Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Českým drahám klesá ztráta. Více vydělaly i díky vyšším dotacím

Ministerstvo dopravy a kraje loni výrazně navýšily dotace na ztrátové vlaky Českých drah. České dráhy se za loňský rok chlubí zlepšením hospodaření, z velké části jim však snížily ztrátu z osobní dopravy peníze z veřejných rozpočtů. I přes velký pokles nákladů na naftu či elektřinu jim totiž stát a kraje loni výrazně přidaly peníze, vlaků přitom nepřibylo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J13i43ř41í 37E44r36b51e82n 1303884196897

NÁMĚT NA ČLÁNEK PRO PANA SŮRU: Mohl bych Vás poprosit o podobný ekonomický rozbor z výročních zpráv našeho společného krajského přítele, jímže je autobusový dopravce BusLine?

?Kolik desítek milionů korun tato firma za rok vysosá z krajského rozpočtu a z rozpočtů jednotlivých obcí zejména v Libereckém a Ústeckém kraji?

?Kolik činily tržby z jízdného této společnosti a jak jí přibylo (či spíše ubylo, jak vidím na mnou používaných spojích) pasažérů po loňském výrazném růstu jízdného?

?Jaký vliv na hospodaření společnosti mělo to, že v Ústeckém kraji už nesmějí používat autobusy starší 8 let, takže tam musejí pořizovat nové stroje a ten polofunkční vymlácený vozový park Crosswayů přesunuli do Libereckého kraje?

.

U nás díky tomu přesunu sešrotovali nejen desítky ještě vymlácenějších Karos 930 a 950, ale dokonce i dvě B732 z roku 1989. Těch jsem litoval nejvíc, LIAZka pod podlahou má nezaměnitelný štěkavý zvuk, neskonale příjemnější než ty slaboučké dunivé motory IVECO nebo ještě dunivější Renaulty...

0/0
12.5.2015 18:23

R30a97d69e33k 32J90a26n24a94t45a 9715766914762

Vaše druhá otázka nedává smysl, protože (pokud se nepletu), uzavírá Liberecký kraj s autobusovými dopravci brutto smlouvy - výši jízdného určuje objednavatel, který nese i riziko změny tržeb, dopravce mu tržbu odevzdává. Respektive by se taková otázka týkala KORIDu.

0/0
12.5.2015 22:48

J47i63ř79í 79E58r77b89e86n 1723914406337

A to já bych zase řekl, že tržby z jízdného jsou výrazným příjmem autobusového dopravce. Na značně zanedbaném webu KORIDu nic o přefakturování tržeb není.

Podle výroční zprávy BusLine z roku 2013 (http://www.busline.cz/files/files/files_20624370.pdf) v tom roce 2013 přepravili 27,6 milionu osob při výnosech něco přes 1 miliardu korun, z toho položka "výkony a prodej zboží" činila 685 milionů, což už byl pokles oproti roku 2012. A už několik let také hospodaří se ztrátami.

0/0
13.5.2015 5:54

J77a36n 42H75o62r80a 6937421256

Mistře Sůro, je vidět, že v trapnosti se neustále zdokonalujete......

....a tím teď nenarážím na Váš článek.

+4/−1
12.5.2015 11:59

P18e26t16r 16N18o28v71o61t18n97y 3699592519592

Jakým dotacím? Sura zas lže jak Rudé Právo?

+3/−2
11.5.2015 22:51

V14a29c49l18a60v 22H40a21j96e41k 3916679479

To je spíš účelová manipulace se čtenáři. V je pan Sůra mistr.

+3/−1
12.5.2015 8:21

L87a61d69i18s95l97a43v 31P54a63s73t52o68r70e25k 1203837428625

Vypadá to, že ten Sůrův lžinadpis tu stále je. Soudnost tohoto pána dosáhla opět nového dna...

+5/−2
11.5.2015 18:01

M27a83r82t70i43n 40Š84u81l13c 2777159190735

A v čem je pane Pastorku, ten nadpis lživý? Klesá ČD ztráta? Ano klesá. Zvýšily se jejich příjmy díky vyšším dotacím, tedy díky navýšení prostředků z veřejných zdrojů na úhradu prokazatelné ztráty? Ano zvýšily. Tak v čem je to lživé?

