Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

„Zemanův“ kanál Dunaj-Odra-Labe se vrací do hry. Zadá se studie

Ministerstvo dopravy oživuje plány na stavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe, jehož velkým příznivcem je prezident Miloš Zeman. Naopak řada odborníků se staví proti projektu, který označují za megalomanský. Resort se chystá vypsat výběrové řízení na studii proveditelnosti za 25 milionů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R28a79d80o71m42í47r 30P61e90š46o91r37n45a 3669246539446

I kdybys blázna ubil holí nastokrát, stejně by k rozumu nedospěl. Tak podobně je to i s  naším panem prezidentem, pokud jde o DOL. studii kanálu.

Naši akademici mají v této věci naprostou pravdu v předchozím článku a já také jako oni s tímto nápadem našeho pana prezidenta nesouhlasím.

:-/Rv

+1/0
15.5.2015 22:57

M33i61r12o33s62l45a89v 43L16o40s 4667277696674

Koliktá to už bude studie. Zase se rozdají peníze kamarádům a založí  se to do šuplíku. Rozumnější a reálnější mi připadá realizace propojení Hodonín Dunaj.

0/0
30.4.2015 17:57

K88a69r96e57l 28M31l54č88o76u96š38e59k 8590138475660

Pokud to nebude stavět stejná firma, jako tunel Blanka, tak bych do toho šel. Kdybychom tam zaměstnali kopáče z našeho národního etnika, tak klidně 100 roků by bylo, co dělat.

0/0
29.4.2015 15:51
Foto

D13a53v44i51d 38K73r13á95s64e44n89s37k35ý 7177620437

Proboha začněte konečně stavět vysokorychlostní tratě (VRT) v evropských parametrech, než tady ten nesmysl vedený přes hlavní evropské rozvodí. Nesrovnávejte naši krajinu s Holandskem.

+1/0
19.4.2015 11:56

J31i78ř12í 66K48o19c94u31r89e43k 6845154945128

Jsu pro. Uvolní se kapacita stávajích tratí pro nákladní dopravu. Jim Vmax 120 km/h naprosto vyhovuje, takže těch koridorových 135-160 dle poloměru oblouku je jen mírně naddimenzovaných. Náklad stejně obloukem nemůže tak rychle jako osobní vlak.

Motorák 810 na koridoru je peklo! Radši autobus na silnic navíc, když bude prostor pro náklaní vlak se 30 kontejnery, které nepojedou kamionem.

0/0
19.4.2015 13:00

P84a86v95e48l 37K22r82ů27t38a 9240657108917

A pak poručíme větru, dešti.

0/0
18.4.2015 19:24

M83i41r27o63s68l43a93v 38Z79i10k79m28u93n58d 7229613944883

Podle mého názoru je smysluplné propojení jihu se severem, tj. Dunaj x Odra, který by byl veden relativní rovinou bez nutnosti překonávání velkých výškových rozdílů ... To Labe je moc daleko ...

+2/0
18.4.2015 18:05

J97i11ř61í 58K13o41c85u78r50e59k 6135504865118

Z Ostravy na rozvodí je to 100 metrů výškový rozdíl. Velmi relativní rovina. Je to 4x víc než v Panamě. Jezero Gatún je 26 metrů nad mořem.

0/0
19.4.2015 13:05

J47i26ř21í 89K72o79c25u70r10e73k 6155854255308

A ještě bych dodal, že místí geologcké podmínky nejsou zrovna příznivé. Myslím, že Vám je známo, jaké problémy způsobuje stále ještě nestabilizovaný sesuv půdy nad tratí. A případná stavba průplavu se potká se stejnými problémy.

0/0
19.4.2015 13:21

J43i63ř70í 65K43o35c66u98r39e34k 6385844765898

Pokud už by se měla cesta zboží do evropy zkracovat, tak by se dala postavit železniční trať od Jadranu přes Slovinsko a tam rozdělit do Rakouska přes Alpy a přes Maďarsko a Slovensko. Nejlépe dvoukolejná. Z vyteženého materiálu (bude to jeden tunel za druhým) postavit u Rijeky umělý ostrov s přístavem, podobně jako to udělali v Číne: https://www.youtube.com/watch?v=exMYo_l7Cy4

Tohle zkrátí dobu přepravy zboží do Německa a střední Evropy o 3-4 dny. Narozdíl od DOLu. Ale vydá to jako mnohem větší kravina.

0/0
18.4.2015 17:27

J92i43ř35í 39K22o77c79u76r47e32k 6885244725378

PS: Rakušané z nějakého důvodu staví druhou kolej na trati mezi městy Bischofshofen a Villach. Z Koperu jezdí jeden vlak za druhým a to je malý přístav.

