Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Spor o dvě písmenka. Českým drahám se nelíbí zkratka RegioJetu

Všechny tuzemské vlaky soukromého dopravce RegioJet budou od 14. června v jízdních řádech i na staničních tabulích nově pojmenované zkratkou RJ namísto současných EC/IC. Zdánlivě kosmetická změna se však nelíbí Českým drahám. Ty používají totiž zkratku rj pro své jednotky railjet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J85a83n 75Z17b27o83ř52i22l 3399897219

X Nechápu jak to, že každý dopravce si určí označení vlaku.  Prostě je standart mít Os, R, IC, EC a Ex a hotovo.  Kdo se má pak vyznat v tom jestli to do čeho leze je eurocity nebo courák který bude stát všude ? K tomu RJ,SC,LE ... no guláš. A to jezdím pravidelně se všema třema podle toho jaký čas mi lépe vyhovuje

+3/0
30.5.2015 9:50

M17i17r75o93s30l41a30v 55Z75i38k97m82u92n71d 7609653704803

Holt u každého dopravce jsou celkem bezvýznamní jedinci, kterým se dostalo MOCI a v rámci "opilosti mocí" se ukájí tím, že do přehledného systému zanesou něco, co se projeví v tištěném jízdním řádu a pak budou moci svým vnoučátkům ukazovat jak byli důležití a jak se zasloužili o příslušnou železnici, resp. v tuzemsku o zvýraznění zaměstnavatele ČD ...

 Bohužel stejnou stupiditu najdete i v Německu, kde jezdí vlaky označené ME, NOB, ALX, ag, AKN  .... což je v zásadě zkratka dopravce ... ale nepoznáte z toho, zda se jedná o zastávkový vlak nebo "zrychlenku" někde projíždějící ...

+1/0
31.5.2015 19:24

K69a36r69l20a 36N36o26v26á54k41o11v87á 4824482575857

No já nevím jak vy, ale pro mě je důležitá informace, který dopravce vlak provozuje, čili u koho si mám na daný vlak koupit lístek. Řešit to, až vlak dojede na nástupiště, je už poněkud pozdě, případně se to dost prodraží.

0/0
5.6.2015 12:52

Š26t23e29f90a83n 67F37r44i80č74a 7402178473186

Myslím, že RJ by logicky měla patřit Jančurovi. Má lokomotivy a vagóny z dob císaře pána. Není tedy pochyb o stáří značky.

+2/−1
28.5.2015 23:26

K44a90r80l61a 72N29o40v47á80k16o83v93á 4154132395317

Jasně, a nejmodernější vlaky mají České dráhy, co ?;-D

0/0
5.6.2015 12:54

J95a96n 94Š19i33ř12i79n53a 5675495

Raijlet je obchodní označení pro konkrétní typ vlakové soupravy vyráběné konkrétní společností. Dle ČD je to ovšem kategorie vlaku, který je jen zpravidla obsluhován soupravou s obchodním označením Railjet. Tedy je zcela zjevné, že ČD zneužívá obchodní označení pro jednu značku vlaků (srovnatelné např. Škoda, Kia apod. u aut) pro reklamní účely jako kategorii vlaku. Je to totéž, jakoby např. jakýkoli výrobce terénních vozů označoval své vozy jako "jeep". Logicky by měl mít "railjet" ČD označení např. SC Railjet (obdoba SC Pendollino). Leo pak např. IC/EC LE a Regio Jet např. IC/EC RJ. Nyní je Regio Jet na informačních tabulích označován jako IC/EC + číso vlaku, tudíž rozlišitelnost proti IC/EC ČD nulová.

+3/−6
28.5.2015 12:27

P44e84t51r 97N90e45c50h24a33n63i78c48k56ý 7763336538930

Railjet je mezinárodní kategorií vlaku, kterou vlastní rakouské dráhy a pod její hlavičkou provozují vlaky do okolních zemí ve spolupráci s dalšími železničními společnostmi (včetně ČD). Není to konkrétní typ vlakové soupravy (stejně jako TGV není typ vlakové soupravy, jsou to soupravy od Alstomu)

+14/0
28.5.2015 12:45

R88a53d13e61k 53J50a74n70a10t85a 9505216484812

"Dle ČD je to ovšem kategorie vlaku"

Nejenom dle ČD, ale dle UIC (Mezinárodní železniční unie). RJ znamená Railjet podle číselníku 7009:

http://tap-tsi.uic.org/IMG/pdf/era_tap_passenger_code_list.pdf

Regiojet je členem této organizace, takže by měl dodržovat pravidla, nebo vystoupit. Přírovnal bych to k situaci, kdyby člen IATA začal označovat své lety OK, i když tuto zkratku používá ČSA. Nebo některé letiště začalo používat zkraku PRG, i když tuto zkratku už má Praha. Prostě hloupé a zbytečné (nevy)chování.

