Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zákon o dopadu staveb na krajinu zbrzdí výstavbu dálnic

Velké stavební oživení může za pár měsíců znovu skončit. Nikoliv však kvůli ekonomické situaci nebo škrtům ve státním rozpočtu. Důvodem je novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, která platí od letošního dubna. Stavbaři se netají velkými obavami, zda bude co stavět.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J36o66s60e82f 21T10r68ö26g92l 8709362846586

ČR sklízí ovoce svého snažení. V minulosti se bohužel hodnocení EIA zhusta dělaly tak, aby to "vyšlo" dle požadavků investora (tj. flákaly se a šidily). Když se přidala povinnost zveřejňovat posudky na webu MŽP a hodnotit varianty, tak se situace mírně zlepšila, nicméně stále je možné si "vybrat" variantu, která má vyjít nejlépe, stačí zvolit vhodného hodnotitele. Stačí si vzpomenout na jezy na Labi, kde investor ještě podle předešlého zákona "stopil" původní, jemu nevyhovující posudek EIA, a nechal zadat jiný. Nebo oblíbená kauza D8, kde se posudek EIA dokonce údajně ztratil. Komu ku prospěchu?

Většina nejvýznamnějších silničních staveb už má ale hodnocení EIA za sebou z minulosti a obvykle právě často tyto problematické. Hezký příklad je severní část pražského okruhu, kde byť se posuzovatel snažil a nezapočítal např. emise z letiště, vyšla mu varianta Jižní (Suchdolská) akceptovatelná jen podmíněně, pokud nepůjde postavit variantu severní. To už je cca 15 let, nikdo z odpovědných se zatím ani neobtěžoval zadat studii, která by prokazovala jasně nerealizovatelnost varianty S, a místo toho se stále různými způsoby tlačí varianta J. To je jen voda na mlýn pro různá odvolání a zdržování a výsledně se nestaví.

Tím se dostávám ještě k jednomu problému a to je "rychlost" odvolacích orgánů. Zatímco správní řízeí má svoje lhůty, případné odvolání už svoje lhůty nemá. A soudy pracují pomalu a vše se táhne. Tudy by se měly ubírat změny.

A ještě jeden poznatek. Naše řízení o přípravě stavy je daleko složitější - je tu hodnocení SEA i EIA (v lecčems podobné), územní rozhodnutí, stavební povolení,mezitím ještě studie proveditelnosti, hledání trasy, změny územního plánu atd. Leckkde (např. v Německu) mají některá tato řízení sdružená logicky dohromady a celý proces přípravy stavby se jak urychluje, tak zprůhledňuje. I to je cesta pro naše dálnice a jejich soulad s ŽP.

+2/−1
18.5.2015 12:09

P56a70v11e90l 77B65e31n87e59š 7942624351596

Celý problém s EIA padá na naší hlavu. Plánování tras silnic je většinou ovlivněno zájmovými skupinami majitelů pozemků, kteří si je zavčas pořídili, aby pak mohli stát podojit. To se odehrává před zveřejněním záměru. Napřed se vypracují takto ovlivněné plány tras bez ohledu na obyvatele a přírodu. A pak se začnou "schvalovat", překrucovat limity hlukové zátěže, prachu, atd. No a pak se bojuje s blbostí a hamižností. Právě ve středu 20.5. po 9 hod. se má schválit novela zákona o ochraně zdraví v PS, kde se zavádí možnost trvalé výjimky na překračování hlukových limitů. Tím chtějí pozitivní dopad EIA eliminovat. Zeptejte se lidí žijících v okolí silnic!!

+2/−1
18.5.2015 11:13

V54l78a48d41i11m18í63r 73F10i29b91i48g36e18r 5204351351794

Tak ony i ty dálnice co se staví je pěkně zabržděný viz necelých 2,5km D11 u Hradce králové přes 3 roky

0/−1
17.5.2015 17:42

J43i89ř34í 45K44o75c56u95r47e32k 6405144345338

Tak snad nebude muset obec XY vracet dotace na výstavbu oddílné kanalizace. V EIA bylo, že vliv na migrační cesty ptáků se neposuzuje.

