Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zlaté časy železničních stavařů. Mají tolik práce, že ji musí odmítat

Správa železniční dopravní cesty řeší v českém stavebnictví dlouho nevídaný problém. Zakázek má tolik, že výrazně klesá počet soutěžících a do některých soutěží se dokonce nikdo nehlásí. Důvodem je především příliv peněz do železničních staveb, protože stát finišuje s dočerpáváním evropských financí. Většinu zakázek si nakonec dělí pár firem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P40a12v16e21l 80Ř24a55p17e20k 7982596909585

Konečně se zanedbaná železnice začíná modernizovat nebo aspoň opravovat. Akorát je smutné, že to musí být "z dotací", naši předci, kteří to vybudovali, to zvládli sami. EURv

+1/−5
17.5.2015 11:56

R24a42d82e44k 25J17a36n49a89t38a 9635366264432

To není pravda, stát (tj. veřejné peníze) měl ve stavbě tratí velký význam vždy.

Dokonce lze říct, že ty tratě, které jsou hlavními dodnes (tj. byly velkoryse a nadčasově projektovány), jsou spíš ty státní. Vysledkem investic soukromníků jsou spíše ty klikatá lokálky, aby se tehdy ušetřilo při stavbě na tunelech, náspech, mostech a výkupech pozemků ...

+5/0
17.5.2015 12:25

J22i45ř41í 44E93r45b21e87n 1543234156267

Ty klikaté lokálky jsou daní za dvě věci: jednak nižší technické požadavky (nižší cestovní rychlost, nižší nápravové tlaky, kratší poloměry oblouků, vyšší povolené převýšení atd.) kvůli snížení ceny za výstavbu, druhak monarchistická železniční politika umožňující státní či zemskou podporu až pro trati nad X km délky. A pár zbytečných klikotočů například mezi Svorem a Jablonným v Podještědí dokázalo ty "chybějící" kilometry snadno nahnat...

+3/0
17.5.2015 21:14

V70l95a57d59i76m89í54r 10F84i49b43i91g16e84r 5354291111484

Ještě by měli najmout pár desítek zaměstnanců, nakoupit jim křoviňáky a pily aby vyřezávali zeleň podél. Na mnoha místech hlavně vedlejší trati jedete v zeleném tunelu.

0/0
17.5.2015 15:46

J78i94ř47í 11E19r74b75e14n 1243794706687

Ale kdepak. S výjimkou několika hlavních tratí a malého množství lokálek byly všechny železnice v monarchii stavěny s přímou (subvenční = dotační) podporou státu či země, nebo a nepřímou podporou v podobě mnohaletých daňových úlev. A přesto většina tratí i tehdy byla v trvalé ztrátě, kterou museli sanovat akcionáři nebo ten stát.

Proto taky někdy od roku 1909 stát trvale vyvlastňoval lokálky: unitární železnice byla efektivnější, lépe využívala lidský i strojní potenciál a zejména byla díky jednotnému tarifu levnější a tudíž zajímavější pro cestující i pro přepravce.

+2/−1
17.5.2015 21:09

M28i77r28o54s20l77a89v 22Z48i18k35m40u92n78d 7539343584683

Ó nikoli, jmenovalo se to postátňování, dělalo se to ještě před rokem 1900 podle zákona a spočívalo ve vykoupení akcií od jejich vlastníků, stejným rakouským zákonem se řídilo i Československo po roce 1918 ...

Nešlo ani tak o unitární železnici, ale o to, že na "lokálkách" se šetřilo na údržbě = akcionáři chtěli dividendy, docházelo k nehodám, což si erár, který železnici potřeboval hlavně pro přepravu vojska nemohl dovolit ... Takže tam začaly fungovat "státní předpisy" ...

+1/0
18.5.2015 7:50

J26i19ř49í 75B27r67u25t60o30v81s54k62ý 3196829419651

Kdyby se stavělo kvalitně,ubylo by výluk-příklad- makadan pod tratí má obsahovat určité množství břidlice,ale když je jí tam až 20%,každý si dokáže představit co s tímto materiálem udělá provozRv

0/0
17.5.2015 11:46
Foto

O71n25d46ř94e17j 45K17a62r39e52l 64V53o32d65i50č27k45a 4975708311927

Každý den cestuji z Mostu do Ústí nad Labem a zpět do zaměstnání. A popravdě, když vlak nemá zpoždění aspoň několik minut, nebo není výluka, tak mám chuť to jít oslavit. Chápu nutnost oprav na trati, jenže tyto opravy bohužel většinou nejsou primární příčinou těchto zpoždění. A popravdě, docela bych si přál, aby na této trati (Cheb - Praha) už jezdila nějaká konkurence. Pořád se mluví o Praze a Ostravě, ale myslím si, že toto je také poměrně důležitý koridor.