+13/0
28.5.2015 12:53

J56a58n 91Š74i72ř97i46n31a 5415945

No, chtělo by to umět i anglicky, kategorie vlaků (spojení) je totiž o jednu tabulku výše a dle ní se řadí Rail Jet do kategorie 9, tj. intercity.

0/0
28.5.2015 14:14

R23a67d87e17k 72J43a25n69a76t34a 9555986724592

Je tam "Service Mode", to je obecný čísleník (máte pravdu, že Railjetu odpovídá č.9), ale pod tím "Service Brand" (tam Railjetu odpovídá č. 209 a zkratka RJ).

A cestujícím se na tabulích a v jízdní řádech ukazuje právě "Service Brand", jak je ostatně patrně z faktu, že "Service Mode" nemá žádnou zkratku ani definovanou, za to ostatní "Service Brandy" obsahují známé značky jako TGV, ICE, AVE ...

Takže pokud Jančura chce svůj Service Brand, může si njaký nový vymyslet a poslat žádost do UIC. Ale to neudělal, místo toho si zaregistroval známku "RJ" u českého patentového úřadu. Což mu zaprvé v Evropě nijak nepomůže (a nemělo by pomoci ani u SŽDC, ta je taky členem UIC), za druhé riskuje, že mu tu známku u patentového úřadu zase zruší, protože si nemůžete zaregistrovat něco, co už někdo jiný prokazatelně používá. Předpokládám, že teď to pánům z Regiojetu někdo dojde vysvětlit (ať už z UIC či ÖBB) a bude zase klid.

+5/0
28.5.2015 15:24

P89e80t89r 54N50o70v79o23t47n23y 3679982739302

No a? To, co je v jízdních řádech a tabulích na nadražích, je service brand code. A těžko tam teda Jančura může mít RJ.

0/0
28.5.2015 15:26

P74a60v28e26l 55M66a39t22o54u60š13e22k 5770767768324

"Ochrannou známkou může být za podmínek stanovených tímto zákonem jakékoliv označení schopné grafického znázornění, zejména slova, včetně osobních jmen, barvy, kresby, písmena, číslice, tvar výrobku nebo jeho obal, pokud je toto označení způsobilé odlišit výrobky nebo služby jedné osoby od výrobků nebo služeb jiné osoby." Tolik § 1 zákona o ochranných známkách. Označení RJ by pro regiojet podle uvedeného paragrafu vůbec nemělo být registrováno, protože nesplňuje základní podmínku: není způsobilé odlišit služby jedné osoby od služeb jiné osoby. Naopak do toho vnáší chaos. Nehledě k tomu, že rj (RJ) pro railjet by mohlo být považováno za označení všeobecně známé, a tudíž neregistrovatelné pro cizí subjekt.

+4/0
28.5.2015 12:08

J79a33k46u75b 98H47e55g49e50n50b72a95r18t 9925354309574

Pokud existuje normativní seznam těchto označení, jak někteří píší, pak snad musí všechna označení na tomto seznamu být způsobilá už jen proto, že se navzájem liší a žádná další nejsou platná, nebo ne? Je to samostatný namespace.

0/0
28.5.2015 17:55

M69i12r14o80s48l54a43v 44Z24i59k41m94u20n76d 7119683454893

Základní chyba spočívá - celoevropsky v tom, že se nepoužívá srozumitelné označení jako kdysi ... osobní vlak, rychlík, spěšný vlak, expresní vlak ... ale "pochybný" obchodní název kolejového vozidla se cpe do názvu kategorie vlaku ...

Co kdyby ČD místo označení osobního vlaku na kterém je souprava 471 použily označení  vlak CE (City Elefant neboli v češtině městský slon) ...

