Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Místo Opencard platební karta? Banky jdou do jízdného

Na lukrativní systém jízdného v pražské hromadné dopravě si myslí české banky. Řada z nich už rozjíždí projekty v jiných českých městech. Svůj systém má ČSOB i Česká spořitelna. Klíčem jsou bezkontaktní platební karty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M79a24r35e95k 76H22r42u21b12y 6517312221218

Celou tuhle akci by v klidu mohly financovat banky, idealne nabidnout standardizovane reseni. Neni duvod aby (jakekoli) mesto platilo za zpusob jakym banky posilaji penize, kdyz ty z toho berou provize. Pri objemu protocenych penez a standardni provizi za pouziti karty se cely system zaplati driv nez reknes Opencard ;-)

0/0
2.2.2015 16:08

P83e64t76r 83F54o19j90t46a 2482941165460

A co z toho budou mít politici, když to budou děat banky?

0/0
2.2.2015 11:15

P64a98v11e18l 10K51u23r91a87l 5311374580300

Dekuji ale tu bezkontaknti blbost odmitam. U karty musi byt pro jakoukoli komunikaci s cimkoliv nutne zadavat pin a ten aktivnee overovat s bankou. I kdyby sslo o jedinou korunu musim platbu schvalovat pres bezpecnostni prvek.

+1/−5
1.2.2015 8:38

V22a95c89l91a46v 46H88a88j83e56k 3376799619

To je blbost. PIN zadáváte jen při platební transakci částky vyšší než 500,-Kč, Pro komunikaci s jiným systémem to není třeba. Je ale otázkou, zda je číslo karty nebo číslo čipu volně čitelné.

0/0
1.2.2015 12:01

P85a81v62e45l 72K76u69r96a75l 5131424680870

500 je moc. Pin chci zadavat vzdy pri sebemensi platbe

0/−1
1.2.2015 18:18

R59a42d90e82k 34J43a64n87a63t27a 9545106594162

Asi nevíte, že rozhodnutí, zda vyžadovat PIN je (i u klasických kontatních karet) na obchodníkovi (resp. jeho bance), takže i když tam máte definován PIN a máte zakázané bezkontatní platby, tak se s kartou dá zaplatit.

Takže pokud to je s vaší paranoiou tak vážné, měl byste měl platební kartu vrátit celou.

+3/0
1.2.2015 19:28

R32a89d37e28k 49J32a27n88a76t29a 9215606394822

No vidíte. A přesto nerozšířenější dopravní elektronická peněženka v ČR (in-karta ČD) žádný PIN nemá a nikomu to nevadí. Ono to totiž značně urychluje platbu i šetří náklady. Představte si, že by lidi nastupovali do autobusu (či platili průvodčímu ve vlaku) a každý zadával PIN. Kolik naberete zpoždění? Představte si, že by automat na jízdenky chtěl po každém PIN. Kolikrát více automatů musíte mít na velkém nádraží?

A mimochodem, obecně, za zneužití karty bez zadání PIN (což není novinka bezkontaktních karet, už kartami s proužkem se tak dalo platit) odpovídá banka potažmo obchodník (to záleži na smlouvě mezi obchodníkem a bankou), nikdy zákazník.

+5/0
1.2.2015 12:05

V27a78c36l12a41v 13H54a15j64e50k 3906489269

V zásadě by zajištění plateb PIN bylo možné, ale vyžaduje to vybavit pokladny PINpadem a ve vlaku půjčovat POP cestujícímu. Zabezpečení PIN nedělá žádný dopravce.

0/0
1.2.2015 12:27

P44a41t81r13i39k 50Š85e41b78e36s80t24a 4793202406315

Ach jo, tak je to jasné.. další tunel. Co takhle využít možnosti čipů u občanských průkazů. Stát by měl fakticky zadarmo občanky s čipy kam by se postupně daly dát i další doklady, resp. elektronické kopie, které by člověk nemusel tahat - řidičský průkaz, technický průkaz (od všech vozidel která jsou vlastníka), zbrojní průkaz, průkazy zbraní........ ect. ect. Koneckonců může OP nahradit i tu platební kartu.

Hodím do vizitkáře jednu plastovou kartičku a je vymalováno...

+3/0
31.1.2015 22:04

R39a53d50e26k 84J61a61n84a51t55a 9535506814972

Ano, to by šlo, ale stát tuto možnost zazdil tím, že slavné nové občanky prostě čitelné nejsou, ač původně měly být (ani se tím neušetřilo).

