Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Českým drahám klesá ztráta. Více vydělaly i díky vyšším dotacím

Ministerstvo dopravy a kraje loni výrazně navýšily dotace na ztrátové vlaky Českých drah. České dráhy se za loňský rok chlubí zlepšením hospodaření, z velké části jim však snížily ztrátu z osobní dopravy peníze z veřejných rozpočtů. I přes velký pokles nákladů na naftu či elektřinu jim totiž stát a kraje loni výrazně přidaly peníze, vlaků přitom nepřibylo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J14i13ř22í 29E32r50b17e10n 1373394606257

NÁMĚT NA ČLÁNEK PRO PANA SŮRU: Mohl bych Vás poprosit o podobný ekonomický rozbor z výročních zpráv našeho společného krajského přítele, jímže je autobusový dopravce BusLine?

?Kolik desítek milionů korun tato firma za rok vysosá z krajského rozpočtu a z rozpočtů jednotlivých obcí zejména v Libereckém a Ústeckém kraji?

?Kolik činily tržby z jízdného této společnosti a jak jí přibylo (či spíše ubylo, jak vidím na mnou používaných spojích) pasažérů po loňském výrazném růstu jízdného?

?Jaký vliv na hospodaření společnosti mělo to, že v Ústeckém kraji už nesmějí používat autobusy starší 8 let, takže tam musejí pořizovat nové stroje a ten polofunkční vymlácený vozový park Crosswayů přesunuli do Libereckého kraje?

.

U nás díky tomu přesunu sešrotovali nejen desítky ještě vymlácenějších Karos 930 a 950, ale dokonce i dvě B732 z roku 1989. Těch jsem litoval nejvíc, LIAZka pod podlahou má nezaměnitelný štěkavý zvuk, neskonale příjemnější než ty slaboučké dunivé motory IVECO nebo ještě dunivější Renaulty...

0/0
12.5.2015 18:23

R77a91d96e95k 91J97a57n45a79t66a 9285856484422

Vaše druhá otázka nedává smysl, protože (pokud se nepletu), uzavírá Liberecký kraj s autobusovými dopravci brutto smlouvy - výši jízdného určuje objednavatel, který nese i riziko změny tržeb, dopravce mu tržbu odevzdává. Respektive by se taková otázka týkala KORIDu.

0/0
12.5.2015 22:48

J17i29ř35í 45E87r57b57e70n 1793504716277

A to já bych zase řekl, že tržby z jízdného jsou výrazným příjmem autobusového dopravce. Na značně zanedbaném webu KORIDu nic o přefakturování tržeb není.

Podle výroční zprávy BusLine z roku 2013 (http://www.busline.cz/files/files/files_20624370.pdf) v tom roce 2013 přepravili 27,6 milionu osob při výnosech něco přes 1 miliardu korun, z toho položka "výkony a prodej zboží" činila 685 milionů, což už byl pokles oproti roku 2012. A už několik let také hospodaří se ztrátami.

0/0
13.5.2015 5:54

J55a69n 50H70o93r69a 6217771616

Mistře Sůro, je vidět, že v trapnosti se neustále zdokonalujete......

....a tím teď nenarážím na Váš článek.

+4/−1
12.5.2015 11:59

P83e94t61r 56N64o82v14o24t64n69y 3159102969152

Jakým dotacím? Sura zas lže jak Rudé Právo?

+3/−2
11.5.2015 22:51

V29a51c79l67a80v 73H15a74j51e35k 3506369639

To je spíš účelová manipulace se čtenáři. V je pan Sůra mistr.

+3/−1
12.5.2015 8:21

L75a68d88i66s11l53a79v 59P63a52s41t72o91r86e65k 1793537668965

Vypadá to, že ten Sůrův lžinadpis tu stále je. Soudnost tohoto pána dosáhla opět nového dna...

+5/−2
11.5.2015 18:01

M13a89r81t89i29n 63Š46u36l35c 2427679960805

A v čem je pane Pastorku, ten nadpis lživý? Klesá ČD ztráta? Ano klesá. Zvýšily se jejich příjmy díky vyšším dotacím, tedy díky navýšení prostředků z veřejných zdrojů na úhradu prokazatelné ztráty? Ano zvýšily. Tak v čem je to lživé?

