Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Spor o dvě písmenka. Českým drahám se nelíbí zkratka RegioJetu

Všechny tuzemské vlaky soukromého dopravce RegioJet budou od 14. června v jízdních řádech i na staničních tabulích nově pojmenované zkratkou RJ namísto současných EC/IC. Zdánlivě kosmetická změna se však nelíbí Českým drahám. Ty používají totiž zkratku rj pro své jednotky railjet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J21a96n 53Z27b20o10ř69i83l 3289697909

X Nechápu jak to, že každý dopravce si určí označení vlaku.  Prostě je standart mít Os, R, IC, EC a Ex a hotovo.  Kdo se má pak vyznat v tom jestli to do čeho leze je eurocity nebo courák který bude stát všude ? K tomu RJ,SC,LE ... no guláš. A to jezdím pravidelně se všema třema podle toho jaký čas mi lépe vyhovuje

+3/0
30.5.2015 9:50

M44i56r20o28s50l13a86v 23Z55i98k40m16u30n17d 7559753964443

Holt u každého dopravce jsou celkem bezvýznamní jedinci, kterým se dostalo MOCI a v rámci "opilosti mocí" se ukájí tím, že do přehledného systému zanesou něco, co se projeví v tištěném jízdním řádu a pak budou moci svým vnoučátkům ukazovat jak byli důležití a jak se zasloužili o příslušnou železnici, resp. v tuzemsku o zvýraznění zaměstnavatele ČD ...

 Bohužel stejnou stupiditu najdete i v Německu, kde jezdí vlaky označené ME, NOB, ALX, ag, AKN  .... což je v zásadě zkratka dopravce ... ale nepoznáte z toho, zda se jedná o zastávkový vlak nebo "zrychlenku" někde projíždějící ...

+1/0
31.5.2015 19:24

K46a66r98l26a 50N27o47v40á32k86o46v70á 4164652735677

No já nevím jak vy, ale pro mě je důležitá informace, který dopravce vlak provozuje, čili u koho si mám na daný vlak koupit lístek. Řešit to, až vlak dojede na nástupiště, je už poněkud pozdě, případně se to dost prodraží.

0/0
5.6.2015 12:52

Š44t59e25f52a48n 62F24r39i16č98a 7652978233216

Myslím, že RJ by logicky měla patřit Jančurovi. Má lokomotivy a vagóny z dob císaře pána. Není tedy pochyb o stáří značky.

+2/−1
28.5.2015 23:26

K89a91r24l18a 31N34o54v76á57k93o77v33á 4644552905677

Jasně, a nejmodernější vlaky mají České dráhy, co ?;-D

0/0
5.6.2015 12:54

J61a69n 98Š63i43ř86i40n46a 5295925

Raijlet je obchodní označení pro konkrétní typ vlakové soupravy vyráběné konkrétní společností. Dle ČD je to ovšem kategorie vlaku, který je jen zpravidla obsluhován soupravou s obchodním označením Railjet. Tedy je zcela zjevné, že ČD zneužívá obchodní označení pro jednu značku vlaků (srovnatelné např. Škoda, Kia apod. u aut) pro reklamní účely jako kategorii vlaku. Je to totéž, jakoby např. jakýkoli výrobce terénních vozů označoval své vozy jako "jeep". Logicky by měl mít "railjet" ČD označení např. SC Railjet (obdoba SC Pendollino). Leo pak např. IC/EC LE a Regio Jet např. IC/EC RJ. Nyní je Regio Jet na informačních tabulích označován jako IC/EC + číso vlaku, tudíž rozlišitelnost proti IC/EC ČD nulová.

+3/−6
28.5.2015 12:27

P27e46t12r 21N20e47c74h34a73n35i79c24k50ý 7653456208150

Railjet je mezinárodní kategorií vlaku, kterou vlastní rakouské dráhy a pod její hlavičkou provozují vlaky do okolních zemí ve spolupráci s dalšími železničními společnostmi (včetně ČD). Není to konkrétní typ vlakové soupravy (stejně jako TGV není typ vlakové soupravy, jsou to soupravy od Alstomu)

+14/0
28.5.2015 12:45

R47a94d54e83k 90J73a60n18a96t45a 9535226354582

"Dle ČD je to ovšem kategorie vlaku"

Nejenom dle ČD, ale dle UIC (Mezinárodní železniční unie). RJ znamená Railjet podle číselníku 7009:

http://tap-tsi.uic.org/IMG/pdf/era_tap_passenger_code_list.pdf

Regiojet je členem této organizace, takže by měl dodržovat pravidla, nebo vystoupit. Přírovnal bych to k situaci, kdyby člen IATA začal označovat své lety OK, i když tuto zkratku používá ČSA. Nebo některé letiště začalo používat zkraku PRG, i když tuto zkratku už má Praha. Prostě hloupé a zbytečné (nevy)chování.

