Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Soud: Krachne-li cestovka, má pojišťovna proplatit plnou cenu zájezdu

Pokud zkrachuje cestovní kancelář, měla by její pojišťovna klientům uhradit sto procent ceny zájezdů, které se kvůli krachu neuskutečnily. Rozhodl o tom v úterý Ústavní soud v Brně, když zamítl stížnost Generali pojišťovny. Pojišťovna tvrdila, že může vyplácet peníze pouze do limitu sjednaného plnění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M75i31l73e82n77a 27K20l14o37u77č79k66o76v34á 1874363231630

A proto s cestovkou nikdy!

0/0
22.7.2015 10:53

A51l27e94x11a70n54d78r 11K79o40s57t61k31a 8162638566304

Není náhodou úmyslné sjednání pojištění na nedostatečnou částku podvod? Tedy ze strany majitele CK.

+2/0
22.7.2015 8:05

M22a16r60e26k 42Š65i31m28o56n 2274887218588

Pojišťovna má právo nahlížet do účetních knih CK, vyčíslit obrat souběžně běžících zájezdů a maximální výši plnění sama určit. Pokud to spočítá špatně, je to její chyba. Pokud jí někdo zfalšuje účetnictví, je to samozzřejmě podvod a trestný čin.

0/0
22.7.2015 11:33

Š94t22e30f48a56n 57F54r22i79č55a 7862758553656

Rozhodnutí soudu je v pořádku. Kupující nemůže ovlivnit kvalitu sjednávaného pojištění mezi cestovkou a pojišťovnou. Kupuje si však zájezd, a ne zajíce v pytli. Proto očekává, že své peníze dostane zpět, pokud cestovka zbankrotuje a je proti krachu pojištěna.

+3/−1
22.7.2015 6:56

J34i35ř96í 49Z19á25ř13e80c72k66ý 5424388214435

Kupující sice nemůže ovlivnit sjednané pojištění, ale určitě ovlivňuje (jako jediný) výběr cestovní kanceláře. Proto by za své rozhodnutí měl nést důsledky.

0/0
22.7.2015 19:39

M84i38r87o57s82l33a22v 68B50u71č21e50k 6353813641584

Nejsem právník, ale Soud rozhodl blbě" ! Klient vstupuje svým rozhodnutím na trh - zřejmě se řídí nejnižší cenou - což má dost blízko k riziku. Málo investoval, informace - reference si nesehnal .. Soud tedy to lehkovážné rozhodnutí podporuje - Amoralita oproti odpovědným + totální křivení svobodného trhu !

+1/−4
22.7.2015 5:32

Š15t14e61f19a44n 51F10r61i63č84a 7612548133156

Proč si myslíte, že se klient řídí nejnižší cenou? Prodávají se i drahé i levnější zájezdy. Levný zájezd může být ve skutečnosti drahý vzhledem k rozsahu a kvalitě poskytovaných služeb, a také naopak.

+2/0
22.7.2015 7:01

M45i75r84o87s79l50a44v 53Z90i26k76m76u52n72d 7369493734413

A jak tu informaci má sehnat ... na kolik je CK pojištěna se nezveřejňuje ... i kdyby to věděl, tak stejně nemůže vědět, kolik zákazníků na daný zájezd pojede, jaké je riziko dílčího odškodnění ...

+1/0
22.7.2015 20:48

J68o31s40e59f 73J61ů37z80a 1758778233407

Hospodaření cestovní kanceláře má možnost prověřit pojišťovna, ale ne klient. Zákon chrání toho, kdo je ve slabším postavení. Rozhodnutí soudu pak chrání právní jistotu danou zákonem. Pojišťovna se pohybovala svým rozhodnutím pojistit danou CK na trhu, nesehnala si informace nebo neodhadla riziko, její neznalost zákona nemůže omlouvat. Na rozdíl od klienta CK jsou to profesionálové. Mimochodem, sám služeb cestovních kanceláří nevyužívám, takže se nevyjadřuji podle osobního zájmu, ale z hlediska toho, co je civilizované, zodpovědné a spravedlivé.

