Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soud: Krachne-li cestovka, má pojišťovna proplatit plnou cenu zájezdu

Pokud zkrachuje cestovní kancelář, měla by její pojišťovna klientům uhradit sto procent ceny zájezdů, které se kvůli krachu neuskutečnily. Rozhodl o tom v úterý Ústavní soud v Brně, když zamítl stížnost Generali pojišťovny. Pojišťovna tvrdila, že může vyplácet peníze pouze do limitu sjednaného plnění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M24i24l37e46n47a 23K11l22o38u29č27k47o33v61á 1364573781590

A proto s cestovkou nikdy!

0/0
22.7.2015 10:53

A74l49e81x58a70n30d43r 89K87o58s78t92k55a 8752858316424

Není náhodou úmyslné sjednání pojištění na nedostatečnou částku podvod? Tedy ze strany majitele CK.

+2/0
22.7.2015 8:05

M17a36r38e35k 67Š85i60m53o65n 2834837198528

Pojišťovna má právo nahlížet do účetních knih CK, vyčíslit obrat souběžně běžících zájezdů a maximální výši plnění sama určit. Pokud to spočítá špatně, je to její chyba. Pokud jí někdo zfalšuje účetnictví, je to samozzřejmě podvod a trestný čin.

0/0
22.7.2015 11:33

Š61t18e85f69a23n 94F66r63i49č87a 7632878513796

Rozhodnutí soudu je v pořádku. Kupující nemůže ovlivnit kvalitu sjednávaného pojištění mezi cestovkou a pojišťovnou. Kupuje si však zájezd, a ne zajíce v pytli. Proto očekává, že své peníze dostane zpět, pokud cestovka zbankrotuje a je proti krachu pojištěna.

+3/−1
22.7.2015 6:56

J78i48ř40í 68Z67á40ř15e59c71k56ý 5274678234535

Kupující sice nemůže ovlivnit sjednané pojištění, ale určitě ovlivňuje (jako jediný) výběr cestovní kanceláře. Proto by za své rozhodnutí měl nést důsledky.

0/0
22.7.2015 19:39

M32i13r44o82s46l32a73v 93B83u13č24e76k 6453713931404

Nejsem právník, ale Soud rozhodl blbě" ! Klient vstupuje svým rozhodnutím na trh - zřejmě se řídí nejnižší cenou - což má dost blízko k riziku. Málo investoval, informace - reference si nesehnal .. Soud tedy to lehkovážné rozhodnutí podporuje - Amoralita oproti odpovědným + totální křivení svobodného trhu !

+1/−4
22.7.2015 5:32

Š71t27e96f95a64n 24F13r15i70č21a 7912498543636

Proč si myslíte, že se klient řídí nejnižší cenou? Prodávají se i drahé i levnější zájezdy. Levný zájezd může být ve skutečnosti drahý vzhledem k rozsahu a kvalitě poskytovaných služeb, a také naopak.

+2/0
22.7.2015 7:01

M62i33r20o46s80l74a20v 65Z48i45k95m11u18n94d 7739563124453

A jak tu informaci má sehnat ... na kolik je CK pojištěna se nezveřejňuje ... i kdyby to věděl, tak stejně nemůže vědět, kolik zákazníků na daný zájezd pojede, jaké je riziko dílčího odškodnění ...

+1/0
22.7.2015 20:48

J93o21s54e73f 81J82ů60z84a 1468858803187

Hospodaření cestovní kanceláře má možnost prověřit pojišťovna, ale ne klient. Zákon chrání toho, kdo je ve slabším postavení. Rozhodnutí soudu pak chrání právní jistotu danou zákonem. Pojišťovna se pohybovala svým rozhodnutím pojistit danou CK na trhu, nesehnala si informace nebo neodhadla riziko, její neznalost zákona nemůže omlouvat. Na rozdíl od klienta CK jsou to profesionálové. Mimochodem, sám služeb cestovních kanceláří nevyužívám, takže se nevyjadřuji podle osobního zájmu, ale z hlediska toho, co je civilizované, zodpovědné a spravedlivé.

