Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zákon o dopadu staveb na krajinu zbrzdí výstavbu dálnic

Velké stavební oživení může za pár měsíců znovu skončit. Nikoliv však kvůli ekonomické situaci nebo škrtům ve státním rozpočtu. Důvodem je novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, která platí od letošního dubna. Stavbaři se netají velkými obavami, zda bude co stavět.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J11o53s70e37f 11T87r97ö32g26l 8719332636266

ČR sklízí ovoce svého snažení. V minulosti se bohužel hodnocení EIA zhusta dělaly tak, aby to "vyšlo" dle požadavků investora (tj. flákaly se a šidily). Když se přidala povinnost zveřejňovat posudky na webu MŽP a hodnotit varianty, tak se situace mírně zlepšila, nicméně stále je možné si "vybrat" variantu, která má vyjít nejlépe, stačí zvolit vhodného hodnotitele. Stačí si vzpomenout na jezy na Labi, kde investor ještě podle předešlého zákona "stopil" původní, jemu nevyhovující posudek EIA, a nechal zadat jiný. Nebo oblíbená kauza D8, kde se posudek EIA dokonce údajně ztratil. Komu ku prospěchu?

Většina nejvýznamnějších silničních staveb už má ale hodnocení EIA za sebou z minulosti a obvykle právě často tyto problematické. Hezký příklad je severní část pražského okruhu, kde byť se posuzovatel snažil a nezapočítal např. emise z letiště, vyšla mu varianta Jižní (Suchdolská) akceptovatelná jen podmíněně, pokud nepůjde postavit variantu severní. To už je cca 15 let, nikdo z odpovědných se zatím ani neobtěžoval zadat studii, která by prokazovala jasně nerealizovatelnost varianty S, a místo toho se stále různými způsoby tlačí varianta J. To je jen voda na mlýn pro různá odvolání a zdržování a výsledně se nestaví.

Tím se dostávám ještě k jednomu problému a to je "rychlost" odvolacích orgánů. Zatímco správní řízeí má svoje lhůty, případné odvolání už svoje lhůty nemá. A soudy pracují pomalu a vše se táhne. Tudy by se měly ubírat změny.

A ještě jeden poznatek. Naše řízení o přípravě stavy je daleko složitější - je tu hodnocení SEA i EIA (v lecčems podobné), územní rozhodnutí, stavební povolení,mezitím ještě studie proveditelnosti, hledání trasy, změny územního plánu atd. Leckkde (např. v Německu) mají některá tato řízení sdružená logicky dohromady a celý proces přípravy stavby se jak urychluje, tak zprůhledňuje. I to je cesta pro naše dálnice a jejich soulad s ŽP.

+2/−1
18.5.2015 12:09

P34a18v37e71l 46B47e15n86e56š 7802404231616

Celý problém s EIA padá na naší hlavu. Plánování tras silnic je většinou ovlivněno zájmovými skupinami majitelů pozemků, kteří si je zavčas pořídili, aby pak mohli stát podojit. To se odehrává před zveřejněním záměru. Napřed se vypracují takto ovlivněné plány tras bez ohledu na obyvatele a přírodu. A pak se začnou "schvalovat", překrucovat limity hlukové zátěže, prachu, atd. No a pak se bojuje s blbostí a hamižností. Právě ve středu 20.5. po 9 hod. se má schválit novela zákona o ochraně zdraví v PS, kde se zavádí možnost trvalé výjimky na překračování hlukových limitů. Tím chtějí pozitivní dopad EIA eliminovat. Zeptejte se lidí žijících v okolí silnic!!

+2/−1
18.5.2015 11:13

V29l30a43d72i64m47í79r 79F83i57b23i97g68e12r 5384631941454

Tak ony i ty dálnice co se staví je pěkně zabržděný viz necelých 2,5km D11 u Hradce králové přes 3 roky

0/−1
17.5.2015 17:42

J23i88ř27í 41K75o29c70u42r97e46k 6515534725398

Tak snad nebude muset obec XY vracet dotace na výstavbu oddílné kanalizace. V EIA bylo, že vliv na migrační cesty ptáků se neposuzuje.

