Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praha opět nakupuje. Pořídí 150 klimatizovaných autobusů za miliardu

Výrobce autobusů čeká velká bitva o dodávku nových vozidel pro Prahu. Dopravní podnik hlavního města Prahy chce koupit 150 klimatizovaných autobusů v hodnotě zhruba jedné miliardy korun. Jde o největší zakázku v Česku pro autobusové výrobce od roku 2009.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P71e82t34r 16B93o89c67e25k 1297126232410

Hlavne by to uz nemusely byt smradlave diesely, ale mohlo by to jezdit na plyn jako jinde....

0/0
19.8.2015 16:01

J59a38n 18V58a27l42o81u21c94h 6592547768140

V čem je diesel normy EURO6 smradlavější než CNG (nehledě tedy na nutné investice do plničky, omezené nasazení na linky s nízkými podjezdy)? Občas mám to "štěstí" jet za zánovním CNG busem a zlatá nafta...

+2/0
20.8.2015 10:53

P74a23v81e19l 32O62d56r96a24z38i64l 6804599877710

Kecy.

0/−1
20.8.2015 11:11

T96o73m78á91š 50S19l96o65u39k14a 3931795380466

tramvaje teď autobusy a metro majíR^ taky snad klimatizovaný nehledě na to, že kdo jede vlakem i ty bývají klimatizovaný jo cestování po Praze bude zas o něco lepší :)

0/0
19.8.2015 12:46

M90i39l10a23n 20Š43v44a90g20r53o88v41s31k37ý 9752619605138

Prostor, pohodlí, klíma...  Za rok, za dva budou vozy plné afričanů a našich neplatičů, tak ten SOR bude až až.

0/0
19.8.2015 11:09

M13a27r40t45i71n 81R79u39z95i30c41k10a 1342968266917

Nemuzu si pomoct, at cesti vyrobci prominou, ale prostorem a pohodlim me nejlip prijdou nemecke mercedesy a polske solarisy... tak jsem zvedavy, co bude v nabidkach.

0/0
19.8.2015 9:55

J29i58n36d43ř68i57c71h 82M63o45r56á58v97e53k 75M 4971812665140

Každopádně, pokud budou v PH jezdit Mercedesy, Many nebo Solarisy bude to pro PH výhra..I když starší Karosy byly také výborné..

0/0
19.8.2015 11:54

L76i85b86o35r 82N82á73b70ě62l21e80k 3575673982312

1. SOR - naprostá tragedie. Ergonomie pro řidiče je snad v záporných hodnotách. Brzda a plyn v různé vzdálenosti, šílený stavový display s milionem pidi ikonek naprosto nepodstatných informací, sedačka ta nejobyčejnější - jako v prvních citibusech před xx lety, laciné plasty, za zády stěna potažená v roce 2015 kobercem(čti silný pracholap), ovládací tlačítka s naprosto neintuitivními symboly, mnohé prvky mi připadnou, jako by je někdo nakoupil ve slevě bauhausu a naplácal do interiéru. Vše vrže a drnčí již od nova, nápravy mlátí. Plastové sedačky cestujících - původně kluzké - lidi sklouzávali i při plynulé jízdě po rovné silnici - kdyby se soudruzi konstruktéři svezli svou chloubou ještě po place fabriky, tak by na to přišli po pár metrech už před ostudou v Brně, když je to netrklo při návrhu. Prostě cena je bohužel číslo jedna, vůz navrhují evidentně týpci s diplomem, kteří cosi vypotí do počítače správně dle nějakých norem, ale praktičnost silně kulhá a ani se moc neřeší. 

2. Na ivecu (třeba urbanway) toho českého moc není. Kabina a ergonomie je již na tom o dost lépe oproti SORkám, ale minimum místa pro řidiče a osobní věci, po vzoru citelisů od nova rozhrkané, vzadu od motoru po rozjezdu v určitých otáčkách cosi velmi silně a nepříjemně drnčí - komentují to i cestující. Odbavení zastávek: zastavit, chvíli čekat a pak teprve odblokovat dveře, aby reagovaly na poptávku cestujících. Po odbavení vozu to samé - snaha odjet hned po zavření dveří je penalizována chvilkovým zdržením. 

