Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dráhy mají rok na splacení devíti miliard. Na dluh si asi opět půjčí

České dráhy mají rok a čtvrt na rozhodnutí, z čeho zaplatí celkem devět miliard korun majitelům svých dluhopisů. Nejpravděpodobnější bude vydání nových dluhopisů. Vysoké dluhy a jejich splácení polykají prakticky celý zisk Českých drah.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V18l70a89s95t98i84m10i39l 45F11i13a45l71a 1662271944

Ale my chceme jezdit skoro zadarmo supermodernima vlakama nejlepe alespon 250 na tazich a 120 na lokalkach a to tak aby byla firma vydelecna a nepotrebovala dotace

0/−1
9.2.2015 17:30
Foto

Z68d64e78n18k23a 85S80c58h65o90e35n84b59a87e32c31h64l88e14r 66K65r31u21z76o25v45a 6878512287739

Drahy si mely uvědomit driv ze uz maji lidi dost tech dobytkacu zatu cenu

+3/−1
9.2.2015 5:16

M98a42r51t27i37n 46N31e90r32m31u88t 9417397178599

By mě zajímalo, jestli to mají v plánu splatit aspoň před koncem světa

+2/0
8.2.2015 14:28

J25i78ř56í 77H80u79m81p61o60l38í47k 4524127926771

socialistický stát či socialismem prolezlé ČSD. Dluhy se splácejí dluhy a managment tloustne!!8-o

+2/−1
8.2.2015 9:39
Foto

P96a39v39e90l 90M91a42k42o60v85e10c 8738655811

Nejen řecký a český státní dluh je nesplatitelný, ale na rozdíl od jednotlivých států České dráhy mohou zkrachovat..., a podle toho jak si vedou, tak k tomu krachu neodvratně spějí...:-( Děkujejme Žaludo a spol.

makovecpavel.blog.idnes.cz

+1/−2
8.2.2015 8:51

L76a33d90i13s26l98a65v 40H72o46l93í27k 5802902879881

Kdyby pan Žaluda ČD nezadlužil, jezdili bychom stále v koženkách, Regionovy bychom také neměli a na rekonstruované a nově klimatizované vozy bychom mohli také zapomenout. Stejně tak by zde nejezdily nové elektrické jednotky....

0/−3
8.2.2015 9:25
Foto

P11a47v26e66l 82M46a95k91o80v15e25c 8798825141

Pokud se manažeři státních podniků nebo politici stanou během svého funkčního období nejbohatšími občany státu, tak se jedná o obyčejné zloděje...Žaluda ČD jako firmu fakticky zlikvidoval, a tak i občané, kteří vlakem nejezdí musí na provoz ČD přispívat. Potom chybí peníze na školství, zdravotnictví, důstojné penze, kulturu, obnovu památek, atd. :-(

0/−2
8.2.2015 9:47

R65a66d92e96k 73J21a50n53a70t92a 9805766214562

Neorientujete se v problematice.

Za dobu, kdy v ČD působil Žaluda, se naopak firma značně vylepšila. Snížil počet zaměstnanců při zhruba stejném přepravním výkonu, stabilizoval hospodaření (od každoroční ztráty k vyrovnanému rozpočtu), vyjednal standardní podmínky pro činnost (místo nespecifikovaného každoročního "dosypávání", standardní dlouhodobé smlouvy, tak jak je ve světě zvykem), omladil vozový park, začal poptávková výběrová řízení an dodavatele (a tím snížil nákupní ceny) a především obrátil klesající trend počtu cetsujících opět k růstu.

A teď je řada na vás, abyste řekl, co udělal špatně.

Mimochodem myslím, že před přichodem k ČD měl plat v soukromém sektoru podobný, pokud vás zajímá tohle (ale plat skutečně není u lidí, jejichž rozhodnutí ovlivňují hospodaření o milardy, to nejdůležitější, mnohem důlěžitější je správnost těch rozhodnutí).

