Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Výhybky nebo pražce od jediné firmy. Ťok chce ukončit monopoly na dráze

Mimořádně výnosný byznys několika vyvolených firem s dodávkami různých dílů pro železniční stavby skončí. Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty připravily poprvé zásadní materiál, v kterém ukazují, že díly za miliardy korun ročně mohou na českou železnici dodávat jen monopolní dodavatelé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J41o19s68e11f 78P35o34ž73i56v16i65l 8444266247900

Jen dotázek ohledně výroby těch pražců....odkud přišel Ťok? Ze Skansky:-P.

0/0
21.4.2015 11:33

R91o50m56a91n 53J60e73s29c80h66k69e 9408925737195

Je cena jediné měřítko ? A co kvalita ? U nás také opravujeme vagóny po opravách.

Levná oprava nestojí za nic. Pak nás vedoucí kritizují za malý výkon. Levně neznamená kvalitně.

0/0
20.4.2015 20:54

M15i49k64u57l19á90š 61L37é95v37y 5812175924291

Asi málokdo ví, že elektronická zařízení se musí podle platné legislativy řídit  normami RoHS, tj že použité pájivé materiály musí být bezolovnaté, kvůli ekologii. Už se o tom ale nemluví, že spolehlivost zařízení je tím pádem řádově nižší (studené spoje). A právě proto se přiznaly výjimky pro použití pájivých materiálů průmyslu právě železnici, letectví a zdravotnictví. To právě kvůli menší MTBF (Mean Time Between Failures), zkrátka nižší bezporuchovosti.

Spotřební elektronika tím samozřejmě ostrouhala, může si trhnout. Ostatně, popravdě, kapitalizmus je založen na točení peněz, proto tento princip  navíc zaobalen ekologií se mu moc hodí.

Holt, peníze jsou vždy až na prvním místě, jak nám otec současného režimu VK nezapomenul připomenout.

+1/0
20.4.2015 11:12
Foto

P59e51t62r 88P29r86o78c90h44á57z82k67a 3892866432194

Mluvit o zrušení monopolu je jedna věc, zajistit další dodavatele věc druhá. Dráha jako taková je dost specifický odběratel. Ne vše, co vyhovuje jinde lze použít na železnici. Je potřeba plnit spoustu požadavků, atestů a různých jiných kritérií než se daný výrobek schválí a může použít.Je celkem jedno, zda se jedná o pražce, výhybky či zabezpečovací techniku. Nevěřím moc tomu, že zahraniční dodavatelé budou mít zájem o tak malý trh jako je naše země a budou si zajišťovat atesty pro použitelnost svých výrobků u nás, ve spoustě detailů se navíc i hodně liší.Malý výrobci tady už vůbec nebudou schopni plnit náročné požadavky. Celé vyjádření pana ministra mi přijde hodně populistické a myšlenkově nedotažené. Jenže leckdy stačí jen něco plácnout,lid se uspokojí, ale karavana jde v klidu dál.

+1/−1
20.4.2015 8:21

M94i41k98u46l11á25š 78L67é14v10y 5392225604641

Klasické, ODS-ácké tlachy. Holt to se výborně podniká pokud nepřipustíte konkurenci. ODS si toiž na tomto principu založila veškeré fungování kmotrů. Je mi z toho na zblití. Doufám jen, že s tímto postojem jste v menšině, jinak Bůh nás ochraňuj...

Není přece problém specifikovat technické požadavky a pak firmy samy uvidí zda se do toho mohou dát.

0/−2
20.4.2015 10:51

M71i52c79h10a31l 24B16o50l73e85k 8398240144166

Však ty technické požadavky specifikovány jsou.

+2/0
20.4.2015 12:39

M73i51k10u73l92á85š 41L50é17v56y 5272435724931

No to by na to měl reagovat spíš p. Procházka, na jehož příspěvek jsem reagoval. Pokud tedy ty požadavky dokáže splnit pouze jedna firma, tak  stížnosti na monopol jedné firmy jsou mimo mísu.

0/0
20.4.2015 12:44
Foto

P83e28t56r 66P40r78o85c39h86á88z65k28a 3122536662234

Nejsem zastánce monopolu.Klidně bych souhlasil s více dodavateli a s výběrem.Bohužel podmínky drah jsou opravdu specifické. Pohybuji se kolem nich už skoro 40 let a věřte, že něco málo o tom vím. Opravdu není snadné začít dělat různé komponenty a získat na ně atesty. Párkrát jsem měl možnost vidět jak některé pokusy dopadly už jen v testech. Prostě jsou oblasti, kde dodavatelů moc není a je třeba se s tím smířit. Nemusí to platit všude a se vším. I na železnici jsou věci, které nesouvisí s bezpečností a dopravou natolik že je nutné aby měly atest nebo nějakou úzkou specifikaci a tam je možnost otevřít trh.

