Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Rakouská inspirace. Stát chce od krajů až třetinu osobních vlaků

Dlouholeté pravidlo, že osobní regionální vlaky platí kraje a dálkové ministerstvo dopravy, může skončit. Do vlády míří materiál, který by mohl přesunout více vlaků pod křídla státu. Změnu navrhuje Bílá kniha veřejné dopravy, kterou má v pondělí projednat vláda.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A40n48t41o91n49i65n 57K58a48d90l38c48e83k 9442629871346

Kdyz si brat inspiraci z Rakouska, tak by meli zacit se zemskym systemem, ktery u nas socialisti a komunisti rozbili!

0/0
16.6.2015 19:38

O71l69d32ř20i89c28h 16J89a60n96e64č82e98k 8179526953881

nechápu, jaký by to mělo význam.

smysluplně se to může týkat leda vlaků přejíždějících hranice krajů. jenže to se v podstatě bavíme o kategorii "rychlík", která má asi nejblíž "regional expresům" v Rakousku nebo Německu, což jsou vlaky, kterých se nejspíš v Rakousku to objednávání státem týká (ne všech - ale právě těch, co přejíždějí hranice spolkových zemí). takže mi není moc jasné, co by se vůbec mělo měnit. možná tarif - zatímco v Rakousku platí jízdní doklady zemských integrovaných systémů ve VŠECH vlacích včetně IC/EC/RJ/ICE, v Česku jsou rychlíky a vlaky vyšší kategorie často vyňaty. ale nebylo by jednodušší změnit toto než celý systém objednávání spojů?

pokud se kraje nedokážou na přeshraničním vedení vlaků dohodnout mezi sebou, tak se těžko dohodnou s ministerstvem a pokud s nimi ministerstvo diskutovat nebude a prostě něco objedná, tak budou kraje brblat ještě víc.

0/0
15.6.2015 11:27

P46a86v35e10l 37S76o25b44o38t67k62a 5880694

Budoucnost Česka je v automobilovém průmyslu.

Proto je nezbytné veřejnou dopravu omezovat až postupně zrušit k roku 2020 (viz tajný dodatek smlouvy o privatizaci Škoda Mladá Boleslav).

0/−3
13.6.2015 21:09

P58a18v77e39l 48Ř23a96p11e17k 7372506729425

Kraje by se měly kompletně zrušit, byla to pitomost je vůbec zavádět.

+3/0
13.6.2015 20:33

P74a96v60e82l 18S38o41b41o47t72k50a 5460454

Zrušení okresů a zavedení nových krajů mělo jasný důvod - zrušení zemského zřízení českého

http://cs.wikipedia.org/wiki/Zem%C4%9B_%28%C4%8Cesko%29

0/0
13.6.2015 21:15

O69t93t43o 74P83o77s32p96í18š93i34l 4894385227578

Fascinují mě argumenty, že "kraje se neumí mezi sebou dohodnout".

Ale přemýšlel někdo o tom, jak se budou domlouvat úředníci státu s těmi kraji? Nebo přemýšlel někdo o tom, jak budou úředníci státu zjišťovat přepravní potřeby v regionu? Nemají na to dostatek lidí a dodnes se nezmohli v oblasti integrace ve veřejné dopravě na nic!!

Ne, ono je to tak, že pár lidí na MD izolovaných od potřeb obyvatel regionů si namaluje vláčky podle toho, jak se jim to na papíře bude líbit, a kraje se holt postarají o zbytek, ať to stojí, co to stojí.

Navržený systém povede buď k zániku pracně budované integrované dopravy v krajích, nebo k zániku regionální železnice, protože kraje si pak radši za zbytek peněz zajistí dopravu pro skutečné potřeby svých obyvatel levněji.Rv

A ostatně: přečtěte si Bílou knihu a zjistíte, že stát nic než "izolovaný svět železnice" organizovat nechce (ostatně - ani to mu dneska nejde!). U autobusové dopravy je zmínka maximálně o tom, že trh si poradí sám. To se máme na co těšit... Inu, kam nevedou koleje, tam asi svět neexistuje.

