Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Levnější benzin táhne lidi po letech z veřejné dopravy zpátky do aut

Veřejná doprava v Česku musí po letech růstu začít více bojovat o své zákazníky, zavinila to příznivější cena pohonných hmot. Zatímco dřívější zdražení do vlaků a autobusů přilákalo více cestujících, teď se po výrazném zlevnění lidé vracejí zpět do aut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R12o29m15a35n 77J79e21s26c85h75k77e 9278965217785

Cenu MHD také zvyšují rúzné slevy pro dúchodce. Sleva není zadarmo. Dúchodce nemá slevu u pumpy. Někdo to musí zaplatit. Lidé jezdí MHD mnohdy spíše kvúli parkování. Buďme rádi, že  lidé jezdí MHD, na silnice se všichni nevlezeme.

0/0
16.7.2015 6:40

R82o41m53a32n 23J50e74s65c73h59k45e 9258155597895

Ona je také neochota dopravcú  zavést traťovou jízdenku měsíční. Nabízí pouze celosíťovou. Před válkou takové jízdenky byly, dnes je to výmluva proč to nejde. Například v Brně. Žena chodí 4 zastávky pěšky. Za to není ochotná dát 500 Kč za měsíc.

0/0
15.7.2015 7:32

A48d42a71m 70K97r54ů16ž39e19l18a 7847219392412

Popularitu MHD nesnižují ceny benzínu, ale lístků. Spousta lidí auto potřebuje k práci, bez ohledu na cenu zaplacenou za palivo - ať už z důvodu špatné dostupnosti MHD na určitých místech, z důvodu nákladů nebo následně plánované cestě mimo Prahu. Když člověk jezdící většinou autem potřebuje jet do centra, znamená to pro něj 2x 32Kč za lístek, protože kupon se mu dlouhodobě nemusí vyplatit. To už je částka, za kterou se dá průměrným autem najet nějaká desítka kilometrů, a tak už v tom autě zůstane. Jedinné dlouhodobé řešení co má hlavu a patu, je MHD zdarma. Člověk má pak velkou motivaci vylézt z auta když potřebuje jet kratší trasu, protože má zastávku před nosem a ví že nemusí nic řešit, a prostě se může svézt rychle a neřešit parkování. Ani nemluvím o zpoplatněných parkovacích místech u metra třeba na Černém mostě, které už nemá opravdu žádnou logiku.

+1/0
14.7.2015 12:23
Foto

B12r20o38n41i70s81l70a67v 22G40a92b61r53y49š 2612279441

Jenže tu špatnou dostupnost si lidi vyberou sami. Píšu disertační práci o organizaci dopravy v aglomeracích a zjistil jsem, že takový Petřvald a Rychvald jsou veřejnou dopravou nejhůře zabepečené obce. Lidi se přestěhují z města do takové lokality kvůli klidu a drahému nájmu. Jenže tyto aspekty jsou vykoupeny v podstatě nutností kamkoliv dojíždět. Nový domov je na špatně dostupném místě, kde se ekonomicky nevyplatí zavádět nějakou linku. Zástavba, i když je souvislá, se neskládá s paneláků, ale jen rodinných domů. Četné zastávky způsobí, že se doprava zpomalí. Pokud zastávek bude na trase málo, pak lidé budou muset překonávat delší vzdálenosti. A to vůbec nepočítám extrémní případ, že si lidé umíní to, že před svým domem nechtějí hukot nějakého autobusu.

A to je to, co v aglomeracích způsobuje kongesce. Když jste bydlel ve městě, neměl jste takovou nutnost auto použít. Ale teď musíte. Musíte plánovat každou cestu, abyste ušetřil peníze. Zavézt to, zavézt tamto, manželku do práce, děti do školy, děti ze školy, děti do kroužku, děti z kroužku, nakoupit... Když se stěhujete, necháváte si školu, lékaře a zájmy na původním místě. Přestěhováním vznikla nutnost na tato místa dojíždět delší vzdálenost. Řidiči se nechtějí vzdát auta. Města, potažmo dopravci, nechtějí na veřejnou dopravu vynakládat náklady vyšší, než jsou potřeba. Tak mi vysvětlete, jak z toho ven. Někdo ten první krok musí udělat. A pokud neudělá, budete trpět v kolonách pořád. Jak řidiči aut, tak i cestující v MHD. A týká se to jakéhokoliv města.

