Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát chce sjednotit proud na železnici. Stálo by to desítky miliard

Ministerstvo dopravy plánuje přechod elektrifikovaných železničních tratí na střídavý proud. Přestavět by se tak muselo 1 738 kilometrů tratí. Proměna má včetně pořízení nových vozidel přijít na desítky miliard korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M82a79t56o15u46š 93P74r22e94u89s19s 6220874632839

To si ale měly rozmyslet v devadesátých, když se začalo se stavbami koridorů, pražského spojení  teď už je trochu pozdě...

0/0
4.8.2015 18:04

M27i97l50a29n 80V49e59s80e95l76ý 1618501943146

I v Itálii začali stavět VRT na 25 kV a ne na jejich 3kV ss

0/0
4.8.2015 17:15

V87í72t65ě60z32s65l56a66v 67K71l87o10z83í39k 3431639984317

Proč přejít na střídavinu? Dnešní stejnosměrný systém = 3000V je problém pro výkonné lokomotivy. Problém je, že moderní lok. s výkonem 7000 kW má obrovský odběr proudu z troleje, dejme tomu 2300 Ampér. Teď si vezměte, že máte na trati více vlaků v plném výkonu. Tohle se prostě trolejí nedá už přenést. další věc je, že pro vyšší odběry potřebujete větší přítlak sběračů což ve vysokých rychlostech je opět problém atd. Na střídavině jsou nižší ztráty vedení, systém je jednodušší včetně rekuperace. Je to složité téma a k přechodu na střídavý systém bude muset na hlavních tratích dojít. Bude to prostě nutnost.[>-]R^

+1/0
4.8.2015 17:12

J19o79s31e75f 87V60o61l35f32í98k 4598385849533

Může mi někdo potvrdit, nebo vyvrátit, že u nás máme ne dva, ale tři napájecí systémy?

0/0
4.8.2015 10:57

M79i17l17a26n 53V60e64s97e37l59ý 1408771403806

odešlo mi to pod jiný příspěvek, tak to zkusím znova

Ještě existuje napájení 1,5 kV ss (Bechyně), na přeshraničním úseku od Rakouska do Znojma střídavých 15 kV

takže na území ČR jsou 4 napájecí systémy

http://www.szdc.cz/o-nas/zeleznicni-mapy-cr.html mapa Počty traťových kolejí, systémy trakčních proudových soustav

0/0
4.8.2015 16:59
Foto

D64a29v46i42d 76K40r40á25s82e21n84s15k98ý 7957420567

"Vícesystémových je minimum?" Takhle jste mě dlouho nepobavili ;-D;-D;-D jak asi jezdí mezinárodní vlaky Děčín - Praha - Břeclav - Wien/Bratislava? Rychlíky i nákladní Ostrava - Přerov - Břeclav? Osobní vlaky a rychlíky Praha - Plzeň? Jak se dostanu z Brna na Ostravsko? A tak dále? :-)

+1/0
17.7.2015 22:36

M16i39l86a44n 30V76e32s26e19l48ý 1658211523706

ještě existuje napájení 1,5 kV ss (Bechyně), na přeshraničním úseku od Rakouska do Znojma střídavých 15 kV

takže na území ČR jsou 4 napájecí systémy

http://www.szdc.cz/o-nas/zeleznicni-mapy-cr.html mapa Počty traťových kolejí, systémy trakčních proudových soustav

0/0
4.8.2015 16:50

O45l19d29ř80i69c12h 61J27a60n54e22č64e34k 8949406473611

"Přechod je zbytečný - dopravci přecházejí na vícesystémové lokomotivy"?

1) není to pravda - u lokomotiv možná ano, ale většina nových jednotek je jednosystémová (elefanty, panteři, LE atd.), vícesystémové je opravdu jen to, u čeho se počítá s dálkovým provozem pod více systémy.

2) myslím, že dopravci si nepořizují vícesystémové lokomotivy proto, že by se jim více líbily, ale prostě proto, že je to nutnost. jednak dálkové vlaky ve střední Evropě nelze na jednom systému takřka vůbec provozovat (německy mluvící země mají ještě jiný systém než ty dva české), druhak pochybuju, že na trhu nové jednosystémové lokomotivy pro český 3kV stejnosměrný vůbec jsou? není Regiojet jediný v Evropě, kdo by měl o nájem něčeho takového zájem?

třeba ÖBB provozují i nadále takřka výlučně jednosystémové lokomotivy a jednotky - vícesystémových mají jen pár pro provoz do Česka a Maďarska (a Itálie?), Němci na tom nejspíš jsou podobně.