Takže je mi líto, ale tyto přemoudřelé nápady si můžete zastrčit do EU

+1/0
13.6.2015 15:45

J74i48ř84í 28K71o85c13u81r68e41k 6165784795418

"izolovaný svět železnice" :D Hezky nazváno. Nedivte se, MiniDo sídlí ve stejném domě jako České dráhy, takže průsak myšlenek ČD/SŽDC < > stát je značný.

+1/0
13.6.2015 15:58

P26e76t39r 65U96l75l60m41a22n93n 2757878647522

Myslím si, že by dopravu skutečně měl objednávat stát. Když je to v rukou krajů, tak jsou hodně mizerné spoje mezi kraji. Když si jeden kraj vyjedná u ČD lepší jednotky, tak proč by je posílal do kraje druhého, že? I regionální doprava by určitě měla fungovat na vyšší úrovni, než je krajská.

+8/−1
13.6.2015 10:58

P98a52v88e83l 48K12u28c89h96t12a 4616271967174

Taky si to myslím, zvlášť při velikosti naší republičky a ohromném počtu pidikrajů. Už v minulosti jsme my "soudruzi" cca 1960 jejich počet radikálně snížili.

0/0
13.6.2015 11:37

O39t91t25o 45P26o28s38p62í17š23i98l 4554595987868

Jen uvedu, že v minulosti tady něco takového bylo. Železnice se řídila z úrovně státní ČSD. O autobusy se starala státní firma ČSAD ve spolupráci s okresy. A teď otázka za bludišťáka: Proč v té době vlaky a autobusy fungovaly izolovaně s minimem vzájemných návazností a často v dokonalých soubězích?Rv

+3/0
13.6.2015 15:48

J52i15ř76í 20K24o27c26u42r63e89k 6945924245588

V krajích bez pořádného IDS tento stav přetrvává...

0/0
13.6.2015 16:01

O49t68t93o 24P43o43s15p64í83š72i28l 4364795247358

To je pravda, ale návrh na přesun objednávky pod křídla státu veškeré snahy o dopravní integrace zkomplikují a hrozí návrat k souběhům i tam, kde se je již podařilo odstranit.

0/0
13.6.2015 16:07

O76l34d12ř71i39c97h 24J18a22n29e96č24e73k 8989136623371

nemyslím si - to by vedlo k chaotickému molochu a la ČSD před 30 lety.

regionální dopravu nechť objednávají kraje, ty se v místních potřebách vyznají rozhodně lépe, než taťkové v Praze na ministerstvu. raději ať se kraje starají o své vlaky i autobusy - když se jim vlaky seberou a busy nechají, tak můžete zapomenout na jakékoliv návaznosti, když jim obojí sebere ministerstvo, bude toho mít tolik, že se v tom nikdo nevyzná, takže to taky nebude fungovat.

že jsou mizerné spoje mezi kraji - no, to tak hold je. to není žádná česká specialita, právě v Rakousku je to zpravidla ještě mnohem horší. je fakt, že v Česku byly kraje uměle namalovány až v poslední době, spádovost není dána přirozeně geograficky a hodně lidí pendluje přes jejich hranice. zatímco v Rakousku zemské hranice často vedou po vysokých horských hřebenech, jsou stejné už po generace a spádovosti směrem k zemskému centru jsou dány přirozeně geograficky.

je jasné, že kraje se starají o to, aby se lidé rozumně dostaly po jejich území a doprava k sousedům je moc nezajímá. ale o to se mají starat hlavně rychlíky objednávané ministerstvem. tak nevím, proč by se na tom něco mělo měnit, snad krom toho, že krajské integrované jízdné bude platit i v rychlících.

0/0
15.6.2015 11:39

L42u69c91i64a58n 86P64a83p53a18z98i22a35n 5514987891615

Včera bylo pozdě.

