Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Spojení Prahy a Berlína by mohla zajistit vysokorychlostní trať, řekl Ťok

Německo nevylučuje vybudování vysokorychlostní železniční trati z Berlína přes Drážďany do Prahy. V německém hlavním městě to řekl ministr dopravy Dan Ťok po jednání se svým protějškem Alexanderem Dobrindtem. Nechtěl odhadovat, kdy by taková trať mohla být dokončena. Chybějící úsek dálničního spojení plánuje Ťok otevřít do konce roku 2016.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J49o52s59e36f 95R73a49j60t27o29r56a 3822792740177

Přípravy na stavbu VRT v ČR v plném proudu:

1/  Náměstek ministra pro provoz železniční  při ministerském úřadu dopravním vyhlásilkonkurs na nábor běžců marathonských, kterým bude běhati  rychlým krokem před každým povozem vysokorychlostním s praporkem červeným, aby   veřejnost byla varována  před  soupravoupřijíždějíci do jedné každé obydlené oblasti naši milované země.

2/ Jeho subalterní úřadníci jižobíhají mistní secondhandy a nakupují tam trenýrky červené, které pak  budou sloužiti  k výrobě oněch varovných znamení.

3/ Na každém stávajícím nádražíželezničním budiž umístěna kasička opatřená pevným zámkem, připoutaná  řetězem bytelným ke sloupu podpírajícímu prostor  místní  dvorany pro cestující a vybavená  velkým nápisem

Národ sobě

Peněžní sbírka ta bude sloužiti  ku shromáždění fondů na úhradu platů aremunerací úřadlnictva, které se bude zaobírati všemi otázkami a jednáními oplánované výstavbě tohoto druhu transportu, včetně vymýšlení problémůvpotenciálních a očekávaných během realizací v běhu  50-100let příštích.

0/0
14.2.2015 17:48

P54a78v77e98l 79O23d15r93a77z49i58l 6354819427430

Po rychlém spojení Praha - Berlín je tak šílená poptávka, že tam z Ruzyně nikdo přímo nelítá.

+1/−1
12.2.2015 11:56

J39á26n 44K14o29t84ú17č 2936804988806

Presne tak, turisti sa vozia vlakmi a autobusmi a nevadí im, že to trvá 4 hodiny. Business cestujúci ide autom alebo si zaplatí auto so šoférom, ktoré ho dovezie celú cestu a nemusí strácať čas na letiskových transferoch a bezpečnostných kontrolách.

Samozrejme by sa cestujúci potešili, keby bola trať modernizovaná dajme tomu na 200 km/h na väčšine trasy, ale novostavba VRT je na tomto úseku čistá blbosť.

0/−1
12.2.2015 12:34

R41a92d87e89k 51J32a13n54a58t31a 9505406894122

Trať pro vyšší rychlosti odlišuje od trati pomalé jeden zásadní rozdíl - výrazně vyšší poloměr oblouků.

A když se podíváte na mapu, na trasování trati po českém území, zjistíte, že abyste "modernizoval dajme tomu na 200 km/h", stejně potřebujete najít zcela novou trasu.

Kromě toho, zcela nová trať řeší i kapacitní problémy - místo 2 kolejí budou 4. Pokud byste pouze přebudoval současnou trať, kapacitní problémy nevyřešíte, naopak je vyvoláte - protože kapacitu tratě nejvíce vyčerpává provoz vlaků s velkým rozdílem cestovních rychlostí.

+1/0
12.2.2015 13:22

J50o71s45e31f 11T94r10ö12g90l 8479232486506

Nová trať na našem území není blbost. Kromě Berlína by se tak vyřešilo rychlé napojení v Drážďanech na směr Frankfurt, což je důležitější brána do západní Evropy. Náš modernizovaný koridor je stále dost klikatý a pomalejší než by bylo vhodné. Dresen-Berlin je diskutabilnější.

