Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Spojení Prahy a Berlína by mohla zajistit vysokorychlostní trať, řekl Ťok

Německo nevylučuje vybudování vysokorychlostní železniční trati z Berlína přes Drážďany do Prahy. V německém hlavním městě to řekl ministr dopravy Dan Ťok po jednání se svým protějškem Alexanderem Dobrindtem. Nechtěl odhadovat, kdy by taková trať mohla být dokončena. Chybějící úsek dálničního spojení plánuje Ťok otevřít do konce roku 2016.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J59o71s32e87f 83R53a12j27t36o50r18a 3282922140887

Přípravy na stavbu VRT v ČR v plném proudu:

1/  Náměstek ministra pro provoz železniční  při ministerském úřadu dopravním vyhlásilkonkurs na nábor běžců marathonských, kterým bude běhati  rychlým krokem před každým povozem vysokorychlostním s praporkem červeným, aby   veřejnost byla varována  před  soupravoupřijíždějíci do jedné každé obydlené oblasti naši milované země.

2/ Jeho subalterní úřadníci jižobíhají mistní secondhandy a nakupují tam trenýrky červené, které pak  budou sloužiti  k výrobě oněch varovných znamení.

3/ Na každém stávajícím nádražíželezničním budiž umístěna kasička opatřená pevným zámkem, připoutaná  řetězem bytelným ke sloupu podpírajícímu prostor  místní  dvorany pro cestující a vybavená  velkým nápisem

Národ sobě

Peněžní sbírka ta bude sloužiti  ku shromáždění fondů na úhradu platů aremunerací úřadlnictva, které se bude zaobírati všemi otázkami a jednáními oplánované výstavbě tohoto druhu transportu, včetně vymýšlení problémůvpotenciálních a očekávaných během realizací v běhu  50-100let příštích.

0/0
14.2.2015 17:48

P94a92v80e62l 90O91d38r57a45z91i71l 6664179107490

Po rychlém spojení Praha - Berlín je tak šílená poptávka, že tam z Ruzyně nikdo přímo nelítá.

+1/−1
12.2.2015 11:56

J34á38n 46K27o93t13ú89č 2206164508126

Presne tak, turisti sa vozia vlakmi a autobusmi a nevadí im, že to trvá 4 hodiny. Business cestujúci ide autom alebo si zaplatí auto so šoférom, ktoré ho dovezie celú cestu a nemusí strácať čas na letiskových transferoch a bezpečnostných kontrolách.

Samozrejme by sa cestujúci potešili, keby bola trať modernizovaná dajme tomu na 200 km/h na väčšine trasy, ale novostavba VRT je na tomto úseku čistá blbosť.

0/−1
12.2.2015 12:34

R25a28d97e73k 55J27a67n10a69t89a 9595816534872

Trať pro vyšší rychlosti odlišuje od trati pomalé jeden zásadní rozdíl - výrazně vyšší poloměr oblouků.

A když se podíváte na mapu, na trasování trati po českém území, zjistíte, že abyste "modernizoval dajme tomu na 200 km/h", stejně potřebujete najít zcela novou trasu.

Kromě toho, zcela nová trať řeší i kapacitní problémy - místo 2 kolejí budou 4. Pokud byste pouze přebudoval současnou trať, kapacitní problémy nevyřešíte, naopak je vyvoláte - protože kapacitu tratě nejvíce vyčerpává provoz vlaků s velkým rozdílem cestovních rychlostí.

+1/0
12.2.2015 13:22

J66o43s74e52f 90T81r45ö20g36l 8119832886566

Nová trať na našem území není blbost. Kromě Berlína by se tak vyřešilo rychlé napojení v Drážďanech na směr Frankfurt, což je důležitější brána do západní Evropy. Náš modernizovaný koridor je stále dost klikatý a pomalejší než by bylo vhodné. Dresen-Berlin je diskutabilnější.

