Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stáří stroje není riziko, říká expert k prvnímu pádu nízkonákladovky v EU

Havarovaný stroj A320 společnosti Germanwings byl jedním z nejstarších strojů ve flotile německého dopravce. Samotný fakt, že letadlu bylo už 24 let však podle experta na letectví neznamená velké riziko. Je také nepravděpodobné, že by měla vůbec první tragická havárie nízkonákladové společnosti v EU vliv na popularitu levného létání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D55u81š95a94n 98G95o49g13e33l38a 7351154229938

Ve výšce 10 000m jsou dýchací masky cestujícím na nic.Parciální tlak kyslíku je tak malý,že do plic nepronikne ani molekula.

0/0
25.3.2015 14:13

D28u70š10a42n 49G72o52g45e95l57a 7801754269288

Nutno vzít v úvahu,že ve výšce 10 000m je maska k dýchání na nic,neboť tzv parciální tlak kyslíku je tak malý,že se do plic nemůže dostat ani molekula.V této výšce jednoduše masky nefungují.

0/−1
25.3.2015 14:10
Foto

V80l87a85s48t96a 30C53o57u29f40a88l 7517679399435

Naprostá pravda. Parciální tlak kyslíku by nestačil už ani v 8000m. Navíc bez kompenzačního obleku by se ještě přidal výškový tkáňový emfyzém.

0/0
26.3.2015 20:27

V26o84j22t92a 37L60e71j57s90e48k 1721435199859

OMG, Lupo, víte, co je to "řada sedadel"?  Opravdu se do letadla vejde na šířku 75 sedaček?

Airbus A320 je dvoumotorové letadlo s jednou uličkou a dvěma řadami sedadel. Kapacita stroje je 150 pasažérů.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stari-letadla-neni-rizikem-d0n-/eko-doprava.aspx?c=A150324_144032_eko-doprava_fih#utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=ekonomikah&utm_content=main

0/0
24.3.2015 19:17

A47l23e33x78a30n32d45r 52K85o18s91t49k70a 8502688526964

Rozumně udržovaný drak vydrží minimálně 40 let a motory po generálce také. Takže věk kolem 25 let není problém.

+12/0
24.3.2015 18:30

J14a22r11o78m71í67r 81K87r67á18l 4400949104339

Tak.  Stále ještě létají Jumba ze 70. let.  I když modernizovaná.  Ono záleží spíše na kvalitě údržby.

+7/0
24.3.2015 22:03

A85l43e71x80a26n65d71r 46K17o97s73t98k14a 8102868896304

Právě. A při solidní údržbě jsou naprosto v pohodě.

+1/0
24.3.2015 22:06

R87a47d50e67k 31J17a16n74a55t50a 9895626234152

Přesně tak, ono původních 25 letých dílů po těch generálkách moc nebude. Uvidíme výsledek vyštřování. Já tipuju náhlou ztrátu tlaku v kabině a všichni v bezvědomí něco jako ta událost v Řecku. Akorát zde z nějakého důvodu letadlo drželo jen kurz, tam i výšku.

0/0
24.3.2015 22:09

J57a85r83o15m16í98r 68K52r85á35l 4670159134159

Motory a avionika ne, ale drak je většinou původní.

+2/0
24.3.2015 22:21

O72l63d80ř11i76c86h 51J56a58n65e64č36e64k 8169706253801

taky mě to už napadlo - ztráta tlaku v kabině + nefunkčnost nouzových rozvodů kyslíku. piloti zahájili sestup do "dýchatelné" výšky, ale než tam sestoupali, tak ztratili vědomí a pak už jen letadlo drželo kurz do země... nevím, nakolik je to pravděpodobné, ale poslední dobou se děje nějak moc nepravděpodobných nehod...

+1/0
25.3.2015 8:13

O82n92d92r26a 23V30i94k80t89o61r44i61n 7250101254147

47 tisíc letu? To jako ze průměrně 5 denně???

0/0
25.3.2015 12:32

A11l12e91x68a88n84d35r 62K10o36s28t50k78a 8432628816704

Ano, naprostá normálka, na to je takový stroj konstruovaný. Uvědomte si, že běžný let po Evropě netrvá déle než 3 hodiny, včetně nástupu a výstupu cestujících, některé jsou i kratší. Mašina je v akci 24 hodin deně, jen posádky a cestující se střídají. A po pár dnech máte několik hodin pauzu na údržbu.