0/0
12.5.2015 15:20

V95a92c47l22a21v 89H54a45j53e72k 3556589919

Už v titulku. Nejedná se o dotaci a o úhradu objednané služby, respektive prokazatelné ztráty kterou tato služba generuje. Metodika úhrady prokazatelné ztráty je daná zákonem. Je to cílevědomá manipulace se čtenáři s cílem ukázat ČD v negativním světle, A není to tom, že by pan Sůra byl v omylu. Píše takto dlouhodobě a vědomě.  A ještě se diví, že je napadán za to že jeho články mají bulvární charakter.

0/0
12.5.2015 15:44

M12a11r30t48i76n 47Š44u67l46c 2447219310625

Krajské úřady (minimálně karlovarský) dělí ve smlouvě o zajištění ZDO a úhradě prokazatelné ztráty spoje na dotované a nedotované. Je-li spoj dotovaný, řekl bych, že se na jeho provoz poskytují dotace. O dotacích hovoří také zpráva NKÚ o platbách, které poskytlo MD na úhradu prokazatelné ztráty z provozování ZDO ČD.

Takže jde jen o to, zda se úhrada prokazatelné ztráty dá považovat za dotaci. Definice dotace ze zákona 218/2000 Sb. zní: Dotací se rozumí peněžní prostředky státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu poskytnuté právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel. Já nevidím důvod, proč úhradu prokazatelné ztráty nenazvat dotací.

Ano, zákon 194/2010 Sb. a nařízení ES 1370/2007 hovoří v případě těchto příspěvků o kompenzacích, ale to je opravdu jen slovíčkaření, protože význam je více méně stejný.

0/0
12.5.2015 17:10

J41i67ř84í 81E78r67b58e93n 1603804966207

Tím pádem každá platba ze státního účtu na účet kraje, města či obce je ve skutečnosti dotací a nikoliv přerozdělením sdílených daní, chápu Vás dobře? Tím pádem peníze na činnost státních vysokých škol (jsou jen dvě - policejní a vojenská akademie), na práci ŘSD či platba zdravotním pojišťovnám za děti a důchodce jsou ve skutečnosti dotací? A tím pádem i platy pro státní úředníky či funkční požitky pro ústavní činitele jsou ve skutečností jejich dotováním a ne platbou za vykonanou práci? ;-)

0/0
12.5.2015 17:57

M43a98r92t51i53n 97Š79u87l97c 2257699870895

Já jsem něco takového napsal? Nenapsal.

0/0
12.5.2015 20:01

J73i31ř62í 68E73r39b15e54n 1363174756777

Citoval jste: "Dotací se rozumí peněžní prostředky státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu poskytnuté právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel."

Budeme-li tedy považovat úřad za právnickou osobu a úředníky za fyzické osoby, pak jsou jejich platy de iure dotacemi... ;-)

0/0
12.5.2015 20:46

J93o78s94e77f 94L90e67b31d54u34š93k46a 4872583453955

Dejte mi pár milionú dotaci a já z nich s radostí zaplatím daň z příjmů i sociální a zdravotní pojištění.

+5/−4
11.5.2015 15:08

R61a74d50e92k 62J28a19n92a29t87a 9155546884442

A budete u toho ještě vozit lidi za cca 1 Kč/km i na relativně pomalých nelukrativních tratích, podle jízdní řády, který si vymyslí stát/kraj?

+4/−1
11.5.2015 21:11

J64a14n 24K56o75b13ě87r30s76k69ý 1440936531853

Už radši no comment. Tady se musí každá aspoň trochu pozitivní zpráva o ČD předělat tak, aby byli vidět v negativním světle a ještě se k tomu musí vyjádřit ten žlutý klaun, který provozuje v celé ČR pouze jedinou linku. Ať ČD udělají cokoliv je to pro iDnes vždycky špatně. Aha, já zapomněl on je vlastně Jančura kamarád majitele MAFRY.