+1/0
13.6.2015 10:57

L48u64b28o67m22í85r 19V70r79t15a30l 6240177491201

AŤ si to celé vezme na bedra stát, samozřejmě tak, že ty peníze, které šly krajům na tuto dopravu jim stát sebere.

+5/−1
13.6.2015 9:22

O73t25t72o 51P81o64s84p69í52š84i73l 4234705987228

... a narve je do chřtánu státního molochu, který vlastně ani nemusí nic soutěžit, když prostřednictvím trafik se dovede zavděčit všem politickým stranám...

Jo jo, to je skvělá budoucnost pro veřejnou dopravu.

+1/0
13.6.2015 15:49

M16a70r72e74k 19M50a23r72t23i12n 8799774496250

Zároveň postup podle těchto zásad bude doporučením pro orgány samosprávy, tedy hejtmanům a primátorům statutárních měst,“ dodal mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

To jakože pro nestatutární města a ostatní obce to doporučením nebude???

+1/−1
13.6.2015 9:13

S84t77a33n93i91s72l25a77v 83R26o19s66e98c43k97ý 9685109451569

A kdo přispěje mě, že jezdím do práce autem? Jezdím mezi okresy a koleje tady nevedou. Ostatním "cestujícím přispívám formou spotřební daně a DPH na PHM.

0/−13
13.6.2015 9:10

R19o16m17a17n 45P76o45l63á73č59e78k 5676629145

Musíte jít řvát na svoji obec/radnici že tam chcete bus. Když vás bude dost, tak ten bus možná i dostanete.

+8/0
13.6.2015 9:22

J90a13n 68V87a45l47o14u30c43h 6552937898910

No to byste narazil... Co na tom, že koleje nevedou tam, kam většina potřebuje (vedou tam, kam potřebovali před 120 lety. když lokálka vznikala). Prostě někam vedou, tak tam bude jezdit vlak, který je nepoužitelný, protože "TAM JEZDIL VŽDYCKY". A když tam máte vlak, autobus nepotřebujete. Toť logika železničních lobby (podporovaná politiky, jímž při pouhé zmínce o rušení nějaké trati a následném bububu železničních odborů - ostatně kolik jich je v politice, viz J. Dušek v radě Pardubického kraje - naskakuje kopřivka), takže lidi ze svých daní platí šoupání prázdných vagonků a musí stejně autem (a platí daně z PHM).

+1/−12
13.6.2015 9:38

J40i55n73d78ř13i21c77h 14Š68k75o71p25e86k 4555941790235

" A když tam máte vlak, autobus nepotřebujete"

No opravdu nejsme tak bohatý stát, abychom mohli dotovat 2 vedle sebe jedoucí dopravní spoje

+6/0
13.6.2015 10:21

J19i65ř40í 97K45o38c16u64r41e56k 6215714115868

Za kolejobus (motorák řady 810) s 55 sedadly chtějí dráhy od 70 do 90 Kč za kilometr. Autobusová společnost si za autobus se 40 sedadly řekne od 20 do 25 Kč za kilometr. Tolik k bohatému státu...

Vlak začíná mít smysl tam, kde je přepravní proud hromadné dopravy cca 1000 až 1500 osob za den. Což Hevlín-Hrušovany nejsou, narozdíl od Praha-Kladno.

PS: Už vidím tu opětovnou argumentaci, jak někteří píšou, že 810 je nízkopodlažní a narozdíl od autobusu dokáže nabrat kočárek.

+1/0
13.6.2015 14:45

D72a89v81i54d 70P43e13c14a 1885584921236

Jiří Kocurek   Máte pravdu, ale proč by autobus nemohl naložit kočárek? Stačí správný autobus a v lepším případě ještě upravit nástupiště.

