Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Železniční renesance. Cestujících ve vlacích přibývá už pátým rokem

Cestování vlakem po české železnici láká čím dál více lidí. Zájem roste hlavně o příměstské vlaky a cesty na delší trasy. Po letech propadu výrazně stoupl i objem nákladu, který se po železnici vozí. Ubývá naopak lidí v autobusech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V83l53a43s84t44i33m52i90l 95F64i91a83l13a 1262361284

Kolik myslite ze dava stat do dopravy v nemecku a kolik u nas? U nas lide chcou magakomfort a megarychlost a suprsluzby, a aby jizdenka byla skorogratis a stat mel jeste z toho mld zisk.

+7/0
6.4.2015 19:19

M18a56r93t63i78n 18V97a19n44ě24k 9664667452463

co to je : "....lidé chcou..."? To má něco společnéhos vyměšováním?

+1/−4
7.4.2015 1:37

P27a50v68e97l 28Ř63a39p77e61k 7892136829625

Chytří a úspěšní lidé pochopili, že strávit několik hodin denně s rukama na volantu je ekvivalent pobytu ve středověké trestnici. Toť vše R^

+1/0
6.4.2015 18:23

R84o83m22a57n 24V34i69t69h75o85u80s 3615371706410

Autobusová doprava "dosáhla svého limitu" také proto, že na venkově průběžně dochází k rušení spojů bez náhrady. Těmi spoji jezdilo málo lidí, takže byly nerentabilní, ovšem v případě zrušení se zpravidla ti lidé nepřesunou na jiný, neb to prostě většinou fakticky nejde. Čili necestují, nebo cestují individuální dopravou... (Mám na mysli místa, kde není železnice jako alternativa, čili většinu obcí...) Je celkem časté, že do vesnic, kam jezdilo před 30 lety ve všední den 4 - 6 párů spojů a o víkendech 2 - 3, dnes jezdí 2 - 3 páry spojů ve všední den a od pátečního odpoledne do pondělního rána nejede prostě nic ani jedním směrem...

0/0
6.4.2015 15:24

Ř57e82h61o31ř 51V71l13a80s48á79k 2594324201816

Ony ale ty spoje nejsou rušeny jen tak pro nic. Například před 30 lety jich jelo 4-6 párů a byly slušně zaplněné. Pak přišla doba superobchodů, lidé začali jezdit nakupovat do města automobilem. Místní krámek se neudržel, takže jezdit do práce automobilem a spojovat to s nákupem ve městě začali všichni, protože jet autobusem s batohem plným potravin by spoustě lidem připadalo nedůstojné a třeba pro starší lidi i fyzicky obtížné.

0/0
8.4.2015 10:10

R65o60m19a76n 96J13e63s76c27h89k53e 9438165867955

Na naší trati Brno - Letovice jezdí vlaky celý den po hodině včetně sobot a nedělí, ve špičce po půl hodině a dokonce je tam ještě ve čtvrt nacpán vlak do Rájce. Autem nejsem rychlejší. Bohužel to zatím není v celé republice. Ale buďme rádi. že hodně lidí jezdí vlakem, protože na silnice se všichni nevlezeme. A také nezaparkujeme.

Spíše mne mrzí, že SŽDC nestaví na hlavním koridoru bezbariérové nástupiště. ČD koupila nové nízkopodlažní soupravy. V Brně Židenicích i na hlavním nádraží je to ostuda, že není bezbariérový přístup. Jenomže v Brně se o tom mluví 85 roků. Všichni jsou  MOC CHYTŔÍ .

+1/0
6.4.2015 9:00

M18i54r91e31k 66Z19á34v98o10d27n32ý 7502507380868

Problém Brna je ten, že nikdo neví, co s tím nádraží bude, tak do něj nechce nikdo příliš investovat. Zůstane tam kde je? Odsune se o pár desítek metrů? Odsune se o pár kilometrů z centra?

+4/0
6.4.2015 10:14

V64a95c98l14a83v 90P80e27r15o67u82t56k48a 6508247234221

tak samozřejmě že cestujících přibývá když v Praze se ruší autobusové spoje a vše se převádí na vlaky ..

