Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

České výhybky prorazily v Austrálii. Teď chtějí uspět v USA i Iráku

O čtvrtinu mají letos stoupnout tržby společnosti Pražská strojírna. Jeden z mála výrobců tramvajových výhybek na světě těží z celosvětového boomu tramvají a daří se mu pronikat i na pro české firmy exotické trhy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

E77v18ž62e43n 12P42o52l46á22k 3778658371263

Rozhodně gratuluji firmě k úspěchu. Jen je škoda, že se doposud nepodařilo překonat staleté problémy tramvajových výhybek, tedy hlavně obvyklou hlučnost a nutnost výrazného zpomalování na kříženích. Nechce se mi věřit, že by to bylo neřešitelné.

0/0
22.7.2015 11:32

T42o21m60á25š 38Š13t47e97c 4218680475217

Výhybka je tichá, rámusí električka. Ide o kompromis medzi cenou, spoľahlivosťou (mechanickou jednoduchosťou) a záborom priestoru na jednej strane a práve tým hlukom a prejazdnou rýchlosťou na strane druhej.

Električky jazdia do 60, lenže výhybka, cez ktorú sa dá jazdiť napríklad 50 km/h v odbočnom smere má dĺžku nejakých 30–40 metrov a to sa na križovatku nevlezie. Nehovoriac o tom, že ten oblúk trate by musel mať polomer tiež nejakých sto metrov a to chcem v centre mesta vidieť.

V Praze je už namontovaná jedna výnimka, kde sa dá (a môže) jazdiť aj 50 km/h, i keď do oblúku v križovatke sa zas musí spomaľovať (aby cestujúci nevysklili okienka na vonkajšej strane oblúku). Je to výhybka na križovatke Prašný most v smere od Hradčanské.

A k hluku: Najviac hluku narobí električka na srdcovke, teda v tom mieste, kde sa krížia koľajnice. Vzhľadom na to, pod akým ostrým uhlom sa obvykle krížia (je potrebné odbočiť na malom priestore a s malým polomerom aby sa to do tej ulice vošlo), nie je možné (až na výnimky) používať srdcovky železničného typu (ktoré sú o niečo tiššie), ale musí sa použiť srdcovka s plytkým žliabkom, ktorou električka prechádza po nákolku (zvýšená časť na vnútornej strane kolesa). Z toho ten rámus. Naviac pri ostrom uhle odbočenia kolesá prešmykujú (potrebná rôzna rýchlosť otáčania na vnútornej a vonkajšej strane oblúku).

Dalo by sa to riešiť montážou prestaviteľnej srdcovky, ale tá by niekoľkonásobne zvýšila cenu výhybky a tiež znížila jej spoľahlivosť – ďalšia pohyblivá časť, ktorú je potrebné každú chvíľu čistiť, mazať a udržiavať. Môže zapadať bordelom z ulice, prípadne sa pokaziť. Takže prestaviteľné srdcovky sú len na železnici a aj to skôr výnimočne (napr. v Poříčanech na vjazde od Peček, v Pardubicích za perónom v smere na Choceň, …).

0/0
25.7.2015 11:43

E56v39ž40e47n 77P87o96l33á56k 3188378831363

Děkuji za zevrubný popis. O rychlostní výhybce na Prašném mostě vím a podle mě je hodně míst, kam by se prostorově vešla.

Chápu to tak, že problémem jsou srdcovky, které pod větším úhlem musí být mělké a hluk tedy způsobuje krátká jízda po okolku (jeho náraz na dno žlábku?). Přesto je pro mě těžké ztotožnit se s tím, že by tento problém byl neřešitelný. Pohyblivé srdcovky nepochybně nejsou ta správná cesta.

O smýkání kol jsem nevěděl, žil jsem v představě, že tramvaj má diferenciál (nebo jak se to nazývá) stejně jako auta. Každopádně jsem zvědav, jestli se v dohledné budoucnosti tento problém někam posune.

0/0
25.7.2015 11:57

J78a67k98u57b 80K90o64s 3636552610304

Sice nechápu, že se vyplatí dopravit "kus železa" až do Austrálie, ale jestli dokáazlai uspět, tak je to jen dobře.

+10/0
21.7.2015 23:56

P28e71t53r 17N43i62v66n49i24c32k55ý 3132224975437

Když máš speciální zboží za dobrou cenu, o které je zájem i na druhé straně světa, tak to je přece super.

+2/0
22.7.2015 8:22

J88i68ř13í 69K33o83c75u87r59e44k 6475504395778

Já to chápu. Nejspíš "ten kus železa" neumí v Austráliii vyrobit (tak dobře).

0/0
22.7.2015 15:47

J82i56n10d76ř19i29c16h 44Š89k89o92p51e86k 4685141330635

výhybka letadlem. Svět se zbláznil.

Kolik jich běžně dostupné nákladní letadlo uveze ?

0/0
21.7.2015 20:17

J86o58s47e11f 95C60h85o37d46o51u82n92s71k95ý 4211366709410

kolik takových výhybek je potřeba na stavbu tratě?

+1/0
21.7.2015 20:25

R74o54m35a12n 77S36t54o77n23e75k 1819953179821

cestujícím by se asi nelíbilo chodit 2 měsíce pěšky než přijde nová výhybka z Evropy

+2/0
21.7.2015 21:49

M36a80r59t90i91n 75N86e94r24m49u72t 9767327508289

výhybky se dělají speciálně na zakázku podle křižovatky. Normálně se zřejmě posílají v předstihu lodí vyrobené podle projektu, a když se něco musí za běhu změnit, tak pošlou opravu letadlem. Takže stačí klidně i jedna.

+7/0
21.7.2015 23:04

A93l81e25x26a37n38d77r 38K84o80s20t56k27a 8462198556494

A relativně malou bednu o váze tunu nebo dvě normálně bere dopravní letadlo k cestujícím. Potažmo bere jich "trochu" víc než jednu. Snad žádný let s pasažéry neveze jen lidi a jejich zavazadla. Letadlo má určitou optimální nosnost a dispečeři se snaží aby jí dosahovali. Když je místo, naloží cokoliv.

+1/0
21.7.2015 23:22

H44e10ř66m90a45n 30H43a94s54í78k 9393850390115

Fantastická zakázka! Bože proč?

0/−2
21.7.2015 19:22

J59i28r92i 66H79l79o53u57š51e74k 4205814292688

Firma co je stále zamrzlá x let dozadu. Kdyby měli pořádné vedení tak jsou už na špici

0/−18
21.7.2015 19:04

P58e14t93r 33N41i32v83n37i57c61k80ý 3302814585477

Asi čekají na tebe, až jim tam přijdeš rozšířit obzory. ;-D

+4/0
22.7.2015 8:21

P52e54t78r 16N52ě66m28e25c 4875682642557

Dobrá zpráva !

+10/0
21.7.2015 18:24

L18i48b70o19r 61F74i84l30á35k 3900165683803

Jo odklánění, to je naše doména.

+13/−1
21.7.2015 18:17

J29a32r69o41s85l58a96v 93H20a98n29z40l74í75k 2129395873158

Super. Ať se daří!

+23/0
21.7.2015 17:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.