Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Českým drahám klesá ztráta. Více vydělaly i díky vyšším dotacím

Ministerstvo dopravy a kraje loni výrazně navýšily dotace na ztrátové vlaky Českých drah. České dráhy se za loňský rok chlubí zlepšením hospodaření, z velké části jim však snížily ztrátu z osobní dopravy peníze z veřejných rozpočtů. I přes velký pokles nákladů na naftu či elektřinu jim totiž stát a kraje loni výrazně přidaly peníze, vlaků přitom nepřibylo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J90i74ř12í 53E12r86b23e29n 1393114156827

NÁMĚT NA ČLÁNEK PRO PANA SŮRU: Mohl bych Vás poprosit o podobný ekonomický rozbor z výročních zpráv našeho společného krajského přítele, jímže je autobusový dopravce BusLine?

?Kolik desítek milionů korun tato firma za rok vysosá z krajského rozpočtu a z rozpočtů jednotlivých obcí zejména v Libereckém a Ústeckém kraji?

?Kolik činily tržby z jízdného této společnosti a jak jí přibylo (či spíše ubylo, jak vidím na mnou používaných spojích) pasažérů po loňském výrazném růstu jízdného?

?Jaký vliv na hospodaření společnosti mělo to, že v Ústeckém kraji už nesmějí používat autobusy starší 8 let, takže tam musejí pořizovat nové stroje a ten polofunkční vymlácený vozový park Crosswayů přesunuli do Libereckého kraje?

.

U nás díky tomu přesunu sešrotovali nejen desítky ještě vymlácenějších Karos 930 a 950, ale dokonce i dvě B732 z roku 1989. Těch jsem litoval nejvíc, LIAZka pod podlahou má nezaměnitelný štěkavý zvuk, neskonale příjemnější než ty slaboučké dunivé motory IVECO nebo ještě dunivější Renaulty...

0/0
12.5.2015 18:23

R67a15d29e22k 22J93a81n87a85t34a 9565306784812

Vaše druhá otázka nedává smysl, protože (pokud se nepletu), uzavírá Liberecký kraj s autobusovými dopravci brutto smlouvy - výši jízdného určuje objednavatel, který nese i riziko změny tržeb, dopravce mu tržbu odevzdává. Respektive by se taková otázka týkala KORIDu.

0/0
12.5.2015 22:48

J74i81ř14í 93E46r85b25e84n 1273694516567

A to já bych zase řekl, že tržby z jízdného jsou výrazným příjmem autobusového dopravce. Na značně zanedbaném webu KORIDu nic o přefakturování tržeb není.

Podle výroční zprávy BusLine z roku 2013 (http://www.busline.cz/files/files/files_20624370.pdf) v tom roce 2013 přepravili 27,6 milionu osob při výnosech něco přes 1 miliardu korun, z toho položka "výkony a prodej zboží" činila 685 milionů, což už byl pokles oproti roku 2012. A už několik let také hospodaří se ztrátami.

0/0
13.5.2015 5:54

J97a82n 68H16o81r11a 6927211276

Mistře Sůro, je vidět, že v trapnosti se neustále zdokonalujete......

....a tím teď nenarážím na Váš článek.

+4/−1
12.5.2015 11:59

P94e78t24r 58N52o71v31o98t66n28y 3819732299212

Jakým dotacím? Sura zas lže jak Rudé Právo?

+3/−2
11.5.2015 22:51

V41a24c45l63a29v 66H81a87j58e69k 3656959989

To je spíš účelová manipulace se čtenáři. V je pan Sůra mistr.

+3/−1
12.5.2015 8:21

L29a78d51i55s36l66a63v 79P12a89s44t92o24r93e84k 1593517688815

Vypadá to, že ten Sůrův lžinadpis tu stále je. Soudnost tohoto pána dosáhla opět nového dna...

+5/−2
11.5.2015 18:01

M78a70r36t90i45n 47Š73u54l45c 2177299530915

A v čem je pane Pastorku, ten nadpis lživý? Klesá ČD ztráta? Ano klesá. Zvýšily se jejich příjmy díky vyšším dotacím, tedy díky navýšení prostředků z veřejných zdrojů na úhradu prokazatelné ztráty? Ano zvýšily. Tak v čem je to lživé?