0/−1
17.5.2015 7:57

M11a19r12t92i89n 95N44o58v38o35t93n73ý 3316626161384

Ale  konkurence vám dopravu na této trati opravdu nezrychlí. Viz. Praha Ostrava, kde je Regiojet o půl hodiny pomalejší a pravděpodobnost, že chytnete zpoždění je 10x vyšší než u ČD. Řešením jsou právě investice do infrastruktury.

+5/0
17.5.2015 8:08

M51i32r18o55s19l32a62v 24Z92i94k79m63u19n64d 7489613474643

Z Chebu do Prahy by se další dopravce neuživil, už nyní tam jezdí krátké soupravy .... nahradíte-li Pendolino s 331 místem soupravou, která jich má cca 1/4 tak to až na výjimky do Plzně postačí i...

+1/0
17.5.2015 11:31

V61a22c53l15a20v 11P57e34r14o58u89t32k68a 6588217744231

možná by se třetina nákladů ušetřila kdyby se přestaly stavět ty obrovské betonové hradby ...

+1/0
16.5.2015 14:40

J88i24ř21í 70E47r94b19e97n 1193424356937

Možná jo, možná spíš ne. Ty betonové "protihlukové" hradby nejsou až tak technicky, organizačně a finančně náročné v porovnání s požadavky na kolejiště a zabezpečovací zařízení.

0/0
16.5.2015 20:50

V88l72a56d19i68m49í62r 33F41i31b60i31g15e73r 5724911331454

Když nejsou protihlukovky lidi nadávají že mají hluk, když je postaví, tak nadávají že koukají do betonu si nevyberete. Kdyby udělali průhledné tak to vydrží 3-4 měsíce než se to zamaže a nikdo to nikdy čistit nebude.

Ale když už se to staví tak chci aby se to stavelo intenzivně. Na D11 vloni stavěli a v pracovní den, pěkné počasí 9 hodin dopoledne a napočítal jsem na tom více než kilometr dlouhém úseku celé 2 lidi;-€

0/−1
16.5.2015 22:30

R68a88d94e75k 34J50a75n27a66t13a 9545946774742

Existují i nízké, přesto funkční, protihlukové clony. Nevím, zda jsou levnější, ale rozhodně pro obyvatele přijatelnější.

Většina hluku totiž vychází od kol.

+2/0
16.5.2015 23:04

R62a45d40e11k 79J62a29n94a86t43a 9905376924152

http://www.zpsv.cz/Produkt.aspx?lang=cz&cat=KP&sku=snizovani-hluku-vibraci&skup=prefabrikaty-pro-protihlukove-clony&prod=nizka-protihlukova-clona-brens-barrier

+2/0
16.5.2015 23:10

M96i73r13o85s61l50a52v 39Z28i63k32m79u90n12d 7469173374633

Protihluková stěna má smysl tam, kde je zdroj hluku - to jest u kolejí, tedy zhruba tak ve výši 1,5 metru od kolejové pláně nebo temene kolejnice  ... nikoli ve výši oken nebo trolejového vedení ve výši 5,8 metru.

Okna žádný nadměrný hluk nevytváří, stejně tak jako lyžina sběrače smýkající se po troleji ...

0/0
17.5.2015 11:28

J55a96n 84Z74e71m91a38n 8136492804542

http://oszdepopraha.czweb.org/view.php?cisloclanku=2006051501

0/0
17.5.2015 11:38

V14l48a41d45i78m52í63r 26F92i54b34i45g44e80r 5184301871604

Názké protihlukovky se u nás testují vím jak vypadají ale možná jsou dražší než klasické velké. Nízké jsou tvarovaný betonový profil s materiálem pohlcujícím hluk. Celké to jsou většinou sloupy do kterých se nasune protihluková deska.

0/0
17.5.2015 15:49

M82i86l59o79š 45K39o17v40a34č 7805738826210

tak když máte hodne zakazek mužete zvýšit mzdy pro delníky ,zvyšte náklady ,ted je na to vhodná chvíle ,zvyšte mzdy o 50%,když je zakazek dost

0/0
16.5.2015 11:56

K68a97r35e78l 32F86u11k48s47a 3294240810383

Věřte, že nastane spíše druhý extrém Vašeho ironického žblebtu. Že se to v maximální míře projeví na profitu...

