Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Železniční renesance. Cestujících ve vlacích přibývá už pátým rokem

Cestování vlakem po české železnici láká čím dál více lidí. Zájem roste hlavně o příměstské vlaky a cesty na delší trasy. Po letech propadu výrazně stoupl i objem nákladu, který se po železnici vozí. Ubývá naopak lidí v autobusech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V80l52a37s39t15i93m69i72l 53F33i70a82l28a 1862871524

Kolik myslite ze dava stat do dopravy v nemecku a kolik u nas? U nas lide chcou magakomfort a megarychlost a suprsluzby, a aby jizdenka byla skorogratis a stat mel jeste z toho mld zisk.

+7/0
6.4.2015 19:19

M89a53r62t88i83n 18V71a94n86ě32k 9734187612973

co to je : "....lidé chcou..."? To má něco společnéhos vyměšováním?

+1/−4
7.4.2015 1:37

P29a12v55e62l 95Ř35a72p65e27k 7822496709375

Chytří a úspěšní lidé pochopili, že strávit několik hodin denně s rukama na volantu je ekvivalent pobytu ve středověké trestnici. Toť vše R^

+1/0
6.4.2015 18:23

R36o51m84a14n 36V72i78t84h25o56u18s 3575711806420

Autobusová doprava "dosáhla svého limitu" také proto, že na venkově průběžně dochází k rušení spojů bez náhrady. Těmi spoji jezdilo málo lidí, takže byly nerentabilní, ovšem v případě zrušení se zpravidla ti lidé nepřesunou na jiný, neb to prostě většinou fakticky nejde. Čili necestují, nebo cestují individuální dopravou... (Mám na mysli místa, kde není železnice jako alternativa, čili většinu obcí...) Je celkem časté, že do vesnic, kam jezdilo před 30 lety ve všední den 4 - 6 párů spojů a o víkendech 2 - 3, dnes jezdí 2 - 3 páry spojů ve všední den a od pátečního odpoledne do pondělního rána nejede prostě nic ani jedním směrem...

0/0
6.4.2015 15:24

Ř52e81h30o60ř 21V54l14a67s36á64k 2894624791346

Ony ale ty spoje nejsou rušeny jen tak pro nic. Například před 30 lety jich jelo 4-6 párů a byly slušně zaplněné. Pak přišla doba superobchodů, lidé začali jezdit nakupovat do města automobilem. Místní krámek se neudržel, takže jezdit do práce automobilem a spojovat to s nákupem ve městě začali všichni, protože jet autobusem s batohem plným potravin by spoustě lidem připadalo nedůstojné a třeba pro starší lidi i fyzicky obtížné.

0/0
8.4.2015 10:10

R36o79m49a23n 80J44e52s12c28h46k45e 9818235137555

Na naší trati Brno - Letovice jezdí vlaky celý den po hodině včetně sobot a nedělí, ve špičce po půl hodině a dokonce je tam ještě ve čtvrt nacpán vlak do Rájce. Autem nejsem rychlejší. Bohužel to zatím není v celé republice. Ale buďme rádi. že hodně lidí jezdí vlakem, protože na silnice se všichni nevlezeme. A také nezaparkujeme.

Spíše mne mrzí, že SŽDC nestaví na hlavním koridoru bezbariérové nástupiště. ČD koupila nové nízkopodlažní soupravy. V Brně Židenicích i na hlavním nádraží je to ostuda, že není bezbariérový přístup. Jenomže v Brně se o tom mluví 85 roků. Všichni jsou  MOC CHYTŔÍ .

+1/0
6.4.2015 9:00

M47i15r34e54k 40Z23á45v62o87d59n81ý 7322827570488

Problém Brna je ten, že nikdo neví, co s tím nádraží bude, tak do něj nechce nikdo příliš investovat. Zůstane tam kde je? Odsune se o pár desítek metrů? Odsune se o pár kilometrů z centra?

+4/0
6.4.2015 10:14

V46a19c98l60a88v 76P68e44r90o45u88t49k63a 6828257384411

tak samozřejmě že cestujících přibývá když v Praze se ruší autobusové spoje a vše se převádí na vlaky ..