0/0
17.5.2015 14:43

D16a55v88i76d 61B69e28n31e83š 8558510189523

Výstavbu českých dálnic lze ještě více zbrzdit?

+3/−1
17.5.2015 13:36
Foto

M51a56r21t62i34n 25G28r45o34c68h19o13l 7916448626851

Řeší se ovlivnění dálnicí pro přírodu a kdo posuzuje v případě obchvatů měst, jak prodlužováním zahájení výstavby trpí lidé??? To se nebere do úvahy? V tom případě je třeba posuzovat, jak likvidace trávníku v obytné zoně změní přírodu, když se tam vybuduje dětské hřiště s umělým kobercem, plno betonu, oplocení ... Jestli EIA, tak pro všechny stejně ...

+4/0
17.5.2015 13:29

J33o69s75e95f 84T91r46ö41g57l 8649172576586

To se samozřejmě v rámci hodnocení EIA také hodnotí (jsou tam předepsané kategorie - např. voda, půda, vzduch, nerostné bohatství, diverzita...). Z tohoto důvodu může dokonce vyjít vliv stavby na ŽP jako celkově kladný - typické u silničních obchvatů .

+1/0
18.5.2015 12:36

J43o81s37e90f 34T98r83ö84g97l 8259842886976

Ještě jsem k tomu zapomněl dodat, že to, že se nestaví nic (tzv. nulová varianta) může být proto objektivně z hlediska dopadů na ŽP horší než výstavba byť ne optimální varianty. I tady je prostor pro změnu legislativy (urychlení výstavby environmentálně potřebné stavby).

+2/0
18.5.2015 12:53

A47l45e85š 84L26i17s42o96v24s79k55ý 9339598142252

Dálnice holt nebude, protože měla vést přes louži, ve které žije tucet celkem běžných žab, které by přestěhováním utrpěly psychické trauma.

+8/−4
17.5.2015 11:45

J63i96n26d66ř68i11c52h 40Š28k77o91p60e76k 4875181840865

to víš že jo.

No prostě se nebude plánovat dálnice politicky od stolu s mapou a pravítkem, ale na základě místních podmínek.

Pokud by se od plánování dálnice politicky od stolu ustoupilo již dávno, nemusel být problém se sesuvem v úseku v Českém Středohoří

+4/−2
17.5.2015 12:01

P96e46t56r 59N55o41v57o73t60n44y 3639362149412

Pak se naprojektuje prdlajs.

+1/0
18.5.2015 0:09

J29i83n30d86ř80i57c25h 87Š55k16o27p18e91k 4655391540885

otázkou zůstává, zda je lepší kreslit trasy dálnic jen tak od stolu bez znalosti místních podmínek nebo je nekreslit vůbec (když je pro projektanty a politiky tak těžké podívat se do terénu)

0/−1
18.5.2015 7:24

J38i92ř57í 85B12r54u68t31o49v52s16k34ý 3466269369861

Zjednodušeně přeběhne žabička-stavba na půl roku pozastavena;-D

+5/−3
17.5.2015 11:42

K58a17r39e88l 16E59n68d98l51e40r 3393510620755

Nikdy jsem nepochopil, proč se ten óbrmost u Velemyšlevsi (potažmo u Vysočan) musel stavět. Celá R7 se ohromnou stavbou zvedá, aby pod ní mohla projít stará 1/7, nyní 607. Vozidla na R7 musejí jet zbytečně do ohromného kopce a pak zase dolů v místech, kde je kolem placatá rovina. Přitom kdyby R7 zůstala v rovině a nadjezdem vedla 607, stálo by to zhruba 4x méně. A kdyby se 607 napojila na blízkou mimoúrovňovou křižovatku R7x1/27 na druhé straně R7, nemuselo tam stát VŮBEC NIC!!! A to nemluvím o tom, že když jedete po 607, podjedete R7 a přijedete na zmíněnou křižovatku, musíte přejet na druhou stranu R7, abyste mohli po 607 pokračovat dál!!! Tohle monstrum muselo stát víc, než zbytek stavebního úseku R7 a je úplně zbytečné.

http://1url.cz/zXvV

+4/−1
17.5.2015 11:12

M28a29r70e15k 70G77a27j38d74a 4243974476382

Takové jsou holt normy. Ať už dobré nebo špatné.

