Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zákon o dopadu staveb na krajinu zbrzdí výstavbu dálnic

Velké stavební oživení může za pár měsíců znovu skončit. Nikoliv však kvůli ekonomické situaci nebo škrtům ve státním rozpočtu. Důvodem je novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, která platí od letošního dubna. Stavbaři se netají velkými obavami, zda bude co stavět.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J18o82s11e88f 71T95r51ö52g33l 8549252246496

ČR sklízí ovoce svého snažení. V minulosti se bohužel hodnocení EIA zhusta dělaly tak, aby to "vyšlo" dle požadavků investora (tj. flákaly se a šidily). Když se přidala povinnost zveřejňovat posudky na webu MŽP a hodnotit varianty, tak se situace mírně zlepšila, nicméně stále je možné si "vybrat" variantu, která má vyjít nejlépe, stačí zvolit vhodného hodnotitele. Stačí si vzpomenout na jezy na Labi, kde investor ještě podle předešlého zákona "stopil" původní, jemu nevyhovující posudek EIA, a nechal zadat jiný. Nebo oblíbená kauza D8, kde se posudek EIA dokonce údajně ztratil. Komu ku prospěchu?

Většina nejvýznamnějších silničních staveb už má ale hodnocení EIA za sebou z minulosti a obvykle právě často tyto problematické. Hezký příklad je severní část pražského okruhu, kde byť se posuzovatel snažil a nezapočítal např. emise z letiště, vyšla mu varianta Jižní (Suchdolská) akceptovatelná jen podmíněně, pokud nepůjde postavit variantu severní. To už je cca 15 let, nikdo z odpovědných se zatím ani neobtěžoval zadat studii, která by prokazovala jasně nerealizovatelnost varianty S, a místo toho se stále různými způsoby tlačí varianta J. To je jen voda na mlýn pro různá odvolání a zdržování a výsledně se nestaví.

Tím se dostávám ještě k jednomu problému a to je "rychlost" odvolacích orgánů. Zatímco správní řízeí má svoje lhůty, případné odvolání už svoje lhůty nemá. A soudy pracují pomalu a vše se táhne. Tudy by se měly ubírat změny.

A ještě jeden poznatek. Naše řízení o přípravě stavy je daleko složitější - je tu hodnocení SEA i EIA (v lecčems podobné), územní rozhodnutí, stavební povolení,mezitím ještě studie proveditelnosti, hledání trasy, změny územního plánu atd. Leckkde (např. v Německu) mají některá tato řízení sdružená logicky dohromady a celý proces přípravy stavby se jak urychluje, tak zprůhledňuje. I to je cesta pro naše dálnice a jejich soulad s ŽP.

+2/−1
18.5.2015 12:09

P37a22v65e73l 80B49e84n43e61š 7592514271716

Celý problém s EIA padá na naší hlavu. Plánování tras silnic je většinou ovlivněno zájmovými skupinami majitelů pozemků, kteří si je zavčas pořídili, aby pak mohli stát podojit. To se odehrává před zveřejněním záměru. Napřed se vypracují takto ovlivněné plány tras bez ohledu na obyvatele a přírodu. A pak se začnou "schvalovat", překrucovat limity hlukové zátěže, prachu, atd. No a pak se bojuje s blbostí a hamižností. Právě ve středu 20.5. po 9 hod. se má schválit novela zákona o ochraně zdraví v PS, kde se zavádí možnost trvalé výjimky na překračování hlukových limitů. Tím chtějí pozitivní dopad EIA eliminovat. Zeptejte se lidí žijících v okolí silnic!!

+2/−1
18.5.2015 11:13

V36l96a20d92i76m46í41r 44F40i10b80i37g36e16r 5274501631394

Tak ony i ty dálnice co se staví je pěkně zabržděný viz necelých 2,5km D11 u Hradce králové přes 3 roky

0/−1
17.5.2015 17:42

J37i61ř57í 84K95o39c35u74r31e71k 6935664655388

Tak snad nebude muset obec XY vracet dotace na výstavbu oddílné kanalizace. V EIA bylo, že vliv na migrační cesty ptáků se neposuzuje.

