Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát chce sjednotit proud na železnici. Stálo by to desítky miliard

Ministerstvo dopravy plánuje přechod elektrifikovaných železničních tratí na střídavý proud. Přestavět by se tak muselo 1 738 kilometrů tratí. Proměna má včetně pořízení nových vozidel přijít na desítky miliard korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M32a34t19o40u94š 24P21r41e14u59s77s 6850774442969

To si ale měly rozmyslet v devadesátých, když se začalo se stavbami koridorů, pražského spojení  teď už je trochu pozdě...

0/0
4.8.2015 18:04

M40i78l26a51n 73V62e36s27e56l16ý 1958671403226

I v Itálii začali stavět VRT na 25 kV a ne na jejich 3kV ss

0/0
4.8.2015 17:15

V45í49t13ě44z90s74l32a36v 28K73l56o58z41í88k 3171959444637

Proč přejít na střídavinu? Dnešní stejnosměrný systém = 3000V je problém pro výkonné lokomotivy. Problém je, že moderní lok. s výkonem 7000 kW má obrovský odběr proudu z troleje, dejme tomu 2300 Ampér. Teď si vezměte, že máte na trati více vlaků v plném výkonu. Tohle se prostě trolejí nedá už přenést. další věc je, že pro vyšší odběry potřebujete větší přítlak sběračů což ve vysokých rychlostech je opět problém atd. Na střídavině jsou nižší ztráty vedení, systém je jednodušší včetně rekuperace. Je to složité téma a k přechodu na střídavý systém bude muset na hlavních tratích dojít. Bude to prostě nutnost.[>-]R^

+1/0
4.8.2015 17:12

J36o60s62e71f 39V53o49l35f95í16k 4618345989563

Může mi někdo potvrdit, nebo vyvrátit, že u nás máme ne dva, ale tři napájecí systémy?

0/0
4.8.2015 10:57

M79i29l67a20n 73V51e85s68e74l13ý 1608511933256

odešlo mi to pod jiný příspěvek, tak to zkusím znova

Ještě existuje napájení 1,5 kV ss (Bechyně), na přeshraničním úseku od Rakouska do Znojma střídavých 15 kV

takže na území ČR jsou 4 napájecí systémy

http://www.szdc.cz/o-nas/zeleznicni-mapy-cr.html mapa Počty traťových kolejí, systémy trakčních proudových soustav

0/0
4.8.2015 16:59
Foto

D30a46v20i60d 71K41r40á79s58e73n19s59k93ý 7657780257

"Vícesystémových je minimum?" Takhle jste mě dlouho nepobavili ;-D;-D;-D jak asi jezdí mezinárodní vlaky Děčín - Praha - Břeclav - Wien/Bratislava? Rychlíky i nákladní Ostrava - Přerov - Břeclav? Osobní vlaky a rychlíky Praha - Plzeň? Jak se dostanu z Brna na Ostravsko? A tak dále? :-)

+1/0
17.7.2015 22:36

M92i74l10a78n 22V31e95s31e91l76ý 1678851583206

ještě existuje napájení 1,5 kV ss (Bechyně), na přeshraničním úseku od Rakouska do Znojma střídavých 15 kV

takže na území ČR jsou 4 napájecí systémy

http://www.szdc.cz/o-nas/zeleznicni-mapy-cr.html mapa Počty traťových kolejí, systémy trakčních proudových soustav

0/0
4.8.2015 16:50

O87l58d34ř14i58c94h 11J61a66n25e10č69e93k 8109236573301

"Přechod je zbytečný - dopravci přecházejí na vícesystémové lokomotivy"?

1) není to pravda - u lokomotiv možná ano, ale většina nových jednotek je jednosystémová (elefanty, panteři, LE atd.), vícesystémové je opravdu jen to, u čeho se počítá s dálkovým provozem pod více systémy.

2) myslím, že dopravci si nepořizují vícesystémové lokomotivy proto, že by se jim více líbily, ale prostě proto, že je to nutnost. jednak dálkové vlaky ve střední Evropě nelze na jednom systému takřka vůbec provozovat (německy mluvící země mají ještě jiný systém než ty dva české), druhak pochybuju, že na trhu nové jednosystémové lokomotivy pro český 3kV stejnosměrný vůbec jsou? není Regiojet jediný v Evropě, kdo by měl o nájem něčeho takového zájem?

třeba ÖBB provozují i nadále takřka výlučně jednosystémové lokomotivy a jednotky - vícesystémových mají jen pár pro provoz do Česka a Maďarska (a Itálie?), Němci na tom nejspíš jsou podobně.

