Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Rakouská inspirace. Stát chce od krajů až třetinu osobních vlaků

Dlouholeté pravidlo, že osobní regionální vlaky platí kraje a dálkové ministerstvo dopravy, může skončit. Do vlády míří materiál, který by mohl přesunout více vlaků pod křídla státu. Změnu navrhuje Bílá kniha veřejné dopravy, kterou má v pondělí projednat vláda.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A76n48t20o54n10i11n 51K91a98d24l76c47e84k 9612569381286

Kdyz si brat inspiraci z Rakouska, tak by meli zacit se zemskym systemem, ktery u nas socialisti a komunisti rozbili!

0/0
16.6.2015 19:38

O45l66d78ř81i80c15h 30J86a45n55e54č24e69k 8329716223771

nechápu, jaký by to mělo význam.

smysluplně se to může týkat leda vlaků přejíždějících hranice krajů. jenže to se v podstatě bavíme o kategorii "rychlík", která má asi nejblíž "regional expresům" v Rakousku nebo Německu, což jsou vlaky, kterých se nejspíš v Rakousku to objednávání státem týká (ne všech - ale právě těch, co přejíždějí hranice spolkových zemí). takže mi není moc jasné, co by se vůbec mělo měnit. možná tarif - zatímco v Rakousku platí jízdní doklady zemských integrovaných systémů ve VŠECH vlacích včetně IC/EC/RJ/ICE, v Česku jsou rychlíky a vlaky vyšší kategorie často vyňaty. ale nebylo by jednodušší změnit toto než celý systém objednávání spojů?

pokud se kraje nedokážou na přeshraničním vedení vlaků dohodnout mezi sebou, tak se těžko dohodnou s ministerstvem a pokud s nimi ministerstvo diskutovat nebude a prostě něco objedná, tak budou kraje brblat ještě víc.

0/0
15.6.2015 11:27

P93a87v69e67l 90S42o69b96o28t71k37a 5680294

Budoucnost Česka je v automobilovém průmyslu.

Proto je nezbytné veřejnou dopravu omezovat až postupně zrušit k roku 2020 (viz tajný dodatek smlouvy o privatizaci Škoda Mladá Boleslav).

0/−3
13.6.2015 21:09

P70a28v43e60l 29Ř44a20p24e58k 7132536759275

Kraje by se měly kompletně zrušit, byla to pitomost je vůbec zavádět.

+3/0
13.6.2015 20:33

P29a46v70e21l 77S30o91b70o91t34k65a 5160664

Zrušení okresů a zavedení nových krajů mělo jasný důvod - zrušení zemského zřízení českého

http://cs.wikipedia.org/wiki/Zem%C4%9B_%28%C4%8Cesko%29

0/0
13.6.2015 21:15

O71t89t22o 22P23o86s27p47í37š81i86l 4114125117928

Fascinují mě argumenty, že "kraje se neumí mezi sebou dohodnout".

Ale přemýšlel někdo o tom, jak se budou domlouvat úředníci státu s těmi kraji? Nebo přemýšlel někdo o tom, jak budou úředníci státu zjišťovat přepravní potřeby v regionu? Nemají na to dostatek lidí a dodnes se nezmohli v oblasti integrace ve veřejné dopravě na nic!!

Ne, ono je to tak, že pár lidí na MD izolovaných od potřeb obyvatel regionů si namaluje vláčky podle toho, jak se jim to na papíře bude líbit, a kraje se holt postarají o zbytek, ať to stojí, co to stojí.

Navržený systém povede buď k zániku pracně budované integrované dopravy v krajích, nebo k zániku regionální železnice, protože kraje si pak radši za zbytek peněz zajistí dopravu pro skutečné potřeby svých obyvatel levněji.Rv

A ostatně: přečtěte si Bílou knihu a zjistíte, že stát nic než "izolovaný svět železnice" organizovat nechce (ostatně - ani to mu dneska nejde!). U autobusové dopravy je zmínka maximálně o tom, že trh si poradí sám. To se máme na co těšit... Inu, kam nevedou koleje, tam asi svět neexistuje.

