Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Místo Opencard platební karta? Banky jdou do jízdného

Na lukrativní systém jízdného v pražské hromadné dopravě si myslí české banky. Řada z nich už rozjíždí projekty v jiných českých městech. Svůj systém má ČSOB i Česká spořitelna. Klíčem jsou bezkontaktní platební karty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M67a52r23e51k 39H12r14u62b40y 6927122401168

Celou tuhle akci by v klidu mohly financovat banky, idealne nabidnout standardizovane reseni. Neni duvod aby (jakekoli) mesto platilo za zpusob jakym banky posilaji penize, kdyz ty z toho berou provize. Pri objemu protocenych penez a standardni provizi za pouziti karty se cely system zaplati driv nez reknes Opencard ;-)

0/0
2.2.2015 16:08

P51e68t61r 12F89o35j22t31a 2632131475860

A co z toho budou mít politici, když to budou děat banky?

0/0
2.2.2015 11:15

P37a48v64e16l 57K76u78r60a21l 5521394140250

Dekuji ale tu bezkontaknti blbost odmitam. U karty musi byt pro jakoukoli komunikaci s cimkoliv nutne zadavat pin a ten aktivnee overovat s bankou. I kdyby sslo o jedinou korunu musim platbu schvalovat pres bezpecnostni prvek.

+1/−5
1.2.2015 8:38

V88a15c96l36a94v 78H20a29j17e26k 3626559809

To je blbost. PIN zadáváte jen při platební transakci částky vyšší než 500,-Kč, Pro komunikaci s jiným systémem to není třeba. Je ale otázkou, zda je číslo karty nebo číslo čipu volně čitelné.

0/0
1.2.2015 12:01

P79a58v14e48l 74K63u12r63a48l 5551824260330

500 je moc. Pin chci zadavat vzdy pri sebemensi platbe

0/−1
1.2.2015 18:18

R79a93d98e38k 57J86a11n30a25t94a 9675336374672

Asi nevíte, že rozhodnutí, zda vyžadovat PIN je (i u klasických kontatních karet) na obchodníkovi (resp. jeho bance), takže i když tam máte definován PIN a máte zakázané bezkontatní platby, tak se s kartou dá zaplatit.

Takže pokud to je s vaší paranoiou tak vážné, měl byste měl platební kartu vrátit celou.

+3/0
1.2.2015 19:28

R29a31d11e60k 75J69a57n80a62t47a 9895386604852

No vidíte. A přesto nerozšířenější dopravní elektronická peněženka v ČR (in-karta ČD) žádný PIN nemá a nikomu to nevadí. Ono to totiž značně urychluje platbu i šetří náklady. Představte si, že by lidi nastupovali do autobusu (či platili průvodčímu ve vlaku) a každý zadával PIN. Kolik naberete zpoždění? Představte si, že by automat na jízdenky chtěl po každém PIN. Kolikrát více automatů musíte mít na velkém nádraží?

A mimochodem, obecně, za zneužití karty bez zadání PIN (což není novinka bezkontaktních karet, už kartami s proužkem se tak dalo platit) odpovídá banka potažmo obchodník (to záleži na smlouvě mezi obchodníkem a bankou), nikdy zákazník.

+5/0
1.2.2015 12:05

V50a57c79l22a62v 86H49a22j27e34k 3966939159

V zásadě by zajištění plateb PIN bylo možné, ale vyžaduje to vybavit pokladny PINpadem a ve vlaku půjčovat POP cestujícímu. Zabezpečení PIN nedělá žádný dopravce.

0/0
1.2.2015 12:27

P10a64t63r45i25k 46Š95e81b41e46s93t16a 4563742976415

Ach jo, tak je to jasné.. další tunel. Co takhle využít možnosti čipů u občanských průkazů. Stát by měl fakticky zadarmo občanky s čipy kam by se postupně daly dát i další doklady, resp. elektronické kopie, které by člověk nemusel tahat - řidičský průkaz, technický průkaz (od všech vozidel která jsou vlastníka), zbrojní průkaz, průkazy zbraní........ ect. ect. Koneckonců může OP nahradit i tu platební kartu.

Hodím do vizitkáře jednu plastovou kartičku a je vymalováno...

+3/0
31.1.2015 22:04

R60a47d28e35k 24J78a66n24a55t70a 9505286174142

Ano, to by šlo, ale stát tuto možnost zazdil tím, že slavné nové občanky prostě čitelné nejsou, ač původně měly být (ani se tím neušetřilo).