+2/0
18.4.2015 17:36

M10i87r53o26s26l65a45v 85Z88i47k16m61u44n48d 7859853604863

A taková trať snad neexistuje ... ? Z Koperu jezdí přímé vlaky nejen do Česka ale až  do Polska (Koper - Lublaň -  Maribor - Graz - Břeclav). Ve Slovinsku (Slovensku) se elektrifikuje trať z Pragerska do Hodoše v návaznosti na síť maďarských železnic ...

+2/0
18.4.2015 18:01

R12a35d77e65k 47J74a72n46a50t65a 9265476754282

Trať pochopitelně existuje, ale není v celé délce dvoukolejná. Prostě kapacita je to, co evropské železniční síti stále chybí.

0/0
18.4.2015 19:41

J61i39ř98í 51K79o21c68u21r53e16k 6545874325608

Vždyť snad přece píšu, že z Koperu jezdí vlaky, tak asi vím, že tam železnice je. Jenže jaká? Ano mohli bychom napsat, že z Jihlavy do Budějovic přece železnice vede, takže problém je vyřešen. A od zítra tam může jezdit 20 párů kontejerových vlaků délky 600 metrů rychlostí 90-120 km/h.

Když jsem psal o nové trati z nového přístavu, tak jsem _neměl_ na mysli jedkokolejku s vmax 40-70 km/h a prudkými stoupáními, aby železniční dopravce musel na desetinu trasy z přístavu do německa zapřahat dvě lokomotivy navíc.

Ale možná jsou v USA blbci, když staví třetí kolej, aby získali vyšší kapacitu trati, aby převezli zboží z přístavu do vnitrozemí. Měli se smířit s tím, že jednokolejka už tam je a nestavět ani tu druhou. http://www.trainmaster.ch/X-cajon-01.htm

0/0
19.4.2015 12:57

J43i41ř89í 60K70o11c22u47r58e43k 6495784535788

A jak je na tom německý Dunaj-Mohan-Rýn? Je přetížený dopravou podobně jako starý panamský, že je potřeba hedat další přepravní kapacitu? Stejěn jako se staví nové plavební komory a rozšiřuje panamský.

Ano - Ne. To je rozhodující. Pokud po daném typu dopravy není poptávka ani tam, kde nabídka již existuje, těžko se bude generovat poptávka tam, kde nabídka není. Leda že by EU nařídila kvóty na přepravu lodí - nejméně tolik a tolik ...

Bude to stát fůru peněz. A pokud se bude muset provoz dotovat, že si to nevydělá ani na údržbu, tak to bude stát ranec. Tunel s OZE snad stačil ne?

0/0
18.4.2015 17:17

J24a78n 69F51r70o87l10í14k 6496440155494

Tunel s OZE byl Paroubkův. Teď tu máme jinou sqadru a ta chce také vydělávat.

0/0
19.4.2015 11:44

K28r90y80š70t21o59f 51L22a12n19í75k 1659760745165

EU to zaplati i kdyz s tim nepocita? tak hlavne, ze v tom mame jasno.

+2/0
18.4.2015 14:31

M23i79r64o11s11l67a88v 95S73u46c12h26y 5440609390900

Vodní kanál je skvělá věc - tedy pokud funguje. Fungovat, znamená, že po něm budou plout plně naložené lodě - jedním i druhým směrem. Můžeme to zaručit? Pokud ne, je jakákoliv studie zbytečná. Naše republika má jednu z nejhustších železničních sítí na světě, železniční přeprava ale stále klesá. Vše se vozí po silnici. Kdysi jsme ve firmě udělali praktické srovnání silniční a železniční přepravy. Ta železniční byla 2x dražší, 4x pomalejší a zboží nakonec dorazilo poškozené. Jak v tomhle srovnání asi obstojí lodní doprava?

+2/0
18.4.2015 12:02

B54o54h30u82m30i65r 87M31a89l36ý 6402756157122

Poněkud zjednodušujete. Kanál může mít i více využití než jenom dopravu nějakého materiálu.

0/−1
18.4.2015 12:13

J95a81n 85Š33k83r42a14b81á38n93e17k 7335180428172

jaká další využití vidíte? napadá mě jen turismus.. ale popravdě tam ten přínos není zas tak velký (srovnejme se zeměmi které "kanály" již mají).

