Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektroauta a hybridy poráží v Evropě auta na plyn. Česko jede opačně

V Česku se zatím za vrchol alternativního pohonu aut považuje stlačený zemní plyn, Evropa ale zažívá namísto plynu boom aut na elektřinu. Podle poslední statistiky Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) za první pololetí zákazníci koupili 317 tisíc aut s alternativním pohonem, o pětatřicet procent více než před rokem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K57a36r53e28l 67F12r20i15t11z 4271367868112

Elektroauta na popojíždění po městě a spalovací na delší jízdy a je po starostech. Teď už jenom vyřešit, kde ty všechny auta budou parkovat...:-/

0/0
30.10.2015 10:31
Foto

S15t18a34n46i64s81l88a72v 46T73e52s58a68ř 9387984582314

Už jen výroba elektromobilu je ekologicky náročnější než výroba a celý provoz klasického auta se spalovacím motorem. Dokud nebude výrazně pokročeno v technologii elektrických baterií, jsou auta na elektriku jen falešná póza.

0/−2
7.9.2015 14:19
Foto

V90o33j94t53ě25c60h 61P64a20v90l65í84k 5434741304508

To je mnohokrát omílaný fakt, nicméně to mu na pravdivosti nic nedodá.

+2/0
7.9.2015 14:46

O84n97d60ř70e40j 67K54r11y57š76t32o37f 6433161

Otavia III GTec CNG  - cena 433k. Spotřeba -město 4,1 - mimo město 3,2kg/100km. - v Praze se dá koupit 1kg CNG 23,-kč - 26,60kč..Za 4 měsíce najeto 26 000km-Zatím max spokojenost.R^

+1/0
7.9.2015 14:05

M65a89r49e65k 71J76a20n49e32č90k71a 1437406503861

To jsou zase kecy, jak navnadit lidi k většímu nákupu ;-D Český národ ale nemá v hlavě vymeteno, ani ten plat, aby si koupil předražený nesmysl na elektřinu a trávil dlouhé chvíle při rádoby rychlonabíjení svého elektro přibližovadla a za pár let vysolil balík za nové baterie :-) CNG má zase stále žalostně málo čerpaček i ve velkých městech, oproti LPG, které má síť mnohem větší a pořizovací cena agregátu je také výrazně větší. Navíc je elektromobil právě díky bateriím (malá výdrž a životnost) slepá větev.

0/−1
7.9.2015 13:08

V47l23a80d28i11m82í96r 10F53i67b95i61g47e58r 5704211981484

Proč bych kupoval elektromobil s pořizovací cenou pomalu 2x takovou jako u běžného auta, když si mohu pořídit auto a nechat do něj za 30000 nainstalovat LPG a cena za kilometr bude podobná na CNG je cena asi 60000. Elektromobily jsou fajn ale nikdo neví co bude za pár let až se baterie opotřebují a dát 300000 za novou sadu baterií za to je nové auto.

Hybrid to je slepá větev, třeba Prius elektromotor a celkem celký benzonový motor to není nic moc. Opravdu max do města na popojíždění.

0/0
7.9.2015 7:21

M23a54r44t20i83n 57K17a16r44á21s22e56k 9588493538288

Ano, u levnych aut se to opravdu nevyplati, ale napriklad tesly nestoji vice ne konkurencni auta na konvencni pohon. Jinak provoz na LPG opravdu nevyjde podobne jako elektro.... ona vubec cela ta magie kolem LPG mi prijde celkem o nicem - cenove to vyjde podobne jako diesel, provoz taky, akorat ze na jednu nadrz nafty udejedete temer u kazdeho auta aspon 1000km, u LPG musite tankovat vyrazne casteji. U noveho auta se jeste tak vyplati CNG, kde to pak vychazi jeste o kus levneji (za cenu casteho tankovani).