0/0
26.7.2015 10:49

J69a88n 22K91r31p36e89c 5176403164592

to je zase lidumilny rozsudek. bud to neumerne zvysi cenu pojistneho a tim se prodrazi zajezdy, anebo prestanou pojistovny nabizet pojisteni. je prece uplny nesmysl vytvorit nejake pojisteni be vyse plneni. jak potom asi maji vypocitat pojistne? porizovani si zajezdu je uplne stejne jako jakykoliv jiny obchod. vzdy existuje riziko, stejne jako firma nevi jestli ji bude zaplacena faktura, u zakoupeneho zbozi nevite jestli bude fungovat, u zaplaceneho zbozi nevite jestli bude dodano. na kazdem je aby minimalizoval rizika. a pak se soudil a svych prav se domahal. kdyz pro nekoho je kriterium co nejlevneji se dostat do co nejexotictejsi destinace (nejlepe na splatky) aby tech 3 tisice "kamaradu" na fejsbuku bledlo zavisti, a nezajoma je kdo a s jakou historii jim ten zajezd prodava, pak si rovnou muzou jit koupit auto na splatky do aaacek bez jakehokoliv rozumneho pokusu o kontrolu stavu vozu.

+1/−2
21.7.2015 22:32

O34t46a 32K84i98n74c 6679198682136

Ceny pojištění jsou už dnes dost vysoké, stačí se podívat, jaký roční zisk pojišťovny už dlouhodobě vykazují, takže když už musí vyplatit pojistnou událost, určitě nezkrachují.

+6/−1
21.7.2015 22:46

J96a75r97o61s26l38a98v 90H17a91n36z14l62í98k 2199305103348

Neprustrelna logika. Nejste Vy pojistny matematik nebo Risk Manager?

+1/−1
21.7.2015 23:02

O83t43a 19K24i66n30c 6469428752326

Nejsem pojistný matematik ani Risk Manager, ale vám by se určitě nelíbilo, kdyby jste si koupil zájezd od CK, která je ze zákona povinně pojištěna proti krachu a nedostal při krachu CK vůbec nic.

+2/0
21.7.2015 23:07

J35a48n 23K11r81p42e12c 5796523884342

moc hezky peispevek hodny komunistickeho funkcionare...

0/−3
21.7.2015 23:09

O60t90a 54K24i76n60c 6429388392586

Tak se naučte psát bez gramatických chyb (moc hezky peispevek hodny komunistickeho funkcionare...), vy stranický funkcionáři.

+2/0
21.7.2015 23:35

J93a22n 67K98r48p13e71c 5916643524122

jeste blbejsi nez jsme cekali...

0/−4
21.7.2015 23:58

M70a77r53e74k 26Š14i77m24o84n 2174477668318

Ten zákon sice pojišťovny nutí platit vysoké plnění, ale zároveň smí do cestovky dost "strkat nos", v podstatě může šacovat celé účetnictví CK. V pojišťovně je dost kvalifikovaných lidí, aby to zvládli spočítat.

+1/0
22.7.2015 11:36

J13i89ř30í 89Z16á39ř91e28c97k70ý 5914198824525

Je potřeba si uvědomit, že pojistná smlouva se sjednává vždy předem, tj.  vdobě, kdy není známo, jaký bude mít CK obrat. V účetnictví jsou informace za pouze za minulé období, a to ještě ne za celé. Pokud bude muset pojištovna plnit neomezeně, pak některé CK nebudou mít pojištění vůbec a většině ostatních silně podraží.

0/0
22.7.2015 19:49

O86t30a 43K79i14n85c 6619678362126

Konečně taky vyhrál zdravý rozum.

+2/0
21.7.2015 22:30

R21a15d82e88k 63B23e53r25a96n82e90k 2108455504875

Je tady zajímavý precedens , protože zájezdy jsou asi jako jediná věc pojištěny neomezeně - i vklad v bance je pojištěn do určité výše...

+1/−2
21.7.2015 19:14
Foto

N73i32k22o64l 48S61y55r28o42v85á14t11k64o59v46á 5865337859449

Ale banku si vybíráte sám. Pojišťovnu CK a uzavírání smlouvy v tomto případě nemůžete nijak ovlivnit. V tom je velký rozdíl.

+6/0
21.7.2015 19:20

K37a47r13e88l 17Č91e87r13n55ý 6695973712321

Omezení je dáno hodnotou zajezdu.

+2/0
21.7.2015 19:24

O60l87d13ř49i21c79h 61H79o97r50á44k 2364179941215

Další rána pro pojišťovny?

Že by konečně přestaly být sázkovými kancelářemi s kurzem vyjadřujícím pravděpodobnost události, ale zažaly hradit pojištěnou škodu?

