Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Jak se vyrábí trojčata z Kolína? Svatbou i peklem prochází včas

Brány kolínské automobilky opustí každých 55 vteřin nový automobil. Každá část výroby má svá přísná pravidla a hraje se v ní o čas. V TPCA nejsou velké sklady, dodávky dílů proto musí být přesně načasované.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V52a35c92l59a93v 47V35a73v35r63a 3837304425787

přísun materiálu - dílů je naprosto spolehlivý a velmi dobře spočítaný. Pro představu, spousta dílů se do Michiganského závodu vozí z Kanady a Mexika. Máte ponětí jak to funguje? Víte co stojí hodina prostoje fabriky protože nemá díly?

Vzpomínám že mi vyprávěli spolupracovníci ve Fordu že ještě před 45 lety se svařovalo často při výpadku robota ručně. Dnes když se opravdu nešťastnou náhodou stane něco s robotem, tak v lince některý z e zálohy automaticky začne hrát úlohu toho porouchaného. Jediný zásak je přepnout jednoduše porouchaný robot na BACKUP. Taktéž roboty nanášející tmel. Linka se tím nepatrně zpomalí. To se ovšem dělalo už před 18 lety při výrobě Lincoln Navigátorů. Na tom přece nic není. Jak vidno třeba to jednou vyzkouší i v Kolíně.

0/−1
7.8.2015 1:31

V58a31c33l30a62v 35V98a66v36r63a 3107764405557

Ježíšmarjá tam svařují ještě lidi? A vůbec co dělají lidi u pásu kudy jdou plechy z karosárny? To, že sklady jsou minimální a díly se dodávají k pásům podle minut, je staré asi 15 let.

Jinak musém ohodnotit Kolínskou montovnu, že je minimálně 15 let pozadu za americkým Fordem, kde jsem 16 let pracoval jako programátor robotiky a prům. automatizace. Pracoval jsem v karosárně asi nejdéle a dost let i v lakovně. Na konečné montáži pracují lidi ale jinak je dost těžko v celém závodě hledáte. Vidět karosárnu v závodě Wayne MI zde v USA tak vašeho managera chytne amok.

Jsem 4 roky v důchodu a moje velmi náročné poslední školení jsem dělal v 66ti letech věku. Tedy RS Logix 5000, i nejnovější robotiku 3.generace FANUC, Kawasaki, ABB, Kuka... dvoubarevné stříkání laku, dva bezbarvé spec. laky.. nejmodernější lakovna v USA. (Dnes ve vatě).

0/−1
7.8.2015 1:23

P74a34v44e22l 21Ř21a41p72e45k 7792436789345

Podobně jako při zápisu firmy do obchodního rejstříku je požadováno doložení právního důvodu užívání nemovitosti, kde je zapsané sídlo firmy (nájemní smlouva či výpis z katastru nemovitostí dokládající vlastnictví nemovitosti), měly by úřady provést registraci vozidla pouze po předložení dokladu, že žadatel má pro automobil k dispozici parkovací stání. Pak by konečně přestalo to zaneřádění veřejného prostoru odloženými popelnicemi a skončila by ekonomická Potěmkinova vesnice typu "každých 55 vteřin nový automobil".

0/−1
5.8.2015 14:59

P80a18v28e23l 92Ř89a15p84e60k 7292596319245

"každých 55 vteřin nový automobil"

Akorát tím zaneřádí celou planetu Rv

0/−4
5.8.2015 14:50

V98a84c98l38a58v 26V17a78v97r11a 3287714195307

pán je pračlověk?

0/0
7.8.2015 1:24

M47i85c85h52a86l 83S11l27a58v17í50k 2161868354696

u výroby trojčat by mě nepřekvapilo umělé oplodnění :-)

+1/0
5.8.2015 12:42
Foto

R24a15d83e90k 95H21a55n73k16a 8316277719543

Vteřin? Snad sekund, ne?

+2/−10
5.8.2015 11:59

M82i17r10o50s82l68a66v 98Z73i76k72m46u22n81d 7359913864523

Jaký je rozdíl mezi vteřinou a sekundou ... sekunda (latinský původ od secunda) je základní jednotka času v soustavě SI ... v hovorové mluvě srozumitelné i dětem a osobám méně chápavým se používá krásné české slovo vteřina ... ostatně většině osob je nějaká soustava SI celkem ukradená ...