0/0
12.5.2015 15:20

V26a59c33l72a55v 37H60a63j52e25k 3816739859

Už v titulku. Nejedná se o dotaci a o úhradu objednané služby, respektive prokazatelné ztráty kterou tato služba generuje. Metodika úhrady prokazatelné ztráty je daná zákonem. Je to cílevědomá manipulace se čtenáři s cílem ukázat ČD v negativním světle, A není to tom, že by pan Sůra byl v omylu. Píše takto dlouhodobě a vědomě.  A ještě se diví, že je napadán za to že jeho články mají bulvární charakter.

0/0
12.5.2015 15:44

M44a17r52t68i94n 85Š57u58l15c 2307149780975

Krajské úřady (minimálně karlovarský) dělí ve smlouvě o zajištění ZDO a úhradě prokazatelné ztráty spoje na dotované a nedotované. Je-li spoj dotovaný, řekl bych, že se na jeho provoz poskytují dotace. O dotacích hovoří také zpráva NKÚ o platbách, které poskytlo MD na úhradu prokazatelné ztráty z provozování ZDO ČD.

Takže jde jen o to, zda se úhrada prokazatelné ztráty dá považovat za dotaci. Definice dotace ze zákona 218/2000 Sb. zní: Dotací se rozumí peněžní prostředky státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu poskytnuté právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel. Já nevidím důvod, proč úhradu prokazatelné ztráty nenazvat dotací.

Ano, zákon 194/2010 Sb. a nařízení ES 1370/2007 hovoří v případě těchto příspěvků o kompenzacích, ale to je opravdu jen slovíčkaření, protože význam je více méně stejný.

0/0
12.5.2015 17:10

J74i64ř22í 60E28r75b58e63n 1773524216917

Tím pádem každá platba ze státního účtu na účet kraje, města či obce je ve skutečnosti dotací a nikoliv přerozdělením sdílených daní, chápu Vás dobře? Tím pádem peníze na činnost státních vysokých škol (jsou jen dvě - policejní a vojenská akademie), na práci ŘSD či platba zdravotním pojišťovnám za děti a důchodce jsou ve skutečnosti dotací? A tím pádem i platy pro státní úředníky či funkční požitky pro ústavní činitele jsou ve skutečností jejich dotováním a ne platbou za vykonanou práci? ;-)

0/0
12.5.2015 17:57

M46a37r14t12i62n 40Š66u88l68c 2537509740595

Já jsem něco takového napsal? Nenapsal.

0/0
12.5.2015 20:01

J19i19ř33í 26E66r54b12e68n 1763394856987

Citoval jste: "Dotací se rozumí peněžní prostředky státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu poskytnuté právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel."

Budeme-li tedy považovat úřad za právnickou osobu a úředníky za fyzické osoby, pak jsou jejich platy de iure dotacemi... ;-)

0/0
12.5.2015 20:46

J63o62s97e36f 79L38e98b56d12u48š29k54a 4122673723215

Dejte mi pár milionú dotaci a já z nich s radostí zaplatím daň z příjmů i sociální a zdravotní pojištění.

+5/−4
11.5.2015 15:08

R19a15d20e70k 85J67a66n48a40t60a 9855656894772

A budete u toho ještě vozit lidi za cca 1 Kč/km i na relativně pomalých nelukrativních tratích, podle jízdní řády, který si vymyslí stát/kraj?

+4/−1
11.5.2015 21:11

J60a74n 25K63o10b13ě35r70s27k70ý 1450606611173

Už radši no comment. Tady se musí každá aspoň trochu pozitivní zpráva o ČD předělat tak, aby byli vidět v negativním světle a ještě se k tomu musí vyjádřit ten žlutý klaun, který provozuje v celé ČR pouze jedinou linku. Ať ČD udělají cokoliv je to pro iDnes vždycky špatně. Aha, já zapomněl on je vlastně Jančura kamarád majitele MAFRY.