0/0
17.5.2015 14:43

D61a74v84i57d 74B86e22n79e82š 8488550839393

Výstavbu českých dálnic lze ještě více zbrzdit?

+3/−1
17.5.2015 13:36
Foto

M66a62r97t31i14n 34G96r92o41c74h96o70l 7456708156511

Řeší se ovlivnění dálnicí pro přírodu a kdo posuzuje v případě obchvatů měst, jak prodlužováním zahájení výstavby trpí lidé??? To se nebere do úvahy? V tom případě je třeba posuzovat, jak likvidace trávníku v obytné zoně změní přírodu, když se tam vybuduje dětské hřiště s umělým kobercem, plno betonu, oplocení ... Jestli EIA, tak pro všechny stejně ...

+4/0
17.5.2015 13:29

J74o78s12e48f 16T52r77ö40g40l 8379822556876

To se samozřejmě v rámci hodnocení EIA také hodnotí (jsou tam předepsané kategorie - např. voda, půda, vzduch, nerostné bohatství, diverzita...). Z tohoto důvodu může dokonce vyjít vliv stavby na ŽP jako celkově kladný - typické u silničních obchvatů .

+1/0
18.5.2015 12:36

J16o73s55e39f 75T37r52ö27g47l 8959722336626

Ještě jsem k tomu zapomněl dodat, že to, že se nestaví nic (tzv. nulová varianta) může být proto objektivně z hlediska dopadů na ŽP horší než výstavba byť ne optimální varianty. I tady je prostor pro změnu legislativy (urychlení výstavby environmentálně potřebné stavby).

+2/0
18.5.2015 12:53

A64l13e48š 86L69i44s47o10v79s10k48ý 9419608352322

Dálnice holt nebude, protože měla vést přes louži, ve které žije tucet celkem běžných žab, které by přestěhováním utrpěly psychické trauma.

+8/−4
17.5.2015 11:45

J69i47n57d45ř90i29c84h 45Š31k43o91p52e67k 4555111540485

to víš že jo.

No prostě se nebude plánovat dálnice politicky od stolu s mapou a pravítkem, ale na základě místních podmínek.

Pokud by se od plánování dálnice politicky od stolu ustoupilo již dávno, nemusel být problém se sesuvem v úseku v Českém Středohoří

+4/−2
17.5.2015 12:01

P82e13t13r 89N70o94v89o82t74n86y 3669412949132

Pak se naprojektuje prdlajs.

+1/0
18.5.2015 0:09

J52i66n15d69ř11i15c53h 48Š27k42o68p56e43k 4125881450545

otázkou zůstává, zda je lepší kreslit trasy dálnic jen tak od stolu bez znalosti místních podmínek nebo je nekreslit vůbec (když je pro projektanty a politiky tak těžké podívat se do terénu)

0/−1
18.5.2015 7:24

J41i26ř45í 37B69r64u36t79o64v81s57k33ý 3866899419771

Zjednodušeně přeběhne žabička-stavba na půl roku pozastavena;-D

+5/−3
17.5.2015 11:42

K76a86r82e65l 49E57n16d30l50e43r 3563560670165

Nikdy jsem nepochopil, proč se ten óbrmost u Velemyšlevsi (potažmo u Vysočan) musel stavět. Celá R7 se ohromnou stavbou zvedá, aby pod ní mohla projít stará 1/7, nyní 607. Vozidla na R7 musejí jet zbytečně do ohromného kopce a pak zase dolů v místech, kde je kolem placatá rovina. Přitom kdyby R7 zůstala v rovině a nadjezdem vedla 607, stálo by to zhruba 4x méně. A kdyby se 607 napojila na blízkou mimoúrovňovou křižovatku R7x1/27 na druhé straně R7, nemuselo tam stát VŮBEC NIC!!! A to nemluvím o tom, že když jedete po 607, podjedete R7 a přijedete na zmíněnou křižovatku, musíte přejet na druhou stranu R7, abyste mohli po 607 pokračovat dál!!! Tohle monstrum muselo stát víc, než zbytek stavebního úseku R7 a je úplně zbytečné.

http://1url.cz/zXvV

+4/−1
17.5.2015 11:12

M53a37r43e70k 31G14a34j48d26a 4853504866522

Takové jsou holt normy. Ať už dobré nebo špatné.