0/0
12.5.2015 15:20

V56a71c12l30a25v 71H54a17j64e40k 3396349109

Už v titulku. Nejedná se o dotaci a o úhradu objednané služby, respektive prokazatelné ztráty kterou tato služba generuje. Metodika úhrady prokazatelné ztráty je daná zákonem. Je to cílevědomá manipulace se čtenáři s cílem ukázat ČD v negativním světle, A není to tom, že by pan Sůra byl v omylu. Píše takto dlouhodobě a vědomě.  A ještě se diví, že je napadán za to že jeho články mají bulvární charakter.

0/0
12.5.2015 15:44

M69a14r71t95i37n 16Š11u83l26c 2377919860165

Krajské úřady (minimálně karlovarský) dělí ve smlouvě o zajištění ZDO a úhradě prokazatelné ztráty spoje na dotované a nedotované. Je-li spoj dotovaný, řekl bych, že se na jeho provoz poskytují dotace. O dotacích hovoří také zpráva NKÚ o platbách, které poskytlo MD na úhradu prokazatelné ztráty z provozování ZDO ČD.

Takže jde jen o to, zda se úhrada prokazatelné ztráty dá považovat za dotaci. Definice dotace ze zákona 218/2000 Sb. zní: Dotací se rozumí peněžní prostředky státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu poskytnuté právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel. Já nevidím důvod, proč úhradu prokazatelné ztráty nenazvat dotací.

Ano, zákon 194/2010 Sb. a nařízení ES 1370/2007 hovoří v případě těchto příspěvků o kompenzacích, ale to je opravdu jen slovíčkaření, protože význam je více méně stejný.

0/0
12.5.2015 17:10

J17i62ř21í 28E72r81b45e52n 1463514916647

Tím pádem každá platba ze státního účtu na účet kraje, města či obce je ve skutečnosti dotací a nikoliv přerozdělením sdílených daní, chápu Vás dobře? Tím pádem peníze na činnost státních vysokých škol (jsou jen dvě - policejní a vojenská akademie), na práci ŘSD či platba zdravotním pojišťovnám za děti a důchodce jsou ve skutečnosti dotací? A tím pádem i platy pro státní úředníky či funkční požitky pro ústavní činitele jsou ve skutečností jejich dotováním a ne platbou za vykonanou práci? ;-)

0/0
12.5.2015 17:57

M44a78r23t73i23n 39Š96u66l44c 2767689810485

Já jsem něco takového napsal? Nenapsal.

0/0
12.5.2015 20:01

J78i22ř52í 17E39r44b19e42n 1183644916947

Citoval jste: "Dotací se rozumí peněžní prostředky státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu poskytnuté právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel."

Budeme-li tedy považovat úřad za právnickou osobu a úředníky za fyzické osoby, pak jsou jejich platy de iure dotacemi... ;-)

0/0
12.5.2015 20:46

J45o67s56e88f 57L33e61b79d40u92š36k86a 4202133963935

Dejte mi pár milionú dotaci a já z nich s radostí zaplatím daň z příjmů i sociální a zdravotní pojištění.

+5/−4
11.5.2015 15:08

R30a70d39e92k 39J79a93n68a91t45a 9165176814322

A budete u toho ještě vozit lidi za cca 1 Kč/km i na relativně pomalých nelukrativních tratích, podle jízdní řády, který si vymyslí stát/kraj?

+4/−1
11.5.2015 21:11

J35a24n 31K77o76b71ě50r77s86k53ý 1160126171853

Už radši no comment. Tady se musí každá aspoň trochu pozitivní zpráva o ČD předělat tak, aby byli vidět v negativním světle a ještě se k tomu musí vyjádřit ten žlutý klaun, který provozuje v celé ČR pouze jedinou linku. Ať ČD udělají cokoliv je to pro iDnes vždycky špatně. Aha, já zapomněl on je vlastně Jančura kamarád majitele MAFRY.