+3/0
8.2.2015 14:52
Foto

P88a11v10e18l 82M42a53k43o13v42e67c 8918185501

Možná se neorientuji v problematice železniční dopravy, ale zloděje a podvodníky v oblasti financí poznám bezpečně...A o Žaludovi vím své...:-(

+1/−2
8.2.2015 18:46

M97i10r37o14s32l64a81v 12Z61i35k77m91u31n85d 7369183714203

Postačilo by, aby se vůči všem dopravcům na železnici uplatnily stejná pravidla  jako vůči dopravcům na silnici, pokud jde o poplatek za použití dopravní cesty neboli silniční daň ...

Drážní kolejové vozidlo mající analogický "protějšek" na silnici osvobozený od silniční daně by byl osvobozen od placení poplatku za použití železniční dopravní cesty ...

+4/0
7.2.2015 17:52

M48a46r73t77i88n 35Ž23e13l44i13n83s36k19ý 9818659609962

Zaluda (unor 2008 - cervenec 2013)... aha ... takze se zase splaci po pravicacich ... .

+1/−2
7.2.2015 16:51

R77o53m10a39n 91P17o34l50á45č15e81k 5416799445

Spíš se splácí to díky čemu ted jezdíte v rozumnějších vozech...

+1/−2
7.2.2015 20:43

M35a42r38t67i98n 26N32o92v65o22t14n70ý 3576746421884

iyl

0/0
7.2.2015 13:47

M70a97r56t38i48n 37N52o30v41o70t64n67ý 3846156221324

řjj

0/0
7.2.2015 13:47

M13a95r70t44i24n 41N39o74v84o40t83n33ý 3116206831154

Jan Sůra zase dělá senzaci z něčeho o čem se už pár let ví, a řešení čeho stejně tak pár let známo. :-/

+11/0
7.2.2015 13:33

J12a18n 59S97ů12r33a 4245973893182

Co je na tom senzačního?

+2/−3
7.2.2015 17:14

M35a38r61t64i17n 59N98o81v66o60t13n96ý 3736386671804

Právě, že nic.

+1/0
8.2.2015 17:43

L53e18o 52V28a28n30ě85k 6583647763548

Ať si půjčí o něco víc než potřebujou. Když spirála, tak pořádná :-)

0/0
7.2.2015 12:56

R24o29m78a80n 72P54o16l15á11č23e29k 5326349335

Možná by stálo za to udělat výtah z diskuzí tohoto typu a pak o kvalitě ČD...

Kdyby si ČD nevzaly úvěry, tak dodnes jezdíme v žabotlamech, koženkách všude... Lidi chtějí krásné vlaky, ale už nechtějí vidět co je zatím...

Refinancování dluhu je běžný jev v dnešních finačním světě... Navíc kdo se trochu věnuje úrokovým sazbám, tak pochopí, že to je dobrý krok... Staré dluhopisy můžou mít úrok okolo 4-5% Ted si půjčí pod 3%...

+9/−1
7.2.2015 11:10

B29o52h32u11s15l43a31v 39K30r78á16l54í70k 2881150519126

Žabotlamy patří dodnes k tomu nejlepšímu, co na českých kolejích jezdí. Bohužel luxus 60. let už asi nikdy nebude překonaný. Čím novější, tím větší zmetky.

+3/−8
7.2.2015 11:17

P98e40t14r 84N61o87v78o40t52n67y 3329662679332

No ... to snad ne.

+6/0
7.2.2015 13:05

R84a28d94e98k 76J63a57n59a42t33a 9835986984742

Ano, článek zcela opomíjí hlavní fakt - budou mít nově emitované dluhopisy vyšší nebo inižší úrok než ty staré? Zatím to totiž bylo pro ČD dobré, nahrazovaly drahé dluhopisy levnými.

