Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát chce sjednotit proud na železnici. Stálo by to desítky miliard

Ministerstvo dopravy plánuje přechod elektrifikovaných železničních tratí na střídavý proud. Přestavět by se tak muselo 1 738 kilometrů tratí. Proměna má včetně pořízení nových vozidel přijít na desítky miliard korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M50a30t93o13u81š 11P96r34e78u57s40s 6530324342129

To si ale měly rozmyslet v devadesátých, když se začalo se stavbami koridorů, pražského spojení  teď už je trochu pozdě...

0/0
4.8.2015 18:04

M19i96l18a70n 24V94e98s71e74l30ý 1668461503426

I v Itálii začali stavět VRT na 25 kV a ne na jejich 3kV ss

0/0
4.8.2015 17:15
Foto

V68í42t56ě42z51s57l24a54v 34K47l40o25z13í48k 3841249174847

Proč přejít na střídavinu? Dnešní stejnosměrný systém = 3000V je problém pro výkonné lokomotivy. Problém je, že moderní lok. s výkonem 7000 kW má obrovský odběr proudu z troleje, dejme tomu 2300 Ampér. Teď si vezměte, že máte na trati více vlaků v plném výkonu. Tohle se prostě trolejí nedá už přenést. další věc je, že pro vyšší odběry potřebujete větší přítlak sběračů což ve vysokých rychlostech je opět problém atd. Na střídavině jsou nižší ztráty vedení, systém je jednodušší včetně rekuperace. Je to složité téma a k přechodu na střídavý systém bude muset na hlavních tratích dojít. Bude to prostě nutnost.[>-]R^

+1/0
4.8.2015 17:12

J45o73s39e26f 54V24o88l14f55í30k 4328385609443

Může mi někdo potvrdit, nebo vyvrátit, že u nás máme ne dva, ale tři napájecí systémy?

0/0
4.8.2015 10:57

M59i82l45a88n 97V95e88s81e54l93ý 1528821333826

odešlo mi to pod jiný příspěvek, tak to zkusím znova

Ještě existuje napájení 1,5 kV ss (Bechyně), na přeshraničním úseku od Rakouska do Znojma střídavých 15 kV

takže na území ČR jsou 4 napájecí systémy

http://www.szdc.cz/o-nas/zeleznicni-mapy-cr.html mapa Počty traťových kolejí, systémy trakčních proudových soustav

0/0
4.8.2015 16:59
Foto

D78a94v32i88d 15K59r61á15s68e38n25s12k27ý 7627520687

"Vícesystémových je minimum?" Takhle jste mě dlouho nepobavili ;-D;-D;-D jak asi jezdí mezinárodní vlaky Děčín - Praha - Břeclav - Wien/Bratislava? Rychlíky i nákladní Ostrava - Přerov - Břeclav? Osobní vlaky a rychlíky Praha - Plzeň? Jak se dostanu z Brna na Ostravsko? A tak dále? :-)

+1/0
17.7.2015 22:36

M97i51l66a49n 79V49e72s58e77l53ý 1938101863956

ještě existuje napájení 1,5 kV ss (Bechyně), na přeshraničním úseku od Rakouska do Znojma střídavých 15 kV

takže na území ČR jsou 4 napájecí systémy

http://www.szdc.cz/o-nas/zeleznicni-mapy-cr.html mapa Počty traťových kolejí, systémy trakčních proudových soustav

0/0
4.8.2015 16:50

O31l91d97ř13i69c34h 95J54a86n71e75č37e93k 8839706823951

"Přechod je zbytečný - dopravci přecházejí na vícesystémové lokomotivy"?

1) není to pravda - u lokomotiv možná ano, ale většina nových jednotek je jednosystémová (elefanty, panteři, LE atd.), vícesystémové je opravdu jen to, u čeho se počítá s dálkovým provozem pod více systémy.

2) myslím, že dopravci si nepořizují vícesystémové lokomotivy proto, že by se jim více líbily, ale prostě proto, že je to nutnost. jednak dálkové vlaky ve střední Evropě nelze na jednom systému takřka vůbec provozovat (německy mluvící země mají ještě jiný systém než ty dva české), druhak pochybuju, že na trhu nové jednosystémové lokomotivy pro český 3kV stejnosměrný vůbec jsou? není Regiojet jediný v Evropě, kdo by měl o nájem něčeho takového zájem?

třeba ÖBB provozují i nadále takřka výlučně jednosystémové lokomotivy a jednotky - vícesystémových mají jen pár pro provoz do Česka a Maďarska (a Itálie?), Němci na tom nejspíš jsou podobně.

