Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pro Tatru nastává období sklizně. Češi ji neumí docenit, říká šéf firmy

Tatra už do Indie historicky dodala přes devět tisíc aut. Sedm tisíc z nich by pořád mělo být v provozu. „Posledních dva a půl roku od nás ale Indové nekoupili ani šroubek,“ popisuje šéf Tatry Petr Rusek situaci, která se teď novou poptávkou po třech stovkách speciálních vozů opět mění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L76i73b73o39r 69V17e59n34g60l88á97ř 4594185432584

tak uz zacnete sklizet prosim

0/0
21.2.2015 23:55

P71e52t83r 46N13o20v55á98k 2452520708229

Je to ostuda Česka a korupčníků. Ani mnohaleté výsledky na Dakaru nestačily???

Ať se Tatře daří.R^

+6/0
20.2.2015 12:16

M76i96r33o37s12l28a93v 48Z71i66k89m73u40n63d 7169483554573

Nestačily, protože "managerové", mnohdy mluvící hlavně english neuměli nebo nechtěli mediálně Lopraisovy úspěchy obchodně prodat.

Kdyby měly Lopraisovic TATRY takové servisní zázemí  a fabrickou podporu jako KAMAZY, tak "strejda i synovec" mohli dosáhnout daleko více úspěchů ....

+5/0
21.2.2015 20:43

M57i46l97a12n 50M40u67s43i60l 4243651272735

Indická armáda určitě koupí 300 aut podle toho, jak se někomu s Tatrou dařilo na Dakaru.

0/0
24.2.2015 10:51

F93r27a45n46t57i63š65e70k 56S88o49k20o10l 7845934711726

Češi Tatru neumí docenit, protože Tatra není moc vhodná do českých podmínek. Je to vlastně terenní náklaďák, u nás nemá moc příležitostí se projevit.

Například lesní cesty máme téměř všechny vyasfaltovány vlivem snad nějakých dotací a tak nejsou příležitosti ´pro Tatru.

Tatra je auto do terénu, na silnice a dálnice to moc není. proto má úspěchy v zahraničí, u nás spíše záležitost do speciálních podmínek, armáda, zemědělství kde je třeba občas jezdit mimo cesty po polích a tak podobně

+13/0
20.2.2015 10:46

B55o49r60i88s 94O22n75d77e93r81k95a 1444848429334

No na tu Čínu bych se možná vykašlal. Protože ať mají sebekomplikovanější podvozek, v Čině to budou umět udělat okamžitě za hubičku.

0/0
20.2.2015 10:28

M15i49l25a79n 22K27l68o90u90č91e86k 3880195628407

To není tak docela pravda, to by to tak dělal každej u všeho, ale to se neděje, dodnes nejsou čínani schopni udělat auta třeba na úrovni bmw...

0/0
20.2.2015 10:29

B40o81r49i88s 50O19n76d23e14r32k33a 1704788689824

Budou to šmejdy, akorát 2-3x levnější. Takhle už položili nejednu firmu a kolik z nich vidělo v Číně zlatý důl?

0/0
20.2.2015 10:35

F73r22a13n17t85i93š45e77k 91S59o37k80o68l 7975124341856

Číňan dokáže leccos okopírovat, ale neokopíruje kvalitně, proto mu vychází ze sebelepších značkových výrobků jenom obyčejný čínský šunt.

0/0
20.2.2015 10:48

M67i41l51a65n 62M44u52s81i95l 4723111752895

Čína vyrábí šunty protože si je u nich zákazník objednává. Když budou chtít kvalitu, tak bude.

0/0
24.2.2015 10:53

J93a96r21o32s18l23a76v 15F54r54a45n46t70i96š90e80k 94B53r16ü29m97m84e21r 1361416183590

U naprosté většiny věcí máte pravdu, ale tam, kde je potřeba kvalitní materiály, nějak nezvládají, stále např. nejsou schopni udělat kvalitní kopie ruských proudových motorů do SU-27 apod.

