Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dráhy mohou jezdit bez soutěže o 5 let déle. Musí ale koupit nové vlaky

Kraje a ministerstvo dopravy mohou o dalších pět let prodloužit smlouvy s Českými drahami na provoz jimi objednávaných vlaků, aniž by musely vypsat výběrové řízení. V praxi tak může mít státní dopravce jistotu smluv až do roku 2024. Dráhy ale musí investovat do vozového parku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M77a23t75ě41j 18V32o71n98d18ř54i47č50k15a 4244280468916

Ať se tratě soutěží, regionální i dálkové (snad s výjimkou tratí mezinárodních). Pravděpodobně to povede ke zlepšení služeb a snížení ceny. Ale až tehdy, až budou státem nebo alespoň krajem  jasně stanovená pravidla. Musí být uznávány jízdenky, musí být uznávány i síťové jízdenky, ideální by bila i existence síťové Inkarty, která by plošně platila na české železnici. A slevu by získal zákazník železnice, nikoli zákazník Regiojetu. Musí být zachovány také návaznosti vlaků. Vhodné by bylo také pořešit převzetí zaměstnanců, protože v případě, že České dráhy tzv. Šumavské lokálky ztratí a nový dopravce, ať už to bude kdokoli, původní zaměstnance nepřevezme, velkou část čeká pravděpodobně propouštění.

Proto za současného stavu jsem zastáncem zachování tolik kritizovaného monopolu ČD, česká železnice není připravena. Čím dříve bude, tím lépe.!!

+3/−3
19.8.2015 22:32

J50a79n 69J46e62m87e47l41k80a 1915310

Pravděpodobně povede ke snížení ceny.. V Anglii  jde vidět, že to vede přesně k opačnému.. (jeden dopravce jedna trať, volná cena)

0/0
20.8.2015 7:57

M88a82t29ě61j 12V27o97n22d88ř23i41č65k61a 4434420538776

Vím, že v Anglii je to po privatizaci dost "divočina" ;-D, o tom jsem mnohé slyšel, ale tak cenu jak za objednání vlaku tak cenu pro cestujícího by si snad také měl u objednávaných vlaků hlídat sám objednavatel, ne?

0/0
20.8.2015 10:25

R39a17d30e84k 28J45a13n75a91t50a 9255346384102

To ale mluvíte o anglických nedotovaných komerčních spojích na základě exkluzivní licence. Tady mluvíme o spojích objednávaných - tam určuje objednavatel, za který tarif se bude jezdit.

0/0
20.8.2015 22:47

M37i40c50h19a35l 34P84a48s86t26o16r56e77k 4194230188128

Já jsem pro ať to od 2019 dostane klidně celé pán Jančura. Musí se ale zavázat, že budou všude nové, klimatizované, 100% uklizené vlaky bez grafiti a poškození. Navíc bude dostávat od státu a krajů stejně nebo méně než dosud ČD a zachová minimálně stejnou obslužnost jako ČD. Zajisté mu nějaká banka lehce půjčí tak 400mld na nákup vlaků. ČD by zůstaly jen nádraží, za jejichž použití by RJ platil a vlaky by se prodaly nebo sešrotovaly. No a až by se ukázalo, že na to RJ nemá tak by už nebylo stejně návratu.

+4/−6
19.8.2015 16:20

P29e43t68r 11N72o70v45o70t46n26y 3849192769812

Však takhle si to představoval s vlakama do Žiliny. A kdyby to prej nešlo, tak mu můžou dát klidně pokutu. ;-D

