Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Spor o lokomotivy vrcholí. Škoda a České dráhy hrají o miliardu

Arbitráž mezi Českými drahami a Škodou Transportation kvůli lokomotivám řady 380 míří do finále. Rozhodčí soud už vyslechl všechny argumenty i návrhy obou stran a obě firmy čekají jen na rozhodnutí. Státní dopravce může přijít až o miliardu korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R49o81m31a36n 71J51e67s27c95h31k93e 9508585287165

Já osobně bych raději koupil Taurusy. Jezdí všude a všude opraví. Messerschmidt má hodně omezení ve světě.

+2/−1
14.9.2015 15:44
Foto

M70i20l24o62š 58H56o39v27o37r91k10a 2840673266787

Já jako občan ČR budu tedy podporovat vždycky Českou firmu. Navíc když dělá kvalitní výrobky jako Škodovka, které jsou ceněné nejen u nás ale i ve světě.

+1/−2
14.9.2015 16:21

R28o54m27a31n 87J55e95s95c48h23k92e 9888785627415

Já  o tom nejsem přesvědčen. Viz kvalita RegioPanterů. Mnoho nedostatků.

Co je dneska české ? Vy jste čistokrevný ČECH ? Já su také patriot, ale dívám se okolo sebe a srovnávám. Já vznikla Škodovka ? Jak tam v době války pracovali pro říši.

+1/−1
14.9.2015 21:16

L98i93b13o48r 26H43a21d 2459197215882

Vy jste vedle jak ta jedle ;-D že by vyšší manager ze škodofky?;-D

0/0
2.10.2015 16:31

J30i50r14k34a 88D36v77o76ř76á28k 4705720203738

Osobně si je koupit klidně můžete, ale asi budete mít problém sehnat dodavatele.

0/0
24.9.2015 11:11

R71o10m68a68n 77J75e84s38c96h96k46e 9518825677545

Znám pána co vlastní více než 30 skutečných lokomotiv. Za peníze se dá koupit cokoliv. I vyrobit zakázkovou parní lokomotivu, která se dělala před 100 lety.

0/0
24.9.2015 16:25

L18i42b37u11š46e 51V70r16á21n44o26v22á 4597915670888

Takto napsaný článek dává jistě za pravdu ČD. Ovšem nemyslím si, že by Škoda tolik riskovala své jméno a postavení, kdyby nebyla v právu. Zřejmě je problém trochu složitější a nám se tu předkládá jen jeden úhel pohledu.

+4/−2
14.9.2015 14:37
Foto

M30i41l47o56š 73H42o68v33o82r90k33a 2140613516317

Víte co, pravda je tam někde uprostřed. Ale novinařina je mocné řemeslo a novinář by měl zůstat objektivní, což mi v tomhle případě úplně nepřipadá...

+3/0
14.9.2015 16:24

J81i68r43k48a 27D33v31o48ř67á59k 4645520563288

Klidně by ho riskovala, to už ukázala i v jiném mezinárodním soudním sporu.

0/0
24.9.2015 10:58

P83e27t48r 76U65l97l93m19a34n84n 2847598467772

A v další soutěži si zase Škoda a ČD podají ruce a hned se na všem dohodnou. Na jednu stranu jsem rád, že tohle zůstává "doma", ale na druhou by za takové chování potřebovala Škoda pořádně přes prsty.

+1/0
13.9.2015 18:20

M41a88r28t83i39n 75W82i72c41h67t45e49r62l80e 5812133275244

Doma? Víte, kdo je vlastníkem Škody Transportations?

+1/0
13.9.2015 21:38

L16i43b23u66š16e 66V42r95á95n82o82v12á 4497915420298

Vlastníkem Škody Transportation jsou pouze Češi.

