Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

České dráhy hlásí návrat do zisku, dluhy narostly o pět miliard

Hlavní byznys Českých drah, železniční osobní doprava, přestává být tak ztrátová. Státní železniční dopravce v tomto segmentu loni snížil ztrátu. Z více než dvou miliard klesla na 865 milionů korun, celá skupina se dostala do zisku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J46i64ř68í 60V23o28t78o76u56p52a52l 6747729535374

O pět miliard zaťali hloub sekyru a bez započtení úroků jsou v zisku? Kdyby měli úrok jen ve výši 1% pak z 36 miliard je to 360 milionů. To znamená 36 milionů na každého občana ČR. Za ty peníze by se každý mohl půl roku válet u moře a druhy půlrok v Alpách. A ještě by mu zbylo.  Tomu říkám hospodaření.

+1/−4
1.5.2015 9:16

L90a78d45i33s42l72a55v 57S62o49k14o83l 1180232585152

? Úroky jsou miliarda. Jakých x miliónů na hlavu?

0/0
1.5.2015 10:04

R68a86d89e12k 46J24a24n86a80t39a 9155826624622

"36 milionů na každého občana ČR."

Chlape, šest nul sem, šest nul tam?

+2/0
1.5.2015 10:53

R93o17m28a66n 55J54e80s22c81h46k90e 9178155217185

Ať počítám jak počítám na jednoho člověka u nás to dělá 36 Kč.

+1/0
1.5.2015 19:15

T44o69m 62J96u46r83e87č82k51a 6895762635585

K tomu dluhu - viz text na ct24.cz:

"Celkové zadlužení skupiny České dráhy pak nadále roste. Zatímco v roce 2013 činil konsolidovaný dluh 34,6 miliardy, loni už to bylo 36,8 miliardy. Na České dráhy z toho připadá více než 31 miliard korun, zbylých pět miliard jsou dluhy ČD Cargo. Čistý dluh je však podle mluvčího drah Radka Joklíka nižší, protože čtyři miliardy korun pocházející mimo jiné z loňské podzimní emise dluhopisů dopravce stále nevyužil a drží je na bankovních účtech."

0/0
30.4.2015 19:14

J52a13n 67L71a94k98o54m96ý 7641515675134

Ztráta téměř miliarda a když přijdou o lokálky na jihu Čech, tak se chtějí bránit co to jde a řvou do médii něco o péči řádného hospodáře. Jak může řádný hospodář skončit se ztrátou skoro miliardy korun

+3/−1
30.4.2015 13:42

T34o55m14a52s 21A39u18g13u77s46t69y51n 6847256781160

Protože hlavním cílem a.s. není vytvářet zisk, ale zajišťovat dopravní obslužnost

+2/−3
30.4.2015 14:30

M34a76r75t78i90n 32Š68u78l78c 2287219160665

A já jsem si doteď myslel, že zajištění ZDO mají na starosti stát a kraje a najímají si na to dopravce, který pouze jezdí a bere za to peníze k pokrytí prokazatelné ztráty a tím pádem i k vytvoření zisku...;-D

+8/0
30.4.2015 14:33

J21i79ř27í 94V93o22t37o82u39p39a59l 6677609795164

Není účelem vytvářet zisk. Účelem je zajistit pár vyvoleným lehké živobytí.

+1/−1
1.5.2015 9:18

B42o25r85i79s 29P47o71u87z74a88r 5228128855347

Tak zisk stoupnul na necelou miliardu a dluh se zvýšil o 5 miliard ? Tomu říkají úspěch ? Asi jsem blbej,ale takovémuto účetnictví tedy nerozumím ...

Vlastně tak trochu ano - nejde o nic jiného,než aby si management mohl opět rozdělit milionové prebendy ...

+2/−4
30.4.2015 12:59

R73a91d27e12k 46J66a66n51a55t90a 9125516324942

Ano, účetnictví nerozumíte. Viz níže, nejste první s tímto "objevem".

