Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praha opět nakupuje. Pořídí 150 klimatizovaných autobusů za miliardu

Výrobce autobusů čeká velká bitva o dodávku nových vozidel pro Prahu. Dopravní podnik hlavního města Prahy chce koupit 150 klimatizovaných autobusů v hodnotě zhruba jedné miliardy korun. Jde o největší zakázku v Česku pro autobusové výrobce od roku 2009.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P86e17t70r 24B43o36c79e79k 1907886672620

Hlavne by to uz nemusely byt smradlave diesely, ale mohlo by to jezdit na plyn jako jinde....

0/0
19.8.2015 16:01

J74a57n 42V61a75l66o50u44c49h 6302787928690

V čem je diesel normy EURO6 smradlavější než CNG (nehledě tedy na nutné investice do plničky, omezené nasazení na linky s nízkými podjezdy)? Občas mám to "štěstí" jet za zánovním CNG busem a zlatá nafta...

+2/0
20.8.2015 10:53

P12a56v53e90l 82O78d22r88a48z25i44l 6174419247330

Kecy.

0/−1
20.8.2015 11:11

T41o11m12á79š 45S20l14o57u63k41a 3181665160856

tramvaje teď autobusy a metro majíR^ taky snad klimatizovaný nehledě na to, že kdo jede vlakem i ty bývají klimatizovaný jo cestování po Praze bude zas o něco lepší :)

0/0
19.8.2015 12:46

M46i86l91a31n 72Š33v32a36g98r16o87v50s84k19ý 9262269675358

Prostor, pohodlí, klíma...  Za rok, za dva budou vozy plné afričanů a našich neplatičů, tak ten SOR bude až až.

0/0
19.8.2015 11:09

M35a21r69t87i77n 89R89u66z45i48c43k29a 1462148316427

Nemuzu si pomoct, at cesti vyrobci prominou, ale prostorem a pohodlim me nejlip prijdou nemecke mercedesy a polske solarisy... tak jsem zvedavy, co bude v nabidkach.

0/0
19.8.2015 9:55

J38i96n30d48ř91i59c55h 18M73o13r73á56v69e29k 48M 3465253495416

Každopádně, pokud budou v PH jezdit Mercedesy, Many nebo Solarisy bude to pro PH výhra..I když starší Karosy byly také výborné..

0/0
19.8.2015 11:54

L79i74b76o97r 24N41á82b66ě85l86e64k 3865513452622

1. SOR - naprostá tragedie. Ergonomie pro řidiče je snad v záporných hodnotách. Brzda a plyn v různé vzdálenosti, šílený stavový display s milionem pidi ikonek naprosto nepodstatných informací, sedačka ta nejobyčejnější - jako v prvních citibusech před xx lety, laciné plasty, za zády stěna potažená v roce 2015 kobercem(čti silný pracholap), ovládací tlačítka s naprosto neintuitivními symboly, mnohé prvky mi připadnou, jako by je někdo nakoupil ve slevě bauhausu a naplácal do interiéru. Vše vrže a drnčí již od nova, nápravy mlátí. Plastové sedačky cestujících - původně kluzké - lidi sklouzávali i při plynulé jízdě po rovné silnici - kdyby se soudruzi konstruktéři svezli svou chloubou ještě po place fabriky, tak by na to přišli po pár metrech už před ostudou v Brně, když je to netrklo při návrhu. Prostě cena je bohužel číslo jedna, vůz navrhují evidentně týpci s diplomem, kteří cosi vypotí do počítače správně dle nějakých norem, ale praktičnost silně kulhá a ani se moc neřeší. 

2. Na ivecu (třeba urbanway) toho českého moc není. Kabina a ergonomie je již na tom o dost lépe oproti SORkám, ale minimum místa pro řidiče a osobní věci, po vzoru citelisů od nova rozhrkané, vzadu od motoru po rozjezdu v určitých otáčkách cosi velmi silně a nepříjemně drnčí - komentují to i cestující. Odbavení zastávek: zastavit, chvíli čekat a pak teprve odblokovat dveře, aby reagovaly na poptávku cestujících. Po odbavení vozu to samé - snaha odjet hned po zavření dveří je penalizována chvilkovým zdržením. 