0/0
6.4.2015 8:04
Foto

T10o22m88á59š 64S18m49o20l89í27k 3601622976223

Do 70 km jedu na kole a na delší trasy stopem.

+2/0
6.4.2015 6:02

M69i54r78e10k 35Z81á61v24o77d78n70ý 7432187500738

Tak to Vám ze srdce přejeme :))

+4/0
6.4.2015 7:46
Foto

T80o78m72á30š 50S31m69o68l88í80k 3101592506973

Jen aby :-P

0/0
6.4.2015 8:58

T59o17m80a91s 32A29u93g84u82s89t55y78n 6857436191880

takže vlastně autem? :-)

0/0
6.4.2015 17:44
Foto

T31o10m97á46š 19S47m87o42l57í90k 3981852896283

Dá se říct :-)

0/0
6.4.2015 19:48

J34a32n 21Š25t28o71č88e50k 5850305780944

Pročítám si tuto diskuzi...

Někdo tu psal, že vlakem jezdí jen socky: na západě Evropy toto rozhodně neplatí. Tam jezdí vlaky i vysocí Top manažeři ;-). Je to pro ně rychlejší a pohodlnější vlakem např. z Paříže do Mnichova nebo z Paříže do Barcelony než autem.

U nás bohužel převažuje ten "problém", že cestování vlakem je pro socky...

Pro mě, na dovolenou je rozhodně lepší, koupit si třeba lítačku Inter Rail Global Pass a v klidu a pohodlí cestovat po okolních státech, než se mordovat v autě (mám Oktávku), nedej bože v autobuse. Soused mi říkal, že dříve jel na dovču busem z Liberce do Španělska - to bych zhebnul ;-D8-o. Kdybych jo měl cestovat do Španělska, tak rozhodně bych dal přednost vlakům než autubusu. Sice spojení Liberec - Barcelona je (odhadem) se 4 přestupy (via Dresden, Frankfurt am Main, Paris/Basel), ale vlakem by to bylo lepší, pohodlnější, bezpečnější.

U mě vede na delší vzdálenosti železnice. I cestování vlakem má své kouzlo (pokud nejedete třeba Moskva - Kiev - Čop ;-D;-D)

+11/0
6.4.2015 2:31

I95v82a74n70a 44N36o58v98a59k10o61v13a 2882222299472

Vysoky topmanager vlakem pojede jen v pripade, ze ma fobii z letadel. Frankfurt - Barcelona je minimalne 12 hodin a 2 prestupy. I z Parize 6 hodin je hodne. Navic jizdenka stoji o dost vic jak letenka u nizkonakladovky.

+1/0
6.4.2015 9:04

J44a41n 30Š18t94o63č64e33k 5670705250474

Píšete nesmysl, než něco napíšete, radši si to ověřte.

Podle idos.cz jezdí přímý vlak Paris - Barcelona za 6 hod. 15 minut (termín 10. dubna v 7:15 odjezd)

+2/−1
6.4.2015 10:01

R80a23d77e66k 23J50a15n66a85t55a 9725376894682

Vždyť má pravdu, Paris-Barcelona je vlakem 6 hodin a Frankfurt-Barcelona 12 hodin (s přestupem v Paříži).

Letadlo je rychlejší, ale jakmile uvážíte, že např. vlak Paris-Barcelona má po cestě 7 zastávek, tak z těch už to letadlo tak dobře nevyjde, protože nenajdete přímou linku, nebo tam letiště ani není.

0/0
6.4.2015 10:12

J33a70n 17Š36t16o51č50e15k 5530985700104

Koukám, já a paní Nováková blbě čteme ;-D.

Blbě jsem to po ní přečet, se omlouvám ;-):-).

Letadlo je rychlejší, ale nelze zapnout laptop během startu či přistávání, je nutné mít vypnuté phones. Což u top managera nehrozí, ten musí být na drátě prakticky pořád, přes den ;-). Taky chvíli trvá cesta z centra na letiště, odbavení na letišti - všelijaké omezení po 11. září atd.. Ve vlaku je klid, pohoda.

