Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dopravci dostanou zdarma nové vlaky. Zaplatí to EU a stát

České dráhy i soukromí dopravci budou mít nevídanou možnost. Dostanou vozidla zdarma. Ministerstvo dopravy plánuje, že jim v příštích letech zaplatí až sto procent kupní ceny nových vozidel jezdících pro stát. Dopravci budou muset po skončení smlouvy předat vlaky svému nástupci na trase.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J97i49ř51í 49K82o71p61ř38i82v93a 3324450519598

Tunel, nepotrebujeme lokomotivy, kdyz neni po cem rychle jezdit. Pendolino se taky jenom trapne plazi.

0/−5
20.6.2015 8:49

J97i56n75d84ř65i15c95h 52Š16k64o14p20e68k 4565791130165

blbost

Máme dvě možnosti:

1) nechat peníze propadnout (protože stavební projekty nejsou připravené)

nebo

2) peníze utratit za vlaky

+5/0
20.6.2015 10:32

O73l68d31ř14i54c83h 55J94a42n34e95č47e43k 8539706783961

bohužel. protože EU nařizuje peníze vyčerpat tehdy, když jsou narozpočtované, ne tehdy, kdy by to šlo udělat nejefektivněji ;-(

0/0
22.6.2015 15:02

J64a68n 29J76e28m84e70l42k45a 1405790

Na jednu stranu je to dobře, že snad někdo donutí ČD koupit nové pružné soupravy s pneumatickým podvozkem. A jedna z těch nejsmysluplnějších EU investic.

Na druhou stranu ovšem je to stále stejný dotační eurokomunismus. Jen ty peníze jdou jinou cestou. Tak doufejme, že nám min o 20 % klesne jízdné :-)

Jednotný vlak - třeba leo jasně ukázalo od státních dopravců, že lze mít sklopné sedačky, více tříd, větší poměr vyšších tříd s zcela jiným standardem. A že na to jsou zákazníci. Zatímco u ČD jsou první třídy prázdné, u LE plné.

Když porovnáme s interpanterem, regiopanterem, jak je tam udělaná první třída..

Dalším příkladem bylo pendolíno, kde si měl klient připlatit 50% za to samé.

Jančura si se stejnou dotací místo 810ky dokázal pronajmout nový vlak a financovat ho z růstu zákazníků. Dobrý vagon na 200 bez dotací zdá se dokáže sehnat za 10 milionů.

K čemu tam vlastně ta soutěž bude, čím se budou lišit.. Není lepší si u čd ohlídat úklid a mít jeden systém, síť, kontrolu?

A to že není co stavět. S tím bych nesouhlasil.  Jsou rovné tratě, kde zbytečně jezdíme 60, 70, 80. Kolín Nymburk 70, Nymburk Boleslav 80. Místo min 120. Rožnov, po opravě 60 na relativně rovné trati, vedle rychlé cesty.

Proč neelektrifikujeme příměstské. Praha, Neratovice, rychlostní průměr 33, rychlík 41 na Boleslav(v úseku do Neratovic). Je to normální v 21 století?

Přitom městské a příměstské mají největší poměr návratnosti. Protože se jimi jezdí každý den. Ne jednou za týden v pátek. Pendolíno 1 mil. cestujících. Jančura, Komárno 2,3 milionů, 10 motorákům malých motoráků, 80ková trať investice 300 mil.

+2/−2
19.6.2015 21:17

M36a90r57t32i19n 35H10a40n96z75a51l 8618439609695

Moc, strašně moc bych si přál, až se budu vracet ze služebky, aby byla jednička u ČD prázdná. A podotýkám, že jezdím proti přepravnímu proudu...

