Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stáří stroje není riziko, říká expert k prvnímu pádu nízkonákladovky v EU

Havarovaný stroj A320 společnosti Germanwings byl jedním z nejstarších strojů ve flotile německého dopravce. Samotný fakt, že letadlu bylo už 24 let však podle experta na letectví neznamená velké riziko. Je také nepravděpodobné, že by měla vůbec první tragická havárie nízkonákladové společnosti v EU vliv na popularitu levného létání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D11u56š85a65n 44G49o68g23e79l50a 7171314259858

Ve výšce 10 000m jsou dýchací masky cestujícím na nic.Parciální tlak kyslíku je tak malý,že do plic nepronikne ani molekula.

0/0
25.3.2015 14:13

D29u91š25a26n 41G98o11g70e18l18a 7281954719338

Nutno vzít v úvahu,že ve výšce 10 000m je maska k dýchání na nic,neboť tzv parciální tlak kyslíku je tak malý,že se do plic nemůže dostat ani molekula.V této výšce jednoduše masky nefungují.

0/−1
25.3.2015 14:10
Foto

V77l12a47s14t12a 67C84o38u37f51a80l 7377199729805

Naprostá pravda. Parciální tlak kyslíku by nestačil už ani v 8000m. Navíc bez kompenzačního obleku by se ještě přidal výškový tkáňový emfyzém.

0/0
26.3.2015 20:27

V52o73j97t87a 48L25e64j22s80e85k 1101105929389

OMG, Lupo, víte, co je to "řada sedadel"?  Opravdu se do letadla vejde na šířku 75 sedaček?

Airbus A320 je dvoumotorové letadlo s jednou uličkou a dvěma řadami sedadel. Kapacita stroje je 150 pasažérů.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stari-letadla-neni-rizikem-d0n-/eko-doprava.aspx?c=A150324_144032_eko-doprava_fih#utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=ekonomikah&utm_content=main

0/0
24.3.2015 19:17

A88l93e20x70a65n75d75r 48K49o45s86t57k76a 8212878176674

Rozumně udržovaný drak vydrží minimálně 40 let a motory po generálce také. Takže věk kolem 25 let není problém.

+12/0
24.3.2015 18:30

J27a57r96o19m30í78r 79K17r20á95l 4250479134199

Tak.  Stále ještě létají Jumba ze 70. let.  I když modernizovaná.  Ono záleží spíše na kvalitě údržby.

+7/0
24.3.2015 22:03

A38l94e43x26a79n24d61r 42K33o40s17t85k49a 8202378376574

Právě. A při solidní údržbě jsou naprosto v pohodě.

+1/0
24.3.2015 22:06

R53a62d38e12k 89J72a58n19a86t10a 9745506374722

Přesně tak, ono původních 25 letých dílů po těch generálkách moc nebude. Uvidíme výsledek vyštřování. Já tipuju náhlou ztrátu tlaku v kabině a všichni v bezvědomí něco jako ta událost v Řecku. Akorát zde z nějakého důvodu letadlo drželo jen kurz, tam i výšku.

0/0
24.3.2015 22:09

J39a20r50o52m40í96r 95K36r73á44l 4860509204689

Motory a avionika ne, ale drak je většinou původní.

+2/0
24.3.2015 22:21

O19l50d52ř58i66c43h 86J45a22n46e78č85e56k 8269156733331

taky mě to už napadlo - ztráta tlaku v kabině + nefunkčnost nouzových rozvodů kyslíku. piloti zahájili sestup do "dýchatelné" výšky, ale než tam sestoupali, tak ztratili vědomí a pak už jen letadlo drželo kurz do země... nevím, nakolik je to pravděpodobné, ale poslední dobou se děje nějak moc nepravděpodobných nehod...

+1/0
25.3.2015 8:13

O69n93d29r66a 43V19i23k40t11o82r19i75n 7870901314627

47 tisíc letu? To jako ze průměrně 5 denně???

0/0
25.3.2015 12:32

A18l65e37x42a40n62d91r 59K92o40s63t95k23a 8902328126144

Ano, naprostá normálka, na to je takový stroj konstruovaný. Uvědomte si, že běžný let po Evropě netrvá déle než 3 hodiny, včetně nástupu a výstupu cestujících, některé jsou i kratší. Mašina je v akci 24 hodin deně, jen posádky a cestující se střídají. A po pár dnech máte několik hodin pauzu na údržbu.