0/0
21.4.2015 20:02

M16i86k20u71l93á62š 98L65é28v73y 5332305454331

Já vím, zabezpečovací technika. Tam se počítá s MTBF každé součástky za účelem zjištění spolehlivosti celých zařízení. Třeba hrozně blbě se získávají právě tyto parametry od výrobců. Něco o tom taky vím.

Ale spousta jiných aplikací kde jak říkáte v poslední větě že by šlo trh otevřít. Přesně to jsem měl na mysli. Takže jsme se nakonec shodli.

0/0
22.4.2015 7:28
Foto

P81e86t51r 22P65r54o39c72h82á35z30k44a 3632216172744

Pokud je člověk rozumný, něco o tom ví tak se vždy dokáže shodnout. Nejhorší diskuse je s lidmi kteří o daném problému nic neví, vychází s pár zpráv v tisku ale hned mají jasno. Děkuji za váš názor a za diskusi.

0/0
22.4.2015 19:20

J83a86n 82H93u49r40k32a 7100106316297

kolikráte jse to za desítek let slyšeli...a ještě uslyšíme...musíme...zlevníme, zatrhneme,uspoříme...výsledek?...abychom zvedli ceny

0/0
20.4.2015 1:12

J89a48n 66S55ů65r93a 4635173773752

Tak ona už podobná kvalita a spor na železnici je:

http://ekonomika.idnes.cz/na-moderni-trati-za-miliardy-se-vlni-koleje-vlaky-jezdi-padesatkou-10e-/eko-doprava.aspx?c=A120109_101934_plzen-zpravy_alt

aktuálně probíhá oprava celého úseku, poté soud o to, kdo to zaplatí.

0/0
19.4.2015 22:30

P89e87t22r 82N43o13v84o51t58n97y 3879582539892

Tak to už se brzo dočkáme na železnici kvality jako treba na D47.

0/0
19.4.2015 21:13

J45a46n 50S83ů50r64a 4515213443342

Jinak celý materiál MD naleznete zde:

http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/8E2F8B8C-6391-40DD-B394-B70E1D1A7B91/0/150409_Analyza_prirozenych_monopolu.pdf

0/0
19.4.2015 12:51

J48a33n 26K78o64b49ě10r13s38k97ý 1920986701213

Skvělá příležitost se pobavit o informačních systémech v železnicních stanicích. Do každé zmodernizované stanice společností AŽD je automaticky dosazen informační systém INISS a tabule Elektročas. Přitom ty LCD tabule nejdou vůbec na slunci přečíst a bílé písmo na modrém pozadí je nic moc. Co se tohle instalovalo do Brna tak tabule nejsou vůbec k přečtení a hlášení  takřka není slyšet. Dříve tam byl mužský hlas, který byl slyšet až na Petrově. Přitom konkurenční tabule (např.ELEN), které pracují na LED technologii jsou mnohem čitelnějsí a lepší. Takže by to chtělo si došlápnout na ADŽ, proč se taková (ne)kvalita musí dosazovat všude. Jinak ty tabule jsou i v Praze hl.n., tak se můžete "čitelností" pokochat sami.

+1/0
19.4.2015 12:21

P15e37t46r 57N50o32v41o41t94n75y 3199282539792

Se mi nestalo, že bych v Praze na hl. n. ještě něco nepřečetl.

0/0
19.4.2015 21:11

V65l23a34s77t52i86m44i19l 85F16i86a19l97a 1832291544

V brne proti tomu svizi slunko v praze to mate zastinene

+2/0
19.4.2015 22:10

M95i46k75u39l77á23š 27L93é70v21y 5922165384501

No, zdá se mi, že AŽD má víceméně monopol pro dodávky zabezpečovací a sdělovací techniky. Asi to není ideální z pohledu možných úspor, ale pro zaměstnance AŽD je to nesporní výhoda, mít furt zakázky. I když na druhé straně chápu postoj SŽDC jednat pokaždé se stejným dodavatel, navíc certifikovaným...

0/0
20.4.2015 10:59

J68a46n 95Š30p46e25c73i25á55n 2820750959519

Vysledkem bude, ze se bude tlacit na cenu a misto vyhybky z Prostejova tam bude vyhybka nejlevnejsi a bude se menit 3x casteji. A vysledkem bude plytvani a ohrozovani mnoha lidi na zivotech kvuli tlaceni na cenu!

