Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Proč státní bankrot Řecka nepovede k jeho odchodu z eurozóny

V souvislosti s blížícím se bankrotem Řecka se množí úvahy o tzv. Grexitu, tedy odchodu Řecka z eurozóny nebo rovnou ze samotné EU. „Podobné úvahy vychází z neznalosti fungování EU a zároveň ignorují zájmy a preference řecké levicové vlády,“ píše v komentáři pro iDNES.cz Vít Beneš z Ústavu mezinárodních vztahů. Státní bankrot Řecka totiž podle něj k odchodu země z eurozóny ani z EU nepovede.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J83a67r30o37m75í65r 97Š10e48b64e95l32a 5832552288469

A Euro je něco jiného než bezcenný kus papíru? Není mi známa měna, která by dodnes dodržovala zlatý standard (tedy že hodnotu peněz vám banka vyplatí ve zlatě/stříbře).

0/0
23.6.2015 0:59

J12a16n50a 71N93o73v11á97k80o83v11á 5856196265708

Na zlatý standard se na podzim chystá přejít juan

0/0
23.6.2015 1:05

J12a91n 82P11o61s11p41i53s86i22l 7926887906565

je to dobrý komentář, i když na některé momenty mám jiný názor.

Souhlasím s tím, že řešení je mnoho. Tak doufám, že si Řecko vybere nejlepší řešení samo pro sebe, aby se co nejrychleji postavilo na nohy a zase normálně fungovalo.

+2/0
22.6.2015 19:57

P44a41v73o64l 18S17a31d69l28o63ň 6192662324560

Clanok ako taky je velmi fajn, aj ked s niektorymi detailami sa da polemizovat. Napriklad aj popis toho akym sposobom pouziva euro Cierna Hora. Tato krajina totiz nepatri do eurozony (bez ohladu na to, ci to budeme nazyvat clenstvom alebo nie). Cierna Hora ma formalne svoju menu nazvanu dinar. Presne detaily neviem, ale technicky vzate urobili len to, ze dinar v polovici devatdesiatich rokov nafixovali na nemecku marku, potom na jej legalneho nastupcu a povedali si, ze nebudu tlacit vlastne obezivo, ale vyuziju uz vytlacene. Takze fyzicky sice maju euro, aj nim platia a uctuju/eviduju, ale nie je to ich mena. A tym sa dostavame k praktickym dopadom. Vo vztahu k eurozone musia pouzivat zahranicny platobny styk so vsetkym co k tomu patri ako su vysoke poplatky za cezhranicne prevody, zlozita administrativa a predpotopne casove zdrzanie. Na rozdiel od krajin eurozony, ktore maju podiely a zastupcov v ECB a podielaju sa na tvorbe jej monetarnej politiky, kde euro je ich vlastnou, legalnou menou a kde domaci platobny styk plati v celej eurozone. Pre nich domaci platobny styk plati len a len na uzemi Čiernej Hory. Len sa zbavili kurzoveho rizika, ale to malo dlhe roky aj napriklad Estonsko, lebo malo svoju menu fixovanu k euru. Ak chcu Černohorci napriklad vyberat z bankomatov v eurozone, platia nekrestanske poplatky, urcite okolo 2% za vyber, minimalne 7eur. Pre nas ramci eurozony ide o vyber ako z ktorehokolvek domaceho bankomatu, platia sa symbolicke poplatky, prirodzene take ako mimo siete vlastnej banky. Taktiez bez akehokolvek obmedzenia mozem posielat peniaze na ucet v Spanielsku, Irsku, kdekade potrebujem, presne tak ako v ramci Slovenska. Myslim, ze prevod trva maximalne jeden den. Aj format uctu je identicky v celej Eurozone. Ak si niekto nevsimol, tento rok zanikly klasicke cisla uctov vo formate xxxxx/xxxx. Tiez si mozem zriadit ucet trebars v Hainburgu (Dolné Rakúsko), na ktory mi je zamestnavatel povinny bez akychkolvek dodatocnych poplatkov posielat mzdu a

