Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadla v Evropě mizela z radarů, mohl za to zřejmě test českého výrobce

Loňské problémy s mizením letadel z radarů letových kontrolních středisek v Praze, Vídni, Bratislavě, Karlsruhe a Mnichově podle všeho souvisely s testy nejmenovaného českého výrobce radiolokátorů. Vyplývá to z konečné zprávy Evropské agentury pro bezpečnost civilního letectví (EASA).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J63a23n 36B37e72n15e70š 5559585278135

taky způsob jak vyvinout neviditelné letadlo ;-D

0/0
23.6.2015 15:01

L80u70c61i96a32n 70P14a29p87a86z33i81a69n 5564637101465

Takže frima z Pardubic? Proč ji neuvdenou rovnou, všichni víme, kde je výrobcem.

0/0
19.6.2015 1:24

J65i12ř95í 15S78t67r25á81n91s67k24ý 4331317189554

Hehe, výcuc z článku z technetu:

"Takzvaný elektronický útok nyní zvládnou jen mocnosti jako USA, Rusko, Čína a Indie pomocí svých satelitů"

Zdroj: http://technet.idnes.cz/ridici-vez-vypadek-nato-0v9-/tec_technika.aspx?c=A140613_100122_tec_technika_vse

Takže teď už jsou Pardubice taky mezi mocnostma:-PHradečáci by si měli dát bacha;-D

+9/−1
16.6.2015 22:27

A49l27e56x46a32n60d14r 86K28o13s13t56k40a 8412658806184

Přetížit komunikaci, která probíhá po jedné jediné frekvenci není zas tak těžké. Ani omylem, natož kdyby to někdo chtěl udělat úmyslně. Tady očividně došlo k zastarání protokolu, který původně počítal s tím, že na obloze bude (příklad) 10 letadel, kterých se budou dotazovat maximálně 3 lokátory. A teď nastala situace, kdy se 100 letadel ptá 25 lokátorů. Přidejte dvacátý šestý a už se budou překřikovat tak, že nikdo nedostane srozumitelná data.

+3/0
16.6.2015 22:55

P15a34v88e56l 30S97o11b12o45t24k40a 5120894

Pěkný průšvih.

Takovou "zbraň", která zaruší frekvenci odpovídačů dokáže sestrojit kdejaký radioamatér, ale pak ty následky, ty pokuty - ohrožení leteckého provozu, obecné ohrožení,....

Jakoupak dostali pokutu? Doufám, že v desítkách miliónů...

0/−5
16.6.2015 20:42

J94o65s78e76f 42L52e98b27d76u84š61k24a 4772123743205

A Putin má smůlu. Vymažeme mu letadla, rakety a možná i tanky. ;-D

+4/−1
16.6.2015 19:57

M84i50l35o86s16l28a96v 28U97r28b29a54n 4438869450733

Jenže je vymažeme akorát sobě na našich lokačních obrazovkách. Navíc Rusáci se tady prohánějí s vypnutými odpovídači. Takže zase prd.

+2/0
17.6.2015 8:47

L83u38k17á46š 77T62o98m23a81n 1901372482

myslel jsem ze radiolokator ma letici objekt zobrazit nikoliv smazat. vynalezali lokator a vysel jim deletor.

+4/−1
16.6.2015 19:49

M37i41c52h95a36l 91C60h72a14l25u82p75a 6688600789233

Kdo ví, jak to bylo, ono se to asi netýkalo radaru, ale zahlcení pásma, kde vysílají odpovídače letadel, což s radarem nemá zas tak moc společného. A z radaru snad letadla nezmizela, ale zmizely informace o nich, které jsou ovšem taky důležité.

+3/0
16.6.2015 20:53

P32a54v82e89l 49K86u40r48a93l 5371424310510

No ono to jde s radarem udělat taky - prostě pustíte do éteru tolik signálu že se všechny radary zblázní a uvidí jen mlhu.

0/0
16.6.2015 21:44

M21i15c24h90a57l 89C66h75a33l28u51p35a 6728690689543

To by ale museli vysílat směrem k radaru, který pak nerozliší vlastní signály od těch cizích, ne?

