Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Místo Opencard platební karta? Banky jdou do jízdného

Na lukrativní systém jízdného v pražské hromadné dopravě si myslí české banky. Řada z nich už rozjíždí projekty v jiných českých městech. Svůj systém má ČSOB i Česká spořitelna. Klíčem jsou bezkontaktní platební karty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M12a59r95e79k 11H29r18u20b42y 6607982731568

Celou tuhle akci by v klidu mohly financovat banky, idealne nabidnout standardizovane reseni. Neni duvod aby (jakekoli) mesto platilo za zpusob jakym banky posilaji penize, kdyz ty z toho berou provize. Pri objemu protocenych penez a standardni provizi za pouziti karty se cely system zaplati driv nez reknes Opencard ;-)

0/0
2.2.2015 16:08

P81e66t41r 24F82o44j53t52a 2722411675450

A co z toho budou mít politici, když to budou děat banky?

0/0
2.2.2015 11:15

P57a45v75e94l 87K16u15r20a91l 5371794640940

Dekuji ale tu bezkontaknti blbost odmitam. U karty musi byt pro jakoukoli komunikaci s cimkoliv nutne zadavat pin a ten aktivnee overovat s bankou. I kdyby sslo o jedinou korunu musim platbu schvalovat pres bezpecnostni prvek.

+1/−5
1.2.2015 8:38

V95a80c29l86a97v 26H94a62j57e74k 3676989659

To je blbost. PIN zadáváte jen při platební transakci částky vyšší než 500,-Kč, Pro komunikaci s jiným systémem to není třeba. Je ale otázkou, zda je číslo karty nebo číslo čipu volně čitelné.

0/0
1.2.2015 12:01

P43a82v38e82l 39K27u38r43a52l 5831424250540

500 je moc. Pin chci zadavat vzdy pri sebemensi platbe

0/−1
1.2.2015 18:18

R54a93d62e64k 53J86a75n29a85t63a 9345646734242

Asi nevíte, že rozhodnutí, zda vyžadovat PIN je (i u klasických kontatních karet) na obchodníkovi (resp. jeho bance), takže i když tam máte definován PIN a máte zakázané bezkontatní platby, tak se s kartou dá zaplatit.

Takže pokud to je s vaší paranoiou tak vážné, měl byste měl platební kartu vrátit celou.

+3/0
1.2.2015 19:28

R71a82d10e70k 18J94a32n71a31t81a 9185976614362

No vidíte. A přesto nerozšířenější dopravní elektronická peněženka v ČR (in-karta ČD) žádný PIN nemá a nikomu to nevadí. Ono to totiž značně urychluje platbu i šetří náklady. Představte si, že by lidi nastupovali do autobusu (či platili průvodčímu ve vlaku) a každý zadával PIN. Kolik naberete zpoždění? Představte si, že by automat na jízdenky chtěl po každém PIN. Kolikrát více automatů musíte mít na velkém nádraží?

A mimochodem, obecně, za zneužití karty bez zadání PIN (což není novinka bezkontaktních karet, už kartami s proužkem se tak dalo platit) odpovídá banka potažmo obchodník (to záleži na smlouvě mezi obchodníkem a bankou), nikdy zákazník.

+5/0
1.2.2015 12:05

V60a53c96l85a70v 53H71a11j98e92k 3316799329

V zásadě by zajištění plateb PIN bylo možné, ale vyžaduje to vybavit pokladny PINpadem a ve vlaku půjčovat POP cestujícímu. Zabezpečení PIN nedělá žádný dopravce.

0/0
1.2.2015 12:27

P45a56t29r13i28k 64Š12e65b60e52s22t33a 4303312816715

Ach jo, tak je to jasné.. další tunel. Co takhle využít možnosti čipů u občanských průkazů. Stát by měl fakticky zadarmo občanky s čipy kam by se postupně daly dát i další doklady, resp. elektronické kopie, které by člověk nemusel tahat - řidičský průkaz, technický průkaz (od všech vozidel která jsou vlastníka), zbrojní průkaz, průkazy zbraní........ ect. ect. Koneckonců může OP nahradit i tu platební kartu.

Hodím do vizitkáře jednu plastovou kartičku a je vymalováno...

+3/0
31.1.2015 22:04

R49a67d42e65k 47J93a30n52a70t82a 9165486374712

Ano, to by šlo, ale stát tuto možnost zazdil tím, že slavné nové občanky prostě čitelné nejsou, ač původně měly být (ani se tím neušetřilo).

