Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Spojení Prahy a Berlína by mohla zajistit vysokorychlostní trať, řekl Ťok

Německo nevylučuje vybudování vysokorychlostní železniční trati z Berlína přes Drážďany do Prahy. V německém hlavním městě to řekl ministr dopravy Dan Ťok po jednání se svým protějškem Alexanderem Dobrindtem. Nechtěl odhadovat, kdy by taková trať mohla být dokončena. Chybějící úsek dálničního spojení plánuje Ťok otevřít do konce roku 2016.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J22o29s38e70f 59R70a31j83t64o41r30a 3692462860287

Přípravy na stavbu VRT v ČR v plném proudu:

1/  Náměstek ministra pro provoz železniční  při ministerském úřadu dopravním vyhlásilkonkurs na nábor běžců marathonských, kterým bude běhati  rychlým krokem před každým povozem vysokorychlostním s praporkem červeným, aby   veřejnost byla varována  před  soupravoupřijíždějíci do jedné každé obydlené oblasti naši milované země.

2/ Jeho subalterní úřadníci jižobíhají mistní secondhandy a nakupují tam trenýrky červené, které pak  budou sloužiti  k výrobě oněch varovných znamení.

3/ Na každém stávajícím nádražíželezničním budiž umístěna kasička opatřená pevným zámkem, připoutaná  řetězem bytelným ke sloupu podpírajícímu prostor  místní  dvorany pro cestující a vybavená  velkým nápisem

Národ sobě

Peněžní sbírka ta bude sloužiti  ku shromáždění fondů na úhradu platů aremunerací úřadlnictva, které se bude zaobírati všemi otázkami a jednáními oplánované výstavbě tohoto druhu transportu, včetně vymýšlení problémůvpotenciálních a očekávaných během realizací v běhu  50-100let příštích.

0/0
14.2.2015 17:48

P45a51v19e11l 89O85d62r82a37z58i71l 6214719877390

Po rychlém spojení Praha - Berlín je tak šílená poptávka, že tam z Ruzyně nikdo přímo nelítá.

+1/−1
12.2.2015 11:56

J26á33n 92K91o32t41ú28č 2706474868706

Presne tak, turisti sa vozia vlakmi a autobusmi a nevadí im, že to trvá 4 hodiny. Business cestujúci ide autom alebo si zaplatí auto so šoférom, ktoré ho dovezie celú cestu a nemusí strácať čas na letiskových transferoch a bezpečnostných kontrolách.

Samozrejme by sa cestujúci potešili, keby bola trať modernizovaná dajme tomu na 200 km/h na väčšine trasy, ale novostavba VRT je na tomto úseku čistá blbosť.

0/−1
12.2.2015 12:34

R87a81d34e32k 21J10a70n87a96t29a 9585986674182

Trať pro vyšší rychlosti odlišuje od trati pomalé jeden zásadní rozdíl - výrazně vyšší poloměr oblouků.

A když se podíváte na mapu, na trasování trati po českém území, zjistíte, že abyste "modernizoval dajme tomu na 200 km/h", stejně potřebujete najít zcela novou trasu.

Kromě toho, zcela nová trať řeší i kapacitní problémy - místo 2 kolejí budou 4. Pokud byste pouze přebudoval současnou trať, kapacitní problémy nevyřešíte, naopak je vyvoláte - protože kapacitu tratě nejvíce vyčerpává provoz vlaků s velkým rozdílem cestovních rychlostí.

+1/0
12.2.2015 13:22

J59o46s11e21f 86T58r58ö94g35l 8249962766536

Nová trať na našem území není blbost. Kromě Berlína by se tak vyřešilo rychlé napojení v Drážďanech na směr Frankfurt, což je důležitější brána do západní Evropy. Náš modernizovaný koridor je stále dost klikatý a pomalejší než by bylo vhodné. Dresen-Berlin je diskutabilnější.