+13/0
28.5.2015 12:53

J36a76n 84Š14i60ř59i20n90a 5665225

No, chtělo by to umět i anglicky, kategorie vlaků (spojení) je totiž o jednu tabulku výše a dle ní se řadí Rail Jet do kategorie 9, tj. intercity.

0/0
28.5.2015 14:14

R27a79d66e93k 36J88a83n22a76t51a 9305416814972

Je tam "Service Mode", to je obecný čísleník (máte pravdu, že Railjetu odpovídá č.9), ale pod tím "Service Brand" (tam Railjetu odpovídá č. 209 a zkratka RJ).

A cestujícím se na tabulích a v jízdní řádech ukazuje právě "Service Brand", jak je ostatně patrně z faktu, že "Service Mode" nemá žádnou zkratku ani definovanou, za to ostatní "Service Brandy" obsahují známé značky jako TGV, ICE, AVE ...

Takže pokud Jančura chce svůj Service Brand, může si njaký nový vymyslet a poslat žádost do UIC. Ale to neudělal, místo toho si zaregistroval známku "RJ" u českého patentového úřadu. Což mu zaprvé v Evropě nijak nepomůže (a nemělo by pomoci ani u SŽDC, ta je taky členem UIC), za druhé riskuje, že mu tu známku u patentového úřadu zase zruší, protože si nemůžete zaregistrovat něco, co už někdo jiný prokazatelně používá. Předpokládám, že teď to pánům z Regiojetu někdo dojde vysvětlit (ať už z UIC či ÖBB) a bude zase klid.

+5/0
28.5.2015 15:24

P71e62t20r 46N59o38v77o87t30n23y 3539642249882

No a? To, co je v jízdních řádech a tabulích na nadražích, je service brand code. A těžko tam teda Jančura může mít RJ.

0/0
28.5.2015 15:26

P60a15v54e87l 84M62a27t77o56u79š51e13k 5180637378234

"Ochrannou známkou může být za podmínek stanovených tímto zákonem jakékoliv označení schopné grafického znázornění, zejména slova, včetně osobních jmen, barvy, kresby, písmena, číslice, tvar výrobku nebo jeho obal, pokud je toto označení způsobilé odlišit výrobky nebo služby jedné osoby od výrobků nebo služeb jiné osoby." Tolik § 1 zákona o ochranných známkách. Označení RJ by pro regiojet podle uvedeného paragrafu vůbec nemělo být registrováno, protože nesplňuje základní podmínku: není způsobilé odlišit služby jedné osoby od služeb jiné osoby. Naopak do toho vnáší chaos. Nehledě k tomu, že rj (RJ) pro railjet by mohlo být považováno za označení všeobecně známé, a tudíž neregistrovatelné pro cizí subjekt.

+4/0
28.5.2015 12:08

J80a83k56u53b 32H62e86g57e80n30b62a87r12t 9775724229454

Pokud existuje normativní seznam těchto označení, jak někteří píší, pak snad musí všechna označení na tomto seznamu být způsobilá už jen proto, že se navzájem liší a žádná další nejsou platná, nebo ne? Je to samostatný namespace.

0/0
28.5.2015 17:55

M28i97r87o90s24l85a92v 23Z18i45k42m89u78n86d 7739783654853

Základní chyba spočívá - celoevropsky v tom, že se nepoužívá srozumitelné označení jako kdysi ... osobní vlak, rychlík, spěšný vlak, expresní vlak ... ale "pochybný" obchodní název kolejového vozidla se cpe do názvu kategorie vlaku ...

Co kdyby ČD místo označení osobního vlaku na kterém je souprava 471 použily označení  vlak CE (City Elefant neboli v češtině městský slon) ...

