Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V českém crowdfundingu padl rekord. Dohromady se vybralo už 34 milionů

Přes tisíc českých kulturních, technologických nebo vědeckých projektů se za posledních několik let pokoušelo získat prostředky formou takzvaného crowdfundingu. Tedy něčím mezi sbírkou a časově omezeným e-shopem se suvenýry. Nejúspěšnější získali přes milion korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J77a30k30u49b 96K46ý18z82l 1729335829897

Jsem si říkal že ten jejich název napříč tichomořím se moc neshoduje s tím kam jedou. No a vida, idnes je už posílá do oceánie. :-P

0/0
16.2.2015 12:26

V49á24c51l86a76v 89Š26u38b12r72t 9577533218867

Zajímalo by mě, jestli ti počítačoví nadšenci tušili, že se de facto skládají na firmu dolarového miliardáře Bakaly. Pro mě je to tedy nová a vcelku šokující informace..

+3/−1
16.2.2015 12:20

A52l54e36x14a42n94d96r 34K74o29s32t80k25a 8122878516354

Ono je to ještě trošičku jinak. Bakala to vzal defakto jako průzkum trhu. Že pokud se projeví tolik zájemců, aby se vybralo (nepamatuji kolik procent ceny vývoje), tak to doplatí ze svého.

+6/0
16.2.2015 12:26

V82á85c82l68a48v 64Š31u14b21r38t 9297723798377

Hmm...pokud finální produkt budou mít o své příspěvky levnější, tak budiž.

0/0
16.2.2015 12:29

J43a61k35u93b 63K67ý77z66l 1909525889767

To je snad věc těch co přispěli, jsou to jejich peníze.

0/0
16.2.2015 12:32

V20á14c88l14a98v 30Š66u77b61r93t 9907873298887

To by byla, pokud by měli úplné informace. Pokud ale předpokládali, že to dávají nějakým nadšencům, ale ve skutečnosti podporovali mamonáře Bakalu, pak byli uvedeni v omyl. Já nevím - myslím, že většinou se přispěvatelům aspoň něco sleví, dostanou dárek a pod. Jinak mi to ale jde proti smyslu crowdfoundingu majícího z drobných darů podporovat projekty, které by jinak nemohli vzniknout. Ne podporovat finanční skupiny a investory v pozadí, kterým se chce ušetřit.

0/−4
16.2.2015 12:39

K41a91m37i12l 19P63y72t19e46l33a 8782700731279

Zda se, ze o tom opravdu nic nevite. Ale porad melete svou, i kdyz vam to pan Kostka alespon v kostce vysvetlil.

Nenechavejte se svou nenavisti k Bakalovi tak zaslepovat.

+5/0
16.2.2015 12:49

V65á51c88l30a20v 17Š10u83b24r15t 9807223798847

Nemusíte se hned rozčilovat: právě proto píši "pokud". Jestliže to věděli, to další pochopitelně neplatí. I když máte pravdu, že Bakalu rád z dobrých důvodů nemám:-)

0/0
16.2.2015 16:54

V83á58c81l35a75v 36R69y11š27a44v52ý 6868284462101

Tyhle informace nebyly tajné. Nic o tom nevíte. Přečtěte si blog Warhorse a možná to pochopíte. Bez Bakaly by ta hra pravděpodobně vůbec nevznikla....

+4/0
16.2.2015 12:59

V40á26c98l75a66v 16Š88u51b71r26t 9947193798587

Neříkám, že vím. Ale souhlasím pouze s tím, co napsal pan Kýzl: měli úplné informace a na základě nich přispěli. Potud je to v pořádku. Nicméně to nic nemění na tom, že Bakala ušetří za vývoj hry, kterou potom pravděpodobně prodá za tržní cenu. A problém stále vidím v tom, že Bakala by na vývoj hry peníze měl i jinak, ale nezaplatil by je, pokud by část nákladů neuhradili sami budoucí hráči (jestli jsem to dobře pochopil). Potom by se choval jako businessman maximalizující zisk, což bych považoval za zneužití crowdfundingu z jeho strany, ledaže by Bakala jejich peníze budoucím hráčům, kteří na vývoj přispěli, vrátil (třeba formou slevy při prodeji). Osobně sice pochybuji, že by se k něčemu takovému chystal, ale pokud ano, mile by mě překvapil:-)

0/0
16.2.2015 17:13

T14o65m21á97š 84P88o68l76i93š10e51n11s64k34ý 7549767336877

Tato informace nebyla tajná a lidé co přispěli pár stovek dostanou kompletní hru která bude poté při normalním prodeji stát více.

0/0
16.2.2015 13:28

J63a82r82o87m80i45r 22C78e94r16m20a18k 7799274888512

Bakala na vyvoj te hry da minimalne desetkrat vic, nez se vybralo na Kickstarteru.