+3/0
25.3.2015 12:52

O49l66d83ř76i59c94h 19J51a74n56e67č98e53k 8909826703291

24 hodin denně sice ne, spíš tak 16, kratší lety se přes noc většinou nelétají (snad vyjma letních charterů), ale jinak ano, naprostá normálka, obzvláště u lowcostů (a jistě i u Lufthansy, s ohledem na hustotu její sítě a frekvence letů).

uvádějí "58 300 letových hodin na 46 700 letech", to znamená 1:15 hod na let, k tomu řekněme nějakých 20 minut na pojíždění po letišti a zaparkované u nástupní brány tráví letadlo na vnitroevropských letech tak 50 až 60 minut, to dělá 2,5 hodiny na let, za den se jich tedy pohodlně stihne 6.

+2/0
25.3.2015 16:40

I29v82a 73V20a41l19č11í87k12o47v94á 1329188971781

Letecký publicista je podle iDnesu letecký expert. Hm. Pro novináře je expert asi fakt každý.

A fotky uplakaných blízkých obětí jsou velmi neetické.

0/0
24.3.2015 18:01

H69a19n14a 24G70a67l97l24e61t85t72i63o48v67á 8201684436768

Pozitri letim, tak mam radost!

0/0
24.3.2015 16:20
Foto

S39t26e22p69a93n 48K77u80t39a64j 5727117524957

Ver te tomu ze ted to bude velmi bezpecne... to by byl opravdu pech kdyby se neco stalo. Ted vsichny budou kontrolovat jak divoky....

+2/0
24.3.2015 16:28

R86o58m93a38n 29P25o72l15á66č96e11k 5556929515

To chce klid. Když jsem vracl z dovolené, tak bouchla bomba v Bulharsku na letišti a před loni zase spadlo den před mým odletem letadlo v San Franciscu :-)

+2/0
24.3.2015 22:09

B90o29h67u69m64i15l 95T37r84o31c40h32t84a 2166936953714

Jen klidně leťte, co se má stát, tak se stane, ať s Vámi, nebo bez Vás !! R^R^EU

0/0
25.3.2015 8:25
Foto

V65l98a24s68t19a 47C93o95u38f19a42l 7257659769525

Jsou lidé, kteří létají každý den.

0/0
26.3.2015 20:29
Foto

S56t58a22n68i98s67l15a24v 21T65e27s70a53ř 9237304752434

Prosím fotografy a novináře, aby nefotili a nezveřejňovali fotky "příbuzných". Je to trapný a nevkusný. A to ani nemluvím o tom, že tam máte víc fotek příbuzných než toho letadla. Rv

+24/0
24.3.2015 16:05

J11a97n 86S86y83s13e95l 4321399605315

K čemu jsou žebříčky, když pak spadne letadlo z TOP desítky? A k čemu jsou statistiky o bezpečnosti lítání, když pak zahyne 150 lidí najednou? A to dokonce v Evrope! A proč se mluví o tom, jak je letecká doprava děsně bezpečná, když většinou zařvou všichni nebo naprostá většina. I u Nažidel, kde zemřelo 19 lidí v autobusu to nebyla taková totálka jako při letecký nehodě.

0/−36
24.3.2015 15:23

R89a40d60i42m 73K81ř20i25v16á36n90e56k 4542424961961

Tak si laskavě najděte statistiku, kolik lidí zahyne při nehodách na evropských silnicích.

Nebo třeba kolik lidí zemřelo letos na chřipku.

150 lidí z půlmiliardy prostě není mnoho.

+16/0
24.3.2015 15:30

M64a34r73t29i94n 18S43p38e78v92a48k 4603356824184

No smutne je, ze sa na toto moc nepozera. Lietadlo nema ziadnu moznost zachrany ludi v pripade nudze. Autobus mozes zastavit, na lodi mas clny, vesmirna stanica ma unikovy modul. Lietadlo nema nic a to v ludoch vyvolava bezradnost. Ked vies ze za 5 minut si mrtvy a lietadlo pada aj s tebou, urcite ti hlavou prebehne, ze by to nechelo aspon nejaku sancu, nejaky pokus... ale neexistuje nic. Si odsudeny stat sa statistickym cislom bezpecnosti letovej prevadzky, ktore bude hovorit o tom o aky bezpecny sposob cestovania ide.

