Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dopravci dostanou zdarma nové vlaky. Zaplatí to EU a stát

České dráhy i soukromí dopravci budou mít nevídanou možnost. Dostanou vozidla zdarma. Ministerstvo dopravy plánuje, že jim v příštích letech zaplatí až sto procent kupní ceny nových vozidel jezdících pro stát. Dopravci budou muset po skončení smlouvy předat vlaky svému nástupci na trase.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J80i82ř54í 86K29o24p20ř74i66v34a 3664720949618

Tunel, nepotrebujeme lokomotivy, kdyz neni po cem rychle jezdit. Pendolino se taky jenom trapne plazi.

0/−5
20.6.2015 8:49

J29i27n79d69ř87i19c91h 17Š79k49o91p19e23k 4635391330825

blbost

Máme dvě možnosti:

1) nechat peníze propadnout (protože stavební projekty nejsou připravené)

nebo

2) peníze utratit za vlaky

+5/0
20.6.2015 10:32

O30l80d76ř97i55c67h 16J75a17n16e47č42e50k 8479216903391

bohužel. protože EU nařizuje peníze vyčerpat tehdy, když jsou narozpočtované, ne tehdy, kdy by to šlo udělat nejefektivněji ;-(

0/0
22.6.2015 15:02

J25a97n 92J61e73m33e49l72k13a 1145940

Na jednu stranu je to dobře, že snad někdo donutí ČD koupit nové pružné soupravy s pneumatickým podvozkem. A jedna z těch nejsmysluplnějších EU investic.

Na druhou stranu ovšem je to stále stejný dotační eurokomunismus. Jen ty peníze jdou jinou cestou. Tak doufejme, že nám min o 20 % klesne jízdné :-)

Jednotný vlak - třeba leo jasně ukázalo od státních dopravců, že lze mít sklopné sedačky, více tříd, větší poměr vyšších tříd s zcela jiným standardem. A že na to jsou zákazníci. Zatímco u ČD jsou první třídy prázdné, u LE plné.

Když porovnáme s interpanterem, regiopanterem, jak je tam udělaná první třída..

Dalším příkladem bylo pendolíno, kde si měl klient připlatit 50% za to samé.

Jančura si se stejnou dotací místo 810ky dokázal pronajmout nový vlak a financovat ho z růstu zákazníků. Dobrý vagon na 200 bez dotací zdá se dokáže sehnat za 10 milionů.

K čemu tam vlastně ta soutěž bude, čím se budou lišit.. Není lepší si u čd ohlídat úklid a mít jeden systém, síť, kontrolu?

A to že není co stavět. S tím bych nesouhlasil.  Jsou rovné tratě, kde zbytečně jezdíme 60, 70, 80. Kolín Nymburk 70, Nymburk Boleslav 80. Místo min 120. Rožnov, po opravě 60 na relativně rovné trati, vedle rychlé cesty.

Proč neelektrifikujeme příměstské. Praha, Neratovice, rychlostní průměr 33, rychlík 41 na Boleslav(v úseku do Neratovic). Je to normální v 21 století?

Přitom městské a příměstské mají největší poměr návratnosti. Protože se jimi jezdí každý den. Ne jednou za týden v pátek. Pendolíno 1 mil. cestujících. Jančura, Komárno 2,3 milionů, 10 motorákům malých motoráků, 80ková trať investice 300 mil.

+2/−2
19.6.2015 21:17

M20a10r56t44i43n 51H46a90n28z63a73l 8598739939795

Moc, strašně moc bych si přál, až se budu vracet ze služebky, aby byla jednička u ČD prázdná. A podotýkám, že jezdím proti přepravnímu proudu...

