Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zlaté časy železničních stavařů. Mají tolik práce, že ji musí odmítat

Správa železniční dopravní cesty řeší v českém stavebnictví dlouho nevídaný problém. Zakázek má tolik, že výrazně klesá počet soutěžících a do některých soutěží se dokonce nikdo nehlásí. Důvodem je především příliv peněz do železničních staveb, protože stát finišuje s dočerpáváním evropských financí. Většinu zakázek si nakonec dělí pár firem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P38a91v63e62l 11Ř91a63p52e95k 7892956459705

Konečně se zanedbaná železnice začíná modernizovat nebo aspoň opravovat. Akorát je smutné, že to musí být "z dotací", naši předci, kteří to vybudovali, to zvládli sami. EURv

+1/−5
17.5.2015 11:56

R69a66d87e59k 83J84a95n94a68t34a 9475236414432

To není pravda, stát (tj. veřejné peníze) měl ve stavbě tratí velký význam vždy.

Dokonce lze říct, že ty tratě, které jsou hlavními dodnes (tj. byly velkoryse a nadčasově projektovány), jsou spíš ty státní. Vysledkem investic soukromníků jsou spíše ty klikatá lokálky, aby se tehdy ušetřilo při stavbě na tunelech, náspech, mostech a výkupech pozemků ...

+5/0
17.5.2015 12:25

J45i32ř76í 72E82r75b11e77n 1593894816427

Ty klikaté lokálky jsou daní za dvě věci: jednak nižší technické požadavky (nižší cestovní rychlost, nižší nápravové tlaky, kratší poloměry oblouků, vyšší povolené převýšení atd.) kvůli snížení ceny za výstavbu, druhak monarchistická železniční politika umožňující státní či zemskou podporu až pro trati nad X km délky. A pár zbytečných klikotočů například mezi Svorem a Jablonným v Podještědí dokázalo ty "chybějící" kilometry snadno nahnat...

+3/0
17.5.2015 21:14

V16l77a24d94i11m46í21r 74F74i45b71i38g30e17r 5594441141544

Ještě by měli najmout pár desítek zaměstnanců, nakoupit jim křoviňáky a pily aby vyřezávali zeleň podél. Na mnoha místech hlavně vedlejší trati jedete v zeleném tunelu.

0/0
17.5.2015 15:46

J50i30ř67í 55E40r74b33e16n 1293444926197

Ale kdepak. S výjimkou několika hlavních tratí a malého množství lokálek byly všechny železnice v monarchii stavěny s přímou (subvenční = dotační) podporou státu či země, nebo a nepřímou podporou v podobě mnohaletých daňových úlev. A přesto většina tratí i tehdy byla v trvalé ztrátě, kterou museli sanovat akcionáři nebo ten stát.

Proto taky někdy od roku 1909 stát trvale vyvlastňoval lokálky: unitární železnice byla efektivnější, lépe využívala lidský i strojní potenciál a zejména byla díky jednotnému tarifu levnější a tudíž zajímavější pro cestující i pro přepravce.

+2/−1
17.5.2015 21:09

M76i16r26o77s17l81a10v 66Z86i36k47m65u96n73d 7929553654323

Ó nikoli, jmenovalo se to postátňování, dělalo se to ještě před rokem 1900 podle zákona a spočívalo ve vykoupení akcií od jejich vlastníků, stejným rakouským zákonem se řídilo i Československo po roce 1918 ...

Nešlo ani tak o unitární železnici, ale o to, že na "lokálkách" se šetřilo na údržbě = akcionáři chtěli dividendy, docházelo k nehodám, což si erár, který železnici potřeboval hlavně pro přepravu vojska nemohl dovolit ... Takže tam začaly fungovat "státní předpisy" ...

+1/0
18.5.2015 7:50

J40i96ř33í 18B68r24u85t74o12v90s87k81ý 3126279659971

Kdyby se stavělo kvalitně,ubylo by výluk-příklad- makadan pod tratí má obsahovat určité množství břidlice,ale když je jí tam až 20%,každý si dokáže představit co s tímto materiálem udělá provozRv

0/0
17.5.2015 11:46
Foto

O39n55d60ř23e35j 59K77a27r27e12l 64V69o81d46i28č66k82a 4875468691107

Každý den cestuji z Mostu do Ústí nad Labem a zpět do zaměstnání. A popravdě, když vlak nemá zpoždění aspoň několik minut, nebo není výluka, tak mám chuť to jít oslavit. Chápu nutnost oprav na trati, jenže tyto opravy bohužel většinou nejsou primární příčinou těchto zpoždění. A popravdě, docela bych si přál, aby na této trati (Cheb - Praha) už jezdila nějaká konkurence. Pořád se mluví o Praze a Ostravě, ale myslím si, že toto je také poměrně důležitý koridor.