Těch "vychytávek" je na celý článek a je to škoda - drtivá většina by se totiž dala odladit. Stačilo by, kdyby někdo z fabriky občas vyrazil na kamarádskou návštěvu do DP a jen tak nezávazně pokecal s šoféry, kteří ty vozy velmi dobře znají z praktického hlediska. 

Bohužel na praktičnost a pohodlnost zlatých karos můžeme už jen vzpomínat, pomalu ze silnic mizí.

+11/0
18.8.2015 21:35

J76i86ř29í 47J85o42z60a 3248783130851

Hezky popsane... co take cekat od vozu (SOR), kdyz je o ctvrtinu nez levnejsi nez IVECO nebo SOLARIS. SOLARIS je sice polsky, ale musi se uznat, ze polaci umi vyrobit kvalitnejsi autobusy nez cesky SOR...

0/0
19.8.2015 4:30
Foto

B26r20o75n29i93s81l30a63v 89G61a63b30r31y34š 2602769871

To rozhodně. Já SOR taky nemusím, ale viděl a jel jsem 31Tr v Žilině a v Brně a musím uznat, že je to "iné kafe". Ten trolejbus vůbec není slyšet, ten si jen šeptá to svoje... :-) Ale je mi jasné, že to hlavně trakční výzbrojí, ergonomie pro cestujícího a řidiče se nemění.

0/0
19.8.2015 7:38

J32i86ř47í 86J14o33z65a 3718583950111

Ja jel trolejbusem SOR 31Tr v Teplicich... je to trochu o necem jinem. Ridic toho trolejbusu mi pak rekl jednu vetu na kterou nikdy nezapomenu: Takhle trolejbus fakt nevypada :D A to maji v Teplicich trolejbusy IVECO, SOLARIS a SOR a par kousku jeste Skoda... je zajimave, ze dopravce MHD v Teplicich nakupoval drive autobusy jen od SORu. Pri poslednim nakupu autobusu (rok 2014) si poridil uz jen SOLARISY Low entry... ty vsak nejezdi na MHD, ale na regionalnich linkach v ramci IDS Usteckeho kraje... a jsou klimatizovane ;)

0/0
21.8.2015 5:30
Foto

B54r47o23n62i28s21l54a66v 56G20a67b69r14y30š 2812729241

31Tr v Teplicích ale nejezdí. Nebyla to 30Tr?

0/0
21.8.2015 7:43

L33i98b25o61r 81N83á35b56ě26l47e39k 3155513622322

Ridit sor, nebo solaris je jako sednout si do stareho olcita a pak do nové oktavky. Spoluzakladatel solarisu pry roky delal v mercedesu, tak pochytil, co ma moderni vuz splnovat. Je to i spousta drobnosti-vychytavek, ktere ridice potesi.

+2/0
19.8.2015 9:14

J33i34n61d44ř24i49c66h 13M23o16r20á41v22e28k 76M 3815823515926

SOR není žádný zázrak, může bohužel konkurovat jen cenou..S Ivecem nemám moc zkušeností, jel jsem s ním jen párkrát (jako cestující) a taky žádný zázrak..A cenově bych řekl katastrofa..A i když je Solaris polský, je to vyjímečně jedna z věcí z Polska, které si zaslouží říkat NE-polský, protože je to jedna z mála polských věcí, které se dají použít a nezpůsobí nám zdravotní potíže jako např. dovážená polská sůl nebo kuřata se salmonelozou..Nejsem lobista Solaris, ale přijde mi to jako nejlepší volba..Ledaže by MAN nebo Mercedes přišli s vynikající cenovou nabídkou..

