Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České výhybky prorazily v Austrálii. Teď chtějí uspět v USA i Iráku

O čtvrtinu mají letos stoupnout tržby společnosti Pražská strojírna. Jeden z mála výrobců tramvajových výhybek na světě těží z celosvětového boomu tramvají a daří se mu pronikat i na pro české firmy exotické trhy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

E96v33ž34e57n 65P69o59l65á33k 3178638351113

Rozhodně gratuluji firmě k úspěchu. Jen je škoda, že se doposud nepodařilo překonat staleté problémy tramvajových výhybek, tedy hlavně obvyklou hlučnost a nutnost výrazného zpomalování na kříženích. Nechce se mi věřit, že by to bylo neřešitelné.

0/0
22.7.2015 11:32

T40o90m74á67š 28Š18t66e55c 4268600425337

Výhybka je tichá, rámusí električka. Ide o kompromis medzi cenou, spoľahlivosťou (mechanickou jednoduchosťou) a záborom priestoru na jednej strane a práve tým hlukom a prejazdnou rýchlosťou na strane druhej.

Električky jazdia do 60, lenže výhybka, cez ktorú sa dá jazdiť napríklad 50 km/h v odbočnom smere má dĺžku nejakých 30–40 metrov a to sa na križovatku nevlezie. Nehovoriac o tom, že ten oblúk trate by musel mať polomer tiež nejakých sto metrov a to chcem v centre mesta vidieť.

V Praze je už namontovaná jedna výnimka, kde sa dá (a môže) jazdiť aj 50 km/h, i keď do oblúku v križovatke sa zas musí spomaľovať (aby cestujúci nevysklili okienka na vonkajšej strane oblúku). Je to výhybka na križovatke Prašný most v smere od Hradčanské.

A k hluku: Najviac hluku narobí električka na srdcovke, teda v tom mieste, kde sa krížia koľajnice. Vzhľadom na to, pod akým ostrým uhlom sa obvykle krížia (je potrebné odbočiť na malom priestore a s malým polomerom aby sa to do tej ulice vošlo), nie je možné (až na výnimky) používať srdcovky železničného typu (ktoré sú o niečo tiššie), ale musí sa použiť srdcovka s plytkým žliabkom, ktorou električka prechádza po nákolku (zvýšená časť na vnútornej strane kolesa). Z toho ten rámus. Naviac pri ostrom uhle odbočenia kolesá prešmykujú (potrebná rôzna rýchlosť otáčania na vnútornej a vonkajšej strane oblúku).

Dalo by sa to riešiť montážou prestaviteľnej srdcovky, ale tá by niekoľkonásobne zvýšila cenu výhybky a tiež znížila jej spoľahlivosť – ďalšia pohyblivá časť, ktorú je potrebné každú chvíľu čistiť, mazať a udržiavať. Môže zapadať bordelom z ulice, prípadne sa pokaziť. Takže prestaviteľné srdcovky sú len na železnici a aj to skôr výnimočne (napr. v Poříčanech na vjazde od Peček, v Pardubicích za perónom v smere na Choceň, …).

0/0
25.7.2015 11:43

E72v14ž90e37n 61P71o93l41á46k 3398748251233

Děkuji za zevrubný popis. O rychlostní výhybce na Prašném mostě vím a podle mě je hodně míst, kam by se prostorově vešla.

Chápu to tak, že problémem jsou srdcovky, které pod větším úhlem musí být mělké a hluk tedy způsobuje krátká jízda po okolku (jeho náraz na dno žlábku?). Přesto je pro mě těžké ztotožnit se s tím, že by tento problém byl neřešitelný. Pohyblivé srdcovky nepochybně nejsou ta správná cesta.

O smýkání kol jsem nevěděl, žil jsem v představě, že tramvaj má diferenciál (nebo jak se to nazývá) stejně jako auta. Každopádně jsem zvědav, jestli se v dohledné budoucnosti tento problém někam posune.

0/0
25.7.2015 11:57

J83a58k63u85b 43K57o63s 3586952740754

Sice nechápu, že se vyplatí dopravit "kus železa" až do Austrálie, ale jestli dokáazlai uspět, tak je to jen dobře.

+10/0
21.7.2015 23:56

P91e64t88r 22N72i97v79n71i90c33k92ý 3652684385707

Když máš speciální zboží za dobrou cenu, o které je zájem i na druhé straně světa, tak to je přece super.

+2/0
22.7.2015 8:22

J45i69ř93í 63K10o25c58u54r44e58k 6135694825138

Já to chápu. Nejspíš "ten kus železa" neumí v Austráliii vyrobit (tak dobře).

0/0
22.7.2015 15:47

J77i73n75d38ř25i44c96h 81Š80k67o47p59e12k 4335881900925

výhybka letadlem. Svět se zbláznil.

Kolik jich běžně dostupné nákladní letadlo uveze ?

0/0
21.7.2015 20:17

J94o57s71e22f 93C64h41o74d59o42u20n54s62k69ý 4381956689230

kolik takových výhybek je potřeba na stavbu tratě?

+1/0
21.7.2015 20:25

R59o26m36a53n 92S73t62o87n35e26k 1509233359651

cestujícím by se asi nelíbilo chodit 2 měsíce pěšky než přijde nová výhybka z Evropy

+2/0
21.7.2015 21:49

M52a65r17t22i21n 90N82e19r43m63u64t 9117867368289

výhybky se dělají speciálně na zakázku podle křižovatky. Normálně se zřejmě posílají v předstihu lodí vyrobené podle projektu, a když se něco musí za běhu změnit, tak pošlou opravu letadlem. Takže stačí klidně i jedna.

+7/0
21.7.2015 23:04

A97l18e62x43a20n39d73r 65K51o63s96t58k16a 8382248346454

A relativně malou bednu o váze tunu nebo dvě normálně bere dopravní letadlo k cestujícím. Potažmo bere jich "trochu" víc než jednu. Snad žádný let s pasažéry neveze jen lidi a jejich zavazadla. Letadlo má určitou optimální nosnost a dispečeři se snaží aby jí dosahovali. Když je místo, naloží cokoliv.

+1/0
21.7.2015 23:22

H17e53ř12m95a62n 25H84a76s39í49k 9813710870915

Fantastická zakázka! Bože proč?

0/−2
21.7.2015 19:22

J86i35r68i 37H18l86o79u24š36e78k 4985654582238

Firma co je stále zamrzlá x let dozadu. Kdyby měli pořádné vedení tak jsou už na špici

0/−18
21.7.2015 19:04

P41e75t80r 28N38i28v92n42i34c32k45ý 3912774655797

Asi čekají na tebe, až jim tam přijdeš rozšířit obzory. ;-D

+4/0
22.7.2015 8:21

P88e90t92r 62N71ě20m33e47c 4105162462657

Dobrá zpráva !

+10/0
21.7.2015 18:24

L91i27b32o95r 95F66i70l44á62k 3670625433683

Jo odklánění, to je naše doména.

+13/−1
21.7.2015 18:17

J97a54r10o46s91l25a19v 23H44a46n86z15l12í86k 2129185383808

Super. Ať se daří!

+23/0
21.7.2015 17:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.