Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

TŘI DNY VE VLAKU: Drážní logika. Pomalejší a horší vlak = dražší lístek

Vyznat se v tarifech Českých drah je často náročný úkol i pro jejich zaměstnance. Dopravce sice za poslední roky zpřehlednil nabídku, současně ale stále více rozlišuje mezi svými cestujícími. Ovšem ne tím, čím jedou a jaké jim České dráhy poskytují služby. O ceně rozhoduje spíše to, jak moc zákazníkům hrozí, že pojedou se soukromou konkurencí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z31d95e74n74e81k 67Š42i21t98i21n89a 2353758460835

Kupte si víkendovou jízdenku - sobota nebo neděla, za 650,- CZK pro 2 dospělé a 3 děti po celé republice. A poznáte vše a bude o čem diskutovat.

Vše ostatní jsou jen plané kecy.

Pokud budete skutečně potřebovat odbornou radu, obraťte se na pana Vršovského z ČD Travel. Spolupracuji s ním od roku 2008 a je to kapacita.

On je ten opravdový odborník a dokáže poradit.

3 dny ve vlaku a drážní logika. Ten reportér je naprosto out, prostě tomu nerozumí, protože vlakem normálně nejezdí, není praktik, ale jenom radilek.

+2/−2
10.9.2015 21:53

O70n61d58ř94e39j 89P77l81í76v93a 9980245491793

Na ČD mi vadí právě to, že rozdělují cestující na lidi různých kategorií, a to podle místa bydliště a podle toho jim účtují jízdné. Že se musí na některé trase vyrovnat s konkurencí chápu, ale že mě veze za 1.425kč/km zatímco spolucestujícího za 0,78kč/km jenom kvůli tomu, že v mojí přestupní stanici nestaví konkurence mě teda nadzvedává ze židle! Kdybych alespoň poměrnou část cesty, kterou jedu po koridoru měl za stejnou cenu jako ten, který v nějakém velkém krajském městě cestu končí, tak neřeknu ani slovo. To by se dalo přirovnat k různým akcím v obchodě. Za stejný výrobek (zde kilometr) platíme stejně. Takhle ale se to rovná situaci, jako byste na pokladně v supermarketu nahlásili místo bydliště a prodavačka podle toho napočítala cenu za rohlíky, protože pro lidi z Dolní Lhoty sou dnes za 1,70, ale pro Hornolhotečáky za 2.70!!!! Konkurence je pro mě nepoužitelná, nestaví kde potřebuji, sice má vliv na kvalitu služeb, je však minimální, vlakem jezdím pravidelně, po koridoru, ale na EC nedosáhnu, jsem nucen jezdit klasickými rychlíky - vozy jsou teda klasické východoněmecké, co na tom, že občas prošoupané plyšové, zbytek stále stejný hnus. Konkurenty nemá smysl zmiňovat, z mého pohledu jen "ředí" takt, čímž se mi de facto zhoršuje dopravní obslužnost, do míst kam potřebuji, což odráží situaci 8 miliónů lidí oproti těm 2,5 (možná), kteří bydlí ve městech, kde se bojuje o zákazníky (včetně autobusů). Asi tak.

+3/−3
10.9.2015 19:39

J69a89n 61V89a23l88a66l22í61k 6236659500166

řekl bych že když pojedete z bodu A do bodu B a zastavíte 10x tak budete mít větší náklady než když zastavíte jen 3x

+3/0
10.9.2015 19:58

O16n43d92ř38e26j 45P87l50í80v34a 9670205161913

2x?

0/−1
10.9.2015 20:18

R16a96d91e14k 72J42a96n58a40t30a 9455246564702

Budete se divit, ale po přepočtení na oskm to tak opravdu může být. Nejde jen o počet souprav a personálu, kterého pro pomalý vlak potřebujete na více, ale i o to, že pomalý vlak nenaláká tolik cestujících, takže je kratší resp. prázdnější. Pak náklady přepočtené na jednoho cestujícího a kilometr mohou být i několikanásobné.

Proč si myslíte, že západní Evropa stavý rychlé tratě? Protože vlak, který jede 300 km/h a veze 1200 lidí (ve Francii běžné) je provozně velmi levný, dokonce se obejde zcela bez dotací.

