Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Výhybky nebo pražce od jediné firmy. Ťok chce ukončit monopoly na dráze

Mimořádně výnosný byznys několika vyvolených firem s dodávkami různých dílů pro železniční stavby skončí. Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty připravily poprvé zásadní materiál, v kterém ukazují, že díly za miliardy korun ročně mohou na českou železnici dodávat jen monopolní dodavatelé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37o70s54e17f 21P66o34ž91i68v71i43l 8654576807770

Jen dotázek ohledně výroby těch pražců....odkud přišel Ťok? Ze Skansky:-P.

0/0
21.4.2015 11:33

R38o73m43a90n 46J69e66s64c41h50k67e 9468725237585

Je cena jediné měřítko ? A co kvalita ? U nás také opravujeme vagóny po opravách.

Levná oprava nestojí za nic. Pak nás vedoucí kritizují za malý výkon. Levně neznamená kvalitně.

0/0
20.4.2015 20:54

M76i25k98u76l75á34š 91L88é69v56y 5832195364421

Asi málokdo ví, že elektronická zařízení se musí podle platné legislativy řídit  normami RoHS, tj že použité pájivé materiály musí být bezolovnaté, kvůli ekologii. Už se o tom ale nemluví, že spolehlivost zařízení je tím pádem řádově nižší (studené spoje). A právě proto se přiznaly výjimky pro použití pájivých materiálů průmyslu právě železnici, letectví a zdravotnictví. To právě kvůli menší MTBF (Mean Time Between Failures), zkrátka nižší bezporuchovosti.

Spotřební elektronika tím samozřejmě ostrouhala, může si trhnout. Ostatně, popravdě, kapitalizmus je založen na točení peněz, proto tento princip  navíc zaobalen ekologií se mu moc hodí.

Holt, peníze jsou vždy až na prvním místě, jak nám otec současného režimu VK nezapomenul připomenout.

+1/0
20.4.2015 11:12
Foto

P12e42t83r 57P90r34o17c22h44á32z27k95a 3292866702484

Mluvit o zrušení monopolu je jedna věc, zajistit další dodavatele věc druhá. Dráha jako taková je dost specifický odběratel. Ne vše, co vyhovuje jinde lze použít na železnici. Je potřeba plnit spoustu požadavků, atestů a různých jiných kritérií než se daný výrobek schválí a může použít.Je celkem jedno, zda se jedná o pražce, výhybky či zabezpečovací techniku. Nevěřím moc tomu, že zahraniční dodavatelé budou mít zájem o tak malý trh jako je naše země a budou si zajišťovat atesty pro použitelnost svých výrobků u nás, ve spoustě detailů se navíc i hodně liší.Malý výrobci tady už vůbec nebudou schopni plnit náročné požadavky. Celé vyjádření pana ministra mi přijde hodně populistické a myšlenkově nedotažené. Jenže leckdy stačí jen něco plácnout,lid se uspokojí, ale karavana jde v klidu dál.

+1/−1
20.4.2015 8:21

M52i74k25u53l71á65š 89L33é88v87y 5672275594811

Klasické, ODS-ácké tlachy. Holt to se výborně podniká pokud nepřipustíte konkurenci. ODS si toiž na tomto principu založila veškeré fungování kmotrů. Je mi z toho na zblití. Doufám jen, že s tímto postojem jste v menšině, jinak Bůh nás ochraňuj...

Není přece problém specifikovat technické požadavky a pak firmy samy uvidí zda se do toho mohou dát.

0/−2
20.4.2015 10:51

M20i37c63h32a57l 91B75o21l64e10k 8238530964136

Však ty technické požadavky specifikovány jsou.

+2/0
20.4.2015 12:39

M56i88k63u52l45á94š 41L40é46v69y 5512785524951

No to by na to měl reagovat spíš p. Procházka, na jehož příspěvek jsem reagoval. Pokud tedy ty požadavky dokáže splnit pouze jedna firma, tak  stížnosti na monopol jedné firmy jsou mimo mísu.

0/0
20.4.2015 12:44
Foto

P89e73t74r 34P12r17o68c94h47á37z20k58a 3832526602704

Nejsem zastánce monopolu.Klidně bych souhlasil s více dodavateli a s výběrem.Bohužel podmínky drah jsou opravdu specifické. Pohybuji se kolem nich už skoro 40 let a věřte, že něco málo o tom vím. Opravdu není snadné začít dělat různé komponenty a získat na ně atesty. Párkrát jsem měl možnost vidět jak některé pokusy dopadly už jen v testech. Prostě jsou oblasti, kde dodavatelů moc není a je třeba se s tím smířit. Nemusí to platit všude a se vším. I na železnici jsou věci, které nesouvisí s bezpečností a dopravou natolik že je nutné aby měly atest nebo nějakou úzkou specifikaci a tam je možnost otevřít trh.

