Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektroauta a hybridy poráží v Evropě auta na plyn. Česko jede opačně

V Česku se zatím za vrchol alternativního pohonu aut považuje stlačený zemní plyn, Evropa ale zažívá namísto plynu boom aut na elektřinu. Podle poslední statistiky Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) za první pololetí zákazníci koupili 317 tisíc aut s alternativním pohonem, o pětatřicet procent více než před rokem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K26a83r52e82l 12F14r26i93t66z 4611237658802

Elektroauta na popojíždění po městě a spalovací na delší jízdy a je po starostech. Teď už jenom vyřešit, kde ty všechny auta budou parkovat...:-/

0/0
30.10.2015 10:31
Foto

S26t97a55n78i56s86l85a79v 31T52e39s29a97ř 9727944442694

Už jen výroba elektromobilu je ekologicky náročnější než výroba a celý provoz klasického auta se spalovacím motorem. Dokud nebude výrazně pokročeno v technologii elektrických baterií, jsou auta na elektriku jen falešná póza.

0/−2
7.9.2015 14:19
Foto

V70o12j18t87ě80c17h 75P93a37v13l14í90k 5224751794108

To je mnohokrát omílaný fakt, nicméně to mu na pravdivosti nic nedodá.

+2/0
7.9.2015 14:46

O46n12d83ř13e45j 57K67r62y86š68t95o66f 6133791

Otavia III GTec CNG  - cena 433k. Spotřeba -město 4,1 - mimo město 3,2kg/100km. - v Praze se dá koupit 1kg CNG 23,-kč - 26,60kč..Za 4 měsíce najeto 26 000km-Zatím max spokojenost.R^

+1/0
7.9.2015 14:05

M61a85r73e67k 88J27a31n21e54č94k47a 1907746783201

To jsou zase kecy, jak navnadit lidi k většímu nákupu ;-D Český národ ale nemá v hlavě vymeteno, ani ten plat, aby si koupil předražený nesmysl na elektřinu a trávil dlouhé chvíle při rádoby rychlonabíjení svého elektro přibližovadla a za pár let vysolil balík za nové baterie :-) CNG má zase stále žalostně málo čerpaček i ve velkých městech, oproti LPG, které má síť mnohem větší a pořizovací cena agregátu je také výrazně větší. Navíc je elektromobil právě díky bateriím (malá výdrž a životnost) slepá větev.

0/−1
7.9.2015 13:08

V85l93a49d34i37m84í96r 25F44i33b68i28g14e51r 5334481221164

Proč bych kupoval elektromobil s pořizovací cenou pomalu 2x takovou jako u běžného auta, když si mohu pořídit auto a nechat do něj za 30000 nainstalovat LPG a cena za kilometr bude podobná na CNG je cena asi 60000. Elektromobily jsou fajn ale nikdo neví co bude za pár let až se baterie opotřebují a dát 300000 za novou sadu baterií za to je nové auto.

Hybrid to je slepá větev, třeba Prius elektromotor a celkem celký benzonový motor to není nic moc. Opravdu max do města na popojíždění.

0/0
7.9.2015 7:21

M67a16r47t87i42n 24K92a35r77á23s65e81k 9338123728258

Ano, u levnych aut se to opravdu nevyplati, ale napriklad tesly nestoji vice ne konkurencni auta na konvencni pohon. Jinak provoz na LPG opravdu nevyjde podobne jako elektro.... ona vubec cela ta magie kolem LPG mi prijde celkem o nicem - cenove to vyjde podobne jako diesel, provoz taky, akorat ze na jednu nadrz nafty udejedete temer u kazdeho auta aspon 1000km, u LPG musite tankovat vyrazne casteji. U noveho auta se jeste tak vyplati CNG, kde to pak vychazi jeste o kus levneji (za cenu casteho tankovani).

