Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát chce sjednotit proud na železnici. Stálo by to desítky miliard

Ministerstvo dopravy plánuje přechod elektrifikovaných železničních tratí na střídavý proud. Přestavět by se tak muselo 1 738 kilometrů tratí. Proměna má včetně pořízení nových vozidel přijít na desítky miliard korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M38a17t64o26u62š 38P81r56e21u34s76s 6140234452349

To si ale měly rozmyslet v devadesátých, když se začalo se stavbami koridorů, pražského spojení  teď už je trochu pozdě...

0/0
4.8.2015 18:04

M38i84l80a68n 70V60e72s86e63l61ý 1588201123906

I v Itálii začali stavět VRT na 25 kV a ne na jejich 3kV ss

0/0
4.8.2015 17:15

V50í93t23ě16z69s16l26a86v 67K83l51o87z89í19k 3961469764137

Proč přejít na střídavinu? Dnešní stejnosměrný systém = 3000V je problém pro výkonné lokomotivy. Problém je, že moderní lok. s výkonem 7000 kW má obrovský odběr proudu z troleje, dejme tomu 2300 Ampér. Teď si vezměte, že máte na trati více vlaků v plném výkonu. Tohle se prostě trolejí nedá už přenést. další věc je, že pro vyšší odběry potřebujete větší přítlak sběračů což ve vysokých rychlostech je opět problém atd. Na střídavině jsou nižší ztráty vedení, systém je jednodušší včetně rekuperace. Je to složité téma a k přechodu na střídavý systém bude muset na hlavních tratích dojít. Bude to prostě nutnost.[>-]R^

+1/0
4.8.2015 17:12

J76o21s37e70f 93V71o38l24f77í44k 4778615109793

Může mi někdo potvrdit, nebo vyvrátit, že u nás máme ne dva, ale tři napájecí systémy?

0/0
4.8.2015 10:57

M71i53l29a83n 82V90e16s74e27l21ý 1978221843286

odešlo mi to pod jiný příspěvek, tak to zkusím znova

Ještě existuje napájení 1,5 kV ss (Bechyně), na přeshraničním úseku od Rakouska do Znojma střídavých 15 kV

takže na území ČR jsou 4 napájecí systémy

http://www.szdc.cz/o-nas/zeleznicni-mapy-cr.html mapa Počty traťových kolejí, systémy trakčních proudových soustav

0/0
4.8.2015 16:59
Foto

D72a81v76i65d 25K81r16á35s79e22n33s28k43ý 7407910487

"Vícesystémových je minimum?" Takhle jste mě dlouho nepobavili ;-D;-D;-D jak asi jezdí mezinárodní vlaky Děčín - Praha - Břeclav - Wien/Bratislava? Rychlíky i nákladní Ostrava - Přerov - Břeclav? Osobní vlaky a rychlíky Praha - Plzeň? Jak se dostanu z Brna na Ostravsko? A tak dále? :-)

+1/0
17.7.2015 22:36

M52i89l31a51n 17V28e65s77e61l93ý 1228691453196

ještě existuje napájení 1,5 kV ss (Bechyně), na přeshraničním úseku od Rakouska do Znojma střídavých 15 kV

takže na území ČR jsou 4 napájecí systémy

http://www.szdc.cz/o-nas/zeleznicni-mapy-cr.html mapa Počty traťových kolejí, systémy trakčních proudových soustav

0/0
4.8.2015 16:50

O58l95d59ř53i94c15h 61J10a95n84e97č64e27k 8489716583721

"Přechod je zbytečný - dopravci přecházejí na vícesystémové lokomotivy"?

1) není to pravda - u lokomotiv možná ano, ale většina nových jednotek je jednosystémová (elefanty, panteři, LE atd.), vícesystémové je opravdu jen to, u čeho se počítá s dálkovým provozem pod více systémy.

2) myslím, že dopravci si nepořizují vícesystémové lokomotivy proto, že by se jim více líbily, ale prostě proto, že je to nutnost. jednak dálkové vlaky ve střední Evropě nelze na jednom systému takřka vůbec provozovat (německy mluvící země mají ještě jiný systém než ty dva české), druhak pochybuju, že na trhu nové jednosystémové lokomotivy pro český 3kV stejnosměrný vůbec jsou? není Regiojet jediný v Evropě, kdo by měl o nájem něčeho takového zájem?

třeba ÖBB provozují i nadále takřka výlučně jednosystémové lokomotivy a jednotky - vícesystémových mají jen pár pro provoz do Česka a Maďarska (a Itálie?), Němci na tom nejspíš jsou podobně.

