Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadla v Evropě mizela z radarů, mohl za to zřejmě test českého výrobce

Loňské problémy s mizením letadel z radarů letových kontrolních středisek v Praze, Vídni, Bratislavě, Karlsruhe a Mnichově podle všeho souvisely s testy nejmenovaného českého výrobce radiolokátorů. Vyplývá to z konečné zprávy Evropské agentury pro bezpečnost civilního letectví (EASA).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J58a89n 38B24e14n34e41š 5499405618875

taky způsob jak vyvinout neviditelné letadlo ;-D

0/0
23.6.2015 15:01

L12u33c43i67a94n 77P43a19p34a59z14i39a71n 5744407691325

Takže frima z Pardubic? Proč ji neuvdenou rovnou, všichni víme, kde je výrobcem.

0/0
19.6.2015 1:24

J56i16ř79í 43S46t87r35á45n30s52k16ý 4341717669564

Hehe, výcuc z článku z technetu:

"Takzvaný elektronický útok nyní zvládnou jen mocnosti jako USA, Rusko, Čína a Indie pomocí svých satelitů"

Zdroj: http://technet.idnes.cz/ridici-vez-vypadek-nato-0v9-/tec_technika.aspx?c=A140613_100122_tec_technika_vse

Takže teď už jsou Pardubice taky mezi mocnostma:-PHradečáci by si měli dát bacha;-D

+9/−1
16.6.2015 22:27

A23l13e35x40a15n97d90r 34K11o55s30t86k98a 8842988516394

Přetížit komunikaci, která probíhá po jedné jediné frekvenci není zas tak těžké. Ani omylem, natož kdyby to někdo chtěl udělat úmyslně. Tady očividně došlo k zastarání protokolu, který původně počítal s tím, že na obloze bude (příklad) 10 letadel, kterých se budou dotazovat maximálně 3 lokátory. A teď nastala situace, kdy se 100 letadel ptá 25 lokátorů. Přidejte dvacátý šestý a už se budou překřikovat tak, že nikdo nedostane srozumitelná data.

+3/0
16.6.2015 22:55

P92a70v26e82l 54S17o67b85o54t41k58a 5570904

Pěkný průšvih.

Takovou "zbraň", která zaruší frekvenci odpovídačů dokáže sestrojit kdejaký radioamatér, ale pak ty následky, ty pokuty - ohrožení leteckého provozu, obecné ohrožení,....

Jakoupak dostali pokutu? Doufám, že v desítkách miliónů...

0/−5
16.6.2015 20:42

J12o98s86e46f 81L58e71b15d39u26š57k25a 4542423903665

A Putin má smůlu. Vymažeme mu letadla, rakety a možná i tanky. ;-D

+4/−1
16.6.2015 19:57

M47i46l44o52s64l93a77v 95U40r40b57a27n 4728299520583

Jenže je vymažeme akorát sobě na našich lokačních obrazovkách. Navíc Rusáci se tady prohánějí s vypnutými odpovídači. Takže zase prd.

+2/0
17.6.2015 8:47

L74u53k64á28š 86T21o47m26a92n 1671872412

myslel jsem ze radiolokator ma letici objekt zobrazit nikoliv smazat. vynalezali lokator a vysel jim deletor.

+4/−1
16.6.2015 19:49

M10i34c38h61a35l 94C87h92a22l22u47p46a 6158180509513

Kdo ví, jak to bylo, ono se to asi netýkalo radaru, ale zahlcení pásma, kde vysílají odpovídače letadel, což s radarem nemá zas tak moc společného. A z radaru snad letadla nezmizela, ale zmizely informace o nich, které jsou ovšem taky důležité.

+3/0
16.6.2015 20:53

P28a23v86e66l 95K15u65r79a88l 5351474600340

No ono to jde s radarem udělat taky - prostě pustíte do éteru tolik signálu že se všechny radary zblázní a uvidí jen mlhu.

0/0
16.6.2015 21:44

M95i36c70h36a89l 64C39h15a28l65u46p34a 6648640629403

To by ale museli vysílat směrem k radaru, který pak nerozliší vlastní signály od těch cizích, ne?

