Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Zemanův“ kanál Dunaj-Odra-Labe se vrací do hry. Zadá se studie

Ministerstvo dopravy oživuje plány na stavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe, jehož velkým příznivcem je prezident Miloš Zeman. Naopak řada odborníků se staví proti projektu, který označují za megalomanský. Resort se chystá vypsat výběrové řízení na studii proveditelnosti za 25 milionů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R58a93d67o88m49í54r 54P25e18š58o84r78n13a 3359616669956

I kdybys blázna ubil holí nastokrát, stejně by k rozumu nedospěl. Tak podobně je to i s  naším panem prezidentem, pokud jde o DOL. studii kanálu.

Naši akademici mají v této věci naprostou pravdu v předchozím článku a já také jako oni s tímto nápadem našeho pana prezidenta nesouhlasím.

:-/Rv

+1/0
15.5.2015 22:57

M27i34r58o72s53l32a67v 86L18o53s 4167397916364

Koliktá to už bude studie. Zase se rozdají peníze kamarádům a založí  se to do šuplíku. Rozumnější a reálnější mi připadá realizace propojení Hodonín Dunaj.

0/0
30.4.2015 17:57

K30a97r93e50l 95M82l24č59o84u75š58e79k 8900528565510

Pokud to nebude stavět stejná firma, jako tunel Blanka, tak bych do toho šel. Kdybychom tam zaměstnali kopáče z našeho národního etnika, tak klidně 100 roků by bylo, co dělat.

0/0
29.4.2015 15:51
Foto

D43a38v65i73d 61K31r47á34s85e49n44s31k62ý 7467110197

Proboha začněte konečně stavět vysokorychlostní tratě (VRT) v evropských parametrech, než tady ten nesmysl vedený přes hlavní evropské rozvodí. Nesrovnávejte naši krajinu s Holandskem.

+1/0
19.4.2015 11:56

J78i65ř57í 57K15o41c20u69r23e12k 6735724955948

Jsu pro. Uvolní se kapacita stávajích tratí pro nákladní dopravu. Jim Vmax 120 km/h naprosto vyhovuje, takže těch koridorových 135-160 dle poloměru oblouku je jen mírně naddimenzovaných. Náklad stejně obloukem nemůže tak rychle jako osobní vlak.

Motorák 810 na koridoru je peklo! Radši autobus na silnic navíc, když bude prostor pro náklaní vlak se 30 kontejnery, které nepojedou kamionem.

0/0
19.4.2015 13:00

P51a76v43e60l 11K72r11ů35t62a 9680757558257

A pak poručíme větru, dešti.

0/0
18.4.2015 19:24

M20i42r78o37s32l38a57v 70Z22i85k98m93u37n95d 7559133484283

Podle mého názoru je smysluplné propojení jihu se severem, tj. Dunaj x Odra, který by byl veden relativní rovinou bez nutnosti překonávání velkých výškových rozdílů ... To Labe je moc daleko ...

+2/0
18.4.2015 18:05

J73i61ř88í 53K91o54c28u84r98e46k 6775394935878

Z Ostravy na rozvodí je to 100 metrů výškový rozdíl. Velmi relativní rovina. Je to 4x víc než v Panamě. Jezero Gatún je 26 metrů nad mořem.

0/0
19.4.2015 13:05

J38i85ř94í 59K79o33c46u50r67e47k 6805634575618

A ještě bych dodal, že místí geologcké podmínky nejsou zrovna příznivé. Myslím, že Vám je známo, jaké problémy způsobuje stále ještě nestabilizovaný sesuv půdy nad tratí. A případná stavba průplavu se potká se stejnými problémy.

0/0
19.4.2015 13:21

J17i44ř14í 79K58o30c56u81r63e30k 6875854825138

Pokud už by se měla cesta zboží do evropy zkracovat, tak by se dala postavit železniční trať od Jadranu přes Slovinsko a tam rozdělit do Rakouska přes Alpy a přes Maďarsko a Slovensko. Nejlépe dvoukolejná. Z vyteženého materiálu (bude to jeden tunel za druhým) postavit u Rijeky umělý ostrov s přístavem, podobně jako to udělali v Číne: https://www.youtube.com/watch?v=exMYo_l7Cy4

Tohle zkrátí dobu přepravy zboží do Německa a střední Evropy o 3-4 dny. Narozdíl od DOLu. Ale vydá to jako mnohem větší kravina.

0/0
18.4.2015 17:27

J53i57ř33í 43K55o14c15u97r20e60k 6535674945368

PS: Rakušané z nějakého důvodu staví druhou kolej na trati mezi městy Bischofshofen a Villach. Z Koperu jezdí jeden vlak za druhým a to je malý přístav.