0/0
22.6.2015 19:32

S90t64a21n89i31s92l92a39v 11S53r65b44a 4705624628584

málokdo ví, že euro se do každé země eurozóny dostalo tak, že Evropská centrální banka buď vyvezla hotovostní euro nebo půjčila eura centrální bance dané země. Jiná cesta neexistuje. Když Řek chce zaplatit do Německa, tak Řek zaplatí řecké komerční bance, ta zaplatí řecké centrální bance a řecká centrální banka vytvoří závazek vůči ECB a ta za řeckou centrální banku zaplatí německé komerční bance a ta vyplatí euro německému příjemci. V tom je zakopán pes-v řetězci plátců a příjemců všichni platí, tzn. předávají a přijímají peníze, pouze mezi centrální bankou a ECB se nikdy nic neplatí, pouze se vytváří dlužnické vztahy-kdo se podívá do bilance řecké centrální banky najde, že ta dluží ecb cirka 120 mld eur a tyto by se zřejmě musely splatit, pokud by řecko opustilo eurozónu. a splácela by je řecká centrální banka, potažmo řecký stát. těchto 120 mld navíc není vedeno jako státní dluh, takže je zřejmé, že výstup z eurozóny + bankrot je prostě megakrach, resp bankrot je tak polovina celé hrůzy.

+2/0
22.6.2015 16:19

M11a84r19t50i45n 52S36v30o10b18o49d42a 2726288910942

Žádáme aby jsme měli takové platy jako mají v krachujícím Řecku !

+1/−1
22.6.2015 13:31

M78a83r61t32i11n 12H66r96u62š15k39a 9291983739468

Pracuj v Řecku

+3/0
22.6.2015 13:44

Z68d16e69n62e33k 57H81l21a47d37i89k 5895226530

Prijedte tedy do Recka :-) , ale myslim ze zde tvrde narazite na skutečnou realitu a ne na urban legendy.

+1/−1
22.6.2015 13:53

A60l65e81x61a69n65d85r 10K39o57s97t27k21a 8862408236164

Řecko krachuje jednou za 20-40 let. Jsem docela zvědavý, kdo první koupí "nové" dluhopisy se splatností třeba 10 roků :)

+1/0
22.6.2015 13:24

S31l36a71v79o35m13í65r 67B47e96n72e24š 6942207210534

Autor tady hovoří o právní stránce věci. Ale historické události se neřídí právní stránkou věci. Po právní stránce též nic nenutilo Josefa II., aby v roce 1781 zrušil nevolnictví, avšak on to udělal proto, že jasně viděl, že to, co on tak nenazýval, ale čemu my říkáme průmyslová revoluce, potřebuje pracovní síly v továrnách a manufakturách ve městech a nikoli uvázané na vesnici jako pes u boudy. Stejně tak po právní stránce nic nenutilo komouše, aby to v roce 1989 vzdali, ale oni to přesto udělali, protože to už bylo neudržitelné. Prostě když si doba něco vyžádá, tak to ta doba také zrealizuje bez ohledu na psané zákony. Většinou to funguje setrvačností i chvíli poté, co už to přestalo být výhodné, ale po čase to tak jako tak padne.

A to se týká i existence společné měny Euro, jakož i jejího pužívání ze strany Řecka.

+6/0
22.6.2015 13:02

P53e12t48r 56S67k38u17h60r68a75v21y 3633152457931

No spis jestli neni cas na opusteni narodnich men.

0/0
22.6.2015 16:25

D80a34v30i68d 63D50l73o35u61h26ý 5924327687221

Až odejde Řecko z EU a vznikne tím postup pro opuštění EU, tak jej budou následovat další země... Proto nechtějí už X let jeho odchod, ale raději tam pumpují peníze o kterých už si nikdo nemůže myslet, že by se ještě někdy vrátily.