+2/0
13.2.2015 15:03

R58a71d49e58k 92J90a85n42a16t23a 9465566694452

Z Ruzyně tam letadlo nelétá proto, ne že by nebyla poptávka, ale že ten vlak už dnes je relativně rychlý (oproti letadlu vč. cesty na letiště) a lidi, co tím lítali, upřednostnili první třídu EC. Což ale není důvod neplánovat ho rychlejší, protože po dostavbě D8 se urychlí i to silniční spojení.

Je třeba si uvědomit, že jako každá VRT v Evropě, i tato by byla využívána především vnirostátním provozem. Tj. Praha-Ústí-Děčín a Dresden-Berlín. A čím ospravedlnit úsek mezi tím? Zde např. tím, že ty dvě koleje u Labe jsou už dnes přetížené (je to jediná relativně slušná trať z ČR na Západ), a jsou třeba další. Podél Labe už se další nevejdou, takže jedině nový tunel. A tunely se dnes staví pro rychlosti 200+ zcela standardně, protože je to téměř neprodražuje.

A dále je třeba si uvědomit, že tato VRT je sice v plánu, ale nemá takovou prioritu. Na české území je prioritní úsek Praha-Litoměřice, po něm Praha-Brno.

+1/0
12.2.2015 13:16

M39i19r39o84s66l23a63v 88Z93i15k52m18u62n59d 7399963864863

V Německu zatím pouze modernizují (po více jak 20 letech od pádu zdi) trať z Berlína do Drážďan, zatímco do Hamburgu byla za tu dobu modernizována 2x ... Přednost dostaly tratě spojující "staré" a "nové" spolkové země, spojení do Česka není prioritou DB .... týká i směru Mnichov, Norimberk ... všechno jsou pouze "zbožná" přání českých politiků ....

+2/−1
11.2.2015 17:51
Foto

A59l84a88n 15Ř18e72p78k90a 4405186

Kdybychom byli Čína, tak už se určitě staví ;-D

 Vysokorychlostně do Berlína by to bylo fajn, ale snad tam nebude jezdit žlutý mor:-P

0/−3
11.2.2015 12:14

R59a84d13o24s87l58a53v 41K55l17a14u18d65a 5904578854692

V Číně jsou dvě města která mají stejně obyvatel jako bývalé ČSFR. Dalších 25 měst má víc obyvatel než Praha.

+4/0
11.2.2015 12:40

R97a85d43i34m 53P62o16l58á82š57e78k 9346503789589

No stačí se podívat do historie. První soukromé společnosti, které v tehdejším Rakousku-Uhersku v 19 století stavěly železnižní tratě, tak vesměs zkrachovaly a dokončení tratí nebo hotové tratě musel převzít stát. Prostě proto, že trvalo desítky let, než se běžní podnikatelé a firmy naučili tu železnici, která tam byla k dispozici a byla ze začátku prodělečná, naučili využívat. Než se lidi se naučili jezdit, firmy dovážet zboží.

Podobné to bude s rychlovlaky. Já myslím, že lidi, kteří s těmi rychlovlaky nevyrostli, si nedovedou představit, k čemu by to mělo být dobré a na co to využívat. Že teprve až to tady bude a bude to k dispozici, tak lidi, co s tím vyrostli, to začnou využívat.

0/0
11.2.2015 10:24

R49a83d96o62s95l92a33v 58K45l51a48u43d54a 5144768844952

A dopadne to jako s Pendolinem. To je využívané... jenže jen díky akčním jízdenkám. Fakt si myslíte že by jízdenka z Prahy do Olomouce měla stát stejně jako do o 100 km vzdálenější Ostravy? Kdopak platí ten rozdíl? Jistěže pokud v Ústí přijdu na nádraží, tak budu raději když vlak do Prahy pojede půl hodiny a ne přes hodinu. Jenže pokud bych měl za to zaplatit min. o 100% víc, tak bych si vybral pomalejší vlak.

+1/−3
11.2.2015 10:36

R51a81d30e15k 69J19a72n50a78t69a 9345516934582

"Jenže pokud bych měl za to zaplatit min. o 100% víc, tak bych si vybral pomalejší vlak."

