Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ministerstvo chce, aby ČNB prošetřila čachry s úroky. Ta ale o ničem neví

Ministerstvo financí požádalo Českou národní banku o prošetření možné manipulace s pražskou mezibankovní sazbou Pribor. Její ovlivňování by mohlo znamenat masové obohacení bank na úkor lidí s hypotékou. Banka však tvrdí, že k tomu není žádný důvod.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S37t26a67n87i52s89l26a83v 69S72r25b53a 4785544278184

Pro všechny moudré, co si potřebují plivnout na čNB: drobný problém je, že čNB je do toho zatažena tak nějak nevinně - ona s oním priborem nemá nic společného. Resp Pros se klidně mohl obrátit též na hygienickou stanici, protože ta zase v bankách kontroluje čistotu záchodků. Nebo též na Policii, protože manipulace se všude ve světě ukázala jako podvod a kriminální čin.

+1/−1
13.4.2015 8:39
Foto

P36a90v38e28l 71M87a86k69o67v96e57c 8788135231

Doporučuji si přečíst zákon č.6/1993 sb. o České národní bance...O hygienické stanici se tam nic nepíše...:-) (Je tam pasáž o dohledu nad finančním trhem.)

0/0
13.4.2015 11:14

L77a30d33i71s31l88a11v 88K47a88l30o49u70s 7805186431920

ČNB již dávno není česká národní banka. Spíš je to banka někoho jiného. Asi nějakého jiného zlodějského státu. Nelze jí věřit ani včerejší den. Tvrdí, že kroky vedou k tomu, aby se udržela inflace do 2%. Pokud znehodnotí měnu o 10%, tak je to CO ?  LOUPEŽ  !

+1/0
13.4.2015 8:25

S32t91a86n96i11s11l28a48v 38S97r29b54a 4415474808564

8:25? Nemělo jste být ve škole? Možná, že kvůli absencím pak plácáte nesmysly.

0/−1
13.4.2015 8:40

L93a46d32i55s81l95a28v 35K11a90l38o51u47s 7255876581630

Vážený pane. Zklamu Vás. Z Ekonomie jsem měl za JEDNA.

+1/0
13.4.2015 9:14

F64r55a21n36t80i76š29e14k 32L91o89s 2800433152516

ČNB nic neví, tak jí napovím: úrok na spořících účtech 0,1%, uvěr 9,9% jako výhodná nabídka ČSOB, podobně i ZUNO je úvěr 7,9% Takže stokrát větší úrok z úvěru než z vložených peněz. Hlavně, že nám všichni tvrdí ať si spoříme na důchod

+1/0
12.4.2015 17:23

S49t92a75n44i84s86l20a36v 72S61r95b20a 4715764108224

ááá, pán by si přál socialismus, nebo ještě lépe komunismus. a co takto peníze, kteréí si od banky půčíte vracet, co?

0/−2
13.4.2015 8:41
Foto

A20l70e90š 76H90o68d29i23n69a 9120519598134

Podle mých zkušeností se ČNB v současné době zabývá oslabováním naší měny a otravováním občanů. Nějaké kartelové dohody bank ji zjevně nezajímají.

+4/0
12.4.2015 10:13

J79i20ř51í 38F60o79g72e62l 2730821456602

No jo. Singer a jeho ČNB nic neví. Nemá na to tiž čas. Musí sledovat, aby koruna neposílila....Rv

+3/0
12.4.2015 8:40

J32o43s18e38f 34H83o74n55e72š 7661962250323

Nechápu,proč to chtejí od ČNB,která používá stejné praktiky

+2/0
11.4.2015 19:16

K70r29y54š38t13o54f 24L36a34n57í42k 1249550365315

zase nejaka prefouknuta bublina, ale konec me opravdu rozesmal, mrnava ruska ExpoBank, která nemá ani 40 tis. klientu, je mezi sesti "předními" ceskymi bankami..

+1/0
11.4.2015 15:36

K89r40y92š96t14o65f 55L41a72n61í75k 1159220235365

presneji mrnava ceska pobočka miniaturni ruske banky..