0/0
16.6.2015 21:46

M27i81l80o12s96l74a74v 54U10r74b13a29n 4718819450683

Aluminiové proužky. To je ale staré jak radar sám.

+2/0
17.6.2015 8:49
Foto

P49e42t87r 26M21o75o78s 6282855217

„Zjistili jsme, že střední Evropa je naprostou změtí radarů. Jedno letadlo je sledováno 25 různými radiolokátory, i když jsou ve skutečnosti potřeba dva či tři. To musí přestat,“ dodal.

Doufám, že to dotyčný nemyslel vážně. Pokud ano, měl by se poroučet z funkce spolu s ostatními, podobně smýšlejícími.

Počet sekundárních (to jsou ty, které k zobrazení cílů potřebují palubní odpovídače) je dán velikostí území, které má být pokryto, jeho tvarem a členitostí terénu. V ČR jsou sekundární radary 3, v okolních státech vím o dalších dvou. To je dohromady 5. Ptám se tedy: kde je těch zbývajících 20? Nebo si autor článku toto číslo vycucal z prstu, stejně jako další podrobnosti zde uvedené?

+5/−1
16.6.2015 18:57
Foto

P22e93t31r 29M71o49o11s 6272575187

sekundárních radarů - píšu rychle a vynechávám rovnou celá slova.;-)

0/0
16.6.2015 18:58

P65e78t31r 97T60y95č80k88a 6885362859552

No zřejmě měl na mysli ty aktivní, především vojenské, radiolokátory.

+1/−1
16.6.2015 19:05

P82e10t64r 25R32o73h24á15n15e12k 1833219637616

lol, tak ty víš v čr o 3 a v zahraničí o 2 ;-D a EASA zjistila při vyšetřování  25. s funkce  by jsi měl odejít asi ty protože je jasné, že v několikrát větším polsku nebo německu jich bude nepochybně víc než u nás :)

+1/−7
16.6.2015 19:05
Foto

P59e78t54r 40M78o70o64s 6872595827

Vážený příteli, v tomto oboru pracuji a to, co jsem zde uvedl, za tím si stojím. Není problém si udělat exkurzi v sídle ŘLP ČR a zjistit skutečný stav věci.

Německo a Polsko dle rozdělení ICAO NEPATŘÍ DO STŘEDNÍ EVROPY.

Tady si jeden z nás dvou naběhl na vidle a já to nejsem.;-D

+2/0
16.6.2015 19:11

P63e65t27r 59R78o96h38á95n83e36k 1473479287166

co je mi do nějakýho ICAO. v článku je jasně napasané ve střední Evropě kam nepochybně polsko a německo patří. krom toho v článku je napsané, že mizelo z kontrlních středisek až v Karlsruhe, takže je jasný že se zaměřili i na kontrolu i v Německu, takže nějakýho rozdělení ICAO je v tomhle případě na nic.

+1/−4
16.6.2015 19:16
Foto

P34e78t52r 43M12o59o75s 6472855957

Německo ani Polsko do střední Evropy nepatří ani dle obecného zeměpisného rozdělení. Dle Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO, neboli Internationa Civil Aeronautical Organisation) rozděluje Evropu na severní (první písmeno ICAO kódu E, sem patří m.j. i Německo a Polsko) a jižní (písmeno L, sem patří ČR, Slovensko, Rakousko a další).

Příčiny výpadku a štěpení cílů ve výnosech z radarů jsem ve svém prvním příspěvku nerozporoval - napadl jsem pouze udávaný počet sekundárních radarů ve STŘEDNÍ EVROPĚ a na tom stále trvám.

