Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha opět nakupuje. Pořídí 150 klimatizovaných autobusů za miliardu

Výrobce autobusů čeká velká bitva o dodávku nových vozidel pro Prahu. Dopravní podnik hlavního města Prahy chce koupit 150 klimatizovaných autobusů v hodnotě zhruba jedné miliardy korun. Jde o největší zakázku v Česku pro autobusové výrobce od roku 2009.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P56e93t92r 51B78o19c50e29k 1977426382640

Hlavne by to uz nemusely byt smradlave diesely, ale mohlo by to jezdit na plyn jako jinde....

0/0
19.8.2015 16:01

J78a98n 71V12a69l25o36u35c86h 6622307468340

V čem je diesel normy EURO6 smradlavější než CNG (nehledě tedy na nutné investice do plničky, omezené nasazení na linky s nízkými podjezdy)? Občas mám to "štěstí" jet za zánovním CNG busem a zlatá nafta...

+2/0
20.8.2015 10:53

P30a15v71e38l 55O32d97r16a57z41i46l 6864869327750

Kecy.

0/−1
20.8.2015 11:11

T48o84m80á65š 85S43l41o40u25k65a 3851785660266

tramvaje teď autobusy a metro majíR^ taky snad klimatizovaný nehledě na to, že kdo jede vlakem i ty bývají klimatizovaný jo cestování po Praze bude zas o něco lepší :)

0/0
19.8.2015 12:46

M90i56l30a81n 72Š22v32a92g87r18o82v38s95k30ý 9672359255828

Prostor, pohodlí, klíma...  Za rok, za dva budou vozy plné afričanů a našich neplatičů, tak ten SOR bude až až.

0/0
19.8.2015 11:09

M92a59r85t12i80n 63R60u89z87i74c56k72a 1692538416897

Nemuzu si pomoct, at cesti vyrobci prominou, ale prostorem a pohodlim me nejlip prijdou nemecke mercedesy a polske solarisy... tak jsem zvedavy, co bude v nabidkach.

0/0
19.8.2015 9:55

J65i83n25d14ř23i19c52h 55M96o71r82á56v46e21k 72M 4891492135840

Každopádně, pokud budou v PH jezdit Mercedesy, Many nebo Solarisy bude to pro PH výhra..I když starší Karosy byly také výborné..

0/0
19.8.2015 11:54

L39i88b74o65r 31N82á33b57ě46l24e48k 3385953162632

1. SOR - naprostá tragedie. Ergonomie pro řidiče je snad v záporných hodnotách. Brzda a plyn v různé vzdálenosti, šílený stavový display s milionem pidi ikonek naprosto nepodstatných informací, sedačka ta nejobyčejnější - jako v prvních citibusech před xx lety, laciné plasty, za zády stěna potažená v roce 2015 kobercem(čti silný pracholap), ovládací tlačítka s naprosto neintuitivními symboly, mnohé prvky mi připadnou, jako by je někdo nakoupil ve slevě bauhausu a naplácal do interiéru. Vše vrže a drnčí již od nova, nápravy mlátí. Plastové sedačky cestujících - původně kluzké - lidi sklouzávali i při plynulé jízdě po rovné silnici - kdyby se soudruzi konstruktéři svezli svou chloubou ještě po place fabriky, tak by na to přišli po pár metrech už před ostudou v Brně, když je to netrklo při návrhu. Prostě cena je bohužel číslo jedna, vůz navrhují evidentně týpci s diplomem, kteří cosi vypotí do počítače správně dle nějakých norem, ale praktičnost silně kulhá a ani se moc neřeší. 

2. Na ivecu (třeba urbanway) toho českého moc není. Kabina a ergonomie je již na tom o dost lépe oproti SORkám, ale minimum místa pro řidiče a osobní věci, po vzoru citelisů od nova rozhrkané, vzadu od motoru po rozjezdu v určitých otáčkách cosi velmi silně a nepříjemně drnčí - komentují to i cestující. Odbavení zastávek: zastavit, chvíli čekat a pak teprve odblokovat dveře, aby reagovaly na poptávku cestujících. Po odbavení vozu to samé - snaha odjet hned po zavření dveří je penalizována chvilkovým zdržením. 