+6/0
19.8.2015 17:18

M86a59t23ú13š 34B21e34n17a29k 9918894292143

Toto sluboval na Slovensku na trati 131. Realita je taká, že dovliekol  12 rokov staré Talenty z Nemecka, značne opotrebované, ktoré ešte navyše neudžiava, čo má za následok, že jazdia miesto na dva motory iba na jeden (čo je výrobcom a aj majitelom zakázané), za následok to má pomalú jazdu - vysoké meškania - 30 minút je štandardom. Dalším následkom je nafungujúca klimatizácia, kedže nemá dosť energie na fungovanie. Navyše aj samotná klimatizácia je poruchová. Čistota je tiež skôr nadávka ako používané slovo. Grafity problémom až tak niesú, kedže jednotky nemajú náter, ale iba fóliu, ktorú strhnú a potom jazdí aj mesiac bez nej. Vizuálny informačný systém tiež nefunguje, pretože nemá kto zaplatiť jeho aktualizáciu. Po roku musel vrátiť časť jednotiek, tak si požičal Desirá s kapacitou 2/3 voči Talentu, ľudia sa tlačili ako sardinky, čo bolo aj dôsledkom toho že si vydobil zrušenie autobusov, takže má monopol. Sardinkovitosť začal riešiť prenájmom dalších desír, čo mu samozrejme celý podnik predražilo, takže začal vydierať štát a kraje zrušeným spojov. Vo výsledku jazdí za 2 násobok toho za čo by tam jazdila ZSSK...

+9/0
19.8.2015 18:48

T78o70m 66J93u61r83e48č95k90a 6685972635695

Tohle taky mluví za sebe:

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10122978233-udalosti-v-regionech-ostrava/415231100030819-udalosti-v-regionech

Doporučuji ten první příspěvek shlédnout celý.

+1/0
19.8.2015 19:45

J14a48n 87V18a10l39a20l44í29k 6956649150876

no a tam je jasně dáno že podnikatelé typu Jančury jsou pouze pro určitou klientelu a tudíž v osobní dopravě nemá co pohledávat a zastánci žlutého hnupa mínusujte

+5/0
19.8.2015 20:15

J96a77n 21J24e76m20e53l65k66a 1985780

Tak to zas nemuzu rict. Kdyz jsem tam jel ja, pripadal jsem si jak v raji. Proti 810ce moderni vlak pruzi, je tichy. Perfektne nastaveny jizdni rad se spesnymi vlaky do prace, coz na nasi 323  Ostrava- Frydlant neexistuje, cd a kraj tvrdi, ze to nejde.  Tam jde.. Klimatizace.. Parkoviste zdarma, dunajska streda - ohrazene parkoviste pro kola(za mrizi) Vedle moderni autobusovy terminal.. Zadne pochody. Raj.. Samozrejme, kdyz pocet cestujicich vzroste trikrat, je to problem. S tim asi nepocital nikdo.. Bratislava nove mesto, dunajska streda prumer 64 km/h na 80kove trati.

+1/−2
19.8.2015 21:15

J32a32n 34S37ů85r94a 4905243483642

Ano, třicet let staré vozy 810 ZSSK byly podstatně luxusnější záležitostí.

+1/−2
19.8.2015 22:40

T16o84m 29J21u91r60e19č69k58a 6745122875725

Chcete snad tvrdit, že kdyby ZSSK taky dostalo objednávku na víc než 2x vlkm (rozložení fixních nákladů) a násobně víc peněz spolu s opravením trati, že by tam ty 810 jezdily i nadále?

+1/0
19.8.2015 23:27

J86a70n 83S75ů91r87a 4205133473482

Jaké jsou fixní náklady na 30 let staré vozy? Jaká to je odpisová skupina?

+1/−2
19.8.2015 23:45

T18o84m 76J14u81r57e33č15k50a 6655332905915

Z čeho vycházíte, že pokud by stát u ZSSK dojednal stejné podmínky jako RJ (násobně víc vlkm, vyšší platby, opravená trať, zaplacení nákladů na další vozidla díky nárůstu počtu cestujících díky bezplatnému jízdnému,...), že by tam ZSSK měla stále 810ky?

+1/−1
19.8.2015 23:52

J91a13n 84S59ů43r95a 4175343763432

Zkuste odpovědět na můj dotaz: jaké jsou fixní náklady u 810. A zkuste mi i odpovědět na můj dotaz ohledně Magelysu.

