Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České dráhy oživují autobusové linky, začnou jezdit do Krakova

České dráhy po roce a půl opět zkusí provozovat komerční autobusovou meziměstskou linku. Od března spojí Ostravu s Krakovem autobusem, stejnou službu už nabízí soukromí dopravci. Dráhy ale odmítají, že by je kopírovaly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M54a57r55t59i41n 23K35o51p14á45s60e93k 9373880469804

Ať se někomu ČD líbí nebo ne, mají několik výhod. Na trase bude platit mezinárodní železniční tarif, což rozhodně nelze napsat o stávajících konkurentech Leo Express a Tiger Express, který jezdí pro zákazníky Regiojet.

ČD budou vyjíždět z Ostravy hl. n. přímo ze zastávky určené pro autobusovou dopravu. Leo vyjíždí z Bohumína a Tiger Express je kapitola sama pro sebe. 

ČD budou přijíždět na autobusové nádraží do Krakova. Leo tam přijíždí také, ale do Katovic jezdí na menší bus plac, ze kterého vyjíždí i Polski Bus (je to pro něj levnější), na "hlavní" autobusové nádraží nezajíždí. Ale to je také v pořádku, protože jak ČD tak Leo jezdí na regulérní autobusové zastávky, tedy mají všechna potřebná povolení a licence a za vjezdy musejí i platit, tak už to chodí.

Stávající téměř monopolní konkurent Tiger Express působí odlišně. Autobusy nemá, či přesněji jezdí pro něj dva pronajaté autobusy Mercedes pro 22 osob, zbytek obstarává pronajatými dodávkami Renault Traffic pro 8+1 míst. To také znamená, že jej příliš oficiální zastávky netrápí, protože stojí kdekoli, kde za to nemusí platit a zákazník si jej prostě musí najít. Jak je možné, že "oficiální linka" stojí na parkovišti u Kauflandu, kde zastávka není a proplétá se tam mezi vozidly nakupujících, nebo na jižním nástupišti žel. st. Svinov, kde mají stát jen taxíky a osobní vozidla, by mělo být věcí úřadů. 8-o  Podobně v Polsku stojí zcela mimo zastávky s výjimkou Krakova, kde mají parkovací místo. V Katovicích stojí v centru v zóně pro místní obyvatele a bez označení zastávky, protože by ji tam nikdo neschválil. ;-O

Za sebe konkurenci vítám. Když polské dráhy nechtějí vlaky do Krakova, autobus je skvělým řešením, navíc rychlejším. R^

+3/0
18.2.2015 12:51

T91o66m45á51š 80N84o48v42á45k 2308726583144

Mezinárodní tarif je dneska zcela minimálně využívaný. To má být výhoda?

Tiger Express přežívá jen díky spolupráci s SA. Motivaci Jančury moc nerozumím. Zcela nepohodlné mikrobusy, neustále se měnící "zaměstnanci". Přesně tak, jak můžou dostat licenci, když nemají ani pořádné zastávky.

Leo má naopak velice příjemné posádky, skvělé busy, LTE internet a nakonec dobrou cenu. Za mě určitě jen a jen výhody.

Jo a Katowice mají jen jedno malé poddimenzované bus nádraží. Jezdí tam Leo, PolskiBus a ostatní dopravci. Tiger Express zastavuje v nějaké boční ulici...

+1/−3
18.2.2015 15:18

R42a86d14e13k 40J57a34n95a63t87a 9525976694152

Nemáte tak docela pravdu. Cestující jedoucí na mezinárodní tarif tvoří 10% přepravního výkonu, ale 28% tržeb z jízdného. To se nedá vysvětlit jinak, než si většina těchto cestujících opravdu kupuje plný tarif, tak jak je prodáván v zahraničí, případně jízdenky Interrail/Eurail. Ten autobus už teď je vidět v jízdních řádech na stránkách DB, narozdíl od busů LE. A výhoda to je, protože v obchodu není umění prodat zboží levně každému, ale dokázat přilákat bohaté a skásnout je více, slevu dát jen chudým. Předpokládám, že chudí Češi budou podchycení nějakou levnou "Včasnou jízdenkou", která bude v prodeji pouze v e-shopu ČD, nikoliv v běžných zahraničních rezervačních systémech - tak jak je to dnes u ostatních spojení do zahraničí.

Motivaci Jančury nemusíte rozumět. On dělá spousta věcí nelogicky, protože prostě chce. Několikrát prohlásil, že klidně bude na určité lince dlouhodobě prodělávat, že mu je to jedno.