.

každopádně klasický problém: proč nahrazovat něco, s čím dokážeme rozumně žít? no vypadá to, že jednou se to bude muset udělat tak jako tak - a tak to raději udělejme co nejdřív, ne? chceme zůstat Evropě pro smích, až severní půlka ČR zůstane posledním reliktem stejnosměrného proudu?

pokud to má stát něco přes 20mld a stejnosměrné jednotky jdou předělat na střídavé, tak bych do toho šel - myslel jsem, že by to bylo mnohem složitější a dražší

+3/0
15.6.2015 9:38

P89a58v39e66l 76O93d46r18a25z23i38l 6784649727920

Napájení je fuk, dneska vám jedou zdroje k elektronice od 80V do 260V a to i na stejnosměrné napětí, protože první, co tam je, je usměrňovač a když je slušně nadimenzovaný, tak přežije i využití jen dvou větví. Jasně, že 6MW mašina není nabíječka k telefénu.

Horší je to se zabzař.

0/−6
14.6.2015 21:42

J98a62n 31Z11e69m60a29n 8306712414172

A v čem je to horší se zabzař?

0/0
14.6.2015 21:46

I84v77o 52Ž37á94č17e44k 9560762379297

To by mě také zajímalo. Zabzař jede na 6 kV už dlouho a žádná změna se nechystá.

0/0
14.6.2015 21:52

I53v20o 63Ž87á95č43e80k 9720822119517

Božínku, človíčku, Vy o tom víte asi tolik, jako já o geologii. Byl jste někdy v tzv. napájecí stanici?

+2/0
14.6.2015 21:47

P16e69t40r78a 22N86o68v70á38k66o35v68á 7198676654878

A je to tady. Asi před čtvrt rokem jsem se na to v diskusi pod nějakým ČD článkem ptala. A někdo mi říkal, že by to bylo strááášně drahý. Tak asi se ČD inspirovaly diskusí ;)

0/0
14.6.2015 19:12

T28o30m44á17š 95L65u78d18v20í46k 5800648853486

Koleje nepatri CD

+4/0
14.6.2015 19:20

P98e58t15r 43F70o81l95t26y94s 7565871160988

Tak kdyby se měl předělat systém na trolejích ČD, tak to máte za měsíc hotové, protože ČD těch trolejí moc nemá...

To SŽDC má oněch >1700 km drátů. ;-)

0/0
15.6.2015 6:55

P62e28t51r 54U29l40l54m62a51n47n 2937548507892

Já jsem pro. Ale.... Tohle nesmí být na úrovni státu, ale celé EU. Když náš stát bude mít sjednocenou trakci, tak to ničemu nepomůže. Lokomotivy se stejně dělají vícesystémové(kvůli jiným státům) a aby se vícesystémové dělat přestaly, tak musí být sjednoceny ty trakce právě v celé EU. Jako bonus máme hromadu druhů zabezpečovacích systémů. Díky tomu, že tyto věci nejsou jednotné, jsou lokomotivy přetechnizované a předražené. Vývoj a schválení stojí strašné peníze, škodovka by mohla vyprávět. Dokonce i Siemens si stěžoval na délku schvalovacího procesu a sám uvedl, že to vyřazuje "ze hry" kohokoliv nového, protože na takovou srandu prostě nikdo nemá. Složitost a různorodost těchto věcí dělá železnici mimořádně nekonkurenceschopnou vůči kamionové dopravě. Myslím si, že jednotná železniční síť je jedna z věcí, o které by se EU měla starat. A ne vymýšlet, které žárovky zakázat a jak přitopit automobilkám nereálnými požadavky na emise.

+7/0
14.6.2015 16:08

J31a67n 74M16a13c83e88k 3664751622743

Tak zase dokola: nedělá se to kvůli lokomotivám, ale kvůli levnější stavbě a levnějším provozu střídavé elektrizační soustavy. ;-O Lokomotiva na 25kV AC/3kV DC vyjde vpodstatě stejně draho jako ta jednosystémová střídavá.

0/0
14.6.2015 17:00

I96v82o 90Ž11á35č86e29k 9890662269897

Není to kvůli lokomotivám, ale napaječky se budou muset totálně předělat. No, já nejsem proti, já pracuji ve firmě, která je v tom namočená. Bude co dělat. Já jen, že některé stejnosměrné napaječky se nedávno zrekonstruovaly a některé se rekonstruují právě teď - a to samozřejmě znovu jako stejnosměrné.