0/0
24.2.2015 15:06

R67a63d14i96m 71P75o25l68á43š83e56k 9746933219189

Tatrovácký podvozek potřebuje pro svou výrobu speciální obráběcí stroje. jenže co dokázali vyrobit v kopřivnici v roce 1930 a později, to není problém vyrobit v dnešní Číně.

Klíčová spíš bude dnes obecně kvalita materiálu, která je pro výrobu kvalitního tatrováckého podvozku nezbytná, pevnost použitých centrálních rour a dalších komponent.

0/0
20.2.2015 11:41

V61i85t96a 29K25a73b55o90u25r77e57k 4680700942218

Paráda jen tak dál R^

+7/0
20.2.2015 10:24

P10a94v76e14l 27S46v90o49b47o73d93a 3809312460212

Tatra má jedny z nejdynamičtějších trucků na světě.Těžkých aut je sice spousta, ale tatra je vyjimečná - hodně uveze,ale zároveň má obrovskou schopnost přizpůsobení se terénu.Prostě to není ani Kamaz, ani americký privátní výrobce trucků, je to obr truck který Vás doveze do toho nejzapráskanějšího lesa nebo pouště...

+11/0
20.2.2015 10:09

A96l40e35x85a75n58d49r 44K87o43s93t17k22a 8812938286564

Copak o to, TAM vás doveze spousty aut. Jenže ta Tatra vás následně (s 10 nebo víc tunami materiálu) doveze i ZPÁTKY.

+6/0
20.2.2015 12:24

M97i47l71a56n 78Š26v17a89g24r94o56v80s50k78ý 9742689775668

Doufám, že akcie už konečne začnou vydělávat. ;-D

0/0
20.2.2015 9:22

K60a37r45e19l 44F51u55k42s26a 3834520830373

Myslíte akcie TATRA TRUCKS a.s. založené v roce 2013? :-) Jestli je máte, tak se máte...

0/0
20.2.2015 9:52

J65a79n 75V34a32n98i48š 1493611188782

Je dobře, že si děláte legraci (soudím tak podle smajlíka). Protože jestli pořád držíte akcie Tatry a. s., tak Vám moc nevydělají (vzhledem k exekuci, která proběhla). Současní majitelé Tatry Trucks jsou, pokud vím, pouze dva - pánové Strnad a Matera. Ti skutečně mohou nějaký zisk očekávat. Akcionáři Tatry a. s. se mohou nyní patrně jen soudit, pokud se k tomu nalezne právní, resp. skutkový, důvod.

0/0
20.2.2015 10:09

J85a43n 54F87r16o91l25í41k 6526140375674

Češi jistě dovedou ocenit i střední firmu zaměstnávající 1250 zaměstnanců. Stejně tak oceňujií Janečka, Waltra, Krále a další velikány našeho automobilového průmyslu.

+2/0
20.2.2015 9:15
Foto

L28u62k38á36š 14Z33á83v89o16d71s21k28ý 9251709131

firma zaměstnávající 1000 a více zaměstnanců je považována za velký podnik...

+2/0
20.2.2015 9:19
Foto

J50a45r78o27s20l75a36v 39B58e17ň10o 2546197917370

Drzim palce. Nech sa Tatre dari. Zasluzi si to!

A kto by si chcel precitat moj clanok o nej, tak tu:

http://www.ephoto.sk/photopointy/photopointy-cz/moravskoslezsky-kraj/tatra-koprivnice/

+3/0
20.2.2015 9:03

M51a83r60t51i17n 16K69u69ř21í45t37k34a 6887786708435

Pěkný článek, jenom doplnění. Československo plánovalo přechod na jízdu vpravo od 1.5.1939. Hitler je vlastně jenom popohnal.