+1/0
15.7.2015 9:33

L94a20d35i85s38l84a35v 49K79a37l35o24u22s 7155646631350

A není to spíš, že zase nejezdí už ani Metro ?

0/0
13.7.2015 11:24

R41o57m35a86n 73P88á17n77í73k 1587408148924

Pane redaktore, kde jste narazil na ten levny benzin? Nesehnal jste si spise nejakou levnou dobrotu do nosanku? :-)

0/−1
13.7.2015 8:16

R61a89d56e89k 50J25a28n16a26t80a 9535156314112

Jak máte napsáno níže, jde o srovnání s minulými lety .

+2/0
13.7.2015 8:33

J42a42r97o27s87l95a89v 23H29a69š19e18k 8469460772608

U nás je benzín tak laciný, že na litr benzínu musí člověk s minimální mzdou dělat cca 40 minut.;-D

+4/−2
13.7.2015 1:14

J20a76r18o75s43l73a34v 64H24a24š47e16k 8359400532428

Kde je ten levnější benzín? A vůči čemu je levnější? Prosím o vysvětlení od pana autora!?

0/−1
13.7.2015 1:05

J67i67ř15í 44E41r59b23e26n 1953704756377

Proti loňsku třeba? Loni 35-36 Kč, letos 31-32 Kč?

+2/0
13.7.2015 5:32
Foto

B30r40o16n80i69s48l29a42v 38G22a35b97r67y73š 2612729811

Spousta lidí tady říká, že poblitým a špinavým vlakem nikdo jezdit nebude. S tím souhlasím, ale je potřeba si taky ty cestující vychovat. Vlakem jezdí lidi. A pokud se lidi chovají jako dobytek, zaslouží si jezdit dobytčákem. To samé se týká nádraží. Ne že některá jsou zastaralá, ale ještě jsem nikoho neviděl, aby někdo nafackoval kuřákovi nebo bordeláři, který je líný si najít koš. Kolem odpadky, vajgly a plivance jako někde na Ukrajině. Modernizace rovněž podle mě nemá smysl, protože nové věci jsou okamžitě zničené. Rozřezané sedačky, poškrábaná okna, nefunkční tlačítka. Do tlačítka k otevření dveří někteří mlátí jako o život a pak se diví, že nic nefunguje. Další se vyloženě přetlačují s pneumatickým systémem otevírání. Toalety taky vypadají jako po výbuchu. Dneska jsem jel vlakem na severní Moravu a člověk přede mnou byl líný spláchnout.

Na Czech Raildays opravdu obdivuju tu techniku, ale je mi líto je poslat na české koleje. Někteří si tu moderní techniku vůbec nezaslouží, protože s ní ani nechtějí umět zacházet. Čas k prostudování nového mobilu si lidi dají, ale už je nezajímá, co které tlačítko ve vlaku znamená.

+8/0
12.7.2015 23:27

J51a17n 93K39o64b74ě78r78s71k25ý 1780266941583

Souhlasím, lidé často nadávají na špínu a nepořádek u ČD, ale často jsou někteří bohužel prasata, kteří neumí spláchnout nebo vyhodit odpadky do koše. Uklízecí četa může ten vlak uklidnit klidně stokrát, ale když už ve čtvrtině cesty to tam vypadá jak po výbuchu, tak s tím se opravdu nesvede nic. Jinak co se týká VHD tak já bych zavedl celostátní IDS s jednoduchým tarifem. Každého opravdu nebaví luštit tarify jednotlivých dopravců a toto by udělalo VD atraktivnější. Aneb všude na jeden lístek. Takto to funguje ve Švýcarsku (ale pár vyjímek tam taky je).

+8/0
12.7.2015 23:39
Foto

B47r12o58n37i92s82l41a34v 65G90a33b10r38y54š 2792469721

Nápadů by bylo spousta, ale je těžké je tady realizovat. Švýcaři jsou osvícenější. Chceme se mít jako na západě, ale chováme se jako na východě.

+3/0
13.7.2015 0:02

J85i60ř52í 24J28o67z42a 3908743400121

To jsem z navrhoval ministerstvu dopravy pred par lety. Mit celostatni system IDS. T mu se do toho moc nechce (zmena legislativy atd.). Pak nevi jak by se rozdelovali trzby ruznym dopravcum a pod. Ve Svycarsku je jen par dopravcu soukromych. Dopravni obsluhi z cca. 90% Svycarska zajistuji Svycarske drahy (vlaky) a Postbus (autobusy). To je pak o hodne snazsi rozdelovaz trzby, kdyz mam jen dva dominantni dopravce.