0/−2
17.5.2015 11:39

M51a90r50c38e78l40a 58H84o35r49á47č39k69o93v15á 7557712123158

Zastavte si celou republiku, dálnicemi, obchvaty a stavbami.

Jednou si budete rvát vlasy.!

BETONOVÝ HNUS !!!

Ale bude už pozdě !!!Rv

+2/−4
17.5.2015 11:09

S55t30a32n45i28s75l47a18v 57P83ř92i41b51y77l 1189778571226

Jak jste do Vaší jeskyně dostala elektřinu a internet?

Nebo Vaše depeše do zdejší diskuze předáváte sojce, která s nima létá do nějakého ekobio alternativního datového centra?

+9/−3
17.5.2015 11:19

J60i98n91d77ř50i78c81h 41Š45k76o71p71e65k 4715181510275

počet obyvatel víceméně stagnuje, takže nějak nevidím aktuální potřebnost zastavovat další a další území, protože nová stavba (mimo dálnice) znamená opustit stávající objekty

+6/−1
17.5.2015 11:52

P15a16v71e74l 90K69u81r74a90l 5921974680310

tak tak... infrastruktury máme víc než potřebujeme...

jako pochopil bych výstavbu nové kdyby docházelo průběžné k odstraňování té staré která již není využívaná a návratu zasažených míst do původního stavu.

+6/0
17.5.2015 12:26

J45i92ř93í 72K19o36c15u51r50e13k 6825984745468

Souhlasím. Měla by se stopnout stavba železnice z Prahy do Budějovic. Jedna kolej musí stačit - ty svine zkur----é tam ale staví druhou kolej. Ta druhá kolej dozajista není potřeba. Stejně jako je nesmysl stavět druhou kolej z Vyškova do Brna. Nic jako vyčerpaná kapacita železniční dopravní cesty neexistuje a stejně tak neexistují ucpané silnice. ;-O

+1/−4
17.5.2015 14:49

V91l21a83s88t33i72m11i15l 82K31o89c27u27r86e56k 4806223200534

Nejedná se o kolej mezi Prahou a Č.Budějovicemi, ale o významný evropský koridor (IV.koridor) ve velmi vsokém stupni rozestavěnosti.

Takový koridor pi rychloti 160 km/h potřebuje dvě kolejnice, to smad evidentní.

0/0
22.5.2015 19:01

M40a78r77c92e61l81a 45H75o64r12á88č74k25o33v89á 7627172133738

Do původního stavu už nic nedáte, není a nebude už nikdy návratu!! Rv;-(

0/−1
18.5.2015 9:49

M95a29r85c61e71l14a 54H91o49r58á69č37k92o38v67á 7957672983588

Pane Přibyl vraťte se na základní školu - internet ani elektřina nepotřebují zabetonovávat půdu. To se tu bavíme o voze a koze. Nevím ve kterém betonovém bunkru bydlíte vy, že k vám vedou elektřinu a internet dálnicí

+1/−2
17.5.2015 11:54

S12t52a57n17i98s25l17a15v 65P37ř63i78b52y17l 1269908661776

Takže Vy se civilizaci nebráníte.

Elektrárny Vám nevadí, elektrovedení taky ne, těžba vzácných kovů do elektroniky - čert to vem.

Ale hnětou Vás dálnice, protože zrovna Vy nikam nejezdíte a co potřebujete mají v obchodě za rohem, kam se zboží teleportovalo a nebo máte na boji s dálnicema založený byznys.

+4/−1
17.5.2015 12:10

P17e72t47r 69N41o86v15o37t18n60y 3179292649902

Kdyby šlo jen o zásobování, tak jsme sd silnicema v pohodě.

0/−1
18.5.2015 0:12

P14a15v60e25l 87B29e70n54e65š 7472274381706

Ono jde o přiměřenost a optimálnost z hlediska trasy a zátěže obyvatelstva a přírody. Pražský okruh na SZ je zářným případem protlačování dražší a technicky horší varianty (propustnost nižší, hluk mnohem vyšší, cena + 14 mld). Podobné je to i u Běchovic.