+1/0
14.9.2015 14:39

J82i30r88k69a 82D85v25o80ř97á24k 4845250903908

Vlastníkem Škody Transportation jsourúzné nečeské firmy v nepřehledné a nezveřejněné struktuře a někteří Češi různě vykřikují že jsou jako jejich. Může jim věřit kdo chce. To je tak celé.

+2/0
24.9.2015 11:10

E20d10a 77H26a32n20s 5357312856879

Ať taky podpoří škodovku soukromníci, pan Jančuna a ti kluci paštikářský. Chtějí po státu dotace, od lidí peníze a pak nechají vydělat rumuny nebo Švýcary, to není moc vlastenecké vyvádět zprostředkovaně peníze z dotací mimo stát.

+1/−3
13.9.2015 15:36

J43a91n 98V70a90l75o13u29c79h 6592927438440

RJ a LE si totiž koupí hotovou lokomotivu za tržní cenu. Proč by měli platit vývoj jako to dělají ČD, které si objednaly 380 na papíře? Stejně jako Praha 14T, aby Škoda z peněz za ty šmejdy mohla financovat vývoj 15T. "Český" moloch si tady (díky monopolu - co politicky nezatrhne - elektrovýzbroje do tramvají a trolejbusů rovněž zdejší firmě Cegelec, to skoupí - Pars, Studénka) vytříská peníze za vývoj a pak "těm chytřejším" (netlačených kopat za  "národní" firmu) prodá totéž (či lepší - ať již s vyšší výbavou či aspoň zbavené dětských nemocí) levněji než domácím nacionalistickým troubům (kde navíc místo řešení problémů Škoda vesele hraje mrtvého brouka - rok stojící pražské 14T, tedy vozy s nákupní cenou přes 3,5mld. Kč, s praskajícími rámy, řešení v nedohlednu). 

Že Škodivka požaduje inflační kompenzace za to, že něco dodala pozdě, je vrchol drzosti.

+9/−2
13.9.2015 17:49

J37i68n34d44ř98i81c89h 75Š50k85o95p14e66k 4795391650205

vývoj lokomotivy je zahrnut v ceně každé, a je úplně jedno zda ji koupí soukromním napřímo nebo státní přepravce přes výběrové řízení

+2/−1
13.9.2015 19:10

J43i94r85k95a 69D21v94o49ř77á78k 4445340323568

V první sérii je ale zahrnuto samozřejmě zdaleka nejvyšší % ceny vývoje.

0/0
24.9.2015 11:33

J56i82r40k53a 80P32a37k44o54s44t11a 9472865426905

Pokud srovnáte ŠT s jiným molochem v zahraničí, zjistíte, že ta naše Škodovka jsou vlastně andílci. Jasný je, že tam vždycky budou určitý lobby na zakázky apod., ale v podstatě dělají to samá co Siemens v Německu a vlastně to co chtějí všichni - aby to zůstalo doma.

+4/0
14.9.2015 16:14

T30o65m97á92š 48K18n37a30i42f39l 6843910597600

Proboha, a proč by to dělali?

+2/0
13.9.2015 17:58

S35l82á33v50e20k 95K25u68l79č76á35k 7502982

K regionovám, Pars v době, kdy jednotky začal vyrábět, nepatřil do skupina Škoda Transportation. Škodovka jej koupila teprve pár let dozadu, v době, kdy probíhala asi poslední objednávka regionov. Jen trochu faktu...

+3/0
13.9.2015 15:12

M35a56t43ú59š 87B36e86n90a34k 9878444112983

Rovnako aj City Elefanty nevyrábala priamo Škoda, ale Vagónka Ostrava, ktorú Škoda kúpila až v čase keď už dávno bežala druhá séria. Škoda bola iba dodávatelom elektrickej časti.

+2/0
13.9.2015 15:19

J89a70n 72S14ů96r42a 4455693613542

Největší várka šla v době, kdy patřil pars škodě. Tolik fakta

0/−1
13.9.2015 17:24

J64a69k87u30b 53Ř39í57h93a 4665819792861

A měla Śkoda nějaký vliv na kvalitu? Měla nějakou reálnou šanci něco ovlivnit?