+1/0
10.9.2015 20:27

O81n94d45ř42e26j 33P36l74í69v59a 9150855331433

Jistě, až se tu bude jezdit 300 ( a já sem optimista a doufám, že se toho dožiju). Jinak nevím, jak jinde, ale tam kde jezdím já, jsou tyto vlaky velmi plné, bez místenky už to nedávám a to začali jezdit teprve středoškoláci, zatímco v EC, pokud teda jedu jinam než obvykle se mi nestalo, že bych si nesedl, ale třeba mám štěstí. A pokud vím, na kratší relace bývá jízdné o něco dražší. Přidáním 5 zastávek na celou trasu se ani jízda neprotáhne o tolik, jak by bylo možné vyčíst z jř, tyto "pomalé" rychlíky pobývají ve stanicích často kvůli tomu, aby byly předjety. taky neříkám, že by měli zastavovat všechny, ale kdyby z těch 5 nebo šesti vlaků kategorie R a výš, co každou hodinu v jednom směru po koridoru jedou 2 zastavily, že náklady obětované příležitosti by nebyly tak vysoké, čímž se zase dostáváme do bodu, kdy soukromí dopravci, kteří teda málo staví "ředí" takt, páč holt pro ně musí bejt taky místo.

0/0
10.9.2015 21:06

O80n49d79ř64e55j 78P59l30í55v25a 9720455421723

a jinak k té ceně: praha - hradec králové 99,- 116km

praha - chlumec nad cidlinou 128,- 89km 

stejný vlak, jen do hk jezděj autobusy!!!

+1/0
10.9.2015 21:13

R46a44d96e95k 10J72a92n20a51t72a 9735736744812

U letenek naleznete mnohem větší rozdíly.

+1/0
10.9.2015 23:00

O69n26d44ř22e37j 20P35l95í48v95a 9430905251133

Aha a v diamantech ještě větší, že?

0/0
11.9.2015 11:06

R44o25m85a10n 60J90e42s95c22h70k88e 9368435177555

Když jedete Z Brna do Prahy, máte slevu. Když nastoupíte na trati, tak je to dražší. Obráceně jedete z Prahy, máte lístek do Brna se slevou a vystoupíte dříve. Ušetříte.

Je i rozdíl v soupravách. Levnejší vlak je modernější. Nemá to logiku.

+1/0
12.9.2015 7:13

J69a22n 81K14o85b55ě73r55s55k11ý 1290456361183

Je pravda že ta aplikace MůjVlak ještě není dokonalá. Občas ukazuje větší zpoždění než ve skutečnosti. Co mi však vadí, je že není možnost si v ní rezervovat konkrétní místo ve vlaku (jen náhodně přidělené). Takto musím používat pořád eShop. Ale jinak je ta aplikace opravdu dobrá a je o třídu lepší než podobné aplikace u konkurence.

0/0
10.9.2015 17:23

J10a57r14o39s11l93a48v 37K58o86m73o30ň 1780834474981

apliakce Můj vlak občas neumí odebrat ze zpoždění u vlaků, které mají v nějaké stanici několikaminutový pobyt. Což pak mate a může působit problémy s počítáním kdy přijede vlak.

0/0
10.9.2015 19:43

J65a31r97o62s40l49a72v 78P42l98a58c69h22e54t14k88a 7226606856629

Zase uz tu mame levne ceny. Nemuzete se naucit cesky? Nebo si alespon poridit korektora?

+2/−1
10.9.2015 17:04

J87i78ř39í 77E54r74b73e54n 1543974806527

Levné ceny, drahé nájemné, zdražení mýtného... to jsou taková obvyklá novinářská sousloví. Že ze sebe dělají pitomce (a z nás taky), jim nevadí.

0/0
12.9.2015 22:19

R76a71d62k30o 79K14ř19i47v26á63n65e32k 7610493785880

Teď na iDnes zpráva, že rakouské dráhy úplně zastavily veškerou mezinárodní dopravu z/do Maďarska kvůli "přetížení". Ačkoliv běženci jezdí na drahé mezinárodní jízdenky. Tak tomu říkám "drážní logika"Rv

Že ČD mají tržní logiku mi nevadí, naopak, kvitujiR^

+3/−1
10.9.2015 16:15

J74a28n 26S88ů71r86a 4235133433292

Podstata je,že tuto logiku aplikují na trati,kde část vlaků jezdí na vlastní riziko a část s dosypem od státu... Na

+1/0
10.9.2015 16:22

R32a61d93k96o 14K86ř53i59v87á68n77e42k 7360913795810

Olomouc - Ova jezdí s dosypem ve srovnatelnou dobu co?

A na to Slovácko by měly ČD taky zlevnit? To by Vám Leoš nepoděkoval. A brzy ani Radim.:-)

+1/−1
10.9.2015 16:31

R52o50m61a74n 21J32e23s34c74h65k33e 9618365877985

ČD jsou moc drahé a velmi nepřehledné. Za komunistů bylo rekreační jízdné za 75 % ceny. Platné pátek až neděle. A dnes je mnoho nepřehledných systémů. Díky to mu mnoho lidí vlakem raději nejezdí.

Praha zlevnila roční MHD. Hodně lidí si to pořídilo.

