Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České dráhy oživují autobusové linky, začnou jezdit do Krakova

České dráhy po roce a půl opět zkusí provozovat komerční autobusovou meziměstskou linku. Od března spojí Ostravu s Krakovem autobusem, stejnou službu už nabízí soukromí dopravci. Dráhy ale odmítají, že by je kopírovaly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M29a54r39t53i49n 28K38o33p96á75s56e47k 9823730849814

Ať se někomu ČD líbí nebo ne, mají několik výhod. Na trase bude platit mezinárodní železniční tarif, což rozhodně nelze napsat o stávajících konkurentech Leo Express a Tiger Express, který jezdí pro zákazníky Regiojet.

ČD budou vyjíždět z Ostravy hl. n. přímo ze zastávky určené pro autobusovou dopravu. Leo vyjíždí z Bohumína a Tiger Express je kapitola sama pro sebe. 

ČD budou přijíždět na autobusové nádraží do Krakova. Leo tam přijíždí také, ale do Katovic jezdí na menší bus plac, ze kterého vyjíždí i Polski Bus (je to pro něj levnější), na "hlavní" autobusové nádraží nezajíždí. Ale to je také v pořádku, protože jak ČD tak Leo jezdí na regulérní autobusové zastávky, tedy mají všechna potřebná povolení a licence a za vjezdy musejí i platit, tak už to chodí.

Stávající téměř monopolní konkurent Tiger Express působí odlišně. Autobusy nemá, či přesněji jezdí pro něj dva pronajaté autobusy Mercedes pro 22 osob, zbytek obstarává pronajatými dodávkami Renault Traffic pro 8+1 míst. To také znamená, že jej příliš oficiální zastávky netrápí, protože stojí kdekoli, kde za to nemusí platit a zákazník si jej prostě musí najít. Jak je možné, že "oficiální linka" stojí na parkovišti u Kauflandu, kde zastávka není a proplétá se tam mezi vozidly nakupujících, nebo na jižním nástupišti žel. st. Svinov, kde mají stát jen taxíky a osobní vozidla, by mělo být věcí úřadů. 8-o  Podobně v Polsku stojí zcela mimo zastávky s výjimkou Krakova, kde mají parkovací místo. V Katovicích stojí v centru v zóně pro místní obyvatele a bez označení zastávky, protože by ji tam nikdo neschválil. ;-O

Za sebe konkurenci vítám. Když polské dráhy nechtějí vlaky do Krakova, autobus je skvělým řešením, navíc rychlejším. R^

+3/0
18.2.2015 12:51

T56o49m56á13š 50N76o27v80á58k 2288416713614

Mezinárodní tarif je dneska zcela minimálně využívaný. To má být výhoda?

Tiger Express přežívá jen díky spolupráci s SA. Motivaci Jančury moc nerozumím. Zcela nepohodlné mikrobusy, neustále se měnící "zaměstnanci". Přesně tak, jak můžou dostat licenci, když nemají ani pořádné zastávky.

Leo má naopak velice příjemné posádky, skvělé busy, LTE internet a nakonec dobrou cenu. Za mě určitě jen a jen výhody.

Jo a Katowice mají jen jedno malé poddimenzované bus nádraží. Jezdí tam Leo, PolskiBus a ostatní dopravci. Tiger Express zastavuje v nějaké boční ulici...

+1/−3
18.2.2015 15:18

R20a61d54e81k 57J70a83n25a95t24a 9555166234322

Nemáte tak docela pravdu. Cestující jedoucí na mezinárodní tarif tvoří 10% přepravního výkonu, ale 28% tržeb z jízdného. To se nedá vysvětlit jinak, než si většina těchto cestujících opravdu kupuje plný tarif, tak jak je prodáván v zahraničí, případně jízdenky Interrail/Eurail. Ten autobus už teď je vidět v jízdních řádech na stránkách DB, narozdíl od busů LE. A výhoda to je, protože v obchodu není umění prodat zboží levně každému, ale dokázat přilákat bohaté a skásnout je více, slevu dát jen chudým. Předpokládám, že chudí Češi budou podchycení nějakou levnou "Včasnou jízdenkou", která bude v prodeji pouze v e-shopu ČD, nikoliv v běžných zahraničních rezervačních systémech - tak jak je to dnes u ostatních spojení do zahraničí.

Motivaci Jančury nemusíte rozumět. On dělá spousta věcí nelogicky, protože prostě chce. Několikrát prohlásil, že klidně bude na určité lince dlouhodobě prodělávat, že mu je to jedno.