Navíc, přes lítačku Inter Rail Global Pass nebo přes extra rychlé nákupy na Internetu se dají koupit jízdenky levně. Navíc, letecká doprava dostává za poslední 2 roky docela dost tvrdé rány - zmizení letadla, sestřelení letadla na Ukrajinou, teď "teroristický čin" spácháný přímo kopilotem... To zrovna letecké dopravě nepřidává ;-)

0/0
6.4.2015 10:22

T41o27m50á13š 73K20n20a10i77f85l 6823460747700

Top manager opravdu vlakem z frakfurtu do barcy nepojede vlakem .Ten opravdu poletí .. o tom opravdu nepochybujte.

0/0
7.4.2015 8:37

I24v79a58n85a 57N80o15v94a40k62o59v44a 2182942579742

s tema mezizastavkama mate pravdu. Jezdivam Oberhaussen - Otrokovice. Budto ICE do Norimberku pak DB busem do Prahy a dal tim co jede prvni. V ICE jsu ja nejdyl - ostatni nastupuji nebo vystupuji driv, na topmanagery to sice nevypada, ale na socky taky ne. Ten DB bus je katastrofa - priozrale skupiny jezdici do Prahy chlastat dal. 

Pro me je lepsi CNL - sice to trva vecnost, ale ve spicim kupe v pohode.  Tim jezdi hodne asiati(zrejme cinani), na zpatecni ceste v Berline pristupuji casto polaci a v lete skupinky mladych cizincu.

0/0
6.4.2015 14:50

J69a77n 95Š22t18o86č26e81k 5800615260884

A Paris - Frankfurt am Main Hbf jezdí s 1 přestupem za cca 4 hodiny a 11 minut, Paříž - Frankfurt am Main Fernbahnhof (mez. letiště) jezdí přímej za 4 hod. a 6 minut

0/0
6.4.2015 10:05

M89i46r86o70s60l45a37v 69Z56i67k51m89u94n45d 7869873524393

Jenže TOP Manager neplánuje cesty na x měsíců dopředu, kdy se kupují levné letenky ...

Např. na  IRGlobal Pass se dostanu za cca tícku z Prahy do Göteborgu bez nějaké buzerace na letištích a nějakého plánování na týdny - měsíce předem ... neotravuje mne nikdo váhou zavazadla ... letadla mají svoje, vlaky taky.

Mezi Baselem a Zürichem jezdí vlak minimálně 3x za hodinu, co souprava, to cca 10 plných vozů, bankovní manageři jezdí vlakem v jedničce, která svojí úrovní násobně přesahuje komfort nejen Pendolina, ale i RailJetu ... a přitom se ty sedačky moc neliší od toho, co do Česka jezdí na vlacích tvořených slovenskými vozy ...

0/0
6.4.2015 15:37

T12o25m51á13š 26K15n50a61i61f36l 6633750147950

top manageri opravdu lítaj .. o tom nepohybujte. Ten vám vlakem na druhý konec evropy opravdu nepojede :)

ano .. v predmestske doprave je to bez problémů - tam tím vlakem pojede (do práce, z práce) ... ale predstava, ze si nejaky top manager jede vlakem na jednani na druhy konec evropy, je opravdu zcestna :)

Zkuste trošku přemýšlet.

0/0
7.4.2015 8:39

J64i25t15k92a 74K88a82r72k67u86š27o11v36á 3151272720100

Autobus je mnohem levnější a většinou i rychlejší!

+2/−6
6.4.2015 1:10

M37i38r50e59k 11Z46á85v30o81d29n97ý 7822117160808

Pravda. Ale téměř vždy také méně pohodlný.

+11/0
6.4.2015 7:47

H62o55n35z78a 39V92r22á63n56a 5381567644841

Jak kdy a jak kde...