+3/0
25.3.2015 12:52

O53l83d21ř19i88c59h 42J85a29n86e35č16e94k 8429646493311

24 hodin denně sice ne, spíš tak 16, kratší lety se přes noc většinou nelétají (snad vyjma letních charterů), ale jinak ano, naprostá normálka, obzvláště u lowcostů (a jistě i u Lufthansy, s ohledem na hustotu její sítě a frekvence letů).

uvádějí "58 300 letových hodin na 46 700 letech", to znamená 1:15 hod na let, k tomu řekněme nějakých 20 minut na pojíždění po letišti a zaparkované u nástupní brány tráví letadlo na vnitroevropských letech tak 50 až 60 minut, to dělá 2,5 hodiny na let, za den se jich tedy pohodlně stihne 6.

+2/0
25.3.2015 16:40

I63v13a 78V55a90l97č67í39k25o85v12á 1539118561981

Letecký publicista je podle iDnesu letecký expert. Hm. Pro novináře je expert asi fakt každý.

A fotky uplakaných blízkých obětí jsou velmi neetické.

0/0
24.3.2015 18:01

H62a89n71a 26G13a93l22l52e58t82t69i97o98v55á 8151934626118

Pozitri letim, tak mam radost!

0/0
24.3.2015 16:20
Foto

S57t79e58p13a25n 61K85u53t78a73j 5727407414277

Ver te tomu ze ted to bude velmi bezpecne... to by byl opravdu pech kdyby se neco stalo. Ted vsichny budou kontrolovat jak divoky....

+2/0
24.3.2015 16:28

R39o36m53a15n 70P48o45l37á51č60e29k 5726319985

To chce klid. Když jsem vracl z dovolené, tak bouchla bomba v Bulharsku na letišti a před loni zase spadlo den před mým odletem letadlo v San Franciscu :-)

+2/0
24.3.2015 22:09

B67o83h19u91m48i52l 53T75r49o58c73h19t40a 2596246473784

Jen klidně leťte, co se má stát, tak se stane, ať s Vámi, nebo bez Vás !! R^R^EU

0/0
25.3.2015 8:25
Foto

V27l50a52s67t72a 12C10o32u24f64a29l 7387969829525

Jsou lidé, kteří létají každý den.

0/0
26.3.2015 20:29
Foto

S40t85a85n94i63s80l91a88v 72T63e86s94a40ř 9617184852224

Prosím fotografy a novináře, aby nefotili a nezveřejňovali fotky "příbuzných". Je to trapný a nevkusný. A to ani nemluvím o tom, že tam máte víc fotek příbuzných než toho letadla. Rv

+24/0
24.3.2015 16:05

J81a12n 31S78y40s94e81l 4191689345865

K čemu jsou žebříčky, když pak spadne letadlo z TOP desítky? A k čemu jsou statistiky o bezpečnosti lítání, když pak zahyne 150 lidí najednou? A to dokonce v Evrope! A proč se mluví o tom, jak je letecká doprava děsně bezpečná, když většinou zařvou všichni nebo naprostá většina. I u Nažidel, kde zemřelo 19 lidí v autobusu to nebyla taková totálka jako při letecký nehodě.

0/−36
24.3.2015 15:23

R33a47d51i75m 31K77ř53i73v28á83n96e35k 4612784141851

Tak si laskavě najděte statistiku, kolik lidí zahyne při nehodách na evropských silnicích.

Nebo třeba kolik lidí zemřelo letos na chřipku.

150 lidí z půlmiliardy prostě není mnoho.

+16/0
24.3.2015 15:30

M16a68r70t15i78n 17S35p25e80v30a61k 4553906234544

No smutne je, ze sa na toto moc nepozera. Lietadlo nema ziadnu moznost zachrany ludi v pripade nudze. Autobus mozes zastavit, na lodi mas clny, vesmirna stanica ma unikovy modul. Lietadlo nema nic a to v ludoch vyvolava bezradnost. Ked vies ze za 5 minut si mrtvy a lietadlo pada aj s tebou, urcite ti hlavou prebehne, ze by to nechelo aspon nejaku sancu, nejaky pokus... ale neexistuje nic. Si odsudeny stat sa statistickym cislom bezpecnosti letovej prevadzky, ktore bude hovorit o tom o aky bezpecny sposob cestovania ide.