Takže je mi líto, ale tyto přemoudřelé nápady si můžete zastrčit do EU

+1/0
13.6.2015 15:45

J44i43ř68í 34K56o75c82u66r53e51k 6535174315578

"izolovaný svět železnice" :D Hezky nazváno. Nedivte se, MiniDo sídlí ve stejném domě jako České dráhy, takže průsak myšlenek ČD/SŽDC < > stát je značný.

+1/0
13.6.2015 15:58

P58e49t22r 68U58l52l85m57a52n45n 2817848157172

Myslím si, že by dopravu skutečně měl objednávat stát. Když je to v rukou krajů, tak jsou hodně mizerné spoje mezi kraji. Když si jeden kraj vyjedná u ČD lepší jednotky, tak proč by je posílal do kraje druhého, že? I regionální doprava by určitě měla fungovat na vyšší úrovni, než je krajská.

+8/−1
13.6.2015 10:58

P32a82v93e39l 92K19u82c90h31t64a 4226321387314

Taky si to myslím, zvlášť při velikosti naší republičky a ohromném počtu pidikrajů. Už v minulosti jsme my "soudruzi" cca 1960 jejich počet radikálně snížili.

0/0
13.6.2015 11:37

O87t64t46o 13P59o93s84p37í79š78i54l 4514525317738

Jen uvedu, že v minulosti tady něco takového bylo. Železnice se řídila z úrovně státní ČSD. O autobusy se starala státní firma ČSAD ve spolupráci s okresy. A teď otázka za bludišťáka: Proč v té době vlaky a autobusy fungovaly izolovaně s minimem vzájemných návazností a často v dokonalých soubězích?Rv

+3/0
13.6.2015 15:48

J19i80ř70í 27K40o30c71u66r48e98k 6985734645198

V krajích bez pořádného IDS tento stav přetrvává...

0/0
13.6.2015 16:01

O29t58t74o 61P63o92s40p23í52š63i27l 4514855787438

To je pravda, ale návrh na přesun objednávky pod křídla státu veškeré snahy o dopravní integrace zkomplikují a hrozí návrat k souběhům i tam, kde se je již podařilo odstranit.

0/0
13.6.2015 16:07

O45l17d80ř13i22c76h 23J68a10n63e21č16e92k 8289726383321

nemyslím si - to by vedlo k chaotickému molochu a la ČSD před 30 lety.

regionální dopravu nechť objednávají kraje, ty se v místních potřebách vyznají rozhodně lépe, než taťkové v Praze na ministerstvu. raději ať se kraje starají o své vlaky i autobusy - když se jim vlaky seberou a busy nechají, tak můžete zapomenout na jakékoliv návaznosti, když jim obojí sebere ministerstvo, bude toho mít tolik, že se v tom nikdo nevyzná, takže to taky nebude fungovat.

že jsou mizerné spoje mezi kraji - no, to tak hold je. to není žádná česká specialita, právě v Rakousku je to zpravidla ještě mnohem horší. je fakt, že v Česku byly kraje uměle namalovány až v poslední době, spádovost není dána přirozeně geograficky a hodně lidí pendluje přes jejich hranice. zatímco v Rakousku zemské hranice často vedou po vysokých horských hřebenech, jsou stejné už po generace a spádovosti směrem k zemskému centru jsou dány přirozeně geograficky.

je jasné, že kraje se starají o to, aby se lidé rozumně dostaly po jejich území a doprava k sousedům je moc nezajímá. ale o to se mají starat hlavně rychlíky objednávané ministerstvem. tak nevím, proč by se na tom něco mělo měnit, snad krom toho, že krajské integrované jízdné bude platit i v rychlících.

0/0
15.6.2015 11:39

L28u88c79i78a79n 85P43a12p25a44z29i17a34n 5984177281135

Včera bylo pozdě.