0/−1
7.9.2015 13:01

M95a93r27e55k 27J85a22n60e45č82k91a 1127856873851

Kolik jste provozoval aut na LPG a jak dlouho, že tak odvážně tvrdíte, že je to o ničem? :-) Dovolím si vám proto v tomto oponovat, protože již 10 let jezdím pouze na LPG a za tu dobu jsem měl 4 vozy s pohonem na LPG s různou generací pohonu na LPG pro každodenní ježdění (město i dálnice) a dvě auta na LPG máme v rodině stále a jednoznačně mohu říct, že pokud někdo nemá roční nájezd minimálně 25-30tkm, tak se mu nafta nevyplatí a riziko, že zaplatí i více za servis je zde vysoké. Mě se dodatečná montáž LPG vrátila u každého vozu nejpozději do 2 let. Takže pokud auta měníte častěji, pak je LPG pro vás opravdu nezajímavé. Pokud chcete ale výrazněji ušetřit z dlouhodobějšího hlediska, je LPG ideální cesta, tj. cenová dostupnost agregátu a hustá síť LPG stanic. Navíc zapomínáte, že auto na LPG může stále jezdit i na benzín, takže s plnou nádrží LPG a benzínu, má i větší dojezd než auta na naftu. LPG má ale jednu důležitou podmínku, tj. vhodný motor pro provoz na LPG, což je čím dál větší problém u nových motorů napříč výrobci automobilů. Pak vznikají různé negace a odsuzování pohonu na LPG, spíše pouze z důvodu nedostatečně informovaných uživatelů, kteří pak plácají nesmysly ;-)

+1/0
7.9.2015 13:45

M76a42r48t51i40n 97K78a35r42á86s49e51k 9818313198548

LPG jsme meli ve firme na nekolika autech jako pilotni projekt, s tim ze jsme meli taky v planu jake budou super uspory apod. Po roce jsme to odpiskali jako nerentabilni. Problem je predevsim v tom, ze motory ktere snesou LPG jsou vetsinou starsi atmosfericke motory s vyssi spotrebou, ktera instalaci LPG dale vyroste (a dneska se do spousty motoru uz ani dat neda). Tzn pak proti sobe stal diesel se spotrebou kolem 5 litru s LPG se spotrebou kolem 8 litru - coz teda co do paliva vychazi porad LPG levneji, nicmene jsou tu pak dalsi naklady na castejsi servis, revize plynu apod, diskomfort s castym tankovanim (ano, dojezd je diky benzinove nadrzi delsi, ale jizda na benzin je extremne draha), castejsim servisem apod.

+1/0
7.9.2015 16:00

J55i61ř32í 28G31a75b95r20i73e88l 8912690564127

Tak si dopočítejte cenu nové baterie až vám v autě klekne. Pokud se jedná skutečně o elektroauto, tak cena baterie je cca 1/2 pořizovací ceny auta. A Tesla stojí stále ke 2 miliónům, baterie je složena z více než 7 tisíc malých lithiových článků, uložených v podvozkové platformě.

0/0
7.9.2015 14:40

M41a88r93t31i63n 94K45a25r94á81s56e52k 9858563478598

Ona ta baterka v tesle neklekne driv nez za 10 - 12 let, a po takove dobe ma auto hodnotu jen zlomku porizovaci ceny, tzn pujde do srotu. Navic u te tesly ta baterka nestoji polovinu ceny auta.

+1/0
7.9.2015 15:16

J78i73ř95í 40G19a79b76r42i40e25l 8202300294637

Neznám lithiovou baterii, která by vám vydržela 10 let při denním cyklování. A další problém o kterém se moc nepíše jsou zimní teploty. Lithiové baterie při teplotách pod bod mrazu nefungují. Nechte na dovolené auto v noci při mrazu -20 venku a ráno neodjedete.

0/0
7.9.2015 15:59

M11a68r61t53i93n 78K94a79r88á29s60e33k 9968363818158

No pokud tesla garantuje 80% kapacity baterie po 8 letech, tak si myslim, ze ty dalsi dva roky to jeste ta baterka v drtive vetsine pripadu v pohode vydrzi. Co se tyce zimy tak to netusim jak maji osefovane - predpokladam ze elektroauta jezdi i jinde nez ve statech kde je porad teplo.

Jinak baterky v autech jsou o nekolik trid lepsi nez bezne dostupne akumulatory (coz je taky hlavni duvod jejich velmi vysoke ceny - z cinskych levnych lithiovek do modelu by to slo za zlomek ceny).

0/0
7.9.2015 16:20

J80a24n 62S31t12e44h32l95i32k 9675927636211

Pro běžné občany je problém i koupě normálního auta. Vždyt pruměrné stáří aut je u nás 14 let ! Polovina národa kupuje ojetiny ze západu s cenou okolo 100 t.

