Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soud: Krachne-li cestovka, má pojišťovna proplatit plnou cenu zájezdu

Pokud zkrachuje cestovní kancelář, měla by její pojišťovna klientům uhradit sto procent ceny zájezdů, které se kvůli krachu neuskutečnily. Rozhodl o tom v úterý Ústavní soud v Brně, když zamítl stížnost Generali pojišťovny. Pojišťovna tvrdila, že může vyplácet peníze pouze do limitu sjednaného plnění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M28i47l34e93n80a 39K36l61o87u79č11k88o96v16á 1524373791150

A proto s cestovkou nikdy!

0/0
22.7.2015 10:53

A70l31e31x65a43n44d30r 35K78o70s60t33k72a 8122248886874

Není náhodou úmyslné sjednání pojištění na nedostatečnou částku podvod? Tedy ze strany majitele CK.

+2/0
22.7.2015 8:05

M44a22r85e20k 57Š86i53m84o10n 2634247358338

Pojišťovna má právo nahlížet do účetních knih CK, vyčíslit obrat souběžně běžících zájezdů a maximální výši plnění sama určit. Pokud to spočítá špatně, je to její chyba. Pokud jí někdo zfalšuje účetnictví, je to samozzřejmě podvod a trestný čin.

0/0
22.7.2015 11:33

Š94t38e51f92a57n 34F53r31i40č80a 7662108343656

Rozhodnutí soudu je v pořádku. Kupující nemůže ovlivnit kvalitu sjednávaného pojištění mezi cestovkou a pojišťovnou. Kupuje si však zájezd, a ne zajíce v pytli. Proto očekává, že své peníze dostane zpět, pokud cestovka zbankrotuje a je proti krachu pojištěna.

+3/−1
22.7.2015 6:56

J40i66ř23í 67Z54á75ř80e73c65k29ý 5804968284165

Kupující sice nemůže ovlivnit sjednané pojištění, ale určitě ovlivňuje (jako jediný) výběr cestovní kanceláře. Proto by za své rozhodnutí měl nést důsledky.

0/0
22.7.2015 19:39

M76i55r10o18s48l67a23v 72B79u86č11e60k 6733613201274

Nejsem právník, ale Soud rozhodl blbě" ! Klient vstupuje svým rozhodnutím na trh - zřejmě se řídí nejnižší cenou - což má dost blízko k riziku. Málo investoval, informace - reference si nesehnal .. Soud tedy to lehkovážné rozhodnutí podporuje - Amoralita oproti odpovědným + totální křivení svobodného trhu !

+1/−4
22.7.2015 5:32

Š57t67e63f39a28n 40F78r32i43č68a 7322698723216

Proč si myslíte, že se klient řídí nejnižší cenou? Prodávají se i drahé i levnější zájezdy. Levný zájezd může být ve skutečnosti drahý vzhledem k rozsahu a kvalitě poskytovaných služeb, a také naopak.

+2/0
22.7.2015 7:01

M36i43r65o98s54l59a16v 10Z80i52k67m21u59n46d 7229533674413

A jak tu informaci má sehnat ... na kolik je CK pojištěna se nezveřejňuje ... i kdyby to věděl, tak stejně nemůže vědět, kolik zákazníků na daný zájezd pojede, jaké je riziko dílčího odškodnění ...

+1/0
22.7.2015 20:48

J15o52s55e11f 20J27ů54z12a 1928888903907

Hospodaření cestovní kanceláře má možnost prověřit pojišťovna, ale ne klient. Zákon chrání toho, kdo je ve slabším postavení. Rozhodnutí soudu pak chrání právní jistotu danou zákonem. Pojišťovna se pohybovala svým rozhodnutím pojistit danou CK na trhu, nesehnala si informace nebo neodhadla riziko, její neznalost zákona nemůže omlouvat. Na rozdíl od klienta CK jsou to profesionálové. Mimochodem, sám služeb cestovních kanceláří nevyužívám, takže se nevyjadřuji podle osobního zájmu, ale z hlediska toho, co je civilizované, zodpovědné a spravedlivé.

