Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Železniční renesance. Cestujících ve vlacích přibývá už pátým rokem

Cestování vlakem po české železnici láká čím dál více lidí. Zájem roste hlavně o příměstské vlaky a cesty na delší trasy. Po letech propadu výrazně stoupl i objem nákladu, který se po železnici vozí. Ubývá naopak lidí v autobusech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V68l98a17s89t33i53m32i70l 96F94i52a55l49a 1642551844

Kolik myslite ze dava stat do dopravy v nemecku a kolik u nas? U nas lide chcou magakomfort a megarychlost a suprsluzby, a aby jizdenka byla skorogratis a stat mel jeste z toho mld zisk.

+7/0
6.4.2015 19:19

M29a66r91t52i33n 49V88a48n52ě70k 9964577252303

co to je : "....lidé chcou..."? To má něco společnéhos vyměšováním?

+1/−4
7.4.2015 1:37

P81a80v12e80l 66Ř56a15p83e41k 7232836989345

Chytří a úspěšní lidé pochopili, že strávit několik hodin denně s rukama na volantu je ekvivalent pobytu ve středověké trestnici. Toť vše R^

+1/0
6.4.2015 18:23

R44o91m36a33n 35V76i20t17h48o70u79s 3415961116590

Autobusová doprava "dosáhla svého limitu" také proto, že na venkově průběžně dochází k rušení spojů bez náhrady. Těmi spoji jezdilo málo lidí, takže byly nerentabilní, ovšem v případě zrušení se zpravidla ti lidé nepřesunou na jiný, neb to prostě většinou fakticky nejde. Čili necestují, nebo cestují individuální dopravou... (Mám na mysli místa, kde není železnice jako alternativa, čili většinu obcí...) Je celkem časté, že do vesnic, kam jezdilo před 30 lety ve všední den 4 - 6 párů spojů a o víkendech 2 - 3, dnes jezdí 2 - 3 páry spojů ve všední den a od pátečního odpoledne do pondělního rána nejede prostě nic ani jedním směrem...

0/0
6.4.2015 15:24

Ř73e12h71o51ř 67V25l38a95s49á64k 2324424111306

Ony ale ty spoje nejsou rušeny jen tak pro nic. Například před 30 lety jich jelo 4-6 párů a byly slušně zaplněné. Pak přišla doba superobchodů, lidé začali jezdit nakupovat do města automobilem. Místní krámek se neudržel, takže jezdit do práce automobilem a spojovat to s nákupem ve městě začali všichni, protože jet autobusem s batohem plným potravin by spoustě lidem připadalo nedůstojné a třeba pro starší lidi i fyzicky obtížné.

0/0
8.4.2015 10:10

R42o56m60a95n 26J63e70s41c63h57k85e 9458875837785

Na naší trati Brno - Letovice jezdí vlaky celý den po hodině včetně sobot a nedělí, ve špičce po půl hodině a dokonce je tam ještě ve čtvrt nacpán vlak do Rájce. Autem nejsem rychlejší. Bohužel to zatím není v celé republice. Ale buďme rádi. že hodně lidí jezdí vlakem, protože na silnice se všichni nevlezeme. A také nezaparkujeme.

Spíše mne mrzí, že SŽDC nestaví na hlavním koridoru bezbariérové nástupiště. ČD koupila nové nízkopodlažní soupravy. V Brně Židenicích i na hlavním nádraží je to ostuda, že není bezbariérový přístup. Jenomže v Brně se o tom mluví 85 roků. Všichni jsou  MOC CHYTŔÍ .

+1/0
6.4.2015 9:00

M52i16r63e83k 63Z25á25v83o87d59n68ý 7222597350138

Problém Brna je ten, že nikdo neví, co s tím nádraží bude, tak do něj nechce nikdo příliš investovat. Zůstane tam kde je? Odsune se o pár desítek metrů? Odsune se o pár kilometrů z centra?

+4/0
6.4.2015 10:14

V92a30c59l20a32v 17P18e10r43o53u72t38k24a 6868717254181

tak samozřejmě že cestujících přibývá když v Praze se ruší autobusové spoje a vše se převádí na vlaky ..