+1/−2
19.8.2015 23:53

T59o47m 66J11u28r98e35č37k60a 6675462215355

Trochu zaměňujete příčinu a důsledky. Btw jak dlouho se odepisují 12leté Talenty? ;-)

Takže opakuji - kdyby ZSSK jezdilo na dané trati za stejných podmínek jako RJ, kde berete tu jistotu pro svůj argument, že by tam jezdily i nadále s 810?

+1/−1
19.8.2015 23:56

J24a56n 37S21ů35r68a 4605313493942

Zkuste si přečíst diskuzi od začátku. Reaguji na tvrzení, jaké peklo jsou dvanáct let staré Talenty oproti 810. Odpis 12 let starého Talentu není problém RJ, ale jeho vlastníka, RJ si je pronajímá, tedy odpisy neplatí. Nicméně fixní náklad je pro něj splátka nájmu. Pro ZSSK je fixní náklad nula, neboť 810 jsou účetně odepsané. Happy trolling.

+1/−2
19.8.2015 23:59

T77o91m 72J16u38r76e17č40k23a 6405512275655

Takže jinými slovy potvrzujete to, že zatímco dřívější objednávka u ZSSK díky malému množství vlkm nestačila na nákup/pronájem žádných novějších vozidel a musely to odjezdit staré 810, tak u RJ díky dvojnásobné objednávce vlkm se mohly fixní náklady na vozidla rozložit tak, že to vyšlo na pronájem dvanástiletých ojetin. ;-)

Takže kde je ten důkaz, že kdyby si MD SR u ZSSK objednalo dvojnásobný počet vlkm, že by ZSSK přesto jezdilo dál se starými 810 a nepořídilo by něco novějšího?

+1/−1
20.8.2015 0:06

J24a55n 14S16ů24r38a 4715323553792

Důkaz jste vy.

+1/−3
20.8.2015 0:06

T77o69m 12J16u84r81e64č25k21a 6195512875195

Děkuji za "pádný" argument....

+2/−1
20.8.2015 0:09

T55o91m96a60s 53A37u32g79u82s96t89y22n 6647306621460

Pan Sůra opět předvádí svou pronikavou inteligenci ;-D

A moc vtipné je, jak mistr demagogie požaduje odpověď na jeho zcela nesmyslnou otázku...

0/0
22.8.2015 16:57

J92a76n 72J32e21m94e46l35k69a 1325570

Slováci investovali tuším 300 mil. českých. 

Do 323 Ostrava - Frenštát - Val. Mez se nainvestovalo a nyní doinvestuje už cca za 6 mld. A jsem zvědav jaký bude výsledek.. 

Nic nenasvědčuje elektrifikaci nebo aspoň částečné zdvoukolejení - za ty velké peníze..  

Jsem zvědav - jestli taky bude trojnásobný růst pasažérů.. :-) 

Víc lidí, víc objednaných vlaků, co je na tom špatně.. 

Jančura má zvládnutý marketing. Perfektně se dohodl s termálními koupališti a nabízejí spolu set za výborné peníze. 

Tady ČD mají nejlepší lyžařský areál Bílá v Beskydech a nejsou schopni se domluvit s krajem, aby jezdil vlak s návazným busem do Bílé -

přestože se do slepé trati na Ostravici na přejezdech nainvestovalo dalíších 150m - aby se zvýšila rychlost ze 40 na 50.. wow..

Tam Jančurovi nic nevyčítám, spíš se bojím, že ty soutěže vyhraje někdo zcela jiný, kdoví v jakých soutěžích, za jakých podmínek.

0/0
20.8.2015 8:12

M57a25r39t17i24n 35K46u58b24í27k 9767289946323

Máte pravdu, jel jsem tam loni, bylo zpoždění, rychlík v Bratislavě směr Praha mi ujel, když Jančurův vlak vjížděl do Bratislav hl.st. Obsluha Jančurova vlaku mi řekla, že R nepočká anžto jsou jiný podnik.

0/0
21.8.2015 22:22

V10l93a72s22t93i29m61i12l 78S27v42o78b65o97d59a 7543718895314

K poslední větě v článku:

"Tvl., ne asi." :-)

0/0
19.8.2015 16:17

J78a73n 64K52o88b75ě85r28s70k48ý 1290266581763

Jsem pro soutěže, ovšem v případě uznávání jízdného. Nechci tarifní chaos jaký na železnici panuje v Polsku!!!!