+3/0
5.8.2015 12:19

A39n80t19o82n94í43n 80S22v19o90b21o78d30a 3684223569442

Vteřina je úhlová jednotka. Podle češinářů je to jedno, podle fyziků jsou to dva pojmy- časová a úhlová ( vždy šedesátina). Já mám raději vteřinu i na čas :-)

0/0
5.8.2015 13:44

J50a17n 10H32a28v67r69d50a 2388216531828

Etymologie

Název sekunda, což je latinská řadová číslovka s významem druhá, je odvozen od toho, že se jedná po minutách o druhé dělení hodiny – latinsky pars minuta secunda. (Minuta tak byla pars minuta prima – „první zmenšená část“; používala se ještě další dělení např. pars minuta tertia, dnes se však zpravidla sekunda už dále dělí desetinně; v některých jazycích se však slovo pro šedesátinu sekundy zachovalo, ačkoliv se neužívá, např. v polštině tercja či v arabštině ثالثة‎‎, tálita.)

Výraz vteřina poprvé použil (ve smyslu úhlu) tepelský premonstrát, český buditel a vlastenec Josef Vojtěch Sedláček v roce 1822 v díle Základowé měřictvij čili Geometrye. Jde o jeho neologismus (rusismus), nápodobu slova sekunda utvořenou z řadové číslovky vterý (viz též heslo úterý). Má se za to, že Sedláček (který vytvářel terminologii matematiky a fyziky)[4] znal slovo wterý (ve smyslu „druhý”)[5] z Rukopisu královédvorského, „nalezeného” v roce 1817 (a po jistý čas ještě neuvažovaného za padělek), a že jeho pravděpodobný autor, rusofil Václav Hanka, toto slovo nejspíše vytvořil podle ruského slova второй/vtoroj téhož významu.[6][7][8][9] V ostatních slovanských jazycích se používá výhradně označení odvozené z latinského secundus.

0/0
5.8.2015 13:56

A39n29t81o29n78í86n 89D44o10u21b65e69k 3700589759

skoda, jsou hrozny. az udelaji dvoumistny auto typu smart za 149990 s klimou a litymi koly tak pro nej poklusu ale takhle jsou auta diky cene predrazena, do mesta jako druhe auto zbytecne velka a jako jedine auto zase mala :-(

+1/−4
5.8.2015 11:17

M86i93c55h13a34l 65S46l84a83v86í29č20e23k 3482423668327

Divil byste se, ale jsou to poměrně živá autíčka a malá jsou opticky...

Když už jsem se do bratrovy Toyotky dozadu nasoukal, čekal mě až nezvyklý prostor pro kolena a to i přesto, že máme oba 180cm+ a on posunutou sedačku dozadu :)

Jinak ano, jsou dražší než by měla ta autíčka být....

+4/0
5.8.2015 11:30

M36i38c78h70a39l 59P51a81v32l21á44t 9383503394619

A jste si jisty, ze jste nelezel napric? Bylo by to nepohodlne, ale uveritelne. ;o)

0/0
5.8.2015 14:02

M68i90c81h55a81l 17S28l27a91v44í96č41e58k 3752753958667

Nejsem z těch co o něčem hovoří, aniž by nevěděli o čem :)

Zkuste a poznáte ;)

0/0
5.8.2015 14:04
Foto

J54a42r42o41s78l14a57v 44D13o31u12š54a 3122554424566

máme C1 jako druhé auto. Ve firmičce slouží manželce za ježdění po městě za klienty (cifršpionka), soukromě pak pro děti a běžný nákup. Dobře se s ní parkuje. Jednou jsem si ji půjčil na delší cestu a kupodivu dala po dálnici 170 na jejím tachometru (asi 155 reálně).

Jedině kufr - basa piva se tam dává velice blbě a nedá se za to připojit ani malý přívěs

+1/0
5.8.2015 12:14

J66a51k31u65b 85Š83a25f17a21n86d36a 7415287921151

Dvojmístné auto znamená, že nemáte víc jak jedno dítě. Jinak je to jako 2. auto k ničemu. Možná tak pro důchodce ale díky tomu, že 2 místné auto bude dražší (vyrobí se jich podstatně méně) tak si stejně koupí malé 4 místné.