+1/0
11.4.2015 15:37

V28á33c70l37a30v 33Š97u85b74r23t 9777573528737

To je hodně zajímavá kauza. V jistém smyslu je na "bezdůvodném" obohacování zvlášť v poslední době založen celý bankovní byznys. To, co banka udělá je, že si půjčí za sazbu PRIBOR peníze od jiné banky a tyto peníze s přirážkou půjčí někomu třetímu (je přitom stále větší otázkou, zda přidaná hodnota tohoto zprostředkování odpovídá té přirážce). Tato sazba logicky bude o něco vyšší, než sazba vyhlášená ČNB. Pokud někdo obviňuje banky z manipulace PRIBOR, mohl by daleko spíš nařknout ČNB a jiné centrální banky, že "manipulují" základní úrokovou sazbou, čímž implicitně stanovují marže bank. Tato "manipulace" je přitom zcela oficiální systémový prvek a hlavní nástroj takzvané měnové politiky. Potíž je v tom, že bankovní sektor disponuje ohromným systémovým privilegiem - schopností vytvářet peníze - a především pak v tom, že v posledních cca 20 letech se toto privilegium stalo prakticky neomezené. Pokud přijmeme tezi, že moc (v tomto případě finanční), která není ničím omezená, ztrácí legitimitu, ztrácí legitimitu i tzv. měnová politika a celý finanční systém. 

Jelikož nikdo neví, podle jakých pravidel se PRIBOR stanovuje, nelze ani potvrdit ani vyvrátit, že je s ním manipulováno. A tak je to dnes v rostoucí míře s celým finančním systémem - se systémem emise peněz. Nelze říci, že by pro něj ještě existovala nějaká pravidla, účel v této oblasti světí prostředky, a tak sice nelze prokázat žádnou dílčí manipulaci, zato však lze systém delegitimizovat jako celek.

+3/0
11.4.2015 14:12
Foto

D85a87l16i84b39o73r 25B87a82r70t80o61š 5604280447289

tak je nutno říci, že ČNB jako obvykle LŽE. Odkaz, že nemá žádné důvody si myslet, že někdo manipuluje sazbu Pribor je skutečně OBROVSKÁ LEŽ. Německé banky manipulovali jejich sazbu Libor a podle nejnovějších zpráv je to bude stát cca 1,5 miliardy euro na pokutách.

Ale jak již to u nás bývá, naši představitelé nás rádi mystifikují s myšlenkou na to, že neumíme cizí jazyky a tak nám jisté zprávy uniknou. Bohužel se tito lidé mýlí. Je již spousta lidí, která si informace z českých médií ráda zkontroluje na cizích médiích.

Aspoň zde vidíte, jak se Babiš snaží napravovat věci, které totálně zničily všechny české předchozí vlády. Každá z nich zničila něco a dohromady je to ten šílený binec, který tu máme.

Měla by existovat SKUTEČNÁ zodpovědnost politiků za jejich činy a to i zpětně a všichni čeští politici, kterým se prokáže byť i jen spolupráce na nějakém takovémto ničícím díle, by měli být po zásluze a exemplárně potrestáni. A to tak, že pořádně.

Pokud ministerstvo financí nemá právo Pribor kontrolovat, pak jistě žádost ČNB, aby Pros dokázal a doložil, o co svou myšlenku opírá, je jasná manipulace, protože ČNB ví, že to dokázat nemůže. I tento požadavek ČNB z ní dělá podvodnou agenturu.

Centrální banka ale uvedla, že k prošetřování nevidí důvod. O podezření na manipulace prý nemá žádné informace, ačkoli se dopisem zabývá. Uvítala by ale, aby Pros blíže vysvětlil, o co svá tvrzení opírá a svá tvrzení také konkrétně doložil.