+2/0
18.2.2015 16:35

T45o97m68á86š 66N43o54v93á51k 2238286643214

Přesně tak, 10% přepravního výkonu. Jenže ČD produkt neumí prodat. IC Bus je spoustu let stavěná značka, která má dobrou image. Spojení jednou denně není moc užitečné. Dál nebude business klientela, to znamená, že číslo bude ještě mnohem menší.

Stačí si vzít náklady na bus, poplatky na vjezd na nádraží, dálniční poplatky atd. Leo musí svůj produkt těžce dotovat. Už sem tím jel několikrát úplně sám.

Nevěřím, že linka přežije dál než rok...

0/−2
18.2.2015 16:43

R74a67d73e76k 82J70a29n96a28t58a 9165256864752

"Jenže ČD produkt neumí prodat."

Soudíte teď, když bus vyjede 1. března?

"Spojení jednou denně"

Tak asi není problém zavést tech busů jich víc. IC Bus do Norimberka taky začínal na méně spojích.

"Dál nebude business klientela"

To nevadí, protože do Krakova je docela vysoká poptávka turistická. Noční vlak je v sezóně posilován až na 5 vozů. Že by se ve dne nezaplnil jeden bus?

"Stačí si vzít náklady na bus, poplatky na vjezd na nádraží,"

Vše je nižší než náklady na vlak. A od cizinců vybírá se mezinárodní vlakové jízdné, od Čechů akční jízdenka za jízdné pravděpodobně podobné jiným autobusovým dorpavcům ...

+1/0
18.2.2015 17:03

T93o33m 58J47u76r53e90č17k49a 6655842165165

Nejen v sezoně, už teď v únoru jezdí Silesia docela plná.

0/0
18.2.2015 17:22
Foto

P37a36v50e15l 43M52a89k89o50v68e45c 8388785151

Ještě by ČD měly vyzkoušet leteckou (nebo lodní?) dopravu...:-). Když to ČSA, a.s. fakticky zabalila.  Daňový poplatník utáhne i jiné experimenty...

0/−1
18.2.2015 12:02

M93a70r40t93i20n 83N72o35v96o33t64n21ý 3486336981734

"Daňový poplatník utáhne" - daňového poplatníka tyto projekty nestojí ani korunu, ČD od státu na ně nic nedostane.

Autobusovou dopravu ČD v minulosti provozovalo a běžně ji využívá i při výlukách, takže to není nic avláštního, že to chtějí zkusit.

+1/−2
18.2.2015 14:10
Foto

P50a28v44e92l 74M16a20k18o49v40e80c 8698655961

ČD, ČEZ,ČSA a podobné státní firmy "vyrobily" za posledních 25 let nejvíce milionářů a některé dokonce i několik miliardářů. A daňového poplatníka to nestojí ani korunu? Odkud se asi ty miliardy vzaly? Přitom úroveň jejich služeb je často tragická a s výjimkou ČEZ nikdy svým majitelům (České republice) nepřinesly do rozpočtu ani korunu...:-(

0/−2
18.2.2015 14:22

M17a42r42t11i10n 27N97o96v49o76t36n32ý 3416796741494

Nemáte pravdu. ČD přinesly státu hromady miliard v době, kdy se jim stát nenamáhal hradit dopravu, kterou si u nich objednal. A docela by mě zajímalo, které miliardáře podle vás vyrobily ČD :-P

+1/0
18.2.2015 19:38
Foto

P42a16v26e25l 71M22a72k66o65v70e71c 8658535911

Kde jsou ty "vaše" miliardy? Nějak jsem je jako občan a daňový poplatník nepocítil...Celé "podnikatelské" klany kolem ČEZu, bývalé Škody Plzeň, atd. Jména jako řebíček nebo žalud Vám určitě nic neříkají...:-(

0/−1
19.2.2015 9:30

R48a78d60e90k 22J56a71n18a51t38a 9175536204122

Ty miliardy přinesly ČD státu tím, že provozovaly v 90. letech osobní dopravu takříkajíc "bez nároku na honorář", částečně financovanou ze zisků nákladní dopravy (které tehdy byly, protože měly celý trh), částečně z narůstání vnitřního dluhu (neinvestovalo se, neobnovovalo se, žilo se z podstaty, vozidla jen stárla).

"řebíček nebo žalud" u toho ještě vůbec nebyli. Naopak jedním z hlavních přínosů "žaluda", je to, že stát si něco po ČD konečně oficiálně objednal a začal za ní platit.