+2/0
19.8.2015 7:53

M56a34r96t85i92n 64K39u36b71á93t 7161368507

Zajímavě řečeno. V mnohém s vámi souhlasím, nehodlám tu nijak zvlášť hájit sorky, ale upřímně mě se s nimi jako cestujícímu (s různými typy - C, CN, NC18, NB12,18) jezdí lépe, než skoro s čímkoli jiným. Pokusím se doložit na příkladech:

1) Solaris vs. SOR: Solaris celkově působí vzdušněji, má trochu jinou půdorysnou základnu, ale sednout si v solarisu je naprostý očistec, zejména na nohy a záda, nezáviseje téměř na zvolených sedačkách. U sorek jsem naopak nikdy neměl problém s roztečí, s tvarováním sedadel atd (včetně městských). Co se dílenského zpracování apod týče, ano, Solaris je na tom lépe, ale taky je podstatně dražší. A rozklepanost Sorek nemá ani zdaleka na Citibusy/Citelisy - tam se člověk jen rozjede a už se vše klepe a chřastí (i u nových, bohužel).

2) Obrovskou výhodou Sor NB18 je možnost patera dveří - byť na to spousta lidí jen nadává - zvyšuje to rychlost obratu cestujících v zastávce. Potom co to uvedla Sorka (tuším snad první na světě do pravidelného provozu) to nedávno zakomponoval i MAN do svých kloubáků a taky to byl výsledně jedním z důvodů proč vyhráli letos cenu Bus of the year, nebo tak něco.

3) co se ovládacího pultu a vůbec ergonomie řízení týče, tak dle rozhovoru s pár řidiči, tak se to celkem dá - čímž nepopírám Váš názor, ergonomie je do značné míry subjektivní záležitost; + dá se dát do podmínek nebo do smlouvy určitá úprava samotného stanoviště řidiče a výrobče starej se. Je to dost o tom, aby si to řidiči včas "vyřvali" jak to potřebují. Od stolu to nikdo za ně neudělá.

4) Ano, cena je často položka číslo jedna. Ono když si spočítáte, kolik vám ty stroje vydrží na jakých servisních nákladech a kolik toho přinesou v provozu dobrého, Sorky v tomhle zkrátka dopadly o několik délek lépe, trochu čekám, že se to stane zase, protože jediní dva opravdu konkurenceschopní výrobci kloubáků pro velkoměstský provoz (MAN, Mercedes +-) jsou příliš drazí + Mercedes CapaCity nemá u nás povolen provoz kvůli dvěma zadním nápravám.

Tož tak...

0/0
19.8.2015 17:12

L68i14b47o80r 95N29á37b10ě83l41e22k 3475753732932

ad1 mě tedy sedí lépe sedadla z silarisu. A pro Brno dal lepší nabídku na několik desítek kloubáků solaris

ad2 dveře navíc nejsou až taková výhra, jak se celkem logicky zdá. lidi stejně tvoří hloučky u druhých dveří a ty ostatní zahálejí.

ad3 ergonomie - on je propastný rozdíl mezi "dá se to" a "v pohodě", pokud máte za volantem strávit třeba 10h šichtu.

ad4 vy jste srandista, sorky jsou u nás od nova na dílně mnohem častěji, než solarisy

Je ale fakt, že třeba na trolejbusy v sor kastli až tolik stížností neslýchám. Uvidíme ale po delší době, třeba u citelisového předchůdce odchází hnané nápravy, které nejsou stavěné na vysoký výkon elektrického pohonu při rozjezdu a oprava stojí pěknou pálku.

0/0
19.8.2015 18:13

P44a96v70e56l 32O98d69r75a97z37i75l 6504589197400

Na to stačí omezit rozjezdový moment, ocení i cestující, vlající na tyči.

Jinak pohodlí řidiče není rozhodující, to už tak prostě v práci chodí.

0/0
20.8.2015 11:14

M40a28r98e82k 89V52y23m39a11z86a32l 5648566492640

Hlavně aby to vyhrála česká firma a byli vyrobeny u nás.

