Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chyb na drahách loni přibylo, strojvůdci projeli desítky návěstidel

Českým strojvůdcům se nedaří snižovat počet jejich chyb a v čím dál víc případech projíždí s vlakem ve chvíli, kdy podle železničního „semaforu“ mají stát. Ukazují to čerstvé statistiky Drážní inspekce za loňský rok, které má MF DNES k dispozici.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T47o54m39á10š 33F40u73k 2310711246917

Dovolím si upozornit na zajímavost.Plánovaná délka směny může být 13hodin,s Rg jízdou 15 a na to může navázat neomezeně dlouhá doba přesčasu.Bezpečnostní přestávky běžné v silniční dopravě drážní zákon nezná a přiměřená doba na jídlo a oddech ve směně je 30 minut a může být i 3x10minut.Při zpoždění se prostě zruší.To je potom pohoda a perfektní koncentrace.R^

+2/−2
15.1.2015 19:49

V45a12c44l79a88v 65H69a26j15e35k 3266569309

To je sice pravda, ale třeba v osobní dopravě může mít na obratech i více delších přestávek. Nedá se to takto paušalizovat.

0/0
15.1.2015 19:54

T98o56m10á61š 19F37u78k 2800831766517

V dnešní době se obraty zkracují i pod technologická minima.A pak se PDJO jednoduše "napíše" na konec směny.A je po problému.Stále však není Bezpečnostní přestávka povinná.

0/−1
15.1.2015 20:04

V19a53c48l43a34v 63H13a50j59e87k 3896869789

u řidičů je to povinnost v celé EU, strojvedoucí asi unijní legislativa neřeší. O tom jaká opatření navrhuje DI toho v článku moc není, možná povinnou přestávku navrhují.

0/−1
15.1.2015 20:19

T18o95m66á98š 21F15u34k 2220381826787

Obávám se,že příčina problémů se hledá jinde než je.Chaotické a nepromyšlené předpisové změny tomu napomáhají.Tato situace se vyostřuje od určité doby,proč asi?

0/0
15.1.2015 21:04
Foto

J34o83s72e69f 62J85o22ž64k28a 66S37ý78k21o30r81a 3793708230150

Červená je pořád červená a znamená stále to samé - Stůj. Tak jaké změny?

+1/0
16.1.2015 7:36

T69o21m65á23š 81F10u41k 2220811716717

To jistě,ale jak jet za ni v případě "poruchy",která trvá i měsíce je spoustu.A v tom se také velké změny udály.A to nemluvím o výpravě.

0/0
16.1.2015 7:52

J27a96r25o65s64l10a78v 40K79a96d11l76e32c 5601509672861

Nemůžu jet, tečka. Musí mi to nadřízený nařídit a i tak to zcela jistě bude v nějakém drážním zákonu, protože ani nařízením nadřízeného nemohu něco porušovat.

0/0
16.1.2015 10:10
Foto

J86o90s32e53f 50J24o76ž19k23a 27S59ý87k61o54r10a 3823558940200

Před cca deseti lety mi jeden fíra na Žabotlamu čerpal zákonnou přestávku v Zadní Třebani na 1. koleji. Kupodivu lidé ani moc neremcali. 

Myslím, že si za to můžou fírové malinko sami, když nedodržují zákony, které je mají chránit. Ale není se co divit. Jinou práci jim těžko kdo dá.

0/0
16.1.2015 13:05
Foto

J81o95s64e27f 79J91o81ž34k72a 19S87ý89k31o58r73a 3343938800480

Možná se nějaké změny jak jet proti červený udály, ale od roku 1987 spíše jen kosmetické. A výprava vlaku návěstidlem je také poměrně stará věc.

0/0
16.1.2015 13:08

T72o55m10á88š 54F86u60k 2800911456567

Jezdím 25 let na trati a tak si myslím,že mohu posuzovat.Změny rozhodně nejsou kosmetické a jen nahrávají nehodovým událostem.

0/0
17.1.2015 14:51

J76a49r14o55s56l15a90v 35K15a73d58l42e51c 5461139382681

Bezpečnostní přestávka je povinná a je placená a nedá se s ní manipulovat v čase. Je vždy po maximálně dvou hodinách, nepřetržité činnosti podléhající bezpečnostní přestávce a pokud připadne na přestávku na oddech a jídlo, pak je také placená - to jest je započítána do pracovní doby. Po dobu bezpečnostní přestávky se může zaměstnanec věnovat jiné činnosti pro zaměstnavatele, nepodléhající bezpečnostní přestávce. = Bezpečnostní přestávka není určena k tomu, že nebudete dělat nic (záleží na zaměstnavateli), ale k přerušení činnosti zdravotně závadné z hlediska zákona.