Další mýtus. Není žádný důvod, proč měla jízdenka rychlejším vlakem stát více (kromě důvodu tržního, tj. lidé budou opravdu ochotni více platit, což je v pořádku). Provozní náklady rychlejšího vlaku jsou totiž nižší, než pomalého.

+4/0
11.2.2015 10:43

R96a38d78o67s85l41a18v 11K72l45a89u50d10a 5934278644202

Pokud postavíte speciální VRT na kterou nemůžete nasadit nic jiného, tak tu trať musí někdo zaplatit. Zatímco na provoz klasické tratě se složí všichni přepravci, na tu VRT ne.

0/−3
11.2.2015 10:45

R48a12d74e57k 64J82a16n67a63t91a 9915856294812

Neznám zemi, kde by se náklady na stavbu vysokorychlostních tratí (či modernizaci klasických tratí) rozpouštěly do poplatků, které dopravci platí, takže provoz to nijak neprodraže. Ani u dálnic většinou nesplácí mýto náklady na stavbu, jen na provoz.

+1/0
11.2.2015 10:50

R79a74d27o95s48l95a17v 48K15l37a65u49d22a 5134968734822

Píšu o nákladech na provoz. Ne na výstavbu.

0/−1
11.2.2015 10:52

R10a77d74e16k 86J83a19n93a62t31a 9125136354492

Náklady na provoz jsou nižší. Protože vysokorychlostní souprava stojí jen cca o 30% více než souprava klasická. Ovšem potřebujete jich 2x méně. Stejně tak vám stačí 2x méně personálu. Poplatky za dopravní cestu bývají stejné jako na trati klasické.

Vy se ale asi obáváte, že fakt, že po VRT nebudou jezdit dnešní nákladní vlaky, takže poplatky placené osobnímy vlaky nepokryjí náklady na údržbu VRT. To je obava lichá.

Za prvé, klasická trať nezanikne, naopak DÍKY TÉ VRT bude po ní jezdit nákladních vlaků více, tj. vybere se i více poplatků. A vlastník VRT i klasické trati je shodný - stát. Navíc i po VRT mohou v méně vytížených úsecích jezdit některé nákladní vlaky, ty rychlé a lehké.

+2/0
11.2.2015 11:05

R46a79d52o14s30l28a24v 51K46l23a10u16d67a 5194598544502

To je teda výpočet;-D  Vy vycházíte z toho, že ty soupravy neustále pendlují z místa A do místa B a naopak. To je ale nesmysl. Prostě na nádraží je 200 lidí a ty odveze jedna souprava ať jede hodinu, nebo dvě. Pak je stejně hluché místo, takže obě čekají v depu než zase pojedou zpátky.

0/−2
11.2.2015 11:20

R28a51d87i93m 21P46o80l12á10š20e19k 9636853229849

Mně vychází, že souprava VRT ty lidi odveze za hodinu dvakrát dále než běžná souprava.

Neboli zatímco klasická souprava je na stejné trati třeba 6 - 8 hodin - běžná doba jízdy dnešních couráků na trochu delších tratích, VRT souprava na paralelní trati pojede 3 - 4 hodiny.

Pokud bude na trati dostatek lidí - cestujících na to, aby ten vlak jel co hodinu nebo co dvě hodiny, což se ve velkých městech nad 100 - 200 tisíc obyvatel plus spádová oblast místní dopravy nejméně dalších 100 tisíc obyvatel určitě sejde, bude VRt souprav třeba na stejnou trať dvakrát méně.

+1/−1
11.2.2015 11:41

R82a35d61o23s71l66a27v 31K78l78a58u60d63a 5494708194862

Pokud bude... jenže ono nebude. Dopravní špičky jsou jaksi dané. Takže zkrátka na trati dostatek lidí nebude, i kdyby jste se stavěl na hlavu.