V Itálie je kategorie vlaku ICN (Inter Citty Notte), stejné označení vlaku je ve Švýcarsku, jenže tam se jedná o vlak na kterém je nasazena elektrická jednotka řady 500 s naklápěcí skříní (Inter City Neigetechnik).

V Rakousku v 90. letech minulého století "vymüsleli" pro rychlé vlaky z Vídně do Innsbrucku název SuperCity (SC), což byl vlak kvality EC, ale zastavoval jen v Linci a Salzburgu ... od tohoto názvu v souvislosti s nasazením německé soupravy ICE 1 (BR 401) sice ustoupily, ale ČD opičí se po cizině tento nesmyslný název používají pro vlaky vedených soupravami řady 680 majícími k rakouské  kvalitě tehdejší soupravy asi tak daleko, jako pan Kajínek k čistému trestnímu rejstříku ....

0/−1
28.5.2015 12:07

P76e61t49r 50P24e52t27r 6183212898713

Celkem chápu, když chce Jančura zkratku pro všechny své vlaky stejné označení, které pro něj bude specifické.

Co mi naopak hlava nebere je snaha označovat každou soupravu jinou značkou - viz čd. Ti mají SC pro pendolino, teďka rj pro railjet...a až koupí za pět let nové soupravy tak je taky budou chtít pojmenovat zvlášť? (A je mi absolutně jedno, že s tím začaly ÖBB, začít dělat bordel ve značení jenom aby se vyšvihly jim neměli povolit).

Stačí, že si ČD nesmyslně protlačili kvůli vlastní neschopnosti značku Rx, že se nesmyslně místo IC/EC používala značka Expres (v tom mají prsty myslím dotace). Za rok budou chtít přejmenovat i nové Regionální jednotky jako RegioPanter a podobně.

Jestli to chtějí povolit tak buď tedy všem (a bude v tom hrozný bordel) a nebo nikomu. železniční přeprava není volný trh tak by tam taky měla platit nějaká pravidla a ne, že oficiální označení na nádražích a v jízdních řádech bodou místo odborníků dělat lidi z reklamky.

+3/−6
28.5.2015 11:44

J14a87n 16K14o84b51ě56r74s51k76ý 1280656361533

Tady jde o to, že značku RJ používají ČD už od začátku Raijetů, je to mezinárodní značka, kterou používají vlaky v Rakousku, Německu, Švýcarsku. Oni ÖBB s sebou zametat totiž nenechají.

+4/−1
28.5.2015 11:48

P14e21t35r 89P18e76t85r 6413912668833

Tahle dvojpísmená značka má značit kategorii vlaku, dokážu pochopit ještě, že má značit dopravce (když je jak RJ u nás minoritní a neplatí u něj jízdenky ČD takže je nějaké jednoznačné odlišení celkem potřeba) ale proč do toho ostatní dopravci musí tahat marketing a označovat tím vlaky, které jsou jinak zařaditelné do kategorie IC/EC opravdu nechápu. RailJet je prostě obyčejné IC/EC, jestli chtějí jasně označit, že bude např povinně místenkové tak mají použít již existující značku SC. Nevidím jediný důvod, proč používat jinou jak ty doteď fungující. Obzlášť u ČD, ÖBB mají aspoň těch souprav vetší množství takže je ta značka slušně využitelná (ale pořád je to jenom marketing, s logikou nebo systémem na železnici to nemá nic společného) takže se zkratkou rj jezdí desítky spojů

Takže co máme u nás? SC - pendolino - kolik souprav jezdí? max 7 a kvůli sedmi vlakům se přidala nesmyslná značka a teďka další rj - railjet - kolik vlaků tu značku bude mít? zase snad jenom nějak 7 ne? proč se zase na českých železnicích musí přidat opět další NESMYSLNÁ a zbytečná značka když ten vlak je úplně obyčejné EC?

+2/−2
28.5.2015 12:00

R66a92d49e63k 39J34a12n25a36t12a 9695686904312

To je prostě komerce a marketing. Vemte si, co různých obchodních názvů má obyčejný hamburger. (Bohužel) to na lidi funguje.