.

každopádně klasický problém: proč nahrazovat něco, s čím dokážeme rozumně žít? no vypadá to, že jednou se to bude muset udělat tak jako tak - a tak to raději udělejme co nejdřív, ne? chceme zůstat Evropě pro smích, až severní půlka ČR zůstane posledním reliktem stejnosměrného proudu?

pokud to má stát něco přes 20mld a stejnosměrné jednotky jdou předělat na střídavé, tak bych do toho šel - myslel jsem, že by to bylo mnohem složitější a dražší

+3/0
15.6.2015 9:38

P67a64v79e53l 10O90d95r59a87z96i29l 6324389737290

Napájení je fuk, dneska vám jedou zdroje k elektronice od 80V do 260V a to i na stejnosměrné napětí, protože první, co tam je, je usměrňovač a když je slušně nadimenzovaný, tak přežije i využití jen dvou větví. Jasně, že 6MW mašina není nabíječka k telefénu.

Horší je to se zabzař.

0/−6
14.6.2015 21:42

J72a21n 75Z75e84m28a36n 8396932884772

A v čem je to horší se zabzař?

0/0
14.6.2015 21:46

I41v31o 65Ž51á37č85e71k 9850972559717

To by mě také zajímalo. Zabzař jede na 6 kV už dlouho a žádná změna se nechystá.

0/0
14.6.2015 21:52

I27v44o 27Ž32á30č81e15k 9410932329797

Božínku, človíčku, Vy o tom víte asi tolik, jako já o geologii. Byl jste někdy v tzv. napájecí stanici?

+2/0
14.6.2015 21:47

P92e90t22r29a 64N61o43v41á34k84o63v32á 7588736934458

A je to tady. Asi před čtvrt rokem jsem se na to v diskusi pod nějakým ČD článkem ptala. A někdo mi říkal, že by to bylo strááášně drahý. Tak asi se ČD inspirovaly diskusí ;)

0/0
14.6.2015 19:12

T69o43m60á51š 75L72u10d93v40í57k 5620968533346

Koleje nepatri CD

+4/0
14.6.2015 19:20

P61e94t54r 61F38o73l39t17y30s 7195521650318

Tak kdyby se měl předělat systém na trolejích ČD, tak to máte za měsíc hotové, protože ČD těch trolejí moc nemá...

To SŽDC má oněch >1700 km drátů. ;-)

0/0
15.6.2015 6:55

P85e62t22r 67U58l35l45m45a97n42n 2797148297902

Já jsem pro. Ale.... Tohle nesmí být na úrovni státu, ale celé EU. Když náš stát bude mít sjednocenou trakci, tak to ničemu nepomůže. Lokomotivy se stejně dělají vícesystémové(kvůli jiným státům) a aby se vícesystémové dělat přestaly, tak musí být sjednoceny ty trakce právě v celé EU. Jako bonus máme hromadu druhů zabezpečovacích systémů. Díky tomu, že tyto věci nejsou jednotné, jsou lokomotivy přetechnizované a předražené. Vývoj a schválení stojí strašné peníze, škodovka by mohla vyprávět. Dokonce i Siemens si stěžoval na délku schvalovacího procesu a sám uvedl, že to vyřazuje "ze hry" kohokoliv nového, protože na takovou srandu prostě nikdo nemá. Složitost a různorodost těchto věcí dělá železnici mimořádně nekonkurenceschopnou vůči kamionové dopravě. Myslím si, že jednotná železniční síť je jedna z věcí, o které by se EU měla starat. A ne vymýšlet, které žárovky zakázat a jak přitopit automobilkám nereálnými požadavky na emise.

+7/0
14.6.2015 16:08

J27a88n 16M98a45c86e10k 3324681762963

Tak zase dokola: nedělá se to kvůli lokomotivám, ale kvůli levnější stavbě a levnějším provozu střídavé elektrizační soustavy. ;-O Lokomotiva na 25kV AC/3kV DC vyjde vpodstatě stejně draho jako ta jednosystémová střídavá.

0/0
14.6.2015 17:00

I45v30o 16Ž61á22č51e98k 9190512239417

Není to kvůli lokomotivám, ale napaječky se budou muset totálně předělat. No, já nejsem proti, já pracuji ve firmě, která je v tom namočená. Bude co dělat. Já jen, že některé stejnosměrné napaječky se nedávno zrekonstruovaly a některé se rekonstruují právě teď - a to samozřejmě znovu jako stejnosměrné.

