- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Cenu MHD také zvyšují rúzné slevy pro dúchodce. Sleva není zadarmo. Dúchodce nemá slevu u pumpy. Někdo to musí zaplatit. Lidé jezdí MHD mnohdy spíše kvúli parkování. Buďme rádi, že lidé jezdí MHD, na silnice se všichni nevlezeme.
Ona je také neochota dopravcú zavést traťovou jízdenku měsíční. Nabízí pouze celosíťovou. Před válkou takové jízdenky byly, dnes je to výmluva proč to nejde. Například v Brně. Žena chodí 4 zastávky pěšky. Za to není ochotná dát 500 Kč za měsíc.
Popularitu MHD nesnižují ceny benzínu, ale lístků. Spousta lidí auto potřebuje k práci, bez ohledu na cenu zaplacenou za palivo - ať už z důvodu špatné dostupnosti MHD na určitých místech, z důvodu nákladů nebo následně plánované cestě mimo Prahu. Když člověk jezdící většinou autem potřebuje jet do centra, znamená to pro něj 2x 32Kč za lístek, protože kupon se mu dlouhodobě nemusí vyplatit. To už je částka, za kterou se dá průměrným autem najet nějaká desítka kilometrů, a tak už v tom autě zůstane. Jedinné dlouhodobé řešení co má hlavu a patu, je MHD zdarma. Člověk má pak velkou motivaci vylézt z auta když potřebuje jet kratší trasu, protože má zastávku před nosem a ví že nemusí nic řešit, a prostě se může svézt rychle a neřešit parkování. Ani nemluvím o zpoplatněných parkovacích místech u metra třeba na Černém mostě, které už nemá opravdu žádnou logiku.
Jenže tu špatnou dostupnost si lidi vyberou sami. Píšu disertační práci o organizaci dopravy v aglomeracích a zjistil jsem, že takový Petřvald a Rychvald jsou veřejnou dopravou nejhůře zabepečené obce. Lidi se přestěhují z města do takové lokality kvůli klidu a drahému nájmu. Jenže tyto aspekty jsou vykoupeny v podstatě nutností kamkoliv dojíždět. Nový domov je na špatně dostupném místě, kde se ekonomicky nevyplatí zavádět nějakou linku. Zástavba, i když je souvislá, se neskládá s paneláků, ale jen rodinných domů. Četné zastávky způsobí, že se doprava zpomalí. Pokud zastávek bude na trase málo, pak lidé budou muset překonávat delší vzdálenosti. A to vůbec nepočítám extrémní případ, že si lidé umíní to, že před svým domem nechtějí hukot nějakého autobusu.
A to je to, co v aglomeracích způsobuje kongesce. Když jste bydlel ve městě, neměl jste takovou nutnost auto použít. Ale teď musíte. Musíte plánovat každou cestu, abyste ušetřil peníze. Zavézt to, zavézt tamto, manželku do práce, děti do školy, děti ze školy, děti do kroužku, děti z kroužku, nakoupit... Když se stěhujete, necháváte si školu, lékaře a zájmy na původním místě. Přestěhováním vznikla nutnost na tato místa dojíždět delší vzdálenost. Řidiči se nechtějí vzdát auta. Města, potažmo dopravci, nechtějí na veřejnou dopravu vynakládat náklady vyšší, než jsou potřeba. Tak mi vysvětlete, jak z toho ven. Někdo ten první krok musí udělat. A pokud neudělá, budete trpět v kolonách pořád. Jak řidiči aut, tak i cestující v MHD. A týká se to jakéhokoliv města.
A není to spíš, že zase nejezdí už ani Metro ?
Pane redaktore, kde jste narazil na ten levny benzin? Nesehnal jste si spise nejakou levnou dobrotu do nosanku? :-)
Jak máte napsáno níže, jde o srovnání s minulými lety .
U nás je benzín tak laciný, že na litr benzínu musí člověk s minimální mzdou dělat cca 40 minut.
Kde je ten levnější benzín? A vůči čemu je levnější? Prosím o vysvětlení od pana autora
Proti loňsku třeba? Loni 35-36 Kč, letos 31-32 Kč?
Spousta lidí tady říká, že poblitým a špinavým vlakem nikdo jezdit nebude. S tím souhlasím, ale je potřeba si taky ty cestující vychovat. Vlakem jezdí lidi. A pokud se lidi chovají jako dobytek, zaslouží si jezdit dobytčákem. To samé se týká nádraží. Ne že některá jsou zastaralá, ale ještě jsem nikoho neviděl, aby někdo nafackoval kuřákovi nebo bordeláři, který je líný si najít koš. Kolem odpadky, vajgly a plivance jako někde na Ukrajině. Modernizace rovněž podle mě nemá smysl, protože nové věci jsou okamžitě zničené. Rozřezané sedačky, poškrábaná okna, nefunkční tlačítka. Do tlačítka k otevření dveří někteří mlátí jako o život a pak se diví, že nic nefunguje. Další se vyloženě přetlačují s pneumatickým systémem otevírání. Toalety taky vypadají jako po výbuchu. Dneska jsem jel vlakem na severní Moravu a člověk přede mnou byl líný spláchnout.
Na Czech Raildays opravdu obdivuju tu techniku, ale je mi líto je poslat na české koleje. Někteří si tu moderní techniku vůbec nezaslouží, protože s ní ani nechtějí umět zacházet. Čas k prostudování nového mobilu si lidi dají, ale už je nezajímá, co které tlačítko ve vlaku znamená.
Souhlasím, lidé často nadávají na špínu a nepořádek u ČD, ale často jsou někteří bohužel prasata, kteří neumí spláchnout nebo vyhodit odpadky do koše. Uklízecí četa může ten vlak uklidnit klidně stokrát, ale když už ve čtvrtině cesty to tam vypadá jak po výbuchu, tak s tím se opravdu nesvede nic. Jinak co se týká VHD tak já bych zavedl celostátní IDS s jednoduchým tarifem. Každého opravdu nebaví luštit tarify jednotlivých dopravců a toto by udělalo VD atraktivnější. Aneb všude na jeden lístek. Takto to funguje ve Švýcarsku (ale pár vyjímek tam taky je).
Ach jo. Zase diskuse na tema, kde je lepsi servis a kde dostanu kafe zdarma a kolikatky ma stawardka.
Mně je hlavně nejvíc líto toho, že dopravci si pod pojmem optimalizace předstají jen rušení spojů a zdražení. Jiná řešení pro ně neexistují.
To máte těžké, dopravci jezdí to co si kraj objedná, zaplatí (krom komerčních spojů). Taže pokud kraj škrtá, požaduje optimalizaci, tak prostě dopravce ty spoje zruší. Klasickým příkladem je JIKORD.