+2/0
13.2.2015 15:03

R85a94d90e12k 70J55a49n89a23t38a 9465286254492

Z Ruzyně tam letadlo nelétá proto, ne že by nebyla poptávka, ale že ten vlak už dnes je relativně rychlý (oproti letadlu vč. cesty na letiště) a lidi, co tím lítali, upřednostnili první třídu EC. Což ale není důvod neplánovat ho rychlejší, protože po dostavbě D8 se urychlí i to silniční spojení.

Je třeba si uvědomit, že jako každá VRT v Evropě, i tato by byla využívána především vnirostátním provozem. Tj. Praha-Ústí-Děčín a Dresden-Berlín. A čím ospravedlnit úsek mezi tím? Zde např. tím, že ty dvě koleje u Labe jsou už dnes přetížené (je to jediná relativně slušná trať z ČR na Západ), a jsou třeba další. Podél Labe už se další nevejdou, takže jedině nový tunel. A tunely se dnes staví pro rychlosti 200+ zcela standardně, protože je to téměř neprodražuje.

A dále je třeba si uvědomit, že tato VRT je sice v plánu, ale nemá takovou prioritu. Na české území je prioritní úsek Praha-Litoměřice, po něm Praha-Brno.

+1/0
12.2.2015 13:16

M48i10r78o43s77l63a72v 15Z46i56k45m63u59n29d 7799183714713

V Německu zatím pouze modernizují (po více jak 20 letech od pádu zdi) trať z Berlína do Drážďan, zatímco do Hamburgu byla za tu dobu modernizována 2x ... Přednost dostaly tratě spojující "staré" a "nové" spolkové země, spojení do Česka není prioritou DB .... týká i směru Mnichov, Norimberk ... všechno jsou pouze "zbožná" přání českých politiků ....

+2/−1
11.2.2015 17:51

A71l37a20n 23Ř74e98p57k20a 4975476

Kdybychom byli Čína, tak už se určitě staví ;-D

 Vysokorychlostně do Berlína by to bylo fajn, ale snad tam nebude jezdit žlutý mor:-P

0/−3
11.2.2015 12:14

R76a30d45o16s72l66a95v 70K35l32a49u20d91a 5234888544552

V Číně jsou dvě města která mají stejně obyvatel jako bývalé ČSFR. Dalších 25 měst má víc obyvatel než Praha.

+4/0
11.2.2015 12:40

R35a91d89i69m 42P29o73l55á53š21e38k 9856133449309

No stačí se podívat do historie. První soukromé společnosti, které v tehdejším Rakousku-Uhersku v 19 století stavěly železnižní tratě, tak vesměs zkrachovaly a dokončení tratí nebo hotové tratě musel převzít stát. Prostě proto, že trvalo desítky let, než se běžní podnikatelé a firmy naučili tu železnici, která tam byla k dispozici a byla ze začátku prodělečná, naučili využívat. Než se lidi se naučili jezdit, firmy dovážet zboží.

Podobné to bude s rychlovlaky. Já myslím, že lidi, kteří s těmi rychlovlaky nevyrostli, si nedovedou představit, k čemu by to mělo být dobré a na co to využívat. Že teprve až to tady bude a bude to k dispozici, tak lidi, co s tím vyrostli, to začnou využívat.

0/0
11.2.2015 10:24

R53a74d67o69s36l98a57v 85K62l82a47u45d48a 5314268274102

A dopadne to jako s Pendolinem. To je využívané... jenže jen díky akčním jízdenkám. Fakt si myslíte že by jízdenka z Prahy do Olomouce měla stát stejně jako do o 100 km vzdálenější Ostravy? Kdopak platí ten rozdíl? Jistěže pokud v Ústí přijdu na nádraží, tak budu raději když vlak do Prahy pojede půl hodiny a ne přes hodinu. Jenže pokud bych měl za to zaplatit min. o 100% víc, tak bych si vybral pomalejší vlak.

+1/−3
11.2.2015 10:36

R85a53d11e84k 15J57a16n86a26t41a 9265236834422

"Jenže pokud bych měl za to zaplatit min. o 100% víc, tak bych si vybral pomalejší vlak."