+2/0
18.2.2015 16:35

T23o33m50á67š 78N84o18v44á96k 2858716783524

Přesně tak, 10% přepravního výkonu. Jenže ČD produkt neumí prodat. IC Bus je spoustu let stavěná značka, která má dobrou image. Spojení jednou denně není moc užitečné. Dál nebude business klientela, to znamená, že číslo bude ještě mnohem menší.

Stačí si vzít náklady na bus, poplatky na vjezd na nádraží, dálniční poplatky atd. Leo musí svůj produkt těžce dotovat. Už sem tím jel několikrát úplně sám.

Nevěřím, že linka přežije dál než rok...

0/−2
18.2.2015 16:43

R37a58d94e30k 86J66a71n86a23t12a 9655356124112

"Jenže ČD produkt neumí prodat."

Soudíte teď, když bus vyjede 1. března?

"Spojení jednou denně"

Tak asi není problém zavést tech busů jich víc. IC Bus do Norimberka taky začínal na méně spojích.

"Dál nebude business klientela"

To nevadí, protože do Krakova je docela vysoká poptávka turistická. Noční vlak je v sezóně posilován až na 5 vozů. Že by se ve dne nezaplnil jeden bus?

"Stačí si vzít náklady na bus, poplatky na vjezd na nádraží,"

Vše je nižší než náklady na vlak. A od cizinců vybírá se mezinárodní vlakové jízdné, od Čechů akční jízdenka za jízdné pravděpodobně podobné jiným autobusovým dorpavcům ...

+1/0
18.2.2015 17:03

T65o59m 35J11u95r36e53č14k56a 6175602625855

Nejen v sezoně, už teď v únoru jezdí Silesia docela plná.

0/0
18.2.2015 17:22
Foto

P52a75v64e67l 19M77a28k55o66v11e92c 8688485511

Ještě by ČD měly vyzkoušet leteckou (nebo lodní?) dopravu...:-). Když to ČSA, a.s. fakticky zabalila.  Daňový poplatník utáhne i jiné experimenty...

0/−1
18.2.2015 12:02

M45a98r30t84i41n 75N82o51v83o71t84n74ý 3526976331114

"Daňový poplatník utáhne" - daňového poplatníka tyto projekty nestojí ani korunu, ČD od státu na ně nic nedostane.

Autobusovou dopravu ČD v minulosti provozovalo a běžně ji využívá i při výlukách, takže to není nic avláštního, že to chtějí zkusit.

+1/−2
18.2.2015 14:10
Foto

P86a69v34e80l 29M20a58k44o55v56e83c 8548985581

ČD, ČEZ,ČSA a podobné státní firmy "vyrobily" za posledních 25 let nejvíce milionářů a některé dokonce i několik miliardářů. A daňového poplatníka to nestojí ani korunu? Odkud se asi ty miliardy vzaly? Přitom úroveň jejich služeb je často tragická a s výjimkou ČEZ nikdy svým majitelům (České republice) nepřinesly do rozpočtu ani korunu...:-(

0/−2
18.2.2015 14:22

M41a42r57t84i18n 14N36o32v28o85t12n10ý 3906926821434

Nemáte pravdu. ČD přinesly státu hromady miliard v době, kdy se jim stát nenamáhal hradit dopravu, kterou si u nich objednal. A docela by mě zajímalo, které miliardáře podle vás vyrobily ČD :-P

+1/0
18.2.2015 19:38
Foto

P35a30v32e65l 24M33a43k67o32v34e49c 8858385841

Kde jsou ty "vaše" miliardy? Nějak jsem je jako občan a daňový poplatník nepocítil...Celé "podnikatelské" klany kolem ČEZu, bývalé Škody Plzeň, atd. Jména jako řebíček nebo žalud Vám určitě nic neříkají...:-(

0/−1
19.2.2015 9:30

R90a37d52e35k 39J52a27n67a88t28a 9745636504472

Ty miliardy přinesly ČD státu tím, že provozovaly v 90. letech osobní dopravu takříkajíc "bez nároku na honorář", částečně financovanou ze zisků nákladní dopravy (které tehdy byly, protože měly celý trh), částečně z narůstání vnitřního dluhu (neinvestovalo se, neobnovovalo se, žilo se z podstaty, vozidla jen stárla).

"řebíček nebo žalud" u toho ještě vůbec nebyli. Naopak jedním z hlavních přínosů "žaluda", je to, že stát si něco po ČD konečně oficiálně objednal a začal za ní platit.

+2/0
19.2.2015 10:20
Foto

P77a28v28e65l 61M21a31k63o32v43e44c 8188975881

Asi máte problém s porozuměním psaného textu...Odpovídal jsem na váš dotaz ohledně "výroby" milionářů, a řebíček s žaludem (a jiní) u toho (myšleno ČD) byli...