0/0
14.6.2015 21:15

P27e88t13r 71P18e87t63r 6613742568183

A EU se o to snad nestará? Vždyť zabezpečovací systém se dělá jednotný už delší dobu (a postupně se nasazuje při rekonstrukcích - u nás např hlavní koridor) = ETCS takže pláčete sice na správném hrobě ale nad špatnou věcí

+3/0
14.6.2015 20:59
Foto

J21i28ř23í 19B16a78b30i62n92s44k70ý 7237149388821

další tunel nic víc to nebude ale protže to začne až za 40 let tak jsem klidnej , díky zlému rusovy a válce se to stejně  neuskuteční protže po válce se bude  opět jezdit na páru ta totiž nepotřebuje elektřinu  a erlektřina po válce  prostě nebude ;-D

0/−6
14.6.2015 15:00
Foto

T84o90m79á93š 77Z76e85l70e27n95k72a 4774216680176

Jste prilis velky pesimista a mladi "uprchlici" jsou nebezpecnejsi nez nejaky Rusak.

+1/0
14.6.2015 16:09

S12t49a36n48i94s43l97a42v 92S40t30u60d47e81n28o89v66s78k14y 4781700934626

Neco malo k tematu. http://www.nezavislyzeleznicar.info/prvnicisla/ctvrtecislo3.php

0/0
14.6.2015 14:48

J39i15n34d57ř95i22c42h 10Š18k93o85p42e30k 4855651430495

zajímalo by mě, proč vlastně vznikly a jsou dvě samostatné trakce, skoro to vypadá, že ČR vznikla spojením dvou různých republik

0/0
14.6.2015 14:22
Foto

T85o57m86á62š 57Z26e48l87e97n15k16a 4974176880456

Je to dano historickym vyvojem, kdy jeste nebyla tak dobra technika a v te dobe se jevil stejnosmerny proud jako lepsi. Podobne tomu bylo i v "souboji proudu" Tesla vs Edison na pocatku min. stoleti.

+2/0
14.6.2015 14:30

J18i86n95d42ř69i85c11h 29Š59k40o21p65e60k 4495961130115

takže elektifikace začla na severu, a udělala se stejnosměrná trakce. Když se elektrifikoval jih, vědělo se už o nevýhodě stejnosměrný a proto se už pokračovalo ve střídavý

+3/0
14.6.2015 14:36
Foto

T45o63m91á22š 16Z98e81l87e85n68k97a 4174366110116

Asi tak nejak. Jestli uz soudruzu do budoucna planovali prechod cele site na stridavinu nevim.

0/0
14.6.2015 14:44

J14a49n 34M43a89c32e73k 3634831372373

Plánovali v osmdesátejch letech.

0/0
14.6.2015 17:01

F32r45a59n87t48i10š12e14k 62M52i96c33h11a86l23i53c82a 8266138225336

Trakční motory jsou až na výjimky stejnosměrné ze sériovým zapojením buzení a kotvy a to z důvodu charakteristiky vhodné pro tento účel. Stejnosměrným napájením se tedy začínalo. O výhodách střídavého napětí se vědělo již v počátcích elektrifikace ale výkonové elektronické prvky (nutné pro usměrnění a regulaci) nebyly na takové úrovni, aby se staly běžnou výbavou lokomotiv. Střídavé napětí zažívá svého rozmachu společně s vývojem výkonové elektroniky.

+2/0
14.6.2015 19:20

P39a20v61e20l 25O63d23r77a70z10i18l 6834789767460

Technická: sériové ss motory jsou trakční historicky. Dnes, když už se stejně používá regulace, se často jezdí asynchronní, či synchronní s buzením permanentními magnety, kvůli údržbě.

0/0
14.6.2015 21:37

F38r96a30n97t15i31š47e57k 17M26i32c55h75a77l89i47c80a 8256138915356

Máte pravdu, jen jsem popisoval historický vývoj, proč se začínalo stejnosměrným napětím

0/0
15.6.2015 6:55

J97a76r32e45k 87K36a90l52i88v48o32d20a 7766253841946

Co se staršíma stejnosměrnýma lokomotivama bude asi nejmenší starost - černá díra jménem Polsko spolkne všechno....

0/0
14.6.2015 13:32

P15e17t11r 90U61l53l92m91a17n46n 2987808627362

Zrovna City Elefanty jsou stejnosměrné a takových vlaků tu rozhodně nemáme přebytky, abychom se jich v klidu zbavili.

0/0
14.6.2015 13:38

J68a74n 83Z20e40m30a96n 8616262944552

Jestli v nich chcete jezdit i za 40 let, než by k celé "operaci" došlo, tak proč ne :)

+2/0
14.6.2015 13:41

J15a28r77e98k 45K97a62l14i51v74o18d12a 7116723531836

Píšu "staršíma", protože už takové Esa a Peršingy jsou zatím nezbytné. Myslím tím třeba ředy 121, 122, 123, 181, 182, 183 apod. City Elefanty jsou zánovní, takže tam je to jasné. Mimochodem, slováci si je objednali dvousystémové, udělali dobře.