Proto ty, co se v tom neorientují, bych to přirovnal k hypotéce. Je to něco jako konec fixace - to taky doje ke změně úrokové sazby a máte možnost převést hyptéku jinam.

+4/0
7.2.2015 13:08

V27á82c27l10a58v 20J30e91b30a47v66ý 8640529693626

Tak to asi těžko...ČD mají podle článku ke konci roku zaplatit 9 mld. A protože si na to splacení z těch dřívějších půjček nevydělaly, tak si vezmou další půjčku. Tedy se jedná o klasické vytloukání klínu klínem, i kdyby snad měl být ten další klín s lepšími podmínkami. Jedná se tedy o úplně novou "půjčku" s novými pravidly.

Když končí fixace hypotéky, tak pořád splácíte +/- stejně, jen "jednáte" o podmínkách dalších plateb na další část splácecího období. Reálně se však jedná stále o tu samou hypotéku.

+3/−4
7.2.2015 13:30

P75e98t72r 62N54o31v36o75t88n37y 3879542499972

Realne se muze jednat o uplne jinou hypoteku u jine banky.

0/0
7.2.2015 13:35

V79á10c61l87a14v 23J68e49b31a17v56ý 8130929963566

To byste se ale musíte vyvázat z té původní smlouvy, ať už jakýmkoliv mechanismem. Doba fixace úroků není dobou platnosti smlouvy.

+1/0
7.2.2015 22:21

R20a86d96e65k 34J21a46n53a52t89a 9175386724702

Nepochopil ...

ČD mám vydané dluhopisy s jistinu J=9mld (tj. jsou "v mínusu" 9 mld) a každý rok platí za tyto cizí zdroje nějaké úroky Ú = sazba1*J.

Teď tyto dluhopisy doběhnou a ČD je nahradí jinými dluhopisy. Ty budou mít rovněž jistinu J=9mld, a každý rok platí za tyto cizí zdroje nějaké úroky Ú = sazba2*J.

Celkové zadlužení se touto operací nezmění.

A jde o to, zda sazba2 bude vyšší než sazba1. Článek to nepíše. Ono se to patrně ještě ani neví, protože to bude záviset na jednání s bankami i na situaci na finančním trhu. Ale úroky na trhu obecně klesají.

+5/−1
7.2.2015 13:38

D65a80v92i49d 47P15r75a48ž56á92k 6354772642156

Řekl bych, že nechápete i vy. Ano, je možné, že se úrokové náklady sníží. Ale taky je pravda, že ČD nebyly schopné v termínu splatnosti získat peníze na splacení jistiny dluhopisu.

...

Jestliže se jim nepodaří získat prachy novou emisí, a to riziko tu je, jsou nahrané :-)

+1/−3
7.2.2015 15:32

R51a38d38e28k 56J24a76n66a51t42a 9555886254442

"ČD nebyly schopné v termínu splatnosti získat peníze na splacení jistiny dluhopisu"

A co je na tom přesně špatně? Když si vezmete hypotéku, tak nečekáte, že jistinu splatíte po uplynutí doby fixace. Takto dluhopisy fungují - ani se nepředpokládá, že by se jistina ze 100% splácela hotovostí. To si jako myslíte, že ČD suší 9 miliard někde na účtě? Co se myslelo, že se možná jistina trochu sníží, převodem těch nádraží. Ale jak je patrné z článku, politikům nelze věřit ani nos mezi očima.

"a to riziko tu je"

Jak jste na to přišel? Jako že, tak velká a stabilní firma nenajde zájemce, který mi si nové dluhopisy koupil? Když nenajde za daný úrok, o pár procentních bodů výš najdou. Banky jsou z poskytování úvěrů živy. Doporučuju srovnat, za jaké úroky udal na trhu dluhopisy takový LeoExpres a za kolik se to daří ČD. Možná budete překvapen.

0/−1
7.2.2015 15:50

V61á32c60l21a57v 45J90e32b98a57v19ý 8360459713406

Leo Express je soukromý dopravce a do toho je mi šumák, jestli se zadluží a zkrachuje.