Prostě o tom rozhodují diletanti, kteří si ty možnosti nedevedou představit.

+4/0
1.2.2015 0:26

M81i63l57a25n 98H12l74a90d64k14ý 8192208840

No, napadá mne, jak prokážete techničák u auta, které si půjčíte třeba od bratra, nebo u služebního auta se kterým jezdí ve firmě kde, kdo ?

+1/0
1.2.2015 14:01

J72a43n 32H82o49r33á90k 1603609109244

Myslím,že myšlenka Opencard by se tak zcela opouštět neměla.Slibuji že zařídím Opencard 2 jen za půl miliardy a magistrát výrazně ušetří.:-P

+1/0
31.1.2015 21:15

P92e36t23r 84N40o72v22o13t97n90y 4949445882924

Beru !!! Já zařídím právní podporu 2 právních společností za pouhých 150 miliónu a auditorskou firmu na audit za pouhých 120 miliónů. Stále to bude hluboce pod cenu původní OPENCARD !

0/0
1.2.2015 18:30

M55i37r15o30s65l17a31v 12Z91i12k44m27u88n89d 7139933384403

Jo, ale ty karty budou muset být jednotné, aby je přečetla čtečka revizora DP i pracovníka ČD při kontrole ve vlaku ... vymýšlet SW, který bude umět všechno může být problematické.

Stejně tak bude problematické, kdo bude odpovědný za situaci, kdy čtečka nenačte kartu = cestující nemá platnou jízdenku ?

V případě IN KARTY ČD si může štiplístek zamobilovat na dohlížecí centrum IN KARTY a tam mu operátor sdělí, jakou aplikaci  má cestující nahránu ... v případě OPC tohle nikdy nefungovalo, cestující byl TRESTÁN (uvedeno v přepravních podmínkách) ...

Bude mít každá banka své dohlížecí centrum pracující 24 hodin denně, včetně svátků, kde potvrdí průvodčímu ČD, že aplikace "jízdenka MHD" použitelná ve vlaku platí ... ???

+3/−1
31.1.2015 18:28

K84r40y93š91t91o89f 44L20a50n22í82k 1319100145625

takova dohledova centra velke banky samozrejme maji

+1/0
31.1.2015 19:04

M64i72r16o22s87l44a87v 94Z65i59k25m86u83n35d 7449833984953

A funguje na Štědrý den nebo na Silvestra ... Pak aby měl každý štiplístek seznam míst kam má volat ... takhle má jedno číslo na příslušné pracoviště ....

A stejně nikdo neuvedl, jaký finanční přínos mají elektronické karty. Co se ušetřilo proti papírové jízdence ,,, V pátek jsem pořizoval šéfovi prolongaci OPC ... dostal jsem daňový doklad = papír 3x větší než  bývalý kupon se stejnými údaji jako na tom daňovém dokladu ... co se tedy ušetřilo ... NIC ...

+1/0
1.2.2015 19:45

P16e19t96r 45V77e89s89e32l81ý 2769228253356

Proč tak složitě. V Ostravě nemusíte mít aktuální kupon MHD ani nahrán na kartě a revizor si ve čtečce ověři, že ho máte v databázi DPO a zároveň se vám tam nahraje. Pro použití v příměstských linkách a ČD ho už musíte mít nahraný. A karta platí na ůzemí celého SM kraje, kromě pár míst, kde nefunguje ODIS.

+1/0
31.1.2015 19:52

P15a21v54e22l 35K36u77r15a60l 5961444380420

V metru by musel nosit sebou celou databazi a ta aktualni v danou chvili nebude

0/0
1.2.2015 8:47

M75a13r59e83k 15H38r83u34b92y 6937642281948

proc ne? cisla prave platnych jizdnich dokladu budou mit v nekomprimovane podobe sotva par mega, bezdratova aktualizace lze prakticky v kazde stanici...proc delat problem z neceho, co davno funguje? ;-)

0/0
2.2.2015 16:05

M26a31r64t62i20n 81P49i33š19t75o39r22a 8198568316909

Tak by revizoři ¨v metru kontrolovali jen tam, kde mají datové spojení.

Že je to offline si spíše než metrem vysvětluji plánem na použití po celém kraji. Nebo také plánem na zavedení turniketů v metru.

0/0
2.2.2015 17:07

P26a89t93r40i20k 55Š49e97b85e62s87t18a 4663372306715

vtipné je, že všichni mají fakticky stejné čtečky standardizované na čtení RFID a dalších kódů, od několika málo výrobců... dokonce i vizuálně jsou ty čtečky hodně podobné.