+2/0
18.8.2015 20:03

J72i54ř88í 65J42o37z95a 3458793280691

U nas se vyrabi autobusy SOR coz je tragedie (viz.nazor vyse) a pak IVECO. SOR je ciste cesky vyrobek, tato firma spada pod konsorcium J&T. IVECO se jen u nas vyrabi (nejsemnsi tim jisty) a jedna se o francouzsko-italskou firmu...

+1/0
19.8.2015 4:26

J75i90n13d90ř83i40c55h 44M75o15r28á57v71e13k 94M 3685533965136

Na Ivecu je snad česká už jen pracovní síla..:-/

+1/0
19.8.2015 7:44

M31i62r12o71s82l78a67v 29G28r78o77s15s74m63a90n35n 8222749384

Hlavně by to snad měly být dobré autobusy za dobrou cenu, ne?

0/0
19.8.2015 7:56

J45i22n14d34ř82i92c39h 52M33o95r49á90v80e30k 13M 3775963225876

Tak určitě..:-)

0/0
19.8.2015 8:03

M41a17r14t72i35n 26K96u36b23í81k 9177219696553

Také by se mohli zabývat obnovením trolejbusů v Praze, nesmyslně zrušených v roce 1972 do kopců na Strahov a Jinonice..

+3/−1
18.8.2015 18:14
Foto

B78r68o67n18i58s77l87a89v 48G24a94b32r39y86š 2332549601

Na to Praha nemá. Aspoň ne její současné vedení.

Trolejbusy by mohly jezdit zase třeba v Děčíně, potenciál má i Havířov. Měly jezdit i v Třebíči, mám dokonce základní informace projektanta z roku 1991 od SUDOP Brno.

0/0
18.8.2015 19:06

J23i38ř10í 85J95o37z18a 3418973660941

A ja zas vim, ze Marianske Lazne je chteji zrusit. Nedavno jsem se dozvedel, ze je chce rusit i Chomutov - Jirkov. Jirkov to tahme jeste dal, zatupitelstvo chce schvalit usneseni o nahrazeni autobusy za trolejbusy jiz od 1.1.2017

0/0
19.8.2015 4:33
Foto

B12r39o50n87i37s30l34a51v 43G20a87b63r19y53š 2272649571

Jo, to vím, oba provozy to mají nahnuté a politická zlovůle nikomu nedovolí s tím pohnout. Doufám, že v budoucnu budou litovat. Jinak pro cestujícího je ta chomutovskojirkovská MHD dost drahá. Jedna jízda stojí 20 Kč a roční jízdenka stojí 5 565 Kč. Za to, kolik tam toho dohromady jezdí, to nemůžou myslet vážně. Pak se diví, že tím nikdo nejezdí, omezují se spoje a trolejbusy s intervalem 30 - 60 minut pak samozřejmě nemá smysl provozovat.

A Mariánské Lázně? Srovnával jsem města s podobnými parametry a nabízenou dopravou. Mariánské Lázně jsou prostě unikát, roční výnosy z MHD 31,5 mil. Kč, kompenzace 3,34 Kč za jednoho cestujícího, vrátí se tam 90,4 % vložených nákladů.

Prostě trolejbusy jsou investicí do budoucna, zásoby ropy stále klesají a zemní plyn taky není nekonečný. Trolejbus nemusíte tankovat, dokáže jezdit bez přestání a místo celého města se znečišťuje jen místo, kde stojí elektrárna.

+1/0
19.8.2015 7:35

J40i92ř67í 49J88o37z56a 3978403550911

Tak nejdrazsi rocni kupon maji v MHD Most - Litvinov. Neuveritelnych 6000 Kc. Vim ze intervaly na trolejbusovych linkach v Chomutove jsou 30 - 60 min. V souhrnem intrvalu mezi centerem mesta a sidl. Pisecnou cini v prepravnim sedle 15 minut. Mezi Chomutovem pak 30 minut.

