Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Spojení Prahy a Berlína by mohla zajistit vysokorychlostní trať, řekl Ťok

Německo nevylučuje vybudování vysokorychlostní železniční trati z Berlína přes Drážďany do Prahy. V německém hlavním městě to řekl ministr dopravy Dan Ťok po jednání se svým protějškem Alexanderem Dobrindtem. Nechtěl odhadovat, kdy by taková trať mohla být dokončena. Chybějící úsek dálničního spojení plánuje Ťok otevřít do konce roku 2016.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J34o78s24e28f 42R65a11j88t47o21r19a 3982492870217

Přípravy na stavbu VRT v ČR v plném proudu:

1/  Náměstek ministra pro provoz železniční  při ministerském úřadu dopravním vyhlásilkonkurs na nábor běžců marathonských, kterým bude běhati  rychlým krokem před každým povozem vysokorychlostním s praporkem červeným, aby   veřejnost byla varována  před  soupravoupřijíždějíci do jedné každé obydlené oblasti naši milované země.

2/ Jeho subalterní úřadníci jižobíhají mistní secondhandy a nakupují tam trenýrky červené, které pak  budou sloužiti  k výrobě oněch varovných znamení.

3/ Na každém stávajícím nádražíželezničním budiž umístěna kasička opatřená pevným zámkem, připoutaná  řetězem bytelným ke sloupu podpírajícímu prostor  místní  dvorany pro cestující a vybavená  velkým nápisem

Národ sobě

Peněžní sbírka ta bude sloužiti  ku shromáždění fondů na úhradu platů aremunerací úřadlnictva, které se bude zaobírati všemi otázkami a jednáními oplánované výstavbě tohoto druhu transportu, včetně vymýšlení problémůvpotenciálních a očekávaných během realizací v běhu  50-100let příštích.

0/0
14.2.2015 17:48

P70a85v51e50l 55O34d84r85a32z30i86l 6114699477400

Po rychlém spojení Praha - Berlín je tak šílená poptávka, že tam z Ruzyně nikdo přímo nelítá.

+1/−1
12.2.2015 11:56

J97á11n 65K54o83t42ú64č 2486884798556

Presne tak, turisti sa vozia vlakmi a autobusmi a nevadí im, že to trvá 4 hodiny. Business cestujúci ide autom alebo si zaplatí auto so šoférom, ktoré ho dovezie celú cestu a nemusí strácať čas na letiskových transferoch a bezpečnostných kontrolách.

Samozrejme by sa cestujúci potešili, keby bola trať modernizovaná dajme tomu na 200 km/h na väčšine trasy, ale novostavba VRT je na tomto úseku čistá blbosť.

0/−1
12.2.2015 12:34

R10a33d63e18k 12J46a32n60a97t62a 9395196544182

Trať pro vyšší rychlosti odlišuje od trati pomalé jeden zásadní rozdíl - výrazně vyšší poloměr oblouků.

A když se podíváte na mapu, na trasování trati po českém území, zjistíte, že abyste "modernizoval dajme tomu na 200 km/h", stejně potřebujete najít zcela novou trasu.

Kromě toho, zcela nová trať řeší i kapacitní problémy - místo 2 kolejí budou 4. Pokud byste pouze přebudoval současnou trať, kapacitní problémy nevyřešíte, naopak je vyvoláte - protože kapacitu tratě nejvíce vyčerpává provoz vlaků s velkým rozdílem cestovních rychlostí.

+1/0
12.2.2015 13:22

J48o92s90e97f 55T63r40ö50g16l 8229172426936

Nová trať na našem území není blbost. Kromě Berlína by se tak vyřešilo rychlé napojení v Drážďanech na směr Frankfurt, což je důležitější brána do západní Evropy. Náš modernizovaný koridor je stále dost klikatý a pomalejší než by bylo vhodné. Dresen-Berlin je diskutabilnější.

