Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dopravci dostanou zdarma nové vlaky. Zaplatí to EU a stát

České dráhy i soukromí dopravci budou mít nevídanou možnost. Dostanou vozidla zdarma. Ministerstvo dopravy plánuje, že jim v příštích letech zaplatí až sto procent kupní ceny nových vozidel jezdících pro stát. Dopravci budou muset po skončení smlouvy předat vlaky svému nástupci na trase.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J83i48ř55í 31K93o60p43ř33i10v94a 3614770699948

Tunel, nepotrebujeme lokomotivy, kdyz neni po cem rychle jezdit. Pendolino se taky jenom trapne plazi.

0/−5
20.6.2015 8:49

J42i44n23d30ř73i20c47h 12Š33k63o22p75e45k 4435291760605

blbost

Máme dvě možnosti:

1) nechat peníze propadnout (protože stavební projekty nejsou připravené)

nebo

2) peníze utratit za vlaky

+5/0
20.6.2015 10:32

O95l44d98ř67i30c67h 56J71a98n72e31č12e74k 8429206833871

bohužel. protože EU nařizuje peníze vyčerpat tehdy, když jsou narozpočtované, ne tehdy, kdy by to šlo udělat nejefektivněji ;-(

0/0
22.6.2015 15:02

J67a56n 88J81e37m25e98l45k46a 1325660

Na jednu stranu je to dobře, že snad někdo donutí ČD koupit nové pružné soupravy s pneumatickým podvozkem. A jedna z těch nejsmysluplnějších EU investic.

Na druhou stranu ovšem je to stále stejný dotační eurokomunismus. Jen ty peníze jdou jinou cestou. Tak doufejme, že nám min o 20 % klesne jízdné :-)

Jednotný vlak - třeba leo jasně ukázalo od státních dopravců, že lze mít sklopné sedačky, více tříd, větší poměr vyšších tříd s zcela jiným standardem. A že na to jsou zákazníci. Zatímco u ČD jsou první třídy prázdné, u LE plné.

Když porovnáme s interpanterem, regiopanterem, jak je tam udělaná první třída..

Dalším příkladem bylo pendolíno, kde si měl klient připlatit 50% za to samé.

Jančura si se stejnou dotací místo 810ky dokázal pronajmout nový vlak a financovat ho z růstu zákazníků. Dobrý vagon na 200 bez dotací zdá se dokáže sehnat za 10 milionů.

K čemu tam vlastně ta soutěž bude, čím se budou lišit.. Není lepší si u čd ohlídat úklid a mít jeden systém, síť, kontrolu?

A to že není co stavět. S tím bych nesouhlasil.  Jsou rovné tratě, kde zbytečně jezdíme 60, 70, 80. Kolín Nymburk 70, Nymburk Boleslav 80. Místo min 120. Rožnov, po opravě 60 na relativně rovné trati, vedle rychlé cesty.

Proč neelektrifikujeme příměstské. Praha, Neratovice, rychlostní průměr 33, rychlík 41 na Boleslav(v úseku do Neratovic). Je to normální v 21 století?

Přitom městské a příměstské mají největší poměr návratnosti. Protože se jimi jezdí každý den. Ne jednou za týden v pátek. Pendolíno 1 mil. cestujících. Jančura, Komárno 2,3 milionů, 10 motorákům malých motoráků, 80ková trať investice 300 mil.

+2/−2
19.6.2015 21:17

M81a84r96t88i80n 27H10a80n35z94a73l 8248549729125

Moc, strašně moc bych si přál, až se budu vracet ze služebky, aby byla jednička u ČD prázdná. A podotýkám, že jezdím proti přepravnímu proudu...

