Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Elektroauta a hybridy poráží v Evropě auta na plyn. Česko jede opačně

V Česku se zatím za vrchol alternativního pohonu aut považuje stlačený zemní plyn, Evropa ale zažívá namísto plynu boom aut na elektřinu. Podle poslední statistiky Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) za první pololetí zákazníci koupili 317 tisíc aut s alternativním pohonem, o pětatřicet procent více než před rokem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K32a98r49e49l 14F18r56i63t29z 4641897918582

Elektroauta na popojíždění po městě a spalovací na delší jízdy a je po starostech. Teď už jenom vyřešit, kde ty všechny auta budou parkovat...:-/

0/0
30.10.2015 10:31
Foto

S83t52a77n21i16s20l60a56v 86T13e79s24a16ř 9917924482864

Už jen výroba elektromobilu je ekologicky náročnější než výroba a celý provoz klasického auta se spalovacím motorem. Dokud nebude výrazně pokročeno v technologii elektrických baterií, jsou auta na elektriku jen falešná póza.

0/−2
7.9.2015 14:19
Foto

V37o72j14t48ě34c37h 29P17a57v48l88í32k 5824881894208

To je mnohokrát omílaný fakt, nicméně to mu na pravdivosti nic nedodá.

+2/0
7.9.2015 14:46

O26n79d27ř30e31j 39K19r10y28š83t22o22f 6753101

Otavia III GTec CNG  - cena 433k. Spotřeba -město 4,1 - mimo město 3,2kg/100km. - v Praze se dá koupit 1kg CNG 23,-kč - 26,60kč..Za 4 měsíce najeto 26 000km-Zatím max spokojenost.R^

+1/0
7.9.2015 14:05

M68a32r35e10k 56J42a52n68e60č68k87a 1307946923801

To jsou zase kecy, jak navnadit lidi k většímu nákupu ;-D Český národ ale nemá v hlavě vymeteno, ani ten plat, aby si koupil předražený nesmysl na elektřinu a trávil dlouhé chvíle při rádoby rychlonabíjení svého elektro přibližovadla a za pár let vysolil balík za nové baterie :-) CNG má zase stále žalostně málo čerpaček i ve velkých městech, oproti LPG, které má síť mnohem větší a pořizovací cena agregátu je také výrazně větší. Navíc je elektromobil právě díky bateriím (malá výdrž a životnost) slepá větev.

0/−1
7.9.2015 13:08

V39l65a80d50i14m16í72r 18F35i74b60i72g44e26r 5974371721744

Proč bych kupoval elektromobil s pořizovací cenou pomalu 2x takovou jako u běžného auta, když si mohu pořídit auto a nechat do něj za 30000 nainstalovat LPG a cena za kilometr bude podobná na CNG je cena asi 60000. Elektromobily jsou fajn ale nikdo neví co bude za pár let až se baterie opotřebují a dát 300000 za novou sadu baterií za to je nové auto.

Hybrid to je slepá větev, třeba Prius elektromotor a celkem celký benzonový motor to není nic moc. Opravdu max do města na popojíždění.

0/0
7.9.2015 7:21

M14a78r37t62i94n 67K93a26r45á49s60e48k 9808343138368

Ano, u levnych aut se to opravdu nevyplati, ale napriklad tesly nestoji vice ne konkurencni auta na konvencni pohon. Jinak provoz na LPG opravdu nevyjde podobne jako elektro.... ona vubec cela ta magie kolem LPG mi prijde celkem o nicem - cenove to vyjde podobne jako diesel, provoz taky, akorat ze na jednu nadrz nafty udejedete temer u kazdeho auta aspon 1000km, u LPG musite tankovat vyrazne casteji. U noveho auta se jeste tak vyplati CNG, kde to pak vychazi jeste o kus levneji (za cenu casteho tankovani).