+1/−1
30.4.2015 13:01

B46o26r20i40s 51P62o46u62z42a41r 5858288485907

Ano - účetnictví jsem nikdy nestudoval.Kupodivu jsem se nikdy nezadlužil.Řekl bych,že díky těm,co účetnictví rozumí,jsou státy jako např. Řecko - v neřešitelných dluzích. Opravdu by mě zajímalo,kdo by firmě přistoupil na restrukturalizaci dluhu,kdyby se ukázalo,že se dluh neustále zvyšuje. Jenom stát . A dluh státu se zvyšuje - pořád. Takže si myslím,že máte tak trochu Paroubkovský pohled na věc  --  "Zdroje jsou " - že ?

+1/−1
30.4.2015 13:09

R52a16d81e20k 50J57a64n46a41t64a 9245226494892

Nesrovnáváte snad ČD s Řeckem, že ne?

Dluh ČD je dán zejména investicemi do vozového parku, tj. základního výrobního prostředku. Tyto investice se projevily významným snížením jeho průměrného stáří. Došlo tak ke snížení vnitřniho dluhu (kterým přiliš staré výrobní prostředky jsou) a zároveň také ke zvýšení hodnoty majetku (o ta vozidla, protože jsou nová).

Přirovnal bych to k rozdílu mezi továrnou, která je rekonstrovaná (na úvěr), má nové stroje, a továrnou, která sice nemá dluhy (hurá!), ale je na spadnutí a stroje poruchové. Která na tom je do budoucna lépe?

Mimochodem, ČD mají rating Baa3, Řecko Caa2, tedy o 8 stupňů níže.

+8/−1
30.4.2015 13:24

M68i94l76o76š 25H76o50l58e77č80e59k 7330871219594

Začínáte mě bavit ;-) o tom nemáte páru, jen víte, že je to celý určitě podvod

0/0
30.4.2015 13:37

M85i25l28o27š 74H98o49l18e91č11e73k 7390981839544

To bylo na Borise

0/0
30.4.2015 13:38

B25o39r23i55s 92P47o64u18z12a71r 5498938375107

Musím říci,že mě nikterak neirituje,když se můj účet baví pan Holeček.Zřejmě to bude jen do té doby,než mu secvakne,že management drah se baví na účet nás všech - tedy i na účet pana Holečka.

Většinou to neznám z vlastní zkušenosti ( tedy vyjma německých a rakouských drah),ale když si člověk uvědomí,že v těch zemích,kde nevymýšlejí všelijaké funkce a la drážní ombudsman pro vysloužilé ředitele ZOO,nebo kde by odstoupivšiho ředitele ani nenapadlo si za pár měsíců ve funkci,nárokovat neuvěřitelné benefity - tak v některých těchto zemích už jezdí vlaky třeba 450km/hod,interiér vagonů se s těma našema fluskama nedá už vůbec srovnat,nemluvě o chování personálu,čistotě na nádražích atp.

0/0
30.4.2015 14:26

M60a27r69t53i86n 55N48o95v94o73t90n29ý 3856846751504

Tak a teď si ještě zjistěte dvě věci:

1) Kolikrát více v Německu stát platí DB za 1km

2) Kdo má na starosti koleje (tedy i případnou stavbu VRT). Malá nápověda ČD to nejsou.

+3/0
30.4.2015 14:35

M46i50l73o32š 65H29o19l42e27č21e31k 7170251559344

Mně to je jasné. Já vám jen odpovídám a snažím se vysvětlit, že jde udělat dluh a zisk a jak to funguje a že to nemusí být podvod ani eskamoterstvi. Navíc CD v účtu vykazují ztráta, "ziskovy" jsou jen když nezapoctou hromadu podstatných nákladů. Ten zisk jak uvádějí se označuje EBITDA, normálně se to používá, na tom nic špatného není, jen je třeba vědět, co to přesně znamená. Pak je to užitečný údaj z účetnictví, ale prezentovat to jako finální číslo je manipulace.

+1/0
30.4.2015 14:57

M15a21r18t40i83n 14Š84u22l37c 2167299440495

do budoucna by to bylo dobré, kdyby si osobní doprava ČD dokázala vydělat jak na provoz, tak na splátky úvěrů za nová vozidla a úroků a nemusela to sanovat nákladní dopravou nebo věřit, že elektřina a nafta budou i dál levnější...

