Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Zemanův“ kanál Dunaj-Odra-Labe se vrací do hry. Zadá se studie

Ministerstvo dopravy oživuje plány na stavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe, jehož velkým příznivcem je prezident Miloš Zeman. Naopak řada odborníků se staví proti projektu, který označují za megalomanský. Resort se chystá vypsat výběrové řízení na studii proveditelnosti za 25 milionů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R84a59d93o44m54í34r 54P87e12š90o94r69n96a 3439446239356

I kdybys blázna ubil holí nastokrát, stejně by k rozumu nedospěl. Tak podobně je to i s  naším panem prezidentem, pokud jde o DOL. studii kanálu.

Naši akademici mají v této věci naprostou pravdu v předchozím článku a já také jako oni s tímto nápadem našeho pana prezidenta nesouhlasím.

:-/Rv

+1/0
15.5.2015 22:57

M59i42r91o65s58l26a54v 58L37o45s 4587457696594

Koliktá to už bude studie. Zase se rozdají peníze kamarádům a založí  se to do šuplíku. Rozumnější a reálnější mi připadá realizace propojení Hodonín Dunaj.

0/0
30.4.2015 17:57

K61a15r61e71l 97M81l33č33o45u87š80e12k 8830828135540

Pokud to nebude stavět stejná firma, jako tunel Blanka, tak bych do toho šel. Kdybychom tam zaměstnali kopáče z našeho národního etnika, tak klidně 100 roků by bylo, co dělat.

0/0
29.4.2015 15:51
Foto

D70a91v31i36d 47K72r23á21s35e31n57s84k19ý 7647930357

Proboha začněte konečně stavět vysokorychlostní tratě (VRT) v evropských parametrech, než tady ten nesmysl vedený přes hlavní evropské rozvodí. Nesrovnávejte naši krajinu s Holandskem.

+1/0
19.4.2015 11:56

J95i38ř33í 71K25o19c21u77r46e77k 6395184825558

Jsu pro. Uvolní se kapacita stávajích tratí pro nákladní dopravu. Jim Vmax 120 km/h naprosto vyhovuje, takže těch koridorových 135-160 dle poloměru oblouku je jen mírně naddimenzovaných. Náklad stejně obloukem nemůže tak rychle jako osobní vlak.

Motorák 810 na koridoru je peklo! Radši autobus na silnic navíc, když bude prostor pro náklaní vlak se 30 kontejnery, které nepojedou kamionem.

0/0
19.4.2015 13:00

P71a82v66e15l 18K20r71ů55t48a 9360837138857

A pak poručíme větru, dešti.

0/0
18.4.2015 19:24

M87i27r39o96s48l59a57v 40Z68i72k90m76u34n24d 7919283644273

Podle mého názoru je smysluplné propojení jihu se severem, tj. Dunaj x Odra, který by byl veden relativní rovinou bez nutnosti překonávání velkých výškových rozdílů ... To Labe je moc daleko ...

+2/0
18.4.2015 18:05

J51i37ř68í 25K49o73c46u19r55e97k 6225354465828

Z Ostravy na rozvodí je to 100 metrů výškový rozdíl. Velmi relativní rovina. Je to 4x víc než v Panamě. Jezero Gatún je 26 metrů nad mořem.

0/0
19.4.2015 13:05

J97i79ř23í 38K86o29c98u48r19e63k 6945584515238

A ještě bych dodal, že místí geologcké podmínky nejsou zrovna příznivé. Myslím, že Vám je známo, jaké problémy způsobuje stále ještě nestabilizovaný sesuv půdy nad tratí. A případná stavba průplavu se potká se stejnými problémy.

0/0
19.4.2015 13:21

J89i55ř54í 13K20o67c67u63r22e50k 6175834975358

Pokud už by se měla cesta zboží do evropy zkracovat, tak by se dala postavit železniční trať od Jadranu přes Slovinsko a tam rozdělit do Rakouska přes Alpy a přes Maďarsko a Slovensko. Nejlépe dvoukolejná. Z vyteženého materiálu (bude to jeden tunel za druhým) postavit u Rijeky umělý ostrov s přístavem, podobně jako to udělali v Číne: https://www.youtube.com/watch?v=exMYo_l7Cy4

Tohle zkrátí dobu přepravy zboží do Německa a střední Evropy o 3-4 dny. Narozdíl od DOLu. Ale vydá to jako mnohem větší kravina.

0/0
18.4.2015 17:27

J33i21ř56í 70K92o77c47u46r93e91k 6795554625568

PS: Rakušané z nějakého důvodu staví druhou kolej na trati mezi městy Bischofshofen a Villach. Z Koperu jezdí jeden vlak za druhým a to je malý přístav.