+2/−2
6.9.2015 20:43

P82a27v12e84l 78F71o35l32t32á54n 4770972354

Podíl elektromobilů je u nás mizerný "díky" státní NEpodpoře, pouhým NEsplněným slibům ČEZu na nabíječky a NEvýrobě ve Škodovce.  :-(

+3/0
6.9.2015 19:35

J79a26r45o38s90l56a81v 16K28a82d47l24e82c 5861169402501

Baterie přestanou být problémem po patřičném rozšíření elektromobilů, kdy se na dokovacích stanicích pouze mění za nabité. Otázkou bude cena za výměnu.

+1/−2
6.9.2015 18:46

M58a56r97t56i31n 36B95a22r23t18e79k 5297111511363

Tak tomu fakt nevěř.

+1/0
6.9.2015 20:56

P97a78v89e53l 97F95o86l75t27á81n 4910702294

Pane Kadleci, to už se zkoušelo, ale firma zkrachovala.

Dejte si vyhledat   Better Place

0/0
6.9.2015 22:04

J77a60r88o87s17l49a66v 71K67a83d30l69e46c 5811699302841

Češi jsou divní. S Teslou se jezdí fantasticky.

0/0
6.9.2015 18:41

K93a14r73e66l 93J80a45n78í41k 9708682125104

Jistě, ale ta CENA. I když "prý" budou mít model za 800K, pak už to bude jen "jistě, ale ta cena" :)

+3/0
6.9.2015 19:35

J60a43r60o78s39l31a47v 60K50a50d62l48e90c 5391329812401

Elektromobil se dá pořídit již od 250 tisíc.

0/0
6.9.2015 19:53

M21a66r16t80i10n 32B49a43r83t56e25k 5307221681313

Ale to jsou ty mini nákupní tašku s dojezdem pár desítek kilometrů. Dobré tak maximálně jako druhé auto pro manželku na cestu do obchodu.

0/0
6.9.2015 20:57

V91á35c23l61a66v 46H30o35s69c16h 8646818352161

Pan myslel Segway:-)

0/0
12.9.2015 5:31

R52a39d82i40m 50P41o45l29á69š48e76k 9536963389979

Hlavně by to chtělo napsat pravdu.

Elekromobily přibývají pouze tam, kde je jejich pořízení zvýhodněno odpuštěním daní nebo jinými úlevami a dotacemi.

Kde toto není, neprodávají se prakticky žádné elektromobily.

+4/0
6.9.2015 16:59

J97a27n 66N93o47v27á77k 6704104

Hlavně by tělo přečíst si článek.

+1/0
6.9.2015 17:01

L89e14o 97P14o48l44á78č95i79k 1364297738883

Náš profesor na silnoproud na Technické univerzitě Liberec, jmenovat určitě nebudu. Má elektromobilního fiata malucha. Spalovací motor zůstal pro splnění technické. Přední kola mu pohání 40kW střídavý elektromotor, zakázkově navinutý jeho kamarády. Aby to bylo legální, je e-motor vpředu(zavazadlovy prostor) a v případě potřeby, vždy lze jet klasicky na benzín. Na ježdění do práce a na nákup stačí. A kdo jste liberečan, tak jistě víte jak vypadá Vítězná ulice. Jeho fiat maluch jí vystřelí nahoru jako kdejaký audi s5. A nikdo by to do plesnivýho fiátku neřekl. Ahojte

+1/−1
6.9.2015 16:41

K24a68r38e48l 60K84u81č25e47r75a 7815581253190

On je největší technický problém elektromobilu motor?

Já jsem si vždycky myslel, že je to baterie.

No ale když se o ní nezmiňujete, tak stačí asi jenom nějakou za pár korun koupit. :-/

+1/0
6.9.2015 17:16

L35e82o 37P87o85l45á44č23i72k 1694447398653

4 autobaterie s po domácku vyrobeným střídačem a regulátorem. Na spalovacím motoru na řemenici neoriginální alternátor z mercedesu, co vypomáhá těm bateriím. Co si pamatuju, tak nám říkal dojezd 20 km. Ale musíte na to koukat z pohledu nadšence, co si to chtěl zkusit. A ukázat to studentům. Určitě to nepujde do seriové velkovýroby. A k moři tím taky nepojede.

0/0
6.9.2015 17:44

M49a71r15t62i58n 12N27o89v47a30k 1572130187413

Mit takovy studenty to musi byt radost....

0/−2
6.9.2015 19:34

L61u38k28á26š 87V11a67ň95u47r64a 1275924893613

A velký boom hybridů už také skončil, ukázalo se, že ta jejich spotřeba zase není v praxi tak úžasná.