0/0
17.5.2015 14:43

D24a48v68i76d 88B52e16n84e82š 8458500599233

Výstavbu českých dálnic lze ještě více zbrzdit?

+3/−1
17.5.2015 13:36
Foto

M72a77r44t75i32n 61G44r27o34c44h86o54l 7236128326481

Řeší se ovlivnění dálnicí pro přírodu a kdo posuzuje v případě obchvatů měst, jak prodlužováním zahájení výstavby trpí lidé??? To se nebere do úvahy? V tom případě je třeba posuzovat, jak likvidace trávníku v obytné zoně změní přírodu, když se tam vybuduje dětské hřiště s umělým kobercem, plno betonu, oplocení ... Jestli EIA, tak pro všechny stejně ...

+4/0
17.5.2015 13:29

J42o37s39e84f 83T83r29ö43g61l 8749512386376

To se samozřejmě v rámci hodnocení EIA také hodnotí (jsou tam předepsané kategorie - např. voda, půda, vzduch, nerostné bohatství, diverzita...). Z tohoto důvodu může dokonce vyjít vliv stavby na ŽP jako celkově kladný - typické u silničních obchvatů .

+1/0
18.5.2015 12:36

J15o80s90e25f 16T96r64ö62g69l 8289912376226

Ještě jsem k tomu zapomněl dodat, že to, že se nestaví nic (tzv. nulová varianta) může být proto objektivně z hlediska dopadů na ŽP horší než výstavba byť ne optimální varianty. I tady je prostor pro změnu legislativy (urychlení výstavby environmentálně potřebné stavby).

+2/0
18.5.2015 12:53

A89l14e80š 32L74i49s83o45v49s18k21ý 9749398882572

Dálnice holt nebude, protože měla vést přes louži, ve které žije tucet celkem běžných žab, které by přestěhováním utrpěly psychické trauma.

+8/−4
17.5.2015 11:45

J11i24n57d19ř15i88c28h 62Š95k38o17p15e66k 4855721180465

to víš že jo.

No prostě se nebude plánovat dálnice politicky od stolu s mapou a pravítkem, ale na základě místních podmínek.

Pokud by se od plánování dálnice politicky od stolu ustoupilo již dávno, nemusel být problém se sesuvem v úseku v Českém Středohoří

+4/−2
17.5.2015 12:01

P56e71t93r 24N62o39v98o11t54n90y 3649712799492

Pak se naprojektuje prdlajs.

+1/0
18.5.2015 0:09

J75i18n17d61ř55i70c81h 32Š33k70o50p83e92k 4675441270595

otázkou zůstává, zda je lepší kreslit trasy dálnic jen tak od stolu bez znalosti místních podmínek nebo je nekreslit vůbec (když je pro projektanty a politiky tak těžké podívat se do terénu)

0/−1
18.5.2015 7:24

J76i98ř73í 28B66r94u42t47o83v58s17k60ý 3966629909261

Zjednodušeně přeběhne žabička-stavba na půl roku pozastavena;-D

+5/−3
17.5.2015 11:42

K88a40r96e59l 33E26n47d64l33e48r 3323720780465

Nikdy jsem nepochopil, proč se ten óbrmost u Velemyšlevsi (potažmo u Vysočan) musel stavět. Celá R7 se ohromnou stavbou zvedá, aby pod ní mohla projít stará 1/7, nyní 607. Vozidla na R7 musejí jet zbytečně do ohromného kopce a pak zase dolů v místech, kde je kolem placatá rovina. Přitom kdyby R7 zůstala v rovině a nadjezdem vedla 607, stálo by to zhruba 4x méně. A kdyby se 607 napojila na blízkou mimoúrovňovou křižovatku R7x1/27 na druhé straně R7, nemuselo tam stát VŮBEC NIC!!! A to nemluvím o tom, že když jedete po 607, podjedete R7 a přijedete na zmíněnou křižovatku, musíte přejet na druhou stranu R7, abyste mohli po 607 pokračovat dál!!! Tohle monstrum muselo stát víc, než zbytek stavebního úseku R7 a je úplně zbytečné.

http://1url.cz/zXvV

+4/−1
17.5.2015 11:12

M40a66r37e41k 87G72a15j31d18a 4233734246702

Takové jsou holt normy. Ať už dobré nebo špatné.