.

každopádně klasický problém: proč nahrazovat něco, s čím dokážeme rozumně žít? no vypadá to, že jednou se to bude muset udělat tak jako tak - a tak to raději udělejme co nejdřív, ne? chceme zůstat Evropě pro smích, až severní půlka ČR zůstane posledním reliktem stejnosměrného proudu?

pokud to má stát něco přes 20mld a stejnosměrné jednotky jdou předělat na střídavé, tak bych do toho šel - myslel jsem, že by to bylo mnohem složitější a dražší

+3/0
15.6.2015 9:38

P72a43v35e72l 55O32d62r76a64z63i21l 6874629867930

Napájení je fuk, dneska vám jedou zdroje k elektronice od 80V do 260V a to i na stejnosměrné napětí, protože první, co tam je, je usměrňovač a když je slušně nadimenzovaný, tak přežije i využití jen dvou větví. Jasně, že 6MW mašina není nabíječka k telefénu.

Horší je to se zabzař.

0/−6
14.6.2015 21:42

J65a44n 13Z73e32m83a86n 8956432894892

A v čem je to horší se zabzař?

0/0
14.6.2015 21:46

I35v65o 19Ž62á47č38e89k 9440492959117

To by mě také zajímalo. Zabzař jede na 6 kV už dlouho a žádná změna se nechystá.

0/0
14.6.2015 21:52

I83v85o 49Ž36á89č27e49k 9970872179327

Božínku, človíčku, Vy o tom víte asi tolik, jako já o geologii. Byl jste někdy v tzv. napájecí stanici?

+2/0
14.6.2015 21:47

P20e70t61r14a 68N84o50v88á56k39o39v64á 7428376214548

A je to tady. Asi před čtvrt rokem jsem se na to v diskusi pod nějakým ČD článkem ptala. A někdo mi říkal, že by to bylo strááášně drahý. Tak asi se ČD inspirovaly diskusí ;)

0/0
14.6.2015 19:12

T10o73m59á71š 52L53u68d42v28í87k 5810568963776

Koleje nepatri CD

+4/0
14.6.2015 19:20

P92e91t11r 28F43o98l90t85y33s 7315591970178

Tak kdyby se měl předělat systém na trolejích ČD, tak to máte za měsíc hotové, protože ČD těch trolejí moc nemá...

To SŽDC má oněch >1700 km drátů. ;-)

0/0
15.6.2015 6:55

P54e53t56r 83U93l62l16m93a96n24n 2577608667262

Já jsem pro. Ale.... Tohle nesmí být na úrovni státu, ale celé EU. Když náš stát bude mít sjednocenou trakci, tak to ničemu nepomůže. Lokomotivy se stejně dělají vícesystémové(kvůli jiným státům) a aby se vícesystémové dělat přestaly, tak musí být sjednoceny ty trakce právě v celé EU. Jako bonus máme hromadu druhů zabezpečovacích systémů. Díky tomu, že tyto věci nejsou jednotné, jsou lokomotivy přetechnizované a předražené. Vývoj a schválení stojí strašné peníze, škodovka by mohla vyprávět. Dokonce i Siemens si stěžoval na délku schvalovacího procesu a sám uvedl, že to vyřazuje "ze hry" kohokoliv nového, protože na takovou srandu prostě nikdo nemá. Složitost a různorodost těchto věcí dělá železnici mimořádně nekonkurenceschopnou vůči kamionové dopravě. Myslím si, že jednotná železniční síť je jedna z věcí, o které by se EU měla starat. A ne vymýšlet, které žárovky zakázat a jak přitopit automobilkám nereálnými požadavky na emise.

+7/0
14.6.2015 16:08

J92a70n 49M95a67c42e59k 3604451722403

Tak zase dokola: nedělá se to kvůli lokomotivám, ale kvůli levnější stavbě a levnějším provozu střídavé elektrizační soustavy. ;-O Lokomotiva na 25kV AC/3kV DC vyjde vpodstatě stejně draho jako ta jednosystémová střídavá.

0/0
14.6.2015 17:00

I19v77o 55Ž18á87č35e49k 9920552609877

Není to kvůli lokomotivám, ale napaječky se budou muset totálně předělat. No, já nejsem proti, já pracuji ve firmě, která je v tom namočená. Bude co dělat. Já jen, že některé stejnosměrné napaječky se nedávno zrekonstruovaly a některé se rekonstruují právě teď - a to samozřejmě znovu jako stejnosměrné.

