Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Spor o dvě písmenka. Českým drahám se nelíbí zkratka RegioJetu

Všechny tuzemské vlaky soukromého dopravce RegioJet budou od 14. června v jízdních řádech i na staničních tabulích nově pojmenované zkratkou RJ namísto současných EC/IC. Zdánlivě kosmetická změna se však nelíbí Českým drahám. Ty používají totiž zkratku rj pro své jednotky railjet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J22a12n 71Z24b47o39ř19i25l 3329387669

X Nechápu jak to, že každý dopravce si určí označení vlaku.  Prostě je standart mít Os, R, IC, EC a Ex a hotovo.  Kdo se má pak vyznat v tom jestli to do čeho leze je eurocity nebo courák který bude stát všude ? K tomu RJ,SC,LE ... no guláš. A to jezdím pravidelně se všema třema podle toho jaký čas mi lépe vyhovuje

+3/0
30.5.2015 9:50

M14i29r71o95s59l26a91v 47Z62i77k72m58u16n23d 7209183984863

Holt u každého dopravce jsou celkem bezvýznamní jedinci, kterým se dostalo MOCI a v rámci "opilosti mocí" se ukájí tím, že do přehledného systému zanesou něco, co se projeví v tištěném jízdním řádu a pak budou moci svým vnoučátkům ukazovat jak byli důležití a jak se zasloužili o příslušnou železnici, resp. v tuzemsku o zvýraznění zaměstnavatele ČD ...

 Bohužel stejnou stupiditu najdete i v Německu, kde jezdí vlaky označené ME, NOB, ALX, ag, AKN  .... což je v zásadě zkratka dopravce ... ale nepoznáte z toho, zda se jedná o zastávkový vlak nebo "zrychlenku" někde projíždějící ...

+1/0
31.5.2015 19:24

K94a23r80l58a 81N79o79v16á36k25o29v14á 4354652445837

No já nevím jak vy, ale pro mě je důležitá informace, který dopravce vlak provozuje, čili u koho si mám na daný vlak koupit lístek. Řešit to, až vlak dojede na nástupiště, je už poněkud pozdě, případně se to dost prodraží.

0/0
5.6.2015 12:52

Š63t93e37f42a84n 21F96r82i76č88a 7492538643116

Myslím, že RJ by logicky měla patřit Jančurovi. Má lokomotivy a vagóny z dob císaře pána. Není tedy pochyb o stáří značky.

+2/−1
28.5.2015 23:26

K36a31r20l38a 37N24o85v55á47k91o26v52á 4884762285577

Jasně, a nejmodernější vlaky mají České dráhy, co ?;-D

0/0
5.6.2015 12:54

J51a17n 24Š32i58ř26i79n65a 5115835

Raijlet je obchodní označení pro konkrétní typ vlakové soupravy vyráběné konkrétní společností. Dle ČD je to ovšem kategorie vlaku, který je jen zpravidla obsluhován soupravou s obchodním označením Railjet. Tedy je zcela zjevné, že ČD zneužívá obchodní označení pro jednu značku vlaků (srovnatelné např. Škoda, Kia apod. u aut) pro reklamní účely jako kategorii vlaku. Je to totéž, jakoby např. jakýkoli výrobce terénních vozů označoval své vozy jako "jeep". Logicky by měl mít "railjet" ČD označení např. SC Railjet (obdoba SC Pendollino). Leo pak např. IC/EC LE a Regio Jet např. IC/EC RJ. Nyní je Regio Jet na informačních tabulích označován jako IC/EC + číso vlaku, tudíž rozlišitelnost proti IC/EC ČD nulová.

+3/−6
28.5.2015 12:27

P26e96t80r 92N39e36c51h35a87n97i93c96k37ý 7293966188560

Railjet je mezinárodní kategorií vlaku, kterou vlastní rakouské dráhy a pod její hlavičkou provozují vlaky do okolních zemí ve spolupráci s dalšími železničními společnostmi (včetně ČD). Není to konkrétní typ vlakové soupravy (stejně jako TGV není typ vlakové soupravy, jsou to soupravy od Alstomu)

+14/0
28.5.2015 12:45

R45a26d41e31k 29J64a29n46a42t38a 9415516204502

"Dle ČD je to ovšem kategorie vlaku"

Nejenom dle ČD, ale dle UIC (Mezinárodní železniční unie). RJ znamená Railjet podle číselníku 7009:

http://tap-tsi.uic.org/IMG/pdf/era_tap_passenger_code_list.pdf

Regiojet je členem této organizace, takže by měl dodržovat pravidla, nebo vystoupit. Přírovnal bych to k situaci, kdyby člen IATA začal označovat své lety OK, i když tuto zkratku používá ČSA. Nebo některé letiště začalo používat zkraku PRG, i když tuto zkratku už má Praha. Prostě hloupé a zbytečné (nevy)chování.