+11/−6
11.5.2015 13:34
Foto

T83o96m22á51š 43Z94e65l29e79n87k68a 4774946410866

To víte, Sura ČD nenávidí a tak je musí hanit a vnucovat veřejnosti svoje osobní názory.

+5/−4
11.5.2015 13:47

J49a76n 23S89ů22r70a 4685783863142

Kde vnucuji své osobní názory?  Co je za názor popis skutečnosti jinak, než je v tiskové zprávě?

+2/0
11.5.2015 16:56
Foto

T72o18m82á44š 92Z10e49l17e14n41k55a 4634726240556

Vyjadření pana Jančury zřejmě není v tiskové zpráve ČD. Nemyslíte?

+2/0
11.5.2015 17:21

J81a94n 54S44ů74r40a 4345403393392

A?

0/0
11.5.2015 17:32

L31a67d47i70s94l23a38v 42P64a39s32t56o46r45e93k 1673377878365

Oprav ten nadpis.

+1/−1
11.5.2015 18:03
Foto

T55o92m23á49š 75Z65e87l72e34n51k38a 4414826520146

Vam fakt nestaci "kotel" co dostavate na Kacku???

0/−1
11.5.2015 23:12

J63i78ř80í 68E42r46b42e34n 1403594266597

Pokud je to opět Váš nadpis a stojíte si za ním, tak ten svůj názor vnucujete už právě v něm. Platba za objednanou a provedenou službu totiž není dotace - Vy od MAFRY taky dostáváte honorář za napsané články a nikdo tomu neříká dotace!

+2/0
11.5.2015 22:31

M47a18r98t80i72n 96Š51u13l82c 2377549970945

Našel jsem si smlouvu o závazku veřejné služby ve veřejné linkové osobní dopravě k zajištění ZDO Karlovarského kraje. Cituji: "..., že se jedná o spoj nedotovaný Karlovarským krajem, který vyjíždí v časovém období méně než 30 minut před odjezdem dotovaného spoje dle platného jízdního řádu z kterékoliv zastávky a méně než 15 minut po odjezdu dotovaného spoje..."

Našel jsem také článek prezidenta NKÚ Osobní železniční doprava a trh. Cituji: "Poměrně značné finanční prostředky jsou vynakládány i na podporu veřejné dopravy, která je v České republice většinou masivně dotována."

V Kontrolní zprávě NKÚ 09/23 Prostředky státního rozpočtu poskytované na úhradu ztráty ze závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě se potom praví: "MD v souvislosti s plněním závazku veřejné služby poskytlo ČD (jiný dopravce dopravní potřeby státu nezabezpečoval) v letech 2007 až 2009 prostředky (dále také „dotace“) státního rozpočtu v celkové výši 11,5 mld. Kč..."

Nemohu si pomoci, ale když se v krajské smlouvě hovoří o dotovaných spojích, tak snad kraj ví, co objednává. A pokud jsou spoje dotovány, používají se k tomu dotace. Stejně tak předpokládám, že NKÚ, který zkoumá úhradu prokazatelné ztráty ČD za spoje objednané MD ví, co zkoumá a také tyto prostředky nazývá dotacemi.

Z toho celého mi plyne, že prostředky na úhradu prokazatelné ztráty za zajištění ZDO lze nazývat dotacemi.

0/0
12.5.2015 15:17

J38i34ř64í 18E22r10b89e73n 1923414406887

Když přijmeme tuto premisu, pak tím pádem jsou dotováni nejen všichni hromadní dopravci - vedle ČD to jsou i Regiojet, Leo Expres, Voghtlandbahn, ICOM, BusLine, KAD, Veolia, Jihotrans, Busmat, a vůbec všechny dopravní podniky, ale také ti úředníci krajských úřadů i NKÚ samotného ;-)

0/0
12.5.2015 18:02

M55a28r92t19i59n 87Š18u26l49c 2387359260525

Já jsem pouze citoval ze 3 dokumentů týkajících se ZDO. Nemusíte se mnou souhlasit, hlavně nechápu, jak jste přišel na ty úředníky krajských úřadů a NKÚ?