Těch "vychytávek" je na celý článek a je to škoda - drtivá většina by se totiž dala odladit. Stačilo by, kdyby někdo z fabriky občas vyrazil na kamarádskou návštěvu do DP a jen tak nezávazně pokecal s šoféry, kteří ty vozy velmi dobře znají z praktického hlediska. 

Bohužel na praktičnost a pohodlnost zlatých karos můžeme už jen vzpomínat, pomalu ze silnic mizí.

+11/0
18.8.2015 21:35

J82i19ř21í 68J82o16z39a 3148183800131

Hezky popsane... co take cekat od vozu (SOR), kdyz je o ctvrtinu nez levnejsi nez IVECO nebo SOLARIS. SOLARIS je sice polsky, ale musi se uznat, ze polaci umi vyrobit kvalitnejsi autobusy nez cesky SOR...

0/0
19.8.2015 4:30

B53r76o11n65i32s65l68a34v 59G76a19b58r82y40š 6855944190

To rozhodně. Já SOR taky nemusím, ale viděl a jel jsem 31Tr v Žilině a v Brně a musím uznat, že je to "iné kafe". Ten trolejbus vůbec není slyšet, ten si jen šeptá to svoje... :-) Ale je mi jasné, že to hlavně trakční výzbrojí, ergonomie pro cestujícího a řidiče se nemění.

0/0
19.8.2015 7:38

J81i33ř53í 60J40o56z88a 3798383430111

Ja jel trolejbusem SOR 31Tr v Teplicich... je to trochu o necem jinem. Ridic toho trolejbusu mi pak rekl jednu vetu na kterou nikdy nezapomenu: Takhle trolejbus fakt nevypada :D A to maji v Teplicich trolejbusy IVECO, SOLARIS a SOR a par kousku jeste Skoda... je zajimave, ze dopravce MHD v Teplicich nakupoval drive autobusy jen od SORu. Pri poslednim nakupu autobusu (rok 2014) si poridil uz jen SOLARISY Low entry... ty vsak nejezdi na MHD, ale na regionalnich linkach v ramci IDS Usteckeho kraje... a jsou klimatizovane ;)

0/0
21.8.2015 5:30

B98r98o84n65i84s27l38a56v 55G79a91b81r69y70š 6555864720

31Tr v Teplicích ale nejezdí. Nebyla to 30Tr?

0/0
21.8.2015 7:43

L59i37b38o96r 21N30á31b84ě37l52e23k 3295223852932

Ridit sor, nebo solaris je jako sednout si do stareho olcita a pak do nové oktavky. Spoluzakladatel solarisu pry roky delal v mercedesu, tak pochytil, co ma moderni vuz splnovat. Je to i spousta drobnosti-vychytavek, ktere ridice potesi.

+2/0
19.8.2015 9:14

J32i66n35d60ř91i53c73h 64M11o38r48á39v89e51k 82M 4881832695260

SOR není žádný zázrak, může bohužel konkurovat jen cenou..S Ivecem nemám moc zkušeností, jel jsem s ním jen párkrát (jako cestující) a taky žádný zázrak..A cenově bych řekl katastrofa..A i když je Solaris polský, je to vyjímečně jedna z věcí z Polska, které si zaslouží říkat NE-polský, protože je to jedna z mála polských věcí, které se dají použít a nezpůsobí nám zdravotní potíže jako např. dovážená polská sůl nebo kuřata se salmonelozou..Nejsem lobista Solaris, ale přijde mi to jako nejlepší volba..Ledaže by MAN nebo Mercedes přišli s vynikající cenovou nabídkou..

