Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Výhybky nebo pražce od jediné firmy. Ťok chce ukončit monopoly na dráze

Mimořádně výnosný byznys několika vyvolených firem s dodávkami různých dílů pro železniční stavby skončí. Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty připravily poprvé zásadní materiál, v kterém ukazují, že díly za miliardy korun ročně mohou na českou železnici dodávat jen monopolní dodavatelé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J68o47s60e44f 55P12o20ž74i30v50i43l 8844866957320

Jen dotázek ohledně výroby těch pražců....odkud přišel Ťok? Ze Skansky:-P.

0/0
21.4.2015 11:33

R48o89m56a23n 52J62e62s69c27h39k70e 9428905497865

Je cena jediné měřítko ? A co kvalita ? U nás také opravujeme vagóny po opravách.

Levná oprava nestojí za nic. Pak nás vedoucí kritizují za malý výkon. Levně neznamená kvalitně.

0/0
20.4.2015 20:54

M31i48k90u36l36á26š 51L58é69v11y 5202955744491

Asi málokdo ví, že elektronická zařízení se musí podle platné legislativy řídit  normami RoHS, tj že použité pájivé materiály musí být bezolovnaté, kvůli ekologii. Už se o tom ale nemluví, že spolehlivost zařízení je tím pádem řádově nižší (studené spoje). A právě proto se přiznaly výjimky pro použití pájivých materiálů průmyslu právě železnici, letectví a zdravotnictví. To právě kvůli menší MTBF (Mean Time Between Failures), zkrátka nižší bezporuchovosti.

Spotřební elektronika tím samozřejmě ostrouhala, může si trhnout. Ostatně, popravdě, kapitalizmus je založen na točení peněz, proto tento princip  navíc zaobalen ekologií se mu moc hodí.

Holt, peníze jsou vždy až na prvním místě, jak nám otec současného režimu VK nezapomenul připomenout.

+1/0
20.4.2015 11:12
Foto

P14e74t80r 77P59r91o32c60h34á84z73k51a 3182896122644

Mluvit o zrušení monopolu je jedna věc, zajistit další dodavatele věc druhá. Dráha jako taková je dost specifický odběratel. Ne vše, co vyhovuje jinde lze použít na železnici. Je potřeba plnit spoustu požadavků, atestů a různých jiných kritérií než se daný výrobek schválí a může použít.Je celkem jedno, zda se jedná o pražce, výhybky či zabezpečovací techniku. Nevěřím moc tomu, že zahraniční dodavatelé budou mít zájem o tak malý trh jako je naše země a budou si zajišťovat atesty pro použitelnost svých výrobků u nás, ve spoustě detailů se navíc i hodně liší.Malý výrobci tady už vůbec nebudou schopni plnit náročné požadavky. Celé vyjádření pana ministra mi přijde hodně populistické a myšlenkově nedotažené. Jenže leckdy stačí jen něco plácnout,lid se uspokojí, ale karavana jde v klidu dál.

+1/−1
20.4.2015 8:21

M62i32k52u81l58á16š 57L69é53v73y 5782885464261

Klasické, ODS-ácké tlachy. Holt to se výborně podniká pokud nepřipustíte konkurenci. ODS si toiž na tomto principu založila veškeré fungování kmotrů. Je mi z toho na zblití. Doufám jen, že s tímto postojem jste v menšině, jinak Bůh nás ochraňuj...

Není přece problém specifikovat technické požadavky a pak firmy samy uvidí zda se do toho mohou dát.

0/−2
20.4.2015 10:51

M77i22c57h94a45l 60B20o50l68e87k 8618460734496

Však ty technické požadavky specifikovány jsou.

+2/0
20.4.2015 12:39

M28i46k24u86l95á46š 57L38é46v67y 5902435304171

No to by na to měl reagovat spíš p. Procházka, na jehož příspěvek jsem reagoval. Pokud tedy ty požadavky dokáže splnit pouze jedna firma, tak  stížnosti na monopol jedné firmy jsou mimo mísu.

0/0
20.4.2015 12:44
Foto

P98e70t55r 15P82r22o36c78h15á57z78k60a 3942736702164

Nejsem zastánce monopolu.Klidně bych souhlasil s více dodavateli a s výběrem.Bohužel podmínky drah jsou opravdu specifické. Pohybuji se kolem nich už skoro 40 let a věřte, že něco málo o tom vím. Opravdu není snadné začít dělat různé komponenty a získat na ně atesty. Párkrát jsem měl možnost vidět jak některé pokusy dopadly už jen v testech. Prostě jsou oblasti, kde dodavatelů moc není a je třeba se s tím smířit. Nemusí to platit všude a se vším. I na železnici jsou věci, které nesouvisí s bezpečností a dopravou natolik že je nutné aby měly atest nebo nějakou úzkou specifikaci a tam je možnost otevřít trh.