+1/−2
11.2.2015 11:48

R94a22d52i58m 83P31o94l90á57š91e82k 9466213519359

Není pravda. Nová VRT železnice otevře nové příležitosti. A  lidí využívající tyhlety příležitosti prostě přibude.

To je totéž jako s dálnicí. Postaví se nová dálnice místo staré rozbité silnice. A protože tím vznikla nová příležitost, dojet dále za setejnou dobu a mnohem komfortněji, rychle na té dálnici proti té původní staré silnici přibude aut.

Prostě se volný prostor zaplní.....dopravní špičky nejsou dané..... Hůř placení lidi ve městě si najdou lépe placenou práci v jiném městě...., firma hledající odborníka na specifický obor ho najde mnohem snáze a rychleji, protože bude hledat mezi dvakrát větším počtem lidí....bude konkurenceschopnější a třeba vytěsní firmu ze zapadákova, kde VRt nejezdí ..... další plus pro rozvoj té oblasti...

+3/−1
11.2.2015 12:15

J13o45s30e54f 33T75r29ö88g14l 8789312766896

A platí to i pro ty vlaky. Když se zavedl hodinový takt expresů z Prahy do ÚL, přibylo za rok cca 70% cestujících a dál to pomalu roste.

0/0
13.2.2015 15:19

R67a12d52e48k 56J69a92n75a35t88a 9705816124392

Ne, soupravy nikde nečekají. Socialismus už skončil. Dneska jsou jízdní řády konstruovány tak, že soupravy jezdí co nejvíce, jak infrastruktura dovolí.

+2/0
11.2.2015 11:54

R50a70d35o72s85l95a22v 48K21l23a66u73d66a 5504878764392

O tom nepochybuju. Proto si lidé z Úval stěžovali že jim tam půl dne stojí a vrčí Elephant;-D  Soupravy jezdí podle cestujících.  Nic víc za tím nehledejte.

0/0
11.2.2015 12:01

M93i26r25o68s80l12a25v 44G68r13o78s43s51m54a29n44n 8152469854

Elefant slouží k příměstské dopravě, která má ostré špičky. V dálkové dopravě stojí vlaky jen přes noc + zálohy. U VRT Praha - Brno se sníží potřeba vlaků na polovinu při zachování intervalu. Za zmínku stojí i fakt, že rovná trať je méně energeticky náročná. Oblouky o malém poloměru vlaky brzdí.

0/0
12.2.2015 0:26

J73á38n 60K50o26t80ú16č 2396984448556

Lenže ten "tržní důvod" je veľmi logický a veľmi reálny.

0/0
12.2.2015 12:30

R35a11d68e47k 81J15a72n44a34t54a 9665916834792

Ano, a je to v pořádku. Pokud lidi budou ochotni platit více, bude to zřejmě proto, že jim rychlejší spojení přinese o tolik větší užitek. Pak bude vyšší jízdné v pořádku a nemá smysl se ho bát, spíš naopak, ty tržby přinesou do železničního byznysu impuls pro další rozvoj.

Pokud na to "lidi nebudou mít", tak dopravci zlevní.

0/0
12.2.2015 13:26

M77i79r18o43s33l32a21v 31Z52i71k91m18u51n86d 7189403844433

Ale kdepak ... nezkrachovaly, ale akcionáři toužili po vysokých dividendách a zanedbávala se údržba jako tratí, tak vozidel, docházelo k nehodám. To ohrožovalo vojenské potřeby, protože pro přepravu vojska byla železnice důležitá.

Proto začal proces POSTÁTŇOVÁNÍ soukromých drah (dle zvláštního zákona), který pokračoval i v nástupnickém Československu a skončil až ve 40. letech minulého století ...

0/0
11.2.2015 18:02

M38i38c13h43a86l 25H52i60r96k32a 4417226390143

Jsem překvapen, kolik zde přítomných diskutujících by utrácelo miliardy € jen aby jednou do roka se mohli svézt na VRT, přitom jindy budou křičet, jak stát a EU utrácí  a zadlužuje děti našich dětí ...Rv

0/−1
11.2.2015 9:57

M15a83r34t96i35n 61W29a36l22l11n78e56r 6265380424800

Hlavně aby zachovali lokálku na Šumavě!!!