+2/0
31.1.2015 22:06

V95a80c62l43a47v 81H12a20j58e13k 3446919659

Ale každá karta má vlastní přístupové klíče. Při standardní bezpečnostní politice může čtečka číst maximálně 4 druhy karet8-o

0/0
1.2.2015 2:41

J49a97n 18F32r97o59l48í28k 6776460745504

A není to snad problém poskytovatele služby? Mě jako zákazníka to vůbec nezajímá. Ovšem možnost platit bezkontaktní bankovní kartou jízdné v celé republice na veškerou MHD by se mě líbila.

+1/0
1.2.2015 15:42

P56e35t98r 29R36i56h58a52k 7351748128776

Muzete mit v peněžence vice bezkontaktních karet. Jak by bylo urceno pokud by se Vam nechtěla karta vytahovat z peněženky a klasicky jen prilozite peněženku s kartou ke ctecce abyse zaplatilo jen tou jednou a ne třeba tremi krtami naraz? :D

0/0
31.1.2015 18:19

R66a73d43e86k 82J80a16n20a57t41a 9455636784842

Zpravidla je to tak, že pokud je v dosahu víc karet, čtečka odmítne pracovat. Řešení může být, že si ty karty, kterýma platit nechcete budte dávat do stíněného pouzdra.

0/0
1.2.2015 0:29

V68a77c80l52a27v 44H86a92j89e55k 3126899319

.některé čtečky s tím problém nemají, záleží na SW a také na druhu karty, Takže třeba společně přiložení In-karta a platební karta by neměl být pro čtečku problém, protože každá pracuje s jinou frekvencí (kmitočtem). In-karta a OC už problém být pro čtečku může.

0/0
1.2.2015 2:33

J56o84s49e39f 74J95ů39z65a 1348258603447

Ano, když je podám průvodčímu ve společném pouzdře, tak se asi ve třech případech ze čtyř načte ta správná (nebo se aspoň průvodčí tváří, že je vše v pořádku), a ve zbývající čtvrtině požádá, abych vytáhl jen tu kartu, na kterou právě jedu.

0/0
1.2.2015 11:26

M95a39r63t91i25n 89P45i49š51t86o80r70a 8818568666899

Nedílnou součástí kontroly je i kontrola identity dle fotografie na kartě, takže by se měla podávat jediná karta.

0/0
2.2.2015 17:10

R72a82d86e84k 91J59a59n34a18t12a 9705676494292

Samozřejmě jsem měl na mysli více karet stejného typu. Typický případ je in-karta a opencard.

+1/0
1.2.2015 12:10
Foto

J44a61n 29M17a30c15u33r11a 4746653652497

To určitě neprojde, protože to  zní moc jednoduše a snadně. Na tom by se pak nemohli napakovat různí vysávači, podobně jako to udělal Pavlík Bém a jeho mnozí kamarádi.

+10/0
31.1.2015 14:18

M79i68l14a77n 56H27l38a48d91k50ý 8382758510

Nebojte. Banky je napakují ...

+1/0
1.2.2015 14:03

V46a78c38l82a22v 28H77a10j31e52k 3296509749

a vo tom to je;-)

0/0
1.2.2015 14:58
Foto

I35v61a66n 71K17ř30í28ž 8529783903303

Kdyby byla MHD zadarmo, bylo by to levnější,než Opencerd. K.IR^

+4/−1
31.1.2015 13:27

M39a54r52t39i10n 37W92a32l53l64n83e35r 6935270614470

Ani náhodou.

0/0
31.1.2015 13:44

M87a48r58t25i83n 36P81e90l75a80n29t 3438187564987

Ani náhodou jste nepochopil nedsázku. :-)

+2/0
31.1.2015 19:47

P66a87t18r53i67k 74Š48e10b92e59s96t96a 4193512356725

mno, ona to není nadsázka. pokud vypočítáte všechny skutečné náklady na výrobu, distribuci a kontrolu jízdného, tak v Praze je zisk tak marginální, že koneckonců by náklady jízdy "zdarma" byly v černé nule.

+1/0
31.1.2015 22:09
Foto

A54l54a81n 39Ř13e30p74k46a 4135716

A proč radši nevyužít nejrozšířenější zákaznické karty u nás - in-karty ČD a neudělat z ní jedinou kartu pro všechny dopravce? Tedy minimálně pro ty v městských a státních rukou, soukromníci by možná remcali.. 

