Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

České dráhy oživují autobusové linky, začnou jezdit do Krakova

České dráhy po roce a půl opět zkusí provozovat komerční autobusovou meziměstskou linku. Od března spojí Ostravu s Krakovem autobusem, stejnou službu už nabízí soukromí dopravci. Dráhy ale odmítají, že by je kopírovaly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M66a62r39t69i46n 40K83o14p49á15s75e13k 9283490489654

Ať se někomu ČD líbí nebo ne, mají několik výhod. Na trase bude platit mezinárodní železniční tarif, což rozhodně nelze napsat o stávajících konkurentech Leo Express a Tiger Express, který jezdí pro zákazníky Regiojet.

ČD budou vyjíždět z Ostravy hl. n. přímo ze zastávky určené pro autobusovou dopravu. Leo vyjíždí z Bohumína a Tiger Express je kapitola sama pro sebe. 

ČD budou přijíždět na autobusové nádraží do Krakova. Leo tam přijíždí také, ale do Katovic jezdí na menší bus plac, ze kterého vyjíždí i Polski Bus (je to pro něj levnější), na "hlavní" autobusové nádraží nezajíždí. Ale to je také v pořádku, protože jak ČD tak Leo jezdí na regulérní autobusové zastávky, tedy mají všechna potřebná povolení a licence a za vjezdy musejí i platit, tak už to chodí.

Stávající téměř monopolní konkurent Tiger Express působí odlišně. Autobusy nemá, či přesněji jezdí pro něj dva pronajaté autobusy Mercedes pro 22 osob, zbytek obstarává pronajatými dodávkami Renault Traffic pro 8+1 míst. To také znamená, že jej příliš oficiální zastávky netrápí, protože stojí kdekoli, kde za to nemusí platit a zákazník si jej prostě musí najít. Jak je možné, že "oficiální linka" stojí na parkovišti u Kauflandu, kde zastávka není a proplétá se tam mezi vozidly nakupujících, nebo na jižním nástupišti žel. st. Svinov, kde mají stát jen taxíky a osobní vozidla, by mělo být věcí úřadů. 8-o  Podobně v Polsku stojí zcela mimo zastávky s výjimkou Krakova, kde mají parkovací místo. V Katovicích stojí v centru v zóně pro místní obyvatele a bez označení zastávky, protože by ji tam nikdo neschválil. ;-O

Za sebe konkurenci vítám. Když polské dráhy nechtějí vlaky do Krakova, autobus je skvělým řešením, navíc rychlejším. R^

+3/0
18.2.2015 12:51

T52o41m68á33š 69N15o25v79á29k 2318236593414

Mezinárodní tarif je dneska zcela minimálně využívaný. To má být výhoda?

Tiger Express přežívá jen díky spolupráci s SA. Motivaci Jančury moc nerozumím. Zcela nepohodlné mikrobusy, neustále se měnící "zaměstnanci". Přesně tak, jak můžou dostat licenci, když nemají ani pořádné zastávky.

Leo má naopak velice příjemné posádky, skvělé busy, LTE internet a nakonec dobrou cenu. Za mě určitě jen a jen výhody.

Jo a Katowice mají jen jedno malé poddimenzované bus nádraží. Jezdí tam Leo, PolskiBus a ostatní dopravci. Tiger Express zastavuje v nějaké boční ulici...

+1/−3
18.2.2015 15:18

R42a13d34e84k 16J88a80n16a18t64a 9365266814162

Nemáte tak docela pravdu. Cestující jedoucí na mezinárodní tarif tvoří 10% přepravního výkonu, ale 28% tržeb z jízdného. To se nedá vysvětlit jinak, než si většina těchto cestujících opravdu kupuje plný tarif, tak jak je prodáván v zahraničí, případně jízdenky Interrail/Eurail. Ten autobus už teď je vidět v jízdních řádech na stránkách DB, narozdíl od busů LE. A výhoda to je, protože v obchodu není umění prodat zboží levně každému, ale dokázat přilákat bohaté a skásnout je více, slevu dát jen chudým. Předpokládám, že chudí Češi budou podchycení nějakou levnou "Včasnou jízdenkou", která bude v prodeji pouze v e-shopu ČD, nikoliv v běžných zahraničních rezervačních systémech - tak jak je to dnes u ostatních spojení do zahraničí.

Motivaci Jančury nemusíte rozumět. On dělá spousta věcí nelogicky, protože prostě chce. Několikrát prohlásil, že klidně bude na určité lince dlouhodobě prodělávat, že mu je to jedno.