+2/0
13.2.2015 15:03

R14a78d15e47k 61J70a10n33a61t31a 9245286494782

Z Ruzyně tam letadlo nelétá proto, ne že by nebyla poptávka, ale že ten vlak už dnes je relativně rychlý (oproti letadlu vč. cesty na letiště) a lidi, co tím lítali, upřednostnili první třídu EC. Což ale není důvod neplánovat ho rychlejší, protože po dostavbě D8 se urychlí i to silniční spojení.

Je třeba si uvědomit, že jako každá VRT v Evropě, i tato by byla využívána především vnirostátním provozem. Tj. Praha-Ústí-Děčín a Dresden-Berlín. A čím ospravedlnit úsek mezi tím? Zde např. tím, že ty dvě koleje u Labe jsou už dnes přetížené (je to jediná relativně slušná trať z ČR na Západ), a jsou třeba další. Podél Labe už se další nevejdou, takže jedině nový tunel. A tunely se dnes staví pro rychlosti 200+ zcela standardně, protože je to téměř neprodražuje.

A dále je třeba si uvědomit, že tato VRT je sice v plánu, ale nemá takovou prioritu. Na české území je prioritní úsek Praha-Litoměřice, po něm Praha-Brno.

+1/0
12.2.2015 13:16

M19i49r77o67s90l21a46v 45Z49i73k49m42u25n24d 7599263504103

V Německu zatím pouze modernizují (po více jak 20 letech od pádu zdi) trať z Berlína do Drážďan, zatímco do Hamburgu byla za tu dobu modernizována 2x ... Přednost dostaly tratě spojující "staré" a "nové" spolkové země, spojení do Česka není prioritou DB .... týká i směru Mnichov, Norimberk ... všechno jsou pouze "zbožná" přání českých politiků ....

+2/−1
11.2.2015 17:51
Foto

A68l52a28n 81Ř91e25p76k48a 4545836

Kdybychom byli Čína, tak už se určitě staví ;-D

 Vysokorychlostně do Berlína by to bylo fajn, ale snad tam nebude jezdit žlutý mor:-P

0/−3
11.2.2015 12:14

R86a70d76o78s16l84a31v 10K38l54a26u31d57a 5674388414962

V Číně jsou dvě města která mají stejně obyvatel jako bývalé ČSFR. Dalších 25 měst má víc obyvatel než Praha.

+4/0
11.2.2015 12:40

R29a55d84i73m 44P79o23l59á96š59e36k 9576623909529

No stačí se podívat do historie. První soukromé společnosti, které v tehdejším Rakousku-Uhersku v 19 století stavěly železnižní tratě, tak vesměs zkrachovaly a dokončení tratí nebo hotové tratě musel převzít stát. Prostě proto, že trvalo desítky let, než se běžní podnikatelé a firmy naučili tu železnici, která tam byla k dispozici a byla ze začátku prodělečná, naučili využívat. Než se lidi se naučili jezdit, firmy dovážet zboží.

Podobné to bude s rychlovlaky. Já myslím, že lidi, kteří s těmi rychlovlaky nevyrostli, si nedovedou představit, k čemu by to mělo být dobré a na co to využívat. Že teprve až to tady bude a bude to k dispozici, tak lidi, co s tím vyrostli, to začnou využívat.

0/0
11.2.2015 10:24

R66a61d57o77s95l70a36v 39K91l58a87u95d83a 5464948594522

A dopadne to jako s Pendolinem. To je využívané... jenže jen díky akčním jízdenkám. Fakt si myslíte že by jízdenka z Prahy do Olomouce měla stát stejně jako do o 100 km vzdálenější Ostravy? Kdopak platí ten rozdíl? Jistěže pokud v Ústí přijdu na nádraží, tak budu raději když vlak do Prahy pojede půl hodiny a ne přes hodinu. Jenže pokud bych měl za to zaplatit min. o 100% víc, tak bych si vybral pomalejší vlak.

+1/−3
11.2.2015 10:36

R60a28d57e91k 68J20a52n89a63t29a 9195346944522

"Jenže pokud bych měl za to zaplatit min. o 100% víc, tak bych si vybral pomalejší vlak."