+1/0
13.6.2015 10:57

L31u56b22o93m30í73r 21V76r70t48a85l 6780707221881

AŤ si to celé vezme na bedra stát, samozřejmě tak, že ty peníze, které šly krajům na tuto dopravu jim stát sebere.

+5/−1
13.6.2015 9:22

O51t21t57o 66P16o14s22p88í91š33i42l 4964365357978

... a narve je do chřtánu státního molochu, který vlastně ani nemusí nic soutěžit, když prostřednictvím trafik se dovede zavděčit všem politickým stranám...

Jo jo, to je skvělá budoucnost pro veřejnou dopravu.

+1/0
13.6.2015 15:49

M47a76r85e85k 93M72a31r14t25i66n 8329664846650

Zároveň postup podle těchto zásad bude doporučením pro orgány samosprávy, tedy hejtmanům a primátorům statutárních měst,“ dodal mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

To jakože pro nestatutární města a ostatní obce to doporučením nebude???

+1/−1
13.6.2015 9:13

S68t89a48n72i80s30l54a37v 94R38o60s20e98c55k87ý 9255609321839

A kdo přispěje mě, že jezdím do práce autem? Jezdím mezi okresy a koleje tady nevedou. Ostatním "cestujícím přispívám formou spotřební daně a DPH na PHM.

0/−13
13.6.2015 9:10

R47o16m88a52n 45P24o51l73á35č71e72k 5426829185

Musíte jít řvát na svoji obec/radnici že tam chcete bus. Když vás bude dost, tak ten bus možná i dostanete.

+8/0
13.6.2015 9:22

J72a34n 10V75a21l70o65u17c98h 6132147658480

No to byste narazil... Co na tom, že koleje nevedou tam, kam většina potřebuje (vedou tam, kam potřebovali před 120 lety. když lokálka vznikala). Prostě někam vedou, tak tam bude jezdit vlak, který je nepoužitelný, protože "TAM JEZDIL VŽDYCKY". A když tam máte vlak, autobus nepotřebujete. Toť logika železničních lobby (podporovaná politiky, jímž při pouhé zmínce o rušení nějaké trati a následném bububu železničních odborů - ostatně kolik jich je v politice, viz J. Dušek v radě Pardubického kraje - naskakuje kopřivka), takže lidi ze svých daní platí šoupání prázdných vagonků a musí stejně autem (a platí daně z PHM).

+1/−12
13.6.2015 9:38

J44i36n74d63ř56i33c20h 95Š49k17o66p63e35k 4735401120915

" A když tam máte vlak, autobus nepotřebujete"

No opravdu nejsme tak bohatý stát, abychom mohli dotovat 2 vedle sebe jedoucí dopravní spoje

+6/0
13.6.2015 10:21

J80i86ř85í 84K36o82c55u42r51e58k 6585464405778

Za kolejobus (motorák řady 810) s 55 sedadly chtějí dráhy od 70 do 90 Kč za kilometr. Autobusová společnost si za autobus se 40 sedadly řekne od 20 do 25 Kč za kilometr. Tolik k bohatému státu...

Vlak začíná mít smysl tam, kde je přepravní proud hromadné dopravy cca 1000 až 1500 osob za den. Což Hevlín-Hrušovany nejsou, narozdíl od Praha-Kladno.

PS: Už vidím tu opětovnou argumentaci, jak někteří píšou, že 810 je nízkopodlažní a narozdíl od autobusu dokáže nabrat kočárek.

+1/0
13.6.2015 14:45

D81a78v16i51d 69P30e16c33a 1965564431196

Jiří Kocurek   Máte pravdu, ale proč by autobus nemohl naložit kočárek? Stačí správný autobus a v lepším případě ještě upravit nástupiště.