+2/0
20.6.2015 10:05

O21l74d79ř31i88c78h 64J60a55n61e30č71e23k 8169836683841

souhlas že 1. třída v regiopanteru nebo pendolinu se od 2. liší minimálně. přitom když už se dělá, tak by se neměla lišit jen tím, že dostanete vodu a noviny zdarma (v regiopanteru ani to ne)??

v railjetech je to o něco "lepší" (rozdílnější), ale tam to taky navrhoval nějaký inteligent, v 1. třídě skoro všechna sedadla ve stejném směru, tj. cestou z Prahy na Vídeň sedí téměř všichni proti směru jízdy. a business je tam udělaná naprosto příšerně - sice máte pohodlné polohovatelné křeslo, ale krom malého vyklápěcího stolečku nemáte nic kam si odložit věci, když si chcete otevřít laptop a vedle postavit kafe, už máte dost problém 8-o

.

k čemu soutěž? protože různí dopravci jsou schopní provozovat tentýž vlak na téže trati s velmi rozdílnými náklady. a mají různou schopnost cestující do těch vlaků dostat. u ČD zatím nikdo nedokázal uhlídat, aby se jezdilo efektivně, spíš se vždycky jen ustupovalo pohrůžkám odborářů. takže soutěže potřebujeme.

.

a s tou lepší návratností příměstkých tratí to není tak jednoduché: sice mají vyšší objemy cestujících, ale každý z nich jede max. několik desítek kilometrů a za cestu zaplatí 1 až 3 eura. na dálkových tratích se jezdí stovky kilometrů a každý cestující zaplatí řádově víc. viz VRT na západě: sice jsou velmi drahé na výstavbu, ale když se do vlaků lidi podaří dostat, lze na nich generovat obrovské tržby!

srovnal bych to s hraním Transport Tycoona apod.: na začátku, když měl člověk k dispozici pomalé lokomotivy a velmi omezené finance, se jezdilo na relativně krátkých trasách. později s rychlými vlaky, možností stavět dlouhé tunely a vůbec přetvářet si krajinu k obrazu svému, naopak na co možná nejdelších.

0/0
22.6.2015 15:19

P31e34t15r 26Š87í34p22e93k 5252199129

Když to má zaplatit EU a stát a vlaky by se měly "dědit" z dopravce na dopravce, asi by nemělo smysl, aby se při každé změně společnosti přemalovávaly, nejlepší by asi bylo nadesignovat je podle těch, kteří to zaplatili, tedy vozy např. s vlajkou ČR a Eu vedle sebe.

+1/0
19.6.2015 17:57

O61l71d81ř73i37c64h 23J87a69n65e10č77e13k 8299456433291

pokud se budou "dědit" jednou za 15 let, budou nový nátěr a kompletní renovace interiéru potřeba tak jako tak.

a to si piště, že na nich budou muset být nápisy "financováno z programu EU xxx ve výši yyy"!

0/0
22.6.2015 15:22
Foto

J96a37r67o29m21í15r 39H33l48u96b93e86k 2556180934621

EU ani stát nic nezaplatí, jelikož nic nemají. Zaplatí to produktivní vrstva občanů lhostejno, zda nějakými vlaky jezdí, či nikoliv. Vivat komunistický socialismus. Řecký osud do roka. Můj tip.

+3/−3
19.6.2015 15:51

J55i58n92d88ř47i97c85h 51Š69k79o24p64e33k 4365221680875

když to budeš brát takhle, tak by stát neměl investovat do ničeho

+2/0
19.6.2015 16:06

J78a74n 27F80r44o42l59í76k 6446140255254

Podle tohoto modelu by mě mohl stát třeba koupit trafiku i s cigaretami.;-D

0/−1
19.6.2015 17:46

J92i82n20d91ř82i49c72h 86Š49k39o59p39e81k 4775511350245

pokud trafika s prodejem cigaret dělá základní veřejnou službu tak ano

+1/0
20.6.2015 10:31

O67t24t69o 81P28o67s39p28í45š73i24l 4594385697628

Bohužel je spousta lidí, kteří si myslí, že Evropské peníze jsou ničí peníze, které rostou na stromech.

Čistě ekonomicky je tedy jedno, jestli to zaplatíme skrz evropské peníze nebo skrz kompenzace za dopravní výkon.