Další mýtus. Není žádný důvod, proč měla jízdenka rychlejším vlakem stát více (kromě důvodu tržního, tj. lidé budou opravdu ochotni více platit, což je v pořádku). Provozní náklady rychlejšího vlaku jsou totiž nižší, než pomalého.

+4/0
11.2.2015 10:43

R74a62d73o64s94l20a60v 44K35l91a25u92d24a 5554838384222

Pokud postavíte speciální VRT na kterou nemůžete nasadit nic jiného, tak tu trať musí někdo zaplatit. Zatímco na provoz klasické tratě se složí všichni přepravci, na tu VRT ne.

0/−3
11.2.2015 10:45

R11a10d82e96k 44J42a59n97a51t15a 9865426514272

Neznám zemi, kde by se náklady na stavbu vysokorychlostních tratí (či modernizaci klasických tratí) rozpouštěly do poplatků, které dopravci platí, takže provoz to nijak neprodraže. Ani u dálnic většinou nesplácí mýto náklady na stavbu, jen na provoz.

+1/0
11.2.2015 10:50

R15a95d16o22s42l20a81v 10K49l91a25u91d64a 5764748944952

Píšu o nákladech na provoz. Ne na výstavbu.

0/−1
11.2.2015 10:52

R16a34d16e17k 34J22a55n40a30t23a 9665526154732

Náklady na provoz jsou nižší. Protože vysokorychlostní souprava stojí jen cca o 30% více než souprava klasická. Ovšem potřebujete jich 2x méně. Stejně tak vám stačí 2x méně personálu. Poplatky za dopravní cestu bývají stejné jako na trati klasické.

Vy se ale asi obáváte, že fakt, že po VRT nebudou jezdit dnešní nákladní vlaky, takže poplatky placené osobnímy vlaky nepokryjí náklady na údržbu VRT. To je obava lichá.

Za prvé, klasická trať nezanikne, naopak DÍKY TÉ VRT bude po ní jezdit nákladních vlaků více, tj. vybere se i více poplatků. A vlastník VRT i klasické trati je shodný - stát. Navíc i po VRT mohou v méně vytížených úsecích jezdit některé nákladní vlaky, ty rychlé a lehké.

+2/0
11.2.2015 11:05

R11a83d74o20s95l18a43v 50K28l40a11u60d90a 5804528774812

To je teda výpočet;-D  Vy vycházíte z toho, že ty soupravy neustále pendlují z místa A do místa B a naopak. To je ale nesmysl. Prostě na nádraží je 200 lidí a ty odveze jedna souprava ať jede hodinu, nebo dvě. Pak je stejně hluché místo, takže obě čekají v depu než zase pojedou zpátky.

0/−2
11.2.2015 11:20

R32a56d18i79m 18P44o19l79á83š59e80k 9226953259569

Mně vychází, že souprava VRT ty lidi odveze za hodinu dvakrát dále než běžná souprava.

Neboli zatímco klasická souprava je na stejné trati třeba 6 - 8 hodin - běžná doba jízdy dnešních couráků na trochu delších tratích, VRT souprava na paralelní trati pojede 3 - 4 hodiny.

Pokud bude na trati dostatek lidí - cestujících na to, aby ten vlak jel co hodinu nebo co dvě hodiny, což se ve velkých městech nad 100 - 200 tisíc obyvatel plus spádová oblast místní dopravy nejméně dalších 100 tisíc obyvatel určitě sejde, bude VRt souprav třeba na stejnou trať dvakrát méně.

+1/−1
11.2.2015 11:41

R43a28d23o17s89l66a78v 86K62l65a15u75d15a 5734318734872

Pokud bude... jenže ono nebude. Dopravní špičky jsou jaksi dané. Takže zkrátka na trati dostatek lidí nebude, i kdyby jste se stavěl na hlavu.