+2/0
18.2.2015 16:35

T63o51m71á56š 27N36o25v63á73k 2278576643604

Přesně tak, 10% přepravního výkonu. Jenže ČD produkt neumí prodat. IC Bus je spoustu let stavěná značka, která má dobrou image. Spojení jednou denně není moc užitečné. Dál nebude business klientela, to znamená, že číslo bude ještě mnohem menší.

Stačí si vzít náklady na bus, poplatky na vjezd na nádraží, dálniční poplatky atd. Leo musí svůj produkt těžce dotovat. Už sem tím jel několikrát úplně sám.

Nevěřím, že linka přežije dál než rok...

0/−2
18.2.2015 16:43

R47a59d49e24k 27J33a71n17a12t50a 9285226594672

"Jenže ČD produkt neumí prodat."

Soudíte teď, když bus vyjede 1. března?

"Spojení jednou denně"

Tak asi není problém zavést tech busů jich víc. IC Bus do Norimberka taky začínal na méně spojích.

"Dál nebude business klientela"

To nevadí, protože do Krakova je docela vysoká poptávka turistická. Noční vlak je v sezóně posilován až na 5 vozů. Že by se ve dne nezaplnil jeden bus?

"Stačí si vzít náklady na bus, poplatky na vjezd na nádraží,"

Vše je nižší než náklady na vlak. A od cizinců vybírá se mezinárodní vlakové jízdné, od Čechů akční jízdenka za jízdné pravděpodobně podobné jiným autobusovým dorpavcům ...

+1/0
18.2.2015 17:03

T59o43m 76J42u17r86e98č61k37a 6575742945335

Nejen v sezoně, už teď v únoru jezdí Silesia docela plná.

0/0
18.2.2015 17:22
Foto

P25a78v38e16l 37M51a37k43o55v68e49c 8198925201

Ještě by ČD měly vyzkoušet leteckou (nebo lodní?) dopravu...:-). Když to ČSA, a.s. fakticky zabalila.  Daňový poplatník utáhne i jiné experimenty...

0/−1
18.2.2015 12:02

M97a61r10t53i44n 66N68o65v30o95t84n50ý 3776606851314

"Daňový poplatník utáhne" - daňového poplatníka tyto projekty nestojí ani korunu, ČD od státu na ně nic nedostane.

Autobusovou dopravu ČD v minulosti provozovalo a běžně ji využívá i při výlukách, takže to není nic avláštního, že to chtějí zkusit.

+1/−2
18.2.2015 14:10
Foto

P91a48v31e10l 56M37a72k44o89v70e31c 8338135741

ČD, ČEZ,ČSA a podobné státní firmy "vyrobily" za posledních 25 let nejvíce milionářů a některé dokonce i několik miliardářů. A daňového poplatníka to nestojí ani korunu? Odkud se asi ty miliardy vzaly? Přitom úroveň jejich služeb je často tragická a s výjimkou ČEZ nikdy svým majitelům (České republice) nepřinesly do rozpočtu ani korunu...:-(

0/−2
18.2.2015 14:22

M36a32r24t76i10n 10N37o13v40o38t63n59ý 3576426301854

Nemáte pravdu. ČD přinesly státu hromady miliard v době, kdy se jim stát nenamáhal hradit dopravu, kterou si u nich objednal. A docela by mě zajímalo, které miliardáře podle vás vyrobily ČD :-P

+1/0
18.2.2015 19:38
Foto

P72a75v57e34l 75M10a87k91o62v70e87c 8648625721

Kde jsou ty "vaše" miliardy? Nějak jsem je jako občan a daňový poplatník nepocítil...Celé "podnikatelské" klany kolem ČEZu, bývalé Škody Plzeň, atd. Jména jako řebíček nebo žalud Vám určitě nic neříkají...:-(

0/−1
19.2.2015 9:30

R44a45d62e55k 68J62a36n10a59t85a 9935886184912

Ty miliardy přinesly ČD státu tím, že provozovaly v 90. letech osobní dopravu takříkajíc "bez nároku na honorář", částečně financovanou ze zisků nákladní dopravy (které tehdy byly, protože měly celý trh), částečně z narůstání vnitřního dluhu (neinvestovalo se, neobnovovalo se, žilo se z podstaty, vozidla jen stárla).

"řebíček nebo žalud" u toho ještě vůbec nebyli. Naopak jedním z hlavních přínosů "žaluda", je to, že stát si něco po ČD konečně oficiálně objednal a začal za ní platit.

+2/0
19.2.2015 10:20
Foto

P46a96v78e40l 24M14a96k54o75v77e97c 8368445311

Asi máte problém s porozuměním psaného textu...Odpovídal jsem na váš dotaz ohledně "výroby" milionářů, a řebíček s žaludem (a jiní) u toho (myšleno ČD) byli...