0/0
13.6.2015 16:25

J77a76r64o24s30l57a50v 45K77o39m34o46ň 1520554874761

nejen kočárek, ale i kola. A to i v množném čísle, což v tomto pěkném počasí v létě je hodně pozitivní a nutná věc. Jinak BUSy nepaltí prakticky nic za používání cest, zatímco vlaky každý km a každý den a u každého vlaku. Takže kecy 20-25Kč/km u BUSů si strčte někam

0/0
15.6.2015 15:06

O50l17d65ř18i14c88h 43J62a29n22e73č44e26k 8639306583571

myslím, že jste to špatně pochopil - já tu hlášku "když tam máte vlak, autobus nepotřebujete" chápu tak, že když je v obci vlak, tak tam úředníci už žádný bus nepošlou - lhostejno, kam jezdí ten vlak a kde by byl potřeba ten bus.

opravdu si myslím, že přílišné lpění na železnici je jedním z problémů české veřejné dopravy. spousta tratí vznikala v době, kdy železnice měla na jinou než místní přepravu monopol, tratě byly směrovány podle tehdejších potřeb a lidé za ně byli rádi, i když museli na nádraží 8km pěšky. dnes je situace zcela jiná a jakkoliv silniční dopravě vůbec nefandím, musím uznat, že by bylo mnohdy lepší leckteré tratě (resp. spoje na nich) prostě zrušit a za každý vlakokilometr raději objednak 3 autobusokilometry.

0/0
15.6.2015 11:48

M84i18r49o80s68l74a62v 61Z31i65k16m91u89n80d 7869533114543

Prázdné vagonky jezdí v pražském metru, stejně tak jezdí prázdné tramvaje / autobusy mimo špičku v jednom směru nebo v určitém úseku trasy ...

+1/0
13.6.2015 13:06
Foto

B41r15o80n37i72s22l91a41v 40G88a95b71r26y40š 2802539601

Nevím, jestli je to Váš případ, ale přišel jsem na to, že lidi mají tendenci se stěhovat do klidných lokalit. Dá se to pochopit, třeba je nebaví ruch města. Jenže tato klidná lokalita bez vysokého nájmu je vykoupena právě dojížděním všude možně. Jsou to lokality tak klidné, že se na příjezdovou cestu nedostane ani autobus. Ne protože by se to nevyplatilo, ale protože to není technicky možné. Např. takový Petřvald nebo Rychvald na Ostravsku. Je to sice souvislá zástavba, nejsou to ale paneláky, nýbrž rodinné domy, k některým se dostanete po úzkých nezpevněných komunikacích.

Takže hledejte způsoby, jak jezdit veřejnou dopravou, abyste nebyl škodný. Řvát, že by mi měl stát dotovat to a tamto, umí každý. Ale přemýšlet, jak zlepšit situaci, to už je umění, že?

+4/0
13.6.2015 10:46

M17a74r77t91i31n 56N67o33v29o68t98n67ý 3906186381334

Nikomu na nic nepřispíváte. Z espotřební daně na PHM se ani neopraví ty cesty, po kterých jezdíte.

0/0
13.6.2015 12:52

J73a49n 71S14ů83r63a 4175743873462

Inkaso spotřební daně z nafty a benzínu je 80 mld ročně. Chcete říct, že se u nás ročně opravují silnice za 80 mld?

0/0
13.6.2015 13:30

J88i48ř38í 33K74o12c93u18r70e22k 6295114805978

Kdysi jsem to počítal. Do silnic dává ŘSD nějakých 40 miliard a kraje dohromady cca 13 miliard. Z toho jen Praha, JMK a MSK přes miliardu. Rozpočty jsou k dohledání na internetu. Jsme na 50-55 milardách a chybí nám náklady obcí. .. Silnice v obcích slouží mhode také jako chodník a cyklostezka dohromady. Chodníky v obcích kolikrát nejsou všude ani kolem silnic I. třídy.