+2/0
20.6.2015 10:05

O12l54d74ř39i12c79h 27J83a48n40e40č31e55k 8569376353521

souhlas že 1. třída v regiopanteru nebo pendolinu se od 2. liší minimálně. přitom když už se dělá, tak by se neměla lišit jen tím, že dostanete vodu a noviny zdarma (v regiopanteru ani to ne)??

v railjetech je to o něco "lepší" (rozdílnější), ale tam to taky navrhoval nějaký inteligent, v 1. třídě skoro všechna sedadla ve stejném směru, tj. cestou z Prahy na Vídeň sedí téměř všichni proti směru jízdy. a business je tam udělaná naprosto příšerně - sice máte pohodlné polohovatelné křeslo, ale krom malého vyklápěcího stolečku nemáte nic kam si odložit věci, když si chcete otevřít laptop a vedle postavit kafe, už máte dost problém 8-o

.

k čemu soutěž? protože různí dopravci jsou schopní provozovat tentýž vlak na téže trati s velmi rozdílnými náklady. a mají různou schopnost cestující do těch vlaků dostat. u ČD zatím nikdo nedokázal uhlídat, aby se jezdilo efektivně, spíš se vždycky jen ustupovalo pohrůžkám odborářů. takže soutěže potřebujeme.

.

a s tou lepší návratností příměstkých tratí to není tak jednoduché: sice mají vyšší objemy cestujících, ale každý z nich jede max. několik desítek kilometrů a za cestu zaplatí 1 až 3 eura. na dálkových tratích se jezdí stovky kilometrů a každý cestující zaplatí řádově víc. viz VRT na západě: sice jsou velmi drahé na výstavbu, ale když se do vlaků lidi podaří dostat, lze na nich generovat obrovské tržby!

srovnal bych to s hraním Transport Tycoona apod.: na začátku, když měl člověk k dispozici pomalé lokomotivy a velmi omezené finance, se jezdilo na relativně krátkých trasách. později s rychlými vlaky, možností stavět dlouhé tunely a vůbec přetvářet si krajinu k obrazu svému, naopak na co možná nejdelších.

0/0
22.6.2015 15:19

P62e20t64r 16Š59í12p98e98k 5112299729

Když to má zaplatit EU a stát a vlaky by se měly "dědit" z dopravce na dopravce, asi by nemělo smysl, aby se při každé změně společnosti přemalovávaly, nejlepší by asi bylo nadesignovat je podle těch, kteří to zaplatili, tedy vozy např. s vlajkou ČR a Eu vedle sebe.

+1/0
19.6.2015 17:57

O75l51d48ř29i66c92h 31J94a97n72e12č24e92k 8269176143131

pokud se budou "dědit" jednou za 15 let, budou nový nátěr a kompletní renovace interiéru potřeba tak jako tak.

a to si piště, že na nich budou muset být nápisy "financováno z programu EU xxx ve výši yyy"!

0/0
22.6.2015 15:22
Foto

J30a89r43o89m38í31r 95H62l38u73b51e51k 2756400114601

EU ani stát nic nezaplatí, jelikož nic nemají. Zaplatí to produktivní vrstva občanů lhostejno, zda nějakými vlaky jezdí, či nikoliv. Vivat komunistický socialismus. Řecký osud do roka. Můj tip.

+3/−3
19.6.2015 15:51

J53i17n96d91ř20i63c62h 35Š42k36o78p59e94k 4715891510975

když to budeš brát takhle, tak by stát neměl investovat do ničeho

+2/0
19.6.2015 16:06

J95a77n 20F84r81o47l29í51k 6656380295784

Podle tohoto modelu by mě mohl stát třeba koupit trafiku i s cigaretami.;-D

0/−1
19.6.2015 17:46

J52i31n42d11ř63i48c18h 20Š22k91o66p37e17k 4575111520455

pokud trafika s prodejem cigaret dělá základní veřejnou službu tak ano

+1/0
20.6.2015 10:31

O66t65t82o 10P53o78s61p89í74š70i69l 4764495537348

Bohužel je spousta lidí, kteří si myslí, že Evropské peníze jsou ničí peníze, které rostou na stromech.

Čistě ekonomicky je tedy jedno, jestli to zaplatíme skrz evropské peníze nebo skrz kompenzace za dopravní výkon.