Bohužel prakticky takhle "zdarma cesta" je pro obyčejný lid paradoxně dražší, protože na byznysu s evropskými dotacemi se napakuje spousta zbytečných lidí a ve výsledku dopravce dostane zadarmo něco, čeho si třeba ani nebude vážit a po těch deseti letech předá svému nástupci šrot.

(Ale to většina lidí nevidí. Je to zdarma, z ničích peněz, takže volič je spokojen.)

+4/−2
19.6.2015 17:01

J81a35n 54B85u41b54i41k 9522711942107

Hmm, takže konečně stát přišel na to, jak podpořit jen ČD, aniž by ho za to seřval Brusel......

On totiž žádný soukromník žádné vlaky zapůjčit nedostane, prtože je nebude potřebovat, protože žádné soutěže nevyhraje. proč taky? V kvalitě vozů soutěžit nebude, takže jen v ceně nákladů na kilometr. A to ČD vždy vyhrají........přelít náklady z trati na trať jim jde dobře i teď - viz Praha - Ostrava nebo Plzeň - Most

Takže je to jen finta, jak soukromníky legálně vyšachovat........

+3/−4
19.6.2015 13:01

R38a44d67e51k 61J64a18n51a29t45a 9115556214632

Nemáte pravdu. Třeba teď nedávno se konalo výběrové řízení na šumavské tratě - a ČD ho prohrály, kvůi ceně (cena je dnes hlavní kritérium téměř u všech VŘ, protože ostatní jsou snadno napadnutelné).

+7/0
19.6.2015 13:27

J52i61ř64í 14E98r72b88e11n 1883754106517

Pokud budou soupravy patřit státu, který stanoví jízdní řády a zajistí dopravní kapacitu, tak už se bude jen vypisovat výběrové řízení na jejich provozovatele. A to může bý skutečně kdokoliv, kdo má drážní licenci.

+3/0
19.6.2015 13:43
Foto

T95o48m82á23š 81Z26e19l32e66n11k83a 4764326610946

Tak at je stat vysachuje.

0/0
19.6.2015 14:29

Z29b28y43n45ě33k 97K74o76ř12í79n87e66k 9954373489432

Jen jestli to trochu nepřipomníná situaci s vodovody. Stát vybuduje infrastrukturu, koupí vlaky a pak to předá soukromým společnostem. No a pak tu všichni budou nadávat, že soukromé společnosti vyvádí zisk, který by mohl zůstat státu. :-)

+2/0
19.6.2015 12:27

R78a74d61e23k 21J12a46n32a28t38a 9115416844602

Tak zisk je v objednávané veřejné dorpavě omezen na tzv. "přiměřený zisk" (3%  - 5%).

Výhoda soukromníka je především v tom, že dokáže lépe honit zaměstnance a uspořit některé náklady.

0/0
19.6.2015 12:35

O80l36d75ř20i93c80h 69J42a63n27e97č73e15k 8219126373511

pokud se bude soutěžit fixní dotace na vlakokilometr a riziko tržeb ponese dopravce, tak ty zisky mohou být mnohem vyšší. ale pokud dopravce dokáže učinit službu tak atraktivní, že bude mít tržby výrazně vyšší než očekávané (resp. než mají teď ČD), tak to bude jedině dobře.

o "přiměřeném zisku" je to nyní, když se zakázky zadávají napřímo bez soutěže a proplácí se skutečná ztráta, ne?

0/0
22.6.2015 15:33

O36l38d61ř49i97c56h 98J81a17n25e95č23e15k 8699726453261

pokud dopravce v konkurenci 5 dalších nabídne nejlepší cenu za vlakokilometr a pak do těch vlaků dokáže dostat tolik lidí, že z toho bude mít "pohádkové zisky", tak si stejně nebude mít nikdo moc co stěžovat.

že ČD zisk generovat neumějí, ať už jako státní podnik, nebo jako státem vlastněná akciovka, tady předvádějí už 25 let.