0/0
12.5.2015 20:05

J57i68ř84í 10E11r79b50e36n 1703474176187

Bo jsou taky placeni ze státního rozpočtu ;-)

0/0
12.5.2015 20:45

M69a31r46t25i68n 72Š24u66l50c 2827519330195

Vy považujete zprávu, že osobní doprava ČD je v mínusových číslech za pozitivní? Já tedy ne, bez ohledu na to, jestli si to přečtu na iDnes nebo jinde...

+3/−2
11.5.2015 14:25

M77a66r88t77i88n 94N39o91v69o52t31n88ý 3916396591474

Takže asi nechápete psaný text. To, že ztráta klesá je nepochybně pozitivní zpráva.

+1/−1
11.5.2015 14:59

J29o56s54e11f 50L28e85b78d33u69š61k11a 4842173843435

Ji, ztáta klesá. Při vyšších dotacích a méně ujetých kilometrech. Opravdu pozitivní zpráva. Až nebudou dělat vůbec nic a stát jim dá tolik peněz, kolik spotřebují, pak ztráta nebude žádná.

+7/−2
11.5.2015 15:11

I76v90o 16S71c69h81l69ä28g23e39l 9390769727472

Jestli ztráta klesá díky stoupajícím dotacím, NENÍ to pozitivní zpráva. Pozitivní zprávou není ani to, že psaný text nechápete VY.

+3/−2
11.5.2015 15:31

L83a31d36i89s45l32a75v 63P72a37s47t12o97r65e35k 1773907838455

ČD žádné dotace nestává.

+3/−2
11.5.2015 18:01

M45a54r25t47i53n 74Š58u74l84c 2827379870565

Právě, že chápu psaný text... Jen si neumím představit, jak se pozitivně píše o faktu, že je obchodní společnost ve 100% vlastnictví státu ve ztrátě? I když je ta ztráta menší, tak je to pořád mínus, bez výhledu dosáhnout alespoň vyrovnaného hospodaření, natož zisku... A přitom ta společnost jezdí v závazku veřejné služby, kdy jí objednatelé dorovnávají prokazatelnou ztrátu, takže se do ztráty může dostat pravděpodobně pouze špatným řízením společnosti...

+2/−3
11.5.2015 15:36

J12i59ř31í 76E78r57b26e49n 1213104376437

Právě že to nechápete. Zisk a ztráta jsou pouze účetní položky, které do reality mívají daleko.

Dráhy totiž nedostávají dotace na dorovnání ztráty, ale platbu za objednanou službu - akorát že se to musí účtovat odděleně od tržeb z jízdného. Jinak řečeno: kraj objedná na trati deset párů vlaků denně, ČD spočítají průměrnou tržbu na 100.000 Kč a průměrné náklady (mzda, palivo, výpalné od SŽDC atd.) na 300.000 Kč, takže kraji sdělí, že při této objednávce potřebují platbu za poskytnutí veřejné služby ve výši 200.000 Kč na pokrytí rozdílu mezi náklady a tržbou.

A pozor, úplně stejně to probíhá u autobusových dopravců, kde tento sytém trvá ještě déle a kde už o dost dříve čerpali autobusáci přímé dotace MDČR na obnovení vozového parku a sešrotování Karos řady 700.

Rozdíl mezi autobusáky a Dráhami je v tom, že ČD mají síťový tarif a nemusíte si na každý přestup kupovat novou jízdenku, na rozdíl od busu. Takže není technicky možné zjistit přesnou výši výnosů pro tu kterou trať, když se jízdné pro ni účtuje na pokladně třeba o 150 km dál...

+2/0
11.5.2015 22:39

P44e31t79r 70T61a86r61a48s91i37d11i39s 3168874468

Znechutí nám ČD, pak je s posvěcením lůzy prodají a lůza jim ještě poděkuje. Za 10 let lůza zapomene a začne se ptát, proč ČD jsou soukromé a perfektně generují zisk? :-) 

Druhá varianta, kdy byly ČD jediným dopravcem na železnici je taky k ničemu, protože si postbolševici ve vedení staví chaty za Prahou, za platy, které za své vždy krátké působení vygenerovali:-). Toto mj. dále pokračuje. Vycházím z veřejných zdrojů.