+11/−6
11.5.2015 13:34
Foto

T72o27m72á21š 64Z64e60l72e87n65k84a 4744906880326

To víte, Sura ČD nenávidí a tak je musí hanit a vnucovat veřejnosti svoje osobní názory.

+5/−4
11.5.2015 13:47

J15a56n 12S26ů40r77a 4275433983372

Kde vnucuji své osobní názory?  Co je za názor popis skutečnosti jinak, než je v tiskové zprávě?

+2/0
11.5.2015 16:56
Foto

T67o35m27á80š 96Z17e89l11e46n80k64a 4324546800116

Vyjadření pana Jančury zřejmě není v tiskové zpráve ČD. Nemyslíte?

+2/0
11.5.2015 17:21

J77a79n 39S33ů66r52a 4965413283602

A?

0/0
11.5.2015 17:32

L39a65d75i19s85l44a58v 47P93a82s67t53o81r86e29k 1133207678445

Oprav ten nadpis.

+1/−1
11.5.2015 18:03
Foto

T51o14m77á31š 86Z17e21l74e45n67k19a 4174956610156

Vam fakt nestaci "kotel" co dostavate na Kacku???

0/−1
11.5.2015 23:12

J86i31ř55í 51E98r86b80e64n 1113984246587

Pokud je to opět Váš nadpis a stojíte si za ním, tak ten svůj názor vnucujete už právě v něm. Platba za objednanou a provedenou službu totiž není dotace - Vy od MAFRY taky dostáváte honorář za napsané články a nikdo tomu neříká dotace!

+2/0
11.5.2015 22:31

M76a29r64t32i11n 92Š62u95l72c 2317549100735

Našel jsem si smlouvu o závazku veřejné služby ve veřejné linkové osobní dopravě k zajištění ZDO Karlovarského kraje. Cituji: "..., že se jedná o spoj nedotovaný Karlovarským krajem, který vyjíždí v časovém období méně než 30 minut před odjezdem dotovaného spoje dle platného jízdního řádu z kterékoliv zastávky a méně než 15 minut po odjezdu dotovaného spoje..."

Našel jsem také článek prezidenta NKÚ Osobní železniční doprava a trh. Cituji: "Poměrně značné finanční prostředky jsou vynakládány i na podporu veřejné dopravy, která je v České republice většinou masivně dotována."

V Kontrolní zprávě NKÚ 09/23 Prostředky státního rozpočtu poskytované na úhradu ztráty ze závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě se potom praví: "MD v souvislosti s plněním závazku veřejné služby poskytlo ČD (jiný dopravce dopravní potřeby státu nezabezpečoval) v letech 2007 až 2009 prostředky (dále také „dotace“) státního rozpočtu v celkové výši 11,5 mld. Kč..."

Nemohu si pomoci, ale když se v krajské smlouvě hovoří o dotovaných spojích, tak snad kraj ví, co objednává. A pokud jsou spoje dotovány, používají se k tomu dotace. Stejně tak předpokládám, že NKÚ, který zkoumá úhradu prokazatelné ztráty ČD za spoje objednané MD ví, co zkoumá a také tyto prostředky nazývá dotacemi.

Z toho celého mi plyne, že prostředky na úhradu prokazatelné ztráty za zajištění ZDO lze nazývat dotacemi.

0/0
12.5.2015 15:17

J27i34ř51í 51E41r77b79e32n 1363444306257

Když přijmeme tuto premisu, pak tím pádem jsou dotováni nejen všichni hromadní dopravci - vedle ČD to jsou i Regiojet, Leo Expres, Voghtlandbahn, ICOM, BusLine, KAD, Veolia, Jihotrans, Busmat, a vůbec všechny dopravní podniky, ale také ti úředníci krajských úřadů i NKÚ samotného ;-)

0/0
12.5.2015 18:02

M38a12r43t51i88n 29Š53u67l51c 2877739520155

Já jsem pouze citoval ze 3 dokumentů týkajících se ZDO. Nemusíte se mnou souhlasit, hlavně nechápu, jak jste přišel na ty úředníky krajských úřadů a NKÚ?