+2/0
18.4.2015 17:36

M20i31r16o21s89l70a32v 90Z11i72k59m45u67n80d 7149403394913

A taková trať snad neexistuje ... ? Z Koperu jezdí přímé vlaky nejen do Česka ale až  do Polska (Koper - Lublaň -  Maribor - Graz - Břeclav). Ve Slovinsku (Slovensku) se elektrifikuje trať z Pragerska do Hodoše v návaznosti na síť maďarských železnic ...

+2/0
18.4.2015 18:01

R46a63d46e23k 88J56a30n11a57t12a 9455936294152

Trať pochopitelně existuje, ale není v celé délce dvoukolejná. Prostě kapacita je to, co evropské železniční síti stále chybí.

0/0
18.4.2015 19:41

J61i61ř54í 52K97o81c74u91r42e30k 6665314695958

Vždyť snad přece píšu, že z Koperu jezdí vlaky, tak asi vím, že tam železnice je. Jenže jaká? Ano mohli bychom napsat, že z Jihlavy do Budějovic přece železnice vede, takže problém je vyřešen. A od zítra tam může jezdit 20 párů kontejerových vlaků délky 600 metrů rychlostí 90-120 km/h.

Když jsem psal o nové trati z nového přístavu, tak jsem _neměl_ na mysli jedkokolejku s vmax 40-70 km/h a prudkými stoupáními, aby železniční dopravce musel na desetinu trasy z přístavu do německa zapřahat dvě lokomotivy navíc.

Ale možná jsou v USA blbci, když staví třetí kolej, aby získali vyšší kapacitu trati, aby převezli zboží z přístavu do vnitrozemí. Měli se smířit s tím, že jednokolejka už tam je a nestavět ani tu druhou. http://www.trainmaster.ch/X-cajon-01.htm

0/0
19.4.2015 12:57

J68i46ř26í 16K29o23c75u58r72e73k 6175264635698

A jak je na tom německý Dunaj-Mohan-Rýn? Je přetížený dopravou podobně jako starý panamský, že je potřeba hedat další přepravní kapacitu? Stejěn jako se staví nové plavební komory a rozšiřuje panamský.

Ano - Ne. To je rozhodující. Pokud po daném typu dopravy není poptávka ani tam, kde nabídka již existuje, těžko se bude generovat poptávka tam, kde nabídka není. Leda že by EU nařídila kvóty na přepravu lodí - nejméně tolik a tolik ...

Bude to stát fůru peněz. A pokud se bude muset provoz dotovat, že si to nevydělá ani na údržbu, tak to bude stát ranec. Tunel s OZE snad stačil ne?

0/0
18.4.2015 17:17

J68a73n 87F65r78o39l39í15k 6296580875404

Tunel s OZE byl Paroubkův. Teď tu máme jinou sqadru a ta chce také vydělávat.

0/0
19.4.2015 11:44

K19r70y70š14t92o32f 34L59a14n88í65k 1289870105905

EU to zaplati i kdyz s tim nepocita? tak hlavne, ze v tom mame jasno.

+2/0
18.4.2015 14:31

M85i12r80o78s89l65a20v 32S72u55c77h65y 5900669380400

Vodní kanál je skvělá věc - tedy pokud funguje. Fungovat, znamená, že po něm budou plout plně naložené lodě - jedním i druhým směrem. Můžeme to zaručit? Pokud ne, je jakákoliv studie zbytečná. Naše republika má jednu z nejhustších železničních sítí na světě, železniční přeprava ale stále klesá. Vše se vozí po silnici. Kdysi jsme ve firmě udělali praktické srovnání silniční a železniční přepravy. Ta železniční byla 2x dražší, 4x pomalejší a zboží nakonec dorazilo poškozené. Jak v tomhle srovnání asi obstojí lodní doprava?

+2/0
18.4.2015 12:02

B96o56h41u81m65i86r 11M69a24l93ý 6382206637842

Poněkud zjednodušujete. Kanál může mít i více využití než jenom dopravu nějakého materiálu.

0/−1
18.4.2015 12:13

J32a46n 90Š39k48r29a26b77á18n50e53k 7595480408462

jaká další využití vidíte? napadá mě jen turismus.. ale popravdě tam ten přínos není zas tak velký (srovnejme se zeměmi které "kanály" již mají).

