Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Rakouská inspirace. Stát chce od krajů až třetinu osobních vlaků

Dlouholeté pravidlo, že osobní regionální vlaky platí kraje a dálkové ministerstvo dopravy, může skončit. Do vlády míří materiál, který by mohl přesunout více vlaků pod křídla státu. Změnu navrhuje Bílá kniha veřejné dopravy, kterou má v pondělí projednat vláda.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A10n14t50o52n27i91n 60K83a44d24l58c94e95k 9402209281356

Kdyz si brat inspiraci z Rakouska, tak by meli zacit se zemskym systemem, ktery u nas socialisti a komunisti rozbili!

0/0
16.6.2015 19:38

O78l14d95ř39i30c75h 23J82a57n56e36č45e90k 8799256753851

nechápu, jaký by to mělo význam.

smysluplně se to může týkat leda vlaků přejíždějících hranice krajů. jenže to se v podstatě bavíme o kategorii "rychlík", která má asi nejblíž "regional expresům" v Rakousku nebo Německu, což jsou vlaky, kterých se nejspíš v Rakousku to objednávání státem týká (ne všech - ale právě těch, co přejíždějí hranice spolkových zemí). takže mi není moc jasné, co by se vůbec mělo měnit. možná tarif - zatímco v Rakousku platí jízdní doklady zemských integrovaných systémů ve VŠECH vlacích včetně IC/EC/RJ/ICE, v Česku jsou rychlíky a vlaky vyšší kategorie často vyňaty. ale nebylo by jednodušší změnit toto než celý systém objednávání spojů?

pokud se kraje nedokážou na přeshraničním vedení vlaků dohodnout mezi sebou, tak se těžko dohodnou s ministerstvem a pokud s nimi ministerstvo diskutovat nebude a prostě něco objedná, tak budou kraje brblat ještě víc.

0/0
15.6.2015 11:27

P19a63v83e53l 63S79o26b65o61t25k78a 5280644

Budoucnost Česka je v automobilovém průmyslu.

Proto je nezbytné veřejnou dopravu omezovat až postupně zrušit k roku 2020 (viz tajný dodatek smlouvy o privatizaci Škoda Mladá Boleslav).

0/−3
13.6.2015 21:09

P23a34v69e53l 23Ř80a70p20e79k 7372366699695

Kraje by se měly kompletně zrušit, byla to pitomost je vůbec zavádět.

+3/0
13.6.2015 20:33

P45a34v47e52l 43S42o28b20o31t56k43a 5800244

Zrušení okresů a zavedení nových krajů mělo jasný důvod - zrušení zemského zřízení českého

http://cs.wikipedia.org/wiki/Zem%C4%9B_%28%C4%8Cesko%29

0/0
13.6.2015 21:15

O33t78t72o 68P60o43s63p91í42š11i74l 4464665447148

Fascinují mě argumenty, že "kraje se neumí mezi sebou dohodnout".

Ale přemýšlel někdo o tom, jak se budou domlouvat úředníci státu s těmi kraji? Nebo přemýšlel někdo o tom, jak budou úředníci státu zjišťovat přepravní potřeby v regionu? Nemají na to dostatek lidí a dodnes se nezmohli v oblasti integrace ve veřejné dopravě na nic!!

Ne, ono je to tak, že pár lidí na MD izolovaných od potřeb obyvatel regionů si namaluje vláčky podle toho, jak se jim to na papíře bude líbit, a kraje se holt postarají o zbytek, ať to stojí, co to stojí.

Navržený systém povede buď k zániku pracně budované integrované dopravy v krajích, nebo k zániku regionální železnice, protože kraje si pak radši za zbytek peněz zajistí dopravu pro skutečné potřeby svých obyvatel levněji.Rv

A ostatně: přečtěte si Bílou knihu a zjistíte, že stát nic než "izolovaný svět železnice" organizovat nechce (ostatně - ani to mu dneska nejde!). U autobusové dopravy je zmínka maximálně o tom, že trh si poradí sám. To se máme na co těšit... Inu, kam nevedou koleje, tam asi svět neexistuje.

