Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pro Tatru nastává období sklizně. Češi ji neumí docenit, říká šéf firmy

Tatra už do Indie historicky dodala přes devět tisíc aut. Sedm tisíc z nich by pořád mělo být v provozu. „Posledních dva a půl roku od nás ale Indové nekoupili ani šroubek,“ popisuje šéf Tatry Petr Rusek situaci, která se teď novou poptávkou po třech stovkách speciálních vozů opět mění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L64i29b86o93r 69V93e98n12g15l25á50ř 4924615682584

tak uz zacnete sklizet prosim

0/0
21.2.2015 23:55

P67e28t17r 25N75o51v98á69k 2892850298329

Je to ostuda Česka a korupčníků. Ani mnohaleté výsledky na Dakaru nestačily???

Ať se Tatře daří.R^

+6/0
20.2.2015 12:16

M82i89r42o47s84l70a31v 29Z64i37k44m44u15n20d 7599363594323

Nestačily, protože "managerové", mnohdy mluvící hlavně english neuměli nebo nechtěli mediálně Lopraisovy úspěchy obchodně prodat.

Kdyby měly Lopraisovic TATRY takové servisní zázemí  a fabrickou podporu jako KAMAZY, tak "strejda i synovec" mohli dosáhnout daleko více úspěchů ....

+5/0
21.2.2015 20:43

M87i76l86a33n 79M18u79s78i76l 4503611202705

Indická armáda určitě koupí 300 aut podle toho, jak se někomu s Tatrou dařilo na Dakaru.

0/0
24.2.2015 10:51

F35r20a56n25t46i98š51e87k 41S17o92k58o40l 7595684101536

Češi Tatru neumí docenit, protože Tatra není moc vhodná do českých podmínek. Je to vlastně terenní náklaďák, u nás nemá moc příležitostí se projevit.

Například lesní cesty máme téměř všechny vyasfaltovány vlivem snad nějakých dotací a tak nejsou příležitosti ´pro Tatru.

Tatra je auto do terénu, na silnice a dálnice to moc není. proto má úspěchy v zahraničí, u nás spíše záležitost do speciálních podmínek, armáda, zemědělství kde je třeba občas jezdit mimo cesty po polích a tak podobně

+13/0
20.2.2015 10:46

B90o95r47i36s 53O70n97d47e50r20k84a 1574668939524

No na tu Čínu bych se možná vykašlal. Protože ať mají sebekomplikovanější podvozek, v Čině to budou umět udělat okamžitě za hubičku.

0/0
20.2.2015 10:28

M10i87l10a48n 74K66l47o91u92č74e56k 3690925738497

To není tak docela pravda, to by to tak dělal každej u všeho, ale to se neděje, dodnes nejsou čínani schopni udělat auta třeba na úrovni bmw...

0/0
20.2.2015 10:29

B57o20r78i32s 58O65n71d44e81r49k58a 1774948879664

Budou to šmejdy, akorát 2-3x levnější. Takhle už položili nejednu firmu a kolik z nich vidělo v Číně zlatý důl?

0/0
20.2.2015 10:35

F40r73a23n50t58i52š59e29k 35S86o53k14o54l 7615964101146

Číňan dokáže leccos okopírovat, ale neokopíruje kvalitně, proto mu vychází ze sebelepších značkových výrobků jenom obyčejný čínský šunt.

0/0
20.2.2015 10:48

M72i11l62a74n 77M43u44s86i38l 4523281982255

Čína vyrábí šunty protože si je u nich zákazník objednává. Když budou chtít kvalitu, tak bude.

0/0
24.2.2015 10:53

J87a51r13o35s43l82a55v 52F25r95a97n89t53i45š15e60k 26B81r83ü49m54m15e92r 1351916613400

U naprosté většiny věcí máte pravdu, ale tam, kde je potřeba kvalitní materiály, nějak nezvládají, stále např. nejsou schopni udělat kvalitní kopie ruských proudových motorů do SU-27 apod.