+1/0
18.4.2015 22:50

J40a70n 41S34ů56r22a 4495793723512

Monopolní dodavatel s vyšší cenou není zárukou kvality.

+2/0
19.4.2015 9:15

M24i11k52u94l39á16š 41L93é37v79y 5452465494221

Ale vždyť ať se zadají požadované parametry zakázky. Pak to bude kóšer

0/0
20.4.2015 10:54

J77a46n 13J80e80m89e92l62k80a 1715860

Na druhou stranu na železnici nevím o takových průserech jako D47, ceny za Řebíčka jako v Nemecku...

+1/0
18.4.2015 21:22

V32l39a86d45i92m88í69r 94F94i81b28i93g29e43r 5184241871484

Samozžejmě, protože vše co se na železnici namontuje má schválenou kvalitu. Každý dodavatel který chce dodávat železniční komponenty prochází důkladnou kontrolou kvality, stojí dost peněz aby všechno prošlo ale za kvalitu se ručí. Nikdo si nedovolá dodávat vadné zboží. To že ho kolikrát zhotovitelé(soukromé firmy) špatně skladují je věc jiná.

0/0
19.4.2015 19:48

J25a15n 93S30ů28r55a 4195183673982

Samozřejmě, že dovolí. O kvalitě pryžových podložek z Renogumu vědí na SŽDC moc dobře z některých staveb, kde došlo k jejich rozkladu za 15 měsíců. "Kvalitu" potvrdily laboratorní zkoušky.

0/0
19.4.2015 22:29

R82a57d60e29k 80Č18o16s 3766536578438

Otázka je, jak dlouho pana Ťoka nechají ty velké firmy ve funkci...

+1/0
18.4.2015 21:18

V89o74j50t54a 39V58e52n83c47l71o74v14s23k65ý 8651928128206

Zvláštní, článek přináší informaci o tom, že si někdo pravděpodobně ještě v dobách oposmlouvy a kmotrů někde zařídil několik dlouhodobých monopolních dodavatelských kontraktů, a místo aby tuto informaci drtivá většina čtenářů uvítala, si můžeme v diskuzích přečíst zejména účelovou argumentaci, podle které je vlastně tento monopol jediné řešení 8-oRv

+2/0
18.4.2015 19:07

J40a35n 84S31ů70r22a 4465303973222

Současný stav vyhovuje spoustě lidí.

0/0
18.4.2015 19:49

M21a36r40t69i39n 14Č34a40p52e74k 6880951667344

O tom, že současný stav není ideální není pochyb. Ale na druhé straně jsou tu nějaké požadavky na bezpečnost provozu a ty vyžadují, aby se používalo jen to co je schváleno a odpovídá předpisům. Přeci jenom například ten pražec tam musí vydržet cca 30 let, bez toho aby ohrozil bezpečnost provozu.

Je to to samé jako v letecké dopravě - náhradní díly na letadla také nemůže dodávat každý, ale jen ten co na to má certifikát a nikdo nikomu nezakazuje aby se ho pokusil získat.

Takže žádná účelová argumentace, ale konstatování holé skutečnosti - nenáš certifikát - tak nemůžeš dodávat, jelikož nebudeme riskovat lidské životy, ale nikdo ti nebrání ten certifikát získat.

Navíc většina současných dodavatelů tento materiál dodávala už za komunismu, takže potřebné certifikáty mají už z té doby.

+2/0
18.4.2015 20:54

J30a36n 17S52ů46r63a 4245253143662

Nepředpokládám, že se půjde cestou zrušení certifikace. Otázkou ale také je,kdo a jak dlouho certifikuje

0/0
19.4.2015 9:16

M23a32r58t68i14n 38Č18a18p60e39k 6710201417154

Tak těch certifikovaných zkušeben je v republice několik. Ale zkoušky mají jasně daný průběh a navíc se vše musí ověřit v provozu (například na okruhu v Cerhenicích). Takže než výrobce dostane papír, že daný výrobek může být používán, může to trvat i pár let. A všechno to platí výrobce a to se mnohým nechce, platit a čekat.

0/0
19.4.2015 10:34

M73i19r40o35s49l37a31v 43Z68i59k10m44u14n92d 7829443974943

Monopol se samozřejmě dá zrušit, ale když si podrobně prohlédnete jak vypadají betonové pražce v sousedních zemích, tak s výjimkou Slovenska, kde se v podstatě používá stejný tvar, jsou tvarově trochu jiné ...