+13/0
28.5.2015 12:53

J54a36n 53Š97i87ř74i54n61a 5885115

No, chtělo by to umět i anglicky, kategorie vlaků (spojení) je totiž o jednu tabulku výše a dle ní se řadí Rail Jet do kategorie 9, tj. intercity.

0/0
28.5.2015 14:14

R63a87d30e63k 54J78a94n35a50t68a 9445486694622

Je tam "Service Mode", to je obecný čísleník (máte pravdu, že Railjetu odpovídá č.9), ale pod tím "Service Brand" (tam Railjetu odpovídá č. 209 a zkratka RJ).

A cestujícím se na tabulích a v jízdní řádech ukazuje právě "Service Brand", jak je ostatně patrně z faktu, že "Service Mode" nemá žádnou zkratku ani definovanou, za to ostatní "Service Brandy" obsahují známé značky jako TGV, ICE, AVE ...

Takže pokud Jančura chce svůj Service Brand, může si njaký nový vymyslet a poslat žádost do UIC. Ale to neudělal, místo toho si zaregistroval známku "RJ" u českého patentového úřadu. Což mu zaprvé v Evropě nijak nepomůže (a nemělo by pomoci ani u SŽDC, ta je taky členem UIC), za druhé riskuje, že mu tu známku u patentového úřadu zase zruší, protože si nemůžete zaregistrovat něco, co už někdo jiný prokazatelně používá. Předpokládám, že teď to pánům z Regiojetu někdo dojde vysvětlit (ať už z UIC či ÖBB) a bude zase klid.

+5/0
28.5.2015 15:24

P95e42t61r 55N96o96v19o83t77n57y 3499692839302

No a? To, co je v jízdních řádech a tabulích na nadražích, je service brand code. A těžko tam teda Jančura může mít RJ.

0/0
28.5.2015 15:26

P18a43v12e83l 36M40a66t40o44u65š91e62k 5430167108504

"Ochrannou známkou může být za podmínek stanovených tímto zákonem jakékoliv označení schopné grafického znázornění, zejména slova, včetně osobních jmen, barvy, kresby, písmena, číslice, tvar výrobku nebo jeho obal, pokud je toto označení způsobilé odlišit výrobky nebo služby jedné osoby od výrobků nebo služeb jiné osoby." Tolik § 1 zákona o ochranných známkách. Označení RJ by pro regiojet podle uvedeného paragrafu vůbec nemělo být registrováno, protože nesplňuje základní podmínku: není způsobilé odlišit služby jedné osoby od služeb jiné osoby. Naopak do toho vnáší chaos. Nehledě k tomu, že rj (RJ) pro railjet by mohlo být považováno za označení všeobecně známé, a tudíž neregistrovatelné pro cizí subjekt.

+4/0
28.5.2015 12:08

J15a15k66u90b 12H55e22g97e63n91b90a78r20t 9715234839944

Pokud existuje normativní seznam těchto označení, jak někteří píší, pak snad musí všechna označení na tomto seznamu být způsobilá už jen proto, že se navzájem liší a žádná další nejsou platná, nebo ne? Je to samostatný namespace.

0/0
28.5.2015 17:55

M73i26r17o66s60l21a39v 94Z64i96k94m62u44n62d 7139823364513

Základní chyba spočívá - celoevropsky v tom, že se nepoužívá srozumitelné označení jako kdysi ... osobní vlak, rychlík, spěšný vlak, expresní vlak ... ale "pochybný" obchodní název kolejového vozidla se cpe do názvu kategorie vlaku ...

Co kdyby ČD místo označení osobního vlaku na kterém je souprava 471 použily označení  vlak CE (City Elefant neboli v češtině městský slon) ...