0/0
24.2.2015 15:06

R77a62d29i98m 40P30o19l97á11š10e28k 9276243539609

Tatrovácký podvozek potřebuje pro svou výrobu speciální obráběcí stroje. jenže co dokázali vyrobit v kopřivnici v roce 1930 a později, to není problém vyrobit v dnešní Číně.

Klíčová spíš bude dnes obecně kvalita materiálu, která je pro výrobu kvalitního tatrováckého podvozku nezbytná, pevnost použitých centrálních rour a dalších komponent.

0/0
20.2.2015 11:41

V57i14t63a 83K34a96b38o35u22r69e43k 4590700822578

Paráda jen tak dál R^

+7/0
20.2.2015 10:24

P77a43v81e52l 76S89v94o96b66o68d43a 3479142600962

Tatra má jedny z nejdynamičtějších trucků na světě.Těžkých aut je sice spousta, ale tatra je vyjimečná - hodně uveze,ale zároveň má obrovskou schopnost přizpůsobení se terénu.Prostě to není ani Kamaz, ani americký privátní výrobce trucků, je to obr truck který Vás doveze do toho nejzapráskanějšího lesa nebo pouště...

+11/0
20.2.2015 10:09

A64l69e94x92a56n87d71r 17K37o42s49t36k17a 8382968706484

Copak o to, TAM vás doveze spousty aut. Jenže ta Tatra vás následně (s 10 nebo víc tunami materiálu) doveze i ZPÁTKY.

+6/0
20.2.2015 12:24

M24i52l32a84n 45Š71v75a70g61r17o95v24s89k59ý 9342749245158

Doufám, že akcie už konečne začnou vydělávat. ;-D

0/0
20.2.2015 9:22

K72a64r76e35l 69F15u35k53s19a 3374620870673

Myslíte akcie TATRA TRUCKS a.s. založené v roce 2013? :-) Jestli je máte, tak se máte...

0/0
20.2.2015 9:52

J69a97n 93V33a60n37i21š 1283971288312

Je dobře, že si děláte legraci (soudím tak podle smajlíka). Protože jestli pořád držíte akcie Tatry a. s., tak Vám moc nevydělají (vzhledem k exekuci, která proběhla). Současní majitelé Tatry Trucks jsou, pokud vím, pouze dva - pánové Strnad a Matera. Ti skutečně mohou nějaký zisk očekávat. Akcionáři Tatry a. s. se mohou nyní patrně jen soudit, pokud se k tomu nalezne právní, resp. skutkový, důvod.

0/0
20.2.2015 10:09

J94a80n 74F92r46o82l24í60k 6926320335164

Češi jistě dovedou ocenit i střední firmu zaměstnávající 1250 zaměstnanců. Stejně tak oceňujií Janečka, Waltra, Krále a další velikány našeho automobilového průmyslu.

+2/0
20.2.2015 9:15
Foto

L71u87k82á26š 59Z91á61v48o18d73s48k36ý 9261949361

firma zaměstnávající 1000 a více zaměstnanců je považována za velký podnik...

+2/0
20.2.2015 9:19
Foto

J72a46r12o86s74l45a54v 40B87e40ň42o 2166367237110

Drzim palce. Nech sa Tatre dari. Zasluzi si to!

A kto by si chcel precitat moj clanok o nej, tak tu:

http://www.ephoto.sk/photopointy/photopointy-cz/moravskoslezsky-kraj/tatra-koprivnice/

+3/0
20.2.2015 9:03

M44a45r90t32i44n 77K21u61ř36í46t78k23a 6307416488765

Pěkný článek, jenom doplnění. Československo plánovalo přechod na jízdu vpravo od 1.5.1939. Hitler je vlastně jenom popohnal.