0/0
16.5.2015 11:59

M20i62l14o66š 51K13o77v30a61č 7315748676180

tak když mám hodne zakazníku mužu si zvýšit cenu,to je predce ten trh

0/0
16.5.2015 12:09

J33i15n53d70ř88i43c80h 85Š35k20o64p57e31k 4295491220625

ale spíše majitel firmy mzdy lidí nechá a využije lepších cen k navýšení zisku

0/0
16.5.2015 12:19

M72i77l50o35š 76K12o72v82a76č 7955618586470

no práve ,jediná jistota je tady minimálný mzda,jenom vdaka zahraničným firmám tady stoupli platy ,naši podnikatelé by tady nechali 5 000 korunové mzdy do ted

+1/−1
16.5.2015 12:26

R33a66d70e97k 81J56a76n58a84t43a 9955126984962

Hodně zakázek akorát otevírá MOŽNOST zvyšit mzdy. Není to NUTNOST.

Jistě si může přijít na více peněz kvalifikovaný (tj. hůře nahraditelný) dělník či stavbyvedoucí, pokud se nechá v takové době přetáhnout do jiné firmy nebo takové riziko reálně hrozí. Ale ten, kdo jen tak sedí a čeká, ten přidáno samozřejmě nedostane.

+1/0
16.5.2015 12:32

P56a44t31r63i64k 66Š88e52b33e42s41t31a 4413702926915

problém jsou i zahraniční zaměstnanci, kteří strhávají ceny, protože mají v ČR více, než doma.... ;-)

0/0
16.5.2015 13:44

R80o32m47a12n 52P93o58l49á71č72e63k 5766399815

Pak je ten vtip...

Ukrajinská armáda mobilizuje, v západní Evropě se zastavily stavební práce;-D

+1/0
16.5.2015 17:08

J47a35n 78J55e38m60e23l41k94a 1685930

Jestli danovy poplatnik vi, ze v Olomouci padnou 3 mld. A pro uzivatele, co se zmenilo. Budova nastesti zustava, podchody uz byly, jen maji ted eskalatory. To ze se stanici bude jezdit 160 je super, vsechny vlaky tam stoji. Za ty prachy slo opravit 90 km regionalnich trati, svrsek, nejake mosty, zabezpeceni a rizeni.

+1/−1
16.5.2015 11:17

J10i33n38d76ř50i85c82h 65Š14k21o57p10e55k 4125961940585

není jediný důvod, proč by měla být silniční doprava upřednostňována před železnicí

+1/0
16.5.2015 12:02

J89i10ř88í 59K70o84c17u61r74e12k 6195794605858

Jste si jist, že předchozí kolejový svršek v Olomouci vyhovoval pro zatížení 22,5 tun na nápravu a 50 (případně 80) km/h na výhybkách do odbočky? Perony taky byly 550 mm nad t.k. aby se do nízkopodlažních souprav mohlo bez schodů?  A předjízdné koleje do příma, aby nezastavující nákladní expres mohl profrčet rovně, zatímto osobák či rychlík nabírá lidi. To myslím, taky nebylo.

Ona celá takhle akce je spíš generální oprava. A celkem nechápu, proč upřednostnit lokálky před páteřní sítí využívanou pro mezinárodní tranzit. Tím, že tahle páteřní síť bude ve špatném stavu (místo její opravy raději uděláme lokálky), dojde k zákonitému efektu - cargo pojede, ale ne po železnici.

+4/0
16.5.2015 14:43

J62a53n 12J29e65m80e97l85k89a 1975720

Podle me prinos neodpovida 3 mld. Cargo tam jezdilo i pred tim ne. Spousta primestkych a paternich regionalnich trati je zbytecne nekonkurenceschopnych, nektere s historickym zabezpecenim a rizenim. Za miliardu lze zvysit rychlost z 75 na 120km/h  na 30km Opava Krnov. A to se hodne projevi na case narozdil od tohoto.

0/−1
16.5.2015 16:53

J28i34ř47í 78E76r58b42e11n 1333404156197

Mám vícenásobnou osobní zkušenost z továrního výrobního provozu, z laboratoří atd., že proinvestované statisíce a miliony taky nejsou přímo vidět, ale nepřímo generují několikanásobný zisk. Výrobní linka vypadá sice pořád skoro stejně, ale s novým řídícím SW a pár drobnými vylepšeními vyrábí o třetinu rychleji, má kratší časy na přestavbu linky pro jiný typ výrobku, vyrábí přesněji a s nižší odpadovostí...