Prostě o tom rozhodují diletanti, kteří si ty možnosti nedevedou představit.

+4/0
1.2.2015 0:26

M85i25l12a77n 89H43l59a70d10k11ý 8832618500

No, napadá mne, jak prokážete techničák u auta, které si půjčíte třeba od bratra, nebo u služebního auta se kterým jezdí ve firmě kde, kdo ?

+1/0
1.2.2015 14:01

J45a65n 69H12o65r21á74k 1783679419814

Myslím,že myšlenka Opencard by se tak zcela opouštět neměla.Slibuji že zařídím Opencard 2 jen za půl miliardy a magistrát výrazně ušetří.:-P

+1/0
31.1.2015 21:15

P85e53t98r 62N41o64v69o71t81n88y 4189115472234

Beru !!! Já zařídím právní podporu 2 právních společností za pouhých 150 miliónu a auditorskou firmu na audit za pouhých 120 miliónů. Stále to bude hluboce pod cenu původní OPENCARD !

0/0
1.2.2015 18:30

M65i98r98o75s33l64a20v 65Z91i85k33m68u25n79d 7649793134193

Jo, ale ty karty budou muset být jednotné, aby je přečetla čtečka revizora DP i pracovníka ČD při kontrole ve vlaku ... vymýšlet SW, který bude umět všechno může být problematické.

Stejně tak bude problematické, kdo bude odpovědný za situaci, kdy čtečka nenačte kartu = cestující nemá platnou jízdenku ?

V případě IN KARTY ČD si může štiplístek zamobilovat na dohlížecí centrum IN KARTY a tam mu operátor sdělí, jakou aplikaci  má cestující nahránu ... v případě OPC tohle nikdy nefungovalo, cestující byl TRESTÁN (uvedeno v přepravních podmínkách) ...

Bude mít každá banka své dohlížecí centrum pracující 24 hodin denně, včetně svátků, kde potvrdí průvodčímu ČD, že aplikace "jízdenka MHD" použitelná ve vlaku platí ... ???

+3/−1
31.1.2015 18:28

K81r80y78š79t44o95f 61L22a74n11í23k 1679360635315

takova dohledova centra velke banky samozrejme maji

+1/0
31.1.2015 19:04

M88i10r22o74s13l43a75v 71Z29i60k22m39u72n48d 7899173114853

A funguje na Štědrý den nebo na Silvestra ... Pak aby měl každý štiplístek seznam míst kam má volat ... takhle má jedno číslo na příslušné pracoviště ....

A stejně nikdo neuvedl, jaký finanční přínos mají elektronické karty. Co se ušetřilo proti papírové jízdence ,,, V pátek jsem pořizoval šéfovi prolongaci OPC ... dostal jsem daňový doklad = papír 3x větší než  bývalý kupon se stejnými údaji jako na tom daňovém dokladu ... co se tedy ušetřilo ... NIC ...

+1/0
1.2.2015 19:45

P98e28t66r 43V84e63s13e23l21ý 2889188513336

Proč tak složitě. V Ostravě nemusíte mít aktuální kupon MHD ani nahrán na kartě a revizor si ve čtečce ověři, že ho máte v databázi DPO a zároveň se vám tam nahraje. Pro použití v příměstských linkách a ČD ho už musíte mít nahraný. A karta platí na ůzemí celého SM kraje, kromě pár míst, kde nefunguje ODIS.

+1/0
31.1.2015 19:52

P58a68v47e36l 78K52u14r10a74l 5161194580290

V metru by musel nosit sebou celou databazi a ta aktualni v danou chvili nebude

0/0
1.2.2015 8:47

M66a88r72e84k 93H22r81u37b45y 6647542251578

proc ne? cisla prave platnych jizdnich dokladu budou mit v nekomprimovane podobe sotva par mega, bezdratova aktualizace lze prakticky v kazde stanici...proc delat problem z neceho, co davno funguje? ;-)

0/0
2.2.2015 16:05
Foto

M71a88r32t85i62n 76P36i62š69t34o21r21a 8638958856339

Tak by revizoři ¨v metru kontrolovali jen tam, kde mají datové spojení.

Že je to offline si spíše než metrem vysvětluji plánem na použití po celém kraji. Nebo také plánem na zavedení turniketů v metru.

0/0
2.2.2015 17:07

P22a56t84r65i41k 46Š34e47b14e23s39t51a 4313332826815

vtipné je, že všichni mají fakticky stejné čtečky standardizované na čtení RFID a dalších kódů, od několika málo výrobců... dokonce i vizuálně jsou ty čtečky hodně podobné.