Těch "vychytávek" je na celý článek a je to škoda - drtivá většina by se totiž dala odladit. Stačilo by, kdyby někdo z fabriky občas vyrazil na kamarádskou návštěvu do DP a jen tak nezávazně pokecal s šoféry, kteří ty vozy velmi dobře znají z praktického hlediska. 

Bohužel na praktičnost a pohodlnost zlatých karos můžeme už jen vzpomínat, pomalu ze silnic mizí.

+11/0
18.8.2015 21:35

J12i78ř44í 67J82o54z90a 3958763230201

Hezky popsane... co take cekat od vozu (SOR), kdyz je o ctvrtinu nez levnejsi nez IVECO nebo SOLARIS. SOLARIS je sice polsky, ale musi se uznat, ze polaci umi vyrobit kvalitnejsi autobusy nez cesky SOR...

0/0
19.8.2015 4:30
Foto

B95r74o59n73i81s11l80a30v 27G20a62b53r58y57š 2812329871

To rozhodně. Já SOR taky nemusím, ale viděl a jel jsem 31Tr v Žilině a v Brně a musím uznat, že je to "iné kafe". Ten trolejbus vůbec není slyšet, ten si jen šeptá to svoje... :-) Ale je mi jasné, že to hlavně trakční výzbrojí, ergonomie pro cestujícího a řidiče se nemění.

0/0
19.8.2015 7:38

J10i89ř74í 93J47o27z94a 3188983590631

Ja jel trolejbusem SOR 31Tr v Teplicich... je to trochu o necem jinem. Ridic toho trolejbusu mi pak rekl jednu vetu na kterou nikdy nezapomenu: Takhle trolejbus fakt nevypada :D A to maji v Teplicich trolejbusy IVECO, SOLARIS a SOR a par kousku jeste Skoda... je zajimave, ze dopravce MHD v Teplicich nakupoval drive autobusy jen od SORu. Pri poslednim nakupu autobusu (rok 2014) si poridil uz jen SOLARISY Low entry... ty vsak nejezdi na MHD, ale na regionalnich linkach v ramci IDS Usteckeho kraje... a jsou klimatizovane ;)

0/0
21.8.2015 5:30
Foto

B35r41o27n13i79s91l85a95v 56G51a24b15r96y93š 2262309301

31Tr v Teplicích ale nejezdí. Nebyla to 30Tr?

0/0
21.8.2015 7:43

L58i27b57o29r 11N41á48b94ě90l32e94k 3845843782442

Ridit sor, nebo solaris je jako sednout si do stareho olcita a pak do nové oktavky. Spoluzakladatel solarisu pry roky delal v mercedesu, tak pochytil, co ma moderni vuz splnovat. Je to i spousta drobnosti-vychytavek, ktere ridice potesi.

+2/0
19.8.2015 9:14

J82i85n21d28ř59i98c28h 27M39o77r51á95v23e92k 27M 4521322225970

SOR není žádný zázrak, může bohužel konkurovat jen cenou..S Ivecem nemám moc zkušeností, jel jsem s ním jen párkrát (jako cestující) a taky žádný zázrak..A cenově bych řekl katastrofa..A i když je Solaris polský, je to vyjímečně jedna z věcí z Polska, které si zaslouží říkat NE-polský, protože je to jedna z mála polských věcí, které se dají použít a nezpůsobí nám zdravotní potíže jako např. dovážená polská sůl nebo kuřata se salmonelozou..Nejsem lobista Solaris, ale přijde mi to jako nejlepší volba..Ledaže by MAN nebo Mercedes přišli s vynikající cenovou nabídkou..