0/0
13.6.2015 16:25

J98a10r22o72s31l27a73v 47K75o80m80o36ň 1980564374491

nejen kočárek, ale i kola. A to i v množném čísle, což v tomto pěkném počasí v létě je hodně pozitivní a nutná věc. Jinak BUSy nepaltí prakticky nic za používání cest, zatímco vlaky každý km a každý den a u každého vlaku. Takže kecy 20-25Kč/km u BUSů si strčte někam

0/0
15.6.2015 15:06

O95l55d45ř56i56c14h 69J38a23n65e23č35e51k 8759616363191

myslím, že jste to špatně pochopil - já tu hlášku "když tam máte vlak, autobus nepotřebujete" chápu tak, že když je v obci vlak, tak tam úředníci už žádný bus nepošlou - lhostejno, kam jezdí ten vlak a kde by byl potřeba ten bus.

opravdu si myslím, že přílišné lpění na železnici je jedním z problémů české veřejné dopravy. spousta tratí vznikala v době, kdy železnice měla na jinou než místní přepravu monopol, tratě byly směrovány podle tehdejších potřeb a lidé za ně byli rádi, i když museli na nádraží 8km pěšky. dnes je situace zcela jiná a jakkoliv silniční dopravě vůbec nefandím, musím uznat, že by bylo mnohdy lepší leckteré tratě (resp. spoje na nich) prostě zrušit a za každý vlakokilometr raději objednak 3 autobusokilometry.

0/0
15.6.2015 11:48

M85i45r92o64s40l44a47v 49Z82i22k34m24u11n73d 7449433554753

Prázdné vagonky jezdí v pražském metru, stejně tak jezdí prázdné tramvaje / autobusy mimo špičku v jednom směru nebo v určitém úseku trasy ...

+1/0
13.6.2015 13:06
Foto

B48r61o47n76i51s52l17a12v 91G13a18b34r49y38š 2142739721

Nevím, jestli je to Váš případ, ale přišel jsem na to, že lidi mají tendenci se stěhovat do klidných lokalit. Dá se to pochopit, třeba je nebaví ruch města. Jenže tato klidná lokalita bez vysokého nájmu je vykoupena právě dojížděním všude možně. Jsou to lokality tak klidné, že se na příjezdovou cestu nedostane ani autobus. Ne protože by se to nevyplatilo, ale protože to není technicky možné. Např. takový Petřvald nebo Rychvald na Ostravsku. Je to sice souvislá zástavba, nejsou to ale paneláky, nýbrž rodinné domy, k některým se dostanete po úzkých nezpevněných komunikacích.

Takže hledejte způsoby, jak jezdit veřejnou dopravou, abyste nebyl škodný. Řvát, že by mi měl stát dotovat to a tamto, umí každý. Ale přemýšlet, jak zlepšit situaci, to už je umění, že?

+4/0
13.6.2015 10:46

M47a51r14t13i89n 14N22o19v64o86t26n88ý 3516216601174

Nikomu na nic nepřispíváte. Z espotřební daně na PHM se ani neopraví ty cesty, po kterých jezdíte.

0/0
13.6.2015 12:52

J42a15n 59S70ů33r97a 4265233873362

Inkaso spotřební daně z nafty a benzínu je 80 mld ročně. Chcete říct, že se u nás ročně opravují silnice za 80 mld?

0/0
13.6.2015 13:30

J44i56ř79í 13K98o73c72u68r69e70k 6185344435588

Kdysi jsem to počítal. Do silnic dává ŘSD nějakých 40 miliard a kraje dohromady cca 13 miliard. Z toho jen Praha, JMK a MSK přes miliardu. Rozpočty jsou k dohledání na internetu. Jsme na 50-55 milardách a chybí nám náklady obcí. .. Silnice v obcích slouží mhode také jako chodník a cyklostezka dohromady. Chodníky v obcích kolikrát nejsou všude ani kolem silnic I. třídy.

