Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

TŘI DNY VE VLAKU: Drážní logika. Pomalejší a horší vlak = dražší lístek

Vyznat se v tarifech Českých drah je často náročný úkol i pro jejich zaměstnance. Dopravce sice za poslední roky zpřehlednil nabídku, současně ale stále více rozlišuje mezi svými cestujícími. Ovšem ne tím, čím jedou a jaké jim České dráhy poskytují služby. O ceně rozhoduje spíše to, jak moc zákazníkům hrozí, že pojedou se soukromou konkurencí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z70d94e70n53e95k 67Š55i38t72i69n83a 2553938370285

Kupte si víkendovou jízdenku - sobota nebo neděla, za 650,- CZK pro 2 dospělé a 3 děti po celé republice. A poznáte vše a bude o čem diskutovat.

Vše ostatní jsou jen plané kecy.

Pokud budete skutečně potřebovat odbornou radu, obraťte se na pana Vršovského z ČD Travel. Spolupracuji s ním od roku 2008 a je to kapacita.

On je ten opravdový odborník a dokáže poradit.

3 dny ve vlaku a drážní logika. Ten reportér je naprosto out, prostě tomu nerozumí, protože vlakem normálně nejezdí, není praktik, ale jenom radilek.

+2/−2
10.9.2015 21:53

O20n39d85ř97e15j 26P59l77í82v15a 9250385371113

Na ČD mi vadí právě to, že rozdělují cestující na lidi různých kategorií, a to podle místa bydliště a podle toho jim účtují jízdné. Že se musí na některé trase vyrovnat s konkurencí chápu, ale že mě veze za 1.425kč/km zatímco spolucestujícího za 0,78kč/km jenom kvůli tomu, že v mojí přestupní stanici nestaví konkurence mě teda nadzvedává ze židle! Kdybych alespoň poměrnou část cesty, kterou jedu po koridoru měl za stejnou cenu jako ten, který v nějakém velkém krajském městě cestu končí, tak neřeknu ani slovo. To by se dalo přirovnat k různým akcím v obchodě. Za stejný výrobek (zde kilometr) platíme stejně. Takhle ale se to rovná situaci, jako byste na pokladně v supermarketu nahlásili místo bydliště a prodavačka podle toho napočítala cenu za rohlíky, protože pro lidi z Dolní Lhoty sou dnes za 1,70, ale pro Hornolhotečáky za 2.70!!!! Konkurence je pro mě nepoužitelná, nestaví kde potřebuji, sice má vliv na kvalitu služeb, je však minimální, vlakem jezdím pravidelně, po koridoru, ale na EC nedosáhnu, jsem nucen jezdit klasickými rychlíky - vozy jsou teda klasické východoněmecké, co na tom, že občas prošoupané plyšové, zbytek stále stejný hnus. Konkurenty nemá smysl zmiňovat, z mého pohledu jen "ředí" takt, čímž se mi de facto zhoršuje dopravní obslužnost, do míst kam potřebuji, což odráží situaci 8 miliónů lidí oproti těm 2,5 (možná), kteří bydlí ve městech, kde se bojuje o zákazníky (včetně autobusů). Asi tak.

+3/−3
10.9.2015 19:39

J76a44n 11V34a31l76a39l93í60k 6516559260916

řekl bych že když pojedete z bodu A do bodu B a zastavíte 10x tak budete mít větší náklady než když zastavíte jen 3x

+3/0
10.9.2015 19:58

O49n65d24ř98e86j 80P29l91í89v50a 9400625571213

2x?

0/−1
10.9.2015 20:18

R27a87d48e80k 38J28a37n94a34t81a 9315716594872

Budete se divit, ale po přepočtení na oskm to tak opravdu může být. Nejde jen o počet souprav a personálu, kterého pro pomalý vlak potřebujete na více, ale i o to, že pomalý vlak nenaláká tolik cestujících, takže je kratší resp. prázdnější. Pak náklady přepočtené na jednoho cestujícího a kilometr mohou být i několikanásobné.

Proč si myslíte, že západní Evropa stavý rychlé tratě? Protože vlak, který jede 300 km/h a veze 1200 lidí (ve Francii běžné) je provozně velmi levný, dokonce se obejde zcela bez dotací.