0/0
21.4.2015 20:02

M55i67k18u11l69á46š 51L72é84v28y 5452495844841

Já vím, zabezpečovací technika. Tam se počítá s MTBF každé součástky za účelem zjištění spolehlivosti celých zařízení. Třeba hrozně blbě se získávají právě tyto parametry od výrobců. Něco o tom taky vím.

Ale spousta jiných aplikací kde jak říkáte v poslední větě že by šlo trh otevřít. Přesně to jsem měl na mysli. Takže jsme se nakonec shodli.

0/0
22.4.2015 7:28
Foto

P78e61t11r 12P45r39o97c16h84á12z65k29a 3772146682924

Pokud je člověk rozumný, něco o tom ví tak se vždy dokáže shodnout. Nejhorší diskuse je s lidmi kteří o daném problému nic neví, vychází s pár zpráv v tisku ale hned mají jasno. Děkuji za váš názor a za diskusi.

0/0
22.4.2015 19:20

J43a70n 84H77u60r50k18a 7160536276877

kolikráte jse to za desítek let slyšeli...a ještě uslyšíme...musíme...zlevníme, zatrhneme,uspoříme...výsledek?...abychom zvedli ceny

0/0
20.4.2015 1:12

J56a88n 61S32ů82r25a 4855353183222

Tak ona už podobná kvalita a spor na železnici je:

http://ekonomika.idnes.cz/na-moderni-trati-za-miliardy-se-vlni-koleje-vlaky-jezdi-padesatkou-10e-/eko-doprava.aspx?c=A120109_101934_plzen-zpravy_alt

aktuálně probíhá oprava celého úseku, poté soud o to, kdo to zaplatí.

0/0
19.4.2015 22:30

P53e53t54r 84N52o12v88o33t64n77y 3579382239422

Tak to už se brzo dočkáme na železnici kvality jako treba na D47.

0/0
19.4.2015 21:13

J66a87n 43S76ů72r17a 4835233883502

Jinak celý materiál MD naleznete zde:

http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/8E2F8B8C-6391-40DD-B394-B70E1D1A7B91/0/150409_Analyza_prirozenych_monopolu.pdf

0/0
19.4.2015 12:51

J45a83n 12K86o79b92ě68r90s24k49ý 1880856411743

Skvělá příležitost se pobavit o informačních systémech v železnicních stanicích. Do každé zmodernizované stanice společností AŽD je automaticky dosazen informační systém INISS a tabule Elektročas. Přitom ty LCD tabule nejdou vůbec na slunci přečíst a bílé písmo na modrém pozadí je nic moc. Co se tohle instalovalo do Brna tak tabule nejsou vůbec k přečtení a hlášení  takřka není slyšet. Dříve tam byl mužský hlas, který byl slyšet až na Petrově. Přitom konkurenční tabule (např.ELEN), které pracují na LED technologii jsou mnohem čitelnějsí a lepší. Takže by to chtělo si došlápnout na ADŽ, proč se taková (ne)kvalita musí dosazovat všude. Jinak ty tabule jsou i v Praze hl.n., tak se můžete "čitelností" pokochat sami.

+1/0
19.4.2015 12:21

P71e27t53r 38N95o87v73o23t31n73y 3879152519772

Se mi nestalo, že bych v Praze na hl. n. ještě něco nepřečetl.

0/0
19.4.2015 21:11

V51l94a33s13t18i70m81i65l 32F94i63a72l62a 1182491374

V brne proti tomu svizi slunko v praze to mate zastinene

+2/0
19.4.2015 22:10

M10i91k26u26l32á44š 21L94é48v74y 5282715944951

No, zdá se mi, že AŽD má víceméně monopol pro dodávky zabezpečovací a sdělovací techniky. Asi to není ideální z pohledu možných úspor, ale pro zaměstnance AŽD je to nesporní výhoda, mít furt zakázky. I když na druhé straně chápu postoj SŽDC jednat pokaždé se stejným dodavatel, navíc certifikovaným...

0/0
20.4.2015 10:59

J44a12n 51Š72p67e20c41i28á13n 2740520759629

Vysledkem bude, ze se bude tlacit na cenu a misto vyhybky z Prostejova tam bude vyhybka nejlevnejsi a bude se menit 3x casteji. A vysledkem bude plytvani a ohrozovani mnoha lidi na zivotech kvuli tlaceni na cenu!