0/−1
17.5.2015 7:57

M17a91r39t12i14n 90N22o84v83o18t81n67ý 3676276411424

Ale  konkurence vám dopravu na této trati opravdu nezrychlí. Viz. Praha Ostrava, kde je Regiojet o půl hodiny pomalejší a pravděpodobnost, že chytnete zpoždění je 10x vyšší než u ČD. Řešením jsou právě investice do infrastruktury.

+5/0
17.5.2015 8:08

M40i72r62o79s15l15a14v 53Z14i37k83m33u14n92d 7649573644893

Z Chebu do Prahy by se další dopravce neuživil, už nyní tam jezdí krátké soupravy .... nahradíte-li Pendolino s 331 místem soupravou, která jich má cca 1/4 tak to až na výjimky do Plzně postačí i...

+1/0
17.5.2015 11:31

V47a25c58l18a44v 46P91e42r18o30u95t11k64a 6148847364201

možná by se třetina nákladů ušetřila kdyby se přestaly stavět ty obrovské betonové hradby ...

+1/0
16.5.2015 14:40

J34i66ř63í 93E13r47b35e74n 1303664176907

Možná jo, možná spíš ne. Ty betonové "protihlukové" hradby nejsou až tak technicky, organizačně a finančně náročné v porovnání s požadavky na kolejiště a zabezpečovací zařízení.

0/0
16.5.2015 20:50

V28l60a26d76i30m11í82r 34F95i36b70i46g95e84r 5174521481324

Když nejsou protihlukovky lidi nadávají že mají hluk, když je postaví, tak nadávají že koukají do betonu si nevyberete. Kdyby udělali průhledné tak to vydrží 3-4 měsíce než se to zamaže a nikdo to nikdy čistit nebude.

Ale když už se to staví tak chci aby se to stavelo intenzivně. Na D11 vloni stavěli a v pracovní den, pěkné počasí 9 hodin dopoledne a napočítal jsem na tom více než kilometr dlouhém úseku celé 2 lidi;-€

0/−1
16.5.2015 22:30

R97a96d93e67k 97J93a69n85a98t89a 9835866764382

Existují i nízké, přesto funkční, protihlukové clony. Nevím, zda jsou levnější, ale rozhodně pro obyvatele přijatelnější.

Většina hluku totiž vychází od kol.

+2/0
16.5.2015 23:04

R11a23d57e13k 29J79a62n31a60t39a 9835636294662

http://www.zpsv.cz/Produkt.aspx?lang=cz&cat=KP&sku=snizovani-hluku-vibraci&skup=prefabrikaty-pro-protihlukove-clony&prod=nizka-protihlukova-clona-brens-barrier

+2/0
16.5.2015 23:10

M19i95r93o85s51l32a69v 23Z32i30k65m56u89n30d 7219983464283

Protihluková stěna má smysl tam, kde je zdroj hluku - to jest u kolejí, tedy zhruba tak ve výši 1,5 metru od kolejové pláně nebo temene kolejnice  ... nikoli ve výši oken nebo trolejového vedení ve výši 5,8 metru.

Okna žádný nadměrný hluk nevytváří, stejně tak jako lyžina sběrače smýkající se po troleji ...

0/0
17.5.2015 11:28

J96a68n 32Z47e80m87a71n 8856112464662

http://oszdepopraha.czweb.org/view.php?cisloclanku=2006051501

0/0
17.5.2015 11:38

V20l13a77d36i60m89í15r 13F41i64b16i25g77e92r 5904561381584

Názké protihlukovky se u nás testují vím jak vypadají ale možná jsou dražší než klasické velké. Nízké jsou tvarovaný betonový profil s materiálem pohlcujícím hluk. Celké to jsou většinou sloupy do kterých se nasune protihluková deska.

0/0
17.5.2015 15:49

M51i31l24o20š 85K94o95v29a38č 7185328106490

tak když máte hodne zakazek mužete zvýšit mzdy pro delníky ,zvyšte náklady ,ted je na to vhodná chvíle ,zvyšte mzdy o 50%,když je zakazek dost

0/0
16.5.2015 11:56

K84a13r13e28l 51F39u95k10s25a 3174670800213

Věřte, že nastane spíše druhý extrém Vašeho ironického žblebtu. Že se to v maximální míře projeví na profitu...