0/−2
17.5.2015 11:39

M81a65r58c84e64l91a 68H60o45r49á87č48k20o75v11á 7807232953308

Zastavte si celou republiku, dálnicemi, obchvaty a stavbami.

Jednou si budete rvát vlasy.!

BETONOVÝ HNUS !!!

Ale bude už pozdě !!!Rv

+2/−4
17.5.2015 11:09

S36t37a48n86i12s82l64a92v 61P89ř46i94b23y66l 1909578451846

Jak jste do Vaší jeskyně dostala elektřinu a internet?

Nebo Vaše depeše do zdejší diskuze předáváte sojce, která s nima létá do nějakého ekobio alternativního datového centra?

+9/−3
17.5.2015 11:19

J51i86n94d32ř65i64c87h 32Š93k29o32p20e52k 4945581230485

počet obyvatel víceméně stagnuje, takže nějak nevidím aktuální potřebnost zastavovat další a další území, protože nová stavba (mimo dálnice) znamená opustit stávající objekty

+6/−1
17.5.2015 11:52

P64a79v82e92l 91K12u11r32a64l 5311814950900

tak tak... infrastruktury máme víc než potřebujeme...

jako pochopil bych výstavbu nové kdyby docházelo průběžné k odstraňování té staré která již není využívaná a návratu zasažených míst do původního stavu.

+6/0
17.5.2015 12:26

J74i89ř58í 93K28o73c63u71r48e26k 6925814595538

Souhlasím. Měla by se stopnout stavba železnice z Prahy do Budějovic. Jedna kolej musí stačit - ty svine zkur----é tam ale staví druhou kolej. Ta druhá kolej dozajista není potřeba. Stejně jako je nesmysl stavět druhou kolej z Vyškova do Brna. Nic jako vyčerpaná kapacita železniční dopravní cesty neexistuje a stejně tak neexistují ucpané silnice. ;-O

+1/−4
17.5.2015 14:49

V50l66a41s33t56i58m86i18l 63K52o82c50u63r39e10k 4836683960564

Nejedná se o kolej mezi Prahou a Č.Budějovicemi, ale o významný evropský koridor (IV.koridor) ve velmi vsokém stupni rozestavěnosti.

Takový koridor pi rychloti 160 km/h potřebuje dvě kolejnice, to smad evidentní.

0/0
22.5.2015 19:01

M13a70r38c91e78l40a 86H73o32r70á96č32k48o51v45á 7697982183728

Do původního stavu už nic nedáte, není a nebude už nikdy návratu!! Rv;-(

0/−1
18.5.2015 9:49

M94a86r36c32e17l18a 39H87o72r79á13č51k68o89v21á 7317602713358

Pane Přibyl vraťte se na základní školu - internet ani elektřina nepotřebují zabetonovávat půdu. To se tu bavíme o voze a koze. Nevím ve kterém betonovém bunkru bydlíte vy, že k vám vedou elektřinu a internet dálnicí

+1/−2
17.5.2015 11:54

S53t58a33n86i88s85l24a11v 46P79ř64i31b37y88l 1809698341956

Takže Vy se civilizaci nebráníte.

Elektrárny Vám nevadí, elektrovedení taky ne, těžba vzácných kovů do elektroniky - čert to vem.

Ale hnětou Vás dálnice, protože zrovna Vy nikam nejezdíte a co potřebujete mají v obchodě za rohem, kam se zboží teleportovalo a nebo máte na boji s dálnicema založený byznys.

+4/−1
17.5.2015 12:10

P61e98t14r 15N60o83v32o62t80n85y 3109862799202

Kdyby šlo jen o zásobování, tak jsme sd silnicema v pohodě.

0/−1
18.5.2015 0:12

P25a49v84e84l 15B10e22n30e69š 7372734651456

Ono jde o přiměřenost a optimálnost z hlediska trasy a zátěže obyvatelstva a přírody. Pražský okruh na SZ je zářným případem protlačování dražší a technicky horší varianty (propustnost nižší, hluk mnohem vyšší, cena + 14 mld). Podobné je to i u Běchovic.