V Itálie je kategorie vlaku ICN (Inter Citty Notte), stejné označení vlaku je ve Švýcarsku, jenže tam se jedná o vlak na kterém je nasazena elektrická jednotka řady 500 s naklápěcí skříní (Inter City Neigetechnik).

V Rakousku v 90. letech minulého století "vymüsleli" pro rychlé vlaky z Vídně do Innsbrucku název SuperCity (SC), což byl vlak kvality EC, ale zastavoval jen v Linci a Salzburgu ... od tohoto názvu v souvislosti s nasazením německé soupravy ICE 1 (BR 401) sice ustoupily, ale ČD opičí se po cizině tento nesmyslný název používají pro vlaky vedených soupravami řady 680 majícími k rakouské  kvalitě tehdejší soupravy asi tak daleko, jako pan Kajínek k čistému trestnímu rejstříku ....

0/−1
28.5.2015 12:07

P43e12t92r 28P62e30t13r 6293442488873

Celkem chápu, když chce Jančura zkratku pro všechny své vlaky stejné označení, které pro něj bude specifické.

Co mi naopak hlava nebere je snaha označovat každou soupravu jinou značkou - viz čd. Ti mají SC pro pendolino, teďka rj pro railjet...a až koupí za pět let nové soupravy tak je taky budou chtít pojmenovat zvlášť? (A je mi absolutně jedno, že s tím začaly ÖBB, začít dělat bordel ve značení jenom aby se vyšvihly jim neměli povolit).

Stačí, že si ČD nesmyslně protlačili kvůli vlastní neschopnosti značku Rx, že se nesmyslně místo IC/EC používala značka Expres (v tom mají prsty myslím dotace). Za rok budou chtít přejmenovat i nové Regionální jednotky jako RegioPanter a podobně.

Jestli to chtějí povolit tak buď tedy všem (a bude v tom hrozný bordel) a nebo nikomu. železniční přeprava není volný trh tak by tam taky měla platit nějaká pravidla a ne, že oficiální označení na nádražích a v jízdních řádech bodou místo odborníků dělat lidi z reklamky.

+3/−6
28.5.2015 11:44

J30a71n 51K17o66b69ě89r92s82k54ý 1920376941463

Tady jde o to, že značku RJ používají ČD už od začátku Raijetů, je to mezinárodní značka, kterou používají vlaky v Rakousku, Německu, Švýcarsku. Oni ÖBB s sebou zametat totiž nenechají.

+4/−1
28.5.2015 11:48

P57e26t45r 28P38e87t95r 6823302798813

Tahle dvojpísmená značka má značit kategorii vlaku, dokážu pochopit ještě, že má značit dopravce (když je jak RJ u nás minoritní a neplatí u něj jízdenky ČD takže je nějaké jednoznačné odlišení celkem potřeba) ale proč do toho ostatní dopravci musí tahat marketing a označovat tím vlaky, které jsou jinak zařaditelné do kategorie IC/EC opravdu nechápu. RailJet je prostě obyčejné IC/EC, jestli chtějí jasně označit, že bude např povinně místenkové tak mají použít již existující značku SC. Nevidím jediný důvod, proč používat jinou jak ty doteď fungující. Obzlášť u ČD, ÖBB mají aspoň těch souprav vetší množství takže je ta značka slušně využitelná (ale pořád je to jenom marketing, s logikou nebo systémem na železnici to nemá nic společného) takže se zkratkou rj jezdí desítky spojů

Takže co máme u nás? SC - pendolino - kolik souprav jezdí? max 7 a kvůli sedmi vlakům se přidala nesmyslná značka a teďka další rj - railjet - kolik vlaků tu značku bude mít? zase snad jenom nějak 7 ne? proč se zase na českých železnicích musí přidat opět další NESMYSLNÁ a zbytečná značka když ten vlak je úplně obyčejné EC?

+2/−2
28.5.2015 12:00

R12a55d62e85k 63J40a76n89a17t44a 9355536544762

To je prostě komerce a marketing. Vemte si, co různých obchodních názvů má obyčejný hamburger. (Bohužel) to na lidi funguje.