+1/0
28.5.2015 12:16

R69a96d82e93k 43J11a20n72a31t57a 9255726134102

Mimochodem souprav railjetů není jen 7. Rakušané jich mají 51 z toho 3 jezdí i k nám. Akorát jsou červené, ty české jsou modré.

+2/0
28.5.2015 12:17

R64a81d95e20k 29J72a92n83a71t17a 9575376644352

A taky v Maďarsku a od příštího roku pravděpdobně i v Itálii (ÖBB plánují zajíždět s railjetem z Vidně do Benátek místo dnešního EC).

+1/0
28.5.2015 12:14

J12a51n 87K84o32b29ě48r85s63k70ý 1930826891333

Nad některými žlutofans mi zůstává rozum stát. Když žaluje Jančura ČD je to dobře, když chtějí podat  žalobu ČD je to špatně. Naprosto nechápu jak se z Jančury dělá skoro Bůh, přitom jeho vlaky jsou naprosto průměrné a např. co se týká WiFi, tak tam Jančuru předběhli už dávno. ČD a Leo Express nabízejí lepší služby než Regiojet. U Leo Expressu je dobrá hlavně Business a Premium třída, Economy pravda zde za moc nestojí, ale pořad lepší než chytit "žlutou zimnici" v Regiojetu.

+6/−4
28.5.2015 11:44

J90a39k90u17b 75S85e51m32e12r15á86d 2937216491341

jsou zlutofans, stejne tak jsou zlutoanti :-)

0/0
28.5.2015 20:39

Ř89e19h70o92ř 61V44l66a32s22á31k 2254254411616

Mě tedy víc vadí, že ani jedno není česky. I když pokud se vlaky Regiojet budou číst Er Jé, tak to je určitý posun. Měl jsme původně pocit, že to chtějí číst cizojazyčně "regijodžet".

0/0
28.5.2015 11:01

P56e34t65r 11N97o11v81o83t66n96y 3729282369642

Po vzoru jiné jančurovy značky by se to mělo číst "regiojet". :-)

+2/0
28.5.2015 11:06

P45a61v29e24l 60K90r52e31u69z92i79g61e96r 7774560490539

A co teprve "rýdžijodžet". Stejně tak je třeba číst Student Agency jako "Sťjúdnt ejdžency".

0/0
28.5.2015 11:28

M73i30c17h86a72l 35B47a85š83t33a 6904180885194

Nebo - Místní Stihačka nebo Studentská Agentůra. Aneb anglicky to je hned víc kůůůůl. Advisor John-Dick je taky mnohem honosnější, ne ;-)

0/0
30.5.2015 21:32

M94i46c93h13a84l 65P78o62h21o46ř94e43l22s79k38ý 8172111311687

jančura nemá vlastní jízdní řád ?

0/0
28.5.2015 10:55

T29o26m77á82š 90Š25k54o41p 2518359525

RegioJet měl zkratku RJ používat hned od začátku!!! .... a ne až teď.

+3/0
28.5.2015 10:49

A66l46a46n 11Ř71e72p87k81a 4195556

Ale ne oficiálně, navíc railjety mají OBB déle než Regiojet vůbec vyjel a zkratku rj používají všude, kde ty vlaky jezdí;-)

0/0
28.5.2015 11:06

M49a87r63t37i34n 60Š87u51l51c 2707529620105

Kromě ČR, protože v jízdním řádu SŽDC taková zkratka u vlaků obsluhovaných netrakčními jednotkami Siemens Viaggio Comfort Českých drah není.

+1/0
28.5.2015 14:29

M87i86l36o26š 76B35r12a74d63í17k 3786949697898

Je pravda, že rozlišit v jízdním řádu RJ a rj, když vezmu v úvahu navíc velikost písma v jízdních řádech, může být problém.

+2/0
28.5.2015 10:38

M55i42c91h16a39l 58B79a47š17t31a 6434120605264

A co ve 21 století začít používat místo zkratky prodlužku ? RegioJet, RailJet atd.

+2/0
28.5.2015 10:33

O17l89g46a 10S24v75o92b47o70d84o11v55á 1914777237

„České dráhy již vyzvaly SŽDC, aby postupovala v souladu s vyhláškami UIC a závaznými normami TSI a upustila od praxe označovat spoje Regiojet zkratkou RJ,“

Nějak se mi vybavila písnička "Zkratky" od Mládka.