0/0
6.4.2015 8:04
Foto

T73o21m84á49š 17S57m23o69l72í44k 3111692226693

Do 70 km jedu na kole a na delší trasy stopem.

+2/0
6.4.2015 6:02

M50i80r52e34k 77Z36á87v50o34d79n77ý 7492967900108

Tak to Vám ze srdce přejeme :))

+4/0
6.4.2015 7:46
Foto

T17o20m75á73š 29S14m11o22l42í29k 3841572506203

Jen aby :-P

0/0
6.4.2015 8:58

T46o67m28a90s 29A94u11g35u46s47t45y39n 6347246931490

takže vlastně autem? :-)

0/0
6.4.2015 17:44
Foto

T10o46m46á95š 53S39m98o57l79í50k 3641322126243

Dá se říct :-)

0/0
6.4.2015 19:48

J40a68n 69Š58t15o83č76e23k 5590535640764

Pročítám si tuto diskuzi...

Někdo tu psal, že vlakem jezdí jen socky: na západě Evropy toto rozhodně neplatí. Tam jezdí vlaky i vysocí Top manažeři ;-). Je to pro ně rychlejší a pohodlnější vlakem např. z Paříže do Mnichova nebo z Paříže do Barcelony než autem.

U nás bohužel převažuje ten "problém", že cestování vlakem je pro socky...

Pro mě, na dovolenou je rozhodně lepší, koupit si třeba lítačku Inter Rail Global Pass a v klidu a pohodlí cestovat po okolních státech, než se mordovat v autě (mám Oktávku), nedej bože v autobuse. Soused mi říkal, že dříve jel na dovču busem z Liberce do Španělska - to bych zhebnul ;-D8-o. Kdybych jo měl cestovat do Španělska, tak rozhodně bych dal přednost vlakům než autubusu. Sice spojení Liberec - Barcelona je (odhadem) se 4 přestupy (via Dresden, Frankfurt am Main, Paris/Basel), ale vlakem by to bylo lepší, pohodlnější, bezpečnější.

U mě vede na delší vzdálenosti železnice. I cestování vlakem má své kouzlo (pokud nejedete třeba Moskva - Kiev - Čop ;-D;-D)

+11/0
6.4.2015 2:31

I84v61a79n79a 14N64o74v46a75k55o58v91a 2402952129942

Vysoky topmanager vlakem pojede jen v pripade, ze ma fobii z letadel. Frankfurt - Barcelona je minimalne 12 hodin a 2 prestupy. I z Parize 6 hodin je hodne. Navic jizdenka stoji o dost vic jak letenka u nizkonakladovky.

+1/0
6.4.2015 9:04

J88a15n 63Š41t65o87č42e60k 5620205630494

Píšete nesmysl, než něco napíšete, radši si to ověřte.

Podle idos.cz jezdí přímý vlak Paris - Barcelona za 6 hod. 15 minut (termín 10. dubna v 7:15 odjezd)

+2/−1
6.4.2015 10:01

R83a32d60e83k 26J73a34n44a81t42a 9745196734192

Vždyť má pravdu, Paris-Barcelona je vlakem 6 hodin a Frankfurt-Barcelona 12 hodin (s přestupem v Paříži).

Letadlo je rychlejší, ale jakmile uvážíte, že např. vlak Paris-Barcelona má po cestě 7 zastávek, tak z těch už to letadlo tak dobře nevyjde, protože nenajdete přímou linku, nebo tam letiště ani není.

0/0
6.4.2015 10:12

J83a43n 65Š73t69o98č29e44k 5570715210134

Koukám, já a paní Nováková blbě čteme ;-D.

Blbě jsem to po ní přečet, se omlouvám ;-):-).

Letadlo je rychlejší, ale nelze zapnout laptop během startu či přistávání, je nutné mít vypnuté phones. Což u top managera nehrozí, ten musí být na drátě prakticky pořád, přes den ;-). Taky chvíli trvá cesta z centra na letiště, odbavení na letišti - všelijaké omezení po 11. září atd.. Ve vlaku je klid, pohoda.