+14/−2
11.4.2015 11:25

J87o49s46e70f 62L62e17b61d19u68š98k28a 4902423623245

U nás se nic takového stát nemůže. Předně české banky nejsou v německých rukou a hlavně, banky pomáhají podnikatelům a mladým rodinám. Přečtěte si jejich inzeráty. ;-D;-D

+5/−1
11.4.2015 11:52

R19o11m29a34n 17J51e75s24c44h39k50e 9988565687725

Komu patří Erste ? Jak pomáhají banky mladým rodinám to jsem si nevšiml.

Mne také chodí týdně plno nabídek ale já to nechci. Nejsem mladý. Oni potřebují půjčovat peníze za své vysoké úroky. ABY VYDĚLALY.  Rozumný člověk si na půjčky dává pozor a bere si minimum. Uznávám pouze na bydlení. Ostatní NE.

0/−1
11.4.2015 12:21

M78i50c55h34a38l 21K81r21e32j80č53a 5748696746953

To byla IRONIE - tipuji . :-)

+2/0
11.4.2015 13:33
Foto

D96a50l18i65b52o58r 98B20a21r46t73o31š 5354330227179

Jen tak mimochodem i řeči pane Singera o hrozící deflaci jsou výplodem psychologů na manipulaci mas. Něco takového jako deflace se v normální ekonomice stává jednou za 50 let a jen na několik málo dnů a je to jen problém statistický a v žádném případ ekonomicky. Skutečnost, že se na  to Singer odvolával při snižování kurzu koruny, jasně ukazuje jeho pozici a pozici ČNB.

+2/0
11.4.2015 15:10

K15a49r95e29l 77F44u17k34s13a 3364890950533

Za první republiky nebyla normální ekonomika?

0/0
11.4.2015 15:44
Foto

D63a75l16i49b48o41r 98B90a89r26t23o78š 5394440877639

musím se přiznat, že nevím nic o deflaci za první republiky - pokud tenkrát byla. Nic méně je to již před více než 50 lety a vsadím se o co chcete, že netrvala 15 let. Zatímco v normálních ekonomikách máme vždy jen a jen inflaci, je to totiž podstata ekonomiky i ekonomie, a je celkem jedno jak veliká či nízká inflace byla. Ale byla v zásadě vždy.

+1/0
11.4.2015 15:58

K88a55r87e20l 72F47u34k73s54a 3274610420833

netrvala ani 15 let ani několik málo dnů jak píšete

0/0
11.4.2015 16:29
Foto

D62a25l68i13b66o57r 69B67a81r86t90o22š 5264250337819

díky za přezkoušení......:-)

0/0
11.4.2015 17:01

K50a47r10e28l 69F23u79k12s84a 3794250500413

To není o přezkoušení ani o slovíčkaření.

Deflační situace může v ekonomice nastat, může trvat i dlouho.

To, že v ekonomice často nyní nenastávají je možné také přisoudit aktivitám centrálních bank.

Není tedy na místě říkat a priori - deflace nenastává, proto není aktivita centrální banky třeba.

0/0
11.4.2015 18:33
Foto

D93a30l79i65b17o37r 10B54a75r72t85o27š 5954170687959

Skutečně je to tak, že DEFLACE a priori nenastává. může se přihodit, ale jedná se jen o statistickou záležitost a ne o ekonomicky bytostní jev. Jde o to, že se může stát, že jeden výrobek či malá skupinka podobných výrobků masivně zlevní, a přesto že ostatních 99,99 procent výrobků na dále zdražuje normální inflací, statisticky kvůli váze výrobku ve výpočtovém vzorci a kvůli např. 50ti procentnímu pádu ceny, se celkový výpočet ukáže jako negativní inflace, tedy jako deflace. Ale to je jen statistická záležitost a ne záležitost ekonomická.

Je možné vytvořit deflační prostředí a to tak, že pracujícím budete dávat nesmyslně malé mzdy a platy. Pak na trhu proti sobě bude stát jisté množství výrobků ale jen polovina bude koupena, protože lidé nemají dost peněz na to, aby skoupili všechny výrobky. Pak je první reakce prodejců a výrobců snižování cen. A to by pak byla skutečně deflace. Ale ona by vlastně v tomto kontextu nebyla nijak škodlivá, jen by se množství výrobků - vyjádřeno v penězích srovnalo s původně relativně nízkým počtem peněz na trhu, a došlo by k tomu, že by všechno zboží bylo skoupeno. A to je účel správné ekonomiky i ekonomie.