Bohužel prakticky takhle "zdarma cesta" je pro obyčejný lid paradoxně dražší, protože na byznysu s evropskými dotacemi se napakuje spousta zbytečných lidí a ve výsledku dopravce dostane zadarmo něco, čeho si třeba ani nebude vážit a po těch deseti letech předá svému nástupci šrot.

(Ale to většina lidí nevidí. Je to zdarma, z ničích peněz, takže volič je spokojen.)

+4/−2
19.6.2015 17:01

J42a56n 89B14u45b58i41k 9332801402857

Hmm, takže konečně stát přišel na to, jak podpořit jen ČD, aniž by ho za to seřval Brusel......

On totiž žádný soukromník žádné vlaky zapůjčit nedostane, prtože je nebude potřebovat, protože žádné soutěže nevyhraje. proč taky? V kvalitě vozů soutěžit nebude, takže jen v ceně nákladů na kilometr. A to ČD vždy vyhrají........přelít náklady z trati na trať jim jde dobře i teď - viz Praha - Ostrava nebo Plzeň - Most

Takže je to jen finta, jak soukromníky legálně vyšachovat........

+3/−4
19.6.2015 13:01

R13a21d82e77k 34J46a76n15a98t71a 9455776974522

Nemáte pravdu. Třeba teď nedávno se konalo výběrové řízení na šumavské tratě - a ČD ho prohrály, kvůi ceně (cena je dnes hlavní kritérium téměř u všech VŘ, protože ostatní jsou snadno napadnutelné).

+7/0
19.6.2015 13:27

J80i20ř88í 76E48r43b71e47n 1413934596677

Pokud budou soupravy patřit státu, který stanoví jízdní řády a zajistí dopravní kapacitu, tak už se bude jen vypisovat výběrové řízení na jejich provozovatele. A to může bý skutečně kdokoliv, kdo má drážní licenci.

+3/0
19.6.2015 13:43
Foto

T95o16m86á35š 42Z12e68l67e74n49k16a 4964466320106

Tak at je stat vysachuje.

0/0
19.6.2015 14:29

Z43b54y61n96ě78k 90K61o63ř47í52n55e41k 9964233659792

Jen jestli to trochu nepřipomníná situaci s vodovody. Stát vybuduje infrastrukturu, koupí vlaky a pak to předá soukromým společnostem. No a pak tu všichni budou nadávat, že soukromé společnosti vyvádí zisk, který by mohl zůstat státu. :-)

+2/0
19.6.2015 12:27

R88a27d65e50k 69J28a73n39a43t19a 9405766404132

Tak zisk je v objednávané veřejné dorpavě omezen na tzv. "přiměřený zisk" (3%  - 5%).

Výhoda soukromníka je především v tom, že dokáže lépe honit zaměstnance a uspořit některé náklady.

0/0
19.6.2015 12:35

O91l39d25ř42i38c91h 78J96a80n75e43č52e48k 8829856693701

pokud se bude soutěžit fixní dotace na vlakokilometr a riziko tržeb ponese dopravce, tak ty zisky mohou být mnohem vyšší. ale pokud dopravce dokáže učinit službu tak atraktivní, že bude mít tržby výrazně vyšší než očekávané (resp. než mají teď ČD), tak to bude jedině dobře.

o "přiměřeném zisku" je to nyní, když se zakázky zadávají napřímo bez soutěže a proplácí se skutečná ztráta, ne?

0/0
22.6.2015 15:33

O53l19d69ř27i78c79h 81J39a25n80e32č62e69k 8609846333431

pokud dopravce v konkurenci 5 dalších nabídne nejlepší cenu za vlakokilometr a pak do těch vlaků dokáže dostat tolik lidí, že z toho bude mít "pohádkové zisky", tak si stejně nebude mít nikdo moc co stěžovat.

že ČD zisk generovat neumějí, ať už jako státní podnik, nebo jako státem vlastněná akciovka, tady předvádějí už 25 let.

