Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Levnější benzin táhne lidi po letech z veřejné dopravy zpátky do aut

Veřejná doprava v Česku musí po letech růstu začít více bojovat o své zákazníky, zavinila to příznivější cena pohonných hmot. Zatímco dřívější zdražení do vlaků a autobusů přilákalo více cestujících, teď se po výrazném zlevnění lidé vracejí zpět do aut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R87o67m96a47n 39J43e49s68c53h88k83e 9958435467365

Cenu MHD také zvyšují rúzné slevy pro dúchodce. Sleva není zadarmo. Dúchodce nemá slevu u pumpy. Někdo to musí zaplatit. Lidé jezdí MHD mnohdy spíše kvúli parkování. Buďme rádi, že  lidé jezdí MHD, na silnice se všichni nevlezeme.

0/0
16.7.2015 6:40

R86o90m11a67n 78J22e92s29c91h22k57e 9918135607975

Ona je také neochota dopravcú  zavést traťovou jízdenku měsíční. Nabízí pouze celosíťovou. Před válkou takové jízdenky byly, dnes je to výmluva proč to nejde. Například v Brně. Žena chodí 4 zastávky pěšky. Za to není ochotná dát 500 Kč za měsíc.

0/0
15.7.2015 7:32

A52d64a23m 12K89r14ů25ž65e28l75a 7577739442682

Popularitu MHD nesnižují ceny benzínu, ale lístků. Spousta lidí auto potřebuje k práci, bez ohledu na cenu zaplacenou za palivo - ať už z důvodu špatné dostupnosti MHD na určitých místech, z důvodu nákladů nebo následně plánované cestě mimo Prahu. Když člověk jezdící většinou autem potřebuje jet do centra, znamená to pro něj 2x 32Kč za lístek, protože kupon se mu dlouhodobě nemusí vyplatit. To už je částka, za kterou se dá průměrným autem najet nějaká desítka kilometrů, a tak už v tom autě zůstane. Jedinné dlouhodobé řešení co má hlavu a patu, je MHD zdarma. Člověk má pak velkou motivaci vylézt z auta když potřebuje jet kratší trasu, protože má zastávku před nosem a ví že nemusí nic řešit, a prostě se může svézt rychle a neřešit parkování. Ani nemluvím o zpoplatněných parkovacích místech u metra třeba na Černém mostě, které už nemá opravdu žádnou logiku.

+1/0
14.7.2015 12:23

B23r22o56n68i73s50l44a36v 18G52a57b93r48y14š 6355814510

Jenže tu špatnou dostupnost si lidi vyberou sami. Píšu disertační práci o organizaci dopravy v aglomeracích a zjistil jsem, že takový Petřvald a Rychvald jsou veřejnou dopravou nejhůře zabepečené obce. Lidi se přestěhují z města do takové lokality kvůli klidu a drahému nájmu. Jenže tyto aspekty jsou vykoupeny v podstatě nutností kamkoliv dojíždět. Nový domov je na špatně dostupném místě, kde se ekonomicky nevyplatí zavádět nějakou linku. Zástavba, i když je souvislá, se neskládá s paneláků, ale jen rodinných domů. Četné zastávky způsobí, že se doprava zpomalí. Pokud zastávek bude na trase málo, pak lidé budou muset překonávat delší vzdálenosti. A to vůbec nepočítám extrémní případ, že si lidé umíní to, že před svým domem nechtějí hukot nějakého autobusu.

A to je to, co v aglomeracích způsobuje kongesce. Když jste bydlel ve městě, neměl jste takovou nutnost auto použít. Ale teď musíte. Musíte plánovat každou cestu, abyste ušetřil peníze. Zavézt to, zavézt tamto, manželku do práce, děti do školy, děti ze školy, děti do kroužku, děti z kroužku, nakoupit... Když se stěhujete, necháváte si školu, lékaře a zájmy na původním místě. Přestěhováním vznikla nutnost na tato místa dojíždět delší vzdálenost. Řidiči se nechtějí vzdát auta. Města, potažmo dopravci, nechtějí na veřejnou dopravu vynakládat náklady vyšší, než jsou potřeba. Tak mi vysvětlete, jak z toho ven. Někdo ten první krok musí udělat. A pokud neudělá, budete trpět v kolonách pořád. Jak řidiči aut, tak i cestující v MHD. A týká se to jakéhokoliv města.