Člověk má problém se srovnat s krádeží starší věci, za kterou sice léta platí pojistné, ale je mu uhrazena s amortizací. Ale je to schopen jakž takž uznat.

Ale úhrada zájezdu, na který ani neodjedete, je pojištěný a pojišťovna si myslí, že zaslaná flaška tuzemáku, tři karafiáty a legrační suma stačí?

Aneb milí pojištěnci zaplaťte a těm zvláště zasloužilým naši manažeři pošlou pohled z Baham.

+6/0
21.7.2015 18:35

J39i91ř80í 36K49u97c62h63t87a 6868835269457

Spíše by to chtělo mechanismus, kdy by cestovka před každou sezonou předala pojišťovně svůj katalog na následující rok a pojišťovna by podle něj ohodnotila pojištění.

+1/0
22.7.2015 9:10

M72a48r35e53k 81Š57i41m66o87n 2244367448818

Ale to pojišťovna k dispozici má, má celé účetnictví CK.

+1/0
22.7.2015 11:37

L93i26b67o50r 19F18i51l52á76k 3480735853413

Cestovky budou nabízet zájezdy do maximální výše svého pojistného plnění. Hotovo.;-)

+2/0
21.7.2015 18:29

F39r78a61n62t51i57š25e72k 91E24l34i98á63š 6677693665576

Cestovky musí být pojištěné výhradně na 100%. Pro mnohé z nich bude problém zvýšení pojistného.

+2/0
21.7.2015 18:26

P44a49v68e61l 83S36o29b16o92t67k57a 5930634

Pokud je zde ze zákona pojišťovnám vytvořen business, je logické že stát za to také chce nějaké garance.

 

Jinak by právní úprava pojištění CK neměla význam - a i to je cesta, znovu zavést otroctví pro dlužníky a sekání rukou pro zloděje, ale to myslím (nejen) majitelé cestovních kanceláří raději budou mít to pojištění.

+2/−1
21.7.2015 18:16

S40t83a10n15i19s66l80a56v 83Z56a81h28á51l68k51a 3778260928268

Já mám takový dojem, že část diskutujících je přesvědčena o tom, že sjednaná pojistná částka = cena pojistného;-D

0/0
21.7.2015 18:11

Š53t22e80f14a28n 83F94r38i92č11a 7662308953656

A vidíte. mně se jeví, že Vy si zase pletete kupní smlouvu se smlouvou darovací.

0/0
22.7.2015 7:08

P97a56v75e15l 10S36o84b65o51t34k82a 5870154

R^

0/0
21.7.2015 18:10

P10e78t46r 86D50a97n16i25e46l 46V66a56r91a37u61s 9614713876

Od jisté doby mi je skoro už jedno co říkají zákony, když jich většina je postavená zcela nelogicky jdouce proti zdravému selskému rozumu, tak aby jen uspokojila lobbistickou poptávku. Proto mě u věcí zajímá jakýsi morální princip a ten mi jasně říká, že klient prostě má právo dostat zpátky plnou výši zájezdu, za který zaplatil a na který nemohl jet, aniž by to bylo jeho zaviněním.

+5/0
21.7.2015 18:03

K27a88r27e83l 47Š54o21u27m46a49l 1484223538

To právo klient (jakýkoliv, nikoliv jen cestovky) určitě má a každý soud mu ho i přizná. Ale otázkou, kterou tady diskutujeme je jestli škodu má platit viník (to je CK) nebo ne?

0/0
21.7.2015 18:14

S28t61a41n69i55s15l95a66v 50Z59a78h57á57l68k88a 3628880288198

Pojišťovna vyplatí celou škodu klientům a co je nad výši sjednaného pojištění jednoznačně CK.

A že je v úpadku? Jen si porovnejte majitele zkrachovalých CK s majiteli existujících a zjistíte, že v mnoha případech se shodují.

+2/0
21.7.2015 18:24

K59a96r30e35l 42Š21o61u56m68a65l 1604613148

Ale já myslím, že v tom případě tvrdíme to samé. Pojišťovna vyplatí poměrně všechny klienty a zbytek musí klienti vymáhat po CK. Druhá věc je, jestli tu chceme další nařizovací zákon, který určí povinnost mít pojištěný 100% zájezdů proti úpadku a povinnost CK, hlásit hodnotu každého prodaného zájezdu pojišťovně.