.

každopádně klasický problém: proč nahrazovat něco, s čím dokážeme rozumně žít? no vypadá to, že jednou se to bude muset udělat tak jako tak - a tak to raději udělejme co nejdřív, ne? chceme zůstat Evropě pro smích, až severní půlka ČR zůstane posledním reliktem stejnosměrného proudu?

pokud to má stát něco přes 20mld a stejnosměrné jednotky jdou předělat na střídavé, tak bych do toho šel - myslel jsem, že by to bylo mnohem složitější a dražší

+3/0
15.6.2015 9:38

P81a58v51e27l 77O82d41r10a74z44i35l 6284979157860

Napájení je fuk, dneska vám jedou zdroje k elektronice od 80V do 260V a to i na stejnosměrné napětí, protože první, co tam je, je usměrňovač a když je slušně nadimenzovaný, tak přežije i využití jen dvou větví. Jasně, že 6MW mašina není nabíječka k telefénu.

Horší je to se zabzař.

0/−6
14.6.2015 21:42

J92a83n 33Z79e42m31a77n 8536782124952

A v čem je to horší se zabzař?

0/0
14.6.2015 21:46

I79v76o 13Ž22á77č74e17k 9700962289377

To by mě také zajímalo. Zabzař jede na 6 kV už dlouho a žádná změna se nechystá.

0/0
14.6.2015 21:52

I53v13o 24Ž24á70č69e58k 9600292679737

Božínku, človíčku, Vy o tom víte asi tolik, jako já o geologii. Byl jste někdy v tzv. napájecí stanici?

+2/0
14.6.2015 21:47

P70e49t11r10a 46N13o62v59á80k96o48v74á 7858616324718

A je to tady. Asi před čtvrt rokem jsem se na to v diskusi pod nějakým ČD článkem ptala. A někdo mi říkal, že by to bylo strááášně drahý. Tak asi se ČD inspirovaly diskusí ;)

0/0
14.6.2015 19:12

T31o56m53á90š 44L88u73d55v78í75k 5280168163836

Koleje nepatri CD

+4/0
14.6.2015 19:20

P30e50t76r 21F13o42l72t76y74s 7695661440678

Tak kdyby se měl předělat systém na trolejích ČD, tak to máte za měsíc hotové, protože ČD těch trolejí moc nemá...

To SŽDC má oněch >1700 km drátů. ;-)

0/0
15.6.2015 6:55

P55e55t64r 48U38l19l46m86a38n72n 2247818357592

Já jsem pro. Ale.... Tohle nesmí být na úrovni státu, ale celé EU. Když náš stát bude mít sjednocenou trakci, tak to ničemu nepomůže. Lokomotivy se stejně dělají vícesystémové(kvůli jiným státům) a aby se vícesystémové dělat přestaly, tak musí být sjednoceny ty trakce právě v celé EU. Jako bonus máme hromadu druhů zabezpečovacích systémů. Díky tomu, že tyto věci nejsou jednotné, jsou lokomotivy přetechnizované a předražené. Vývoj a schválení stojí strašné peníze, škodovka by mohla vyprávět. Dokonce i Siemens si stěžoval na délku schvalovacího procesu a sám uvedl, že to vyřazuje "ze hry" kohokoliv nového, protože na takovou srandu prostě nikdo nemá. Složitost a různorodost těchto věcí dělá železnici mimořádně nekonkurenceschopnou vůči kamionové dopravě. Myslím si, že jednotná železniční síť je jedna z věcí, o které by se EU měla starat. A ne vymýšlet, které žárovky zakázat a jak přitopit automobilkám nereálnými požadavky na emise.

+7/0
14.6.2015 16:08

J36a53n 67M36a43c53e73k 3234271332193

Tak zase dokola: nedělá se to kvůli lokomotivám, ale kvůli levnější stavbě a levnějším provozu střídavé elektrizační soustavy. ;-O Lokomotiva na 25kV AC/3kV DC vyjde vpodstatě stejně draho jako ta jednosystémová střídavá.

0/0
14.6.2015 17:00

I49v29o 38Ž58á79č78e30k 9760542159987

Není to kvůli lokomotivám, ale napaječky se budou muset totálně předělat. No, já nejsem proti, já pracuji ve firmě, která je v tom namočená. Bude co dělat. Já jen, že některé stejnosměrné napaječky se nedávno zrekonstruovaly a některé se rekonstruují právě teď - a to samozřejmě znovu jako stejnosměrné.