+6/0
16.6.2015 19:27

P43e31t20r 43R94o16h84á28n22e14k 1413689187956

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Grossgliederung_Europas-en.svg

central europe = střední evropa

Trvat si můžeš na čem chceš, ale to pořád nic nemění na tom, že EASA zjistila, že ve střední Evropě je jedno letadlo je sledováno 25 různými radiolokátory ;-D

0/−6
16.6.2015 19:31

P54e36t15r 54R25o79h35á21n40e36k 1333549917216

hlavní problém naší rozepře bude, že vlastně nevíš co je střední Evropa, asi máš ještě pozůstatky z dob komunismu a znáš jen východ a západ :-/ každopádně teď když víš, co je vlastně střední Evropa, tak musíš uznat, že ten tvůj první příspěvek je mimo a dotyčnému by jsi se měl umluvit :)

0/−8
16.6.2015 19:41
Foto

P53e56t32r 86M27o40o63s 6442755287

Než začneš někoho napadat a vynášet nějaké závěry, měl by jsi si něco o dané problematice nastudovat, ať nejsi za úplného pitomce. Pro potřeby civilního letectví je rozhodující rozdělení dle organizace ICAO a to už jsem zde uvedl. ICAO, ani Eurocontrol (nadřízený orgán všech oblastních služeb řízení letového provozu v Evropě) s pojmem střední Evropa neoperuje. Z pohledu civilního letectví se za střední Evropu dají považovat státy, které si vzájemně vyměňují radarová data pro potřeby řízení letového provozu na území ČR, Slovenska a Rakouska.

Tebou neustále omílaný nesmysl o 25 ti radarech ve střední Evropě vznikl zřejmě špatnou prací autora tohoto článku a ty se ho držíš ja h...o košile.

+7/0
16.6.2015 19:43

P61e87t30r 62R28o15h11á91n20e43k 1463579337706

ty jsi jako první napadl autora článku a přitom ani nevíš co je střední Evropa. V článku se nic o ICAO nepíše.

0/−5
16.6.2015 19:48
Foto

P92e70t26r 18M19o78o17s 6702605917

Přečti si ještě jednou, p o m a l u můj předchozí příspěvek a pak něco piš, jo? V článku se o ICAO nic nepíše - jakpak by ne, dotyčný novinář (stejně jako ty) k civilnímu letectví ani nečuchl (možná jenom občas kouká na letadýlka na flightradar24.com, ale to z něho odborníka na civilní letectví neudělá).;-)

+7/0
16.6.2015 19:53

M16a67r57t19i80n 90K65o90z90á39k 4354620909147

Nechci se s vámi hádat, ale v tom článku je napsáno, že letadla ve střední Evropě jsou sledováno 25ti radary, nikoliv, že ty radary jsou ve střední Evropě. A vzhledem k tomu, že má ADS-B anténa vybavená satelitním zesilovačem za pětset korun a obyčejným RTL-SDR za dvacet dolarů dokáže běžně identifikovat letadla v třiceti tisíci stopách nad severním Polskem, opravdu si nemyslím, že by nemohlo být letadlo nas střední Evropou ozařováno z pětadvaceti ozařovačů sekundárních radarů.

+3/0
16.6.2015 21:20

R58o22b30e31r62t 81F77ü17r98s98t 9254335684462

Jak čtu vaše dohady s P.Moosem, musím uznat, že skutečně nevíte o čem se bavíte, a to ani redaktor. Pokud je řeč o leteckém rozdělení Evropy, pak má P.Moos jednoznačně pravdu. Mějte si dál jako zdroj Wikipedii, která asi nerozlišuje Evropu podle rozložení ICAO, ale geograficky, ale pokud chcete debatovat o letových evropských hranicích a parametrech, pak taháte evidentně za velmi krátký konec....Rv

+5/0
16.6.2015 20:45

P36e65t49r 54R26o68h69á21n46e53k 1823389517806

takže článek je lživý? nebo jaký má pan Moos s autorem problém? je tam prostá informace o počtu 25 radiolokátorů ve střední Evropě. Proč by měl kvůli tomu složit funkci? já věřim, že pan Moos má pravdu, ale o tom článek přece vůbec neni a nevim proč hned kritizovat autora článku.

0/−2
16.6.2015 21:10

F65i41l41i66p 17K35o14r59v66a85s 8486973204380

Pokud pan Moos říká, že ve střední evropě není 25 radiolokátorů, a že společnost starající se o letectví nepracuje s pojmem střední evropa, nevidím v tom konflikt...