Takže je mi líto, ale tyto přemoudřelé nápady si můžete zastrčit do EU

+1/0
13.6.2015 15:45

J74i39ř35í 57K82o93c44u90r28e18k 6805454985548

"izolovaný svět železnice" :D Hezky nazváno. Nedivte se, MiniDo sídlí ve stejném domě jako České dráhy, takže průsak myšlenek ČD/SŽDC < > stát je značný.

+1/0
13.6.2015 15:58

P91e77t35r 71U98l56l91m46a20n76n 2917168767122

Myslím si, že by dopravu skutečně měl objednávat stát. Když je to v rukou krajů, tak jsou hodně mizerné spoje mezi kraji. Když si jeden kraj vyjedná u ČD lepší jednotky, tak proč by je posílal do kraje druhého, že? I regionální doprava by určitě měla fungovat na vyšší úrovni, než je krajská.

+8/−1
13.6.2015 10:58

P32a71v15e76l 97K24u44c91h30t85a 4976291887864

Taky si to myslím, zvlášť při velikosti naší republičky a ohromném počtu pidikrajů. Už v minulosti jsme my "soudruzi" cca 1960 jejich počet radikálně snížili.

0/0
13.6.2015 11:37

O54t59t78o 97P63o46s50p33í49š74i67l 4874225387288

Jen uvedu, že v minulosti tady něco takového bylo. Železnice se řídila z úrovně státní ČSD. O autobusy se starala státní firma ČSAD ve spolupráci s okresy. A teď otázka za bludišťáka: Proč v té době vlaky a autobusy fungovaly izolovaně s minimem vzájemných návazností a často v dokonalých soubězích?Rv

+3/0
13.6.2015 15:48

J57i64ř76í 26K41o68c55u13r14e47k 6845194105568

V krajích bez pořádného IDS tento stav přetrvává...

0/0
13.6.2015 16:01

O49t73t78o 66P14o90s60p96í93š51i39l 4604985327408

To je pravda, ale návrh na přesun objednávky pod křídla státu veškeré snahy o dopravní integrace zkomplikují a hrozí návrat k souběhům i tam, kde se je již podařilo odstranit.

0/0
13.6.2015 16:07

O19l20d11ř16i72c71h 31J30a12n56e28č98e56k 8749606783371

nemyslím si - to by vedlo k chaotickému molochu a la ČSD před 30 lety.

regionální dopravu nechť objednávají kraje, ty se v místních potřebách vyznají rozhodně lépe, než taťkové v Praze na ministerstvu. raději ať se kraje starají o své vlaky i autobusy - když se jim vlaky seberou a busy nechají, tak můžete zapomenout na jakékoliv návaznosti, když jim obojí sebere ministerstvo, bude toho mít tolik, že se v tom nikdo nevyzná, takže to taky nebude fungovat.

že jsou mizerné spoje mezi kraji - no, to tak hold je. to není žádná česká specialita, právě v Rakousku je to zpravidla ještě mnohem horší. je fakt, že v Česku byly kraje uměle namalovány až v poslední době, spádovost není dána přirozeně geograficky a hodně lidí pendluje přes jejich hranice. zatímco v Rakousku zemské hranice často vedou po vysokých horských hřebenech, jsou stejné už po generace a spádovosti směrem k zemskému centru jsou dány přirozeně geograficky.

je jasné, že kraje se starají o to, aby se lidé rozumně dostaly po jejich území a doprava k sousedům je moc nezajímá. ale o to se mají starat hlavně rychlíky objednávané ministerstvem. tak nevím, proč by se na tom něco mělo měnit, snad krom toho, že krajské integrované jízdné bude platit i v rychlících.

0/0
15.6.2015 11:39

L50u76c98i10a87n 30P17a47p67a60z69i35a86n 5804697321715

Včera bylo pozdě.