0/0
12.9.2015 7:19

J75a16n 75V70a88l25a63l69í68k 6276739940296

řekl bych že vlaky Praha - Ostrava nejsou dotováné ale vlaky jedoucí po stejné trati ale s jinou koncovou destinací než v OV dotované jsou proto že ač jedou po stejné trati mají jiný dojezd nebo jsou více zastávkové a tudíž pokrývají větší cestovní obslužnost

+4/0
10.9.2015 16:32

R11a16d50e82k 61J79a16n41a59t92a 9665566504712

Jenže ten "dosyp od státu" klade podmínky pouze na maximální cenu jízdného. Dopravce si může stanovit levnější komerční nabídku, pokud tím dosáhne zvýšení tržeb. Je to logické, protože riziko tržeb nese u vlakové dopravy v ČR dopravce, takže by mělo mu být umožněno je ovlivňovat.

+4/0
10.9.2015 16:55

M83i79r22o87s35l35a41v 88G42r59o84s14s20m63a34n96n 8152529144

Zase tak úplně nelogické to není. A nejde jen o konkurenci. Na pomalejší trati má dopravce vyšší náklady, protože vlak vykoná na daný čas méně práce. Na rychlé trati lze dosáhnout lepších ekonomických výsledků i při výrazně nižších cenách jízdenek.

+4/−1
10.9.2015 15:56

M48a38r55t64i26n 21Š53p35á29d 4692749261776

Především má na regionálních tratích podstatně horší poměr tržeb a nákladů (na železnici je jich hodně fixních, to je významné).

+4/0
10.9.2015 16:09
Foto

E32r67i23k 96S83l47a61v17a92t74a 4743606493122

Nedávno jsem jel přes noc vlakem do Popradu. Tam s ČD. 1200 kč, humus, vedro, skoro hodina zpoždění. Nazpět Regio Jet, Bussiness třída za 600, maximální pohodlí, obsluha, klimatizace atd. Co chcete víc...

+3/−5
10.9.2015 15:54

M93a12r30t95i67n 68Š50p96á66d 4442519651336

Já jsem jel přes noc do Popradu minulý týden. Lůžko v Doublu za 500,- k tomu Vám stačí jízdenku pro 2. třídu, klimoška sprcha ráno kafíčko - prostě pohoda. Jízdenka nebyla nijak předražená. Zkušenosti mohou být rozdílné.

+6/−1
10.9.2015 16:05

M19a24r86t63i22n 89Š19p86á42d 4402669831186

stačí mít jízdenku pro 2. třídu

+2/−1
10.9.2015 16:06
Foto

E67r66i86k 30S62l88a51v59a13t32a 4353666543302

Takze celkem ? :-D

0/0
10.9.2015 16:10

R20o62m26a26n 39J49e95s94c83h83k60e 9868965377225

Potřeba uvést cenu. A výslednou cenu.

0/0
12.9.2015 7:21
Foto

E84r24i87k 64S10l84a42v38a10t57a 4303136433662

Říkáte cenu za lůžko. A co jízdenka? Ja jsem si tu cenu také zjišťoval, tak jsem zvědavý jestli napíšete celou pravdu ;-)

0/0
10.9.2015 16:07

M63a83r40t86i32n 63Š65p32á77d 4492669771286

Přesně Vám to neřeknu - na hranice Jízdenka na léto a kolik stálo Čadca - Poprad, už se nepamatuju. Ale vím, že to bylo únosné.

0/0
10.9.2015 16:10

M70a90r46t78i38n 64Š62p75á20d 4492519661656

(zpáteční City Star)

0/0
10.9.2015 16:10
Foto

E19r76i83k 86S38l90a74v91a49t26a 4953126653492

No jo... ale srovnejte to s prvni tridou u RJ za 600 a se vsim jejich servisem... Pokud jste s nimi nekdy jel, date mi za pravdu...

+1/0
10.9.2015 16:14

M89a30r58t64i85n 60Š27p63á19d 4392659821346

S RJ bych do Popradu nejel, dokud nebude mít lůžka. Asi tak. ;-)

+1/0
10.9.2015 16:18
Foto

E15r12i11k 18S30l47a79v96a10t22a 4113646793482

Proč? Bussiness třída u RJ znamená - kupé se čtyřmi koženým křesly, které se dají sklopit až na lůžko...

0/−1
10.9.2015 16:26

M37a94r98t95i61n 42Š61p96á35d 4302299921116

... dokud nebudou mít podobnou představu další tři lidi.

+1/0
10.9.2015 16:28
Foto

E78r58i58k 29S76l98a35v91a66t44a 4233946933442

??

