Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektroauta a hybridy poráží v Evropě auta na plyn. Česko jede opačně

V Česku se zatím za vrchol alternativního pohonu aut považuje stlačený zemní plyn, Evropa ale zažívá namísto plynu boom aut na elektřinu. Podle poslední statistiky Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) za první pololetí zákazníci koupili 317 tisíc aut s alternativním pohonem, o pětatřicet procent více než před rokem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K70a87r98e53l 55F60r22i71t54z 4431287768852

Elektroauta na popojíždění po městě a spalovací na delší jízdy a je po starostech. Teď už jenom vyřešit, kde ty všechny auta budou parkovat...:-/

0/0
30.10.2015 10:31
Foto

S41t18a67n85i88s25l64a85v 42T56e88s14a19ř 9937494522814

Už jen výroba elektromobilu je ekologicky náročnější než výroba a celý provoz klasického auta se spalovacím motorem. Dokud nebude výrazně pokročeno v technologii elektrických baterií, jsou auta na elektriku jen falešná póza.

0/−2
7.9.2015 14:19
Foto

V79o92j24t13ě54c98h 22P62a15v53l67í13k 5974621784828

To je mnohokrát omílaný fakt, nicméně to mu na pravdivosti nic nedodá.

+2/0
7.9.2015 14:46

O60n72d60ř54e92j 49K10r16y37š40t20o48f 6453651

Otavia III GTec CNG  - cena 433k. Spotřeba -město 4,1 - mimo město 3,2kg/100km. - v Praze se dá koupit 1kg CNG 23,-kč - 26,60kč..Za 4 měsíce najeto 26 000km-Zatím max spokojenost.R^

+1/0
7.9.2015 14:05

M72a28r71e78k 48J82a70n37e62č67k72a 1367206213281

To jsou zase kecy, jak navnadit lidi k většímu nákupu ;-D Český národ ale nemá v hlavě vymeteno, ani ten plat, aby si koupil předražený nesmysl na elektřinu a trávil dlouhé chvíle při rádoby rychlonabíjení svého elektro přibližovadla a za pár let vysolil balík za nové baterie :-) CNG má zase stále žalostně málo čerpaček i ve velkých městech, oproti LPG, které má síť mnohem větší a pořizovací cena agregátu je také výrazně větší. Navíc je elektromobil právě díky bateriím (malá výdrž a životnost) slepá větev.

0/−1
7.9.2015 13:08

V39l57a36d34i36m43í75r 91F36i70b39i92g18e75r 5244881731264

Proč bych kupoval elektromobil s pořizovací cenou pomalu 2x takovou jako u běžného auta, když si mohu pořídit auto a nechat do něj za 30000 nainstalovat LPG a cena za kilometr bude podobná na CNG je cena asi 60000. Elektromobily jsou fajn ale nikdo neví co bude za pár let až se baterie opotřebují a dát 300000 za novou sadu baterií za to je nové auto.

Hybrid to je slepá větev, třeba Prius elektromotor a celkem celký benzonový motor to není nic moc. Opravdu max do města na popojíždění.

0/0
7.9.2015 7:21

M48a79r49t40i29n 24K95a21r32á19s91e81k 9668393878878

Ano, u levnych aut se to opravdu nevyplati, ale napriklad tesly nestoji vice ne konkurencni auta na konvencni pohon. Jinak provoz na LPG opravdu nevyjde podobne jako elektro.... ona vubec cela ta magie kolem LPG mi prijde celkem o nicem - cenove to vyjde podobne jako diesel, provoz taky, akorat ze na jednu nadrz nafty udejedete temer u kazdeho auta aspon 1000km, u LPG musite tankovat vyrazne casteji. U noveho auta se jeste tak vyplati CNG, kde to pak vychazi jeste o kus levneji (za cenu casteho tankovani).