0/0
21.8.2015 5:36
Foto

B71r39o10n27i78s30l93a46v 84G53a43b11r65y97š 2132269121

No jo, s tou sumou máte pravdu. Tak to je bez konkurence. A Pražáci si pořád na něco stěžují. ;-D

0/0
21.8.2015 7:45

J50i45ř76í 52J20o52z82a 3668723370611

Tak kdyz mela na stavbu metra linky A, presneji na prodlouzeni trasy z Dejvic do Motola za 22 miliard korun. Tak proc by nemohla mit na vystavbu par trolejbusovych linek? Treba zrovna z Karlaku na Strahov (linka 176) nebo z Hradcan pres Hanspaulku na Borislavku (linka 131) a z Dejvic pres Strahov na Smichov (drive linka 217, dnes 143+191)... a mame zaklad trati...

+2/0
19.8.2015 5:36
Foto

B50r23o41n38i89s78l58a71v 80G86a46b39r32y32š 2282729851

Myslím tím, že na to nemá inteligenčně. :-) Slýchávám prostě názory, že trolejbus je přežitek, že do Prahy nepatří etc.

Jinak obecně, pokud má linka v běžný pracovní den přes 200 spojů, vyplatí se ji elektrifikovat. Takže těch základů by bylo víc. Švýcaři staví tramvajové tratě, pokud na autobusové lince jezdí kloubové autobusy každých deset minut. Protože pak existuje možnost, že se objem přepravy ještě zvýší.

Pro stavbu tramvajových a trolejbusových tratí jsem ale vypočítal jiné mezní limity. Trolejbusy od 9800 do 28800 nabízených míst za 24 hodin, tramvaje pak od 24000.

+1/0
19.8.2015 11:25

J59i65ř83í 89J34o40z94a 3888203250281

Trolejbusy jsou fajn ;)

+3/0
19.8.2015 5:27

M28a57x 43W22o56l66f 3835430409123

Snad budou na CNG. ;-) Málokteré vozidlo ve městě najezdí tolik km denně. Autobus může jezdit v podstatě nonstop, jen se mění řidiči. Praha má ve své moci podporovat čistější dopravu. DPP je dost velký podnik na to, aby měl vlastní čerpací stanice na CNG a ty aspoň na první roky spřístupnil i veřejnosti. Tím by se rozsekl začarovaný kruh - nedostatečná infrastruktura CNG - malý vozový park CNG.

+5/−2
18.8.2015 17:52

L71u74d29ě53k 54M31u62s97e46l30í87k 3336199

No doufám že to zas nebude z Polska ,Mercedes a MAN jsou ověřené -jezdí v celém německu

0/0
18.8.2015 17:39

L80i23b70o77r 59N88á11b43ě10l67e43k 3525613392122

Jezdím solarisem(urbino 18) a můžu Vás ujistit, že ty vozy jsou o level výš, než SOR, nebo Iveco. Jsou to takové polské mercedesy.

+2/0
18.8.2015 21:27

J27i74ř64í 44J39o55z56a 3938183690801

Ja jsem jako cestujici spokojen se SOLARIS. Jsou sirsi a prostornejsi nez IVECO ci SOR.

0/0
19.8.2015 5:19

J84i73ř35í 21J78o97z40a 3338343410431

Mercedes je tak provereny, ze v MHD Usti nad Labem jim obcas nejaky ten vuz vzplane... a to jsou vozy stare cca. 5 let...

0/0
19.8.2015 5:21

L95i16b82o51r 11N38á73b61ě19l11e69k 3335943282542

Za to muzou ekofasisti. Vse musi byt zadeklovane a motor se pak spatne odvetrava. Citelisy jsou to same v blede modrem. Divim se, ze v tech vedrech zadny neblafl.

0/−1
19.8.2015 9:17

J32a88n 79V34a65l75o68u89c18h 6252687738550

Solarisů je plné Německo, přes 2000 vozů (jezdí mimo jiné i Berlíně či Mnichově)... A jezdí i v "chudé" Dubaji.