+1/0
10.9.2015 20:27

O33n11d15ř28e43j 51P80l19í28v19a 9400215591973

Jistě, až se tu bude jezdit 300 ( a já sem optimista a doufám, že se toho dožiju). Jinak nevím, jak jinde, ale tam kde jezdím já, jsou tyto vlaky velmi plné, bez místenky už to nedávám a to začali jezdit teprve středoškoláci, zatímco v EC, pokud teda jedu jinam než obvykle se mi nestalo, že bych si nesedl, ale třeba mám štěstí. A pokud vím, na kratší relace bývá jízdné o něco dražší. Přidáním 5 zastávek na celou trasu se ani jízda neprotáhne o tolik, jak by bylo možné vyčíst z jř, tyto "pomalé" rychlíky pobývají ve stanicích často kvůli tomu, aby byly předjety. taky neříkám, že by měli zastavovat všechny, ale kdyby z těch 5 nebo šesti vlaků kategorie R a výš, co každou hodinu v jednom směru po koridoru jedou 2 zastavily, že náklady obětované příležitosti by nebyly tak vysoké, čímž se zase dostáváme do bodu, kdy soukromí dopravci, kteří teda málo staví "ředí" takt, páč holt pro ně musí bejt taky místo.

0/0
10.9.2015 21:06

O93n75d18ř66e71j 35P88l69í65v79a 9360365231353

a jinak k té ceně: praha - hradec králové 99,- 116km

praha - chlumec nad cidlinou 128,- 89km 

stejný vlak, jen do hk jezděj autobusy!!!

+1/0
10.9.2015 21:13

R76a42d74e87k 82J95a48n64a16t87a 9775296444882

U letenek naleznete mnohem větší rozdíly.

+1/0
10.9.2015 23:00

O44n44d11ř30e27j 26P36l64í67v54a 9430615831633

Aha a v diamantech ještě větší, že?

0/0
11.9.2015 11:06

R44o35m90a17n 38J55e41s85c43h51k37e 9638585397685

Když jedete Z Brna do Prahy, máte slevu. Když nastoupíte na trati, tak je to dražší. Obráceně jedete z Prahy, máte lístek do Brna se slevou a vystoupíte dříve. Ušetříte.

Je i rozdíl v soupravách. Levnejší vlak je modernější. Nemá to logiku.

+1/0
12.9.2015 7:13

J30a87n 52K89o10b34ě31r78s16k18ý 1950986221733

Je pravda že ta aplikace MůjVlak ještě není dokonalá. Občas ukazuje větší zpoždění než ve skutečnosti. Co mi však vadí, je že není možnost si v ní rezervovat konkrétní místo ve vlaku (jen náhodně přidělené). Takto musím používat pořád eShop. Ale jinak je ta aplikace opravdu dobrá a je o třídu lepší než podobné aplikace u konkurence.

0/0
10.9.2015 17:23

J29a53r31o21s84l29a80v 95K69o89m88o56ň 1580104584911

apliakce Můj vlak občas neumí odebrat ze zpoždění u vlaků, které mají v nějaké stanici několikaminutový pobyt. Což pak mate a může působit problémy s počítáním kdy přijede vlak.

0/0
10.9.2015 19:43

J82a39r22o56s84l97a41v 56P28l22a24c97h16e51t73k19a 7866346276619

Zase uz tu mame levne ceny. Nemuzete se naucit cesky? Nebo si alespon poridit korektora?

+2/−1
10.9.2015 17:04

J11i53ř75í 30E29r23b53e39n 1113264366627

Levné ceny, drahé nájemné, zdražení mýtného... to jsou taková obvyklá novinářská sousloví. Že ze sebe dělají pitomce (a z nás taky), jim nevadí.

0/0
12.9.2015 22:19

R61a59d37k55o 17K33ř20i71v58á42n37e46k 7840593855220

Teď na iDnes zpráva, že rakouské dráhy úplně zastavily veškerou mezinárodní dopravu z/do Maďarska kvůli "přetížení". Ačkoliv běženci jezdí na drahé mezinárodní jízdenky. Tak tomu říkám "drážní logika"Rv

Že ČD mají tržní logiku mi nevadí, naopak, kvitujiR^

+3/−1
10.9.2015 16:15

J92a86n 17S22ů48r38a 4695393623912

Podstata je,že tuto logiku aplikují na trati,kde část vlaků jezdí na vlastní riziko a část s dosypem od státu... Na

+1/0
10.9.2015 16:22

R36a71d53k12o 54K12ř84i61v46á56n23e27k 7120633235550

Olomouc - Ova jezdí s dosypem ve srovnatelnou dobu co?

A na to Slovácko by měly ČD taky zlevnit? To by Vám Leoš nepoděkoval. A brzy ani Radim.:-)

+1/−1
10.9.2015 16:31

R68o25m39a44n 69J37e41s45c24h18k24e 9248325897975

ČD jsou moc drahé a velmi nepřehledné. Za komunistů bylo rekreační jízdné za 75 % ceny. Platné pátek až neděle. A dnes je mnoho nepřehledných systémů. Díky to mu mnoho lidí vlakem raději nejezdí.

Praha zlevnila roční MHD. Hodně lidí si to pořídilo.