0/0
20.2.2015 13:58

M68i90c30h21a90l 17F35i20n57s51t35e97r77l95e 7329390793248

Je smutné, že firma s takovou tradicí musí stavět převážně na vojenském portfóliu. Viděl bych raději, kdyby byla Tatra vidět spíše v civilním sektoru. Chápu, že tatrovácká koncepce podvozku je pro tyto účely naprosto originální, ale to čím byla ještě Tatra ve světě mimo jiné proslavena byl kromě její robustnosti a spolehlivosti také její originální design. 

Doufám, že do budoucna se firma popasuje i v tomto oboru a vybuduje své vlastní vývojové centrum (podobně, jako ve Škodě) a nebude muset na podvozky montovat kabiny konkurenčních firem. Kabinu T 815-7 nepočítám, neboť ta je výsledkem konstruktérů a ne designérů (na jejím minimalistickém krabicovitém tvaru je to taky j ostatně dost vidět). Jelikož jsem ale jinak tarovácký srdcař, úspěch přeji a doufám, že to poklape pro tuto firmu do budoucna čím dál lepe. R^

0/−5
20.2.2015 8:58

R44a69d44i63m 29P94o44l75á18š16e74k 9486113509799

Hm, podle mně píšete nesmysly.

Tatra se v současné době v Evropě uplatní jen tam, kde nevadí řádově složitější a na údržbu náročnější tatrovácký podvozek. A to jsou v první řadě armády evropských zemí, ovšem tam to mají obšancované jednotliví místní výrobci nebo prodejci náklaďáků, Tatra by se tam dostávala velmi těžko. Anebo potom jedině speciální vozidla určená pro zvládání terénu mimo silnice, tento trh je ale velmi malý.

Na klasickém civilním trhu Tatra nemá šanci, jejich podvozek má oproti konkurenci velké provozní náklady.

Potom by tatrovácký podvozek našel uplatnění pro stavby polovojenských a policejních vozidel na bázi transportérů a všelijakých obrněných nástaveb , toto ale pokud vím zatím Tatra ponechává všelijakým specializovaným firmám, které v Evropě zatím ani nepúrorazily, jak to je v izraeli a USA nevím.

+3/−1
20.2.2015 10:39

M46i66c85h28a70l 25F59i76n35s41t59e63r43l71e 7439480143948

Ale Tatra se v minulosti neorientovala jen na jeden typ podvozku. To je bohužel dědictví ne až tak dávné minulosti - bohužel!!! Kde je psáno, že nemůže prorazit i v jiných segmentech trhu ( vývojem "klasického" podvozku - potenciál na to má). Její jméno i tradice je ve světě dostatečně známé a respektované. Vím, že to je běh na dlouhou trať, nicméně soustřeďovat se jen na jeden segment trhu je docela zbytečný luxus. Nehledě na to, že montáží cizích kabin a komponentů ztrácí image "automobilky" a spadá spíše do kategorie "výrobce speciálních podvozků" - smutný to konec třetí nejstarší automobilky světa !!!:-(

0/0
20.2.2015 11:10

J18o64s35e73f 33N36o11v26á56k 2402272135824

Protože na trhu klasických náklaďáků je tak těsno, že bez masový výroby nemůžeš náklaďák dělat. Ten trh je už obsazenej a dostat na něj novýho hráče asi nelze.

0/0
24.2.2015 10:47

R13a34d57i97m 59P65o52l60á52š29e19k 9676383879459

Co se týká vývojového centra, tatrovka šla po roce 1990 do kapitalismu s vývojovým centrem zaměstnávajícím cca 5 tisíc lidí.

Kdyby se vědělo to, co se ví dnes, mohla bez problému tehdy vrhnout stovky pracovníků vývoje na konstrukci a zkoušení v podstatě libovolného vozu a do dvou, tří let  ho začít sériově vyrábět. Třeba dodávku s nosností 1 - 5 tun pro tehdejší boom podnikání nebo později civilního nákladního auta s jednoduchým a provozně nenákladným podvozkem pro silnice. Jenže v Tatře si tehdy mysleli, že jim stačí jejich tatrovácký podvozek a náklaďáky na něm postavené.

