Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Levnější benzin táhne lidi po letech z veřejné dopravy zpátky do aut

Veřejná doprava v Česku musí po letech růstu začít více bojovat o své zákazníky, zavinila to příznivější cena pohonných hmot. Zatímco dřívější zdražení do vlaků a autobusů přilákalo více cestujících, teď se po výrazném zlevnění lidé vracejí zpět do aut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R50o55m82a61n 93J59e84s47c34h75k60e 9248875927565

Cenu MHD také zvyšují rúzné slevy pro dúchodce. Sleva není zadarmo. Dúchodce nemá slevu u pumpy. Někdo to musí zaplatit. Lidé jezdí MHD mnohdy spíše kvúli parkování. Buďme rádi, že  lidé jezdí MHD, na silnice se všichni nevlezeme.

0/0
16.7.2015 6:40

R31o51m60a12n 95J38e53s55c88h14k17e 9628155977815

Ona je také neochota dopravcú  zavést traťovou jízdenku měsíční. Nabízí pouze celosíťovou. Před válkou takové jízdenky byly, dnes je to výmluva proč to nejde. Například v Brně. Žena chodí 4 zastávky pěšky. Za to není ochotná dát 500 Kč za měsíc.

0/0
15.7.2015 7:32

A67d53a81m 97K97r50ů51ž43e61l22a 7747649702242

Popularitu MHD nesnižují ceny benzínu, ale lístků. Spousta lidí auto potřebuje k práci, bez ohledu na cenu zaplacenou za palivo - ať už z důvodu špatné dostupnosti MHD na určitých místech, z důvodu nákladů nebo následně plánované cestě mimo Prahu. Když člověk jezdící většinou autem potřebuje jet do centra, znamená to pro něj 2x 32Kč za lístek, protože kupon se mu dlouhodobě nemusí vyplatit. To už je částka, za kterou se dá průměrným autem najet nějaká desítka kilometrů, a tak už v tom autě zůstane. Jedinné dlouhodobé řešení co má hlavu a patu, je MHD zdarma. Člověk má pak velkou motivaci vylézt z auta když potřebuje jet kratší trasu, protože má zastávku před nosem a ví že nemusí nic řešit, a prostě se může svézt rychle a neřešit parkování. Ani nemluvím o zpoplatněných parkovacích místech u metra třeba na Černém mostě, které už nemá opravdu žádnou logiku.

+1/0
14.7.2015 12:23
Foto

B48r51o78n80i10s95l41a40v 40G56a11b82r12y11š 2632959181

Jenže tu špatnou dostupnost si lidi vyberou sami. Píšu disertační práci o organizaci dopravy v aglomeracích a zjistil jsem, že takový Petřvald a Rychvald jsou veřejnou dopravou nejhůře zabepečené obce. Lidi se přestěhují z města do takové lokality kvůli klidu a drahému nájmu. Jenže tyto aspekty jsou vykoupeny v podstatě nutností kamkoliv dojíždět. Nový domov je na špatně dostupném místě, kde se ekonomicky nevyplatí zavádět nějakou linku. Zástavba, i když je souvislá, se neskládá s paneláků, ale jen rodinných domů. Četné zastávky způsobí, že se doprava zpomalí. Pokud zastávek bude na trase málo, pak lidé budou muset překonávat delší vzdálenosti. A to vůbec nepočítám extrémní případ, že si lidé umíní to, že před svým domem nechtějí hukot nějakého autobusu.

A to je to, co v aglomeracích způsobuje kongesce. Když jste bydlel ve městě, neměl jste takovou nutnost auto použít. Ale teď musíte. Musíte plánovat každou cestu, abyste ušetřil peníze. Zavézt to, zavézt tamto, manželku do práce, děti do školy, děti ze školy, děti do kroužku, děti z kroužku, nakoupit... Když se stěhujete, necháváte si školu, lékaře a zájmy na původním místě. Přestěhováním vznikla nutnost na tato místa dojíždět delší vzdálenost. Řidiči se nechtějí vzdát auta. Města, potažmo dopravci, nechtějí na veřejnou dopravu vynakládat náklady vyšší, než jsou potřeba. Tak mi vysvětlete, jak z toho ven. Někdo ten první krok musí udělat. A pokud neudělá, budete trpět v kolonách pořád. Jak řidiči aut, tak i cestující v MHD. A týká se to jakéhokoliv města.