+2/0
20.6.2015 10:05

O66l62d98ř45i85c17h 54J98a37n12e83č30e12k 8369856723741

souhlas že 1. třída v regiopanteru nebo pendolinu se od 2. liší minimálně. přitom když už se dělá, tak by se neměla lišit jen tím, že dostanete vodu a noviny zdarma (v regiopanteru ani to ne)??

v railjetech je to o něco "lepší" (rozdílnější), ale tam to taky navrhoval nějaký inteligent, v 1. třídě skoro všechna sedadla ve stejném směru, tj. cestou z Prahy na Vídeň sedí téměř všichni proti směru jízdy. a business je tam udělaná naprosto příšerně - sice máte pohodlné polohovatelné křeslo, ale krom malého vyklápěcího stolečku nemáte nic kam si odložit věci, když si chcete otevřít laptop a vedle postavit kafe, už máte dost problém 8-o

.

k čemu soutěž? protože různí dopravci jsou schopní provozovat tentýž vlak na téže trati s velmi rozdílnými náklady. a mají různou schopnost cestující do těch vlaků dostat. u ČD zatím nikdo nedokázal uhlídat, aby se jezdilo efektivně, spíš se vždycky jen ustupovalo pohrůžkám odborářů. takže soutěže potřebujeme.

.

a s tou lepší návratností příměstkých tratí to není tak jednoduché: sice mají vyšší objemy cestujících, ale každý z nich jede max. několik desítek kilometrů a za cestu zaplatí 1 až 3 eura. na dálkových tratích se jezdí stovky kilometrů a každý cestující zaplatí řádově víc. viz VRT na západě: sice jsou velmi drahé na výstavbu, ale když se do vlaků lidi podaří dostat, lze na nich generovat obrovské tržby!

srovnal bych to s hraním Transport Tycoona apod.: na začátku, když měl člověk k dispozici pomalé lokomotivy a velmi omezené finance, se jezdilo na relativně krátkých trasách. později s rychlými vlaky, možností stavět dlouhé tunely a vůbec přetvářet si krajinu k obrazu svému, naopak na co možná nejdelších.

0/0
22.6.2015 15:19

P56e63t47r 19Š25í69p46e12k 5562939379

Když to má zaplatit EU a stát a vlaky by se měly "dědit" z dopravce na dopravce, asi by nemělo smysl, aby se při každé změně společnosti přemalovávaly, nejlepší by asi bylo nadesignovat je podle těch, kteří to zaplatili, tedy vozy např. s vlajkou ČR a Eu vedle sebe.

+1/0
19.6.2015 17:57

O45l31d18ř58i19c65h 85J35a56n37e85č79e98k 8889736113161

pokud se budou "dědit" jednou za 15 let, budou nový nátěr a kompletní renovace interiéru potřeba tak jako tak.

a to si piště, že na nich budou muset být nápisy "financováno z programu EU xxx ve výši yyy"!

0/0
22.6.2015 15:22
Foto

J97a24r66o32m28í87r 24H33l44u98b30e59k 2526510574711

EU ani stát nic nezaplatí, jelikož nic nemají. Zaplatí to produktivní vrstva občanů lhostejno, zda nějakými vlaky jezdí, či nikoliv. Vivat komunistický socialismus. Řecký osud do roka. Můj tip.

+3/−3
19.6.2015 15:51

J33i90n77d92ř27i44c76h 79Š57k86o93p57e74k 4725181180715

když to budeš brát takhle, tak by stát neměl investovat do ničeho

+2/0
19.6.2015 16:06

J32a45n 33F74r48o30l96í72k 6586880165424

Podle tohoto modelu by mě mohl stát třeba koupit trafiku i s cigaretami.;-D

0/−1
19.6.2015 17:46

J82i97n65d61ř88i30c94h 55Š66k39o27p65e79k 4375701220505

pokud trafika s prodejem cigaret dělá základní veřejnou službu tak ano

+1/0
20.6.2015 10:31

O25t36t37o 96P24o28s75p19í50š36i27l 4284135217118

Bohužel je spousta lidí, kteří si myslí, že Evropské peníze jsou ničí peníze, které rostou na stromech.

Čistě ekonomicky je tedy jedno, jestli to zaplatíme skrz evropské peníze nebo skrz kompenzace za dopravní výkon.