0/0
16.2.2015 17:26

K22a77m41i87l 43P56y41t62e31l97a 8332650501649

Samozrejme, ze to tusili. Aspon ti, co dokazou cist.

+2/0
16.2.2015 12:47

J44a54r16o51s30l66a82v 22T56a37l40á18c25k25o 9722715926757

Sedací batoh je vynález? Již před cca deseti lety prodávala firma Burton batoh s integrovanou stoličkou. Také je zajímavé, že pan Přibáň na svou další výpravu shání peníze přes crowdfunding - nebylo několik dokumentů z jeho výprav vysíláno (a tedy i prodáno) skrz různé komunikační kanály. Představa, že například Jakub Vágner shání na své výpravy, jimiž se živí, peníze tímto způsobem...nebo pánové z Top Gearu...

+1/0
16.2.2015 12:16

P95e92t65r 13N37e62c78h94a45n77i98c53k37ý 7523306598570

Až na to, že ty filmy a seriály na sebe nevydělaly. Navíc on je v tom crowfundingu taky "prodával" a určitě bych to neporovnával s Top Gearem, který spíš ukazuje jak plýtvat penězi.

0/−1
16.2.2015 12:27

M61i48c54h54a58l 11P62a38v76l62á52t 9513703564619

A.L.I.C.E. ma "integrovanou stolicku" uz desitky let. A i bez crowdfundingu. ;o)

0/0
16.2.2015 16:33

K28a46r25e81l 78N41o27v52o71t34n31ý 4156220135105

Nějak jsem nepobral ten komentář u Dominiky. Píše se tam: "Zajímavé je, že Dominika nezanevřela ani na cestování ani na crowdfunding"

Proč by jako na něj měla zanevřít, když v odstavci na tím se píše: "vybraná částka výrazně překročila požadovaných 60 tisíc..." Nějaké divné, ne?8-o

+3/0
16.2.2015 12:03

P87e87t64r 66N21e32c47h31a46n91i12c74k59ý 7103356528740

Jen se novinář neumí vyjadřovat, víc bych za tím nehledal :-)

+2/0
16.2.2015 12:28

M30a47r34e90k 37Z47a80h26r43a95d81i29l 6374959505341

Čili nejúspěšnější nejsou trabanti, ale Kingdom Come...

+1/0
16.2.2015 11:47

D76a74v64i85d 13H44e38l80l24e77r 6896753650666

V mezinárodním měřítku ano.

V čistě česko-slovenském jsou nejúspěsnější trabanti.

+1/0
16.2.2015 11:59
Foto

P51a46v80e55l 83P73o77d18e60š49v83a 5499777369

český projekt, který vybral nejvíce peněz je Kingdom Come. Bylo by ještě zajímavé zjistit, kolik peněz na tento projekt pochází od čechů.

+2/0
16.2.2015 12:01

P65a11v19e94l 61P49o82n35c69a66r 1703844192537

iirc 17%, coz je dost.

+3/0
16.2.2015 12:47

V14e59r76o53n44i47k80a 21Š76k56v67á23r25o12v62á 5661110246236

Zajímalo by mě, co se děje s darovanými penězi, pokud si je autor projektu vybrat nemůže, protože nedosáhl alespoň těch 50%, jak je uvedeno v článku.

0/0
16.2.2015 11:38

D67a93v24i26d 82K26a75č24í84r97e63k 1346420118918

Dle startovače se vrací zpět připěvatelům

+2/0
16.2.2015 11:42

J78a88n 10P82e30t63r37u83s 2842925257211

"vrátí" se lidem zpět. to je právě ta genialita crowdfundingu - vaše peníze jsou použity jen v případě, že se jich nasbírá dostatek, což zároveň znamená, že má projekt i dostatečně širokou podporu od veřejnosti

+3/0
16.2.2015 11:43

V54á63c17l27a17v 38Š62u90b62r89t 9437923378687

Ano. Osobně si myslím, že by to mohlo mít daleko širší využitelnost, než jen (hlavně) na umělecké projekty. Například rodiče v obci (městě) hledají, kam dát dítě do MŠ a takto by mohli financovat investiční náklady. Ty by se jim potom vracely formou levnějšího školného. Samozřejmě jednalo by se o vyšší částky, takže by asi muselo dojít i na nějaké garance a pod.

0/0
16.2.2015 12:27

P32e95t22r 22N31i34v22n33i32c73k65ý 3282934595407

No vidíš, máš nápad - tak se do něj pusť.

Radilů, kteří říkají, že někdo JINÝ by měl dělat něco, co jsem vymyslel já, takových je...