+1/0
15.7.2015 9:33

L43a13d71i63s85l59a27v 78K18a79l71o79u11s 7985966231240

A není to spíš, že zase nejezdí už ani Metro ?

0/0
13.7.2015 11:24

R42o13m33a59n 13P44á85n59í19k 1777358438644

Pane redaktore, kde jste narazil na ten levny benzin? Nesehnal jste si spise nejakou levnou dobrotu do nosanku? :-)

0/−1
13.7.2015 8:16

R90a26d82e14k 93J91a90n22a48t53a 9655656664912

Jak máte napsáno níže, jde o srovnání s minulými lety .

+2/0
13.7.2015 8:33

J17a79r36o21s24l32a92v 32H37a61š53e51k 8869880592918

U nás je benzín tak laciný, že na litr benzínu musí člověk s minimální mzdou dělat cca 40 minut.;-D

+4/−2
13.7.2015 1:14

J66a36r66o68s35l16a23v 43H17a88š42e87k 8309870112668

Kde je ten levnější benzín? A vůči čemu je levnější? Prosím o vysvětlení od pana autora!?

0/−1
13.7.2015 1:05

J80i16ř34í 15E66r90b46e83n 1713344896267

Proti loňsku třeba? Loni 35-36 Kč, letos 31-32 Kč?

+2/0
13.7.2015 5:32
Foto

B44r67o85n76i77s41l64a33v 77G46a13b16r23y55š 2152899271

Spousta lidí tady říká, že poblitým a špinavým vlakem nikdo jezdit nebude. S tím souhlasím, ale je potřeba si taky ty cestující vychovat. Vlakem jezdí lidi. A pokud se lidi chovají jako dobytek, zaslouží si jezdit dobytčákem. To samé se týká nádraží. Ne že některá jsou zastaralá, ale ještě jsem nikoho neviděl, aby někdo nafackoval kuřákovi nebo bordeláři, který je líný si najít koš. Kolem odpadky, vajgly a plivance jako někde na Ukrajině. Modernizace rovněž podle mě nemá smysl, protože nové věci jsou okamžitě zničené. Rozřezané sedačky, poškrábaná okna, nefunkční tlačítka. Do tlačítka k otevření dveří někteří mlátí jako o život a pak se diví, že nic nefunguje. Další se vyloženě přetlačují s pneumatickým systémem otevírání. Toalety taky vypadají jako po výbuchu. Dneska jsem jel vlakem na severní Moravu a člověk přede mnou byl líný spláchnout.

Na Czech Raildays opravdu obdivuju tu techniku, ale je mi líto je poslat na české koleje. Někteří si tu moderní techniku vůbec nezaslouží, protože s ní ani nechtějí umět zacházet. Čas k prostudování nového mobilu si lidi dají, ale už je nezajímá, co které tlačítko ve vlaku znamená.

+8/0
12.7.2015 23:27

J35a40n 90K76o81b27ě95r72s24k34ý 1790596881363

Souhlasím, lidé často nadávají na špínu a nepořádek u ČD, ale často jsou někteří bohužel prasata, kteří neumí spláchnout nebo vyhodit odpadky do koše. Uklízecí četa může ten vlak uklidnit klidně stokrát, ale když už ve čtvrtině cesty to tam vypadá jak po výbuchu, tak s tím se opravdu nesvede nic. Jinak co se týká VHD tak já bych zavedl celostátní IDS s jednoduchým tarifem. Každého opravdu nebaví luštit tarify jednotlivých dopravců a toto by udělalo VD atraktivnější. Aneb všude na jeden lístek. Takto to funguje ve Švýcarsku (ale pár vyjímek tam taky je).

+8/0
12.7.2015 23:39
Foto

B70r81o45n96i13s81l29a42v 25G97a83b41r50y24š 2562339491

Nápadů by bylo spousta, ale je těžké je tady realizovat. Švýcaři jsou osvícenější. Chceme se mít jako na západě, ale chováme se jako na východě.

+3/0
13.7.2015 0:02

J94i72ř68í 46J53o40z37a 3178953130401

To jsem z navrhoval ministerstvu dopravy pred par lety. Mit celostatni system IDS. T mu se do toho moc nechce (zmena legislativy atd.). Pak nevi jak by se rozdelovali trzby ruznym dopravcum a pod. Ve Svycarsku je jen par dopravcu soukromych. Dopravni obsluhi z cca. 90% Svycarska zajistuji Svycarske drahy (vlaky) a Postbus (autobusy). To je pak o hodne snazsi rozdelovaz trzby, kdyz mam jen dva dominantni dopravce.