+9/−1
24.3.2015 16:02

O22l66d11ř48i25c44h 29J19a82n64e22č92e28k 8839766693981

to jsou podle mě ty hlavní důvod, proč se lidé tak bojí létání: 1) jako cestující nemám žádnou kontrolu nad situací - musím důvěřovat pilotovi, přitom z principu nedůvěruji cizí osobě, naopak v autě je "vše" jen na mě a sám jsem přeci neomylný. nicméně v autobusu nebo ve vlaku to taky nemám ve svých rukou... 2) při havárii často zahynou všichni na palubě.

.

jenže pravděpodobnost havárie s oběťmi je o mnoho řádů nižší, než pravděpodobnost smrtelné havárie na silnici! riziko, že zahynete v letadle je stále řádově nižší, než že zahynete jako nevinná oběť na silnici! a navíc, těch leteckých nehod, kdy by se něco dalo dělat, ale letadla na to nejsou vybavena (např. seskočit padákem z neovladatelného stroje :-)) je též naprosté minimum! drtivá většina leteckých nehod přijde "z ničeho nic" - při startu či přistání, tzv. řízeným letem do terénu atp.! pokud se něco pokazí ve větší výšce, často se podaří nouzově přistát a následky minimalizovat!

.

tak jako tak, stále zůstává pravdou, že nejnebezpečnější částí letu je cesta autem na letiště...

+21/0
24.3.2015 16:10

J35a18n 74S49y96s28e18l 4261229365935

Je to tak, jen dodám, že ve vlaku se dá zatáhnout za záchrannou brzdu a když to přeženu, dá se i vyskočit, v letadle ne. Letadlo v tomto případě padalo 6 minut!!!! 6 minut!!!!! To je snad absolutní vrchol zoufalství. Nic bych se nedivil, že do poslední chvíle byli ty lidi utěšovaný, že je vše v pořádku a jen žádnou paniku. 

Nejnebezpečnější částí výletu z Prahy je zpravidla pobyt na Hlavním nádraží.

+1/−4
24.3.2015 16:29

O10l25d96ř82i15c39h 83J67a60n39e87č50e86k 8599866503661

možnost tahat ve vlaku za záchrannou brzdu ani z něj vyskakovat Vám zpravidla nepomůže, protože nehoda přijde "z ničeho nic" - stejně jako většinou v tom letadle. např. ve Studénce strojvedoucí brzdil, co mohl - následky sice zmírnil, ale obětem zabránit nemohl. když tehdy asi před 20 lety kdesi na Vysočině ujely posunované vagony a smetly osobní vlak, cestující v něm do poslední chvíle nic netušili. stejně jako při srážce u Spálova nebo jako ten nedávno vykolejený španělský rychlovlak atd. atd.

odkud berete tu jistotu, že lidé na palubě toho letadla prožívali 6 minut zoufalství??!! jak si můžete být tak jistý, že nešlo o řízený let do terénu? nebo dekompresi ve velké výšce, kde všichni rychle upadli do bezvědomí a uvnitř nebyl nikdo, kdo by mohl něco udělat???

+3/0
24.3.2015 16:40

M23a16r40t14i60n 61S29p81e48v14a24k 4473926324134

ano, tato moznost tu je

0/0
24.3.2015 17:18

J18a34n 19S66y66s38e87l 4881989185195

Na silnicích alespoň nemusíme zažívat tu intenzivní hrůzu a bezmoc z nemožnosti ovlivnit svůj osud jako při letu letadlem. Když zjistim, že mi něco klepe na podvozku, můžu zastavit, když se něco podělá, můžu zabrzdit, prostě nějak ovlivnit svůj osud. V letadle jenom čekám, dívám se jak to padá a drbu si hlavu, proč jsem nastoupil. Je nesmysl porovnávat "vzdušný" hromadný dopravní prostředky s těma pozemníma. Do statistik na silnicích se započítávají i mrtví na přechodech, motorkáři atd. Pak co se týče různých druhů doprav, porovnávejme tedy leteckou versus například železniční dopravu a pak se bavme o statistikách. Jaký je % přežití ve vlaku a jaký v letadle. Neslyšel jsem ještě o vlaku, kde by naráz zemřelo vše živé.