+2/0
6.9.2015 16:41

R35a82d91i13m 47S22i21m79u18n20e42k 2850200556754

vznětový motor je i přes to, že se vyvinul téměř k dokonalosti přeci jenom archaických představitelem  z 19. století pracujícím na relativně dost primitivním principu výbuchu uhlíkového paliva...

+1/0
6.9.2015 16:35

L80u20k97á47š 25V86a19ň63u37r82a 1105464323833

Ano, ale bohužel zatím neexistuje jeho náhrada, která by byla levnější na pořízení. Všechny elektromobily jsou díky článkům dražší a s těžko dosažitelnou návratností.

+2/−1
6.9.2015 16:39
Foto

V14o93j61t64ě61c72h 54P40a94v76l34í49k 5574901164158

Omezujícím faktorem je zejména energetická hustota paliva. Tam benzín/naftu zatím nic prakticky použitelného nepředčí. I když se baterie každým rokem přibližují.

0/0
6.9.2015 16:46

R17a91d56i63m 60P54o70l26á18š51e37k 9456763269379

Já bych řekl, že omezující mfaktorem jsou hlavně daně na benzím a naftu. Kdyby těch nebylo, cena pohonných hmot by byla třetinová a ani v těch zemích, kde elektromobily daňově zvýhodňují, by je nikdo nekupoval, protože by byly podstatně dražší.

+4/0
6.9.2015 17:02

O57n82d96ř17e73j 19K12r16y60š24t26o57f 6353921

Měrná jednotka CNG na plnicích stanicích je kilogram. 1 kg CNG odpovídá cca 1,5 l benzínu a cca 1,3 l motorové nafty. Při přepočtu na stejné jednotky (převod 1kg CNG na cca 1,5 l benzínu) je CNG zatím nejlevnějším palivem. V Česku je CNG zatím nezatíženo spotřební daní a vozidla a celé flotily s pohonem na CNG mohou uplatňovat osvobození od silniční daně.[1]

Jeden m3 CNG dodává 10,6 KWh

0/0
7.9.2015 14:11

M83a90r42e38k 87J34a19n39e27č75k21a 1477976133171

"...a celé flotily s pohonem na CNG mohou uplatňovat osvobození od silniční daně" 

Jenom doplním, že tohle neplatí jenom u CNG pohonu, ale také u LPG.

0/0
7.9.2015 14:34
Foto

V11o37j31t53ě49c88h 71P41a62v57l32í20k 5834821544578

Já tu nemluvím o ceně, ale o energetické hustotě (v zásadě výhřevnosti, ale po přepočtením účinností motoru) paliva, tedy kWh/kg. Ta je u CNG sice o něco vyšší, než u benzínu (na kg), ale pokud připočteme hmotnost nádrže, vyjde opět nejlépe benzín.

Pokud bychom řešili jen cenu (Kč/kWh), tak je, po započítání velmi nízké účinnosti spalovacího motoru, radikálně nejlevnější elektřina. Bohužel "nádrž" na ni (tedy LiIon, LiFePO4 nebo LiPoly baterie) je ještě o mnoho těžší, než u CNG.

0/0
7.9.2015 14:45

M48a19r12e90k 93J11a51n91e34č94k28a 1937716973431

Kdepak. Je sice pravdou, že zemní plyn (CNG) dodá více energie než propan-butan (LPG), což se samozřejmě odrazí v menší spotřebě CNG vůči LPG. LPG aby dodal motoru požadovanou energii je ho proto potřeba více. Nicméně u nových kvalitních a dobře nastavených plynových agregátů nějakou ztrátu výkonu motoru nepoznáte. Maximálně při otevřeném motoru slyšíte jiný zvuk plynových vstřikovačů, jsou totiž běžně o něco hlučnější, než benzínové.

O to příjemnější je pak vždy platit poloviční částky při tankování, vůči standardním pohonným hmotám :-)

0/0
7.9.2015 14:39
Foto

V90o35j93t23ě25c22h 49P33a64v62l46í91k 5494261924558

Jezdím na LPG (se vstřikováním v kapalné fázi). Výkon motoru je skutečně nerozeznatelný.

Ale to s energetickou hustotou nemá mnoho společného. Výhřevnost (množství tepla na kg, upozorňuji, na kg, ne na litr) je u CNG o něco větší, než u LPG a ta je zase o něco větší, než u benzínu a ta zase než u nafty. (S hustotou je to opačně, takže i na litr je to opačně.)