+2/0
19.8.2015 7:53

M30a10r14t14i87n 78K62u79b57á74t 7251368437

Zajímavě řečeno. V mnohém s vámi souhlasím, nehodlám tu nijak zvlášť hájit sorky, ale upřímně mě se s nimi jako cestujícímu (s různými typy - C, CN, NC18, NB12,18) jezdí lépe, než skoro s čímkoli jiným. Pokusím se doložit na příkladech:

1) Solaris vs. SOR: Solaris celkově působí vzdušněji, má trochu jinou půdorysnou základnu, ale sednout si v solarisu je naprostý očistec, zejména na nohy a záda, nezáviseje téměř na zvolených sedačkách. U sorek jsem naopak nikdy neměl problém s roztečí, s tvarováním sedadel atd (včetně městských). Co se dílenského zpracování apod týče, ano, Solaris je na tom lépe, ale taky je podstatně dražší. A rozklepanost Sorek nemá ani zdaleka na Citibusy/Citelisy - tam se člověk jen rozjede a už se vše klepe a chřastí (i u nových, bohužel).

2) Obrovskou výhodou Sor NB18 je možnost patera dveří - byť na to spousta lidí jen nadává - zvyšuje to rychlost obratu cestujících v zastávce. Potom co to uvedla Sorka (tuším snad první na světě do pravidelného provozu) to nedávno zakomponoval i MAN do svých kloubáků a taky to byl výsledně jedním z důvodů proč vyhráli letos cenu Bus of the year, nebo tak něco.

3) co se ovládacího pultu a vůbec ergonomie řízení týče, tak dle rozhovoru s pár řidiči, tak se to celkem dá - čímž nepopírám Váš názor, ergonomie je do značné míry subjektivní záležitost; + dá se dát do podmínek nebo do smlouvy určitá úprava samotného stanoviště řidiče a výrobče starej se. Je to dost o tom, aby si to řidiči včas "vyřvali" jak to potřebují. Od stolu to nikdo za ně neudělá.

4) Ano, cena je často položka číslo jedna. Ono když si spočítáte, kolik vám ty stroje vydrží na jakých servisních nákladech a kolik toho přinesou v provozu dobrého, Sorky v tomhle zkrátka dopadly o několik délek lépe, trochu čekám, že se to stane zase, protože jediní dva opravdu konkurenceschopní výrobci kloubáků pro velkoměstský provoz (MAN, Mercedes +-) jsou příliš drazí + Mercedes CapaCity nemá u nás povolen provoz kvůli dvěma zadním nápravám.

Tož tak...

0/0
19.8.2015 17:12

L92i97b58o12r 45N94á94b29ě85l72e37k 3675713902412

ad1 mě tedy sedí lépe sedadla z silarisu. A pro Brno dal lepší nabídku na několik desítek kloubáků solaris

ad2 dveře navíc nejsou až taková výhra, jak se celkem logicky zdá. lidi stejně tvoří hloučky u druhých dveří a ty ostatní zahálejí.

ad3 ergonomie - on je propastný rozdíl mezi "dá se to" a "v pohodě", pokud máte za volantem strávit třeba 10h šichtu.

ad4 vy jste srandista, sorky jsou u nás od nova na dílně mnohem častěji, než solarisy

Je ale fakt, že třeba na trolejbusy v sor kastli až tolik stížností neslýchám. Uvidíme ale po delší době, třeba u citelisového předchůdce odchází hnané nápravy, které nejsou stavěné na vysoký výkon elektrického pohonu při rozjezdu a oprava stojí pěknou pálku.

0/0
19.8.2015 18:13

P42a53v62e38l 59O94d64r92a28z62i46l 6804389727260

Na to stačí omezit rozjezdový moment, ocení i cestující, vlající na tyči.

Jinak pohodlí řidiče není rozhodující, to už tak prostě v práci chodí.

0/0
20.8.2015 11:14

M88a84r12e15k 45V91y91m79a52z88a74l 5968446372760

Hlavně aby to vyhrála česká firma a byli vyrobeny u nás.