0/0
16.5.2015 11:59

M81i90l39o55š 33K58o22v44a79č 7325558336180

tak když mám hodne zakazníku mužu si zvýšit cenu,to je predce ten trh

0/0
16.5.2015 12:09

J81i17n31d81ř82i13c90h 79Š13k21o58p51e61k 4605381430435

ale spíše majitel firmy mzdy lidí nechá a využije lepších cen k navýšení zisku

0/0
16.5.2015 12:19

M63i42l97o14š 13K66o72v14a58č 7195658696610

no práve ,jediná jistota je tady minimálný mzda,jenom vdaka zahraničným firmám tady stoupli platy ,naši podnikatelé by tady nechali 5 000 korunové mzdy do ted

+1/−1
16.5.2015 12:26

R56a79d19e69k 32J73a27n42a13t75a 9105186694412

Hodně zakázek akorát otevírá MOŽNOST zvyšit mzdy. Není to NUTNOST.

Jistě si může přijít na více peněz kvalifikovaný (tj. hůře nahraditelný) dělník či stavbyvedoucí, pokud se nechá v takové době přetáhnout do jiné firmy nebo takové riziko reálně hrozí. Ale ten, kdo jen tak sedí a čeká, ten přidáno samozřejmě nedostane.

+1/0
16.5.2015 12:32

P86a93t72r30i78k 10Š26e89b56e28s15t24a 4433272326725

problém jsou i zahraniční zaměstnanci, kteří strhávají ceny, protože mají v ČR více, než doma.... ;-)

0/0
16.5.2015 13:44

R47o31m28a56n 40P49o81l38á86č20e10k 5406869415

Pak je ten vtip...

Ukrajinská armáda mobilizuje, v západní Evropě se zastavily stavební práce;-D

+1/0
16.5.2015 17:08

J89a43n 71J78e77m40e38l39k65a 1535710

Jestli danovy poplatnik vi, ze v Olomouci padnou 3 mld. A pro uzivatele, co se zmenilo. Budova nastesti zustava, podchody uz byly, jen maji ted eskalatory. To ze se stanici bude jezdit 160 je super, vsechny vlaky tam stoji. Za ty prachy slo opravit 90 km regionalnich trati, svrsek, nejake mosty, zabezpeceni a rizeni.

+1/−1
16.5.2015 11:17

J10i60n14d54ř87i55c94h 68Š65k54o81p60e38k 4915151650855

není jediný důvod, proč by měla být silniční doprava upřednostňována před železnicí

+1/0
16.5.2015 12:02

J19i78ř68í 38K57o65c83u42r45e65k 6865934435818

Jste si jist, že předchozí kolejový svršek v Olomouci vyhovoval pro zatížení 22,5 tun na nápravu a 50 (případně 80) km/h na výhybkách do odbočky? Perony taky byly 550 mm nad t.k. aby se do nízkopodlažních souprav mohlo bez schodů?  A předjízdné koleje do příma, aby nezastavující nákladní expres mohl profrčet rovně, zatímto osobák či rychlík nabírá lidi. To myslím, taky nebylo.

Ona celá takhle akce je spíš generální oprava. A celkem nechápu, proč upřednostnit lokálky před páteřní sítí využívanou pro mezinárodní tranzit. Tím, že tahle páteřní síť bude ve špatném stavu (místo její opravy raději uděláme lokálky), dojde k zákonitému efektu - cargo pojede, ale ne po železnici.

+4/0
16.5.2015 14:43

J76a55n 56J79e44m36e49l40k25a 1405740

Podle me prinos neodpovida 3 mld. Cargo tam jezdilo i pred tim ne. Spousta primestkych a paternich regionalnich trati je zbytecne nekonkurenceschopnych, nektere s historickym zabezpecenim a rizenim. Za miliardu lze zvysit rychlost z 75 na 120km/h  na 30km Opava Krnov. A to se hodne projevi na case narozdil od tohoto.

0/−1
16.5.2015 16:53

J41i58ř39í 14E79r72b22e54n 1283604956247

Mám vícenásobnou osobní zkušenost z továrního výrobního provozu, z laboratoří atd., že proinvestované statisíce a miliony taky nejsou přímo vidět, ale nepřímo generují několikanásobný zisk. Výrobní linka vypadá sice pořád skoro stejně, ale s novým řídícím SW a pár drobnými vylepšeními vyrábí o třetinu rychleji, má kratší časy na přestavbu linky pro jiný typ výrobku, vyrábí přesněji a s nižší odpadovostí...

