě funguje. To jednoduše není o papírech, ale o lidech.

0/0
15.1.2015 15:20

Š88t86e47f44a77n 68F20r68i50č26a 7452248633826

Asi by se drážní inspekce měla důsledně zabývat rozborem příčin zvýšeného počtu těchto případů. Projetí návěstidla se vždy považuje za nehodu. Kolize s jiným vlakem může mít fatální následky. Většina těchto nehod, ať už s následky nebo nikoli, vzniká pomalejší a méně důraznou reakcí strojvedoucích, než situace vyžadovala. Vlaky dnes jezdí až 160 km rychlostí, brzdná dráha vlaku je při těchto rychlostech velmi dlouhá - nezřídka 1000 metrů. Vliv má sklon tratě - klesání, hmotnost soupravy, počasí (menší či větší adheze na mokré či suché kolejnici), Svou roli může sehrát např. únava, oslnění strojvedoucího, drobné technické potíže na stanovišti strojvedoucího, a mnoho dalších vlivů. Čili drážní inspekce by měla analyzovat a zjistit příčiny projetí návěstidel, a přijmout opatření - např. zkrátit dobu, po kterou může být strojvedoucí ve službě, některé náročnější turnusy podmínit kondicí a věkem, stanovit optimálněji doby odpočinku, optimalizovat střídání strojvedoucích na trase vlaku, v kritických úsecích snížit rychlost, posunout návěstidla a pod.

+2/0
15.1.2015 10:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.