ČD je dopravce dotovaný z mých daní. ;-)

+3/0
7.2.2015 22:35

R13a39d55e55k 40J12a24n61a88t81a 9575926974382

To přece není o tom, kdo je soukromý a kdo ne. Vyjednatelné úroky jsou o důvěře ve splacení. Tj. společnosti LE trh věří méně, než ČD.

0/0
7.2.2015 22:45

V59á92c57l88a41v 86J33e42b24a29v28ý 8240289383806

Pokud vám končí fixace úroků, tak si buď vyjednáte jiné podmínky nebo dostanete nějaký default a smlouva pokračuje.

Pokud ČD neseženou těch 9 mld, tak mají sakra problém. Navíc normální by bylo si půjčit peníze a zainvestovat je tak, aby se mi to vrátilo a mohl jsem to splatit a ne si na splacení zase půjčit. Jinak je to vytloukání klínu klínem.

Jestli ani teď nevidíte rozdíl, tak je to smutné a nic na tom nezmění ani počet + a - od někoho, kdo nepozná rozdíl mezi dluhopisem a hypotékou. ;-)

+1/0
7.2.2015 22:31

R78a15d35e48k 12J10a42n84a41t46a 9705716394982

Stále jste mi nevysvětlil, proč by ČD měly mít problém dluhopisy na trhu udat, když s tím nikdy problém neměly. To není žádný nový obří úvěr, který by zvýšil celkovou míru zadlužení a tím zvýšil riziko. To je jen náhrada za úvěr stávající, který skončí ....

Špatné by bylo, pokud by byla motivace k braní úvěru "tak nám to letos nevyšlo, berem další úvěr". Ale tak to teď právě není.

Bohužel titulek psal nějaký neumětel, který si popletl tuto situaci s nějakou sockou, co nevyjde s výplatou a použil sousloví "na dluh si půjčí", což takto se v osvětových kampaních sockám říká, že se nemá. Pokud by to nazvali nějak normálně, tyto diskuze by zde nevznikly.

0/−1
7.2.2015 22:52

J52a91n 93S48ů64r60a 4475143833172

A co je dluhopis ve výši 9 miliard? aktiva? a jak se říká vydání dluhopisu? Bankovní vklad?

+1/0
7.2.2015 23:49

J70a25n 36S37ů26r83a 4845803783612

Článek připomíná, že loni na podzim si ČD půjčily nejlevněji v historii. Jinak Vaše přirovnání k hypotéce a konci fixace: u hypotéky se splácí také jistina, tedy se postupně zadlužení snižuje. Tady se pouze vezme devět miliard a půjčí se opět devět miliard, jen levněji.

+3/−1
7.2.2015 17:42

T78o86m71a88s 56A92u25g14u10s49t62y70n 6837306751320

Ty grafy jsou vtipný. Pan Sůra si opět nedal práci s tím, aby sehnal relevantní informace. Když dělám nějaké grafy, tak bych měl dát u všech firem stejné informace. Byla to lenost nebo účelovost?

+12/−1
7.2.2015 10:46

R34o88m25a57n 80P73o31l28á77č86e72k 5156689575

Taky se mi libí podobné grafy u RJ a ČD ;-D Akorát u tržeb tam je jednou mil. a jednou mld.;-D

+1/0
7.2.2015 11:03

J61a89n 91S76ů29r64a 4295143903712

S grafy nemám absolutně nic společného.

0/−1
7.2.2015 17:43

T45o42m14a44s 53A10u40g15u60s92t59y94n 6647316801150

Je to Váš článek ne? Pokud jste použil cizí zdroje, tak máte citovat !!

+1/−1
7.2.2015 22:50

J69a29n 20S45ů51r87a 4725773163102

Text je můj. Grafiku dělají jiní lidé v redakci.