Bohužel prakticky takhle "zdarma cesta" je pro obyčejný lid paradoxně dražší, protože na byznysu s evropskými dotacemi se napakuje spousta zbytečných lidí a ve výsledku dopravce dostane zadarmo něco, čeho si třeba ani nebude vážit a po těch deseti letech předá svému nástupci šrot.

(Ale to většina lidí nevidí. Je to zdarma, z ničích peněz, takže volič je spokojen.)

+4/−2
19.6.2015 17:01

J92a81n 91B34u15b36i78k 9272511782537

Hmm, takže konečně stát přišel na to, jak podpořit jen ČD, aniž by ho za to seřval Brusel......

On totiž žádný soukromník žádné vlaky zapůjčit nedostane, prtože je nebude potřebovat, protože žádné soutěže nevyhraje. proč taky? V kvalitě vozů soutěžit nebude, takže jen v ceně nákladů na kilometr. A to ČD vždy vyhrají........přelít náklady z trati na trať jim jde dobře i teď - viz Praha - Ostrava nebo Plzeň - Most

Takže je to jen finta, jak soukromníky legálně vyšachovat........

+3/−4
19.6.2015 13:01

R66a64d95e14k 36J79a81n46a31t91a 9905236164882

Nemáte pravdu. Třeba teď nedávno se konalo výběrové řízení na šumavské tratě - a ČD ho prohrály, kvůi ceně (cena je dnes hlavní kritérium téměř u všech VŘ, protože ostatní jsou snadno napadnutelné).

+7/0
19.6.2015 13:27

J24i35ř70í 11E90r43b64e45n 1453724546327

Pokud budou soupravy patřit státu, který stanoví jízdní řády a zajistí dopravní kapacitu, tak už se bude jen vypisovat výběrové řízení na jejich provozovatele. A to může bý skutečně kdokoliv, kdo má drážní licenci.

+3/0
19.6.2015 13:43
Foto

T43o42m33á73š 56Z82e39l58e32n71k81a 4694536800966

Tak at je stat vysachuje.

0/0
19.6.2015 14:29

Z21b29y87n85ě92k 76K97o43ř35í86n82e86k 9424173939202

Jen jestli to trochu nepřipomníná situaci s vodovody. Stát vybuduje infrastrukturu, koupí vlaky a pak to předá soukromým společnostem. No a pak tu všichni budou nadávat, že soukromé společnosti vyvádí zisk, který by mohl zůstat státu. :-)

+2/0
19.6.2015 12:27

R72a70d92e56k 18J88a47n61a42t90a 9445166544802

Tak zisk je v objednávané veřejné dorpavě omezen na tzv. "přiměřený zisk" (3%  - 5%).

Výhoda soukromníka je především v tom, že dokáže lépe honit zaměstnance a uspořit některé náklady.

0/0
19.6.2015 12:35

O89l14d79ř24i75c59h 52J94a55n87e18č54e49k 8859246743451

pokud se bude soutěžit fixní dotace na vlakokilometr a riziko tržeb ponese dopravce, tak ty zisky mohou být mnohem vyšší. ale pokud dopravce dokáže učinit službu tak atraktivní, že bude mít tržby výrazně vyšší než očekávané (resp. než mají teď ČD), tak to bude jedině dobře.

o "přiměřeném zisku" je to nyní, když se zakázky zadávají napřímo bez soutěže a proplácí se skutečná ztráta, ne?

0/0
22.6.2015 15:33

O48l58d11ř88i23c45h 90J58a58n86e96č51e86k 8329266533301

pokud dopravce v konkurenci 5 dalších nabídne nejlepší cenu za vlakokilometr a pak do těch vlaků dokáže dostat tolik lidí, že z toho bude mít "pohádkové zisky", tak si stejně nebude mít nikdo moc co stěžovat.

že ČD zisk generovat neumějí, ať už jako státní podnik, nebo jako státem vlastněná akciovka, tady předvádějí už 25 let.