+1/0
18.4.2015 12:17

R61a72d27i30m 20P55o90l84á57š91e43k 9216743369229

Konkrétně DOl bude na našem území potřebovat spoustu zásobních vodních nádrží a ty bude možné včetně zdymadel snadno a levně upravit na přečerpávací vodní elektrárny. Takže vznikne dost velká kapacita , možná až jednotky tisíc megawat, pro vyrovnávání nepravidelné produkce fotovoltaické a větrníkové elektřiny. Případně pro produkci špičkové elektřiny, kterou lze prodávat za deseti i stonásobky cen běžné elektřiny.

0/0
18.4.2015 15:08

T90o70m42á37š 30Z61e74m15a17n 3225508484535

Jo, ale to se nesnese s činností zdymadel.

0/0
18.4.2015 18:39

R35a58d63i22m 56P28o78l13á87š81e92k 9286143959379

Nesnese a snese, záleží na vodní kapacitě a na využití. Přebytečná elektřina klidně může být za silného provozu použita na přečerpávání vody čistě jen kvůli funkci zdymadel. Stejně tak jako můžou ke kanálu patřit akumulační vodní nádrže mimo kanál.

Všechno záleží na konkrétních detailech provedení kanálu. A na tom, jak se v dalších destiletích bude potřeba dopravy v Evropě vyvíjet, respektive jak moc nahoru bude stoupat ekonomika.

Kde to dnes vypadá , že kanálem by jela jedna loď třeba za týden, může za 40 let, 20 let po dostavení kanálu, plout klidně jedna loď každou hodinu.

Je to totéž, jako by někdo kolem roku 1830 usuzoval z dopravní kapacity a vytíženosti dálkových formanů jezdících s koňmi, že na trati Ostrava, Břeclav, Vídeň, Budapešť, Bělehrad   nebude nikdy jezdit víc nákladních vlaků než 1 - 2 za měsíc.;-D

0/0
19.4.2015 8:07

M41i50r30o38s55l26a13v 45S90u79c22h54y 5860669190180

Znovu opakuji, ten kanál je skvělá myšlenka. Myšlenka akumulačních přečerpávacích nádrží je silný argument. Ale jsme v Čechách. Každý kilometr dálnic slavíme jako obrovský úspěch, slovo tunel zcela bezpečně získává hodně negativní zabarvení. Co státní projekt, to problém s korupcí. Proto se mohu pouze domnívat, že "zpracování studie" není ničím jiným než dobrým kšeftem pro nějaké kamarádíčky.

Bez výrazné a dopředu garantované finanční podpory z EU projekt takového rozsahu nemá šanci. Bez jednoznačné a průzračně čisté legislativy to také nepůjde. (Známe, jak se soudně napadá jedno rozhodnutí za druhým, jelikož si legislativa v mnohém protiřečí.) A nakonec, bez evropské dohody o upřednostňování vodních cest, ten kanál nebude využit. Vodní cesta je výrazně pomalejší než silniční doprava, navíc ji prodražuje nutná překládka. Co bude speditéry motivovat k využívání vodní cesty?

0/0
19.4.2015 13:24

M69i16r47o58s98l37a30v 64S55u56c18h12y 5880489190260

To je pravda. Kanál ale někdo musí zaplatit - a to může jen a pouze přeprava zboží.

0/0
18.4.2015 19:38

A64n46t72o66n90í21n 92Z37e31l22e72n41ý 2444733911456

V titulku se objeví „Zeman“ a u spousty diskutérů zafunguje podmíněný reflex.

+4/0
18.4.2015 11:43

J77e72n33d21a 65K46r38á14s29a 1659826978

A kdo  za to může? 8-o

0/0
16.5.2015 7:18

M17a11r55t52i70n 94Ž88e49l93i52n26s57k23ý 9208379859642

Hm ..., I.P.Pavlov? ;-D

+1/0
16.5.2015 16:48

A87n30t81o63n71i34n 25N24e96m59e28c 8171680461356

Stav nadrazi:

Na seznamu je třeba hlavní nádraží v Plzni, Hradci Králové, Mladé Boleslavi či Českých Budějovicích. „Ta budova je ve velmi špatném stavu. Byla postavena v roce 1908 a od té doby žádnou zásadní obnovou neprošla,“ upozorňuje primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda.

V podobné „kondici“ je mnoho českých železničních stanic, některá nádraží jsou skutečnými stanicemi hrůzy. Třeba to v Karlových Varech. Ohyzdnější bránu do nejslavnějšího lázeňského města v zemi si snad ani nelze představit.

+1/0
18.4.2015 10:59
Foto

M37i93l29a30n 65K29o70m48e83r51s 3517351569740

A v Teplicích !;-O

+1/0
18.4.2015 17:31

A96n55t19o52n49i41n 45N11e43m44e75c 8401370721456

Proc opravovat silnice a zeleznici?