+2/0
19.2.2015 10:20
Foto

P59a72v15e92l 19M52a89k13o42v42e64c 8368665921

Asi máte problém s porozuměním psaného textu...Odpovídal jsem na váš dotaz ohledně "výroby" milionářů, a řebíček s žaludem (a jiní) u toho (myšleno ČD) byli...

0/0
19.2.2015 11:40

J68a93n10a 82N34o37v13o68t66n70á 4185182959503

To je hrozně fajn, že se autobusem dostaneme do Krakova, do Vídně a já nevím kam, ale např. některé vesnice v naší republice jsou bez veškeré dopravy. Nejede tam ani autobus, ani vlak. A tak k dceři šlapu pěšky 7km od nejbližší zastávky autobusu :(

+1/−1
18.2.2015 11:24

R66a46d64e80k 98J26a94n56a28t42a 9585986804462

Vaše stesky jsou pochopitelné, ale mimo téma.

Tenhle autobus Ostrava-Kraków je komerční linka - tj. je předpoklad, že si na provoz vydělá z jízdného, pokud by se tento předpoklad nenaplnil, bude po čase zrušen. Kraków má 760 tisíc obyvatel a je to turisticky nejzajímavější polské město.

Zatímco vaše vesnice je menší a turisty nezajímá. Žádný dopravce tam proto komerčně jezdit nebude. Takže se obraťte na své zástupce, které jste si zvolila do vedení vašeho kraje, aby vám ten autobus objednali.

+2/0
18.2.2015 12:01

J28a86n 84V29a46l28o27u48c95h 6732877828450

Spíš bych ocenil, kdyby se ČD konečně vykašlaly na lokálky táhnoucí se kus od vesnic (podle toho, jak měli sedláci v 19. století polnosti) a odjezdili autobusy (zákazníku blíže) tyto relace. Levněji, většinou i rychleji a komfortněji. A dokud nedokáží jednoznačně přiřadit jízdenku ke konkrétnímu spoji (tedy nedokáží určit, kterým spojem jelo kolik lidí), jsou řeči o "nedotované komerční lince" jen pustou teorií.

+1/−1
18.2.2015 10:25

T66o14m21á91š 36N28o62v10á73k 2758926273574

SŽDC vlastní infrastrukturu, ČD provozuje objednané vlaky a kraje platí. Logicky se tedy jedná o kraje, které se musí rozhodnout.

+3/0
18.2.2015 10:47

R96a28d36e62k 27J53a38n85a72t19a 9515756594952

Kterým spojem jezdí v průměru kolik lidí je známo, sice ne přímo z prodaných jízdenek, ale na základě statistik z pravidelného sčítání (podobně se to dělá např. v MHD v Praze).

Stať o lokálkách je irelevatní, ČD jezdí na takových tratích proto, že je to objednávka, zakázka pro kraj, ne z vlastního rozhodnutí.

0/0
18.2.2015 12:05

V68l29a27d76i94m78í79r 75H38o79u46z83a21r 6960116614820

dráhy neví co roupama

+1/−1
18.2.2015 6:47

M72i37r19o10s64l48a31v 97Z94i64k86m69u84n83d 7389183744343

Z článku především vyplývá, že jeho autor má problémy s českým pravopisem a slohovou srozumitelností textu ...

hodnocení NEDOSTATEČNÁ ... neboli známka 5

0/0
17.2.2015 17:21

P23e10t65r 50N51e96c10h58a16n44i50c57k58ý 7163956798710

Bus bude stavět i na letišti, to je velké plus pro cesty Ryanair. Já bych byl pro zavedení ČD busů nebo mikrobusů tam, kde se vyškrtne vlak v lokálce a nahradí busem. Dnes když kraj škrtne vlak na lokálce, tak jej nahradí nějakým místním bus dopravcem, který o tom, že tam někde jezdil nějaký vlak ani nemá ponětí, neuznává jízdenky a už vůbec mu nic neříká něco jako návaznost, busem jezdí najednou ještě míň lidí, kraj se diví a zruší i ten bus. Kdyby místo toho jezdil ČD bus, který by byl na vlakových tabulích, v IDOS ve vlakové části, věděl by o něm výpravčí a platily by v něm všechny jízdenky ČD, tak komfort zůstane zachován za menší peníze.

+3/−1
17.2.2015 17:20

T39o75m84a70s 28N65o93v31o51t69n75y 3731416248859

A on ČD někdo brání to takto provozovat? Navrhovat to obcím, krajům?

+1/0
17.2.2015 18:34

P96e87t97r 11N35e39c34h31a41n53i23c88k68ý 7353776938670

Nebrání, ale musí být vůle, musí být vůle i od toho kraje. Vůle úředníka pro zachování kvality spojení lidem, kteří ho platí ze svých daní. ČD si na to můžou i nějakého toho lokálního dopravce najmout.