Jediný a skutečný dopad má inflace a deflace na dlužníky a věřitele. Při inflaci se dluh zmenšuje, protože obvykle nemá inflační doložku, o kterou by se při inflaci uprvoval. Je to jako s nájmem. PRONAJMETE-LI někomu jistou budovu za 100 000 měsíčně, a průměrný plat je 20 000, pak jste udělal dobrý kšeft, ale za deset let při vysoké inflaci a zvedání cen práce, bude průměrný plat také 100 000 a už nemáte tu výhodu kterou jste měl. Proto se při dlouhodobých nájmech v nestabilní ekonomice zvedá nájem automaticky s předem smluvně stanovenou inflační doložkou.

Jasné?

+1/0
11.4.2015 18:46

K96a56r32e10l 90F14u78k60s24a 3234480450663

Špatná teorie.

Kdo nevěří, ať čte ekonomickou historii...

0/0
11.4.2015 18:59
Foto

D27a86l41i29b35o86r 66B21a55r19t86o33š 5374740747239

Záleží na tom kdo a kdy to psal. a ne všechna písemná díla o ekonomii se ukázala jako pravdivá. Je spousta ekonomických děl psaných na objednávku a některá nepsaná na objednávku jsou úmyslně špatně interpretována, tak aby se dokázalo to, co ta která vládnoucí třída chce dokázat.

Typicky nesmyslné je přecenění monetarizmu, zavedení neoliberalizmu a spousty dalších.

Pokud kolem sebe takto "perlíte", je třeba uvádět fakta. Tedy kdy kde kdo nebo popsat jak co se chová kdy.

Jinak diskuze nemá velký smysl.

0/0
11.4.2015 19:06

K10a72r16e21l 15F87u32k92s49a 3504880500283

Nemyslím historii ekonomické teorie, ale faktický popis ekonomické reality.

Tvrzení - deflace není škodlivá, ceny se srovnají a produkt se prodá.

Realita hosp. krize 30. let to nepotvrdila. Státy se nakonec naštěstí vyprdli na to, aby čekali an automatické srovnání ekonomiky do equilibria (otázkou je zda nějaké existuje).

0/0
11.4.2015 19:11
Foto

D51a92l87i64b87o57r 84B53a97r70t29o12š 5844500477449

Jenže 30. léta nebylo období normální ekonomiky, byly to následky obrovského podvodu na Burze v New Yorku, její šéf si pak šel na pár let sednout. 

Máte pravdu, problém rovnovážného stavu v ekonomice je veliký oříšek. S největší pravděpodobností existuje, jen asi nikdo neví kde přesně je a kdy. Jsou to jen odhady. Někdy přesnější, jindy méně.

jen doba zpracování nutných dat je tak dlouhá,, že se za tu dobu realita změní a tak je zase vše jinak. Jde o to, porovnat všechny výrobky a služby vyjádřené v penězích se všemi penězi na trhu včetně tzv. "rychlosti peněz". Tedy obrovské množství neznámých variabilních, takže prostě veliký problém.

V USA nastal NEW DEAL, Kde lidé, kteří o všechno přišli, byli najati státem a stavěli silnice, za super minimální mzdu a za jídlo. Šlo jen o to, tyto lidi protáhnout časem a nenechat je zemřít, a až se ekonomika rozeběhne, pak si už práci najdou sami.

Podobně v Německu Hitler, který dal stavět silnice a armádu a další své velikášské projekty a tím dal lidem práci a obživu.

Deflace není škodlivá. a nikdy nebude a je celkem jedno, co o tom říkají rádoby chytrulíni. Výjimku tvoří dlužníci. Těm pak dluh pěkně narůstá. Protože dluh je v nominální hodnotě, a ceny klesají a klesá i cena práce, pak, chcete-li dluh zaplatit, musíte makat mnohem déle.