0/−1
7.9.2015 13:01

M97a81r82e24k 19J31a95n35e45č18k18a 1887626613481

Kolik jste provozoval aut na LPG a jak dlouho, že tak odvážně tvrdíte, že je to o ničem? :-) Dovolím si vám proto v tomto oponovat, protože již 10 let jezdím pouze na LPG a za tu dobu jsem měl 4 vozy s pohonem na LPG s různou generací pohonu na LPG pro každodenní ježdění (město i dálnice) a dvě auta na LPG máme v rodině stále a jednoznačně mohu říct, že pokud někdo nemá roční nájezd minimálně 25-30tkm, tak se mu nafta nevyplatí a riziko, že zaplatí i více za servis je zde vysoké. Mě se dodatečná montáž LPG vrátila u každého vozu nejpozději do 2 let. Takže pokud auta měníte častěji, pak je LPG pro vás opravdu nezajímavé. Pokud chcete ale výrazněji ušetřit z dlouhodobějšího hlediska, je LPG ideální cesta, tj. cenová dostupnost agregátu a hustá síť LPG stanic. Navíc zapomínáte, že auto na LPG může stále jezdit i na benzín, takže s plnou nádrží LPG a benzínu, má i větší dojezd než auta na naftu. LPG má ale jednu důležitou podmínku, tj. vhodný motor pro provoz na LPG, což je čím dál větší problém u nových motorů napříč výrobci automobilů. Pak vznikají různé negace a odsuzování pohonu na LPG, spíše pouze z důvodu nedostatečně informovaných uživatelů, kteří pak plácají nesmysly ;-)

+1/0
7.9.2015 13:45

M77a98r19t70i40n 77K97a38r22á38s24e20k 9668103548138

LPG jsme meli ve firme na nekolika autech jako pilotni projekt, s tim ze jsme meli taky v planu jake budou super uspory apod. Po roce jsme to odpiskali jako nerentabilni. Problem je predevsim v tom, ze motory ktere snesou LPG jsou vetsinou starsi atmosfericke motory s vyssi spotrebou, ktera instalaci LPG dale vyroste (a dneska se do spousty motoru uz ani dat neda). Tzn pak proti sobe stal diesel se spotrebou kolem 5 litru s LPG se spotrebou kolem 8 litru - coz teda co do paliva vychazi porad LPG levneji, nicmene jsou tu pak dalsi naklady na castejsi servis, revize plynu apod, diskomfort s castym tankovanim (ano, dojezd je diky benzinove nadrzi delsi, ale jizda na benzin je extremne draha), castejsim servisem apod.

+1/0
7.9.2015 16:00

J10i15ř30í 76G42a15b58r17i27e83l 8242940214157

Tak si dopočítejte cenu nové baterie až vám v autě klekne. Pokud se jedná skutečně o elektroauto, tak cena baterie je cca 1/2 pořizovací ceny auta. A Tesla stojí stále ke 2 miliónům, baterie je složena z více než 7 tisíc malých lithiových článků, uložených v podvozkové platformě.

0/0
7.9.2015 14:40

M16a58r69t70i24n 82K57a68r57á19s10e52k 9708843938208

Ona ta baterka v tesle neklekne driv nez za 10 - 12 let, a po takove dobe ma auto hodnotu jen zlomku porizovaci ceny, tzn pujde do srotu. Navic u te tesly ta baterka nestoji polovinu ceny auta.

+1/0
7.9.2015 15:16

J39i35ř89í 14G18a83b42r83i16e71l 8492110534567

Neznám lithiovou baterii, která by vám vydržela 10 let při denním cyklování. A další problém o kterém se moc nepíše jsou zimní teploty. Lithiové baterie při teplotách pod bod mrazu nefungují. Nechte na dovolené auto v noci při mrazu -20 venku a ráno neodjedete.

0/0
7.9.2015 15:59

M63a12r26t16i32n 65K50a95r85á71s55e41k 9568203768888

No pokud tesla garantuje 80% kapacity baterie po 8 letech, tak si myslim, ze ty dalsi dva roky to jeste ta baterka v drtive vetsine pripadu v pohode vydrzi. Co se tyce zimy tak to netusim jak maji osefovane - predpokladam ze elektroauta jezdi i jinde nez ve statech kde je porad teplo.

Jinak baterky v autech jsou o nekolik trid lepsi nez bezne dostupne akumulatory (coz je taky hlavni duvod jejich velmi vysoke ceny - z cinskych levnych lithiovek do modelu by to slo za zlomek ceny).

0/0
7.9.2015 16:20

J44a73n 23S16t54e87h15l17i96k 9315267846631

Pro běžné občany je problém i koupě normálního auta. Vždyt pruměrné stáří aut je u nás 14 let ! Polovina národa kupuje ojetiny ze západu s cenou okolo 100 t.