Ovšem kvůli úsporám se postupně vývojové centrum osekávalo až nakonec bylo po roce cca 2000 úplně zrušeno. Je ostatně typické, že nyní celé vedení Tatrovky sídlí v budově, která dříve byla pouze pro konstruktéry a kanceláře vývojových pracovníků. A v  bývalých hlavních  vývojových laboratořích tatrovky u polygonu je nyní autoservis.

Tatra ovšem stále neztratila tradici vývoje auta přímo spjatého s jejich výrobou , kdy pro každou zakázku není problém vypracovat originální dokumentaci a auta podle ní vyrábět. Ale podle mých údajů se nyní vývoj děje v počítačích na 3D modelech, vlastní zkoušení reálných dílů se prakticky neděje.

Speciální tatrovácké kabiny, motory a další velké drahé díly ale nemá ekonomický smysl vyvíjet , dokud jejich roční produkce nepřesáhne aspoň desítku tisíc kusů.

A na to zatím Tatrovka nevypadá. Budou rádi, když do dvou let zvednou výrobu na 2000 kusů ročně , zaplatí dluhy a zmodernizují dneska už zastaralá pracoviště a haly postavené v 80 letech minulého století.

+4/0
20.2.2015 11:05

I79v41a46n 71M35a43r16e41k 6244208922

!!On už se někdo postará aby šla o5 do kopru, jako tomu bylo před časem když ji "kočíroval" americký "manager" ! RvRvRv!!

0/−7
20.2.2015 8:51

M61i91r69o98s13l45a18v 37K76a60š19p24a45r 7880481517576

Ona je v kopru odjakživa ;-)

+8/0
20.2.2015 9:06

M21i16c63h64a96l 22Z79e75t98e80k 3418562680277

Tatra si v minulosti zadělala mnoho svých problémů sama např. když tak tvrdošíjně prosazovala vzduchem chlazené motory.

+1/−3
20.2.2015 8:45

J25a82r48o71m90í67r 82K30r16á32l 4300599684299

Naopak.  Do terénu a v obtížných klimatických podmínkách je to výhoda.  Je o jednu starost míň.

+4/0
20.2.2015 9:37

M31i31c36h46a94l 63Z83e13t13e39k 3958942560287

Výhoda je to možná tak na Sibiři, jenže orientace na tenhle trh automobilku neuživí.

0/0
20.2.2015 13:06
Foto

J36a46k37u95b 29S90o90b98o62t49k75a 6604888387856

Ono za hodně si mohou sami, kdysi sami potvrdili, že bylo chybou vyrábět stovky variací vozidel. To se samozřejmě drasticky projevovalo na schopnosti jet nějakou ucelenou výrobu a pak samozřejmě na cěně každého kusu a rychlosti dodání.

0/0
20.2.2015 9:41

R57a42d76i62m 21P56o76l58á15š20e73k 9626403789449

Nevím jak to je teď, ale tehdy to bylo dáno organizací tatrovácké technické přípravy výroby. TPV. Kdy podkladem pro každou zakázku byly konstrukční výkresy a tudíž logicky i opakovaná výroba zavedeného typu pro novou zakázku proběhla stejným řízením jako výroba úplně nového vozu.

0/0
20.2.2015 11:25

J42i93n72d35ř11i78c85h 91Š63k49o37p39e32k 4735961280135

chápu, že je moderní dělat vše co nejsložitější, aby byly prachy ze servisu. Ale že jsou to někteří schopni hájit, mi hlava nebere

0/0
20.2.2015 11:23

M94a74r27t80i63n 27S93k17o79u68m78a90l 1182264387670

Vzduchem chlazené motory v kombinaci s automatickou převodovkou kupuje např.zákazník z Austrálie nebo hasiči na Slovensku.