+11/−6
11.5.2015 13:34
Foto

T25o21m47á34š 98Z65e65l73e86n95k21a 4274546960186

To víte, Sura ČD nenávidí a tak je musí hanit a vnucovat veřejnosti svoje osobní názory.

+5/−4
11.5.2015 13:47

J66a22n 64S41ů35r35a 4525523833852

Kde vnucuji své osobní názory?  Co je za názor popis skutečnosti jinak, než je v tiskové zprávě?

+2/0
11.5.2015 16:56
Foto

T85o36m72á17š 82Z36e48l78e70n65k21a 4874896310226

Vyjadření pana Jančury zřejmě není v tiskové zpráve ČD. Nemyslíte?

+2/0
11.5.2015 17:21

J21a97n 62S80ů74r36a 4615143983282

A?

0/0
11.5.2015 17:32

L64a10d20i71s67l62a47v 22P38a92s65t13o68r72e47k 1833407958785

Oprav ten nadpis.

+1/−1
11.5.2015 18:03
Foto

T43o29m24á37š 88Z70e18l59e33n32k72a 4884196350836

Vam fakt nestaci "kotel" co dostavate na Kacku???

0/−1
11.5.2015 23:12

J78i59ř93í 52E34r51b19e82n 1273414596217

Pokud je to opět Váš nadpis a stojíte si za ním, tak ten svůj názor vnucujete už právě v něm. Platba za objednanou a provedenou službu totiž není dotace - Vy od MAFRY taky dostáváte honorář za napsané články a nikdo tomu neříká dotace!

+2/0
11.5.2015 22:31

M12a88r77t72i12n 48Š51u66l45c 2847829810965

Našel jsem si smlouvu o závazku veřejné služby ve veřejné linkové osobní dopravě k zajištění ZDO Karlovarského kraje. Cituji: "..., že se jedná o spoj nedotovaný Karlovarským krajem, který vyjíždí v časovém období méně než 30 minut před odjezdem dotovaného spoje dle platného jízdního řádu z kterékoliv zastávky a méně než 15 minut po odjezdu dotovaného spoje..."

Našel jsem také článek prezidenta NKÚ Osobní železniční doprava a trh. Cituji: "Poměrně značné finanční prostředky jsou vynakládány i na podporu veřejné dopravy, která je v České republice většinou masivně dotována."

V Kontrolní zprávě NKÚ 09/23 Prostředky státního rozpočtu poskytované na úhradu ztráty ze závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě se potom praví: "MD v souvislosti s plněním závazku veřejné služby poskytlo ČD (jiný dopravce dopravní potřeby státu nezabezpečoval) v letech 2007 až 2009 prostředky (dále také „dotace“) státního rozpočtu v celkové výši 11,5 mld. Kč..."

Nemohu si pomoci, ale když se v krajské smlouvě hovoří o dotovaných spojích, tak snad kraj ví, co objednává. A pokud jsou spoje dotovány, používají se k tomu dotace. Stejně tak předpokládám, že NKÚ, který zkoumá úhradu prokazatelné ztráty ČD za spoje objednané MD ví, co zkoumá a také tyto prostředky nazývá dotacemi.

Z toho celého mi plyne, že prostředky na úhradu prokazatelné ztráty za zajištění ZDO lze nazývat dotacemi.

0/0
12.5.2015 15:17

J53i87ř87í 16E29r75b92e43n 1883674336467

Když přijmeme tuto premisu, pak tím pádem jsou dotováni nejen všichni hromadní dopravci - vedle ČD to jsou i Regiojet, Leo Expres, Voghtlandbahn, ICOM, BusLine, KAD, Veolia, Jihotrans, Busmat, a vůbec všechny dopravní podniky, ale také ti úředníci krajských úřadů i NKÚ samotného ;-)

0/0
12.5.2015 18:02

M53a54r79t33i45n 96Š94u39l58c 2167699550595

Já jsem pouze citoval ze 3 dokumentů týkajících se ZDO. Nemusíte se mnou souhlasit, hlavně nechápu, jak jste přišel na ty úředníky krajských úřadů a NKÚ?