0/0
14.6.2015 21:15

P68e91t61r 34P40e84t57r 6203212878303

A EU se o to snad nestará? Vždyť zabezpečovací systém se dělá jednotný už delší dobu (a postupně se nasazuje při rekonstrukcích - u nás např hlavní koridor) = ETCS takže pláčete sice na správném hrobě ale nad špatnou věcí

+3/0
14.6.2015 20:59
Foto

J91i74ř57í 30B50a83b31i19n95s51k87ý 7787329568631

další tunel nic víc to nebude ale protže to začne až za 40 let tak jsem klidnej , díky zlému rusovy a válce se to stejně  neuskuteční protže po válce se bude  opět jezdit na páru ta totiž nepotřebuje elektřinu  a erlektřina po válce  prostě nebude ;-D

0/−6
14.6.2015 15:00
Foto

T60o26m59á73š 63Z83e73l41e98n82k53a 4784536130186

Jste prilis velky pesimista a mladi "uprchlici" jsou nebezpecnejsi nez nejaky Rusak.

+1/0
14.6.2015 16:09

S65t50a85n76i90s26l53a15v 46S45t68u56d29e47n79o22v38s76k75y 4341410594476

Neco malo k tematu. http://www.nezavislyzeleznicar.info/prvnicisla/ctvrtecislo3.php

0/0
14.6.2015 14:48

J34i45n27d42ř57i46c95h 14Š76k15o87p85e46k 4915551650475

zajímalo by mě, proč vlastně vznikly a jsou dvě samostatné trakce, skoro to vypadá, že ČR vznikla spojením dvou různých republik

0/0
14.6.2015 14:22
Foto

T16o21m23á38š 94Z36e53l93e28n70k24a 4114766780766

Je to dano historickym vyvojem, kdy jeste nebyla tak dobra technika a v te dobe se jevil stejnosmerny proud jako lepsi. Podobne tomu bylo i v "souboji proudu" Tesla vs Edison na pocatku min. stoleti.

+2/0
14.6.2015 14:30

J16i13n61d40ř72i82c94h 67Š49k40o90p51e41k 4615431290825

takže elektifikace začla na severu, a udělala se stejnosměrná trakce. Když se elektrifikoval jih, vědělo se už o nevýhodě stejnosměrný a proto se už pokračovalo ve střídavý

+3/0
14.6.2015 14:36
Foto

T21o38m27á30š 45Z18e38l19e72n48k39a 4754816120986

Asi tak nejak. Jestli uz soudruzu do budoucna planovali prechod cele site na stridavinu nevim.

0/0
14.6.2015 14:44

J36a20n 78M43a40c25e91k 3644201522733

Plánovali v osmdesátejch letech.

0/0
14.6.2015 17:01

F96r13a84n22t42i84š51e40k 89M48i60c55h69a93l33i31c98a 8436658905676

Trakční motory jsou až na výjimky stejnosměrné ze sériovým zapojením buzení a kotvy a to z důvodu charakteristiky vhodné pro tento účel. Stejnosměrným napájením se tedy začínalo. O výhodách střídavého napětí se vědělo již v počátcích elektrifikace ale výkonové elektronické prvky (nutné pro usměrnění a regulaci) nebyly na takové úrovni, aby se staly běžnou výbavou lokomotiv. Střídavé napětí zažívá svého rozmachu společně s vývojem výkonové elektroniky.

+2/0
14.6.2015 19:20

P37a90v24e30l 81O98d88r67a28z73i16l 6764719217340

Technická: sériové ss motory jsou trakční historicky. Dnes, když už se stejně používá regulace, se často jezdí asynchronní, či synchronní s buzením permanentními magnety, kvůli údržbě.

0/0
14.6.2015 21:37

F33r60a16n53t34i50š22e60k 74M64i18c48h16a92l92i30c54a 8606168695216

Máte pravdu, jen jsem popisoval historický vývoj, proč se začínalo stejnosměrným napětím

0/0
15.6.2015 6:55

J69a91r59e84k 62K72a70l74i54v78o97d82a 7976963481376

Co se staršíma stejnosměrnýma lokomotivama bude asi nejmenší starost - černá díra jménem Polsko spolkne všechno....

0/0
14.6.2015 13:32

P22e66t26r 25U40l48l65m72a60n81n 2737358527612

Zrovna City Elefanty jsou stejnosměrné a takových vlaků tu rozhodně nemáme přebytky, abychom se jich v klidu zbavili.

0/0
14.6.2015 13:38

J25a65n 50Z23e62m68a55n 8676712764502

Jestli v nich chcete jezdit i za 40 let, než by k celé "operaci" došlo, tak proč ne :)

+2/0
14.6.2015 13:41

J85a30r84e20k 65K18a95l54i92v41o93d88a 7546803301356

Píšu "staršíma", protože už takové Esa a Peršingy jsou zatím nezbytné. Myslím tím třeba ředy 121, 122, 123, 181, 182, 183 apod. City Elefanty jsou zánovní, takže tam je to jasné. Mimochodem, slováci si je objednali dvousystémové, udělali dobře.