"trochu" jiná situace než u vodovodů apod., kde si ty firmy nic nevysoutěžily (možná před 20 lety nabídly nejvyšší cenu), teď mají monopol a ceny si mohou určovat v podstatě jaké chtějí.

železniční dopravci jednak nebudou mít monopol (na příslušné trati na vlaky ano, ale vždy je tu konkurence silniční dopravy), druhak v cenách vždy budou shora omezeny buďto krajským tarifem nebo výměrem ministerstva dopravy. zlevňovat si mohou jak chtějí ;-)

0/0
22.6.2015 15:30
Foto

T29o17m39á29š 27Z54e61l18e42n97k94a 4234386400216

A zase tu kazdy nadava na dotace (ackoli je sam jiste cerpal/cerpa a neprijde mu to divne). No a pak zase kazdy nadava, ze CD nemaji vozy se zlatou klikou a s Miss Universe jako pruvodci.

+9/−3
19.6.2015 11:14

M26i10c59h14a56l 97P40a38v28l20á22t 9723533454509

Provoz CD maji platit zakaznici, ne danovy poplatnik, natoz evropsky danovy poplatnik! (Dotace neprijimam, nejsem ZLODEJ.)

+2/−7
19.6.2015 13:25

J22i38ř11í 69E93r81b30e21n 1163214176867

ČD a některé městské dopravní podniky coby "státem" nebo "městem" vlastněná společnost jsou jediné subjekty, které na dotaci (= finanční pomoc svého vlastníka) mají morální nárok.

Spíš se divím, kolik stamilonů až miliard korun ročně přispíváme na provoz a zisky majitelům ICOMu, Jihotransu, Busline...

+4/0
19.6.2015 13:30

O89t24t11o 85P93o86s65p11í87š68i23l 4404695307768

Jakpak vzniká ten morální nárok? To bych se chtěl poučit...

Je to tím, že ČD jako státní podnik zaměstnávají (za peníze daňových poplatníků) politické trafikanty, aby se zavděčily celému politickému spektru? Nebo je to tím, že nemají motivaci hospodařit (na rozdíl od zmíněných soukromých firem) efektivně? Nebo v čem spočívá ten morální nárok?

+1/−2
19.6.2015 17:05

J11i10ř16í 41E87r63b95e56n 1813844366697

Že by v tom, KOMU ty ČD patří? ;-)

Stejně jako má na moje peníze mnohem větší morální nárok moje manželka a moje děti, než kdejaký obejda či prostitutka ;-D

0/−1
19.6.2015 23:52
Foto

T26o43m79á47š 97Z44e90l52e47n14k19a 4354786660796

Taky platim udrzbu silnice nekde mezi vesnicemi ci ty po kterych jezdite. Vsadim se, ze jsme jiz dotaci nekdy vyuzil i vy. Takze se slovem ZLODEJ bych byl opatrnejsi.

+9/0
19.6.2015 14:26
Foto

B48o34h68u87m39i34l 61P52r19o15c14h74á97z35k28a 2533141183591

Taky by se mi hodil novy vuz.

0/−7
19.6.2015 10:55

J94o84s53e87f 74K41o34p39e33c63k95y 9964152195

zalozte si firmu na dopravu ve verejne sluzbe a muzete o dotace na nove vozy pro tuto firmu zazadat ;-)

+2/0
19.6.2015 11:16

D96a25n18i57e25l 48U39r91b81á37n37e91k 6397258539218

ZASE dotace....

+2/−7
19.6.2015 10:43

O84l64d31ř70i16c84h 62J79a80n22e96č98e31k 8299556183171

když už jsme jednou v EU... (jak jste hlasoval v referendu?)

0/0
19.6.2015 10:53

D69a88n38i13e45l 55U91r20b64á92n71e60k 6477498939248

Proti :-)

0/−1
19.6.2015 10:53

O78l51d20ř41i83c48h 89J39a54n77e44č36e42k 8919606173801

ano, pak můžete nadávat.

nicméně: když už jednou většina odhlasovala, že tam ČR je, a na ty dotace nárok máme, tak je aspoň trochu smysluplně využijeme, než je nechat propadnout.