0/−1
7.9.2015 13:01

M19a57r47e61k 13J64a52n34e96č37k80a 1377726403961

Kolik jste provozoval aut na LPG a jak dlouho, že tak odvážně tvrdíte, že je to o ničem? :-) Dovolím si vám proto v tomto oponovat, protože již 10 let jezdím pouze na LPG a za tu dobu jsem měl 4 vozy s pohonem na LPG s různou generací pohonu na LPG pro každodenní ježdění (město i dálnice) a dvě auta na LPG máme v rodině stále a jednoznačně mohu říct, že pokud někdo nemá roční nájezd minimálně 25-30tkm, tak se mu nafta nevyplatí a riziko, že zaplatí i více za servis je zde vysoké. Mě se dodatečná montáž LPG vrátila u každého vozu nejpozději do 2 let. Takže pokud auta měníte častěji, pak je LPG pro vás opravdu nezajímavé. Pokud chcete ale výrazněji ušetřit z dlouhodobějšího hlediska, je LPG ideální cesta, tj. cenová dostupnost agregátu a hustá síť LPG stanic. Navíc zapomínáte, že auto na LPG může stále jezdit i na benzín, takže s plnou nádrží LPG a benzínu, má i větší dojezd než auta na naftu. LPG má ale jednu důležitou podmínku, tj. vhodný motor pro provoz na LPG, což je čím dál větší problém u nových motorů napříč výrobci automobilů. Pak vznikají různé negace a odsuzování pohonu na LPG, spíše pouze z důvodu nedostatečně informovaných uživatelů, kteří pak plácají nesmysly ;-)

+1/0
7.9.2015 13:45

M73a29r35t78i57n 40K77a26r10á25s11e79k 9638603878228

LPG jsme meli ve firme na nekolika autech jako pilotni projekt, s tim ze jsme meli taky v planu jake budou super uspory apod. Po roce jsme to odpiskali jako nerentabilni. Problem je predevsim v tom, ze motory ktere snesou LPG jsou vetsinou starsi atmosfericke motory s vyssi spotrebou, ktera instalaci LPG dale vyroste (a dneska se do spousty motoru uz ani dat neda). Tzn pak proti sobe stal diesel se spotrebou kolem 5 litru s LPG se spotrebou kolem 8 litru - coz teda co do paliva vychazi porad LPG levneji, nicmene jsou tu pak dalsi naklady na castejsi servis, revize plynu apod, diskomfort s castym tankovanim (ano, dojezd je diky benzinove nadrzi delsi, ale jizda na benzin je extremne draha), castejsim servisem apod.

+1/0
7.9.2015 16:00

J57i18ř91í 91G10a10b90r47i40e48l 8392870744427

Tak si dopočítejte cenu nové baterie až vám v autě klekne. Pokud se jedná skutečně o elektroauto, tak cena baterie je cca 1/2 pořizovací ceny auta. A Tesla stojí stále ke 2 miliónům, baterie je složena z více než 7 tisíc malých lithiových článků, uložených v podvozkové platformě.

0/0
7.9.2015 14:40

M25a68r15t70i43n 48K64a33r32á72s58e68k 9348143948728

Ona ta baterka v tesle neklekne driv nez za 10 - 12 let, a po takove dobe ma auto hodnotu jen zlomku porizovaci ceny, tzn pujde do srotu. Navic u te tesly ta baterka nestoji polovinu ceny auta.

+1/0
7.9.2015 15:16

J60i33ř96í 45G43a96b34r10i19e98l 8862200194517

Neznám lithiovou baterii, která by vám vydržela 10 let při denním cyklování. A další problém o kterém se moc nepíše jsou zimní teploty. Lithiové baterie při teplotách pod bod mrazu nefungují. Nechte na dovolené auto v noci při mrazu -20 venku a ráno neodjedete.

0/0
7.9.2015 15:59

M68a43r77t44i91n 77K17a14r90á63s18e61k 9458413678138

No pokud tesla garantuje 80% kapacity baterie po 8 letech, tak si myslim, ze ty dalsi dva roky to jeste ta baterka v drtive vetsine pripadu v pohode vydrzi. Co se tyce zimy tak to netusim jak maji osefovane - predpokladam ze elektroauta jezdi i jinde nez ve statech kde je porad teplo.

Jinak baterky v autech jsou o nekolik trid lepsi nez bezne dostupne akumulatory (coz je taky hlavni duvod jejich velmi vysoke ceny - z cinskych levnych lithiovek do modelu by to slo za zlomek ceny).

0/0
7.9.2015 16:20

J64a57n 49S15t47e30h88l86i31k 9165267456371

Pro běžné občany je problém i koupě normálního auta. Vždyt pruměrné stáří aut je u nás 14 let ! Polovina národa kupuje ojetiny ze západu s cenou okolo 100 t.