+3/0
16.6.2015 21:41

J60a57n 19H65o66n95c54ů 1646721852187

Vážený pane Fürstle, pokud jde o letecké rozdělení Evropy, tak pan Moos pravdu nemá. ICAO podle Appendixu 1 (Directives to Regional Air Navigation Meetings and Rules of Procedure for their Conduct) rozlišuje celosvětově pouze 9 regionů, z nichž jeden je Evropa (EUR). Rozdělení na severní Evropu (E), jižní Evropu+Turecko+Izrael (L) a Grónsko+Island+Kosovo (B) je pouze z prostého důvodu, že abeceda nemá dost písmen. Navíc se jedná pouze o kódy letišť a meteostanic.,

+1/0
17.6.2015 2:05

P73e44t87r 10Š82t77ě78p 2523353350436

Tady něco nesedí, pasivní radar nic nevysílá, jenom poslouchá odrazy, vyzařování a odpovědi od transpondérů letadel.

0/−1
16.6.2015 18:28

J66a82n 66C61h21o32b15o82t 5672774708591

Sám si odpovídáte... Komu asi odpovídač odpovídá???

Pravděpodobne tedy jde o sledovací systémy, které nejenže sledují letadlo, ale také se dotazují jeho odpovídače... Zcela pasivní systém by byl odkázán na "povídače", žeano...

+1/−2
16.6.2015 18:31

J82i85ř95í 72K72r84á83t20k76ý 3680802974

samozřejmě, ty odpovídače odpovídají na dotazy z ŘLP a pasivní radar mimo jiné tyto odpovědi poslouchá, ale sám nic nevysílá. To samozřejmě nevylučuje, že testovali nějaké aktivně vysílací zařízení.

+1/0
16.6.2015 18:39

J60a68n 70C65h13o70b28o66t 5122344238521

Pravděpodobně nešlo o pasivní zařízení, jistě.

Ale odborník v článku si stěžoval na to, kolik radarů sleduje každé letadlo. Z toho plyne, že každý pro letadlo představuje jistou zátěž...jinak by bylo jedno, kolik jich ho sleduje. A jeho řešení bylo, že jich je prostě tolik sledovat nemá. A to je zhůvěřilost vzhledem k tomu, že právě objevili zranitelnost celého systému ŘLP - a chystají se ji "řešit" tím, že odpovídače přestanou zatěžovat, namísto toho, aby je spravili. Protože takto je to čistá pozvánka pro každého, kdo bude chtít na systém zaútočit...stačí mu začít vysílat z jediného místa...

0/0
16.6.2015 18:42

L81i10b44o43r 42W66a12l50i95c73h38i26e96w80i16c79z 3508516327884

Jde o to, že (staré) dotazovače v módu A/C posílají neadresní dotazy, kdy odpověď generují všechny letouny v dosahu dotazu. Pokud existuje mnoho dotazovačů a mnoho letadel s odpovědí, tak se systémy lehce zahltí + zaruší. Proto vznikl nový mód S, který je adresný. Jednou za čas pošle dotaz všem a pak si již podle potřeby dotazuje konkrétní letouny dle jejich adresy, které načerpal neadresným dotazem. Tímto se podstatně sníží komunikační provoz a náchylnost na přetížení.

+3/0
16.6.2015 19:19

J24a84n 62C59h62o43b26o63t 5162514918791

Takže řešením není něco jako robustnější odpovídače, které budou proti DoS útoku odolnější,a le radši se jich přestaneme ptát a súpolehneme se na to, že až někdo jednou bude chtít Evropě ukázat, kde je její místo, určitě neudělá něco podobného, ale namísto toho pošle diplomatickou nótu?

Myslím, že soudruzi v Moskvě a Pchjongjangu si udělali poznámku a potichu si mnou ruce...

0/0
16.6.2015 18:28

M60a81r30t89i84n 49K76o44z11á78k 4574640949427

Soudruze v Moskvě i Pchjongjangu o tom dávno vědí, protože to je systém, který se používá už velmi dlouho po celém světě. Včetně Ruska a možná i Severní Koreje.