V Itálie je kategorie vlaku ICN (Inter Citty Notte), stejné označení vlaku je ve Švýcarsku, jenže tam se jedná o vlak na kterém je nasazena elektrická jednotka řady 500 s naklápěcí skříní (Inter City Neigetechnik).

V Rakousku v 90. letech minulého století "vymüsleli" pro rychlé vlaky z Vídně do Innsbrucku název SuperCity (SC), což byl vlak kvality EC, ale zastavoval jen v Linci a Salzburgu ... od tohoto názvu v souvislosti s nasazením německé soupravy ICE 1 (BR 401) sice ustoupily, ale ČD opičí se po cizině tento nesmyslný název používají pro vlaky vedených soupravami řady 680 majícími k rakouské  kvalitě tehdejší soupravy asi tak daleko, jako pan Kajínek k čistému trestnímu rejstříku ....

0/−1
28.5.2015 12:07

P40e83t39r 41P16e81t90r 6113362818963

Celkem chápu, když chce Jančura zkratku pro všechny své vlaky stejné označení, které pro něj bude specifické.

Co mi naopak hlava nebere je snaha označovat každou soupravu jinou značkou - viz čd. Ti mají SC pro pendolino, teďka rj pro railjet...a až koupí za pět let nové soupravy tak je taky budou chtít pojmenovat zvlášť? (A je mi absolutně jedno, že s tím začaly ÖBB, začít dělat bordel ve značení jenom aby se vyšvihly jim neměli povolit).

Stačí, že si ČD nesmyslně protlačili kvůli vlastní neschopnosti značku Rx, že se nesmyslně místo IC/EC používala značka Expres (v tom mají prsty myslím dotace). Za rok budou chtít přejmenovat i nové Regionální jednotky jako RegioPanter a podobně.

Jestli to chtějí povolit tak buď tedy všem (a bude v tom hrozný bordel) a nebo nikomu. železniční přeprava není volný trh tak by tam taky měla platit nějaká pravidla a ne, že oficiální označení na nádražích a v jízdních řádech bodou místo odborníků dělat lidi z reklamky.

+3/−6
28.5.2015 11:44

J24a68n 76K73o39b95ě28r18s24k92ý 1920416661383

Tady jde o to, že značku RJ používají ČD už od začátku Raijetů, je to mezinárodní značka, kterou používají vlaky v Rakousku, Německu, Švýcarsku. Oni ÖBB s sebou zametat totiž nenechají.

+4/−1
28.5.2015 11:48

P49e77t22r 47P39e82t11r 6373972178363

Tahle dvojpísmená značka má značit kategorii vlaku, dokážu pochopit ještě, že má značit dopravce (když je jak RJ u nás minoritní a neplatí u něj jízdenky ČD takže je nějaké jednoznačné odlišení celkem potřeba) ale proč do toho ostatní dopravci musí tahat marketing a označovat tím vlaky, které jsou jinak zařaditelné do kategorie IC/EC opravdu nechápu. RailJet je prostě obyčejné IC/EC, jestli chtějí jasně označit, že bude např povinně místenkové tak mají použít již existující značku SC. Nevidím jediný důvod, proč používat jinou jak ty doteď fungující. Obzlášť u ČD, ÖBB mají aspoň těch souprav vetší množství takže je ta značka slušně využitelná (ale pořád je to jenom marketing, s logikou nebo systémem na železnici to nemá nic společného) takže se zkratkou rj jezdí desítky spojů

Takže co máme u nás? SC - pendolino - kolik souprav jezdí? max 7 a kvůli sedmi vlakům se přidala nesmyslná značka a teďka další rj - railjet - kolik vlaků tu značku bude mít? zase snad jenom nějak 7 ne? proč se zase na českých železnicích musí přidat opět další NESMYSLNÁ a zbytečná značka když ten vlak je úplně obyčejné EC?

+2/−2
28.5.2015 12:00

R14a44d67e55k 83J42a94n91a85t36a 9485276314122

To je prostě komerce a marketing. Vemte si, co různých obchodních názvů má obyčejný hamburger. (Bohužel) to na lidi funguje.