Další mýtus. Není žádný důvod, proč měla jízdenka rychlejším vlakem stát více (kromě důvodu tržního, tj. lidé budou opravdu ochotni více platit, což je v pořádku). Provozní náklady rychlejšího vlaku jsou totiž nižší, než pomalého.

+4/0
11.2.2015 10:43

R48a28d15o89s48l47a31v 84K28l36a44u13d16a 5594808374162

Pokud postavíte speciální VRT na kterou nemůžete nasadit nic jiného, tak tu trať musí někdo zaplatit. Zatímco na provoz klasické tratě se složí všichni přepravci, na tu VRT ne.

0/−3
11.2.2015 10:45

R31a93d20e85k 27J89a28n67a68t19a 9625496814252

Neznám zemi, kde by se náklady na stavbu vysokorychlostních tratí (či modernizaci klasických tratí) rozpouštěly do poplatků, které dopravci platí, takže provoz to nijak neprodraže. Ani u dálnic většinou nesplácí mýto náklady na stavbu, jen na provoz.

+1/0
11.2.2015 10:50

R68a49d97o15s96l29a26v 36K78l61a63u68d81a 5584708534982

Píšu o nákladech na provoz. Ne na výstavbu.

0/−1
11.2.2015 10:52

R36a44d14e20k 90J89a31n62a11t24a 9715796774212

Náklady na provoz jsou nižší. Protože vysokorychlostní souprava stojí jen cca o 30% více než souprava klasická. Ovšem potřebujete jich 2x méně. Stejně tak vám stačí 2x méně personálu. Poplatky za dopravní cestu bývají stejné jako na trati klasické.

Vy se ale asi obáváte, že fakt, že po VRT nebudou jezdit dnešní nákladní vlaky, takže poplatky placené osobnímy vlaky nepokryjí náklady na údržbu VRT. To je obava lichá.

Za prvé, klasická trať nezanikne, naopak DÍKY TÉ VRT bude po ní jezdit nákladních vlaků více, tj. vybere se i více poplatků. A vlastník VRT i klasické trati je shodný - stát. Navíc i po VRT mohou v méně vytížených úsecích jezdit některé nákladní vlaky, ty rychlé a lehké.

+2/0
11.2.2015 11:05

R31a78d53o28s44l66a60v 75K40l85a15u67d41a 5344628314452

To je teda výpočet;-D  Vy vycházíte z toho, že ty soupravy neustále pendlují z místa A do místa B a naopak. To je ale nesmysl. Prostě na nádraží je 200 lidí a ty odveze jedna souprava ať jede hodinu, nebo dvě. Pak je stejně hluché místo, takže obě čekají v depu než zase pojedou zpátky.

0/−2
11.2.2015 11:20

R19a97d65i62m 22P47o20l58á57š18e83k 9436283119649

Mně vychází, že souprava VRT ty lidi odveze za hodinu dvakrát dále než běžná souprava.

Neboli zatímco klasická souprava je na stejné trati třeba 6 - 8 hodin - běžná doba jízdy dnešních couráků na trochu delších tratích, VRT souprava na paralelní trati pojede 3 - 4 hodiny.

Pokud bude na trati dostatek lidí - cestujících na to, aby ten vlak jel co hodinu nebo co dvě hodiny, což se ve velkých městech nad 100 - 200 tisíc obyvatel plus spádová oblast místní dopravy nejméně dalších 100 tisíc obyvatel určitě sejde, bude VRt souprav třeba na stejnou trať dvakrát méně.

+1/−1
11.2.2015 11:41

R97a82d52o46s13l15a51v 19K42l75a68u73d33a 5854328884382

Pokud bude... jenže ono nebude. Dopravní špičky jsou jaksi dané. Takže zkrátka na trati dostatek lidí nebude, i kdyby jste se stavěl na hlavu.