0/0
20.2.2015 13:58

M51i55c50h24a89l 45F58i69n26s57t93e85r26l84e 7349350163788

Je smutné, že firma s takovou tradicí musí stavět převážně na vojenském portfóliu. Viděl bych raději, kdyby byla Tatra vidět spíše v civilním sektoru. Chápu, že tatrovácká koncepce podvozku je pro tyto účely naprosto originální, ale to čím byla ještě Tatra ve světě mimo jiné proslavena byl kromě její robustnosti a spolehlivosti také její originální design. 

Doufám, že do budoucna se firma popasuje i v tomto oboru a vybuduje své vlastní vývojové centrum (podobně, jako ve Škodě) a nebude muset na podvozky montovat kabiny konkurenčních firem. Kabinu T 815-7 nepočítám, neboť ta je výsledkem konstruktérů a ne designérů (na jejím minimalistickém krabicovitém tvaru je to taky j ostatně dost vidět). Jelikož jsem ale jinak tarovácký srdcař, úspěch přeji a doufám, že to poklape pro tuto firmu do budoucna čím dál lepe. R^

0/−5
20.2.2015 8:58

R13a89d34i72m 90P94o35l49á60š37e65k 9406193569919

Hm, podle mně píšete nesmysly.

Tatra se v současné době v Evropě uplatní jen tam, kde nevadí řádově složitější a na údržbu náročnější tatrovácký podvozek. A to jsou v první řadě armády evropských zemí, ovšem tam to mají obšancované jednotliví místní výrobci nebo prodejci náklaďáků, Tatra by se tam dostávala velmi těžko. Anebo potom jedině speciální vozidla určená pro zvládání terénu mimo silnice, tento trh je ale velmi malý.

Na klasickém civilním trhu Tatra nemá šanci, jejich podvozek má oproti konkurenci velké provozní náklady.

Potom by tatrovácký podvozek našel uplatnění pro stavby polovojenských a policejních vozidel na bázi transportérů a všelijakých obrněných nástaveb , toto ale pokud vím zatím Tatra ponechává všelijakým specializovaným firmám, které v Evropě zatím ani nepúrorazily, jak to je v izraeli a USA nevím.

+3/−1
20.2.2015 10:39

M65i64c79h71a86l 14F98i86n31s15t86e83r35l45e 7509210533168

Ale Tatra se v minulosti neorientovala jen na jeden typ podvozku. To je bohužel dědictví ne až tak dávné minulosti - bohužel!!! Kde je psáno, že nemůže prorazit i v jiných segmentech trhu ( vývojem "klasického" podvozku - potenciál na to má). Její jméno i tradice je ve světě dostatečně známé a respektované. Vím, že to je běh na dlouhou trať, nicméně soustřeďovat se jen na jeden segment trhu je docela zbytečný luxus. Nehledě na to, že montáží cizích kabin a komponentů ztrácí image "automobilky" a spadá spíše do kategorie "výrobce speciálních podvozků" - smutný to konec třetí nejstarší automobilky světa !!!:-(

0/0
20.2.2015 11:10

J51o37s57e51f 77N64o55v87á49k 2842302135854

Protože na trhu klasických náklaďáků je tak těsno, že bez masový výroby nemůžeš náklaďák dělat. Ten trh je už obsazenej a dostat na něj novýho hráče asi nelze.

0/0
24.2.2015 10:47

R47a46d93i60m 30P53o62l29á73š14e13k 9126663149219

Co se týká vývojového centra, tatrovka šla po roce 1990 do kapitalismu s vývojovým centrem zaměstnávajícím cca 5 tisíc lidí.

Kdyby se vědělo to, co se ví dnes, mohla bez problému tehdy vrhnout stovky pracovníků vývoje na konstrukci a zkoušení v podstatě libovolného vozu a do dvou, tří let  ho začít sériově vyrábět. Třeba dodávku s nosností 1 - 5 tun pro tehdejší boom podnikání nebo později civilního nákladního auta s jednoduchým a provozně nenákladným podvozkem pro silnice. Jenže v Tatře si tehdy mysleli, že jim stačí jejich tatrovácký podvozek a náklaďáky na něm postavené.