+1/0
18.4.2015 22:50

J79a74n 87S48ů46r23a 4395573703812

Monopolní dodavatel s vyšší cenou není zárukou kvality.

+2/0
19.4.2015 9:15

M17i65k56u56l57á83š 45L74é84v31y 5302535894151

Ale vždyť ať se zadají požadované parametry zakázky. Pak to bude kóšer

0/0
20.4.2015 10:54

J52a76n 31J34e35m48e49l62k52a 1695330

Na druhou stranu na železnici nevím o takových průserech jako D47, ceny za Řebíčka jako v Nemecku...

+1/0
18.4.2015 21:22

V55l12a61d88i24m34í23r 36F45i94b26i19g35e94r 5524271521324

Samozžejmě, protože vše co se na železnici namontuje má schválenou kvalitu. Každý dodavatel který chce dodávat železniční komponenty prochází důkladnou kontrolou kvality, stojí dost peněz aby všechno prošlo ale za kvalitu se ručí. Nikdo si nedovolá dodávat vadné zboží. To že ho kolikrát zhotovitelé(soukromé firmy) špatně skladují je věc jiná.

0/0
19.4.2015 19:48

J32a72n 73S32ů20r26a 4215863903172

Samozřejmě, že dovolí. O kvalitě pryžových podložek z Renogumu vědí na SŽDC moc dobře z některých staveb, kde došlo k jejich rozkladu za 15 měsíců. "Kvalitu" potvrdily laboratorní zkoušky.

0/0
19.4.2015 22:29

R18a39d47e42k 10Č53o95s 3946316508708

Otázka je, jak dlouho pana Ťoka nechají ty velké firmy ve funkci...

+1/0
18.4.2015 21:18

V93o84j57t72a 94V26e80n77c16l81o25v27s89k77ý 8461228388896

Zvláštní, článek přináší informaci o tom, že si někdo pravděpodobně ještě v dobách oposmlouvy a kmotrů někde zařídil několik dlouhodobých monopolních dodavatelských kontraktů, a místo aby tuto informaci drtivá většina čtenářů uvítala, si můžeme v diskuzích přečíst zejména účelovou argumentaci, podle které je vlastně tento monopol jediné řešení 8-oRv

+2/0
18.4.2015 19:07

J73a96n 16S25ů83r88a 4125943723222

Současný stav vyhovuje spoustě lidí.

0/0
18.4.2015 19:49

M39a73r12t55i57n 47Č73a98p78e15k 6390481157154

O tom, že současný stav není ideální není pochyb. Ale na druhé straně jsou tu nějaké požadavky na bezpečnost provozu a ty vyžadují, aby se používalo jen to co je schváleno a odpovídá předpisům. Přeci jenom například ten pražec tam musí vydržet cca 30 let, bez toho aby ohrozil bezpečnost provozu.

Je to to samé jako v letecké dopravě - náhradní díly na letadla také nemůže dodávat každý, ale jen ten co na to má certifikát a nikdo nikomu nezakazuje aby se ho pokusil získat.

Takže žádná účelová argumentace, ale konstatování holé skutečnosti - nenáš certifikát - tak nemůžeš dodávat, jelikož nebudeme riskovat lidské životy, ale nikdo ti nebrání ten certifikát získat.

Navíc většina současných dodavatelů tento materiál dodávala už za komunismu, takže potřebné certifikáty mají už z té doby.

+2/0
18.4.2015 20:54

J74a89n 27S60ů10r30a 4705633313962

Nepředpokládám, že se půjde cestou zrušení certifikace. Otázkou ale také je,kdo a jak dlouho certifikuje

0/0
19.4.2015 9:16

M24a34r86t15i81n 62Č10a81p85e17k 6740591337774

Tak těch certifikovaných zkušeben je v republice několik. Ale zkoušky mají jasně daný průběh a navíc se vše musí ověřit v provozu (například na okruhu v Cerhenicích). Takže než výrobce dostane papír, že daný výrobek může být používán, může to trvat i pár let. A všechno to platí výrobce a to se mnohým nechce, platit a čekat.

0/0
19.4.2015 10:34

M52i90r98o41s82l89a84v 68Z32i26k97m32u87n81d 7349183904413

Monopol se samozřejmě dá zrušit, ale když si podrobně prohlédnete jak vypadají betonové pražce v sousedních zemích, tak s výjimkou Slovenska, kde se v podstatě používá stejný tvar, jsou tvarově trochu jiné ...