Ono to s tou železnicí nebude o moc jiné. Navíc fyzická životnost železniční technologie je běžně přes třicet let, takže i naše veleslavné koridory už se blíží k času pro novou repasi :-)

+2/0
16.5.2015 20:45

M23i43r75o70s19l32a68v 11Z35i82k76m36u14n58d 7569783254543

Plácáte nesmysly ... v Olomouci se jednak staví nové nástupiště, ostatní nástupiště komplet rekonstruují, kompletně se provádí sanace traťového spodku, traťového svršku včetně výhybek, dělá se zcela nové zabezpečovací zařízení, včetně kabeláže (jinak to prostě nejde), návěstidla, a tohle všechno taky potřebuje energetické napájení ... takže třeba nová trafostanice ....

+2/0
17.5.2015 11:37

J93a47n 93J96e97m36e79l62k71a 1535410

A jak se to projevi na jizdnich casech?

0/0
17.5.2015 15:15

M74i82r85o62s41l22a13v 72Z27i27k71m24u15n90d 7639323344543

Svým způsobem nijak ... možná se při odjezdu přes jízdu štíhlou výhybku ušetří několik vteřin, stejně tak při zastavování, kdy vlak nebude do stanice vjíždět rychlostí 40, ale 50 nebo 60. Pouze projíždějící vlaky (osobní doprava žádné nemá) nebudou muset snižovat rychlost ...

0/0
18.5.2015 7:53

D32a93v96i10d 34B22o11u27c25h17a95l 8189470779

A přesně takto zbytečně, hoří na železnici peníze evropanů, které jim byly ukradeny Bruselem. :-(

0/−3
16.5.2015 10:56
Foto

V36l35a52s96t24a 93C91o55u83f61a96l 7817799429125

A když jsou koleje a silnice ve špatném stavu, tak budete řvát, že je nikdo neopravuje.

+6/0
16.5.2015 10:59

R42a75d11e34k 40J76a56n41a49t69a 9835456264142

Je zcela v pořádku, že nás EU takto nutí investovat do železniční infrastruktury, místo prožírání v dávkách apod.

Jiná věc je, že je mnohdy utrácíme na stavby druhořadého významu, prostě proto, že ty důležité nemáme (pro strach a lenost) připraveny. Ale pořád lepší než kdyby ty peníze zůstaly našim politikům. Ti jsou totiž o dost hloupější, než ti evropští.

+8/0
16.5.2015 11:10

J16i64ř78í 48K45o87c61u93r49e38k 6415984475428

Dlužno dodat, že nebýt tlaku EU, tak jsme železničním skanezenem, kam nic nového nesmí. Taková černá díra uprostřed evropy, kudy se nedá projet normálním vlakem, kvůli nim to musíte ložit míň, jejich tratě toho moc neunesou. A na hranicích musíte přepřahat a náklad předat někomu, kdo moc důvěry nevzbuzuje, s tou olopanou lokomotivou.

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/123025.jpg

+4/0
16.5.2015 14:52

V98l27a54d79i98m83í49r 15F71i76b70i31g93e85r 5824231781764

Byl bych rád kdyby se za peníze EU začaly stavět VRT aby nás vlaky nemusely objížtět, protože i když jedou oklikou tak je to rychlejší než kdyby jeli přímo přes nás a to i kdyby tu žádné výluky nebyly:-(

+3/0
16.5.2015 17:12

M87i49r29o81s57l45a90v 79Z17i92k46m68u35n92d 7439563234933

Tak se zeptejte v Berlíně, proč dosud nerealizovali memorandum staré více jak 20 let ohledně zrychlení spojení Berlín - Praha - Vídeň ... ČD v rámci toho vyhodily peníze za nesmyslný projet Pendolino, z Berlína do Drážďan se nejezdí o mnoho rychleji než za Honeckera ... Přitom trasa z Berlína do Dresden vede rovinami ... Přednost dostaly jiné projekty ....

0/0
17.5.2015 11:40

V88l83a60d76i97m44í86r 18F26i51b11i78g80e70r 5604531591284

Na to abychom si tu postavili vysokorychlostní trať nemusíme čekat až to bude hotové v německu. V plánu to je a když se na tom dělá tak se to udělá ale u nás není politická vůle na tom to stojí.