0/0
16.6.2015 21:46

M41i77l26o83s85l90a36v 17U46r98b50a11n 4138119970593

Aluminiové proužky. To je ale staré jak radar sám.

+2/0
17.6.2015 8:49
Foto

P38e31t91r 20M68o84o20s 6692215467

„Zjistili jsme, že střední Evropa je naprostou změtí radarů. Jedno letadlo je sledováno 25 různými radiolokátory, i když jsou ve skutečnosti potřeba dva či tři. To musí přestat,“ dodal.

Doufám, že to dotyčný nemyslel vážně. Pokud ano, měl by se poroučet z funkce spolu s ostatními, podobně smýšlejícími.

Počet sekundárních (to jsou ty, které k zobrazení cílů potřebují palubní odpovídače) je dán velikostí území, které má být pokryto, jeho tvarem a členitostí terénu. V ČR jsou sekundární radary 3, v okolních státech vím o dalších dvou. To je dohromady 5. Ptám se tedy: kde je těch zbývajících 20? Nebo si autor článku toto číslo vycucal z prstu, stejně jako další podrobnosti zde uvedené?

+5/−1
16.6.2015 18:57
Foto

P98e35t41r 64M76o27o70s 6922615597

sekundárních radarů - píšu rychle a vynechávám rovnou celá slova.;-)

0/0
16.6.2015 18:58

P25e47t65r 30T77y17č53k58a 6495642719312

No zřejmě měl na mysli ty aktivní, především vojenské, radiolokátory.

+1/−1
16.6.2015 19:05

P30e90t95r 50R76o57h85á56n66e56k 1713489907116

lol, tak ty víš v čr o 3 a v zahraničí o 2 ;-D a EASA zjistila při vyšetřování  25. s funkce  by jsi měl odejít asi ty protože je jasné, že v několikrát větším polsku nebo německu jich bude nepochybně víc než u nás :)

+1/−7
16.6.2015 19:05
Foto

P74e81t32r 32M39o20o49s 6472445897

Vážený příteli, v tomto oboru pracuji a to, co jsem zde uvedl, za tím si stojím. Není problém si udělat exkurzi v sídle ŘLP ČR a zjistit skutečný stav věci.

Německo a Polsko dle rozdělení ICAO NEPATŘÍ DO STŘEDNÍ EVROPY.

Tady si jeden z nás dvou naběhl na vidle a já to nejsem.;-D

+2/0
16.6.2015 19:11

P64e70t42r 60R40o61h30á55n74e77k 1153499677356

co je mi do nějakýho ICAO. v článku je jasně napasané ve střední Evropě kam nepochybně polsko a německo patří. krom toho v článku je napsané, že mizelo z kontrlních středisek až v Karlsruhe, takže je jasný že se zaměřili i na kontrolu i v Německu, takže nějakýho rozdělení ICAO je v tomhle případě na nic.

+1/−4
16.6.2015 19:16
Foto

P50e23t17r 15M92o68o75s 6262395757

Německo ani Polsko do střední Evropy nepatří ani dle obecného zeměpisného rozdělení. Dle Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO, neboli Internationa Civil Aeronautical Organisation) rozděluje Evropu na severní (první písmeno ICAO kódu E, sem patří m.j. i Německo a Polsko) a jižní (písmeno L, sem patří ČR, Slovensko, Rakousko a další).

Příčiny výpadku a štěpení cílů ve výnosech z radarů jsem ve svém prvním příspěvku nerozporoval - napadl jsem pouze udávaný počet sekundárních radarů ve STŘEDNÍ EVROPĚ a na tom stále trvám.

