Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

TŘI DNY VE VLAKU: Drážní logika. Pomalejší a horší vlak = dražší lístek

Vyznat se v tarifech Českých drah je často náročný úkol i pro jejich zaměstnance. Dopravce sice za poslední roky zpřehlednil nabídku, současně ale stále více rozlišuje mezi svými cestujícími. Ovšem ne tím, čím jedou a jaké jim České dráhy poskytují služby. O ceně rozhoduje spíše to, jak moc zákazníkům hrozí, že pojedou se soukromou konkurencí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z55d12e17n36e71k 34Š80i11t67i48n43a 2373208610405

Kupte si víkendovou jízdenku - sobota nebo neděla, za 650,- CZK pro 2 dospělé a 3 děti po celé republice. A poznáte vše a bude o čem diskutovat.

Vše ostatní jsou jen plané kecy.

Pokud budete skutečně potřebovat odbornou radu, obraťte se na pana Vršovského z ČD Travel. Spolupracuji s ním od roku 2008 a je to kapacita.

On je ten opravdový odborník a dokáže poradit.

3 dny ve vlaku a drážní logika. Ten reportér je naprosto out, prostě tomu nerozumí, protože vlakem normálně nejezdí, není praktik, ale jenom radilek.

+2/−2
10.9.2015 21:53

O53n26d42ř51e65j 92P94l51í29v23a 9830875351593

Na ČD mi vadí právě to, že rozdělují cestující na lidi různých kategorií, a to podle místa bydliště a podle toho jim účtují jízdné. Že se musí na některé trase vyrovnat s konkurencí chápu, ale že mě veze za 1.425kč/km zatímco spolucestujícího za 0,78kč/km jenom kvůli tomu, že v mojí přestupní stanici nestaví konkurence mě teda nadzvedává ze židle! Kdybych alespoň poměrnou část cesty, kterou jedu po koridoru měl za stejnou cenu jako ten, který v nějakém velkém krajském městě cestu končí, tak neřeknu ani slovo. To by se dalo přirovnat k různým akcím v obchodě. Za stejný výrobek (zde kilometr) platíme stejně. Takhle ale se to rovná situaci, jako byste na pokladně v supermarketu nahlásili místo bydliště a prodavačka podle toho napočítala cenu za rohlíky, protože pro lidi z Dolní Lhoty sou dnes za 1,70, ale pro Hornolhotečáky za 2.70!!!! Konkurence je pro mě nepoužitelná, nestaví kde potřebuji, sice má vliv na kvalitu služeb, je však minimální, vlakem jezdím pravidelně, po koridoru, ale na EC nedosáhnu, jsem nucen jezdit klasickými rychlíky - vozy jsou teda klasické východoněmecké, co na tom, že občas prošoupané plyšové, zbytek stále stejný hnus. Konkurenty nemá smysl zmiňovat, z mého pohledu jen "ředí" takt, čímž se mi de facto zhoršuje dopravní obslužnost, do míst kam potřebuji, což odráží situaci 8 miliónů lidí oproti těm 2,5 (možná), kteří bydlí ve městech, kde se bojuje o zákazníky (včetně autobusů). Asi tak.

+3/−3
10.9.2015 19:39
Foto

J63a15n 10V92a48l44a50l23í85k 6136949160666

řekl bych že když pojedete z bodu A do bodu B a zastavíte 10x tak budete mít větší náklady než když zastavíte jen 3x

+3/0
10.9.2015 19:58

O26n57d19ř88e96j 13P87l47í69v57a 9230175761883

2x?

0/−1
10.9.2015 20:18

R18a21d84e52k 20J96a22n41a87t78a 9315206674902

Budete se divit, ale po přepočtení na oskm to tak opravdu může být. Nejde jen o počet souprav a personálu, kterého pro pomalý vlak potřebujete na více, ale i o to, že pomalý vlak nenaláká tolik cestujících, takže je kratší resp. prázdnější. Pak náklady přepočtené na jednoho cestujícího a kilometr mohou být i několikanásobné.

Proč si myslíte, že západní Evropa stavý rychlé tratě? Protože vlak, který jede 300 km/h a veze 1200 lidí (ve Francii běžné) je provozně velmi levný, dokonce se obejde zcela bez dotací.

