Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Proč pokles cen nemusí být výhra a centrální banky se mu brání

Klesající ceny se stávají v Evropě strašákem. Proč se jich ekonomové, kteří to nazývají deflací, bojí? Vždyť na první pohled vypadají nižší ceny jako příjemná záležitost. Z výplaty nebo důchodu přece pořídíte více zboží nebo služeb. Existuje ale „hodná“ i „zlá“ deflace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R24o97b29e45r16t 33T10r40n25k10a 8773944565378

Velký krach se neodvratně blíží.....

0/0
15.2.2015 21:13

J69i11ř35í 71Š82e51j21n50o30h68a 4322933164933

Je to fakt problém.

Nyní klesají jen ceny  energií a  tak hrozí, že  sprchování v teplé vodě,  vytápění domu  a  jízdy  autem odložím na pozdější dobu, abych ušetřil, a tím zpomalím růst ekonomiky ;-D

S těmi cenam je třeba  něco dělat !

Není nad ekonomické experty.

0/0
27.1.2015 22:11

K79a52r92e28l 48N81o70v31á89k 8145944699145

Protože ve skutečnosti neví, ale mají strach ze stejné krize jako ve 30tých letech. ;-)

0/0
27.1.2015 21:36

R95i52c89h87a11r16d 53B44e48c82h91n86í18k 6448624100645

Dovolil bych si odkázat na svůj článek, jež vyšel už před nějakou dobu, kde se touto problematikou zabývám hlouběji a docházím ke stejnému závěru. http://bechnik.blog.idnes.cz/c/444957/Nenavidime-ji-ale-pritom-potrebujeme-Co-je-vlastne-inflace.html

0/0
26.1.2015 12:44

M67a75r93e96k 91H83r58u14b75y 6357262331888

Takže zdražování a pokles životní úrovně je vlastně výhoda 8-oTo si vykládejte  holubům, ale jenom těm malejm... :-P

Takovýhle doublethink už vyžaduje pořádný brainwashing ;-)

0/0
26.1.2015 0:20

J96i71ř58í 56B16o43l26f 8585137568515

Mě zase připadají špatné všechny ty teze a myšlenky o nekonečném růstu. Všichni, i bankéři, by si měli uvědomit, že nic prostě netrvá věčně  arůst ekonomik a cen se také někdy prostě musí zastavit. Rv

+4/0
25.1.2015 9:01

B88o57h96u65m25i53l87a 79Z79a64c29h82o91v83á 1658454115632

Projev polského europoslance, který šéf europarlamentu Schulz označil za „hanebný“. Proč?

Autor: MoonChild | Publikováno: 15.1.2015 | Rubrika: V BRUSELU

Polskému europoslanci Januszovi Korwinu-Mikkemu z Kongresu nové pravice se podařilo rozčílit předsedu Evropského parlamentu Martina Schulze, který označil jeho vystoupení za „hanebné“.

Korwin-Mikke ve své řeči uvedl:

„Když Polsko okupoval moskevský socialismus, jeho hospodářský růst byl jedno procento. Když získalo svobodu, bylo to osm procent. A teď pod okupací bruselského socialismu je to zase jedno procento. Je to lepší než ve většině zemí okupovaných Unií, ale o něco horší než v Bělorusku. Co je třeba udělat? Náš nepřítel není v Moskvě. Naši nepřátelé jsou v mešitách. V mešitách v Paříži, v mešitách v Marseille. To, co bychom měli udělat, je zbavit se socialismu. Zrušit daně, které ničí průmysl; zrušit sociální dávky, které do Evropy přitahují nejhorší živly a demoralizují Evropany. Vrátit trest smrti. Nemůžeme vyhrát válku, když nás oni zabíjejí a my je zabít nemůžeme. V podstatě, pokud chcete přežít, musíte zrušit veškeré zákonodárství EU.“

Svůj projev zakončil parafrází Catona staršího: „Ostatně soudím, že Evropská unie musí být zničena.“

+3/−1
25.1.2015 7:21

M52a75r64t32i77n 80K57y48s56e65l93ý 1156921312793

Už to tu přede mnou napsali jiní, ale nedá mi to a musím se proti takovému vymývání mozků ohradit také.