Přičemž do příjmů státu ze silniční dopravy je třeba připočítat daň silniční a mýto. Dále potom DPH placené při zakoupení silničního vozidla a spotřebního zboží jako jsou penumatiky. Externě také korporátní daň Barum Otrokovice a Mladoboleslavské Škodovky. ;-)

Jo ještě: Oblíbenou položkou jsou také enviromentáílní externality. Přičemž když na to příjde, tak do externalit se počítají jen externí náklady, nikoliv už ale externí benefity. Z nich bych mohl vyjmenovat dostupnost lékařské péče, hasičů, mobilita pracovní síly, mobilita za vzděláním, možnost zavedení náhradní autobusové dopravy za vlak namísto odřeknutí spojů... našlo by se...

0/0
13.6.2015 15:08

J56a71n 39S43ů52r25a 4755243663232

Jen doplním : velká část těchto peněz jsou eu dotace,nikoliv spotřební daň. A o 40 mld si letos RSD může nechat zdát

0/0
13.6.2015 15:35

M88i31r71o68s22l75a27v 16Z85i76k26m84u73n17d 7169223884763

Kolik platíte ročně za použití dopravní cesty = silniční daň ? Pokud neplatíte nic, tak vám ostatní daňoví poplatníci přispívají na vaše cesty. Spotřební daň slouží třeba taky k financování dopravní policie ... tu nevlastníci silničních vozidel nepotřebují ....

0/0
13.6.2015 12:59

J47i90ř46í 71K96o35c37u73r50e53k 6825534835288

Pane Zikmunde, kupujete si brambory? Jely po silnici. Kupujete si mléko? Jelo po silnici, stejně tak mouka do pekárny, pivo do restaurace. Máte-li cihelný dům, jely po silnici i ty cihly.

Cestující v autobusu či tramvaji také dopravní policii nepotřebují...

0/0
13.6.2015 15:18

M80i64r46o85s84l51a96v 11Z57i41k16m36u72n78d 7559533694443

Jenže ten dopravce platí silniční daň = poplatek za použití dopravní cesty.

Tramvaj silniční daň neplatí, protože koleje patří dopravci, který nese náklady na jeho údržbu ...

0/0
13.6.2015 18:16

D18a62v35i88d 74P96e83c10a 1705864481526

Stanislav Rosecký   Je to jednoduché. Volte strany, které nechtějí dotovat (přes míru) veřejnou dopravu. Bohužel, dnes si platíte mnohem více věcí, které nepotřebujete. Čím méně peněz bude stát (nebo kraje, obce) přerozdělovat, tím silnější bude občan.

0/0
13.6.2015 16:23

J64a42n 92O71n11d54r36o51u75š13e91k 5956939446238

Kdyz to zacalo fungovat, jsou novejsi vlaky, sit je dobre nastavena, funguje regionální navaznost, tak je cas to zrusit.

Jestli nefungují osobni vlaky mezi kraji a jsou potreba, at je objedna stat nebo at se kraje dohodnou.

Toto vazne nechapu.

+2/−3
13.6.2015 8:41

V64l28a10s11t71i97m39i83l 48K20r27a39u56s 3203864664963

Jenže kraje se mezi sebou nedokážou dohodnout o placení, a proto osobní vlaky hranice krajů nepřekračují. V tom je ten problém. :-(

+6/0
13.6.2015 8:55

T39o70m92a63s 71A39u84g82u51s24t18y66n 6857326951780

Socan se socanem aby se dohodli? To po nich přece nemůžete chtít ;-D

+1/−1
13.6.2015 10:02

J12a48n 85O16n67d48r50o92u43š63e86k 5616449186228

Ale neni prece reseni, ze se to vsechno prevede na stat. To budou jezdit cd az do konce veku.

0/0
13.6.2015 13:16

J28i91ř14í 39K96o14c52u71r64e38k 6715864245868

Čímž ten problém pouze přenesete z hranic krajů na hranice státu.

Myslíte, že státy se mezi sebou dohodnou lépe než KORDIS JMK s obcemi v jihlavském, pardubickém, olomouckém a zlínském kraji? O zajíždění spojů do Rakouska a na Slovensko nemluvě...

