Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chyb na drahách loni přibylo, strojvůdci projeli desítky návěstidel

Českým strojvůdcům se nedaří snižovat počet jejich chyb a v čím dál víc případech projíždí s vlakem ve chvíli, kdy podle železničního „semaforu“ mají stát. Ukazují to čerstvé statistiky Drážní inspekce za loňský rok, které má MF DNES k dispozici.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T74o23m87á22š 47F64u79k 2710401426587

Dovolím si upozornit na zajímavost.Plánovaná délka směny může být 13hodin,s Rg jízdou 15 a na to může navázat neomezeně dlouhá doba přesčasu.Bezpečnostní přestávky běžné v silniční dopravě drážní zákon nezná a přiměřená doba na jídlo a oddech ve směně je 30 minut a může být i 3x10minut.Při zpoždění se prostě zruší.To je potom pohoda a perfektní koncentrace.R^

+2/−2
15.1.2015 19:49

V61a15c87l29a17v 93H30a54j43e53k 3286139529

To je sice pravda, ale třeba v osobní dopravě může mít na obratech i více delších přestávek. Nedá se to takto paušalizovat.

0/0
15.1.2015 19:54

T90o10m95á61š 85F64u52k 2530751606537

V dnešní době se obraty zkracují i pod technologická minima.A pak se PDJO jednoduše "napíše" na konec směny.A je po problému.Stále však není Bezpečnostní přestávka povinná.

0/−1
15.1.2015 20:04

V82a46c54l78a82v 34H49a74j50e65k 3406379669

u řidičů je to povinnost v celé EU, strojvedoucí asi unijní legislativa neřeší. O tom jaká opatření navrhuje DI toho v článku moc není, možná povinnou přestávku navrhují.

0/−1
15.1.2015 20:19

T70o22m67á53š 87F76u30k 2930841686567

Obávám se,že příčina problémů se hledá jinde než je.Chaotické a nepromyšlené předpisové změny tomu napomáhají.Tato situace se vyostřuje od určité doby,proč asi?

0/0
15.1.2015 21:04
Foto

J64o83s20e54f 76J16o19ž85k53a 44S46ý70k48o50r70a 3183138520620

Červená je pořád červená a znamená stále to samé - Stůj. Tak jaké změny?

+1/0
16.1.2015 7:36

T86o59m71á38š 90F73u96k 2980641976397

To jistě,ale jak jet za ni v případě "poruchy",která trvá i měsíce je spoustu.A v tom se také velké změny udály.A to nemluvím o výpravě.

0/0
16.1.2015 7:52

J58a96r76o97s24l98a24v 94K96a44d55l54e83c 5321349512281

Nemůžu jet, tečka. Musí mi to nadřízený nařídit a i tak to zcela jistě bude v nějakém drážním zákonu, protože ani nařízením nadřízeného nemohu něco porušovat.

0/0
16.1.2015 10:10
Foto

J12o27s68e27f 50J32o80ž95k91a 54S29ý80k78o16r53a 3863238840480

Před cca deseti lety mi jeden fíra na Žabotlamu čerpal zákonnou přestávku v Zadní Třebani na 1. koleji. Kupodivu lidé ani moc neremcali. 

Myslím, že si za to můžou fírové malinko sami, když nedodržují zákony, které je mají chránit. Ale není se co divit. Jinou práci jim těžko kdo dá.

0/0
16.1.2015 13:05
Foto

J92o49s36e71f 93J17o55ž28k40a 15S87ý16k65o31r77a 3953478390220

Možná se nějaké změny jak jet proti červený udály, ale od roku 1987 spíše jen kosmetické. A výprava vlaku návěstidlem je také poměrně stará věc.

0/0
16.1.2015 13:08

T17o74m95á11š 31F54u94k 2240281376127

Jezdím 25 let na trati a tak si myslím,že mohu posuzovat.Změny rozhodně nejsou kosmetické a jen nahrávají nehodovým událostem.

0/0
17.1.2015 14:51

J66a69r46o84s58l77a75v 55K73a19d94l14e49c 5901149472621

Bezpečnostní přestávka je povinná a je placená a nedá se s ní manipulovat v čase. Je vždy po maximálně dvou hodinách, nepřetržité činnosti podléhající bezpečnostní přestávce a pokud připadne na přestávku na oddech a jídlo, pak je také placená - to jest je započítána do pracovní doby. Po dobu bezpečnostní přestávky se může zaměstnanec věnovat jiné činnosti pro zaměstnavatele, nepodléhající bezpečnostní přestávce. = Bezpečnostní přestávka není určena k tomu, že nebudete dělat nic (záleží na zaměstnavateli), ale k přerušení činnosti zdravotně závadné z hlediska zákona.