+4/0
6.4.2015 8:28

M24a78r44e44k 88D36e36m46č62á46k 9635774296725

Když ty peníze (v EU) leží na zemi, byla by škoda je pro VRT nezvednout, jinak budeme mimo (navíc čím víc investic ze západní Evropy, tím je větší šance, že jednou nebudeme zase výhodní Evropou). 

Na běžné cesty z Prahy do Brna bude VRT drahé, ale jestli někdy kvůli ekologii přiškrtí leteckou dopravu (otázka nejbližších desetiletí), bude se vysokorychlostní železnice pro cestování do zahraničí sakra hodit. A pro přijíždějící turisty taky.

+2/0
6.4.2015 0:22

M92a68r83e88k 65D80e46m48č79á79k 9475424166245

*východní

0/−1
6.4.2015 0:22

J74i93ř30í 53E81r10b15e13n 1843634936737

Chce to zopakovat 150-170 let starou taktiku a nejdřív prosadit VRT Vídeň - Brno - Ostrava - Katovice - Varšava, pak už se trasa Brno - Praha - Norimberk (nebo Berlín) prosadí skoro sama :-)

+1/0
6.4.2015 0:35

R78a44d98e19k 71J10a20n30a28t94a 9715496904822

"Na běžné cesty z Prahy do Brna bude VRT drahé"

Nebude. Je všeobecně známo, že rychlý vlak má nižší náklady na provoz na km. Což to platí i v ČR: osobní vlak je na provoz dražší než rychlík, nebo o komerční provoz na trati Praha-Ostrava se podnikatelé začali zajímat až poté, co byla trať opravami zrychlena.

Takže pokud si můžeme dnes dovolit provozovat vlaky Praha-Brno 50 km oklikou přes Českou Třebovou, průměrnou rychlostí 100 km/h, tak máme i na provoz vlaku průměrnou rychlostí 250 km/h.

+1/0
6.4.2015 1:00

T48o75m97á63š 95K55n29a21i71f68l 6263190957280

ano .. náklady na provoz ma sice nižší ... ale ono to není jen o nákladech na provoz. Musíte do toho nacpat spoustu dalších nákladů (zejména pořizovacích  .)))))

+1/0
7.4.2015 8:39

R66a89d82e30k 93J91a11n12a48t70a 9185476324852

Stejně jako autobusoví dopravci nesplácí náklady na stavbu dálnic, tak ti železniční nesplácí náklady na stavbu železnic.

0/0
7.4.2015 9:15

T94o78m32á79š 62K97n61a39i14f30l 6673480547670

Co to mektas? Splácí to szdc... A ta by si samozřejmě tyto náklady promitla do osupneho.

A dopravce samozřejmě splaci např. Soupravy a další veci.

+2/0
7.4.2015 9:18

R71a40d92e61k 14J91a62n38a22t51a 9545976814462

Nepromítla - "ošupné" pokrývá pouze náklady na provoz a údržbu.

Model, kdy poplatky splácí i náklady na stavbu byl použit pouze i vybraných úseký dálnic ve Francii a Itálii, stavěných metodou PPP (to jsou ty, kde je mýto 3-4 Kč/km). U železnice nevím o žádném takovém případu. Stejně jsou financované i všechny silnice nižších tříd. Za přínos se považuje mobilita obyvatelstva, nechce se po uživatelích nic platit.

Náklady na stavbu infrastruktury jsou klasickou státní investicí. Jako např. vzdělání. To taky ve většině státu Evropu uživatelé nesplácí.

0/0
7.4.2015 9:43

J37a37n 55J57e33m42e25l91k46a 1455560

Dokud se v okolních zemích Rakousku Německu a jinde na západě bude jezdit za 4 Kč/km bude pro Čechy mezinárodní VRT nezajimavá. Já bych byl mnohem radši, kdyby někdo místo špekulování nad VRT na 350, která se dřív rozpadne, než ji někdo postaví a postaví ji s chybama a 2 krát tak drahou - jako fiaska typu Blanka, D47 a další.. Radši vyměnil koleje a podloží na spoustě menších tratí a sem tam narovnal, aby nebyla základní maximální rychlost 80 ale 120. U příměstských zastávkových elektrifikoval. Kde jsou nějaké páteřní mezikrajské trati na delší vzdálenosti.. Tam kde je to klikaté (Tábor Brno) postavit novou.