Jenže na benzín stačí plastová nádrž, na LPG stačí nízkotlaká a na CNG je potřeba těžká vysokotlaká nádrž.

Ve výsledku stejné množství energie zatíží auto nejméně u benzínu, případně nafty.

A baterie jsou na tom úplně nejhůř. A to i když vezmu v potaz mnohem vyšší účinnost elektrického agregátu (přes 90%) oproti spalovacímu (pod 30%).

Více zatížené auto má větší spotřebu (valivý odpor) a i proto zatím není možné postavit auto na elektřinu s dojezdem přes 1000km, i kdyby bylo plné baterií až po strop.

0/0
7.9.2015 15:01

L80u94b65o36š 63U52l54r68i90c35h 5401590478474

Batérie až po strop?:-)

http://techbox.dennikn.sk/auto/c12354/elektromobily-s-dojazdom-nad-300-km-chysta-nissan-aj-gm.html

alebo,

http://www.nissan.sk/SK/sk/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/range.html

0/0
7.9.2015 18:39
Foto

V78o16j67t39ě37c48h 85P49a62v31l53í95k 5854771534778

Dojezd 300km není problém. Jenže přidáním stejného množství baterií se zvedne dojezd (například) na 500 km, nikoli na 600 km, právě z důvodu valivého odporu způsobeného hmotností baterií. A další sada to zvedne už jen na 620, a tak dále, přírůstky jsou čím dál tím nižší. Na 1000 km se zatím prostě nelze dostat, pokud se nevylepší technologie baterií tak, aby pojala větší množství energie při nižší hmotnosti.

+1/0
7.9.2015 19:05

Č85e39s86t13m78í77r 77P52r61o95c69h66á59z72k67a 8808420398311

Ale elektromobily zde byly dříve. Pak je v začátcích automobilismu převálcovaly spalovací motory.

+1/0
6.9.2015 16:53

M86a53r12t46i85n 87K51a67r27á50s23e89k 9338253948488

Ano  asi pro to byl nejaky rozumny duvod (napriklad cena a prakticnost).

0/0
7.9.2015 13:04

J61e15n69d60a 49S28o64u60k59u69p 8426872663

Tak osobně by mi z 96% stačil dojezd na 250 km.....

Ale ta cena....

Asi zustanu u své fabky na lpg.....

+5/0
6.9.2015 16:27

L61u85k45á23š 20V72a45ň55u17r10a 1585754403903

Cena hybridů a elektromobilů je stále nad možnosti Čechů. Elektrický Nisan Leaf třeba stojí 720tis. což je cena Octavie kombi 4x4 v dieselu. Přitom benzínové auto velikosti Nisan Leaf by stálo někde kolem 300tis.Kč. Nikdo nechce dát za elektromobíl o více jak 100% navíc. Ten rozdíl v ceně se na rozdílu ceny paliva nedorovná.

+4/0
6.9.2015 16:25
Foto

V64o19j38t52ě26c46h 81P44a65v46l90í69k 5804821514968

U Leafu se to vyrovná cca po najetí cca 400 tisíc km. Což je dost.

0/0
6.9.2015 16:49

Č67e32s90t17m57í17r 34P33r70o38c58h34á50z42k34a 8148410288151

To je ale normální. Každou novinku musí prosadit majetnější, protože v začátcích komerčního využití je výrobek vždy dražší.  Jestli se nechytne u majetných, nechytne se vůbec.

+4/0
6.9.2015 16:56

M83a28r77t77i78n 38K18u68l98h41á75n17e97k 4643472289759

další manipulativní PR článeček dodavatelů ruského plynu ....

LPG je podstatně rozšířenější a levnější a jednodušší technologie než nesmyslný CNG , který se do povědomí dostává pouze mediálně a tlačenkou lobistů přes vládu ...

a ani náhodou není počet aut na CNG vyšší než LPG :-P

+3/0
6.9.2015 15:56
Foto

V34o42j33t41ě28c30h 94P19a21v58l72í36k 5874651284488

Článek říká, jen to, že počet nových prodaných vozů z továrny na CNG je větší, než na LPG. To je pravda, i když je to poměrně neužitečná informace.

+5/0
6.9.2015 16:04

J57e46n65d48a 27S17o87u78k38u55p 8946622683

To jo, protože většina lidí si nechá LPG namontovat až dodatečně....

+2/0
6.9.2015 16:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.