0/0
14.6.2015 21:15

P74e41t96r 61P44e71t97r 6933862698813

A EU se o to snad nestará? Vždyť zabezpečovací systém se dělá jednotný už delší dobu (a postupně se nasazuje při rekonstrukcích - u nás např hlavní koridor) = ETCS takže pláčete sice na správném hrobě ale nad špatnou věcí

+3/0
14.6.2015 20:59
Foto

J41i73ř91í 62B81a62b39i74n94s92k20ý 7207639528371

další tunel nic víc to nebude ale protže to začne až za 40 let tak jsem klidnej , díky zlému rusovy a válce se to stejně  neuskuteční protže po válce se bude  opět jezdit na páru ta totiž nepotřebuje elektřinu  a erlektřina po válce  prostě nebude ;-D

0/−6
14.6.2015 15:00
Foto

T48o87m36á31š 20Z73e70l41e82n74k64a 4704796240876

Jste prilis velky pesimista a mladi "uprchlici" jsou nebezpecnejsi nez nejaky Rusak.

+1/0
14.6.2015 16:09

S46t78a52n48i94s24l44a94v 72S66t39u25d84e92n80o30v85s97k90y 4431590154606

Neco malo k tematu. http://www.nezavislyzeleznicar.info/prvnicisla/ctvrtecislo3.php

0/0
14.6.2015 14:48

J47i71n67d13ř60i79c17h 97Š68k93o79p14e72k 4415201140425

zajímalo by mě, proč vlastně vznikly a jsou dvě samostatné trakce, skoro to vypadá, že ČR vznikla spojením dvou různých republik

0/0
14.6.2015 14:22
Foto

T34o53m40á58š 52Z43e55l55e88n92k43a 4844816330546

Je to dano historickym vyvojem, kdy jeste nebyla tak dobra technika a v te dobe se jevil stejnosmerny proud jako lepsi. Podobne tomu bylo i v "souboji proudu" Tesla vs Edison na pocatku min. stoleti.

+2/0
14.6.2015 14:30

J86i73n91d10ř33i56c41h 44Š92k59o41p55e89k 4235761570545

takže elektifikace začla na severu, a udělala se stejnosměrná trakce. Když se elektrifikoval jih, vědělo se už o nevýhodě stejnosměrný a proto se už pokračovalo ve střídavý

+3/0
14.6.2015 14:36
Foto

T86o85m11á35š 60Z29e88l28e33n56k14a 4894236630836

Asi tak nejak. Jestli uz soudruzu do budoucna planovali prechod cele site na stridavinu nevim.

0/0
14.6.2015 14:44

J22a55n 59M84a67c27e14k 3184761222953

Plánovali v osmdesátejch letech.

0/0
14.6.2015 17:01

F65r92a11n98t64i75š26e85k 40M93i46c52h61a22l71i21c14a 8326838405126

Trakční motory jsou až na výjimky stejnosměrné ze sériovým zapojením buzení a kotvy a to z důvodu charakteristiky vhodné pro tento účel. Stejnosměrným napájením se tedy začínalo. O výhodách střídavého napětí se vědělo již v počátcích elektrifikace ale výkonové elektronické prvky (nutné pro usměrnění a regulaci) nebyly na takové úrovni, aby se staly běžnou výbavou lokomotiv. Střídavé napětí zažívá svého rozmachu společně s vývojem výkonové elektroniky.

+2/0
14.6.2015 19:20

P45a77v71e77l 66O26d71r85a68z81i91l 6574489337320

Technická: sériové ss motory jsou trakční historicky. Dnes, když už se stejně používá regulace, se často jezdí asynchronní, či synchronní s buzením permanentními magnety, kvůli údržbě.

0/0
14.6.2015 21:37

F34r32a56n48t23i96š76e53k 27M18i17c33h55a54l91i14c54a 8376658625576

Máte pravdu, jen jsem popisoval historický vývoj, proč se začínalo stejnosměrným napětím

0/0
15.6.2015 6:55

J32a37r86e18k 98K24a53l34i64v59o14d72a 7486873781986

Co se staršíma stejnosměrnýma lokomotivama bude asi nejmenší starost - černá díra jménem Polsko spolkne všechno....

0/0
14.6.2015 13:32

P37e90t87r 47U11l28l60m57a19n47n 2407238887872

Zrovna City Elefanty jsou stejnosměrné a takových vlaků tu rozhodně nemáme přebytky, abychom se jich v klidu zbavili.

0/0
14.6.2015 13:38

J12a20n 67Z68e76m98a28n 8616152964612

Jestli v nich chcete jezdit i za 40 let, než by k celé "operaci" došlo, tak proč ne :)

+2/0
14.6.2015 13:41

J98a91r53e56k 29K81a16l14i34v54o10d73a 7746193311196

Píšu "staršíma", protože už takové Esa a Peršingy jsou zatím nezbytné. Myslím tím třeba ředy 121, 122, 123, 181, 182, 183 apod. City Elefanty jsou zánovní, takže tam je to jasné. Mimochodem, slováci si je objednali dvousystémové, udělali dobře.