+1/0
16.6.2015 21:23

M48i16c89h22e85l 61P82e90t62r67u25c80c82i78a32n84i 8854895316452

Jsme specialiste na vytunelovani bank a fondu a ted koukam, dokonce jsme schopni vymizikovat letadla s radaru. Proste jsme k nezaplaceni. ;-)

+1/0
16.6.2015 18:08

J46i46ř97í 85K89u65č12e54r54a 9225151158

no, spíš bych řekl, že jsme tím jen upozornili na problém který tu už je, tedy to, že odpovídače v letadlech je velmi snadné na dálku vyřadit, je lepší, když jmse na to přišli my a náhodou a teď s tím něco udělají, než aby na to přišel někdo jiný, cíleně vyřadil to na dlouhou dobu a tím uzemnil veškerou dopravu a nebo možná i záměrně způsobil havárii. Vlastně jsme byt náhodou, tak přece upozornili na bezpečnostní riziko.

0/0
16.6.2015 18:23

J93a66n 11C76h57o26b39o16t 5272764908661

Jenže oni s odpovídači neudělají nic, ale radši vynou radary. Z toho musí takový Putin mít tak velkou kládu, že spadne ze židle...

0/0
16.6.2015 18:29

M32a68r67e93k 64S77ý92k70o74r73a 9953120686906

Wow. Takže v Pardubicích umí sestrojit zařízení, které když umístíte na náklaďák, tak "zruší" veškeré letové odpovídače nad půlkou Evropy. To se občas ale docela hodí, ne?

+1/0
16.6.2015 18:07
Foto

P36a95v95e80l 45P18o54k19o75r87n22ý 2316174380732

Ono vyrobit generátor něčeho není zase veliký problém, typicky rušičku policejních radarů, signálu GPS, mobilu, radia,  televize. Proto možná u nás používáme mýtné brány,

0/0
16.6.2015 18:15

A90l39e28š 68M16á28c67h95a43l 1609898448221

mýtné brány používáme úplně z jiného důvodu

+2/0
16.6.2015 19:29

J43a29n 92C14h74o87b34o12t 5202314958551

Tomu se říká elektronický boj a taková zařízení má kdekdo...jenže tady namísto aby někdo vylepšil odpovídače, jak pták radši vypne radary...

0/0
16.6.2015 18:30

L58u77b59o90m15í52r 55V84r41t11a81l 6660837101831

Jo? Jen aby to nebyl skrytý virus po virech, kterými byly nedávno nakaženy velké servery. Takovýto test je nesmysl, to by si ta firma v budoucnu už moc neškrtla.

0/0
16.6.2015 17:45

F17r37a10n46t83i28š19e95k 41L67u28f27t 5427499484886

Tak jsme se zase proslavili

+4/0
16.6.2015 17:18

M28a96r72e60k 69S88ý45k51o54r46a 9873360116286

no však taky nejme žádní pasáci ovcí, ne?

+2/0
16.6.2015 18:08

J21a46n 90R87o49h93á81č 4302582707399

;-DR^

0/0
16.6.2015 18:12

J67a63n 59C46h33o38b52o91t 5612924488851

Ano, pasáků je pár, většina jsou ony ofce.

0/0
16.6.2015 18:33

O36n33d47ř47e64j 94S38u80k 9311686407496

Zmnizely pouze údaje z odpovídače, letadlo na radarech bylo i nadále. Další snaha o senzaci. Je to problém, ale ne tak kritický.

+3/−1
16.6.2015 17:14

J17i79ř50í 61K97u93č46e75r24a 9885391318

jde o to že civilní radar vyšle signál, na ten odpovídač zareaguje a pošle signál, teprve ten je zachycen a lokalizován. Odraz od samotného letadla je díky nízké síle signálu natolik slabý, že jej nikdo a nic nezachytí. Armádní radar vyšle tak silný signál, že jeho odraz od povrchu letadla je dostatečný na to, aby byl zachycen a lokalizován. Vyřadíte-li odpovídač, letadlo je pro řízení letového provozu neviditelné.

+1/0
16.6.2015 18:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.