Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Prolomit, či neprolomit? Vše, co chcete vědět o uhelných limitech

Je to nejkontroverznější téma české energetiky a zuby si na něm vylámala už hezká řádka ministrů: prolomit, nebo zachovat limity těžby hnědého uhlí v severních Čechách? Jak jsou rozloženy karty, co je ve hře a kdo má v případě limitů jaký zájem, ukazuje přehledně infografika.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J63a41r58e76k 47J98a86k57u87b67č36e18k 7889260888288

Na jedne strane ringu mame ziskuchtive jedince a lobisty, na druhem obyvatele, ovzdusi a prirodu. Schvalne, kdo nakonec vyhraje? :-P

0/0
5.8.2015 11:31

A81l83e66n92a 91K28ř96e27h69o83t60o63v27á 8217892944590

No, to snad radši ani nebudu tipovat.

Už jsem to zkusila - viz blog - a přečtěte si jeden z komentářů...:-)

http://alka-fejetony.blog.cz/1506/uz-zase-ty-limity-a-kecy-a-kecy

0/0
5.8.2015 15:49

T97o78m88á42š 74K17l57í84m13a 4684237133393

Ja bych prolomil ale treba za 50 let ci vic aby se zasazene obce pozvolna vylidnily. A taky by tezarske firmy mneli pekne odskodnit usedliky pokud tam nekdo zil treba 50 let tak ho pekne vyplatit at se odstehuje nekam jinam.... ale poradne ne jak dava stat za pozemky pod dalnici!!! aspon jak tu zemedelkini u HK

0/0
5.8.2015 10:04

M78i25r16o49s97l59a66v 78S74u45c43h41y 5170639480330

Doporučuji všem zodpovědným činitelům přečíst si první odstavec z infografiky. Územní limity jsou "vládní zárukou". Vláda před mnoha lety dala záruky, a teď je chce nějaký nenažranec změnit. Jestliže je vládní záruka cárem papíru, se kterým si, s prominutím, můžeme vytřít zadnici, tak nežijeme v právním státě.

Jen připomínám, že územní limity byly definovány dne 30.10.1991 - ano, už je to téměř 24 let, co se těžaři, zaměstnanci i celá společnost měli na ukončení těžby připravovat.

A zase jde jen o prachy. Jedněm jde o pěkné výdělky - a tím nemám na mysli zaměstnance, myslím na uhlobarony - jejich výdělky jsou nesrovnatelně vyšší. Dalším jde o všimné - na prodej uhlí je navázáno mnoho "zájmových skupin", které za svou podporu dostávají "provize". Zajímavé částky pak putují podivnými cestami k legislativcům. Nejhlučnější jsou samozřejmě zaměstnanci, kteří se nechali podvést, že mají práci na věčné časy, a lidé, kteří tím "sajrajtem" topí.

Kdyby byla pravda, že jde o "levné teplo a práci", tak už určitě někdo přišel s návrhem, že budeme topit dřívím. Přitom dříví je obnovitelným zdrojem energie, jeho spalování je nesrovnatelně ekologičtější než pálení hnědého uhlí, je levnější a jeho těžba by dala práci mnoha lidem v regionech mimo velká města. Argument "jde o levné teplo a práci" je lež! Jde jen a pouze o obrovské výdělky pro nenažrané uhlobarony a na ně navázané pijavice.

+4/0
5.8.2015 8:20

A39l75e76n41a 57K90ř46e10h85o17t76o18v18á 8887592824230

Souhlasím.

Trochu mi vadí, že když už jsem si učinila názor - a trvalo mi to pár let a mnoho hledání informací - tak je to furt to samé : tedy ty bláboly o prolomení. Navíc bez etiky a ohledu na zdraví lidí...

0/0
5.8.2015 15:46

A39l14e44n56a 76K22ř40e37h80o32t43o54v11á 8667522184600

http://alka-fejetony.blog.cz/1506/uz-zase-ty-limity-a-kecy-a-kecy

0/0
5.8.2015 15:46

P72e91t45r 70B81o87c77e16k 1637906812570

Aktuálně někde stojí v ČR nerozběhnutá plynová elektrárny, tak asi tak. Až ta se spustí tak bych teprve začal přemýšlet a ještě opatrně....

0/0
5.8.2015 7:03

J70a85n 84V60e27s76e58l13ý 5754613632461

Ta už je dávno hotová a nevyrábí. Pálit ten hnědouhelný maras je levnější a elektřiny máme tak jako tak přebytky.