+1/−2
11.2.2015 11:48

R48a92d35i70m 78P55o67l66á16š18e84k 9186523909959

Není pravda. Nová VRT železnice otevře nové příležitosti. A  lidí využívající tyhlety příležitosti prostě přibude.

To je totéž jako s dálnicí. Postaví se nová dálnice místo staré rozbité silnice. A protože tím vznikla nová příležitost, dojet dále za setejnou dobu a mnohem komfortněji, rychle na té dálnici proti té původní staré silnici přibude aut.

Prostě se volný prostor zaplní.....dopravní špičky nejsou dané..... Hůř placení lidi ve městě si najdou lépe placenou práci v jiném městě...., firma hledající odborníka na specifický obor ho najde mnohem snáze a rychleji, protože bude hledat mezi dvakrát větším počtem lidí....bude konkurenceschopnější a třeba vytěsní firmu ze zapadákova, kde VRt nejezdí ..... další plus pro rozvoj té oblasti...

+3/−1
11.2.2015 12:15

J67o13s13e43f 50T20r83ö42g14l 8569552306466

A platí to i pro ty vlaky. Když se zavedl hodinový takt expresů z Prahy do ÚL, přibylo za rok cca 70% cestujících a dál to pomalu roste.

0/0
13.2.2015 15:19

R77a46d35e71k 84J93a15n79a17t38a 9375136954782

Ne, soupravy nikde nečekají. Socialismus už skončil. Dneska jsou jízdní řády konstruovány tak, že soupravy jezdí co nejvíce, jak infrastruktura dovolí.

+2/0
11.2.2015 11:54

R45a97d43o33s34l32a76v 76K64l81a29u55d86a 5374198924652

O tom nepochybuju. Proto si lidé z Úval stěžovali že jim tam půl dne stojí a vrčí Elephant;-D  Soupravy jezdí podle cestujících.  Nic víc za tím nehledejte.

0/0
11.2.2015 12:01

M32i98r47o30s37l70a59v 45G66r96o89s87s95m73a15n46n 8232159954

Elefant slouží k příměstské dopravě, která má ostré špičky. V dálkové dopravě stojí vlaky jen přes noc + zálohy. U VRT Praha - Brno se sníží potřeba vlaků na polovinu při zachování intervalu. Za zmínku stojí i fakt, že rovná trať je méně energeticky náročná. Oblouky o malém poloměru vlaky brzdí.

0/0
12.2.2015 0:26

J15á23n 31K94o23t10ú68č 2696894658476

Lenže ten "tržní důvod" je veľmi logický a veľmi reálny.

0/0
12.2.2015 12:30

R27a51d97e45k 70J80a95n40a25t70a 9715736874652

Ano, a je to v pořádku. Pokud lidi budou ochotni platit více, bude to zřejmě proto, že jim rychlejší spojení přinese o tolik větší užitek. Pak bude vyšší jízdné v pořádku a nemá smysl se ho bát, spíš naopak, ty tržby přinesou do železničního byznysu impuls pro další rozvoj.

Pokud na to "lidi nebudou mít", tak dopravci zlevní.

0/0
12.2.2015 13:26

M79i85r76o85s54l50a50v 23Z13i95k60m19u77n52d 7179373114893

Ale kdepak ... nezkrachovaly, ale akcionáři toužili po vysokých dividendách a zanedbávala se údržba jako tratí, tak vozidel, docházelo k nehodám. To ohrožovalo vojenské potřeby, protože pro přepravu vojska byla železnice důležitá.

Proto začal proces POSTÁTŇOVÁNÍ soukromých drah (dle zvláštního zákona), který pokračoval i v nástupnickém Československu a skončil až ve 40. letech minulého století ...

0/0
11.2.2015 18:02

M55i10c58h72a46l 96H38i43r65k27a 4747806440503

Jsem překvapen, kolik zde přítomných diskutujících by utrácelo miliardy € jen aby jednou do roka se mohli svézt na VRT, přitom jindy budou křičet, jak stát a EU utrácí  a zadlužuje děti našich dětí ...Rv

0/−1
11.2.2015 9:57

M57a17r56t30i82n 91W14a20l96l76n37e93r 6485200714280

Hlavně aby zachovali lokálku na Šumavě!!!