0/0
13.9.2015 17:34

J82a50n 58S14ů67r35a 4465473313512

Pokud je někdo většinovým vlastníkem firmy, tak pochopitelně vliv na kvalitu má.

+1/−1
13.9.2015 18:20

J29a34k51u63b 82Ř43í89h79a 4465369702861

Dobře. Představte si, že koupíte firmu, ve které vývoj výrobku trvá obvykle několik let. Vy j koupíte s rozjetou výrobou daného výrobku s tím, že termíny jsou smluvně dané a výroba je naplánovaná na další dejme tomu 3 roky. Jak jako nový vlastník můžete reálně ovlivnit kvalitu daného výrobku? Od myšlenky po třeba reálnou výměnu typu potahů na sedačky, to není otázka 2 dnů. Nemluvě o systémech pohonu, odpružení atd atd.

+1/0
13.9.2015 19:18

J55a38n 44S95ů39r96a 4665153643242

Firma se nekupuje také za dva dny:)

+2/−1
13.9.2015 21:48

J26a49k22u68b 45Ř70í94h96a 4475209342391

To máte pravdu. Přípravy na nákup jsou často na roky. Nicméně i v té době jsou možnosti, jak ovlivnit vývoj a výrobu, budoucího vlastníka dost omezené. Vlastník může mít reálně vliv jen na nové obchody. Na stávající max na to, co je teprve ve fázi projektování. To, co je ve výrobě s termíny takovými, že výroba se nemůže přerušit (a tedy přesměrovat na jiné subdodavatele), s tím už nic nenadělá. Když Volskwagen kupoval Škodovku, tak také pokračoval ještě několik let ve výrobě nic moc Favorita. Teprve Felicii již mohl nějak ovlivnit a naplno se to ukázalo až v Octavii a následně Fabii. A jen trouba bude nadávat na VW za to, že Favorit byl tragédie. A to tenkrát také nebyl obchod na 2 měsíce.

+1/0
13.9.2015 23:09

M28i33r47o19s48l76a56v 39Z20i92k41m53u16n61d 7739693684403

Ono to bylo ještě trochu jinak. EJ 471 byly vyvinuty ve firmě Moravskoslezská vagónka a.s., ta pak prošla "transformací", jak ve změně názvu na ČKD Vagonka Studénka, a.s., pak byla součástí amerického firmy, návazně vypakována z areálu ve Studénce a skončila v areálu bývalých Vítkovicích železáren. Do Ostravy se přesunulo i sídlo firmy.

U akciové společnosti se nekupuje firma, ale akcie té firmy, s nimž dá dále obchodovat (na burze nebo soukromě). Koupit akcie na burze a stát se tak "rozhodujícím" vlastníkem lze za několik vteřin ...

Nicméně vlastník akcií může uplatňovat své práva (a představy) obvykle prostřednictvím valné hromady nebo dozorčí rady, těžko bude zasahovat do výroby ...

0/0
14.9.2015 12:07

J82a17n 34S79ů22r81a 4285223473922

1. Píšu o Parsu a Regionovách. 2. Akcie Parsu nebyly na burze.

0/0
14.9.2015 12:18

R41o36m12a41n 68J31e90s34c56h62k50e 9368945707825

Papír snese všechno. ČD jsou také akciovka ale nikde se neobchoduje.

0/0
15.9.2015 16:03

M71i43l59a93n 74T11r64i23b40u84č53e27k 5454157344700

Čtu Regionova a je mi z toho blbě :-( Když jsem jezdil v roce 1994 na Grabštejn na vojnu, tak poslední vkak z Liberce do Chotyně jezdil s dřevěnýma sedačkama, asi z roku 1900. A jelo se v tom líp než v té Regionově :-(

+2/0
13.9.2015 14:38

J55i45ř29í 37K78o34c19u61r80e14k 6215284415458

To mohl být kredenc, loďák neboli také žhavá trubka. Čili motorák řady 831, který byl prvně dodán v roce 1949. Což znamená, že na jeho konstrukci se podíleli staří pánové, co se učili už za první republiky.