+1/0
13.6.2015 10:57

L94u37b83o13m36í83r 27V53r76t20a84l 6900137311431

AŤ si to celé vezme na bedra stát, samozřejmě tak, že ty peníze, které šly krajům na tuto dopravu jim stát sebere.

+5/−1
13.6.2015 9:22

O72t12t20o 31P33o39s30p88í92š68i15l 4214615937258

... a narve je do chřtánu státního molochu, který vlastně ani nemusí nic soutěžit, když prostřednictvím trafik se dovede zavděčit všem politickým stranám...

Jo jo, to je skvělá budoucnost pro veřejnou dopravu.

+1/0
13.6.2015 15:49

M75a58r76e83k 79M33a93r34t24i91n 8819564216190

Zároveň postup podle těchto zásad bude doporučením pro orgány samosprávy, tedy hejtmanům a primátorům statutárních měst,“ dodal mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

To jakože pro nestatutární města a ostatní obce to doporučením nebude???

+1/−1
13.6.2015 9:13

S31t55a63n38i36s62l83a70v 47R97o42s73e47c89k43ý 9305729651589

A kdo přispěje mě, že jezdím do práce autem? Jezdím mezi okresy a koleje tady nevedou. Ostatním "cestujícím přispívám formou spotřební daně a DPH na PHM.

0/−13
13.6.2015 9:10

R60o44m36a23n 29P51o20l77á77č94e39k 5506829185

Musíte jít řvát na svoji obec/radnici že tam chcete bus. Když vás bude dost, tak ten bus možná i dostanete.

+8/0
13.6.2015 9:22

J78a70n 22V51a81l34o41u40c14h 6212777518150

No to byste narazil... Co na tom, že koleje nevedou tam, kam většina potřebuje (vedou tam, kam potřebovali před 120 lety. když lokálka vznikala). Prostě někam vedou, tak tam bude jezdit vlak, který je nepoužitelný, protože "TAM JEZDIL VŽDYCKY". A když tam máte vlak, autobus nepotřebujete. Toť logika železničních lobby (podporovaná politiky, jímž při pouhé zmínce o rušení nějaké trati a následném bububu železničních odborů - ostatně kolik jich je v politice, viz J. Dušek v radě Pardubického kraje - naskakuje kopřivka), takže lidi ze svých daní platí šoupání prázdných vagonků a musí stejně autem (a platí daně z PHM).

+1/−12
13.6.2015 9:38

J84i14n89d93ř28i26c96h 59Š74k94o41p44e86k 4255841160745

" A když tam máte vlak, autobus nepotřebujete"

No opravdu nejsme tak bohatý stát, abychom mohli dotovat 2 vedle sebe jedoucí dopravní spoje

+6/0
13.6.2015 10:21

J17i57ř58í 64K67o28c30u77r89e40k 6275304395258

Za kolejobus (motorák řady 810) s 55 sedadly chtějí dráhy od 70 do 90 Kč za kilometr. Autobusová společnost si za autobus se 40 sedadly řekne od 20 do 25 Kč za kilometr. Tolik k bohatému státu...

Vlak začíná mít smysl tam, kde je přepravní proud hromadné dopravy cca 1000 až 1500 osob za den. Což Hevlín-Hrušovany nejsou, narozdíl od Praha-Kladno.

PS: Už vidím tu opětovnou argumentaci, jak někteří píšou, že 810 je nízkopodlažní a narozdíl od autobusu dokáže nabrat kočárek.

+1/0
13.6.2015 14:45

D44a76v45i34d 72P86e11c20a 1345854581146

Jiří Kocurek   Máte pravdu, ale proč by autobus nemohl naložit kočárek? Stačí správný autobus a v lepším případě ještě upravit nástupiště.