0/0
20.2.2015 15:37

K82a14r43e65l 25D12v84o78ř56á83k 3987717287

Češi zvláště starší generace Tatru velmi oceňují a dodrží ji palce, aby dále rostla.[>-]

+4/0
20.2.2015 8:38

J46a35n 41K23o55s 6598443143277

https://www.youtube.com/watch?v=0jU8q0_K3XI  Tatro jeď V

+2/0
20.2.2015 7:52

R61o40m55a41n 93K97r26a23t72o40c20h11v64í89l 6916847476784

Od té doby co Tatru vzal Jarda Strnad to jde s ní od 5 ke 20ti.....R^

+12/0
20.2.2015 7:49

L71u42b12o17š 42B94ř44e61z32i52n59a 2942703780321

Nejhůř Tatru poškodilo vedení dosazené v době s. Klause z USA. Ti pracovali intenzivně na tom, aby dostali zavedenou značku výrobce nákl. vozů někam hodně dolů, což se jim i podařilo.

+8/0
20.2.2015 8:02

M78a85r80e35k 69K69l89u79f39a 3698354414176

Domnívám se, že jim šlo spíš o to, aby se dostali k patentu na koncepci podvozku. Jak to bude s hospodářskými výsledky firmy, jim bylo u zadku.

+3/0
20.2.2015 8:31

J44a70r50o30s69l21a65v 41F84r59a33n22t46i58š46e92k 70B23r44ü49m32m41e21r 1161136213190

No, ovšem je zajímavé, že ve skutečnosti Tateu vlastnil Ind, který ji tuneloval.

+3/0
20.2.2015 8:38

R12a51d31i76m 72P68o13l53á87š81e18k 9746103669669

Byli tam rok. Měli nějakou smlouvu, kde měli vymezené pravomoce a po prvních 2 - 4 měsících zjistili, že jejich smluvně zajištěné pravomoce jsou pro reorganizaci fabriky a její vymanění z poklesu nedostatečné. Kromě toho ale v té době Tatrovka nesla v plné míře náklady libyjského podvodu, kdy Tatrovka v roce tuším 1992 vyrobila a odeslala na cca 1300 náklaďáků do Libye jen na dobré slovo švýcarského podvodníka a předchozí dozorčí rady Tatrovky a nikdy za to nedostala zaplaceno.   Proto ve vedení už spíše jen pasivně doklepali dobu, kterou měli zajištěnou smluvně, do konce roku 1994. A pravděpodobně už mezitím jejich šéf Grunwald jezdil po světě a dojednával angažmá svého týmu jinde, odtud asi plynou ty řeči o tehdejším řízení Tatrovky po faxu a po telefonu.

Američané ale taky byli ti, kteří dojednali první smlouvu na výrobu první série tatrovek typu Liwa  pro Araby na Arabský poloostrov do Abhú Dhabi a tím v podstatě pro Tatru otevřeli tento trh. A z hlediska konstrukce prosadili první velkou zakázku s nakupovanými motory chlazenými vodou, což je dnešní realita Tatrovky.  Na těch prvních pár stovek vozů sice Tatrovka prakticky nevydělala nic, ale trh byl otevřen.

+1/0
20.2.2015 11:21

J46a11r31o12s56l33a40v 42F46r98a22n96t67i21š38e39k 23B66r10ü55m39m42e37r 1551496763550

Nevíte, jestli Plukovník za ty Tatrovky zaplatil a ty prachy Švýcar stopil, nebo jak to bylo?

0/0
20.2.2015 12:56

R92a15d87i14m 68P48o65l73á73š15e80k 9196613779219

Nevím. Mám takový pocit, že Plukovníkovi vůbec neřekli, že objednali tatrovky. Aspoň mi z té doby není známo, že by se o něm v souvislosti s tatrovkami nějak mluvilo. Spíš mně připadá, že ty  tatrovky jako měly být pro nějakou větší firmu, která bude v Libyi něco těžit nebo stavět nebo tak nějak. Ta švýcarská  firma měla být klasická kancelářská zprostředkovatelská firma s pár zaměstnanci sídlící společně s jinými firmami v jakési švýcarské kanceláři, ale s referenčními kontakty do tuším Holandska a na některé členy správní rady Tatrovky. Holt to bylo klasické školné za vstup na volný kapitalistický  trh nesešněrovaný ještě směrnicemu Evropské Unie.

