Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zlaté časy železničních stavařů. Mají tolik práce, že ji musí odmítat

Správa železniční dopravní cesty řeší v českém stavebnictví dlouho nevídaný problém. Zakázek má tolik, že výrazně klesá počet soutěžících a do některých soutěží se dokonce nikdo nehlásí. Důvodem je především příliv peněz do železničních staveb, protože stát finišuje s dočerpáváním evropských financí. Většinu zakázek si nakonec dělí pár firem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P21a69v88e74l 91Ř54a88p92e14k 7422816519755

Konečně se zanedbaná železnice začíná modernizovat nebo aspoň opravovat. Akorát je smutné, že to musí být "z dotací", naši předci, kteří to vybudovali, to zvládli sami. EURv

+1/−5
17.5.2015 11:56

R52a62d45e53k 67J51a37n81a31t21a 9555746464362

To není pravda, stát (tj. veřejné peníze) měl ve stavbě tratí velký význam vždy.

Dokonce lze říct, že ty tratě, které jsou hlavními dodnes (tj. byly velkoryse a nadčasově projektovány), jsou spíš ty státní. Vysledkem investic soukromníků jsou spíše ty klikatá lokálky, aby se tehdy ušetřilo při stavbě na tunelech, náspech, mostech a výkupech pozemků ...

+5/0
17.5.2015 12:25

J20i80ř71í 60E83r94b18e70n 1883964486597

Ty klikaté lokálky jsou daní za dvě věci: jednak nižší technické požadavky (nižší cestovní rychlost, nižší nápravové tlaky, kratší poloměry oblouků, vyšší povolené převýšení atd.) kvůli snížení ceny za výstavbu, druhak monarchistická železniční politika umožňující státní či zemskou podporu až pro trati nad X km délky. A pár zbytečných klikotočů například mezi Svorem a Jablonným v Podještědí dokázalo ty "chybějící" kilometry snadno nahnat...

+3/0
17.5.2015 21:14

V87l86a14d58i65m14í46r 18F80i39b76i68g78e88r 5574431101554

Ještě by měli najmout pár desítek zaměstnanců, nakoupit jim křoviňáky a pily aby vyřezávali zeleň podél. Na mnoha místech hlavně vedlejší trati jedete v zeleném tunelu.

0/0
17.5.2015 15:46

J27i87ř78í 22E31r11b78e25n 1683664366827

Ale kdepak. S výjimkou několika hlavních tratí a malého množství lokálek byly všechny železnice v monarchii stavěny s přímou (subvenční = dotační) podporou státu či země, nebo a nepřímou podporou v podobě mnohaletých daňových úlev. A přesto většina tratí i tehdy byla v trvalé ztrátě, kterou museli sanovat akcionáři nebo ten stát.

Proto taky někdy od roku 1909 stát trvale vyvlastňoval lokálky: unitární železnice byla efektivnější, lépe využívala lidský i strojní potenciál a zejména byla díky jednotnému tarifu levnější a tudíž zajímavější pro cestující i pro přepravce.

+2/−1
17.5.2015 21:09

M77i54r87o31s43l34a50v 25Z79i31k63m14u20n79d 7139133804933

Ó nikoli, jmenovalo se to postátňování, dělalo se to ještě před rokem 1900 podle zákona a spočívalo ve vykoupení akcií od jejich vlastníků, stejným rakouským zákonem se řídilo i Československo po roce 1918 ...

Nešlo ani tak o unitární železnici, ale o to, že na "lokálkách" se šetřilo na údržbě = akcionáři chtěli dividendy, docházelo k nehodám, což si erár, který železnici potřeboval hlavně pro přepravu vojska nemohl dovolit ... Takže tam začaly fungovat "státní předpisy" ...

+1/0
18.5.2015 7:50

J47i74ř70í 43B78r60u80t74o64v12s79k49ý 3456789819971

Kdyby se stavělo kvalitně,ubylo by výluk-příklad- makadan pod tratí má obsahovat určité množství břidlice,ale když je jí tam až 20%,každý si dokáže představit co s tímto materiálem udělá provozRv

0/0
17.5.2015 11:46
Foto

O60n31d79ř57e55j 32K91a83r74e94l 33V74o12d50i96č74k43a 4735298611227

Každý den cestuji z Mostu do Ústí nad Labem a zpět do zaměstnání. A popravdě, když vlak nemá zpoždění aspoň několik minut, nebo není výluka, tak mám chuť to jít oslavit. Chápu nutnost oprav na trati, jenže tyto opravy bohužel většinou nejsou primární příčinou těchto zpoždění. A popravdě, docela bych si přál, aby na této trati (Cheb - Praha) už jezdila nějaká konkurence. Pořád se mluví o Praze a Ostravě, ale myslím si, že toto je také poměrně důležitý koridor.