0/0
13.6.2015 16:25

J75a80r17o94s18l55a33v 39K13o30m91o49ň 1270844694251

nejen kočárek, ale i kola. A to i v množném čísle, což v tomto pěkném počasí v létě je hodně pozitivní a nutná věc. Jinak BUSy nepaltí prakticky nic za používání cest, zatímco vlaky každý km a každý den a u každého vlaku. Takže kecy 20-25Kč/km u BUSů si strčte někam

0/0
15.6.2015 15:06

O38l84d78ř39i45c79h 96J66a50n90e21č29e73k 8969336713161

myslím, že jste to špatně pochopil - já tu hlášku "když tam máte vlak, autobus nepotřebujete" chápu tak, že když je v obci vlak, tak tam úředníci už žádný bus nepošlou - lhostejno, kam jezdí ten vlak a kde by byl potřeba ten bus.

opravdu si myslím, že přílišné lpění na železnici je jedním z problémů české veřejné dopravy. spousta tratí vznikala v době, kdy železnice měla na jinou než místní přepravu monopol, tratě byly směrovány podle tehdejších potřeb a lidé za ně byli rádi, i když museli na nádraží 8km pěšky. dnes je situace zcela jiná a jakkoliv silniční dopravě vůbec nefandím, musím uznat, že by bylo mnohdy lepší leckteré tratě (resp. spoje na nich) prostě zrušit a za každý vlakokilometr raději objednak 3 autobusokilometry.

0/0
15.6.2015 11:48

M62i52r49o70s93l31a70v 95Z10i22k24m83u94n16d 7879273844813

Prázdné vagonky jezdí v pražském metru, stejně tak jezdí prázdné tramvaje / autobusy mimo špičku v jednom směru nebo v určitém úseku trasy ...

+1/0
13.6.2015 13:06
Foto

B48r16o28n68i95s82l49a54v 27G44a14b64r15y96š 2302439631

Nevím, jestli je to Váš případ, ale přišel jsem na to, že lidi mají tendenci se stěhovat do klidných lokalit. Dá se to pochopit, třeba je nebaví ruch města. Jenže tato klidná lokalita bez vysokého nájmu je vykoupena právě dojížděním všude možně. Jsou to lokality tak klidné, že se na příjezdovou cestu nedostane ani autobus. Ne protože by se to nevyplatilo, ale protože to není technicky možné. Např. takový Petřvald nebo Rychvald na Ostravsku. Je to sice souvislá zástavba, nejsou to ale paneláky, nýbrž rodinné domy, k některým se dostanete po úzkých nezpevněných komunikacích.

Takže hledejte způsoby, jak jezdit veřejnou dopravou, abyste nebyl škodný. Řvát, že by mi měl stát dotovat to a tamto, umí každý. Ale přemýšlet, jak zlepšit situaci, to už je umění, že?

+4/0
13.6.2015 10:46

M41a29r53t43i63n 17N43o44v67o81t81n54ý 3836336121874

Nikomu na nic nepřispíváte. Z espotřební daně na PHM se ani neopraví ty cesty, po kterých jezdíte.

0/0
13.6.2015 12:52

J25a83n 65S86ů93r56a 4655313493142

Inkaso spotřební daně z nafty a benzínu je 80 mld ročně. Chcete říct, že se u nás ročně opravují silnice za 80 mld?

0/0
13.6.2015 13:30

J36i90ř44í 16K27o63c61u52r55e96k 6415474835988

Kdysi jsem to počítal. Do silnic dává ŘSD nějakých 40 miliard a kraje dohromady cca 13 miliard. Z toho jen Praha, JMK a MSK přes miliardu. Rozpočty jsou k dohledání na internetu. Jsme na 50-55 milardách a chybí nám náklady obcí. .. Silnice v obcích slouží mhode také jako chodník a cyklostezka dohromady. Chodníky v obcích kolikrát nejsou všude ani kolem silnic I. třídy.