Navíc, přes lítačku Inter Rail Global Pass nebo přes extra rychlé nákupy na Internetu se dají koupit jízdenky levně. Navíc, letecká doprava dostává za poslední 2 roky docela dost tvrdé rány - zmizení letadla, sestřelení letadla na Ukrajinou, teď "teroristický čin" spácháný přímo kopilotem... To zrovna letecké dopravě nepřidává ;-)

0/0
6.4.2015 10:22

T24o74m97á39š 94K81n13a90i29f11l 6303240197960

Top manager opravdu vlakem z frakfurtu do barcy nepojede vlakem .Ten opravdu poletí .. o tom opravdu nepochybujte.

0/0
7.4.2015 8:37

I31v92a30n78a 31N30o75v90a27k42o40v27a 2622912389802

s tema mezizastavkama mate pravdu. Jezdivam Oberhaussen - Otrokovice. Budto ICE do Norimberku pak DB busem do Prahy a dal tim co jede prvni. V ICE jsu ja nejdyl - ostatni nastupuji nebo vystupuji driv, na topmanagery to sice nevypada, ale na socky taky ne. Ten DB bus je katastrofa - priozrale skupiny jezdici do Prahy chlastat dal. 

Pro me je lepsi CNL - sice to trva vecnost, ale ve spicim kupe v pohode.  Tim jezdi hodne asiati(zrejme cinani), na zpatecni ceste v Berline pristupuji casto polaci a v lete skupinky mladych cizincu.

0/0
6.4.2015 14:50

J18a85n 85Š86t78o52č41e90k 5230725880594

A Paris - Frankfurt am Main Hbf jezdí s 1 přestupem za cca 4 hodiny a 11 minut, Paříž - Frankfurt am Main Fernbahnhof (mez. letiště) jezdí přímej za 4 hod. a 6 minut

0/0
6.4.2015 10:05

M98i86r22o72s52l89a77v 98Z68i65k53m77u71n95d 7219153104233

Jenže TOP Manager neplánuje cesty na x měsíců dopředu, kdy se kupují levné letenky ...

Např. na  IRGlobal Pass se dostanu za cca tícku z Prahy do Göteborgu bez nějaké buzerace na letištích a nějakého plánování na týdny - měsíce předem ... neotravuje mne nikdo váhou zavazadla ... letadla mají svoje, vlaky taky.

Mezi Baselem a Zürichem jezdí vlak minimálně 3x za hodinu, co souprava, to cca 10 plných vozů, bankovní manageři jezdí vlakem v jedničce, která svojí úrovní násobně přesahuje komfort nejen Pendolina, ale i RailJetu ... a přitom se ty sedačky moc neliší od toho, co do Česka jezdí na vlacích tvořených slovenskými vozy ...

0/0
6.4.2015 15:37

T72o26m15á42š 32K77n81a28i82f57l 6143700787440

top manageri opravdu lítaj .. o tom nepohybujte. Ten vám vlakem na druhý konec evropy opravdu nepojede :)

ano .. v predmestske doprave je to bez problémů - tam tím vlakem pojede (do práce, z práce) ... ale predstava, ze si nejaky top manager jede vlakem na jednani na druhy konec evropy, je opravdu zcestna :)

Zkuste trošku přemýšlet.

0/0
7.4.2015 8:39

J18i12t48k37a 63K41a57r96k47u59š18o21v74á 3791852640780

Autobus je mnohem levnější a většinou i rychlejší!

+2/−6
6.4.2015 1:10

M24i84r79e50k 21Z76á80v13o63d68n81ý 7202437900658

Pravda. Ale téměř vždy také méně pohodlný.

+11/0
6.4.2015 7:47

H26o26n24z40a 48V23r66á49n15a 5611517344561

Jak kdy a jak kde...