0/0
26.7.2015 10:49

J32a59n 15K64r19p65e47c 5306463884732

to je zase lidumilny rozsudek. bud to neumerne zvysi cenu pojistneho a tim se prodrazi zajezdy, anebo prestanou pojistovny nabizet pojisteni. je prece uplny nesmysl vytvorit nejake pojisteni be vyse plneni. jak potom asi maji vypocitat pojistne? porizovani si zajezdu je uplne stejne jako jakykoliv jiny obchod. vzdy existuje riziko, stejne jako firma nevi jestli ji bude zaplacena faktura, u zakoupeneho zbozi nevite jestli bude fungovat, u zaplaceneho zbozi nevite jestli bude dodano. na kazdem je aby minimalizoval rizika. a pak se soudil a svych prav se domahal. kdyz pro nekoho je kriterium co nejlevneji se dostat do co nejexotictejsi destinace (nejlepe na splatky) aby tech 3 tisice "kamaradu" na fejsbuku bledlo zavisti, a nezajoma je kdo a s jakou historii jim ten zajezd prodava, pak si rovnou muzou jit koupit auto na splatky do aaacek bez jakehokoliv rozumneho pokusu o kontrolu stavu vozu.

+1/−2
21.7.2015 22:32

O27t33a 20K74i90n59c 6839848852426

Ceny pojištění jsou už dnes dost vysoké, stačí se podívat, jaký roční zisk pojišťovny už dlouhodobě vykazují, takže když už musí vyplatit pojistnou událost, určitě nezkrachují.

+6/−1
21.7.2015 22:46

J87a28r62o40s13l16a62v 56H29a76n82z25l19í49k 2979635213508

Neprustrelna logika. Nejste Vy pojistny matematik nebo Risk Manager?

+1/−1
21.7.2015 23:02

O76t44a 18K31i12n82c 6199238832866

Nejsem pojistný matematik ani Risk Manager, ale vám by se určitě nelíbilo, kdyby jste si koupil zájezd od CK, která je ze zákona povinně pojištěna proti krachu a nedostal při krachu CK vůbec nic.

+2/0
21.7.2015 23:07

J20a56n 64K13r31p80e48c 5736283324312

moc hezky peispevek hodny komunistickeho funkcionare...

0/−3
21.7.2015 23:09

O47t83a 89K42i81n20c 6699148432906

Tak se naučte psát bez gramatických chyb (moc hezky peispevek hodny komunistickeho funkcionare...), vy stranický funkcionáři.

+2/0
21.7.2015 23:35

J74a49n 43K86r31p30e47c 5516273314812

jeste blbejsi nez jsme cekali...

0/−4
21.7.2015 23:58

M14a78r47e15k 91Š94i15m62o83n 2934417408118

Ten zákon sice pojišťovny nutí platit vysoké plnění, ale zároveň smí do cestovky dost "strkat nos", v podstatě může šacovat celé účetnictví CK. V pojišťovně je dost kvalifikovaných lidí, aby to zvládli spočítat.

+1/0
22.7.2015 11:36

J12i26ř85í 98Z63á98ř29e80c11k76ý 5494528314215

Je potřeba si uvědomit, že pojistná smlouva se sjednává vždy předem, tj.  vdobě, kdy není známo, jaký bude mít CK obrat. V účetnictví jsou informace za pouze za minulé období, a to ještě ne za celé. Pokud bude muset pojištovna plnit neomezeně, pak některé CK nebudou mít pojištění vůbec a většině ostatních silně podraží.

0/0
22.7.2015 19:49

O56t40a 15K86i95n12c 6839958652686

Konečně taky vyhrál zdravý rozum.

+2/0
21.7.2015 22:30

R60a77d40e32k 97B50e95r69a86n58e91k 2888895454485

Je tady zajímavý precedens , protože zájezdy jsou asi jako jediná věc pojištěny neomezeně - i vklad v bance je pojištěn do určité výše...

+1/−2
21.7.2015 19:14
Foto

N11i45k81o49l 79S27y34r90o28v64á20t62k81o84v10á 5955247299829

Ale banku si vybíráte sám. Pojišťovnu CK a uzavírání smlouvy v tomto případě nemůžete nijak ovlivnit. V tom je velký rozdíl.

+6/0
21.7.2015 19:20

K25a67r43e60l 30Č33e45r26n53ý 6805253852521

Omezení je dáno hodnotou zajezdu.

+2/0
21.7.2015 19:24

O55l94d17ř22i47c56h 63H33o77r38á60k 2144739591775

Další rána pro pojišťovny?

Že by konečně přestaly být sázkovými kancelářemi s kurzem vyjadřujícím pravděpodobnost události, ale zažaly hradit pojištěnou škodu?