+2/0
22.6.2015 13:01

Z85d44e46n85e73k 67H84l90a65d47i91k 5285216210

Pletete si EU s EZ. Reci nikam z EU neodchazeji. A co se Eura tyka, tak většina zemi chce do EZ vstoupit a ne naopak. Tedy neznam zemi, který by vůbec z EZ chtěla jit ven.

+1/−1
22.6.2015 13:05

S58l90a12v61o11m12í91r 88B73e51n57e13š 6792757850404

Platí to, co jsem napsal ve 13:02. Jakmile eurozóna začne být neudržitelná, bude po ní veta.

Zatím je podle mého názoru už ve stádiu, kdy činí více škody než užitku, avšak ještě je udržitelná. Jakmile se posune do vod neudržitelnosti, nezachrání ji vůbec nic. Doba si to vynutí, aniž by se kohokoli ptala, zda on to chce, či nikoli.

+3/0
22.6.2015 13:09

J74a16n 47S47e81m41i74k 4764417772199

pokud se eurozona zmensi a odpadnou z ni nejmene vykonne ekonomiky co maji nejhorsi bordel ve verejnych financich, tak to logicky Eurozone pomuze a Eurozona naopak posili

+3/0
22.6.2015 13:31

J88i67ř81í 75M44a39t62u75š 6695241407305

Už dlouho jsem nečetl takový obecný, nic neříkající a ničím nepodložený canc.

+1/0
22.6.2015 13:47

P65a30v95e69l 93S38c70h87e18l14l35e 5728852794723

Neznate? Zkuste treba Finsko.

0/0
22.6.2015 13:19

Z38d27e26n34e30k 33H92l12a31d90i74k 5235726270

Neznam, podivam se.

0/0
22.6.2015 13:53

T10o25m26á43š 84H81r27u85b70ý 4799480704896

No nevím, co sleduji, tak spíš to, že země, které do eurozóny nevstoupily hned na začátku, v úvahách o pozdějším vstupu velmi ochladly. Asi nejvýrazněji Švédsko - tam byl ještě krátce po roku 2000 byl zájem o EUR velký (došli až k referendu o něm), ale dnes po něm téměř neštěkne pes. To samé Dánsko, přirozeně UK, z východu pak Polsko a koneckonců i my. Zájem trvá spíš u "slabších východních zemí" jako Bulharsko a Rumunsko, které ale zatím zdaleka kritéria neplní...

Co se týče úvah o odchodu, tak on především není zatím žádný oficiální mechanismus, jak to provést, což vše drží v rovině spekulací. Pokud by ale Řecko tuto cestu "prošlapalo", tak bych si docela vsadil na jeho následování ze strany Finska, ale kdoví zda by se nenašel ještě někdo další...

+2/0
22.6.2015 14:01

Z10d83e42n19e89k 63H65l33a57d53i88k 5205966720

Na clanku jde videt, ze ho nepsal ekonom. V pripade defaultu nam tady v Recku Eura jednoduse dojdou. Dluzni upisy jsou jen kratkodobe reseni, ale default Recka s udrzenim Eura by to neresilo. Recko by chte nechte muselo Euro opustit. Nemá zadny paky, protože ECB proste prestane dodavat likviditu a Recko si zadny Eura nenatiskne. Tim padem se cely clanek rozpada.

+5/−1
22.6.2015 12:51
Foto

L28u74k78á29š 25N96o69v17o88t19n39ý 6106977558528

Eura si Řecko může obstarat i volném trhu, ne? Nepotřebuje přece dostávat od ECB nově natištěné bankovky.

+1/−2
22.6.2015 13:17

J56a45n 85S59e42m91i27k 4874817832589

no prave cele to martyrium o vypujcovani penez od EU/ECB.MMF v soucasnosti je o tom ze si recno nemuze obstarat ty Eura na volnem trhu.... nikdo recku ani reckym bankam totiz neni ochoten pujcit uz cca 5 let

+5/0
22.6.2015 13:22

K16a92r51e71l 36K33u87č18e98r20a 7915601333720

A za co si je obstará?

