Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Letadla v Evropě mizela z radarů, mohl za to zřejmě test českého výrobce

Loňské problémy s mizením letadel z radarů letových kontrolních středisek v Praze, Vídni, Bratislavě, Karlsruhe a Mnichově podle všeho souvisely s testy nejmenovaného českého výrobce radiolokátorů. Vyplývá to z konečné zprávy Evropské agentury pro bezpečnost civilního letectví (EASA).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J98a28n 45B49e45n13e70š 5929475318895

taky způsob jak vyvinout neviditelné letadlo ;-D

0/0
23.6.2015 15:01

L85u49c47i22a78n 86P82a32p83a98z49i54a62n 5334447431245

Takže frima z Pardubic? Proč ji neuvdenou rovnou, všichni víme, kde je výrobcem.

0/0
19.6.2015 1:24

J98i16ř77í 78S64t51r13á25n59s15k94ý 4191307409844

Hehe, výcuc z článku z technetu:

"Takzvaný elektronický útok nyní zvládnou jen mocnosti jako USA, Rusko, Čína a Indie pomocí svých satelitů"

Zdroj: http://technet.idnes.cz/ridici-vez-vypadek-nato-0v9-/tec_technika.aspx?c=A140613_100122_tec_technika_vse

Takže teď už jsou Pardubice taky mezi mocnostma:-PHradečáci by si měli dát bacha;-D

+9/−1
16.6.2015 22:27

A63l91e30x37a21n45d86r 27K69o11s12t56k76a 8442468986894

Přetížit komunikaci, která probíhá po jedné jediné frekvenci není zas tak těžké. Ani omylem, natož kdyby to někdo chtěl udělat úmyslně. Tady očividně došlo k zastarání protokolu, který původně počítal s tím, že na obloze bude (příklad) 10 letadel, kterých se budou dotazovat maximálně 3 lokátory. A teď nastala situace, kdy se 100 letadel ptá 25 lokátorů. Přidejte dvacátý šestý a už se budou překřikovat tak, že nikdo nedostane srozumitelná data.

+3/0
16.6.2015 22:55

P50a46v57e14l 17S89o78b70o68t56k36a 5830664

Pěkný průšvih.

Takovou "zbraň", která zaruší frekvenci odpovídačů dokáže sestrojit kdejaký radioamatér, ale pak ty následky, ty pokuty - ohrožení leteckého provozu, obecné ohrožení,....

Jakoupak dostali pokutu? Doufám, že v desítkách miliónů...

0/−5
16.6.2015 20:42

J72o77s14e40f 34L31e48b79d50u92š70k94a 4422903463805

A Putin má smůlu. Vymažeme mu letadla, rakety a možná i tanky. ;-D

+4/−1
16.6.2015 19:57

M12i22l12o38s60l72a30v 50U43r27b44a26n 4308319650263

Jenže je vymažeme akorát sobě na našich lokačních obrazovkách. Navíc Rusáci se tady prohánějí s vypnutými odpovídači. Takže zase prd.

+2/0
17.6.2015 8:47

L58u23k73á28š 88T14o65m41a68n 1651282962

myslel jsem ze radiolokator ma letici objekt zobrazit nikoliv smazat. vynalezali lokator a vysel jim deletor.

+4/−1
16.6.2015 19:49

M77i62c23h28a83l 38C77h19a54l80u53p69a 6498530679133

Kdo ví, jak to bylo, ono se to asi netýkalo radaru, ale zahlcení pásma, kde vysílají odpovídače letadel, což s radarem nemá zas tak moc společného. A z radaru snad letadla nezmizela, ale zmizely informace o nich, které jsou ovšem taky důležité.

+3/0
16.6.2015 20:53

P80a14v62e16l 76K50u72r76a74l 5871674370920

No ono to jde s radarem udělat taky - prostě pustíte do éteru tolik signálu že se všechny radary zblázní a uvidí jen mlhu.

0/0
16.6.2015 21:44

M22i33c93h40a61l 83C25h30a66l62u16p12a 6808860809133

To by ale museli vysílat směrem k radaru, který pak nerozliší vlastní signály od těch cizích, ne?

