Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Jak se vyrábí trojčata z Kolína? Svatbou i peklem prochází včas

Brány kolínské automobilky opustí každých 55 vteřin nový automobil. Každá část výroby má svá přísná pravidla a hraje se v ní o čas. V TPCA nejsou velké sklady, dodávky dílů proto musí být přesně načasované.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V76a95c37l31a84v 85V69a20v46r64a 3487214465987

přísun materiálu - dílů je naprosto spolehlivý a velmi dobře spočítaný. Pro představu, spousta dílů se do Michiganského závodu vozí z Kanady a Mexika. Máte ponětí jak to funguje? Víte co stojí hodina prostoje fabriky protože nemá díly?

Vzpomínám že mi vyprávěli spolupracovníci ve Fordu že ještě před 45 lety se svařovalo často při výpadku robota ručně. Dnes když se opravdu nešťastnou náhodou stane něco s robotem, tak v lince některý z e zálohy automaticky začne hrát úlohu toho porouchaného. Jediný zásak je přepnout jednoduše porouchaný robot na BACKUP. Taktéž roboty nanášející tmel. Linka se tím nepatrně zpomalí. To se ovšem dělalo už před 18 lety při výrobě Lincoln Navigátorů. Na tom přece nic není. Jak vidno třeba to jednou vyzkouší i v Kolíně.

0/−1
7.8.2015 1:31

V90a96c74l93a81v 35V24a88v41r21a 3717404385137

Ježíšmarjá tam svařují ještě lidi? A vůbec co dělají lidi u pásu kudy jdou plechy z karosárny? To, že sklady jsou minimální a díly se dodávají k pásům podle minut, je staré asi 15 let.

Jinak musém ohodnotit Kolínskou montovnu, že je minimálně 15 let pozadu za americkým Fordem, kde jsem 16 let pracoval jako programátor robotiky a prům. automatizace. Pracoval jsem v karosárně asi nejdéle a dost let i v lakovně. Na konečné montáži pracují lidi ale jinak je dost těžko v celém závodě hledáte. Vidět karosárnu v závodě Wayne MI zde v USA tak vašeho managera chytne amok.

Jsem 4 roky v důchodu a moje velmi náročné poslední školení jsem dělal v 66ti letech věku. Tedy RS Logix 5000, i nejnovější robotiku 3.generace FANUC, Kawasaki, ABB, Kuka... dvoubarevné stříkání laku, dva bezbarvé spec. laky.. nejmodernější lakovna v USA. (Dnes ve vatě).

0/−1
7.8.2015 1:23

P12a67v53e61l 34Ř96a13p39e42k 7812876449755

Podobně jako při zápisu firmy do obchodního rejstříku je požadováno doložení právního důvodu užívání nemovitosti, kde je zapsané sídlo firmy (nájemní smlouva či výpis z katastru nemovitostí dokládající vlastnictví nemovitosti), měly by úřady provést registraci vozidla pouze po předložení dokladu, že žadatel má pro automobil k dispozici parkovací stání. Pak by konečně přestalo to zaneřádění veřejného prostoru odloženými popelnicemi a skončila by ekonomická Potěmkinova vesnice typu "každých 55 vteřin nový automobil".

0/−1
5.8.2015 14:59

P25a43v96e50l 47Ř72a74p24e44k 7572866949105

"každých 55 vteřin nový automobil"

Akorát tím zaneřádí celou planetu Rv

0/−4
5.8.2015 14:50

V52a51c81l48a88v 72V23a39v80r42a 3617794665837

pán je pračlověk?

0/0
7.8.2015 1:24

M73i93c92h44a61l 10S46l79a22v26í77k 2741888904406

u výroby trojčat by mě nepřekvapilo umělé oplodnění :-)

+1/0
5.8.2015 12:42
Foto

R36a53d19e13k 47H12a13n86k90a 8986487549123

Vteřin? Snad sekund, ne?

+2/−10
5.8.2015 11:59

M11i13r26o17s84l91a18v 39Z69i63k92m59u47n51d 7149123354713

Jaký je rozdíl mezi vteřinou a sekundou ... sekunda (latinský původ od secunda) je základní jednotka času v soustavě SI ... v hovorové mluvě srozumitelné i dětem a osobám méně chápavým se používá krásné české slovo vteřina ... ostatně většině osob je nějaká soustava SI celkem ukradená ...