Přičemž do příjmů státu ze silniční dopravy je třeba připočítat daň silniční a mýto. Dále potom DPH placené při zakoupení silničního vozidla a spotřebního zboží jako jsou penumatiky. Externě také korporátní daň Barum Otrokovice a Mladoboleslavské Škodovky. ;-)

Jo ještě: Oblíbenou položkou jsou také enviromentáílní externality. Přičemž když na to příjde, tak do externalit se počítají jen externí náklady, nikoliv už ale externí benefity. Z nich bych mohl vyjmenovat dostupnost lékařské péče, hasičů, mobilita pracovní síly, mobilita za vzděláním, možnost zavedení náhradní autobusové dopravy za vlak namísto odřeknutí spojů... našlo by se...

0/0
13.6.2015 15:08

J15a59n 80S89ů44r73a 4175683363722

Jen doplním : velká část těchto peněz jsou eu dotace,nikoliv spotřební daň. A o 40 mld si letos RSD může nechat zdát

0/0
13.6.2015 15:35

M57i49r71o25s36l43a35v 16Z87i47k92m59u57n40d 7319193284613

Kolik platíte ročně za použití dopravní cesty = silniční daň ? Pokud neplatíte nic, tak vám ostatní daňoví poplatníci přispívají na vaše cesty. Spotřební daň slouží třeba taky k financování dopravní policie ... tu nevlastníci silničních vozidel nepotřebují ....

0/0
13.6.2015 12:59

J84i62ř30í 78K40o11c90u63r62e36k 6765824865188

Pane Zikmunde, kupujete si brambory? Jely po silnici. Kupujete si mléko? Jelo po silnici, stejně tak mouka do pekárny, pivo do restaurace. Máte-li cihelný dům, jely po silnici i ty cihly.

Cestující v autobusu či tramvaji také dopravní policii nepotřebují...

0/0
13.6.2015 15:18

M58i92r58o67s43l66a45v 22Z72i57k85m53u63n79d 7539923524513

Jenže ten dopravce platí silniční daň = poplatek za použití dopravní cesty.

Tramvaj silniční daň neplatí, protože koleje patří dopravci, který nese náklady na jeho údržbu ...

0/0
13.6.2015 18:16

D23a58v37i14d 62P38e87c85a 1615154631936

Stanislav Rosecký   Je to jednoduché. Volte strany, které nechtějí dotovat (přes míru) veřejnou dopravu. Bohužel, dnes si platíte mnohem více věcí, které nepotřebujete. Čím méně peněz bude stát (nebo kraje, obce) přerozdělovat, tím silnější bude občan.

0/0
13.6.2015 16:23

J14a95n 82O39n32d80r57o44u11š69e67k 5366949866228

Kdyz to zacalo fungovat, jsou novejsi vlaky, sit je dobre nastavena, funguje regionální navaznost, tak je cas to zrusit.

Jestli nefungují osobni vlaky mezi kraji a jsou potreba, at je objedna stat nebo at se kraje dohodnou.

Toto vazne nechapu.

+2/−3
13.6.2015 8:41

V93l87a28s16t76i82m22i12l 43K25r16a50u44s 3183154614823

Jenže kraje se mezi sebou nedokážou dohodnout o placení, a proto osobní vlaky hranice krajů nepřekračují. V tom je ten problém. :-(

+6/0
13.6.2015 8:55

T82o83m71a33s 48A98u84g48u95s68t21y90n 6777796691610

Socan se socanem aby se dohodli? To po nich přece nemůžete chtít ;-D

+1/−1
13.6.2015 10:02

J68a29n 59O66n27d51r98o25u77š76e62k 5496679546108

Ale neni prece reseni, ze se to vsechno prevede na stat. To budou jezdit cd az do konce veku.

0/0
13.6.2015 13:16

J85i63ř26í 90K86o81c59u21r15e43k 6445534445228

Čímž ten problém pouze přenesete z hranic krajů na hranice státu.

Myslíte, že státy se mezi sebou dohodnou lépe než KORDIS JMK s obcemi v jihlavském, pardubickém, olomouckém a zlínském kraji? O zajíždění spojů do Rakouska a na Slovensko nemluvě...