Člověk má problém se srovnat s krádeží starší věci, za kterou sice léta platí pojistné, ale je mu uhrazena s amortizací. Ale je to schopen jakž takž uznat.

Ale úhrada zájezdu, na který ani neodjedete, je pojištěný a pojišťovna si myslí, že zaslaná flaška tuzemáku, tři karafiáty a legrační suma stačí?

Aneb milí pojištěnci zaplaťte a těm zvláště zasloužilým naši manažeři pošlou pohled z Baham.

+6/0
21.7.2015 18:35

J14i76ř95í 19K14u88c49h34t81a 6618655809467

Spíše by to chtělo mechanismus, kdy by cestovka před každou sezonou předala pojišťovně svůj katalog na následující rok a pojišťovna by podle něj ohodnotila pojištění.

+1/0
22.7.2015 9:10

M66a13r66e81k 47Š66i81m66o98n 2574497298228

Ale to pojišťovna k dispozici má, má celé účetnictví CK.

+1/0
22.7.2015 11:37

L70i77b20o78r 37F51i94l84á21k 3780305473803

Cestovky budou nabízet zájezdy do maximální výše svého pojistného plnění. Hotovo.;-)

+2/0
21.7.2015 18:29

F75r59a84n12t32i96š32e81k 70E21l56i23á47š 6707913945666

Cestovky musí být pojištěné výhradně na 100%. Pro mnohé z nich bude problém zvýšení pojistného.

+2/0
21.7.2015 18:26

P20a24v52e15l 41S10o14b69o89t87k70a 5660394

Pokud je zde ze zákona pojišťovnám vytvořen business, je logické že stát za to také chce nějaké garance.

 

Jinak by právní úprava pojištění CK neměla význam - a i to je cesta, znovu zavést otroctví pro dlužníky a sekání rukou pro zloděje, ale to myslím (nejen) majitelé cestovních kanceláří raději budou mít to pojištění.

+2/−1
21.7.2015 18:16

S61t71a96n35i87s60l28a27v 80Z89a44h19á47l79k87a 3968650398478

Já mám takový dojem, že část diskutujících je přesvědčena o tom, že sjednaná pojistná částka = cena pojistného;-D

0/0
21.7.2015 18:11

Š70t73e18f38a51n 24F65r45i41č96a 7902968273216

A vidíte. mně se jeví, že Vy si zase pletete kupní smlouvu se smlouvou darovací.

0/0
22.7.2015 7:08

P80a33v85e56l 17S18o30b97o40t32k63a 5330864

R^

0/0
21.7.2015 18:10

P59e20t69r 59D51a17n81i69e73l 31V33a35r61a78u31s 9764123256

Od jisté doby mi je skoro už jedno co říkají zákony, když jich většina je postavená zcela nelogicky jdouce proti zdravému selskému rozumu, tak aby jen uspokojila lobbistickou poptávku. Proto mě u věcí zajímá jakýsi morální princip a ten mi jasně říká, že klient prostě má právo dostat zpátky plnou výši zájezdu, za který zaplatil a na který nemohl jet, aniž by to bylo jeho zaviněním.

+5/0
21.7.2015 18:03

K56a82r70e84l 83Š16o61u24m66a98l 1184523838

To právo klient (jakýkoliv, nikoliv jen cestovky) určitě má a každý soud mu ho i přizná. Ale otázkou, kterou tady diskutujeme je jestli škodu má platit viník (to je CK) nebo ne?

0/0
21.7.2015 18:14

S43t81a17n19i40s86l56a60v 38Z25a13h85á43l86k95a 3728770528418

Pojišťovna vyplatí celou škodu klientům a co je nad výši sjednaného pojištění jednoznačně CK.

A že je v úpadku? Jen si porovnejte majitele zkrachovalých CK s majiteli existujících a zjistíte, že v mnoha případech se shodují.

+2/0
21.7.2015 18:24

K55a83r43e65l 67Š48o93u34m21a84l 1884243718

Ale já myslím, že v tom případě tvrdíme to samé. Pojišťovna vyplatí poměrně všechny klienty a zbytek musí klienti vymáhat po CK. Druhá věc je, jestli tu chceme další nařizovací zákon, který určí povinnost mít pojištěný 100% zájezdů proti úpadku a povinnost CK, hlásit hodnotu každého prodaného zájezdu pojišťovně.