0/0
19.2.2015 11:40

J61a83n64a 49N92o43v94o73t57n65á 4625392269663

To je hrozně fajn, že se autobusem dostaneme do Krakova, do Vídně a já nevím kam, ale např. některé vesnice v naší republice jsou bez veškeré dopravy. Nejede tam ani autobus, ani vlak. A tak k dceři šlapu pěšky 7km od nejbližší zastávky autobusu :(

+1/−1
18.2.2015 11:24

R40a14d90e59k 81J94a88n13a15t82a 9345266624372

Vaše stesky jsou pochopitelné, ale mimo téma.

Tenhle autobus Ostrava-Kraków je komerční linka - tj. je předpoklad, že si na provoz vydělá z jízdného, pokud by se tento předpoklad nenaplnil, bude po čase zrušen. Kraków má 760 tisíc obyvatel a je to turisticky nejzajímavější polské město.

Zatímco vaše vesnice je menší a turisty nezajímá. Žádný dopravce tam proto komerčně jezdit nebude. Takže se obraťte na své zástupce, které jste si zvolila do vedení vašeho kraje, aby vám ten autobus objednali.

+2/0
18.2.2015 12:01

J15a18n 89V30a53l38o15u15c62h 6342697178520

Spíš bych ocenil, kdyby se ČD konečně vykašlaly na lokálky táhnoucí se kus od vesnic (podle toho, jak měli sedláci v 19. století polnosti) a odjezdili autobusy (zákazníku blíže) tyto relace. Levněji, většinou i rychleji a komfortněji. A dokud nedokáží jednoznačně přiřadit jízdenku ke konkrétnímu spoji (tedy nedokáží určit, kterým spojem jelo kolik lidí), jsou řeči o "nedotované komerční lince" jen pustou teorií.

+1/−1
18.2.2015 10:25

T14o69m62á13š 31N94o63v32á27k 2528836363134

SŽDC vlastní infrastrukturu, ČD provozuje objednané vlaky a kraje platí. Logicky se tedy jedná o kraje, které se musí rozhodnout.

+3/0
18.2.2015 10:47

R10a57d77e81k 25J75a79n66a67t48a 9755416854862

Kterým spojem jezdí v průměru kolik lidí je známo, sice ne přímo z prodaných jízdenek, ale na základě statistik z pravidelného sčítání (podobně se to dělá např. v MHD v Praze).

Stať o lokálkách je irelevatní, ČD jezdí na takových tratích proto, že je to objednávka, zakázka pro kraj, ne z vlastního rozhodnutí.

0/0
18.2.2015 12:05

V61l34a51d65i88m73í51r 84H43o52u79z12a31r 6970146874650

dráhy neví co roupama

+1/−1
18.2.2015 6:47

M15i93r50o38s56l37a80v 19Z92i36k84m45u30n86d 7709453174123

Z článku především vyplývá, že jeho autor má problémy s českým pravopisem a slohovou srozumitelností textu ...

hodnocení NEDOSTATEČNÁ ... neboli známka 5

0/0
17.2.2015 17:21

P96e75t86r 94N61e60c24h24a34n11i22c54k80ý 7623796828690

Bus bude stavět i na letišti, to je velké plus pro cesty Ryanair. Já bych byl pro zavedení ČD busů nebo mikrobusů tam, kde se vyškrtne vlak v lokálce a nahradí busem. Dnes když kraj škrtne vlak na lokálce, tak jej nahradí nějakým místním bus dopravcem, který o tom, že tam někde jezdil nějaký vlak ani nemá ponětí, neuznává jízdenky a už vůbec mu nic neříká něco jako návaznost, busem jezdí najednou ještě míň lidí, kraj se diví a zruší i ten bus. Kdyby místo toho jezdil ČD bus, který by byl na vlakových tabulích, v IDOS ve vlakové části, věděl by o něm výpravčí a platily by v něm všechny jízdenky ČD, tak komfort zůstane zachován za menší peníze.

+3/−1
17.2.2015 17:20

T46o45m58a15s 96N69o56v94o47t65n49y 3221656188669

A on ČD někdo brání to takto provozovat? Navrhovat to obcím, krajům?

+1/0
17.2.2015 18:34

P23e95t16r 22N77e20c42h88a23n41i12c78k95ý 7483556328650

Nebrání, ale musí být vůle, musí být vůle i od toho kraje. Vůle úředníka pro zachování kvality spojení lidem, kteří ho platí ze svých daní. ČD si na to můžou i nějakého toho lokálního dopravce najmout.