0/0
26.7.2015 10:49

J98a58n 42K60r56p32e38c 5406913864562

to je zase lidumilny rozsudek. bud to neumerne zvysi cenu pojistneho a tim se prodrazi zajezdy, anebo prestanou pojistovny nabizet pojisteni. je prece uplny nesmysl vytvorit nejake pojisteni be vyse plneni. jak potom asi maji vypocitat pojistne? porizovani si zajezdu je uplne stejne jako jakykoliv jiny obchod. vzdy existuje riziko, stejne jako firma nevi jestli ji bude zaplacena faktura, u zakoupeneho zbozi nevite jestli bude fungovat, u zaplaceneho zbozi nevite jestli bude dodano. na kazdem je aby minimalizoval rizika. a pak se soudil a svych prav se domahal. kdyz pro nekoho je kriterium co nejlevneji se dostat do co nejexotictejsi destinace (nejlepe na splatky) aby tech 3 tisice "kamaradu" na fejsbuku bledlo zavisti, a nezajoma je kdo a s jakou historii jim ten zajezd prodava, pak si rovnou muzou jit koupit auto na splatky do aaacek bez jakehokoliv rozumneho pokusu o kontrolu stavu vozu.

+1/−2
21.7.2015 22:32

O84t56a 36K95i62n40c 6339728362686

Ceny pojištění jsou už dnes dost vysoké, stačí se podívat, jaký roční zisk pojišťovny už dlouhodobě vykazují, takže když už musí vyplatit pojistnou událost, určitě nezkrachují.

+6/−1
21.7.2015 22:46

J51a26r14o98s75l95a52v 54H86a27n11z56l34í51k 2579935153448

Neprustrelna logika. Nejste Vy pojistny matematik nebo Risk Manager?

+1/−1
21.7.2015 23:02

O28t64a 76K50i16n92c 6229498622936

Nejsem pojistný matematik ani Risk Manager, ale vám by se určitě nelíbilo, kdyby jste si koupil zájezd od CK, která je ze zákona povinně pojištěna proti krachu a nedostal při krachu CK vůbec nic.

+2/0
21.7.2015 23:07

J26a70n 10K11r43p16e52c 5326463964252

moc hezky peispevek hodny komunistickeho funkcionare...

0/−3
21.7.2015 23:09

O98t64a 14K33i45n39c 6799578592986

Tak se naučte psát bez gramatických chyb (moc hezky peispevek hodny komunistickeho funkcionare...), vy stranický funkcionáři.

+2/0
21.7.2015 23:35

J19a85n 46K54r35p21e27c 5746563144702

jeste blbejsi nez jsme cekali...

0/−4
21.7.2015 23:58

M61a33r89e20k 75Š94i62m21o11n 2934107878728

Ten zákon sice pojišťovny nutí platit vysoké plnění, ale zároveň smí do cestovky dost "strkat nos", v podstatě může šacovat celé účetnictví CK. V pojišťovně je dost kvalifikovaných lidí, aby to zvládli spočítat.

+1/0
22.7.2015 11:36

J28i63ř42í 44Z63á70ř74e52c46k93ý 5614668754655

Je potřeba si uvědomit, že pojistná smlouva se sjednává vždy předem, tj.  vdobě, kdy není známo, jaký bude mít CK obrat. V účetnictví jsou informace za pouze za minulé období, a to ještě ne za celé. Pokud bude muset pojištovna plnit neomezeně, pak některé CK nebudou mít pojištění vůbec a většině ostatních silně podraží.

0/0
22.7.2015 19:49

O13t35a 93K71i47n86c 6399628192786

Konečně taky vyhrál zdravý rozum.

+2/0
21.7.2015 22:30

R22a27d64e33k 52B88e46r85a94n36e77k 2398575154735

Je tady zajímavý precedens , protože zájezdy jsou asi jako jediná věc pojištěny neomezeně - i vklad v bance je pojištěn do určité výše...

+1/−2
21.7.2015 19:14
Foto

N61i14k82o88l 15S36y76r41o41v91á45t58k56o15v36á 5165517979389

Ale banku si vybíráte sám. Pojišťovnu CK a uzavírání smlouvy v tomto případě nemůžete nijak ovlivnit. V tom je velký rozdíl.

+6/0
21.7.2015 19:20

K18a68r98e37l 64Č17e41r51n86ý 6635473482111

Omezení je dáno hodnotou zajezdu.

+2/0
21.7.2015 19:24

O50l81d11ř11i43c35h 41H48o63r22á89k 2714489151575

Další rána pro pojišťovny?

Že by konečně přestaly být sázkovými kancelářemi s kurzem vyjadřujícím pravděpodobnost události, ale zažaly hradit pojištěnou škodu?