Prostě o tom rozhodují diletanti, kteří si ty možnosti nedevedou představit.

+4/0
1.2.2015 0:26

M88i12l14a90n 45H84l46a77d34k29ý 8602568450

No, napadá mne, jak prokážete techničák u auta, které si půjčíte třeba od bratra, nebo u služebního auta se kterým jezdí ve firmě kde, kdo ?

+1/0
1.2.2015 14:01

J64a55n 90H11o80r24á61k 1233339169854

Myslím,že myšlenka Opencard by se tak zcela opouštět neměla.Slibuji že zařídím Opencard 2 jen za půl miliardy a magistrát výrazně ušetří.:-P

+1/0
31.1.2015 21:15

P63e58t88r 35N59o87v68o87t52n76y 4319895772944

Beru !!! Já zařídím právní podporu 2 právních společností za pouhých 150 miliónu a auditorskou firmu na audit za pouhých 120 miliónů. Stále to bude hluboce pod cenu původní OPENCARD !

0/0
1.2.2015 18:30

M72i61r96o20s91l92a79v 29Z16i69k82m70u40n91d 7379573914123

Jo, ale ty karty budou muset být jednotné, aby je přečetla čtečka revizora DP i pracovníka ČD při kontrole ve vlaku ... vymýšlet SW, který bude umět všechno může být problematické.

Stejně tak bude problematické, kdo bude odpovědný za situaci, kdy čtečka nenačte kartu = cestující nemá platnou jízdenku ?

V případě IN KARTY ČD si může štiplístek zamobilovat na dohlížecí centrum IN KARTY a tam mu operátor sdělí, jakou aplikaci  má cestující nahránu ... v případě OPC tohle nikdy nefungovalo, cestující byl TRESTÁN (uvedeno v přepravních podmínkách) ...

Bude mít každá banka své dohlížecí centrum pracující 24 hodin denně, včetně svátků, kde potvrdí průvodčímu ČD, že aplikace "jízdenka MHD" použitelná ve vlaku platí ... ???

+3/−1
31.1.2015 18:28

K47r54y11š19t35o57f 19L46a75n83í35k 1559850605275

takova dohledova centra velke banky samozrejme maji

+1/0
31.1.2015 19:04

M49i82r14o68s29l53a85v 79Z93i75k28m94u67n60d 7209943504383

A funguje na Štědrý den nebo na Silvestra ... Pak aby měl každý štiplístek seznam míst kam má volat ... takhle má jedno číslo na příslušné pracoviště ....

A stejně nikdo neuvedl, jaký finanční přínos mají elektronické karty. Co se ušetřilo proti papírové jízdence ,,, V pátek jsem pořizoval šéfovi prolongaci OPC ... dostal jsem daňový doklad = papír 3x větší než  bývalý kupon se stejnými údaji jako na tom daňovém dokladu ... co se tedy ušetřilo ... NIC ...

+1/0
1.2.2015 19:45

P75e87t67r 68V25e51s60e44l18ý 2679348433556

Proč tak složitě. V Ostravě nemusíte mít aktuální kupon MHD ani nahrán na kartě a revizor si ve čtečce ověři, že ho máte v databázi DPO a zároveň se vám tam nahraje. Pro použití v příměstských linkách a ČD ho už musíte mít nahraný. A karta platí na ůzemí celého SM kraje, kromě pár míst, kde nefunguje ODIS.

+1/0
31.1.2015 19:52

P52a43v86e35l 32K17u14r16a31l 5531784820240

V metru by musel nosit sebou celou databazi a ta aktualni v danou chvili nebude

0/0
1.2.2015 8:47

M67a96r97e50k 34H54r58u66b28y 6907122971328

proc ne? cisla prave platnych jizdnich dokladu budou mit v nekomprimovane podobe sotva par mega, bezdratova aktualizace lze prakticky v kazde stanici...proc delat problem z neceho, co davno funguje? ;-)

0/0
2.2.2015 16:05
Foto

M69a59r61t28i52n 34P50i41š41t68o44r52a 8168888286849

Tak by revizoři ¨v metru kontrolovali jen tam, kde mají datové spojení.

Že je to offline si spíše než metrem vysvětluji plánem na použití po celém kraji. Nebo také plánem na zavedení turniketů v metru.

0/0
2.2.2015 17:07

P95a15t53r10i27k 52Š19e19b63e18s66t25a 4633492456635

vtipné je, že všichni mají fakticky stejné čtečky standardizované na čtení RFID a dalších kódů, od několika málo výrobců... dokonce i vizuálně jsou ty čtečky hodně podobné.