+2/0
18.4.2015 17:36

M78i26r11o59s28l91a15v 44Z40i54k71m34u41n89d 7959243124633

A taková trať snad neexistuje ... ? Z Koperu jezdí přímé vlaky nejen do Česka ale až  do Polska (Koper - Lublaň -  Maribor - Graz - Břeclav). Ve Slovinsku (Slovensku) se elektrifikuje trať z Pragerska do Hodoše v návaznosti na síť maďarských železnic ...

+2/0
18.4.2015 18:01

R18a51d76e26k 85J56a21n57a30t19a 9985906564412

Trať pochopitelně existuje, ale není v celé délce dvoukolejná. Prostě kapacita je to, co evropské železniční síti stále chybí.

0/0
18.4.2015 19:41

J50i65ř14í 92K58o11c48u67r80e61k 6865254805968

Vždyť snad přece píšu, že z Koperu jezdí vlaky, tak asi vím, že tam železnice je. Jenže jaká? Ano mohli bychom napsat, že z Jihlavy do Budějovic přece železnice vede, takže problém je vyřešen. A od zítra tam může jezdit 20 párů kontejerových vlaků délky 600 metrů rychlostí 90-120 km/h.

Když jsem psal o nové trati z nového přístavu, tak jsem _neměl_ na mysli jedkokolejku s vmax 40-70 km/h a prudkými stoupáními, aby železniční dopravce musel na desetinu trasy z přístavu do německa zapřahat dvě lokomotivy navíc.

Ale možná jsou v USA blbci, když staví třetí kolej, aby získali vyšší kapacitu trati, aby převezli zboží z přístavu do vnitrozemí. Měli se smířit s tím, že jednokolejka už tam je a nestavět ani tu druhou. http://www.trainmaster.ch/X-cajon-01.htm

0/0
19.4.2015 12:57

J62i44ř82í 85K50o12c39u76r98e66k 6685804495288

A jak je na tom německý Dunaj-Mohan-Rýn? Je přetížený dopravou podobně jako starý panamský, že je potřeba hedat další přepravní kapacitu? Stejěn jako se staví nové plavební komory a rozšiřuje panamský.

Ano - Ne. To je rozhodující. Pokud po daném typu dopravy není poptávka ani tam, kde nabídka již existuje, těžko se bude generovat poptávka tam, kde nabídka není. Leda že by EU nařídila kvóty na přepravu lodí - nejméně tolik a tolik ...

Bude to stát fůru peněz. A pokud se bude muset provoz dotovat, že si to nevydělá ani na údržbu, tak to bude stát ranec. Tunel s OZE snad stačil ne?

0/0
18.4.2015 17:17

J11a58n 12F88r87o67l40í82k 6876560565314

Tunel s OZE byl Paroubkův. Teď tu máme jinou sqadru a ta chce také vydělávat.

0/0
19.4.2015 11:44

K11r31y36š95t29o32f 22L38a71n79í17k 1699230565745

EU to zaplati i kdyz s tim nepocita? tak hlavne, ze v tom mame jasno.

+2/0
18.4.2015 14:31

M81i84r64o73s56l52a46v 77S91u93c55h41y 5910499160230

Vodní kanál je skvělá věc - tedy pokud funguje. Fungovat, znamená, že po něm budou plout plně naložené lodě - jedním i druhým směrem. Můžeme to zaručit? Pokud ne, je jakákoliv studie zbytečná. Naše republika má jednu z nejhustších železničních sítí na světě, železniční přeprava ale stále klesá. Vše se vozí po silnici. Kdysi jsme ve firmě udělali praktické srovnání silniční a železniční přepravy. Ta železniční byla 2x dražší, 4x pomalejší a zboží nakonec dorazilo poškozené. Jak v tomhle srovnání asi obstojí lodní doprava?

+2/0
18.4.2015 12:02

B80o63h24u15m20i54r 86M38a95l10ý 6412586867112

Poněkud zjednodušujete. Kanál může mít i více využití než jenom dopravu nějakého materiálu.

0/−1
18.4.2015 12:13

J37a16n 13Š12k66r35a45b20á77n38e17k 7755930148782

jaká další využití vidíte? napadá mě jen turismus.. ale popravdě tam ten přínos není zas tak velký (srovnejme se zeměmi které "kanály" již mají).