Člověk má problém se srovnat s krádeží starší věci, za kterou sice léta platí pojistné, ale je mu uhrazena s amortizací. Ale je to schopen jakž takž uznat.

Ale úhrada zájezdu, na který ani neodjedete, je pojištěný a pojišťovna si myslí, že zaslaná flaška tuzemáku, tři karafiáty a legrační suma stačí?

Aneb milí pojištěnci zaplaťte a těm zvláště zasloužilým naši manažeři pošlou pohled z Baham.

+6/0
21.7.2015 18:35

J79i68ř58í 46K97u65c69h25t14a 6978565829637

Spíše by to chtělo mechanismus, kdy by cestovka před každou sezonou předala pojišťovně svůj katalog na následující rok a pojišťovna by podle něj ohodnotila pojištění.

+1/0
22.7.2015 9:10

M37a47r32e71k 91Š18i92m49o72n 2844287868608

Ale to pojišťovna k dispozici má, má celé účetnictví CK.

+1/0
22.7.2015 11:37

L89i16b27o26r 36F62i72l15á19k 3480985343573

Cestovky budou nabízet zájezdy do maximální výše svého pojistného plnění. Hotovo.;-)

+2/0
21.7.2015 18:29

F39r11a76n52t30i74š76e93k 49E97l51i74á67š 6497583735266

Cestovky musí být pojištěné výhradně na 100%. Pro mnohé z nich bude problém zvýšení pojistného.

+2/0
21.7.2015 18:26

P40a21v23e36l 73S61o31b63o35t70k63a 5750764

Pokud je zde ze zákona pojišťovnám vytvořen business, je logické že stát za to také chce nějaké garance.

 

Jinak by právní úprava pojištění CK neměla význam - a i to je cesta, znovu zavést otroctví pro dlužníky a sekání rukou pro zloděje, ale to myslím (nejen) majitelé cestovních kanceláří raději budou mít to pojištění.

+2/−1
21.7.2015 18:16

S56t25a53n74i80s40l76a66v 74Z79a87h35á42l76k25a 3498820418978

Já mám takový dojem, že část diskutujících je přesvědčena o tom, že sjednaná pojistná částka = cena pojistného;-D

0/0
21.7.2015 18:11

Š38t25e97f11a82n 81F71r61i27č77a 7142438643796

A vidíte. mně se jeví, že Vy si zase pletete kupní smlouvu se smlouvou darovací.

0/0
22.7.2015 7:08

P23a34v89e53l 13S24o86b19o50t62k63a 5970814

R^

0/0
21.7.2015 18:10

P97e79t89r 86D67a95n83i87e51l 24V48a37r35a97u97s 9774373596

Od jisté doby mi je skoro už jedno co říkají zákony, když jich většina je postavená zcela nelogicky jdouce proti zdravému selskému rozumu, tak aby jen uspokojila lobbistickou poptávku. Proto mě u věcí zajímá jakýsi morální princip a ten mi jasně říká, že klient prostě má právo dostat zpátky plnou výši zájezdu, za který zaplatil a na který nemohl jet, aniž by to bylo jeho zaviněním.

+5/0
21.7.2015 18:03

K81a85r52e59l 15Š63o32u14m37a63l 1724443848

To právo klient (jakýkoliv, nikoliv jen cestovky) určitě má a každý soud mu ho i přizná. Ale otázkou, kterou tady diskutujeme je jestli škodu má platit viník (to je CK) nebo ne?

0/0
21.7.2015 18:14

S76t91a38n67i46s39l67a63v 79Z11a81h40á35l20k62a 3268560908358

Pojišťovna vyplatí celou škodu klientům a co je nad výši sjednaného pojištění jednoznačně CK.

A že je v úpadku? Jen si porovnejte majitele zkrachovalých CK s majiteli existujících a zjistíte, že v mnoha případech se shodují.

+2/0
21.7.2015 18:24

K62a21r48e58l 54Š72o81u91m18a39l 1464123118

Ale já myslím, že v tom případě tvrdíme to samé. Pojišťovna vyplatí poměrně všechny klienty a zbytek musí klienti vymáhat po CK. Druhá věc je, jestli tu chceme další nařizovací zákon, který určí povinnost mít pojištěný 100% zájezdů proti úpadku a povinnost CK, hlásit hodnotu každého prodaného zájezdu pojišťovně.