+2/0
5.8.2015 7:32

J14i75r67i 12R55u83s49n33o98k 4565252677473

Argument o pracovnich mistech je smesny. Bavime se o takovych casovych vzdalenostech, ze stejne vsichni hornici budou uz v duchodu.

0/0
4.8.2015 23:43

P51e57t26r 65K50r23e31j57z78e20k 7459576

vzhledem k tomu že všude po Evropě je spousta levného uhlí o které nikdo nemá zájem,tak nějaké rušení limitů a rozšiřování těžby je pitomost a pokud někdo argumentuje tou zaměstnaností tak to je pitomost na druhou,protože tímhle akorát oddálí nevyhnutelné,horníci co mají těsně před důchodem,do důchodu a ti ostatní rekvalifikačka,je to na houbeles ale budoucnost prostě uhlí nepatří.:-/[>-]

+5/−1
4.8.2015 20:17

J93a82n 89V93e15s84e20l37ý 5984663162301

Kdyby jen po Evropě (Jen loni -70 TWh uhelné elektřiny).

V USA mají nasekané obrovské těžební kapacity, ale za posledních 5 let zavřeli třetinu uhelných elektráren a další polovina půjde ke dnu, jestli EPA protlačí MATS (emisní limity na těžké kovy), nevyplatí se jim přidělávat filtry.

V Číně klesla meziročně spotřeba uhlí o 8% a nabírá to na obrátkách s těmi desítkami gigawatt vodních, jaderných, větrných a solárních elektráren, které každý rok zprovozňují, zatímco jim spotřeba elektřiny začala stagnovat.

Je třeba se připravit na trh zaplavený několika sty miliony tun uhlí.

+2/0
4.8.2015 21:02

A74n59t78o51n58í57n 24S70v27o22b75o29d42a 3464353489422

Dnes je lepší uhlí kupovat jinde než ho draho těžit. Za pár let může být vše jinak. Takže uhlí raději netěžit víc než je nezbytně nutné

+7/−1
4.8.2015 18:53

J87a34n 65V31e54s61e11l58ý 5384933712141

Správně, OKD krachuje, protože je levnější dovézt uhlí z povrchových lomů v Austrálii než ho dolovat v Paskově nebo Karviné. A že ho tam ještě je.

Uhelné elektrárny už jsou dneska technologie pro země druhé kategorie. Výstavba probíhá prakticky už jen v zemích jako Turecko nebo Vietnam.

+1/0
4.8.2015 20:54

J39a47n 83Š51k94r89a89b44á79n97e30k 7955740408802

Pánové kteří tu níže diskutujete o cenách elektřiny, o tom že bude či dokonce je desetkrát dražší když se limity neprolomí..

Takže pánové, pár faktů:

a)  cena elektřiny opravdu není díky OZE 10x dražší..  celková cena za elektřinu (včetně dodávky, příplatků na oze a pod) je dnes zhruba stejně vysoká nebo i nižší než kdyby tu podpora OZE nebyla. Mohu doložit čísly pokud by byl zájem (v podstatě jde o to že nám Němci platí levnou silovou elektřinu).

b)  podpora FvE (solárů) nás nestála jeden bilion korun jak se domníváte, bude nás stát maximálně 531 miliard (spíše však méně). Opět mohu doložit.

.

+1/0
4.8.2015 18:13

J60a67n 58V71e94s20e42l49ý 5974303972761

Navíc je to cash flow, ne nákladová položka.

0/0
4.8.2015 20:50
Foto

P91e29t63r 52O65v87č74á90č77e46k 1550442143612

Bez uhlí to prostě nepůjde a nebo budeme mít všichni 10x dražší elektřinu a topení...když se zařízne uhlí dá se nahradit jen jádrem nebo plynem. Pohádky o větrnících, biomasách, solárních panelech a dalších hovadinách jsou jen pro natvrdlou masu obyvatel, kteří to stejně nakonec vše zaplatí. Soláry stály 1 BILION korun, zaříznutí uhlí by bylo ve svém konečném účtu mnohem DRAŽŠÍ!

+2/−5
4.8.2015 17:31

E88r13i69k 56L23e80v93i88n77s35k22ý 8421434373515

10x drazsi elektrinu uz mame diky solarnim a vetrnym elektrarnam, dotace techto zdroju naopak zpusobuje neefektivnost tech nedotovanych. Je to zvrhle, ale je to tak. Jinak bychom tu uz meli dostatek jadernych zdroju a uhli bychom potrebovali jen zlomek.