0/0
12.5.2015 20:05

J23i43ř73í 17E14r23b13e31n 1103574546137

Bo jsou taky placeni ze státního rozpočtu ;-)

0/0
12.5.2015 20:45

M84a78r72t78i38n 61Š89u62l88c 2587139430525

Vy považujete zprávu, že osobní doprava ČD je v mínusových číslech za pozitivní? Já tedy ne, bez ohledu na to, jestli si to přečtu na iDnes nebo jinde...

+3/−2
11.5.2015 14:25

M15a79r65t36i31n 22N21o17v76o34t72n66ý 3286156441714

Takže asi nechápete psaný text. To, že ztráta klesá je nepochybně pozitivní zpráva.

+1/−1
11.5.2015 14:59

J69o34s26e63f 78L20e89b91d76u87š98k24a 4482713693375

Ji, ztáta klesá. Při vyšších dotacích a méně ujetých kilometrech. Opravdu pozitivní zpráva. Až nebudou dělat vůbec nic a stát jim dá tolik peněz, kolik spotřebují, pak ztráta nebude žádná.

+7/−2
11.5.2015 15:11

I92v50o 76S91c90h19l91ä79g30e39l 9280599677442

Jestli ztráta klesá díky stoupajícím dotacím, NENÍ to pozitivní zpráva. Pozitivní zprávou není ani to, že psaný text nechápete VY.

+3/−2
11.5.2015 15:31

L65a90d65i45s34l78a92v 52P59a38s90t65o22r81e49k 1503787838825

ČD žádné dotace nestává.

+3/−2
11.5.2015 18:01

M95a73r37t94i51n 91Š49u94l97c 2147219740345

Právě, že chápu psaný text... Jen si neumím představit, jak se pozitivně píše o faktu, že je obchodní společnost ve 100% vlastnictví státu ve ztrátě? I když je ta ztráta menší, tak je to pořád mínus, bez výhledu dosáhnout alespoň vyrovnaného hospodaření, natož zisku... A přitom ta společnost jezdí v závazku veřejné služby, kdy jí objednatelé dorovnávají prokazatelnou ztrátu, takže se do ztráty může dostat pravděpodobně pouze špatným řízením společnosti...

+2/−3
11.5.2015 15:36

J10i20ř52í 74E44r54b28e19n 1973114846647

Právě že to nechápete. Zisk a ztráta jsou pouze účetní položky, které do reality mívají daleko.

Dráhy totiž nedostávají dotace na dorovnání ztráty, ale platbu za objednanou službu - akorát že se to musí účtovat odděleně od tržeb z jízdného. Jinak řečeno: kraj objedná na trati deset párů vlaků denně, ČD spočítají průměrnou tržbu na 100.000 Kč a průměrné náklady (mzda, palivo, výpalné od SŽDC atd.) na 300.000 Kč, takže kraji sdělí, že při této objednávce potřebují platbu za poskytnutí veřejné služby ve výši 200.000 Kč na pokrytí rozdílu mezi náklady a tržbou.

A pozor, úplně stejně to probíhá u autobusových dopravců, kde tento sytém trvá ještě déle a kde už o dost dříve čerpali autobusáci přímé dotace MDČR na obnovení vozového parku a sešrotování Karos řady 700.

Rozdíl mezi autobusáky a Dráhami je v tom, že ČD mají síťový tarif a nemusíte si na každý přestup kupovat novou jízdenku, na rozdíl od busu. Takže není technicky možné zjistit přesnou výši výnosů pro tu kterou trať, když se jízdné pro ni účtuje na pokladně třeba o 150 km dál...

+2/0
11.5.2015 22:39

P19e50t68r 22T94a46r43a53s32i71d92i73s 3508694468

Znechutí nám ČD, pak je s posvěcením lůzy prodají a lůza jim ještě poděkuje. Za 10 let lůza zapomene a začne se ptát, proč ČD jsou soukromé a perfektně generují zisk? :-) 

Druhá varianta, kdy byly ČD jediným dopravcem na železnici je taky k ničemu, protože si postbolševici ve vedení staví chaty za Prahou, za platy, které za své vždy krátké působení vygenerovali:-). Toto mj. dále pokračuje. Vycházím z veřejných zdrojů.

