Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zakročte proti řetězcům, píše sedm zemí s Českem do Bruselu

Nářky nad chováním mocných obchodních řetězců nejsou jen českou výsadou. Sedm zemí včetně ČR vyzvalo Evropskou komisi, aby připravila opatření k zamezení údajně nepřiměřené ekonomické síly řetězců. Země si stěžují na jejich vysoké marže nebo na to, že nutí dodavatele prodávat příliš levně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J44a45r46o15m44í81r 15Š85t52o94h75a45n71s15l 5304319744682

Ja to nechapu. To nekdo vazne chce delat konkurenci retezcum? Preci pokud chci podnikat ve stejne oblasti, tak muzu bojovat o zakazniky jinymi prostredky nez cenou (kvalita, sluzby, osobni pristup atd.). Pro cerstve pecivo si neskocim do Tesca, ale do pekarny, maso nekupuju v plastu ale u reznika/v masne, kdyz mam chut na neco sladkeho, tak si skocim do vecerky a nepobezim do Kauflandu. Ja kdybych zacal vyrabet v garazi auta, tak si preci nemuzu stezovat na to, ze to fabrice jde rychleji a levneji, resp. muzu, ale nedonutim ji auta vyrabet pomaleji a draz aby to bylo "fer".

+2/−1
20.5.2015 9:17

K50a72r84e87l 59S94o15c65h92ů52r70e68k 2430886129775

Copak? Tesco chtělo od Babiše slevu na kuřata?

0/0
20.5.2015 9:11

M30a66r33t38i49n 52D57y30t76r10y97c95h 7964584768761

Pokud EU přestane křivit trh svojí socialistickou politikou, pak bude možná trh fungovat normálně a nebude potřeba armády úředníků na řešení podobných blbostí.

0/0
20.5.2015 8:56

K51a82r92e83l 87V48a39c80h22u91t 9213462519623

Vysoké marže a nízké nákupní ceny ... ;-€ ... je jasné, že toto si mohou dovolovat jen proto, že mají dominantní místo na evropském trhu a hodně kapitálu - no a čím lepší zisky, tím více kapitálu a tak furt dokola, takové PERPETUUM MOBILE pro bohaté Němce  (tj.majitele akcií) ! :-/:-/:-/ ... Samozřejmě, že takto by se ostatní státy Německu a Němcům ve mzdách NIKDY ani náhodou nemohly přiblížit.  Rv

= O tom to JE! :-(

0/0
20.5.2015 8:44

J92a96k25u15b 80R90o81u31s 3203300954832

Socialismus 8-o

+1/−1
20.5.2015 0:35

J89i63ř97í 55M87r26á10z 9878749592115

Chyba je v tom, že jich tu povolili postavit. Za to si může stát sám. Někde jsem četl srovnání a pro Německu je tu na obyvatele podstatně větší počet supermarketů a hypermarketů. Ty řetězce pak mají velkou tržní sílu a v důsledku si mohou diktovat ceny.

+12/0
19.5.2015 23:59

J62a48n 48B53a41r26t12o11š 6945367783839

To je zde zase chytráků, co nepoznají rozdíl mezi marži a obchodní přirážkou...  R^;-D;-D;-D

+3/−1
19.5.2015 23:48

A92n25n15a 76V55e65s30e86l18á 3939340501830

Mě se nakupuje lépe v Itálii , nebo v Německu . Tady je to čím dál horší . Ceny se mění během roku o 100 % . Kvalita je oproti Itálii příšerná.

+4/−2
19.5.2015 22:10

P91e95t90r 33H70o91m61o40l58k76a 2605483734785

Mrchy řetězcový... od těď chodím jen do coopu, kde je všechno o 30% dražší než v kaufu...

(jenže je to také řetězec... tak je potrestám tím, že nebudu nakupovat nikde...)

0/0
19.5.2015 21:30

T29o25m93a26s 10S96k47a91c77e42l 2590791110

Preferenci Coopu alespon podporite ceske prodejce. Tento retezec ma nejvyssi podil tuzemskych vyrobku v prodeji s porovnani s ostatnimi retezci.

+4/0
19.5.2015 23:01

M65a64r75e21k 63O55p 9579503920403

By mne zajimalo, co konkrétně, je v Coopu a není třeba v Globu.