0/0
30.4.2015 14:40

T63o73m 61J78u42r60e34č98k29a 6155442405185

Dluh se zvýšil o 5 miliard díky nákupu nových vozidel, které mají životnost minimálně 30 let. Tedy těch 5 miliard je třeba rozdělit na 30 dílů za každý rok. Tedy 166 milionů rok a tohle číslo si porovnejte s tím ročním ziskem. ;-)

+2/0
30.4.2015 13:25

P36a36v74e34l 41M79e49j49s85t17r77i53k 2914463617386

Trosku motate hrusky z jabkama. Pokud chcete mluvit o zivotnosti vlaku na tricet let pak musite pocitat s celkovym dluhem ktery se draham nedari umorovat ale stale se navysuje a to i bez nakupu novych vozidel. Pak musite rozpocitaat tech 36 miliard do triceti let plus pribyvajici uroky a pokud jim opet zdrazi elektrina a nafta tak jim nepomuze ani rozprodavani nemovitosti, ktere mely byt davno prevedeny na SZDC, takhle si akorat CD vylepsuji rozpocet na ukor statu a pripadne konkurence.

+1/−1
30.4.2015 13:35

T45o26m 45J84u68r77e53č59k51a 6745632305355

No koukám, že přes míchání ovoce jste tady odborníkem spíše vy...

0/0
30.4.2015 13:53

M85i16l72o10š 75H76o58l46e13č73e49k 7940981779654

Pavlova úvaha je zbytečně komplexní na vysvětlení toho, co jste chtěl vysvětlit. Já jsem Vás pochopil.

0/0
30.4.2015 14:25

M82i35l49o24š 72H69o82l87e98č54e48k 7570811259814

Příklad : dopravce si půjčí na náklaďák, tím mu vzroste dluh. Začne jezdit a vydělává, je plusu, čili má zisk. Větší než bez auta na dluh. Samozřejmě mu zůstává ten závazek z dluhu, který musí splatit, napíšu to nepřesně, z toho zisku.

+3/0
30.4.2015 13:30

M66a25r28t24i10n 11Š14u52l26c 2687129910425

no jenže ČD v osobní dopravě koupily nové vlaky, vzrostl jim dluh, jezdí s nimi, splácí dluh a nevydělávají a jsou ve ztrátě... v zisku jsou jen díky tomu že náhodou vydělává nákladní doprava a náhodou zlevnily vstupy... ale celkově to není v dlouhodobém horizontu zrovna nejzdravější...

0/0
30.4.2015 14:38

M52i94l89o68š 10H86o75l26e34č49e57k 7640121279734

Já jsem se jen snažil vysvětlit, že jde zvýšit zadlužení i zisk najednou, což zde někteří nechápou.

0/0
30.4.2015 15:10

M55a36r28t75i31n 31Š17u33l75c 2847779640785

Chápu to tedy správně, že když je osobní doprava ČD ve ztrátě a přitom na většině tratí jim stát či kraje dorovnávají prokazatelnou ztrátu a ceny ČD by měly být stanoveny tak, aby výsledek by přinejhorším na nule, tak vlastně jezdí ve veřejném závazku za podnákladové ceny? A nebo tu ztrátu dokážou vytvořit na komerčních linkách (Praha - Ostrava) a dorovnávají jí ze zisku z nákladní dopravy? Což by ovšem znamenalo, že jezdí za podnákladové ceny na komečních linkách...

+2/0
30.4.2015 12:38

P81e33t54r 69N77e49c45h13a63n78i57c94k48ý 7653416758700

"Ukazuje se, že se zákazníkům daří prodávat dražší jízdenky na delší vzdálenosti." - Já si nemůžu pomoct, ale ta věta mi zní divně, i když to v nějakých pravidlech asi bude obhájeno

0/0
30.4.2015 12:20

P58a96v82e39l 96S88o49b36o69t21k44a 5710244

ČD mají velikou budoucnost - poté, co se na dálnici v některých úsecích bude moci jezdit 150 km/h (reálně 180, protože prekročení do 30km/h mimo obec je jen za 2500Kč a 2 body)  budou všichni rozumní lidé jezdit vlakem.