+2/−2
6.9.2015 20:43

P65a13v72e54l 25F67o67l15t25á51n 4580402914

Podíl elektromobilů je u nás mizerný "díky" státní NEpodpoře, pouhým NEsplněným slibům ČEZu na nabíječky a NEvýrobě ve Škodovce.  :-(

+3/0
6.9.2015 19:35

J30a42r87o92s90l86a78v 29K21a64d13l92e15c 5411769732701

Baterie přestanou být problémem po patřičném rozšíření elektromobilů, kdy se na dokovacích stanicích pouze mění za nabité. Otázkou bude cena za výměnu.

+1/−2
6.9.2015 18:46

M46a62r48t45i84n 47B66a13r14t48e47k 5697761641583

Tak tomu fakt nevěř.

+1/0
6.9.2015 20:56

P28a67v11e77l 31F28o22l20t14á59n 4910412354

Pane Kadleci, to už se zkoušelo, ale firma zkrachovala.

Dejte si vyhledat   Better Place

0/0
6.9.2015 22:04

J90a75r31o81s66l57a48v 54K91a54d59l65e32c 5441729292771

Češi jsou divní. S Teslou se jezdí fantasticky.

0/0
6.9.2015 18:41

K51a88r46e90l 81J11a80n84í41k 9448552865264

Jistě, ale ta CENA. I když "prý" budou mít model za 800K, pak už to bude jen "jistě, ale ta cena" :)

+3/0
6.9.2015 19:35

J62a27r88o28s57l21a92v 86K14a53d30l84e97c 5891599872841

Elektromobil se dá pořídit již od 250 tisíc.

0/0
6.9.2015 19:53

M36a40r19t33i73n 60B95a79r14t58e67k 5647771391893

Ale to jsou ty mini nákupní tašku s dojezdem pár desítek kilometrů. Dobré tak maximálně jako druhé auto pro manželku na cestu do obchodu.

0/0
6.9.2015 20:57

V43á97c66l54a21v 12H58o73s38c27h 8626148192601

Pan myslel Segway:-)

0/0
12.9.2015 5:31

R72a77d16i34m 44P64o50l37á57š97e49k 9596373249229

Hlavně by to chtělo napsat pravdu.

Elekromobily přibývají pouze tam, kde je jejich pořízení zvýhodněno odpuštěním daní nebo jinými úlevami a dotacemi.

Kde toto není, neprodávají se prakticky žádné elektromobily.

+4/0
6.9.2015 16:59

J35a42n 91N50o70v20á68k 6714964

Hlavně by tělo přečíst si článek.

+1/0
6.9.2015 17:01

L83e74o 75P66o41l26á49č25i41k 1384757118693

Náš profesor na silnoproud na Technické univerzitě Liberec, jmenovat určitě nebudu. Má elektromobilního fiata malucha. Spalovací motor zůstal pro splnění technické. Přední kola mu pohání 40kW střídavý elektromotor, zakázkově navinutý jeho kamarády. Aby to bylo legální, je e-motor vpředu(zavazadlovy prostor) a v případě potřeby, vždy lze jet klasicky na benzín. Na ježdění do práce a na nákup stačí. A kdo jste liberečan, tak jistě víte jak vypadá Vítězná ulice. Jeho fiat maluch jí vystřelí nahoru jako kdejaký audi s5. A nikdo by to do plesnivýho fiátku neřekl. Ahojte

+1/−1
6.9.2015 16:41

K24a27r11e75l 30K72u34č61e70r41a 7475141663300

On je největší technický problém elektromobilu motor?

Já jsem si vždycky myslel, že je to baterie.

No ale když se o ní nezmiňujete, tak stačí asi jenom nějakou za pár korun koupit. :-/

+1/0
6.9.2015 17:16

L77e38o 42P92o41l60á66č18i12k 1354747368873

4 autobaterie s po domácku vyrobeným střídačem a regulátorem. Na spalovacím motoru na řemenici neoriginální alternátor z mercedesu, co vypomáhá těm bateriím. Co si pamatuju, tak nám říkal dojezd 20 km. Ale musíte na to koukat z pohledu nadšence, co si to chtěl zkusit. A ukázat to studentům. Určitě to nepujde do seriové velkovýroby. A k moři tím taky nepojede.

0/0
6.9.2015 17:44

M83a31r57t61i93n 49N10o79v31a19k 1322150127503

Mit takovy studenty to musi byt radost....

0/−2
6.9.2015 19:34

L28u54k41á82š 35V79a59ň41u23r16a 1635484223853

A velký boom hybridů už také skončil, ukázalo se, že ta jejich spotřeba zase není v praxi tak úžasná.