ČAS JSOU PENÍZE.

+2/0
11.4.2015 21:14

K76a63r39e14l 47F23u50k41s33a 3604390630483

No však právě zejména pro ty "nenormální" období ekonomiky je tu třeba mít institucionální řešení.

Je zajímavé, že mluvíte o New Deal a Hitlerovi a druhým dechem dodáváte, že deflace není škodlivá. Vždyť právě Roosevelt a Hitler tu deflační spirálu rozbili.

Jinak souhlasím s tím, že čistý monetarismus nestačí...

0/0
11.4.2015 22:21
Foto

D78a84l96i25b92o14r 25B97a68r48t26o88š 5684120127859

To, co bylo v USA a v Německu nebyla DEFLACE. pouze nesmyslně přehřátá burza. Velmi podobné jako  tulipánová krize v Holandsku a spousty jiných zdokumentovaných krizí.....Ale žádná deflace.

Uvědomte si, že deflace má být opak inflace.

+2/0
11.4.2015 23:22

K18a30r47e84l 57F72u85k59s46a 3794380520553

Ale no tak. Jestli byla burza přehřátá, tak na ve 20. letech. Ve 30. jste tu měl klasické deflační příznaky - snižování cen, vysokou nezaměstnanost,... Nebo mi chcete tvrdit, že v 30. letech docházelo ke zvyšování cen?

0/−1
11.4.2015 23:33
Foto

D40a36l28i31b15o28r 85B31a85r90t46o31š 5454170247229

jenže pane, příznaky deflace a skutečná deflace jsou dva různé jevy, jde o tom čím to bylo způsobeno. A přehřátí burzy a zničení majetku krachem na burze není deflace. I když to tak pro neodborníka může vypadat. Je mi líto, zde se nedohodneme.

A pokud vím, u nás nebyla ani přehřátá burza ani neklesaly ceny, spíše naopak, jen krom benzínu, a přesto Singer měl strach z deflace. Což je jasná hloupost. 

Nejsem lékař, ale každý lékař vám řekne, že příznaky pro stovku nejběžnějších onemocnění jsou stejné. Takže i když budou mít záškrt budeme je léčit na rýmu. Nedělejte si ze mne legraci, takhle to nefunguje.

+1/0
12.4.2015 10:01

K24a77r20e47l 54F24u40k91s78a 3904160970473

Já se bavím o pojmu deflace, který se všeobecně používá. Jestli máte alternativní výklad, to je věc druhá, ale nemá cenu se o to přít...

0/−1
12.4.2015 10:10
Foto

D78a22l75i72b52o38r 22B97a67r63t83o26š 5644320387109

nejde o alternativní teorii, jen je třeba vzít v potaz, jak něco vzniklo. Prudké snížení cen v důsledku krachu na burze nejde pojmenovat jako deflace i když to má formy projevu deflace. Jedná se o následky krachu na burze. Deflace musí být relativně pomalá a relativně slabá v počátku asi tak jako inflace tedy v řádech jednotkách procent a velmi nízkých, tedy 1 až 3 procenta maximálně. 

Pakliže někde skutečně DEFLACE BYLA, byla velmi nízká, obvykle nižší než 1 procento, a trvalo pouze několik málo dní,  maximálně týdnů

Protože přirozenost ekonomiky je INFLACE. Je ale velmi rozumné držet inflaci velmi nízkou. Rozhodně pod 3 procenta a čím nižší tím lepší.

+1/−1
12.4.2015 19:28

J62a21r64o71s46l32a12v 27R14e10z25n95i36k 4512233219860

ČNB hraje na ruku bankám. Jsou tam různá propojení :-P

+4/0
11.4.2015 11:11

K82a16r77e70l 57F92u78k12s24a 3554230360313

Zdravý rozum mi říká, že pokud mezi těmi sazbami exituje relativně vysoká riziková přirážka, značí to nedůvěru v ostatní účastníky bankovního trhu. (pokud pomineme manipulace)

ČNB dlouhodobě tvrdí, že český bankovní sektor je nad míru zdravý. Tak jsem z toho trochu jelen.