+1/0
16.1.2015 10:08

J58a11r20o15s57l11a77v 73K95a48d14l26e98c 5921379892381

Není přestávka jako přestávka... člověk není stroj.

0/0
16.1.2015 9:45

J47a27r69o80s72l98a29v 91K64a12d21l70e56c 5201279162411

Bezpečnostní přestávka nemá nic společného s oborem vykonávané činnosti. Platí pro všechny zaměstnance vykonávající činnosti dle zákona o bezpečnostní přestávce podle zákona č. 309/2006 Sb.

0/0
16.1.2015 9:52

J64a26r26o96s19l68a68v 21K61a39d71l38e74c 5261679232211

Dovoluji si nesouhlasit. Přestávka nejde odložit na konec směny, musí být umožněna (i po částech) nebo by měl být mašinfíra vystřídán. To co popisujete je mimo zákon a to je potřeba potom tedy řešit.

0/0
16.1.2015 10:16

M53i86r77o81s85l11a90v 22Z91i97k65m12u49n38d 7869203664373

Na ten nesmysl s přesčasovou prací jste přišel jak ...

Četl jste někdy :

NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 589/2006 Sb.

ze dne 6. prosince 2006,

kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě

"Vláda nařizuje podle § 100 odst. 1 a § 213 odst. 6 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce: ...."

Personální turnusy si ohlídají odbory, jak Federace strojvůdců, tak OSŽ ...

0/0
19.1.2015 19:33

J20a73r40o37s57l10a68v 20K68a56d63l88e85c 5521569452651

Člověk má svoje limity a tělo se začne bránit. Stále uspěchanější doba a honba za penězi, stres a ospalost... pomohlo by snížení fondu pracovní doby a tím vyšší zaměstnanost, ale prachy jsou přednější.

0/0
15.1.2015 17:27
Foto

J39o37s59e78f 24J35o83ž26k70a 12S18ý22k11o84r27a 3183878570490

Souhlas s výhradou. Vedlo by to k takovému zdražení, že by pak už přepravci nic po železnici nepřepravovali.

+1/0
15.1.2015 17:30

M79i26r38o76s22l74a42v 43Z57i13k22m22u55n13d 7719563814163

Nejde o fond pracovní doby, ale o časné nástupy, kolem 3,00.

Např. nástup 3,36, konec 10,44; další den nástup 3,27, konec 9,32 ... konec 23,54, nástup další den 11,50 ...

Mnohé směny jsou velice krátké, takže pracovník musí jít do práce častěji než při směně kolem 12 hodin ... odpočinek je sice dle Zákoníku práce z hlediska doby mezi koncem a nástupem ... v pořádku. Jenže cesta  domů, kdy musí jet vlastním vozem a soustředit se na jízdu je považována za odpočinek, pak stráví pracovník několik hodin v posteli a jede zase do práce ... odpočatý ....

On je rozdíl mezi 6 hodinami odpočinku (pracovník nic nedělá) a šesti hodinami spánku ...

Zkracování jízdních dob (Praha - Ostrava za 3 hodiny) má negativní vliv na pracovní dobu strojvedoucího ... v limitu 12 hodin se zpravidla nepodaří "sjet" trať 3x, pak mít v Ostravě nebo Bohumíně odpočinek kolem 8 hodin, z toho zaručených 6 hodin spánku a pak zase 3x za 12 hodin, aby za celkových cca 32 hodin měl cca 24 hodin výkonu ...

Doba, kdy směna na osobním vlaku Praha - Přerov - Praha dala 26 hodin (!!!) výkonu je minulostí ... Z Prahy do Kutné Hory s osobákem a zpátky se dalo jet za 12 hodin výkonu ...

+4/0
15.1.2015 19:03

J58a94r47o55s20l86a97v 59K97a66d71l45e80c 5961949172641

Toto není zcela v souladu se zákoníkem práce... to spíše vypadá na jeho špatný výklad. Měli by se tím odbory zabývat. Každopádně když si mašinfíři nestěžují, tak jim to asi nevadí. Každopádně je to především chyba zaměstnavatele. Při nerovnoměrném rozvržení pracovní doby nesmí délka směny přesáhnout 12 hodin a průměrná týdenní pracovní doba nesmí přesáhnout stanovenou pracovní dobu za období nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích.