+4/0
6.4.2015 8:28

M66a97r67e42k 13D17e91m92č97á40k 9535434666265

Když ty peníze (v EU) leží na zemi, byla by škoda je pro VRT nezvednout, jinak budeme mimo (navíc čím víc investic ze západní Evropy, tím je větší šance, že jednou nebudeme zase výhodní Evropou). 

Na běžné cesty z Prahy do Brna bude VRT drahé, ale jestli někdy kvůli ekologii přiškrtí leteckou dopravu (otázka nejbližších desetiletí), bude se vysokorychlostní železnice pro cestování do zahraničí sakra hodit. A pro přijíždějící turisty taky.

+2/0
6.4.2015 0:22

M30a49r90e79k 31D45e76m72č60á22k 9455584276725

*východní

0/−1
6.4.2015 0:22

J60i32ř83í 22E19r47b98e56n 1753874216127

Chce to zopakovat 150-170 let starou taktiku a nejdřív prosadit VRT Vídeň - Brno - Ostrava - Katovice - Varšava, pak už se trasa Brno - Praha - Norimberk (nebo Berlín) prosadí skoro sama :-)

+1/0
6.4.2015 0:35

R46a32d59e98k 93J90a56n43a44t14a 9385876904222

"Na běžné cesty z Prahy do Brna bude VRT drahé"

Nebude. Je všeobecně známo, že rychlý vlak má nižší náklady na provoz na km. Což to platí i v ČR: osobní vlak je na provoz dražší než rychlík, nebo o komerční provoz na trati Praha-Ostrava se podnikatelé začali zajímat až poté, co byla trať opravami zrychlena.

Takže pokud si můžeme dnes dovolit provozovat vlaky Praha-Brno 50 km oklikou přes Českou Třebovou, průměrnou rychlostí 100 km/h, tak máme i na provoz vlaku průměrnou rychlostí 250 km/h.

+1/0
6.4.2015 1:00

T20o17m79á93š 81K80n33a78i83f59l 6413960677770

ano .. náklady na provoz ma sice nižší ... ale ono to není jen o nákladech na provoz. Musíte do toho nacpat spoustu dalších nákladů (zejména pořizovacích  .)))))

+1/0
7.4.2015 8:39

R14a27d12e68k 30J32a51n84a25t27a 9765416304382

Stejně jako autobusoví dopravci nesplácí náklady na stavbu dálnic, tak ti železniční nesplácí náklady na stavbu železnic.

0/0
7.4.2015 9:15

T80o47m22á75š 42K24n65a28i33f95l 6143610697490

Co to mektas? Splácí to szdc... A ta by si samozřejmě tyto náklady promitla do osupneho.

A dopravce samozřejmě splaci např. Soupravy a další veci.

+2/0
7.4.2015 9:18

R64a80d93e75k 87J86a22n22a62t52a 9725736444772

Nepromítla - "ošupné" pokrývá pouze náklady na provoz a údržbu.

Model, kdy poplatky splácí i náklady na stavbu byl použit pouze i vybraných úseký dálnic ve Francii a Itálii, stavěných metodou PPP (to jsou ty, kde je mýto 3-4 Kč/km). U železnice nevím o žádném takovém případu. Stejně jsou financované i všechny silnice nižších tříd. Za přínos se považuje mobilita obyvatelstva, nechce se po uživatelích nic platit.

Náklady na stavbu infrastruktury jsou klasickou státní investicí. Jako např. vzdělání. To taky ve většině státu Evropu uživatelé nesplácí.

0/0
7.4.2015 9:43

J86a50n 23J43e67m56e46l68k93a 1235730

Dokud se v okolních zemích Rakousku Německu a jinde na západě bude jezdit za 4 Kč/km bude pro Čechy mezinárodní VRT nezajimavá. Já bych byl mnohem radši, kdyby někdo místo špekulování nad VRT na 350, která se dřív rozpadne, než ji někdo postaví a postaví ji s chybama a 2 krát tak drahou - jako fiaska typu Blanka, D47 a další.. Radši vyměnil koleje a podloží na spoustě menších tratí a sem tam narovnal, aby nebyla základní maximální rychlost 80 ale 120. U příměstských zastávkových elektrifikoval. Kde jsou nějaké páteřní mezikrajské trati na delší vzdálenosti.. Tam kde je to klikaté (Tábor Brno) postavit novou.