Já myslím, že by bylo jednodušší nechat pojištění proti úpadku na klientech. Stejně jako si platím pro případ storno zájezdu. Každý bude vědět na čem je.,

+1/−1
21.7.2015 18:31

M29i98r26o17s79l83a43v 10Z39i27k71m83u31n27d 7959943424693

Moment, ale klient nemůže vědět, na kolik je CK pojištěna a koli by činilo poměrné odškodné. V  podstatě u každého zájezdu to je jinak, resp. i cena pro různé klienty téhož zájezdu bude jiná podle typu pokoje (výhled na moře, výhled na dvůr). CK by tedy měla u každé ceny uvádět, kolik by dostal klient z pojištění v případě krachu CK .... to pochopitelně CK neudělá ...

Pojišťovna má více možností než klient, jak si CK po finanční stránce proklepnout a stanovit výši pojistného ... zvýšení pojistného neudělá nic lepšího, než že ty CK pročistí ...

+7/0
21.7.2015 19:40

P88e80t59r 58D63a10n51i81e72l 34V78a62r55a88u12s 9194903966

To kdo je na vině je vlastně těžká otázka - já z těch dostupných informací třeba neumím poznat jak přesně vypadá tahle konkrétní smlouva mezi CK a pojišťovnou, tudíž dejme tomu nelze úplně na 100% vyloučit, že pojišťovna nese určitou spoluvinu. Ani tu nejsou informace o tom, za jakých okolností se CK dostala do konkursu. V každém případě si myslím, že škodu má skutečně platit viník a jediné co vím jistě, tak klient to není.

0/0
21.7.2015 18:26

F17r84a43n88t11i11š79e22k 86E35l12i92á88š 6727473485636

Na vině je jednoznačně CK. Ta by měla uhradit klientovi 100%, ne-li ještě poplatek za zklamání z neuskutečněné cesty, pokud není pojištěna. Pak totéž musí udělat pojišťovna.

0/0
21.7.2015 18:30

P65e70t58r 20D45a57n30i29e42l 57V57a53r46a14u67s 9704173926

Samozřejmě - vůči klientovi bez debat. Ale uvažuju o vztahu mezi CK a pojišťovnou - pojišťovna se evidentně cítí dotčená, protože se podle smlouvy s CK výrazně překročil limit. V takovém případě to chce vymáhat a pokud už po někom vymáhat, tak určitě po CK. Na druhou stranu jak znám pojišťovny a jejich manýry, jsem vždy svědkem toho jak se mermomocí snaží jednoznačnou pojistnou událost, která splňuje veškerá kritéria různými okolnostmi a důvody znehodnotit tak, aby prostě vyplácela co nejméně a v nejlepším případě vůbec nic. Proto říkám - chybí mi k tomu náhled na tu smlouvu. Ale souhlasím, že dost pravděpodobně je to jak říkáte.

0/0
21.7.2015 18:43

O32t78a 90K72i73n25c 6739988502126

A pojišťovna si pojištění, které musí CK povinně zaplatit ze zákona, strčí do chřtánu.

0/0
21.7.2015 23:02

S59t47a53n59i61s98l38a70v 51Z43a50h23á84l78k64a 3528580928538

Modelový příklad:

CK uzavře s pojišťovnou pojistku proti úpadku na minim. částku 10 mil Kč. (To ještě neznamená že CK zaplatí pojistné ve výši 10 mil Kč)

Prodá 1 000 zájezdů do exotiky za 100 000 Kč a vyinkasuje 100 mil Kč.

Poté, co má všechny zájezdy vyprodány vyhlásí úpadek, krach, insolnvenci nebo něco jiného.

Pojišťovna vyplatí 10 mil Kč.

Hádejte, kde je zbytek 90 000 000 Kč?

Ať mi nikdo tady netvrdí, že něco o ubohých pojišťovnách, jak se je snaží neurvalí klienti CK oškubat.

+2/0
21.7.2015 17:56

K77a54r48e52l 68Š79o77u56m72a47l 1794283728

Ten váš příklad je velmi zjednodušující. Pokud je CK pojištěna na částku 10 mil. Kč, tak zcela jistě neplatí pojistné 10 mil. Kč. Vy máte dům pojištěný na 2 mil. a platíte pojistné tak 4-5 tisíc. 