0/0
20.8.2015 11:05

J64i54ř31i15n77a 85B41r68a37d55á14č55o65v44á 2182700839139

No tak konečně,jednak  to je pro cestující velká úleva a hlavně také pro řidiče,kteří mají v létě očistec,když se tam vaří celou směnu.

0/0
18.8.2015 17:04

J12a25n 59S52v17o43b53o16d76a 3297464929433

"Kabina" řidiče je u většiny busů v Praze klimatizovaná již dávno

+4/0
18.8.2015 17:24

M85a68r10t15i54n 56K47u28b27í41k 9237639606343

Klimatizace je sice dobrá, ale o kolik to zvýši spotřebu nenapíšou a až bude např.v poruše nevyjede bus na trasu.

0/−4
18.8.2015 16:22

J29a20n 20S34v80o46b41o64d71a 3407144129243

To jsou proti kladům klimatizace doslova nicotné problémy. Ten autobus žere tolik, že to nějaká klima fakt nevytrhne. Klidně bych oželel nepotřebné zlevnění a ještě si naopak za MHD klidně pár stovek připlatil, kdyby byla kompletně klimatizovaná, jak je to již ve světě v 21. století zvykem.

+7/−1
18.8.2015 16:44

J70i33n79d63ř48i90c61h 70M69o95r44á13v25e37k 65M 3835973285396

Nevím jestli je klimatizace zrovna výhoda..Záleží na kolik se prostor chladí..Pokud musíte třeba 3x přestupovat, venku 40 stupnu a uvnitř 25, tak to není pro lidský organismus zrovna výhra..Na druhou stranu chápu, že v parnu se každý rád ochladí..

0/0
19.8.2015 8:02

J52i81ř29í 85J66o19z22a 3218953540131

Priblizne 3 Kc/km....

+1/0
18.8.2015 16:46

M37i74c49h54a33l 56P92a61v58l25á69t 9713583504239

Ekonomicky dopad naprosto zanedbatelny, dopad na spolehlivost zadny. Jako u osobniho auta..

+1/0
19.8.2015 12:25

R89o77s30ť14a 98J87a41n84č72a71r 4887149921966

Ono by často stačilo, aby část SORek ve vedrech netopila !!

+5/0
18.8.2015 15:47

J39i77ř49í 74J24o92z16a 3388753810421

Tak autobusy SOR jsou kapitola sama pro sebe... vubec se divim, ze to nejaky doprabce vubec koupit. Hlinikova karoserie, ktera po praska - to mluvi samo za sebe... za kvalitni vozy povazuji nemeckou znacku MAN - nemecti dopravci s ni maji velmi dobre zkusenosti. Ty vozy v CR jsou provozovany v MHD Moste, Jindrichove Hradci, Trebici a v Praze u soukomeho dopravce StenBus zajistujici provoz na lince PID

+3/0
18.8.2015 17:21
Foto

P36a15v66e79l 36F21r56u37m25e94r32t 5427744507138

Na druhou stranu sor za poslední roky udělal neskutečný pokrok a srovnáme-li první várku sorek v Praze s tou poslední, tak je to až neskutečný posun vpřed. Dokonce u poslední várky kloubáků nasazovaných na letištní 119 zmizel vyvýšený stupínek pod 2 podélnými sedačkami mezi 2. a 3. dveřmi naproti plošině pro kočárky.

0/0
18.8.2015 17:49

L48i42b64o81r 60N66á87b67ě60l84e91k 3325833352302

Pokroky jsou - třeba když dali levé zrcátko do výše hlavy - tzn zakrytý nejpoužívanější a velmi důležitý výhled.

0/0
18.8.2015 21:49

M82a49r54e31k 66Š60i36m28o91n 2444767568648

Jenže ve vedrech jim to nechladí a topení to chlazení zlepšuje.

0/0
18.8.2015 17:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.