Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stáří stroje není riziko, říká expert k prvnímu pádu nízkonákladovky v EU

Havarovaný stroj A320 společnosti Germanwings byl jedním z nejstarších strojů ve flotile německého dopravce. Samotný fakt, že letadlu bylo už 24 let však podle experta na letectví neznamená velké riziko. Je také nepravděpodobné, že by měla vůbec první tragická havárie nízkonákladové společnosti v EU vliv na popularitu levného létání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D20u16š37a74n 64G41o74g20e36l51a 7511754259608

Ve výšce 10 000m jsou dýchací masky cestujícím na nic.Parciální tlak kyslíku je tak malý,že do plic nepronikne ani molekula.

0/0
25.3.2015 14:13

D58u59š82a30n 76G81o75g12e80l12a 7551684979718

Nutno vzít v úvahu,že ve výšce 10 000m je maska k dýchání na nic,neboť tzv parciální tlak kyslíku je tak malý,že se do plic nemůže dostat ani molekula.V této výšce jednoduše masky nefungují.

0/−1
25.3.2015 14:10
Foto

V55l72a51s16t93a 48C72o87u75f65a80l 7987199559745

Naprostá pravda. Parciální tlak kyslíku by nestačil už ani v 8000m. Navíc bez kompenzačního obleku by se ještě přidal výškový tkáňový emfyzém.

0/0
26.3.2015 20:27

V98o24j35t70a 77L63e49j40s96e22k 1371905179349

OMG, Lupo, víte, co je to "řada sedadel"?  Opravdu se do letadla vejde na šířku 75 sedaček?

Airbus A320 je dvoumotorové letadlo s jednou uličkou a dvěma řadami sedadel. Kapacita stroje je 150 pasažérů.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stari-letadla-neni-rizikem-d0n-/eko-doprava.aspx?c=A150324_144032_eko-doprava_fih#utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=ekonomikah&utm_content=main

0/0
24.3.2015 19:17

A34l29e95x42a13n64d62r 10K44o81s75t87k70a 8832268496764

Rozumně udržovaný drak vydrží minimálně 40 let a motory po generálce také. Takže věk kolem 25 let není problém.

+12/0
24.3.2015 18:30

J71a29r37o81m87í29r 96K29r17á16l 4420539924659

Tak.  Stále ještě létají Jumba ze 70. let.  I když modernizovaná.  Ono záleží spíše na kvalitě údržby.

+7/0
24.3.2015 22:03

A57l65e63x50a45n83d65r 16K90o21s98t78k53a 8942898926644

Právě. A při solidní údržbě jsou naprosto v pohodě.

+1/0
24.3.2015 22:06

R23a57d45e64k 70J78a51n46a10t97a 9235946574302

Přesně tak, ono původních 25 letých dílů po těch generálkách moc nebude. Uvidíme výsledek vyštřování. Já tipuju náhlou ztrátu tlaku v kabině a všichni v bezvědomí něco jako ta událost v Řecku. Akorát zde z nějakého důvodu letadlo drželo jen kurz, tam i výšku.

0/0
24.3.2015 22:09

J55a50r25o28m31í16r 43K80r64á20l 4650389264829

Motory a avionika ne, ale drak je většinou původní.

+2/0
24.3.2015 22:21

O18l75d12ř39i24c50h 28J94a57n11e85č85e21k 8139456853521

taky mě to už napadlo - ztráta tlaku v kabině + nefunkčnost nouzových rozvodů kyslíku. piloti zahájili sestup do "dýchatelné" výšky, ale než tam sestoupali, tak ztratili vědomí a pak už jen letadlo drželo kurz do země... nevím, nakolik je to pravděpodobné, ale poslední dobou se děje nějak moc nepravděpodobných nehod...

+1/0
25.3.2015 8:13

O21n43d89r52a 37V37i75k67t85o31r42i92n 7340981424627

47 tisíc letu? To jako ze průměrně 5 denně???

0/0
25.3.2015 12:32

A67l37e33x95a82n80d16r 12K60o92s24t41k45a 8942398446774

Ano, naprostá normálka, na to je takový stroj konstruovaný. Uvědomte si, že běžný let po Evropě netrvá déle než 3 hodiny, včetně nástupu a výstupu cestujících, některé jsou i kratší. Mašina je v akci 24 hodin deně, jen posádky a cestující se střídají. A po pár dnech máte několik hodin pauzu na údržbu.