Já myslím, že by bylo jednodušší nechat pojištění proti úpadku na klientech. Stejně jako si platím pro případ storno zájezdu. Každý bude vědět na čem je.,

+1/−1
21.7.2015 18:31

M98i64r42o72s12l92a70v 24Z64i24k95m19u59n31d 7469273914453

Moment, ale klient nemůže vědět, na kolik je CK pojištěna a koli by činilo poměrné odškodné. V  podstatě u každého zájezdu to je jinak, resp. i cena pro různé klienty téhož zájezdu bude jiná podle typu pokoje (výhled na moře, výhled na dvůr). CK by tedy měla u každé ceny uvádět, kolik by dostal klient z pojištění v případě krachu CK .... to pochopitelně CK neudělá ...

Pojišťovna má více možností než klient, jak si CK po finanční stránce proklepnout a stanovit výši pojistného ... zvýšení pojistného neudělá nic lepšího, než že ty CK pročistí ...

+7/0
21.7.2015 19:40

P72e83t71r 61D53a50n80i74e51l 89V47a42r11a68u61s 9324853616

To kdo je na vině je vlastně těžká otázka - já z těch dostupných informací třeba neumím poznat jak přesně vypadá tahle konkrétní smlouva mezi CK a pojišťovnou, tudíž dejme tomu nelze úplně na 100% vyloučit, že pojišťovna nese určitou spoluvinu. Ani tu nejsou informace o tom, za jakých okolností se CK dostala do konkursu. V každém případě si myslím, že škodu má skutečně platit viník a jediné co vím jistě, tak klient to není.

0/0
21.7.2015 18:26

F38r70a17n26t54i33š60e21k 83E26l80i69á87š 6307933745316

Na vině je jednoznačně CK. Ta by měla uhradit klientovi 100%, ne-li ještě poplatek za zklamání z neuskutečněné cesty, pokud není pojištěna. Pak totéž musí udělat pojišťovna.

0/0
21.7.2015 18:30

P15e90t48r 43D95a55n19i56e96l 39V91a62r52a67u77s 9554943366

Samozřejmě - vůči klientovi bez debat. Ale uvažuju o vztahu mezi CK a pojišťovnou - pojišťovna se evidentně cítí dotčená, protože se podle smlouvy s CK výrazně překročil limit. V takovém případě to chce vymáhat a pokud už po někom vymáhat, tak určitě po CK. Na druhou stranu jak znám pojišťovny a jejich manýry, jsem vždy svědkem toho jak se mermomocí snaží jednoznačnou pojistnou událost, která splňuje veškerá kritéria různými okolnostmi a důvody znehodnotit tak, aby prostě vyplácela co nejméně a v nejlepším případě vůbec nic. Proto říkám - chybí mi k tomu náhled na tu smlouvu. Ale souhlasím, že dost pravděpodobně je to jak říkáte.

0/0
21.7.2015 18:43

O54t13a 71K25i20n38c 6679878522146

A pojišťovna si pojištění, které musí CK povinně zaplatit ze zákona, strčí do chřtánu.

0/0
21.7.2015 23:02

S43t73a92n19i49s56l76a16v 15Z91a49h49á23l50k32a 3278680718508

Modelový příklad:

CK uzavře s pojišťovnou pojistku proti úpadku na minim. částku 10 mil Kč. (To ještě neznamená že CK zaplatí pojistné ve výši 10 mil Kč)

Prodá 1 000 zájezdů do exotiky za 100 000 Kč a vyinkasuje 100 mil Kč.

Poté, co má všechny zájezdy vyprodány vyhlásí úpadek, krach, insolnvenci nebo něco jiného.

Pojišťovna vyplatí 10 mil Kč.

Hádejte, kde je zbytek 90 000 000 Kč?

Ať mi nikdo tady netvrdí, že něco o ubohých pojišťovnách, jak se je snaží neurvalí klienti CK oškubat.

+2/0
21.7.2015 17:56

K30a34r59e40l 32Š63o82u68m62a33l 1694863108

Ten váš příklad je velmi zjednodušující. Pokud je CK pojištěna na částku 10 mil. Kč, tak zcela jistě neplatí pojistné 10 mil. Kč. Vy máte dům pojištěný na 2 mil. a platíte pojistné tak 4-5 tisíc. 