+1/0
16.1.2015 10:08

J65a13r80o74s87l74a55v 46K35a94d75l71e92c 5401119412371

Není přestávka jako přestávka... člověk není stroj.

0/0
16.1.2015 9:45

J62a21r50o26s13l26a29v 13K54a42d98l96e67c 5461189822311

Bezpečnostní přestávka nemá nic společného s oborem vykonávané činnosti. Platí pro všechny zaměstnance vykonávající činnosti dle zákona o bezpečnostní přestávce podle zákona č. 309/2006 Sb.

0/0
16.1.2015 9:52

J21a36r41o75s12l60a39v 98K19a78d94l59e43c 5801289402191

Dovoluji si nesouhlasit. Přestávka nejde odložit na konec směny, musí být umožněna (i po částech) nebo by měl být mašinfíra vystřídán. To co popisujete je mimo zákon a to je potřeba potom tedy řešit.

0/0
16.1.2015 10:16

M19i50r27o27s48l98a63v 54Z84i29k22m47u38n36d 7389623194183

Na ten nesmysl s přesčasovou prací jste přišel jak ...

Četl jste někdy :

NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 589/2006 Sb.

ze dne 6. prosince 2006,

kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě

"Vláda nařizuje podle § 100 odst. 1 a § 213 odst. 6 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce: ...."

Personální turnusy si ohlídají odbory, jak Federace strojvůdců, tak OSŽ ...

0/0
19.1.2015 19:33

J88a15r94o85s18l88a86v 13K16a50d17l94e98c 5281789372371

Člověk má svoje limity a tělo se začne bránit. Stále uspěchanější doba a honba za penězi, stres a ospalost... pomohlo by snížení fondu pracovní doby a tím vyšší zaměstnanost, ale prachy jsou přednější.

0/0
15.1.2015 17:27
Foto

J98o42s14e92f 86J42o21ž57k75a 20S85ý71k49o67r30a 3793718190500

Souhlas s výhradou. Vedlo by to k takovému zdražení, že by pak už přepravci nic po železnici nepřepravovali.

+1/0
15.1.2015 17:30

M13i24r63o19s38l61a95v 56Z13i76k33m23u29n59d 7989113634753

Nejde o fond pracovní doby, ale o časné nástupy, kolem 3,00.

Např. nástup 3,36, konec 10,44; další den nástup 3,27, konec 9,32 ... konec 23,54, nástup další den 11,50 ...

Mnohé směny jsou velice krátké, takže pracovník musí jít do práce častěji než při směně kolem 12 hodin ... odpočinek je sice dle Zákoníku práce z hlediska doby mezi koncem a nástupem ... v pořádku. Jenže cesta  domů, kdy musí jet vlastním vozem a soustředit se na jízdu je považována za odpočinek, pak stráví pracovník několik hodin v posteli a jede zase do práce ... odpočatý ....

On je rozdíl mezi 6 hodinami odpočinku (pracovník nic nedělá) a šesti hodinami spánku ...

Zkracování jízdních dob (Praha - Ostrava za 3 hodiny) má negativní vliv na pracovní dobu strojvedoucího ... v limitu 12 hodin se zpravidla nepodaří "sjet" trať 3x, pak mít v Ostravě nebo Bohumíně odpočinek kolem 8 hodin, z toho zaručených 6 hodin spánku a pak zase 3x za 12 hodin, aby za celkových cca 32 hodin měl cca 24 hodin výkonu ...

Doba, kdy směna na osobním vlaku Praha - Přerov - Praha dala 26 hodin (!!!) výkonu je minulostí ... Z Prahy do Kutné Hory s osobákem a zpátky se dalo jet za 12 hodin výkonu ...

+4/0
15.1.2015 19:03

J14a94r28o61s73l60a23v 75K27a44d11l48e73c 5291569682851

Toto není zcela v souladu se zákoníkem práce... to spíše vypadá na jeho špatný výklad. Měli by se tím odbory zabývat. Každopádně když si mašinfíři nestěžují, tak jim to asi nevadí. Každopádně je to především chyba zaměstnavatele. Při nerovnoměrném rozvržení pracovní doby nesmí délka směny přesáhnout 12 hodin a průměrná týdenní pracovní doba nesmí přesáhnout stanovenou pracovní dobu za období nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích.