+3/0
5.8.2015 12:19

A94n48t50o88n12í34n 35S56v80o36b90o88d57a 3704103979342

Vteřina je úhlová jednotka. Podle češinářů je to jedno, podle fyziků jsou to dva pojmy- časová a úhlová ( vždy šedesátina). Já mám raději vteřinu i na čas :-)

0/0
5.8.2015 13:44

J20a25n 73H58a80v15r47d28a 2248496491538

Etymologie

Název sekunda, což je latinská řadová číslovka s významem druhá, je odvozen od toho, že se jedná po minutách o druhé dělení hodiny – latinsky pars minuta secunda. (Minuta tak byla pars minuta prima – „první zmenšená část“; používala se ještě další dělení např. pars minuta tertia, dnes se však zpravidla sekunda už dále dělí desetinně; v některých jazycích se však slovo pro šedesátinu sekundy zachovalo, ačkoliv se neužívá, např. v polštině tercja či v arabštině ثالثة‎‎, tálita.)

Výraz vteřina poprvé použil (ve smyslu úhlu) tepelský premonstrát, český buditel a vlastenec Josef Vojtěch Sedláček v roce 1822 v díle Základowé měřictvij čili Geometrye. Jde o jeho neologismus (rusismus), nápodobu slova sekunda utvořenou z řadové číslovky vterý (viz též heslo úterý). Má se za to, že Sedláček (který vytvářel terminologii matematiky a fyziky)[4] znal slovo wterý (ve smyslu „druhý”)[5] z Rukopisu královédvorského, „nalezeného” v roce 1817 (a po jistý čas ještě neuvažovaného za padělek), a že jeho pravděpodobný autor, rusofil Václav Hanka, toto slovo nejspíše vytvořil podle ruského slova второй/vtoroj téhož významu.[6][7][8][9] V ostatních slovanských jazycích se používá výhradně označení odvozené z latinského secundus.

0/0
5.8.2015 13:56

A52n65t45o85n96í22n 81D16o61u62b36e15k 3600669609

skoda, jsou hrozny. az udelaji dvoumistny auto typu smart za 149990 s klimou a litymi koly tak pro nej poklusu ale takhle jsou auta diky cene predrazena, do mesta jako druhe auto zbytecne velka a jako jedine auto zase mala :-(

+1/−4
5.8.2015 11:17

M58i42c72h14a11l 75S50l15a76v25í55č30e89k 3692833648167

Divil byste se, ale jsou to poměrně živá autíčka a malá jsou opticky...

Když už jsem se do bratrovy Toyotky dozadu nasoukal, čekal mě až nezvyklý prostor pro kolena a to i přesto, že máme oba 180cm+ a on posunutou sedačku dozadu :)

Jinak ano, jsou dražší než by měla ta autíčka být....

+4/0
5.8.2015 11:30

M40i81c47h33a22l 83P12a84v51l13á63t 9213313754549

A jste si jisty, ze jste nelezel napric? Bylo by to nepohodlne, ale uveritelne. ;o)

0/0
5.8.2015 14:02

M66i65c16h76a49l 50S88l93a79v30í96č36e85k 3712923518507

Nejsem z těch co o něčem hovoří, aniž by nevěděli o čem :)

Zkuste a poznáte ;)

0/0
5.8.2015 14:04
Foto

J53a54r53o27s60l34a80v 88D90o48u30š34a 3212914184676

máme C1 jako druhé auto. Ve firmičce slouží manželce za ježdění po městě za klienty (cifršpionka), soukromě pak pro děti a běžný nákup. Dobře se s ní parkuje. Jednou jsem si ji půjčil na delší cestu a kupodivu dala po dálnici 170 na jejím tachometru (asi 155 reálně).

Jedině kufr - basa piva se tam dává velice blbě a nedá se za to připojit ani malý přívěs

+1/0
5.8.2015 12:14

J55a10k63u42b 95Š43a28f14a81n86d25a 7275917281781

Dvojmístné auto znamená, že nemáte víc jak jedno dítě. Jinak je to jako 2. auto k ničemu. Možná tak pro důchodce ale díky tomu, že 2 místné auto bude dražší (vyrobí se jich podstatně méně) tak si stejně koupí malé 4 místné.