0/0
19.2.2015 11:40

J23a39n21a 71N49o66v92o28t95n12á 4735672599713

To je hrozně fajn, že se autobusem dostaneme do Krakova, do Vídně a já nevím kam, ale např. některé vesnice v naší republice jsou bez veškeré dopravy. Nejede tam ani autobus, ani vlak. A tak k dceři šlapu pěšky 7km od nejbližší zastávky autobusu :(

+1/−1
18.2.2015 11:24

R25a71d40e86k 90J94a55n65a90t57a 9505586754882

Vaše stesky jsou pochopitelné, ale mimo téma.

Tenhle autobus Ostrava-Kraków je komerční linka - tj. je předpoklad, že si na provoz vydělá z jízdného, pokud by se tento předpoklad nenaplnil, bude po čase zrušen. Kraków má 760 tisíc obyvatel a je to turisticky nejzajímavější polské město.

Zatímco vaše vesnice je menší a turisty nezajímá. Žádný dopravce tam proto komerčně jezdit nebude. Takže se obraťte na své zástupce, které jste si zvolila do vedení vašeho kraje, aby vám ten autobus objednali.

+2/0
18.2.2015 12:01

J69a83n 56V42a27l14o86u30c73h 6312487518980

Spíš bych ocenil, kdyby se ČD konečně vykašlaly na lokálky táhnoucí se kus od vesnic (podle toho, jak měli sedláci v 19. století polnosti) a odjezdili autobusy (zákazníku blíže) tyto relace. Levněji, většinou i rychleji a komfortněji. A dokud nedokáží jednoznačně přiřadit jízdenku ke konkrétnímu spoji (tedy nedokáží určit, kterým spojem jelo kolik lidí), jsou řeči o "nedotované komerční lince" jen pustou teorií.

+1/−1
18.2.2015 10:25

T28o10m76á66š 55N53o34v39á13k 2478206443494

SŽDC vlastní infrastrukturu, ČD provozuje objednané vlaky a kraje platí. Logicky se tedy jedná o kraje, které se musí rozhodnout.

+3/0
18.2.2015 10:47

R75a56d48e63k 31J90a89n13a57t22a 9545406504552

Kterým spojem jezdí v průměru kolik lidí je známo, sice ne přímo z prodaných jízdenek, ale na základě statistik z pravidelného sčítání (podobně se to dělá např. v MHD v Praze).

Stať o lokálkách je irelevatní, ČD jezdí na takových tratích proto, že je to objednávka, zakázka pro kraj, ne z vlastního rozhodnutí.

0/0
18.2.2015 12:05

V84l94a97d18i47m49í94r 36H65o24u90z94a14r 6500596654450

dráhy neví co roupama

+1/−1
18.2.2015 6:47

M45i97r77o37s39l80a20v 10Z57i61k94m69u87n31d 7359153974493

Z článku především vyplývá, že jeho autor má problémy s českým pravopisem a slohovou srozumitelností textu ...

hodnocení NEDOSTATEČNÁ ... neboli známka 5

0/0
17.2.2015 17:21

P43e15t39r 71N94e53c48h90a34n71i36c85k48ý 7533916758180

Bus bude stavět i na letišti, to je velké plus pro cesty Ryanair. Já bych byl pro zavedení ČD busů nebo mikrobusů tam, kde se vyškrtne vlak v lokálce a nahradí busem. Dnes když kraj škrtne vlak na lokálce, tak jej nahradí nějakým místním bus dopravcem, který o tom, že tam někde jezdil nějaký vlak ani nemá ponětí, neuznává jízdenky a už vůbec mu nic neříká něco jako návaznost, busem jezdí najednou ještě míň lidí, kraj se diví a zruší i ten bus. Kdyby místo toho jezdil ČD bus, který by byl na vlakových tabulích, v IDOS ve vlakové části, věděl by o něm výpravčí a platily by v něm všechny jízdenky ČD, tak komfort zůstane zachován za menší peníze.

+3/−1
17.2.2015 17:20

T42o71m27a54s 24N86o18v89o86t10n66y 3771916658889

A on ČD někdo brání to takto provozovat? Navrhovat to obcím, krajům?

+1/0
17.2.2015 18:34

P16e11t26r 60N16e72c12h33a88n48i56c47k72ý 7713226518760

Nebrání, ale musí být vůle, musí být vůle i od toho kraje. Vůle úředníka pro zachování kvality spojení lidem, kteří ho platí ze svých daní. ČD si na to můžou i nějakého toho lokálního dopravce najmout.