+2/0
6.9.2015 16:41

R91a69d49i81m 79S71i54m40u60n18e42k 2120250126334

vznětový motor je i přes to, že se vyvinul téměř k dokonalosti přeci jenom archaických představitelem  z 19. století pracujícím na relativně dost primitivním principu výbuchu uhlíkového paliva...

+1/0
6.9.2015 16:35

L96u59k66á60š 11V34a93ň95u70r35a 1245124903613

Ano, ale bohužel zatím neexistuje jeho náhrada, která by byla levnější na pořízení. Všechny elektromobily jsou díky článkům dražší a s těžko dosažitelnou návratností.

+2/−1
6.9.2015 16:39
Foto

V17o79j23t77ě55c48h 69P11a89v13l85í48k 5934561814258

Omezujícím faktorem je zejména energetická hustota paliva. Tam benzín/naftu zatím nic prakticky použitelného nepředčí. I když se baterie každým rokem přibližují.

0/0
6.9.2015 16:46

R73a77d34i46m 27P44o37l34á20š94e40k 9616693689129

Já bych řekl, že omezující mfaktorem jsou hlavně daně na benzím a naftu. Kdyby těch nebylo, cena pohonných hmot by byla třetinová a ani v těch zemích, kde elektromobily daňově zvýhodňují, by je nikdo nekupoval, protože by byly podstatně dražší.

+4/0
6.9.2015 17:02

O25n15d69ř59e28j 39K25r75y17š75t25o43f 6913811

Měrná jednotka CNG na plnicích stanicích je kilogram. 1 kg CNG odpovídá cca 1,5 l benzínu a cca 1,3 l motorové nafty. Při přepočtu na stejné jednotky (převod 1kg CNG na cca 1,5 l benzínu) je CNG zatím nejlevnějším palivem. V Česku je CNG zatím nezatíženo spotřební daní a vozidla a celé flotily s pohonem na CNG mohou uplatňovat osvobození od silniční daně.[1]

Jeden m3 CNG dodává 10,6 KWh

0/0
7.9.2015 14:11

M75a86r76e60k 42J10a13n17e59č98k47a 1217206613491

"...a celé flotily s pohonem na CNG mohou uplatňovat osvobození od silniční daně" 

Jenom doplním, že tohle neplatí jenom u CNG pohonu, ale také u LPG.

0/0
7.9.2015 14:34
Foto

V78o20j82t60ě86c19h 41P28a41v47l32í91k 5114471694658

Já tu nemluvím o ceně, ale o energetické hustotě (v zásadě výhřevnosti, ale po přepočtením účinností motoru) paliva, tedy kWh/kg. Ta je u CNG sice o něco vyšší, než u benzínu (na kg), ale pokud připočteme hmotnost nádrže, vyjde opět nejlépe benzín.

Pokud bychom řešili jen cenu (Kč/kWh), tak je, po započítání velmi nízké účinnosti spalovacího motoru, radikálně nejlevnější elektřina. Bohužel "nádrž" na ni (tedy LiIon, LiFePO4 nebo LiPoly baterie) je ještě o mnoho těžší, než u CNG.

0/0
7.9.2015 14:45

M11a37r31e13k 44J40a23n58e57č49k75a 1367586763661

Kdepak. Je sice pravdou, že zemní plyn (CNG) dodá více energie než propan-butan (LPG), což se samozřejmě odrazí v menší spotřebě CNG vůči LPG. LPG aby dodal motoru požadovanou energii je ho proto potřeba více. Nicméně u nových kvalitních a dobře nastavených plynových agregátů nějakou ztrátu výkonu motoru nepoznáte. Maximálně při otevřeném motoru slyšíte jiný zvuk plynových vstřikovačů, jsou totiž běžně o něco hlučnější, než benzínové.

O to příjemnější je pak vždy platit poloviční částky při tankování, vůči standardním pohonným hmotám :-)

0/0
7.9.2015 14:39
Foto

V51o16j43t87ě43c76h 21P10a79v38l27í20k 5584151784108

Jezdím na LPG (se vstřikováním v kapalné fázi). Výkon motoru je skutečně nerozeznatelný.

Ale to s energetickou hustotou nemá mnoho společného. Výhřevnost (množství tepla na kg, upozorňuji, na kg, ne na litr) je u CNG o něco větší, než u LPG a ta je zase o něco větší, než u benzínu a ta zase než u nafty. (S hustotou je to opačně, takže i na litr je to opačně.)