0/−1
7.9.2015 13:01

M59a76r78e68k 46J54a28n40e78č53k71a 1387956943861

Kolik jste provozoval aut na LPG a jak dlouho, že tak odvážně tvrdíte, že je to o ničem? :-) Dovolím si vám proto v tomto oponovat, protože již 10 let jezdím pouze na LPG a za tu dobu jsem měl 4 vozy s pohonem na LPG s různou generací pohonu na LPG pro každodenní ježdění (město i dálnice) a dvě auta na LPG máme v rodině stále a jednoznačně mohu říct, že pokud někdo nemá roční nájezd minimálně 25-30tkm, tak se mu nafta nevyplatí a riziko, že zaplatí i více za servis je zde vysoké. Mě se dodatečná montáž LPG vrátila u každého vozu nejpozději do 2 let. Takže pokud auta měníte častěji, pak je LPG pro vás opravdu nezajímavé. Pokud chcete ale výrazněji ušetřit z dlouhodobějšího hlediska, je LPG ideální cesta, tj. cenová dostupnost agregátu a hustá síť LPG stanic. Navíc zapomínáte, že auto na LPG může stále jezdit i na benzín, takže s plnou nádrží LPG a benzínu, má i větší dojezd než auta na naftu. LPG má ale jednu důležitou podmínku, tj. vhodný motor pro provoz na LPG, což je čím dál větší problém u nových motorů napříč výrobci automobilů. Pak vznikají různé negace a odsuzování pohonu na LPG, spíše pouze z důvodu nedostatečně informovaných uživatelů, kteří pak plácají nesmysly ;-)

+1/0
7.9.2015 13:45

M79a87r84t33i43n 51K36a10r34á68s60e39k 9788493758878

LPG jsme meli ve firme na nekolika autech jako pilotni projekt, s tim ze jsme meli taky v planu jake budou super uspory apod. Po roce jsme to odpiskali jako nerentabilni. Problem je predevsim v tom, ze motory ktere snesou LPG jsou vetsinou starsi atmosfericke motory s vyssi spotrebou, ktera instalaci LPG dale vyroste (a dneska se do spousty motoru uz ani dat neda). Tzn pak proti sobe stal diesel se spotrebou kolem 5 litru s LPG se spotrebou kolem 8 litru - coz teda co do paliva vychazi porad LPG levneji, nicmene jsou tu pak dalsi naklady na castejsi servis, revize plynu apod, diskomfort s castym tankovanim (ano, dojezd je diky benzinove nadrzi delsi, ale jizda na benzin je extremne draha), castejsim servisem apod.

+1/0
7.9.2015 16:00

J37i24ř91í 40G39a41b54r75i84e57l 8492320134697

Tak si dopočítejte cenu nové baterie až vám v autě klekne. Pokud se jedná skutečně o elektroauto, tak cena baterie je cca 1/2 pořizovací ceny auta. A Tesla stojí stále ke 2 miliónům, baterie je složena z více než 7 tisíc malých lithiových článků, uložených v podvozkové platformě.

0/0
7.9.2015 14:40

M31a82r11t68i85n 56K34a80r91á88s80e36k 9128793198398

Ona ta baterka v tesle neklekne driv nez za 10 - 12 let, a po takove dobe ma auto hodnotu jen zlomku porizovaci ceny, tzn pujde do srotu. Navic u te tesly ta baterka nestoji polovinu ceny auta.

+1/0
7.9.2015 15:16

J35i98ř48í 21G26a61b21r46i47e56l 8832250124607

Neznám lithiovou baterii, která by vám vydržela 10 let při denním cyklování. A další problém o kterém se moc nepíše jsou zimní teploty. Lithiové baterie při teplotách pod bod mrazu nefungují. Nechte na dovolené auto v noci při mrazu -20 venku a ráno neodjedete.

0/0
7.9.2015 15:59

M50a67r24t77i43n 79K46a89r68á48s85e56k 9158613158398

No pokud tesla garantuje 80% kapacity baterie po 8 letech, tak si myslim, ze ty dalsi dva roky to jeste ta baterka v drtive vetsine pripadu v pohode vydrzi. Co se tyce zimy tak to netusim jak maji osefovane - predpokladam ze elektroauta jezdi i jinde nez ve statech kde je porad teplo.

Jinak baterky v autech jsou o nekolik trid lepsi nez bezne dostupne akumulatory (coz je taky hlavni duvod jejich velmi vysoke ceny - z cinskych levnych lithiovek do modelu by to slo za zlomek ceny).

0/0
7.9.2015 16:20

J92a43n 59S33t46e13h84l55i84k 9165797496271

Pro běžné občany je problém i koupě normálního auta. Vždyt pruměrné stáří aut je u nás 14 let ! Polovina národa kupuje ojetiny ze západu s cenou okolo 100 t.