Teď si představte že pojišťovna počítá s limitem 10 mil. Kč, pojistné bude dělat (hádám) 250-300. tis. a pak zjistí, že pojišťovna prodala zájezdů za 50 mil. Kč a následně, třeba díky zvýšení cen letenek nebo hotelů v cílové destinaci, zjistí, že na zaplacení nákladů na polovinu zájezdů nemá. Následně  vyhlásí úpadek a pojišťovna by měla hradit 25 mil. Kč pro zklamané klienty CK.

Otázka je, jak si má pojišťovna v průběhu sezony ověřovat, zda cestovka nepřekračuje pojistné limity? Má nebo nemá na to nástroje?

A druhá otázka je - skutečně si má pojišťovna takové věci hlídat?

+2/0
21.7.2015 18:07

S83t15a54n43i16s54l93a98v 59Z17a18h17á63l61k37a 3578320598398

Ale to je problém CK a ne klientů. Pokud to CK nemá jinak ošetřené, tak ať raději zájezdy neprodává. Snad nechce říci, že za rizika CK je zodpovědný jejich klient.

Podle té vaší logiky se ani nedivím, že máme u nás tolik CK, které vlastně jsou v pohodě a bez rizika.

0/0
21.7.2015 18:18

K94a43r96e52l 66Š92o75u15m23a56l 1694903728

No, to právě je problém těch dvou smluvních stran - CK a klienta. Každá smlouva má nějaká rizika a jak jsem psal níže v nějaké reakci - je to úplně stejné jako v každém jiném případě. Když si cokoliv koupíte, nebo objednáte službu a platíte předem tak se vystavujete  riziku. Pojištění má toto riziko zmenšit, ale každé pojištění má své limity. Pokud pojištění nedostačuje, tak musíte rozdíl vymáhat po viníkovi (CK) ne po pojišťovně.

+1/−1
21.7.2015 18:24

L85u76b75o14m59i91r 68K53u48b20a70t 4107543531180

Ano. Ale zákon na to pamatuje. Pojišťovna uzavřením této pojistky souhlasí s tím, že zaplatí 100% a případný rozdíl si potom bude vymáhat po cestovce. Zákon totiž zcela jednoznačně říká co všechno musí pojišťovna v tomto případě uhradit. A úhrada plné ceny neuskutečněného zájezdu je tam výslovně uvedena.

+6/0
21.7.2015 18:30

K59a93r69e63l 70Š54o83u34m44a51l 1374983278

Máte pravdu. Přečetl jsem si ten speciální zákon a je to tam skutečně uvedeno.

Evidentně je chyba na straně pojišťoven, když do takového produktu šly.

0/−1
21.7.2015 18:37

L82u15b15o67m13i60r 28K14u46b67a88t 4617883501450

Ze zákona je jedno, jeslti si to má nebo nemá hlídat, případně zda na to má nebo nemá nástroje. Ze zákona je totiž zcela jasné, že zaplatit má v případě neuskutečněného zájezdu jeho plnou cenu. A až následně se může pokusit získat peníze z cestovky či od jejích jednatelů.

0/0
21.7.2015 18:28

V77í88ť20a 61K97r27u47t34i69š 1720884255257

A to právě ze zákona patrné není ani trochu. Zákon naopak jasně definuje minimální pojistnou částku, ale neříká nic o tom, co se děje ve chvíli, kdy je hodnota prodaných zájezdů vyšší.

A o nárocích zákazníka jasně hovoří tento odstavec:

"Nároky zákazníka, které mu vznikly proti cestovní kanceláři v důsledku nesplnění cestovní smlouvy v případech uvedených v § 6 odst. 1, přecházejí na pojišťovnu, a to až do výše plnění, které mu pojišťovna poskytla."

0/0
21.7.2015 18:39

K87a98r94e48l 49Š23o56u80m12a19l 1324783968

Já jsem si ten zákon přečetl až teď a myslím, že v tom samém odstavci, který vy citujete je to uvedeno:

§ 6

(3) Pojistná smlouva musí být sjednána tak, aby se pojištění vztahovalo na veškeré zájezdy prodané v době platnosti pojistné smlouvy, ledaže cestovní kancelář uzavře pojistnou smlouvu novou. Okamžikem prodeje zájezdu se rozumí okamžik uzavření cestovní smlouvy. Ujednání pojistné smlouvy, která jsou v rozporu s podmínkou podle věty prvé, jsou neplatná.

0/0
21.7.2015 18:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.