0/−2
17.5.2015 11:39

M21a74r71c35e18l59a 66H13o36r47á66č36k60o60v19á 7937282713688

Zastavte si celou republiku, dálnicemi, obchvaty a stavbami.

Jednou si budete rvát vlasy.!

BETONOVÝ HNUS !!!

Ale bude už pozdě !!!Rv

+2/−4
17.5.2015 11:09

S68t47a27n50i33s65l74a27v 20P67ř31i83b85y18l 1549368881616

Jak jste do Vaší jeskyně dostala elektřinu a internet?

Nebo Vaše depeše do zdejší diskuze předáváte sojce, která s nima létá do nějakého ekobio alternativního datového centra?

+9/−3
17.5.2015 11:19

J22i23n23d21ř42i14c28h 69Š14k36o21p95e36k 4895501140545

počet obyvatel víceméně stagnuje, takže nějak nevidím aktuální potřebnost zastavovat další a další území, protože nová stavba (mimo dálnice) znamená opustit stávající objekty

+6/−1
17.5.2015 11:52

P33a93v33e48l 69K43u42r56a45l 5151634800270

tak tak... infrastruktury máme víc než potřebujeme...

jako pochopil bych výstavbu nové kdyby docházelo průběžné k odstraňování té staré která již není využívaná a návratu zasažených míst do původního stavu.

+6/0
17.5.2015 12:26

J16i34ř29í 42K16o57c55u57r14e23k 6325624605478

Souhlasím. Měla by se stopnout stavba železnice z Prahy do Budějovic. Jedna kolej musí stačit - ty svine zkur----é tam ale staví druhou kolej. Ta druhá kolej dozajista není potřeba. Stejně jako je nesmysl stavět druhou kolej z Vyškova do Brna. Nic jako vyčerpaná kapacita železniční dopravní cesty neexistuje a stejně tak neexistují ucpané silnice. ;-O

+1/−4
17.5.2015 14:49

V16l24a40s41t42i80m63i30l 41K65o23c51u79r79e63k 4956973630884

Nejedná se o kolej mezi Prahou a Č.Budějovicemi, ale o významný evropský koridor (IV.koridor) ve velmi vsokém stupni rozestavěnosti.

Takový koridor pi rychloti 160 km/h potřebuje dvě kolejnice, to smad evidentní.

0/0
22.5.2015 19:01

M85a30r85c76e92l82a 91H58o96r28á79č11k84o18v94á 7357412143728

Do původního stavu už nic nedáte, není a nebude už nikdy návratu!! Rv;-(

0/−1
18.5.2015 9:49

M31a10r63c84e92l62a 29H63o77r74á92č18k24o67v73á 7747272303478

Pane Přibyl vraťte se na základní školu - internet ani elektřina nepotřebují zabetonovávat půdu. To se tu bavíme o voze a koze. Nevím ve kterém betonovém bunkru bydlíte vy, že k vám vedou elektřinu a internet dálnicí

+1/−2
17.5.2015 11:54

S46t57a49n31i65s12l61a64v 37P42ř83i54b32y90l 1359428881316

Takže Vy se civilizaci nebráníte.

Elektrárny Vám nevadí, elektrovedení taky ne, těžba vzácných kovů do elektroniky - čert to vem.

Ale hnětou Vás dálnice, protože zrovna Vy nikam nejezdíte a co potřebujete mají v obchodě za rohem, kam se zboží teleportovalo a nebo máte na boji s dálnicema založený byznys.

+4/−1
17.5.2015 12:10

P45e92t23r 73N28o24v82o13t20n65y 3439212439772

Kdyby šlo jen o zásobování, tak jsme sd silnicema v pohodě.

0/−1
18.5.2015 0:12

P15a93v67e24l 80B77e96n81e40š 7972904311926

Ono jde o přiměřenost a optimálnost z hlediska trasy a zátěže obyvatelstva a přírody. Pražský okruh na SZ je zářným případem protlačování dražší a technicky horší varianty (propustnost nižší, hluk mnohem vyšší, cena + 14 mld). Podobné je to i u Běchovic.