0/0
12.5.2015 20:05

J70i49ř67í 68E48r93b75e21n 1553794626307

Bo jsou taky placeni ze státního rozpočtu ;-)

0/0
12.5.2015 20:45

M76a97r64t65i77n 23Š30u53l35c 2577939700425

Vy považujete zprávu, že osobní doprava ČD je v mínusových číslech za pozitivní? Já tedy ne, bez ohledu na to, jestli si to přečtu na iDnes nebo jinde...

+3/−2
11.5.2015 14:25

M98a87r86t51i47n 47N28o42v55o57t36n35ý 3736506731574

Takže asi nechápete psaný text. To, že ztráta klesá je nepochybně pozitivní zpráva.

+1/−1
11.5.2015 14:59

J34o97s73e26f 13L67e97b40d73u79š92k48a 4112333223555

Ji, ztáta klesá. Při vyšších dotacích a méně ujetých kilometrech. Opravdu pozitivní zpráva. Až nebudou dělat vůbec nic a stát jim dá tolik peněz, kolik spotřebují, pak ztráta nebude žádná.

+7/−2
11.5.2015 15:11

I96v35o 48S15c88h68l17ä42g44e86l 9300499387402

Jestli ztráta klesá díky stoupajícím dotacím, NENÍ to pozitivní zpráva. Pozitivní zprávou není ani to, že psaný text nechápete VY.

+3/−2
11.5.2015 15:31

L13a71d56i95s10l59a29v 54P38a40s88t56o77r66e53k 1783407328455

ČD žádné dotace nestává.

+3/−2
11.5.2015 18:01

M79a38r48t11i67n 67Š65u89l41c 2807259470585

Právě, že chápu psaný text... Jen si neumím představit, jak se pozitivně píše o faktu, že je obchodní společnost ve 100% vlastnictví státu ve ztrátě? I když je ta ztráta menší, tak je to pořád mínus, bez výhledu dosáhnout alespoň vyrovnaného hospodaření, natož zisku... A přitom ta společnost jezdí v závazku veřejné služby, kdy jí objednatelé dorovnávají prokazatelnou ztrátu, takže se do ztráty může dostat pravděpodobně pouze špatným řízením společnosti...

+2/−3
11.5.2015 15:36

J11i43ř76í 30E91r15b32e62n 1353514956187

Právě že to nechápete. Zisk a ztráta jsou pouze účetní položky, které do reality mívají daleko.

Dráhy totiž nedostávají dotace na dorovnání ztráty, ale platbu za objednanou službu - akorát že se to musí účtovat odděleně od tržeb z jízdného. Jinak řečeno: kraj objedná na trati deset párů vlaků denně, ČD spočítají průměrnou tržbu na 100.000 Kč a průměrné náklady (mzda, palivo, výpalné od SŽDC atd.) na 300.000 Kč, takže kraji sdělí, že při této objednávce potřebují platbu za poskytnutí veřejné služby ve výši 200.000 Kč na pokrytí rozdílu mezi náklady a tržbou.

A pozor, úplně stejně to probíhá u autobusových dopravců, kde tento sytém trvá ještě déle a kde už o dost dříve čerpali autobusáci přímé dotace MDČR na obnovení vozového parku a sešrotování Karos řady 700.

Rozdíl mezi autobusáky a Dráhami je v tom, že ČD mají síťový tarif a nemusíte si na každý přestup kupovat novou jízdenku, na rozdíl od busu. Takže není technicky možné zjistit přesnou výši výnosů pro tu kterou trať, když se jízdné pro ni účtuje na pokladně třeba o 150 km dál...

+2/0
11.5.2015 22:39

P26e41t90r 50T87a65r56a96s14i57d12i64s 3708884378

Znechutí nám ČD, pak je s posvěcením lůzy prodají a lůza jim ještě poděkuje. Za 10 let lůza zapomene a začne se ptát, proč ČD jsou soukromé a perfektně generují zisk? :-) 

Druhá varianta, kdy byly ČD jediným dopravcem na železnici je taky k ničemu, protože si postbolševici ve vedení staví chaty za Prahou, za platy, které za své vždy krátké působení vygenerovali:-). Toto mj. dále pokračuje. Vycházím z veřejných zdrojů.