+1/0
15.7.2015 9:33

L45a18d54i45s29l81a41v 56K31a71l35o81u90s 7315476571590

A není to spíš, že zase nejezdí už ani Metro ?

0/0
13.7.2015 11:24

R77o98m11a33n 39P19á63n25í55k 1707548948654

Pane redaktore, kde jste narazil na ten levny benzin? Nesehnal jste si spise nejakou levnou dobrotu do nosanku? :-)

0/−1
13.7.2015 8:16

R20a39d46e34k 21J64a89n32a93t39a 9255216514782

Jak máte napsáno níže, jde o srovnání s minulými lety .

+2/0
13.7.2015 8:33

J19a54r27o31s19l45a87v 36H35a79š28e16k 8979900302728

U nás je benzín tak laciný, že na litr benzínu musí člověk s minimální mzdou dělat cca 40 minut.;-D

+4/−2
13.7.2015 1:14

J21a86r61o65s61l94a45v 66H19a81š67e36k 8829690852218

Kde je ten levnější benzín? A vůči čemu je levnější? Prosím o vysvětlení od pana autora!?

0/−1
13.7.2015 1:05

J87i40ř53í 70E38r49b44e58n 1763834146657

Proti loňsku třeba? Loni 35-36 Kč, letos 31-32 Kč?

+2/0
13.7.2015 5:32

B15r15o66n97i12s31l28a37v 59G84a27b23r18y60š 6215364770

Spousta lidí tady říká, že poblitým a špinavým vlakem nikdo jezdit nebude. S tím souhlasím, ale je potřeba si taky ty cestující vychovat. Vlakem jezdí lidi. A pokud se lidi chovají jako dobytek, zaslouží si jezdit dobytčákem. To samé se týká nádraží. Ne že některá jsou zastaralá, ale ještě jsem nikoho neviděl, aby někdo nafackoval kuřákovi nebo bordeláři, který je líný si najít koš. Kolem odpadky, vajgly a plivance jako někde na Ukrajině. Modernizace rovněž podle mě nemá smysl, protože nové věci jsou okamžitě zničené. Rozřezané sedačky, poškrábaná okna, nefunkční tlačítka. Do tlačítka k otevření dveří někteří mlátí jako o život a pak se diví, že nic nefunguje. Další se vyloženě přetlačují s pneumatickým systémem otevírání. Toalety taky vypadají jako po výbuchu. Dneska jsem jel vlakem na severní Moravu a člověk přede mnou byl líný spláchnout.

Na Czech Raildays opravdu obdivuju tu techniku, ale je mi líto je poslat na české koleje. Někteří si tu moderní techniku vůbec nezaslouží, protože s ní ani nechtějí umět zacházet. Čas k prostudování nového mobilu si lidi dají, ale už je nezajímá, co které tlačítko ve vlaku znamená.

+8/0
12.7.2015 23:27

J61a52n 65K93o16b28ě67r46s58k44ý 1710516121883

Souhlasím, lidé často nadávají na špínu a nepořádek u ČD, ale často jsou někteří bohužel prasata, kteří neumí spláchnout nebo vyhodit odpadky do koše. Uklízecí četa může ten vlak uklidnit klidně stokrát, ale když už ve čtvrtině cesty to tam vypadá jak po výbuchu, tak s tím se opravdu nesvede nic. Jinak co se týká VHD tak já bych zavedl celostátní IDS s jednoduchým tarifem. Každého opravdu nebaví luštit tarify jednotlivých dopravců a toto by udělalo VD atraktivnější. Aneb všude na jeden lístek. Takto to funguje ve Švýcarsku (ale pár vyjímek tam taky je).

+8/0
12.7.2015 23:39

B76r90o78n60i14s25l69a34v 61G50a57b61r12y23š 6405614770

Nápadů by bylo spousta, ale je těžké je tady realizovat. Švýcaři jsou osvícenější. Chceme se mít jako na západě, ale chováme se jako na východě.

+3/0
13.7.2015 0:02

J37i17ř80í 25J41o47z71a 3988863970601

To jsem z navrhoval ministerstvu dopravy pred par lety. Mit celostatni system IDS. T mu se do toho moc nechce (zmena legislativy atd.). Pak nevi jak by se rozdelovali trzby ruznym dopravcum a pod. Ve Svycarsku je jen par dopravcu soukromych. Dopravni obsluhi z cca. 90% Svycarska zajistuji Svycarske drahy (vlaky) a Postbus (autobusy). To je pak o hodne snazsi rozdelovaz trzby, kdyz mam jen dva dominantni dopravce.