0/0
17.2.2015 18:36

J47a26n 33S98ů58r95a 4105153403982

Takže přeprodej služeb. A není výhodnější pro kraj si toho dopravce najmout přímo bez marže pro Nábřeží?

0/0
17.2.2015 23:07

R24a94d74e12k 68J91a55n41a83t55a 9675156584132

Je, ale většina krajů projevuje organizační neschopnost v zajištění věcí, co dopravní dopravní systém potřebuje - návazností, společného tarifu, společného dispečinku či jednotných informací o poloze spojů pro cestující. ČD+SŽDC tohle mají.

0/0
17.2.2015 23:28

H56o45n72z94a 89K59a56r90á43s83e74k 1485841662648

Což je chyba toho objednatele, že si nezajistil takový systém, aby se čekalo na přípoje/byly uznávány jízdenky.

Při aplkaci této logiky by ČD musely jezdit na všech autobuových linkách.

Výpravčí SŽDC, s. o., může/nemůže vědět o autobusovém spoji (z hlediska jeho čekání/nečekání na vlak) úplně stejně, ať už je dopravcem toho autobusového spoje kdokoliv.

0/0
17.2.2015 18:57

P10e16t16r 47N20e28c93h47a38n43i86c50k17ý 7703756968420

A co ten BUS co jezdil z F-M nebo teď do Krakowa? Nejde o všechny busy, ale o ty, které nahradily zrušenou trať, takže lidé nepřišli jen o fyzický vlak, ale i o to být součástí celorepublikové jednotné sítě (jako spojů, tak tarifní) a o to tu jde.

0/0
17.2.2015 18:59

J67o29s52e22f 32T14r24ö79g52l 8329602906376

Společný tarif apod. jsou dobré věci, ale vše je otázka toho, co si kraj objedná a jak si ohlídá, že to dopravce dodržuje. Návaznosti vlaků a autobusů fungují leckde, je běžné, že autobus čeká na případně žpožděný vlak, ale existují i lokality, když v případě zpoždění čeká vlak na autobus.

0/0
18.2.2015 0:13

J29a17r87o75s83l49a60v 66J48o84s61e96f 5442610130184

Inovace v dopravě je dobrá věc. Už se těším na hlášení: Na třetí molo připlouvá rychlíková kánoe ČD z Hradce Králové a Pardubic do Kolína, Mělníka a Prahy, prřístav Holešovice. Přípoj na České Budějovice zrychleným nafukovacím raftem  zajištěn!

+1/0
17.2.2015 17:13

T49o30m66á85š 41N80o64v23á51k 2768116903674

Zajímavá alternativa. Stačí se podívat na úspěch společnosti PolskiBus, která má velice nepohodlné autobusy a dneska už většinu lístků zároveň za celkem draho a zároveň stále plno.

Dávám této ČD lince maximálně rok než to zabalí.

+2/0
17.2.2015 16:14

D67a95v42i55d 10P23r78a61ž40á85k 6354452742296

České dráhy neumějí jezdit po železnici a montují se do silniční dopravy. Je vidět, že je tam spousta zbytečných lidí. Polovičku propustit, přísun veřejných prostředků každý rok redukovat o 20 %

+2/−11
17.2.2015 15:12

J44a90n 24K87o52b21ě70r13s11k93ý 1150946471513

To je blbost, naopak ČD mají pokud vím nedostatek strojvedoucích. A mimochodem i DB provozují vedle železniční i autobusovou dopravu.

+9/0
17.2.2015 15:15
Foto

A73l34a16n 47Ř69e98p79k87a 4295506

Jasně, a konkurence po železnici umí snad jezdit lépe? ;-D

+5/−1
17.2.2015 15:15

O43t47a33k55a18r 43F40u49k66a 8611293321364

ano, umí

+2/−3
17.2.2015 15:18

T88o58m 79J95u63r93e48č50k14a 6745362875165

Třeba tím, že třeba LE jezdí bez záloh a každou chvíli zruší spoj a lidem to nedá ani včas vědět?

+10/0
17.2.2015 15:23
Foto

A78l87a75n 75Ř48e56p70k73a 4535156

Vážně? Nějak jsem si nevšiml;-D A kafe s novinami zdarma není lepší ježdění, to je jen úplatek v ceně pro zákazníky aby nebrblali když se něco pokazí :-)

+5/0
17.2.2015 15:56

K86a24r93e67l 62Ř65e38h85á32č50e96k 9272880891122

Umí tak, že Regiojet je s přehledem nejzpožděnější dopravce.