0/0
13.6.2015 15:22

O27t94t28o 46P38o53s39p34í91š30i24l 4644215657308

A jakpak se stát dokáže dohodnout se 14ti kraji (když na to nemá ani lidi), o tom jste již přemýšlel?

0/0
13.6.2015 15:36

D57a84v32i28d 91P58e50c19a 1345694751146

Vlastimil Kraus Jednoduché, nevolit.

0/0
13.6.2015 16:27

V12l68a79s45t91i87m20i43l 41K19r15a55u37s 3153664264863

Já jsem ČSSD nevolil a nepovažuji zřízení krajů v dnešní podobě za šťastný nápad. V tom měl Václav Klaus pravdu.

0/0
14.6.2015 10:06

J46o56s56e67f 89B89a78l32o86u23n 4640416715981

Meli by hlavne zrusit ty ruzne idoly, koridy atp...zkratka spolky pomatenych amaterskych sotousu co si myslej ze hrajou pocitacove hry a delaj v doprave jen chaos a zmatek.

+3/−13
13.6.2015 8:27

M54a79r13e30k 10M31a54r19t61i52n 8859844656960

V případě Koridoru to tak trochu sedí. :-/ Kdysi dobře zavedený systém současné obsazení Koridoru trochu k....í, ale co naplat.

0/0
13.6.2015 9:18

O21t84t59o 48P44o63s95p63í18š87i24l 4314335877348

Hm, pochybuji, že jste se kdy s kýmkoliv z "Koridoru" viděl... Ale jestli jste opravdu takový hrdina, jakého zde ze sebe děláte, tak se mi můžete ozvat a domluvíme schůzku. Jsem zvědav, jakého hrdinství byste byl schopen osobně.:-)

0/0
13.6.2015 15:53

M96i30r64o19s32l90a90v 95Z42i67k71m17u43n36d 7569453454793

Integrované dopravní systémy jsou správná věc, jenže by musel existovat celostátní IDS, který by zahrnoval i další dopravce (včetně Jančorovo a Novotného podniků) a ty krajské IDS by byly součástí toho celostátního.

Takhle to funguje v zemi nejen železniční dopravě zaslíbené = Švýcarsko ... dopravce, který nehodlá akceptovat pravidla celostátního IDS si tam prostě "nevrzne" (Jančura, Novotný) ...

Převzít švýcarský model (demokracie, tržní ekonomika, neviditelná ruka trhu) není nic co by bylo v rozporu s ideologickými floskulemi politických stran, které si hrají na pravici a svobodu v podnikání = ODS, TOP09 ....

0/0
13.6.2015 13:04

L26u79b11o38š 98K43o60c24o93u41r67e65k 4139665452314

Já jsem s Idolem velice spokojen. Nikdy dříve nefungovala doprava v Libereckém kraji lépe. Vyšší četnost spojů, lepší návaznost, nové vozy, jedna karta na busy i vlaky a MHD, nižší cena. Díky konkurenci i nižší dotace do dopravy. Lze i poměrně účinně připomínkovat jízdní řády (z vlastní zkušenosti).

Jestli si v některých krajích neumí řídit veřejnou dopravu, tak ať její řízení předají státu, ale neměla by to být povinnost.

0/0
13.6.2015 13:12

A46l31e61x96a41n98d90r 29K50o26s52t72k10a 8312508256174

Stejně se to nakonec bude muset pod stát vrátit všechno. Toto jsou jen naprosto nezodpovědné sociální experimenty, které nikdy nemohou fungovat.

+2/−4
13.6.2015 8:19

V86l96a40s87t61i49m48i39l 30K62r91a61u81s 3533764744753

Je nesmyslné, aby osobní vlaky spravovaly kraje. Ty si z nich totiž udělaly příměstskou dopravu krajského města a výsledkem je, že osobní vlaky nepřekračují hranice kraje a trpí tím obce na pomezí krajů - zde třeba žádné vlaky nestaví, protože rychlíky tudy projedou a osobní vlaky sem nedojedou.

+21/−3
13.6.2015 7:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.