0/0
13.6.2015 15:22

O68t39t52o 40P17o60s41p84í27š20i33l 4124535227778

A jakpak se stát dokáže dohodnout se 14ti kraji (když na to nemá ani lidi), o tom jste již přemýšlel?

0/0
13.6.2015 15:36

D94a30v94i89d 79P10e54c67a 1395904481156

Vlastimil Kraus Jednoduché, nevolit.

0/0
13.6.2015 16:27

V43l43a43s13t20i78m15i29l 75K28r31a90u76s 3143674594293

Já jsem ČSSD nevolil a nepovažuji zřízení krajů v dnešní podobě za šťastný nápad. V tom měl Václav Klaus pravdu.

0/0
14.6.2015 10:06

J21o85s80e49f 27B52a59l75o65u29n 4960886395961

Meli by hlavne zrusit ty ruzne idoly, koridy atp...zkratka spolky pomatenych amaterskych sotousu co si myslej ze hrajou pocitacove hry a delaj v doprave jen chaos a zmatek.

+3/−13
13.6.2015 8:27

M72a76r69e91k 78M82a76r88t97i43n 8429714756540

V případě Koridoru to tak trochu sedí. :-/ Kdysi dobře zavedený systém současné obsazení Koridoru trochu k....í, ale co naplat.

0/0
13.6.2015 9:18

O76t67t87o 32P49o98s78p70í37š28i62l 4924265607598

Hm, pochybuji, že jste se kdy s kýmkoliv z "Koridoru" viděl... Ale jestli jste opravdu takový hrdina, jakého zde ze sebe děláte, tak se mi můžete ozvat a domluvíme schůzku. Jsem zvědav, jakého hrdinství byste byl schopen osobně.:-)

0/0
13.6.2015 15:53

M13i49r10o78s38l91a92v 14Z37i97k67m49u37n19d 7909513834203

Integrované dopravní systémy jsou správná věc, jenže by musel existovat celostátní IDS, který by zahrnoval i další dopravce (včetně Jančorovo a Novotného podniků) a ty krajské IDS by byly součástí toho celostátního.

Takhle to funguje v zemi nejen železniční dopravě zaslíbené = Švýcarsko ... dopravce, který nehodlá akceptovat pravidla celostátního IDS si tam prostě "nevrzne" (Jančura, Novotný) ...

Převzít švýcarský model (demokracie, tržní ekonomika, neviditelná ruka trhu) není nic co by bylo v rozporu s ideologickými floskulemi politických stran, které si hrají na pravici a svobodu v podnikání = ODS, TOP09 ....

0/0
13.6.2015 13:04

L86u98b21o51š 39K10o17c57o72u96r97e64k 4609305822724

Já jsem s Idolem velice spokojen. Nikdy dříve nefungovala doprava v Libereckém kraji lépe. Vyšší četnost spojů, lepší návaznost, nové vozy, jedna karta na busy i vlaky a MHD, nižší cena. Díky konkurenci i nižší dotace do dopravy. Lze i poměrně účinně připomínkovat jízdní řády (z vlastní zkušenosti).

Jestli si v některých krajích neumí řídit veřejnou dopravu, tak ať její řízení předají státu, ale neměla by to být povinnost.

0/0
13.6.2015 13:12

A47l82e38x32a75n74d47r 75K93o27s21t11k21a 8302988186704

Stejně se to nakonec bude muset pod stát vrátit všechno. Toto jsou jen naprosto nezodpovědné sociální experimenty, které nikdy nemohou fungovat.

+2/−4
13.6.2015 8:19

V51l41a49s72t14i38m57i49l 38K83r45a41u40s 3103134884173

Je nesmyslné, aby osobní vlaky spravovaly kraje. Ty si z nich totiž udělaly příměstskou dopravu krajského města a výsledkem je, že osobní vlaky nepřekračují hranice kraje a trpí tím obce na pomezí krajů - zde třeba žádné vlaky nestaví, protože rychlíky tudy projedou a osobní vlaky sem nedojedou.

+21/−3
13.6.2015 7:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.