1.Pokud ceny klesají kvůli nedostatečné poptávce, je to důkaz, že ekonomika není v ideální kondici." Změny nabídky a poptávky jsou normální dynamikou trhu, na poklesu poptávky není nic děsivého. Rovnováha se jednoduše ustálí někde jinde. Někteří zaměstnanci se případně přesunou ze zanikajícího odvětví do nově vzniklého (tohle ovšem předpokládá umožnění drobného podnikání a uvolnění trhu práce, ne tu šikanu, jaká panuje dnes).

2."Ceny klesají, protože všichni očekávají, že budou klesat" Možné to samozřejmě je, ale ne v dlouhodobém měřítku - když si budu chtít koupit nový notebook, můžu samozřejmě chvíli čekat, ale celou tu dobu budu bez něj. Což se jaksi neslučuje s tím, že ho chci...

3."Zatímco ale ceny klesají, hodnota dluhů se nemění." Ano, a to je špatně prosím v čem? Kdyby klesly ceny, zbylo by mi víc na splácení dluhů (kdybych tedy nějaké měl). Naproti tomu v inflaci o peníze permanentně přicházím.

4."Stačí předepsat...rozumný, dočasný deficit veřejných financí." Deficit veřejných financí není v pořádku NIKDY, tahle keynesiánská myšlenka je jedna z nejotřesnějších věcí, co kdy byly vymyšleny.

+8/−1
24.1.2015 10:29

V21l66a40s72t66i72m40i38l 20S96v44o44b90o74d52a 7133768585864

Celé je to o korytech. Místo toho, aby tihle "ekonomové" vysvětlovali nebezpečnost státních zásahů, budou raději psát tyhle bláboly. Samozřejmě, že by se trh dostal do problémů, skončilo-li by se s inflací. Ale je to jenom proto, že ten trh je v kleštích státních zásahů, přirozená náprava tržních omylů z inflačního období by podle mě byla v uvolněném trhu mnohem nudnější než např. přechod ze socialismu na kapitalismus. Ale to platí pro běžnou veřejnost. Pro mnoho parazitů by pak v systému uvolněného trhu bez inflační politiky nebyla korýtka.

+1/0
24.1.2015 12:19

M12a88r54t83i84n 30R73u93z23i25c12k16a 1592788126617

Ale oni to pisou spravne, protoze je to je dusledek dnesniho chovani politiku...

0/0
24.1.2015 22:59

P79a18v23e82l 74P78o44p35e21l80k45a 2221574810238

Absolutní souhlas, politici a ekonomové co nikdy nepracovali a jsou za vodou budou dávat rozumy jak oblbnout obyčejné lidi slovy kterým nerozumí.

Radit 4 členné rodině jak utrácet může opravdu jen boží h.......

+3/0
24.1.2015 16:55

M90a38r44t44i76n 32R22u55z87i46c97k46a 1242948946387

Bod 3, neni tak jednoznacny, protoze pokud jste hodne zadluzeni (treba stat), tak ocekavate, ze bude vybirat dost na danich a to prave v deflaci (viz vas bod 1) znamena, ze budete mit malo na splaceni a naopak vyrazne vyssi vydaje... to muze mit katastrofalni nasledky...

Ale jinak mate samozrejme pravdu,

Jakekoliv vydaje na dluh, znamenaji, ze potrebujete inflaci... uz jen proto, ze tlaci na rust cen a zaroven i platu a znehodnocuji penize jako takove, tedy uspory i dluhy...

0/0
24.1.2015 22:58

K83a21r72e90l 32J68a45n13í37k 9198192575734

ECB nakupuje dluhopisy zemí eurozóny a jednou je prostě škrtne. Tím občanům kompenzuje to, že jim dnes zdražuje zboží.