+2/−2
6.9.2015 20:43

P51a42v55e24l 10F55o96l35t64á62n 4370692424

Podíl elektromobilů je u nás mizerný "díky" státní NEpodpoře, pouhým NEsplněným slibům ČEZu na nabíječky a NEvýrobě ve Škodovce.  :-(

+3/0
6.9.2015 19:35

J49a28r57o75s37l31a17v 27K37a75d86l46e12c 5741969192181

Baterie přestanou být problémem po patřičném rozšíření elektromobilů, kdy se na dokovacích stanicích pouze mění za nabité. Otázkou bude cena za výměnu.

+1/−2
6.9.2015 18:46

M10a49r64t41i43n 38B10a26r55t64e78k 5627781201853

Tak tomu fakt nevěř.

+1/0
6.9.2015 20:56

P45a21v48e85l 58F30o93l93t77á46n 4230662684

Pane Kadleci, to už se zkoušelo, ale firma zkrachovala.

Dejte si vyhledat   Better Place

0/0
6.9.2015 22:04

J77a97r79o10s26l55a61v 86K15a10d15l88e57c 5591809662371

Češi jsou divní. S Teslou se jezdí fantasticky.

0/0
6.9.2015 18:41

K64a57r64e11l 11J89a36n20í59k 9878162555854

Jistě, ale ta CENA. I když "prý" budou mít model za 800K, pak už to bude jen "jistě, ale ta cena" :)

+3/0
6.9.2015 19:35

J94a29r71o40s48l56a83v 78K45a33d58l98e40c 5201429952111

Elektromobil se dá pořídit již od 250 tisíc.

0/0
6.9.2015 19:53

M69a22r36t50i81n 65B11a67r75t18e53k 5897651661543

Ale to jsou ty mini nákupní tašku s dojezdem pár desítek kilometrů. Dobré tak maximálně jako druhé auto pro manželku na cestu do obchodu.

0/0
6.9.2015 20:57

V45á22c63l69a72v 71H48o40s87c79h 8656138662211

Pan myslel Segway:-)

0/0
12.9.2015 5:31

R78a84d58i88m 53P91o63l41á93š65e16k 9376583759179

Hlavně by to chtělo napsat pravdu.

Elekromobily přibývají pouze tam, kde je jejich pořízení zvýhodněno odpuštěním daní nebo jinými úlevami a dotacemi.

Kde toto není, neprodávají se prakticky žádné elektromobily.

+4/0
6.9.2015 16:59

J49a60n 23N82o92v31á56k 6524494

Hlavně by tělo přečíst si článek.

+1/0
6.9.2015 17:01

L51e69o 47P67o13l44á57č74i46k 1444727688143

Náš profesor na silnoproud na Technické univerzitě Liberec, jmenovat určitě nebudu. Má elektromobilního fiata malucha. Spalovací motor zůstal pro splnění technické. Přední kola mu pohání 40kW střídavý elektromotor, zakázkově navinutý jeho kamarády. Aby to bylo legální, je e-motor vpředu(zavazadlovy prostor) a v případě potřeby, vždy lze jet klasicky na benzín. Na ježdění do práce a na nákup stačí. A kdo jste liberečan, tak jistě víte jak vypadá Vítězná ulice. Jeho fiat maluch jí vystřelí nahoru jako kdejaký audi s5. A nikdo by to do plesnivýho fiátku neřekl. Ahojte

+1/−1
6.9.2015 16:41

K73a52r58e32l 75K17u64č20e80r22a 7715261513530

On je největší technický problém elektromobilu motor?

Já jsem si vždycky myslel, že je to baterie.

No ale když se o ní nezmiňujete, tak stačí asi jenom nějakou za pár korun koupit. :-/

+1/0
6.9.2015 17:16

L38e21o 35P31o41l18á14č11i32k 1254727908303

4 autobaterie s po domácku vyrobeným střídačem a regulátorem. Na spalovacím motoru na řemenici neoriginální alternátor z mercedesu, co vypomáhá těm bateriím. Co si pamatuju, tak nám říkal dojezd 20 km. Ale musíte na to koukat z pohledu nadšence, co si to chtěl zkusit. A ukázat to studentům. Určitě to nepujde do seriové velkovýroby. A k moři tím taky nepojede.

0/0
6.9.2015 17:44

M57a62r22t40i43n 79N56o48v39a43k 1972800447833

Mit takovy studenty to musi byt radost....

0/−2
6.9.2015 19:34

L72u70k57á74š 51V60a89ň29u62r21a 1225414603983

A velký boom hybridů už také skončil, ukázalo se, že ta jejich spotřeba zase není v praxi tak úžasná.