+1/0
28.5.2015 12:16

R22a44d82e47k 77J25a89n46a98t49a 9535516324242

Mimochodem souprav railjetů není jen 7. Rakušané jich mají 51 z toho 3 jezdí i k nám. Akorát jsou červené, ty české jsou modré.

+2/0
28.5.2015 12:17

R44a66d41e66k 48J75a32n68a23t72a 9565466184982

A taky v Maďarsku a od příštího roku pravděpdobně i v Itálii (ÖBB plánují zajíždět s railjetem z Vidně do Benátek místo dnešního EC).

+1/0
28.5.2015 12:14

J71a45n 62K50o73b30ě18r80s87k92ý 1240686581883

Nad některými žlutofans mi zůstává rozum stát. Když žaluje Jančura ČD je to dobře, když chtějí podat  žalobu ČD je to špatně. Naprosto nechápu jak se z Jančury dělá skoro Bůh, přitom jeho vlaky jsou naprosto průměrné a např. co se týká WiFi, tak tam Jančuru předběhli už dávno. ČD a Leo Express nabízejí lepší služby než Regiojet. U Leo Expressu je dobrá hlavně Business a Premium třída, Economy pravda zde za moc nestojí, ale pořad lepší než chytit "žlutou zimnici" v Regiojetu.

+6/−4
28.5.2015 11:44

J54a31k55u43b 88S52e68m70e91r80á85d 2637626461221

jsou zlutofans, stejne tak jsou zlutoanti :-)

0/0
28.5.2015 20:39

Ř23e34h14o68ř 52V37l10a77s17á87k 2814504231576

Mě tedy víc vadí, že ani jedno není česky. I když pokud se vlaky Regiojet budou číst Er Jé, tak to je určitý posun. Měl jsme původně pocit, že to chtějí číst cizojazyčně "regijodžet".

0/0
28.5.2015 11:01

P60e78t55r 60N62o20v34o27t34n89y 3749192289762

Po vzoru jiné jančurovy značky by se to mělo číst "regiojet". :-)

+2/0
28.5.2015 11:06

P90a58v91e43l 54K27r50e79u10z44i53g29e11r 7934550650819

A co teprve "rýdžijodžet". Stejně tak je třeba číst Student Agency jako "Sťjúdnt ejdžency".

0/0
28.5.2015 11:28

M64i86c30h77a32l 35B83a17š84t59a 6134980865434

Nebo - Místní Stihačka nebo Studentská Agentůra. Aneb anglicky to je hned víc kůůůůl. Advisor John-Dick je taky mnohem honosnější, ne ;-)

0/0
30.5.2015 21:32

M61i62c89h59a39l 95P32o57h79o13ř42e37l75s59k27ý 8662141251407

jančura nemá vlastní jízdní řád ?

0/0
28.5.2015 10:55

T44o18m37á63š 88Š70k80o68p 2188699205

RegioJet měl zkratku RJ používat hned od začátku!!! .... a ne až teď.

+3/0
28.5.2015 10:49
Foto

A64l29a96n 44Ř66e84p49k40a 4645156

Ale ne oficiálně, navíc railjety mají OBB déle než Regiojet vůbec vyjel a zkratku rj používají všude, kde ty vlaky jezdí;-)

0/0
28.5.2015 11:06

M51a67r64t72i97n 29Š91u55l41c 2347419460945

Kromě ČR, protože v jízdním řádu SŽDC taková zkratka u vlaků obsluhovaných netrakčními jednotkami Siemens Viaggio Comfort Českých drah není.

+1/0
28.5.2015 14:29

M70i13l27o53š 62B95r50a35d50í87k 3706439327728

Je pravda, že rozlišit v jízdním řádu RJ a rj, když vezmu v úvahu navíc velikost písma v jízdních řádech, může být problém.

+2/0
28.5.2015 10:38

M55i62c81h98a28l 75B98a78š13t85a 6944340965824

A co ve 21 století začít používat místo zkratky prodlužku ? RegioJet, RailJet atd.

+2/0
28.5.2015 10:33

O49l25g23a 77S39v87o60b48o95d81o31v86á 1124197117

„České dráhy již vyzvaly SŽDC, aby postupovala v souladu s vyhláškami UIC a závaznými normami TSI a upustila od praxe označovat spoje Regiojet zkratkou RJ,“

Nějak se mi vybavila písnička "Zkratky" od Mládka.