"trochu" jiná situace než u vodovodů apod., kde si ty firmy nic nevysoutěžily (možná před 20 lety nabídly nejvyšší cenu), teď mají monopol a ceny si mohou určovat v podstatě jaké chtějí.

železniční dopravci jednak nebudou mít monopol (na příslušné trati na vlaky ano, ale vždy je tu konkurence silniční dopravy), druhak v cenách vždy budou shora omezeny buďto krajským tarifem nebo výměrem ministerstva dopravy. zlevňovat si mohou jak chtějí ;-)

0/0
22.6.2015 15:30
Foto

T60o26m26á63š 84Z73e10l90e45n88k17a 4274786900526

A zase tu kazdy nadava na dotace (ackoli je sam jiste cerpal/cerpa a neprijde mu to divne). No a pak zase kazdy nadava, ze CD nemaji vozy se zlatou klikou a s Miss Universe jako pruvodci.

+9/−3
19.6.2015 11:14

M72i47c85h66a70l 85P22a58v43l13á22t 9213563434219

Provoz CD maji platit zakaznici, ne danovy poplatnik, natoz evropsky danovy poplatnik! (Dotace neprijimam, nejsem ZLODEJ.)

+2/−7
19.6.2015 13:25

J25i57ř28í 14E31r69b53e17n 1683454686367

ČD a některé městské dopravní podniky coby "státem" nebo "městem" vlastněná společnost jsou jediné subjekty, které na dotaci (= finanční pomoc svého vlastníka) mají morální nárok.

Spíš se divím, kolik stamilonů až miliard korun ročně přispíváme na provoz a zisky majitelům ICOMu, Jihotransu, Busline...

+4/0
19.6.2015 13:30

O42t90t74o 22P45o89s78p89í32š73i28l 4614575477668

Jakpak vzniká ten morální nárok? To bych se chtěl poučit...

Je to tím, že ČD jako státní podnik zaměstnávají (za peníze daňových poplatníků) politické trafikanty, aby se zavděčily celému politickému spektru? Nebo je to tím, že nemají motivaci hospodařit (na rozdíl od zmíněných soukromých firem) efektivně? Nebo v čem spočívá ten morální nárok?

+1/−2
19.6.2015 17:05

J82i60ř71í 61E53r57b34e72n 1583974746687

Že by v tom, KOMU ty ČD patří? ;-)

Stejně jako má na moje peníze mnohem větší morální nárok moje manželka a moje děti, než kdejaký obejda či prostitutka ;-D

0/−1
19.6.2015 23:52
Foto

T82o29m39á27š 31Z11e59l78e67n67k90a 4764306760536

Taky platim udrzbu silnice nekde mezi vesnicemi ci ty po kterych jezdite. Vsadim se, ze jsme jiz dotaci nekdy vyuzil i vy. Takze se slovem ZLODEJ bych byl opatrnejsi.

+9/0
19.6.2015 14:26
Foto

B88o51h39u66m55i83l 13P70r55o95c82h25á77z18k27a 2253231693311

Taky by se mi hodil novy vuz.

0/−7
19.6.2015 10:55

J95o70s91e55f 95K60o97p68e97c24k69y 9934412765

zalozte si firmu na dopravu ve verejne sluzbe a muzete o dotace na nove vozy pro tuto firmu zazadat ;-)

+2/0
19.6.2015 11:16

D14a44n31i29e41l 28U83r79b57á82n31e48k 6847808699508

ZASE dotace....

+2/−7
19.6.2015 10:43

O51l76d16ř98i79c82h 96J95a42n15e57č25e14k 8559856113511

když už jsme jednou v EU... (jak jste hlasoval v referendu?)

0/0
19.6.2015 10:53

D47a73n73i95e94l 81U51r46b26á22n18e34k 6567748279978

Proti :-)

0/−1
19.6.2015 10:53

O57l71d91ř87i41c95h 30J47a34n85e35č70e68k 8759126963291

ano, pak můžete nadávat.

nicméně: když už jednou většina odhlasovala, že tam ČR je, a na ty dotace nárok máme, tak je aspoň trochu smysluplně využijeme, než je nechat propadnout.