0/0
7.2.2015 22:51

T12o29m96a53s 22A47u69g85u74s77t56y66n 6537746971650

Podepsán jste pod tím Vy. Házet chyby na druhé je tááák jednoduché...

+1/0
8.2.2015 15:05

D34u70š95a24n 97P75i91š31i 8513351960619

Vydávání nových dluhopisů za účelem splacení starých dluhopisů je vytloukání klínu klínem.

+4/0
7.2.2015 10:34

R56o80m31a33n 15P48o90l39á97č21e18k 5426449795

Standardní postup u 99% organizací a především moderních států...

+1/0
7.2.2015 11:03

J70a53n 31M47a16l20ý 1855229354368

Takhle to dělají i obyčejí lidé. Rozdíl je v tom, že po lidech začne časem šlapat exekutor, kdežto stát zvýší daně a ještě řekne, že jsme to prožrali.[>-]

+1/−1
7.2.2015 13:52

R18a39d92e55k 32J61a14n82a67t67a 9225616634792

Exekutor na vás přijde, pokud nesplácíte své závazky. ČD splácí. Přečtěte si diskuzi, je zde mnoho příspěvků, které vysvětlují prostým diskutérům, co to je dluhopis.

+2/0
7.2.2015 14:00
Foto

V28á96c57l18a89v 68H35e17j34n42a 9246236294369

"Kvalitní veřejná služba je důležitější než hon za ziskem". Pavel Krtek. A má pravdu. Jako podnikatel bych také jistě rád nabízel ty nejkvalitnější služby či zboží i za cenu ztrát. Je to totiž cesta k budoucnosti... samozřejmě spojená s rizikem.

+5/0
7.2.2015 10:31

J64i12ř32í 20K31o90c35u49r84e87k 6895984605878

To už je takový ten modení socialismus. Být v zisku je špatné, dluhy se splácet nemusí...

0/−2
7.2.2015 18:04

J84a63n 35J54e56m15e93l38k77a 1665200

Pokud maj CD dostat vubec nejake prachy za nadrazi, tak doufam, ze je prevedou hezky s nevyuzitymi pozemky okolo (nevyuzite nakladni plochy), hezky sundaji zakazovou znacku vjezdu, meststi prestanou davat nesmyslne pokuty, a bude se tam zadarmo parkovat. Myslim, ze za 12 mld rocne na to mame jako danovi poplatnici pravo. Ne aby nas jeste nekdo pokutoval, buzeroval a vydelaval na tom.

+2/−2
7.2.2015 10:26

M27a24r10t14i60n 40T19e42p77l27a64n 9457120405713

No ČD to ale nebudou převádět na daňové poplatníky. Převádět to budou na SŽDC a to není organizace zabývající se bezplatným parkováním daňových poplatníků.

+4/0
7.2.2015 12:09

R53a77d22e69k 27J89a18n47a31t70a 9175696664232

Nicméně některé plochy dnes namjí pro železnici význam a plánuje se proto jejich prodej developerům. A ti tam udělají parkoviště, jen když se jim to bude vyplácet - což zřejmě nebude, protože Češi by nejraději parkovali všude zadarmo :)

0/0
7.2.2015 13:10

J41a36n 33J64e98m13e76l35k45a 1345560

Tak zajimave ze Jancura zrejme velmi dobre chape, ze zakaznici ve vlaku jsou zapotrebi. Na sve trati do Komarna udajne budoval parkovaci mista. V Ostrave nabizi zdarma k jizdence. Kdyz budete 3 dny na ceste vlakem na Slovensku nebo v Praze, zaplatite za parkovani 600, pojedete vlakem? Ne, pojedete rovnou autem. U cd zda se staci dotace, zakazniku netreba. A to zrovna predelavaji nadrazi, kazde malem za miliardy.. u denniho dojizdeni, pokud parkovani nebude zadarmo, tak ti zakaznici tim vlakem proste nepojedou.

0/0
7.2.2015 15:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.