+2/0
18.2.2015 6:44

M26a92r80t10i38n 71N96o67v12o63t52n72ý 3896236721614

"neumějí jezdit po železnici" - a to se projevuje jak? Ta poslední věta už je úplná blbost. Evidentně vůbec nemáte tušení co je to veřejná doprava.

+5/0
17.2.2015 15:15
Foto

A62l44a52n 91Ř80e68p36k84a 4845756

Jen škoda, že ty časy busů ČD z Ostravy do Krakova jsou téměř shodné s těmi od LE... Tím pádem to není na jednodenní výlet.. t.j.ráno z Ostravy tam, večer zpět, do Prahy to hodně lidí dělá stejně a to je cesta delší než 2 hodiny ;-) 

A Novotný se vzteká jak malé dítě (nebo jak Jančura? :D), kterému berou hračku.. 

Má snad Tesco připomínky, když vedle něho otevřou Kaufland a ten mu bere zákazníky? A i kdyby mělo, tak je mu to prd platné, takže dráhy si můžou zřídit kam chtějí.

+7/0
17.2.2015 15:07

T88o14m 46J19u61r97e85č73k31a 6625892725245

Ráno tam jede R Silesia, která je v Krakově v 7.

+1/0
17.2.2015 15:09

T42o89m55á91š 13N20o91v47á72k 2588886433814

To je fakt použitelné spojení... Chápu, že s režijkou se dá určité nepohodlí vydržet, ale platící cestující má poněkud vyšší nároky.

0/0
18.2.2015 10:48

O45t96a30k56a65r 95F24u62k82a 8911313921124

odborník jak se patří. co na tom, že jako rozmazlený fracek řvou právě ČD, když LE i RJ požadují liberalizaci veřejné dopravy. Ťok s tím chce začít, ukáže se konečně jak má silné zázemí, vzhledem k tak silné lobby, jakou mají ČD.

0/−1
17.2.2015 15:16

T53o86m 26J90u20r71e88č29k20a 6125352765335

A proto když Novotnému má začít jezdit na lince do Krakova další konkurent, tak brečí jak fracek, že ho mají zakázat. ;-D;-D

+2/0
17.2.2015 15:33
Foto

A92l37a25n 55Ř56e74p78k61a 4885526

ČD nejsou proti otevírání trhu, ovšem je třeba nastavit stejné podmínky pro všechny. Navíc současný ministr dopravy rozjel tendry a vykašlal se na vzájemné uznávání jízdenek mezi dopravci, takže nakonec v tom může být pěkný guláš pro cestující. Já nechci v každém vlaku si kupovat nový lístek, chci si koupit jeden a tím jet v celé železniční síti (dopravci si to pak už mezi sebou rozdělí) Rv

+4/−2
17.2.2015 15:55

V74a95c93l58a61v 59H96a34j98e11k 3656159319

Pravděpodobně je takovéto řešení i v rozporu se zákonem o drahách popř. jeho prováděcí vyhláškou (přepravní řád..).

0/0
17.2.2015 16:00

H81o48n27z53a 61K35a93r94á78s42e30k 1315351662468

Jojo, to odboráři řvali jako tur s větami typu "rovné soutěžní podmínky budou poté, co ČD dostanou bokem 20 mld. Kč,protože o tuto částku jsou podfinancovány". Stejní lidé řvali i ve chvíli, kdy tam to uznávání (placených) jízdenek být mělo. I když uznávám, že nekceptování jízdenek mezi dopravci v dotované dopravě je chyba.

0/0
17.2.2015 19:01

K73a27r32e90l 96S72t25r23ž77a40n67o59v14s10k77ý 1318195865

Když drahám někam chybí spojení, neměly by tam vypravit vlak?

0/−3
17.2.2015 15:02

T15o43m 17J38u30r26e36č93k57a 6945632725365

Vzhledem k tomu, že na polské straně jsou koleje v takovém stavu, že se tam plahočí sotva čtyřicítkou, tak ani ne.

+4/0
17.2.2015 15:04
Foto

A36l91a60n 59Ř80e77p73k17a 4575656

A proč si tam nevypravil vlak Leo Express, když tam chybělo spojení i jim? ;-)

+1/0
17.2.2015 15:07

M34i49r23o93s74l88a93v 11H20r21u43š29k32a 1380445953165

Spoj byl, ale dlouho nevydržel... viz tento článek: http://miroslavhruska.blog.idnes.cz/c/442700/Vlakem-na-jeden-den-do-Krakova-z-Ostravy-Od-zacatku-roku-nemozne.html

+2/0
17.2.2015 15:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.