+9/−1
24.3.2015 16:02

O76l77d74ř63i78c90h 44J60a37n16e93č84e85k 8559646883881

to jsou podle mě ty hlavní důvod, proč se lidé tak bojí létání: 1) jako cestující nemám žádnou kontrolu nad situací - musím důvěřovat pilotovi, přitom z principu nedůvěruji cizí osobě, naopak v autě je "vše" jen na mě a sám jsem přeci neomylný. nicméně v autobusu nebo ve vlaku to taky nemám ve svých rukou... 2) při havárii často zahynou všichni na palubě.

.

jenže pravděpodobnost havárie s oběťmi je o mnoho řádů nižší, než pravděpodobnost smrtelné havárie na silnici! riziko, že zahynete v letadle je stále řádově nižší, než že zahynete jako nevinná oběť na silnici! a navíc, těch leteckých nehod, kdy by se něco dalo dělat, ale letadla na to nejsou vybavena (např. seskočit padákem z neovladatelného stroje :-)) je též naprosté minimum! drtivá většina leteckých nehod přijde "z ničeho nic" - při startu či přistání, tzv. řízeným letem do terénu atp.! pokud se něco pokazí ve větší výšce, často se podaří nouzově přistát a následky minimalizovat!

.

tak jako tak, stále zůstává pravdou, že nejnebezpečnější částí letu je cesta autem na letiště...

+21/0
24.3.2015 16:10

J28a77n 31S13y43s51e87l 4601619665925

Je to tak, jen dodám, že ve vlaku se dá zatáhnout za záchrannou brzdu a když to přeženu, dá se i vyskočit, v letadle ne. Letadlo v tomto případě padalo 6 minut!!!! 6 minut!!!!! To je snad absolutní vrchol zoufalství. Nic bych se nedivil, že do poslední chvíle byli ty lidi utěšovaný, že je vše v pořádku a jen žádnou paniku. 

Nejnebezpečnější částí výletu z Prahy je zpravidla pobyt na Hlavním nádraží.

+1/−4
24.3.2015 16:29

O22l56d36ř17i38c58h 26J91a75n50e61č46e36k 8279786433181

možnost tahat ve vlaku za záchrannou brzdu ani z něj vyskakovat Vám zpravidla nepomůže, protože nehoda přijde "z ničeho nic" - stejně jako většinou v tom letadle. např. ve Studénce strojvedoucí brzdil, co mohl - následky sice zmírnil, ale obětem zabránit nemohl. když tehdy asi před 20 lety kdesi na Vysočině ujely posunované vagony a smetly osobní vlak, cestující v něm do poslední chvíle nic netušili. stejně jako při srážce u Spálova nebo jako ten nedávno vykolejený španělský rychlovlak atd. atd.

odkud berete tu jistotu, že lidé na palubě toho letadla prožívali 6 minut zoufalství??!! jak si můžete být tak jistý, že nešlo o řízený let do terénu? nebo dekompresi ve velké výšce, kde všichni rychle upadli do bezvědomí a uvnitř nebyl nikdo, kdo by mohl něco udělat???

+3/0
24.3.2015 16:40

M61a77r48t88i73n 70S38p32e49v65a88k 4263236964844

ano, tato moznost tu je

0/0
24.3.2015 17:18

J78a87n 34S30y77s45e68l 4931799235365

Na silnicích alespoň nemusíme zažívat tu intenzivní hrůzu a bezmoc z nemožnosti ovlivnit svůj osud jako při letu letadlem. Když zjistim, že mi něco klepe na podvozku, můžu zastavit, když se něco podělá, můžu zabrzdit, prostě nějak ovlivnit svůj osud. V letadle jenom čekám, dívám se jak to padá a drbu si hlavu, proč jsem nastoupil. Je nesmysl porovnávat "vzdušný" hromadný dopravní prostředky s těma pozemníma. Do statistik na silnicích se započítávají i mrtví na přechodech, motorkáři atd. Pak co se týče různých druhů doprav, porovnávejme tedy leteckou versus například železniční dopravu a pak se bavme o statistikách. Jaký je % přežití ve vlaku a jaký v letadle. Neslyšel jsem ještě o vlaku, kde by naráz zemřelo vše živé.