+2/0
13.2.2015 15:03

R64a85d27e80k 70J23a29n97a80t58a 9145476714492

Z Ruzyně tam letadlo nelétá proto, ne že by nebyla poptávka, ale že ten vlak už dnes je relativně rychlý (oproti letadlu vč. cesty na letiště) a lidi, co tím lítali, upřednostnili první třídu EC. Což ale není důvod neplánovat ho rychlejší, protože po dostavbě D8 se urychlí i to silniční spojení.

Je třeba si uvědomit, že jako každá VRT v Evropě, i tato by byla využívána především vnirostátním provozem. Tj. Praha-Ústí-Děčín a Dresden-Berlín. A čím ospravedlnit úsek mezi tím? Zde např. tím, že ty dvě koleje u Labe jsou už dnes přetížené (je to jediná relativně slušná trať z ČR na Západ), a jsou třeba další. Podél Labe už se další nevejdou, takže jedině nový tunel. A tunely se dnes staví pro rychlosti 200+ zcela standardně, protože je to téměř neprodražuje.

A dále je třeba si uvědomit, že tato VRT je sice v plánu, ale nemá takovou prioritu. Na české území je prioritní úsek Praha-Litoměřice, po něm Praha-Brno.

+1/0
12.2.2015 13:16

M82i90r20o67s33l35a83v 72Z94i26k59m59u37n21d 7919563194353

V Německu zatím pouze modernizují (po více jak 20 letech od pádu zdi) trať z Berlína do Drážďan, zatímco do Hamburgu byla za tu dobu modernizována 2x ... Přednost dostaly tratě spojující "staré" a "nové" spolkové země, spojení do Česka není prioritou DB .... týká i směru Mnichov, Norimberk ... všechno jsou pouze "zbožná" přání českých politiků ....

+2/−1
11.2.2015 17:51
Foto

A44l55a16n 12Ř79e47p87k85a 4475206

Kdybychom byli Čína, tak už se určitě staví ;-D

 Vysokorychlostně do Berlína by to bylo fajn, ale snad tam nebude jezdit žlutý mor:-P

0/−3
11.2.2015 12:14

R78a86d96o72s25l19a74v 14K25l56a72u51d69a 5914908104302

V Číně jsou dvě města která mají stejně obyvatel jako bývalé ČSFR. Dalších 25 měst má víc obyvatel než Praha.

+4/0
11.2.2015 12:40

R21a84d18i15m 34P48o78l13á25š43e80k 9206713799479

No stačí se podívat do historie. První soukromé společnosti, které v tehdejším Rakousku-Uhersku v 19 století stavěly železnižní tratě, tak vesměs zkrachovaly a dokončení tratí nebo hotové tratě musel převzít stát. Prostě proto, že trvalo desítky let, než se běžní podnikatelé a firmy naučili tu železnici, která tam byla k dispozici a byla ze začátku prodělečná, naučili využívat. Než se lidi se naučili jezdit, firmy dovážet zboží.

Podobné to bude s rychlovlaky. Já myslím, že lidi, kteří s těmi rychlovlaky nevyrostli, si nedovedou představit, k čemu by to mělo být dobré a na co to využívat. Že teprve až to tady bude a bude to k dispozici, tak lidi, co s tím vyrostli, to začnou využívat.

0/0
11.2.2015 10:24

R86a73d92o17s29l85a43v 28K45l87a40u62d61a 5914858234202

A dopadne to jako s Pendolinem. To je využívané... jenže jen díky akčním jízdenkám. Fakt si myslíte že by jízdenka z Prahy do Olomouce měla stát stejně jako do o 100 km vzdálenější Ostravy? Kdopak platí ten rozdíl? Jistěže pokud v Ústí přijdu na nádraží, tak budu raději když vlak do Prahy pojede půl hodiny a ne přes hodinu. Jenže pokud bych měl za to zaplatit min. o 100% víc, tak bych si vybral pomalejší vlak.

+1/−3
11.2.2015 10:36

R78a27d75e10k 39J14a54n47a28t69a 9105756934922

"Jenže pokud bych měl za to zaplatit min. o 100% víc, tak bych si vybral pomalejší vlak."