+1/0
13.7.2015 5:37

B52r85o56n84i57s95l49a32v 39G98a16b21r18y36š 6895244450

To je nejhorší přístup, jaký znám. Nechceme, nemůžeme, nejde to. A nikdo s tím vůbec nehne.

+2/0
13.7.2015 11:07

R54o25m54a16n 96J66e43s44c30h72k45e 9528165617275

Ono je třeba také lidi upozornit na nové záchody - ty je potřeba spláchnout.

Návod tam není. Také nádoby na tříděný odpad jsou špatné. Nic se tam nevleze. A že v oddíle pro 30 lidí není koš také není v pořádku.

Na múj podnět nikdo nereagoval.

Je spousta drobností, která lidi vyhání z MHD. Zpoždění kvúli nákladním vlakúm, ujetí přípojú.

0/0
15.7.2015 7:41

Z26u18z81a75n93a 71Č13e15k73a17l31o77v31á 1957724871505

Rict kurakovi na nadrazi, at tam nekouri, je nejlepsi zpusob, jak dostat par facek:-D kurak je prece venku, tak vy drzte hubu a pokud se vam to nelibi, nemusite na nadrazi chodit. Neznate snad kuraky?:-)

0/0
15.7.2015 6:51

B33r35o53n70i53s53l54a29v 22G50a37b32r13y78š 6335474870

Takže od kuřáka dostanu do zubů, přestože je všude na nádražích zákaz kouření? Je jedno, jestli je to venku nebo uvnitř. Nebo pojedete taky na červenou, i když si jste jistá, že 100 km od Vás není žádné auto? Jak lidi vědí, co můžou a nemůžou porušit? Proč nekouří ve vlaku? Proč nekouří v metru?

0/0
15.7.2015 9:25
Foto

T93o98m54á24š 29Z72e51l20e80n98k74a 4884226480566

Ach jo. Zase diskuse na tema, kde je lepsi servis a kde dostanu kafe zdarma a kolikatky ma stawardka.

+1/−1
12.7.2015 23:08

B84r94o29n79i17s56l72a63v 36G56a80b31r75y81š 6695374970

Mně je hlavně nejvíc líto toho, že dopravci si pod pojmem optimalizace předstají jen rušení spojů a zdražení. Jiná řešení pro ně neexistují.

+3/0
12.7.2015 22:22

J39a42n 11K73o43b36ě13r61s12k60ý 1720546791403

To máte těžké, dopravci jezdí to co si kraj objedná, zaplatí (krom komerčních spojů). Taže pokud kraj škrtá, požaduje optimalizaci, tak prostě dopravce ty spoje zruší. Klasickým příkladem je JIKORD.

+2/0
12.7.2015 23:04

B10r12o80n47i18s59l52a40v 41G30a45b27r67y47š 6515744370

Jo, já vím. Ale optimalizovat se přece dá i jinými způsoby, ne? Jsou tady dopravní školy, které něco tvoří. Ne vždycky jsou to super nápady, ale proč se jimi nikdo nezaobírá? Typickým příkladem je Opava. Oni si fakt myslí, že prodloužením intervalu z 20 na 30 minut se jim vozidla naplní. Nebo Liberec. Tam už dávno měly tramvaje jezdit do Ruprechtic a Rochlice. Chomutov a Mariánské Lázně - tam už potenciál trolejbusové dopravy nikdo nedokáže ocenit. Hradec Králové a Pardubice - zbytečně přelinkováno, akorát je systém nepřehledný. A to nemluvím o pardubické lince 12, která má 22 variant tras. Takhle si městskou dopravu nepředstavuju.

Už jsem se bohužel smířil s tím, že dnešní doprava je o politice, ne o dopravních inženýrech.

+3/0
12.7.2015 23:17

J20a70n 75K58o78b46ě81r50s67k26ý 1270156951103

Máte samozřejmě pravdu, jen jsem chtěl poukázat že chyba většinou není v dopravcích ale v těch co VHD plánují a organizují :-/

+1/0
12.7.2015 23:22

J18i55ř25í 80E28r94b44e61n 1773554986107

Počty spojů ani ceny jízdného neovlivňuje dopravce, ale objednavatel služby - města, kraje a Ministerstvo dopravy.