+2/−2
6.9.2015 20:43

P28a41v56e46l 21F51o90l67t63á93n 4610342724

Podíl elektromobilů je u nás mizerný "díky" státní NEpodpoře, pouhým NEsplněným slibům ČEZu na nabíječky a NEvýrobě ve Škodovce.  :-(

+3/0
6.9.2015 19:35

J93a18r28o82s12l86a98v 43K71a37d39l95e79c 5101499952451

Baterie přestanou být problémem po patřičném rozšíření elektromobilů, kdy se na dokovacích stanicích pouze mění za nabité. Otázkou bude cena za výměnu.

+1/−2
6.9.2015 18:46

M86a43r34t47i76n 79B31a62r52t37e41k 5457831241753

Tak tomu fakt nevěř.

+1/0
6.9.2015 20:56

P31a58v13e50l 83F57o75l83t69á26n 4770452214

Pane Kadleci, to už se zkoušelo, ale firma zkrachovala.

Dejte si vyhledat   Better Place

0/0
6.9.2015 22:04

J58a77r26o52s90l82a71v 98K81a45d61l72e44c 5671359652491

Češi jsou divní. S Teslou se jezdí fantasticky.

0/0
6.9.2015 18:41

K40a30r52e81l 29J94a40n32í27k 9988752835564

Jistě, ale ta CENA. I když "prý" budou mít model za 800K, pak už to bude jen "jistě, ale ta cena" :)

+3/0
6.9.2015 19:35

J31a34r88o48s89l53a54v 95K82a20d78l17e95c 5921629202631

Elektromobil se dá pořídit již od 250 tisíc.

0/0
6.9.2015 19:53

M14a93r64t73i85n 55B28a22r82t92e69k 5307651921323

Ale to jsou ty mini nákupní tašku s dojezdem pár desítek kilometrů. Dobré tak maximálně jako druhé auto pro manželku na cestu do obchodu.

0/0
6.9.2015 20:57

V18á38c89l65a89v 33H88o27s69c56h 8766198882771

Pan myslel Segway:-)

0/0
12.9.2015 5:31

R34a40d65i46m 70P79o63l11á62š61e13k 9336553669449

Hlavně by to chtělo napsat pravdu.

Elekromobily přibývají pouze tam, kde je jejich pořízení zvýhodněno odpuštěním daní nebo jinými úlevami a dotacemi.

Kde toto není, neprodávají se prakticky žádné elektromobily.

+4/0
6.9.2015 16:59

J26a15n 27N30o54v28á78k 6324164

Hlavně by tělo přečíst si článek.

+1/0
6.9.2015 17:01

L43e54o 24P26o40l43á29č19i56k 1414297908163

Náš profesor na silnoproud na Technické univerzitě Liberec, jmenovat určitě nebudu. Má elektromobilního fiata malucha. Spalovací motor zůstal pro splnění technické. Přední kola mu pohání 40kW střídavý elektromotor, zakázkově navinutý jeho kamarády. Aby to bylo legální, je e-motor vpředu(zavazadlovy prostor) a v případě potřeby, vždy lze jet klasicky na benzín. Na ježdění do práce a na nákup stačí. A kdo jste liberečan, tak jistě víte jak vypadá Vítězná ulice. Jeho fiat maluch jí vystřelí nahoru jako kdejaký audi s5. A nikdo by to do plesnivýho fiátku neřekl. Ahojte

+1/−1
6.9.2015 16:41

K68a61r69e76l 50K92u73č59e71r13a 7435971903340

On je největší technický problém elektromobilu motor?

Já jsem si vždycky myslel, že je to baterie.

No ale když se o ní nezmiňujete, tak stačí asi jenom nějakou za pár korun koupit. :-/

+1/0
6.9.2015 17:16

L70e74o 43P62o17l98á32č26i61k 1324317818703

4 autobaterie s po domácku vyrobeným střídačem a regulátorem. Na spalovacím motoru na řemenici neoriginální alternátor z mercedesu, co vypomáhá těm bateriím. Co si pamatuju, tak nám říkal dojezd 20 km. Ale musíte na to koukat z pohledu nadšence, co si to chtěl zkusit. A ukázat to studentům. Určitě to nepujde do seriové velkovýroby. A k moři tím taky nepojede.

0/0
6.9.2015 17:44

M54a43r70t85i89n 92N32o41v66a57k 1512840797413

Mit takovy studenty to musi byt radost....

0/−2
6.9.2015 19:34

L81u72k78á80š 63V32a43ň96u92r93a 1185964193443

A velký boom hybridů už také skončil, ukázalo se, že ta jejich spotřeba zase není v praxi tak úžasná.