0/0
16.1.2015 9:59

M33i84r77o94s64l35a45v 63Z53i97k85m72u52n89d 7679293254943

Máte pravdu, není to zcela v souladu se zákoníkem práce, ale odpovídá to :

NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 589/2006 Sb.

ze dne 6. prosince 2006,

kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě

Vláda nařizuje podle § 100 odst. 1 a § 213 odst. 6 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce: .....

http://www.mpsv.cz/ppropo.php?ID=nv589_2006

0/0
19.1.2015 19:30

V15í54t 84M61r88h57a25l 1845779223120

Problém je hlavně to, že na strojvedoucí jsou kladeny čím dál větší nároky, takže už toho mají pak dost a s toho pak může nastat nějaký malér- přehlédnutí návěstidla atd.

+1/−1
15.1.2015 15:09
Foto

J38o58s92e72f 90J23o77ž78k96a 18S40ý91k25o19r16a 3243888530910

To sice může být pravda, ale když jede, tak nedělá nic jiného, než že jede. Tedy neměl by dělat nic jiného. Pokud dělá, pak to jde za ním a je to jeho chyba.

+1/0
15.1.2015 15:32

M21a79r54t14i60n 62Š40p47á33d 4872469491496

Taky nikdo neříká, že to není jeho chyba. Jistě že je. Jenomže těch parametrů, které musí sledovat, je hodně, resp. okolnosti, které to ztěžují (např. protislunce, dlouhá brzdná dráha např. nákladního nebo rozjetého vlaku). Podle mě by se musel vytvořit vývoj těch projetí červené v delším časovém období a relativně - třeba na 100.000 km. A dále by se musely ty důvody dále rozčlenit, aby se dal vyvodit určitý trend, a dále odborně zanalyzovat, jaké jsou ty hlavní důvody.

0/−1
15.1.2015 16:19
Foto

J66o51s51e69f 36J78o78ž98k54a 50S46ý96k95o24r92a 3453798510100

Tak brzdnou dráhu můžete rovnou škrtnout.

Nicméně ty další okolnosti by se v úvahu vzít mohly. Ostatně většinou to není jedna věc, ale souběh několika.

Což nijak nesnižuje to, že to nemají fírové zrovna jednoduché. Při tom počtu vlaků je spíš zázrak, že to číslo není daleko větší.

+1/0
15.1.2015 16:28

P94e34t30r 90N57o14v88o21t37n82y 3409552189712

Protislunce taky bude blbost.

0/0
15.1.2015 18:07
Foto

J89o52s57e67f 63J53o62ž73k22a 22S35ý13k66o62r66a 3253538860180

Tak toto zrovna blbost není. Někdy umí být Sluníčko pěkně nepříjemné a na klacku není skoro nic vidět. Zvláště, když je nízko a svítí přímo do očí. Když pak není trať kódována, tak je na problém zaděláno.

0/0
15.1.2015 18:22

P93e49t53r 42N31o60v22o32t89n67y 3709702199902

Nojo, když na to nevidíte, tak k tomu nemůžete jet jako by tam byla navest povolujici jizdu

+1/0
15.1.2015 18:43
Foto

J88o34s34e49f 86J21o86ž55k42a 59S17ý77k31o10r31a 3583708660850

Tak o tom žádná. Nicméně je to něco, co ovlivňuje fíru a tedy to není blbost.

0/0
15.1.2015 18:49

J67a98r76o50s98l25a46v 12K41a39d83l54e50c 5641929752731

Ona taky je ještě předzvěst...

0/0
16.1.2015 10:13
Foto

J41o90s14e10f 96J16o92ž20k82a 23S81ý90k31o67r18a 3103138330320

A i na předvěsti není při "vhodném" Slunci skoro nic vidět.

Jo, zlaté mechaniky, tam to bylo, vyjma poruch, vždycky jasný.

0/0
16.1.2015 13:14

M88i56r82o50s71l74a83v 23Z13i75k62m37u66n16d 7559833384753

Předpisy s různým výkladem kladou na strojvedoucí větší nároky než stručné, jasné a srozumitelné předpisy účinné od 29,8,1962 - každá změna / novelizace je učinila složitějšími a méně srozumitelnými, mnohdy si jednotlivé články reálně odporují.

Podle zákona jde sice o "dostatečný odpočinek", ale opakující se nástupy na směnu kolem 02,30 hod mají dlouhodobě negativní vliv na celkovou psychiku a pak se stane, že strojvedoucí "má okno" ...