+1/0
13.7.2015 5:37
Foto

B90r76o13n62i22s26l76a60v 65G24a34b79r98y20š 2812389471

To je nejhorší přístup, jaký znám. Nechceme, nemůžeme, nejde to. A nikdo s tím vůbec nehne.

+2/0
13.7.2015 11:07

R41o73m49a33n 91J78e15s39c44h15k32e 9828895937115

Ono je třeba také lidi upozornit na nové záchody - ty je potřeba spláchnout.

Návod tam není. Také nádoby na tříděný odpad jsou špatné. Nic se tam nevleze. A že v oddíle pro 30 lidí není koš také není v pořádku.

Na múj podnět nikdo nereagoval.

Je spousta drobností, která lidi vyhání z MHD. Zpoždění kvúli nákladním vlakúm, ujetí přípojú.

0/0
15.7.2015 7:41

Z17u10z32a74n23a 29Č47e26k38a12l84o17v70á 1367724241185

Rict kurakovi na nadrazi, at tam nekouri, je nejlepsi zpusob, jak dostat par facek:-D kurak je prece venku, tak vy drzte hubu a pokud se vam to nelibi, nemusite na nadrazi chodit. Neznate snad kuraky?:-)

0/0
15.7.2015 6:51
Foto

B85r14o52n43i65s61l66a84v 34G56a82b80r70y37š 2812349391

Takže od kuřáka dostanu do zubů, přestože je všude na nádražích zákaz kouření? Je jedno, jestli je to venku nebo uvnitř. Nebo pojedete taky na červenou, i když si jste jistá, že 100 km od Vás není žádné auto? Jak lidi vědí, co můžou a nemůžou porušit? Proč nekouří ve vlaku? Proč nekouří v metru?

0/0
15.7.2015 9:25
Foto

T77o90m19á58š 62Z34e21l36e33n93k88a 4934976670186

Ach jo. Zase diskuse na tema, kde je lepsi servis a kde dostanu kafe zdarma a kolikatky ma stawardka.

+1/−1
12.7.2015 23:08
Foto

B42r18o74n13i89s58l73a43v 69G17a38b94r89y42š 2562419571

Mně je hlavně nejvíc líto toho, že dopravci si pod pojmem optimalizace předstají jen rušení spojů a zdražení. Jiná řešení pro ně neexistují.

+3/0
12.7.2015 22:22

J35a46n 96K93o33b97ě36r50s28k32ý 1380386721953

To máte těžké, dopravci jezdí to co si kraj objedná, zaplatí (krom komerčních spojů). Taže pokud kraj škrtá, požaduje optimalizaci, tak prostě dopravce ty spoje zruší. Klasickým příkladem je JIKORD.

+2/0
12.7.2015 23:04
Foto

B40r58o24n72i38s29l16a31v 49G29a27b74r88y55š 2952259461

Jo, já vím. Ale optimalizovat se přece dá i jinými způsoby, ne? Jsou tady dopravní školy, které něco tvoří. Ne vždycky jsou to super nápady, ale proč se jimi nikdo nezaobírá? Typickým příkladem je Opava. Oni si fakt myslí, že prodloužením intervalu z 20 na 30 minut se jim vozidla naplní. Nebo Liberec. Tam už dávno měly tramvaje jezdit do Ruprechtic a Rochlice. Chomutov a Mariánské Lázně - tam už potenciál trolejbusové dopravy nikdo nedokáže ocenit. Hradec Králové a Pardubice - zbytečně přelinkováno, akorát je systém nepřehledný. A to nemluvím o pardubické lince 12, která má 22 variant tras. Takhle si městskou dopravu nepředstavuju.

Už jsem se bohužel smířil s tím, že dnešní doprava je o politice, ne o dopravních inženýrech.

+3/0
12.7.2015 23:17

J89a46n 56K46o71b31ě21r47s83k76ý 1750486401503

Máte samozřejmě pravdu, jen jsem chtěl poukázat že chyba většinou není v dopravcích ale v těch co VHD plánují a organizují :-/

+1/0
12.7.2015 23:22

J14i41ř44í 41E64r41b28e83n 1133374286247

Počty spojů ani ceny jízdného neovlivňuje dopravce, ale objednavatel služby - města, kraje a Ministerstvo dopravy.