0/0
21.4.2015 20:02

M17i18k87u21l55á65š 76L42é41v17y 5782195314231

Já vím, zabezpečovací technika. Tam se počítá s MTBF každé součástky za účelem zjištění spolehlivosti celých zařízení. Třeba hrozně blbě se získávají právě tyto parametry od výrobců. Něco o tom taky vím.

Ale spousta jiných aplikací kde jak říkáte v poslední větě že by šlo trh otevřít. Přesně to jsem měl na mysli. Takže jsme se nakonec shodli.

0/0
22.4.2015 7:28
Foto

P73e37t60r 49P94r62o15c49h19á94z44k69a 3672626902314

Pokud je člověk rozumný, něco o tom ví tak se vždy dokáže shodnout. Nejhorší diskuse je s lidmi kteří o daném problému nic neví, vychází s pár zpráv v tisku ale hned mají jasno. Děkuji za váš názor a za diskusi.

0/0
22.4.2015 19:20

J74a50n 30H37u79r79k87a 7630396656387

kolikráte jse to za desítek let slyšeli...a ještě uslyšíme...musíme...zlevníme, zatrhneme,uspoříme...výsledek?...abychom zvedli ceny

0/0
20.4.2015 1:12

J47a35n 72S89ů22r14a 4765953393642

Tak ona už podobná kvalita a spor na železnici je:

http://ekonomika.idnes.cz/na-moderni-trati-za-miliardy-se-vlni-koleje-vlaky-jezdi-padesatkou-10e-/eko-doprava.aspx?c=A120109_101934_plzen-zpravy_alt

aktuálně probíhá oprava celého úseku, poté soud o to, kdo to zaplatí.

0/0
19.4.2015 22:30

P42e68t31r 95N22o73v27o53t91n73y 3549662899862

Tak to už se brzo dočkáme na železnici kvality jako treba na D47.

0/0
19.4.2015 21:13

J51a39n 50S35ů19r96a 4935203573362

Jinak celý materiál MD naleznete zde:

http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/8E2F8B8C-6391-40DD-B394-B70E1D1A7B91/0/150409_Analyza_prirozenych_monopolu.pdf

0/0
19.4.2015 12:51

J42a58n 96K89o66b73ě37r96s58k62ý 1530546171633

Skvělá příležitost se pobavit o informačních systémech v železnicních stanicích. Do každé zmodernizované stanice společností AŽD je automaticky dosazen informační systém INISS a tabule Elektročas. Přitom ty LCD tabule nejdou vůbec na slunci přečíst a bílé písmo na modrém pozadí je nic moc. Co se tohle instalovalo do Brna tak tabule nejsou vůbec k přečtení a hlášení  takřka není slyšet. Dříve tam byl mužský hlas, který byl slyšet až na Petrově. Přitom konkurenční tabule (např.ELEN), které pracují na LED technologii jsou mnohem čitelnějsí a lepší. Takže by to chtělo si došlápnout na ADŽ, proč se taková (ne)kvalita musí dosazovat všude. Jinak ty tabule jsou i v Praze hl.n., tak se můžete "čitelností" pokochat sami.

+1/0
19.4.2015 12:21

P62e36t94r 89N84o98v48o59t83n43y 3499852939782

Se mi nestalo, že bych v Praze na hl. n. ještě něco nepřečetl.

0/0
19.4.2015 21:11

V11l28a17s15t35i71m98i31l 17F53i25a93l25a 1902221444

V brne proti tomu svizi slunko v praze to mate zastinene

+2/0
19.4.2015 22:10

M78i86k75u24l40á29š 22L94é70v97y 5522985194201

No, zdá se mi, že AŽD má víceméně monopol pro dodávky zabezpečovací a sdělovací techniky. Asi to není ideální z pohledu možných úspor, ale pro zaměstnance AŽD je to nesporní výhoda, mít furt zakázky. I když na druhé straně chápu postoj SŽDC jednat pokaždé se stejným dodavatel, navíc certifikovaným...

0/0
20.4.2015 10:59

J86a71n 19Š89p52e37c81i54á84n 2550190219109

Vysledkem bude, ze se bude tlacit na cenu a misto vyhybky z Prostejova tam bude vyhybka nejlevnejsi a bude se menit 3x casteji. A vysledkem bude plytvani a ohrozovani mnoha lidi na zivotech kvuli tlaceni na cenu!