ČNB nakupuje eura, které jsou díky QE devalvovány a uměle znehodnocuje korunu. Občanům to nijak nekompenzuje.

+2/0
24.1.2015 10:13

K64a43r87e24l 31J43a66n83í57k 9958662945384

čímž chci říci, že poslední argument pro samostatnou korunu pro mne padá: ČNB dělá totéž co ECB, jen horšími prostředky. Kdybychom měli euro, budeme na tom lépe.

+2/−1
24.1.2015 10:14

D80a96l20i25b85o17r 37R45o19z32s67y68p97a40l 7490223126969

Bohužel pro nás přijde přechod na € pozdě. Kdyby se to stalo v době, kdy € bylo za 24, tak jsme na tom celkem dobře. Ale měnit to v době 30Kč za € jako Slováci? Děkuji nechci.

+2/−1
24.1.2015 18:14

J24i96ř69í 64B59o61l16f 8245627778155

Ale o to tady jde, ne? ČNB je klausův (mňaukův) pohrobek a kdo nechce EURO?

+1/0
25.1.2015 9:02

I20v42a60n 63S78t91r73ž67í14n24e92k 5950291325500

V článku se píše:

Zatímco ale ceny klesají, hodnota dluhů se nemění. Během deflace se může stát, že hodnota vašeho bytu či domu klesne, splácet ale musíte stále stejně vysoké splátky hypotéky. Zatímco inflace je „daní“ z úspor, deflace naopak zatěžuje dlužníky.

Příkladně mám měsíčně k dispozici 30 tisíc Kč. Z toho splácím hypotéku 10 tisíc, zbývá mi 20 tisíc. Při klesajících cenách si za ně můžu pořídit více jiných věcí.

A kdo si pořídil dům či byt na hypotéku, tak je mu šumafuk snížení jeho hodnoty, protože asi nehodlá prodávat střechu nad hlavou. Nehledě na to, že nižší cena nemovitostí může snížit např. pojistku. Nějak se mi vytrácí ta zátěž dlužníků.

+3/0
24.1.2015 8:43

K83a89m59i66l 43S48e20d40l37á50č67e10k 1416789726391

Při inflaci klesá kupní síla peněz. To znamená, že nominálně rostou ceny, mzdy, tržby... Pokud máte dluh s nějakou stanovenou splátkou, tak v čase Vám reálná cena (hodnota splátky) dluhu klesá, protože bude představovat stále menší část Vašich příjmů.

Při deflaci je to přesně naopak. Roste síla peněz, čili klesají ceny, mzdy, tržby... Pokud máte dluh se stanovenou splátkou, tak v čase bude růst reálná cena (hodnota splátky) dluhu.

Jde o to, že při dlouhodobé deflaci bude klesat i nominální objem mezd. To znamená, kde to jde, tak se mzda bude snižovat (pohyblivé složky mzdy), kde to nepůjde (pevně stanovená nominální mzda a zaměstnanec nechce přistoupit na snížení), tak se bude nakonec propouštět.

+3/0
24.1.2015 9:10

I78v19a37n 67S27t78r86ž92í82n38e78k 5600291505620

Díky za úvahu. Chtělo by to totiž hlubší zamyšlení a to zejména od autora článku. Ovšem to bych chtěl od iDnes příliš.

+2/0
24.1.2015 9:56

V91l60a12s19t23i96m31i30l 36H38a73l35b35i50c62h 8263195946828

Já to vidím tak,že inflace,tedy neustálé zvyšování cen,vytváří tlak na růst mezd.Podívejme se zpět,kolik co stálo v roce 2005 a kolik to stojí nyní a o  kolik se zvýšila průměrná mzda za 10 let.Neustálým zvyšováním cen a zvyšováním mezd dospějeme do stavu,že budou potřeba milionové bankovky.Potom bude následovat měnová reforma,ve které stát všechny patřičně okrade.O to tu ekonomikám a ekonomům především jde.