Přičemž do příjmů státu ze silniční dopravy je třeba připočítat daň silniční a mýto. Dále potom DPH placené při zakoupení silničního vozidla a spotřebního zboží jako jsou penumatiky. Externě také korporátní daň Barum Otrokovice a Mladoboleslavské Škodovky. ;-)

Jo ještě: Oblíbenou položkou jsou také enviromentáílní externality. Přičemž když na to příjde, tak do externalit se počítají jen externí náklady, nikoliv už ale externí benefity. Z nich bych mohl vyjmenovat dostupnost lékařské péče, hasičů, mobilita pracovní síly, mobilita za vzděláním, možnost zavedení náhradní autobusové dopravy za vlak namísto odřeknutí spojů... našlo by se...

0/0
13.6.2015 15:08

J84a33n 37S10ů66r98a 4425213123752

Jen doplním : velká část těchto peněz jsou eu dotace,nikoliv spotřební daň. A o 40 mld si letos RSD může nechat zdát

0/0
13.6.2015 15:35

M89i22r64o55s68l84a62v 32Z93i59k80m51u98n61d 7649283924413

Kolik platíte ročně za použití dopravní cesty = silniční daň ? Pokud neplatíte nic, tak vám ostatní daňoví poplatníci přispívají na vaše cesty. Spotřební daň slouží třeba taky k financování dopravní policie ... tu nevlastníci silničních vozidel nepotřebují ....

0/0
13.6.2015 12:59

J76i14ř56í 77K98o66c12u70r28e64k 6635494705248

Pane Zikmunde, kupujete si brambory? Jely po silnici. Kupujete si mléko? Jelo po silnici, stejně tak mouka do pekárny, pivo do restaurace. Máte-li cihelný dům, jely po silnici i ty cihly.

Cestující v autobusu či tramvaji také dopravní policii nepotřebují...

0/0
13.6.2015 15:18

M88i68r25o14s98l15a82v 70Z44i18k52m34u27n42d 7339753454483

Jenže ten dopravce platí silniční daň = poplatek za použití dopravní cesty.

Tramvaj silniční daň neplatí, protože koleje patří dopravci, který nese náklady na jeho údržbu ...

0/0
13.6.2015 18:16

D15a10v43i97d 29P22e22c97a 1535974651966

Stanislav Rosecký   Je to jednoduché. Volte strany, které nechtějí dotovat (přes míru) veřejnou dopravu. Bohužel, dnes si platíte mnohem více věcí, které nepotřebujete. Čím méně peněz bude stát (nebo kraje, obce) přerozdělovat, tím silnější bude občan.

0/0
13.6.2015 16:23

J67a53n 87O65n62d40r45o60u28š86e58k 5156689476348

Kdyz to zacalo fungovat, jsou novejsi vlaky, sit je dobre nastavena, funguje regionální navaznost, tak je cas to zrusit.

Jestli nefungují osobni vlaky mezi kraji a jsou potreba, at je objedna stat nebo at se kraje dohodnou.

Toto vazne nechapu.

+2/−3
13.6.2015 8:41

V74l48a68s46t52i29m25i43l 70K80r89a48u13s 3913114614833

Jenže kraje se mezi sebou nedokážou dohodnout o placení, a proto osobní vlaky hranice krajů nepřekračují. V tom je ten problém. :-(

+6/0
13.6.2015 8:55

T15o46m49a98s 46A60u79g92u40s84t29y28n 6507386381800

Socan se socanem aby se dohodli? To po nich přece nemůžete chtít ;-D

+1/−1
13.6.2015 10:02

J87a47n 58O84n61d22r77o52u19š27e84k 5726909426678

Ale neni prece reseni, ze se to vsechno prevede na stat. To budou jezdit cd az do konce veku.

0/0
13.6.2015 13:16

J27i35ř74í 10K31o97c35u37r86e88k 6535214445948

Čímž ten problém pouze přenesete z hranic krajů na hranice státu.

Myslíte, že státy se mezi sebou dohodnou lépe než KORDIS JMK s obcemi v jihlavském, pardubickém, olomouckém a zlínském kraji? O zajíždění spojů do Rakouska a na Slovensko nemluvě...