+2/0
31.1.2015 22:06

V63a93c42l20a52v 29H56a81j91e68k 3956649609

Ale každá karta má vlastní přístupové klíče. Při standardní bezpečnostní politice může čtečka číst maximálně 4 druhy karet8-o

0/0
1.2.2015 2:41

J73a39n 25F94r14o32l18í69k 6596260355644

A není to snad problém poskytovatele služby? Mě jako zákazníka to vůbec nezajímá. Ovšem možnost platit bezkontaktní bankovní kartou jízdné v celé republice na veškerou MHD by se mě líbila.

+1/0
1.2.2015 15:42

P84e81t49r 47R83i41h46a51k 7391568698636

Muzete mit v peněžence vice bezkontaktních karet. Jak by bylo urceno pokud by se Vam nechtěla karta vytahovat z peněženky a klasicky jen prilozite peněženku s kartou ke ctecce abyse zaplatilo jen tou jednou a ne třeba tremi krtami naraz? :D

0/0
31.1.2015 18:19

R74a79d91e98k 13J72a72n49a69t86a 9405826244552

Zpravidla je to tak, že pokud je v dosahu víc karet, čtečka odmítne pracovat. Řešení může být, že si ty karty, kterýma platit nechcete budte dávat do stíněného pouzdra.

0/0
1.2.2015 0:29

V27a10c74l22a14v 77H17a55j67e47k 3176439189

.některé čtečky s tím problém nemají, záleží na SW a také na druhu karty, Takže třeba společně přiložení In-karta a platební karta by neměl být pro čtečku problém, protože každá pracuje s jinou frekvencí (kmitočtem). In-karta a OC už problém být pro čtečku může.

0/0
1.2.2015 2:33

J36o58s22e30f 26J69ů61z30a 1338398183667

Ano, když je podám průvodčímu ve společném pouzdře, tak se asi ve třech případech ze čtyř načte ta správná (nebo se aspoň průvodčí tváří, že je vše v pořádku), a ve zbývající čtvrtině požádá, abych vytáhl jen tu kartu, na kterou právě jedu.

0/0
1.2.2015 11:26
Foto

M85a52r84t94i97n 50P65i33š37t23o45r76a 8278528906559

Nedílnou součástí kontroly je i kontrola identity dle fotografie na kartě, takže by se měla podávat jediná karta.

0/0
2.2.2015 17:10

R28a22d53e91k 68J63a45n90a56t65a 9245236624352

Samozřejmě jsem měl na mysli více karet stejného typu. Typický případ je in-karta a opencard.

+1/0
1.2.2015 12:10

J93a69n 65M55a27c34u31r60a 4696963502207

To určitě neprojde, protože to  zní moc jednoduše a snadně. Na tom by se pak nemohli napakovat různí vysávači, podobně jako to udělal Pavlík Bém a jeho mnozí kamarádi.

+10/0
31.1.2015 14:18

M79i23l22a45n 13H72l77a15d11k20ý 8852258960

Nebojte. Banky je napakují ...

+1/0
1.2.2015 14:03

V31a17c93l47a41v 36H51a69j12e29k 3746209719

a vo tom to je;-)

0/0
1.2.2015 14:58
Foto

I35v66a34n 67K52ř56í50ž 8579833323773

Kdyby byla MHD zadarmo, bylo by to levnější,než Opencerd. K.IR^

+4/−1
31.1.2015 13:27

M21a61r50t44i57n 33W82a83l50l57n94e27r 6375220374700

Ani náhodou.

0/0
31.1.2015 13:44

M98a49r76t92i46n 34P40e47l21a79n43t 3668387734487

Ani náhodou jste nepochopil nedsázku. :-)

+2/0
31.1.2015 19:47

P47a83t26r36i79k 84Š16e22b78e45s90t69a 4243392486965

mno, ona to není nadsázka. pokud vypočítáte všechny skutečné náklady na výrobu, distribuci a kontrolu jízdného, tak v Praze je zisk tak marginální, že koneckonců by náklady jízdy "zdarma" byly v černé nule.

+1/0
31.1.2015 22:09

A54l25a85n 51Ř18e17p39k40a 4855306

A proč radši nevyužít nejrozšířenější zákaznické karty u nás - in-karty ČD a neudělat z ní jedinou kartu pro všechny dopravce? Tedy minimálně pro ty v městských a státních rukou, soukromníci by možná remcali.. 