0/0
24.1.2015 8:02

I65v21a72n 73S59o20t 6419784186988

Stejná demagogie o deflaci jako postupný přerod socializmu v komunizmus!

Aspoň medóda stejná! OHLUPOVAT

+2/0
24.1.2015 8:01

A14l43e26x74a80n78d75r 10K23o70s55t57k65a 8652548136154

Je fajn, že stojí velká tv "málo" Ale co životnost? Je to víc a víc spotřební krám, který přežije záruku o pár dní. Ve skutečnosti stojí stále stejně, nebo je možná dnešní dražší, když za stejnou dobu koupíte tři.

+2/0
24.1.2015 6:00

V16l18a18s94t90i45m49i46l 61S89v50o28b38o30d39a 7193598695834

Celý článek je jeden velký mýtus vyvrácený rakouskou ekonomickou školou, vůbec nemá smysl se tím článkem zabývat, ani ho nečtěte!

+2/0
24.1.2015 3:10

P49e18t80r 22M20e63j16z17l15í16k 8368544231980

Skvělý lék na ekonomiku:-/ Hypotetická slova "počkám, jestli to nezlevní ještě víc" nahradí "tak si to prostě nekoupím, protože na to nemám"

Mimochodem, pokud někdo dlouho čeká, že mu zboží zlevní ještě víc, znamená to, že to zboží vlastně nepotřebuje. A určitě ho nezačne nezbytně potřebovat, až ceny poletí nahoru. Zvlášť, když má omezený objem finančních prostředků a stojí na hraně dluhové pasti. On celý tenhle projekt má totiž jediný smysl - donutit lidi si půjčovat (peníze, které byly natisknuty "ze vzduchu") a nechávat tak banky generovat si ten svůj zisk, který když ročně neroste o 10%, nutí banku vyhlašovat úsporná opatření.

+12/−1
23.1.2015 21:23

R13a94d19e65k 71H82o84l63e72c33e92k 3666250478251

Většinu věcí, co si kupujete, nepotřebujete. Tedy u většiny věcí máte nějakou mezní cenu, za kterou ji koupíte.

+5/0
23.1.2015 21:30

P82e74t24r 43M39e26j97z96l37í95k 8848364391420

Jistě. A tím, že poroste, mě k nákupu tím spíš nepřiměje.

+5/0
23.1.2015 21:51

R40a54d62e95k 14H38o26l44e98c93e96k 3106640538171

To bych neřekl. Když většina lidí očekává, že byty budou zdražovat a ono se to opravdu děje, tak se každý snaží vyřešit otázku bydlení hned. Pokud by ale bylo očekávání, že byty budou zlevňovat, tak to většina lidí ještě odloží.

+1/0
23.1.2015 22:05

J87a26r95o90s68l88a33v 61F39r79a69n86t95i22š38e75k 97B57r34ü40m92m48e14r 1281426853650

Nesmysl. Čím levnější, tím je větší ochota utrácet za akutně nepotřebné věci.

+7/0
23.1.2015 22:24

R39a25d49e41k 25H43o52l29e17c67e40k 3476720508311

Ale to přeci není o tom, jestli je něco levné, ale o tom, jestli to nebude časem levnější. On ten byt zas není tak levný, aby člověk nepočítal.

+1/0
23.1.2015 22:47

P11e65t34r 67M38e48j86z65l31í11k 8168294761940

A mimochodem, inflace se týká i hromady věcí nezbytných (jídlo, nájem, energie). Vyšší náklady na tyhle věci nutně musí snížit koupěschopnost těch věcí zbytných. Prostě nechápu, jak roztočit kola prosperity - pokud ovšem nepředpokládám, že lidi začnou masivně sahat po dalších a dalších úvěrech a půjčovat si peníze, které ČNB natiskla, aby je pak poskytla k tomuto účelu bankám.

Ještě bych možná chápal, kdyby z prstu vycucané stamiliardy šly do státního rozpočtu, ale to nešly.