0/0
16.1.2015 9:59

M49i11r60o47s13l81a91v 36Z23i57k88m62u18n39d 7389453114383

Máte pravdu, není to zcela v souladu se zákoníkem práce, ale odpovídá to :

NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 589/2006 Sb.

ze dne 6. prosince 2006,

kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě

Vláda nařizuje podle § 100 odst. 1 a § 213 odst. 6 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce: .....

http://www.mpsv.cz/ppropo.php?ID=nv589_2006

0/0
19.1.2015 19:30

V62í11t 33M15r51h78a61l 1765749703210

Problém je hlavně to, že na strojvedoucí jsou kladeny čím dál větší nároky, takže už toho mají pak dost a s toho pak může nastat nějaký malér- přehlédnutí návěstidla atd.

+1/−1
15.1.2015 15:09
Foto

J31o24s27e47f 48J32o55ž31k68a 54S22ý55k29o95r38a 3183968880370

To sice může být pravda, ale když jede, tak nedělá nic jiného, než že jede. Tedy neměl by dělat nic jiného. Pokud dělá, pak to jde za ním a je to jeho chyba.

+1/0
15.1.2015 15:32

M43a10r78t67i42n 16Š40p43á58d 4802849361176

Taky nikdo neříká, že to není jeho chyba. Jistě že je. Jenomže těch parametrů, které musí sledovat, je hodně, resp. okolnosti, které to ztěžují (např. protislunce, dlouhá brzdná dráha např. nákladního nebo rozjetého vlaku). Podle mě by se musel vytvořit vývoj těch projetí červené v delším časovém období a relativně - třeba na 100.000 km. A dále by se musely ty důvody dále rozčlenit, aby se dal vyvodit určitý trend, a dále odborně zanalyzovat, jaké jsou ty hlavní důvody.

0/−1
15.1.2015 16:19
Foto

J30o24s90e43f 71J24o69ž16k81a 24S42ý83k49o54r14a 3183228700640

Tak brzdnou dráhu můžete rovnou škrtnout.

Nicméně ty další okolnosti by se v úvahu vzít mohly. Ostatně většinou to není jedna věc, ale souběh několika.

Což nijak nesnižuje to, že to nemají fírové zrovna jednoduché. Při tom počtu vlaků je spíš zázrak, že to číslo není daleko větší.

+1/0
15.1.2015 16:28

P87e46t37r 21N52o55v83o41t17n88y 3959492829272

Protislunce taky bude blbost.

0/0
15.1.2015 18:07
Foto

J14o35s15e15f 94J45o81ž28k31a 60S85ý46k83o91r60a 3363348460200

Tak toto zrovna blbost není. Někdy umí být Sluníčko pěkně nepříjemné a na klacku není skoro nic vidět. Zvláště, když je nízko a svítí přímo do očí. Když pak není trať kódována, tak je na problém zaděláno.

0/0
15.1.2015 18:22

P30e48t70r 91N12o48v86o86t82n62y 3269852749582

Nojo, když na to nevidíte, tak k tomu nemůžete jet jako by tam byla navest povolujici jizdu

+1/0
15.1.2015 18:43
Foto

J65o44s28e97f 13J26o34ž81k68a 24S76ý35k15o71r91a 3803798630580

Tak o tom žádná. Nicméně je to něco, co ovlivňuje fíru a tedy to není blbost.

0/0
15.1.2015 18:49

J38a62r78o42s43l12a65v 18K57a98d64l14e73c 5211869272561

Ona taky je ještě předzvěst...

0/0
16.1.2015 10:13
Foto

J41o38s30e30f 85J47o78ž56k24a 76S42ý25k94o12r82a 3613368450940

A i na předvěsti není při "vhodném" Slunci skoro nic vidět.

Jo, zlaté mechaniky, tam to bylo, vyjma poruch, vždycky jasný.

0/0
16.1.2015 13:14

M85i11r84o94s47l18a75v 82Z14i19k12m23u27n53d 7449483504433

Předpisy s různým výkladem kladou na strojvedoucí větší nároky než stručné, jasné a srozumitelné předpisy účinné od 29,8,1962 - každá změna / novelizace je učinila složitějšími a méně srozumitelnými, mnohdy si jednotlivé články reálně odporují.

Podle zákona jde sice o "dostatečný odpočinek", ale opakující se nástupy na směnu kolem 02,30 hod mají dlouhodobě negativní vliv na celkovou psychiku a pak se stane, že strojvedoucí "má okno" ...