"Vono" není problém udělat pražec podle "vejkresu", který chce SŽDC, ale důležitý je správný technologický postup.

Skutečně "na dvorku" si může odlévat pražce ten, kdo provozuje "zahradní" železnici ...

Je tu taky otázka ceny, zda zahraniční pražce budou levnější než ty české vyráběné z tuzemských surovin za cenu české pracovní síly.

Kolejnice TŽ Třinec jsou vyváženy do zahraničí ... možná proto, že při stejné kvalitě jsou přece jen levnější ...

+3/−2
18.4.2015 17:58

J32i73ř55í 17K54o65c36u23r66e79k 6455364615208

V rakousku po Rakousku po rakouských pražcích, v Německu po německých pražcích a v Polsku po polských pražcích. Ovšem pražce v ČR jsou specifické a proto ten samý Taurus by v ČR po německých, rakouských nebo nedejbože polských pražcích jezdit nemohl. Ani vagony. Protože rakouské pražce v Rakousku fungují jinak než by fungovaly v ČR.

Zajímavé ovšem je, že národnostně rozdílná fyzika přestává být aktuální ve chvíli, kdy je na vagoně nápis RIC nebo RIV. Tyto vagony používají stejnou fyziku v celé EU a tak jim nevadí různé druhy pražců, kolejnic a upevňovadel od jiných než jediných správných dodavatelů v té které zemi.

Železnice v ČR se uzávírá před světem, osvědčená zahraniční řešení se zaváději jako by to byl prototyp a celosvětový unikát a nikdo nikdy to nevyzkoušel. Jakoby v ČR byla jiná fyzika než ve zbytku světa.

+2/−1
19.4.2015 3:49

M94i12r78o37s33l88a74v 76Z45i79k62m98u68n68d 7349243354263

Ano ... v mnoha zemích Evropy jezdily řídící vozy, ale v Československu to nešlo, protože jistá osoba vypočítala, že by mohlo dojít k vytlačení vozidla v oblouku, za předpokladu, že se do konjukce dostanou Mars s Venuší ... proto podle předpisu nemohly jezdit vlaky s řídícími vozy, ale reálně ty vlaky jezdily dokonce rychlostí až 120 km/h. Byť na konci 60. let se vyvinula elektrická jednotka SM 487.0 s řídícím vozem R 487.0 ...

Konkrétně elektrická jednotky dnešního označení 460 a 560, v případě, že elektrický vůz v čele vlaku měl poruchu, tak nevyvíjel tažnou sílu, ale fungoval jako řídící vůz a tažnou sílu vyvíjelo vozidlo "vzadu". Čili fakticky sunutý vlak. V případě motorových jednotek se stávalo, že u tzv. Hungarie M 298.0 první "motor" zdechl a z čelního stanoviště byly řízeny zbylé tři jednotky, které byly v chodu. U motorových vozů M 296.1,2 to bylo podobné. Motor v čele vlaku byl porouchán, ale strojvedoucí z něj řídil zadní motor nebo u vlaku 756/757 další 3 motorové vozy ...

A až nejmenovaný, ale na železnici známý pán odešel do penze, problém s řídícími vozy na české železnici zmizel jako pára nad hrncem ...

0/0
19.4.2015 11:55

J41o75s87e67f 58H65o63n74e98š 7361692510963

Pražce kolejnice musí sloužit 15-20 let bez údržby.Pokud by to dělali i garážový dodavatelé,tak kvalita by nebyla zaručena.Nejjednodušší obranou proti reklamacím je firmu zrušit nebo prodat.ČD si toto nemohou dovolit

0/0
19.4.2015 13:08

V42a96c89l48a11v 24H55a20j18e30k 3546389759

ČD s tím ale nemají vůbec nic společnýho. Článek je o SŽDC víme ??

0/0
19.4.2015 23:22

M54a55r95t66i87n 51Č53a29p93e85k 6320371537224

Jak chce pan ministr zrušit monopoly dodavatelů, když každá věc použitá přímo v provozu, ať už jde o šrouby, zab. zařízení či vozidla, musí mít schválení od drážního úřadu, že odpovídá drážním normám. V tom je celý problém, malý trh (Evropa celkově) a málo certifikovaných výrobců, mezi které se dostat je běh na dlouhou trať.