0/0
13.9.2015 15:19

R22o33m61a46n 61J87e52s20c82h79k10e 9518575247335

Ti staří pánové se učili už za Rakouska - Uherska.

0/0
16.9.2015 20:51

M25a65r62t11i27n 31H98r25o46u72d20n61ý 6548817552696

Emil Škoda se v hrobě otáčí...

+7/0
13.9.2015 14:22

P29e10t16r 32M17a64r56e62č23e87k 1753441769788

To je vtipné :-) . Nedodat včas objednané zboží a potom drze požadovat inflační přirážku. Jen se potvrzuje co je slavná Škodovka za spolek. Ostatně vznikla podobně špinavým způsobem jako MUS , Sokolovská uhelná nebo Bakalovo impérium.

+21/0
13.9.2015 13:43

T64o10m 92J94u27r13e93č96k41a 6295742605515

"Nákup lokomotiv od Škody je už tak pro České dráhy značně nevýhodný, firmu vyšel dráž, něž kolik na trhu stojí lokomotivy od Siemensu, levněji vyšla i dodávka stejných strojů na Slovensko."

To je sice hezké, že ŤEĎ se dá pořídit levněji. Problém je v tom, že v roce 2004 kdy ČD ty loko objednávaly neměl nic takového v nabídce ani Siemens. Na druhou stranu - Škoda se vymlouvá na TSI normy, jenže ČD nic takového nepožadovaly a Škoda si jen za peníze ČD chtěla ušetřit práci a vyvinout rovnou TSI lokomotivu, kterou by pak mohla nabízet dál. Siemens místo toho vyvinul rychleji Tauruse, který TSI neplní a teprve až s nástupem těch norem uvedl Vectrona. Škodě tedy nic nebránilo dodat včas "neTSI" lokomotivy a žádné zpoždění být nemuselo. Doufám tedy, že ČD uspějí.

+18/−1
13.9.2015 13:32

J83a17k15u95b 50Ř63í78h92a 4295509582751

Nejsem technik znalý poměrů u železnice. Ale jestli se nemýlím, TSI normy jsou německé technické normy, které musí splňovat lokomotiva provozovaná v Německu. A ČD chtějí 380 provozovat v Německu, ne?

0/−2
13.9.2015 13:59

J62i51ř74í 35N81o54v29á59k 3453789248436

V Německu jezdí Taurusy, které TSI normy nesplňují. Lokomotiva musí plnit normy z doby, kdy byla schválena a uvedena do provozu. Je to stejné jako u aut.

+1/0
13.9.2015 14:08

J50a86k58u37b 98Ř35í55h79a 4325579502651

Pak je ještě otázka nějaké přechodné doby. Jestli není nutnost, aby provozované stroje nemusely do nějaké doby splňovat aktuální normy. Pak bych předělání lokomotiv chápal. Dejme tomu něco ve stylu splešl poplatků za provozování staršího auta nesplňující emisní limity. Ostatně toto je pokud vím právě v Německu běžné. To by opět předělání lokomotiv dávalo smysl.

0/0
13.9.2015 14:16

T72o34m 95J50u57r38e15č33k39a 6535522775215

Nic takového neexistuje.

0/0
13.9.2015 14:38

T52o21m 68J38u80r37e50č65k28a 6475222635535

Ne, s provozem v Německu to až tak nesouvisí. Jde o to, že vozidla vyvinuté a dodané do určitého data nemusela plnit některé příšnější nároky těch norem (konkrétně TSI HST Crash).

0/0
13.9.2015 14:09

M47a48t28ú11š 35B96e78n50a38k 9418954902533

TSI sú európske normy.