0/0
23.1.2015 21:56

F77r91a71n35t13i66š31e24k 40L38o70s 2610683182686

Snaha o udržení inflačního cíle 2% u nevýznamné národní ekonomiky je nesmyls v době kdy ceny ropy prudce klesají, tím přece musí zákonitě dojít k poklesu cen všeho zboží a služeb na ropu navázaných a že toho není málo!!! Problém je v tom, že trhy jsou nasycené vším možným zbožím a málokdo potřebuje nové, takže není odbyt, výrobci proto hledají cestu k odbytu snižováním cen, takže deflace je logickým vyústěním. Řešením je světová válka, to se vše rozbije, ubude lidí a tím i nezaměstnaných a bude třeba začít vše budovat znovu. Proto se USA snaží tuto válku rozpoutat

+8/−3
23.1.2015 20:56

J40i27ř86í 66P51a26u12l 3626185277362

Zatim to vypada, ze krome PHM se u nas nic zlevnovat nebude.

+4/0
23.1.2015 21:29

P88a42v19e52l 60K89u19n26c 9842409408858

Inflace je "daní" z úspor a deflace zatěžuje dlužníky. Ale spořit je rozumné, protože v (případné) nemoci a stáří nelze spoléhat na vlastní děti (a každý je nemá) a tím méně "na cizí" (stát resp. charitu).

Jak to, že je správné "trestat" lidi, kteří se chovají rozumně?

+8/0
23.1.2015 20:33

R56a29d56e34k 45H65o55l49e78c21e29k 3146620318201

Ono je spořit a spořit. Není problém spořit tak, aby vás inflace nezasáhla.

0/−1
23.1.2015 20:47

P24e87t68r 14M20e36j56z52l48í89k 8428684391570

Inflace vás třeba nezasáhne, ale možnost devalvace už třeba ano. Dnes si už nikdy nebudete jist, jestli někoho někdy nenapadne sundat korunu o pět, deset, padesát nebo devadesát procent. Důvod se vždycky najde.

0/0
23.1.2015 21:58

R65a30d62e33k 48H64o46l20e20c61e81k 3896160308191

Já si nebyl jist ani před intervencí, proto jsem měl část úspor v cizí měně. Ale ono to platí i opačně. Můžete mít úspory v dolarech, ale netušíte, co s tím dolarem udělají.

+1/0
23.1.2015 22:03

J31a89r47o96s67l98a12v 95F70r36a75n29t72i14š85e54k 33B86r20ü30m55m98e51r 1391826543760

Je to nemožné pro 100% obyvatelstva. Dlouhodobě (po desítky let) investovat plusově, byť jen 2 - 3 % ročně je vysoká škola i pro ostřílené investory.

+2/0
23.1.2015 22:26

R51a37d46e49k 31H38o68l51e30c41e89k 3656280658611

I hloupý Čecháček pochopil, že když dá prachy na stavebko, že mu díky státní podpoře nese víc, než je ta inflace.

A akcie také dlouhodobě rostou víc, než je inflace, tak nevím, co je na tom složitého.

On je ale problém jinde. I když jste v plusu nad inflací, tak to ještě neznamená, že máte čím dál tím víc. Když si v mládí uspoříte dejme tomu roční plat, tak je velká šance, že přestože jste ho celý život kladně zhodnocovali, tak přesto má ke stáří hodnotu menší, než je aktuální roční plat.

+3/0
23.1.2015 22:45

M88i27r47e16k 75Z36á66v29o20d87n75ý 7902957670848

Osobně si myslím, že argument "čekání" je použit nesmyslně. Jako protiargument použiju příklad s elektronikou. Tam v podstatě klesají ceny roky. A čeká někdo ty roky, než začně cena nějakou zařízení stoupat? Ne. V ostatní části ekonomiky je to ještě jednodušší. Ceny kolísají. Občas jdou nahoru, občas dolů. Nikdo nebude čekat, že cena bude klesat a klesat a klesat. Deflační spirála mi přijde jako takový ekonomický kult, v který všichni věří, ale nikdo ho v reálu vlastně neviděl. Navíc podpora inflace, která ve článku zaznívá, mi úplně vyznívá: Podporujte inflaci, vaše půjčky budou levnější!