0/0
6.4.2015 10:17

R97a65d37e84k 62J61a55n46a43t39a 9175776564432

4 Kč/km? A za kolik Kč/km, myslíte, že jezdí auto? Navíc to mluvíte o plné ceně. Akční jsou nižší. Pokud byste bral plné ceny, tak Češi nepoletí ani letadlem do Paříže. Ale oni letí, protože si počkají na akci.

Z miliónové Prahy do Brna "VRT na 350" stavět nechcete, ale trať za Tábor (takové díry) do Brna byste postavil (s jakou traťovou rychlostí, těch vašich 120?)? Tušíte vůbec, že náklady na stavbu nové trati na traťové rychlosti závisí poměrně málo, za to její přínos pak je velmi rozdílný?

0/0
6.4.2015 10:34

J39a33n 66J66e79m35e63l26k25a 1125760

Díry, jenže bude na koridoru na Budějovice. Dají stavět třeba jen úseky. Nové koridorové pokud možno na 200 (a to i Budějovice) jiné nové pokud možno 160.

0/0
6.4.2015 11:25

T74o19m24á21š 51K79n93a56i14f15l 6353350527580

4 kč? to je ještě za hubičku ... ty ceny jsou ještě vyšší ....

0/0
7.4.2015 8:41

J88i97ř61í 47E17r29b58e98n 1243924196587

"Stát ale stále ignoruje trend staveb vysokorychlostních tratí a namísto toho sype miliardy korun do zlepšení tratí, kde se cestovní doba zkrátí jen v řádu jednotek procent."

.

Pane Sůro, tohle je trochu nešťastné vyjádření - stavíte tím hlavní i regionální tratě do pozice oponentní role vůči VRT, kterým navíc berou peníze na výstavbu, což je samozřejmě nesmysl. Je to obdobné, jako byste napsal, že namísto rozšiřování dálniční sítě se peníze dávají do stavby obchvatů a opravy úzkých hrdel na silnicích I. a II. tříd :-)

Jinak řečeno: současným "sypáním miliard" do zlepšení stávajících tratí nijak není omezeno případné stavění VRT. Ty musejí mít samostatný rozpočet a musejí být samostatnou technologií v samostatných trasách, samozřejmě s návazností na hlavní tratě. Veřejná doprava je totiž "o posledním kilometru" aneb nebudeme-li mít kapacitní a časově návaznou dopravu z VRT na hlavní tratě i na "venkov" (tj, i města pod 30.000 obyvatel, jako třeba Jičín, Tanvald, Trutnov), tak tu veřejnou dopravu opět zbytečně podsekneme.

+9/−1
5.4.2015 22:28

J35a65n 20S92ů81r50a 4355183863512

Sypáním miliard je omezeno případné stavění VRT. Nebo myslíte, že se ty peníze na VRT někde vytisknou? Spočtěte si například, kolik zahučelo v modernizaci Praha - Plzeň a narovnání pár oblouků a co to přineslo v cestovních dobách.

+2/−5
5.4.2015 22:36

J41i35ř91í 58E23r30b51e37n 1143974246177

Ale takhle to fakt nemůžete stavět. Opravy a modernizace stávajících tratí nemůžete brát jako konkurenční činnosti proti stavbě VRT - ty musejí mít samostatný rozpočet! Vždyť snad pamatujete 90. léta, kdy se rozhodlo o stavbě koridorů, sypaly se do nich miliardy, zatímco na opravy ostatních tratí už peníze nezbyly a mnohde se omezoval až rušil provoz pro havarijní stav trati. V Lednici, v Horním Slavkově či okolo Kozí dráhy o tom vědí své. A zatímco běžná údržba by stála (plácnu) dvě stě tisíc každý rok, po desíti takových "bezúdržbových" letech už musíte provést důkladnější rekonstrukci za (plácnu) deset milionů.