+2/0
6.9.2015 16:41

R23a27d97i90m 60S98i50m28u15n55e90k 2220200916884

vznětový motor je i přes to, že se vyvinul téměř k dokonalosti přeci jenom archaických představitelem  z 19. století pracujícím na relativně dost primitivním principu výbuchu uhlíkového paliva...

+1/0
6.9.2015 16:35

L12u63k80á53š 76V87a28ň68u37r23a 1845614203303

Ano, ale bohužel zatím neexistuje jeho náhrada, která by byla levnější na pořízení. Všechny elektromobily jsou díky článkům dražší a s těžko dosažitelnou návratností.

+2/−1
6.9.2015 16:39
Foto

V52o86j97t42ě33c89h 48P52a94v92l67í30k 5884831764268

Omezujícím faktorem je zejména energetická hustota paliva. Tam benzín/naftu zatím nic prakticky použitelného nepředčí. I když se baterie každým rokem přibližují.

0/0
6.9.2015 16:46

R81a77d66i19m 73P35o79l83á33š81e13k 9966543139619

Já bych řekl, že omezující mfaktorem jsou hlavně daně na benzím a naftu. Kdyby těch nebylo, cena pohonných hmot by byla třetinová a ani v těch zemích, kde elektromobily daňově zvýhodňují, by je nikdo nekupoval, protože by byly podstatně dražší.

+4/0
6.9.2015 17:02

O66n27d37ř65e13j 95K28r52y71š98t27o86f 6643711

Měrná jednotka CNG na plnicích stanicích je kilogram. 1 kg CNG odpovídá cca 1,5 l benzínu a cca 1,3 l motorové nafty. Při přepočtu na stejné jednotky (převod 1kg CNG na cca 1,5 l benzínu) je CNG zatím nejlevnějším palivem. V Česku je CNG zatím nezatíženo spotřební daní a vozidla a celé flotily s pohonem na CNG mohou uplatňovat osvobození od silniční daně.[1]

Jeden m3 CNG dodává 10,6 KWh

0/0
7.9.2015 14:11

M97a30r18e93k 12J42a11n37e37č26k55a 1427946793651

"...a celé flotily s pohonem na CNG mohou uplatňovat osvobození od silniční daně" 

Jenom doplním, že tohle neplatí jenom u CNG pohonu, ale také u LPG.

0/0
7.9.2015 14:34
Foto

V71o20j85t91ě96c48h 77P27a83v58l39í26k 5164681874658

Já tu nemluvím o ceně, ale o energetické hustotě (v zásadě výhřevnosti, ale po přepočtením účinností motoru) paliva, tedy kWh/kg. Ta je u CNG sice o něco vyšší, než u benzínu (na kg), ale pokud připočteme hmotnost nádrže, vyjde opět nejlépe benzín.

Pokud bychom řešili jen cenu (Kč/kWh), tak je, po započítání velmi nízké účinnosti spalovacího motoru, radikálně nejlevnější elektřina. Bohužel "nádrž" na ni (tedy LiIon, LiFePO4 nebo LiPoly baterie) je ještě o mnoho těžší, než u CNG.

0/0
7.9.2015 14:45

M40a77r51e32k 53J74a80n98e70č66k85a 1607646543261

Kdepak. Je sice pravdou, že zemní plyn (CNG) dodá více energie než propan-butan (LPG), což se samozřejmě odrazí v menší spotřebě CNG vůči LPG. LPG aby dodal motoru požadovanou energii je ho proto potřeba více. Nicméně u nových kvalitních a dobře nastavených plynových agregátů nějakou ztrátu výkonu motoru nepoznáte. Maximálně při otevřeném motoru slyšíte jiný zvuk plynových vstřikovačů, jsou totiž běžně o něco hlučnější, než benzínové.

O to příjemnější je pak vždy platit poloviční částky při tankování, vůči standardním pohonným hmotám :-)

0/0
7.9.2015 14:39
Foto

V13o31j13t92ě81c43h 37P35a54v90l61í29k 5384711634588

Jezdím na LPG (se vstřikováním v kapalné fázi). Výkon motoru je skutečně nerozeznatelný.

Ale to s energetickou hustotou nemá mnoho společného. Výhřevnost (množství tepla na kg, upozorňuji, na kg, ne na litr) je u CNG o něco větší, než u LPG a ta je zase o něco větší, než u benzínu a ta zase než u nafty. (S hustotou je to opačně, takže i na litr je to opačně.)