Já myslím, že by bylo jednodušší nechat pojištění proti úpadku na klientech. Stejně jako si platím pro případ storno zájezdu. Každý bude vědět na čem je.,

+1/−1
21.7.2015 18:31

M21i93r79o23s34l28a81v 71Z93i12k26m95u23n33d 7559903574373

Moment, ale klient nemůže vědět, na kolik je CK pojištěna a koli by činilo poměrné odškodné. V  podstatě u každého zájezdu to je jinak, resp. i cena pro různé klienty téhož zájezdu bude jiná podle typu pokoje (výhled na moře, výhled na dvůr). CK by tedy měla u každé ceny uvádět, kolik by dostal klient z pojištění v případě krachu CK .... to pochopitelně CK neudělá ...

Pojišťovna má více možností než klient, jak si CK po finanční stránce proklepnout a stanovit výši pojistného ... zvýšení pojistného neudělá nic lepšího, než že ty CK pročistí ...

+7/0
21.7.2015 19:40

P33e21t21r 79D15a89n49i60e34l 95V31a88r22a43u89s 9914103536

To kdo je na vině je vlastně těžká otázka - já z těch dostupných informací třeba neumím poznat jak přesně vypadá tahle konkrétní smlouva mezi CK a pojišťovnou, tudíž dejme tomu nelze úplně na 100% vyloučit, že pojišťovna nese určitou spoluvinu. Ani tu nejsou informace o tom, za jakých okolností se CK dostala do konkursu. V každém případě si myslím, že škodu má skutečně platit viník a jediné co vím jistě, tak klient to není.

0/0
21.7.2015 18:26

F71r33a60n83t71i27š31e65k 61E92l72i45á77š 6387963615436

Na vině je jednoznačně CK. Ta by měla uhradit klientovi 100%, ne-li ještě poplatek za zklamání z neuskutečněné cesty, pokud není pojištěna. Pak totéž musí udělat pojišťovna.

0/0
21.7.2015 18:30

P33e23t82r 70D68a11n54i23e90l 32V42a76r29a73u34s 9204213106

Samozřejmě - vůči klientovi bez debat. Ale uvažuju o vztahu mezi CK a pojišťovnou - pojišťovna se evidentně cítí dotčená, protože se podle smlouvy s CK výrazně překročil limit. V takovém případě to chce vymáhat a pokud už po někom vymáhat, tak určitě po CK. Na druhou stranu jak znám pojišťovny a jejich manýry, jsem vždy svědkem toho jak se mermomocí snaží jednoznačnou pojistnou událost, která splňuje veškerá kritéria různými okolnostmi a důvody znehodnotit tak, aby prostě vyplácela co nejméně a v nejlepším případě vůbec nic. Proto říkám - chybí mi k tomu náhled na tu smlouvu. Ale souhlasím, že dost pravděpodobně je to jak říkáte.

0/0
21.7.2015 18:43

O64t37a 79K48i87n28c 6319288322396

A pojišťovna si pojištění, které musí CK povinně zaplatit ze zákona, strčí do chřtánu.

0/0
21.7.2015 23:02

S68t44a38n25i76s64l61a93v 48Z19a48h19á76l22k13a 3258760518698

Modelový příklad:

CK uzavře s pojišťovnou pojistku proti úpadku na minim. částku 10 mil Kč. (To ještě neznamená že CK zaplatí pojistné ve výši 10 mil Kč)

Prodá 1 000 zájezdů do exotiky za 100 000 Kč a vyinkasuje 100 mil Kč.

Poté, co má všechny zájezdy vyprodány vyhlásí úpadek, krach, insolnvenci nebo něco jiného.

Pojišťovna vyplatí 10 mil Kč.

Hádejte, kde je zbytek 90 000 000 Kč?

Ať mi nikdo tady netvrdí, že něco o ubohých pojišťovnách, jak se je snaží neurvalí klienti CK oškubat.

+2/0
21.7.2015 17:56

K69a40r68e58l 63Š71o50u32m33a58l 1554903298

Ten váš příklad je velmi zjednodušující. Pokud je CK pojištěna na částku 10 mil. Kč, tak zcela jistě neplatí pojistné 10 mil. Kč. Vy máte dům pojištěný na 2 mil. a platíte pojistné tak 4-5 tisíc. 