+1/0
18.4.2015 12:17

R25a97d56i17m 64P12o59l68á69š45e85k 9836323259699

Konkrétně DOl bude na našem území potřebovat spoustu zásobních vodních nádrží a ty bude možné včetně zdymadel snadno a levně upravit na přečerpávací vodní elektrárny. Takže vznikne dost velká kapacita , možná až jednotky tisíc megawat, pro vyrovnávání nepravidelné produkce fotovoltaické a větrníkové elektřiny. Případně pro produkci špičkové elektřiny, kterou lze prodávat za deseti i stonásobky cen běžné elektřiny.

0/0
18.4.2015 15:08

T50o18m70á88š 90Z87e15m55a38n 3385848734875

Jo, ale to se nesnese s činností zdymadel.

0/0
18.4.2015 18:39

R29a10d40i38m 87P80o88l44á39š97e28k 9406903309289

Nesnese a snese, záleží na vodní kapacitě a na využití. Přebytečná elektřina klidně může být za silného provozu použita na přečerpávání vody čistě jen kvůli funkci zdymadel. Stejně tak jako můžou ke kanálu patřit akumulační vodní nádrže mimo kanál.

Všechno záleží na konkrétních detailech provedení kanálu. A na tom, jak se v dalších destiletích bude potřeba dopravy v Evropě vyvíjet, respektive jak moc nahoru bude stoupat ekonomika.

Kde to dnes vypadá , že kanálem by jela jedna loď třeba za týden, může za 40 let, 20 let po dostavení kanálu, plout klidně jedna loď každou hodinu.

Je to totéž, jako by někdo kolem roku 1830 usuzoval z dopravní kapacity a vytíženosti dálkových formanů jezdících s koňmi, že na trati Ostrava, Břeclav, Vídeň, Budapešť, Bělehrad   nebude nikdy jezdit víc nákladních vlaků než 1 - 2 za měsíc.;-D

0/0
19.4.2015 8:07

M79i51r65o93s12l16a49v 25S86u87c58h49y 5860239810290

Znovu opakuji, ten kanál je skvělá myšlenka. Myšlenka akumulačních přečerpávacích nádrží je silný argument. Ale jsme v Čechách. Každý kilometr dálnic slavíme jako obrovský úspěch, slovo tunel zcela bezpečně získává hodně negativní zabarvení. Co státní projekt, to problém s korupcí. Proto se mohu pouze domnívat, že "zpracování studie" není ničím jiným než dobrým kšeftem pro nějaké kamarádíčky.

Bez výrazné a dopředu garantované finanční podpory z EU projekt takového rozsahu nemá šanci. Bez jednoznačné a průzračně čisté legislativy to také nepůjde. (Známe, jak se soudně napadá jedno rozhodnutí za druhým, jelikož si legislativa v mnohém protiřečí.) A nakonec, bez evropské dohody o upřednostňování vodních cest, ten kanál nebude využit. Vodní cesta je výrazně pomalejší než silniční doprava, navíc ji prodražuje nutná překládka. Co bude speditéry motivovat k využívání vodní cesty?

0/0
19.4.2015 13:24

M45i11r29o39s81l63a95v 48S92u26c50h20y 5260509690210

To je pravda. Kanál ale někdo musí zaplatit - a to může jen a pouze přeprava zboží.

0/0
18.4.2015 19:38

A46n49t60o36n31í44n 58Z10e40l51e89n51ý 2734983681986

V titulku se objeví „Zeman“ a u spousty diskutérů zafunguje podmíněný reflex.

+4/0
18.4.2015 11:43

J37e78n88d58a 36K33r79á85s34a 1249836848

A kdo  za to může? 8-o

0/0
16.5.2015 7:18

M65a79r14t50i48n 96Ž22e64l77i33n28s14k59ý 9388869179642

Hm ..., I.P.Pavlov? ;-D

+1/0
16.5.2015 16:48

A36n49t65o47n61i60n 88N26e88m34e21c 7348753511650

Stav nadrazi:

Na seznamu je třeba hlavní nádraží v Plzni, Hradci Králové, Mladé Boleslavi či Českých Budějovicích. „Ta budova je ve velmi špatném stavu. Byla postavena v roce 1908 a od té doby žádnou zásadní obnovou neprošla,“ upozorňuje primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda.

V podobné „kondici“ je mnoho českých železničních stanic, některá nádraží jsou skutečnými stanicemi hrůzy. Třeba to v Karlových Varech. Ohyzdnější bránu do nejslavnějšího lázeňského města v zemi si snad ani nelze představit.

+1/0
18.4.2015 10:59
Foto

M64i53l59a91n 53K76o85m94e75r50s 3937771499110

A v Teplicích !;-O

+1/0
18.4.2015 17:31

A51n71t95o39n30i85n 62N33e94m49e89c 7798383231300

Proc opravovat silnice a zeleznici?