0/0
20.5.2015 6:58

L19u42k94a29s 17N42e75m40e96c 7359490362694

A pocuvajte Op, co vy si predstavujete pod takovym slovom podil?

0/0
20.5.2015 8:12

M18a96r85e57k 16O59p 9459203320153

Pokud netušíte význam slova podíl, doporučuji použít GOOGLE.

Chci jen poukázat, že porovnávat prodejny podle podílu je zavádějící. Pokud mám nabídku stejných produktů od českých dodavatelů ve 2 obchodech, pak má zákazník volbu, kde ten produkt koupí. Výhodou pro zákazníka pak v Globu je, že si může vybrat vedle všech těch českých produktů, které jsou v tom Coopu, rovněž i další, které v onom Coopu nejsou a to ať už od českých, nebo zahraničních firem.

0/0
20.5.2015 9:17

P36a85v28e94l 30J12e96ř80á47b20e82k 7971962914647

Zásadní otázkou je, kdo ty řetězce do svých zemí pustil.

A kdo si jen malinko pamatuje, tak mu určitě vyskočí jak různí aktivisti upozorňovali, že řetězce obsadí trh a budou manipulovat s cenami.

Nám spotřebitelům sice nabídnou poměrně nízkou cenu, ale ve své podstatě ta nízká cena jde na úkor dodavatelům řetězců, respektive na účet zaměstnanců dodavatelů.

Ale ve své podstatě, kdo umí v takových marketech nakupovat, nemá s nimi velké problémy.

kdo ale podlehl módě prošmírovat každý regál, podléhá cedulkám "v akci" apod. zapláče.

+3/−2
19.5.2015 21:23

T71o61m79a17s 20S53k40a57c66e89l 2620571950

Pritomnost retezcu na trhu maloobchodu je zcela prirozena vec. S tim nic neudelame. Problem je opravdu nekde jinde - viz muj predchozi komentar. A takove chovani retezcu smerem k dodavatelum ma pak samozrejme dopad i na nas - spotrebitele. Aby dodavatel nakonec vydelal, snizi cenu na vstupu sveho vyrobniho procesu, tj. snizi kvalitu vyrobnich surovin. Napr. Parky - holt se snizi podil masove slozky a nahradi to kuze a jine hnusy. A takhle porad dokola.

+3/−1
19.5.2015 21:41

M22i39l70o35š 81K56o76v33a85č 7395778596590

Co chcete,je to porád lepší jako chodit nejakýmu estebákovi do krámu ,nakupuje se tam pohodlne ,samoobslužná pokladna,rychlá reklamace ,záchody ,je to paráda,

ZLATE TESCO

+1/0
19.5.2015 21:05

P24e65t37r72a 25N42o24v95á35k52o34v66á 7908566694948

Jo tak my píšeme do Brusele, ale vyštvali jsme už Carrefour, Juliusa Meinla, Delvitu, Plus, teď Interspar. Ale budeme brečet, že řetězce ovládají trh.

+8/−1
19.5.2015 20:54

T64o47m34a89s 67S19k21a38c36e31l 2720151340

Jakkoliv to muze znit drsne, tak dokud bude pro ceskeho spotrebitele primarnim kriteriem pro nakup cena na ukor kvality, tak se to tezko bude menit. Vami vyse vyjmenovane retezce patrily k tem drazsim, ale kvalita jejich produktu byla o nekolik levelu vyssi nez u stavajicich prezivsich zastupcu na trhu.

+9/−2
19.5.2015 21:45

K92a12r30e91l 53E25n67d41l34e75r 3663310530865

Teď jste mě pobavil.

+4/−2
19.5.2015 22:08

T72o79m77a22s 60S21k85a61c49e20l 2490471850

A cimpak? ;)

0/0
19.5.2015 22:18

F39r16a10n19t17i30š92e14k 59K80l50i33k25a 6442290973258

kvalitou;-)

+2/0
19.5.2015 23:21

T13o93m39a42s 25S75k20a85c53e84l 2810611810

To je zase clanek :(

1) retezce rozhodne nemaji vysoke marze - retail a maloobchod konkretne byl je a vzdy bude low margin business

2) problemem jsou "zakulisni hry" s dodavateli, kdy musi platit retezcum za to, aby vubec mohli v jejich obchodech sve zbozi prodavat. Dodavatele plati za to, jak a kde bude jejich zbozi v ramci obchodu vystaveno, plati za promovani svych vyrobku, sve zbozi si uz i sami vozi do obchodu, davaji do regalu a neprodane nasledne svazeji pryc. A za to vse musi platit. A nejsou to male penize.