0/0
17.2.2015 18:36

J26a74n 17S13ů84r78a 4215313253872

Takže přeprodej služeb. A není výhodnější pro kraj si toho dopravce najmout přímo bez marže pro Nábřeží?

0/0
17.2.2015 23:07

R87a78d56e35k 16J45a30n16a40t25a 9895686384152

Je, ale většina krajů projevuje organizační neschopnost v zajištění věcí, co dopravní dopravní systém potřebuje - návazností, společného tarifu, společného dispečinku či jednotných informací o poloze spojů pro cestující. ČD+SŽDC tohle mají.

0/0
17.2.2015 23:28

H73o95n42z53a 68K50a43r16á92s53e71k 1285331322718

Což je chyba toho objednatele, že si nezajistil takový systém, aby se čekalo na přípoje/byly uznávány jízdenky.

Při aplkaci této logiky by ČD musely jezdit na všech autobuových linkách.

Výpravčí SŽDC, s. o., může/nemůže vědět o autobusovém spoji (z hlediska jeho čekání/nečekání na vlak) úplně stejně, ať už je dopravcem toho autobusového spoje kdokoliv.

0/0
17.2.2015 18:57

P20e13t42r 18N63e27c27h55a73n12i67c52k47ý 7893256218900

A co ten BUS co jezdil z F-M nebo teď do Krakowa? Nejde o všechny busy, ale o ty, které nahradily zrušenou trať, takže lidé nepřišli jen o fyzický vlak, ale i o to být součástí celorepublikové jednotné sítě (jako spojů, tak tarifní) a o to tu jde.

0/0
17.2.2015 18:59

J68o70s82e78f 47T95r40ö56g58l 8829142606916

Společný tarif apod. jsou dobré věci, ale vše je otázka toho, co si kraj objedná a jak si ohlídá, že to dopravce dodržuje. Návaznosti vlaků a autobusů fungují leckde, je běžné, že autobus čeká na případně žpožděný vlak, ale existují i lokality, když v případě zpoždění čeká vlak na autobus.

0/0
18.2.2015 0:13

J62a75r79o71s34l32a45v 95J20o80s51e33f 5322490360414

Inovace v dopravě je dobrá věc. Už se těším na hlášení: Na třetí molo připlouvá rychlíková kánoe ČD z Hradce Králové a Pardubic do Kolína, Mělníka a Prahy, prřístav Holešovice. Přípoj na České Budějovice zrychleným nafukovacím raftem  zajištěn!

+1/0
17.2.2015 17:13

T79o87m74á97š 97N26o64v78á33k 2308876313274

Zajímavá alternativa. Stačí se podívat na úspěch společnosti PolskiBus, která má velice nepohodlné autobusy a dneska už většinu lístků zároveň za celkem draho a zároveň stále plno.

Dávám této ČD lince maximálně rok než to zabalí.

+2/0
17.2.2015 16:14

D94a55v44i75d 36P15r36a95ž88á17k 6204602972156

České dráhy neumějí jezdit po železnici a montují se do silniční dopravy. Je vidět, že je tam spousta zbytečných lidí. Polovičku propustit, přísun veřejných prostředků každý rok redukovat o 20 %

+2/−11
17.2.2015 15:12

J94a12n 17K23o72b94ě60r48s11k62ý 1360696221493

To je blbost, naopak ČD mají pokud vím nedostatek strojvedoucích. A mimochodem i DB provozují vedle železniční i autobusovou dopravu.

+9/0
17.2.2015 15:15

A48l91a45n 56Ř46e97p92k25a 4715106

Jasně, a konkurence po železnici umí snad jezdit lépe? ;-D

+5/−1
17.2.2015 15:15

O11t61a14k23a83r 42F40u32k70a 8201373821444

ano, umí

+2/−3
17.2.2015 15:18

T23o77m 69J29u89r60e41č68k22a 6415412445495

Třeba tím, že třeba LE jezdí bez záloh a každou chvíli zruší spoj a lidem to nedá ani včas vědět?

+10/0
17.2.2015 15:23

A15l57a34n 38Ř91e55p63k24a 4775266

Vážně? Nějak jsem si nevšiml;-D A kafe s novinami zdarma není lepší ježdění, to je jen úplatek v ceně pro zákazníky aby nebrblali když se něco pokazí :-)

+5/0
17.2.2015 15:56

K57a62r54e85l 89Ř35e68h60á44č34e18k 9132250241362

Umí tak, že Regiojet je s přehledem nejzpožděnější dopravce.