0/0
17.2.2015 18:36

J21a22n 91S42ů80r93a 4295273303812

Takže přeprodej služeb. A není výhodnější pro kraj si toho dopravce najmout přímo bez marže pro Nábřeží?

0/0
17.2.2015 23:07

R17a53d80e23k 41J16a46n79a47t36a 9415696444392

Je, ale většina krajů projevuje organizační neschopnost v zajištění věcí, co dopravní dopravní systém potřebuje - návazností, společného tarifu, společného dispečinku či jednotných informací o poloze spojů pro cestující. ČD+SŽDC tohle mají.

0/0
17.2.2015 23:28

H48o37n15z66a 49K44a27r74á57s88e65k 1795721562348

Což je chyba toho objednatele, že si nezajistil takový systém, aby se čekalo na přípoje/byly uznávány jízdenky.

Při aplkaci této logiky by ČD musely jezdit na všech autobuových linkách.

Výpravčí SŽDC, s. o., může/nemůže vědět o autobusovém spoji (z hlediska jeho čekání/nečekání na vlak) úplně stejně, ať už je dopravcem toho autobusového spoje kdokoliv.

0/0
17.2.2015 18:57

P16e96t42r 84N90e94c78h17a35n25i40c36k91ý 7743246458510

A co ten BUS co jezdil z F-M nebo teď do Krakowa? Nejde o všechny busy, ale o ty, které nahradily zrušenou trať, takže lidé nepřišli jen o fyzický vlak, ale i o to být součástí celorepublikové jednotné sítě (jako spojů, tak tarifní) a o to tu jde.

0/0
17.2.2015 18:59

J76o61s93e52f 87T61r76ö85g63l 8429952916576

Společný tarif apod. jsou dobré věci, ale vše je otázka toho, co si kraj objedná a jak si ohlídá, že to dopravce dodržuje. Návaznosti vlaků a autobusů fungují leckde, je běžné, že autobus čeká na případně žpožděný vlak, ale existují i lokality, když v případě zpoždění čeká vlak na autobus.

0/0
18.2.2015 0:13

J60a42r89o54s40l39a97v 83J53o44s68e30f 5792510190174

Inovace v dopravě je dobrá věc. Už se těším na hlášení: Na třetí molo připlouvá rychlíková kánoe ČD z Hradce Králové a Pardubic do Kolína, Mělníka a Prahy, prřístav Holešovice. Přípoj na České Budějovice zrychleným nafukovacím raftem  zajištěn!

+1/0
17.2.2015 17:13

T35o10m42á52š 23N13o21v62á80k 2278446643984

Zajímavá alternativa. Stačí se podívat na úspěch společnosti PolskiBus, která má velice nepohodlné autobusy a dneska už většinu lístků zároveň za celkem draho a zároveň stále plno.

Dávám této ČD lince maximálně rok než to zabalí.

+2/0
17.2.2015 16:14

D36a62v82i24d 77P63r96a46ž46á43k 6844472662326

České dráhy neumějí jezdit po železnici a montují se do silniční dopravy. Je vidět, že je tam spousta zbytečných lidí. Polovičku propustit, přísun veřejných prostředků každý rok redukovat o 20 %

+2/−11
17.2.2015 15:12

J26a34n 31K18o20b67ě77r38s42k62ý 1480436571313

To je blbost, naopak ČD mají pokud vím nedostatek strojvedoucích. A mimochodem i DB provozují vedle železniční i autobusovou dopravu.

+9/0
17.2.2015 15:15
Foto

A36l72a22n 93Ř42e83p27k81a 4855156

Jasně, a konkurence po železnici umí snad jezdit lépe? ;-D

+5/−1
17.2.2015 15:15

O12t86a21k70a87r 65F56u15k56a 8791933371584

ano, umí

+2/−3
17.2.2015 15:18

T19o34m 96J31u97r30e29č75k44a 6165752195735

Třeba tím, že třeba LE jezdí bez záloh a každou chvíli zruší spoj a lidem to nedá ani včas vědět?

+10/0
17.2.2015 15:23
Foto

A31l89a15n 82Ř15e44p48k26a 4155326

Vážně? Nějak jsem si nevšiml;-D A kafe s novinami zdarma není lepší ježdění, to je jen úplatek v ceně pro zákazníky aby nebrblali když se něco pokazí :-)

+5/0
17.2.2015 15:56

K55a16r49e75l 15Ř43e86h76á36č97e23k 9122690451622

Umí tak, že Regiojet je s přehledem nejzpožděnější dopravce.