+6/0
16.6.2015 19:27

P41e70t36r 26R35o61h81á81n56e15k 1843159247346

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Grossgliederung_Europas-en.svg

central europe = střední evropa

Trvat si můžeš na čem chceš, ale to pořád nic nemění na tom, že EASA zjistila, že ve střední Evropě je jedno letadlo je sledováno 25 různými radiolokátory ;-D

0/−6
16.6.2015 19:31

P25e14t35r 25R73o22h94á34n24e95k 1813259127436

hlavní problém naší rozepře bude, že vlastně nevíš co je střední Evropa, asi máš ještě pozůstatky z dob komunismu a znáš jen východ a západ :-/ každopádně teď když víš, co je vlastně střední Evropa, tak musíš uznat, že ten tvůj první příspěvek je mimo a dotyčnému by jsi se měl umluvit :)

0/−8
16.6.2015 19:41
Foto

P54e74t24r 47M41o65o29s 6682355147

Než začneš někoho napadat a vynášet nějaké závěry, měl by jsi si něco o dané problematice nastudovat, ať nejsi za úplného pitomce. Pro potřeby civilního letectví je rozhodující rozdělení dle organizace ICAO a to už jsem zde uvedl. ICAO, ani Eurocontrol (nadřízený orgán všech oblastních služeb řízení letového provozu v Evropě) s pojmem střední Evropa neoperuje. Z pohledu civilního letectví se za střední Evropu dají považovat státy, které si vzájemně vyměňují radarová data pro potřeby řízení letového provozu na území ČR, Slovenska a Rakouska.

Tebou neustále omílaný nesmysl o 25 ti radarech ve střední Evropě vznikl zřejmě špatnou prací autora tohoto článku a ty se ho držíš ja h...o košile.

+7/0
16.6.2015 19:43

P30e22t95r 33R91o61h49á44n97e81k 1893879427596

ty jsi jako první napadl autora článku a přitom ani nevíš co je střední Evropa. V článku se nic o ICAO nepíše.

0/−5
16.6.2015 19:48
Foto

P52e26t80r 16M55o39o43s 6192585477

Přečti si ještě jednou, p o m a l u můj předchozí příspěvek a pak něco piš, jo? V článku se o ICAO nic nepíše - jakpak by ne, dotyčný novinář (stejně jako ty) k civilnímu letectví ani nečuchl (možná jenom občas kouká na letadýlka na flightradar24.com, ale to z něho odborníka na civilní letectví neudělá).;-)

+7/0
16.6.2015 19:53

M37a81r90t47i73n 57K15o55z78á31k 4934600269717

Nechci se s vámi hádat, ale v tom článku je napsáno, že letadla ve střední Evropě jsou sledováno 25ti radary, nikoliv, že ty radary jsou ve střední Evropě. A vzhledem k tomu, že má ADS-B anténa vybavená satelitním zesilovačem za pětset korun a obyčejným RTL-SDR za dvacet dolarů dokáže běžně identifikovat letadla v třiceti tisíci stopách nad severním Polskem, opravdu si nemyslím, že by nemohlo být letadlo nas střední Evropou ozařováno z pětadvaceti ozařovačů sekundárních radarů.

+3/0
16.6.2015 21:20

R41o62b56e47r27t 29F53ü65r42s64t 9944245844222

Jak čtu vaše dohady s P.Moosem, musím uznat, že skutečně nevíte o čem se bavíte, a to ani redaktor. Pokud je řeč o leteckém rozdělení Evropy, pak má P.Moos jednoznačně pravdu. Mějte si dál jako zdroj Wikipedii, která asi nerozlišuje Evropu podle rozložení ICAO, ale geograficky, ale pokud chcete debatovat o letových evropských hranicích a parametrech, pak taháte evidentně za velmi krátký konec....Rv

+5/0
16.6.2015 20:45

P23e95t69r 21R62o57h95á20n70e12k 1703499767436

takže článek je lživý? nebo jaký má pan Moos s autorem problém? je tam prostá informace o počtu 25 radiolokátorů ve střední Evropě. Proč by měl kvůli tomu složit funkci? já věřim, že pan Moos má pravdu, ale o tom článek přece vůbec neni a nevim proč hned kritizovat autora článku.

0/−2
16.6.2015 21:10

F19i21l64i90p 10K18o73r92v81a95s 8916393934700

Pokud pan Moos říká, že ve střední evropě není 25 radiolokátorů, a že společnost starající se o letectví nepracuje s pojmem střední evropa, nevidím v tom konflikt...