"trochu" jiná situace než u vodovodů apod., kde si ty firmy nic nevysoutěžily (možná před 20 lety nabídly nejvyšší cenu), teď mají monopol a ceny si mohou určovat v podstatě jaké chtějí.

železniční dopravci jednak nebudou mít monopol (na příslušné trati na vlaky ano, ale vždy je tu konkurence silniční dopravy), druhak v cenách vždy budou shora omezeny buďto krajským tarifem nebo výměrem ministerstva dopravy. zlevňovat si mohou jak chtějí ;-)

0/0
22.6.2015 15:30
Foto

T17o67m20á82š 64Z97e63l84e61n47k16a 4314746710266

A zase tu kazdy nadava na dotace (ackoli je sam jiste cerpal/cerpa a neprijde mu to divne). No a pak zase kazdy nadava, ze CD nemaji vozy se zlatou klikou a s Miss Universe jako pruvodci.

+9/−3
19.6.2015 11:14

M92i41c43h26a41l 45P97a54v31l37á78t 9183653724389

Provoz CD maji platit zakaznici, ne danovy poplatnik, natoz evropsky danovy poplatnik! (Dotace neprijimam, nejsem ZLODEJ.)

+2/−7
19.6.2015 13:25

J43i86ř47í 80E75r41b20e47n 1833734486507

ČD a některé městské dopravní podniky coby "státem" nebo "městem" vlastněná společnost jsou jediné subjekty, které na dotaci (= finanční pomoc svého vlastníka) mají morální nárok.

Spíš se divím, kolik stamilonů až miliard korun ročně přispíváme na provoz a zisky majitelům ICOMu, Jihotransu, Busline...

+4/0
19.6.2015 13:30

O16t24t26o 85P41o92s64p18í69š90i80l 4554745857408

Jakpak vzniká ten morální nárok? To bych se chtěl poučit...

Je to tím, že ČD jako státní podnik zaměstnávají (za peníze daňových poplatníků) politické trafikanty, aby se zavděčily celému politickému spektru? Nebo je to tím, že nemají motivaci hospodařit (na rozdíl od zmíněných soukromých firem) efektivně? Nebo v čem spočívá ten morální nárok?

+1/−2
19.6.2015 17:05

J40i74ř98í 34E34r50b74e98n 1353544436617

Že by v tom, KOMU ty ČD patří? ;-)

Stejně jako má na moje peníze mnohem větší morální nárok moje manželka a moje děti, než kdejaký obejda či prostitutka ;-D

0/−1
19.6.2015 23:52
Foto

T78o18m67á93š 74Z34e30l80e67n88k43a 4244986940816

Taky platim udrzbu silnice nekde mezi vesnicemi ci ty po kterych jezdite. Vsadim se, ze jsme jiz dotaci nekdy vyuzil i vy. Takze se slovem ZLODEJ bych byl opatrnejsi.

+9/0
19.6.2015 14:26
Foto

B56o87h21u61m49i45l 65P20r22o59c32h73á50z79k69a 2823341623831

Taky by se mi hodil novy vuz.

0/−7
19.6.2015 10:55

J96o23s93e65f 60K74o17p96e96c26k74y 9134522765

zalozte si firmu na dopravu ve verejne sluzbe a muzete o dotace na nove vozy pro tuto firmu zazadat ;-)

+2/0
19.6.2015 11:16

D62a62n47i84e18l 76U51r66b58á44n30e33k 6547598969438

ZASE dotace....

+2/−7
19.6.2015 10:43

O35l59d27ř85i11c25h 95J22a14n64e52č29e90k 8169686813691

když už jsme jednou v EU... (jak jste hlasoval v referendu?)

0/0
19.6.2015 10:53

D20a13n94i60e16l 82U94r34b61á92n69e21k 6107768729708

Proti :-)

0/−1
19.6.2015 10:53

O47l98d88ř12i37c80h 49J58a82n42e88č85e44k 8979766743191

ano, pak můžete nadávat.

nicméně: když už jednou většina odhlasovala, že tam ČR je, a na ty dotace nárok máme, tak je aspoň trochu smysluplně využijeme, než je nechat propadnout.