+2/0
4.8.2015 17:36
Foto

P11e96t69r 91O66v86č78á66č52e18k 1520152253912

a ona dotace OZE skončí s prvním případným kopnutím do země při výstavbě JE? To asi těžko.. takže to vždy bude znamenat obrovské zdražení...

0/0
4.8.2015 17:39

E24r21i24k 67L42e30v38i79n50s17k27ý 8821134513375

Pisu snad neco takoveho? Prave, ze neskonci. Takze skonci vsechny nedotovane zdroje, drive nebo pozdeji. Nezalezi na tom, za kolik vyrobite elektrinu, ale jakou si domluvite garantovanou vykupni cenu. Jak pisu - zvrhlost, ale realita.

+2/0
4.8.2015 17:48

M39a33r53e46k 49G75a48j85d52a 4463744206452

To uhlí tam je. Jednou se stejně vytěží. Ať chceme nebo ne. Za 10 nebo 150 let pujde ven. Kdyby se ztrojnásobila cena, tak to je do 10 let.

+3/−2
4.8.2015 16:21

E26r47i70k 74L77e95v62i24n96s73k10ý 8161224313565

To uhli tam je spousty milionu let a klidne tam jeste par milionu let muze pockat. Kvuli blaznovstvi nekoho, koho napadlo uhli palit, nema smysl prekopavat Zemekouli.

+3/0
4.8.2015 17:33
Foto

P61e73t82r 83O36v39č22á84č97e68k 1750252743352

pokud chceme zpět do chýší z větviček tak potom tam může zůstat...

0/−3
4.8.2015 17:34

E70r30i67k 19L92e62v12i45n51s14k16ý 8881234423585

Existuje spousta moznosti, jak vyrobit elektrinu, ale paleni hnedeho "energetickeho" uhli (tedy toho svinstva ze severnich Cech) je jedna z nejzvrhlejsich. Ale nemusite mne brat vazne, nejsem nezavisly, moje obziva souvisi s jadernou energetikou :-)

+2/−1
4.8.2015 17:39
Foto

P53e40t36r 54O91v33č77á63č89e83k 1160132623722

nechám se rád poučit jak vyrobit elektřinu levněji než z uhlí bez astronomických investic, které se promítnou do výsledné ceny elektřiny....

+1/−1
4.8.2015 17:41

E16r12i79k 87L88e36v53i41n95s29k67ý 8531264313785

Tak zrovna v pripade tech jadernych zdroju to vychazi i s odpisy z investic a splacenim uveru zhruba 2x levneji, nez z hnedeho uhli. Ale co je to platne, kdyz jakakoliv vyroba elektriny bez dotaci je dnes v Evrope vlastne ztratova cinnost.

+1/0
4.8.2015 17:50

J47a26n 79V35e53s38e48l70ý 5824113912661

To víte, že se vyplatí stavět nové zdroje, ale musí být určené pro vlastní spotřebu.

Vše je dáno tím, že v Evropě a té střední zvláště jsou obrovské přebytky výrobních kapacit (desítky GW uhelných a plynových elektráren).

Nové hutě taky nikdo nestaví, když Mittal a TŽ spolehlivě pokryjí poptávku.

0/0
4.8.2015 20:47

J77a35n 85Š59k49r71a45b12á36n11e34k 7155150218432

počítáte do výsledných cen elektřiny z uhlí i vedlejší náklady, jako je zničené životní prostředí i krajina, vliv na zdravotní stav obyvatelstva?

0/−1
4.8.2015 18:19

J17a85n 48V17e56s84e21l46ý 5894323362281

Myslíte třeba jako 25 miliard za novou turbínu v Tušimicích? Nebo stejnou částku za paroplynovou elektrárnu v Počeradech, která nic nevyrábí?

0/0
4.8.2015 21:06
Foto

P77e62t19r 14O86v43č86á62č70e42k 1180132533852

pořád je to směšně málo než na kolik vyjde dostavba JE, když se dnes řeší jestli to bude 300 nebo 500 miliard jsem si jist, že to na konec bude dvojnásobek jak to bylo vždy v minulosti s JE...takže ten další BILION korun z našich kapes.

0/0
5.8.2015 9:25

J75i51r46i 90R73u30s42n93o41k 4835442927453

Z JE je energie nejlevnejsi.

+1/0
4.8.2015 23:41





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.