+1/0
10.9.2015 20:27

O19n74d28ř64e62j 96P87l84í12v64a 9740985381563

Jistě, až se tu bude jezdit 300 ( a já sem optimista a doufám, že se toho dožiju). Jinak nevím, jak jinde, ale tam kde jezdím já, jsou tyto vlaky velmi plné, bez místenky už to nedávám a to začali jezdit teprve středoškoláci, zatímco v EC, pokud teda jedu jinam než obvykle se mi nestalo, že bych si nesedl, ale třeba mám štěstí. A pokud vím, na kratší relace bývá jízdné o něco dražší. Přidáním 5 zastávek na celou trasu se ani jízda neprotáhne o tolik, jak by bylo možné vyčíst z jř, tyto "pomalé" rychlíky pobývají ve stanicích často kvůli tomu, aby byly předjety. taky neříkám, že by měli zastavovat všechny, ale kdyby z těch 5 nebo šesti vlaků kategorie R a výš, co každou hodinu v jednom směru po koridoru jedou 2 zastavily, že náklady obětované příležitosti by nebyly tak vysoké, čímž se zase dostáváme do bodu, kdy soukromí dopravci, kteří teda málo staví "ředí" takt, páč holt pro ně musí bejt taky místo.

0/0
10.9.2015 21:06

O74n67d39ř45e34j 37P73l34í76v91a 9190635551293

a jinak k té ceně: praha - hradec králové 99,- 116km

praha - chlumec nad cidlinou 128,- 89km 

stejný vlak, jen do hk jezděj autobusy!!!

+1/0
10.9.2015 21:13

R44a76d10e27k 80J77a78n77a48t48a 9875216364212

U letenek naleznete mnohem větší rozdíly.

+1/0
10.9.2015 23:00

O33n10d50ř55e32j 23P12l41í13v63a 9790325661813

Aha a v diamantech ještě větší, že?

0/0
11.9.2015 11:06

R10o93m87a70n 86J34e39s82c29h96k97e 9218745967875

Když jedete Z Brna do Prahy, máte slevu. Když nastoupíte na trati, tak je to dražší. Obráceně jedete z Prahy, máte lístek do Brna se slevou a vystoupíte dříve. Ušetříte.

Je i rozdíl v soupravách. Levnejší vlak je modernější. Nemá to logiku.

+1/0
12.9.2015 7:13

J61a95n 85K48o62b96ě65r67s19k22ý 1980966311733

Je pravda že ta aplikace MůjVlak ještě není dokonalá. Občas ukazuje větší zpoždění než ve skutečnosti. Co mi však vadí, je že není možnost si v ní rezervovat konkrétní místo ve vlaku (jen náhodně přidělené). Takto musím používat pořád eShop. Ale jinak je ta aplikace opravdu dobrá a je o třídu lepší než podobné aplikace u konkurence.

0/0
10.9.2015 17:23

J68a23r27o96s56l21a66v 48K93o33m65o33ň 1970704674351

apliakce Můj vlak občas neumí odebrat ze zpoždění u vlaků, které mají v nějaké stanici několikaminutový pobyt. Což pak mate a může působit problémy s počítáním kdy přijede vlak.

0/0
10.9.2015 19:43

J34a25r90o65s16l74a28v 35P79l42a47c95h31e12t77k21a 7396846976329

Zase uz tu mame levne ceny. Nemuzete se naucit cesky? Nebo si alespon poridit korektora?

+2/−1
10.9.2015 17:04

J39i96ř57í 98E41r49b39e46n 1543384416427

Levné ceny, drahé nájemné, zdražení mýtného... to jsou taková obvyklá novinářská sousloví. Že ze sebe dělají pitomce (a z nás taky), jim nevadí.

0/0
12.9.2015 22:19

R69a48d54k73o 71K16ř82i12v16á51n78e30k 7400333115960

Teď na iDnes zpráva, že rakouské dráhy úplně zastavily veškerou mezinárodní dopravu z/do Maďarska kvůli "přetížení". Ačkoliv běženci jezdí na drahé mezinárodní jízdenky. Tak tomu říkám "drážní logika"Rv

Že ČD mají tržní logiku mi nevadí, naopak, kvitujiR^

+3/−1
10.9.2015 16:15

J12a62n 54S86ů40r81a 4375123843932

Podstata je,že tuto logiku aplikují na trati,kde část vlaků jezdí na vlastní riziko a část s dosypem od státu... Na

+1/0
10.9.2015 16:22

R18a17d42k77o 95K42ř87i18v64á87n42e39k 7650653235910

Olomouc - Ova jezdí s dosypem ve srovnatelnou dobu co?

A na to Slovácko by měly ČD taky zlevnit? To by Vám Leoš nepoděkoval. A brzy ani Radim.:-)

+1/−1
10.9.2015 16:31

R49o36m89a15n 29J21e19s15c45h56k36e 9778865817175

ČD jsou moc drahé a velmi nepřehledné. Za komunistů bylo rekreační jízdné za 75 % ceny. Platné pátek až neděle. A dnes je mnoho nepřehledných systémů. Díky to mu mnoho lidí vlakem raději nejezdí.

Praha zlevnila roční MHD. Hodně lidí si to pořídilo.