Stát(my) to vše dotuje, jenže to je jako mít bytové družstvo a myslet si, že střechu zaplatí jen sousedi, když vše jde stejně z fondu oprav do kterého přispívají všichni:-).

Nejlepší bude chodit pěšky, dokud to tady nepřevezmou mimozemšťani :-P.

+1/−3
11.5.2015 12:06

J69o72s11e77f 88L98e58b54d95u15š13k10a 4212353293955

Znechutit se mohou jen samy ČD. Ten, kdo potřebuje někam jet si vybere pro něj tu nevhodnější přepravu. Pokud bude drahá, nepohodlná a pomalá, bez navazujících spojení, tak s ní mnoho lidí nepojede.

+2/0
11.5.2015 15:20

M43a24r20t20i40n 37N94o24v30o49t36n17ý 3206326301474

Pokaždé tady různí Matějové opakují mýtus, že se silniční doprava zaplatí z výnosu spotřební daně z paliv. Ne, nezaplatí. Na silnice a dálnice jde z této daně cca 7-8 miliard ročně. To nestačí ani na nutné opravy, natož nějaký rozvoj. A mimochodem - železniční dopravci platí tuto daň (v nemalé míře) také.

+8/0
11.5.2015 12:03

J71a69k78u79b 47P98r58o53k45e71š 6343738552823

Proto je nejlepsi reseni nechat dopravu kompletne na soukromnicich, vcetne vystavby, udrzovani a provozu dopravnich cest, pak se ukaze co je a co neni zivotaschopne a usetrene dane muzeme zrusit.

+3/−5
11.5.2015 12:39

V60i36k65t17o15r 94N90á77r36o38ž44n15ý 3639672588

;-D

+4/0
11.5.2015 12:46

J32a47k85u82b 82P61r48o65k50e25š 6943248612653

Padny argument...

Ale povezte mi, proc by se mel soukromnik nechat okradat pri stavbe silnice, tak jak to dela stat? Nenecha se, zrovna tak pri udrzbe, no a vydelat na provoz si bude muset z myta, takze ho logicky nebude moci prenechavat nejajemu Kapschi.

+2/−4
11.5.2015 13:24

R94a64d70e49k 74J66a74n80a53t24a 9255516804902

Za takových podmínek (kdyby každý uživatel silnice/železnice platil veškeré náklady, navíc navýšené kvůli monopolu, protože silnice je přirozený monopol, málokde trh vytvoří a uživí dvě souběžné) půjde ekonomika celé země do hajzlu.

Už od starověku stát podporuje cesty. Vy jste ale zřejmě výjimečný vizionář, protože vaše řešení za posledních tisíc let nikdo nezavedl ...

+6/0
11.5.2015 13:47

J51o50s13e93f 93L84e85b49d85u87š72k10a 4972873983665

Ve starověku, cesty nestavěl, ani neudržoval panovník. Ba i železnici zpočátku stavěli soukromníci.

+1/−2
11.5.2015 15:14

V88a10c75l25a70v 43H79a44j23e92k 3916579669

No všechny ne, ale ty strategicky významné ano. A těch méně významných a někdy i více významných se nakonec ti soukromníci rádi zbavili a předaly je do péče státu. Proč asi ??

+4/0
11.5.2015 15:33

I41v67a66n 20H67o73l97a74s 5917307668807

> Ve starověku, cesty nestavěl, ani neudržoval panovník

Z dějepisu za pět.

+3/0
11.5.2015 16:09

V18a25c83l61a11v 65H75a91j53e56k 3366519149

To ano, ale pro Vás pane redaktore.