Stát(my) to vše dotuje, jenže to je jako mít bytové družstvo a myslet si, že střechu zaplatí jen sousedi, když vše jde stejně z fondu oprav do kterého přispívají všichni:-).

Nejlepší bude chodit pěšky, dokud to tady nepřevezmou mimozemšťani :-P.

+1/−3
11.5.2015 12:06

J30o67s28e28f 58L27e48b90d76u37š31k40a 4792813973405

Znechutit se mohou jen samy ČD. Ten, kdo potřebuje někam jet si vybere pro něj tu nevhodnější přepravu. Pokud bude drahá, nepohodlná a pomalá, bez navazujících spojení, tak s ní mnoho lidí nepojede.

+2/0
11.5.2015 15:20

M64a85r35t38i95n 13N60o54v80o48t81n60ý 3596506151534

Pokaždé tady různí Matějové opakují mýtus, že se silniční doprava zaplatí z výnosu spotřební daně z paliv. Ne, nezaplatí. Na silnice a dálnice jde z této daně cca 7-8 miliard ročně. To nestačí ani na nutné opravy, natož nějaký rozvoj. A mimochodem - železniční dopravci platí tuto daň (v nemalé míře) také.

+8/0
11.5.2015 12:03

J76a36k10u59b 79P62r93o87k80e29š 6373418232473

Proto je nejlepsi reseni nechat dopravu kompletne na soukromnicich, vcetne vystavby, udrzovani a provozu dopravnich cest, pak se ukaze co je a co neni zivotaschopne a usetrene dane muzeme zrusit.

+3/−5
11.5.2015 12:39

V13i87k45t46o63r 76N47á18r91o48ž28n45ý 3679982768

;-D

+4/0
11.5.2015 12:46

J43a46k98u11b 30P79r98o29k14e51š 6823668972953

Padny argument...

Ale povezte mi, proc by se mel soukromnik nechat okradat pri stavbe silnice, tak jak to dela stat? Nenecha se, zrovna tak pri udrzbe, no a vydelat na provoz si bude muset z myta, takze ho logicky nebude moci prenechavat nejajemu Kapschi.

+2/−4
11.5.2015 13:24

R82a64d57e65k 44J12a27n82a21t41a 9235156584892

Za takových podmínek (kdyby každý uživatel silnice/železnice platil veškeré náklady, navíc navýšené kvůli monopolu, protože silnice je přirozený monopol, málokde trh vytvoří a uživí dvě souběžné) půjde ekonomika celé země do hajzlu.

Už od starověku stát podporuje cesty. Vy jste ale zřejmě výjimečný vizionář, protože vaše řešení za posledních tisíc let nikdo nezavedl ...

+6/0
11.5.2015 13:47

J42o60s13e29f 57L87e79b97d56u41š93k43a 4602143783475

Ve starověku, cesty nestavěl, ani neudržoval panovník. Ba i železnici zpočátku stavěli soukromníci.

+1/−2
11.5.2015 15:14

V67a92c82l60a35v 13H25a28j83e87k 3456299419

No všechny ne, ale ty strategicky významné ano. A těch méně významných a někdy i více významných se nakonec ti soukromníci rádi zbavili a předaly je do péče státu. Proč asi ??

+4/0
11.5.2015 15:33

I50v21a87n 29H95o98l55a62s 5137677508637

> Ve starověku, cesty nestavěl, ani neudržoval panovník

Z dějepisu za pět.

+3/0
11.5.2015 16:09

V88a30c95l61a65v 63H59a89j38e80k 3866119429

To ano, ale pro Vás pane redaktore.