0/0
12.9.2015 7:19
Foto

J72a46n 69V30a88l93a98l19í10k 6346969450916

řekl bych že vlaky Praha - Ostrava nejsou dotováné ale vlaky jedoucí po stejné trati ale s jinou koncovou destinací než v OV dotované jsou proto že ač jedou po stejné trati mají jiný dojezd nebo jsou více zastávkové a tudíž pokrývají větší cestovní obslužnost

+4/0
10.9.2015 16:32

R42a23d30e25k 30J74a68n44a61t57a 9135126864312

Jenže ten "dosyp od státu" klade podmínky pouze na maximální cenu jízdného. Dopravce si může stanovit levnější komerční nabídku, pokud tím dosáhne zvýšení tržeb. Je to logické, protože riziko tržeb nese u vlakové dopravy v ČR dopravce, takže by mělo mu být umožněno je ovlivňovat.

+4/0
10.9.2015 16:55

M68i89r96o40s80l85a10v 59G31r92o29s52s71m60a42n90n 8952299854

Zase tak úplně nelogické to není. A nejde jen o konkurenci. Na pomalejší trati má dopravce vyšší náklady, protože vlak vykoná na daný čas méně práce. Na rychlé trati lze dosáhnout lepších ekonomických výsledků i při výrazně nižších cenách jízdenek.

+4/−1
10.9.2015 15:56

M21a69r53t24i23n 57Š71p61á41d 4132119171716

Především má na regionálních tratích podstatně horší poměr tržeb a nákladů (na železnici je jich hodně fixních, to je významné).

+4/0
10.9.2015 16:09
Foto

E90r21i86k 40S43l10a14v21a55t22a 4703926363552

Nedávno jsem jel přes noc vlakem do Popradu. Tam s ČD. 1200 kč, humus, vedro, skoro hodina zpoždění. Nazpět Regio Jet, Bussiness třída za 600, maximální pohodlí, obsluha, klimatizace atd. Co chcete víc...

+3/−5
10.9.2015 15:54

M25a72r11t25i21n 16Š67p44á57d 4302539261666

Já jsem jel přes noc do Popradu minulý týden. Lůžko v Doublu za 500,- k tomu Vám stačí jízdenku pro 2. třídu, klimoška sprcha ráno kafíčko - prostě pohoda. Jízdenka nebyla nijak předražená. Zkušenosti mohou být rozdílné.

+6/−1
10.9.2015 16:05

M38a96r88t88i27n 45Š98p74á51d 4792189871526

stačí mít jízdenku pro 2. třídu

+2/−1
10.9.2015 16:06
Foto

E20r65i41k 67S11l85a77v34a85t87a 4383166563732

Takze celkem ? :-D

0/0
10.9.2015 16:10

R84o52m51a81n 23J56e86s53c27h82k72e 9148465377795

Potřeba uvést cenu. A výslednou cenu.

0/0
12.9.2015 7:21
Foto

E72r36i73k 41S96l78a91v46a63t21a 4583656513602

Říkáte cenu za lůžko. A co jízdenka? Ja jsem si tu cenu také zjišťoval, tak jsem zvědavý jestli napíšete celou pravdu ;-)

0/0
10.9.2015 16:07

M13a11r88t39i52n 11Š65p36á65d 4152389631776

Přesně Vám to neřeknu - na hranice Jízdenka na léto a kolik stálo Čadca - Poprad, už se nepamatuju. Ale vím, že to bylo únosné.

0/0
10.9.2015 16:10

M87a49r27t23i73n 86Š57p18á64d 4782829411866

(zpáteční City Star)

0/0
10.9.2015 16:10
Foto

E73r59i45k 58S45l37a86v74a32t10a 4113456483502

No jo... ale srovnejte to s prvni tridou u RJ za 600 a se vsim jejich servisem... Pokud jste s nimi nekdy jel, date mi za pravdu...

+1/0
10.9.2015 16:14

M29a34r17t15i40n 72Š63p81á85d 4322199481386

S RJ bych do Popradu nejel, dokud nebude mít lůžka. Asi tak. ;-)

+1/0
10.9.2015 16:18
Foto

E85r84i54k 92S33l59a69v69a77t61a 4163696783282

Proč? Bussiness třída u RJ znamená - kupé se čtyřmi koženým křesly, které se dají sklopit až na lůžko...

0/−1
10.9.2015 16:26

M49a10r73t93i22n 72Š51p19á67d 4442549741356

... dokud nebudou mít podobnou představu další tři lidi.

+1/0
10.9.2015 16:28
Foto

E56r10i95k 62S72l22a28v48a46t45a 4253556523242

??