0/0
13.7.2015 5:33

B79r38o26n68i64s20l36a32v 61G83a13b80r30y65š 6975964490

Pokud vím, objednatel kraje zaplatí kilometry a dopravce by měl s touto sumou naložit tak, aby se to co nejméně projevilo na kvalitě služby. Existují minimálně tři řešení, aby rušení spojů a zdražování bylo tou poslední možností.

0/0
13.7.2015 11:05

J42i34ř34í 45E30r36b70e51n 1663324796927

Jízdní řády (a tedy počty a trasování spojů) stanovuje krajský úřad, resp. koordinátor dopravy.

0/0
13.7.2015 15:52

N57i91c29o59l78e 65O53l33e97j60n17i77k72o47v34a 6526448597620

tak benzin zlevnil a lidi ho kupuji vic?

Co na to klausuv devalvovany Singer se svym "kupujte, levneji uz nebude!"

;-DEUR^

+3/−1
12.7.2015 19:53

P95e46t21r 44B31o73c64e58k 1117546272960

U nás máme jeden z  nejlepších systémů veřejné dopravy na světě. Bohužel ne každý si to uvědomuje a většina lidí je zvyklých jen nadávat na všechno.... Cena za dopravu ve městech je nízká ve srovnání s vyspělými sousedy. Londýnské metro je proti našemu skvostu horor.... [>-][>-][>-]

+16/−1
12.7.2015 18:59

B86r55o39n14i90s82l30a51v 98G53a72b50r81y26š 6565724820

Nejlepší bych neřekl... Rozhodně jsou tady rezervy a Vy to víte. Já dávám za vzor Švýcarsko anebo Německo.

+4/0
12.7.2015 22:10

P12e28t16r 17B69o82c56e45k 1577976852240

Protože jsem tušil, že odněkud vyleze nějaký hnidopich napsal jsem "jeden z nejlepších".Ano v rámci 200 evidovaných zemí na planetě se najde pár míst, kde jsou na tom opravdu skvěle, ale srovnejte si pak taky ceny té dopravy ve švýcarsku např s námi. Jinak nedávno jsem jel vlakem a musím říct, že byl ta kvzorně moderní a čistý, že jsem si jak ve švýcarsku připadal a to jsem platil asi 15 korun za jízdenku ;-)

0/0
13.7.2015 0:08

B16r52o78n80i62s30l31a42v 42G42a68b24r17y63š 6525724700

To jsem asi v tom zmatku přehlédl. :-) S těmi cenami je to jasné, ale nechápu, proč my taky nemůžeme do infrastruktury hromadné dopravy investovat více peněz.

Já taky využívám raději VHOD než auto. Nedávno jsem jel autem z Brna do Pardubic. Dal jsem o 1100 Kč za jízdu navíc (auto jsem si musel půjčit) a promrhal jsem 4 hodiny času. Za tu dobu jsem mohl mít spoustu práce hotovo.

Ale roční bilance je dobrá. Ročně najezdím vlakem více než 25 000 km a na jízdenkách zaplatím cca 19 000 Kč. Zajímalo by mě, který autíčkář to zvládne za tuhle sumu taky. :-P

+1/0
13.7.2015 0:50

I62r14e26n91a 75P98l35a21c89h27e71t82k67o43v84á 3434374910117

Jinde ji maj gratis

0/0
13.7.2015 8:19

M93i69l28o95s 34H39o49n68z59i90k 9989150406822

Příprava pro zdražování benzinu.!!!!

+3/0
12.7.2015 18:53

J74i93ř92í 68E31r40b52e52n 1683724136597

Ono už to tak v životě bývá, že jednou je něco dražší, jednou levnější.

0/0
13.7.2015 5:34

M59i73c98h82a79e78l 70R50a77d10a 4440187918616

DO auta mne žene jen potřeba přepravit více lidí naráz, či přepravit náklad. Na zbytek používám elektrickou jednokolku.

0/0
12.7.2015 18:26

J35a40n 75F29r89o21l41í98k 6926490905744

Mě do auta žene (kromě přepravy nákladu) potřeba dopravit se z bodu A do B v rozumném čase. Takže nemohu použít např. D1.;-D

+1/0
12.7.2015 18:34

S15t61a58n51i10s55l91a74v 78Z74a68h75á21l30k43a 3888150748598

A není to také tím, když zdraží nafta (benzín), ceny za dopravu (osobní i nákladní) jdou okamžitě, někdy i s předstihem, nahoru, zatím co pokud je to naopak, tak žádné velké zlevnění nepozoruji.