Teď si představte že pojišťovna počítá s limitem 10 mil. Kč, pojistné bude dělat (hádám) 250-300. tis. a pak zjistí, že pojišťovna prodala zájezdů za 50 mil. Kč a následně, třeba díky zvýšení cen letenek nebo hotelů v cílové destinaci, zjistí, že na zaplacení nákladů na polovinu zájezdů nemá. Následně  vyhlásí úpadek a pojišťovna by měla hradit 25 mil. Kč pro zklamané klienty CK.

Otázka je, jak si má pojišťovna v průběhu sezony ověřovat, zda cestovka nepřekračuje pojistné limity? Má nebo nemá na to nástroje?

A druhá otázka je - skutečně si má pojišťovna takové věci hlídat?

+2/0
21.7.2015 18:07

S23t35a90n72i98s13l17a83v 45Z19a43h55á47l69k87a 3698100778508

Ale to je problém CK a ne klientů. Pokud to CK nemá jinak ošetřené, tak ať raději zájezdy neprodává. Snad nechce říci, že za rizika CK je zodpovědný jejich klient.

Podle té vaší logiky se ani nedivím, že máme u nás tolik CK, které vlastně jsou v pohodě a bez rizika.

0/0
21.7.2015 18:18

K18a25r17e61l 26Š74o67u84m17a16l 1964323968

No, to právě je problém těch dvou smluvních stran - CK a klienta. Každá smlouva má nějaká rizika a jak jsem psal níže v nějaké reakci - je to úplně stejné jako v každém jiném případě. Když si cokoliv koupíte, nebo objednáte službu a platíte předem tak se vystavujete  riziku. Pojištění má toto riziko zmenšit, ale každé pojištění má své limity. Pokud pojištění nedostačuje, tak musíte rozdíl vymáhat po viníkovi (CK) ne po pojišťovně.

+1/−1
21.7.2015 18:24

L86u24b60o31m30i82r 11K51u59b95a70t 4367603731280

Ano. Ale zákon na to pamatuje. Pojišťovna uzavřením této pojistky souhlasí s tím, že zaplatí 100% a případný rozdíl si potom bude vymáhat po cestovce. Zákon totiž zcela jednoznačně říká co všechno musí pojišťovna v tomto případě uhradit. A úhrada plné ceny neuskutečněného zájezdu je tam výslovně uvedena.

+6/0
21.7.2015 18:30

K48a49r47e89l 82Š84o26u29m87a41l 1154203658

Máte pravdu. Přečetl jsem si ten speciální zákon a je to tam skutečně uvedeno.

Evidentně je chyba na straně pojišťoven, když do takového produktu šly.

0/−1
21.7.2015 18:37

L77u95b57o55m42i78r 68K89u20b39a72t 4637983641650

Ze zákona je jedno, jeslti si to má nebo nemá hlídat, případně zda na to má nebo nemá nástroje. Ze zákona je totiž zcela jasné, že zaplatit má v případě neuskutečněného zájezdu jeho plnou cenu. A až následně se může pokusit získat peníze z cestovky či od jejích jednatelů.

0/0
21.7.2015 18:28

V67í76ť48a 78K85r70u64t50i38š 1800364445497

A to právě ze zákona patrné není ani trochu. Zákon naopak jasně definuje minimální pojistnou částku, ale neříká nic o tom, co se děje ve chvíli, kdy je hodnota prodaných zájezdů vyšší.

A o nárocích zákazníka jasně hovoří tento odstavec:

"Nároky zákazníka, které mu vznikly proti cestovní kanceláři v důsledku nesplnění cestovní smlouvy v případech uvedených v § 6 odst. 1, přecházejí na pojišťovnu, a to až do výše plnění, které mu pojišťovna poskytla."

0/0
21.7.2015 18:39

K76a47r43e28l 63Š93o25u85m40a33l 1404803758

Já jsem si ten zákon přečetl až teď a myslím, že v tom samém odstavci, který vy citujete je to uvedeno:

§ 6

(3) Pojistná smlouva musí být sjednána tak, aby se pojištění vztahovalo na veškeré zájezdy prodané v době platnosti pojistné smlouvy, ledaže cestovní kancelář uzavře pojistnou smlouvu novou. Okamžikem prodeje zájezdu se rozumí okamžik uzavření cestovní smlouvy. Ujednání pojistné smlouvy, která jsou v rozporu s podmínkou podle věty prvé, jsou neplatná.

0/0
21.7.2015 18:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.