+7/−2
18.4.2015 16:09

M72a58r89e47k 16V92y81m29a11z78a29l 5338106782150

Ten Ťok má zvláštní paměť.  Káže vodu a pije víno....R^

+2/−7
18.4.2015 14:36
Foto

V33l55a42d38i81m21í18r 77V41o47l28k96o 6770482217679

Co jsem zrovna o něm slyšel, tak nejvíce kritizován byl právě za to, že ve funkci v Skancse odmítal pokračovat v já na bráchu, brácha na mě s našimi skvělými politiky, kteří korupci ve stavebnictví tak skvěle podporovali.

Skanska poté dokonce měla problémy vyhrávat výběrová řízení......přece si politici nenechají rozvracet republiku.;-)

0/0
23.4.2015 20:19

J21i56n12d82ř61i27c81h 48Š44k93o34p53e27k 4465641500745

pokud monopol znamená, že se k zakázkám mohou dostat pouze české firmy, problém nevidím. Není důvod pouštět za každou cenu do všeho konkurenci, když už konkurence svou kvalitu opakovaně dokázala.

+10/−4
18.4.2015 14:13

J23a69n 39S88ů97r71a 4105643793572

myslíte třeba pryžové podložky, opakovaně reklamovány? rovněž ještě donedávna monopolní produkt.

+4/0
18.4.2015 17:55

J10i86n95d13ř80i89c21h 18Š75k97o95p52e15k 4735921930875

dodavatel vzešlý z řádné soutěžě bude mít na kvalitě ještě menší zájem, protože bude muset vyhrát cenou. A jak to vypadá, když zhotovitelé jedou na cenu vidíme např. u kvality odvedených prací na dálnicích, dálničních mostech atd

0/0
19.4.2015 12:13

J85a63n 60S94ů81r76a 4315633773812

jaký má zájem na kvalitě monopolní dodavatel, když ví, že nikdo jiný ho nemůže nahradit a má svůj byznys jistý? Nekvalita odvedených pracích je dána především nekvalitou a podplaceností stavebních dozorů.

0/0
19.4.2015 12:46

V77l23a84d11i27m81í69r 81F60i47b89i52g63e15r 5384881521774

Taky to znamená držet kvalitu komponent. Nikdo si nedovolí nic ošulit, pokud by měli nekvalitní dodávky přijdou o jakoukoli možnost dodávat, pokud zase nesplní kvalitativní podmínky a to je hodně drahé.

0/0
19.4.2015 19:50

T70o64m65a94s 13A83u24g10u28s62t27y20n 6737496131180

Takže to teď bude jako s dálnicemi, třeba D47 a bude se věčně řešit, že firma, co vysoutěžila za nejnižší cenu, tam nasypala to nejlevnější, co bylo po ruce?

+7/−1
18.4.2015 12:23

P43a93v90e95l 77N70o45v91á42k 5563967424988

jo jo. To je bez komentáře o))) O certifikaci betonových pražců se podle SŽDC snaží také například Skanska.

+6/−1
18.4.2015 11:59

R54i66c92h33a53r92d 22T25r81e20f10i86l 4271625169630

Jde evidentně o to aby si Ťok propasíroval na dráhu svoje firmy. Příklad Řebíčka táhne.

+7/−2
18.4.2015 11:36

M50a72r50t49i55n 71H43a97n55z10a98l 8288739629555

Samá Morava, jaké překvapení...

0/−5
18.4.2015 10:15

J85a80n 10S72ů95r33a 4855303553892

Azd,kapsch...sama morava...

+3/0
18.4.2015 10:30

M91a60r83t89i19n 60H17a38n37z90a83l 8568929539825

Uherský Ostroh, Kyjov, Prostějov, Třinec.. Kapsch je banda zmetků a AŽD má bohužel tu výhodu, že s výjimkou Starmonu je jedinou firmou, která na území ČR tyto produkty vyvíjí. Jde tedy o specializovanou produkci, zatímco betonový pražec zvládne odlít začínající betonář do formy na dvorku...

+6/0
18.4.2015 10:43

J32i94ř77í 53E93r92b51e28n 1633244156267

To sice jo, ale jakou záruku ten začínající dvorkový betonář dává? Má zajištěnou minimální pevnost dílce, pevnost uchycení přídavných prvků, životnost dílce, homogennost směsi, stálou jakost bez ohledu na výrobní šarži?

Samotné výrobní náklady jsou sice celkem nízké. ale když pak má zajistit stálou jakost výrobku, tak zjistí, že fakt nelze kalkulovat jen písek, cement, armadrát a trochu práce s míchačkou...

+5/0
18.4.2015 11:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.