Nehodová událost v Poříčanech z konce loňského roku jde sice na vrub strojvedoucího, ale ten byl reálně uveden v omyl ... což z něj odpovědnost nesnímá ....

0/0
15.1.2015 17:10
Foto

J80o67s12e69f 56J87o41ž33k30a 50S17ý25k45o49r60a 3693538840840

Ona už ta mimořádnost v Poříčanech byla uzavřena? To by byla celkem rychlost.

Nástupy jsou problém. Ale nevím, zda by šlo přizpůsobit jízdní řád strojvedoucím. Opačně to samozřejmě funguje celkem dobře. Až tedy na nějaké to selhání.

0/0
15.1.2015 17:13
Foto

S17t63a38n32i32s78l17a17v 59M54í34č25e22k 3348715375516

Poslední odstavec: Myslíte fakt, že jsou v Poříčanech návěstidla na lávce?

0/0
15.1.2015 17:16

P64e86t85r 36N61o39v51o63t72n94y 3599272869152

Uveden v omyl jak?

0/0
15.1.2015 18:08

M46i12r98o52s68l27a38v 79Z47i76k79m34u72n74d 7269913124213

Podle dostupných zdrojů :

na vjezdu byla zelená = návěst volno, vzhledem k závislosti návěstidel tedy muselo být volno nebo výstraha i na odjezdu ... Jenže to odjezdové volno výpravčí zrušil a postavil rychlíku, Strojvedoucí pod vědomím toho volna na vjezdu a logického volna na odjezdu, na návěstidlo moc nekoukal a když dostal souhlas k odjezdu, tak za to vzal a jel ... nenapadlo ho, že by to volno výpravčí "sebral" a dal ho rychlíku ...

Z hlediska předpisu vina strojvedoucího, nepřesvědčil se o návěsti dovolující jízdu, ale ......

0/0
19.1.2015 19:42

P77e33t28r 87F97i97a80l11a 9973796673163

Nejsem železničář, ale beru to po technické stránce, proto bych se rád zeptal.

Jsou-li návěstidla na sobě závislá a výpravčí zrušil volno na odjezdovém návěstidle, musí okamžitě spadnout na vjezdovém návěstidle zelená a objevit se žlutá nebo podobné značení. Že by to šlo shodit, až když vlak projede kolem vjezdu, se mi zdá nemožné.

Nerozumím tomu souhlasu k odjezdu, ten byl pro rychlík a pro obě sousední koleje bylo společné odjezdové návěstidlo....a ještě ten vlak vjížděl do stanice na rovnou kolej?

Nebo to bylo na jednokolejné trati a rychlík vjížděl do stanice z protisměru.... ale o jaký souhlas k odjezdu by se pak jednalo?

0/0
19.1.2015 22:53

P22a56v42e66l 28Ř77a20p34e28k 7672336359165

Vlakem jezdím rád, přesto jsem toho názoru, že je to jen otázkou času, kdy se stane nějaký průšvih s katastrofálními následky. Na vině je jednak technická zaostalost současného "zabezpečení", ale hlavně systémové selhání. Fírové jsou ti poslední, na koho bych házel vinu. Člověk dělá chyby, systém má být postaven tak, aby tyto chyby včas podchytil.

+2/0
15.1.2015 14:29
Foto

J48o58s80e15f 77J88o56ž12k57a 15S19ý80k28o23r11a 3543878250390

Jak v tomto selhává systém? Systém stanovil, že červená znamená Stůj. Systém jen těžko může podchytit všechny možné okolnosti možného projetí. Od toho je tam ten fíra. Zatím se tuším nepřišlo na nic, co by toho fíru nahradilo.

0/−1
15.1.2015 15:35
Foto

J98o79s70e67f 76J39o17ž96k23a 91S85ý58k64o93r61a 3903598310290

Ještě znovu zmíním peníze. Peníze, peníze a ještě jednou peníze. Bez nich to jaksi půjde jen obtížně.

0/−1
15.1.2015 15:36

J92a12r78o59s19l98a36v 57K46o59m95o32ň 1720794184941

předpokládám peníze do infrastruktury, ne fírům. Za větší peníze nebudou jezdit lépe. To je holý nesmysl. Ale jediná jeho starost po rozjetí je sledovat návěstidla a okolí z důvodu překážet na trati.  A pak zastavit na zastávce. Pomohlo by funkční kódování tratí a přenosu návěsti na stanoviště strojvedoucího. Což je u našich tratí problém

0/0
15.1.2015 16:00
Foto

J17o67s86e23f 37J48o80ž58k88a 64S28ý59k26o34r60a 3203948650940

Ano, peníze především do infrastruktury, i když fírům by to také trošku prospělo. Ono jet s vlakem a u toho myslet na to, jak vyjdu s výplatou, když je teprve konec měsíce, to také jednomu na pohodě nepřidá.