Stejně jako dálnice stačí podívat na mapu kolem ČR jsou dálnice skoro k hranicím a u nás není hotové nic krom D5

0/0
17.5.2015 15:52
Foto

P60e50t80e62r 10J90a90b12l46o46n83o36v74s79k90y 1939386271101

Cerpanie financnych prostriedkov z europskych fondov je viditelne i na Slovensku.Ekonomika tejto krajiny rastie najrychlejsie v EU.Aktualne sa dokoncuje rekonstrukcia lazen.domov v Turcianskych Tepliciach,dokoncenie 11/ 2015,hotel Krym v Trenc.Tepliciach do 8 /2015.Novy zeleznicny most v Trencine 12/2016,stavba zel.koridoru Pov.Tepla- Zilina a vystavba novej zelez.stanice Puchov 12/2015.

0/0
16.5.2015 10:48

D88a14v41i73d 40B93o89u10c36h31a85l 8249750749

No tak vy jste vždy ochotně parazitovali a kolaborovali s nepřítelem. Ale neměli byste raději něco udělat s těmi vašimi cikánskými osadami a vzít si od nás všechny zase zpět domů?

+3/−1
16.5.2015 10:57

J82i16ř42í 41E87r91b69e73n 1613974136807

To by byl zajímavý politický program:

1) obnovit Československo;

2) odstěhovat Cikány z mostecka a liberecka ke Spiši;

3) znovu rozdělit Československo.

+1/0
16.5.2015 20:48

M51a70t20ú84š 52B52e60n64a54k 9858864192863

Nový železničný most v Trenčíne nebude z financií EÚ. Zato nový cestný most v TN bol postavený za financie EÚ.

Daľej sa za tieto rekonštruujú električkové trate v Košiciach a Bratislave, pričom v Bratislave sa stavia aj nový most cez Dunaj s električkovou tratou do Petržalky. Aj keď to nakoniec asi zaplatí mesto, kedže Vinci nestíha....

0/0
16.5.2015 14:34

R72a10d64e68k 26J31a70n19a53t68a 9475596154452

Částečně je to doznívající Bártův "řez", kdy dal na nějaký čas zastavit stavby i přípravu. Pak se nějaký čas nedělalo nic, a ke konci Evropské "pětiletky" se proto naopak neví co dřív, aby se peníze utratily.

Častečně neschopnost MD a SŽDC. Oni se prostě bojí si dopředu připravit více staveb, aby pak mohli čerpat EU prostředky plynule. Pak jsou důsledkem tyhle výkyvy - před 3 roky bylo práce málo, teď zase moc ... to mají snad stavební firmy dokola propouštět+nabírat lidi? A co se strojema?

+12/0
16.5.2015 9:28

V57i35k37t16o38r 91N87á33r79o24ž83n78ý 3349592308

Přesně tak...když zakázky nebyly , byly nuceny stavební firmy se zbavovat techniky a personálu a teď to bude nějakou dobu trvat , než se to vrátí zpět. Jen aby se poté znova nezačalo škrtat

+1/0
16.5.2015 9:35

V88l95a95d54i67m87í37r 10F57i40b37i93g37e82r 5324591781164

Je to i vina ŘSD nemá projekty tak se musela velká suma do dopravy přesunout na koleje. Když je peňez dost mělo by se snažit stavby zrychlit. U nás začali opravovat 300m ulice. Je tam uzavírka. Den jak malovaný ideální na venkovní práci a nic se neděje prostě se dělá jen 8 hodin denně a to ještě ne moc intenzivně. Hlavně že na to mají 3 měsíce.

0/0
16.5.2015 14:08

J94i34ř37í 47E56r93b30e62n 1923844806897

ŘSD tu stavbu pouze platí, ale provádí ji někdo jiný - Strabag, Colas, Eurovia, Skanska, Metrostav, ... a tyto firmy se nemají důvod přetrhnout. Musely by mít lepší management, který by si byl schopný spočítat, že při nepřetržité práci sice zaplatí lidem o 15-20 % víc na mzdách, ale zato stihnou během sezóny trojnásobek projektů a tudíž trojnásobek tržeb. Náklady na lidi totiž netvoří víc než 10 % rozpočtu, víc se utratí za materiál, leasing a naftu.

0/0
16.5.2015 20:54

V90l70a49d29i57m71í91r 90F27i18b56i76g96e78r 5444641151104

U nás bohužel staví Eurovia a jestli to bude stavět stylem jako u nás opravovali díry tak to potěž. Není normální aby se jedna díra opravovala na 2x. Byl vyříznutý kus, tak do něj naplácali asfalt ale stačilo to na půlku, 2 dny nic a za 2 dny tam doplácli zbytek, taky to podle toho vypadá předpokládám že se to do roka rozpadne:-(

0/0
16.5.2015 22:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.