0/0
6.4.2015 8:04
Foto

T81o46m22á24š 45S25m12o43l14í71k 3961942846753

Do 70 km jedu na kole a na delší trasy stopem.

+2/0
6.4.2015 6:02

M88i50r83e54k 52Z66á58v86o68d80n33ý 7662747490428

Tak to Vám ze srdce přejeme :))

+4/0
6.4.2015 7:46
Foto

T24o73m93á45š 93S30m47o80l79í93k 3231262856273

Jen aby :-P

0/0
6.4.2015 8:58

T90o66m28a66s 69A86u98g40u81s41t65y17n 6107756791200

takže vlastně autem? :-)

0/0
6.4.2015 17:44
Foto

T35o39m32á44š 72S50m53o49l69í16k 3541952916453

Dá se říct :-)

0/0
6.4.2015 19:48

J56a34n 41Š13t77o27č78e57k 5220945800214

Pročítám si tuto diskuzi...

Někdo tu psal, že vlakem jezdí jen socky: na západě Evropy toto rozhodně neplatí. Tam jezdí vlaky i vysocí Top manažeři ;-). Je to pro ně rychlejší a pohodlnější vlakem např. z Paříže do Mnichova nebo z Paříže do Barcelony než autem.

U nás bohužel převažuje ten "problém", že cestování vlakem je pro socky...

Pro mě, na dovolenou je rozhodně lepší, koupit si třeba lítačku Inter Rail Global Pass a v klidu a pohodlí cestovat po okolních státech, než se mordovat v autě (mám Oktávku), nedej bože v autobuse. Soused mi říkal, že dříve jel na dovču busem z Liberce do Španělska - to bych zhebnul ;-D8-o. Kdybych jo měl cestovat do Španělska, tak rozhodně bych dal přednost vlakům než autubusu. Sice spojení Liberec - Barcelona je (odhadem) se 4 přestupy (via Dresden, Frankfurt am Main, Paris/Basel), ale vlakem by to bylo lepší, pohodlnější, bezpečnější.

U mě vede na delší vzdálenosti železnice. I cestování vlakem má své kouzlo (pokud nejedete třeba Moskva - Kiev - Čop ;-D;-D)

+11/0
6.4.2015 2:31

I16v43a41n44a 72N93o33v70a39k40o21v61a 7530672129393

Vysoky topmanager vlakem pojede jen v pripade, ze ma fobii z letadel. Frankfurt - Barcelona je minimalne 12 hodin a 2 prestupy. I z Parize 6 hodin je hodne. Navic jizdenka stoji o dost vic jak letenka u nizkonakladovky.

+1/0
6.4.2015 9:04

J25a15n 58Š47t20o69č49e42k 5770945360784

Píšete nesmysl, než něco napíšete, radši si to ověřte.

Podle idos.cz jezdí přímý vlak Paris - Barcelona za 6 hod. 15 minut (termín 10. dubna v 7:15 odjezd)

+2/−1
6.4.2015 10:01

R73a53d77e32k 59J54a76n12a48t95a 9185866534922

Vždyť má pravdu, Paris-Barcelona je vlakem 6 hodin a Frankfurt-Barcelona 12 hodin (s přestupem v Paříži).

Letadlo je rychlejší, ale jakmile uvážíte, že např. vlak Paris-Barcelona má po cestě 7 zastávek, tak z těch už to letadlo tak dobře nevyjde, protože nenajdete přímou linku, nebo tam letiště ani není.

0/0
6.4.2015 10:12

J34a82n 73Š56t22o82č18e71k 5510775710704

Koukám, já a paní Nováková blbě čteme ;-D.

Blbě jsem to po ní přečet, se omlouvám ;-):-).

Letadlo je rychlejší, ale nelze zapnout laptop během startu či přistávání, je nutné mít vypnuté phones. Což u top managera nehrozí, ten musí být na drátě prakticky pořád, přes den ;-). Taky chvíli trvá cesta z centra na letiště, odbavení na letišti - všelijaké omezení po 11. září atd.. Ve vlaku je klid, pohoda.