0/0
10.9.2015 16:29
Foto

E90r59i64k 38S52l34a13v83a63t45a 4323446543252

Měl to být smajlik ; -)

0/0
10.9.2015 16:30

A23l42a45n 35Ř87e14p93k43a 4315606

No když si koupíte všechny 4 sedadla v kupé, tak si klidně zklopte co chcete a spěte tam. Ovšem taky si tam může koupit místo i někdo jiný a sklopíte leda s prominutím prd;-) Lůžko je prostě vždycky lepší, větší soukromí i bezpečí :)

+1/0
10.9.2015 22:42

T20o16m 16J16u31r61e37č57k96a 6265982935765

Ono totiž hodně záleží kdy kupujete a kdy jedete. Třeba příští pátek. RJ Business 853 za jeden směr s tím, že nemám garantováno že se mnou v kupé nikdo nepojede a já se budu moci "natáhnout." ČD EuroNight  celkem za 718 Kč včetně garantovaného lehátka. Pokud nechci ležet, ale stačí mi místo na ležení, tak s ČD je jízdenka na příští pátek (špička) za 607 Kč.

+2/0
10.9.2015 17:11

T84o88m 46J81u31r96e21č98k36a 6885832935315

"stačí mi místo na sezení" samozřejmě. Omlouvám se za překlep. :-)

0/0
10.9.2015 17:38
Foto

J31a81n 19V27a36l85a64l31í17k 6916249950766

když bych jel dnes nebo i jindy v týdnu tak za 992Kč z Prahy do Poprad -Tatry

proč si kupujete dražší jízdenku? Bez lůžka...

0/0
10.9.2015 16:28
Foto

E56r24i69k 16S95l27a96v43a51t58a 4133256573602

Dražší jízdenku ? Ja jsem prostě zaplatil to, co mně paní na kaše chtěla. Mé otázce jestli 1200 je za první třídu se od srdce zasmála...

0/−1
10.9.2015 16:33
Foto

E98r62i97k 17S78l26a46v67a16t35a 4253166803672

Omlouvám se za překlepy, jsem na mobilu...

0/0
10.9.2015 16:33

R89a29d67e39k 89J17a11n43a51t22a 9285766964132

Dneska v 21. století se nakupuje po internetu. 

Praha-Poprad přes den pendolínem = 442 Kč

Praha-Poprad přes noc v lehátkovém voze = 525 Kč

Praha-Poprad přes noc v lůžkovém voze = 690 Kč

https://www.cd.cz/eshop/

+3/0
10.9.2015 16:40

M34a47r67t68i32n 69Š17p69á17d 4382269871976

Dneska v 21. století a Schengenu existují nicméně tzv. hraniční tarifní body (Čadca GR.), ze kterých si přes e-shop nekoupíte jízdenku ani do Žiliny. ;-D

0/−2
10.9.2015 16:50

R40a76d12e10k 69J12a89n62a83t67a 9825576284702

Ty pohraniční body existují hlavně proto, aby si měli odkud jízdenku dokoupit majitelé síťových jízdenek (např. Interrail).

A v e-shopech (žádném v Evropě, nejen v e-shopu ČD) nejdou koupit proto, že to není stanice, a e-shopy dnes pracují podle vyhledaného spojení.

+2/0
10.9.2015 16:58

M91a61r63t65i65n 96Š69p69á12d 4112769481226

Přes e-shop by to možná bylo i levnější. Aspoň pro jiné státy rozhodně, Slovensko nevím jistě.

0/0
10.9.2015 16:36
Foto

E44r30i22k 96S31l60a90v23a45t21a 4453266763362

To asi ano. Ale lístek na RJ jsem kupoval také na kase a stal polovinu...

0/0
10.9.2015 16:38
Foto

J11a44n 84V82a10l48a22l87í98k 6246769610316

ted jsem koukal byla by to za 550 celorepubliková a pak ten zbytek byl z Bohumína

jinak BUSINESS bych viděl asi takhle

to JR nemá

https://www.cd.cz/assets/vnitrostatni-cestovani/nase-vlaky/036cd_railjet.jpg

+1/0
10.9.2015 16:40

M41i42r16e41k 96Z68á34v50o49d49n47ý 7702597950198

"O ceně rozhoduje spíše to, jak moc zákazníkům hrozí, že pojedou se soukromou konkurencí." // Pan autor je zřejmě ekonomický analfabet, když neví, že tam kde je konkurence, tak jsou lepší služby a nižší ceny. Nebo si myslí, že jeho milovaný RJ bude jezdit za stejné ceny, když by měl monopol?

+3/−2
10.9.2015 15:50

R11a47d28e54k 30J80a92n43a11t65a 9915646214942

A druhý faktor je ten, že konkurence je (celkem logicky) především tam, kde je efektivita provozu vysoká (tj. nízké náklady na oskm). Takže na takových tratích je prostě nižší jízdné ekonomicky dosažitelné.

0/0
10.9.2015 16:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.