Jenže na benzín stačí plastová nádrž, na LPG stačí nízkotlaká a na CNG je potřeba těžká vysokotlaká nádrž.

Ve výsledku stejné množství energie zatíží auto nejméně u benzínu, případně nafty.

A baterie jsou na tom úplně nejhůř. A to i když vezmu v potaz mnohem vyšší účinnost elektrického agregátu (přes 90%) oproti spalovacímu (pod 30%).

Více zatížené auto má větší spotřebu (valivý odpor) a i proto zatím není možné postavit auto na elektřinu s dojezdem přes 1000km, i kdyby bylo plné baterií až po strop.

0/0
7.9.2015 15:01

L71u28b84o88š 62U69l85r23i29c43h 5251180808754

Batérie až po strop?:-)

http://techbox.dennikn.sk/auto/c12354/elektromobily-s-dojazdom-nad-300-km-chysta-nissan-aj-gm.html

alebo,

http://www.nissan.sk/SK/sk/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/range.html

0/0
7.9.2015 18:39
Foto

V53o83j63t36ě32c21h 72P29a58v17l95í57k 5304401254558

Dojezd 300km není problém. Jenže přidáním stejného množství baterií se zvedne dojezd (například) na 500 km, nikoli na 600 km, právě z důvodu valivého odporu způsobeného hmotností baterií. A další sada to zvedne už jen na 620, a tak dále, přírůstky jsou čím dál tím nižší. Na 1000 km se zatím prostě nelze dostat, pokud se nevylepší technologie baterií tak, aby pojala větší množství energie při nižší hmotnosti.

+1/0
7.9.2015 19:05

Č34e94s86t63m61í16r 25P61r58o70c39h89á13z78k50a 8888880178181

Ale elektromobily zde byly dříve. Pak je v začátcích automobilismu převálcovaly spalovací motory.

+1/0
6.9.2015 16:53

M68a13r62t57i57n 68K55a72r59á92s75e16k 9338173148808

Ano  asi pro to byl nejaky rozumny duvod (napriklad cena a prakticnost).

0/0
7.9.2015 13:04

J66e46n50d84a 49S14o23u47k42u13p 8636602543

Tak osobně by mi z 96% stačil dojezd na 250 km.....

Ale ta cena....

Asi zustanu u své fabky na lpg.....

+5/0
6.9.2015 16:27

L24u56k95á83š 13V77a28ň73u94r74a 1775154693853

Cena hybridů a elektromobilů je stále nad možnosti Čechů. Elektrický Nisan Leaf třeba stojí 720tis. což je cena Octavie kombi 4x4 v dieselu. Přitom benzínové auto velikosti Nisan Leaf by stálo někde kolem 300tis.Kč. Nikdo nechce dát za elektromobíl o více jak 100% navíc. Ten rozdíl v ceně se na rozdílu ceny paliva nedorovná.

+4/0
6.9.2015 16:25
Foto

V54o26j94t43ě50c48h 20P91a57v60l16í47k 5944391904138

U Leafu se to vyrovná cca po najetí cca 400 tisíc km. Což je dost.

0/0
6.9.2015 16:49

Č76e80s73t75m66í33r 14P61r49o41c56h49á94z34k20a 8108590548201

To je ale normální. Každou novinku musí prosadit majetnější, protože v začátcích komerčního využití je výrobek vždy dražší.  Jestli se nechytne u majetných, nechytne se vůbec.

+4/0
6.9.2015 16:56

M97a34r45t19i27n 29K33u53l29h13á38n11e60k 4493892239389

další manipulativní PR článeček dodavatelů ruského plynu ....

LPG je podstatně rozšířenější a levnější a jednodušší technologie než nesmyslný CNG , který se do povědomí dostává pouze mediálně a tlačenkou lobistů přes vládu ...

a ani náhodou není počet aut na CNG vyšší než LPG :-P

+3/0
6.9.2015 15:56
Foto

V72o22j46t59ě90c84h 43P90a93v98l93í33k 5244961294758

Článek říká, jen to, že počet nových prodaných vozů z továrny na CNG je větší, než na LPG. To je pravda, i když je to poměrně neužitečná informace.

+5/0
6.9.2015 16:04

J15e46n82d72a 51S71o25u27k42u90p 8326752283

To jo, protože většina lidí si nechá LPG namontovat až dodatečně....

+2/0
6.9.2015 16:21





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.