Navíc, přes lítačku Inter Rail Global Pass nebo přes extra rychlé nákupy na Internetu se dají koupit jízdenky levně. Navíc, letecká doprava dostává za poslední 2 roky docela dost tvrdé rány - zmizení letadla, sestřelení letadla na Ukrajinou, teď "teroristický čin" spácháný přímo kopilotem... To zrovna letecké dopravě nepřidává ;-)

0/0
6.4.2015 10:22

T47o91m48á23š 92K77n32a45i64f92l 6423420197700

Top manager opravdu vlakem z frakfurtu do barcy nepojede vlakem .Ten opravdu poletí .. o tom opravdu nepochybujte.

0/0
7.4.2015 8:37

I82v48a55n29a 96N71o92v26a44k66o68v31a 7810522709123

s tema mezizastavkama mate pravdu. Jezdivam Oberhaussen - Otrokovice. Budto ICE do Norimberku pak DB busem do Prahy a dal tim co jede prvni. V ICE jsu ja nejdyl - ostatni nastupuji nebo vystupuji driv, na topmanagery to sice nevypada, ale na socky taky ne. Ten DB bus je katastrofa - priozrale skupiny jezdici do Prahy chlastat dal. 

Pro me je lepsi CNL - sice to trva vecnost, ale ve spicim kupe v pohode.  Tim jezdi hodne asiati(zrejme cinani), na zpatecni ceste v Berline pristupuji casto polaci a v lete skupinky mladych cizincu.

0/0
6.4.2015 14:50

J11a98n 60Š88t16o83č63e34k 5120395630174

A Paris - Frankfurt am Main Hbf jezdí s 1 přestupem za cca 4 hodiny a 11 minut, Paříž - Frankfurt am Main Fernbahnhof (mez. letiště) jezdí přímej za 4 hod. a 6 minut

0/0
6.4.2015 10:05

M38i40r50o40s47l51a98v 68Z25i32k80m98u76n31d 7569813544713

Jenže TOP Manager neplánuje cesty na x měsíců dopředu, kdy se kupují levné letenky ...

Např. na  IRGlobal Pass se dostanu za cca tícku z Prahy do Göteborgu bez nějaké buzerace na letištích a nějakého plánování na týdny - měsíce předem ... neotravuje mne nikdo váhou zavazadla ... letadla mají svoje, vlaky taky.

Mezi Baselem a Zürichem jezdí vlak minimálně 3x za hodinu, co souprava, to cca 10 plných vozů, bankovní manageři jezdí vlakem v jedničce, která svojí úrovní násobně přesahuje komfort nejen Pendolina, ale i RailJetu ... a přitom se ty sedačky moc neliší od toho, co do Česka jezdí na vlacích tvořených slovenskými vozy ...

0/0
6.4.2015 15:37

T94o78m74á61š 90K42n81a30i63f98l 6843310267660

top manageri opravdu lítaj .. o tom nepohybujte. Ten vám vlakem na druhý konec evropy opravdu nepojede :)

ano .. v predmestske doprave je to bez problémů - tam tím vlakem pojede (do práce, z práce) ... ale predstava, ze si nejaky top manager jede vlakem na jednani na druhy konec evropy, je opravdu zcestna :)

Zkuste trošku přemýšlet.

0/0
7.4.2015 8:39

J18i84t86k14a 25K37a83r40k53u11š85o78v28á 3611212840360

Autobus je mnohem levnější a většinou i rychlejší!

+2/−6
6.4.2015 1:10

M80i78r40e43k 83Z42á75v48o18d58n26ý 7862107820938

Pravda. Ale téměř vždy také méně pohodlný.

+11/0
6.4.2015 7:47

H15o23n89z90a 43V52r66á26n87a 5641357724741

Jak kdy a jak kde...