+2/−7
24.3.2015 16:02

S68t46e67p86a88n 19T77o50t12h 8168949895488

Treba na zeleznici je to taky husty... jen u nas...

http://www.pozary.cz/clanek/36122-1960-zeleznicni-nehoda-u-steblove-si-vyzadala-118-zivotu-dalsich-110-osob-bylo-zraneno/

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_ve_Stud%C3%A9nce

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_u_%C5%A0akvic

spanelsko

http://zpravy.idnes.cz/vykolejeni-vlaku-ve-spanelsku-dev-/zahranicni.aspx?c=A130724_220103_zahranicni_ert

Nemecko

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_v_Eschede

No neni tozrovna malo...

+2/−1
24.3.2015 16:10

R62a77d10e65k 34J69a29n67a17t84a 9415626504292

Tak měli bychom rozlišit, zda se bavíme o dojmech (psychika) nebo o faktech (statistika).

Faktem zůstává, že cesta letadlem je bezpečnější než cesta po silnici cca 40x a cesta vlakem cca 100x.

+4/0
24.3.2015 19:42

O82l37d35ř26i40c94h 51J91a81n24e61č24e14k 8699516303961

naopak v autě se stává často, že zemře vše živé...

srovnávat procentem mrtvých z počtu pasažérů je samozřejmě naprostý nesmysl. jediné smysluplné srovnání je počet mrtvých (zraněných) na ujetý osobokilometr. a tady je letecká doprava o mnoho řádů před železniční a ta je o řády před silniční.

.

já si teda v letadle mnohdy připadám bezpečněji, než jako spolujezdec v autě.

+6/0
24.3.2015 16:14

P23a43v69e13l 88S38ý31k64o39r87a 1501617616350

Ano, v letadle zemře více lidí na jednou. Co z toho vyplývá? Nic. Jen kolik lidí zemře najednou. 

V ČR zemře při nehodách na silnicích zhruba 350 lidí. Takže co je bezpečnější?

Asi bych vzal počet kilometrů, kolik dopravní prostředek urazí, vynásobil jej počtem přepravených osob a vydělil počtem mrtvých za rok. Pak bych měl čísla, která by šla porovnávat...

+14/0
24.3.2015 15:31

M33a48r89t93i22n 75S88p63e93v96a70k 4943856144194

Skor ide o to, ze v aute mas milisekundy. Ak narazis v 90, 120km/h posobi na teba take pretazenie, ze ak nemas vyslovene smolu,  si mrtvy radovo za milisekundy. Ak to prezijes, tvoje telo ze zaliate testosteronom a latkami, ktore ti neumoznuju racionalne mysliet. V priade padu lietadla si mozes vsetko "vychutnat" do poslednej sekundy. Volnym padom z 10km to mas tak 50 sekund, takze v lietadle si uzijes asi 2-3 minuty rozmyslania o tom, co by si mohol spravit. A vies co, nemozes nic.

+1/−5
24.3.2015 16:15

J64a59k25u86b 87V28e29s80e25l93ý 9984140607105

A výsledek ? Jak v autě, tak v letadle stejnej. Jen když někam letíš a nejedeš například autobusem, tak máš statisticky větší šanci, že to přežiješ. Já radši risknu, že z 0,000001% spadnu v letadle a budu se u toho 5 minut užírat, než že budu mít šanci 0,1% že umřu rychle v autě nebo autobuse :) Protože tak jako tak, když to přijde, tak to přijde a ani 5 minut užírání na tom nic nezmění.