0/0
14.6.2015 13:44

P36e60t89r 76U22l20l74m70a11n62n 2807288127102

To ano, ale pokud se nepletu, má to i jednu nevýhodu a tou je mnohem větší hmotnost soupravy(Jánošík vs. CE)

0/0
14.6.2015 16:10

P18e39t82r 50U48l28l67m14a61n28n 2587178847632

tak podle WIKI je rozdíl 11 tun.

0/0
14.6.2015 16:13

J56a20r93e93k 66K77a19l35i53v16o84d85a 7806773841286

Což je ,si myslím, celkem logické. Ale pokud bychom měli jít ještě dále, úplně nejlepší varianta je jejich další objednávka, netrakční obdobné soupravy, které používají spolu s jejich upravenými 263 či jejich 381 jako Push-Pully.

0/0
14.6.2015 16:15

P29e35t84r 31U54l90l43m90a68n81n 2897678557372

Jo, ty push pully se mi moc líbí. Škoda, že je ČD nenakupují místo rekonstrukcí starých vozů. Ale ČD by si hlavně měly konečně uvědomit, co vlastně chtějí. Zatím je to tak, že co vůz, to originál(komfortem) a nakonec je jednička v příměstském Elefantu lepší než na Rychlíku "vyšší" kvality. To už jsme ale u jiného tématu :)

0/−1
14.6.2015 16:21

J58a63r13e89k 17K53a51l85i34v44o31d98a 7146383431636

A úplně nejlepší je, když si někdo koupí lístek do jedničky a přifrčí Aee152, zatímco ve dvojce je třeba hned vedle Bbdgmee236  nebo třeba Bdmpee233   , které jsou trochu o něčem jiném, ale to už jsme hoooodně odbočili. ;o)

0/−1
14.6.2015 17:59

P41e86t35r 75P98e38t80r 6983412128283

Ale přechod na střídavinu není otázka měsíců ale let,možná desítek let...a za 20 let už Elefanty nové ani zánovní nebudou

+3/0
14.6.2015 21:01

Z59d12e97n95ě28k 66B97ř77í36z32a 2760878774735

nejdulezitejsi na tom clanku je ten posledni odstavec !!

0/0
14.6.2015 13:27

D76a48v59i86d 32K91a38z61á35k 2272584807300

Hlavní důvod nejsou lokomotivy ale ztráty na vedení které jsou u 25kV/50Hz výrazně menší, než u 3kV

+2/0
14.6.2015 13:32

J60a58r35e31k 89K75a50l33i35v31o46d35a 7796473401646

Ono je toho více, jednodušší trakční vedení, nejsou bludné proudy, rozvodny mohou být co podstatně delší vzdálenost a další. I když stejnosměr má také své výhody.

+3/0
14.6.2015 13:34

J37i19n19d46ř97i35c61h 42Š49k54o78p35e31k 4505721770695

jaké výhody jsou u stejnosměrné trakce ?

0/0
14.6.2015 14:23

T85o77m26á76š 96K55o97t11í32k 9536223383496

Třeba jednodušší konstrukce lokomotiv? Není tam trafo a usměrňovač. Navíc poměrně velká hmota transformátorů není v pohybu ale v klidu na zemi v měnírnách.

+1/0
14.6.2015 14:59

J95a22r90e31k 69K88a48l71i82v62o32d72a 7886503301716

Navíc dřívější lokomotivy měly stejnosměrné motory a ve střídavkách se střídavý proud musel usměrňovat.

+1/0
14.6.2015 15:27

P96a14v80e73l 57S19t60a62v47j59a22n62í48k 6968125177291

Bylo nebylo. Lokomotivy jsou vybaveny asynchronními motory s frekvenčními měniči, takže toto už dávno není pravda.

+1/0
14.6.2015 16:39

M20a14t81ú23š 40B28e12n87a31k 9248944632533

Hej, ale tú hmotu transformátoru treba nahradiť betónom, aby mal rušen dostatočnu adreznu hmotnosť...

0/−1
14.6.2015 22:05

M33i66l56a79n 60V56e18s57e75l48ý 1128391683326

třeba váha vozidla, stejnosměrná 600 V se využívá  pro tramvaje a metro

0/0
4.8.2015 17:22

I36v18o 43Ž64á30č64e68k 9390262889827

Jo, jenže ty stejnosměrné napaječky tam teď jsou a fungují. Ty střídavé se budou muset postavit. A zavést do nich napětí 110 kV, zatímco těm stejnosměrným stačí 22.

0/0
14.6.2015 22:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.