+1/0
18.4.2015 22:50

J73a92n 85S13ů79r95a 4665343543732

Monopolní dodavatel s vyšší cenou není zárukou kvality.

+2/0
19.4.2015 9:15

M66i16k57u19l62á36š 62L87é35v29y 5802155144721

Ale vždyť ať se zadají požadované parametry zakázky. Pak to bude kóšer

0/0
20.4.2015 10:54

J63a40n 89J93e41m66e13l40k55a 1295180

Na druhou stranu na železnici nevím o takových průserech jako D47, ceny za Řebíčka jako v Nemecku...

+1/0
18.4.2015 21:22

V66l27a55d41i83m64í31r 30F65i61b80i88g10e29r 5664591361374

Samozžejmě, protože vše co se na železnici namontuje má schválenou kvalitu. Každý dodavatel který chce dodávat železniční komponenty prochází důkladnou kontrolou kvality, stojí dost peněz aby všechno prošlo ale za kvalitu se ručí. Nikdo si nedovolá dodávat vadné zboží. To že ho kolikrát zhotovitelé(soukromé firmy) špatně skladují je věc jiná.

0/0
19.4.2015 19:48

J15a94n 10S38ů55r23a 4855643983312

Samozřejmě, že dovolí. O kvalitě pryžových podložek z Renogumu vědí na SŽDC moc dobře z některých staveb, kde došlo k jejich rozkladu za 15 měsíců. "Kvalitu" potvrdily laboratorní zkoušky.

0/0
19.4.2015 22:29

R24a28d46e96k 89Č90o17s 3936776338148

Otázka je, jak dlouho pana Ťoka nechají ty velké firmy ve funkci...

+1/0
18.4.2015 21:18

V97o25j53t33a 82V63e21n33c43l15o38v96s44k54ý 8891628538416

Zvláštní, článek přináší informaci o tom, že si někdo pravděpodobně ještě v dobách oposmlouvy a kmotrů někde zařídil několik dlouhodobých monopolních dodavatelských kontraktů, a místo aby tuto informaci drtivá většina čtenářů uvítala, si můžeme v diskuzích přečíst zejména účelovou argumentaci, podle které je vlastně tento monopol jediné řešení 8-oRv

+2/0
18.4.2015 19:07

J89a41n 62S49ů13r82a 4675713883802

Současný stav vyhovuje spoustě lidí.

0/0
18.4.2015 19:49

M15a51r43t55i37n 21Č61a71p26e74k 6440891517594

O tom, že současný stav není ideální není pochyb. Ale na druhé straně jsou tu nějaké požadavky na bezpečnost provozu a ty vyžadují, aby se používalo jen to co je schváleno a odpovídá předpisům. Přeci jenom například ten pražec tam musí vydržet cca 30 let, bez toho aby ohrozil bezpečnost provozu.

Je to to samé jako v letecké dopravě - náhradní díly na letadla také nemůže dodávat každý, ale jen ten co na to má certifikát a nikdo nikomu nezakazuje aby se ho pokusil získat.

Takže žádná účelová argumentace, ale konstatování holé skutečnosti - nenáš certifikát - tak nemůžeš dodávat, jelikož nebudeme riskovat lidské životy, ale nikdo ti nebrání ten certifikát získat.

Navíc většina současných dodavatelů tento materiál dodávala už za komunismu, takže potřebné certifikáty mají už z té doby.

+2/0
18.4.2015 20:54

J70a33n 79S72ů56r44a 4455583263612

Nepředpokládám, že se půjde cestou zrušení certifikace. Otázkou ale také je,kdo a jak dlouho certifikuje

0/0
19.4.2015 9:16

M24a82r10t25i57n 81Č43a11p57e69k 6890871767264

Tak těch certifikovaných zkušeben je v republice několik. Ale zkoušky mají jasně daný průběh a navíc se vše musí ověřit v provozu (například na okruhu v Cerhenicích). Takže než výrobce dostane papír, že daný výrobek může být používán, může to trvat i pár let. A všechno to platí výrobce a to se mnohým nechce, platit a čekat.

0/0
19.4.2015 10:34

M45i71r37o24s28l62a89v 40Z70i38k69m39u36n33d 7359403644533

Monopol se samozřejmě dá zrušit, ale když si podrobně prohlédnete jak vypadají betonové pražce v sousedních zemích, tak s výjimkou Slovenska, kde se v podstatě používá stejný tvar, jsou tvarově trochu jiné ...