+1/−2
11.2.2015 11:48

R51a41d43i94m 95P92o92l49á64š39e22k 9576613379329

Není pravda. Nová VRT železnice otevře nové příležitosti. A  lidí využívající tyhlety příležitosti prostě přibude.

To je totéž jako s dálnicí. Postaví se nová dálnice místo staré rozbité silnice. A protože tím vznikla nová příležitost, dojet dále za setejnou dobu a mnohem komfortněji, rychle na té dálnici proti té původní staré silnici přibude aut.

Prostě se volný prostor zaplní.....dopravní špičky nejsou dané..... Hůř placení lidi ve městě si najdou lépe placenou práci v jiném městě...., firma hledající odborníka na specifický obor ho najde mnohem snáze a rychleji, protože bude hledat mezi dvakrát větším počtem lidí....bude konkurenceschopnější a třeba vytěsní firmu ze zapadákova, kde VRt nejezdí ..... další plus pro rozvoj té oblasti...

+3/−1
11.2.2015 12:15

J24o54s26e71f 67T44r86ö25g53l 8699552246126

A platí to i pro ty vlaky. Když se zavedl hodinový takt expresů z Prahy do ÚL, přibylo za rok cca 70% cestujících a dál to pomalu roste.

0/0
13.2.2015 15:19

R68a14d15e62k 85J92a69n63a80t60a 9475346294662

Ne, soupravy nikde nečekají. Socialismus už skončil. Dneska jsou jízdní řády konstruovány tak, že soupravy jezdí co nejvíce, jak infrastruktura dovolí.

+2/0
11.2.2015 11:54

R34a36d65o38s10l37a82v 60K60l57a58u16d52a 5634258894352

O tom nepochybuju. Proto si lidé z Úval stěžovali že jim tam půl dne stojí a vrčí Elephant;-D  Soupravy jezdí podle cestujících.  Nic víc za tím nehledejte.

0/0
11.2.2015 12:01

M49i78r89o80s60l34a59v 71G68r67o67s43s92m77a47n47n 8762629884

Elefant slouží k příměstské dopravě, která má ostré špičky. V dálkové dopravě stojí vlaky jen přes noc + zálohy. U VRT Praha - Brno se sníží potřeba vlaků na polovinu při zachování intervalu. Za zmínku stojí i fakt, že rovná trať je méně energeticky náročná. Oblouky o malém poloměru vlaky brzdí.

0/0
12.2.2015 0:26

J86á40n 54K85o29t17ú52č 2576134788496

Lenže ten "tržní důvod" je veľmi logický a veľmi reálny.

0/0
12.2.2015 12:30

R15a48d89e35k 96J55a39n85a73t12a 9165666414692

Ano, a je to v pořádku. Pokud lidi budou ochotni platit více, bude to zřejmě proto, že jim rychlejší spojení přinese o tolik větší užitek. Pak bude vyšší jízdné v pořádku a nemá smysl se ho bát, spíš naopak, ty tržby přinesou do železničního byznysu impuls pro další rozvoj.

Pokud na to "lidi nebudou mít", tak dopravci zlevní.

0/0
12.2.2015 13:26

M24i27r67o78s20l68a74v 11Z36i13k94m93u91n69d 7729173754553

Ale kdepak ... nezkrachovaly, ale akcionáři toužili po vysokých dividendách a zanedbávala se údržba jako tratí, tak vozidel, docházelo k nehodám. To ohrožovalo vojenské potřeby, protože pro přepravu vojska byla železnice důležitá.

Proto začal proces POSTÁTŇOVÁNÍ soukromých drah (dle zvláštního zákona), který pokračoval i v nástupnickém Československu a skončil až ve 40. letech minulého století ...

0/0
11.2.2015 18:02

M92i29c61h29a52l 67H79i91r17k90a 4887856790733

Jsem překvapen, kolik zde přítomných diskutujících by utrácelo miliardy € jen aby jednou do roka se mohli svézt na VRT, přitom jindy budou křičet, jak stát a EU utrácí  a zadlužuje děti našich dětí ...Rv

0/−1
11.2.2015 9:57

M23a26r15t89i84n 78W92a19l73l14n21e86r 6395130624680

Hlavně aby zachovali lokálku na Šumavě!!!