+2/0
19.8.2015 7:53

M24a81r39t42i76n 23K68u82b78á59t 7461118657

Zajímavě řečeno. V mnohém s vámi souhlasím, nehodlám tu nijak zvlášť hájit sorky, ale upřímně mě se s nimi jako cestujícímu (s různými typy - C, CN, NC18, NB12,18) jezdí lépe, než skoro s čímkoli jiným. Pokusím se doložit na příkladech:

1) Solaris vs. SOR: Solaris celkově působí vzdušněji, má trochu jinou půdorysnou základnu, ale sednout si v solarisu je naprostý očistec, zejména na nohy a záda, nezáviseje téměř na zvolených sedačkách. U sorek jsem naopak nikdy neměl problém s roztečí, s tvarováním sedadel atd (včetně městských). Co se dílenského zpracování apod týče, ano, Solaris je na tom lépe, ale taky je podstatně dražší. A rozklepanost Sorek nemá ani zdaleka na Citibusy/Citelisy - tam se člověk jen rozjede a už se vše klepe a chřastí (i u nových, bohužel).

2) Obrovskou výhodou Sor NB18 je možnost patera dveří - byť na to spousta lidí jen nadává - zvyšuje to rychlost obratu cestujících v zastávce. Potom co to uvedla Sorka (tuším snad první na světě do pravidelného provozu) to nedávno zakomponoval i MAN do svých kloubáků a taky to byl výsledně jedním z důvodů proč vyhráli letos cenu Bus of the year, nebo tak něco.

3) co se ovládacího pultu a vůbec ergonomie řízení týče, tak dle rozhovoru s pár řidiči, tak se to celkem dá - čímž nepopírám Váš názor, ergonomie je do značné míry subjektivní záležitost; + dá se dát do podmínek nebo do smlouvy určitá úprava samotného stanoviště řidiče a výrobče starej se. Je to dost o tom, aby si to řidiči včas "vyřvali" jak to potřebují. Od stolu to nikdo za ně neudělá.

4) Ano, cena je často položka číslo jedna. Ono když si spočítáte, kolik vám ty stroje vydrží na jakých servisních nákladech a kolik toho přinesou v provozu dobrého, Sorky v tomhle zkrátka dopadly o několik délek lépe, trochu čekám, že se to stane zase, protože jediní dva opravdu konkurenceschopní výrobci kloubáků pro velkoměstský provoz (MAN, Mercedes +-) jsou příliš drazí + Mercedes CapaCity nemá u nás povolen provoz kvůli dvěma zadním nápravám.

Tož tak...

0/0
19.8.2015 17:12

L29i29b30o21r 24N81á46b44ě46l98e97k 3305813242192

ad1 mě tedy sedí lépe sedadla z silarisu. A pro Brno dal lepší nabídku na několik desítek kloubáků solaris

ad2 dveře navíc nejsou až taková výhra, jak se celkem logicky zdá. lidi stejně tvoří hloučky u druhých dveří a ty ostatní zahálejí.

ad3 ergonomie - on je propastný rozdíl mezi "dá se to" a "v pohodě", pokud máte za volantem strávit třeba 10h šichtu.

ad4 vy jste srandista, sorky jsou u nás od nova na dílně mnohem častěji, než solarisy

Je ale fakt, že třeba na trolejbusy v sor kastli až tolik stížností neslýchám. Uvidíme ale po delší době, třeba u citelisového předchůdce odchází hnané nápravy, které nejsou stavěné na vysoký výkon elektrického pohonu při rozjezdu a oprava stojí pěknou pálku.

0/0
19.8.2015 18:13

P26a48v35e81l 90O67d36r21a70z87i96l 6454299657510

Na to stačí omezit rozjezdový moment, ocení i cestující, vlající na tyči.

Jinak pohodlí řidiče není rozhodující, to už tak prostě v práci chodí.

0/0
20.8.2015 11:14

M13a69r94e71k 46V75y91m61a32z13a91l 5858986982910

Hlavně aby to vyhrála česká firma a byli vyrobeny u nás.