0/0
18.5.2015 11:21
Foto

V80o44j92t58e32c56h 65P74á69n36i69k 15S13r85. 5361311364647

Jako u blbých!

+4/−1
17.5.2015 10:33

J24a46r51d82a 79B57r13a35b33e34n47e69c 1680614509286

"Důvodem je novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, která platí od letošního dubna."

a což tak to zbytečné ministerstvo zrušit? Stejně zde dělá jen problémy.

+6/−4
17.5.2015 10:28

J86o36s77e40f 23T44r55ö23g24l 8789122246846

Ministerstvo ŽP je samozřejmě jedno z nejužitečnějších, ale většina lidí to není schopna ocenit. Bohužel jedním z největších problémů ŽP je to, že se od revoluce radikálně zlepšilo a už dnes nikoho přímo neohrožuje na životě a proto v podstatě nezajímá. Bližší košile než kabát.

0/−1
18.5.2015 12:49

P98a42v72e59l 29Ř93e17ž50á33b41e66k 5342978182

Je dobře, že takové stavby musí podléhat vyhlášce EIA...Jak by to asi dopadlo bez kontroly, jestli na určitých místech jsou nebo nejsou chránění živočichové? Sice zde někteří nadávají, že určití lidé jsou ekoteroristé, ale kam by pak jezdili lidé na dovolenou? K dálnici nebo k velkým stavbám, kde je hluk a prašné prostředí? Ať si pak pražáci jezdí třeba do Kunratického lesa nebo na Ladronku!

+5/−4
17.5.2015 10:27

K95a15r17e84l 51F28r75i18t95z 4171907198102

To je dobře, že se chrání zájmy živočichů. Škoda, že mezi ně nepatří i lidé...:-/

+1/−2
17.5.2015 10:46

J31o71s80e64f 72T13r92ö60g73l 8289742606216

Samozřejmě patří. Přečte si zákon nebo nějaký novější posudek EIA (posudky jsou povinně na webu MŽP).

0/0
18.5.2015 12:50

P26a85v29e12l 78B32e27n39e47š 7382724601356

Sakra, mezi chráněné živočichy by se měl počítat i člověk, který je dopravními stavbami obvykle enormně zatěžován především hlukem a prachovými emisemi. protože min. zdrav. dělá možné i nemožné, aby vyhovělo stavařům, tak postupně výrazně zhoršuje podmínky ochrany zdraví lidí před hlukem (ve středu se má projednat ve 3. čtení "Zákon o ochraně zdraví", kde je pozměňovací návrh na zavedení trvalé výjimky z překračování hlukových limitů. pak se někdy musí použít záminka - ochrany nějakého zvířátka, aby se zastavila zhůvěřilost, která v důsledku poškodí zdraví lidí.

0/0
18.5.2015 11:28

Z16d87e91n50e62k 59B97e32d35n85a60r 7387736737349

Všichni tu nadávají na ekologické organizace a EU, ale problém není u nich. Ten je u nás. A je v pravidlech. EIA by nebyla problém, pokud by pravidla byla jasná a nepřekročitelná a jednokolová. U nás je problém odvolání a vrácení k první instanci k opravě rozhodnutí. A to jsou pravidla co jsme si vymysleli my. To je problém a ne jen u staveb.

+9/−1
17.5.2015 10:19

K89a30r53e95l 68F64r97i73t38z 4731887618702

Pozor! To jsme si nevymysleli my. To si vymysleli právníci...;-O

+1/−1
17.5.2015 10:48

S71t58a20n54i57s83l20a51v 97P24ř29i52b35y34l 1649578551376

Zákon o výpalném :-)

+2/−2
17.5.2015 10:18

M54a41r96c84e51l69a 17H62o61r77á24č12k87o91v86á 7487212803378

vy co tady nadáváte ekoteroristům, uvědomte si, že jednou vaše děti budou žít kvůli vám jen mezi betonem a co je to les nebo srnka budou znát jen z obrázků.