0/0
11.2.2015 9:06

M86i18c42h69a83l 41H64i30r23k40a 4877266160833

Evropa má daleko důležitější věci na starosti, než utrácet hromadu natištěných peněz za pofiderní projekt jen proto, že možná někdy ... ale je mi jasné, že každý politik si chce něco urvat pro sebe ...Rv a Ťok, lobbista stavebních firem jde příkladem. Rv

0/−2
11.2.2015 8:52

J95a38n 25S25k67ř29i44v59á16n28e96k 3516886616

VRT do Berlína smysl nemá, důležitější by bylo VRT Plzeň, Praha, Brno, Ostrava, Košice. To by mělo snad i nějakou návratnost.

+1/−1
11.2.2015 8:39

K94a18r12e88l 33N93a98s86t71o11u79p73i74l 3900101680611

Jak jste na tohle přišel?

0/0
11.2.2015 8:44

R25a93d90e92k 40J64a32n93a13t97a 9525586364512

Má pravdu. Vnitrostátní přepravní poptávka je vždy vyšší než mezinárodní - stačí se podívat na Západ. Konkrétně v ČR má největší smysl Praha-Brno. Ale projektovat má smysl vše, náš problém je nepřipravenost.

+2/0
11.2.2015 8:51

M85i89c75h67a28l 31H85i36r82k89a 4967516530243

Souhlas, ale EU na to připravila hafo peněz a všichni se už klepou, jak je budou porcovat. A stavební lobby zastoupená Ťokem se už nemůže dočkat. Rv Praha dokonce upravila trasu koridoru pro VRT změnou ÚP místo přes Letňany (sysel) přes Ďáblice.

0/0
11.2.2015 8:47

R86a55d69i67m 16P58o44l36á94š70e11k 9776463669389

Za prvé jednalo se o cestu ministra dopravy do Německa, ne třeba na na Ostravsko.

Za druhé je otázka, co je výhodnější stavět a co se tím získá. Jestli je výhodnější mnohem kratší VR trasa na Ústí a benefit z toho dopravního , respektive personálního propojení s Německem -  Saskem a Berlínem, oblasti s několika milióny obyvatel. Anebo mnohem delší VR trasy mezi našimi velkými městy nad cca 100 tisíc obyvatel a personální a dopravní propojení bez Prahy oblastí s maximálně jedním miliónem obyvatel a s Prahou tak se dvěma milióny. A to ještě místních českých lidí, tudíž finančně mnohem slabších  než jsou Němci.

0/0
11.2.2015 16:04

M89i10c43h23a74l 38H86i84r25k41a 4507406380673

Vzhledem ke "krátkým" vzdálenostem a využitelnosti pouze pro osobní dopravu se domnívám, že efekt VRT v Evropě je/bude minimální v porovnání s vynaloženými náklady, navíc nenávratně "ničí" krajinu. Proč by nestačilo jen zefektivnit stávající tratě? Tam to dává smysl. Za mě proti. Rv

0/−7
11.2.2015 8:27

M17i13r43o23s78l79a26v 52G81r89o29s91s51m62a80n96n 8262539484

Protože to nestačí.

+2/−1
11.2.2015 8:30

M69i53c98h95a17l 39H49i58r67k84a 4517746180143

Skutečně? Žil jsem vedle železniční tratě (první koridor) přes polovinu svého dosavadního života a frekvence dopravy je nižší než před 40 lety, přitom osobní spoje jezdí rychleji. Hodně nákladní dopravy přešlo na silnici a je tam dosud.

0/0
11.2.2015 8:36

K96a36r62e97l 43N33a86s57t73o56u61p33i54l 3450451310441

A to vám přijde v pořádku?