Penize je mozno dat i do kanalu a presunu nadrazi.

Zacneme v  Brne za 30 miliard a budeme pokracovat v dalsich mestech,

 jakmile si mistni podnikavci a politici koupi novbe pozemky - hned tam presuneme nejaka nadrazi.

Tak bude dost prace pro vsechny a pro nektere vyvolene i najake ty milardy navic.

Snad to ta nenavidena EU pomuze zafinancovat, hloupi jsou na to v Bruselu dost.

0/0
18.4.2015 10:51

A70n41t35o15n89i30n 29N89e16m29e44c 8271800961216

Stav nadrazi - mozno  cist v  idnes:

Na seznamu je třeba hlavní nádraží v Plzni, Hradci Králové, Mladé Boleslavi či Českých Budějovicích. „Ta budova je ve velmi špatném stavu. Byla postavena v roce 1908 a od té doby žádnou zásadní obnovou neprošla,“ upozorňuje primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda.

V podobné „kondici“ je mnoho českých železničních stanic, některá nádraží jsou skutečnými stanicemi hrůzy. Třeba to v Karlových Varech. Ohyzdnější bránu do nejslavnějšího lázeňského města v zemi si snad ani nelze představit.

0/0
18.4.2015 10:58

P30a97v67e49l 98Ř13a18p64e28k 7152896369595

Když už, tak radši ty peníze dejme do železnice. Moderní železnice má budoucnost, kanál je paskvil.

0/0
18.4.2015 10:35

L84a53d35i91s96l12a22v 20P26r30o66t54i77v64a 7136326144244

Jó pánové, komu PánBůh úřad, tomu i rozum. Máme nového FracJosefa, ale přesto si myslím, že i on byl chytřejší !!!!!!

+1/0
18.4.2015 9:58

J63e13n31d24a 77K71r86á72s41a 1629756168

To byli všechny hlavy státu ;-)

0/0
16.5.2015 16:52

T98o98m92á68š 15Z61e93m51a29n 3775848114135

Stačí se podívat na konkurenční kanál Dunaj-Rýn, který mimochodem využívá daleko větší řeky než je Morava a Labe, a uvidíte jasně, že Zemanál nemá šanci na jiné než rekreační využití..

+1/0
18.4.2015 9:39

B77o11h93u31m48i15r 42M23a90l36ý 6322376707752

No než abych zde plácal nějaké hlouposti tak si počkám až vyjde ta studie. Ale proti kanálu osobně nic nemám, nejde totiž jen o nákladní provoz. Možnost sportu, turistiky a o zemědělství a o jistou zaměstnanost už i při výstavbě. (Hitler aby dal lidem práci tak stavěl dálnice).  Ale jak jsem již napsal nemám potřebu zde dělat že tomu rozumím a že jsem nejchytřejší, počkám si.

+1/−1
18.4.2015 9:22

P62a14v34e69l 58Ř43a19p30e66k 7602196589505

Práci můžete dál lidem i tím, že budou neustále vykopávat díry a zase je zasypávat. Problém je, že tím nic rozumného nevznikne a ty lidské zdroje budou chybět jinde.

0/0
18.4.2015 10:37

B37o62h94u84m28i30r 20M98a69l92ý 6512926577432

Z mého příspěvku jste si vybral pouze to na co si myslíte že můžete jednoduše odpovědět.

0/0
18.4.2015 12:19

K91r18y72š70t40o44f 85L40a46n93í18k 1359670925575

uzitecnejsi by bylo treba uklizet ulice

0/0
18.4.2015 14:29

R44a42d22i88m 63P14o60l95á50š14e17k 9596753919219

Hm, skoro by se dalo říct, co Čech a Moravák, to odborník na kanál DOL. ;-D;-D;-D A na to, jak to tady bude, až bude DOL vystavěn.

To vám nedochází, vy hlupáci, že tu stavbu v první řadě blokuje a sabotuje Hamburská, Amsterdamská, Rýnská a další lobby, která nyní rýžuje ze zámořské dopravy pro Evropu přes tyto západoevropské přístavy a navazující říční dopravu? Zprovozněním DOl a navazujícími úpravami dolního a středního toku Dunaje a Odry, které by plavbu usnadnily a zlevnily by v podstatě zmizel důvod, proč by zboží převážené lodní námořní a říční dopravou pro Českou republiku, Polsko , Slovensko a částečně státy Balkánu mělo jít přes západní Evropu. A příslušné přístavy, spediční firmy a další měly za jeho dopravu inkasovat.