+2/0
18.8.2015 20:03

J97i39ř24í 69J62o96z45a 3378833260931

U nas se vyrabi autobusy SOR coz je tragedie (viz.nazor vyse) a pak IVECO. SOR je ciste cesky vyrobek, tato firma spada pod konsorcium J&T. IVECO se jen u nas vyrabi (nejsemnsi tim jisty) a jedna se o francouzsko-italskou firmu...

+1/0
19.8.2015 4:26

J47i38n53d87ř70i75c56h 48M63o78r64á40v20e48k 31M 4751882155980

Na Ivecu je snad česká už jen pracovní síla..:-/

+1/0
19.8.2015 7:44

M15i13r17o78s11l97a45v 37G67r21o88s98s41m74a10n47n 8172449384

Hlavně by to snad měly být dobré autobusy za dobrou cenu, ne?

0/0
19.8.2015 7:56

J65i62n41d21ř38i26c50h 90M59o90r96á66v34e88k 61M 4491142415380

Tak určitě..:-)

0/0
19.8.2015 8:03

M47a83r62t96i54n 50K27u50b95í28k 9317489886113

Také by se mohli zabývat obnovením trolejbusů v Praze, nesmyslně zrušených v roce 1972 do kopců na Strahov a Jinonice..

+3/−1
18.8.2015 18:14
Foto

B87r66o91n69i74s51l25a68v 86G16a21b26r30y38š 2182449181

Na to Praha nemá. Aspoň ne její současné vedení.

Trolejbusy by mohly jezdit zase třeba v Děčíně, potenciál má i Havířov. Měly jezdit i v Třebíči, mám dokonce základní informace projektanta z roku 1991 od SUDOP Brno.

0/0
18.8.2015 19:06

J74i58ř54í 94J33o33z33a 3938363750281

A ja zas vim, ze Marianske Lazne je chteji zrusit. Nedavno jsem se dozvedel, ze je chce rusit i Chomutov - Jirkov. Jirkov to tahme jeste dal, zatupitelstvo chce schvalit usneseni o nahrazeni autobusy za trolejbusy jiz od 1.1.2017

0/0
19.8.2015 4:33
Foto

B95r50o42n49i11s47l13a50v 71G48a25b74r46y76š 2192219801

Jo, to vím, oba provozy to mají nahnuté a politická zlovůle nikomu nedovolí s tím pohnout. Doufám, že v budoucnu budou litovat. Jinak pro cestujícího je ta chomutovskojirkovská MHD dost drahá. Jedna jízda stojí 20 Kč a roční jízdenka stojí 5 565 Kč. Za to, kolik tam toho dohromady jezdí, to nemůžou myslet vážně. Pak se diví, že tím nikdo nejezdí, omezují se spoje a trolejbusy s intervalem 30 - 60 minut pak samozřejmě nemá smysl provozovat.

A Mariánské Lázně? Srovnával jsem města s podobnými parametry a nabízenou dopravou. Mariánské Lázně jsou prostě unikát, roční výnosy z MHD 31,5 mil. Kč, kompenzace 3,34 Kč za jednoho cestujícího, vrátí se tam 90,4 % vložených nákladů.

Prostě trolejbusy jsou investicí do budoucna, zásoby ropy stále klesají a zemní plyn taky není nekonečný. Trolejbus nemusíte tankovat, dokáže jezdit bez přestání a místo celého města se znečišťuje jen místo, kde stojí elektrárna.

+1/0
19.8.2015 7:35

J84i62ř20í 39J79o97z91a 3408543910221

Tak nejdrazsi rocni kupon maji v MHD Most - Litvinov. Neuveritelnych 6000 Kc. Vim ze intervaly na trolejbusovych linkach v Chomutove jsou 30 - 60 min. V souhrnem intrvalu mezi centerem mesta a sidl. Pisecnou cini v prepravnim sedle 15 minut. Mezi Chomutovem pak 30 minut.