Penize je mozno dat i do kanalu a presunu nadrazi.

Zacneme v  Brne za 30 miliard a budeme pokracovat v dalsich mestech,

 jakmile si mistni podnikavci a politici koupi novbe pozemky - hned tam presuneme nejaka nadrazi.

Tak bude dost prace pro vsechny a pro nektere vyvolene i najake ty milardy navic.

Snad to ta nenavidena EU pomuze zafinancovat, hloupi jsou na to v Bruselu dost.

0/0
18.4.2015 10:51

A70n98t23o78n68i22n 15N60e11m21e88c 7858543871970

Stav nadrazi - mozno  cist v  idnes:

Na seznamu je třeba hlavní nádraží v Plzni, Hradci Králové, Mladé Boleslavi či Českých Budějovicích. „Ta budova je ve velmi špatném stavu. Byla postavena v roce 1908 a od té doby žádnou zásadní obnovou neprošla,“ upozorňuje primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda.

V podobné „kondici“ je mnoho českých železničních stanic, některá nádraží jsou skutečnými stanicemi hrůzy. Třeba to v Karlových Varech. Ohyzdnější bránu do nejslavnějšího lázeňského města v zemi si snad ani nelze představit.

0/0
18.4.2015 10:58

P59a19v27e29l 59Ř13a35p71e52k 7552256749735

Když už, tak radši ty peníze dejme do železnice. Moderní železnice má budoucnost, kanál je paskvil.

0/0
18.4.2015 10:35

L30a77d33i16s86l81a95v 81P81r71o87t10i39v82a 7206846424864

Jó pánové, komu PánBůh úřad, tomu i rozum. Máme nového FracJosefa, ale přesto si myslím, že i on byl chytřejší !!!!!!

+1/0
18.4.2015 9:58

J12e23n77d30a 39K75r13á51s76a 1259826478

To byli všechny hlavy státu ;-)

0/0
16.5.2015 16:52

T15o47m44á81š 54Z24e38m91a14n 3725258194595

Stačí se podívat na konkurenční kanál Dunaj-Rýn, který mimochodem využívá daleko větší řeky než je Morava a Labe, a uvidíte jasně, že Zemanál nemá šanci na jiné než rekreační využití..

+1/0
18.4.2015 9:39

B78o43h18u73m69i47r 68M39a76l94ý 6442966277352

No než abych zde plácal nějaké hlouposti tak si počkám až vyjde ta studie. Ale proti kanálu osobně nic nemám, nejde totiž jen o nákladní provoz. Možnost sportu, turistiky a o zemědělství a o jistou zaměstnanost už i při výstavbě. (Hitler aby dal lidem práci tak stavěl dálnice).  Ale jak jsem již napsal nemám potřebu zde dělat že tomu rozumím a že jsem nejchytřejší, počkám si.

+1/−1
18.4.2015 9:22

P55a89v13e44l 89Ř43a46p89e42k 7852116909165

Práci můžete dál lidem i tím, že budou neustále vykopávat díry a zase je zasypávat. Problém je, že tím nic rozumného nevznikne a ty lidské zdroje budou chybět jinde.

0/0
18.4.2015 10:37

B21o27h77u52m43i44r 21M65a16l65ý 6822476477862

Z mého příspěvku jste si vybral pouze to na co si myslíte že můžete jednoduše odpovědět.

0/0
18.4.2015 12:19

K12r18y30š18t35o63f 20L93a11n69í35k 1349760735775

uzitecnejsi by bylo treba uklizet ulice

0/0
18.4.2015 14:29

R52a12d62i52m 69P25o94l42á83š78e89k 9606523189529

Hm, skoro by se dalo říct, co Čech a Moravák, to odborník na kanál DOL. ;-D;-D;-D A na to, jak to tady bude, až bude DOL vystavěn.

To vám nedochází, vy hlupáci, že tu stavbu v první řadě blokuje a sabotuje Hamburská, Amsterdamská, Rýnská a další lobby, která nyní rýžuje ze zámořské dopravy pro Evropu přes tyto západoevropské přístavy a navazující říční dopravu? Zprovozněním DOl a navazujícími úpravami dolního a středního toku Dunaje a Odry, které by plavbu usnadnily a zlevnily by v podstatě zmizel důvod, proč by zboží převážené lodní námořní a říční dopravou pro Českou republiku, Polsko , Slovensko a částečně státy Balkánu mělo jít přes západní Evropu. A příslušné přístavy, spediční firmy a další měly za jeho dopravu inkasovat.