+6/0
28.5.2015 10:27

A85l88a73n 26Ř80e91p81k60a 4255206

Tady může Jančuru bránit jen zarputilý žlutý fanoušek, co se těší na každou kávičku zadarmo ;-D

+14/0
28.5.2015 10:25

M70a92r58t37i55n 78Š69u13l67c 2717129900715

Proč myslíte? Já jsem žlutým vlakem nikdy nejel a celkem ho chápu...

+1/0
28.5.2015 14:16

L15u32k88á40š 66H97l68o67u73c78a90l 6252530291264

JS píše o RJ od SA a RJ od ČD

tvl

+4/0
28.5.2015 10:17
Foto

M71i52c89h18a53l 28S62m59í82t75k76a 8364724983226

A pak ma v oblibe pouzivat slovo draha pro CD i pro SZDC. Odbornik na slovo vzaty :-)

+2/0
28.5.2015 10:26

J17i20n27d26ř70i35c19h 86H59r71a83d53e72c34k89ý 6635769862542

wtf?!

0/0
28.5.2015 10:47
Foto

M59a48r54t40i47n 80K95o77k70e77š 3168254911890

LOL, SRPŠ, ROH... :-)

0/0
28.5.2015 11:12

S47v16a91t12o45p19l98u54k 80S64i98l66n67ý 4902756389138

Nojo, ale RJ jsou iniciály i Radima Jančury a ten se jen tak nevzdá ;)

+11/0
28.5.2015 10:08

P52e45t18r 32N34o62v59o78t71n39y 3869372909802

Stačí zajít na matriku. :-)

0/0
28.5.2015 10:12

K10r16y47š56t41o10f 25L70a94n52í24k 1399550855655

si to muze otocit :-)

0/0
28.5.2015 10:21

R25a95d21i12m 85Š39o85l87c 1475125965694

to pak zavání Dallasem Mr. Ewing ;-)

0/0
28.5.2015 11:52

M77i81c58h29a81l 50B76a71š74t85a 6894680905554

RadiJan

0/0
28.5.2015 10:34

Š20i45m92o61n 39D20a45l49e25c53k30ý 8210944696975

Obchodní označeníRailjet (RJ) tu je již od roku 2008, společnost Regiojet byla založena 2009 s tím, že začala jezdit 2010/2011, tedy další dva roky času, kdy se mohl změnit název, aniž by to přinášelo stejné marketingové komplikace jako dnes. Jančuru určitě muselo napadnout, že by své vlaky chtěl mít pojmenované RJ a už před zavedením musel vědět, že tato značka již není k dispozici. A další věc k zamyšlení, proč to řeší až teď a nikoliv v době jeho začátků, kdy u nás žádné Railjety nejezdily?

+13/−1
28.5.2015 10:05

P29a17v69l53a 62K23v72a35p74i41l79o35v13á 7259488344467

Přesné! Proč 5 let používá označení IC, které je dost matoucí???? Třeba proto, že mu sem tam nastoupí do vlaku někdo, kdo si koupil lístek na ČD, ale když už ten vlak přijel a sedím (tedy už jedu) tak si koupím nový lístek u něj?

0/0
28.5.2015 10:36

P25e94t70r 94N41o36v66o14t18n47y 3719222799662

IC je kategorie vlaku, na dopravci nezáleží. On by teoreticky i Jančura mohl mít RJ, kdyby si ty railjety z Rakouska koupil nebo pronajal.

+2/0
28.5.2015 10:40

P96a55v59l78a 26K91v48a83p85i66l81o78v87á 7149458144687

To já chápu, ale proč se Jančura až do teď nesnažil své vlaky odlišit od vlaků ČD???? Proč až teď???

0/0
28.5.2015 10:48

P88e49t15r 72N70o33v81o33t45n74y 3219352569682

1) potřebuje se zviditelnit 2) railjet se zde pomalu zavedl jako úspěšná značka a Jančura chce na tom parazitovat

+2/0
28.5.2015 10:59

J26i36ř68í 67K54o46c27u91r73e66k 6985134315208

Žejo, on je vlastně na žluto nenatřel, to až teď.

0/0
28.5.2015 16:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.