0/0
16.6.2015 21:46

M28i46l44o43s26l87a11v 62U47r91b24a56n 4458769200603

Aluminiové proužky. To je ale staré jak radar sám.

+2/0
17.6.2015 8:49
Foto

P13e31t86r 53M60o56o25s 6582365507

„Zjistili jsme, že střední Evropa je naprostou změtí radarů. Jedno letadlo je sledováno 25 různými radiolokátory, i když jsou ve skutečnosti potřeba dva či tři. To musí přestat,“ dodal.

Doufám, že to dotyčný nemyslel vážně. Pokud ano, měl by se poroučet z funkce spolu s ostatními, podobně smýšlejícími.

Počet sekundárních (to jsou ty, které k zobrazení cílů potřebují palubní odpovídače) je dán velikostí území, které má být pokryto, jeho tvarem a členitostí terénu. V ČR jsou sekundární radary 3, v okolních státech vím o dalších dvou. To je dohromady 5. Ptám se tedy: kde je těch zbývajících 20? Nebo si autor článku toto číslo vycucal z prstu, stejně jako další podrobnosti zde uvedené?

+5/−1
16.6.2015 18:57
Foto

P96e88t41r 49M24o44o70s 6942865177

sekundárních radarů - píšu rychle a vynechávám rovnou celá slova.;-)

0/0
16.6.2015 18:58

P64e19t56r 77T88y76č52k59a 6305772379512

No zřejmě měl na mysli ty aktivní, především vojenské, radiolokátory.

+1/−1
16.6.2015 19:05

P16e69t34r 69R35o77h80á41n92e83k 1863109387736

lol, tak ty víš v čr o 3 a v zahraničí o 2 ;-D a EASA zjistila při vyšetřování  25. s funkce  by jsi měl odejít asi ty protože je jasné, že v několikrát větším polsku nebo německu jich bude nepochybně víc než u nás :)

+1/−7
16.6.2015 19:05
Foto

P49e13t82r 16M31o42o49s 6652255237

Vážený příteli, v tomto oboru pracuji a to, co jsem zde uvedl, za tím si stojím. Není problém si udělat exkurzi v sídle ŘLP ČR a zjistit skutečný stav věci.

Německo a Polsko dle rozdělení ICAO NEPATŘÍ DO STŘEDNÍ EVROPY.

Tady si jeden z nás dvou naběhl na vidle a já to nejsem.;-D

+2/0
16.6.2015 19:11

P21e96t17r 45R60o82h76á62n92e12k 1753239847196

co je mi do nějakýho ICAO. v článku je jasně napasané ve střední Evropě kam nepochybně polsko a německo patří. krom toho v článku je napsané, že mizelo z kontrlních středisek až v Karlsruhe, takže je jasný že se zaměřili i na kontrolu i v Německu, takže nějakýho rozdělení ICAO je v tomhle případě na nic.

+1/−4
16.6.2015 19:16
Foto

P97e79t15r 59M73o32o10s 6452715387

Německo ani Polsko do střední Evropy nepatří ani dle obecného zeměpisného rozdělení. Dle Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO, neboli Internationa Civil Aeronautical Organisation) rozděluje Evropu na severní (první písmeno ICAO kódu E, sem patří m.j. i Německo a Polsko) a jižní (písmeno L, sem patří ČR, Slovensko, Rakousko a další).

Příčiny výpadku a štěpení cílů ve výnosech z radarů jsem ve svém prvním příspěvku nerozporoval - napadl jsem pouze udávaný počet sekundárních radarů ve STŘEDNÍ EVROPĚ a na tom stále trvám.