0/0
12.9.2015 7:19

J48a27n 55V87a35l61a33l23í39k 6986749840536

řekl bych že vlaky Praha - Ostrava nejsou dotováné ale vlaky jedoucí po stejné trati ale s jinou koncovou destinací než v OV dotované jsou proto že ač jedou po stejné trati mají jiný dojezd nebo jsou více zastávkové a tudíž pokrývají větší cestovní obslužnost

+4/0
10.9.2015 16:32

R97a91d35e11k 24J33a56n66a44t22a 9655396924692

Jenže ten "dosyp od státu" klade podmínky pouze na maximální cenu jízdného. Dopravce si může stanovit levnější komerční nabídku, pokud tím dosáhne zvýšení tržeb. Je to logické, protože riziko tržeb nese u vlakové dopravy v ČR dopravce, takže by mělo mu být umožněno je ovlivňovat.

+4/0
10.9.2015 16:55

M46i23r65o25s35l86a65v 74G38r56o79s89s76m21a55n96n 8412709384

Zase tak úplně nelogické to není. A nejde jen o konkurenci. Na pomalejší trati má dopravce vyšší náklady, protože vlak vykoná na daný čas méně práce. Na rychlé trati lze dosáhnout lepších ekonomických výsledků i při výrazně nižších cenách jízdenek.

+4/−1
10.9.2015 15:56

M94a11r38t54i24n 26Š76p40á66d 4282359691346

Především má na regionálních tratích podstatně horší poměr tržeb a nákladů (na železnici je jich hodně fixních, to je významné).

+4/0
10.9.2015 16:09
Foto

E72r70i61k 62S55l96a18v80a55t94a 4153126113702

Nedávno jsem jel přes noc vlakem do Popradu. Tam s ČD. 1200 kč, humus, vedro, skoro hodina zpoždění. Nazpět Regio Jet, Bussiness třída za 600, maximální pohodlí, obsluha, klimatizace atd. Co chcete víc...

+3/−5
10.9.2015 15:54

M75a53r49t61i72n 38Š14p49á60d 4232379391166

Já jsem jel přes noc do Popradu minulý týden. Lůžko v Doublu za 500,- k tomu Vám stačí jízdenku pro 2. třídu, klimoška sprcha ráno kafíčko - prostě pohoda. Jízdenka nebyla nijak předražená. Zkušenosti mohou být rozdílné.

+6/−1
10.9.2015 16:05

M82a28r33t20i48n 35Š26p90á47d 4972149821496

stačí mít jízdenku pro 2. třídu

+2/−1
10.9.2015 16:06
Foto

E56r11i49k 90S13l65a45v86a51t43a 4233766663762

Takze celkem ? :-D

0/0
10.9.2015 16:10

R11o65m47a60n 30J62e73s72c80h96k74e 9128575987935

Potřeba uvést cenu. A výslednou cenu.

0/0
12.9.2015 7:21
Foto

E10r16i13k 36S10l40a28v63a22t14a 4413846203422

Říkáte cenu za lůžko. A co jízdenka? Ja jsem si tu cenu také zjišťoval, tak jsem zvědavý jestli napíšete celou pravdu ;-)

0/0
10.9.2015 16:07

M69a41r95t85i41n 30Š98p84á68d 4482359471796

Přesně Vám to neřeknu - na hranice Jízdenka na léto a kolik stálo Čadca - Poprad, už se nepamatuju. Ale vím, že to bylo únosné.

0/0
10.9.2015 16:10

M49a69r92t14i26n 79Š15p52á33d 4652839791196

(zpáteční City Star)

0/0
10.9.2015 16:10
Foto

E73r57i12k 80S67l74a11v23a44t97a 4553316313102

No jo... ale srovnejte to s prvni tridou u RJ za 600 a se vsim jejich servisem... Pokud jste s nimi nekdy jel, date mi za pravdu...

+1/0
10.9.2015 16:14

M76a83r91t39i47n 45Š24p86á75d 4792739691986

S RJ bych do Popradu nejel, dokud nebude mít lůžka. Asi tak. ;-)

+1/0
10.9.2015 16:18
Foto

E41r81i63k 11S89l14a15v56a50t51a 4963196773952

Proč? Bussiness třída u RJ znamená - kupé se čtyřmi koženým křesly, které se dají sklopit až na lůžko...

0/−1
10.9.2015 16:26

M92a14r11t80i61n 43Š54p41á26d 4932779361416

... dokud nebudou mít podobnou představu další tři lidi.

+1/0
10.9.2015 16:28
Foto

E68r48i97k 60S68l67a51v72a14t65a 4983496483232

??

