Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zakročte proti řetězcům, píše sedm zemí s Českem do Bruselu

Nářky nad chováním mocných obchodních řetězců nejsou jen českou výsadou. Sedm zemí včetně ČR vyzvalo Evropskou komisi, aby připravila opatření k zamezení údajně nepřiměřené ekonomické síly řetězců. Země si stěžují na jejich vysoké marže nebo na to, že nutí dodavatele prodávat příliš levně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J62a35r47o88m71í73r 16Š84t44o19h70a14n50s45l 5534159864472

Ja to nechapu. To nekdo vazne chce delat konkurenci retezcum? Preci pokud chci podnikat ve stejne oblasti, tak muzu bojovat o zakazniky jinymi prostredky nez cenou (kvalita, sluzby, osobni pristup atd.). Pro cerstve pecivo si neskocim do Tesca, ale do pekarny, maso nekupuju v plastu ale u reznika/v masne, kdyz mam chut na neco sladkeho, tak si skocim do vecerky a nepobezim do Kauflandu. Ja kdybych zacal vyrabet v garazi auta, tak si preci nemuzu stezovat na to, ze to fabrice jde rychleji a levneji, resp. muzu, ale nedonutim ji auta vyrabet pomaleji a draz aby to bylo "fer".

+2/−1
20.5.2015 9:17

K47a76r90e50l 14S17o85c72h25ů88r61e44k 2730656479915

Copak? Tesco chtělo od Babiše slevu na kuřata?

0/0
20.5.2015 9:11

M74a90r37t70i82n 51D98y32t38r65y82c12h 7514694208741

Pokud EU přestane křivit trh svojí socialistickou politikou, pak bude možná trh fungovat normálně a nebude potřeba armády úředníků na řešení podobných blbostí.

0/0
20.5.2015 8:56

K71a10r97e90l 58V56a47c98h51u93t 9813642799373

Vysoké marže a nízké nákupní ceny ... ;-€ ... je jasné, že toto si mohou dovolovat jen proto, že mají dominantní místo na evropském trhu a hodně kapitálu - no a čím lepší zisky, tím více kapitálu a tak furt dokola, takové PERPETUUM MOBILE pro bohaté Němce  (tj.majitele akcií) ! :-/:-/:-/ ... Samozřejmě, že takto by se ostatní státy Německu a Němcům ve mzdách NIKDY ani náhodou nemohly přiblížit.  Rv

= O tom to JE! :-(

0/0
20.5.2015 8:44

J32a97k87u61b 82R19o41u30s 3103540124102

Socialismus 8-o

+1/−1
20.5.2015 0:35

J23i42ř33í 44M72r92á60z 9948609712245

Chyba je v tom, že jich tu povolili postavit. Za to si může stát sám. Někde jsem četl srovnání a pro Německu je tu na obyvatele podstatně větší počet supermarketů a hypermarketů. Ty řetězce pak mají velkou tržní sílu a v důsledku si mohou diktovat ceny.

+12/0
19.5.2015 23:59

J77a81n 10B28a36r72t91o91š 6515837383239

To je zde zase chytráků, co nepoznají rozdíl mezi marži a obchodní přirážkou...  R^;-D;-D;-D

+3/−1
19.5.2015 23:48

A87n29n85a 88V82e51s73e22l46á 3179490251270

Mě se nakupuje lépe v Itálii , nebo v Německu . Tady je to čím dál horší . Ceny se mění během roku o 100 % . Kvalita je oproti Itálii příšerná.

+4/−2
19.5.2015 22:10

P98e96t91r 81H51o47m13o87l34k93a 2105863574685

Mrchy řetězcový... od těď chodím jen do coopu, kde je všechno o 30% dražší než v kaufu...

(jenže je to také řetězec... tak je potrestám tím, že nebudu nakupovat nikde...)

0/0
19.5.2015 21:30

T16o32m71a11s 80S86k69a41c51e31l 2190311800

Preferenci Coopu alespon podporite ceske prodejce. Tento retezec ma nejvyssi podil tuzemskych vyrobku v prodeji s porovnani s ostatnimi retezci.

+4/0
19.5.2015 23:01

M71a52r37e87k 98O57p 9549243350833

By mne zajimalo, co konkrétně, je v Coopu a není třeba v Globu.