+2/0
18.8.2015 20:03

J45i25ř87í 30J47o13z21a 3858763470381

U nas se vyrabi autobusy SOR coz je tragedie (viz.nazor vyse) a pak IVECO. SOR je ciste cesky vyrobek, tato firma spada pod konsorcium J&T. IVECO se jen u nas vyrabi (nejsemnsi tim jisty) a jedna se o francouzsko-italskou firmu...

+1/0
19.8.2015 4:26

J15i40n49d97ř23i65c55h 68M82o51r65á66v54e49k 50M 4721202495840

Na Ivecu je snad česká už jen pracovní síla..:-/

+1/0
19.8.2015 7:44

M97i30r64o50s27l31a92v 18G35r22o76s98s34m66a17n85n 8602409534

Hlavně by to snad měly být dobré autobusy za dobrou cenu, ne?

0/0
19.8.2015 7:56

J75i18n50d74ř54i34c78h 57M42o80r95á39v11e46k 91M 4481172495880

Tak určitě..:-)

0/0
19.8.2015 8:03

M31a76r29t57i30n 56K15u52b40í98k 9477629886413

Také by se mohli zabývat obnovením trolejbusů v Praze, nesmyslně zrušených v roce 1972 do kopců na Strahov a Jinonice..

+3/−1
18.8.2015 18:14

B42r28o98n46i70s19l76a55v 60G29a28b49r81y47š 6575934270

Na to Praha nemá. Aspoň ne její současné vedení.

Trolejbusy by mohly jezdit zase třeba v Děčíně, potenciál má i Havířov. Měly jezdit i v Třebíči, mám dokonce základní informace projektanta z roku 1991 od SUDOP Brno.

0/0
18.8.2015 19:06

J16i97ř45í 72J25o90z61a 3398723820131

A ja zas vim, ze Marianske Lazne je chteji zrusit. Nedavno jsem se dozvedel, ze je chce rusit i Chomutov - Jirkov. Jirkov to tahme jeste dal, zatupitelstvo chce schvalit usneseni o nahrazeni autobusy za trolejbusy jiz od 1.1.2017

0/0
19.8.2015 4:33

B68r30o90n73i39s89l96a80v 48G26a28b32r88y27š 6245374360

Jo, to vím, oba provozy to mají nahnuté a politická zlovůle nikomu nedovolí s tím pohnout. Doufám, že v budoucnu budou litovat. Jinak pro cestujícího je ta chomutovskojirkovská MHD dost drahá. Jedna jízda stojí 20 Kč a roční jízdenka stojí 5 565 Kč. Za to, kolik tam toho dohromady jezdí, to nemůžou myslet vážně. Pak se diví, že tím nikdo nejezdí, omezují se spoje a trolejbusy s intervalem 30 - 60 minut pak samozřejmě nemá smysl provozovat.

A Mariánské Lázně? Srovnával jsem města s podobnými parametry a nabízenou dopravou. Mariánské Lázně jsou prostě unikát, roční výnosy z MHD 31,5 mil. Kč, kompenzace 3,34 Kč za jednoho cestujícího, vrátí se tam 90,4 % vložených nákladů.

Prostě trolejbusy jsou investicí do budoucna, zásoby ropy stále klesají a zemní plyn taky není nekonečný. Trolejbus nemusíte tankovat, dokáže jezdit bez přestání a místo celého města se znečišťuje jen místo, kde stojí elektrárna.

+1/0
19.8.2015 7:35

J69i44ř98í 24J65o19z32a 3838393870271

Tak nejdrazsi rocni kupon maji v MHD Most - Litvinov. Neuveritelnych 6000 Kc. Vim ze intervaly na trolejbusovych linkach v Chomutove jsou 30 - 60 min. V souhrnem intrvalu mezi centerem mesta a sidl. Pisecnou cini v prepravnim sedle 15 minut. Mezi Chomutovem pak 30 minut.