0/−1
17.5.2015 7:57

M36a50r67t68i48n 45N39o85v84o32t21n28ý 3816326331484

Ale  konkurence vám dopravu na této trati opravdu nezrychlí. Viz. Praha Ostrava, kde je Regiojet o půl hodiny pomalejší a pravděpodobnost, že chytnete zpoždění je 10x vyšší než u ČD. Řešením jsou právě investice do infrastruktury.

+5/0
17.5.2015 8:08

M24i81r85o67s82l37a15v 72Z23i15k14m16u71n58d 7309853264563

Z Chebu do Prahy by se další dopravce neuživil, už nyní tam jezdí krátké soupravy .... nahradíte-li Pendolino s 331 místem soupravou, která jich má cca 1/4 tak to až na výjimky do Plzně postačí i...

+1/0
17.5.2015 11:31

V52a16c87l63a53v 47P44e19r47o51u89t31k25a 6518197344141

možná by se třetina nákladů ušetřila kdyby se přestaly stavět ty obrovské betonové hradby ...

+1/0
16.5.2015 14:40

J98i44ř93í 54E42r41b33e23n 1353124356127

Možná jo, možná spíš ne. Ty betonové "protihlukové" hradby nejsou až tak technicky, organizačně a finančně náročné v porovnání s požadavky na kolejiště a zabezpečovací zařízení.

0/0
16.5.2015 20:50

V79l26a59d60i38m47í32r 73F88i63b81i90g89e61r 5954461541504

Když nejsou protihlukovky lidi nadávají že mají hluk, když je postaví, tak nadávají že koukají do betonu si nevyberete. Kdyby udělali průhledné tak to vydrží 3-4 měsíce než se to zamaže a nikdo to nikdy čistit nebude.

Ale když už se to staví tak chci aby se to stavelo intenzivně. Na D11 vloni stavěli a v pracovní den, pěkné počasí 9 hodin dopoledne a napočítal jsem na tom více než kilometr dlouhém úseku celé 2 lidi;-€

0/−1
16.5.2015 22:30

R59a48d64e53k 71J92a18n21a16t21a 9955216494632

Existují i nízké, přesto funkční, protihlukové clony. Nevím, zda jsou levnější, ale rozhodně pro obyvatele přijatelnější.

Většina hluku totiž vychází od kol.

+2/0
16.5.2015 23:04

R29a89d71e91k 74J53a50n86a54t27a 9195806214622

http://www.zpsv.cz/Produkt.aspx?lang=cz&cat=KP&sku=snizovani-hluku-vibraci&skup=prefabrikaty-pro-protihlukove-clony&prod=nizka-protihlukova-clona-brens-barrier

+2/0
16.5.2015 23:10

M52i78r37o75s80l60a75v 62Z69i36k54m65u51n27d 7409213764773

Protihluková stěna má smysl tam, kde je zdroj hluku - to jest u kolejí, tedy zhruba tak ve výši 1,5 metru od kolejové pláně nebo temene kolejnice  ... nikoli ve výši oken nebo trolejového vedení ve výši 5,8 metru.

Okna žádný nadměrný hluk nevytváří, stejně tak jako lyžina sběrače smýkající se po troleji ...

0/0
17.5.2015 11:28

J24a28n 71Z10e89m13a71n 8106102714932

http://oszdepopraha.czweb.org/view.php?cisloclanku=2006051501

0/0
17.5.2015 11:38

V47l43a89d80i54m67í37r 82F29i39b87i87g65e29r 5454471181114

Názké protihlukovky se u nás testují vím jak vypadají ale možná jsou dražší než klasické velké. Nízké jsou tvarovaný betonový profil s materiálem pohlcujícím hluk. Celké to jsou většinou sloupy do kterých se nasune protihluková deska.

0/0
17.5.2015 15:49

M33i56l43o49š 41K66o92v90a51č 7885348146800

tak když máte hodne zakazek mužete zvýšit mzdy pro delníky ,zvyšte náklady ,ted je na to vhodná chvíle ,zvyšte mzdy o 50%,když je zakazek dost

0/0
16.5.2015 11:56

K60a13r67e31l 91F63u83k95s58a 3134370570473

Věřte, že nastane spíše druhý extrém Vašeho ironického žblebtu. Že se to v maximální míře projeví na profitu...