0/0
20.5.2015 6:58

L52u35k65a38s 26N94e47m44e51c 7789630482274

A pocuvajte Op, co vy si predstavujete pod takovym slovom podil?

0/0
20.5.2015 8:12

M45a29r90e56k 20O76p 9349903100643

Pokud netušíte význam slova podíl, doporučuji použít GOOGLE.

Chci jen poukázat, že porovnávat prodejny podle podílu je zavádějící. Pokud mám nabídku stejných produktů od českých dodavatelů ve 2 obchodech, pak má zákazník volbu, kde ten produkt koupí. Výhodou pro zákazníka pak v Globu je, že si může vybrat vedle všech těch českých produktů, které jsou v tom Coopu, rovněž i další, které v onom Coopu nejsou a to ať už od českých, nebo zahraničních firem.

0/0
20.5.2015 9:17

P76a70v45e13l 84J78e15ř85á26b78e43k 7721522354727

Zásadní otázkou je, kdo ty řetězce do svých zemí pustil.

A kdo si jen malinko pamatuje, tak mu určitě vyskočí jak různí aktivisti upozorňovali, že řetězce obsadí trh a budou manipulovat s cenami.

Nám spotřebitelům sice nabídnou poměrně nízkou cenu, ale ve své podstatě ta nízká cena jde na úkor dodavatelům řetězců, respektive na účet zaměstnanců dodavatelů.

Ale ve své podstatě, kdo umí v takových marketech nakupovat, nemá s nimi velké problémy.

kdo ale podlehl módě prošmírovat každý regál, podléhá cedulkám "v akci" apod. zapláče.

+3/−2
19.5.2015 21:23

T43o56m98a94s 52S92k64a75c14e91l 2460291930

Pritomnost retezcu na trhu maloobchodu je zcela prirozena vec. S tim nic neudelame. Problem je opravdu nekde jinde - viz muj predchozi komentar. A takove chovani retezcu smerem k dodavatelum ma pak samozrejme dopad i na nas - spotrebitele. Aby dodavatel nakonec vydelal, snizi cenu na vstupu sveho vyrobniho procesu, tj. snizi kvalitu vyrobnich surovin. Napr. Parky - holt se snizi podil masove slozky a nahradi to kuze a jine hnusy. A takhle porad dokola.

+3/−1
19.5.2015 21:41

M15i95l89o64š 61K78o55v61a91č 7145468796730

Co chcete,je to porád lepší jako chodit nejakýmu estebákovi do krámu ,nakupuje se tam pohodlne ,samoobslužná pokladna,rychlá reklamace ,záchody ,je to paráda,

ZLATE TESCO

+1/0
19.5.2015 21:05

P17e27t45r42a 66N23o14v39á41k42o60v47á 7738916424238

Jo tak my píšeme do Brusele, ale vyštvali jsme už Carrefour, Juliusa Meinla, Delvitu, Plus, teď Interspar. Ale budeme brečet, že řetězce ovládají trh.

+8/−1
19.5.2015 20:54

T46o18m41a85s 50S19k21a85c95e52l 2580301750

Jakkoliv to muze znit drsne, tak dokud bude pro ceskeho spotrebitele primarnim kriteriem pro nakup cena na ukor kvality, tak se to tezko bude menit. Vami vyse vyjmenovane retezce patrily k tem drazsim, ale kvalita jejich produktu byla o nekolik levelu vyssi nez u stavajicich prezivsich zastupcu na trhu.

+9/−2
19.5.2015 21:45

K53a91r46e25l 96E40n71d71l66e22r 3723210750695

Teď jste mě pobavil.

+4/−2
19.5.2015 22:08

T63o32m51a56s 48S24k29a41c66e72l 2870401930

A cimpak? ;)

0/0
19.5.2015 22:18

F80r36a10n80t71i94š28e54k 45K17l87i53k25a 6882310983918

kvalitou;-)

+2/0
19.5.2015 23:21

T44o54m78a47s 53S73k33a40c82e59l 2210301500

To je zase clanek :(

1) retezce rozhodne nemaji vysoke marze - retail a maloobchod konkretne byl je a vzdy bude low margin business

2) problemem jsou "zakulisni hry" s dodavateli, kdy musi platit retezcum za to, aby vubec mohli v jejich obchodech sve zbozi prodavat. Dodavatele plati za to, jak a kde bude jejich zbozi v ramci obchodu vystaveno, plati za promovani svych vyrobku, sve zbozi si uz i sami vozi do obchodu, davaji do regalu a neprodane nasledne svazeji pryc. A za to vse musi platit. A nejsou to male penize.