+3/0
25.3.2015 12:52

O67l53d94ř35i40c80h 48J35a70n37e29č84e11k 8339116533331

24 hodin denně sice ne, spíš tak 16, kratší lety se přes noc většinou nelétají (snad vyjma letních charterů), ale jinak ano, naprostá normálka, obzvláště u lowcostů (a jistě i u Lufthansy, s ohledem na hustotu její sítě a frekvence letů).

uvádějí "58 300 letových hodin na 46 700 letech", to znamená 1:15 hod na let, k tomu řekněme nějakých 20 minut na pojíždění po letišti a zaparkované u nástupní brány tráví letadlo na vnitroevropských letech tak 50 až 60 minut, to dělá 2,5 hodiny na let, za den se jich tedy pohodlně stihne 6.

+2/0
25.3.2015 16:40

I53v74a 21V89a69l39č36í87k91o43v22á 1449328901911

Letecký publicista je podle iDnesu letecký expert. Hm. Pro novináře je expert asi fakt každý.

A fotky uplakaných blízkých obětí jsou velmi neetické.

0/0
24.3.2015 18:01

H96a24n66a 54G46a37l37l56e84t69t21i52o86v26á 8581694236868

Pozitri letim, tak mam radost!

0/0
24.3.2015 16:20
Foto

S22t51e63p33a87n 97K24u67t47a48j 5467357904487

Ver te tomu ze ted to bude velmi bezpecne... to by byl opravdu pech kdyby se neco stalo. Ted vsichny budou kontrolovat jak divoky....

+2/0
24.3.2015 16:28

R88o88m20a59n 77P72o15l59á39č71e13k 5666799265

To chce klid. Když jsem vracl z dovolené, tak bouchla bomba v Bulharsku na letišti a před loni zase spadlo den před mým odletem letadlo v San Franciscu :-)

+2/0
24.3.2015 22:09

B35o45h96u67m49i36l 28T75r15o71c35h43t38a 2966976223594

Jen klidně leťte, co se má stát, tak se stane, ať s Vámi, nebo bez Vás !! R^R^EU

0/0
25.3.2015 8:25
Foto

V37l16a36s17t76a 51C83o80u88f41a70l 7707419769925

Jsou lidé, kteří létají každý den.

0/0
26.3.2015 20:29
Foto

S23t91a76n67i28s13l60a23v 82T47e33s43a43ř 9187614262214

Prosím fotografy a novináře, aby nefotili a nezveřejňovali fotky "příbuzných". Je to trapný a nevkusný. A to ani nemluvím o tom, že tam máte víc fotek příbuzných než toho letadla. Rv

+24/0
24.3.2015 16:05

J15a51n 52S20y97s37e30l 4261659555385

K čemu jsou žebříčky, když pak spadne letadlo z TOP desítky? A k čemu jsou statistiky o bezpečnosti lítání, když pak zahyne 150 lidí najednou? A to dokonce v Evrope! A proč se mluví o tom, jak je letecká doprava děsně bezpečná, když většinou zařvou všichni nebo naprostá většina. I u Nažidel, kde zemřelo 19 lidí v autobusu to nebyla taková totálka jako při letecký nehodě.

0/−36
24.3.2015 15:23

R44a43d11i93m 66K44ř82i15v45á91n78e21k 4762914521691

Tak si laskavě najděte statistiku, kolik lidí zahyne při nehodách na evropských silnicích.

Nebo třeba kolik lidí zemřelo letos na chřipku.

150 lidí z půlmiliardy prostě není mnoho.

+16/0
24.3.2015 15:30

M52a17r49t72i37n 24S58p64e89v34a82k 4253646564504

No smutne je, ze sa na toto moc nepozera. Lietadlo nema ziadnu moznost zachrany ludi v pripade nudze. Autobus mozes zastavit, na lodi mas clny, vesmirna stanica ma unikovy modul. Lietadlo nema nic a to v ludoch vyvolava bezradnost. Ked vies ze za 5 minut si mrtvy a lietadlo pada aj s tebou, urcite ti hlavou prebehne, ze by to nechelo aspon nejaku sancu, nejaky pokus... ale neexistuje nic. Si odsudeny stat sa statistickym cislom bezpecnosti letovej prevadzky, ktore bude hovorit o tom o aky bezpecny sposob cestovania ide.