Další mýtus. Není žádný důvod, proč měla jízdenka rychlejším vlakem stát více (kromě důvodu tržního, tj. lidé budou opravdu ochotni více platit, což je v pořádku). Provozní náklady rychlejšího vlaku jsou totiž nižší, než pomalého.

+4/0
11.2.2015 10:43

R52a76d35o63s94l97a83v 80K44l76a66u71d27a 5924858264202

Pokud postavíte speciální VRT na kterou nemůžete nasadit nic jiného, tak tu trať musí někdo zaplatit. Zatímco na provoz klasické tratě se složí všichni přepravci, na tu VRT ne.

0/−3
11.2.2015 10:45

R38a29d70e40k 54J13a46n57a69t48a 9685106264422

Neznám zemi, kde by se náklady na stavbu vysokorychlostních tratí (či modernizaci klasických tratí) rozpouštěly do poplatků, které dopravci platí, takže provoz to nijak neprodraže. Ani u dálnic většinou nesplácí mýto náklady na stavbu, jen na provoz.

+1/0
11.2.2015 10:50

R51a51d93o87s84l36a38v 90K25l36a97u81d98a 5434668854602

Píšu o nákladech na provoz. Ne na výstavbu.

0/−1
11.2.2015 10:52

R61a11d58e71k 56J32a61n97a73t87a 9165356584242

Náklady na provoz jsou nižší. Protože vysokorychlostní souprava stojí jen cca o 30% více než souprava klasická. Ovšem potřebujete jich 2x méně. Stejně tak vám stačí 2x méně personálu. Poplatky za dopravní cestu bývají stejné jako na trati klasické.

Vy se ale asi obáváte, že fakt, že po VRT nebudou jezdit dnešní nákladní vlaky, takže poplatky placené osobnímy vlaky nepokryjí náklady na údržbu VRT. To je obava lichá.

Za prvé, klasická trať nezanikne, naopak DÍKY TÉ VRT bude po ní jezdit nákladních vlaků více, tj. vybere se i více poplatků. A vlastník VRT i klasické trati je shodný - stát. Navíc i po VRT mohou v méně vytížených úsecích jezdit některé nákladní vlaky, ty rychlé a lehké.

+2/0
11.2.2015 11:05

R79a27d43o24s30l33a15v 10K88l81a47u13d44a 5424718144132

To je teda výpočet;-D  Vy vycházíte z toho, že ty soupravy neustále pendlují z místa A do místa B a naopak. To je ale nesmysl. Prostě na nádraží je 200 lidí a ty odveze jedna souprava ať jede hodinu, nebo dvě. Pak je stejně hluché místo, takže obě čekají v depu než zase pojedou zpátky.

0/−2
11.2.2015 11:20

R89a82d86i17m 97P67o70l94á28š41e88k 9216483319649

Mně vychází, že souprava VRT ty lidi odveze za hodinu dvakrát dále než běžná souprava.

Neboli zatímco klasická souprava je na stejné trati třeba 6 - 8 hodin - běžná doba jízdy dnešních couráků na trochu delších tratích, VRT souprava na paralelní trati pojede 3 - 4 hodiny.

Pokud bude na trati dostatek lidí - cestujících na to, aby ten vlak jel co hodinu nebo co dvě hodiny, což se ve velkých městech nad 100 - 200 tisíc obyvatel plus spádová oblast místní dopravy nejméně dalších 100 tisíc obyvatel určitě sejde, bude VRt souprav třeba na stejnou trať dvakrát méně.

+1/−1
11.2.2015 11:41

R65a21d27o64s64l28a46v 62K55l60a22u75d34a 5524878284362

Pokud bude... jenže ono nebude. Dopravní špičky jsou jaksi dané. Takže zkrátka na trati dostatek lidí nebude, i kdyby jste se stavěl na hlavu.