+1/0
13.7.2015 5:37
Foto

B79r37o81n14i44s31l15a32v 80G15a89b43r92y85š 2452279171

To je nejhorší přístup, jaký znám. Nechceme, nemůžeme, nejde to. A nikdo s tím vůbec nehne.

+2/0
13.7.2015 11:07

R44o72m65a44n 17J37e75s28c18h98k87e 9778115757975

Ono je třeba také lidi upozornit na nové záchody - ty je potřeba spláchnout.

Návod tam není. Také nádoby na tříděný odpad jsou špatné. Nic se tam nevleze. A že v oddíle pro 30 lidí není koš také není v pořádku.

Na múj podnět nikdo nereagoval.

Je spousta drobností, která lidi vyhání z MHD. Zpoždění kvúli nákladním vlakúm, ujetí přípojú.

0/0
15.7.2015 7:41

Z58u47z37a34n64a 89Č55e14k95a48l88o75v38á 1387614181775

Rict kurakovi na nadrazi, at tam nekouri, je nejlepsi zpusob, jak dostat par facek:-D kurak je prece venku, tak vy drzte hubu a pokud se vam to nelibi, nemusite na nadrazi chodit. Neznate snad kuraky?:-)

0/0
15.7.2015 6:51
Foto

B21r28o18n18i35s39l13a38v 33G65a17b95r50y42š 2352109931

Takže od kuřáka dostanu do zubů, přestože je všude na nádražích zákaz kouření? Je jedno, jestli je to venku nebo uvnitř. Nebo pojedete taky na červenou, i když si jste jistá, že 100 km od Vás není žádné auto? Jak lidi vědí, co můžou a nemůžou porušit? Proč nekouří ve vlaku? Proč nekouří v metru?

0/0
15.7.2015 9:25
Foto

T93o14m19á16š 88Z55e35l94e54n26k97a 4294506880156

Ach jo. Zase diskuse na tema, kde je lepsi servis a kde dostanu kafe zdarma a kolikatky ma stawardka.

+1/−1
12.7.2015 23:08
Foto

B69r64o21n92i79s57l26a21v 37G40a69b85r45y97š 2172929621

Mně je hlavně nejvíc líto toho, že dopravci si pod pojmem optimalizace předstají jen rušení spojů a zdražení. Jiná řešení pro ně neexistují.

+3/0
12.7.2015 22:22

J80a83n 22K63o88b36ě31r23s47k52ý 1230456331803

To máte těžké, dopravci jezdí to co si kraj objedná, zaplatí (krom komerčních spojů). Taže pokud kraj škrtá, požaduje optimalizaci, tak prostě dopravce ty spoje zruší. Klasickým příkladem je JIKORD.

+2/0
12.7.2015 23:04
Foto

B16r54o79n65i80s55l89a12v 85G11a50b38r32y76š 2912469671

Jo, já vím. Ale optimalizovat se přece dá i jinými způsoby, ne? Jsou tady dopravní školy, které něco tvoří. Ne vždycky jsou to super nápady, ale proč se jimi nikdo nezaobírá? Typickým příkladem je Opava. Oni si fakt myslí, že prodloužením intervalu z 20 na 30 minut se jim vozidla naplní. Nebo Liberec. Tam už dávno měly tramvaje jezdit do Ruprechtic a Rochlice. Chomutov a Mariánské Lázně - tam už potenciál trolejbusové dopravy nikdo nedokáže ocenit. Hradec Králové a Pardubice - zbytečně přelinkováno, akorát je systém nepřehledný. A to nemluvím o pardubické lince 12, která má 22 variant tras. Takhle si městskou dopravu nepředstavuju.

Už jsem se bohužel smířil s tím, že dnešní doprava je o politice, ne o dopravních inženýrech.

+3/0
12.7.2015 23:17

J32a12n 60K75o36b53ě80r88s58k66ý 1230236761703

Máte samozřejmě pravdu, jen jsem chtěl poukázat že chyba většinou není v dopravcích ale v těch co VHD plánují a organizují :-/

+1/0
12.7.2015 23:22

J31i34ř53í 67E44r17b74e39n 1113264226607

Počty spojů ani ceny jízdného neovlivňuje dopravce, ale objednavatel služby - města, kraje a Ministerstvo dopravy.