0/0
11.2.2015 8:45

M43i33c85h88a97l 63H13i46r15k49a 4407676830963

Ne, ale kapacity na železnici jsou. Ale hlavně při frekvenci vlaků mezinárodní přepravy mi nedává smysl utrácet miliardy za něco, co bude mít pofiderní efekt při devastaci krajiny.

0/0
11.2.2015 8:49

M47i54r83o46s64l53a44v 27G19r25o81s95s35m49a55n16n 8942229324

Dálnice krajinu devastuje více. A kapacitu nemá vyšší.

0/0
12.2.2015 0:28

P62a17v40e84l 27O18d38r98a94z95i27l 6474279157710

Dálnice má samozřejmě reálnou kapacitu podstatně vyšší.

0/0
12.2.2015 12:02

R63a84d98e61k 97J65a90n98a15t76a 9735266664762

Dvojkolejná VRT odpovídá svou přepravní kapacitou dálnici o osmi pruzích.

Takové ve střední Evropě nemáme a kdybychom měli, jejich vliv na krajinu a zábor prostoru je vyšší. Rovněž maximání rychlost na dálnici má se současnou technologií nepřekročitelné limity, zatímco VRT může být cca 3x rychlejší a přitom stále bezpečná.

0/0
12.2.2015 13:33

R96a58d42e45k 54J61a44n40a24t98a 9285566244452

Nemáte pravdu. Speciálně první koridor je přetížen. Úzká hrdla jsou kolem Prahy (hustá příměstská osobní doprava prakticky znemožňuje, aby nákladní vlaky projely jindy než v noci) a pak na hranicích s DE (je to jediná použitelná nákladní trať do Německa, má 2 koleje, až do Děčina máme tratě na obou březích, pak jen na jednom ...).

Mnozí nákladní dopravci by i mohli brát další zakázky, ale na kolejích je plno.

+2/0
11.2.2015 9:10

R32a23d96o43s77l29a76v 91K30l94a60u33d96a 5264408784502

No a co se zaměřit na ta úzká hrdla?

0/0
11.2.2015 9:17

R44a22d41e27k 97J68a15n81a60t20a 9285546834622

To se právě dělá. Jak z VRT Praha-Berlín, tak z VRT Praha-Brno, by měly být úseky kolem Prahy ty první zprovozněné. Protože jejich pozitivní efekt by byl nejvyšší a okamžitý.

+4/0
11.2.2015 9:19

R79a18d75o63s82l62a75v 81K88l57a30u66d21a 5494938374462

co o nich bude jezdit? Nákladní doprava?

0/0
11.2.2015 9:21

R23a82d29e77k 22J12a13n14a24t38a 9385956684652

Pokud máte na mysli první úsek z VRT Praha-Brno (tj. Praha-Benešov), tak příměstské spěšňáky Praha-Benešov (některé by pokračovaly dál dle poptávky) a rychlíky a expresy směr Budějovice (2 za hodinu). Po otevření Benešov-Jihlava, pak i vlaky směr Vysočina. Po otevření Jihlava-Brno pak i vlaky směr Brno/Wien/Bratislava.

0/0
11.2.2015 9:30

R72a75d21o96s53l87a49v 76K95l86a67u40d52a 5694778124922

Jo takhle jste to myslel. Takže my za šílené miliardy vybudujeme VRT na nějakých 350 km/hod a nasadíme na ní Elephanty (nebo ještě lépe žabotlamy) Nebo si myslíte že nakoupíme vysokorychlostní soupravy, které budou vozit lopaty do kolbenky?

+1/−4
11.2.2015 9:40

R41a65d82e81k 40J11a42n12a94t73a 9595776484462

V Francii i Německu jezdí i "osobáky" 200 km/h. To už je rychlost, která na VRT tolik nepřekáží.

Vaše poznámka o "elefantech" či dokonce "žabotlamech" je irelevantní. Byly by to samozřejmě jiné soupravy, ostatně kde byste ty elefanty vzal? Vždyť jich je málo i na stávající linky a už se nevyrábí.

+2/0
11.2.2015 9:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.