+3/0
16.6.2015 21:41

J48a35n 51H58o72n91c42ů 1826611822977

Vážený pane Fürstle, pokud jde o letecké rozdělení Evropy, tak pan Moos pravdu nemá. ICAO podle Appendixu 1 (Directives to Regional Air Navigation Meetings and Rules of Procedure for their Conduct) rozlišuje celosvětově pouze 9 regionů, z nichž jeden je Evropa (EUR). Rozdělení na severní Evropu (E), jižní Evropu+Turecko+Izrael (L) a Grónsko+Island+Kosovo (B) je pouze z prostého důvodu, že abeceda nemá dost písmen. Navíc se jedná pouze o kódy letišť a meteostanic.,

+1/0
17.6.2015 2:05

P68e75t31r 90Š54t75ě76p 2513193560306

Tady něco nesedí, pasivní radar nic nevysílá, jenom poslouchá odrazy, vyzařování a odpovědi od transpondérů letadel.

0/−1
16.6.2015 18:28

J98a13n 24C75h47o29b23o72t 5292334628341

Sám si odpovídáte... Komu asi odpovídač odpovídá???

Pravděpodobne tedy jde o sledovací systémy, které nejenže sledují letadlo, ale také se dotazují jeho odpovídače... Zcela pasivní systém by byl odkázán na "povídače", žeano...

+1/−2
16.6.2015 18:31

J71i44ř59í 21K76r83á11t36k59ý 3810922414

samozřejmě, ty odpovídače odpovídají na dotazy z ŘLP a pasivní radar mimo jiné tyto odpovědi poslouchá, ale sám nic nevysílá. To samozřejmě nevylučuje, že testovali nějaké aktivně vysílací zařízení.

+1/0
16.6.2015 18:39

J42a52n 11C37h29o24b86o84t 5242284368481

Pravděpodobně nešlo o pasivní zařízení, jistě.

Ale odborník v článku si stěžoval na to, kolik radarů sleduje každé letadlo. Z toho plyne, že každý pro letadlo představuje jistou zátěž...jinak by bylo jedno, kolik jich ho sleduje. A jeho řešení bylo, že jich je prostě tolik sledovat nemá. A to je zhůvěřilost vzhledem k tomu, že právě objevili zranitelnost celého systému ŘLP - a chystají se ji "řešit" tím, že odpovídače přestanou zatěžovat, namísto toho, aby je spravili. Protože takto je to čistá pozvánka pro každého, kdo bude chtít na systém zaútočit...stačí mu začít vysílat z jediného místa...

0/0
16.6.2015 18:42

L44i96b53o23r 68W87a63l73i15c50h58i56e93w64i98c66z 3188296707274

Jde o to, že (staré) dotazovače v módu A/C posílají neadresní dotazy, kdy odpověď generují všechny letouny v dosahu dotazu. Pokud existuje mnoho dotazovačů a mnoho letadel s odpovědí, tak se systémy lehce zahltí + zaruší. Proto vznikl nový mód S, který je adresný. Jednou za čas pošle dotaz všem a pak si již podle potřeby dotazuje konkrétní letouny dle jejich adresy, které načerpal neadresným dotazem. Tímto se podstatně sníží komunikační provoz a náchylnost na přetížení.

+3/0
16.6.2015 19:19

J20a81n 43C94h27o85b52o14t 5462774198521

Takže řešením není něco jako robustnější odpovídače, které budou proti DoS útoku odolnější,a le radši se jich přestaneme ptát a súpolehneme se na to, že až někdo jednou bude chtít Evropě ukázat, kde je její místo, určitě neudělá něco podobného, ale namísto toho pošle diplomatickou nótu?

Myslím, že soudruzi v Moskvě a Pchjongjangu si udělali poznámku a potichu si mnou ruce...

0/0
16.6.2015 18:28

M18a21r76t79i39n 86K66o70z28á28k 4354900929547

Soudruze v Moskvě i Pchjongjangu o tom dávno vědí, protože to je systém, který se používá už velmi dlouho po celém světě. Včetně Ruska a možná i Severní Koreje.