0/0
5.8.2015 13:03

A34n10t35o22n47í55n 51S68v61o96b54o59d94a 3844433769132

zaparkujete dva smarty a nebo jedno auto :-)

0/0
5.8.2015 13:04

J98i22ř66í 15Z98ý52k62a 9279373461700

by mě zajímalo na jak dlouho mají zásoby v meziskladech. Jestli je rozhodí i jeden převrácený kamion třeba se sedačkami.

+2/0
5.8.2015 11:00

M86i65c42h19a93l 10S89l87a68v38í57č35e17k 3542223738447

Za mého působení tam bývalo k dispozici zhruba na 3 dny při výpadku dodávky nebo jiných problémech.

Dále také fungovalo to, že kvůli nedodaným nebo zpožděným dílům se vyslal speciál s chybějící dodávkou.

Pokud nedošlo k internímu problému a zpoždění třeba díky vypadlé lince, měli to vcelku pěkně "ošéfované" a kupodivu třeba půldenní skluz byl do týdne srovnán :)

Na úkor nás samozřejmě...přesčasy téměř denně :)

Just In Time tam kupodivu fungoval (nevím jak teď) velice dobře

Hodnotím vlastní zkušenosti, kdy jsem zpočátku byl od začátku celých 5,5 roku vedle v logistické společnosti a poté rok na lakovně přímo v automobilce

Peníze hezké, ale na určitých provozech opravdu "pakárna" ;)

0/0
5.8.2015 11:26

L53a86d12i81s49l87a29v 66M67i94k35a 1691839374244

Z te vedlejší logostické firmy jsem pí... tedy miloval se s jednou vdanou šefovou )))

+1/0
5.8.2015 11:36

M31i90c20h88a26l 84S90l42a85v25í39č82e19k 3782913968507

Z NYKu (Yusenu), Turecka, Syncra??? Nejmenujte, stačí iniciály:D

Znám tam většinu lidí...i když se asi trochu lidé prostřídali, většina staré školy by tam ještě měla být :)

0/0
5.8.2015 12:23

A53n91t11o96n43í78n 40S37v53o22b70o31d10a 3434313659322

V lisovně jsou hromady dílů, není vše "just in time", mezi operacemi jsou desítky rozdělaných aut , jsou tam vyrovnávací "parkoviště", takže trošku matení neznalých  :-)

+2/0
5.8.2015 10:57

A26n96t52o53n35í83n 36S11v20o48b62o71d88a 3824573269432

Spíš bych napsal, že dodavatelé drží sklady a naváží zboží na určený čas. Jinak je běžně auto objednané 3 měsíce předem,  je dost času naplánovat jeho výrobu :-)

0/0
5.8.2015 11:01

M71i43c83h31a29l 92F75r19ý85d57a 1462309253922

Nějaký mezisklad být musí vždy, ale je to tak na cca 1/2 dne maximálně den. Jinak by výroba každou chvíli stála díky nehodě na dálnici, prasklé pneumatice atd. V současné době se to vše přenáší na dopravce - jeden kamion se vykládá v přípravně vedle linky, druhý (někdy i třetí) stojí na odstavném parkovišti u automobilky, další naložený je na cestě a mezitím se u dodavatele další kamion nakládá a tak pořád dokola.

0/0
5.8.2015 11:27

A39n49t87o22n68í79n 52S10v48o75b23o16d76a 3294873909492

v lisovně musí být větší sklady, aby nemuseli často přehazovat lisům raznice :-)

0/0
5.8.2015 11:40

A80n48t52o27n86í92n 88S42v75o32b59o58d73a 3504523739282

http://www.tpca.cz/o-nas/vyroba/   v sekci lisovna

0/0
5.8.2015 11:49

M69i13c73h90a89l 82F81r53ý78d69a 1422659693552

Já to myslel obecně na montáž ne na lisovnu, Tam se jen dodávají role plechů a to se vozí většinou vlakem, takže zásoba je dostatečná.