Takze v tomto ohledu je treba nastavit "rovna pravidla". Jsou to pro ne vicenaklady, takze i kdyz prodaji za prodejni cenu obvyklou, tak tyto vicenaklady srazi jejich finalni zisk. A to co zaplati retezcum tak tem to tvori pomerne zajimavou cast jejich prijmu. V nekterych pripadech (dle sortimentu) to muze byt dokonce vic, nez prijmy ze samotneho prodeje zbozi dane kategorie.

+15/0
19.5.2015 20:46

F15r24a19n66t31i26š54e72k 26K92l15i32k55a 6622760403238

Lžete!

Marže jsou neskutečně vysoké oproti jiným obchodům s potravinami. Odhadem průměrně okolo 50%. Jak jinak vysvětlit, že např. cena cukru je celoročně okolo 22 - 23,-Kč, pak je akce a stojí 10,-Kč. To samé s coca-colou...neakční cena = 36,-Kč a akční je 20,-Kč.

Zákulisní hry s dodavateli jsou jen příjmem navíc:-/

0/−6
19.5.2015 23:30

T69o80m45a26s 20S14k69a62c94e23l 2650321480

Ale nelzu ;) naopak Vami uvadeny prumerny odhad 50% je nerealny ;) a Vami uvadene akce - ten rozdil opet zaplati dodavatel ;)

+8/0
19.5.2015 23:35

T41o31m54a65s 40S65k93a27c74e34l 2980861960

Pokud si ooravdu myslite, ze by si akcni ceny retezce ukrajovaly ze svych marzi, tak jste naivni. A prijmy od dodavatelu opravdu nejsou pouze bonus navic ;) samozrejme to neplati u vsech kategorii produktu, ale zejmena u non-food casti tomu tak je ;)

+5/0
19.5.2015 23:43

P71a82v79e48l 44Š96e26d71ý 2488656512775

ANo souhlas ,ale jinak co je jakékoliv výběrové řízení? STát a další firmy tlačí aby ceny byly co nejnižší a jen totální tupec si může myslet že tohle oživí ekonomiku,. řetězce dělají to co jim dovolíme.

+2/0
19.5.2015 20:37

H45e61l23e53n64a 93Č15í41ž93k47o49v90á 9891681582648

Co je to za hlouposti? Neúčinnější a nejjednodušší zákrok vůči řetězcům můžou učinit samotní spotřebitelé. A to tím, že tam budou kupovat jen to, co je pro ně výhodné či jinak pozitivní. Např. v Tescu kupuji jen jednu svou oblíbenou kávu, kterou jinde v okolí nemají, a pak také minerálky, které jsou sice všude stejné, ale tam bývají levnější. Nepůjdu tam ovšem, většinou, nakupovat např. zeleninu či maso, které seženu v lepší kvalitě jinde. Nicméně to vše je moje osobní volba, kterou může učinit každý. Nikdo mě přece nenutí kupovat něco, co si nepřeji, co mi nechutná nebo mi to jinak nevyhovuje.

+18/0
19.5.2015 20:35

T87o70m92a48s 53A36u34g31u27s97t96y93n 6827816881530

Evidentně to skvěle funguje ;-D

0/0
19.5.2015 20:53

H19e14l26e21n38a 33Č68í91ž14k48o56v79á 9921201882798

Proč by to nefungovalo?

0/0
19.5.2015 20:54

P18a55v77e10l 22J24e52ř23á43b25e56k 7691202334517

Normální člověk nemá čas vymetat obchody - nakoupí v jednom, něco dráž, něco levněji.

Takže raději do obchodu kde mají zeleninu maso kvalitnější a k tomu přihodím trochu dražší minerální vody, než ztratit další hodiny putováním do jiného obchodu.