+1/0
18.4.2015 12:17

R53a68d67i47m 59P35o31l41á67š18e29k 9246783199759

Konkrétně DOl bude na našem území potřebovat spoustu zásobních vodních nádrží a ty bude možné včetně zdymadel snadno a levně upravit na přečerpávací vodní elektrárny. Takže vznikne dost velká kapacita , možná až jednotky tisíc megawat, pro vyrovnávání nepravidelné produkce fotovoltaické a větrníkové elektřiny. Případně pro produkci špičkové elektřiny, kterou lze prodávat za deseti i stonásobky cen běžné elektřiny.

0/0
18.4.2015 15:08

T71o80m21á18š 69Z54e29m98a37n 3895218794775

Jo, ale to se nesnese s činností zdymadel.

0/0
18.4.2015 18:39

R32a41d22i36m 62P38o77l49á69š51e26k 9356963249599

Nesnese a snese, záleží na vodní kapacitě a na využití. Přebytečná elektřina klidně může být za silného provozu použita na přečerpávání vody čistě jen kvůli funkci zdymadel. Stejně tak jako můžou ke kanálu patřit akumulační vodní nádrže mimo kanál.

Všechno záleží na konkrétních detailech provedení kanálu. A na tom, jak se v dalších destiletích bude potřeba dopravy v Evropě vyvíjet, respektive jak moc nahoru bude stoupat ekonomika.

Kde to dnes vypadá , že kanálem by jela jedna loď třeba za týden, může za 40 let, 20 let po dostavení kanálu, plout klidně jedna loď každou hodinu.

Je to totéž, jako by někdo kolem roku 1830 usuzoval z dopravní kapacity a vytíženosti dálkových formanů jezdících s koňmi, že na trati Ostrava, Břeclav, Vídeň, Budapešť, Bělehrad   nebude nikdy jezdit víc nákladních vlaků než 1 - 2 za měsíc.;-D

0/0
19.4.2015 8:07

M70i39r98o12s97l98a74v 81S77u36c31h75y 5970489670200

Znovu opakuji, ten kanál je skvělá myšlenka. Myšlenka akumulačních přečerpávacích nádrží je silný argument. Ale jsme v Čechách. Každý kilometr dálnic slavíme jako obrovský úspěch, slovo tunel zcela bezpečně získává hodně negativní zabarvení. Co státní projekt, to problém s korupcí. Proto se mohu pouze domnívat, že "zpracování studie" není ničím jiným než dobrým kšeftem pro nějaké kamarádíčky.

Bez výrazné a dopředu garantované finanční podpory z EU projekt takového rozsahu nemá šanci. Bez jednoznačné a průzračně čisté legislativy to také nepůjde. (Známe, jak se soudně napadá jedno rozhodnutí za druhým, jelikož si legislativa v mnohém protiřečí.) A nakonec, bez evropské dohody o upřednostňování vodních cest, ten kanál nebude využit. Vodní cesta je výrazně pomalejší než silniční doprava, navíc ji prodražuje nutná překládka. Co bude speditéry motivovat k využívání vodní cesty?

0/0
19.4.2015 13:24

M69i24r51o62s45l76a17v 86S26u79c96h31y 5210699910440

To je pravda. Kanál ale někdo musí zaplatit - a to může jen a pouze přeprava zboží.

0/0
18.4.2015 19:38

A57n14t49o65n59í21n 77Z79e32l66e40n58ý 2354173111506

V titulku se objeví „Zeman“ a u spousty diskutérů zafunguje podmíněný reflex.

+4/0
18.4.2015 11:43

J31e82n15d64a 82K72r96á35s62a 1919246818

A kdo  za to může? 8-o

0/0
16.5.2015 7:18

M29a76r59t66i66n 38Ž40e50l44i28n53s20k12ý 9728819229192

Hm ..., I.P.Pavlov? ;-D

+1/0
16.5.2015 16:48

A75n38t90o71n95i79n 89N86e85m79e73c 7408523401950

Stav nadrazi:

Na seznamu je třeba hlavní nádraží v Plzni, Hradci Králové, Mladé Boleslavi či Českých Budějovicích. „Ta budova je ve velmi špatném stavu. Byla postavena v roce 1908 a od té doby žádnou zásadní obnovou neprošla,“ upozorňuje primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda.

V podobné „kondici“ je mnoho českých železničních stanic, některá nádraží jsou skutečnými stanicemi hrůzy. Třeba to v Karlových Varech. Ohyzdnější bránu do nejslavnějšího lázeňského města v zemi si snad ani nelze představit.

+1/0
18.4.2015 10:59
Foto

M29i63l97a13n 89K80o90m68e77r70s 3107851649610

A v Teplicích !;-O

+1/0
18.4.2015 17:31

A53n80t10o24n22i52n 25N84e90m56e79c 7788763781520

Proc opravovat silnice a zeleznici?