"Vono" není problém udělat pražec podle "vejkresu", který chce SŽDC, ale důležitý je správný technologický postup.

Skutečně "na dvorku" si může odlévat pražce ten, kdo provozuje "zahradní" železnici ...

Je tu taky otázka ceny, zda zahraniční pražce budou levnější než ty české vyráběné z tuzemských surovin za cenu české pracovní síly.

Kolejnice TŽ Třinec jsou vyváženy do zahraničí ... možná proto, že při stejné kvalitě jsou přece jen levnější ...

+3/−2
18.4.2015 17:58

J36i59ř54í 22K63o78c38u24r27e73k 6105634815538

V rakousku po Rakousku po rakouských pražcích, v Německu po německých pražcích a v Polsku po polských pražcích. Ovšem pražce v ČR jsou specifické a proto ten samý Taurus by v ČR po německých, rakouských nebo nedejbože polských pražcích jezdit nemohl. Ani vagony. Protože rakouské pražce v Rakousku fungují jinak než by fungovaly v ČR.

Zajímavé ovšem je, že národnostně rozdílná fyzika přestává být aktuální ve chvíli, kdy je na vagoně nápis RIC nebo RIV. Tyto vagony používají stejnou fyziku v celé EU a tak jim nevadí různé druhy pražců, kolejnic a upevňovadel od jiných než jediných správných dodavatelů v té které zemi.

Železnice v ČR se uzávírá před světem, osvědčená zahraniční řešení se zaváději jako by to byl prototyp a celosvětový unikát a nikdo nikdy to nevyzkoušel. Jakoby v ČR byla jiná fyzika než ve zbytku světa.

+2/−1
19.4.2015 3:49

M87i17r44o41s26l82a68v 85Z89i84k22m69u87n33d 7559133464133

Ano ... v mnoha zemích Evropy jezdily řídící vozy, ale v Československu to nešlo, protože jistá osoba vypočítala, že by mohlo dojít k vytlačení vozidla v oblouku, za předpokladu, že se do konjukce dostanou Mars s Venuší ... proto podle předpisu nemohly jezdit vlaky s řídícími vozy, ale reálně ty vlaky jezdily dokonce rychlostí až 120 km/h. Byť na konci 60. let se vyvinula elektrická jednotka SM 487.0 s řídícím vozem R 487.0 ...

Konkrétně elektrická jednotky dnešního označení 460 a 560, v případě, že elektrický vůz v čele vlaku měl poruchu, tak nevyvíjel tažnou sílu, ale fungoval jako řídící vůz a tažnou sílu vyvíjelo vozidlo "vzadu". Čili fakticky sunutý vlak. V případě motorových jednotek se stávalo, že u tzv. Hungarie M 298.0 první "motor" zdechl a z čelního stanoviště byly řízeny zbylé tři jednotky, které byly v chodu. U motorových vozů M 296.1,2 to bylo podobné. Motor v čele vlaku byl porouchán, ale strojvedoucí z něj řídil zadní motor nebo u vlaku 756/757 další 3 motorové vozy ...

A až nejmenovaný, ale na železnici známý pán odešel do penze, problém s řídícími vozy na české železnici zmizel jako pára nad hrncem ...

0/0
19.4.2015 11:55

J42o39s42e64f 62H65o43n23e96š 7531622350573

Pražce kolejnice musí sloužit 15-20 let bez údržby.Pokud by to dělali i garážový dodavatelé,tak kvalita by nebyla zaručena.Nejjednodušší obranou proti reklamacím je firmu zrušit nebo prodat.ČD si toto nemohou dovolit

0/0
19.4.2015 13:08

V27a50c61l94a93v 17H52a70j77e62k 3506479839

ČD s tím ale nemají vůbec nic společnýho. Článek je o SŽDC víme ??

0/0
19.4.2015 23:22

M33a39r32t35i76n 23Č40a70p30e26k 6900311737314

Jak chce pan ministr zrušit monopoly dodavatelů, když každá věc použitá přímo v provozu, ať už jde o šrouby, zab. zařízení či vozidla, musí mít schválení od drážního úřadu, že odpovídá drážním normám. V tom je celý problém, malý trh (Evropa celkově) a málo certifikovaných výrobců, mezi které se dostat je běh na dlouhou trať.