Teď si představte že pojišťovna počítá s limitem 10 mil. Kč, pojistné bude dělat (hádám) 250-300. tis. a pak zjistí, že pojišťovna prodala zájezdů za 50 mil. Kč a následně, třeba díky zvýšení cen letenek nebo hotelů v cílové destinaci, zjistí, že na zaplacení nákladů na polovinu zájezdů nemá. Následně  vyhlásí úpadek a pojišťovna by měla hradit 25 mil. Kč pro zklamané klienty CK.

Otázka je, jak si má pojišťovna v průběhu sezony ověřovat, zda cestovka nepřekračuje pojistné limity? Má nebo nemá na to nástroje?

A druhá otázka je - skutečně si má pojišťovna takové věci hlídat?

+2/0
21.7.2015 18:07

S28t64a53n35i24s81l33a83v 78Z35a50h61á62l60k93a 3328670428328

Ale to je problém CK a ne klientů. Pokud to CK nemá jinak ošetřené, tak ať raději zájezdy neprodává. Snad nechce říci, že za rizika CK je zodpovědný jejich klient.

Podle té vaší logiky se ani nedivím, že máme u nás tolik CK, které vlastně jsou v pohodě a bez rizika.

0/0
21.7.2015 18:18

K62a95r13e63l 30Š32o70u90m79a83l 1364853798

No, to právě je problém těch dvou smluvních stran - CK a klienta. Každá smlouva má nějaká rizika a jak jsem psal níže v nějaké reakci - je to úplně stejné jako v každém jiném případě. Když si cokoliv koupíte, nebo objednáte službu a platíte předem tak se vystavujete  riziku. Pojištění má toto riziko zmenšit, ale každé pojištění má své limity. Pokud pojištění nedostačuje, tak musíte rozdíl vymáhat po viníkovi (CK) ne po pojišťovně.

+1/−1
21.7.2015 18:24

L41u18b27o58m67i62r 64K45u11b62a29t 4157943861960

Ano. Ale zákon na to pamatuje. Pojišťovna uzavřením této pojistky souhlasí s tím, že zaplatí 100% a případný rozdíl si potom bude vymáhat po cestovce. Zákon totiž zcela jednoznačně říká co všechno musí pojišťovna v tomto případě uhradit. A úhrada plné ceny neuskutečněného zájezdu je tam výslovně uvedena.

+6/0
21.7.2015 18:30

K41a40r88e12l 51Š82o15u45m81a64l 1934463708

Máte pravdu. Přečetl jsem si ten speciální zákon a je to tam skutečně uvedeno.

Evidentně je chyba na straně pojišťoven, když do takového produktu šly.

0/−1
21.7.2015 18:37

L63u18b36o44m81i73r 65K73u45b31a30t 4197663261850

Ze zákona je jedno, jeslti si to má nebo nemá hlídat, případně zda na to má nebo nemá nástroje. Ze zákona je totiž zcela jasné, že zaplatit má v případě neuskutečněného zájezdu jeho plnou cenu. A až následně se může pokusit získat peníze z cestovky či od jejích jednatelů.

0/0
21.7.2015 18:28

V90í66ť25a 81K49r89u37t93i91š 1610444565707

A to právě ze zákona patrné není ani trochu. Zákon naopak jasně definuje minimální pojistnou částku, ale neříká nic o tom, co se děje ve chvíli, kdy je hodnota prodaných zájezdů vyšší.

A o nárocích zákazníka jasně hovoří tento odstavec:

"Nároky zákazníka, které mu vznikly proti cestovní kanceláři v důsledku nesplnění cestovní smlouvy v případech uvedených v § 6 odst. 1, přecházejí na pojišťovnu, a to až do výše plnění, které mu pojišťovna poskytla."

0/0
21.7.2015 18:39

K23a59r15e34l 24Š56o59u72m43a64l 1494273378

Já jsem si ten zákon přečetl až teď a myslím, že v tom samém odstavci, který vy citujete je to uvedeno:

§ 6

(3) Pojistná smlouva musí být sjednána tak, aby se pojištění vztahovalo na veškeré zájezdy prodané v době platnosti pojistné smlouvy, ledaže cestovní kancelář uzavře pojistnou smlouvu novou. Okamžikem prodeje zájezdu se rozumí okamžik uzavření cestovní smlouvy. Ujednání pojistné smlouvy, která jsou v rozporu s podmínkou podle věty prvé, jsou neplatná.

0/0
21.7.2015 18:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.