+9/−1
24.3.2015 16:02

O62l57d31ř77i49c46h 39J76a97n34e55č80e29k 8359406743271

to jsou podle mě ty hlavní důvod, proč se lidé tak bojí létání: 1) jako cestující nemám žádnou kontrolu nad situací - musím důvěřovat pilotovi, přitom z principu nedůvěruji cizí osobě, naopak v autě je "vše" jen na mě a sám jsem přeci neomylný. nicméně v autobusu nebo ve vlaku to taky nemám ve svých rukou... 2) při havárii často zahynou všichni na palubě.

.

jenže pravděpodobnost havárie s oběťmi je o mnoho řádů nižší, než pravděpodobnost smrtelné havárie na silnici! riziko, že zahynete v letadle je stále řádově nižší, než že zahynete jako nevinná oběť na silnici! a navíc, těch leteckých nehod, kdy by se něco dalo dělat, ale letadla na to nejsou vybavena (např. seskočit padákem z neovladatelného stroje :-)) je též naprosté minimum! drtivá většina leteckých nehod přijde "z ničeho nic" - při startu či přistání, tzv. řízeným letem do terénu atp.! pokud se něco pokazí ve větší výšce, často se podaří nouzově přistát a následky minimalizovat!

.

tak jako tak, stále zůstává pravdou, že nejnebezpečnější částí letu je cesta autem na letiště...

+21/0
24.3.2015 16:10

J54a67n 76S19y25s81e11l 4291849455135

Je to tak, jen dodám, že ve vlaku se dá zatáhnout za záchrannou brzdu a když to přeženu, dá se i vyskočit, v letadle ne. Letadlo v tomto případě padalo 6 minut!!!! 6 minut!!!!! To je snad absolutní vrchol zoufalství. Nic bych se nedivil, že do poslední chvíle byli ty lidi utěšovaný, že je vše v pořádku a jen žádnou paniku. 

Nejnebezpečnější částí výletu z Prahy je zpravidla pobyt na Hlavním nádraží.

+1/−4
24.3.2015 16:29

O42l61d66ř50i87c50h 26J62a54n24e13č33e23k 8399506473801

možnost tahat ve vlaku za záchrannou brzdu ani z něj vyskakovat Vám zpravidla nepomůže, protože nehoda přijde "z ničeho nic" - stejně jako většinou v tom letadle. např. ve Studénce strojvedoucí brzdil, co mohl - následky sice zmírnil, ale obětem zabránit nemohl. když tehdy asi před 20 lety kdesi na Vysočině ujely posunované vagony a smetly osobní vlak, cestující v něm do poslední chvíle nic netušili. stejně jako při srážce u Spálova nebo jako ten nedávno vykolejený španělský rychlovlak atd. atd.

odkud berete tu jistotu, že lidé na palubě toho letadla prožívali 6 minut zoufalství??!! jak si můžete být tak jistý, že nešlo o řízený let do terénu? nebo dekompresi ve velké výšce, kde všichni rychle upadli do bezvědomí a uvnitř nebyl nikdo, kdo by mohl něco udělat???

+3/0
24.3.2015 16:40

M43a38r38t58i58n 65S70p96e79v41a46k 4753306574634

ano, tato moznost tu je

0/0
24.3.2015 17:18

J10a35n 44S46y66s15e91l 4781199775305

Na silnicích alespoň nemusíme zažívat tu intenzivní hrůzu a bezmoc z nemožnosti ovlivnit svůj osud jako při letu letadlem. Když zjistim, že mi něco klepe na podvozku, můžu zastavit, když se něco podělá, můžu zabrzdit, prostě nějak ovlivnit svůj osud. V letadle jenom čekám, dívám se jak to padá a drbu si hlavu, proč jsem nastoupil. Je nesmysl porovnávat "vzdušný" hromadný dopravní prostředky s těma pozemníma. Do statistik na silnicích se započítávají i mrtví na přechodech, motorkáři atd. Pak co se týče různých druhů doprav, porovnávejme tedy leteckou versus například železniční dopravu a pak se bavme o statistikách. Jaký je % přežití ve vlaku a jaký v letadle. Neslyšel jsem ještě o vlaku, kde by naráz zemřelo vše živé.