0/0
13.7.2015 5:33
Foto

B19r12o22n98i77s42l57a93v 56G31a20b13r45y33š 2542229221

Pokud vím, objednatel kraje zaplatí kilometry a dopravce by měl s touto sumou naložit tak, aby se to co nejméně projevilo na kvalitě služby. Existují minimálně tři řešení, aby rušení spojů a zdražování bylo tou poslední možností.

0/0
13.7.2015 11:05

J20i81ř36í 55E10r34b26e70n 1663884336687

Jízdní řády (a tedy počty a trasování spojů) stanovuje krajský úřad, resp. koordinátor dopravy.

0/0
13.7.2015 15:52

N54i69c12o81l79e 31O70l85e22j43n68i11k63o59v48a 6976968667200

tak benzin zlevnil a lidi ho kupuji vic?

Co na to klausuv devalvovany Singer se svym "kupujte, levneji uz nebude!"

;-DEUR^

+3/−1
12.7.2015 19:53

P90e13t72r 21B91o53c16e49k 1987406292550

U nás máme jeden z  nejlepších systémů veřejné dopravy na světě. Bohužel ne každý si to uvědomuje a většina lidí je zvyklých jen nadávat na všechno.... Cena za dopravu ve městech je nízká ve srovnání s vyspělými sousedy. Londýnské metro je proti našemu skvostu horor.... [>-][>-][>-]

+16/−1
12.7.2015 18:59
Foto

B70r71o80n23i62s18l48a84v 83G55a24b54r10y90š 2322829881

Nejlepší bych neřekl... Rozhodně jsou tady rezervy a Vy to víte. Já dávám za vzor Švýcarsko anebo Německo.

+4/0
12.7.2015 22:10

P42e72t64r 27B88o92c48e97k 1977406102650

Protože jsem tušil, že odněkud vyleze nějaký hnidopich napsal jsem "jeden z nejlepších".Ano v rámci 200 evidovaných zemí na planetě se najde pár míst, kde jsou na tom opravdu skvěle, ale srovnejte si pak taky ceny té dopravy ve švýcarsku např s námi. Jinak nedávno jsem jel vlakem a musím říct, že byl ta kvzorně moderní a čistý, že jsem si jak ve švýcarsku připadal a to jsem platil asi 15 korun za jízdenku ;-)

0/0
13.7.2015 0:08
Foto

B67r61o46n36i58s22l85a19v 59G57a74b23r77y77š 2282489541

To jsem asi v tom zmatku přehlédl. :-) S těmi cenami je to jasné, ale nechápu, proč my taky nemůžeme do infrastruktury hromadné dopravy investovat více peněz.

Já taky využívám raději VHOD než auto. Nedávno jsem jel autem z Brna do Pardubic. Dal jsem o 1100 Kč za jízdu navíc (auto jsem si musel půjčit) a promrhal jsem 4 hodiny času. Za tu dobu jsem mohl mít spoustu práce hotovo.

Ale roční bilance je dobrá. Ročně najezdím vlakem více než 25 000 km a na jízdenkách zaplatím cca 19 000 Kč. Zajímalo by mě, který autíčkář to zvládne za tuhle sumu taky. :-P

+1/0
13.7.2015 0:50

I31r97e14n18a 50P68l40a62c87h18e34t54k63o50v31á 3394354350807

Jinde ji maj gratis

0/0
13.7.2015 8:19

M11i75l32o71s 83H38o66n43z67i55k 9769300626842

Příprava pro zdražování benzinu.!!!!

+3/0
12.7.2015 18:53

J20i89ř15í 55E11r27b40e17n 1113324416847

Ono už to tak v životě bývá, že jednou je něco dražší, jednou levnější.

0/0
13.7.2015 5:34

M42i37c85h90a84e21l 43R59a91d76a 4110457288976

DO auta mne žene jen potřeba přepravit více lidí naráz, či přepravit náklad. Na zbytek používám elektrickou jednokolku.

0/0
12.7.2015 18:26

J59a63n 84F60r69o77l27í52k 6406190465954

Mě do auta žene (kromě přepravy nákladu) potřeba dopravit se z bodu A do B v rozumném čase. Takže nemohu použít např. D1.;-D

+1/0
12.7.2015 18:34

S88t26a64n87i21s90l60a64v 97Z48a57h26á65l76k33a 3498210868128

A není to také tím, když zdraží nafta (benzín), ceny za dopravu (osobní i nákladní) jdou okamžitě, někdy i s předstihem, nahoru, zatím co pokud je to naopak, tak žádné velké zlevnění nepozoruji.