"Vono" není problém udělat pražec podle "vejkresu", který chce SŽDC, ale důležitý je správný technologický postup.

Skutečně "na dvorku" si může odlévat pražce ten, kdo provozuje "zahradní" železnici ...

Je tu taky otázka ceny, zda zahraniční pražce budou levnější než ty české vyráběné z tuzemských surovin za cenu české pracovní síly.

Kolejnice TŽ Třinec jsou vyváženy do zahraničí ... možná proto, že při stejné kvalitě jsou přece jen levnější ...

+3/−2
18.4.2015 17:58

J58i77ř68í 52K64o21c97u95r28e31k 6725544805958

V rakousku po Rakousku po rakouských pražcích, v Německu po německých pražcích a v Polsku po polských pražcích. Ovšem pražce v ČR jsou specifické a proto ten samý Taurus by v ČR po německých, rakouských nebo nedejbože polských pražcích jezdit nemohl. Ani vagony. Protože rakouské pražce v Rakousku fungují jinak než by fungovaly v ČR.

Zajímavé ovšem je, že národnostně rozdílná fyzika přestává být aktuální ve chvíli, kdy je na vagoně nápis RIC nebo RIV. Tyto vagony používají stejnou fyziku v celé EU a tak jim nevadí různé druhy pražců, kolejnic a upevňovadel od jiných než jediných správných dodavatelů v té které zemi.

Železnice v ČR se uzávírá před světem, osvědčená zahraniční řešení se zaváději jako by to byl prototyp a celosvětový unikát a nikdo nikdy to nevyzkoušel. Jakoby v ČR byla jiná fyzika než ve zbytku světa.

+2/−1
19.4.2015 3:49

M47i36r61o68s47l79a78v 62Z74i96k35m63u26n10d 7379903904533

Ano ... v mnoha zemích Evropy jezdily řídící vozy, ale v Československu to nešlo, protože jistá osoba vypočítala, že by mohlo dojít k vytlačení vozidla v oblouku, za předpokladu, že se do konjukce dostanou Mars s Venuší ... proto podle předpisu nemohly jezdit vlaky s řídícími vozy, ale reálně ty vlaky jezdily dokonce rychlostí až 120 km/h. Byť na konci 60. let se vyvinula elektrická jednotka SM 487.0 s řídícím vozem R 487.0 ...

Konkrétně elektrická jednotky dnešního označení 460 a 560, v případě, že elektrický vůz v čele vlaku měl poruchu, tak nevyvíjel tažnou sílu, ale fungoval jako řídící vůz a tažnou sílu vyvíjelo vozidlo "vzadu". Čili fakticky sunutý vlak. V případě motorových jednotek se stávalo, že u tzv. Hungarie M 298.0 první "motor" zdechl a z čelního stanoviště byly řízeny zbylé tři jednotky, které byly v chodu. U motorových vozů M 296.1,2 to bylo podobné. Motor v čele vlaku byl porouchán, ale strojvedoucí z něj řídil zadní motor nebo u vlaku 756/757 další 3 motorové vozy ...

A až nejmenovaný, ale na železnici známý pán odešel do penze, problém s řídícími vozy na české železnici zmizel jako pára nad hrncem ...

0/0
19.4.2015 11:55

J58o95s90e79f 22H40o91n13e22š 7601262390863

Pražce kolejnice musí sloužit 15-20 let bez údržby.Pokud by to dělali i garážový dodavatelé,tak kvalita by nebyla zaručena.Nejjednodušší obranou proti reklamacím je firmu zrušit nebo prodat.ČD si toto nemohou dovolit

0/0
19.4.2015 13:08

V35a78c71l70a29v 43H53a39j37e66k 3606529159

ČD s tím ale nemají vůbec nic společnýho. Článek je o SŽDC víme ??

0/0
19.4.2015 23:22

M36a64r83t16i14n 74Č72a75p62e10k 6830161437574

Jak chce pan ministr zrušit monopoly dodavatelů, když každá věc použitá přímo v provozu, ať už jde o šrouby, zab. zařízení či vozidla, musí mít schválení od drážního úřadu, že odpovídá drážním normám. V tom je celý problém, malý trh (Evropa celkově) a málo certifikovaných výrobců, mezi které se dostat je běh na dlouhou trať.