+2/−7
24.3.2015 16:02

S12t50e43p62a78n 73T44o29t85h 8558169535838

Treba na zeleznici je to taky husty... jen u nas...

http://www.pozary.cz/clanek/36122-1960-zeleznicni-nehoda-u-steblove-si-vyzadala-118-zivotu-dalsich-110-osob-bylo-zraneno/

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_ve_Stud%C3%A9nce

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_u_%C5%A0akvic

spanelsko

http://zpravy.idnes.cz/vykolejeni-vlaku-ve-spanelsku-dev-/zahranicni.aspx?c=A130724_220103_zahranicni_ert

Nemecko

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_v_Eschede

No neni tozrovna malo...

+2/−1
24.3.2015 16:10

R95a95d52e17k 18J78a85n33a66t49a 9325876944142

Tak měli bychom rozlišit, zda se bavíme o dojmech (psychika) nebo o faktech (statistika).

Faktem zůstává, že cesta letadlem je bezpečnější než cesta po silnici cca 40x a cesta vlakem cca 100x.

+4/0
24.3.2015 19:42

O79l75d51ř59i29c80h 37J62a29n62e27č62e72k 8409116713181

naopak v autě se stává často, že zemře vše živé...

srovnávat procentem mrtvých z počtu pasažérů je samozřejmě naprostý nesmysl. jediné smysluplné srovnání je počet mrtvých (zraněných) na ujetý osobokilometr. a tady je letecká doprava o mnoho řádů před železniční a ta je o řády před silniční.

.

já si teda v letadle mnohdy připadám bezpečněji, než jako spolujezdec v autě.

+6/0
24.3.2015 16:14

P92a80v59e49l 69S61ý83k69o39r90a 1951457116210

Ano, v letadle zemře více lidí na jednou. Co z toho vyplývá? Nic. Jen kolik lidí zemře najednou. 

V ČR zemře při nehodách na silnicích zhruba 350 lidí. Takže co je bezpečnější?

Asi bych vzal počet kilometrů, kolik dopravní prostředek urazí, vynásobil jej počtem přepravených osob a vydělil počtem mrtvých za rok. Pak bych měl čísla, která by šla porovnávat...

+14/0
24.3.2015 15:31

M82a69r63t52i44n 95S86p72e55v43a76k 4883896554164

Skor ide o to, ze v aute mas milisekundy. Ak narazis v 90, 120km/h posobi na teba take pretazenie, ze ak nemas vyslovene smolu,  si mrtvy radovo za milisekundy. Ak to prezijes, tvoje telo ze zaliate testosteronom a latkami, ktore ti neumoznuju racionalne mysliet. V priade padu lietadla si mozes vsetko "vychutnat" do poslednej sekundy. Volnym padom z 10km to mas tak 50 sekund, takze v lietadle si uzijes asi 2-3 minuty rozmyslania o tom, co by si mohol spravit. A vies co, nemozes nic.

+1/−5
24.3.2015 16:15

J54a32k94u41b 39V17e44s63e19l23ý 9664890887885

A výsledek ? Jak v autě, tak v letadle stejnej. Jen když někam letíš a nejedeš například autobusem, tak máš statisticky větší šanci, že to přežiješ. Já radši risknu, že z 0,000001% spadnu v letadle a budu se u toho 5 minut užírat, než že budu mít šanci 0,1% že umřu rychle v autě nebo autobuse :) Protože tak jako tak, když to přijde, tak to přijde a ani 5 minut užírání na tom nic nezmění.