+6/0
28.5.2015 10:27
Foto

A41l23a83n 36Ř84e68p82k85a 4715596

Tady může Jančuru bránit jen zarputilý žlutý fanoušek, co se těší na každou kávičku zadarmo ;-D

+14/0
28.5.2015 10:25

M46a76r93t14i47n 50Š75u10l25c 2377679480545

Proč myslíte? Já jsem žlutým vlakem nikdy nejel a celkem ho chápu...

+1/0
28.5.2015 14:16

L30u53k42á66š 12H42l13o46u54c21a76l 6922830621204

JS píše o RJ od SA a RJ od ČD

tvl

+4/0
28.5.2015 10:17
Foto

M22i55c64h55a39l 91S67m37í23t71k11a 8764834463356

A pak ma v oblibe pouzivat slovo draha pro CD i pro SZDC. Odbornik na slovo vzaty :-)

+2/0
28.5.2015 10:26

J18i84n13d54ř45i81c64h 25H50r28a68d26e42c40k49ý 6915699562912

wtf?!

0/0
28.5.2015 10:47
Foto

M46a15r25t22i83n 97K89o61k73e39š 3878704111680

LOL, SRPŠ, ROH... :-)

0/0
28.5.2015 11:12

S69v74a51t83o98p58l65u76k 72S98i40l87n73ý 4972216809408

Nojo, ale RJ jsou iniciály i Radima Jančury a ten se jen tak nevzdá ;)

+11/0
28.5.2015 10:08

P61e84t23r 88N43o71v79o87t41n61y 3829732629752

Stačí zajít na matriku. :-)

0/0
28.5.2015 10:12

K88r79y54š40t71o78f 27L28a72n91í87k 1489470485835

si to muze otocit :-)

0/0
28.5.2015 10:21

R66a11d86i75m 27Š17o40l48c 1835565855174

to pak zavání Dallasem Mr. Ewing ;-)

0/0
28.5.2015 11:52

M22i29c69h33a24l 89B34a76š22t84a 6274650495684

RadiJan

0/0
28.5.2015 10:34

Š82i66m93o26n 50D82a40l49e91c77k26ý 8710754106705

Obchodní označeníRailjet (RJ) tu je již od roku 2008, společnost Regiojet byla založena 2009 s tím, že začala jezdit 2010/2011, tedy další dva roky času, kdy se mohl změnit název, aniž by to přinášelo stejné marketingové komplikace jako dnes. Jančuru určitě muselo napadnout, že by své vlaky chtěl mít pojmenované RJ a už před zavedením musel vědět, že tato značka již není k dispozici. A další věc k zamyšlení, proč to řeší až teď a nikoliv v době jeho začátků, kdy u nás žádné Railjety nejezdily?

+13/−1
28.5.2015 10:05

P72a24v90l86a 31K40v20a59p72i27l24o33v58á 7589888884127

Přesné! Proč 5 let používá označení IC, které je dost matoucí???? Třeba proto, že mu sem tam nastoupí do vlaku někdo, kdo si koupil lístek na ČD, ale když už ten vlak přijel a sedím (tedy už jedu) tak si koupím nový lístek u něj?

0/0
28.5.2015 10:36

P57e60t67r 70N65o26v61o69t66n38y 3879302419462

IC je kategorie vlaku, na dopravci nezáleží. On by teoreticky i Jančura mohl mít RJ, kdyby si ty railjety z Rakouska koupil nebo pronajal.

+2/0
28.5.2015 10:40

P72a61v11l21a 23K54v51a57p80i60l36o82v65á 7779658264267

To já chápu, ale proč se Jančura až do teď nesnažil své vlaky odlišit od vlaků ČD???? Proč až teď???

0/0
28.5.2015 10:48

P42e28t36r 82N72o52v19o15t52n35y 3709682709532

1) potřebuje se zviditelnit 2) railjet se zde pomalu zavedl jako úspěšná značka a Jančura chce na tom parazitovat

+2/0
28.5.2015 10:59

J31i83ř96í 82K86o84c95u86r77e87k 6135194195898

Žejo, on je vlastně na žluto nenatřel, to až teď.

0/0
28.5.2015 16:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.