+6/0
16.6.2015 19:27

P82e71t59r 26R74o73h55á34n91e20k 1293909657156

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Grossgliederung_Europas-en.svg

central europe = střední evropa

Trvat si můžeš na čem chceš, ale to pořád nic nemění na tom, že EASA zjistila, že ve střední Evropě je jedno letadlo je sledováno 25 různými radiolokátory ;-D

0/−6
16.6.2015 19:31

P83e49t22r 97R45o29h49á92n85e25k 1973899307926

hlavní problém naší rozepře bude, že vlastně nevíš co je střední Evropa, asi máš ještě pozůstatky z dob komunismu a znáš jen východ a západ :-/ každopádně teď když víš, co je vlastně střední Evropa, tak musíš uznat, že ten tvůj první příspěvek je mimo a dotyčnému by jsi se měl umluvit :)

0/−8
16.6.2015 19:41
Foto

P91e62t98r 33M55o47o73s 6322385697

Než začneš někoho napadat a vynášet nějaké závěry, měl by jsi si něco o dané problematice nastudovat, ať nejsi za úplného pitomce. Pro potřeby civilního letectví je rozhodující rozdělení dle organizace ICAO a to už jsem zde uvedl. ICAO, ani Eurocontrol (nadřízený orgán všech oblastních služeb řízení letového provozu v Evropě) s pojmem střední Evropa neoperuje. Z pohledu civilního letectví se za střední Evropu dají považovat státy, které si vzájemně vyměňují radarová data pro potřeby řízení letového provozu na území ČR, Slovenska a Rakouska.

Tebou neustále omílaný nesmysl o 25 ti radarech ve střední Evropě vznikl zřejmě špatnou prací autora tohoto článku a ty se ho držíš ja h...o košile.

+7/0
16.6.2015 19:43

P32e25t84r 36R22o58h63á78n14e22k 1293719457676

ty jsi jako první napadl autora článku a přitom ani nevíš co je střední Evropa. V článku se nic o ICAO nepíše.

0/−5
16.6.2015 19:48
Foto

P90e27t98r 63M31o30o22s 6882115407

Přečti si ještě jednou, p o m a l u můj předchozí příspěvek a pak něco piš, jo? V článku se o ICAO nic nepíše - jakpak by ne, dotyčný novinář (stejně jako ty) k civilnímu letectví ani nečuchl (možná jenom občas kouká na letadýlka na flightradar24.com, ale to z něho odborníka na civilní letectví neudělá).;-)

+7/0
16.6.2015 19:53

M49a11r33t51i51n 56K34o73z82á56k 4304360299307

Nechci se s vámi hádat, ale v tom článku je napsáno, že letadla ve střední Evropě jsou sledováno 25ti radary, nikoliv, že ty radary jsou ve střední Evropě. A vzhledem k tomu, že má ADS-B anténa vybavená satelitním zesilovačem za pětset korun a obyčejným RTL-SDR za dvacet dolarů dokáže běžně identifikovat letadla v třiceti tisíci stopách nad severním Polskem, opravdu si nemyslím, že by nemohlo být letadlo nas střední Evropou ozařováno z pětadvaceti ozařovačů sekundárních radarů.

+3/0
16.6.2015 21:20

R58o87b15e22r45t 95F58ü72r67s54t 9834385354392

Jak čtu vaše dohady s P.Moosem, musím uznat, že skutečně nevíte o čem se bavíte, a to ani redaktor. Pokud je řeč o leteckém rozdělení Evropy, pak má P.Moos jednoznačně pravdu. Mějte si dál jako zdroj Wikipedii, která asi nerozlišuje Evropu podle rozložení ICAO, ale geograficky, ale pokud chcete debatovat o letových evropských hranicích a parametrech, pak taháte evidentně za velmi krátký konec....Rv

+5/0
16.6.2015 20:45

P94e93t21r 24R36o91h46á62n35e23k 1193449877306

takže článek je lživý? nebo jaký má pan Moos s autorem problém? je tam prostá informace o počtu 25 radiolokátorů ve střední Evropě. Proč by měl kvůli tomu složit funkci? já věřim, že pan Moos má pravdu, ale o tom článek přece vůbec neni a nevim proč hned kritizovat autora článku.

0/−2
16.6.2015 21:10

F40i92l21i40p 79K11o78r28v34a83s 8396363164960

Pokud pan Moos říká, že ve střední evropě není 25 radiolokátorů, a že společnost starající se o letectví nepracuje s pojmem střední evropa, nevidím v tom konflikt...