+8/0
23.1.2015 19:42

R53a34d28e21k 83H47o82l32e81c56e84k 3806650788401

Ano. Čeká. Například uvedou 4k televizi. Vám se líbí, ale 100 tisíc za ni nedáte. Čekáte, až zlevní na pro vás přijatelnou úroveň a pak si ji koupíte.

+1/−1
23.1.2015 20:09

M88i80r85e76k 69Z65á59v40o52d75n11ý 7782297210498

Nesouhlasím. Nikdo nebude čekat 10 let, aby si mohl koupit v podstatě již v té době obstarožní technologii. Vždy si koupí to, kde jsou jeho finanční možnosti. Pokud by čekal s nákupem, tak pouze velmi omezenou dobu.

+8/−1
23.1.2015 20:27

R17a91d30e40k 15H35o75l86e48c36e41k 3246240258281

Myslíte? Neřekl jste si někdy, že to si určitě jednou koupíte, ale až to bude dostatečně levné? Já mockrát.

Například vím, že si koupím barevnou laserovou tiskárnu, až cena tonerů bude na pro mě přijatelné úrovni. Do té doby mají výrobci smůlu.

To samé platí s 4k monitorem. Mám 27 palcový FullHD a vím, že až cena 30 palcového 4k bude pro mě akceptovatelná, tak si ho koupím. Mohl bych si ho koupit klidně hned, ale je mi líto těch peněz. A tak čekám, až cena klesne.

+3/−1
23.1.2015 20:33

P57a59v92e65l 78K91u16n49c 9242819898348

Jenže takto lze uvažovat, kdyý jde o věci (obecněji "statky") zbytné. Potřebujete-li auto ke každodennímu dojíždění do práce, nějaké si koupíte, i kbybyste se měl zadlužit.

+2/0
23.1.2015 20:37

R28a58d80e30k 14H41o21l62e20c58e64k 3326360318201

Většina věcí, které lidé kupují, jsou věci zbytné.

+2/0
23.1.2015 20:42

J33i70ř62í 81P72a59u71l 3496585857192

Ale ne z hlediska objemu penez. Tam vedou jednoznacne veci nezbytne.

0/0
23.1.2015 21:33

R46a90d24e84k 79H26o32l45e51c67e89k 3546210198821

Nevím jak u vás, ale u mě ne. Nezbytné je nějaké základní jídlo (voda a chleba) a nějaké to přístřeší, kam by člověk hlavu složil. Všechno ostatní je nadstandard a je jen na vás, jestli si to pořídíte a za kolik si to pořídíte.

+2/0
23.1.2015 21:38

P14e65t46r 11M37e43j52z70l95í26k 8528284171600

Já si nic s neakceptovatelnou cenou prostě nekoupím, i kdyby zítra měla být ještě neakceptovatelnější. Zvlášť, když jde o zbytnou věc.

+2/0
23.1.2015 21:28

J68a86r41o70s28l31a74v 71F95r73a84n16t13i84š67e64k 80B17r69ü63m75m67e82r 1211846813130

Jenže právě proto, že ceny klesají, tím více si ji lidé koupí. Pokud bude cena televizí stoupat, nikdo si ji nekoupí.

0/0
23.1.2015 22:28

J48i53ř87í 62Š72e13j37n90o98h12a 4232503904613

A kdyby zdražovali, tak by jste si ji nekoupil nikdy ;-D

0/0
27.1.2015 22:15

P38e93t50r 37M52e36j49z84l38í61k 8718204471950

Jasně, a když se dozvím, že zítra bude stát 120 tisíc, ozlomkrk pomažu si ji koupit a ještě radši deset dalších. Dobrý pokus:-/

+1/−1
23.1.2015 21:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.