0/0
14.6.2015 13:44

P39e38t51r 36U20l89l61m79a57n35n 2667848647972

To ano, ale pokud se nepletu, má to i jednu nevýhodu a tou je mnohem větší hmotnost soupravy(Jánošík vs. CE)

0/0
14.6.2015 16:10

P53e89t15r 44U55l35l25m91a71n48n 2467758207602

tak podle WIKI je rozdíl 11 tun.

0/0
14.6.2015 16:13

J59a71r82e47k 85K45a66l33i74v68o44d25a 7666973511196

Což je ,si myslím, celkem logické. Ale pokud bychom měli jít ještě dále, úplně nejlepší varianta je jejich další objednávka, netrakční obdobné soupravy, které používají spolu s jejich upravenými 263 či jejich 381 jako Push-Pully.

0/0
14.6.2015 16:15

P41e76t48r 52U31l27l95m65a27n28n 2687478657122

Jo, ty push pully se mi moc líbí. Škoda, že je ČD nenakupují místo rekonstrukcí starých vozů. Ale ČD by si hlavně měly konečně uvědomit, co vlastně chtějí. Zatím je to tak, že co vůz, to originál(komfortem) a nakonec je jednička v příměstském Elefantu lepší než na Rychlíku "vyšší" kvality. To už jsme ale u jiného tématu :)

0/−1
14.6.2015 16:21

J88a44r78e10k 29K84a52l28i98v28o40d30a 7256463101406

A úplně nejlepší je, když si někdo koupí lístek do jedničky a přifrčí Aee152, zatímco ve dvojce je třeba hned vedle Bbdgmee236  nebo třeba Bdmpee233   , které jsou trochu o něčem jiném, ale to už jsme hoooodně odbočili. ;o)

0/−1
14.6.2015 17:59

P68e26t50r 61P17e68t36r 6663392418743

Ale přechod na střídavinu není otázka měsíců ale let,možná desítek let...a za 20 let už Elefanty nové ani zánovní nebudou

+3/0
14.6.2015 21:01

Z27d29e66n76ě29k 66B71ř78í10z46a 2650778664665

nejdulezitejsi na tom clanku je ten posledni odstavec !!

0/0
14.6.2015 13:27

D22a77v30i22d 11K12a59z65á86k 2592514967140

Hlavní důvod nejsou lokomotivy ale ztráty na vedení které jsou u 25kV/50Hz výrazně menší, než u 3kV

+2/0
14.6.2015 13:32

J94a30r18e21k 70K87a19l35i98v41o51d20a 7626533661986

Ono je toho více, jednodušší trakční vedení, nejsou bludné proudy, rozvodny mohou být co podstatně delší vzdálenost a další. I když stejnosměr má také své výhody.

+3/0
14.6.2015 13:34

J92i12n48d82ř94i93c90h 16Š54k37o38p25e60k 4425171350325

jaké výhody jsou u stejnosměrné trakce ?

0/0
14.6.2015 14:23

T62o75m58á91š 35K94o88t56í40k 9236463773116

Třeba jednodušší konstrukce lokomotiv? Není tam trafo a usměrňovač. Navíc poměrně velká hmota transformátorů není v pohybu ale v klidu na zemi v měnírnách.

+1/0
14.6.2015 14:59

J48a58r91e65k 92K56a13l23i18v11o38d11a 7656423581926

Navíc dřívější lokomotivy měly stejnosměrné motory a ve střídavkách se střídavý proud musel usměrňovat.

+1/0
14.6.2015 15:27

P73a65v33e26l 86S10t76a18v17j67a17n58í35k 6638805537371

Bylo nebylo. Lokomotivy jsou vybaveny asynchronními motory s frekvenčními měniči, takže toto už dávno není pravda.

+1/0
14.6.2015 16:39

M52a88t79ú32š 94B49e59n32a19k 9538744292893

Hej, ale tú hmotu transformátoru treba nahradiť betónom, aby mal rušen dostatočnu adreznu hmotnosť...

0/−1
14.6.2015 22:05

M68i61l39a63n 66V57e22s61e24l47ý 1808831573346

třeba váha vozidla, stejnosměrná 600 V se využívá  pro tramvaje a metro

0/0
4.8.2015 17:22

I49v53o 86Ž54á29č84e73k 9230532789707

Jo, jenže ty stejnosměrné napaječky tam teď jsou a fungují. Ty střídavé se budou muset postavit. A zavést do nich napětí 110 kV, zatímco těm stejnosměrným stačí 22.

0/0
14.6.2015 22:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.