0/0
14.6.2015 21:15

P32e21t79r 77P96e47t43r 6223142968303

A EU se o to snad nestará? Vždyť zabezpečovací systém se dělá jednotný už delší dobu (a postupně se nasazuje při rekonstrukcích - u nás např hlavní koridor) = ETCS takže pláčete sice na správném hrobě ale nad špatnou věcí

+3/0
14.6.2015 20:59
Foto

J16i23ř50í 30B12a39b10i24n81s42k46ý 7247289688261

další tunel nic víc to nebude ale protže to začne až za 40 let tak jsem klidnej , díky zlému rusovy a válce se to stejně  neuskuteční protže po válce se bude  opět jezdit na páru ta totiž nepotřebuje elektřinu  a erlektřina po válce  prostě nebude ;-D

0/−6
14.6.2015 15:00
Foto

T57o79m91á44š 60Z58e15l30e53n44k25a 4634746760756

Jste prilis velky pesimista a mladi "uprchlici" jsou nebezpecnejsi nez nejaky Rusak.

+1/0
14.6.2015 16:09

S83t21a15n52i98s31l45a39v 58S28t46u53d90e27n89o74v64s59k38y 4301840414216

Neco malo k tematu. http://www.nezavislyzeleznicar.info/prvnicisla/ctvrtecislo3.php

0/0
14.6.2015 14:48

J62i68n57d17ř29i75c66h 24Š46k49o14p66e61k 4125231260265

zajímalo by mě, proč vlastně vznikly a jsou dvě samostatné trakce, skoro to vypadá, že ČR vznikla spojením dvou různých republik

0/0
14.6.2015 14:22
Foto

T35o43m62á85š 42Z21e60l39e36n53k50a 4974256480546

Je to dano historickym vyvojem, kdy jeste nebyla tak dobra technika a v te dobe se jevil stejnosmerny proud jako lepsi. Podobne tomu bylo i v "souboji proudu" Tesla vs Edison na pocatku min. stoleti.

+2/0
14.6.2015 14:30

J97i78n93d88ř40i73c37h 19Š81k60o32p17e51k 4225331220615

takže elektifikace začla na severu, a udělala se stejnosměrná trakce. Když se elektrifikoval jih, vědělo se už o nevýhodě stejnosměrný a proto se už pokračovalo ve střídavý

+3/0
14.6.2015 14:36
Foto

T45o21m13á59š 97Z57e75l35e45n56k88a 4494226720476

Asi tak nejak. Jestli uz soudruzu do budoucna planovali prechod cele site na stridavinu nevim.

0/0
14.6.2015 14:44

J33a65n 21M62a33c29e36k 3854601162533

Plánovali v osmdesátejch letech.

0/0
14.6.2015 17:01

F14r80a88n53t87i23š30e37k 45M78i36c51h48a80l45i23c14a 8386798295416

Trakční motory jsou až na výjimky stejnosměrné ze sériovým zapojením buzení a kotvy a to z důvodu charakteristiky vhodné pro tento účel. Stejnosměrným napájením se tedy začínalo. O výhodách střídavého napětí se vědělo již v počátcích elektrifikace ale výkonové elektronické prvky (nutné pro usměrnění a regulaci) nebyly na takové úrovni, aby se staly běžnou výbavou lokomotiv. Střídavé napětí zažívá svého rozmachu společně s vývojem výkonové elektroniky.

+2/0
14.6.2015 19:20

P47a58v68e27l 56O21d59r38a26z83i27l 6974909147710

Technická: sériové ss motory jsou trakční historicky. Dnes, když už se stejně používá regulace, se často jezdí asynchronní, či synchronní s buzením permanentními magnety, kvůli údržbě.

0/0
14.6.2015 21:37

F54r56a13n11t36i91š45e11k 53M38i69c24h51a82l23i81c32a 8356338715426

Máte pravdu, jen jsem popisoval historický vývoj, proč se začínalo stejnosměrným napětím

0/0
15.6.2015 6:55

J39a83r69e65k 18K77a17l61i51v34o49d89a 7416503581816

Co se staršíma stejnosměrnýma lokomotivama bude asi nejmenší starost - černá díra jménem Polsko spolkne všechno....

0/0
14.6.2015 13:32

P76e28t15r 55U23l66l73m27a51n44n 2867438707452

Zrovna City Elefanty jsou stejnosměrné a takových vlaků tu rozhodně nemáme přebytky, abychom se jich v klidu zbavili.

0/0
14.6.2015 13:38

J75a65n 79Z10e21m26a28n 8406692824662

Jestli v nich chcete jezdit i za 40 let, než by k celé "operaci" došlo, tak proč ne :)

+2/0
14.6.2015 13:41

J93a90r86e45k 73K61a50l72i32v49o57d15a 7656863261276

Píšu "staršíma", protože už takové Esa a Peršingy jsou zatím nezbytné. Myslím tím třeba ředy 121, 122, 123, 181, 182, 183 apod. City Elefanty jsou zánovní, takže tam je to jasné. Mimochodem, slováci si je objednali dvousystémové, udělali dobře.