+2/−7
24.3.2015 16:02

S51t90e60p52a68n 34T88o19t22h 8718919325838

Treba na zeleznici je to taky husty... jen u nas...

http://www.pozary.cz/clanek/36122-1960-zeleznicni-nehoda-u-steblove-si-vyzadala-118-zivotu-dalsich-110-osob-bylo-zraneno/

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_ve_Stud%C3%A9nce

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_u_%C5%A0akvic

spanelsko

http://zpravy.idnes.cz/vykolejeni-vlaku-ve-spanelsku-dev-/zahranicni.aspx?c=A130724_220103_zahranicni_ert

Nemecko

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_v_Eschede

No neni tozrovna malo...

+2/−1
24.3.2015 16:10

R33a86d50e49k 41J12a94n89a71t73a 9215166494432

Tak měli bychom rozlišit, zda se bavíme o dojmech (psychika) nebo o faktech (statistika).

Faktem zůstává, že cesta letadlem je bezpečnější než cesta po silnici cca 40x a cesta vlakem cca 100x.

+4/0
24.3.2015 19:42

O74l23d80ř64i21c46h 81J19a85n62e24č76e79k 8139516143621

naopak v autě se stává často, že zemře vše živé...

srovnávat procentem mrtvých z počtu pasažérů je samozřejmě naprostý nesmysl. jediné smysluplné srovnání je počet mrtvých (zraněných) na ujetý osobokilometr. a tady je letecká doprava o mnoho řádů před železniční a ta je o řády před silniční.

.

já si teda v letadle mnohdy připadám bezpečněji, než jako spolujezdec v autě.

+6/0
24.3.2015 16:14

P94a63v47e78l 38S13ý65k98o89r51a 1621407846200

Ano, v letadle zemře více lidí na jednou. Co z toho vyplývá? Nic. Jen kolik lidí zemře najednou. 

V ČR zemře při nehodách na silnicích zhruba 350 lidí. Takže co je bezpečnější?

Asi bych vzal počet kilometrů, kolik dopravní prostředek urazí, vynásobil jej počtem přepravených osob a vydělil počtem mrtvých za rok. Pak bych měl čísla, která by šla porovnávat...

+14/0
24.3.2015 15:31

M18a93r20t17i54n 11S34p19e22v96a70k 4713736684384

Skor ide o to, ze v aute mas milisekundy. Ak narazis v 90, 120km/h posobi na teba take pretazenie, ze ak nemas vyslovene smolu,  si mrtvy radovo za milisekundy. Ak to prezijes, tvoje telo ze zaliate testosteronom a latkami, ktore ti neumoznuju racionalne mysliet. V priade padu lietadla si mozes vsetko "vychutnat" do poslednej sekundy. Volnym padom z 10km to mas tak 50 sekund, takze v lietadle si uzijes asi 2-3 minuty rozmyslania o tom, co by si mohol spravit. A vies co, nemozes nic.

+1/−5
24.3.2015 16:15

J60a89k36u76b 20V73e36s21e40l18ý 9244900227585

A výsledek ? Jak v autě, tak v letadle stejnej. Jen když někam letíš a nejedeš například autobusem, tak máš statisticky větší šanci, že to přežiješ. Já radši risknu, že z 0,000001% spadnu v letadle a budu se u toho 5 minut užírat, než že budu mít šanci 0,1% že umřu rychle v autě nebo autobuse :) Protože tak jako tak, když to přijde, tak to přijde a ani 5 minut užírání na tom nic nezmění.