+2/0
25.3.2015 9:59

O41l27d28ř51i53c79h 13J76a57n36e21č15e17k 8149166923711

to je pitomost... většina leteckých nehod se stane při startu, přistání, nebo nárazem do překážky (terénu) - čili přijde "z ničeho nic" - okamžitě Vás pohltí plameny nebo jste na cucky, zkrátka žádný čas přemýšlet. pokud dojde v 10km k dekompresi nebo letadlo exploduje a Vy vypadnete ven, tak jste během pár desítek sekund v bezvědomí a umrzlý.

když v 10km prostě jen vysadí oba motory (což je takřka nereálné), tak sice ještě máte spoustu času přemýšlet, ale taky je docela dobrá naděje, že se podaří nouzově přistát a Vy to přežijete.

vemte to z druhé strany: jak často se stává, že nehodu dopravního letadla někdo přežije s těžkými trvalými následky (ochrnutí apod.)? a jak často se toto stává v autě - a dotyčný pak má desítky let na to přemýšlet, co by bývalo bylo kdyby...??

+1/0
25.3.2015 16:58

A93l24e33š 46Z72e50l69i80n66k47a 1154542396

spíš porovnávat motohodiny - ale stejně je to blbost ;-D

0/0
24.3.2015 16:17

O76n16d96r83e23j 26F58l47i46d75r 3135770748677

Porad je to stroj a ten se obcas pokazi. A je to nejbezpecnejsi - nemuzete se na to koukat v absolutnich cislech, musite v relativnich. Pokud rocne letadla prepravi miliardu lidi a zemre jich 100, je to naprosto zanedbatelne mnozstvi.

+3/0
24.3.2015 16:12

O29n33d98r40e56j 25F50l72i74d65r 3525670758577

BTW podle statistik je pravdepodobnost smrti v letadle neco kolem 1 : 4 milionum. Smrt v aute ma 1 : 300.

+5/0
24.3.2015 16:14
Foto

M70a85t41ě96j 32K28u59č15e18r33a 6906890441347

Jakože každý 300. člověk zemře v autě? Odkud jsou ty statistiky?

0/0
24.3.2015 18:51

R56a47d29e67k 97J82a50n56a67t17a 9575386874142

Je to ještě horší, ročně zemře v ČR cca 110 tisíc lidí. Z toho při silniční dopravní nehodě cca 700 lidí. Takže to máte cca každého 160. člověka.

A je to ještě horší tím, že obětí dopravních nehod jsou spíše lidé mladší, zatímco "jinak" umírají lidí spíše starší.

+4/0
24.3.2015 19:48

O40l40d40ř54i49c10h 76J59a43n15e55č56e17k 8239256743481

ještě je otázka, jestli máme na mysli úmrtí při silničních nehodách a úmrtí v autech / autobusech - velká část úmrtí při silničních nehodách jsou chodci, cyklisté, motorkáři, takže smrt v autě 1:300 může zhruba odpovídat

0/0
25.3.2015 8:18

O65l80d26ř25i37c46h 83J69a92n17e23č28e34k 8489936393541

ano, ty žebříčky mají velkou vypovídací hodnotu. ukazují totiž, že u některých přepravců (stejně jako u některých způsobů přepravy) máte řádově jinou pravděpodobnost, že se Vám něco stane, než u jiných.

.

při komerčních letech na celém SVĚTĚ umírá podobné množství lidí, jako na ČESKÝCH silnicích. tak o čem se vůbec bavíme? 8-o o Vaší bohorovnosti (jako řidič jste přeci naprosto neomylný - a to i co se týče ostatních, méně neomylných účastníků silničního provozu) a naprosté nespolehlivosti všech ostatních? Rv

+3/0
24.3.2015 16:17

J74i76ř92í 45K50o44c57u96r14e23k 6225514745368

Takže co? Zaskázat letadla a říct lidem musíte do autobusu. Ale malého, tak pro 20 lidí, aby v případě, že se vyseká jich bylo málo naráz. Sice lidí zemře v celkovém součtu (násobně) víc, ale úkol bude splněn: Zabrání se tragédiím. To je fakt výhra.

+2/0
24.3.2015 19:22

J41a92r67o91m56í71r 88K13r93á55l 4840559914629

Tak si srovnejte, kolik aut denně bourá a kolik letadel.  Statistiky jsou jen pro toho, kdo chápe, co znamenají.

+3/0
24.3.2015 22:05

M41a19r66t60i26n 62S47p47e80v13a25k 4463676284324

Neverim statistike, ktoru som si neupravil ;-)

0/0
25.3.2015 8:51





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.