0/0
18.5.2015 11:21
Foto

V15o62j20t12e70c88h 88P94á60n88i69k 65S52r79. 5901641104847

Jako u blbých!

+4/−1
17.5.2015 10:33

J10a46r59d72a 91B90r38a70b95e33n50e35c 1290414699806

"Důvodem je novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, která platí od letošního dubna."

a což tak to zbytečné ministerstvo zrušit? Stejně zde dělá jen problémy.

+6/−4
17.5.2015 10:28

J51o26s15e88f 27T40r69ö39g24l 8449942716176

Ministerstvo ŽP je samozřejmě jedno z nejužitečnějších, ale většina lidí to není schopna ocenit. Bohužel jedním z největších problémů ŽP je to, že se od revoluce radikálně zlepšilo a už dnes nikoho přímo neohrožuje na životě a proto v podstatě nezajímá. Bližší košile než kabát.

0/−1
18.5.2015 12:49

P38a15v54e79l 47Ř80e78ž96á23b70e81k 5412738652

Je dobře, že takové stavby musí podléhat vyhlášce EIA...Jak by to asi dopadlo bez kontroly, jestli na určitých místech jsou nebo nejsou chránění živočichové? Sice zde někteří nadávají, že určití lidé jsou ekoteroristé, ale kam by pak jezdili lidé na dovolenou? K dálnici nebo k velkým stavbám, kde je hluk a prašné prostředí? Ať si pak pražáci jezdí třeba do Kunratického lesa nebo na Ladronku!

+5/−4
17.5.2015 10:27

K47a69r40e56l 98F83r11i63t84z 4741817548392

To je dobře, že se chrání zájmy živočichů. Škoda, že mezi ně nepatří i lidé...:-/

+1/−2
17.5.2015 10:46

J16o44s38e96f 29T30r42ö89g78l 8699862486626

Samozřejmě patří. Přečte si zákon nebo nějaký novější posudek EIA (posudky jsou povinně na webu MŽP).

0/0
18.5.2015 12:50

P72a66v79e43l 73B24e61n91e10š 7972674441206

Sakra, mezi chráněné živočichy by se měl počítat i člověk, který je dopravními stavbami obvykle enormně zatěžován především hlukem a prachovými emisemi. protože min. zdrav. dělá možné i nemožné, aby vyhovělo stavařům, tak postupně výrazně zhoršuje podmínky ochrany zdraví lidí před hlukem (ve středu se má projednat ve 3. čtení "Zákon o ochraně zdraví", kde je pozměňovací návrh na zavedení trvalé výjimky z překračování hlukových limitů. pak se někdy musí použít záminka - ochrany nějakého zvířátka, aby se zastavila zhůvěřilost, která v důsledku poškodí zdraví lidí.

0/0
18.5.2015 11:28

Z70d53e52n40e71k 35B17e73d43n68a26r 7517616977839

Všichni tu nadávají na ekologické organizace a EU, ale problém není u nich. Ten je u nás. A je v pravidlech. EIA by nebyla problém, pokud by pravidla byla jasná a nepřekročitelná a jednokolová. U nás je problém odvolání a vrácení k první instanci k opravě rozhodnutí. A to jsou pravidla co jsme si vymysleli my. To je problém a ne jen u staveb.

+9/−1
17.5.2015 10:19

K85a76r81e91l 93F36r26i30t29z 4211597298612

Pozor! To jsme si nevymysleli my. To si vymysleli právníci...;-O

+1/−1
17.5.2015 10:48

S38t18a75n92i85s57l75a89v 59P16ř44i79b74y28l 1149508371816

Zákon o výpalném :-)

+2/−2
17.5.2015 10:18

M74a40r75c24e28l16a 72H18o93r49á33č40k79o52v72á 7777652663748

vy co tady nadáváte ekoteroristům, uvědomte si, že jednou vaše děti budou žít kvůli vám jen mezi betonem a co je to les nebo srnka budou znát jen z obrázků.