+2/0
25.3.2015 9:59

O17l10d40ř30i87c37h 75J24a75n38e53č17e58k 8489716423921

to je pitomost... většina leteckých nehod se stane při startu, přistání, nebo nárazem do překážky (terénu) - čili přijde "z ničeho nic" - okamžitě Vás pohltí plameny nebo jste na cucky, zkrátka žádný čas přemýšlet. pokud dojde v 10km k dekompresi nebo letadlo exploduje a Vy vypadnete ven, tak jste během pár desítek sekund v bezvědomí a umrzlý.

když v 10km prostě jen vysadí oba motory (což je takřka nereálné), tak sice ještě máte spoustu času přemýšlet, ale taky je docela dobrá naděje, že se podaří nouzově přistát a Vy to přežijete.

vemte to z druhé strany: jak často se stává, že nehodu dopravního letadla někdo přežije s těžkými trvalými následky (ochrnutí apod.)? a jak často se toto stává v autě - a dotyčný pak má desítky let na to přemýšlet, co by bývalo bylo kdyby...??

+1/0
25.3.2015 16:58

A51l27e55š 74Z38e35l74i73n16k14a 1674732986

spíš porovnávat motohodiny - ale stejně je to blbost ;-D

0/0
24.3.2015 16:17

O23n71d37r63e86j 96F39l74i97d75r 3425490828867

Porad je to stroj a ten se obcas pokazi. A je to nejbezpecnejsi - nemuzete se na to koukat v absolutnich cislech, musite v relativnich. Pokud rocne letadla prepravi miliardu lidi a zemre jich 100, je to naprosto zanedbatelne mnozstvi.

+3/0
24.3.2015 16:12

O42n79d69r79e18j 81F10l57i85d15r 3355780748647

BTW podle statistik je pravdepodobnost smrti v letadle neco kolem 1 : 4 milionum. Smrt v aute ma 1 : 300.

+5/0
24.3.2015 16:14
Foto

M81a33t18ě50j 75K25u80č79e94r61a 6746130281537

Jakože každý 300. člověk zemře v autě? Odkud jsou ty statistiky?

0/0
24.3.2015 18:51

R50a22d34e54k 48J41a92n45a33t58a 9905986644842

Je to ještě horší, ročně zemře v ČR cca 110 tisíc lidí. Z toho při silniční dopravní nehodě cca 700 lidí. Takže to máte cca každého 160. člověka.

A je to ještě horší tím, že obětí dopravních nehod jsou spíše lidé mladší, zatímco "jinak" umírají lidí spíše starší.

+4/0
24.3.2015 19:48

O32l37d18ř32i73c27h 25J52a34n98e17č70e61k 8109746283431

ještě je otázka, jestli máme na mysli úmrtí při silničních nehodách a úmrtí v autech / autobusech - velká část úmrtí při silničních nehodách jsou chodci, cyklisté, motorkáři, takže smrt v autě 1:300 může zhruba odpovídat

0/0
25.3.2015 8:18

O78l80d14ř45i91c10h 34J35a33n62e45č98e58k 8599766593941

ano, ty žebříčky mají velkou vypovídací hodnotu. ukazují totiž, že u některých přepravců (stejně jako u některých způsobů přepravy) máte řádově jinou pravděpodobnost, že se Vám něco stane, než u jiných.

.

při komerčních letech na celém SVĚTĚ umírá podobné množství lidí, jako na ČESKÝCH silnicích. tak o čem se vůbec bavíme? 8-o o Vaší bohorovnosti (jako řidič jste přeci naprosto neomylný - a to i co se týče ostatních, méně neomylných účastníků silničního provozu) a naprosté nespolehlivosti všech ostatních? Rv

+3/0
24.3.2015 16:17

J56i66ř53í 52K38o10c37u96r87e35k 6465764795928

Takže co? Zaskázat letadla a říct lidem musíte do autobusu. Ale malého, tak pro 20 lidí, aby v případě, že se vyseká jich bylo málo naráz. Sice lidí zemře v celkovém součtu (násobně) víc, ale úkol bude splněn: Zabrání se tragédiím. To je fakt výhra.

+2/0
24.3.2015 19:22

J70a15r24o21m27í60r 49K39r37á83l 4950509644799

Tak si srovnejte, kolik aut denně bourá a kolik letadel.  Statistiky jsou jen pro toho, kdo chápe, co znamenají.

+3/0
24.3.2015 22:05

M53a74r49t39i21n 65S52p18e74v90a50k 4793756484144

Neverim statistike, ktoru som si neupravil ;-)

0/0
25.3.2015 8:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.