Takze v tomto ohledu je treba nastavit "rovna pravidla". Jsou to pro ne vicenaklady, takze i kdyz prodaji za prodejni cenu obvyklou, tak tyto vicenaklady srazi jejich finalni zisk. A to co zaplati retezcum tak tem to tvori pomerne zajimavou cast jejich prijmu. V nekterych pripadech (dle sortimentu) to muze byt dokonce vic, nez prijmy ze samotneho prodeje zbozi dane kategorie.

+15/0
19.5.2015 20:46

F89r75a82n21t39i14š93e34k 41K27l94i42k63a 6512780613308

Lžete!

Marže jsou neskutečně vysoké oproti jiným obchodům s potravinami. Odhadem průměrně okolo 50%. Jak jinak vysvětlit, že např. cena cukru je celoročně okolo 22 - 23,-Kč, pak je akce a stojí 10,-Kč. To samé s coca-colou...neakční cena = 36,-Kč a akční je 20,-Kč.

Zákulisní hry s dodavateli jsou jen příjmem navíc:-/

0/−6
19.5.2015 23:30

T68o82m33a77s 28S71k51a71c80e44l 2640351920

Ale nelzu ;) naopak Vami uvadeny prumerny odhad 50% je nerealny ;) a Vami uvadene akce - ten rozdil opet zaplati dodavatel ;)

+8/0
19.5.2015 23:35

T56o73m80a21s 75S15k93a14c67e79l 2190251610

Pokud si ooravdu myslite, ze by si akcni ceny retezce ukrajovaly ze svych marzi, tak jste naivni. A prijmy od dodavatelu opravdu nejsou pouze bonus navic ;) samozrejme to neplati u vsech kategorii produktu, ale zejmena u non-food casti tomu tak je ;)

+5/0
19.5.2015 23:43

P43a48v42e59l 49Š91e23d86ý 2268576782705

ANo souhlas ,ale jinak co je jakékoliv výběrové řízení? STát a další firmy tlačí aby ceny byly co nejnižší a jen totální tupec si může myslet že tohle oživí ekonomiku,. řetězce dělají to co jim dovolíme.

+2/0
19.5.2015 20:37

H38e55l23e38n15a 36Č75í61ž89k54o23v97á 9971251852148

Co je to za hlouposti? Neúčinnější a nejjednodušší zákrok vůči řetězcům můžou učinit samotní spotřebitelé. A to tím, že tam budou kupovat jen to, co je pro ně výhodné či jinak pozitivní. Např. v Tescu kupuji jen jednu svou oblíbenou kávu, kterou jinde v okolí nemají, a pak také minerálky, které jsou sice všude stejné, ale tam bývají levnější. Nepůjdu tam ovšem, většinou, nakupovat např. zeleninu či maso, které seženu v lepší kvalitě jinde. Nicméně to vše je moje osobní volba, kterou může učinit každý. Nikdo mě přece nenutí kupovat něco, co si nepřeji, co mi nechutná nebo mi to jinak nevyhovuje.

+18/0
19.5.2015 20:35

T56o87m70a57s 72A33u67g83u91s71t28y13n 6917536231240

Evidentně to skvěle funguje ;-D

0/0
19.5.2015 20:53

H40e29l62e27n77a 55Č87í18ž80k69o47v15á 9421161822868

Proč by to nefungovalo?

0/0
19.5.2015 20:54

P12a67v72e27l 59J62e84ř33á97b35e66k 7571632514937

Normální člověk nemá čas vymetat obchody - nakoupí v jednom, něco dráž, něco levněji.

Takže raději do obchodu kde mají zeleninu maso kvalitnější a k tomu přihodím trochu dražší minerální vody, než ztratit další hodiny putováním do jiného obchodu.