0/0
21.8.2015 5:36
Foto

B18r46o74n50i27s90l74a59v 40G91a30b78r95y67š 2422709711

No jo, s tou sumou máte pravdu. Tak to je bez konkurence. A Pražáci si pořád na něco stěžují. ;-D

0/0
21.8.2015 7:45

J17i81ř55í 18J58o85z26a 3278633470201

Tak kdyz mela na stavbu metra linky A, presneji na prodlouzeni trasy z Dejvic do Motola za 22 miliard korun. Tak proc by nemohla mit na vystavbu par trolejbusovych linek? Treba zrovna z Karlaku na Strahov (linka 176) nebo z Hradcan pres Hanspaulku na Borislavku (linka 131) a z Dejvic pres Strahov na Smichov (drive linka 217, dnes 143+191)... a mame zaklad trati...

+2/0
19.8.2015 5:36
Foto

B86r31o20n30i48s20l20a27v 56G13a66b10r11y67š 2922889201

Myslím tím, že na to nemá inteligenčně. :-) Slýchávám prostě názory, že trolejbus je přežitek, že do Prahy nepatří etc.

Jinak obecně, pokud má linka v běžný pracovní den přes 200 spojů, vyplatí se ji elektrifikovat. Takže těch základů by bylo víc. Švýcaři staví tramvajové tratě, pokud na autobusové lince jezdí kloubové autobusy každých deset minut. Protože pak existuje možnost, že se objem přepravy ještě zvýší.

Pro stavbu tramvajových a trolejbusových tratí jsem ale vypočítal jiné mezní limity. Trolejbusy od 9800 do 28800 nabízených míst za 24 hodin, tramvaje pak od 24000.

+1/0
19.8.2015 11:25

J12i78ř47í 59J28o95z72a 3218313500101

Trolejbusy jsou fajn ;)

+3/0
19.8.2015 5:27

M63a29x 42W68o14l57f 3425760539203

Snad budou na CNG. ;-) Málokteré vozidlo ve městě najezdí tolik km denně. Autobus může jezdit v podstatě nonstop, jen se mění řidiči. Praha má ve své moci podporovat čistější dopravu. DPP je dost velký podnik na to, aby měl vlastní čerpací stanice na CNG a ty aspoň na první roky spřístupnil i veřejnosti. Tím by se rozsekl začarovaný kruh - nedostatečná infrastruktura CNG - malý vozový park CNG.

+5/−2
18.8.2015 17:52

L91u73d57ě22k 31M60u96s64e98l14í90k 3856249

No doufám že to zas nebude z Polska ,Mercedes a MAN jsou ověřené -jezdí v celém německu

0/0
18.8.2015 17:39

L58i70b57o10r 83N51á71b70ě30l24e47k 3155343622652

Jezdím solarisem(urbino 18) a můžu Vás ujistit, že ty vozy jsou o level výš, než SOR, nebo Iveco. Jsou to takové polské mercedesy.

+2/0
18.8.2015 21:27

J46i81ř35í 34J83o61z69a 3128933490361

Ja jsem jako cestujici spokojen se SOLARIS. Jsou sirsi a prostornejsi nez IVECO ci SOR.

0/0
19.8.2015 5:19

J31i25ř98í 10J88o13z97a 3308373760281

Mercedes je tak provereny, ze v MHD Usti nad Labem jim obcas nejaky ten vuz vzplane... a to jsou vozy stare cca. 5 let...

0/0
19.8.2015 5:21

L42i82b15o94r 19N17á32b84ě51l11e46k 3585593732512

Za to muzou ekofasisti. Vse musi byt zadeklovane a motor se pak spatne odvetrava. Citelisy jsou to same v blede modrem. Divim se, ze v tech vedrech zadny neblafl.

0/−1
19.8.2015 9:17

J35a49n 42V33a45l73o47u23c48h 6762317928920

Solarisů je plné Německo, přes 2000 vozů (jezdí mimo jiné i Berlíně či Mnichově)... A jezdí i v "chudé" Dubaji.