A kdyby někdo chtěl říct, že je to jediná karta za kterou se platí, tak samotná in-karta je zdarma, platí se až za ty slevové aplikace ČD. ;)

+4/−3
31.1.2015 13:23

B60r62o28n17i58s24l95a65v 26G47a84b73r92y71š 6495484640

To mě taky napadlo, ale In-kartu mají jen cestující ČD. Bankovní kartu má dnes naopak každý a vítám tu myšlenku, že potenciálnímu cestujícímu odpadne složitý a zdlouhavý proces vyřizování nějaké karty, aby mohl jet MHD.

+2/−5
31.1.2015 14:17

M64i86r39o72s49l50a17v 74Z88i35k27m95u46n22d 7709503954233

Opravdu KAŽDÝ  ... já ji nemám a nikdy mi nechyběla ...

+2/0
31.1.2015 18:29

B84r80o85n11i81s11l53a35v 86G86a80b60r20y89š 6635644190

To slovo "každý" mělo být trochu nadsazené, to snad pochopíte. Nebo ne? Zkrátka mělo to být myšleno tak, že bankovní kartu má více lidí než In-Kartu.

0/0
31.1.2015 19:14

V58a72c98l21a21v 20H42a69j88e78k 3686789349

už to tu zaznělo. Pokud se do karty neuloží jízdenka, bude problém cestování vlakem.

0/0
31.1.2015 22:47

R24a33d96e57k 63J66a78n63a14t37a 9285246624292

No dnes už ne. Jízdenky z e-shopu ČD se na inkartu neukládají a spoléhá se pouze na internetové spojení počítače průvodčího. Tohle by bylo podobné.

0/0
1.2.2015 0:31

V93a37c25l36a41v 80H13a22j76e96k 3126739699

jizdenky z eśhopu mají zpravidla krátkodobou platnost, což se o časových kupónech říci nedá. POP zase nemá takové parametry aby měl v paměti uloženy dlouhodobě dalších několik set jízdnek pražké MHD. Etikety zakoupené v předprodeji jsou uloženy v POPu  max 2 dny před a 2 dny po skončení platnosti.

+1/0
1.2.2015 2:23

V52a41c92l32a83v 55H62a72j56e63k 3616359959

a to je řeč jen o Praze, co IDS Plzeň a Karlovy Vary?? Chebští průvodčí jezdí běžně až do Prahy a pražáci do Chebu a do Pardubic (IREDO)

0/0
1.2.2015 2:27

J85a55n 54F45r79o96l58í89k 6486410735514

Proč si myslíte, že je nejrozšířenější?  Autem a městskou MHD jezdí víc lidí než vlakem. Nejrozšířenější jsou doufám bankovní karty.

0/0
1.2.2015 15:46

V36a97c31l12a55v 98H55a89j95e35k 3326219159

ano co do počtu je asi nejvíce vydaných karet v dopravě právě pražská OC, a pak In-karta ČD. Bankovní karty v roli dopravní karty zatím nikde v ČR nejsou.

0/0
1.2.2015 16:01
Foto

A44l67a98n 55Ř46e73p62k11a 4455946

Ano, ale každý DP má svou vlastní kartu, zatímco dráhy jako dopravce zajišťující dopravu (díky bohu) v celé republice má jednu a tím pádem jasná výhoda :) 

 Jsem sice pro jednu zákaznickou kartu v dopravě i pro placení, ale nemusí to být zrovna ta platební ;-)

0/0
1.2.2015 16:28

V56a66c41l27a14v 24H79a14j10e29k 3796579579

Technicky už je možné mít v jednom čipu emulovanou EV1 DesFIre a platební EMV a dokonce umí mezi sebou i komunikovat. Problémem je cena takového řešení z hlediska nároků na koncová zařízení. Pro magistrát je odchod od EMS spojen vždy s novou soutěží (zakázkou) a ta se nepřipraví ze dne na den, zatímco smlouva na podporu té stávající skončila včera. Vcelku prekérní situace. Pokud se týká národní dopravní karty tak to asi také není úplně jednoznačné. Já osobně bych viděl jít cestou nové Plzeňské karty.

0/0
1.2.2015 16:58

P41e70t11r 63M15a45l10i59š33k42a 6391455381583

Když to bude na moji hlavní kartě, bude se s ceny jízdného platit výpalné Vise a Maestru?

+3/0
31.1.2015 12:35

V31a90c34l85a20v 67H84a45j20e57k 3656449449

ano, ale připočte se vám k ceně jízdenky :-)

0/0
31.1.2015 22:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.