+3/0
16.6.2015 21:41

J25a91n 42H94o12n17c16ů 1366281252117

Vážený pane Fürstle, pokud jde o letecké rozdělení Evropy, tak pan Moos pravdu nemá. ICAO podle Appendixu 1 (Directives to Regional Air Navigation Meetings and Rules of Procedure for their Conduct) rozlišuje celosvětově pouze 9 regionů, z nichž jeden je Evropa (EUR). Rozdělení na severní Evropu (E), jižní Evropu+Turecko+Izrael (L) a Grónsko+Island+Kosovo (B) je pouze z prostého důvodu, že abeceda nemá dost písmen. Navíc se jedná pouze o kódy letišť a meteostanic.,

+1/0
17.6.2015 2:05

P73e69t78r 96Š89t92ě29p 2353473190536

Tady něco nesedí, pasivní radar nic nevysílá, jenom poslouchá odrazy, vyzařování a odpovědi od transpondérů letadel.

0/−1
16.6.2015 18:28

J60a81n 69C68h75o21b15o41t 5212494938331

Sám si odpovídáte... Komu asi odpovídač odpovídá???

Pravděpodobne tedy jde o sledovací systémy, které nejenže sledují letadlo, ale také se dotazují jeho odpovídače... Zcela pasivní systém by byl odkázán na "povídače", žeano...

+1/−2
16.6.2015 18:31

J77i62ř77í 60K18r19á41t57k39ý 3130662144

samozřejmě, ty odpovídače odpovídají na dotazy z ŘLP a pasivní radar mimo jiné tyto odpovědi poslouchá, ale sám nic nevysílá. To samozřejmě nevylučuje, že testovali nějaké aktivně vysílací zařízení.

+1/0
16.6.2015 18:39

J51a45n 32C48h58o94b20o50t 5272664138821

Pravděpodobně nešlo o pasivní zařízení, jistě.

Ale odborník v článku si stěžoval na to, kolik radarů sleduje každé letadlo. Z toho plyne, že každý pro letadlo představuje jistou zátěž...jinak by bylo jedno, kolik jich ho sleduje. A jeho řešení bylo, že jich je prostě tolik sledovat nemá. A to je zhůvěřilost vzhledem k tomu, že právě objevili zranitelnost celého systému ŘLP - a chystají se ji "řešit" tím, že odpovídače přestanou zatěžovat, namísto toho, aby je spravili. Protože takto je to čistá pozvánka pro každého, kdo bude chtít na systém zaútočit...stačí mu začít vysílat z jediného místa...

0/0
16.6.2015 18:42

L95i21b39o37r 17W35a65l32i74c31h21i94e67w16i92c79z 3288556397834

Jde o to, že (staré) dotazovače v módu A/C posílají neadresní dotazy, kdy odpověď generují všechny letouny v dosahu dotazu. Pokud existuje mnoho dotazovačů a mnoho letadel s odpovědí, tak se systémy lehce zahltí + zaruší. Proto vznikl nový mód S, který je adresný. Jednou za čas pošle dotaz všem a pak si již podle potřeby dotazuje konkrétní letouny dle jejich adresy, které načerpal neadresným dotazem. Tímto se podstatně sníží komunikační provoz a náchylnost na přetížení.

+3/0
16.6.2015 19:19

J37a88n 85C84h77o37b52o73t 5602784618521

Takže řešením není něco jako robustnější odpovídače, které budou proti DoS útoku odolnější,a le radši se jich přestaneme ptát a súpolehneme se na to, že až někdo jednou bude chtít Evropě ukázat, kde je její místo, určitě neudělá něco podobného, ale namísto toho pošle diplomatickou nótu?

Myslím, že soudruzi v Moskvě a Pchjongjangu si udělali poznámku a potichu si mnou ruce...

0/0
16.6.2015 18:28

M53a51r52t66i42n 59K56o11z96á52k 4204790689367

Soudruze v Moskvě i Pchjongjangu o tom dávno vědí, protože to je systém, který se používá už velmi dlouho po celém světě. Včetně Ruska a možná i Severní Koreje.