0/0
6.4.2015 10:17

R70a73d52e56k 62J14a49n38a74t95a 9375146644782

4 Kč/km? A za kolik Kč/km, myslíte, že jezdí auto? Navíc to mluvíte o plné ceně. Akční jsou nižší. Pokud byste bral plné ceny, tak Češi nepoletí ani letadlem do Paříže. Ale oni letí, protože si počkají na akci.

Z miliónové Prahy do Brna "VRT na 350" stavět nechcete, ale trať za Tábor (takové díry) do Brna byste postavil (s jakou traťovou rychlostí, těch vašich 120?)? Tušíte vůbec, že náklady na stavbu nové trati na traťové rychlosti závisí poměrně málo, za to její přínos pak je velmi rozdílný?

0/0
6.4.2015 10:34

J76a65n 17J12e43m87e91l11k31a 1595750

Díry, jenže bude na koridoru na Budějovice. Dají stavět třeba jen úseky. Nové koridorové pokud možno na 200 (a to i Budějovice) jiné nové pokud možno 160.

0/0
6.4.2015 11:25

T59o44m66á56š 74K92n16a50i29f35l 6823720837860

4 kč? to je ještě za hubičku ... ty ceny jsou ještě vyšší ....

0/0
7.4.2015 8:41

J55i44ř68í 79E98r19b83e15n 1403344686547

"Stát ale stále ignoruje trend staveb vysokorychlostních tratí a namísto toho sype miliardy korun do zlepšení tratí, kde se cestovní doba zkrátí jen v řádu jednotek procent."

.

Pane Sůro, tohle je trochu nešťastné vyjádření - stavíte tím hlavní i regionální tratě do pozice oponentní role vůči VRT, kterým navíc berou peníze na výstavbu, což je samozřejmě nesmysl. Je to obdobné, jako byste napsal, že namísto rozšiřování dálniční sítě se peníze dávají do stavby obchvatů a opravy úzkých hrdel na silnicích I. a II. tříd :-)

Jinak řečeno: současným "sypáním miliard" do zlepšení stávajících tratí nijak není omezeno případné stavění VRT. Ty musejí mít samostatný rozpočet a musejí být samostatnou technologií v samostatných trasách, samozřejmě s návazností na hlavní tratě. Veřejná doprava je totiž "o posledním kilometru" aneb nebudeme-li mít kapacitní a časově návaznou dopravu z VRT na hlavní tratě i na "venkov" (tj, i města pod 30.000 obyvatel, jako třeba Jičín, Tanvald, Trutnov), tak tu veřejnou dopravu opět zbytečně podsekneme.

+9/−1
5.4.2015 22:28

J66a71n 63S97ů21r39a 4845103863202

Sypáním miliard je omezeno případné stavění VRT. Nebo myslíte, že se ty peníze na VRT někde vytisknou? Spočtěte si například, kolik zahučelo v modernizaci Praha - Plzeň a narovnání pár oblouků a co to přineslo v cestovních dobách.

+2/−5
5.4.2015 22:36

J42i86ř54í 70E54r41b79e90n 1313314476327

Ale takhle to fakt nemůžete stavět. Opravy a modernizace stávajících tratí nemůžete brát jako konkurenční činnosti proti stavbě VRT - ty musejí mít samostatný rozpočet! Vždyť snad pamatujete 90. léta, kdy se rozhodlo o stavbě koridorů, sypaly se do nich miliardy, zatímco na opravy ostatních tratí už peníze nezbyly a mnohde se omezoval až rušil provoz pro havarijní stav trati. V Lednici, v Horním Slavkově či okolo Kozí dráhy o tom vědí své. A zatímco běžná údržba by stála (plácnu) dvě stě tisíc každý rok, po desíti takových "bezúdržbových" letech už musíte provést důkladnější rekonstrukci za (plácnu) deset milionů.