0/0
21.8.2015 5:36

B37r46o16n97i35s72l86a40v 38G53a20b90r50y76š 6555114870

No jo, s tou sumou máte pravdu. Tak to je bez konkurence. A Pražáci si pořád na něco stěžují. ;-D

0/0
21.8.2015 7:45

J74i56ř55í 11J62o34z68a 3388823870121

Tak kdyz mela na stavbu metra linky A, presneji na prodlouzeni trasy z Dejvic do Motola za 22 miliard korun. Tak proc by nemohla mit na vystavbu par trolejbusovych linek? Treba zrovna z Karlaku na Strahov (linka 176) nebo z Hradcan pres Hanspaulku na Borislavku (linka 131) a z Dejvic pres Strahov na Smichov (drive linka 217, dnes 143+191)... a mame zaklad trati...

+2/0
19.8.2015 5:36

B20r68o89n98i11s79l53a11v 19G30a95b25r40y83š 6985824590

Myslím tím, že na to nemá inteligenčně. :-) Slýchávám prostě názory, že trolejbus je přežitek, že do Prahy nepatří etc.

Jinak obecně, pokud má linka v běžný pracovní den přes 200 spojů, vyplatí se ji elektrifikovat. Takže těch základů by bylo víc. Švýcaři staví tramvajové tratě, pokud na autobusové lince jezdí kloubové autobusy každých deset minut. Protože pak existuje možnost, že se objem přepravy ještě zvýší.

Pro stavbu tramvajových a trolejbusových tratí jsem ale vypočítal jiné mezní limity. Trolejbusy od 9800 do 28800 nabízených míst za 24 hodin, tramvaje pak od 24000.

+1/0
19.8.2015 11:25

J52i58ř47í 19J17o43z18a 3828423260731

Trolejbusy jsou fajn ;)

+3/0
19.8.2015 5:27

M77a40x 25W27o63l51f 3195840349493

Snad budou na CNG. ;-) Málokteré vozidlo ve městě najezdí tolik km denně. Autobus může jezdit v podstatě nonstop, jen se mění řidiči. Praha má ve své moci podporovat čistější dopravu. DPP je dost velký podnik na to, aby měl vlastní čerpací stanice na CNG a ty aspoň na první roky spřístupnil i veřejnosti. Tím by se rozsekl začarovaný kruh - nedostatečná infrastruktura CNG - malý vozový park CNG.

+5/−2
18.8.2015 17:52

L91u13d34ě80k 25M68u63s79e88l71í60k 6543409552638

No doufám že to zas nebude z Polska ,Mercedes a MAN jsou ověřené -jezdí v celém německu

0/0
18.8.2015 17:39

L39i28b48o63r 87N25á64b25ě75l40e51k 3275983202692

Jezdím solarisem(urbino 18) a můžu Vás ujistit, že ty vozy jsou o level výš, než SOR, nebo Iveco. Jsou to takové polské mercedesy.

+2/0
18.8.2015 21:27

J37i83ř27í 44J90o26z44a 3828943290161

Ja jsem jako cestujici spokojen se SOLARIS. Jsou sirsi a prostornejsi nez IVECO ci SOR.

0/0
19.8.2015 5:19

J52i65ř29í 17J33o10z68a 3628333320691

Mercedes je tak provereny, ze v MHD Usti nad Labem jim obcas nejaky ten vuz vzplane... a to jsou vozy stare cca. 5 let...

0/0
19.8.2015 5:21

L31i45b34o37r 86N58á49b72ě51l63e68k 3285433752362

Za to muzou ekofasisti. Vse musi byt zadeklovane a motor se pak spatne odvetrava. Citelisy jsou to same v blede modrem. Divim se, ze v tech vedrech zadny neblafl.

0/−1
19.8.2015 9:17

J94a64n 46V93a45l53o43u80c72h 6972947688160

Solarisů je plné Německo, přes 2000 vozů (jezdí mimo jiné i Berlíně či Mnichově)... A jezdí i v "chudé" Dubaji.