+4/0
11.4.2015 10:41

M89i91r11o90s26l79a51v 35Š11i56m19k57o 7685513222255

Jak by mohla něco "vědět". ČNB jde na ruku velkým bankám. Likvidace jejich konkurentů, to je její parketa. Vždyť až skončí mandát členů bankovní rady, tak půjdou pracovat kam?

+9/−2
11.4.2015 9:56

R71o25m50a71n 38J80e25s60c39h14k27e 9848695317755

Chce to změnu. Musíme přemýšlet, koho navrhneme na prezidenta ani Karla ani Miloše. Čas letí. Mám pocit, že bank máme mnoho. Není mne jasné, kde berou nové klienty ? Připadá mne to jako Perpetum Mobile. Půl mega lidí bez práce, důchodci a děti a kolik zbývá pracujících. Rozumný člověk se půjčkám vyhýbá.

     Dlouholetou fixaci Vám žádná banka nedá. Jsou chytří akorát pro sebe.

0/−1
11.4.2015 9:50

M88i90c82h20a33l 94K44r35e43j68č60a 5818596676223

Jestli se pro lidi podvadeji stare lidi na predvadeckach vzilo pojmenovani Smejdi,

jak nazyvat cleny CNB? Supersmejdi?;-O

+12/−1
11.4.2015 8:41

R88a51d65e85k 52V40e72l63i91č18k75a 7500605213610

SXoučasná sestava nemá ochotu nic takového šetřit,po skončení mandátu budou stále sopli a budou se chtít upíchnout právě u těchto soukromých bank.

+15/−2
11.4.2015 6:36

J65o65s78e79f 30L66e85b40d88u30š36k88a 4162123763985

Možná by MF mělo spíš prošetřit čachry kolem státního dluhu.

+6/−1
10.4.2015 22:56

L64a91d26i25s75l28a82v 78P45r25o36t89i11v56a 7536836244814

To by stačilo,aby BIS prošetřila kdo u nás pravidelně bere výpalné za státní dluh. Když z ročních úroků 56 mild.Kč, vyplatí věřitelé "věrným" 100 milionů ročně, tak je to podobné jako když si já dám o jedno pivo více-. Politici z nás dělají voli.

+1/0
11.4.2015 17:58
Foto

P13a94v13e78l 47M55a13k20o76v64e26c 8508655601

ČNB dlouhodobě hájí zájmy velkých "českých" bank, takže je předem jasný výsledek prošetřování...:-(

+13/−2
10.4.2015 22:20

J24i19ř20í 58H43u95d84e47c 4822981449142

ČNB hlavně víc škodí než že by byla ku prospěchu..

+13/0
10.4.2015 22:36

V39o94j39t42ě75c52h 74T33o98r81á95č 2856531706212

Finance neco nekde slysely, ale vic nevi. Odskrtly si kolonku pece o obcana a jedeme dal.

0/−9
10.4.2015 21:00

J65a51n 28Š62e93s58t75á74k 3908459949494

Ale no tak, copak by soudruzi v bankách mohli pracující okrádat?

+9/−2
10.4.2015 20:57

J27a96r65o21s13l44a42v 25P18o79k43o87r73n75ý 6423604426239

Singer za mříže

+24/−5
10.4.2015 20:33

T34o14m72á83š 29K94n64a46i49f54l 6633290477960

Pokorny za mříže.

+2/−8
11.4.2015 0:15

J80o12s56e36f 43H69o91n51e21š 7551132840173

Že by kozel (zahradníkem) něco "vyšetřil"?

+17/−2
10.4.2015 19:10

L39a88d28i26s24l42a77v 20P90r75o43t77i69v56a 7656936864604

Co ty mohou vyšetřit. Vždyť sami záměrně zřejmě ničí měnu tohoto státu a kvůli svým korytům okrádají občany tohoto státu. Kdyby bylo Euro, tak bychom těchto zločinců byli ušetřeni, neboť kdo okrádá je přece zločinec , ne ?

+26/−5
10.4.2015 17:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.