+2/0
31.1.2015 22:06

V65a71c55l84a62v 96H12a46j50e54k 3336539919

Ale každá karta má vlastní přístupové klíče. Při standardní bezpečnostní politice může čtečka číst maximálně 4 druhy karet8-o

0/0
1.2.2015 2:41

J61a16n 68F61r60o73l89í83k 6546220595954

A není to snad problém poskytovatele služby? Mě jako zákazníka to vůbec nezajímá. Ovšem možnost platit bezkontaktní bankovní kartou jízdné v celé republice na veškerou MHD by se mě líbila.

+1/0
1.2.2015 15:42

P52e61t37r 70R11i95h76a12k 7711968318356

Muzete mit v peněžence vice bezkontaktních karet. Jak by bylo urceno pokud by se Vam nechtěla karta vytahovat z peněženky a klasicky jen prilozite peněženku s kartou ke ctecce abyse zaplatilo jen tou jednou a ne třeba tremi krtami naraz? :D

0/0
31.1.2015 18:19

R31a82d59e63k 97J76a73n60a57t12a 9935566154502

Zpravidla je to tak, že pokud je v dosahu víc karet, čtečka odmítne pracovat. Řešení může být, že si ty karty, kterýma platit nechcete budte dávat do stíněného pouzdra.

0/0
1.2.2015 0:29

V72a64c89l50a15v 75H13a32j35e36k 3116509739

.některé čtečky s tím problém nemají, záleží na SW a také na druhu karty, Takže třeba společně přiložení In-karta a platební karta by neměl být pro čtečku problém, protože každá pracuje s jinou frekvencí (kmitočtem). In-karta a OC už problém být pro čtečku může.

0/0
1.2.2015 2:33

J52o60s56e69f 36J84ů85z12a 1968758233207

Ano, když je podám průvodčímu ve společném pouzdře, tak se asi ve třech případech ze čtyř načte ta správná (nebo se aspoň průvodčí tváří, že je vše v pořádku), a ve zbývající čtvrtině požádá, abych vytáhl jen tu kartu, na kterou právě jedu.

0/0
1.2.2015 11:26
Foto

M92a64r56t12i94n 55P86i96š45t15o35r96a 8958938976989

Nedílnou součástí kontroly je i kontrola identity dle fotografie na kartě, takže by se měla podávat jediná karta.

0/0
2.2.2015 17:10

R93a81d18e89k 55J26a27n89a31t27a 9175536184732

Samozřejmě jsem měl na mysli více karet stejného typu. Typický případ je in-karta a opencard.

+1/0
1.2.2015 12:10
Foto

J59a53n 96M85a57c72u17r76a 4486383642447

To určitě neprojde, protože to  zní moc jednoduše a snadně. Na tom by se pak nemohli napakovat různí vysávači, podobně jako to udělal Pavlík Bém a jeho mnozí kamarádi.

+10/0
31.1.2015 14:18

M48i55l64a61n 71H36l89a14d92k16ý 8302968920

Nebojte. Banky je napakují ...

+1/0
1.2.2015 14:03

V12a43c39l93a51v 47H22a47j90e18k 3496489329

a vo tom to je;-)

0/0
1.2.2015 14:58
Foto

I85v31a59n 65K26ř73í51ž 8109613643283

Kdyby byla MHD zadarmo, bylo by to levnější,než Opencerd. K.IR^

+4/−1
31.1.2015 13:27

M93a37r13t59i11n 52W61a60l93l51n28e78r 6655380354890

Ani náhodou.

0/0
31.1.2015 13:44

M72a35r97t16i41n 75P50e75l34a86n29t 3648307444377

Ani náhodou jste nepochopil nedsázku. :-)

+2/0
31.1.2015 19:47

P83a49t11r89i90k 45Š68e84b40e23s96t29a 4523302916335

mno, ona to není nadsázka. pokud vypočítáte všechny skutečné náklady na výrobu, distribuci a kontrolu jízdného, tak v Praze je zisk tak marginální, že koneckonců by náklady jízdy "zdarma" byly v černé nule.

+1/0
31.1.2015 22:09
Foto

A74l53a47n 52Ř92e29p88k77a 4275136

A proč radši nevyužít nejrozšířenější zákaznické karty u nás - in-karty ČD a neudělat z ní jedinou kartu pro všechny dopravce? Tedy minimálně pro ty v městských a státních rukou, soukromníci by možná remcali.. 