Ovšem kvůli úsporám se postupně vývojové centrum osekávalo až nakonec bylo po roce cca 2000 úplně zrušeno. Je ostatně typické, že nyní celé vedení Tatrovky sídlí v budově, která dříve byla pouze pro konstruktéry a kanceláře vývojových pracovníků. A v  bývalých hlavních  vývojových laboratořích tatrovky u polygonu je nyní autoservis.

Tatra ovšem stále neztratila tradici vývoje auta přímo spjatého s jejich výrobou , kdy pro každou zakázku není problém vypracovat originální dokumentaci a auta podle ní vyrábět. Ale podle mých údajů se nyní vývoj děje v počítačích na 3D modelech, vlastní zkoušení reálných dílů se prakticky neděje.

Speciální tatrovácké kabiny, motory a další velké drahé díly ale nemá ekonomický smysl vyvíjet , dokud jejich roční produkce nepřesáhne aspoň desítku tisíc kusů.

A na to zatím Tatrovka nevypadá. Budou rádi, když do dvou let zvednou výrobu na 2000 kusů ročně , zaplatí dluhy a zmodernizují dneska už zastaralá pracoviště a haly postavené v 80 letech minulého století.

+4/0
20.2.2015 11:05

I10v14a20n 25M21a33r67e28k 6434238852

!!On už se někdo postará aby šla o5 do kopru, jako tomu bylo před časem když ji "kočíroval" americký "manager" ! RvRvRv!!

0/−7
20.2.2015 8:51

M25i26r98o63s24l65a27v 29K49a46š40p83a29r 7670901867766

Ona je v kopru odjakživa ;-)

+8/0
20.2.2015 9:06

M32i54c48h21a59l 43Z86e45t73e14k 3908612790287

Tatra si v minulosti zadělala mnoho svých problémů sama např. když tak tvrdošíjně prosazovala vzduchem chlazené motory.

+1/−3
20.2.2015 8:45

J59a46r43o38m46í30r 20K89r46á84l 4470649744689

Naopak.  Do terénu a v obtížných klimatických podmínkách je to výhoda.  Je o jednu starost míň.

+4/0
20.2.2015 9:37

M29i89c57h30a46l 89Z94e87t73e74k 3648812210287

Výhoda je to možná tak na Sibiři, jenže orientace na tenhle trh automobilku neuživí.

0/0
20.2.2015 13:06
Foto

J49a60k35u67b 69S27o80b46o84t39k53a 6654668427186

Ono za hodně si mohou sami, kdysi sami potvrdili, že bylo chybou vyrábět stovky variací vozidel. To se samozřejmě drasticky projevovalo na schopnosti jet nějakou ucelenou výrobu a pak samozřejmě na cěně každého kusu a rychlosti dodání.

0/0
20.2.2015 9:41

R68a28d25i83m 55P70o24l88á32š71e72k 9686723639199

Nevím jak to je teď, ale tehdy to bylo dáno organizací tatrovácké technické přípravy výroby. TPV. Kdy podkladem pro každou zakázku byly konstrukční výkresy a tudíž logicky i opakovaná výroba zavedeného typu pro novou zakázku proběhla stejným řízením jako výroba úplně nového vozu.

0/0
20.2.2015 11:25

J90i50n84d58ř79i94c56h 87Š81k14o28p75e79k 4335621780205

chápu, že je moderní dělat vše co nejsložitější, aby byly prachy ze servisu. Ale že jsou to někteří schopni hájit, mi hlava nebere

0/0
20.2.2015 11:23

M11a69r22t92i12n 64S15k64o52u79m94a18l 1732264657880

Vzduchem chlazené motory v kombinaci s automatickou převodovkou kupuje např.zákazník z Austrálie nebo hasiči na Slovensku.