+2/0
19.5.2015 21:18

H49e38l45e74n77a 39Č35í95ž94k65o53v90á 9721431232428

Normální člověk přemýšlí, než něco nakoupí. Neříkám, že nikdy nekoupím nějakou hloupost nebo že nejsem líná vzít nějaké zboží někde, kde je o něco dražší než jinde. Ale v životě by mě nenapadlo stěžovat si na obchodníky -- je to moje volba. Krom toho: o "vymetání obchodů" vůbec nemusí být řeč; stačí pár týdnů či měsíců, aby se člověk v místě bydliště či práce přirozeně zorientoval, že tamhle naproti mají fajn zeleninu, tamhle bezva hovězí a tamhle krásné rohlíky. Pak to časově zabere pár minut denně, když už víte, pro co kam jít. Každopádně však platí, že nikdo nikoho nenutí, že musí jít nakupovat zrovna tam či tam. Jestli chcete tvrdit, že normální člověk nemá čas na to, aby obětoval deset, patnáct minut denně na výběr slušného jídla, pak ten normální člověk moc normální není.

+7/0
19.5.2015 22:33

P47a89v50e26l 82Č69e74r10m94á70k 8114647675236

to se probudili, když jsem koupil Eidam v Tesco a následně jej reklamoval, s kým si myslíte, že jsem mluvil?!! S právníkem OD Tesco;-O;-€ Takže, když jdete do Tesco, počítejte, že kupujete blafy a následně se dohadujete s právníkem;-€Rv!!

+2/−4
19.5.2015 19:26

T45o50m63a20s 21S15k24a80c63e82l 2220881330

To vas musel nekdo napalit. OD Tesco rozhodne nema sveho pravnika ;)

+3/0
19.5.2015 20:49

T19o48m80a39s 80S94k34a15c53e37l 2630761490

OD = zkratka obchodni dum ;)

0/0
19.5.2015 20:50

L43i74b72o23r 70V21e59n54g12l43á78ř 4674285422774

to jako ze kazda prodejna ma pravnika? to jste fakt spadl z visne

+3/0
19.5.2015 21:17

L63i77b61o91r 72V30e92n70g23l74á75ř 4584245842814

to jako ze kazda prodejna ma pravnika? to jste fakt spadl z visne

0/0
19.5.2015 21:17

P73a24v75e46l 41J11e19ř51á33b67e86k 7881392804617

ne ale velmi dobře proškolené reklamační pracovníky.

Je pravdou, že zboží velmi často vymění bez řečí, ale co se děje s ním dál by stálo za prozkoumání.;-D

0/0
19.5.2015 21:27

R96o12b40e56r53t 60T63o42m82e77c29z98e96k 8631564362775

Ve finále bude jen jeden řetězec, stačí počkat.

+3/0
19.5.2015 19:20

K80a86r66e42l 35Z27e32m36a40n 8206736121439

Takže na Západě jsou řetězce zřejmě přiměřeně silné... Je zajímavé, že v řetezcích s údajně nepřiměřenými maržemi lze např. mléko koupit za 7,90, zatímco u "poctivých" českých prodejců stojí STEJNÉ mléko 15,-- Kč. A je to snad jediný rozdíl?

+5/0
19.5.2015 19:19

P49e41t73r 21S44p29á15l62e31n48ý 3895457569468

Patrně do toho nevidíte. Abyste dostal místo pro prodej v např. v Kauflandu, zaplatíte slušné všimné pro začátek, řekněme možná pár milionů za rok. Poté můžete prodávat své mléko v jejich regálech. Párkrát do roka vám řeknou, že bude akce na vaše mlíko, bude za 50% ceny, rozdíl kauflandu doplatíte vy. Nelíbí se? Nashle, čekají jiní. Na konci roku se zhodnotí tržby, neprodali jste slibovanych X litrů mlíka, zpusobili jste tim škodu Kauflandu, bud to doplatite nebo nashle. Je poněkud matoucí si myslet, že na velkoprodeji rýžuje výrobce, ten je rád, že prodá a něco vydělá, nejvíc si masti kapsy řetězce. To nepocitam, ze u dost výrobků si je musí firmy samy naskladat do regálu atd.