DOl minimálně do vypracování podrobné studie proveditelnosti a úvodních projektů je velká neznámá. Nedá se vůbec určit, jak moc bude prospěšný anebo nebude. Nedá se určit, jak moc bude či nebude chybět voda v nejvýše položených partiích kanálu. Minimálně do doby, pokud nebude určeno, jakým způsobem a z jaké dálky se bude voda pro tento kanál sbírat.

+1/−1
18.4.2015 7:52

P25e41t80r 23N38o63v78o74t16n88y 3459852919102

Co je to za nesmysl s tim Polskem, Slovenskem a Balkanem? Tam může jit už dnes zboží jinudy nezavisle na tomto kanále.

0/0
18.4.2015 8:26

M78i64l90a19n 13H62l94a66d51k15ý 8132338270

Vážně ? A co po tom kanálu budete dopravovat ? Když vše se dnes dopravuje na rychlost ? Díky tomu se už ani železice nepoužívá. A vodu tam budete čerpat z moře ? protože podle studíí hydrometeorolgů bude u nás za 20 nedostatek vody. Když už chce někda stavět novou "hladovou zeď", ať staví aspoň něco užitečného ...

+1/0
18.4.2015 9:51

R68a65d27i21m 93P61o29l56á96š70e96k 9976713639659

Neříkají náhodou hydrometeorologé taky, že ze 20 let u nás současně budou povodně? Normální i bleskové?

Co pak bude lepší? Tu vodu pustit meliorovanými a napřímenými vodními toky pryč nebo aspoň část zachytit v nádržích a zdymadlech kanálu DOL?

Jinak kamióny se u nás dopravuje všechno proto, protože do ceny silniční dopravy ještě nejsou zahrnuty všechny externality. Konkrétně třeba zabraný prostor, který je mnohem větší než prostor, který zaujímá železnice nebo třeba vznik prašnosti.

Až se to všechno do ceny silniční dopravy zahrne, rázem bude železnice výhodnější. A lodní doprava si taky najde zakázky.

0/0
18.4.2015 15:04

J75i59ř68í 46K40o50c74u75r37e64k 6845654475228

Víte jak vypadá námořní loď? https://www.youtube.com/watch?v=Fb6hY_tZMI0

Si myslíte, že s tím dojedou do rumunských přístavů a tam to složí na dvě stokvy říčních bárek které ten náklad povezou rychlostí 10-12 km/h?

To se na to můžou rovnou vybodnout a poslat to z číny vlakem rovnou, což se děje.

Ale si jsou to blbci - určitě by se jim vyplaitlo to v Bulharském přístavu přeložit na řeku a vydat se "přímou" cestou na průplav Dunaj-Mohan Rýn, který zeje prázdnotou. Je to jen nějakých 2500 km při výše uvedené rychlosti asi 10 dnů plavby.

Ale "ušetřili" by. 200 říčních lodí "určitě" spotřebuje méně paliva než jeden SuezMax.

0/0
18.4.2015 17:11

P18e63t53r 71R45ů66ž80i54č68k87a 8882313133806

Jsem pro kanál DOL. a doufám, že se snad dožiji alespoň zahájení stavby. Na kanálu DOL není nic megalomanského. V západní Evropě plavební kanály mají tradici. Lodní vnitrozemskou dopravu tam nevytlačila ani železnice ani dálnice. Bude to rozhodně velká pomoc dalšímu ekonomickému rozvoji České republiky.

+2/−4
18.4.2015 7:01

O92l37d52ř36i12c36h 30P21o63p38j56u89k 1131809615731

Tradiční je spíše zemanovo bláznovství. Přečti si taky něco o tom, jak dlouho to tam stavěli a co si o tom myslí teď.

+2/0
18.4.2015 7:50

N81i52c65o13l34e 34O40l26e26j93n76i86k38o65v64a 6466238327480

ano, neni vetsi priority v oblasti DI nez kanal Zeman. Bem vyhazoval desitky milionu za studie Prahy olympijske, Zeman se nechce nechat zahanbit, neskutecne :-)EUR^

+2/0
18.4.2015 1:06

O34n38d63r54e83j 82S60i72d49o90n 6834926981112

Az ministerstvo tech 25M uvolni, at nezapomenou splachnout.

+6/0
18.4.2015 1:01

P12a84v64e96l 71S63ý76k42o74r48a 7737702657731

V té době to smysl mělo. Byli jsme průmyslová velmoc. [>-]  Co chcete dopravovat dnes ?  Uhlí, písek, ocel, odlitky, ....

Podívejte se, kolika násobně klesla železniční doprava;-€

Již nejsme průmyslový stát.  není co dopravovat loděmi.

+2/0
17.4.2015 23:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.