že celý ten dotační moloch je příšerně neefektivní je druhá věc Rv

+4/−1
19.6.2015 10:55

D30a58n98i90e60l 40U34r64b91á40n14e94k 6457418939158

Souhlasím ve všech bodech.

+1/−2
19.6.2015 10:56

R30o12b13e41r10t 29P61r29a62ž70á30k 4478966575860

Nejen,že je neefektivní, ale též, abych tak řekl korupcetvorny.

0/−1
19.6.2015 13:22

R83o48m61a11n 85J21e39s23c43h95k70e 9338855147265

Sleva není zadarmo. Na dotace také přispíváme.

0/0
21.6.2015 7:27

J88a37r68d82a 40F66a75r54s56k11ý 6955373

Komu, že to zaplatíme vlaky ČD. Mají asi dost peněz anebo zvednou daně.

0/−3
19.6.2015 10:43

J69i23n42d75ř76i18c91h 51Š93k58o29p63e91k 4855151420175

čerpání dotací z EU nám zvedne daně ? Jak jsi na ten blábol přišel ??

+2/0
19.6.2015 16:06

J24i25ř44í 40K35á12b46r16t 4408811424366

Na trase Trutnov-Praha jezdí taky staré soupravy a myslí si,že když jsem rukoval na vojnu v roce 1962,tak jsem vnich jel.;-O

+1/−7
19.6.2015 10:33
Foto

T47o65m72á25š 97Z96e46l66e87n78k80a 4914546960356

Zadny vuz z roku 1962 jiz nejezdi v soucasne dobe.

+5/0
19.6.2015 11:15

R44a81d77e97k 58J61a39n21a69t70a 9355336164112

Trutnov-Praha jezdí hlavně vozy Bp (r.v. 1991-1992) a B (r.v. 1974-1985).

+5/0
19.6.2015 11:23

K93r44y80š53t84o30f 43L30a65n54í29k 1269620355325

Jsem zvědavý, ják se k tomu majetku budou dopravci chovat, když nebude jejich. To už tady jednou bylo.

+4/0
19.6.2015 10:31

R70o47m15a89n 29S67t18o81n30e13k 1259763949471

o to bych neměl strach, ČD se taky moc příkladně ke svému vozovému parku nechovalo

0/−5
19.6.2015 11:34

J90o91s94e52f 31K17a34r94f70í20k 7752685896620

Nechci slevu zadarmo;-)

+1/0
19.6.2015 10:30

F61i44l32i39p 67N73e64s79p15o64r 6967297728412

Ach jo, proc si o to CD nepozadaji sami tak jako kazda jina firma? Mne se to nelibi... Zase se stat cpe kam nema.

0/−7
19.6.2015 10:24
Foto

J75a89n 82V51a37l69a11l96í19k 6386409600596

no ČD jsou státní ale proč si o to nepožadal Leoš a Jančura

+2/0
19.6.2015 10:36

O70l45d98ř66i16c72h 59J90a44n50e22č24e42k 8369936753781

proč nutně ČD?

+1/0
19.6.2015 10:54

P89e51t58r 15P87e67t47r 6973872648513

Protože když ČD požádají o dotace (a třeba půlku zaplatí ze svého), tak se taky může stát, že vysoutěží trať na 5 let a pak ji dostane někdo jiný...a nový vlak se rozhodně za 5 let nezaplatí. A to se týká všech dopravců - pokud mají kupovat nové soupravy tak musí mít jistotu, že pro ně budou mít uplatnění

+6/0
19.6.2015 11:30

J16a91n 77B18u12b28i79k 9472571332687

"ze svého" ??

Jistě jste myslel ze státních subvencí placených ČD z našich daní...:-)

0/−4
19.6.2015 13:03

J81i96ř24í 63E74r50b25e42n 1923324176667

Jaké subvence??? 8-o

0/0
19.6.2015 13:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.