Prostě se rozjela lukrativní zakázka, začalo se vyrábět a hotové vozy odvádět a posílat a po půl roce nebo roce nebo tak nějak se to stoplo, protože nepřicházely peníze za ty vozy. Vozy zůstaly stát tam, kam dojely vlaky a lodě s nimi a řešila se aféra. A půjčka Tatrovce, protože peníze vynaložené na ty vozy byly podstatnou částí ročních nákladů na výrobu a peníze za ty vozy chyběly.

Pak se nějaký rok soudilo a dokazovalo, že ta víc než tisícovka vozů roztahaná a skladovaná  po nákladních nádražích a přístavech patří Tatrovce, když za ně nebyl zaplacen ani dolar či koruna a potom se ty vozy, co se podařilo dohledat, stahovaly zpátky.

+2/0
20.2.2015 13:42

S87t40a72n55i16s85l75a52v 78A60u43g66u21s17t67i92n 2556174552840

Abych pravdu řek nevím v čem spočívá ta výjimečnost podvozku. Vím že místo rámu mají jen obrovskou trubku uprostřed, ale jaké to má výhody?

0/−15
20.2.2015 7:31

I49v40a21n 17M37a29n55t64a65s 8189844890921

výkyvné polonápravy,ale to netušíte, co to je, že.;-D

+20/−2
20.2.2015 7:35

P60e31t49r 25V75e31s49e16l39ý 2449358173146

Trochu málo, tohle by opravdu nestačilo. Zkuste doplnit...

+2/−2
20.2.2015 7:50

A97l62e65x46a86n63d54r 31K36o47s98t61k47a 8772668296874

Každé kolo se samostatně zvedá či klesá dle terénu. Takže to v pohodě projede třeba říčním korytem s balvany, pokud nemají víc než nějakých půl metru. (možná víc)

+3/0
20.2.2015 9:01

R23a52d57k75o 27S55ü45t53t40ö 8401348441435

Podstata veci je nezavisle zavesenie vsetkych kolies, co dava vyborne jazdne vlastnosti na nerovnych cestach. Tam, kde pojdem s Tatrou 60 s vynalozenim minimalneho usilia na udrzanie auta v ziadanom smere, ine vozy s tuhymi napravami by boli prakticky neovladatelne uz pri 40 - 45 km/h. Dalsia super vyhoda tejto koncepcie je v tuhosti podvozku, ktory sa neskruca. To umoznuje montovat dlhe nadstavby bez nutnosti pouzitia roznych konstrukcnych trikov, aby ich skrucanie podvozku neznicilo. Okrem toho je tu este vyhoda nizsieho taziska a totalna ochrana pohonneho systemu - nestane sa, ze na nejakej priecnej nerovnosti odtrhnes kardan. Osobne som so sklapackou pri neopatrnom zjazde nosnou trubkou prerazil cestny panel. Bola to rana az hroza, no z trubky to iba zodrelo trochu farby. Ist s inym vozom, utrhnem kardan a skoda za par tisic EUR. Majitel Tatry sa iba pousmial, ze "To neries, to je v pohode".

Koncepcia ma ale aj svoje nevyhody - mala svetla vyska, problematicke pouzitie neplanetovych kolesovych redukcii na zvysenie svetlosti, premenliva svetla vyska v zavislosti od zatazenia, mensi rajd (a vacsi stopovy priemer zatacania), drahsia vyroba a hlavne vacsia hmotnost.

+7/0
20.2.2015 9:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.