0/0
14.6.2015 13:44

P95e47t66r 42U29l28l80m87a73n34n 2617508477642

To ano, ale pokud se nepletu, má to i jednu nevýhodu a tou je mnohem větší hmotnost soupravy(Jánošík vs. CE)

0/0
14.6.2015 16:10

P58e87t44r 72U55l71l81m40a16n70n 2357928977222

tak podle WIKI je rozdíl 11 tun.

0/0
14.6.2015 16:13

J35a17r74e43k 34K10a10l43i31v25o34d74a 7726153561106

Což je ,si myslím, celkem logické. Ale pokud bychom měli jít ještě dále, úplně nejlepší varianta je jejich další objednávka, netrakční obdobné soupravy, které používají spolu s jejich upravenými 263 či jejich 381 jako Push-Pully.

0/0
14.6.2015 16:15

P37e88t32r 83U84l98l26m31a23n69n 2547248177592

Jo, ty push pully se mi moc líbí. Škoda, že je ČD nenakupují místo rekonstrukcí starých vozů. Ale ČD by si hlavně měly konečně uvědomit, co vlastně chtějí. Zatím je to tak, že co vůz, to originál(komfortem) a nakonec je jednička v příměstském Elefantu lepší než na Rychlíku "vyšší" kvality. To už jsme ale u jiného tématu :)

0/−1
14.6.2015 16:21

J71a93r34e82k 75K47a26l85i16v22o63d57a 7536233561316

A úplně nejlepší je, když si někdo koupí lístek do jedničky a přifrčí Aee152, zatímco ve dvojce je třeba hned vedle Bbdgmee236  nebo třeba Bdmpee233   , které jsou trochu o něčem jiném, ale to už jsme hoooodně odbočili. ;o)

0/−1
14.6.2015 17:59

P96e18t34r 59P70e97t14r 6743382508183

Ale přechod na střídavinu není otázka měsíců ale let,možná desítek let...a za 20 let už Elefanty nové ani zánovní nebudou

+3/0
14.6.2015 21:01

Z57d22e21n40ě55k 28B24ř65í61z79a 2470328804625

nejdulezitejsi na tom clanku je ten posledni odstavec !!

0/0
14.6.2015 13:27

D20a12v25i71d 30K50a72z18á66k 2472574167810

Hlavní důvod nejsou lokomotivy ale ztráty na vedení které jsou u 25kV/50Hz výrazně menší, než u 3kV

+2/0
14.6.2015 13:32

J10a11r95e30k 17K46a95l18i38v93o11d33a 7126343971906

Ono je toho více, jednodušší trakční vedení, nejsou bludné proudy, rozvodny mohou být co podstatně delší vzdálenost a další. I když stejnosměr má také své výhody.

+3/0
14.6.2015 13:34

J68i26n69d12ř77i18c86h 12Š59k65o29p67e84k 4145531910965

jaké výhody jsou u stejnosměrné trakce ?

0/0
14.6.2015 14:23

T22o42m64á60š 83K27o25t43í65k 9126723303696

Třeba jednodušší konstrukce lokomotiv? Není tam trafo a usměrňovač. Navíc poměrně velká hmota transformátorů není v pohybu ale v klidu na zemi v měnírnách.

+1/0
14.6.2015 14:59

J96a47r47e19k 74K77a40l45i78v31o92d18a 7286563801766

Navíc dřívější lokomotivy měly stejnosměrné motory a ve střídavkách se střídavý proud musel usměrňovat.

+1/0
14.6.2015 15:27

P50a53v89e56l 40S14t22a65v35j17a42n52í86k 6448515847381

Bylo nebylo. Lokomotivy jsou vybaveny asynchronními motory s frekvenčními měniči, takže toto už dávno není pravda.

+1/0
14.6.2015 16:39

M38a95t32ú29š 46B93e78n23a66k 9768624422673

Hej, ale tú hmotu transformátoru treba nahradiť betónom, aby mal rušen dostatočnu adreznu hmotnosť...

0/−1
14.6.2015 22:05

M74i98l67a62n 88V61e29s40e23l65ý 1428351533486

třeba váha vozidla, stejnosměrná 600 V se využívá  pro tramvaje a metro

0/0
4.8.2015 17:22

I70v96o 92Ž91á86č50e33k 9880282839537

Jo, jenže ty stejnosměrné napaječky tam teď jsou a fungují. Ty střídavé se budou muset postavit. A zavést do nich napětí 110 kV, zatímco těm stejnosměrným stačí 22.

0/0
14.6.2015 22:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.