0/0
5.8.2015 13:03

A55n24t76o83n18í95n 30S88v85o34b21o78d84a 3264713889882

zaparkujete dva smarty a nebo jedno auto :-)

0/0
5.8.2015 13:04

J63i83ř91í 34Z54ý40k80a 9699273341290

by mě zajímalo na jak dlouho mají zásoby v meziskladech. Jestli je rozhodí i jeden převrácený kamion třeba se sedačkami.

+2/0
5.8.2015 11:00

M91i77c25h25a20l 26S56l39a35v71í34č60e45k 3612443408747

Za mého působení tam bývalo k dispozici zhruba na 3 dny při výpadku dodávky nebo jiných problémech.

Dále také fungovalo to, že kvůli nedodaným nebo zpožděným dílům se vyslal speciál s chybějící dodávkou.

Pokud nedošlo k internímu problému a zpoždění třeba díky vypadlé lince, měli to vcelku pěkně "ošéfované" a kupodivu třeba půldenní skluz byl do týdne srovnán :)

Na úkor nás samozřejmě...přesčasy téměř denně :)

Just In Time tam kupodivu fungoval (nevím jak teď) velice dobře

Hodnotím vlastní zkušenosti, kdy jsem zpočátku byl od začátku celých 5,5 roku vedle v logistické společnosti a poté rok na lakovně přímo v automobilce

Peníze hezké, ale na určitých provozech opravdu "pakárna" ;)

0/0
5.8.2015 11:26

L15a40d90i49s96l46a77v 43M10i79k10a 1831949234894

Z te vedlejší logostické firmy jsem pí... tedy miloval se s jednou vdanou šefovou )))

+1/0
5.8.2015 11:36

M70i11c96h18a18l 94S67l67a69v41í63č27e38k 3332553728197

Z NYKu (Yusenu), Turecka, Syncra??? Nejmenujte, stačí iniciály:D

Znám tam většinu lidí...i když se asi trochu lidé prostřídali, většina staré školy by tam ještě měla být :)

0/0
5.8.2015 12:23

A98n15t64o86n43í79n 93S41v47o81b19o46d55a 3554393579442

V lisovně jsou hromady dílů, není vše "just in time", mezi operacemi jsou desítky rozdělaných aut , jsou tam vyrovnávací "parkoviště", takže trošku matení neznalých  :-)

+2/0
5.8.2015 10:57

A88n44t63o36n32í78n 46S71v30o17b42o29d48a 3194543169892

Spíš bych napsal, že dodavatelé drží sklady a naváží zboží na určený čas. Jinak je běžně auto objednané 3 měsíce předem,  je dost času naplánovat jeho výrobu :-)

0/0
5.8.2015 11:01

M84i89c57h13a37l 30F12r75ý70d22a 1582319233852

Nějaký mezisklad být musí vždy, ale je to tak na cca 1/2 dne maximálně den. Jinak by výroba každou chvíli stála díky nehodě na dálnici, prasklé pneumatice atd. V současné době se to vše přenáší na dopravce - jeden kamion se vykládá v přípravně vedle linky, druhý (někdy i třetí) stojí na odstavném parkovišti u automobilky, další naložený je na cestě a mezitím se u dodavatele další kamion nakládá a tak pořád dokola.

0/0
5.8.2015 11:27

A34n68t93o44n20í18n 82S76v35o28b24o22d71a 3614213989712

v lisovně musí být větší sklady, aby nemuseli často přehazovat lisům raznice :-)

0/0
5.8.2015 11:40

A64n39t64o69n49í98n 40S61v23o60b59o60d66a 3874503169312

http://www.tpca.cz/o-nas/vyroba/   v sekci lisovna

0/0
5.8.2015 11:49

M18i59c53h74a43l 97F17r18ý63d39a 1882249573502

Já to myslel obecně na montáž ne na lisovnu, Tam se jen dodávají role plechů a to se vozí většinou vlakem, takže zásoba je dostatečná.