+2/0
19.5.2015 21:18

H15e62l51e79n93a 33Č41í90ž41k56o50v94á 9541551212948

Normální člověk přemýšlí, než něco nakoupí. Neříkám, že nikdy nekoupím nějakou hloupost nebo že nejsem líná vzít nějaké zboží někde, kde je o něco dražší než jinde. Ale v životě by mě nenapadlo stěžovat si na obchodníky -- je to moje volba. Krom toho: o "vymetání obchodů" vůbec nemusí být řeč; stačí pár týdnů či měsíců, aby se člověk v místě bydliště či práce přirozeně zorientoval, že tamhle naproti mají fajn zeleninu, tamhle bezva hovězí a tamhle krásné rohlíky. Pak to časově zabere pár minut denně, když už víte, pro co kam jít. Každopádně však platí, že nikdo nikoho nenutí, že musí jít nakupovat zrovna tam či tam. Jestli chcete tvrdit, že normální člověk nemá čas na to, aby obětoval deset, patnáct minut denně na výběr slušného jídla, pak ten normální člověk moc normální není.

+7/0
19.5.2015 22:33

P82a90v57e65l 86Č20e16r40m53á27k 8944547595956

to se probudili, když jsem koupil Eidam v Tesco a následně jej reklamoval, s kým si myslíte, že jsem mluvil?!! S právníkem OD Tesco;-O;-€ Takže, když jdete do Tesco, počítejte, že kupujete blafy a následně se dohadujete s právníkem;-€Rv!!

+2/−4
19.5.2015 19:26

T34o33m56a70s 22S47k84a52c40e91l 2950141310

To vas musel nekdo napalit. OD Tesco rozhodne nema sveho pravnika ;)

+3/0
19.5.2015 20:49

T46o64m39a52s 41S65k77a26c62e18l 2950821200

OD = zkratka obchodni dum ;)

0/0
19.5.2015 20:50

L79i60b32o37r 46V30e83n11g13l32á98ř 4984955252704

to jako ze kazda prodejna ma pravnika? to jste fakt spadl z visne

+3/0
19.5.2015 21:17

L58i43b85o53r 48V35e63n10g60l31á89ř 4334225402934

to jako ze kazda prodejna ma pravnika? to jste fakt spadl z visne

0/0
19.5.2015 21:17

P79a25v14e43l 31J31e43ř44á19b85e33k 7691242374927

ne ale velmi dobře proškolené reklamační pracovníky.

Je pravdou, že zboží velmi často vymění bez řečí, ale co se děje s ním dál by stálo za prozkoumání.;-D

0/0
19.5.2015 21:27

R31o57b64e73r92t 62T18o10m66e49c31z27e45k 8831964942305

Ve finále bude jen jeden řetězec, stačí počkat.

+3/0
19.5.2015 19:20

K10a52r11e19l 75Z82e83m75a78n 8286816191279

Takže na Západě jsou řetězce zřejmě přiměřeně silné... Je zajímavé, že v řetezcích s údajně nepřiměřenými maržemi lze např. mléko koupit za 7,90, zatímco u "poctivých" českých prodejců stojí STEJNÉ mléko 15,-- Kč. A je to snad jediný rozdíl?

+5/0
19.5.2015 19:19

P14e29t64r 50S45p66á62l96e13n11ý 3575667499688

Patrně do toho nevidíte. Abyste dostal místo pro prodej v např. v Kauflandu, zaplatíte slušné všimné pro začátek, řekněme možná pár milionů za rok. Poté můžete prodávat své mléko v jejich regálech. Párkrát do roka vám řeknou, že bude akce na vaše mlíko, bude za 50% ceny, rozdíl kauflandu doplatíte vy. Nelíbí se? Nashle, čekají jiní. Na konci roku se zhodnotí tržby, neprodali jste slibovanych X litrů mlíka, zpusobili jste tim škodu Kauflandu, bud to doplatite nebo nashle. Je poněkud matoucí si myslet, že na velkoprodeji rýžuje výrobce, ten je rád, že prodá a něco vydělá, nejvíc si masti kapsy řetězce. To nepocitam, ze u dost výrobků si je musí firmy samy naskladat do regálu atd.