DOl minimálně do vypracování podrobné studie proveditelnosti a úvodních projektů je velká neznámá. Nedá se vůbec určit, jak moc bude prospěšný anebo nebude. Nedá se určit, jak moc bude či nebude chybět voda v nejvýše položených partiích kanálu. Minimálně do doby, pokud nebude určeno, jakým způsobem a z jaké dálky se bude voda pro tento kanál sbírat.

+1/−1
18.4.2015 7:52

P81e76t11r 98N27o22v92o89t77n24y 3649962269102

Co je to za nesmysl s tim Polskem, Slovenskem a Balkanem? Tam může jit už dnes zboží jinudy nezavisle na tomto kanále.

0/0
18.4.2015 8:26

M76i91l61a26n 51H35l59a39d14k92ý 8382418210

Vážně ? A co po tom kanálu budete dopravovat ? Když vše se dnes dopravuje na rychlost ? Díky tomu se už ani železice nepoužívá. A vodu tam budete čerpat z moře ? protože podle studíí hydrometeorolgů bude u nás za 20 nedostatek vody. Když už chce někda stavět novou "hladovou zeď", ať staví aspoň něco užitečného ...

+1/0
18.4.2015 9:51

R31a66d33i83m 19P47o34l22á40š34e68k 9756443509529

Neříkají náhodou hydrometeorologé taky, že ze 20 let u nás současně budou povodně? Normální i bleskové?

Co pak bude lepší? Tu vodu pustit meliorovanými a napřímenými vodními toky pryč nebo aspoň část zachytit v nádržích a zdymadlech kanálu DOL?

Jinak kamióny se u nás dopravuje všechno proto, protože do ceny silniční dopravy ještě nejsou zahrnuty všechny externality. Konkrétně třeba zabraný prostor, který je mnohem větší než prostor, který zaujímá železnice nebo třeba vznik prašnosti.

Až se to všechno do ceny silniční dopravy zahrne, rázem bude železnice výhodnější. A lodní doprava si taky najde zakázky.

0/0
18.4.2015 15:04

J43i74ř98í 17K44o95c73u21r55e43k 6335664615528

Víte jak vypadá námořní loď? https://www.youtube.com/watch?v=Fb6hY_tZMI0

Si myslíte, že s tím dojedou do rumunských přístavů a tam to složí na dvě stokvy říčních bárek které ten náklad povezou rychlostí 10-12 km/h?

To se na to můžou rovnou vybodnout a poslat to z číny vlakem rovnou, což se děje.

Ale si jsou to blbci - určitě by se jim vyplaitlo to v Bulharském přístavu přeložit na řeku a vydat se "přímou" cestou na průplav Dunaj-Mohan Rýn, který zeje prázdnotou. Je to jen nějakých 2500 km při výše uvedené rychlosti asi 10 dnů plavby.

Ale "ušetřili" by. 200 říčních lodí "určitě" spotřebuje méně paliva než jeden SuezMax.

0/0
18.4.2015 17:11

P72e17t69r 84R10ů71ž32i54č39k54a 8582903873456

Jsem pro kanál DOL. a doufám, že se snad dožiji alespoň zahájení stavby. Na kanálu DOL není nic megalomanského. V západní Evropě plavební kanály mají tradici. Lodní vnitrozemskou dopravu tam nevytlačila ani železnice ani dálnice. Bude to rozhodně velká pomoc dalšímu ekonomickému rozvoji České republiky.

+2/−4
18.4.2015 7:01

O66l92d49ř16i83c16h 94P38o93p31j96u25k 1571549765491

Tradiční je spíše zemanovo bláznovství. Přečti si taky něco o tom, jak dlouho to tam stavěli a co si o tom myslí teď.

+2/0
18.4.2015 7:50

N67i26c97o89l44e 78O29l88e44j53n57i52k18o37v53a 6616938267810

ano, neni vetsi priority v oblasti DI nez kanal Zeman. Bem vyhazoval desitky milionu za studie Prahy olympijske, Zeman se nechce nechat zahanbit, neskutecne :-)EUR^

+2/0
18.4.2015 1:06

O54n56d43r23e48j 87S83i23d77o76n 6884686761272

Az ministerstvo tech 25M uvolni, at nezapomenou splachnout.

+6/0
18.4.2015 1:01

P76a50v94e58l 71S15ý86k16o93r49a 7727532177291

V té době to smysl mělo. Byli jsme průmyslová velmoc. [>-]  Co chcete dopravovat dnes ?  Uhlí, písek, ocel, odlitky, ....

Podívejte se, kolika násobně klesla železniční doprava;-€

Již nejsme průmyslový stát.  není co dopravovat loděmi.

+2/0
17.4.2015 23:51





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.