+11/0
19.5.2015 19:32

K44a47r61e25l 54F85r98i32t95z 4551447738752

Jak tedy vysvětlíte, že řetězce odtud odcházejí, protože jsou ztrátové...?

+1/0
19.5.2015 20:20

P98e46t78r58a 30N91o51v14á18k64o76v57á 7938146384898

A jste si jistý, že to není jen výmluva? Ztrátové totiž může znamenat: mysleli jsme si, že budeme vydělávat x miliard ročně. Ale protože to tak není, jdeme víc na východ, kde si nás budou jinak vážit. A budeme tvrdit, že to je kvůli ztrátě.

+2/0
19.5.2015 20:57

K20a94r89e78l 69N20ě85m33e73c 2793464936958

No protože řetězce počítají i s tzv. implicitními náklady, což jsou např. náklady příležitosti. Co už tu bylo zmíněno - vydělám-li v jiné zemi víc, odejdu z předchozí země.

+1/0
19.5.2015 21:08

P98e44t44r 81H35o14m11o55l48k41a 2485813664885

Proč? Je to tak, že jdu i do nové země, když mi ta "stará" vydělává...

0/0
19.5.2015 21:20

P67e20t25r 95S57p21á11l64e64n13ý 3645237239148

Tim, ze jich je moc. Tesco je pomalu i ve vetsich vesnicích, ve velkých městech je neuvěřitelná koncentrace hyper, super marketu a to ještě dobre prosperuji Globusy, které bývají úplně na okrajích měst. Proběhl boom a teď probíhá selekce

+1/0
19.5.2015 21:27

P77e82t97r 54H14o72m29o94l31k89a 2135813504195

Čekají jiní...? To je dobře. To je trh. Nebo si to může výrobce prodávat sám. Pokud chce prodávat celorepublikově, musí proto něco udělat, neprodává charitativně, ale do velkých řetězců jde kvůli velkému prodeji a tudíž i zisku...

+3/0
19.5.2015 21:25

H70e22l32e88n12a 10Č69í36ž25k67o45v38á 9401951782318

Já vám rozumím a v podstatě mě rozčiluje totéž co vás. Jenže vidím základní problém i v tom, že se dodavetelé více nebouří vůči vámi popsaným praktikám; já vím, mně se to lehce mluví, nepěstuji zeleninu ani nedělám nic podobného; chci jen říct, že obecně platí (aspoň podle mých zkušeností), že lidé si k jiným dovolí přesně tolik, kolik si myslí, že si knim dvolit MOHOU. Jde o to, že obchodní vztahy -- stejně jako život, ať se nám to líbí či ne -- je hra "kdo s koho", je to soutěž. A pokud to výrobci ve větším měřítku nezkusí, pokud bude konstantně více těch, co raději přijmou nevýhodné podmínky, aby prodali aspoň něco, tak v této soutěži budou hrát prim právě ony řetězce. Nelíbí se mi to, ale jako zákazník proti tomu můžu dělat své individuální minimum -- nekupovat, co mi z nějakého důvodu nevyhovuje; a naopak nakupovat tam, kde je mi to sympatické. Jasně, já sama nezměním nic; ale když se jako zákazníci nebudeme bát být náročnější ve větším měřítku -- a myslím, že se to už nějaký čas děje -- tak se mohou zlepšit i ty řetězce; základ je nespokojit se s málem, na všech stranách.

+1/0
20.5.2015 2:11

P68e30t35r 27Z57d93e36n74ě62k 2714669774

Země visegrádské čtyřky, dále Bulharsko, Rumunsko a Slovinsko. No to je jasné. Jsou to země na okraji zájmu, na které si každý dovolí. Např. v Německu si to většinou nedovolí, protože vědí, že by mohli tvrdě narazit. Ach jo.

+3/0
19.5.2015 18:59

K17a43r55e48l 50F87r42i74t11z 4641537858872

Všechno země zatížené socialismem...;-D

+2/−2
19.5.2015 19:06

P19a47v69e23l 18F92a96r35a 9117637854341

Nech toho ty komunisto! Používáš jasně jejich metody, kdy komunisti mlžením zastírají svou pravou identitu! ;-)

+2/0
19.5.2015 19:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.