0/0
20.2.2015 15:37

K56a74r91e33l 14D92v10o22ř39á43k 3787377937

Češi zvláště starší generace Tatru velmi oceňují a dodrží ji palce, aby dále rostla.[>-]

+4/0
20.2.2015 8:38

J44a65n 69K91o62s 6668123513257

https://www.youtube.com/watch?v=0jU8q0_K3XI  Tatro jeď V

+2/0
20.2.2015 7:52

R88o84m79a93n 36K24r60a78t18o87c61h85v32í57l 6696557156174

Od té doby co Tatru vzal Jarda Strnad to jde s ní od 5 ke 20ti.....R^

+12/0
20.2.2015 7:49

L68u10b62o68š 84B76ř69e18z24i35n26a 2212583620471

Nejhůř Tatru poškodilo vedení dosazené v době s. Klause z USA. Ti pracovali intenzivně na tom, aby dostali zavedenou značku výrobce nákl. vozů někam hodně dolů, což se jim i podařilo.

+8/0
20.2.2015 8:02

M40a85r17e52k 20K66l84u60f59a 3358904744176

Domnívám se, že jim šlo spíš o to, aby se dostali k patentu na koncepci podvozku. Jak to bude s hospodářskými výsledky firmy, jim bylo u zadku.

+3/0
20.2.2015 8:31

J21a18r98o45s56l59a43v 50F62r29a98n12t33i28š10e35k 62B95r39ü98m48m90e70r 1621126933500

No, ovšem je zajímavé, že ve skutečnosti Tateu vlastnil Ind, který ji tuneloval.

+3/0
20.2.2015 8:38

R83a49d12i43m 93P12o62l95á16š35e79k 9636983299969

Byli tam rok. Měli nějakou smlouvu, kde měli vymezené pravomoce a po prvních 2 - 4 měsících zjistili, že jejich smluvně zajištěné pravomoce jsou pro reorganizaci fabriky a její vymanění z poklesu nedostatečné. Kromě toho ale v té době Tatrovka nesla v plné míře náklady libyjského podvodu, kdy Tatrovka v roce tuším 1992 vyrobila a odeslala na cca 1300 náklaďáků do Libye jen na dobré slovo švýcarského podvodníka a předchozí dozorčí rady Tatrovky a nikdy za to nedostala zaplaceno.   Proto ve vedení už spíše jen pasivně doklepali dobu, kterou měli zajištěnou smluvně, do konce roku 1994. A pravděpodobně už mezitím jejich šéf Grunwald jezdil po světě a dojednával angažmá svého týmu jinde, odtud asi plynou ty řeči o tehdejším řízení Tatrovky po faxu a po telefonu.

Američané ale taky byli ti, kteří dojednali první smlouvu na výrobu první série tatrovek typu Liwa  pro Araby na Arabský poloostrov do Abhú Dhabi a tím v podstatě pro Tatru otevřeli tento trh. A z hlediska konstrukce prosadili první velkou zakázku s nakupovanými motory chlazenými vodou, což je dnešní realita Tatrovky.  Na těch prvních pár stovek vozů sice Tatrovka prakticky nevydělala nic, ale trh byl otevřen.

+1/0
20.2.2015 11:21

J77a65r17o50s85l47a84v 34F95r38a61n75t68i30š46e46k 42B62r18ü59m10m59e85r 1141986703320

Nevíte, jestli Plukovník za ty Tatrovky zaplatil a ty prachy Švýcar stopil, nebo jak to bylo?

0/0
20.2.2015 12:56

R93a98d82i41m 39P78o50l23á14š54e61k 9176123979259

Nevím. Mám takový pocit, že Plukovníkovi vůbec neřekli, že objednali tatrovky. Aspoň mi z té doby není známo, že by se o něm v souvislosti s tatrovkami nějak mluvilo. Spíš mně připadá, že ty  tatrovky jako měly být pro nějakou větší firmu, která bude v Libyi něco těžit nebo stavět nebo tak nějak. Ta švýcarská  firma měla být klasická kancelářská zprostředkovatelská firma s pár zaměstnanci sídlící společně s jinými firmami v jakési švýcarské kanceláři, ale s referenčními kontakty do tuším Holandska a na některé členy správní rady Tatrovky. Holt to bylo klasické školné za vstup na volný kapitalistický  trh nesešněrovaný ještě směrnicemu Evropské Unie.