+1/0
22.6.2015 13:40

K29a91r94e33l 79K89u64č20e80r11a 7185131593630

Řecko nemá a asi nebude mít problém s hotovostí (pokud nevypukne panika). Řecko má problém s prázdnými účty.

0/0
22.6.2015 13:42

J80a10n 85S95k44ý65p89a76l65a 7277812152221

Postřeh o tom, že bankrot Řecka nemusí nutně znamenat odchod z €urozóny, je správný. V článku mi ale chybí tato jednoduchá selská logika:

Pokud GR vyhlásí bankrot, bude to v důsledku znamenat, že mu už nikdo nepůjčí ani vindru a země bude muset žít za svoje. Sice se jí finančně uleví od splácení dluhů (věřitelé budou mít smůlu), ale potřebné výdaje ani tak nebudou pokryty příjmy (daněmi). Země tak bude mít jen dvě možnosti: buď zůstat na €uru, ale provést radikální seškrtání výdajů (důchody, mzdy) a to ještě tvrdší než jsou požadované reformy; nebo přejít na vlastní měnu, ať už se ta měna bude nazývat jakkoliv (drachmy, směnky atd.) a ať bude vlastní měna trvalá nebo jen dočasná. Obojí varianty bude provázet citelný pokles životní úrovně, nárůst nezaměstnanosti atd.

Samozřejmě, jakákoliv další půjčka Řecku bez pokračování reforem situaci pouze oddálí a následný bankrot ještě více zvětší. Bankrot Řecka není otázkou jestli, ale kdy. Dopad bude nejen na Řecko, ale i na zbytek €urozóny a v menší míře i na zbytek EU neplatící €urem. Čím později bude, tím déle si budeme užívat klídku a smrádku, ale tím větší řacha to nakonec bude.

+12/0
22.6.2015 12:39

J89o56z41e63f 84Š62i85l22d 4986310640

Ja sa v ekonomike teda vobec nevyznam, ale cital som, ze na to najviac doplatia krajiny strednej a vychodnej europy, ktore NEPLATIA eurom. Ako to je mozne netusim, pisem iba co som cital.

....odchod Grécka z eurozóny oslabí kurz národných mien východoeurópskych krajín oproti doláru zhruba o pätinu a negatívny vplyv grexitu sa rozšíri do viacerých reformujúcich sa ekonomík. Ako dodali, medzi krajiny, ktoré na grexit doplatia najviac, by mali patriť Maďarsko či Poľsko, kde v takom prípade počítajú s oslabením kurzu forintu a zlotého oproti euru o 5 až 10%. Oproti doláru by to potom bolo zhruba o 15 až 20 %.

0/0
22.6.2015 12:48

J12a93r93o95s21l50a62v 33F72r33a36n97t33i94š25e67k 82B52r36ü77m51m73e76r 1731626493460

Věřil bych, že by Euro posílilo, krátkodobě by mohly východoevropské měny oslabit, kvůli bouři, co nastane, ale to by se mělo rychle uklidnit.

+1/0
22.6.2015 13:15

K33a49r73e50l 80K77u31č93e50r70a 7935641243630

Je potřeba zmínit taky to, že životní úroveň se prudce propadne u závislých na státu, tj. zaměstnanců, důchodců a dodavatelských firem.

Turistický sektor pojede dál a pokud bude následovat snaha o přiživení se státu formou vyššího výpalného, silně vzroste šedá ekonomika.

+2/0
22.6.2015 13:50

P57a41v88e62l 57A17n68t68o94n 7138695718534

Nikdo nemusí Řecko z eurozony vylučovat. Nikomu ani nevadí, že Řecko platí eurem. Problém je, že ECB leje eura do bank v Řecku.