A kdyby někdo chtěl říct, že je to jediná karta za kterou se platí, tak samotná in-karta je zdarma, platí se až za ty slevové aplikace ČD. ;)

+4/−3
31.1.2015 13:23
Foto

B13r33o76n88i26s55l75a18v 57G42a21b85r57y84š 2912369971

To mě taky napadlo, ale In-kartu mají jen cestující ČD. Bankovní kartu má dnes naopak každý a vítám tu myšlenku, že potenciálnímu cestujícímu odpadne složitý a zdlouhavý proces vyřizování nějaké karty, aby mohl jet MHD.

+2/−5
31.1.2015 14:17

M57i55r64o26s17l71a82v 88Z50i52k32m40u40n54d 7849503584813

Opravdu KAŽDÝ  ... já ji nemám a nikdy mi nechyběla ...

+2/0
31.1.2015 18:29
Foto

B82r45o88n29i44s93l15a81v 15G85a68b67r10y59š 2802189811

To slovo "každý" mělo být trochu nadsazené, to snad pochopíte. Nebo ne? Zkrátka mělo to být myšleno tak, že bankovní kartu má více lidí než In-Kartu.

0/0
31.1.2015 19:14

V83a30c14l94a61v 92H10a74j13e53k 3776269879

už to tu zaznělo. Pokud se do karty neuloží jízdenka, bude problém cestování vlakem.

0/0
31.1.2015 22:47

R35a44d98e13k 18J90a18n37a20t70a 9215356654962

No dnes už ne. Jízdenky z e-shopu ČD se na inkartu neukládají a spoléhá se pouze na internetové spojení počítače průvodčího. Tohle by bylo podobné.

0/0
1.2.2015 0:31

V29a82c51l71a58v 31H72a10j30e53k 3856319519

jizdenky z eśhopu mají zpravidla krátkodobou platnost, což se o časových kupónech říci nedá. POP zase nemá takové parametry aby měl v paměti uloženy dlouhodobě dalších několik set jízdnek pražké MHD. Etikety zakoupené v předprodeji jsou uloženy v POPu  max 2 dny před a 2 dny po skončení platnosti.

+1/0
1.2.2015 2:23

V87a53c41l49a37v 64H27a59j33e68k 3966509899

a to je řeč jen o Praze, co IDS Plzeň a Karlovy Vary?? Chebští průvodčí jezdí běžně až do Prahy a pražáci do Chebu a do Pardubic (IREDO)

0/0
1.2.2015 2:27

J10a53n 72F58r91o69l94í95k 6806900615804

Proč si myslíte, že je nejrozšířenější?  Autem a městskou MHD jezdí víc lidí než vlakem. Nejrozšířenější jsou doufám bankovní karty.

0/0
1.2.2015 15:46

V28a94c25l34a24v 54H26a86j48e29k 3836789309

ano co do počtu je asi nejvíce vydaných karet v dopravě právě pražská OC, a pak In-karta ČD. Bankovní karty v roli dopravní karty zatím nikde v ČR nejsou.

0/0
1.2.2015 16:01

A83l69a48n 46Ř94e24p53k30a 4685316

Ano, ale každý DP má svou vlastní kartu, zatímco dráhy jako dopravce zajišťující dopravu (díky bohu) v celé republice má jednu a tím pádem jasná výhoda :) 

 Jsem sice pro jednu zákaznickou kartu v dopravě i pro placení, ale nemusí to být zrovna ta platební ;-)

0/0
1.2.2015 16:28

V29a37c70l61a26v 35H55a17j61e79k 3676189699

Technicky už je možné mít v jednom čipu emulovanou EV1 DesFIre a platební EMV a dokonce umí mezi sebou i komunikovat. Problémem je cena takového řešení z hlediska nároků na koncová zařízení. Pro magistrát je odchod od EMS spojen vždy s novou soutěží (zakázkou) a ta se nepřipraví ze dne na den, zatímco smlouva na podporu té stávající skončila včera. Vcelku prekérní situace. Pokud se týká národní dopravní karty tak to asi také není úplně jednoznačné. Já osobně bych viděl jít cestou nové Plzeňské karty.

0/0
1.2.2015 16:58

P12e35t19r 24M80a63l51i79š68k93a 6381185101563

Když to bude na moji hlavní kartě, bude se s ceny jízdného platit výpalné Vise a Maestru?

+3/0
31.1.2015 12:35

V58a84c76l17a60v 59H73a95j96e53k 3926989619

ano, ale připočte se vám k ceně jízdenky :-)

0/0
31.1.2015 22:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.