+1/0
16.2.2015 14:53

M20a38r33e67k 14S31e60l76i80n56g94e79r 5199387876556

Uz jsem se bal, ze autor clanku zapomnel na Kingdom Come. Ale nakonec jsem se dockal. :-)

0/0
16.2.2015 11:10

A17l54o61i40s 41S70t71a70r89ý 3979309417432

Zajímalo by mě, jak je to u nás z hlediska legislativy (hlavně té daňové). Podle mě by to byl zajímavý námět na článek. Tipnul bych si, že na něco takového naše legislativa není připravena a že aby se příjemci peněz chovali tak, aby jí vyhověli, tak že by to mohl být docela pěkný opruz.

0/0
16.2.2015 10:57

B61e87n 44P13a59v51k60a 1207343327461

Tak jasně, vesele se přes to dají prát třeba peníze. Na druhou stranu je to business, jako každý jiný. Vy přispějete, je to příjem pro firmu. Firma vám za to v budoucnu dá produkt, je to náklad. Příjem - náklad se normálně zdaní.

Horší je to u fyzických osob. Tam to hlavně ale smrdí nedovoleným podnikáním a to je v gesci živnostenského když tak.

0/0
16.2.2015 11:30

E71r28i41k 65D36r54a12g93o43m28i58r72e41c28k98ý 2481663627779

Je to normální prijem. Není tam co vymyslet. Z daňového hlediska je vcelku jedno od koho to mate

+2/0
16.2.2015 11:32

A16l10o29i43s 29S67t60a76r59ý 3869369447822

Tak si třeba vemte ty s tím Trabantem. Najednou vyberou víc jak melouna, tudíž jsou z nich automaticky plátci DPH nebo ne? Nemyslím, že to by bylo něco, po čem na začátku toužili.

0/0
16.2.2015 13:45

E32r24i67k 22D39r16a43g44o94m36i96r25e12c25k12ý 2831603127939

tak zrovna na tomhle bych spíš řekl, že vydělají (DPH)

0/0
16.2.2015 14:21

A57l55o26i45s 52S84t22a96r74ý 3779529167172

Jak by na tom mohli vydělat? Tam maximálně nula od nuly pojde. A i kdyby se na tom dalo vydělat, tak se mohou stát plátci DPH dobrovolně i s malým obratem.

Ale to DPH byl jen příklad. Mě totiž v tomhle případě nejde na rozum, co je plněním. Oni vlastně žádné plnění neposkytují, jen vybrali dary na provedení svého snu (možná jediné plnění, které v budoucnu poskytnou, je dokument z cesty). Takže o tom byl můj původní dotaz. Co to je, když se vám prostě podaří vybrat formou malých darů významnou částku na něco, z čeho se dále neposkytuje žádné plnění. Vlastně se nejdená o podnikání. Je třeba kvůli tomu založit neziskovku? Nebo stačí jenom zaplatit darovací daň? Atd.

0/0
16.2.2015 14:37

E82r74i50k 27D60r85a19g59o28m42i20r73e32c27k26ý 2521583927979

ale oni se tím živí. Min. Dan Přibáň ano. Kdyby to byla neziskovka, tak se plátci DPH nestávají. Pokud to získávají jak dar (to mi není úplně jasné jak to tam mají), tak jenom odvedou daň a DPH se nekoná. Zato si mohou odečíst DPH ze vstupů. Výstupy mají film, seriál a podpůrné produkty

0/0
16.2.2015 15:27

K83a41r86e36l 16M78a24r36e27k 5195682663512

roste?:)

crowdfunding roste a padá s obsahem, s nabídkou. Pokud nebudou zajímavé projekty žádný rádoby crowdfunding nebude...

+4/0
16.2.2015 10:11

P84e33t73r 92N44e39c23h15a71n30i66c95k54ý 7263846538320

Objevují se tam projekty, o které je zájem a tak roste

0/0
16.2.2015 12:30

J67a54n 42H85l88a77v73a68t34ý 7909962577238

Nepochopím, jak nahrání studiového alba může stát půl mega. Navíc nahrání alba pro profi skupinu. Osobně znám pár kapel, co toto  zvládli za (když to přeženu) pár desítek tisíc. teda pokud do toho budou dávat Symfonický orchestr, tak možná, ale jinak to je dobré šméčko.

0/0
16.2.2015 9:53

O88n38d46ř86e24j 10Č93a79p47k47a 6271871803174

Pokud vezmu profi studio, mastering, návrh obalu... celkem tomu věřím. Když někdo nasype desítky miliónů do studia, chce je taky někdy zpátky.

Když budu mít nějakou garážovku a všechno si zařídím sám (levné studio, namixuje to kamarád doma na počítači, jiný kamarád co fotí mi udělá obal), tak se samozřejmě dostanu výrazně níž.