+11/0
19.5.2015 19:32

K38a68r34e44l 52F45r12i52t78z 4521957368362

Jak tedy vysvětlíte, že řetězce odtud odcházejí, protože jsou ztrátové...?

+1/0
19.5.2015 20:20

P63e31t90r53a 42N26o81v73á52k97o63v73á 7798906104458

A jste si jistý, že to není jen výmluva? Ztrátové totiž může znamenat: mysleli jsme si, že budeme vydělávat x miliard ročně. Ale protože to tak není, jdeme víc na východ, kde si nás budou jinak vážit. A budeme tvrdit, že to je kvůli ztrátě.

+2/0
19.5.2015 20:57

K12a65r51e23l 84N80ě73m30e60c 2423504886448

No protože řetězce počítají i s tzv. implicitními náklady, což jsou např. náklady příležitosti. Co už tu bylo zmíněno - vydělám-li v jiné zemi víc, odejdu z předchozí země.

+1/0
19.5.2015 21:08

P93e29t97r 98H64o19m28o59l15k31a 2405843474465

Proč? Je to tak, že jdu i do nové země, když mi ta "stará" vydělává...

0/0
19.5.2015 21:20

P24e91t27r 69S71p59á53l25e78n26ý 3455367289288

Tim, ze jich je moc. Tesco je pomalu i ve vetsich vesnicích, ve velkých městech je neuvěřitelná koncentrace hyper, super marketu a to ještě dobre prosperuji Globusy, které bývají úplně na okrajích měst. Proběhl boom a teď probíhá selekce

+1/0
19.5.2015 21:27

P35e11t28r 41H11o98m31o47l31k33a 2895553154255

Čekají jiní...? To je dobře. To je trh. Nebo si to může výrobce prodávat sám. Pokud chce prodávat celorepublikově, musí proto něco udělat, neprodává charitativně, ale do velkých řetězců jde kvůli velkému prodeji a tudíž i zisku...

+3/0
19.5.2015 21:25

H14e65l86e13n65a 30Č68í98ž30k56o12v52á 9291121122388

Já vám rozumím a v podstatě mě rozčiluje totéž co vás. Jenže vidím základní problém i v tom, že se dodavetelé více nebouří vůči vámi popsaným praktikám; já vím, mně se to lehce mluví, nepěstuji zeleninu ani nedělám nic podobného; chci jen říct, že obecně platí (aspoň podle mých zkušeností), že lidé si k jiným dovolí přesně tolik, kolik si myslí, že si knim dvolit MOHOU. Jde o to, že obchodní vztahy -- stejně jako život, ať se nám to líbí či ne -- je hra "kdo s koho", je to soutěž. A pokud to výrobci ve větším měřítku nezkusí, pokud bude konstantně více těch, co raději přijmou nevýhodné podmínky, aby prodali aspoň něco, tak v této soutěži budou hrát prim právě ony řetězce. Nelíbí se mi to, ale jako zákazník proti tomu můžu dělat své individuální minimum -- nekupovat, co mi z nějakého důvodu nevyhovuje; a naopak nakupovat tam, kde je mi to sympatické. Jasně, já sama nezměním nic; ale když se jako zákazníci nebudeme bát být náročnější ve větším měřítku -- a myslím, že se to už nějaký čas děje -- tak se mohou zlepšit i ty řetězce; základ je nespokojit se s málem, na všech stranách.

+1/0
20.5.2015 2:11

P36e14t65r 12Z80d88e84n13ě65k 2284209234

Země visegrádské čtyřky, dále Bulharsko, Rumunsko a Slovinsko. No to je jasné. Jsou to země na okraji zájmu, na které si každý dovolí. Např. v Německu si to většinou nedovolí, protože vědí, že by mohli tvrdě narazit. Ach jo.

+3/0
19.5.2015 18:59

K72a85r67e72l 37F16r93i54t35z 4891307128242

Všechno země zatížené socialismem...;-D

+2/−2
19.5.2015 19:06

P68a23v25e74l 79F40a32r27a 9737307474351

Nech toho ty komunisto! Používáš jasně jejich metody, kdy komunisti mlžením zastírají svou pravou identitu! ;-)

+2/0
19.5.2015 19:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.