Vždyť takto byste mohl argumentovat třeba v radiokomunikacích - proč za stamiliony udržovat jednosměrné rozhlasové a televizní vysílače, když místo nich mohu za stejné peníze zrychlit interaktivní bezdrátové spojení kohokoliv s kýmkoliv vysokorychlostním internetem ;-)

+7/0
5.4.2015 22:54

J89a36n 12S77ů17r81a 4275743933312

Já nemám nic proti opravám. Ale u některých modernizací si smysluplnosti opravdu jist nejsem.

+1/−3
5.4.2015 22:59

J11i92ř53í 38E46r20b33e83n 1983434706477

Aha, tohle už zní líp.

0/−1
5.4.2015 23:08

M66a35t54ú57š 16B38e56n86a87k 9218434282743

Ak chceme preniesť nákladnú dopravu na vlaky, tak tomu budovanie VRT fakt nepomôže, tu je nutná investícia do konvenčných tratí.

0/0
6.4.2015 1:10

R83o90m13a42n 52J89e21s57c20h33k98e 9158845827415

Založte prosím fond a přispějte. V bohatém Rakousku také modernizují a jezdí 210-215 km  na trati Wien - Linec. Také nestaví VRT .

0/0
6.4.2015 8:50

R14a30d97e79k 45J52a68n75a33t59a 9755886284172

Není to tím omezeno. Alespoň ne v současných podmínkách ČR. Peněz je ve fondech EU dost, spíše máme problém je vyčerpat.  VRT se nestaví ne proto, že by nebyly peníze, ale proto, že stavby nejsou připravené. A nejdou připravené proto, že politic nemají zájem. A politici nemají zájem proto, že nemají zájem voliči, většina vysokorychlostí vlak nikdy neviděla a novináři jim to nepřibližují jako normální věc, kterou za rok bude mít i chudé Maroko, ale jako nějaké sci-fi co nepotřebujem a nemáme na něj.

Nevím jakou stavbu Praha-Plzeň máte na mysli, tam se ještě nic pořádného nedělalo. Plán byl udělat tunely Praha-Beroun (zrušeno protože nevyšlo kvůli předraženému projektu ekonomické zhodnocení) a Rokycany-Plzeň (staví se) ve VRT parametrech a mezi tím to mírně narovnat, aby CELEK dosáhl nějaké systémové jízdní doby. Udělalo se jen to prostřední a zkrácení jízdních dob tomu odpovídá - úsek Beroun-Rokycany teď expresní vrstva jezdí za cca 24 minut, což předtím nebývalo.

+3/0
5.4.2015 23:06

J42a89n 58S35ů62r62a 4285293503562

Na VRT nemaji zájem hlavně někteří dvorní dodavatelé SZDC,protože pro rychlosti nad 230 nemají vhodný monopolní produkt.

+1/−1
5.4.2015 23:11

R53a58d88e56k 12J55a52n31a54t24a 9815676234632

Jakpak jste na toto přišel? Většinu ceny stavby trati tvoří stavební práce, technologie zhruba stejné jako u jiné silnice či železnice. A jestli myslíte koleje a zabezpečovací zařízení, žádný dodavatel, i kdyby to sám neuměl, nemá problém si to koupit v zahraničí a přeprodat. I na tom se vydělá.

+3/0
5.4.2015 23:20

J81a31n 24S25ů79r82a 4755113923492

Také to někdo musí vyprojektovat:-)

0/−1
5.4.2015 23:23

T76o43m49á78š 31K30n22a83i79f50l 6363850627210

Sůro, prosím vás, neblábolte nesmysly.

Jste i ekonomický novinář ... sám si určitě dovedete odvodit, na jak dlouho by v dnešní pošahané době bylo postavit zbrusu novou dráhu .. I kdyby se dneska začlo s projektováním a byly peníze, tak se jí ani vy, ani já, nedožijeme.

Díky problémům s výkupy, možností ekoteroristů (a dalších skupin) blokovat a donekončená zdržovat jakoukoli stavbu, je v současné době stavba VRT holou scifi.

0/0
7.4.2015 8:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.