0/0
16.2.2015 11:17

J75a52n 25F29r40o76l47í34k 6446410505884

Já jsem zase nepochopil jak může navýšení zábradlí kvůli sebevrahům na Nuselském mostě stát sto milionů. ;-D

0/0
16.2.2015 11:40

L70u85d16ě91k 69R57á27j48e98c48k37ý 7818207890134

Pokud se nemýlím, tak jsou v tom vždycky započteny i odměny - tzn. lisování, pálení, potisk CD, výroba dalších produktů (pokud jsou tam třeba trička? - nevím, do odmě jsem nekoukal), distribuce, atd. Pokud je to pro pár tisíc lidí, tak to vyskočí.

+1/0
16.2.2015 11:50

L76u75d62ě88k 16R87á23j86e98c66k78ý 7658467970634

Ostatně, spousta amerických kickstarterů první generace dost selhala na tom, že neuměli odhadnout náklady - ohromný úspěch, ale pak měli sto tisíc lidí, kterým museli zaplatit poštovné pro jejich odměny (protože na něj zapomněli nebo nastavili nízko) a poté co poslali odměny najednou zjistili, že vybrané fondy jsou takřka na nule.

+2/0
16.2.2015 11:52
Foto

P93a14v45e34l 39P17o72d54e76š68v69a 5419177379

Vidím, že jedno z nejúspěšnějších témat na sbírání peněz je "zaplaťte mi dovolenou".;-D

+16/−6
16.2.2015 9:46

D24a43v19i50d 73K70a58č80í51r44e10k 1566980178358

žádnou dovolenou v nabídce 10 nejúspěšnějších nevidim Rv

+2/−3
16.2.2015 11:43

P90e90t79r 50N45i53v32n45i84c60k95ý 3142304845297

Co ty trabanty?

+2/−1
16.2.2015 14:54

D45a56v16i59d 83K33a68č24í72r36e15k 1236620118348

To neni dovolena. Kdyby jeli Land Cruisery s podporou stabu tak ano je to dovolena ale s trabanty to je dost tvrde. Nekdy si puste treba afriku. A vlastne vam nic nebrani to udelat stejne ci jeste lepe. Lepsi nez blbe kecat

+2/−1
16.2.2015 15:41

M81i17c65h29a85l 77T88o89m71i82n91s96k33ý 9891765667374

Vše jde jen na soukromé záliby a zálibu několika jedinců.

:-/

Daleko zajímavější jsou crowdfundingové projekty které mají za cíl udělat studii na lék, kterému již vypršela patentová ochrana původně na jinou indikaci. Existuje řada léků s propadlou patentovou ochranou kde se kvůli propadlé patentové ochraně nevyplatí farmaceutickým firmám tento lék Evropskou unií a FDA požadovaných 6 let testovat v klinické studii na stovkách nemocných. Pokud by totiž nějaká firma tuto studii zaplatila a zjistilo by se, že lék opravdu léčí, tak by ho začala vyrábět konkurence.

A takových léků a různých látel, které mají propadlou patentovou ochranu a má se za to, že mohou léčit se nesmějí prodávat díky tomu že na ně není klinická studie existují stovky.

+3/0
16.2.2015 9:04

M95i31c98h53a50l 49T32o11m31i75n17s23k39ý 9401685437594

A nejsou to jen léky na nemoci jako je Parkinson, Alzeheimer, Roztroušená skleróza, rakovina, ale jsou to i léky na mnohem vzácnější nemoci, do kterých se už vůbec farmaceutickým firmám nevyplatí investovat.

http://www.burrillreport.com/article-crowdfunding_early_stage_drug_development.html

Takový crowdfunding již pomohl desítkám dětí s dříve nevyléčitelnými nemocemi. A má stále velký potenciál pomoci lidem s mnoha dalšími nemocemi.

O takovém crowdfundingu by jste měli psát.

+1/0
16.2.2015 9:13

P77a87v47e11l 98T51r56u65k44s75a 3913357442343

Nehci zpochybňovat bohulibost výzkumu léku, ale crowdfunding je podle mě o něčem jiném.

Třeba na Startovači mají v podmínkách - "Projekt, který má jasně definovaný cíl (např. natočení krátkého filmu) a dobu, kdy bude dokončen (max. 18 měsíců od obdržení financí)" ... a to u výzkumu léků garantovat nejde.

0/0
16.2.2015 9:17

M69i76c26h41a12l 80T41o67m43i27n63s11k81ý 9751415517324

Předem definovaný cíl je, že bude dokončena klinická studie na předpokládaný lék (který svou účinnost ukázal například na myším modelu).

A když se u člověka účinnost neprokáže, nebo bude mít závažnější vedlejší účinky než vzácná nemoc tak smůla. Ale aspoň lze odškrtnout slepou větev jako prozkoumanou.

Taže garance, že klinická studie proběhne. Bez garancí že výsledky budou pozitivní.

+3/0
16.2.2015 9:32





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.