+4/0
22.6.2015 12:35

P23e37t26r 29A42n71d13r39ý83s98e81k 9543291126107

Nejlip ve vztahu k euru jsou vlastne prave ty zeme, ktere v eu nejsou. Nemusi nic nikam davat, euro si zavedou kdy je pro ne vyhodne, kdyzvto vyhodne neni, tak ho zase kdykolov opusti aniz by jim do toho nekdo mohl kecat, to je vlastne ideapni modelv:)

0/0
22.6.2015 12:35

J73a95n 87S86e21m24i92k 4424877202159

no neni, protoze nemaji pristup k financovani ECM. Takze vlasten treba Cerna Hora musela vyprodukovat vystup rovnajici se celemu objemu obeziva v cerne hore jen aby tam dostali ty potistene papirky.

To je docela hodne co na to museli obetovat

0/0
22.6.2015 12:37

K41a77r63e54l 70K80u19č34e18r66a 7345501613920

Lépe takto "těžce obětovat", než snadno prožrat.

0/0
22.6.2015 13:53

M21i33r73o42s17l17a38v 15A68d93a98m24k82o59v38i29c 2949370183

Ze maji recke firmy konta v Nemecku je super, ale dokud tam nebudou mit konta i vsichni jejich zakaznici a dodavatele, tak je to nezachrani.

Tsipras muze prestat platit dluhy a vyplacet jen penze v eurech. Ovsem tim polozi recke banky, ktere prijdou o zdroje z ECB. Ty banky patri mezi velke zamestnavatele a odberatele od reckych firem a jejich pad bude znamenat rust nezamestnanosti a propad trzeb firem (nemluve o ztizenem pristupu k depozitum u tech optimistu, kteri je jeste neprevedli do Nemec).

Turistickou sezonu v zemi bez bank muzou odepsat.

Firmam klesnou trzby, nektere budou nasledovat banky do propadliste dejin, vlade se zvetsi podil lidi na podpore a dnesni hubeny primarni prebytek rozpoctu bude tentam. Tsiprasovi nikdo nepujci a vlada nebude mit na pokryti ani nejzakladnejsich potreb. Menova odluka bude jedinou sanci.

+5/0
22.6.2015 12:20

V37l39a35s75t38i37m10i45l 94S93v42o49b54o36d92a 7103898295984

Ten článek je sice dlouhý, ale z hlediska ekonomické nauky je to blábol, bohužel. Bankrot Řecka nastal již v roce 2010. Pokud současným bankrotem nazveme to, že už nebude nikdo Řecko držet na "kapačkách", pak jediným východiskem pro Řecko je opuštění Eura. Pak už je jedno, udělá-li to nyní současná vláda nebo se tak stane později v nějakém lidovém převratu. Dokonce si myslím, že jediným východiskem Řecka je přímo vystoupení z EU, pak by si paradoxně mohlo Euro ponechat.

0/0
22.6.2015 12:12

J80a12r75o35m18i68r 55C55h96a58l94o87u71p95k42a 4339627845577

Buď jste to nečetl, nebo vůbec nepochopil...

0/−1
22.6.2015 12:21

V44l14a16s71t42i21m35i54l 53S87v88o59b48o10d94a 7563158605144

Co jsem nepochopil?

0/0
22.6.2015 12:37

J26i16ř82í 81M13a86t98u15š 6705521227125

Blábol je, když jen opakujete, co se už říká v článku a článek nazýváte blábolem.

0/−1
22.6.2015 13:56

J40a25n 41S84e93m73i40k 4434247822249

Vychodiska clanku jsou zasadne spatna. Nejde o to zda nekdo muze "vyloucit" Recko z eurozony kvuli bankrotu.

Jde o to ze v pripade bankrotu nebude mit Recko jinou moznost nez zavest vlastni menu.

Jde predevsim o to ze bankovni system, ekonomika a vlada potrebuje k financovani likviditu.