0/0
14.6.2015 13:44

P86e34t79r 97U45l31l91m62a41n41n 2847438787802

To ano, ale pokud se nepletu, má to i jednu nevýhodu a tou je mnohem větší hmotnost soupravy(Jánošík vs. CE)

0/0
14.6.2015 16:10

P53e93t49r 73U54l28l79m61a94n72n 2777808597292

tak podle WIKI je rozdíl 11 tun.

0/0
14.6.2015 16:13

J30a76r95e41k 41K42a67l43i90v78o15d63a 7376313771336

Což je ,si myslím, celkem logické. Ale pokud bychom měli jít ještě dále, úplně nejlepší varianta je jejich další objednávka, netrakční obdobné soupravy, které používají spolu s jejich upravenými 263 či jejich 381 jako Push-Pully.

0/0
14.6.2015 16:15

P33e61t74r 21U87l98l49m79a36n12n 2547348397172

Jo, ty push pully se mi moc líbí. Škoda, že je ČD nenakupují místo rekonstrukcí starých vozů. Ale ČD by si hlavně měly konečně uvědomit, co vlastně chtějí. Zatím je to tak, že co vůz, to originál(komfortem) a nakonec je jednička v příměstském Elefantu lepší než na Rychlíku "vyšší" kvality. To už jsme ale u jiného tématu :)

0/−1
14.6.2015 16:21

J30a64r71e72k 42K64a44l52i11v46o23d20a 7136693681896

A úplně nejlepší je, když si někdo koupí lístek do jedničky a přifrčí Aee152, zatímco ve dvojce je třeba hned vedle Bbdgmee236  nebo třeba Bdmpee233   , které jsou trochu o něčem jiném, ale to už jsme hoooodně odbočili. ;o)

0/−1
14.6.2015 17:59

P89e58t83r 70P49e25t15r 6473412318373

Ale přechod na střídavinu není otázka měsíců ale let,možná desítek let...a za 20 let už Elefanty nové ani zánovní nebudou

+3/0
14.6.2015 21:01

Z25d14e39n86ě42k 13B83ř57í50z91a 2640888234875

nejdulezitejsi na tom clanku je ten posledni odstavec !!

0/0
14.6.2015 13:27

D79a60v38i97d 76K95a78z21á46k 2212954507680

Hlavní důvod nejsou lokomotivy ale ztráty na vedení které jsou u 25kV/50Hz výrazně menší, než u 3kV

+2/0
14.6.2015 13:32

J66a15r58e33k 41K20a37l28i47v71o58d79a 7166293221286

Ono je toho více, jednodušší trakční vedení, nejsou bludné proudy, rozvodny mohou být co podstatně delší vzdálenost a další. I když stejnosměr má také své výhody.

+3/0
14.6.2015 13:34

J97i35n68d69ř81i68c64h 76Š49k63o35p57e14k 4675281890905

jaké výhody jsou u stejnosměrné trakce ?

0/0
14.6.2015 14:23

T44o26m52á90š 67K33o77t84í68k 9416883783276

Třeba jednodušší konstrukce lokomotiv? Není tam trafo a usměrňovač. Navíc poměrně velká hmota transformátorů není v pohybu ale v klidu na zemi v měnírnách.

+1/0
14.6.2015 14:59

J69a76r66e91k 47K84a37l80i85v97o49d80a 7836763841786

Navíc dřívější lokomotivy měly stejnosměrné motory a ve střídavkách se střídavý proud musel usměrňovat.

+1/0
14.6.2015 15:27

P24a78v53e67l 87S71t12a68v36j39a12n89í84k 6238365747961

Bylo nebylo. Lokomotivy jsou vybaveny asynchronními motory s frekvenčními měniči, takže toto už dávno není pravda.

+1/0
14.6.2015 16:39

M31a92t57ú90š 21B29e42n62a20k 9588284122203

Hej, ale tú hmotu transformátoru treba nahradiť betónom, aby mal rušen dostatočnu adreznu hmotnosť...

0/−1
14.6.2015 22:05

M83i55l92a16n 54V61e45s21e39l97ý 1738961653176

třeba váha vozidla, stejnosměrná 600 V se využívá  pro tramvaje a metro

0/0
4.8.2015 17:22

I82v47o 94Ž71á70č74e82k 9610832369867

Jo, jenže ty stejnosměrné napaječky tam teď jsou a fungují. Ty střídavé se budou muset postavit. A zavést do nich napětí 110 kV, zatímco těm stejnosměrným stačí 22.

0/0
14.6.2015 22:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.