0/0
16.5.2015 11:59

M36i39l15o79š 53K64o62v97a76č 7255608976110

tak když mám hodne zakazníku mužu si zvýšit cenu,to je predce ten trh

0/0
16.5.2015 12:09

J33i87n63d26ř48i58c25h 58Š36k84o96p97e52k 4825331140735

ale spíše majitel firmy mzdy lidí nechá a využije lepších cen k navýšení zisku

0/0
16.5.2015 12:19

M52i15l91o92š 40K63o84v71a44č 7685508816830

no práve ,jediná jistota je tady minimálný mzda,jenom vdaka zahraničným firmám tady stoupli platy ,naši podnikatelé by tady nechali 5 000 korunové mzdy do ted

+1/−1
16.5.2015 12:26

R87a17d33e89k 39J95a42n42a63t77a 9415886984542

Hodně zakázek akorát otevírá MOŽNOST zvyšit mzdy. Není to NUTNOST.

Jistě si může přijít na více peněz kvalifikovaný (tj. hůře nahraditelný) dělník či stavbyvedoucí, pokud se nechá v takové době přetáhnout do jiné firmy nebo takové riziko reálně hrozí. Ale ten, kdo jen tak sedí a čeká, ten přidáno samozřejmě nedostane.

+1/0
16.5.2015 12:32

P17a81t10r81i39k 92Š12e71b54e15s17t92a 4343772536145

problém jsou i zahraniční zaměstnanci, kteří strhávají ceny, protože mají v ČR více, než doma.... ;-)

0/0
16.5.2015 13:44

R89o74m75a52n 96P89o73l62á52č36e71k 5416879375

Pak je ten vtip...

Ukrajinská armáda mobilizuje, v západní Evropě se zastavily stavební práce;-D

+1/0
16.5.2015 17:08

J59a14n 40J18e76m89e43l85k21a 1875800

Jestli danovy poplatnik vi, ze v Olomouci padnou 3 mld. A pro uzivatele, co se zmenilo. Budova nastesti zustava, podchody uz byly, jen maji ted eskalatory. To ze se stanici bude jezdit 160 je super, vsechny vlaky tam stoji. Za ty prachy slo opravit 90 km regionalnich trati, svrsek, nejake mosty, zabezpeceni a rizeni.

+1/−1
16.5.2015 11:17

J25i61n28d81ř46i71c63h 87Š59k86o66p22e56k 4575271170475

není jediný důvod, proč by měla být silniční doprava upřednostňována před železnicí

+1/0
16.5.2015 12:02

J38i12ř31í 69K83o27c55u13r62e25k 6115624695148

Jste si jist, že předchozí kolejový svršek v Olomouci vyhovoval pro zatížení 22,5 tun na nápravu a 50 (případně 80) km/h na výhybkách do odbočky? Perony taky byly 550 mm nad t.k. aby se do nízkopodlažních souprav mohlo bez schodů?  A předjízdné koleje do příma, aby nezastavující nákladní expres mohl profrčet rovně, zatímto osobák či rychlík nabírá lidi. To myslím, taky nebylo.

Ona celá takhle akce je spíš generální oprava. A celkem nechápu, proč upřednostnit lokálky před páteřní sítí využívanou pro mezinárodní tranzit. Tím, že tahle páteřní síť bude ve špatném stavu (místo její opravy raději uděláme lokálky), dojde k zákonitému efektu - cargo pojede, ale ne po železnici.

+4/0
16.5.2015 14:43

J62a87n 70J80e38m55e79l16k64a 1185520

Podle me prinos neodpovida 3 mld. Cargo tam jezdilo i pred tim ne. Spousta primestkych a paternich regionalnich trati je zbytecne nekonkurenceschopnych, nektere s historickym zabezpecenim a rizenim. Za miliardu lze zvysit rychlost z 75 na 120km/h  na 30km Opava Krnov. A to se hodne projevi na case narozdil od tohoto.

0/−1
16.5.2015 16:53

J37i49ř91í 90E83r59b59e81n 1943574186667

Mám vícenásobnou osobní zkušenost z továrního výrobního provozu, z laboratoří atd., že proinvestované statisíce a miliony taky nejsou přímo vidět, ale nepřímo generují několikanásobný zisk. Výrobní linka vypadá sice pořád skoro stejně, ale s novým řídícím SW a pár drobnými vylepšeními vyrábí o třetinu rychleji, má kratší časy na přestavbu linky pro jiný typ výrobku, vyrábí přesněji a s nižší odpadovostí...