A kdyby někdo chtěl říct, že je to jediná karta za kterou se platí, tak samotná in-karta je zdarma, platí se až za ty slevové aplikace ČD. ;)

+4/−3
31.1.2015 13:23
Foto

B26r40o45n32i27s32l20a12v 26G88a73b92r66y14š 2422219101

To mě taky napadlo, ale In-kartu mají jen cestující ČD. Bankovní kartu má dnes naopak každý a vítám tu myšlenku, že potenciálnímu cestujícímu odpadne složitý a zdlouhavý proces vyřizování nějaké karty, aby mohl jet MHD.

+2/−5
31.1.2015 14:17

M86i87r54o57s52l58a43v 80Z22i37k25m48u15n31d 7979723594983

Opravdu KAŽDÝ  ... já ji nemám a nikdy mi nechyběla ...

+2/0
31.1.2015 18:29
Foto

B46r67o17n13i94s12l63a55v 97G66a69b20r35y51š 2152409431

To slovo "každý" mělo být trochu nadsazené, to snad pochopíte. Nebo ne? Zkrátka mělo to být myšleno tak, že bankovní kartu má více lidí než In-Kartu.

0/0
31.1.2015 19:14

V29a74c53l82a59v 33H93a11j82e14k 3796289259

už to tu zaznělo. Pokud se do karty neuloží jízdenka, bude problém cestování vlakem.

0/0
31.1.2015 22:47

R23a92d29e45k 35J18a15n83a33t97a 9595846874322

No dnes už ne. Jízdenky z e-shopu ČD se na inkartu neukládají a spoléhá se pouze na internetové spojení počítače průvodčího. Tohle by bylo podobné.

0/0
1.2.2015 0:31

V54a70c31l83a15v 85H56a54j89e10k 3756519669

jizdenky z eśhopu mají zpravidla krátkodobou platnost, což se o časových kupónech říci nedá. POP zase nemá takové parametry aby měl v paměti uloženy dlouhodobě dalších několik set jízdnek pražké MHD. Etikety zakoupené v předprodeji jsou uloženy v POPu  max 2 dny před a 2 dny po skončení platnosti.

+1/0
1.2.2015 2:23

V33a98c25l83a48v 42H15a47j34e84k 3276469319

a to je řeč jen o Praze, co IDS Plzeň a Karlovy Vary?? Chebští průvodčí jezdí běžně až do Prahy a pražáci do Chebu a do Pardubic (IREDO)

0/0
1.2.2015 2:27

J17a44n 69F89r65o60l14í62k 6726270775274

Proč si myslíte, že je nejrozšířenější?  Autem a městskou MHD jezdí víc lidí než vlakem. Nejrozšířenější jsou doufám bankovní karty.

0/0
1.2.2015 15:46

V32a72c34l23a27v 76H78a11j18e88k 3986849659

ano co do počtu je asi nejvíce vydaných karet v dopravě právě pražská OC, a pak In-karta ČD. Bankovní karty v roli dopravní karty zatím nikde v ČR nejsou.

0/0
1.2.2015 16:01
Foto

A53l46a63n 47Ř37e33p10k76a 4695266

Ano, ale každý DP má svou vlastní kartu, zatímco dráhy jako dopravce zajišťující dopravu (díky bohu) v celé republice má jednu a tím pádem jasná výhoda :) 

 Jsem sice pro jednu zákaznickou kartu v dopravě i pro placení, ale nemusí to být zrovna ta platební ;-)

0/0
1.2.2015 16:28

V66a88c39l95a23v 78H48a54j80e91k 3206239289

Technicky už je možné mít v jednom čipu emulovanou EV1 DesFIre a platební EMV a dokonce umí mezi sebou i komunikovat. Problémem je cena takového řešení z hlediska nároků na koncová zařízení. Pro magistrát je odchod od EMS spojen vždy s novou soutěží (zakázkou) a ta se nepřipraví ze dne na den, zatímco smlouva na podporu té stávající skončila včera. Vcelku prekérní situace. Pokud se týká národní dopravní karty tak to asi také není úplně jednoznačné. Já osobně bych viděl jít cestou nové Plzeňské karty.

0/0
1.2.2015 16:58

P86e69t54r 82M18a56l31i32š77k25a 6521115221753

Když to bude na moji hlavní kartě, bude se s ceny jízdného platit výpalné Vise a Maestru?

+3/0
31.1.2015 12:35

V38a72c49l17a11v 65H83a94j26e14k 3976409569

ano, ale připočte se vám k ceně jízdenky :-)

0/0
31.1.2015 22:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.