0/0
5.8.2015 11:53

A79n44t54o85n31í10n 28S79v47o76b77o87d27a 3494653339552

Dodavatelé vědí, co budou za tři měsíce dodávat do automobilky přesně na kus. Takže to není  věda, jen dopravit zboží na čas do automobilky a to zvládnou všichni kromě pošty :-)

Co vyrábí automobilka pro sebe, to musí skladovat a mít v tom peníze, to jí štve nejvíc  :-)

+1/0
5.8.2015 12:11

M68i52c70h31a15l 81F24r23ý12d97a 1582929773792

Ano, sklad jsou mrtvé peníze, proto ta snaha přenést co nejvíce těchto nákladů jinam.

Ohledně té lhůty ale nesouhlasím. Např ve firmě vyrábějící díly interiéru se zadání barvy dílu (šedá, béžová, antracit) měnilo i několikrát za den. Hrůza to ukočírovat a veškeré náklady s tímto chaosem se jmenovaly riziko podnikání. Po pár letech jsme to dopískali a máme klid.

0/0
5.8.2015 12:44

A87n41t83o82n28í48n 13S33v72o21b69o83d93a 3524233159932

nejslabšímu článku se nejčastěji mění díly, podle výpadku jiných dodavatelů. Záleží na dané automobilce a jeho schopnosti to ukočírovat

0/0
5.8.2015 13:04

O36l39d14ř18i20c10h 12S18t22a49r14ý 2179868265817

Nové auto za 55 vteřin? A poločas rozpadu takového vozu?;-D

+2/−1
5.8.2015 10:56

M88i82r98o17s38l17a80v 50U36r30b49a47n 1576937221399

Vyroba trva dve hodiny, ale cyklus je 55 vterin

0/0
5.8.2015 11:06

P29a58v83e53l 98K51u49r83f33ü73r81s25t 3398893835689

montování trvá dvě hodiny:-)

+1/0
5.8.2015 11:11

A13n82t66o21n63í40n 15S85v97o32b32o67d82a 3794613709642

Lakování trvá dva cykly a tak jsou tam dvě lakovací linky  vedle sebe :-)

0/0
5.8.2015 11:39

P54a90v76e67l 67Š96ť44a83s57t66n53ý 6834178674208

Jak dlouho to tedy trvá od prvního promáčknutí plechu?:)

0/0
5.8.2015 14:01

A89n59t63o88n89í39n 71S17v93o53b48o22d53a 3274613659892

Ty výlisky tam čekají než na ně přijde řada, takže to lze spočítat až od svařovny, tam to již jede kontiuálně v taktu 55 až po konečnou montáž. Ještě se to auto může zastavit na opravě laku a tak podobně

0/0
5.8.2015 15:38

J12a63n 68F35r38o77l35í25k 6986240295554

Jezdím s C1 8. rok. Zatím jsem kromě destiček nic neřešil.

0/0
5.8.2015 11:11

M56i29c53h47a25l 98F71r88ý12d16a 1742639613152

Ani olej???

+2/0
5.8.2015 11:21

T59o73m53a95s 71C14e48n91e28k 6277644560313

Smějete se své technické negramotnosti? Já se směju vaší přiblblé otázce.

+1/0
5.8.2015 11:57

M23i47c22h47a60l 48F30r12ý56d83a 1792949743782

1) Svatba není "místo", ale "proces" osazení motoru (nyní celé pohonné jednotky včetně nápravy) do karoserie, dříve se tak říkalo montáži karoserie na kompletně osazený rám.

2) Svatba není místní kolínská hantýrka, ale takto se ten proces nazývá v každé automobilce kdekoli na světě.

+11/0
5.8.2015 10:33

J87i96ř36í 24Z27ý15k47a 9209153651960

některé automobilky tu svatbu berou moc vážně, protože existuje i rozvod ... ve chvíli kdy přeskočí rozvodový řetěz, dochází k demontáži motoru a osazení nového ;-D A většinou to stojí kvantum peněz.

+1/0
5.8.2015 10:58

J92a30n 96S12e30d68l64á86k 9942447566424

ostatně jako kterýkoliv jiný rozvod

0/0
5.8.2015 11:04

A66n65t66o18n17í41n 96S93v20o88b78o85d26a 3544613209182

v záruce to řeší automobilky často výměnou motoru, rekord má známý na fiatu - na novém autu vydržel motor jeden den, ale druhý motor běhá dodnes

0/0
5.8.2015 11:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.