Typy římských cest[editovat | editovat zdroj]

Římské cesty byly různorodé, od jednoduché cesty až po výše uvedené zpevněné cesty používající pevného podkladu ze zpevněnéhoštěrku, který zabezpečoval odvedení dešťové vody, takže se zabránilo vzniku bláta a cesta zůstala suchá a sjízdná. Podle Domitia Ulpianaexistovaly tři druhy cest:[6]

Viae publicae, consulares, praetoriae případně militares – hlavní cesty, stavěné a udržované z veřejných zdrojů. Vedly k moři, městu nebo řece, případně k další rovnocenné cestě. Byly pojmenovány po státnících, kteří jejich výstavbu či rekonstrukci nařídili.

0/0
11.5.2015 20:49

J75a79n 16H32á58l80a 8905925910297

Správně ČD! Tak se to má dělat! Hlavně nepouštět konkurenci nikam, jen ať se jezdí za ceny, které si řeknete vy. Ještě bychom ušetřili nějaké ty miliardy z rozpočtu. Co pak s tím taky, že jo...

+6/−6
11.5.2015 11:54

R55o14m43a87n 29V34a67c23e17k 7542576898

To je to samé jako když řeknou že nám klesá dluh vzhledem k HDP. Dluh se ale opět o desítky mld. zvýšil. Takové oznámení považuji jen za výsměch.

+6/0
11.5.2015 11:50

B34o63h59u61m91i36l 80S73t87e20j40s67k62a97l 5283674681703

Větší kompenzace od krajů, méně kilometrů, nové lokomotivy z dotací EU, to bych taky vydělával ;-D

+5/−1
11.5.2015 11:38

A85n88t25o33n63í15n 95K32a86t72z28e87r 8222443586270

Jj:)to se to vydělává když se sypou dotace a papaláši si mnou ručičky že budou zas prémie.Ale bez dotací by jste byli zase ve strátě a chtěli by jste taky si vyplácet co vám nepřísluší.Jsou pořád stejní šmejdi ve všech vedeních státních i nestátních firmách.

+6/−4
11.5.2015 11:12

M89i80c68h98a29l 98P66a20s55t67o92r13e30k 4654360498558

Zase nám nechybí v článku Jančura. To, že Jančura na kolejích vůbec podniká je velkým neúspěchem naších slavných politiků. Ono kdyby byla politická vůle najít do vedení ČD skutečně vedení, které bude mít jasnou vizi, bude dělat vše pro snížení nákladů na provoz, pro to aby firma vzkvétala a rostl počet cestujících a ne jen si balit svá konta, tak by Jančura nebyl potřeba. Nač potřebujeme dalšího dopravce, který to jistě nedělá jako charitu a vyvádíme mu zisk z rozpočtu. Kdyby dělaly svoji práci ČD dobře a náhodou vydělaly tak peníze mohou použít na splátky dluhů nebo vrátit do státního rozpočtu. Státu chybí koncepce. Už dávno měl s využitím peněz z EU pomoci ČD nakoupit vlaky tam kde je to nejvíce potřeba (je jasné, že peněz je málo a na všechny se prostě nedostane) a ruku v ruce s tímto krokem samozřejmě udělat koncepci, aby SŽDC opravilo především tratě kde je velký pohyb cestujících, nebo je možno předpokládat výrazný nárůst. Chápu, že peněz je málo, ale to že jen sem tam někde hasí nějaký krizový stav a jinak staví už 20 let snad jen koridory je smutné. A spojení některých měst je tristní. Kolik lidí by přibylo třeba na trati Olomouc - Brno, Přerov - Brno atd. kdyby jízdní doba z Ol do Brna nebyla na 100km 1h45min ale třeba jen 45min. A takových případů by bylo jistě více. Další příklad Brno hl.n. Už jak dlouho se všichni dohadují co s ním. Kdyby ho nechali kde je a provedli totální rekonstrukci (kterou provézt jde) tak už mohlo mít dávno Brno nádraží na úrovní a určitě by došlo i k nějakému drobnému zrychlení. Místo toho si to všichni předávají jako horký brambor, vymýšlejí varianty, kdy kvůli přesunu o pár metrů utratíme tolik peněz, že by se za to opravily stovky kilometrů tratí.

+3/−4
11.5.2015 11:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.