Prostě se rozjela lukrativní zakázka, začalo se vyrábět a hotové vozy odvádět a posílat a po půl roce nebo roce nebo tak nějak se to stoplo, protože nepřicházely peníze za ty vozy. Vozy zůstaly stát tam, kam dojely vlaky a lodě s nimi a řešila se aféra. A půjčka Tatrovce, protože peníze vynaložené na ty vozy byly podstatnou částí ročních nákladů na výrobu a peníze za ty vozy chyběly.

Pak se nějaký rok soudilo a dokazovalo, že ta víc než tisícovka vozů roztahaná a skladovaná  po nákladních nádražích a přístavech patří Tatrovce, když za ně nebyl zaplacen ani dolar či koruna a potom se ty vozy, co se podařilo dohledat, stahovaly zpátky.

+2/0
20.2.2015 13:42

S92t75a68n88i46s11l89a69v 96A27u79g13u50s25t25i89n 2346234952310

Abych pravdu řek nevím v čem spočívá ta výjimečnost podvozku. Vím že místo rámu mají jen obrovskou trubku uprostřed, ale jaké to má výhody?

0/−15
20.2.2015 7:31

I95v28a16n 41M90a80n54t15a60s 8849534800701

výkyvné polonápravy,ale to netušíte, co to je, že.;-D

+20/−2
20.2.2015 7:35

P72e77t55r 34V20e46s40e49l18ý 2539948343516

Trochu málo, tohle by opravdu nestačilo. Zkuste doplnit...

+2/−2
20.2.2015 7:50

A20l91e86x17a89n91d18r 21K39o74s68t37k97a 8652568846194

Každé kolo se samostatně zvedá či klesá dle terénu. Takže to v pohodě projede třeba říčním korytem s balvany, pokud nemají víc než nějakých půl metru. (možná víc)

+3/0
20.2.2015 9:01

R21a73d98k41o 77S46ü69t65t24ö 8761648811875

Podstata veci je nezavisle zavesenie vsetkych kolies, co dava vyborne jazdne vlastnosti na nerovnych cestach. Tam, kde pojdem s Tatrou 60 s vynalozenim minimalneho usilia na udrzanie auta v ziadanom smere, ine vozy s tuhymi napravami by boli prakticky neovladatelne uz pri 40 - 45 km/h. Dalsia super vyhoda tejto koncepcie je v tuhosti podvozku, ktory sa neskruca. To umoznuje montovat dlhe nadstavby bez nutnosti pouzitia roznych konstrukcnych trikov, aby ich skrucanie podvozku neznicilo. Okrem toho je tu este vyhoda nizsieho taziska a totalna ochrana pohonneho systemu - nestane sa, ze na nejakej priecnej nerovnosti odtrhnes kardan. Osobne som so sklapackou pri neopatrnom zjazde nosnou trubkou prerazil cestny panel. Bola to rana az hroza, no z trubky to iba zodrelo trochu farby. Ist s inym vozom, utrhnem kardan a skoda za par tisic EUR. Majitel Tatry sa iba pousmial, ze "To neries, to je v pohode".

Koncepcia ma ale aj svoje nevyhody - mala svetla vyska, problematicke pouzitie neplanetovych kolesovych redukcii na zvysenie svetlosti, premenliva svetla vyska v zavislosti od zatazenia, mensi rajd (a vacsi stopovy priemer zatacania), drahsia vyroba a hlavne vacsia hmotnost.

+7/0
20.2.2015 9:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.