0/0
11.2.2015 9:06

M23i65c35h60a73l 22H17i93r73k10a 4977286600833

Evropa má daleko důležitější věci na starosti, než utrácet hromadu natištěných peněz za pofiderní projekt jen proto, že možná někdy ... ale je mi jasné, že každý politik si chce něco urvat pro sebe ...Rv a Ťok, lobbista stavebních firem jde příkladem. Rv

0/−2
11.2.2015 8:52

J22a50n 32S30k80ř74i64v81á32n96e62k 3826546576

VRT do Berlína smysl nemá, důležitější by bylo VRT Plzeň, Praha, Brno, Ostrava, Košice. To by mělo snad i nějakou návratnost.

+1/−1
11.2.2015 8:39

K18a65r37e76l 38N48a76s32t59o29u10p10i19l 3200261840791

Jak jste na tohle přišel?

0/0
11.2.2015 8:44

R73a57d88e90k 69J64a18n31a86t14a 9405426384962

Má pravdu. Vnitrostátní přepravní poptávka je vždy vyšší než mezinárodní - stačí se podívat na Západ. Konkrétně v ČR má největší smysl Praha-Brno. Ale projektovat má smysl vše, náš problém je nepřipravenost.

+2/0
11.2.2015 8:51

M89i66c58h85a17l 71H31i88r22k16a 4887896120303

Souhlas, ale EU na to připravila hafo peněz a všichni se už klepou, jak je budou porcovat. A stavební lobby zastoupená Ťokem se už nemůže dočkat. Rv Praha dokonce upravila trasu koridoru pro VRT změnou ÚP místo přes Letňany (sysel) přes Ďáblice.

0/0
11.2.2015 8:47

R79a65d53i65m 47P27o87l34á65š66e47k 9116283549509

Za prvé jednalo se o cestu ministra dopravy do Německa, ne třeba na na Ostravsko.

Za druhé je otázka, co je výhodnější stavět a co se tím získá. Jestli je výhodnější mnohem kratší VR trasa na Ústí a benefit z toho dopravního , respektive personálního propojení s Německem -  Saskem a Berlínem, oblasti s několika milióny obyvatel. Anebo mnohem delší VR trasy mezi našimi velkými městy nad cca 100 tisíc obyvatel a personální a dopravní propojení bez Prahy oblastí s maximálně jedním miliónem obyvatel a s Prahou tak se dvěma milióny. A to ještě místních českých lidí, tudíž finančně mnohem slabších  než jsou Němci.

0/0
11.2.2015 16:04

M43i45c88h31a31l 19H43i59r33k18a 4227586830443

Vzhledem ke "krátkým" vzdálenostem a využitelnosti pouze pro osobní dopravu se domnívám, že efekt VRT v Evropě je/bude minimální v porovnání s vynaloženými náklady, navíc nenávratně "ničí" krajinu. Proč by nestačilo jen zefektivnit stávající tratě? Tam to dává smysl. Za mě proti. Rv

0/−7
11.2.2015 8:27

M81i11r79o61s86l51a31v 59G74r94o21s19s64m10a91n48n 8162539754

Protože to nestačí.

+2/−1
11.2.2015 8:30

M48i77c70h98a67l 79H21i45r15k30a 4567356670143

Skutečně? Žil jsem vedle železniční tratě (první koridor) přes polovinu svého dosavadního života a frekvence dopravy je nižší než před 40 lety, přitom osobní spoje jezdí rychleji. Hodně nákladní dopravy přešlo na silnici a je tam dosud.

0/0
11.2.2015 8:36

K89a82r64e66l 48N40a13s29t83o69u93p19i22l 3530421660841

A to vám přijde v pořádku?