+2/0
18.2.2015 6:44

M82a86r88t65i86n 82N43o93v93o80t98n62ý 3586776951474

"neumějí jezdit po železnici" - a to se projevuje jak? Ta poslední věta už je úplná blbost. Evidentně vůbec nemáte tušení co je to veřejná doprava.

+5/0
17.2.2015 15:15

A93l18a30n 45Ř89e96p15k76a 4535446

Jen škoda, že ty časy busů ČD z Ostravy do Krakova jsou téměř shodné s těmi od LE... Tím pádem to není na jednodenní výlet.. t.j.ráno z Ostravy tam, večer zpět, do Prahy to hodně lidí dělá stejně a to je cesta delší než 2 hodiny ;-) 

A Novotný se vzteká jak malé dítě (nebo jak Jančura? :D), kterému berou hračku.. 

Má snad Tesco připomínky, když vedle něho otevřou Kaufland a ten mu bere zákazníky? A i kdyby mělo, tak je mu to prd platné, takže dráhy si můžou zřídit kam chtějí.

+7/0
17.2.2015 15:07

T25o82m 81J94u28r66e97č68k40a 6205392165745

Ráno tam jede R Silesia, která je v Krakově v 7.

+1/0
17.2.2015 15:09

T10o42m35á70š 98N11o69v80á76k 2108396233314

To je fakt použitelné spojení... Chápu, že s režijkou se dá určité nepohodlí vydržet, ale platící cestující má poněkud vyšší nároky.

0/0
18.2.2015 10:48

O26t61a76k14a89r 50F70u78k62a 8971133951754

odborník jak se patří. co na tom, že jako rozmazlený fracek řvou právě ČD, když LE i RJ požadují liberalizaci veřejné dopravy. Ťok s tím chce začít, ukáže se konečně jak má silné zázemí, vzhledem k tak silné lobby, jakou mají ČD.

0/−1
17.2.2015 15:16

T32o19m 24J62u22r64e97č88k62a 6475312655935

A proto když Novotnému má začít jezdit na lince do Krakova další konkurent, tak brečí jak fracek, že ho mají zakázat. ;-D;-D

+2/0
17.2.2015 15:33

A47l46a69n 24Ř49e55p33k29a 4645376

ČD nejsou proti otevírání trhu, ovšem je třeba nastavit stejné podmínky pro všechny. Navíc současný ministr dopravy rozjel tendry a vykašlal se na vzájemné uznávání jízdenek mezi dopravci, takže nakonec v tom může být pěkný guláš pro cestující. Já nechci v každém vlaku si kupovat nový lístek, chci si koupit jeden a tím jet v celé železniční síti (dopravci si to pak už mezi sebou rozdělí) Rv

+4/−2
17.2.2015 15:55

V87a63c19l98a92v 52H83a80j57e66k 3186599989

Pravděpodobně je takovéto řešení i v rozporu se zákonem o drahách popř. jeho prováděcí vyhláškou (přepravní řád..).

0/0
17.2.2015 16:00

H11o23n12z36a 27K54a93r52á62s51e77k 1855711892108

Jojo, to odboráři řvali jako tur s větami typu "rovné soutěžní podmínky budou poté, co ČD dostanou bokem 20 mld. Kč,protože o tuto částku jsou podfinancovány". Stejní lidé řvali i ve chvíli, kdy tam to uznávání (placených) jízdenek být mělo. I když uznávám, že nekceptování jízdenek mezi dopravci v dotované dopravě je chyba.

0/0
17.2.2015 19:01

K60a81r40e81l 83S71t53r47ž71a18n74o68v97s19k42ý 1128835475

Když drahám někam chybí spojení, neměly by tam vypravit vlak?

0/−3
17.2.2015 15:02

T53o26m 39J67u97r66e21č14k38a 6855492175725

Vzhledem k tomu, že na polské straně jsou koleje v takovém stavu, že se tam plahočí sotva čtyřicítkou, tak ani ne.

+4/0
17.2.2015 15:04

A75l97a89n 38Ř94e24p39k73a 4365216

A proč si tam nevypravil vlak Leo Express, když tam chybělo spojení i jim? ;-)

+1/0
17.2.2015 15:07

M23i51r53o85s71l19a79v 19H13r15u76š96k31a 1110515483385

Spoj byl, ale dlouho nevydržel... viz tento článek: http://miroslavhruska.blog.idnes.cz/c/442700/Vlakem-na-jeden-den-do-Krakova-z-Ostravy-Od-zacatku-roku-nemozne.html

+2/0
17.2.2015 15:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.