0/0
11.2.2015 9:06

M36i81c66h57a61l 97H46i49r50k14a 4107466160683

Evropa má daleko důležitější věci na starosti, než utrácet hromadu natištěných peněz za pofiderní projekt jen proto, že možná někdy ... ale je mi jasné, že každý politik si chce něco urvat pro sebe ...Rv a Ťok, lobbista stavebních firem jde příkladem. Rv

0/−2
11.2.2015 8:52

J69a55n 48S59k94ř22i82v13á55n60e45k 3126766826

VRT do Berlína smysl nemá, důležitější by bylo VRT Plzeň, Praha, Brno, Ostrava, Košice. To by mělo snad i nějakou návratnost.

+1/−1
11.2.2015 8:39

K16a74r23e72l 14N79a92s97t41o12u31p47i35l 3720981880221

Jak jste na tohle přišel?

0/0
11.2.2015 8:44

R78a32d21e64k 72J86a55n81a93t30a 9405686834542

Má pravdu. Vnitrostátní přepravní poptávka je vždy vyšší než mezinárodní - stačí se podívat na Západ. Konkrétně v ČR má největší smysl Praha-Brno. Ale projektovat má smysl vše, náš problém je nepřipravenost.

+2/0
11.2.2015 8:51

M15i46c10h46a73l 30H92i71r91k95a 4657756550603

Souhlas, ale EU na to připravila hafo peněz a všichni se už klepou, jak je budou porcovat. A stavební lobby zastoupená Ťokem se už nemůže dočkat. Rv Praha dokonce upravila trasu koridoru pro VRT změnou ÚP místo přes Letňany (sysel) přes Ďáblice.

0/0
11.2.2015 8:47

R62a19d61i64m 29P87o46l23á63š14e83k 9626583989269

Za prvé jednalo se o cestu ministra dopravy do Německa, ne třeba na na Ostravsko.

Za druhé je otázka, co je výhodnější stavět a co se tím získá. Jestli je výhodnější mnohem kratší VR trasa na Ústí a benefit z toho dopravního , respektive personálního propojení s Německem -  Saskem a Berlínem, oblasti s několika milióny obyvatel. Anebo mnohem delší VR trasy mezi našimi velkými městy nad cca 100 tisíc obyvatel a personální a dopravní propojení bez Prahy oblastí s maximálně jedním miliónem obyvatel a s Prahou tak se dvěma milióny. A to ještě místních českých lidí, tudíž finančně mnohem slabších  než jsou Němci.

0/0
11.2.2015 16:04

M33i20c14h21a70l 61H63i80r67k61a 4877746150113

Vzhledem ke "krátkým" vzdálenostem a využitelnosti pouze pro osobní dopravu se domnívám, že efekt VRT v Evropě je/bude minimální v porovnání s vynaloženými náklady, navíc nenávratně "ničí" krajinu. Proč by nestačilo jen zefektivnit stávající tratě? Tam to dává smysl. Za mě proti. Rv

0/−7
11.2.2015 8:27

M28i91r80o90s88l16a48v 68G76r59o32s88s84m58a63n32n 8192269194

Protože to nestačí.

+2/−1
11.2.2015 8:30

M19i42c95h49a51l 44H56i51r47k98a 4107486300833

Skutečně? Žil jsem vedle železniční tratě (první koridor) přes polovinu svého dosavadního života a frekvence dopravy je nižší než před 40 lety, přitom osobní spoje jezdí rychleji. Hodně nákladní dopravy přešlo na silnici a je tam dosud.

0/0
11.2.2015 8:36

K35a87r97e81l 44N66a28s35t44o14u65p51i93l 3120411900811

A to vám přijde v pořádku?