Ono to s tou železnicí nebude o moc jiné. Navíc fyzická životnost železniční technologie je běžně přes třicet let, takže i naše veleslavné koridory už se blíží k času pro novou repasi :-)

+2/0
16.5.2015 20:45

M32i24r26o76s12l47a75v 13Z14i27k57m13u97n36d 7469253954723

Plácáte nesmysly ... v Olomouci se jednak staví nové nástupiště, ostatní nástupiště komplet rekonstruují, kompletně se provádí sanace traťového spodku, traťového svršku včetně výhybek, dělá se zcela nové zabezpečovací zařízení, včetně kabeláže (jinak to prostě nejde), návěstidla, a tohle všechno taky potřebuje energetické napájení ... takže třeba nová trafostanice ....

+2/0
17.5.2015 11:37

J10a12n 25J41e46m47e38l84k26a 1695170

A jak se to projevi na jizdnich casech?

0/0
17.5.2015 15:15

M55i30r79o52s30l87a13v 87Z78i60k19m86u93n54d 7699303494523

Svým způsobem nijak ... možná se při odjezdu přes jízdu štíhlou výhybku ušetří několik vteřin, stejně tak při zastavování, kdy vlak nebude do stanice vjíždět rychlostí 40, ale 50 nebo 60. Pouze projíždějící vlaky (osobní doprava žádné nemá) nebudou muset snižovat rychlost ...

0/0
18.5.2015 7:53

D39a42v45i38d 33B38o88u76c85h75a86l 8909850769

A přesně takto zbytečně, hoří na železnici peníze evropanů, které jim byly ukradeny Bruselem. :-(

0/−3
16.5.2015 10:56
Foto

V68l56a83s47t14a 82C19o32u57f46a45l 7627229189695

A když jsou koleje a silnice ve špatném stavu, tak budete řvát, že je nikdo neopravuje.

+6/0
16.5.2015 10:59

R71a26d97e85k 54J83a34n78a32t90a 9895756444212

Je zcela v pořádku, že nás EU takto nutí investovat do železniční infrastruktury, místo prožírání v dávkách apod.

Jiná věc je, že je mnohdy utrácíme na stavby druhořadého významu, prostě proto, že ty důležité nemáme (pro strach a lenost) připraveny. Ale pořád lepší než kdyby ty peníze zůstaly našim politikům. Ti jsou totiž o dost hloupější, než ti evropští.

+8/0
16.5.2015 11:10

J25i95ř92í 83K50o39c19u17r64e47k 6395294815948

Dlužno dodat, že nebýt tlaku EU, tak jsme železničním skanezenem, kam nic nového nesmí. Taková černá díra uprostřed evropy, kudy se nedá projet normálním vlakem, kvůli nim to musíte ložit míň, jejich tratě toho moc neunesou. A na hranicích musíte přepřahat a náklad předat někomu, kdo moc důvěry nevzbuzuje, s tou olopanou lokomotivou.

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/123025.jpg

+4/0
16.5.2015 14:52

V10l74a20d30i28m15í68r 77F11i46b12i52g89e34r 5914561381474

Byl bych rád kdyby se za peníze EU začaly stavět VRT aby nás vlaky nemusely objížtět, protože i když jedou oklikou tak je to rychlejší než kdyby jeli přímo přes nás a to i kdyby tu žádné výluky nebyly:-(

+3/0
16.5.2015 17:12

M97i17r60o53s60l21a81v 97Z62i16k78m68u65n72d 7879333134213

Tak se zeptejte v Berlíně, proč dosud nerealizovali memorandum staré více jak 20 let ohledně zrychlení spojení Berlín - Praha - Vídeň ... ČD v rámci toho vyhodily peníze za nesmyslný projet Pendolino, z Berlína do Drážďan se nejezdí o mnoho rychleji než za Honeckera ... Přitom trasa z Berlína do Dresden vede rovinami ... Přednost dostaly jiné projekty ....

0/0
17.5.2015 11:40

V70l70a69d74i42m23í59r 90F40i60b15i27g60e35r 5984401211304

Na to abychom si tu postavili vysokorychlostní trať nemusíme čekat až to bude hotové v německu. V plánu to je a když se na tom dělá tak se to udělá ale u nás není politická vůle na tom to stojí.