Penize je mozno dat i do kanalu a presunu nadrazi.

Zacneme v  Brne za 30 miliard a budeme pokracovat v dalsich mestech,

 jakmile si mistni podnikavci a politici koupi novbe pozemky - hned tam presuneme nejaka nadrazi.

Tak bude dost prace pro vsechny a pro nektere vyvolene i najake ty milardy navic.

Snad to ta nenavidena EU pomuze zafinancovat, hloupi jsou na to v Bruselu dost.

0/0
18.4.2015 10:51

A59n75t13o74n22i24n 81N19e83m18e29c 7948473311930

Stav nadrazi - mozno  cist v  idnes:

Na seznamu je třeba hlavní nádraží v Plzni, Hradci Králové, Mladé Boleslavi či Českých Budějovicích. „Ta budova je ve velmi špatném stavu. Byla postavena v roce 1908 a od té doby žádnou zásadní obnovou neprošla,“ upozorňuje primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda.

V podobné „kondici“ je mnoho českých železničních stanic, některá nádraží jsou skutečnými stanicemi hrůzy. Třeba to v Karlových Varech. Ohyzdnější bránu do nejslavnějšího lázeňského města v zemi si snad ani nelze představit.

0/0
18.4.2015 10:58

P35a79v13e32l 34Ř35a92p40e38k 7272526149785

Když už, tak radši ty peníze dejme do železnice. Moderní železnice má budoucnost, kanál je paskvil.

0/0
18.4.2015 10:35

L17a55d19i11s23l88a35v 20P33r82o88t48i39v97a 7896406134334

Jó pánové, komu PánBůh úřad, tomu i rozum. Máme nového FracJosefa, ale přesto si myslím, že i on byl chytřejší !!!!!!

+1/0
18.4.2015 9:58

J30e46n68d62a 54K97r73á56s27a 1349826728

To byli všechny hlavy státu ;-)

0/0
16.5.2015 16:52

T46o94m70á77š 40Z76e61m20a92n 3345428674255

Stačí se podívat na konkurenční kanál Dunaj-Rýn, který mimochodem využívá daleko větší řeky než je Morava a Labe, a uvidíte jasně, že Zemanál nemá šanci na jiné než rekreační využití..

+1/0
18.4.2015 9:39

B56o30h42u85m94i93r 49M97a23l29ý 6822416487922

No než abych zde plácal nějaké hlouposti tak si počkám až vyjde ta studie. Ale proti kanálu osobně nic nemám, nejde totiž jen o nákladní provoz. Možnost sportu, turistiky a o zemědělství a o jistou zaměstnanost už i při výstavbě. (Hitler aby dal lidem práci tak stavěl dálnice).  Ale jak jsem již napsal nemám potřebu zde dělat že tomu rozumím a že jsem nejchytřejší, počkám si.

+1/−1
18.4.2015 9:22

P63a13v49e41l 18Ř84a50p19e51k 7532686309595

Práci můžete dál lidem i tím, že budou neustále vykopávat díry a zase je zasypávat. Problém je, že tím nic rozumného nevznikne a ty lidské zdroje budou chybět jinde.

0/0
18.4.2015 10:37

B62o51h22u36m22i35r 93M39a51l53ý 6232406387872

Z mého příspěvku jste si vybral pouze to na co si myslíte že můžete jednoduše odpovědět.

0/0
18.4.2015 12:19

K32r48y80š51t93o97f 38L67a56n89í84k 1109590395155

uzitecnejsi by bylo treba uklizet ulice

0/0
18.4.2015 14:29

R20a89d42i36m 72P89o44l71á16š55e29k 9226983349609

Hm, skoro by se dalo říct, co Čech a Moravák, to odborník na kanál DOL. ;-D;-D;-D A na to, jak to tady bude, až bude DOL vystavěn.

To vám nedochází, vy hlupáci, že tu stavbu v první řadě blokuje a sabotuje Hamburská, Amsterdamská, Rýnská a další lobby, která nyní rýžuje ze zámořské dopravy pro Evropu přes tyto západoevropské přístavy a navazující říční dopravu? Zprovozněním DOl a navazujícími úpravami dolního a středního toku Dunaje a Odry, které by plavbu usnadnily a zlevnily by v podstatě zmizel důvod, proč by zboží převážené lodní námořní a říční dopravou pro Českou republiku, Polsko , Slovensko a částečně státy Balkánu mělo jít přes západní Evropu. A příslušné přístavy, spediční firmy a další měly za jeho dopravu inkasovat.