Vždyť takto byste mohl argumentovat třeba v radiokomunikacích - proč za stamiliony udržovat jednosměrné rozhlasové a televizní vysílače, když místo nich mohu za stejné peníze zrychlit interaktivní bezdrátové spojení kohokoliv s kýmkoliv vysokorychlostním internetem ;-)

+7/0
5.4.2015 22:54

J43a78n 17S95ů89r34a 4175153773942

Já nemám nic proti opravám. Ale u některých modernizací si smysluplnosti opravdu jist nejsem.

+1/−3
5.4.2015 22:59

J92i76ř81í 76E65r29b47e71n 1393964426837

Aha, tohle už zní líp.

0/−1
5.4.2015 23:08

M88a37t98ú17š 87B61e67n18a89k 9888464702803

Ak chceme preniesť nákladnú dopravu na vlaky, tak tomu budovanie VRT fakt nepomôže, tu je nutná investícia do konvenčných tratí.

0/0
6.4.2015 1:10

R38o90m16a61n 89J16e20s38c65h31k35e 9328825117825

Založte prosím fond a přispějte. V bohatém Rakousku také modernizují a jezdí 210-215 km  na trati Wien - Linec. Také nestaví VRT .

0/0
6.4.2015 8:50

R58a46d41e19k 32J36a90n54a37t81a 9445276674162

Není to tím omezeno. Alespoň ne v současných podmínkách ČR. Peněz je ve fondech EU dost, spíše máme problém je vyčerpat.  VRT se nestaví ne proto, že by nebyly peníze, ale proto, že stavby nejsou připravené. A nejdou připravené proto, že politic nemají zájem. A politici nemají zájem proto, že nemají zájem voliči, většina vysokorychlostí vlak nikdy neviděla a novináři jim to nepřibližují jako normální věc, kterou za rok bude mít i chudé Maroko, ale jako nějaké sci-fi co nepotřebujem a nemáme na něj.

Nevím jakou stavbu Praha-Plzeň máte na mysli, tam se ještě nic pořádného nedělalo. Plán byl udělat tunely Praha-Beroun (zrušeno protože nevyšlo kvůli předraženému projektu ekonomické zhodnocení) a Rokycany-Plzeň (staví se) ve VRT parametrech a mezi tím to mírně narovnat, aby CELEK dosáhl nějaké systémové jízdní doby. Udělalo se jen to prostřední a zkrácení jízdních dob tomu odpovídá - úsek Beroun-Rokycany teď expresní vrstva jezdí za cca 24 minut, což předtím nebývalo.

+3/0
5.4.2015 23:06

J23a64n 85S75ů24r74a 4225373423732

Na VRT nemaji zájem hlavně někteří dvorní dodavatelé SZDC,protože pro rychlosti nad 230 nemají vhodný monopolní produkt.

+1/−1
5.4.2015 23:11

R75a16d60e16k 36J25a58n50a30t57a 9845636974902

Jakpak jste na toto přišel? Většinu ceny stavby trati tvoří stavební práce, technologie zhruba stejné jako u jiné silnice či železnice. A jestli myslíte koleje a zabezpečovací zařízení, žádný dodavatel, i kdyby to sám neuměl, nemá problém si to koupit v zahraničí a přeprodat. I na tom se vydělá.

+3/0
5.4.2015 23:20

J42a98n 92S72ů47r54a 4765513333622

Také to někdo musí vyprojektovat:-)

0/−1
5.4.2015 23:23

T50o55m22á94š 49K36n17a51i84f35l 6813160767490

Sůro, prosím vás, neblábolte nesmysly.

Jste i ekonomický novinář ... sám si určitě dovedete odvodit, na jak dlouho by v dnešní pošahané době bylo postavit zbrusu novou dráhu .. I kdyby se dneska začlo s projektováním a byly peníze, tak se jí ani vy, ani já, nedožijeme.

Díky problémům s výkupy, možností ekoteroristů (a dalších skupin) blokovat a donekončená zdržovat jakoukoli stavbu, je v současné době stavba VRT holou scifi.

0/0
7.4.2015 8:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.