Typy římských cest[editovat | editovat zdroj]

Římské cesty byly různorodé, od jednoduché cesty až po výše uvedené zpevněné cesty používající pevného podkladu ze zpevněnéhoštěrku, který zabezpečoval odvedení dešťové vody, takže se zabránilo vzniku bláta a cesta zůstala suchá a sjízdná. Podle Domitia Ulpianaexistovaly tři druhy cest:[6]

Viae publicae, consulares, praetoriae případně militares – hlavní cesty, stavěné a udržované z veřejných zdrojů. Vedly k moři, městu nebo řece, případně k další rovnocenné cestě. Byly pojmenovány po státnících, kteří jejich výstavbu či rekonstrukci nařídili.

0/0
11.5.2015 20:49

J70a57n 71H67á98l26a 8475685200377

Správně ČD! Tak se to má dělat! Hlavně nepouštět konkurenci nikam, jen ať se jezdí za ceny, které si řeknete vy. Ještě bychom ušetřili nějaké ty miliardy z rozpočtu. Co pak s tím taky, že jo...

+6/−6
11.5.2015 11:54

R45o93m87a96n 10V20a96c13e14k 7612636728

To je to samé jako když řeknou že nám klesá dluh vzhledem k HDP. Dluh se ale opět o desítky mld. zvýšil. Takové oznámení považuji jen za výsměch.

+6/0
11.5.2015 11:50

B60o68h93u59m63i42l 39S17t49e39j57s38k10a39l 5253444561233

Větší kompenzace od krajů, méně kilometrů, nové lokomotivy z dotací EU, to bych taky vydělával ;-D

+5/−1
11.5.2015 11:38

A28n93t42o97n60í54n 66K55a84t75z27e23r 8632813126630

Jj:)to se to vydělává když se sypou dotace a papaláši si mnou ručičky že budou zas prémie.Ale bez dotací by jste byli zase ve strátě a chtěli by jste taky si vyplácet co vám nepřísluší.Jsou pořád stejní šmejdi ve všech vedeních státních i nestátních firmách.

+6/−4
11.5.2015 11:12

M22i13c66h85a39l 28P80a78s16t93o57r81e65k 4634830848198

Zase nám nechybí v článku Jančura. To, že Jančura na kolejích vůbec podniká je velkým neúspěchem naších slavných politiků. Ono kdyby byla politická vůle najít do vedení ČD skutečně vedení, které bude mít jasnou vizi, bude dělat vše pro snížení nákladů na provoz, pro to aby firma vzkvétala a rostl počet cestujících a ne jen si balit svá konta, tak by Jančura nebyl potřeba. Nač potřebujeme dalšího dopravce, který to jistě nedělá jako charitu a vyvádíme mu zisk z rozpočtu. Kdyby dělaly svoji práci ČD dobře a náhodou vydělaly tak peníze mohou použít na splátky dluhů nebo vrátit do státního rozpočtu. Státu chybí koncepce. Už dávno měl s využitím peněz z EU pomoci ČD nakoupit vlaky tam kde je to nejvíce potřeba (je jasné, že peněz je málo a na všechny se prostě nedostane) a ruku v ruce s tímto krokem samozřejmě udělat koncepci, aby SŽDC opravilo především tratě kde je velký pohyb cestujících, nebo je možno předpokládat výrazný nárůst. Chápu, že peněz je málo, ale to že jen sem tam někde hasí nějaký krizový stav a jinak staví už 20 let snad jen koridory je smutné. A spojení některých měst je tristní. Kolik lidí by přibylo třeba na trati Olomouc - Brno, Přerov - Brno atd. kdyby jízdní doba z Ol do Brna nebyla na 100km 1h45min ale třeba jen 45min. A takových případů by bylo jistě více. Další příklad Brno hl.n. Už jak dlouho se všichni dohadují co s ním. Kdyby ho nechali kde je a provedli totální rekonstrukci (kterou provézt jde) tak už mohlo mít dávno Brno nádraží na úrovní a určitě by došlo i k nějakému drobnému zrychlení. Místo toho si to všichni předávají jako horký brambor, vymýšlejí varianty, kdy kvůli přesunu o pár metrů utratíme tolik peněz, že by se za to opravily stovky kilometrů tratí.

+3/−4
11.5.2015 11:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.