+1/0
28.5.2015 12:16

R92a23d88e52k 96J49a74n96a80t14a 9135676114152

Mimochodem souprav railjetů není jen 7. Rakušané jich mají 51 z toho 3 jezdí i k nám. Akorát jsou červené, ty české jsou modré.

+2/0
28.5.2015 12:17

R60a90d46e51k 70J35a64n23a36t17a 9295246264462

A taky v Maďarsku a od příštího roku pravděpdobně i v Itálii (ÖBB plánují zajíždět s railjetem z Vidně do Benátek místo dnešního EC).

+1/0
28.5.2015 12:14

J87a12n 32K72o89b51ě44r73s16k39ý 1330396171143

Nad některými žlutofans mi zůstává rozum stát. Když žaluje Jančura ČD je to dobře, když chtějí podat  žalobu ČD je to špatně. Naprosto nechápu jak se z Jančury dělá skoro Bůh, přitom jeho vlaky jsou naprosto průměrné a např. co se týká WiFi, tak tam Jančuru předběhli už dávno. ČD a Leo Express nabízejí lepší služby než Regiojet. U Leo Expressu je dobrá hlavně Business a Premium třída, Economy pravda zde za moc nestojí, ale pořad lepší než chytit "žlutou zimnici" v Regiojetu.

+6/−4
28.5.2015 11:44

J74a57k82u94b 39S71e39m25e96r83á81d 2297226791861

jsou zlutofans, stejne tak jsou zlutoanti :-)

0/0
28.5.2015 20:39

Ř81e33h81o33ř 37V18l77a81s40á77k 2584694851836

Mě tedy víc vadí, že ani jedno není česky. I když pokud se vlaky Regiojet budou číst Er Jé, tak to je určitý posun. Měl jsme původně pocit, že to chtějí číst cizojazyčně "regijodžet".

0/0
28.5.2015 11:01

P16e27t41r 28N60o48v77o33t33n83y 3539162729152

Po vzoru jiné jančurovy značky by se to mělo číst "regiojet". :-)

+2/0
28.5.2015 11:06

P48a89v69e39l 64K86r34e16u50z15i78g94e95r 7754520270799

A co teprve "rýdžijodžet". Stejně tak je třeba číst Student Agency jako "Sťjúdnt ejdžency".

0/0
28.5.2015 11:28

M72i42c49h17a29l 14B97a59š10t75a 6364490645514

Nebo - Místní Stihačka nebo Studentská Agentůra. Aneb anglicky to je hned víc kůůůůl. Advisor John-Dick je taky mnohem honosnější, ne ;-)

0/0
30.5.2015 21:32

M59i95c54h80a90l 88P24o61h95o88ř17e76l92s92k36ý 8682141571597

jančura nemá vlastní jízdní řád ?

0/0
28.5.2015 10:55

T53o55m17á59š 32Š92k34o16p 2808449705

RegioJet měl zkratku RJ používat hned od začátku!!! .... a ne až teď.

+3/0
28.5.2015 10:49
Foto

A65l22a68n 91Ř70e49p96k96a 4485806

Ale ne oficiálně, navíc railjety mají OBB déle než Regiojet vůbec vyjel a zkratku rj používají všude, kde ty vlaky jezdí;-)

0/0
28.5.2015 11:06

M27a36r12t50i26n 35Š38u45l78c 2757229260895

Kromě ČR, protože v jízdním řádu SŽDC taková zkratka u vlaků obsluhovaných netrakčními jednotkami Siemens Viaggio Comfort Českých drah není.

+1/0
28.5.2015 14:29

M81i72l36o82š 64B64r84a75d56í11k 3676529957108

Je pravda, že rozlišit v jízdním řádu RJ a rj, když vezmu v úvahu navíc velikost písma v jízdních řádech, může být problém.

+2/0
28.5.2015 10:38

M60i16c49h18a46l 11B81a55š52t66a 6804520165764

A co ve 21 století začít používat místo zkratky prodlužku ? RegioJet, RailJet atd.

+2/0
28.5.2015 10:33

O95l76g74a 12S87v71o50b90o91d61o22v36á 1294697127

„České dráhy již vyzvaly SŽDC, aby postupovala v souladu s vyhláškami UIC a závaznými normami TSI a upustila od praxe označovat spoje Regiojet zkratkou RJ,“

Nějak se mi vybavila písnička "Zkratky" od Mládka.