0/0
11.2.2015 8:45

M13i34c52h95a83l 18H82i47r93k49a 4647136220353

Ne, ale kapacity na železnici jsou. Ale hlavně při frekvenci vlaků mezinárodní přepravy mi nedává smysl utrácet miliardy za něco, co bude mít pofiderní efekt při devastaci krajiny.

0/0
11.2.2015 8:49

M21i32r88o45s37l78a96v 30G27r36o74s75s77m23a17n40n 8892989534

Dálnice krajinu devastuje více. A kapacitu nemá vyšší.

0/0
12.2.2015 0:28

P95a68v56e47l 79O10d45r12a96z35i82l 6794419937480

Dálnice má samozřejmě reálnou kapacitu podstatně vyšší.

0/0
12.2.2015 12:02

R61a39d67e90k 18J12a46n74a54t54a 9745666814172

Dvojkolejná VRT odpovídá svou přepravní kapacitou dálnici o osmi pruzích.

Takové ve střední Evropě nemáme a kdybychom měli, jejich vliv na krajinu a zábor prostoru je vyšší. Rovněž maximání rychlost na dálnici má se současnou technologií nepřekročitelné limity, zatímco VRT může být cca 3x rychlejší a přitom stále bezpečná.

0/0
12.2.2015 13:33

R71a25d35e57k 72J31a35n66a35t29a 9885896984952

Nemáte pravdu. Speciálně první koridor je přetížen. Úzká hrdla jsou kolem Prahy (hustá příměstská osobní doprava prakticky znemožňuje, aby nákladní vlaky projely jindy než v noci) a pak na hranicích s DE (je to jediná použitelná nákladní trať do Německa, má 2 koleje, až do Děčina máme tratě na obou březích, pak jen na jednom ...).

Mnozí nákladní dopravci by i mohli brát další zakázky, ale na kolejích je plno.

+2/0
11.2.2015 9:10

R69a85d15o59s53l11a15v 55K90l36a40u53d74a 5184258674902

No a co se zaměřit na ta úzká hrdla?

0/0
11.2.2015 9:17

R88a17d42e34k 81J82a56n84a55t57a 9905516524682

To se právě dělá. Jak z VRT Praha-Berlín, tak z VRT Praha-Brno, by měly být úseky kolem Prahy ty první zprovozněné. Protože jejich pozitivní efekt by byl nejvyšší a okamžitý.

+4/0
11.2.2015 9:19

R78a28d53o44s80l93a65v 80K30l69a44u87d92a 5504918864972

co o nich bude jezdit? Nákladní doprava?

0/0
11.2.2015 9:21

R94a26d88e66k 53J10a47n61a53t80a 9765706534292

Pokud máte na mysli první úsek z VRT Praha-Brno (tj. Praha-Benešov), tak příměstské spěšňáky Praha-Benešov (některé by pokračovaly dál dle poptávky) a rychlíky a expresy směr Budějovice (2 za hodinu). Po otevření Benešov-Jihlava, pak i vlaky směr Vysočina. Po otevření Jihlava-Brno pak i vlaky směr Brno/Wien/Bratislava.

0/0
11.2.2015 9:30

R10a43d45o87s10l16a38v 96K24l55a17u22d75a 5524618234222

Jo takhle jste to myslel. Takže my za šílené miliardy vybudujeme VRT na nějakých 350 km/hod a nasadíme na ní Elephanty (nebo ještě lépe žabotlamy) Nebo si myslíte že nakoupíme vysokorychlostní soupravy, které budou vozit lopaty do kolbenky?

+1/−4
11.2.2015 9:40

R95a61d16e97k 63J54a72n61a38t86a 9905806554132

V Francii i Německu jezdí i "osobáky" 200 km/h. To už je rychlost, která na VRT tolik nepřekáží.

Vaše poznámka o "elefantech" či dokonce "žabotlamech" je irelevantní. Byly by to samozřejmě jiné soupravy, ostatně kde byste ty elefanty vzal? Vždyť jich je málo i na stávající linky a už se nevyrábí.

+2/0
11.2.2015 9:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.