+2/0
6.9.2015 16:41

R71a30d42i58m 83S85i17m57u68n80e38k 2450940146974

vznětový motor je i přes to, že se vyvinul téměř k dokonalosti přeci jenom archaických představitelem  z 19. století pracujícím na relativně dost primitivním principu výbuchu uhlíkového paliva...

+1/0
6.9.2015 16:35

L77u36k50á95š 33V40a40ň74u49r31a 1405404383983

Ano, ale bohužel zatím neexistuje jeho náhrada, která by byla levnější na pořízení. Všechny elektromobily jsou díky článkům dražší a s těžko dosažitelnou návratností.

+2/−1
6.9.2015 16:39
Foto

V10o28j12t29ě56c76h 19P10a49v96l58í76k 5254121754468

Omezujícím faktorem je zejména energetická hustota paliva. Tam benzín/naftu zatím nic prakticky použitelného nepředčí. I když se baterie každým rokem přibližují.

0/0
6.9.2015 16:46

R15a64d84i30m 84P84o71l44á36š67e41k 9556923379529

Já bych řekl, že omezující mfaktorem jsou hlavně daně na benzím a naftu. Kdyby těch nebylo, cena pohonných hmot by byla třetinová a ani v těch zemích, kde elektromobily daňově zvýhodňují, by je nikdo nekupoval, protože by byly podstatně dražší.

+4/0
6.9.2015 17:02

O55n77d57ř67e62j 36K26r48y37š88t76o85f 6523471

Měrná jednotka CNG na plnicích stanicích je kilogram. 1 kg CNG odpovídá cca 1,5 l benzínu a cca 1,3 l motorové nafty. Při přepočtu na stejné jednotky (převod 1kg CNG na cca 1,5 l benzínu) je CNG zatím nejlevnějším palivem. V Česku je CNG zatím nezatíženo spotřební daní a vozidla a celé flotily s pohonem na CNG mohou uplatňovat osvobození od silniční daně.[1]

Jeden m3 CNG dodává 10,6 KWh

0/0
7.9.2015 14:11

M56a25r37e97k 12J26a74n54e17č23k25a 1557666913871

"...a celé flotily s pohonem na CNG mohou uplatňovat osvobození od silniční daně" 

Jenom doplním, že tohle neplatí jenom u CNG pohonu, ale také u LPG.

0/0
7.9.2015 14:34
Foto

V45o62j17t21ě53c12h 97P66a44v23l20í87k 5264561414188

Já tu nemluvím o ceně, ale o energetické hustotě (v zásadě výhřevnosti, ale po přepočtením účinností motoru) paliva, tedy kWh/kg. Ta je u CNG sice o něco vyšší, než u benzínu (na kg), ale pokud připočteme hmotnost nádrže, vyjde opět nejlépe benzín.

Pokud bychom řešili jen cenu (Kč/kWh), tak je, po započítání velmi nízké účinnosti spalovacího motoru, radikálně nejlevnější elektřina. Bohužel "nádrž" na ni (tedy LiIon, LiFePO4 nebo LiPoly baterie) je ještě o mnoho těžší, než u CNG.

0/0
7.9.2015 14:45

M97a28r96e79k 52J13a56n89e20č77k10a 1697446513161

Kdepak. Je sice pravdou, že zemní plyn (CNG) dodá více energie než propan-butan (LPG), což se samozřejmě odrazí v menší spotřebě CNG vůči LPG. LPG aby dodal motoru požadovanou energii je ho proto potřeba více. Nicméně u nových kvalitních a dobře nastavených plynových agregátů nějakou ztrátu výkonu motoru nepoznáte. Maximálně při otevřeném motoru slyšíte jiný zvuk plynových vstřikovačů, jsou totiž běžně o něco hlučnější, než benzínové.

O to příjemnější je pak vždy platit poloviční částky při tankování, vůči standardním pohonným hmotám :-)

0/0
7.9.2015 14:39
Foto

V68o33j60t91ě35c69h 74P98a44v57l58í92k 5834911374588

Jezdím na LPG (se vstřikováním v kapalné fázi). Výkon motoru je skutečně nerozeznatelný.

Ale to s energetickou hustotou nemá mnoho společného. Výhřevnost (množství tepla na kg, upozorňuji, na kg, ne na litr) je u CNG o něco větší, než u LPG a ta je zase o něco větší, než u benzínu a ta zase než u nafty. (S hustotou je to opačně, takže i na litr je to opačně.)