+2/−1
12.7.2015 17:37

J12i82ř51í 68E77r48b73e10n 1333564456207

Můžete mi to zdražení prosím ukázat třeba na tarifu IDOL, IREDO nebo prostém jízdném ČD? Zajímalo by mě to.

0/0
13.7.2015 5:36

R44o59b45e67r93t 57M48á75s81l89o 1601831177497

Letos jsme se rozhodli zajet za příbuznýma na Slovensko. Fakt se mi nechtělo řídit 10 hodin v kuse, tak jsem se naivně mrknul na ten autovlak. 4-člená rodina do Košic 6500,- ;-D. Samozřejmě jsme jeli autem.

http://www.cd.cz/mezinarodni-cestovani/specialni-nabidky/autovlaky/-4115/#tab-4

+10/−1
12.7.2015 14:35

Ř57e66h76o28ř 58V75l87a92s17á51k 2104554111296

Tak to je jasné, to už je vyšší komfort, chtít v cílové stanici svůj automobil. Na takový komfort už každý nemá.

Pak je ještě vyšší úroveň. Ti nejbohatší si platí stálého řidiče a neřídí vůbec, ani 10 hodin v kuse, ani hodinu v kuse.

+4/0
12.7.2015 14:40

R39o53b98e77r89t 93M42á87s36l79o 1611221507257

Mě spíš překvapila ta naprostá nekonkurenceschopnost té nabídky.

+5/−1
12.7.2015 14:49

Ř90e53h17o62ř 75V69l96a72s54á31k 2374164661456

Jaká nekonkurenceschopnost? Znáte firmu, která by to nabízela levněji? Prostě je to drahá služba, na kterou nemáte, tak si ji nekoupíte. Ani u konkurence.

+6/−2
12.7.2015 15:16

R80o54b72e60r69t 21M94á30s77l20o 1681251957507

Nekonkurenceschopnost vůči cestě autem - proto to píšu u článku kde se řeší proč lidé raději jezdí autem než veřejnou dopravou.

+7/−1
12.7.2015 15:24

Ř13e11h58o61ř 12V43l70a79s45á43k 2204294741656

O konkurenceschopnosti bych mluvil tam, kde více firem nabízí stejnou či podobnou službu a přetahují se o zákazníka. Ne v porovnání s tím, kdy si zákazníci pomohou svépomocí a vůbec nějakou takovou službu nevyužijí.

+4/0
12.7.2015 15:29

R92a39d66e94k 73J64a77n67a64t65a 9715466244422

Ano, přirovnal bych to k tvrzení, že "restaurace jsou nekonkurenceschopné, protože když si ty suroviny koupíte sám a uvaříte si totéž doma, vyjde to levněji".

+5/0
12.7.2015 15:34

R90o14b29e15r89t 60M38á44s12l62o 1501731167247

Tak nafta něco stojí, nějakou amortizaci lze taky odhadnout, možná konkurenceschopnost není úplně to přesné slovo, nicméně minimálně cenové srovnání lze udělat.

+1/0
12.7.2015 15:35

Ř58e98h95o90ř 53V40l63a15s72á54k 2814144461836

Tak to samozřejmě ano. Ale klíčové pro to srovnání bude cena vlastního času. Na kolik si kdo cení toho, že nemusí 10 hodin řídit. A to pro každého vyjde jinak. 

Stejně jako u každé služby. Já si třeba pokosím trávu sám, ale jsou lidé kteří si platí zahradníka. Já na to holt nemám.

+3/0
12.7.2015 15:39

R95o68b10e73r98t 67M27á94s69l13o 1141251667957

ok s tím souhlas

0/0
12.7.2015 15:43

J47i23ř64í 19E59r15b23e81n 1603354626277

Jo panáček by chtěl převézt auto + čtyři dospěláky cizím šoférem a za cizí pohonné hmoty levněji než by to udělal sám?

Za kolik děláte? Na kolik si ceníte 10 hodin práce? Pochybuji, že to bude pod 2000 Kč superhrubé mzdy. Plus palivo, ostřikovač, ošoupání pneumatik a nervy...

0/0
13.7.2015 5:39

J73a89n 39N29o46v71á65k 9677402967467

Jestli je to cena za zpáteční, tak i jako v podstatě nepřítel ČD musím říct, že se to celkem vyplatí, protože pokud jedete 10 hodin, tak to je vzdálenost ca. 800 km jedna cesta, což je autem dražší.

+1/0
12.7.2015 14:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.