+7/−9
17.5.2015 10:07

S40t92a84n18i33s79l42a12v 26P75ř31i74b91y47l 1459298531466

Když to ekoteroristům dostatečně vysvětlíte pomocí grantů, dotací a malých domů - tak Vám ještě pomůžou míchat beton :-)

+6/−5
17.5.2015 10:23

M20i11r13e83k 91T17u51r58e78č63e71k 4113192600392

No tak toto uz muze zachranit jenom nejaky diktator.

+6/−1
17.5.2015 9:59

J20o43s95e66f 17P95o81ž26i88v96i86l 8284566857940

Další brzda:-P. Tentokrát kvůli žabičkářům;-€Rv.

+10/−5
17.5.2015 9:47

R60o97m35a67n 63L63i89p47s85k42ý 2589533259

Nemůžu se dočkat, až se ten ESSR rozpadne. A čím víc blbostí bude EK vymýšlet, tím dřív to bude.

+8/−7
17.5.2015 9:35
Foto

R69a10d17e24k 91P64o57l50i78c21k57ý 6641923211164

Pokud se omezí počet staveb bude to z velké části jen dobře-už dnes máme jedno z nejvíce zastavěných území.

Silnic máme dost není potřeba budovat další ( snad s vyjímkou obchvatů měst). Spíš je potřeba opravit stávající

+8/−21
17.5.2015 9:10

M96a72r59t65i63n 28H64r46o42u54d95n48ý 6718577632176

Říká vám něco pravidlo "n-1"? Aby bylo možno bez velkých problémů opravovat stávající úseky, je nutné budovat další.

0/−2
17.5.2015 9:22

J62i79n22d26ř81i81c93h 62Š98k45o25p48e50k 4705731510575

to je nesmysl, který by platil, pokud by bylo v ČR tak málo silnic, že by vedly pouze mezi krajskými městy a Prahou.

+1/−2
17.5.2015 12:45

J91a74r35o76s94l35a60v 33K66a61d28l52e92c 5101869702581

Spousta staveb je nesmyslných a odporujících zdravému prostředí.

+6/−14
17.5.2015 9:00

M77a51r76t39i33n 12H20r60o29u47d78n24ý 6758677122486

Prakticky každá stavba odporuje zdravému prostředí. Bohužel. Je nutné si totiž uvážit, zda chceme žít moderním životem a nebo se vrátit do doby kamenné, tj. tlačit se u ohňů v kožešinách. Tehdá nebyly žádné stavby, pokud nepočítám Stonehenge a podobné obskurnosti.

+5/−5
17.5.2015 9:27

M55i96r32o85s22l37a29v 88M58e29d 3634506

Tak ona je to trochu složitější - mnohdy se třeba někde u města "zmrví" kus přírody a nebo úrodné půdy kvůli nové hale a přitom třeba přímo ve městě je opuštěná továrna (Která by se mohla "oživit", eventuálně zbourat a využít pozemek) a nebo nedostatečně využívaná průmyslová zóna. Do doby kamenné se asi chce vracet málokdo, nicméně doba betonová také asi nebude úplně to pravé.

+5/0
17.5.2015 9:54

R69o97m58a54n 89L72i28p96s22k33ý 2899633739

To myslíš vážně? Logistické centrum se spoustou náklaďáků a kamionů rovnou do města? Anebo předělávat výrobní haly na velkosklady? Spadl z višně, ne?

+1/−3
17.5.2015 10:06

M56i56r55o45s57l97a58v 78M96e95d 3764106

Tak ve městech jsou zóny obytné a místa, která se dají považovat spíš za obchodní a další pak průmyslové (takže odpovídající komunikace tam již existují, někdy dokonce i včetně železničních vleček). Já například dělám v továrně, která (cca před patnácti lety) na zelené louce vyrostla, dodnes tam není doprava uspokojivě vyřešena a dopravní zácpy jsou tam denní realitou.

+3/0
17.5.2015 11:28

J58i31n57d62ř28i20c69h 61Š50k62o70p92e88k 4515561700895

zas tak nepřeháněj. Tím že donutím postavit sklad ne na úrodném poli, ale na místě bývalé továrny, určitě společnost do doby kamenné nedostanu

+2/−1
17.5.2015 12:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.