Stát(my) to vše dotuje, jenže to je jako mít bytové družstvo a myslet si, že střechu zaplatí jen sousedi, když vše jde stejně z fondu oprav do kterého přispívají všichni:-).

Nejlepší bude chodit pěšky, dokud to tady nepřevezmou mimozemšťani :-P.

+1/−3
11.5.2015 12:06

J44o69s87e72f 22L92e39b54d43u89š32k86a 4352103823545

Znechutit se mohou jen samy ČD. Ten, kdo potřebuje někam jet si vybere pro něj tu nevhodnější přepravu. Pokud bude drahá, nepohodlná a pomalá, bez navazujících spojení, tak s ní mnoho lidí nepojede.

+2/0
11.5.2015 15:20

M85a51r92t50i35n 73N48o52v25o68t49n54ý 3526416211594

Pokaždé tady různí Matějové opakují mýtus, že se silniční doprava zaplatí z výnosu spotřební daně z paliv. Ne, nezaplatí. Na silnice a dálnice jde z této daně cca 7-8 miliard ročně. To nestačí ani na nutné opravy, natož nějaký rozvoj. A mimochodem - železniční dopravci platí tuto daň (v nemalé míře) také.

+8/0
11.5.2015 12:03

J12a76k86u91b 46P78r82o24k85e85š 6563608642773

Proto je nejlepsi reseni nechat dopravu kompletne na soukromnicich, vcetne vystavby, udrzovani a provozu dopravnich cest, pak se ukaze co je a co neni zivotaschopne a usetrene dane muzeme zrusit.

+3/−5
11.5.2015 12:39

V30i96k31t12o25r 23N76á47r11o69ž30n44ý 3569532538

;-D

+4/0
11.5.2015 12:46

J84a12k12u78b 72P83r57o22k89e17š 6163678772643

Padny argument...

Ale povezte mi, proc by se mel soukromnik nechat okradat pri stavbe silnice, tak jak to dela stat? Nenecha se, zrovna tak pri udrzbe, no a vydelat na provoz si bude muset z myta, takze ho logicky nebude moci prenechavat nejajemu Kapschi.

+2/−4
11.5.2015 13:24

R48a27d87e87k 47J48a51n33a49t25a 9965816644742

Za takových podmínek (kdyby každý uživatel silnice/železnice platil veškeré náklady, navíc navýšené kvůli monopolu, protože silnice je přirozený monopol, málokde trh vytvoří a uživí dvě souběžné) půjde ekonomika celé země do hajzlu.

Už od starověku stát podporuje cesty. Vy jste ale zřejmě výjimečný vizionář, protože vaše řešení za posledních tisíc let nikdo nezavedl ...

+6/0
11.5.2015 13:47

J26o71s12e32f 39L70e10b83d54u81š90k93a 4712833403945

Ve starověku, cesty nestavěl, ani neudržoval panovník. Ba i železnici zpočátku stavěli soukromníci.

+1/−2
11.5.2015 15:14

V18a55c98l81a61v 52H42a56j19e15k 3116619619

No všechny ne, ale ty strategicky významné ano. A těch méně významných a někdy i více významných se nakonec ti soukromníci rádi zbavili a předaly je do péče státu. Proč asi ??

+4/0
11.5.2015 15:33

I94v28a15n 83H37o17l63a64s 5727167958527

> Ve starověku, cesty nestavěl, ani neudržoval panovník

Z dějepisu za pět.

+3/0
11.5.2015 16:09

V75a66c91l54a16v 51H82a81j22e73k 3386559229

To ano, ale pro Vás pane redaktore.