0/0
13.7.2015 5:33
Foto

B57r74o15n32i47s93l32a16v 91G47a35b48r93y85š 2922619891

Pokud vím, objednatel kraje zaplatí kilometry a dopravce by měl s touto sumou naložit tak, aby se to co nejméně projevilo na kvalitě služby. Existují minimálně tři řešení, aby rušení spojů a zdražování bylo tou poslední možností.

0/0
13.7.2015 11:05

J44i39ř54í 10E88r75b70e56n 1213634606157

Jízdní řády (a tedy počty a trasování spojů) stanovuje krajský úřad, resp. koordinátor dopravy.

0/0
13.7.2015 15:52

N71i62c53o18l53e 16O62l71e77j53n37i53k17o44v22a 6936188927700

tak benzin zlevnil a lidi ho kupuji vic?

Co na to klausuv devalvovany Singer se svym "kupujte, levneji uz nebude!"

;-DEUR^

+3/−1
12.7.2015 19:53

P54e34t31r 22B91o88c69e56k 1857396612900

U nás máme jeden z  nejlepších systémů veřejné dopravy na světě. Bohužel ne každý si to uvědomuje a většina lidí je zvyklých jen nadávat na všechno.... Cena za dopravu ve městech je nízká ve srovnání s vyspělými sousedy. Londýnské metro je proti našemu skvostu horor.... [>-][>-][>-]

+16/−1
12.7.2015 18:59
Foto

B82r68o55n86i74s71l93a84v 42G86a97b27r65y84š 2262559801

Nejlepší bych neřekl... Rozhodně jsou tady rezervy a Vy to víte. Já dávám za vzor Švýcarsko anebo Německo.

+4/0
12.7.2015 22:10

P41e57t62r 12B69o88c59e47k 1417416252630

Protože jsem tušil, že odněkud vyleze nějaký hnidopich napsal jsem "jeden z nejlepších".Ano v rámci 200 evidovaných zemí na planetě se najde pár míst, kde jsou na tom opravdu skvěle, ale srovnejte si pak taky ceny té dopravy ve švýcarsku např s námi. Jinak nedávno jsem jel vlakem a musím říct, že byl ta kvzorně moderní a čistý, že jsem si jak ve švýcarsku připadal a to jsem platil asi 15 korun za jízdenku ;-)

0/0
13.7.2015 0:08
Foto

B45r16o84n48i91s46l70a48v 88G34a28b46r98y84š 2222469321

To jsem asi v tom zmatku přehlédl. :-) S těmi cenami je to jasné, ale nechápu, proč my taky nemůžeme do infrastruktury hromadné dopravy investovat více peněz.

Já taky využívám raději VHOD než auto. Nedávno jsem jel autem z Brna do Pardubic. Dal jsem o 1100 Kč za jízdu navíc (auto jsem si musel půjčit) a promrhal jsem 4 hodiny času. Za tu dobu jsem mohl mít spoustu práce hotovo.

Ale roční bilance je dobrá. Ročně najezdím vlakem více než 25 000 km a na jízdenkách zaplatím cca 19 000 Kč. Zajímalo by mě, který autíčkář to zvládne za tuhle sumu taky. :-P

+1/0
13.7.2015 0:50

I35r13e52n10a 15P96l13a37c79h97e65t37k37o39v62á 1686774506910

Jinde ji maj gratis

0/0
13.7.2015 8:19

M41i27l92o79s 84H41o52n33z44i65k 9709140476102

Příprava pro zdražování benzinu.!!!!

+3/0
12.7.2015 18:53

J18i46ř88í 60E92r15b79e50n 1873184896497

Ono už to tak v životě bývá, že jednou je něco dražší, jednou levnější.

0/0
13.7.2015 5:34

M33i96c89h16a45e25l 43R94a40d62a 4180197718256

DO auta mne žene jen potřeba přepravit více lidí naráz, či přepravit náklad. Na zbytek používám elektrickou jednokolku.

0/0
12.7.2015 18:26

J72a54n 79F92r24o37l61í88k 6366300265784

Mě do auta žene (kromě přepravy nákladu) potřeba dopravit se z bodu A do B v rozumném čase. Takže nemohu použít např. D1.;-D

+1/0
12.7.2015 18:34

S27t57a85n61i75s15l70a93v 91Z28a35h53á58l34k87a 3138150778838

A není to také tím, když zdraží nafta (benzín), ceny za dopravu (osobní i nákladní) jdou okamžitě, někdy i s předstihem, nahoru, zatím co pokud je to naopak, tak žádné velké zlevnění nepozoruji.