+6/0
28.5.2015 10:27
Foto

A21l57a17n 27Ř45e60p80k79a 4615466

Tady může Jančuru bránit jen zarputilý žlutý fanoušek, co se těší na každou kávičku zadarmo ;-D

+14/0
28.5.2015 10:25

M54a66r19t56i21n 75Š91u68l34c 2697139770145

Proč myslíte? Já jsem žlutým vlakem nikdy nejel a celkem ho chápu...

+1/0
28.5.2015 14:16

L88u85k69á59š 93H19l31o36u85c77a37l 6492760271704

JS píše o RJ od SA a RJ od ČD

tvl

+4/0
28.5.2015 10:17
Foto

M50i67c24h95a23l 64S42m14í40t43k80a 8844294663946

A pak ma v oblibe pouzivat slovo draha pro CD i pro SZDC. Odbornik na slovo vzaty :-)

+2/0
28.5.2015 10:26

J98i97n43d53ř28i41c74h 10H86r69a39d19e68c87k81ý 6175449572312

wtf?!

0/0
28.5.2015 10:47
Foto

M27a66r54t16i63n 48K55o80k38e25š 3228344111680

LOL, SRPŠ, ROH... :-)

0/0
28.5.2015 11:12

S90v78a38t15o32p98l39u74k 66S36i36l82n54ý 4732256579368

Nojo, ale RJ jsou iniciály i Radima Jančury a ten se jen tak nevzdá ;)

+11/0
28.5.2015 10:08

P46e36t97r 49N37o54v91o78t14n71y 3599462849742

Stačí zajít na matriku. :-)

0/0
28.5.2015 10:12

K45r38y50š77t19o53f 11L21a58n90í51k 1109270795805

si to muze otocit :-)

0/0
28.5.2015 10:21

R93a81d64i79m 87Š75o96l13c 1295625335464

to pak zavání Dallasem Mr. Ewing ;-)

0/0
28.5.2015 11:52

M35i28c37h78a38l 80B61a89š53t14a 6944160145354

RadiJan

0/0
28.5.2015 10:34

Š35i77m16o96n 37D36a21l96e20c89k93ý 8650964986485

Obchodní označeníRailjet (RJ) tu je již od roku 2008, společnost Regiojet byla založena 2009 s tím, že začala jezdit 2010/2011, tedy další dva roky času, kdy se mohl změnit název, aniž by to přinášelo stejné marketingové komplikace jako dnes. Jančuru určitě muselo napadnout, že by své vlaky chtěl mít pojmenované RJ a už před zavedením musel vědět, že tato značka již není k dispozici. A další věc k zamyšlení, proč to řeší až teď a nikoliv v době jeho začátků, kdy u nás žádné Railjety nejezdily?

+13/−1
28.5.2015 10:05

P35a30v24l84a 17K74v91a31p22i23l28o65v89á 7369888854587

Přesné! Proč 5 let používá označení IC, které je dost matoucí???? Třeba proto, že mu sem tam nastoupí do vlaku někdo, kdo si koupil lístek na ČD, ale když už ten vlak přijel a sedím (tedy už jedu) tak si koupím nový lístek u něj?

0/0
28.5.2015 10:36

P75e62t49r 28N95o32v35o96t34n38y 3189462849722

IC je kategorie vlaku, na dopravci nezáleží. On by teoreticky i Jančura mohl mít RJ, kdyby si ty railjety z Rakouska koupil nebo pronajal.

+2/0
28.5.2015 10:40

P83a62v50l28a 82K79v30a96p60i42l56o93v82á 7189708314707

To já chápu, ale proč se Jančura až do teď nesnažil své vlaky odlišit od vlaků ČD???? Proč až teď???

0/0
28.5.2015 10:48

P30e13t45r 89N44o58v29o38t97n88y 3879812469832

1) potřebuje se zviditelnit 2) railjet se zde pomalu zavedl jako úspěšná značka a Jančura chce na tom parazitovat

+2/0
28.5.2015 10:59

J83i36ř49í 44K12o48c17u15r16e38k 6785124165718

Žejo, on je vlastně na žluto nenatřel, to až teď.

0/0
28.5.2015 16:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.