že celý ten dotační moloch je příšerně neefektivní je druhá věc Rv

+4/−1
19.6.2015 10:55

D83a32n55i64e82l 81U29r74b77á94n29e69k 6177298739578

Souhlasím ve všech bodech.

+1/−2
19.6.2015 10:56

R15o16b49e14r96t 74P85r50a47ž72á89k 4778566835320

Nejen,že je neefektivní, ale též, abych tak řekl korupcetvorny.

0/−1
19.6.2015 13:22

R10o21m52a66n 64J71e68s24c68h38k22e 9188695947205

Sleva není zadarmo. Na dotace také přispíváme.

0/0
21.6.2015 7:27

J83a69r24d61a 83F86a53r67s76k85ý 6565693

Komu, že to zaplatíme vlaky ČD. Mají asi dost peněz anebo zvednou daně.

0/−3
19.6.2015 10:43

J24i44n19d38ř96i30c20h 96Š69k95o76p17e91k 4425471340445

čerpání dotací z EU nám zvedne daně ? Jak jsi na ten blábol přišel ??

+2/0
19.6.2015 16:06

J68i61ř76í 79K52á62b15r17t 4418311474236

Na trase Trutnov-Praha jezdí taky staré soupravy a myslí si,že když jsem rukoval na vojnu v roce 1962,tak jsem vnich jel.;-O

+1/−7
19.6.2015 10:33
Foto

T66o83m88á78š 24Z97e10l34e29n82k20a 4484836220246

Zadny vuz z roku 1962 jiz nejezdi v soucasne dobe.

+5/0
19.6.2015 11:15

R72a47d54e90k 53J15a43n41a26t93a 9915436914552

Trutnov-Praha jezdí hlavně vozy Bp (r.v. 1991-1992) a B (r.v. 1974-1985).

+5/0
19.6.2015 11:23

K33r88y88š87t58o56f 39L91a27n23í28k 1489340205495

Jsem zvědavý, ják se k tomu majetku budou dopravci chovat, když nebude jejich. To už tady jednou bylo.

+4/0
19.6.2015 10:31

R78o66m41a67n 49S90t44o93n76e55k 1689613509561

o to bych neměl strach, ČD se taky moc příkladně ke svému vozovému parku nechovalo

0/−5
19.6.2015 11:34

J61o29s16e66f 41K72a59r31f59í94k 7622675436540

Nechci slevu zadarmo;-)

+1/0
19.6.2015 10:30

F36i77l35i65p 19N31e76s25p34o12r 6337157418542

Ach jo, proc si o to CD nepozadaji sami tak jako kazda jina firma? Mne se to nelibi... Zase se stat cpe kam nema.

0/−7
19.6.2015 10:24

J93a21n 13V86a77l51a69l60í97k 6426669770756

no ČD jsou státní ale proč si o to nepožadal Leoš a Jančura

+2/0
19.6.2015 10:36

O28l45d80ř71i86c32h 10J48a49n77e43č94e41k 8359836133801

proč nutně ČD?

+1/0
19.6.2015 10:54

P64e17t66r 27P75e64t83r 6593792658133

Protože když ČD požádají o dotace (a třeba půlku zaplatí ze svého), tak se taky může stát, že vysoutěží trať na 5 let a pak ji dostane někdo jiný...a nový vlak se rozhodně za 5 let nezaplatí. A to se týká všech dopravců - pokud mají kupovat nové soupravy tak musí mít jistotu, že pro ně budou mít uplatnění

+6/0
19.6.2015 11:30

J66a27n 37B33u51b52i11k 9962881302617

"ze svého" ??

Jistě jste myslel ze státních subvencí placených ČD z našich daní...:-)

0/−4
19.6.2015 13:03

J28i19ř53í 55E70r34b53e81n 1203444756937

Jaké subvence??? 8-o

0/0
19.6.2015 13:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.