Sledovat návěstidla není naneštěstí jeho jediná povinnost. Na stanovišti má spoustu různých budíků a podobně, které také musí průběžně sledovat.

Na hlavních tratích, některých, je přenos kódu uplatněn, ale není to zdaleka všude a na všech místech, kde by to bylo potřeba.

0/0
15.1.2015 16:38

J46a96n 11S21l58o76v12í59k 3609627940628

No, když vidím, jak třeba na samoobslužných tratích musí strojvůdce prodávat jízdenky, podávat informace cestujícím, pomáhat s kočárkem, obsluhovat hlášení zastávek, vysílačku a na stanicích kde "není" výpravčí se musí sám vypravit, pak ještě zadávat do počítače různé nesmysly jako třeba sčítání cestujících nebo ho otravuje revizor a také řeší neustálé problémy s poruchovou mašinou... atd, tak se ani nedivím, že pak nervozní něco zvorá.

+1/−1
15.1.2015 11:51

J84a84r84o66s82l90a44v 16K64o63m96o10ň 1300434174961

samoobslužný systém je tam, kde je málo lidí a taky provoz je slabý. Jinak by tam byl průvodčí/vlakvedoucí. Revizor nemá čím by ho otravoval

0/0
15.1.2015 16:01

L30a35d45i22s77l24a22v 58H20o66l75í63k 5592452309971

Ale má.. Revizor v tramvaji, nebo autobusu, je krapet něco jiného, než revizor ve vlaku.

0/0
19.1.2015 1:01

K35a69r65e73l 40V48o93h36n13o31u88t 4808429130207

Tohle je velmi krásná úloha pro automatizaci. Nikoli však jednoduchá (automatizace nejsou jen algoritmy, ale třeba i senzory).

0/0
15.1.2015 10:40
Foto

J37o42s93e61f 39J37o59ž50k16a 70S72ý17k72o33r68a 3513148270750

To všechno už dávno existuje. Jenom nejsou peníze. Nebo se to jednoduše v některých případech nevyplatí. A někdy to rozhodoval nějakej debil.

+1/0
15.1.2015 10:44

P12a94v73e51l 32Ř88a86p50e84k 7732916339765

Ono je to drahé mj. i proto, že na to potřebujete stohy papírů, certifikátů, zkoušek ..... a tak nemáme pro jistotu nic :-/

0/0
15.1.2015 14:31
Foto

J76o63s64e36f 26J50o67ž67k97a 20S25ý67k69o74r85a 3633798620460

Mě to je jasné. Ale ať mi nikdo netvrdí, že se třeba v půlmiliardové zakázce nenajde pár miliónů na lepší zabezpečení, které navíc existuje a spolehlivě funguje. To jednoduše není o papírech, ale o lidech.

0/0
15.1.2015 15:20

Š75t25e36f17a42n 68F52r39i49č49a 7182648413776

Asi by se drážní inspekce měla důsledně zabývat rozborem příčin zvýšeného počtu těchto případů. Projetí návěstidla se vždy považuje za nehodu. Kolize s jiným vlakem může mít fatální následky. Většina těchto nehod, ať už s následky nebo nikoli, vzniká pomalejší a méně důraznou reakcí strojvedoucích, než situace vyžadovala. Vlaky dnes jezdí až 160 km rychlostí, brzdná dráha vlaku je při těchto rychlostech velmi dlouhá - nezřídka 1000 metrů. Vliv má sklon tratě - klesání, hmotnost soupravy, počasí (menší či větší adheze na mokré či suché kolejnici), Svou roli může sehrát např. únava, oslnění strojvedoucího, drobné technické potíže na stanovišti strojvedoucího, a mnoho dalších vlivů. Čili drážní inspekce by měla analyzovat a zjistit příčiny projetí návěstidel, a přijmout opatření - např. zkrátit dobu, po kterou může být strojvedoucí ve službě, některé náročnější turnusy podmínit kondicí a věkem, stanovit optimálněji doby odpočinku, optimalizovat střídání strojvedoucích na trase vlaku, v kritických úsecích snížit rychlost, posunout návěstidla a pod.

+2/0
15.1.2015 10:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.