0/0
20.8.2015 11:05

J51i57ř45i85n46a 67B62r80a20d62á38č85o42v32á 2772510829469

No tak konečně,jednak  to je pro cestující velká úleva a hlavně také pro řidiče,kteří mají v létě očistec,když se tam vaří celou směnu.

0/0
18.8.2015 17:04

J85a40n 95S14v14o26b39o86d26a 3867634609383

"Kabina" řidiče je u většiny busů v Praze klimatizovaná již dávno

+4/0
18.8.2015 17:24

M90a89r43t31i92n 28K81u81b75í23k 9547849116173

Klimatizace je sice dobrá, ale o kolik to zvýši spotřebu nenapíšou a až bude např.v poruše nevyjede bus na trasu.

0/−4
18.8.2015 16:22

J18a13n 30S64v38o88b60o19d37a 3207464539293

To jsou proti kladům klimatizace doslova nicotné problémy. Ten autobus žere tolik, že to nějaká klima fakt nevytrhne. Klidně bych oželel nepotřebné zlevnění a ještě si naopak za MHD klidně pár stovek připlatil, kdyby byla kompletně klimatizovaná, jak je to již ve světě v 21. století zvykem.

+7/−1
18.8.2015 16:44

J56i59n51d74ř26i58c34h 47M95o98r10á84v33e11k 64M 4191262515280

Nevím jestli je klimatizace zrovna výhoda..Záleží na kolik se prostor chladí..Pokud musíte třeba 3x přestupovat, venku 40 stupnu a uvnitř 25, tak to není pro lidský organismus zrovna výhra..Na druhou stranu chápu, že v parnu se každý rád ochladí..

0/0
19.8.2015 8:02

J12i18ř30í 83J94o31z34a 3718773810611

Priblizne 3 Kc/km....

+1/0
18.8.2015 16:46

M32i83c49h98a35l 31P33a48v37l36á76t 9693223134309

Ekonomicky dopad naprosto zanedbatelny, dopad na spolehlivost zadny. Jako u osobniho auta..

+1/0
19.8.2015 12:25

R79o15s87ť94a 98J21a68n27č50a20r 4367749551526

Ono by často stačilo, aby část SORek ve vedrech netopila !!

+5/0
18.8.2015 15:47

J90i85ř55í 64J44o75z25a 3448333740421

Tak autobusy SOR jsou kapitola sama pro sebe... vubec se divim, ze to nejaky doprabce vubec koupit. Hlinikova karoserie, ktera po praska - to mluvi samo za sebe... za kvalitni vozy povazuji nemeckou znacku MAN - nemecti dopravci s ni maji velmi dobre zkusenosti. Ty vozy v CR jsou provozovany v MHD Moste, Jindrichove Hradci, Trebici a v Praze u soukomeho dopravce StenBus zajistujici provoz na lince PID

+3/0
18.8.2015 17:21
Foto

P84a77v23e90l 35F47r18u79m74e51r29t 5827814817498

Na druhou stranu sor za poslední roky udělal neskutečný pokrok a srovnáme-li první várku sorek v Praze s tou poslední, tak je to až neskutečný posun vpřed. Dokonce u poslední várky kloubáků nasazovaných na letištní 119 zmizel vyvýšený stupínek pod 2 podélnými sedačkami mezi 2. a 3. dveřmi naproti plošině pro kočárky.

0/0
18.8.2015 17:49

L63i66b97o87r 97N56á77b94ě46l50e30k 3145773372142

Pokroky jsou - třeba když dali levé zrcátko do výše hlavy - tzn zakrytý nejpoužívanější a velmi důležitý výhled.

0/0
18.8.2015 21:49

M44a80r22e61k 23Š42i54m35o24n 2724287948808

Jenže ve vedrech jim to nechladí a topení to chlazení zlepšuje.

0/0
18.8.2015 17:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.