Jenže na benzín stačí plastová nádrž, na LPG stačí nízkotlaká a na CNG je potřeba těžká vysokotlaká nádrž.

Ve výsledku stejné množství energie zatíží auto nejméně u benzínu, případně nafty.

A baterie jsou na tom úplně nejhůř. A to i když vezmu v potaz mnohem vyšší účinnost elektrického agregátu (přes 90%) oproti spalovacímu (pod 30%).

Více zatížené auto má větší spotřebu (valivý odpor) a i proto zatím není možné postavit auto na elektřinu s dojezdem přes 1000km, i kdyby bylo plné baterií až po strop.

0/0
7.9.2015 15:01

L96u75b15o27š 36U69l22r44i41c15h 5261110758124

Batérie až po strop?:-)

http://techbox.dennikn.sk/auto/c12354/elektromobily-s-dojazdom-nad-300-km-chysta-nissan-aj-gm.html

alebo,

http://www.nissan.sk/SK/sk/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/range.html

0/0
7.9.2015 18:39
Foto

V37o32j91t16ě51c64h 64P64a16v48l33í29k 5614311934198

Dojezd 300km není problém. Jenže přidáním stejného množství baterií se zvedne dojezd (například) na 500 km, nikoli na 600 km, právě z důvodu valivého odporu způsobeného hmotností baterií. A další sada to zvedne už jen na 620, a tak dále, přírůstky jsou čím dál tím nižší. Na 1000 km se zatím prostě nelze dostat, pokud se nevylepší technologie baterií tak, aby pojala větší množství energie při nižší hmotnosti.

+1/0
7.9.2015 19:05

Č72e97s82t28m13í93r 38P34r79o97c20h25á60z29k52a 8728320428291

Ale elektromobily zde byly dříve. Pak je v začátcích automobilismu převálcovaly spalovací motory.

+1/0
6.9.2015 16:53

M35a11r77t49i72n 92K42a69r66á92s17e18k 9898503318428

Ano  asi pro to byl nejaky rozumny duvod (napriklad cena a prakticnost).

0/0
7.9.2015 13:04

J28e27n56d98a 43S92o66u36k52u53p 8496142853

Tak osobně by mi z 96% stačil dojezd na 250 km.....

Ale ta cena....

Asi zustanu u své fabky na lpg.....

+5/0
6.9.2015 16:27

L94u59k95á29š 12V67a18ň94u57r19a 1345694343713

Cena hybridů a elektromobilů je stále nad možnosti Čechů. Elektrický Nisan Leaf třeba stojí 720tis. což je cena Octavie kombi 4x4 v dieselu. Přitom benzínové auto velikosti Nisan Leaf by stálo někde kolem 300tis.Kč. Nikdo nechce dát za elektromobíl o více jak 100% navíc. Ten rozdíl v ceně se na rozdílu ceny paliva nedorovná.

+4/0
6.9.2015 16:25
Foto

V41o71j89t29ě74c38h 85P33a54v75l43í85k 5414431504958

U Leafu se to vyrovná cca po najetí cca 400 tisíc km. Což je dost.

0/0
6.9.2015 16:49

Č29e53s38t82m70í43r 20P87r87o81c23h47á70z18k31a 8388180318351

To je ale normální. Každou novinku musí prosadit majetnější, protože v začátcích komerčního využití je výrobek vždy dražší.  Jestli se nechytne u majetných, nechytne se vůbec.

+4/0
6.9.2015 16:56

M63a62r33t73i75n 10K71u14l30h85á26n35e74k 4533602889809

další manipulativní PR článeček dodavatelů ruského plynu ....

LPG je podstatně rozšířenější a levnější a jednodušší technologie než nesmyslný CNG , který se do povědomí dostává pouze mediálně a tlačenkou lobistů přes vládu ...

a ani náhodou není počet aut na CNG vyšší než LPG :-P

+3/0
6.9.2015 15:56
Foto

V41o51j11t96ě61c11h 41P91a24v47l62í46k 5534141764208

Článek říká, jen to, že počet nových prodaných vozů z továrny na CNG je větší, než na LPG. To je pravda, i když je to poměrně neužitečná informace.

+5/0
6.9.2015 16:04

J18e85n43d95a 78S62o81u97k38u89p 8126712563

To jo, protože většina lidí si nechá LPG namontovat až dodatečně....

+2/0
6.9.2015 16:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.