0/0
10.9.2015 16:29
Foto

E27r49i50k 29S41l17a36v59a19t66a 4423516403962

Měl to být smajlik ; -)

0/0
10.9.2015 16:30
Foto

A25l62a93n 15Ř28e87p47k90a 4225906

No když si koupíte všechny 4 sedadla v kupé, tak si klidně zklopte co chcete a spěte tam. Ovšem taky si tam může koupit místo i někdo jiný a sklopíte leda s prominutím prd;-) Lůžko je prostě vždycky lepší, větší soukromí i bezpečí :)

+1/0
10.9.2015 22:42

T98o15m 72J97u22r86e50č24k64a 6835372505225

Ono totiž hodně záleží kdy kupujete a kdy jedete. Třeba příští pátek. RJ Business 853 za jeden směr s tím, že nemám garantováno že se mnou v kupé nikdo nepojede a já se budu moci "natáhnout." ČD EuroNight  celkem za 718 Kč včetně garantovaného lehátka. Pokud nechci ležet, ale stačí mi místo na ležení, tak s ČD je jízdenka na příští pátek (špička) za 607 Kč.

+2/0
10.9.2015 17:11

T34o42m 70J59u33r28e16č60k87a 6975902895895

"stačí mi místo na sezení" samozřejmě. Omlouvám se za překlep. :-)

0/0
10.9.2015 17:38

J97a79n 36V94a59l56a13l68í10k 6946349570496

když bych jel dnes nebo i jindy v týdnu tak za 992Kč z Prahy do Poprad -Tatry

proč si kupujete dražší jízdenku? Bez lůžka...

0/0
10.9.2015 16:28
Foto

E38r23i20k 71S74l11a75v12a77t82a 4773106323852

Dražší jízdenku ? Ja jsem prostě zaplatil to, co mně paní na kaše chtěla. Mé otázce jestli 1200 je za první třídu se od srdce zasmála...

0/−1
10.9.2015 16:33
Foto

E63r58i21k 17S80l17a31v88a70t87a 4683336793462

Omlouvám se za překlepy, jsem na mobilu...

0/0
10.9.2015 16:33

R53a34d46e46k 12J82a88n91a50t25a 9325896244872

Dneska v 21. století se nakupuje po internetu. 

Praha-Poprad přes den pendolínem = 442 Kč

Praha-Poprad přes noc v lehátkovém voze = 525 Kč

Praha-Poprad přes noc v lůžkovém voze = 690 Kč

https://www.cd.cz/eshop/

+3/0
10.9.2015 16:40

M30a95r57t94i37n 69Š49p19á87d 4872529501276

Dneska v 21. století a Schengenu existují nicméně tzv. hraniční tarifní body (Čadca GR.), ze kterých si přes e-shop nekoupíte jízdenku ani do Žiliny. ;-D

0/−2
10.9.2015 16:50

R49a51d31e12k 50J30a38n57a52t46a 9415976484952

Ty pohraniční body existují hlavně proto, aby si měli odkud jízdenku dokoupit majitelé síťových jízdenek (např. Interrail).

A v e-shopech (žádném v Evropě, nejen v e-shopu ČD) nejdou koupit proto, že to není stanice, a e-shopy dnes pracují podle vyhledaného spojení.

+2/0
10.9.2015 16:58

M70a18r94t83i90n 91Š43p68á74d 4402739951196

Přes e-shop by to možná bylo i levnější. Aspoň pro jiné státy rozhodně, Slovensko nevím jistě.

0/0
10.9.2015 16:36
Foto

E95r44i45k 57S93l61a65v49a50t28a 4233806683852

To asi ano. Ale lístek na RJ jsem kupoval také na kase a stal polovinu...

0/0
10.9.2015 16:38

J54a56n 55V31a89l11a80l12í16k 6436109710866

ted jsem koukal byla by to za 550 celorepubliková a pak ten zbytek byl z Bohumína

jinak BUSINESS bych viděl asi takhle

to JR nemá

https://www.cd.cz/assets/vnitrostatni-cestovani/nase-vlaky/036cd_railjet.jpg

+1/0
10.9.2015 16:40

M90i33r46e23k 28Z71á11v10o89d64n72ý 7262297480718

"O ceně rozhoduje spíše to, jak moc zákazníkům hrozí, že pojedou se soukromou konkurencí." // Pan autor je zřejmě ekonomický analfabet, když neví, že tam kde je konkurence, tak jsou lepší služby a nižší ceny. Nebo si myslí, že jeho milovaný RJ bude jezdit za stejné ceny, když by měl monopol?

+3/−2
10.9.2015 15:50

R21a17d29e91k 55J37a81n91a84t45a 9715446104322

A druhý faktor je ten, že konkurence je (celkem logicky) především tam, kde je efektivita provozu vysoká (tj. nízké náklady na oskm). Takže na takových tratích je prostě nižší jízdné ekonomicky dosažitelné.

0/0
10.9.2015 16:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.