+9/−2
19.8.2015 16:04
Foto

A98l21a10n 73Ř23e75p12k95a 4555466

A co jsem slyšel, tak třeba v Anglii to není o nic lepšíRv

+1/0
19.8.2015 18:39

M22a74r44t69i47n 97N68o54v86o95t26n58ý 3456506821464

"Kraje se soutěžemi otálejí, i když prokazatelně přinášejí úspory."

... škoda, že se JS trochu nerozepsal, když už se snaží něco tvrdit.

+7/0
19.8.2015 15:43

J17a11n 89S62ů58r11a 4825113653862

Je to v tom jednom.z odkazovaných textů. Liberec a JHŽ a 089. Obojí vzorový příklad.

0/0
19.8.2015 18:50

J58a80n 58J23e28m82e27l28k40a 1245400

Souteze setri penize, ale prokazatelne jen krajum.. Jestli zakaznikum, to si nejsem vubec jist. Nakupy novych se take mohou nekde projevit - na strane dotace nebo zakaznika.. Neco se muze ziskat z rustu cestujicich, ale to je otazka..

+1/0
19.8.2015 15:27

M25i79r71o79s73l38a61v 60Z50i75k59m90u76n67d 7119153924863

Komu přinášejí úspory ... cestujícím a zlepšují tak služby ? Například v IDSJMK je nemožné dostat se vlakem z Křenovic do okresního města Vyškov, vlak jede 1x denně cesta trvá cca 20 minut, busmo s přestupem hodinu ...

+2/−1
19.8.2015 16:23

J20i90ř42í 13K60o48c87u95r72e76k 6425404265198

Když zrušíte rychlíky Brno-Ostrava(Bohumín) tak ty osobáky z Křenovic do Vyškova po jednokolejce zcela jistě projedou. Ovšem IDSJMK tak nějak z principu nemůže za to, že je mezi Brnem a Ostravou stále jen jednokolejka.

0/−1
19.8.2015 17:02

J67a15n 90S30ů27r82a 4845713303502

Liberecký kraj vysoutezil provoz nových vlaků za cenu nižší, než tehdy jezdící šrot.

0/0
19.8.2015 18:51

P25e21t98r 88N81o54v26o76t34n41y 3309322979222

Kraje možná ušetří. A ušetří lidi, když si do každého vlaku budou kupovat jinou jízdenku?

+7/0
19.8.2015 15:11

J29i33ř90í 76E64r84b27e20n 1583494326707

Záleží na nastavení soutěže. Pokud bude ve výběrovém řízení požadavek na uznávání přestupného, krajem vyhlášeného tarifu, tak bych se nebál..

+1/−1
19.8.2015 15:14

P76e80t87r 19N11o47v70o91t86n49y 3489972249282

Jojo, to známe. http://ekonomika.idnes.cz/stat-zacne-opet-soutezit-rychliky-dtc-/eko-doprava.aspx?c=A150128_163941_eko-doprava_suj

0/0
19.8.2015 15:17

J59a65n 15J84e88m44e17l78k11a 1935900

Jenze krajem vyhlaseny system je casto za 1,3 1,5 kc/km. Drahy za 1,1 0.7 s in 50. Kraj hazi do jednoho pytle efektivni, ekologicke linky - elektricke  - drahy, tramvaje, trolejbusy i neekologicke neefektivni linky - diselove autobusove linky stojicich po 50m.

+1/−1
19.8.2015 15:34

R18o17m45a32n 15P62o59l66á20č77e45k 5876249395

Dokud lidem nedojde, že soukromým firmám jde o napojení na státní cecík tak se toho moc nezmění... Ono cena může být v prvním období krásná ale pak se v tichosti vše navýší a ještě budeme děkovat za ČD...

Navíc co hujerové za soutěže neřeší jsou integrované dopravní systémy a návaznosti jízdenek, které zatím nikdy nebyly podmínkou soutěže...