+7/−9
17.5.2015 10:07

S76t27a31n75i19s69l76a28v 70P13ř17i51b45y82l 1419918751286

Když to ekoteroristům dostatečně vysvětlíte pomocí grantů, dotací a malých domů - tak Vám ještě pomůžou míchat beton :-)

+6/−5
17.5.2015 10:23

M12i51r56e91k 79T69u17r63e15č36e80k 4403532960872

No tak toto uz muze zachranit jenom nejaky diktator.

+6/−1
17.5.2015 9:59

J39o33s61e44f 70P29o66ž80i66v10i20l 8264936817200

Další brzda:-P. Tentokrát kvůli žabičkářům;-€Rv.

+10/−5
17.5.2015 9:47

R22o72m84a96n 64L87i56p17s19k67ý 2699823889

Nemůžu se dočkat, až se ten ESSR rozpadne. A čím víc blbostí bude EK vymýšlet, tím dřív to bude.

+8/−7
17.5.2015 9:35
Foto

R45a73d72e24k 77P27o82l47i70c71k19ý 6471453511454

Pokud se omezí počet staveb bude to z velké části jen dobře-už dnes máme jedno z nejvíce zastavěných území.

Silnic máme dost není potřeba budovat další ( snad s vyjímkou obchvatů měst). Spíš je potřeba opravit stávající

+8/−21
17.5.2015 9:10

M75a84r86t96i50n 42H50r82o75u65d49n80ý 6298657912616

Říká vám něco pravidlo "n-1"? Aby bylo možno bez velkých problémů opravovat stávající úseky, je nutné budovat další.

0/−2
17.5.2015 9:22

J81i83n91d17ř51i32c91h 43Š55k21o47p12e35k 4495551280225

to je nesmysl, který by platil, pokud by bylo v ČR tak málo silnic, že by vedly pouze mezi krajskými městy a Prahou.

+1/−2
17.5.2015 12:45

J70a29r22o26s36l41a15v 68K18a32d42l57e61c 5891859872871

Spousta staveb je nesmyslných a odporujících zdravému prostředí.

+6/−14
17.5.2015 9:00

M27a39r92t29i53n 42H39r75o59u48d17n11ý 6378577532786

Prakticky každá stavba odporuje zdravému prostředí. Bohužel. Je nutné si totiž uvážit, zda chceme žít moderním životem a nebo se vrátit do doby kamenné, tj. tlačit se u ohňů v kožešinách. Tehdá nebyly žádné stavby, pokud nepočítám Stonehenge a podobné obskurnosti.

+5/−5
17.5.2015 9:27

M61i17r48o64s30l76a24v 83M83e18d 3734406

Tak ona je to trochu složitější - mnohdy se třeba někde u města "zmrví" kus přírody a nebo úrodné půdy kvůli nové hale a přitom třeba přímo ve městě je opuštěná továrna (Která by se mohla "oživit", eventuálně zbourat a využít pozemek) a nebo nedostatečně využívaná průmyslová zóna. Do doby kamenné se asi chce vracet málokdo, nicméně doba betonová také asi nebude úplně to pravé.

+5/0
17.5.2015 9:54

R52o69m33a58n 84L94i55p36s74k79ý 2419523619

To myslíš vážně? Logistické centrum se spoustou náklaďáků a kamionů rovnou do města? Anebo předělávat výrobní haly na velkosklady? Spadl z višně, ne?

+1/−3
17.5.2015 10:06

M76i29r40o76s21l63a53v 80M50e22d 3354656

Tak ve městech jsou zóny obytné a místa, která se dají považovat spíš za obchodní a další pak průmyslové (takže odpovídající komunikace tam již existují, někdy dokonce i včetně železničních vleček). Já například dělám v továrně, která (cca před patnácti lety) na zelené louce vyrostla, dodnes tam není doprava uspokojivě vyřešena a dopravní zácpy jsou tam denní realitou.

+3/0
17.5.2015 11:28

J20i72n42d54ř84i54c22h 88Š68k52o10p62e21k 4545111820735

zas tak nepřeháněj. Tím že donutím postavit sklad ne na úrodném poli, ale na místě bývalé továrny, určitě společnost do doby kamenné nedostanu

+2/−1
17.5.2015 12:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.