Typy římských cest[editovat | editovat zdroj]

Římské cesty byly různorodé, od jednoduché cesty až po výše uvedené zpevněné cesty používající pevného podkladu ze zpevněnéhoštěrku, který zabezpečoval odvedení dešťové vody, takže se zabránilo vzniku bláta a cesta zůstala suchá a sjízdná. Podle Domitia Ulpianaexistovaly tři druhy cest:[6]

Viae publicae, consulares, praetoriae případně militares – hlavní cesty, stavěné a udržované z veřejných zdrojů. Vedly k moři, městu nebo řece, případně k další rovnocenné cestě. Byly pojmenovány po státnících, kteří jejich výstavbu či rekonstrukci nařídili.

0/0
11.5.2015 20:49

J34a68n 47H32á67l10a 8105745880887

Správně ČD! Tak se to má dělat! Hlavně nepouštět konkurenci nikam, jen ať se jezdí za ceny, které si řeknete vy. Ještě bychom ušetřili nějaké ty miliardy z rozpočtu. Co pak s tím taky, že jo...

+6/−6
11.5.2015 11:54

R22o88m34a27n 90V28a96c79e36k 7592656388

To je to samé jako když řeknou že nám klesá dluh vzhledem k HDP. Dluh se ale opět o desítky mld. zvýšil. Takové oznámení považuji jen za výsměch.

+6/0
11.5.2015 11:50

B43o69h16u78m38i17l 46S69t31e88j59s71k12a47l 5253414141153

Větší kompenzace od krajů, méně kilometrů, nové lokomotivy z dotací EU, to bych taky vydělával ;-D

+5/−1
11.5.2015 11:38

A94n77t85o77n78í65n 81K34a90t63z25e93r 8122943566940

Jj:)to se to vydělává když se sypou dotace a papaláši si mnou ručičky že budou zas prémie.Ale bez dotací by jste byli zase ve strátě a chtěli by jste taky si vyplácet co vám nepřísluší.Jsou pořád stejní šmejdi ve všech vedeních státních i nestátních firmách.

+6/−4
11.5.2015 11:12

M34i77c26h87a71l 91P37a29s66t32o38r61e24k 4524120658748

Zase nám nechybí v článku Jančura. To, že Jančura na kolejích vůbec podniká je velkým neúspěchem naších slavných politiků. Ono kdyby byla politická vůle najít do vedení ČD skutečně vedení, které bude mít jasnou vizi, bude dělat vše pro snížení nákladů na provoz, pro to aby firma vzkvétala a rostl počet cestujících a ne jen si balit svá konta, tak by Jančura nebyl potřeba. Nač potřebujeme dalšího dopravce, který to jistě nedělá jako charitu a vyvádíme mu zisk z rozpočtu. Kdyby dělaly svoji práci ČD dobře a náhodou vydělaly tak peníze mohou použít na splátky dluhů nebo vrátit do státního rozpočtu. Státu chybí koncepce. Už dávno měl s využitím peněz z EU pomoci ČD nakoupit vlaky tam kde je to nejvíce potřeba (je jasné, že peněz je málo a na všechny se prostě nedostane) a ruku v ruce s tímto krokem samozřejmě udělat koncepci, aby SŽDC opravilo především tratě kde je velký pohyb cestujících, nebo je možno předpokládat výrazný nárůst. Chápu, že peněz je málo, ale to že jen sem tam někde hasí nějaký krizový stav a jinak staví už 20 let snad jen koridory je smutné. A spojení některých měst je tristní. Kolik lidí by přibylo třeba na trati Olomouc - Brno, Přerov - Brno atd. kdyby jízdní doba z Ol do Brna nebyla na 100km 1h45min ale třeba jen 45min. A takových případů by bylo jistě více. Další příklad Brno hl.n. Už jak dlouho se všichni dohadují co s ním. Kdyby ho nechali kde je a provedli totální rekonstrukci (kterou provézt jde) tak už mohlo mít dávno Brno nádraží na úrovní a určitě by došlo i k nějakému drobnému zrychlení. Místo toho si to všichni předávají jako horký brambor, vymýšlejí varianty, kdy kvůli přesunu o pár metrů utratíme tolik peněz, že by se za to opravily stovky kilometrů tratí.

+3/−4
11.5.2015 11:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.