+9/−3
19.8.2015 14:41

M81a61r15e34k 78M83a92r61t46i34n 8609144726590

A o obsluze v časech ne tolik výhodných ani nemluvě...

+2/−1
19.8.2015 14:47

J86i63ř96í 78E92r28b92e40n 1343684816867

Jízdní řády stanovuje krajský úřad, respektive krajský koordinátor veřejné dopravy, popřípadě ministerstvo dopravy. Málokterá linka jezdí podle uvážení dopravce.

+2/0
19.8.2015 14:53

M87a40r14t49i24n 77K89l54i16m82e11š 6536315207960

A kraj zaplatí a dopravce jezdí. To ale většinou ti "inteligenti", co argumentují tím, že soukromník bude jezdit jen na lukrativních tratích a ne do horní - dolní, nikdy nepochopí. A mezi náma, z 99 % jsou to zastánci jednoho státního molochu :-). Prostě potřebují "argumenty" a je jim jedno že to není pravda.

+1/−3
19.8.2015 15:04

M55a69r21t70i10n 88K10l78i55m79e65š 6936955467510

Zdeňku, proč mínus, napiš argument jestli to co píšu není pravda!

+1/−1
19.8.2015 15:09

J36i45ř51í 91E94r61b57e95n 1193824246277

No, byl tady případ, kdy někde v severozápadních Čechách existoval regionálně-monopolní dopravce, který z výnosné linky do Prahy dotoval neefektivní regionální busíky. Pak přišlo Student Agency, výnosnou linku obsadilo a najednou nebylo za co platit ztrátu těch ostatních linek, Tudíž se musely začít hradit z veřejných rozpočtů, zatímco privatizovaný zisk šel jinam.

A takhle to bude všude, pokud se budou soutěžit linky a tratě každá zvlášť a ne jako územní "balík" dohromady. O (ne)jednotnosti tarifu a (ne)uznávání přestupných jízdenek nemluvě.

+1/0
19.8.2015 15:09

M52a13r61t53i57n 82K30l46i69m23e97š 6816965877610

S tím souhlasím. Tak to funguje třeba v IDS JMK. Bohužel na železnici "vyhrály" ČD, které nabídly vyšší cenu a horší vlaky a přesto vyhrály. A s těma hrůzama jezdím denně.

0/−2
19.8.2015 15:12

J57i69ř57í 82E93r18b64e56n 1653114386247

A někdo snad nabídl nižší cenu a lepší vlaky? U nás v LBK jezdí Stadlery 841, modernizované rohlíky 843, hydry 854, orchestriony 810 a Regionovy 814. Nepotkal jsem koženku už hodně let.

+3/0
19.8.2015 15:19

M44a97r73t11i87n 85K70l56i74m92e36š 6186215747980

Jančura :-)

0/−2
19.8.2015 15:21

J80a22n 47V69a94l16a10l98í36k 6616989290196

hnup

+1/0
19.8.2015 20:16

M87a56r95t51i28n 67K85l48i95m21e19š 6956355407850

Já jezdím jen koženkami. Mimochodem Regionovou jsem párkrát jel, jak se Vám v ní sedí?

0/−1
19.8.2015 15:22

J64i42ř49í 71K29o18c82u43r27e41k 6435184445988

DdddDDDrrrRRRnnnNNNccCcCcááÁÁtT TToOO.

+1/0
19.8.2015 17:04

J46i49n87d65ř61i68c28h 95H84r88d52l88i60č84k11a 4376734689754

Jenže ten zisk monopolního dopravce nepadal z nebe, nýbrž pocházel z peněz občanů, kteří neměli na výběr. Po nástupu Student Agency platili míň.

Chce-li kraj financovat ztrátovou linku, ať ji platí přímo a nezabraňuje konkurenci na jiných linkách.

0/0
19.8.2015 15:50

J23a43n 92V21a37l10a10l15í22k 6786209840596

Pojedu z místa A do místa B abudu mít 4přestupy tak jsem zvědav jak budu kupovat jízdenky když tam budou třeba 3 ruzní dopravci....

0/0
19.8.2015 18:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.