DOl minimálně do vypracování podrobné studie proveditelnosti a úvodních projektů je velká neznámá. Nedá se vůbec určit, jak moc bude prospěšný anebo nebude. Nedá se určit, jak moc bude či nebude chybět voda v nejvýše položených partiích kanálu. Minimálně do doby, pokud nebude určeno, jakým způsobem a z jaké dálky se bude voda pro tento kanál sbírat.

+1/−1
18.4.2015 7:52

P94e27t76r 56N62o86v13o71t26n36y 3609342829652

Co je to za nesmysl s tim Polskem, Slovenskem a Balkanem? Tam může jit už dnes zboží jinudy nezavisle na tomto kanále.

0/0
18.4.2015 8:26

M46i37l34a43n 10H45l42a33d96k11ý 8242428140

Vážně ? A co po tom kanálu budete dopravovat ? Když vše se dnes dopravuje na rychlost ? Díky tomu se už ani železice nepoužívá. A vodu tam budete čerpat z moře ? protože podle studíí hydrometeorolgů bude u nás za 20 nedostatek vody. Když už chce někda stavět novou "hladovou zeď", ať staví aspoň něco užitečného ...

+1/0
18.4.2015 9:51

R18a44d47i78m 25P68o32l38á88š82e81k 9826523339869

Neříkají náhodou hydrometeorologé taky, že ze 20 let u nás současně budou povodně? Normální i bleskové?

Co pak bude lepší? Tu vodu pustit meliorovanými a napřímenými vodními toky pryč nebo aspoň část zachytit v nádržích a zdymadlech kanálu DOL?

Jinak kamióny se u nás dopravuje všechno proto, protože do ceny silniční dopravy ještě nejsou zahrnuty všechny externality. Konkrétně třeba zabraný prostor, který je mnohem větší než prostor, který zaujímá železnice nebo třeba vznik prašnosti.

Až se to všechno do ceny silniční dopravy zahrne, rázem bude železnice výhodnější. A lodní doprava si taky najde zakázky.

0/0
18.4.2015 15:04

J69i19ř46í 38K19o88c50u19r91e86k 6655334255618

Víte jak vypadá námořní loď? https://www.youtube.com/watch?v=Fb6hY_tZMI0

Si myslíte, že s tím dojedou do rumunských přístavů a tam to složí na dvě stokvy říčních bárek které ten náklad povezou rychlostí 10-12 km/h?

To se na to můžou rovnou vybodnout a poslat to z číny vlakem rovnou, což se děje.

Ale si jsou to blbci - určitě by se jim vyplaitlo to v Bulharském přístavu přeložit na řeku a vydat se "přímou" cestou na průplav Dunaj-Mohan Rýn, který zeje prázdnotou. Je to jen nějakých 2500 km při výše uvedené rychlosti asi 10 dnů plavby.

Ale "ušetřili" by. 200 říčních lodí "určitě" spotřebuje méně paliva než jeden SuezMax.

0/0
18.4.2015 17:11

P93e79t54r 47R53ů98ž63i81č87k81a 8192243433176

Jsem pro kanál DOL. a doufám, že se snad dožiji alespoň zahájení stavby. Na kanálu DOL není nic megalomanského. V západní Evropě plavební kanály mají tradici. Lodní vnitrozemskou dopravu tam nevytlačila ani železnice ani dálnice. Bude to rozhodně velká pomoc dalšímu ekonomickému rozvoji České republiky.

+2/−4
18.4.2015 7:01

O47l51d60ř27i91c19h 46P36o91p76j13u93k 1281939375861

Tradiční je spíše zemanovo bláznovství. Přečti si taky něco o tom, jak dlouho to tam stavěli a co si o tom myslí teď.

+2/0
18.4.2015 7:50

N37i12c97o23l36e 87O12l37e15j78n86i16k37o58v55a 6106748177120

ano, neni vetsi priority v oblasti DI nez kanal Zeman. Bem vyhazoval desitky milionu za studie Prahy olympijske, Zeman se nechce nechat zahanbit, neskutecne :-)EUR^

+2/0
18.4.2015 1:06

O53n45d14r16e33j 52S57i52d62o70n 6504146441862

Az ministerstvo tech 25M uvolni, at nezapomenou splachnout.

+6/0
18.4.2015 1:01

P59a94v80e21l 45S93ý21k62o58r88a 7867402587301

V té době to smysl mělo. Byli jsme průmyslová velmoc. [>-]  Co chcete dopravovat dnes ?  Uhlí, písek, ocel, odlitky, ....

Podívejte se, kolika násobně klesla železniční doprava;-€

Již nejsme průmyslový stát.  není co dopravovat loděmi.

+2/0
17.4.2015 23:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.