0/0
18.5.2015 11:21
Foto

V30o70j26t88e34c83h 52P81á36n33i71k 39S35r48. 5611911954307

Jako u blbých!

+4/−1
17.5.2015 10:33

J26a98r16d48a 37B33r20a61b21e33n62e61c 1240824969306

"Důvodem je novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, která platí od letošního dubna."

a což tak to zbytečné ministerstvo zrušit? Stejně zde dělá jen problémy.

+6/−4
17.5.2015 10:28

J62o42s93e75f 18T36r90ö95g77l 8699942846546

Ministerstvo ŽP je samozřejmě jedno z nejužitečnějších, ale většina lidí to není schopna ocenit. Bohužel jedním z největších problémů ŽP je to, že se od revoluce radikálně zlepšilo a už dnes nikoho přímo neohrožuje na životě a proto v podstatě nezajímá. Bližší košile než kabát.

0/−1
18.5.2015 12:49

P39a44v89e44l 76Ř74e32ž86á80b42e91k 5772718722

Je dobře, že takové stavby musí podléhat vyhlášce EIA...Jak by to asi dopadlo bez kontroly, jestli na určitých místech jsou nebo nejsou chránění živočichové? Sice zde někteří nadávají, že určití lidé jsou ekoteroristé, ale kam by pak jezdili lidé na dovolenou? K dálnici nebo k velkým stavbám, kde je hluk a prašné prostředí? Ať si pak pražáci jezdí třeba do Kunratického lesa nebo na Ladronku!

+5/−4
17.5.2015 10:27

K28a28r74e19l 88F41r14i84t29z 4961297228882

To je dobře, že se chrání zájmy živočichů. Škoda, že mezi ně nepatří i lidé...:-/

+1/−2
17.5.2015 10:46

J17o19s70e66f 38T35r16ö81g87l 8719272466186

Samozřejmě patří. Přečte si zákon nebo nějaký novější posudek EIA (posudky jsou povinně na webu MŽP).

0/0
18.5.2015 12:50

P74a42v80e98l 11B97e46n63e71š 7762134601156

Sakra, mezi chráněné živočichy by se měl počítat i člověk, který je dopravními stavbami obvykle enormně zatěžován především hlukem a prachovými emisemi. protože min. zdrav. dělá možné i nemožné, aby vyhovělo stavařům, tak postupně výrazně zhoršuje podmínky ochrany zdraví lidí před hlukem (ve středu se má projednat ve 3. čtení "Zákon o ochraně zdraví", kde je pozměňovací návrh na zavedení trvalé výjimky z překračování hlukových limitů. pak se někdy musí použít záminka - ochrany nějakého zvířátka, aby se zastavila zhůvěřilost, která v důsledku poškodí zdraví lidí.

0/0
18.5.2015 11:28

Z52d49e53n25e92k 24B64e84d24n77a20r 7747626527649

Všichni tu nadávají na ekologické organizace a EU, ale problém není u nich. Ten je u nás. A je v pravidlech. EIA by nebyla problém, pokud by pravidla byla jasná a nepřekročitelná a jednokolová. U nás je problém odvolání a vrácení k první instanci k opravě rozhodnutí. A to jsou pravidla co jsme si vymysleli my. To je problém a ne jen u staveb.

+9/−1
17.5.2015 10:19

K90a39r56e56l 71F79r66i70t13z 4291947318752

Pozor! To jsme si nevymysleli my. To si vymysleli právníci...;-O

+1/−1
17.5.2015 10:48

S34t44a41n66i16s32l81a66v 37P72ř78i12b81y32l 1599648701336

Zákon o výpalném :-)

+2/−2
17.5.2015 10:18

M48a55r80c71e42l30a 55H88o34r85á77č50k94o96v92á 7887592783458

vy co tady nadáváte ekoteroristům, uvědomte si, že jednou vaše děti budou žít kvůli vám jen mezi betonem a co je to les nebo srnka budou znát jen z obrázků.