+1/0
16.6.2015 21:23

M42i64c25h29e75l 93P56e18t38r61u62c58c94i82a44n58i 8374375406162

Jsme specialiste na vytunelovani bank a fondu a ted koukam, dokonce jsme schopni vymizikovat letadla s radaru. Proste jsme k nezaplaceni. ;-)

+1/0
16.6.2015 18:08

J48i82ř87í 29K36u30č62e10r98a 9905561518

no, spíš bych řekl, že jsme tím jen upozornili na problém který tu už je, tedy to, že odpovídače v letadlech je velmi snadné na dálku vyřadit, je lepší, když jmse na to přišli my a náhodou a teď s tím něco udělají, než aby na to přišel někdo jiný, cíleně vyřadil to na dlouhou dobu a tím uzemnil veškerou dopravu a nebo možná i záměrně způsobil havárii. Vlastně jsme byt náhodou, tak přece upozornili na bezpečnostní riziko.

0/0
16.6.2015 18:23

J11a71n 53C87h88o26b11o25t 5952984818241

Jenže oni s odpovídači neudělají nic, ale radši vynou radary. Z toho musí takový Putin mít tak velkou kládu, že spadne ze židle...

0/0
16.6.2015 18:29

M26a80r90e83k 35S68ý90k97o59r86a 9163580766946

Wow. Takže v Pardubicích umí sestrojit zařízení, které když umístíte na náklaďák, tak "zruší" veškeré letové odpovídače nad půlkou Evropy. To se občas ale docela hodí, ne?

+1/0
16.6.2015 18:07
Foto

P91a55v41e56l 19P46o15k21o57r32n39ý 2566694200362

Ono vyrobit generátor něčeho není zase veliký problém, typicky rušičku policejních radarů, signálu GPS, mobilu, radia,  televize. Proto možná u nás používáme mýtné brány,

0/0
16.6.2015 18:15

A25l19e49š 10M72á13c55h38a78l 1739398108571

mýtné brány používáme úplně z jiného důvodu

+2/0
16.6.2015 19:29

J90a23n 65C93h21o92b34o55t 5832494888451

Tomu se říká elektronický boj a taková zařízení má kdekdo...jenže tady namísto aby někdo vylepšil odpovídače, jak pták radši vypne radary...

0/0
16.6.2015 18:30

L19u14b32o67m54í78r 98V79r71t44a77l 6650577131911

Jo? Jen aby to nebyl skrytý virus po virech, kterými byly nedávno nakaženy velké servery. Takovýto test je nesmysl, to by si ta firma v budoucnu už moc neškrtla.

0/0
16.6.2015 17:45

F45r26a61n81t78i46š56e30k 44L66u44f45t 5757859804406

Tak jsme se zase proslavili

+4/0
16.6.2015 17:18

M69a59r64e63k 97S33ý69k34o94r40a 9293850556456

no však taky nejme žádní pasáci ovcí, ne?

+2/0
16.6.2015 18:08

J98a45n 17R10o87h38á31č 4662202977619

;-DR^

0/0
16.6.2015 18:12

J83a87n 11C19h43o32b92o90t 5132184168911

Ano, pasáků je pár, většina jsou ony ofce.

0/0
16.6.2015 18:33

O49n93d22ř55e37j 86S47u27k 9701736987666

Zmnizely pouze údaje z odpovídače, letadlo na radarech bylo i nadále. Další snaha o senzaci. Je to problém, ale ne tak kritický.

+3/−1
16.6.2015 17:14

J97i37ř75í 97K51u19č12e49r66a 9115231458

jde o to že civilní radar vyšle signál, na ten odpovídač zareaguje a pošle signál, teprve ten je zachycen a lokalizován. Odraz od samotného letadla je díky nízké síle signálu natolik slabý, že jej nikdo a nic nezachytí. Armádní radar vyšle tak silný signál, že jeho odraz od povrchu letadla je dostatečný na to, aby byl zachycen a lokalizován. Vyřadíte-li odpovídač, letadlo je pro řízení letového provozu neviditelné.

+1/0
16.6.2015 18:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.