0/0
30.4.2015 11:42

J83a31n 32K96o43b10ě94r86s85k62ý 1810706901573

ČD dluží 36 miliard, protože kupují nové vlaky. To by zase ti stejní co tady nadávají, nadávali že ČD jezdí se starými vlaky ;-D

+9/0
30.4.2015 10:52

M70i80l81o64š 74H57o14l36e80č80e48k 7840441149434

A kolik z těch 36 šlo na vlaky? ;-)

+1/0
30.4.2015 11:08

M17i38r10e40k 49Z94á36v71o51d31n41ý 7792837710448

To nevím. Otázkou je, kdy někdo vymyslí, že vlaky budou jezdit na vzduch :)

0/0
30.4.2015 11:28

M11a68r16t40i78n 54N86o55v69o23t19n56ý 3506516571584

Absolutní většina.

+2/0
30.4.2015 11:50

M65a89r52e78k 33O80p 9399513620443

Tak buďt oabsolutní částka, nebo většina. Spojení těch slov je stejně hloupě jako například "příšerně pěkné", "skoro určitě" apod

0/0
30.4.2015 13:17

M18a40r43t43i76n 30N63o46v78o78t78n13ý 3346876291824

No, myslím si, že absolutní většina lidí pochopila, jak to bylo myšleno, Ope.

+1/0
30.4.2015 14:33

J40o26s40e47f 84J30a92n72e74k 9887401928209

Takže v zisku jsou pouze díky levnější elektřině a naftě a vyšším úhradám od státu a krajů ;-D

+3/−1
30.4.2015 10:48

T30o39m64á76š 44P45o56l22á36č46e87k 8925145716770

Tomuhle jsem se musel vzdycky smat. Jak muzu byt v zisku, kdyz mam vetsi dluh ?. To jsem si na ten zisk pujcit ?Ani to nebudu cist.

+1/−9
30.4.2015 10:46

R79a61d64e63k 58J49a50n22a20t25a 9585876474702

Velice jednoduše. Víz níže. A hybaj zpátky do školy.

+2/−1
30.4.2015 10:52

M67i87l89o69š 35H58o49l24e35č89e51k 7720701139794

A já se musím smát vám :-D jste úplný finanční negramot

+6/−1
30.4.2015 10:54

B51o53r80i57s 24P91o23u33z75a44r 5698798275537

To spíš takoví,jako Vy jsou pěkní demagogové.Já tedy nejsem účetní,ale umím si spočítat svoje náklady. Když mám rozpůjčováno víc,než vydělám,tak jdu prostě do mínusu.Pokud tohle nechápete Vy,tak jste pouze ignorant a eskamotér,který neumí nic jiného,než různé účetní machinace a ekvilibristiky.jenomže tyhle účetní čachry žádný reálný zisk nevygenerují ...

+1/−1
30.4.2015 13:04

M61i85l57o18š 50H67o58l97e33č77e23k 7380651359744

:-D v jádru máte pravdu s tím , když neutahnu dluhy, tak je to špatný. Ale když si půjčím na podnikání a to mi funguje, tak si zvětšim dluh i zisk z něho. Jde si zvětšit dluh i zisk najednou, to není žádné účetní eskamiterstvi, ale selský rozum. Jestli to nechápete, tak si kupte nějakou knížku o podvojném účetnictví a podnikovou ekonomii a čtěte. Jinak účetní výkazy se dají manipulovat, na to je ale spousta metod, jak to odhalit. Většinou se to nevyplatí. Jednu manipulaci předvedli v článku, ten zisk co uvádí je jen v případě, že by ty vlaky koupili zadarmo a budovy a větší majetek taky, k tomu neplatili úroky z půjček a daně. Rád bych vám to vysvětlil, ale v diskusi na to není prostor, musel bych vám to nějak srozumitelně nacrtnout, pokud jak píšete nejste účetní.