0/0
5.8.2015 11:53

A64n71t50o92n90í58n 25S83v68o63b82o96d56a 3324253689392

Dodavatelé vědí, co budou za tři měsíce dodávat do automobilky přesně na kus. Takže to není  věda, jen dopravit zboží na čas do automobilky a to zvládnou všichni kromě pošty :-)

Co vyrábí automobilka pro sebe, to musí skladovat a mít v tom peníze, to jí štve nejvíc  :-)

+1/0
5.8.2015 12:11

M72i15c50h52a60l 54F95r31ý41d57a 1612859693502

Ano, sklad jsou mrtvé peníze, proto ta snaha přenést co nejvíce těchto nákladů jinam.

Ohledně té lhůty ale nesouhlasím. Např ve firmě vyrábějící díly interiéru se zadání barvy dílu (šedá, béžová, antracit) měnilo i několikrát za den. Hrůza to ukočírovat a veškeré náklady s tímto chaosem se jmenovaly riziko podnikání. Po pár letech jsme to dopískali a máme klid.

0/0
5.8.2015 12:44

A46n64t20o94n88í25n 93S58v57o15b34o90d89a 3914463509832

nejslabšímu článku se nejčastěji mění díly, podle výpadku jiných dodavatelů. Záleží na dané automobilce a jeho schopnosti to ukočírovat

0/0
5.8.2015 13:04

O91l93d98ř25i18c17h 97S13t26a53r71ý 2599108635977

Nové auto za 55 vteřin? A poločas rozpadu takového vozu?;-D

+2/−1
5.8.2015 10:56

M98i22r45o41s46l36a36v 52U45r23b56a45n 1286697631139

Vyroba trva dve hodiny, ale cyklus je 55 vterin

0/0
5.8.2015 11:06

P83a89v72e68l 90K69u35r38f57ü22r91s71t 3718313985579

montování trvá dvě hodiny:-)

+1/0
5.8.2015 11:11

A50n35t90o77n56í15n 13S56v65o50b63o12d60a 3704793429622

Lakování trvá dva cykly a tak jsou tam dvě lakovací linky  vedle sebe :-)

0/0
5.8.2015 11:39

P49a86v68e37l 93Š17ť39a86s17t82n34ý 6444638804238

Jak dlouho to tedy trvá od prvního promáčknutí plechu?:)

0/0
5.8.2015 14:01

A24n98t93o91n77í85n 56S78v86o25b12o49d15a 3324763869412

Ty výlisky tam čekají než na ně přijde řada, takže to lze spočítat až od svařovny, tam to již jede kontiuálně v taktu 55 až po konečnou montáž. Ještě se to auto může zastavit na opravě laku a tak podobně

0/0
5.8.2015 15:38

J58a19n 31F43r39o30l55í28k 6616900495314

Jezdím s C1 8. rok. Zatím jsem kromě destiček nic neřešil.

0/0
5.8.2015 11:11

M78i22c11h69a49l 87F60r75ý86d63a 1752929183812

Ani olej???

+2/0
5.8.2015 11:21

T21o90m66a33s 63C39e95n91e84k 6547584780833

Smějete se své technické negramotnosti? Já se směju vaší přiblblé otázce.

+1/0
5.8.2015 11:57

M78i47c73h26a94l 17F56r17ý13d11a 1792659443252

1) Svatba není "místo", ale "proces" osazení motoru (nyní celé pohonné jednotky včetně nápravy) do karoserie, dříve se tak říkalo montáži karoserie na kompletně osazený rám.

2) Svatba není místní kolínská hantýrka, ale takto se ten proces nazývá v každé automobilce kdekoli na světě.

+11/0
5.8.2015 10:33

J20i54ř94í 42Z38ý35k57a 9189643601380

některé automobilky tu svatbu berou moc vážně, protože existuje i rozvod ... ve chvíli kdy přeskočí rozvodový řetěz, dochází k demontáži motoru a osazení nového ;-D A většinou to stojí kvantum peněz.

+1/0
5.8.2015 10:58

J36a19n 35S86e36d56l21á69k 9142817376234

ostatně jako kterýkoliv jiný rozvod

0/0
5.8.2015 11:04

A47n79t84o60n73í18n 89S86v67o28b24o84d47a 3894213299532

v záruce to řeší automobilky často výměnou motoru, rekord má známý na fiatu - na novém autu vydržel motor jeden den, ale druhý motor běhá dodnes

0/0
5.8.2015 11:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.