0/0
11.2.2015 8:45

M11i68c81h45a65l 21H11i21r80k75a 4157256390283

Ne, ale kapacity na železnici jsou. Ale hlavně při frekvenci vlaků mezinárodní přepravy mi nedává smysl utrácet miliardy za něco, co bude mít pofiderní efekt při devastaci krajiny.

0/0
11.2.2015 8:49

M69i52r15o74s26l37a80v 66G22r72o29s93s10m15a57n67n 8662139484

Dálnice krajinu devastuje více. A kapacitu nemá vyšší.

0/0
12.2.2015 0:28

P44a54v65e84l 67O33d71r62a54z67i64l 6964139547510

Dálnice má samozřejmě reálnou kapacitu podstatně vyšší.

0/0
12.2.2015 12:02

R34a66d17e78k 25J39a14n44a56t19a 9265716214952

Dvojkolejná VRT odpovídá svou přepravní kapacitou dálnici o osmi pruzích.

Takové ve střední Evropě nemáme a kdybychom měli, jejich vliv na krajinu a zábor prostoru je vyšší. Rovněž maximání rychlost na dálnici má se současnou technologií nepřekročitelné limity, zatímco VRT může být cca 3x rychlejší a přitom stále bezpečná.

0/0
12.2.2015 13:33

R62a23d19e12k 76J93a72n13a66t46a 9515546734352

Nemáte pravdu. Speciálně první koridor je přetížen. Úzká hrdla jsou kolem Prahy (hustá příměstská osobní doprava prakticky znemožňuje, aby nákladní vlaky projely jindy než v noci) a pak na hranicích s DE (je to jediná použitelná nákladní trať do Německa, má 2 koleje, až do Děčina máme tratě na obou březích, pak jen na jednom ...).

Mnozí nákladní dopravci by i mohli brát další zakázky, ale na kolejích je plno.

+2/0
11.2.2015 9:10

R98a57d74o25s48l57a80v 90K59l87a86u19d40a 5204198754512

No a co se zaměřit na ta úzká hrdla?

0/0
11.2.2015 9:17

R60a59d66e90k 53J55a94n36a59t77a 9305986704372

To se právě dělá. Jak z VRT Praha-Berlín, tak z VRT Praha-Brno, by měly být úseky kolem Prahy ty první zprovozněné. Protože jejich pozitivní efekt by byl nejvyšší a okamžitý.

+4/0
11.2.2015 9:19

R70a64d77o44s97l44a10v 32K62l25a71u63d30a 5244678634622

co o nich bude jezdit? Nákladní doprava?

0/0
11.2.2015 9:21

R93a90d93e89k 93J17a43n55a12t78a 9885886784592

Pokud máte na mysli první úsek z VRT Praha-Brno (tj. Praha-Benešov), tak příměstské spěšňáky Praha-Benešov (některé by pokračovaly dál dle poptávky) a rychlíky a expresy směr Budějovice (2 za hodinu). Po otevření Benešov-Jihlava, pak i vlaky směr Vysočina. Po otevření Jihlava-Brno pak i vlaky směr Brno/Wien/Bratislava.

0/0
11.2.2015 9:30

R91a88d60o26s54l61a74v 20K40l50a37u96d50a 5294898344802

Jo takhle jste to myslel. Takže my za šílené miliardy vybudujeme VRT na nějakých 350 km/hod a nasadíme na ní Elephanty (nebo ještě lépe žabotlamy) Nebo si myslíte že nakoupíme vysokorychlostní soupravy, které budou vozit lopaty do kolbenky?

+1/−4
11.2.2015 9:40

R68a95d25e36k 17J75a46n75a56t43a 9885956644212

V Francii i Německu jezdí i "osobáky" 200 km/h. To už je rychlost, která na VRT tolik nepřekáží.

Vaše poznámka o "elefantech" či dokonce "žabotlamech" je irelevantní. Byly by to samozřejmě jiné soupravy, ostatně kde byste ty elefanty vzal? Vždyť jich je málo i na stávající linky a už se nevyrábí.

+2/0
11.2.2015 9:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.