0/0
30.4.2015 13:24

B22o84r78i46s 41P68o70u76z39a32r 5778548635237

No pane Holečku - kdybychom byly pár let po ekonomické transformaci železnice,tak bych Vám dal za pravdu.ČD existuje jako samostatná ekonomická jednotka přes 20 let.Vemte si Německo po válce. Neexistoval možná souvislý kilometr kolejí,všechny lokomotivy rozstřílené,nádraží vybombardovaná.jak je sakra možné,že ti,co se projeli už začátkem 70.let německými vlaky,tak nevěřili,kam se před nás posunuli ...?

0/0
30.4.2015 14:35

M35a64r77t31i70n 73N14o93v64o29t45n31ý 3526306131444

Jenže stát tady na nějaké ČD téměř 20 let kašlal a neplatil jim ani za tu dopravu, kterou provozovaly. Ve skutečnosti je to tak, že jsou opravdu teprve pár let po ekonomické transformaci.

+2/−1
30.4.2015 14:40

R85o36m86a58n 63J58e89s43c85h83k89e 9188285857725

Nemáte pravdu. Stát vždy dotoval osobní přepravu ČSD a ČD. A také investice - kdo opravoval tunely na trati Brno - Česká Třebová od 60.let ? Už tehdy se připravovala elektrifikace.

0/0
1.5.2015 19:22

J22i93ř84í 97E22r44b16e94n 1613704276307

No, jestli to také není tím, jak objemné a přitom nízko úročené mezinárodní úvěry to poválečné Německo dostalo, aby se z té poválečné mizérie mohlo vyhrabat jednak za pomoci zahraničních investic, jednak - a to zejména - "domácími nákupy" (například truhlář si raději koupí brambory za tři marky od souseda a ví, že on si u něj zítra objedná skříňku - zato kdyby si koupil brambory za dvě marky ze zahraničí, tak by ty peníze už nikdy nikdo v německé ekonomice neviděl).

Němci se vzmohli především díky tomu, že svůj vlastní výdělek okamžitě reinvestovali do vlastní ekonomiky a dávali si vydělat navzájem, nevozili si do země levné zboží. A to je věc, kterou salónní ekonomové odmítají vidět.

0/0
1.5.2015 0:02

R59o10m19a26n 50J73e94s46c51h66k14e 9598755737445

ČD před 20 lety byl velký podnik s dopravou osobní, nákladní i se železničními tratěmi. Dnes je to holý přepravce osobní přepravy.

Kus práce  se udělal. Jezdí více vlaků a jezdí se rychleji. Alespoň na naší trati Brno - Česká Třebová.

0/0
1.5.2015 19:26

L45a85d82i94s75l78a55v 32P36a67s32t89o98r78e40k 1353877458385

Věta ze článku o vysokém zadlužení Honzo - je vysoké ve srovnání s kým bych se rád zeptal..

0/0
30.4.2015 10:03

D40a42v75i66d 49B43o32u48c30h54a89l 8349320479

Se všemi, kdo dluží méně, než 36 miliard Láďo. A samozřejmě, ve srovnání se všem, kdo bez šance jakkoli se tomu bránit, musí ze svých daní tuhle odborářskou černou díru sponzorovat.

+1/−5
30.4.2015 10:17

R10a70d18e77k 74J51a51n13a76t81a 9585286834942

Zadlužení firmy se neposuzuje v absulutní hodnotě, ale v poměru k aktivům. U ČD je to nyní 57%.

Pro srovnání, např. u Student Agency dosáhl tento ukazatel před několika lety i 95%. Zadluženost Sazky bývala i ve stovkách procent.

+5/0
30.4.2015 10:41

M67a20r41t26i23n 46S43e11d69o29n43a 5617523390349

Odkud cerpate info, ze  Student Agency byla tak zadluzena? Co vim Jancura primarne pronajima nez vlastni, v neposledni rade ktera banka by dala uver, kdyz neni moc cim rucit.

0/0
30.4.2015 10:52





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.