že celý ten dotační moloch je příšerně neefektivní je druhá věc Rv

+4/−1
19.6.2015 10:55

D96a46n16i95e53l 55U94r64b62á63n69e87k 6717848409408

Souhlasím ve všech bodech.

+1/−2
19.6.2015 10:56

R27o55b83e92r23t 19P51r52a35ž70á19k 4558806775500

Nejen,že je neefektivní, ale též, abych tak řekl korupcetvorny.

0/−1
19.6.2015 13:22

R20o21m14a59n 37J20e11s13c25h96k32e 9788425597585

Sleva není zadarmo. Na dotace také přispíváme.

0/0
21.6.2015 7:27

J62a11r94d39a 51F29a28r13s16k86ý 6945623

Komu, že to zaplatíme vlaky ČD. Mají asi dost peněz anebo zvednou daně.

0/−3
19.6.2015 10:43

J69i82n46d48ř83i83c22h 59Š76k66o35p12e29k 4255521670945

čerpání dotací z EU nám zvedne daně ? Jak jsi na ten blábol přišel ??

+2/0
19.6.2015 16:06

J89i40ř18í 91K76á18b17r60t 4508361314906

Na trase Trutnov-Praha jezdí taky staré soupravy a myslí si,že když jsem rukoval na vojnu v roce 1962,tak jsem vnich jel.;-O

+1/−7
19.6.2015 10:33
Foto

T18o97m72á41š 57Z40e30l77e58n48k93a 4294106810946

Zadny vuz z roku 1962 jiz nejezdi v soucasne dobe.

+5/0
19.6.2015 11:15

R74a91d20e35k 76J59a17n25a56t86a 9695926744382

Trutnov-Praha jezdí hlavně vozy Bp (r.v. 1991-1992) a B (r.v. 1974-1985).

+5/0
19.6.2015 11:23

K86r42y57š90t68o68f 68L62a70n71í84k 1319880465505

Jsem zvědavý, ják se k tomu majetku budou dopravci chovat, když nebude jejich. To už tady jednou bylo.

+4/0
19.6.2015 10:31

R45o87m91a94n 22S42t68o39n10e54k 1409103819251

o to bych neměl strach, ČD se taky moc příkladně ke svému vozovému parku nechovalo

0/−5
19.6.2015 11:34

J53o86s46e55f 48K70a16r45f38í41k 7222355226300

Nechci slevu zadarmo;-)

+1/0
19.6.2015 10:30

F48i50l54i70p 70N74e20s98p76o97r 8618954287127

Ach jo, proc si o to CD nepozadaji sami tak jako kazda jina firma? Mne se to nelibi... Zase se stat cpe kam nema.

0/−7
19.6.2015 10:24

J57a46n 37V67a86l46a26l84í47k 6756499740446

no ČD jsou státní ale proč si o to nepožadal Leoš a Jančura

+2/0
19.6.2015 10:36

O10l59d60ř81i85c29h 47J90a59n98e69č39e17k 8159546193481

proč nutně ČD?

+1/0
19.6.2015 10:54

P93e52t52r 13P87e90t13r 6543482758133

Protože když ČD požádají o dotace (a třeba půlku zaplatí ze svého), tak se taky může stát, že vysoutěží trať na 5 let a pak ji dostane někdo jiný...a nový vlak se rozhodně za 5 let nezaplatí. A to se týká všech dopravců - pokud mají kupovat nové soupravy tak musí mít jistotu, že pro ně budou mít uplatnění

+6/0
19.6.2015 11:30

J62a12n 77B31u94b39i20k 9482261262747

"ze svého" ??

Jistě jste myslel ze státních subvencí placených ČD z našich daní...:-)

0/−4
19.6.2015 13:03

J76i79ř20í 96E47r66b38e79n 1413714746977

Jaké subvence??? 8-o

0/0
19.6.2015 13:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.