Nehodová událost v Poříčanech z konce loňského roku jde sice na vrub strojvedoucího, ale ten byl reálně uveden v omyl ... což z něj odpovědnost nesnímá ....

0/0
15.1.2015 17:10
Foto

J38o51s24e10f 85J28o35ž32k91a 61S96ý81k51o46r74a 3903418550550

Ona už ta mimořádnost v Poříčanech byla uzavřena? To by byla celkem rychlost.

Nástupy jsou problém. Ale nevím, zda by šlo přizpůsobit jízdní řád strojvedoucím. Opačně to samozřejmě funguje celkem dobře. Až tedy na nějaké to selhání.

0/0
15.1.2015 17:13
Foto

S42t82a21n19i64s74l46a22v 63M25í71č60e62k 3418285975926

Poslední odstavec: Myslíte fakt, že jsou v Poříčanech návěstidla na lávce?

0/0
15.1.2015 17:16

P80e85t24r 66N69o24v25o24t85n31y 3669652489352

Uveden v omyl jak?

0/0
15.1.2015 18:08

M22i87r91o18s59l26a42v 59Z35i49k16m71u17n30d 7109433494323

Podle dostupných zdrojů :

na vjezdu byla zelená = návěst volno, vzhledem k závislosti návěstidel tedy muselo být volno nebo výstraha i na odjezdu ... Jenže to odjezdové volno výpravčí zrušil a postavil rychlíku, Strojvedoucí pod vědomím toho volna na vjezdu a logického volna na odjezdu, na návěstidlo moc nekoukal a když dostal souhlas k odjezdu, tak za to vzal a jel ... nenapadlo ho, že by to volno výpravčí "sebral" a dal ho rychlíku ...

Z hlediska předpisu vina strojvedoucího, nepřesvědčil se o návěsti dovolující jízdu, ale ......

0/0
19.1.2015 19:42

P48e80t20r 54F40i88a71l68a 9953946783523

Nejsem železničář, ale beru to po technické stránce, proto bych se rád zeptal.

Jsou-li návěstidla na sobě závislá a výpravčí zrušil volno na odjezdovém návěstidle, musí okamžitě spadnout na vjezdovém návěstidle zelená a objevit se žlutá nebo podobné značení. Že by to šlo shodit, až když vlak projede kolem vjezdu, se mi zdá nemožné.

Nerozumím tomu souhlasu k odjezdu, ten byl pro rychlík a pro obě sousední koleje bylo společné odjezdové návěstidlo....a ještě ten vlak vjížděl do stanice na rovnou kolej?

Nebo to bylo na jednokolejné trati a rychlík vjížděl do stanice z protisměru.... ale o jaký souhlas k odjezdu by se pak jednalo?

0/0
19.1.2015 22:53

P78a56v24e88l 58Ř72a69p32e68k 7802606319605

Vlakem jezdím rád, přesto jsem toho názoru, že je to jen otázkou času, kdy se stane nějaký průšvih s katastrofálními následky. Na vině je jednak technická zaostalost současného "zabezpečení", ale hlavně systémové selhání. Fírové jsou ti poslední, na koho bych házel vinu. Člověk dělá chyby, systém má být postaven tak, aby tyto chyby včas podchytil.

+2/0
15.1.2015 14:29
Foto

J74o59s97e16f 93J23o51ž80k43a 26S66ý25k66o57r13a 3453898300460

Jak v tomto selhává systém? Systém stanovil, že červená znamená Stůj. Systém jen těžko může podchytit všechny možné okolnosti možného projetí. Od toho je tam ten fíra. Zatím se tuším nepřišlo na nic, co by toho fíru nahradilo.

0/−1
15.1.2015 15:35
Foto

J79o81s70e59f 56J28o70ž37k72a 26S63ý67k29o88r93a 3643388730610

Ještě znovu zmíním peníze. Peníze, peníze a ještě jednou peníze. Bez nich to jaksi půjde jen obtížně.

0/−1
15.1.2015 15:36

J11a80r37o70s44l39a57v 73K91o24m66o86ň 1780594234501

předpokládám peníze do infrastruktury, ne fírům. Za větší peníze nebudou jezdit lépe. To je holý nesmysl. Ale jediná jeho starost po rozjetí je sledovat návěstidla a okolí z důvodu překážet na trati.  A pak zastavit na zastávce. Pomohlo by funkční kódování tratí a přenosu návěsti na stanoviště strojvedoucího. Což je u našich tratí problém

0/0
15.1.2015 16:00
Foto

J77o14s10e51f 87J33o84ž77k64a 79S58ý46k35o71r92a 3733718370290

Ano, peníze především do infrastruktury, i když fírům by to také trošku prospělo. Ono jet s vlakem a u toho myslet na to, jak vyjdu s výplatou, když je teprve konec měsíce, to také jednomu na pohodě nepřidá.