+2/−1
12.7.2015 17:37

J83i75ř69í 14E21r75b49e81n 1903274606807

Můžete mi to zdražení prosím ukázat třeba na tarifu IDOL, IREDO nebo prostém jízdném ČD? Zajímalo by mě to.

0/0
13.7.2015 5:36

R59o90b15e72r19t 91M35á98s87l26o 1271821607707

Letos jsme se rozhodli zajet za příbuznýma na Slovensko. Fakt se mi nechtělo řídit 10 hodin v kuse, tak jsem se naivně mrknul na ten autovlak. 4-člená rodina do Košic 6500,- ;-D. Samozřejmě jsme jeli autem.

http://www.cd.cz/mezinarodni-cestovani/specialni-nabidky/autovlaky/-4115/#tab-4

+10/−1
12.7.2015 14:35

Ř98e18h69o77ř 51V93l28a88s17á97k 2454564461756

Tak to je jasné, to už je vyšší komfort, chtít v cílové stanici svůj automobil. Na takový komfort už každý nemá.

Pak je ještě vyšší úroveň. Ti nejbohatší si platí stálého řidiče a neřídí vůbec, ani 10 hodin v kuse, ani hodinu v kuse.

+4/0
12.7.2015 14:40

R60o72b11e56r28t 93M19á84s16l56o 1341961787747

Mě spíš překvapila ta naprostá nekonkurenceschopnost té nabídky.

+5/−1
12.7.2015 14:49

Ř70e67h58o85ř 53V50l76a41s21á23k 2754654621696

Jaká nekonkurenceschopnost? Znáte firmu, která by to nabízela levněji? Prostě je to drahá služba, na kterou nemáte, tak si ji nekoupíte. Ani u konkurence.

+6/−2
12.7.2015 15:16

R83o16b37e61r55t 59M48á25s24l70o 1641661617247

Nekonkurenceschopnost vůči cestě autem - proto to píšu u článku kde se řeší proč lidé raději jezdí autem než veřejnou dopravou.

+7/−1
12.7.2015 15:24

Ř11e23h52o54ř 24V52l28a48s48á58k 2134944971296

O konkurenceschopnosti bych mluvil tam, kde více firem nabízí stejnou či podobnou službu a přetahují se o zákazníka. Ne v porovnání s tím, kdy si zákazníci pomohou svépomocí a vůbec nějakou takovou službu nevyužijí.

+4/0
12.7.2015 15:29

R61a87d79e61k 40J48a10n98a28t71a 9505286364552

Ano, přirovnal bych to k tvrzení, že "restaurace jsou nekonkurenceschopné, protože když si ty suroviny koupíte sám a uvaříte si totéž doma, vyjde to levněji".

+5/0
12.7.2015 15:34

R52o87b31e86r88t 61M39á96s69l31o 1511191517447

Tak nafta něco stojí, nějakou amortizaci lze taky odhadnout, možná konkurenceschopnost není úplně to přesné slovo, nicméně minimálně cenové srovnání lze udělat.

+1/0
12.7.2015 15:35

Ř67e77h58o59ř 60V29l62a36s89á12k 2354224231126

Tak to samozřejmě ano. Ale klíčové pro to srovnání bude cena vlastního času. Na kolik si kdo cení toho, že nemusí 10 hodin řídit. A to pro každého vyjde jinak. 

Stejně jako u každé služby. Já si třeba pokosím trávu sám, ale jsou lidé kteří si platí zahradníka. Já na to holt nemám.

+3/0
12.7.2015 15:39

R94o80b13e94r26t 71M94á60s37l26o 1161451887637

ok s tím souhlas

0/0
12.7.2015 15:43

J27i57ř19í 30E96r64b41e50n 1233894676177

Jo panáček by chtěl převézt auto + čtyři dospěláky cizím šoférem a za cizí pohonné hmoty levněji než by to udělal sám?

Za kolik děláte? Na kolik si ceníte 10 hodin práce? Pochybuji, že to bude pod 2000 Kč superhrubé mzdy. Plus palivo, ostřikovač, ošoupání pneumatik a nervy...

0/0
13.7.2015 5:39

J91a26n 97N29o60v75á48k 9377122887287

Jestli je to cena za zpáteční, tak i jako v podstatě nepřítel ČD musím říct, že se to celkem vyplatí, protože pokud jedete 10 hodin, tak to je vzdálenost ca. 800 km jedna cesta, což je autem dražší.

+1/0
12.7.2015 14:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.