Bez dodavky likvidity se ekonomika naprosto zhrouti samospadem. Nyni prichaze likvidita do bankovniho systemu zvenci- prostrednictvim ECB.

Pokud prestane prisun likvidity, nema recka vlada aby udrzela bankovni system a tim ekonomiku v chodu (vc. moznosti patit duchody a spoustu dalsich veci) jinou moznost nez vydavat sama penize. 

A vzhledem k tomu ze Eura recko vydavat nemuze a nic v pripade bankrotu zvenku nedostane, je logicky jedinou moznosti zavedeni vlastni meny.

+19/−1
22.6.2015 11:31

J11i67ř17í 97J56a86n75a49t36k72a 7585678514608

Souhals, a příběh bude pokračovat, banky,které tak přijdou o značnou část peněz, které utopili v Řecku je nebudou ochotni , spíše schopni půjčit naprosto stejně zadlužené Itálii ,která stojí ve frontě hned za Řeckem.

Itálie se tak dostane do pozice Řecka a protože italské dluhy již jsou v řádu ne miliard, ale bilionů Euro není zde možnost problém zamést pod kobereček a tak dojde k nevyhnutelnému krachu Eura jako takového.

Předpovídá to několik nositelů Nobelovy ceny za ekonomii, ale i hlavní ekonomický poradce německé vlády. Jen ti kdo stojí na horní palubě potápějícího se parníku se to snaží popírat a budou v tom pokračovat do poslední minuty, asi tak jak to dělal Tonda Zápotocký při měnové reformě v 53.

+1/0
22.6.2015 11:57

J32a12n 83S43e15m64i11k 4414847582449

O Euro by jsem se vubec nebal.... Euro je jakasi "Deutche Mark Plus" .... takze pokud odpadnou slabsi kusy, Euro same to spise posili a prospeje mu to.

+1/0
22.6.2015 12:02

J16a25n 11S81e74m27i88k 4434907812249

P.S. ocekavam oproti vseoubecne nalade ze pokud Recko vyhlasi bankrot a odstrihne se od EUR, EUR poleti okamzite nahoru

+1/0
22.6.2015 12:03

J94i88ř52í 27J93a13n84a38t80k56a 7895338704708

Proč by to mělo dělat, v Eurozóně jsou jen Řecka.

Řecky dluh je 175% HDP,

Italský aktuálně 137%

Portugalský       133%

Kyperský           120%

Irský                  120%

Belgický            105%

Francouzský       98%

Španělský           98%

no a vámi obdivované Německo se blíží 80%. Celkový dluh Eurozóny se blíží 10 bilionům Euro, a prakticky nepřetržitě od zavedení Eura roste a to čím dál tím strměji. Eurozóna je spolek bankrotářů a jejich dlužní úpis tedy Euro je "psán řecky" ať s Řeckem nebo bez Řecka

+5/−2
22.6.2015 12:20

J56a10n 18S28e23m69i81k 4574637492719

Pane Janatko, v principu vyse dluhu neni zadny problem pokud mate na jeho obsluhu.

Pokud mate nejakou zdravou ekonomickou zakladnu, neni v principu dluh problem.

Napriklad pokud mate hypoteku v sestinasobne vysi vaseho rocniho prijmu, neni to samo o sobe problem pokud mate pravidelny a staly prijem.

Problem Recka neni dluh sam o sobe, ale to ze tam neni ekonomika co by danou vysi dluhu mohla dlouhodobe ufinancovat.

Co se tyce zemi ktere jste vyjmenoval, problem ktery se blizi Reckemu ma dejme tomu jen Portugalsko ,Kypr a Spanelsko.... z hlediska ekonomiky Eurozony nejsou zasadni

+4/0
22.6.2015 12:29

J73a66r61o55s68l34a60v 78F18r16a93n89t86i69š96e55k 55B77r86ü26m90m39e20r 1271266803240

No, pak také Itálie, Francie a další. Problém je, že dluhy jsou k poměru k HDP, ne k poměru  ke státním příjmům a už vůbec ne k poměru, k tomu, kolik by lze na splácení vyhradit. 