+2/0
18.2.2015 6:44

M28a60r65t39i67n 80N45o60v24o43t66n98ý 3726746591884

"neumějí jezdit po železnici" - a to se projevuje jak? Ta poslední věta už je úplná blbost. Evidentně vůbec nemáte tušení co je to veřejná doprava.

+5/0
17.2.2015 15:15
Foto

A42l14a11n 50Ř25e58p53k23a 4425576

Jen škoda, že ty časy busů ČD z Ostravy do Krakova jsou téměř shodné s těmi od LE... Tím pádem to není na jednodenní výlet.. t.j.ráno z Ostravy tam, večer zpět, do Prahy to hodně lidí dělá stejně a to je cesta delší než 2 hodiny ;-) 

A Novotný se vzteká jak malé dítě (nebo jak Jančura? :D), kterému berou hračku.. 

Má snad Tesco připomínky, když vedle něho otevřou Kaufland a ten mu bere zákazníky? A i kdyby mělo, tak je mu to prd platné, takže dráhy si můžou zřídit kam chtějí.

+7/0
17.2.2015 15:07

T38o48m 20J59u28r29e69č29k85a 6825812855475

Ráno tam jede R Silesia, která je v Krakově v 7.

+1/0
17.2.2015 15:09

T51o20m54á34š 41N48o43v23á12k 2768196793974

To je fakt použitelné spojení... Chápu, že s režijkou se dá určité nepohodlí vydržet, ale platící cestující má poněkud vyšší nároky.

0/0
18.2.2015 10:48

O67t93a47k69a17r 51F96u20k51a 8951503641254

odborník jak se patří. co na tom, že jako rozmazlený fracek řvou právě ČD, když LE i RJ požadují liberalizaci veřejné dopravy. Ťok s tím chce začít, ukáže se konečně jak má silné zázemí, vzhledem k tak silné lobby, jakou mají ČD.

0/−1
17.2.2015 15:16

T46o39m 53J87u75r17e55č66k59a 6395692335215

A proto když Novotnému má začít jezdit na lince do Krakova další konkurent, tak brečí jak fracek, že ho mají zakázat. ;-D;-D

+2/0
17.2.2015 15:33
Foto

A74l97a44n 36Ř71e11p78k29a 4615746

ČD nejsou proti otevírání trhu, ovšem je třeba nastavit stejné podmínky pro všechny. Navíc současný ministr dopravy rozjel tendry a vykašlal se na vzájemné uznávání jízdenek mezi dopravci, takže nakonec v tom může být pěkný guláš pro cestující. Já nechci v každém vlaku si kupovat nový lístek, chci si koupit jeden a tím jet v celé železniční síti (dopravci si to pak už mezi sebou rozdělí) Rv

+4/−2
17.2.2015 15:55

V81a25c75l39a88v 36H98a23j14e68k 3266129149

Pravděpodobně je takovéto řešení i v rozporu se zákonem o drahách popř. jeho prováděcí vyhláškou (přepravní řád..).

0/0
17.2.2015 16:00

H68o23n11z11a 34K41a17r63á76s46e95k 1765971752258

Jojo, to odboráři řvali jako tur s větami typu "rovné soutěžní podmínky budou poté, co ČD dostanou bokem 20 mld. Kč,protože o tuto částku jsou podfinancovány". Stejní lidé řvali i ve chvíli, kdy tam to uznávání (placených) jízdenek být mělo. I když uznávám, že nekceptování jízdenek mezi dopravci v dotované dopravě je chyba.

0/0
17.2.2015 19:01

K34a48r85e95l 84S63t70r71ž10a76n65o39v60s25k65ý 1638945715

Když drahám někam chybí spojení, neměly by tam vypravit vlak?

0/−3
17.2.2015 15:02

T93o74m 22J70u98r54e86č53k20a 6155782785625

Vzhledem k tomu, že na polské straně jsou koleje v takovém stavu, že se tam plahočí sotva čtyřicítkou, tak ani ne.

+4/0
17.2.2015 15:04
Foto

A90l60a83n 88Ř64e82p30k26a 4495976

A proč si tam nevypravil vlak Leo Express, když tam chybělo spojení i jim? ;-)

+1/0
17.2.2015 15:07

M51i10r34o67s12l56a47v 21H81r11u14š14k11a 1120635493415

Spoj byl, ale dlouho nevydržel... viz tento článek: http://miroslavhruska.blog.idnes.cz/c/442700/Vlakem-na-jeden-den-do-Krakova-z-Ostravy-Od-zacatku-roku-nemozne.html

+2/0
17.2.2015 15:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.