+4/0
6.4.2015 8:28

M22a23r29e18k 78D71e14m51č85á33k 9345524206645

Když ty peníze (v EU) leží na zemi, byla by škoda je pro VRT nezvednout, jinak budeme mimo (navíc čím víc investic ze západní Evropy, tím je větší šance, že jednou nebudeme zase výhodní Evropou). 

Na běžné cesty z Prahy do Brna bude VRT drahé, ale jestli někdy kvůli ekologii přiškrtí leteckou dopravu (otázka nejbližších desetiletí), bude se vysokorychlostní železnice pro cestování do zahraničí sakra hodit. A pro přijíždějící turisty taky.

+2/0
6.4.2015 0:22

M16a78r66e52k 52D28e91m72č15á70k 9305504826245

*východní

0/−1
6.4.2015 0:22

J62i51ř78í 57E68r10b35e94n 1383184186387

Chce to zopakovat 150-170 let starou taktiku a nejdřív prosadit VRT Vídeň - Brno - Ostrava - Katovice - Varšava, pak už se trasa Brno - Praha - Norimberk (nebo Berlín) prosadí skoro sama :-)

+1/0
6.4.2015 0:35

R78a51d29e89k 65J47a33n87a59t47a 9315226824542

"Na běžné cesty z Prahy do Brna bude VRT drahé"

Nebude. Je všeobecně známo, že rychlý vlak má nižší náklady na provoz na km. Což to platí i v ČR: osobní vlak je na provoz dražší než rychlík, nebo o komerční provoz na trati Praha-Ostrava se podnikatelé začali zajímat až poté, co byla trať opravami zrychlena.

Takže pokud si můžeme dnes dovolit provozovat vlaky Praha-Brno 50 km oklikou přes Českou Třebovou, průměrnou rychlostí 100 km/h, tak máme i na provoz vlaku průměrnou rychlostí 250 km/h.

+1/0
6.4.2015 1:00

T82o49m18á58š 87K37n87a88i88f43l 6543750837190

ano .. náklady na provoz ma sice nižší ... ale ono to není jen o nákladech na provoz. Musíte do toho nacpat spoustu dalších nákladů (zejména pořizovacích  .)))))

+1/0
7.4.2015 8:39

R38a21d49e57k 43J24a48n50a52t24a 9145816274932

Stejně jako autobusoví dopravci nesplácí náklady na stavbu dálnic, tak ti železniční nesplácí náklady na stavbu železnic.

0/0
7.4.2015 9:15

T63o24m30á65š 74K23n27a85i85f79l 6303790497880

Co to mektas? Splácí to szdc... A ta by si samozřejmě tyto náklady promitla do osupneho.

A dopravce samozřejmě splaci např. Soupravy a další veci.

+2/0
7.4.2015 9:18

R61a85d45e89k 63J23a59n47a97t72a 9775676164422

Nepromítla - "ošupné" pokrývá pouze náklady na provoz a údržbu.

Model, kdy poplatky splácí i náklady na stavbu byl použit pouze i vybraných úseký dálnic ve Francii a Itálii, stavěných metodou PPP (to jsou ty, kde je mýto 3-4 Kč/km). U železnice nevím o žádném takovém případu. Stejně jsou financované i všechny silnice nižších tříd. Za přínos se považuje mobilita obyvatelstva, nechce se po uživatelích nic platit.

Náklady na stavbu infrastruktury jsou klasickou státní investicí. Jako např. vzdělání. To taky ve většině státu Evropu uživatelé nesplácí.

0/0
7.4.2015 9:43

J96a92n 54J15e20m92e35l74k22a 1875110

Dokud se v okolních zemích Rakousku Německu a jinde na západě bude jezdit za 4 Kč/km bude pro Čechy mezinárodní VRT nezajimavá. Já bych byl mnohem radši, kdyby někdo místo špekulování nad VRT na 350, která se dřív rozpadne, než ji někdo postaví a postaví ji s chybama a 2 krát tak drahou - jako fiaska typu Blanka, D47 a další.. Radši vyměnil koleje a podloží na spoustě menších tratí a sem tam narovnal, aby nebyla základní maximální rychlost 80 ale 120. U příměstských zastávkových elektrifikoval. Kde jsou nějaké páteřní mezikrajské trati na delší vzdálenosti.. Tam kde je to klikaté (Tábor Brno) postavit novou.