+1/−2
11.2.2015 11:48

R69a83d26i52m 71P17o80l59á72š29e12k 9906253889499

Není pravda. Nová VRT železnice otevře nové příležitosti. A  lidí využívající tyhlety příležitosti prostě přibude.

To je totéž jako s dálnicí. Postaví se nová dálnice místo staré rozbité silnice. A protože tím vznikla nová příležitost, dojet dále za setejnou dobu a mnohem komfortněji, rychle na té dálnici proti té původní staré silnici přibude aut.

Prostě se volný prostor zaplní.....dopravní špičky nejsou dané..... Hůř placení lidi ve městě si najdou lépe placenou práci v jiném městě...., firma hledající odborníka na specifický obor ho najde mnohem snáze a rychleji, protože bude hledat mezi dvakrát větším počtem lidí....bude konkurenceschopnější a třeba vytěsní firmu ze zapadákova, kde VRt nejezdí ..... další plus pro rozvoj té oblasti...

+3/−1
11.2.2015 12:15

J59o81s47e32f 25T17r48ö84g52l 8309402556856

A platí to i pro ty vlaky. Když se zavedl hodinový takt expresů z Prahy do ÚL, přibylo za rok cca 70% cestujících a dál to pomalu roste.

0/0
13.2.2015 15:19

R90a46d51e39k 22J61a51n64a15t22a 9935136454142

Ne, soupravy nikde nečekají. Socialismus už skončil. Dneska jsou jízdní řády konstruovány tak, že soupravy jezdí co nejvíce, jak infrastruktura dovolí.

+2/0
11.2.2015 11:54

R91a97d44o71s40l71a72v 26K51l15a65u13d29a 5304978724312

O tom nepochybuju. Proto si lidé z Úval stěžovali že jim tam půl dne stojí a vrčí Elephant;-D  Soupravy jezdí podle cestujících.  Nic víc za tím nehledejte.

0/0
11.2.2015 12:01

M40i61r94o68s35l77a71v 77G62r46o84s53s69m53a29n78n 8122569864

Elefant slouží k příměstské dopravě, která má ostré špičky. V dálkové dopravě stojí vlaky jen přes noc + zálohy. U VRT Praha - Brno se sníží potřeba vlaků na polovinu při zachování intervalu. Za zmínku stojí i fakt, že rovná trať je méně energeticky náročná. Oblouky o malém poloměru vlaky brzdí.

0/0
12.2.2015 0:26

J18á57n 10K83o22t74ú94č 2456734198426

Lenže ten "tržní důvod" je veľmi logický a veľmi reálny.

0/0
12.2.2015 12:30

R31a65d42e89k 62J51a49n45a65t29a 9715926764342

Ano, a je to v pořádku. Pokud lidi budou ochotni platit více, bude to zřejmě proto, že jim rychlejší spojení přinese o tolik větší užitek. Pak bude vyšší jízdné v pořádku a nemá smysl se ho bát, spíš naopak, ty tržby přinesou do železničního byznysu impuls pro další rozvoj.

Pokud na to "lidi nebudou mít", tak dopravci zlevní.

0/0
12.2.2015 13:26

M87i71r81o61s45l33a27v 72Z21i64k72m39u76n81d 7939403414973

Ale kdepak ... nezkrachovaly, ale akcionáři toužili po vysokých dividendách a zanedbávala se údržba jako tratí, tak vozidel, docházelo k nehodám. To ohrožovalo vojenské potřeby, protože pro přepravu vojska byla železnice důležitá.

Proto začal proces POSTÁTŇOVÁNÍ soukromých drah (dle zvláštního zákona), který pokračoval i v nástupnickém Československu a skončil až ve 40. letech minulého století ...

0/0
11.2.2015 18:02

M68i30c25h28a21l 78H89i76r39k65a 4907666450643

Jsem překvapen, kolik zde přítomných diskutujících by utrácelo miliardy € jen aby jednou do roka se mohli svézt na VRT, přitom jindy budou křičet, jak stát a EU utrácí  a zadlužuje děti našich dětí ...Rv

0/−1
11.2.2015 9:57

M33a59r34t12i23n 83W37a84l25l57n53e76r 6265320744670

Hlavně aby zachovali lokálku na Šumavě!!!