Pokud má být stát schopen udržet schopnost splácet alespoň obsluhu, tak nelze donekonečna se zadlužovat, prostě jednou na to mít nebude. A vyrovnaný rozpočet má prakticky jen Německo.

0/0
22.6.2015 13:26

J77a21n 41S47e34m12i55k 4294467332829

samozrejme souhlasim. Ale zadna z velkych ekonomik neni ani nahodou pobliz bodu kdy nebude schopna obsluhovat svuj dluh.  

To neni problem pristich nekolika let.

Ale samozrejme, v dlouhem horizontu bez zmen v hospodareni statu se narustajici dluh neda vyresit.

Pokud by staty alespon byly sto srovnat rozpocty tak aby dluh nenarustal, pak uz se inflace a jenaky mirny rust postara o snizeni dluhoveho bremene sam (staci 10 let 3% inflace a 2% hospoddarsky rust, a mame dluh dole o nejakych 50% vuci GDP)

+1/0
22.6.2015 13:35

J21o31s39e53f 62S63t61r19á30s58k25ý 5232353794758

Myslím, že se mýlíte. Likviditu nelze zajistit bezcennými papírky (což by drachmy jistě byly). Podnikový oběh "dobrých" podníků zajistí banky zvenčí (tak jak autor píše) a zbytek ekonomiky se postupně více nebo méně zhroutí. Nová měna by tomu asi mohla trochu pomoci (kdyby jí stát dal nějakou důvěryhodnost - netuším jak), ale domnívám se, že se nenajde "politická vůle".

+1/0
22.6.2015 13:24

J33a79r44o55s44l38a87v 19F81r66a75n68t69i87š41e49k 60B32r72ü65m64m85e47r 1761556643170

To je jednoduché, 50 % příjmu obyvatelstva Řecka jde nějakým způsobem ze státního rozpočtu, takže jiné peníze, než případné drachmy, dostávat nebudou.

0/0
22.6.2015 13:28

J59o65s61e97f 16S66t57r77á74s84k89ý 5882543334218

Děkuji autorovi za věcný a  fundovaný (to neznamená vševědoucí) příspěvek k diskusi řeckém o odchodu z eurozóny. "Členství v eurozóně" znamená, že se stát podíli na rozhodnutích emisní banky (Evropské centrální banky), která někdy některému státu hodně pomáhá (třeba teď Řecku). Tahle pomoc samozřejmě skončí, jakmile Řecko formálně vyhlásí či fakticky uskuteční bankrot. To ale vůbec neznamená, že se v Řecku přestane platit eurem - zototožňuji se se závěrem autora. Řecko žádný Grexit neprovede, banky se "zachrání znárodněním" a na palubě se bude tančit, i když bude podpalubí plné vody. Skutečného konce řeckého příběhu ale asi nelze dohlédnout.

+3/0
22.6.2015 11:31

J56a86n 85S94e91m31i88k 4184637902629

bez moznosti vydavat vlastni penize se v pripade bankrotu a konce moznosti ziskat eura zvenci recka ekonomika definitvne zhrouti se vsemi socialnimi dusledky.

0/0
22.6.2015 11:34

J24o21s47e42f 66S98t78r31á37s53k30ý 5682693124218

Myslím, že se zhroutí i s vlastní měnou...  Jsem rád, že se tady vede taková pěkná diskuse. Možná by nějaká sázková kancelář mohla vypsat sázky, jestli Řecko zavede drachmu (nevím proč jsem si vzpomněl na tu hezkou bankovku ze Zimbabwe).

(Místo sázení si asi stačí koupit nějaké vhodné akcie nějakého "Řeckofertu".)

0/0
22.6.2015 13:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.