0/0
20.8.2015 11:05

J32i15ř34i72n62a 47B61r96a56d65á28č86o96v97á 2392290979399

No tak konečně,jednak  to je pro cestující velká úleva a hlavně také pro řidiče,kteří mají v létě očistec,když se tam vaří celou směnu.

0/0
18.8.2015 17:04

J57a98n 52S53v48o55b84o51d78a 3107584699313

"Kabina" řidiče je u většiny busů v Praze klimatizovaná již dávno

+4/0
18.8.2015 17:24

M71a92r82t17i29n 17K53u36b53í48k 9787719116803

Klimatizace je sice dobrá, ale o kolik to zvýši spotřebu nenapíšou a až bude např.v poruše nevyjede bus na trasu.

0/−4
18.8.2015 16:22

J35a88n 18S29v36o51b78o91d72a 3937924579353

To jsou proti kladům klimatizace doslova nicotné problémy. Ten autobus žere tolik, že to nějaká klima fakt nevytrhne. Klidně bych oželel nepotřebné zlevnění a ještě si naopak za MHD klidně pár stovek připlatil, kdyby byla kompletně klimatizovaná, jak je to již ve světě v 21. století zvykem.

+7/−1
18.8.2015 16:44

J30i18n98d15ř21i14c85h 27M37o36r76á67v35e25k 31M 4371902985270

Nevím jestli je klimatizace zrovna výhoda..Záleží na kolik se prostor chladí..Pokud musíte třeba 3x přestupovat, venku 40 stupnu a uvnitř 25, tak to není pro lidský organismus zrovna výhra..Na druhou stranu chápu, že v parnu se každý rád ochladí..

0/0
19.8.2015 8:02

J93i16ř16í 78J76o29z32a 3798233510661

Priblizne 3 Kc/km....

+1/0
18.8.2015 16:46

M41i38c37h43a59l 43P95a23v58l63á12t 9743233834319

Ekonomicky dopad naprosto zanedbatelny, dopad na spolehlivost zadny. Jako u osobniho auta..

+1/0
19.8.2015 12:25

R11o97s24ť11a 33J47a78n70č30a43r 4307909141976

Ono by často stačilo, aby část SORek ve vedrech netopila !!

+5/0
18.8.2015 15:47

J15i34ř19í 97J14o56z63a 3258683820911

Tak autobusy SOR jsou kapitola sama pro sebe... vubec se divim, ze to nejaky doprabce vubec koupit. Hlinikova karoserie, ktera po praska - to mluvi samo za sebe... za kvalitni vozy povazuji nemeckou znacku MAN - nemecti dopravci s ni maji velmi dobre zkusenosti. Ty vozy v CR jsou provozovany v MHD Moste, Jindrichove Hradci, Trebici a v Praze u soukomeho dopravce StenBus zajistujici provoz na lince PID

+3/0
18.8.2015 17:21
Foto

P98a56v49e82l 97F92r57u25m73e53r19t 5947904497678

Na druhou stranu sor za poslední roky udělal neskutečný pokrok a srovnáme-li první várku sorek v Praze s tou poslední, tak je to až neskutečný posun vpřed. Dokonce u poslední várky kloubáků nasazovaných na letištní 119 zmizel vyvýšený stupínek pod 2 podélnými sedačkami mezi 2. a 3. dveřmi naproti plošině pro kočárky.

0/0
18.8.2015 17:49

L27i36b13o95r 80N71á74b78ě37l71e96k 3755183582212

Pokroky jsou - třeba když dali levé zrcátko do výše hlavy - tzn zakrytý nejpoužívanější a velmi důležitý výhled.

0/0
18.8.2015 21:49

M12a92r66e47k 18Š77i94m78o30n 2864807188168

Jenže ve vedrech jim to nechladí a topení to chlazení zlepšuje.

0/0
18.8.2015 17:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.