+2/−1
12.7.2015 17:37

J80i50ř31í 89E16r95b18e25n 1753214706177

Můžete mi to zdražení prosím ukázat třeba na tarifu IDOL, IREDO nebo prostém jízdném ČD? Zajímalo by mě to.

0/0
13.7.2015 5:36

R63o85b29e46r26t 47M53á10s42l14o 1101301807357

Letos jsme se rozhodli zajet za příbuznýma na Slovensko. Fakt se mi nechtělo řídit 10 hodin v kuse, tak jsem se naivně mrknul na ten autovlak. 4-člená rodina do Košic 6500,- ;-D. Samozřejmě jsme jeli autem.

http://www.cd.cz/mezinarodni-cestovani/specialni-nabidky/autovlaky/-4115/#tab-4

+10/−1
12.7.2015 14:35

Ř53e48h65o13ř 72V85l31a52s42á97k 2754364951546

Tak to je jasné, to už je vyšší komfort, chtít v cílové stanici svůj automobil. Na takový komfort už každý nemá.

Pak je ještě vyšší úroveň. Ti nejbohatší si platí stálého řidiče a neřídí vůbec, ani 10 hodin v kuse, ani hodinu v kuse.

+4/0
12.7.2015 14:40

R79o96b55e28r79t 56M28á89s72l14o 1511851667337

Mě spíš překvapila ta naprostá nekonkurenceschopnost té nabídky.

+5/−1
12.7.2015 14:49

Ř82e48h45o30ř 68V35l69a63s75á19k 2184974301416

Jaká nekonkurenceschopnost? Znáte firmu, která by to nabízela levněji? Prostě je to drahá služba, na kterou nemáte, tak si ji nekoupíte. Ani u konkurence.

+6/−2
12.7.2015 15:16

R42o86b47e49r21t 57M55á61s17l54o 1111101777357

Nekonkurenceschopnost vůči cestě autem - proto to píšu u článku kde se řeší proč lidé raději jezdí autem než veřejnou dopravou.

+7/−1
12.7.2015 15:24

Ř57e92h97o31ř 10V63l29a58s59á39k 2154364281196

O konkurenceschopnosti bych mluvil tam, kde více firem nabízí stejnou či podobnou službu a přetahují se o zákazníka. Ne v porovnání s tím, kdy si zákazníci pomohou svépomocí a vůbec nějakou takovou službu nevyužijí.

+4/0
12.7.2015 15:29

R42a78d18e70k 58J96a57n39a27t13a 9455556754372

Ano, přirovnal bych to k tvrzení, že "restaurace jsou nekonkurenceschopné, protože když si ty suroviny koupíte sám a uvaříte si totéž doma, vyjde to levněji".

+5/0
12.7.2015 15:34

R85o38b74e67r34t 90M38á28s26l19o 1751301777237

Tak nafta něco stojí, nějakou amortizaci lze taky odhadnout, možná konkurenceschopnost není úplně to přesné slovo, nicméně minimálně cenové srovnání lze udělat.

+1/0
12.7.2015 15:35

Ř37e87h20o15ř 30V36l51a73s75á92k 2384284371986

Tak to samozřejmě ano. Ale klíčové pro to srovnání bude cena vlastního času. Na kolik si kdo cení toho, že nemusí 10 hodin řídit. A to pro každého vyjde jinak. 

Stejně jako u každé služby. Já si třeba pokosím trávu sám, ale jsou lidé kteří si platí zahradníka. Já na to holt nemám.

+3/0
12.7.2015 15:39

R62o80b27e63r18t 53M31á72s10l40o 1681931287147

ok s tím souhlas

0/0
12.7.2015 15:43

J59i90ř61í 82E75r79b26e88n 1253354496547

Jo panáček by chtěl převézt auto + čtyři dospěláky cizím šoférem a za cizí pohonné hmoty levněji než by to udělal sám?

Za kolik děláte? Na kolik si ceníte 10 hodin práce? Pochybuji, že to bude pod 2000 Kč superhrubé mzdy. Plus palivo, ostřikovač, ošoupání pneumatik a nervy...

0/0
13.7.2015 5:39

J10a43n 64N98o73v94á71k 9107282637387

Jestli je to cena za zpáteční, tak i jako v podstatě nepřítel ČD musím říct, že se to celkem vyplatí, protože pokud jedete 10 hodin, tak to je vzdálenost ca. 800 km jedna cesta, což je autem dražší.

+1/0
12.7.2015 14:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.