Ono to s tou železnicí nebude o moc jiné. Navíc fyzická životnost železniční technologie je běžně přes třicet let, takže i naše veleslavné koridory už se blíží k času pro novou repasi :-)

+2/0
16.5.2015 20:45

M20i40r43o71s78l83a56v 62Z35i89k82m13u34n84d 7759873614673

Plácáte nesmysly ... v Olomouci se jednak staví nové nástupiště, ostatní nástupiště komplet rekonstruují, kompletně se provádí sanace traťového spodku, traťového svršku včetně výhybek, dělá se zcela nové zabezpečovací zařízení, včetně kabeláže (jinak to prostě nejde), návěstidla, a tohle všechno taky potřebuje energetické napájení ... takže třeba nová trafostanice ....

+2/0
17.5.2015 11:37

J32a47n 23J27e55m76e62l21k77a 1645500

A jak se to projevi na jizdnich casech?

0/0
17.5.2015 15:15

M79i74r55o53s30l59a50v 93Z82i10k32m17u54n27d 7479663874663

Svým způsobem nijak ... možná se při odjezdu přes jízdu štíhlou výhybku ušetří několik vteřin, stejně tak při zastavování, kdy vlak nebude do stanice vjíždět rychlostí 40, ale 50 nebo 60. Pouze projíždějící vlaky (osobní doprava žádné nemá) nebudou muset snižovat rychlost ...

0/0
18.5.2015 7:53

D97a83v71i30d 36B35o70u52c92h84a65l 8199670159

A přesně takto zbytečně, hoří na železnici peníze evropanů, které jim byly ukradeny Bruselem. :-(

0/−3
16.5.2015 10:56
Foto

V90l21a54s24t36a 59C13o35u35f92a77l 7677989399675

A když jsou koleje a silnice ve špatném stavu, tak budete řvát, že je nikdo neopravuje.

+6/0
16.5.2015 10:59

R98a17d20e73k 53J79a80n78a59t47a 9305826774652

Je zcela v pořádku, že nás EU takto nutí investovat do železniční infrastruktury, místo prožírání v dávkách apod.

Jiná věc je, že je mnohdy utrácíme na stavby druhořadého významu, prostě proto, že ty důležité nemáme (pro strach a lenost) připraveny. Ale pořád lepší než kdyby ty peníze zůstaly našim politikům. Ti jsou totiž o dost hloupější, než ti evropští.

+8/0
16.5.2015 11:10

J64i38ř73í 42K27o26c43u71r33e39k 6385634725588

Dlužno dodat, že nebýt tlaku EU, tak jsme železničním skanezenem, kam nic nového nesmí. Taková černá díra uprostřed evropy, kudy se nedá projet normálním vlakem, kvůli nim to musíte ložit míň, jejich tratě toho moc neunesou. A na hranicích musíte přepřahat a náklad předat někomu, kdo moc důvěry nevzbuzuje, s tou olopanou lokomotivou.

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/123025.jpg

+4/0
16.5.2015 14:52

V77l51a68d35i41m84í93r 76F55i44b23i34g20e42r 5944761151764

Byl bych rád kdyby se za peníze EU začaly stavět VRT aby nás vlaky nemusely objížtět, protože i když jedou oklikou tak je to rychlejší než kdyby jeli přímo přes nás a to i kdyby tu žádné výluky nebyly:-(

+3/0
16.5.2015 17:12

M35i68r69o64s14l34a81v 22Z34i36k83m80u45n89d 7169323104173

Tak se zeptejte v Berlíně, proč dosud nerealizovali memorandum staré více jak 20 let ohledně zrychlení spojení Berlín - Praha - Vídeň ... ČD v rámci toho vyhodily peníze za nesmyslný projet Pendolino, z Berlína do Drážďan se nejezdí o mnoho rychleji než za Honeckera ... Přitom trasa z Berlína do Dresden vede rovinami ... Přednost dostaly jiné projekty ....

0/0
17.5.2015 11:40

V77l94a50d91i71m87í82r 38F29i91b16i10g76e55r 5334611371144

Na to abychom si tu postavili vysokorychlostní trať nemusíme čekat až to bude hotové v německu. V plánu to je a když se na tom dělá tak se to udělá ale u nás není politická vůle na tom to stojí.