Stejně jako dálnice stačí podívat na mapu kolem ČR jsou dálnice skoro k hranicím a u nás není hotové nic krom D5

0/0
17.5.2015 15:52
Foto

P51e48t63e37r 32J65a97b89l19o45n73o23v28s86k22y 1309846671721

Cerpanie financnych prostriedkov z europskych fondov je viditelne i na Slovensku.Ekonomika tejto krajiny rastie najrychlejsie v EU.Aktualne sa dokoncuje rekonstrukcia lazen.domov v Turcianskych Tepliciach,dokoncenie 11/ 2015,hotel Krym v Trenc.Tepliciach do 8 /2015.Novy zeleznicny most v Trencine 12/2016,stavba zel.koridoru Pov.Tepla- Zilina a vystavba novej zelez.stanice Puchov 12/2015.

0/0
16.5.2015 10:48

D64a92v11i61d 30B60o75u79c11h79a78l 8379540519

No tak vy jste vždy ochotně parazitovali a kolaborovali s nepřítelem. Ale neměli byste raději něco udělat s těmi vašimi cikánskými osadami a vzít si od nás všechny zase zpět domů?

+3/−1
16.5.2015 10:57

J45i83ř49í 83E48r15b71e83n 1333774846767

To by byl zajímavý politický program:

1) obnovit Československo;

2) odstěhovat Cikány z mostecka a liberecka ke Spiši;

3) znovu rozdělit Československo.

+1/0
16.5.2015 20:48

M21a73t92ú95š 74B66e36n74a27k 9288884282123

Nový železničný most v Trenčíne nebude z financií EÚ. Zato nový cestný most v TN bol postavený za financie EÚ.

Daľej sa za tieto rekonštruujú električkové trate v Košiciach a Bratislave, pričom v Bratislave sa stavia aj nový most cez Dunaj s električkovou tratou do Petržalky. Aj keď to nakoniec asi zaplatí mesto, kedže Vinci nestíha....

0/0
16.5.2015 14:34

R60a51d63e27k 21J81a89n31a77t43a 9475386814792

Částečně je to doznívající Bártův "řez", kdy dal na nějaký čas zastavit stavby i přípravu. Pak se nějaký čas nedělalo nic, a ke konci Evropské "pětiletky" se proto naopak neví co dřív, aby se peníze utratily.

Častečně neschopnost MD a SŽDC. Oni se prostě bojí si dopředu připravit více staveb, aby pak mohli čerpat EU prostředky plynule. Pak jsou důsledkem tyhle výkyvy - před 3 roky bylo práce málo, teď zase moc ... to mají snad stavební firmy dokola propouštět+nabírat lidi? A co se strojema?

+12/0
16.5.2015 9:28

V95i87k41t25o25r 84N18á86r82o82ž36n22ý 3529612368

Přesně tak...když zakázky nebyly , byly nuceny stavební firmy se zbavovat techniky a personálu a teď to bude nějakou dobu trvat , než se to vrátí zpět. Jen aby se poté znova nezačalo škrtat

+1/0
16.5.2015 9:35

V33l55a65d46i32m96í50r 53F72i51b86i63g98e76r 5364641241944

Je to i vina ŘSD nemá projekty tak se musela velká suma do dopravy přesunout na koleje. Když je peňez dost mělo by se snažit stavby zrychlit. U nás začali opravovat 300m ulice. Je tam uzavírka. Den jak malovaný ideální na venkovní práci a nic se neděje prostě se dělá jen 8 hodin denně a to ještě ne moc intenzivně. Hlavně že na to mají 3 měsíce.

0/0
16.5.2015 14:08

J70i48ř43í 12E12r14b20e25n 1773674376147

ŘSD tu stavbu pouze platí, ale provádí ji někdo jiný - Strabag, Colas, Eurovia, Skanska, Metrostav, ... a tyto firmy se nemají důvod přetrhnout. Musely by mít lepší management, který by si byl schopný spočítat, že při nepřetržité práci sice zaplatí lidem o 15-20 % víc na mzdách, ale zato stihnou během sezóny trojnásobek projektů a tudíž trojnásobek tržeb. Náklady na lidi totiž netvoří víc než 10 % rozpočtu, víc se utratí za materiál, leasing a naftu.

0/0
16.5.2015 20:54

V68l29a63d97i31m77í10r 15F83i39b52i24g89e37r 5614851401604

U nás bohužel staví Eurovia a jestli to bude stavět stylem jako u nás opravovali díry tak to potěž. Není normální aby se jedna díra opravovala na 2x. Byl vyříznutý kus, tak do něj naplácali asfalt ale stačilo to na půlku, 2 dny nic a za 2 dny tam doplácli zbytek, taky to podle toho vypadá předpokládám že se to do roka rozpadne:-(

0/0
16.5.2015 22:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.