0/0
11.2.2015 9:06

M51i34c87h73a34l 55H18i68r59k12a 4707686930603

Evropa má daleko důležitější věci na starosti, než utrácet hromadu natištěných peněz za pofiderní projekt jen proto, že možná někdy ... ale je mi jasné, že každý politik si chce něco urvat pro sebe ...Rv a Ťok, lobbista stavebních firem jde příkladem. Rv

0/−2
11.2.2015 8:52

J81a54n 29S18k16ř27i56v90á27n56e69k 3826156666

VRT do Berlína smysl nemá, důležitější by bylo VRT Plzeň, Praha, Brno, Ostrava, Košice. To by mělo snad i nějakou návratnost.

+1/−1
11.2.2015 8:39

K73a43r62e67l 12N70a24s65t78o70u39p76i50l 3650511200231

Jak jste na tohle přišel?

0/0
11.2.2015 8:44

R67a89d63e75k 98J57a17n26a56t20a 9605166404132

Má pravdu. Vnitrostátní přepravní poptávka je vždy vyšší než mezinárodní - stačí se podívat na Západ. Konkrétně v ČR má největší smysl Praha-Brno. Ale projektovat má smysl vše, náš problém je nepřipravenost.

+2/0
11.2.2015 8:51

M50i50c50h93a25l 49H13i65r32k46a 4257746570773

Souhlas, ale EU na to připravila hafo peněz a všichni se už klepou, jak je budou porcovat. A stavební lobby zastoupená Ťokem se už nemůže dočkat. Rv Praha dokonce upravila trasu koridoru pro VRT změnou ÚP místo přes Letňany (sysel) přes Ďáblice.

0/0
11.2.2015 8:47

R38a75d90i48m 17P43o11l91á50š90e74k 9856543519549

Za prvé jednalo se o cestu ministra dopravy do Německa, ne třeba na na Ostravsko.

Za druhé je otázka, co je výhodnější stavět a co se tím získá. Jestli je výhodnější mnohem kratší VR trasa na Ústí a benefit z toho dopravního , respektive personálního propojení s Německem -  Saskem a Berlínem, oblasti s několika milióny obyvatel. Anebo mnohem delší VR trasy mezi našimi velkými městy nad cca 100 tisíc obyvatel a personální a dopravní propojení bez Prahy oblastí s maximálně jedním miliónem obyvatel a s Prahou tak se dvěma milióny. A to ještě místních českých lidí, tudíž finančně mnohem slabších  než jsou Němci.

0/0
11.2.2015 16:04

M60i62c58h47a67l 88H36i98r70k35a 4707206120673

Vzhledem ke "krátkým" vzdálenostem a využitelnosti pouze pro osobní dopravu se domnívám, že efekt VRT v Evropě je/bude minimální v porovnání s vynaloženými náklady, navíc nenávratně "ničí" krajinu. Proč by nestačilo jen zefektivnit stávající tratě? Tam to dává smysl. Za mě proti. Rv

0/−7
11.2.2015 8:27

M27i59r33o98s39l86a79v 28G21r98o96s11s58m98a59n29n 8392949604

Protože to nestačí.

+2/−1
11.2.2015 8:30

M21i70c82h66a37l 89H88i12r76k29a 4237456320983

Skutečně? Žil jsem vedle železniční tratě (první koridor) přes polovinu svého dosavadního života a frekvence dopravy je nižší než před 40 lety, přitom osobní spoje jezdí rychleji. Hodně nákladní dopravy přešlo na silnici a je tam dosud.

0/0
11.2.2015 8:36

K34a33r41e50l 85N24a63s74t41o51u58p49i65l 3400361490511

A to vám přijde v pořádku?