+2/0
25.3.2015 9:59

O16l96d98ř77i68c14h 68J35a12n27e93č50e96k 8929746143681

to je pitomost... většina leteckých nehod se stane při startu, přistání, nebo nárazem do překážky (terénu) - čili přijde "z ničeho nic" - okamžitě Vás pohltí plameny nebo jste na cucky, zkrátka žádný čas přemýšlet. pokud dojde v 10km k dekompresi nebo letadlo exploduje a Vy vypadnete ven, tak jste během pár desítek sekund v bezvědomí a umrzlý.

když v 10km prostě jen vysadí oba motory (což je takřka nereálné), tak sice ještě máte spoustu času přemýšlet, ale taky je docela dobrá naděje, že se podaří nouzově přistát a Vy to přežijete.

vemte to z druhé strany: jak často se stává, že nehodu dopravního letadla někdo přežije s těžkými trvalými následky (ochrnutí apod.)? a jak často se toto stává v autě - a dotyčný pak má desítky let na to přemýšlet, co by bývalo bylo kdyby...??

+1/0
25.3.2015 16:58

A73l15e18š 63Z73e51l65i57n98k76a 1854952266

spíš porovnávat motohodiny - ale stejně je to blbost ;-D

0/0
24.3.2015 16:17

O41n51d27r22e23j 29F11l67i15d43r 3365430958847

Porad je to stroj a ten se obcas pokazi. A je to nejbezpecnejsi - nemuzete se na to koukat v absolutnich cislech, musite v relativnich. Pokud rocne letadla prepravi miliardu lidi a zemre jich 100, je to naprosto zanedbatelne mnozstvi.

+3/0
24.3.2015 16:12

O78n27d97r31e51j 65F13l15i37d47r 3165500488987

BTW podle statistik je pravdepodobnost smrti v letadle neco kolem 1 : 4 milionum. Smrt v aute ma 1 : 300.

+5/0
24.3.2015 16:14
Foto

M10a82t17ě51j 92K59u98č80e37r77a 6906170981347

Jakože každý 300. člověk zemře v autě? Odkud jsou ty statistiky?

0/0
24.3.2015 18:51

R47a70d22e77k 94J34a66n36a56t21a 9825906884922

Je to ještě horší, ročně zemře v ČR cca 110 tisíc lidí. Z toho při silniční dopravní nehodě cca 700 lidí. Takže to máte cca každého 160. člověka.

A je to ještě horší tím, že obětí dopravních nehod jsou spíše lidé mladší, zatímco "jinak" umírají lidí spíše starší.

+4/0
24.3.2015 19:48

O45l75d73ř23i28c28h 59J62a49n75e43č24e57k 8119366903321

ještě je otázka, jestli máme na mysli úmrtí při silničních nehodách a úmrtí v autech / autobusech - velká část úmrtí při silničních nehodách jsou chodci, cyklisté, motorkáři, takže smrt v autě 1:300 může zhruba odpovídat

0/0
25.3.2015 8:18

O26l27d41ř91i58c52h 81J82a22n51e88č10e26k 8629106243331

ano, ty žebříčky mají velkou vypovídací hodnotu. ukazují totiž, že u některých přepravců (stejně jako u některých způsobů přepravy) máte řádově jinou pravděpodobnost, že se Vám něco stane, než u jiných.

.

při komerčních letech na celém SVĚTĚ umírá podobné množství lidí, jako na ČESKÝCH silnicích. tak o čem se vůbec bavíme? 8-o o Vaší bohorovnosti (jako řidič jste přeci naprosto neomylný - a to i co se týče ostatních, méně neomylných účastníků silničního provozu) a naprosté nespolehlivosti všech ostatních? Rv

+3/0
24.3.2015 16:17

J17i23ř58í 71K57o45c84u71r37e96k 6295934975748

Takže co? Zaskázat letadla a říct lidem musíte do autobusu. Ale malého, tak pro 20 lidí, aby v případě, že se vyseká jich bylo málo naráz. Sice lidí zemře v celkovém součtu (násobně) víc, ale úkol bude splněn: Zabrání se tragédiím. To je fakt výhra.

+2/0
24.3.2015 19:22

J13a39r92o50m97í39r 49K62r91á60l 4700399284429

Tak si srovnejte, kolik aut denně bourá a kolik letadel.  Statistiky jsou jen pro toho, kdo chápe, co znamenají.

+3/0
24.3.2015 22:05

M10a49r60t20i17n 44S51p63e43v85a41k 4553136944394

Neverim statistike, ktoru som si neupravil ;-)

0/0
25.3.2015 8:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.