+7/−2
18.4.2015 16:09

M55a85r62e48k 74V48y28m63a91z95a65l 5828616632860

Ten Ťok má zvláštní paměť.  Káže vodu a pije víno....R^

+2/−7
18.4.2015 14:36
Foto

V96l53a85d53i57m55í84r 98V47o87l50k75o 6850512717379

Co jsem zrovna o něm slyšel, tak nejvíce kritizován byl právě za to, že ve funkci v Skancse odmítal pokračovat v já na bráchu, brácha na mě s našimi skvělými politiky, kteří korupci ve stavebnictví tak skvěle podporovali.

Skanska poté dokonce měla problémy vyhrávat výběrová řízení......přece si politici nenechají rozvracet republiku.;-)

0/0
23.4.2015 20:19

J23i72n57d90ř89i61c28h 42Š87k22o39p97e10k 4545491870755

pokud monopol znamená, že se k zakázkám mohou dostat pouze české firmy, problém nevidím. Není důvod pouštět za každou cenu do všeho konkurenci, když už konkurence svou kvalitu opakovaně dokázala.

+10/−4
18.4.2015 14:13

J31a76n 56S35ů60r58a 4585183973222

myslíte třeba pryžové podložky, opakovaně reklamovány? rovněž ještě donedávna monopolní produkt.

+4/0
18.4.2015 17:55

J71i88n95d55ř35i78c32h 18Š91k71o11p67e63k 4655731240595

dodavatel vzešlý z řádné soutěžě bude mít na kvalitě ještě menší zájem, protože bude muset vyhrát cenou. A jak to vypadá, když zhotovitelé jedou na cenu vidíme např. u kvality odvedených prací na dálnicích, dálničních mostech atd

0/0
19.4.2015 12:13

J55a40n 58S59ů21r28a 4985393263212

jaký má zájem na kvalitě monopolní dodavatel, když ví, že nikdo jiný ho nemůže nahradit a má svůj byznys jistý? Nekvalita odvedených pracích je dána především nekvalitou a podplaceností stavebních dozorů.

0/0
19.4.2015 12:46

V78l63a64d58i78m27í72r 31F85i61b42i16g88e18r 5824481291214

Taky to znamená držet kvalitu komponent. Nikdo si nedovolí nic ošulit, pokud by měli nekvalitní dodávky přijdou o jakoukoli možnost dodávat, pokud zase nesplní kvalitativní podmínky a to je hodně drahé.

0/0
19.4.2015 19:50

T65o13m41a74s 14A27u10g58u85s93t72y58n 6797446561250

Takže to teď bude jako s dálnicemi, třeba D47 a bude se věčně řešit, že firma, co vysoutěžila za nejnižší cenu, tam nasypala to nejlevnější, co bylo po ruce?

+7/−1
18.4.2015 12:23

P67a59v23e53l 38N46o77v13á40k 5173697474578

jo jo. To je bez komentáře o))) O certifikaci betonových pražců se podle SŽDC snaží také například Skanska.

+6/−1
18.4.2015 11:59

R20i39c10h61a94r96d 50T16r60e62f15i71l 4841545239500

Jde evidentně o to aby si Ťok propasíroval na dráhu svoje firmy. Příklad Řebíčka táhne.

+7/−2
18.4.2015 11:36

M51a14r27t47i39n 94H38a19n81z43a62l 8728339149665

Samá Morava, jaké překvapení...

0/−5
18.4.2015 10:15

J69a89n 28S85ů41r77a 4605393373952

Azd,kapsch...sama morava...

+3/0
18.4.2015 10:30

M61a62r86t38i98n 25H95a35n97z22a69l 8408519289105

Uherský Ostroh, Kyjov, Prostějov, Třinec.. Kapsch je banda zmetků a AŽD má bohužel tu výhodu, že s výjimkou Starmonu je jedinou firmou, která na území ČR tyto produkty vyvíjí. Jde tedy o specializovanou produkci, zatímco betonový pražec zvládne odlít začínající betonář do formy na dvorku...

+6/0
18.4.2015 10:43

J57i66ř97í 32E73r45b49e90n 1723854856527

To sice jo, ale jakou záruku ten začínající dvorkový betonář dává? Má zajištěnou minimální pevnost dílce, pevnost uchycení přídavných prvků, životnost dílce, homogennost směsi, stálou jakost bez ohledu na výrobní šarži?

Samotné výrobní náklady jsou sice celkem nízké. ale když pak má zajistit stálou jakost výrobku, tak zjistí, že fakt nelze kalkulovat jen písek, cement, armadrát a trochu práce s míchačkou...

+5/0
18.4.2015 11:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.