0/0
11.2.2015 8:45

M95i75c58h89a95l 43H92i95r19k49a 4847136980963

Ne, ale kapacity na železnici jsou. Ale hlavně při frekvenci vlaků mezinárodní přepravy mi nedává smysl utrácet miliardy za něco, co bude mít pofiderní efekt při devastaci krajiny.

0/0
11.2.2015 8:49

M63i73r11o33s75l27a78v 53G79r96o46s39s40m17a86n33n 8582749374

Dálnice krajinu devastuje více. A kapacitu nemá vyšší.

0/0
12.2.2015 0:28

P77a27v69e73l 19O38d88r48a53z75i73l 6784709427530

Dálnice má samozřejmě reálnou kapacitu podstatně vyšší.

0/0
12.2.2015 12:02

R94a75d63e16k 59J31a72n52a94t61a 9535666134842

Dvojkolejná VRT odpovídá svou přepravní kapacitou dálnici o osmi pruzích.

Takové ve střední Evropě nemáme a kdybychom měli, jejich vliv na krajinu a zábor prostoru je vyšší. Rovněž maximání rychlost na dálnici má se současnou technologií nepřekročitelné limity, zatímco VRT může být cca 3x rychlejší a přitom stále bezpečná.

0/0
12.2.2015 13:33

R18a84d90e19k 74J31a79n92a10t91a 9945866784342

Nemáte pravdu. Speciálně první koridor je přetížen. Úzká hrdla jsou kolem Prahy (hustá příměstská osobní doprava prakticky znemožňuje, aby nákladní vlaky projely jindy než v noci) a pak na hranicích s DE (je to jediná použitelná nákladní trať do Německa, má 2 koleje, až do Děčina máme tratě na obou březích, pak jen na jednom ...).

Mnozí nákladní dopravci by i mohli brát další zakázky, ale na kolejích je plno.

+2/0
11.2.2015 9:10

R76a15d27o74s95l85a21v 21K68l51a25u15d15a 5744748214642

No a co se zaměřit na ta úzká hrdla?

0/0
11.2.2015 9:17

R70a84d62e45k 89J82a68n94a20t72a 9125746714202

To se právě dělá. Jak z VRT Praha-Berlín, tak z VRT Praha-Brno, by měly být úseky kolem Prahy ty první zprovozněné. Protože jejich pozitivní efekt by byl nejvyšší a okamžitý.

+4/0
11.2.2015 9:19

R71a51d47o74s89l43a78v 69K26l72a96u26d49a 5934688264152

co o nich bude jezdit? Nákladní doprava?

0/0
11.2.2015 9:21

R28a88d37e33k 11J25a88n85a32t57a 9785856224192

Pokud máte na mysli první úsek z VRT Praha-Brno (tj. Praha-Benešov), tak příměstské spěšňáky Praha-Benešov (některé by pokračovaly dál dle poptávky) a rychlíky a expresy směr Budějovice (2 za hodinu). Po otevření Benešov-Jihlava, pak i vlaky směr Vysočina. Po otevření Jihlava-Brno pak i vlaky směr Brno/Wien/Bratislava.

0/0
11.2.2015 9:30

R45a96d40o52s63l66a98v 84K76l85a11u68d89a 5474738424742

Jo takhle jste to myslel. Takže my za šílené miliardy vybudujeme VRT na nějakých 350 km/hod a nasadíme na ní Elephanty (nebo ještě lépe žabotlamy) Nebo si myslíte že nakoupíme vysokorychlostní soupravy, které budou vozit lopaty do kolbenky?

+1/−4
11.2.2015 9:40

R35a93d67e83k 85J43a85n69a35t58a 9885666854982

V Francii i Německu jezdí i "osobáky" 200 km/h. To už je rychlost, která na VRT tolik nepřekáží.

Vaše poznámka o "elefantech" či dokonce "žabotlamech" je irelevantní. Byly by to samozřejmě jiné soupravy, ostatně kde byste ty elefanty vzal? Vždyť jich je málo i na stávající linky a už se nevyrábí.

+2/0
11.2.2015 9:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.