0/0
6.4.2015 10:17

R70a91d52e35k 69J37a62n74a58t87a 9665786244282

4 Kč/km? A za kolik Kč/km, myslíte, že jezdí auto? Navíc to mluvíte o plné ceně. Akční jsou nižší. Pokud byste bral plné ceny, tak Češi nepoletí ani letadlem do Paříže. Ale oni letí, protože si počkají na akci.

Z miliónové Prahy do Brna "VRT na 350" stavět nechcete, ale trať za Tábor (takové díry) do Brna byste postavil (s jakou traťovou rychlostí, těch vašich 120?)? Tušíte vůbec, že náklady na stavbu nové trati na traťové rychlosti závisí poměrně málo, za to její přínos pak je velmi rozdílný?

0/0
6.4.2015 10:34

J14a44n 25J26e57m87e16l17k84a 1885920

Díry, jenže bude na koridoru na Budějovice. Dají stavět třeba jen úseky. Nové koridorové pokud možno na 200 (a to i Budějovice) jiné nové pokud možno 160.

0/0
6.4.2015 11:25

T35o24m69á55š 63K86n72a56i87f92l 6313170227370

4 kč? to je ještě za hubičku ... ty ceny jsou ještě vyšší ....

0/0
7.4.2015 8:41

J44i24ř92í 56E53r39b23e39n 1863154586197

"Stát ale stále ignoruje trend staveb vysokorychlostních tratí a namísto toho sype miliardy korun do zlepšení tratí, kde se cestovní doba zkrátí jen v řádu jednotek procent."

.

Pane Sůro, tohle je trochu nešťastné vyjádření - stavíte tím hlavní i regionální tratě do pozice oponentní role vůči VRT, kterým navíc berou peníze na výstavbu, což je samozřejmě nesmysl. Je to obdobné, jako byste napsal, že namísto rozšiřování dálniční sítě se peníze dávají do stavby obchvatů a opravy úzkých hrdel na silnicích I. a II. tříd :-)

Jinak řečeno: současným "sypáním miliard" do zlepšení stávajících tratí nijak není omezeno případné stavění VRT. Ty musejí mít samostatný rozpočet a musejí být samostatnou technologií v samostatných trasách, samozřejmě s návazností na hlavní tratě. Veřejná doprava je totiž "o posledním kilometru" aneb nebudeme-li mít kapacitní a časově návaznou dopravu z VRT na hlavní tratě i na "venkov" (tj, i města pod 30.000 obyvatel, jako třeba Jičín, Tanvald, Trutnov), tak tu veřejnou dopravu opět zbytečně podsekneme.

+9/−1
5.4.2015 22:28

J57a64n 10S93ů62r17a 4625413443232

Sypáním miliard je omezeno případné stavění VRT. Nebo myslíte, že se ty peníze na VRT někde vytisknou? Spočtěte si například, kolik zahučelo v modernizaci Praha - Plzeň a narovnání pár oblouků a co to přineslo v cestovních dobách.

+2/−5
5.4.2015 22:36

J92i28ř94í 10E93r31b35e35n 1823374126877

Ale takhle to fakt nemůžete stavět. Opravy a modernizace stávajících tratí nemůžete brát jako konkurenční činnosti proti stavbě VRT - ty musejí mít samostatný rozpočet! Vždyť snad pamatujete 90. léta, kdy se rozhodlo o stavbě koridorů, sypaly se do nich miliardy, zatímco na opravy ostatních tratí už peníze nezbyly a mnohde se omezoval až rušil provoz pro havarijní stav trati. V Lednici, v Horním Slavkově či okolo Kozí dráhy o tom vědí své. A zatímco běžná údržba by stála (plácnu) dvě stě tisíc každý rok, po desíti takových "bezúdržbových" letech už musíte provést důkladnější rekonstrukci za (plácnu) deset milionů.