Sledovat návěstidla není naneštěstí jeho jediná povinnost. Na stanovišti má spoustu různých budíků a podobně, které také musí průběžně sledovat.

Na hlavních tratích, některých, je přenos kódu uplatněn, ale není to zdaleka všude a na všech místech, kde by to bylo potřeba.

0/0
15.1.2015 16:38

J65a52n 20S35l29o97v54í78k 3239167390838

No, když vidím, jak třeba na samoobslužných tratích musí strojvůdce prodávat jízdenky, podávat informace cestujícím, pomáhat s kočárkem, obsluhovat hlášení zastávek, vysílačku a na stanicích kde "není" výpravčí se musí sám vypravit, pak ještě zadávat do počítače různé nesmysly jako třeba sčítání cestujících nebo ho otravuje revizor a také řeší neustálé problémy s poruchovou mašinou... atd, tak se ani nedivím, že pak nervozní něco zvorá.

+1/−1
15.1.2015 11:51

J17a16r48o25s60l38a31v 73K77o94m58o16ň 1630804204471

samoobslužný systém je tam, kde je málo lidí a taky provoz je slabý. Jinak by tam byl průvodčí/vlakvedoucí. Revizor nemá čím by ho otravoval

0/0
15.1.2015 16:01

L29a31d92i24s50l40a57v 96H67o77l79í52k 5432542719711

Ale má.. Revizor v tramvaji, nebo autobusu, je krapet něco jiného, než revizor ve vlaku.

0/0
19.1.2015 1:01

K34a94r50e40l 85V56o41h44n49o63u51t 4698939140707

Tohle je velmi krásná úloha pro automatizaci. Nikoli však jednoduchá (automatizace nejsou jen algoritmy, ale třeba i senzory).

0/0
15.1.2015 10:40
Foto

J48o86s16e58f 91J22o24ž43k76a 57S51ý57k81o57r77a 3403328330860

To všechno už dávno existuje. Jenom nejsou peníze. Nebo se to jednoduše v některých případech nevyplatí. A někdy to rozhodoval nějakej debil.

+1/0
15.1.2015 10:44

P81a67v40e79l 60Ř72a88p57e74k 7862876879135

Ono je to drahé mj. i proto, že na to potřebujete stohy papírů, certifikátů, zkoušek ..... a tak nemáme pro jistotu nic :-/

0/0
15.1.2015 14:31
Foto

J63o17s41e64f 36J94o79ž58k19a 61S72ý82k44o97r59a 3863708320280

Mě to je jasné. Ale ať mi nikdo netvrdí, že se třeba v půlmiliardové zakázce nenajde pár miliónů na lepší zabezpečení, které navíc existuje a spolehlivě funguje. To jednoduše není o papírech, ale o lidech.

0/0
15.1.2015 15:20

Š45t16e32f12a17n 17F54r84i13č63a 7492568883696

Asi by se drážní inspekce měla důsledně zabývat rozborem příčin zvýšeného počtu těchto případů. Projetí návěstidla se vždy považuje za nehodu. Kolize s jiným vlakem může mít fatální následky. Většina těchto nehod, ať už s následky nebo nikoli, vzniká pomalejší a méně důraznou reakcí strojvedoucích, než situace vyžadovala. Vlaky dnes jezdí až 160 km rychlostí, brzdná dráha vlaku je při těchto rychlostech velmi dlouhá - nezřídka 1000 metrů. Vliv má sklon tratě - klesání, hmotnost soupravy, počasí (menší či větší adheze na mokré či suché kolejnici), Svou roli může sehrát např. únava, oslnění strojvedoucího, drobné technické potíže na stanovišti strojvedoucího, a mnoho dalších vlivů. Čili drážní inspekce by měla analyzovat a zjistit příčiny projetí návěstidel, a přijmout opatření - např. zkrátit dobu, po kterou může být strojvedoucí ve službě, některé náročnější turnusy podmínit kondicí a věkem, stanovit optimálněji doby odpočinku, optimalizovat střídání strojvedoucích na trase vlaku, v kritických úsecích snížit rychlost, posunout návěstidla a pod.

+2/0
15.1.2015 10:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.