+7/−2
18.4.2015 16:09

M44a71r29e42k 38V72y44m60a74z93a26l 5138426682500

Ten Ťok má zvláštní paměť.  Káže vodu a pije víno....R^

+2/−7
18.4.2015 14:36
Foto

V91l91a58d41i32m42í17r 45V82o22l90k15o 6400362297869

Co jsem zrovna o něm slyšel, tak nejvíce kritizován byl právě za to, že ve funkci v Skancse odmítal pokračovat v já na bráchu, brácha na mě s našimi skvělými politiky, kteří korupci ve stavebnictví tak skvěle podporovali.

Skanska poté dokonce měla problémy vyhrávat výběrová řízení......přece si politici nenechají rozvracet republiku.;-)

0/0
23.4.2015 20:19

J73i58n44d32ř37i48c89h 15Š86k19o38p23e29k 4925171720485

pokud monopol znamená, že se k zakázkám mohou dostat pouze české firmy, problém nevidím. Není důvod pouštět za každou cenu do všeho konkurenci, když už konkurence svou kvalitu opakovaně dokázala.

+10/−4
18.4.2015 14:13

J78a70n 84S68ů87r66a 4845603593372

myslíte třeba pryžové podložky, opakovaně reklamovány? rovněž ještě donedávna monopolní produkt.

+4/0
18.4.2015 17:55

J37i97n46d24ř72i11c44h 81Š80k14o30p59e85k 4155491120195

dodavatel vzešlý z řádné soutěžě bude mít na kvalitě ještě menší zájem, protože bude muset vyhrát cenou. A jak to vypadá, když zhotovitelé jedou na cenu vidíme např. u kvality odvedených prací na dálnicích, dálničních mostech atd

0/0
19.4.2015 12:13

J23a24n 37S20ů73r22a 4435553663412

jaký má zájem na kvalitě monopolní dodavatel, když ví, že nikdo jiný ho nemůže nahradit a má svůj byznys jistý? Nekvalita odvedených pracích je dána především nekvalitou a podplaceností stavebních dozorů.

0/0
19.4.2015 12:46

V30l87a97d84i93m10í50r 53F89i23b17i93g40e47r 5874861221614

Taky to znamená držet kvalitu komponent. Nikdo si nedovolí nic ošulit, pokud by měli nekvalitní dodávky přijdou o jakoukoli možnost dodávat, pokud zase nesplní kvalitativní podmínky a to je hodně drahé.

0/0
19.4.2015 19:50

T73o31m81a59s 73A51u57g50u85s25t92y51n 6787826511220

Takže to teď bude jako s dálnicemi, třeba D47 a bude se věčně řešit, že firma, co vysoutěžila za nejnižší cenu, tam nasypala to nejlevnější, co bylo po ruce?

+7/−1
18.4.2015 12:23

P46a96v86e14l 78N16o94v90á41k 5183777754368

jo jo. To je bez komentáře o))) O certifikaci betonových pražců se podle SŽDC snaží také například Skanska.

+6/−1
18.4.2015 11:59

R49i96c21h48a22r73d 17T66r78e39f56i97l 4781165979740

Jde evidentně o to aby si Ťok propasíroval na dráhu svoje firmy. Příklad Řebíčka táhne.

+7/−2
18.4.2015 11:36

M17a70r94t56i43n 60H82a17n16z65a81l 8898729809975

Samá Morava, jaké překvapení...

0/−5
18.4.2015 10:15

J24a17n 52S73ů75r80a 4775703263722

Azd,kapsch...sama morava...

+3/0
18.4.2015 10:30

M82a88r97t17i97n 80H41a87n29z46a61l 8448249539425

Uherský Ostroh, Kyjov, Prostějov, Třinec.. Kapsch je banda zmetků a AŽD má bohužel tu výhodu, že s výjimkou Starmonu je jedinou firmou, která na území ČR tyto produkty vyvíjí. Jde tedy o specializovanou produkci, zatímco betonový pražec zvládne odlít začínající betonář do formy na dvorku...

+6/0
18.4.2015 10:43

J90i54ř65í 31E10r36b68e63n 1313144336127

To sice jo, ale jakou záruku ten začínající dvorkový betonář dává? Má zajištěnou minimální pevnost dílce, pevnost uchycení přídavných prvků, životnost dílce, homogennost směsi, stálou jakost bez ohledu na výrobní šarži?

Samotné výrobní náklady jsou sice celkem nízké. ale když pak má zajistit stálou jakost výrobku, tak zjistí, že fakt nelze kalkulovat jen písek, cement, armadrát a trochu práce s míchačkou...

+5/0
18.4.2015 11:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.