+7/−9
17.5.2015 10:07

S52t68a39n69i97s62l66a77v 53P89ř57i16b16y41l 1949568751936

Když to ekoteroristům dostatečně vysvětlíte pomocí grantů, dotací a malých domů - tak Vám ještě pomůžou míchat beton :-)

+6/−5
17.5.2015 10:23

M61i12r21e21k 26T96u95r87e86č76e81k 4193912710802

No tak toto uz muze zachranit jenom nejaky diktator.

+6/−1
17.5.2015 9:59

J29o27s64e18f 84P81o19ž75i51v11i98l 8764786717180

Další brzda:-P. Tentokrát kvůli žabičkářům;-€Rv.

+10/−5
17.5.2015 9:47

R10o49m27a93n 97L76i33p41s51k42ý 2739203759

Nemůžu se dočkat, až se ten ESSR rozpadne. A čím víc blbostí bude EK vymýšlet, tím dřív to bude.

+8/−7
17.5.2015 9:35
Foto

R88a94d44e96k 84P35o86l24i40c48k89ý 6221523361684

Pokud se omezí počet staveb bude to z velké části jen dobře-už dnes máme jedno z nejvíce zastavěných území.

Silnic máme dost není potřeba budovat další ( snad s vyjímkou obchvatů měst). Spíš je potřeba opravit stávající

+8/−21
17.5.2015 9:10

M19a27r30t27i25n 78H76r42o91u97d73n13ý 6948857222746

Říká vám něco pravidlo "n-1"? Aby bylo možno bez velkých problémů opravovat stávající úseky, je nutné budovat další.

0/−2
17.5.2015 9:22

J21i71n42d85ř55i66c12h 90Š52k84o93p68e10k 4365811540505

to je nesmysl, který by platil, pokud by bylo v ČR tak málo silnic, že by vedly pouze mezi krajskými městy a Prahou.

+1/−2
17.5.2015 12:45

J64a32r34o22s55l93a96v 22K62a52d97l21e31c 5901379282721

Spousta staveb je nesmyslných a odporujících zdravému prostředí.

+6/−14
17.5.2015 9:00

M78a49r20t49i22n 51H25r38o73u40d83n18ý 6418647252296

Prakticky každá stavba odporuje zdravému prostředí. Bohužel. Je nutné si totiž uvážit, zda chceme žít moderním životem a nebo se vrátit do doby kamenné, tj. tlačit se u ohňů v kožešinách. Tehdá nebyly žádné stavby, pokud nepočítám Stonehenge a podobné obskurnosti.

+5/−5
17.5.2015 9:27

M62i40r62o86s62l64a76v 45M73e92d 3244136

Tak ona je to trochu složitější - mnohdy se třeba někde u města "zmrví" kus přírody a nebo úrodné půdy kvůli nové hale a přitom třeba přímo ve městě je opuštěná továrna (Která by se mohla "oživit", eventuálně zbourat a využít pozemek) a nebo nedostatečně využívaná průmyslová zóna. Do doby kamenné se asi chce vracet málokdo, nicméně doba betonová také asi nebude úplně to pravé.

+5/0
17.5.2015 9:54

R49o36m56a41n 43L10i51p79s18k82ý 2819633229

To myslíš vážně? Logistické centrum se spoustou náklaďáků a kamionů rovnou do města? Anebo předělávat výrobní haly na velkosklady? Spadl z višně, ne?

+1/−3
17.5.2015 10:06

M14i31r86o81s91l68a60v 73M40e19d 3244716

Tak ve městech jsou zóny obytné a místa, která se dají považovat spíš za obchodní a další pak průmyslové (takže odpovídající komunikace tam již existují, někdy dokonce i včetně železničních vleček). Já například dělám v továrně, která (cca před patnácti lety) na zelené louce vyrostla, dodnes tam není doprava uspokojivě vyřešena a dopravní zácpy jsou tam denní realitou.

+3/0
17.5.2015 11:28

J74i74n29d37ř22i58c53h 46Š28k67o14p18e82k 4845621880825

zas tak nepřeháněj. Tím že donutím postavit sklad ne na úrodném poli, ale na místě bývalé továrny, určitě společnost do doby kamenné nedostanu

+2/−1
17.5.2015 12:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.