Stejně jako dálnice stačí podívat na mapu kolem ČR jsou dálnice skoro k hranicím a u nás není hotové nic krom D5

0/0
17.5.2015 15:52
Foto

P87e23t47e43r 53J28a60b66l91o73n98o32v27s87k42y 1879976201351

Cerpanie financnych prostriedkov z europskych fondov je viditelne i na Slovensku.Ekonomika tejto krajiny rastie najrychlejsie v EU.Aktualne sa dokoncuje rekonstrukcia lazen.domov v Turcianskych Tepliciach,dokoncenie 11/ 2015,hotel Krym v Trenc.Tepliciach do 8 /2015.Novy zeleznicny most v Trencine 12/2016,stavba zel.koridoru Pov.Tepla- Zilina a vystavba novej zelez.stanice Puchov 12/2015.

0/0
16.5.2015 10:48

D42a95v80i81d 74B15o88u16c33h59a37l 8579820629

No tak vy jste vždy ochotně parazitovali a kolaborovali s nepřítelem. Ale neměli byste raději něco udělat s těmi vašimi cikánskými osadami a vzít si od nás všechny zase zpět domů?

+3/−1
16.5.2015 10:57

J12i43ř86í 69E44r51b32e41n 1143944186397

To by byl zajímavý politický program:

1) obnovit Československo;

2) odstěhovat Cikány z mostecka a liberecka ke Spiši;

3) znovu rozdělit Československo.

+1/0
16.5.2015 20:48

M27a67t87ú57š 22B35e93n17a16k 9408714382633

Nový železničný most v Trenčíne nebude z financií EÚ. Zato nový cestný most v TN bol postavený za financie EÚ.

Daľej sa za tieto rekonštruujú električkové trate v Košiciach a Bratislave, pričom v Bratislave sa stavia aj nový most cez Dunaj s električkovou tratou do Petržalky. Aj keď to nakoniec asi zaplatí mesto, kedže Vinci nestíha....

0/0
16.5.2015 14:34

R21a36d17e64k 26J25a69n25a53t55a 9275636684132

Částečně je to doznívající Bártův "řez", kdy dal na nějaký čas zastavit stavby i přípravu. Pak se nějaký čas nedělalo nic, a ke konci Evropské "pětiletky" se proto naopak neví co dřív, aby se peníze utratily.

Častečně neschopnost MD a SŽDC. Oni se prostě bojí si dopředu připravit více staveb, aby pak mohli čerpat EU prostředky plynule. Pak jsou důsledkem tyhle výkyvy - před 3 roky bylo práce málo, teď zase moc ... to mají snad stavební firmy dokola propouštět+nabírat lidi? A co se strojema?

+12/0
16.5.2015 9:28

V11i91k85t72o45r 18N25á88r65o70ž79n44ý 3569672948

Přesně tak...když zakázky nebyly , byly nuceny stavební firmy se zbavovat techniky a personálu a teď to bude nějakou dobu trvat , než se to vrátí zpět. Jen aby se poté znova nezačalo škrtat

+1/0
16.5.2015 9:35

V36l55a96d15i86m20í15r 96F40i91b23i36g58e72r 5224701931534

Je to i vina ŘSD nemá projekty tak se musela velká suma do dopravy přesunout na koleje. Když je peňez dost mělo by se snažit stavby zrychlit. U nás začali opravovat 300m ulice. Je tam uzavírka. Den jak malovaný ideální na venkovní práci a nic se neděje prostě se dělá jen 8 hodin denně a to ještě ne moc intenzivně. Hlavně že na to mají 3 měsíce.

0/0
16.5.2015 14:08

J32i92ř24í 30E67r35b29e48n 1323694456837

ŘSD tu stavbu pouze platí, ale provádí ji někdo jiný - Strabag, Colas, Eurovia, Skanska, Metrostav, ... a tyto firmy se nemají důvod přetrhnout. Musely by mít lepší management, který by si byl schopný spočítat, že při nepřetržité práci sice zaplatí lidem o 15-20 % víc na mzdách, ale zato stihnou během sezóny trojnásobek projektů a tudíž trojnásobek tržeb. Náklady na lidi totiž netvoří víc než 10 % rozpočtu, víc se utratí za materiál, leasing a naftu.

0/0
16.5.2015 20:54

V98l29a57d80i91m95í93r 54F80i32b81i65g25e52r 5104841901344

U nás bohužel staví Eurovia a jestli to bude stavět stylem jako u nás opravovali díry tak to potěž. Není normální aby se jedna díra opravovala na 2x. Byl vyříznutý kus, tak do něj naplácali asfalt ale stačilo to na půlku, 2 dny nic a za 2 dny tam doplácli zbytek, taky to podle toho vypadá předpokládám že se to do roka rozpadne:-(

0/0
16.5.2015 22:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.