Jenže na benzín stačí plastová nádrž, na LPG stačí nízkotlaká a na CNG je potřeba těžká vysokotlaká nádrž.

Ve výsledku stejné množství energie zatíží auto nejméně u benzínu, případně nafty.

A baterie jsou na tom úplně nejhůř. A to i když vezmu v potaz mnohem vyšší účinnost elektrického agregátu (přes 90%) oproti spalovacímu (pod 30%).

Více zatížené auto má větší spotřebu (valivý odpor) a i proto zatím není možné postavit auto na elektřinu s dojezdem přes 1000km, i kdyby bylo plné baterií až po strop.

0/0
7.9.2015 15:01

L14u82b50o74š 43U34l23r79i21c55h 5401740928274

Batérie až po strop?:-)

http://techbox.dennikn.sk/auto/c12354/elektromobily-s-dojazdom-nad-300-km-chysta-nissan-aj-gm.html

alebo,

http://www.nissan.sk/SK/sk/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/range.html

0/0
7.9.2015 18:39
Foto

V73o33j11t25ě12c90h 61P76a35v45l11í16k 5864721484908

Dojezd 300km není problém. Jenže přidáním stejného množství baterií se zvedne dojezd (například) na 500 km, nikoli na 600 km, právě z důvodu valivého odporu způsobeného hmotností baterií. A další sada to zvedne už jen na 620, a tak dále, přírůstky jsou čím dál tím nižší. Na 1000 km se zatím prostě nelze dostat, pokud se nevylepší technologie baterií tak, aby pojala větší množství energie při nižší hmotnosti.

+1/0
7.9.2015 19:05

Č39e34s37t42m72í80r 53P98r85o38c37h85á29z58k41a 8218320628391

Ale elektromobily zde byly dříve. Pak je v začátcích automobilismu převálcovaly spalovací motory.

+1/0
6.9.2015 16:53

M84a92r92t69i57n 71K40a44r59á44s19e96k 9808173398118

Ano  asi pro to byl nejaky rozumny duvod (napriklad cena a prakticnost).

0/0
7.9.2015 13:04

J41e88n64d88a 86S13o52u83k89u67p 8986472503

Tak osobně by mi z 96% stačil dojezd na 250 km.....

Ale ta cena....

Asi zustanu u své fabky na lpg.....

+5/0
6.9.2015 16:27

L51u18k46á38š 11V17a56ň79u88r27a 1455914733243

Cena hybridů a elektromobilů je stále nad možnosti Čechů. Elektrický Nisan Leaf třeba stojí 720tis. což je cena Octavie kombi 4x4 v dieselu. Přitom benzínové auto velikosti Nisan Leaf by stálo někde kolem 300tis.Kč. Nikdo nechce dát za elektromobíl o více jak 100% navíc. Ten rozdíl v ceně se na rozdílu ceny paliva nedorovná.

+4/0
6.9.2015 16:25
Foto

V97o54j48t71ě95c42h 55P88a37v42l93í40k 5474521504608

U Leafu se to vyrovná cca po najetí cca 400 tisíc km. Což je dost.

0/0
6.9.2015 16:49

Č21e42s39t36m12í64r 29P78r44o24c64h86á42z44k26a 8278890708951

To je ale normální. Každou novinku musí prosadit majetnější, protože v začátcích komerčního využití je výrobek vždy dražší.  Jestli se nechytne u majetných, nechytne se vůbec.

+4/0
6.9.2015 16:56

M93a61r35t14i17n 13K98u67l85h27á67n77e30k 4763332979669

další manipulativní PR článeček dodavatelů ruského plynu ....

LPG je podstatně rozšířenější a levnější a jednodušší technologie než nesmyslný CNG , který se do povědomí dostává pouze mediálně a tlačenkou lobistů přes vládu ...

a ani náhodou není počet aut na CNG vyšší než LPG :-P

+3/0
6.9.2015 15:56
Foto

V56o58j58t20ě21c14h 55P78a51v83l91í42k 5804681354398

Článek říká, jen to, že počet nových prodaných vozů z továrny na CNG je větší, než na LPG. To je pravda, i když je to poměrně neužitečná informace.

+5/0
6.9.2015 16:04

J48e51n91d34a 25S71o57u80k87u95p 8806772673

To jo, protože většina lidí si nechá LPG namontovat až dodatečně....

+2/0
6.9.2015 16:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.