+1/0
16.6.2015 21:23

M26i56c70h53e82l 77P86e89t48r60u45c92c36i78a22n19i 8654495506102

Jsme specialiste na vytunelovani bank a fondu a ted koukam, dokonce jsme schopni vymizikovat letadla s radaru. Proste jsme k nezaplaceni. ;-)

+1/0
16.6.2015 18:08

J74i10ř52í 57K54u67č65e51r75a 9565561598

no, spíš bych řekl, že jsme tím jen upozornili na problém který tu už je, tedy to, že odpovídače v letadlech je velmi snadné na dálku vyřadit, je lepší, když jmse na to přišli my a náhodou a teď s tím něco udělají, než aby na to přišel někdo jiný, cíleně vyřadil to na dlouhou dobu a tím uzemnil veškerou dopravu a nebo možná i záměrně způsobil havárii. Vlastně jsme byt náhodou, tak přece upozornili na bezpečnostní riziko.

0/0
16.6.2015 18:23

J36a72n 88C60h64o75b86o63t 5192244748601

Jenže oni s odpovídači neudělají nic, ale radši vynou radary. Z toho musí takový Putin mít tak velkou kládu, že spadne ze židle...

0/0
16.6.2015 18:29

M36a30r77e13k 83S46ý42k97o25r85a 9423160436676

Wow. Takže v Pardubicích umí sestrojit zařízení, které když umístíte na náklaďák, tak "zruší" veškeré letové odpovídače nad půlkou Evropy. To se občas ale docela hodí, ne?

+1/0
16.6.2015 18:07
Foto

P58a43v57e46l 74P56o44k76o58r85n37ý 2576274490952

Ono vyrobit generátor něčeho není zase veliký problém, typicky rušičku policejních radarů, signálu GPS, mobilu, radia,  televize. Proto možná u nás používáme mýtné brány,

0/0
16.6.2015 18:15

A23l11e83š 18M54á51c26h62a71l 1559368968581

mýtné brány používáme úplně z jiného důvodu

+2/0
16.6.2015 19:29

J43a30n 22C31h88o93b16o86t 5322944158901

Tomu se říká elektronický boj a taková zařízení má kdekdo...jenže tady namísto aby někdo vylepšil odpovídače, jak pták radši vypne radary...

0/0
16.6.2015 18:30

L10u31b66o79m77í91r 12V35r29t77a78l 6120217371291

Jo? Jen aby to nebyl skrytý virus po virech, kterými byly nedávno nakaženy velké servery. Takovýto test je nesmysl, to by si ta firma v budoucnu už moc neškrtla.

0/0
16.6.2015 17:45

F89r46a23n68t72i56š35e38k 73L18u48f14t 5607259714646

Tak jsme se zase proslavili

+4/0
16.6.2015 17:18

M21a29r84e26k 23S29ý67k72o71r35a 9653800406936

no však taky nejme žádní pasáci ovcí, ne?

+2/0
16.6.2015 18:08

J92a53n 19R91o93h58á12č 4152682767409

;-DR^

0/0
16.6.2015 18:12

J57a20n 54C48h27o93b85o24t 5262634398561

Ano, pasáků je pár, většina jsou ony ofce.

0/0
16.6.2015 18:33

O26n10d15ř30e10j 48S15u82k 9621126187376

Zmnizely pouze údaje z odpovídače, letadlo na radarech bylo i nadále. Další snaha o senzaci. Je to problém, ale ne tak kritický.

+3/−1
16.6.2015 17:14

J17i20ř67í 71K61u71č27e70r81a 9205531518

jde o to že civilní radar vyšle signál, na ten odpovídač zareaguje a pošle signál, teprve ten je zachycen a lokalizován. Odraz od samotného letadla je díky nízké síle signálu natolik slabý, že jej nikdo a nic nezachytí. Armádní radar vyšle tak silný signál, že jeho odraz od povrchu letadla je dostatečný na to, aby byl zachycen a lokalizován. Vyřadíte-li odpovídač, letadlo je pro řízení letového provozu neviditelné.

+1/0
16.6.2015 18:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.