Vždyť takto byste mohl argumentovat třeba v radiokomunikacích - proč za stamiliony udržovat jednosměrné rozhlasové a televizní vysílače, když místo nich mohu za stejné peníze zrychlit interaktivní bezdrátové spojení kohokoliv s kýmkoliv vysokorychlostním internetem ;-)

+7/0
5.4.2015 22:54

J22a72n 23S59ů40r58a 4785943363632

Já nemám nic proti opravám. Ale u některých modernizací si smysluplnosti opravdu jist nejsem.

+1/−3
5.4.2015 22:59

J96i53ř38í 17E56r92b39e23n 1533804926317

Aha, tohle už zní líp.

0/−1
5.4.2015 23:08

M31a73t60ú52š 45B91e14n61a32k 9318164682523

Ak chceme preniesť nákladnú dopravu na vlaky, tak tomu budovanie VRT fakt nepomôže, tu je nutná investícia do konvenčných tratí.

0/0
6.4.2015 1:10

R36o80m12a75n 14J62e49s85c38h31k50e 9708855747415

Založte prosím fond a přispějte. V bohatém Rakousku také modernizují a jezdí 210-215 km  na trati Wien - Linec. Také nestaví VRT .

0/0
6.4.2015 8:50

R94a68d82e31k 94J89a50n48a98t86a 9235866904742

Není to tím omezeno. Alespoň ne v současných podmínkách ČR. Peněz je ve fondech EU dost, spíše máme problém je vyčerpat.  VRT se nestaví ne proto, že by nebyly peníze, ale proto, že stavby nejsou připravené. A nejdou připravené proto, že politic nemají zájem. A politici nemají zájem proto, že nemají zájem voliči, většina vysokorychlostí vlak nikdy neviděla a novináři jim to nepřibližují jako normální věc, kterou za rok bude mít i chudé Maroko, ale jako nějaké sci-fi co nepotřebujem a nemáme na něj.

Nevím jakou stavbu Praha-Plzeň máte na mysli, tam se ještě nic pořádného nedělalo. Plán byl udělat tunely Praha-Beroun (zrušeno protože nevyšlo kvůli předraženému projektu ekonomické zhodnocení) a Rokycany-Plzeň (staví se) ve VRT parametrech a mezi tím to mírně narovnat, aby CELEK dosáhl nějaké systémové jízdní doby. Udělalo se jen to prostřední a zkrácení jízdních dob tomu odpovídá - úsek Beroun-Rokycany teď expresní vrstva jezdí za cca 24 minut, což předtím nebývalo.

+3/0
5.4.2015 23:06

J40a74n 47S69ů63r30a 4225363473492

Na VRT nemaji zájem hlavně někteří dvorní dodavatelé SZDC,protože pro rychlosti nad 230 nemají vhodný monopolní produkt.

+1/−1
5.4.2015 23:11

R27a53d45e92k 52J20a80n58a26t71a 9655636474832

Jakpak jste na toto přišel? Většinu ceny stavby trati tvoří stavební práce, technologie zhruba stejné jako u jiné silnice či železnice. A jestli myslíte koleje a zabezpečovací zařízení, žádný dodavatel, i kdyby to sám neuměl, nemá problém si to koupit v zahraničí a přeprodat. I na tom se vydělá.

+3/0
5.4.2015 23:20

J73a62n 84S42ů13r87a 4895753573202

Také to někdo musí vyprojektovat:-)

0/−1
5.4.2015 23:23

T96o55m13á11š 31K54n29a68i30f42l 6143500537570

Sůro, prosím vás, neblábolte nesmysly.

Jste i ekonomický novinář ... sám si určitě dovedete odvodit, na jak dlouho by v dnešní pošahané době bylo postavit zbrusu novou dráhu .. I kdyby se dneska začlo s projektováním a byly peníze, tak se jí ani vy, ani já, nedožijeme.

Díky problémům s výkupy, možností ekoteroristů (a dalších skupin) blokovat a donekončená zdržovat jakoukoli stavbu, je v současné době stavba VRT holou scifi.

0/0
7.4.2015 8:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.