0/0
13.6.2015 15:22

O25t29t51o 60P67o24s54p52í76š32i91l 4684965887298

A jakpak se stát dokáže dohodnout se 14ti kraji (když na to nemá ani lidi), o tom jste již přemýšlel?

0/0
13.6.2015 15:36

D75a17v11i97d 26P12e92c75a 1385164821626

Vlastimil Kraus Jednoduché, nevolit.

0/0
13.6.2015 16:27

V70l94a17s11t42i57m93i96l 42K21r33a27u23s 3733574514173

Já jsem ČSSD nevolil a nepovažuji zřízení krajů v dnešní podobě za šťastný nápad. V tom měl Václav Klaus pravdu.

0/0
14.6.2015 10:06

J62o10s45e18f 21B80a51l23o28u91n 4320526235541

Meli by hlavne zrusit ty ruzne idoly, koridy atp...zkratka spolky pomatenych amaterskych sotousu co si myslej ze hrajou pocitacove hry a delaj v doprave jen chaos a zmatek.

+3/−13
13.6.2015 8:27

M84a61r44e80k 80M24a90r36t48i93n 8319424946770

V případě Koridoru to tak trochu sedí. :-/ Kdysi dobře zavedený systém současné obsazení Koridoru trochu k....í, ale co naplat.

0/0
13.6.2015 9:18

O79t12t37o 44P33o30s53p81í26š10i59l 4234645867248

Hm, pochybuji, že jste se kdy s kýmkoliv z "Koridoru" viděl... Ale jestli jste opravdu takový hrdina, jakého zde ze sebe děláte, tak se mi můžete ozvat a domluvíme schůzku. Jsem zvědav, jakého hrdinství byste byl schopen osobně.:-)

0/0
13.6.2015 15:53

M65i70r54o29s66l48a64v 78Z92i75k37m26u35n61d 7519863774853

Integrované dopravní systémy jsou správná věc, jenže by musel existovat celostátní IDS, který by zahrnoval i další dopravce (včetně Jančorovo a Novotného podniků) a ty krajské IDS by byly součástí toho celostátního.

Takhle to funguje v zemi nejen železniční dopravě zaslíbené = Švýcarsko ... dopravce, který nehodlá akceptovat pravidla celostátního IDS si tam prostě "nevrzne" (Jančura, Novotný) ...

Převzít švýcarský model (demokracie, tržní ekonomika, neviditelná ruka trhu) není nic co by bylo v rozporu s ideologickými floskulemi politických stran, které si hrají na pravici a svobodu v podnikání = ODS, TOP09 ....

0/0
13.6.2015 13:04

L73u42b25o63š 86K28o92c10o12u45r43e30k 4669585132214

Já jsem s Idolem velice spokojen. Nikdy dříve nefungovala doprava v Libereckém kraji lépe. Vyšší četnost spojů, lepší návaznost, nové vozy, jedna karta na busy i vlaky a MHD, nižší cena. Díky konkurenci i nižší dotace do dopravy. Lze i poměrně účinně připomínkovat jízdní řády (z vlastní zkušenosti).

Jestli si v některých krajích neumí řídit veřejnou dopravu, tak ať její řízení předají státu, ale neměla by to být povinnost.

0/0
13.6.2015 13:12

A82l32e76x23a38n39d25r 33K44o67s95t14k27a 8292738236804

Stejně se to nakonec bude muset pod stát vrátit všechno. Toto jsou jen naprosto nezodpovědné sociální experimenty, které nikdy nemohou fungovat.

+2/−4
13.6.2015 8:19

V37l90a53s98t11i83m35i35l 65K45r28a44u71s 3193774224243

Je nesmyslné, aby osobní vlaky spravovaly kraje. Ty si z nich totiž udělaly příměstskou dopravu krajského města a výsledkem je, že osobní vlaky nepřekračují hranice kraje a trpí tím obce na pomezí krajů - zde třeba žádné vlaky nestaví, protože rychlíky tudy projedou a osobní vlaky sem nedojedou.

+21/−3
13.6.2015 7:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.