0/0
10.9.2015 16:29
Foto

E12r19i33k 57S52l84a94v47a25t81a 4443656853722

Měl to být smajlik ; -)

0/0
10.9.2015 16:30
Foto

A72l50a13n 81Ř10e28p85k94a 4315636

No když si koupíte všechny 4 sedadla v kupé, tak si klidně zklopte co chcete a spěte tam. Ovšem taky si tam může koupit místo i někdo jiný a sklopíte leda s prominutím prd;-) Lůžko je prostě vždycky lepší, větší soukromí i bezpečí :)

+1/0
10.9.2015 22:42

T51o45m 12J49u11r13e42č61k47a 6465662615335

Ono totiž hodně záleží kdy kupujete a kdy jedete. Třeba příští pátek. RJ Business 853 za jeden směr s tím, že nemám garantováno že se mnou v kupé nikdo nepojede a já se budu moci "natáhnout." ČD EuroNight  celkem za 718 Kč včetně garantovaného lehátka. Pokud nechci ležet, ale stačí mi místo na ležení, tak s ČD je jízdenka na příští pátek (špička) za 607 Kč.

+2/0
10.9.2015 17:11

T20o94m 45J58u92r62e20č14k93a 6645682155935

"stačí mi místo na sezení" samozřejmě. Omlouvám se za překlep. :-)

0/0
10.9.2015 17:38

J71a72n 90V22a44l82a33l37í35k 6876429590446

když bych jel dnes nebo i jindy v týdnu tak za 992Kč z Prahy do Poprad -Tatry

proč si kupujete dražší jízdenku? Bez lůžka...

0/0
10.9.2015 16:28
Foto

E74r79i40k 33S34l34a35v83a51t57a 4893326493462

Dražší jízdenku ? Ja jsem prostě zaplatil to, co mně paní na kaše chtěla. Mé otázce jestli 1200 je za první třídu se od srdce zasmála...

0/−1
10.9.2015 16:33
Foto

E37r10i40k 40S18l84a42v97a47t88a 4743556533272

Omlouvám se za překlepy, jsem na mobilu...

0/0
10.9.2015 16:33

R49a86d67e20k 69J60a13n75a38t24a 9335446794692

Dneska v 21. století se nakupuje po internetu. 

Praha-Poprad přes den pendolínem = 442 Kč

Praha-Poprad přes noc v lehátkovém voze = 525 Kč

Praha-Poprad přes noc v lůžkovém voze = 690 Kč

https://www.cd.cz/eshop/

+3/0
10.9.2015 16:40

M46a88r49t63i54n 60Š82p89á96d 4872119281366

Dneska v 21. století a Schengenu existují nicméně tzv. hraniční tarifní body (Čadca GR.), ze kterých si přes e-shop nekoupíte jízdenku ani do Žiliny. ;-D

0/−2
10.9.2015 16:50

R89a46d42e84k 45J58a78n39a33t17a 9135636394762

Ty pohraniční body existují hlavně proto, aby si měli odkud jízdenku dokoupit majitelé síťových jízdenek (např. Interrail).

A v e-shopech (žádném v Evropě, nejen v e-shopu ČD) nejdou koupit proto, že to není stanice, a e-shopy dnes pracují podle vyhledaného spojení.

+2/0
10.9.2015 16:58

M76a95r64t11i92n 60Š97p28á77d 4522859161886

Přes e-shop by to možná bylo i levnější. Aspoň pro jiné státy rozhodně, Slovensko nevím jistě.

0/0
10.9.2015 16:36
Foto

E72r88i13k 77S22l80a59v84a49t48a 4763906583432

To asi ano. Ale lístek na RJ jsem kupoval také na kase a stal polovinu...

0/0
10.9.2015 16:38

J20a66n 58V25a56l51a95l52í22k 6306909450276

ted jsem koukal byla by to za 550 celorepubliková a pak ten zbytek byl z Bohumína

jinak BUSINESS bych viděl asi takhle

to JR nemá

https://www.cd.cz/assets/vnitrostatni-cestovani/nase-vlaky/036cd_railjet.jpg

+1/0
10.9.2015 16:40

M42i39r48e24k 17Z92á72v72o49d60n28ý 7982857270948

"O ceně rozhoduje spíše to, jak moc zákazníkům hrozí, že pojedou se soukromou konkurencí." // Pan autor je zřejmě ekonomický analfabet, když neví, že tam kde je konkurence, tak jsou lepší služby a nižší ceny. Nebo si myslí, že jeho milovaný RJ bude jezdit za stejné ceny, když by měl monopol?

+3/−2
10.9.2015 15:50

R27a21d25e62k 26J68a48n83a67t84a 9365906424312

A druhý faktor je ten, že konkurence je (celkem logicky) především tam, kde je efektivita provozu vysoká (tj. nízké náklady na oskm). Takže na takových tratích je prostě nižší jízdné ekonomicky dosažitelné.

0/0
10.9.2015 16:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.