+1/0
13.9.2015 15:17

J21o48s70e90f 72T74r16ö25g39l 8959742526816

Nová lokomotiva je musí plnit (což Taurus není, ten byl jen upraven na Českou síť, mimochodem i díky čachrům s českými normami kvůli schvalování Pendolin).

0/−1
14.9.2015 13:20

T90o32m 28J60u69r52e13č18k19a 6145972425735

Taurus byl ve své době stejně novou lokomotivou jako 109E s tím, že v dané době musel plnit stejné normy...

+1/0
14.9.2015 14:57

J49o79s55e30f 24T26r41ö65g58l 8929522406956

Taurus je relativně starší lokomotiva, v době, kdy se dělala adaptace na českou síť, už jezdil po celé Evropě. Takže nové normy splňovat nemusel.

0/0
14.9.2015 15:16

J34i56r72k95a 46D20v12o78ř27á79k 4845370873808

Adaptace na českou síť byla ovšem mnohem později než ona slavná podaná a zase stažená nabídka Siemensu do výběrka vyhlášeného ČD. Takže nechápu, co je to za argument.

0/0
24.9.2015 11:28

J49i23r16k95a 88D32v94o59ř94á24k 4785420853328

TSI nejsou německé ale celoevropské normy. A mají pravidla odkdy,  jak a na co se mají uplatňovat. Pravda, ta pravidla jsou a hlavně byla celkem nejasná a Škodovka si je z nejasných důvodů vysvětlila na rozdíl od Siemensu tak, že 380 musí vyrábět už podle nich. Svůj teď mnohaletý skluz se snaží omlouvat tím, že po jednom roce práce na 380 se musela(?) vydat jinou cestou, přinejmenším v některých ohledech.

0/0
24.9.2015 11:24

J97i79n86d63ř45i94c40h 21Š72k93o94p63e56k 4315641510665

"Zpoždění dodavatel vysvětlil zásadní změnou norem TSI, kvůli kterým musel lokomotivu v podstatě nově zkonstruovat. "

Tak přece ve smlouvě muselo být uvedeno, že to má splňovat normy k nějakému datu, tipuji, že platné ke dni podpisu či dodání. Takže proč řešili nějaké nové normy ?

+6/0
13.9.2015 13:30

M48i74r13o35s69l68a69v 57Z80i10k19m77u39n19d 7239213324903

Máte iluze o tom, jak taková smlouva vypadá ... bohužel při výměně vedoucích pracovníků na GŘ ČD (mnohdy jako apoštolové na orloji) se to uhlídat nedá ... nicméně je-li ve smlouvě "musí být schválitelná  Německu", to znamená musí splňovat požadavky německého úřadu EBA (evropsky uznávaná autorita v oboru > takový neomylný Bůh > co schválí EBA, schválí i jinde, právě proto, že to udělala EBA), tak EBA se neřídí nějakou smlouvou mezi zákazníkem a výrobcem (to je bezcenný papír vhodný akorát do sběru) - i když to bude významný německý výrobce (EBA je neúplatná, nezlobovatelná - teď dělá DB Netz problémy s novou VRT na trase Erfurt-Halle/Leipzig), ale chce, aby lokomotiva (vozidlo) splňovalo technické předpisy v době podání žádosti o homologaci ... Takže ŠKODA WERKE nic jiného nezbylo ... na druhou stranu, až si EBA umane, že na německé koleje TAURY nesplňující normy TSI nemohou, tak ŠKODA bude v jisté výhodě ...

+4/0
13.9.2015 14:20

M62a44t88ú96š 75B17e55n27a51k 9498674672523

Problémom je, že v tom čase ešte tie normy ani neexistovali. Navyše slávne Taurusi čo podľa pisálka článku mali spasiť českú železnicu tú normu takisto nesplńajú a preto sa nemôžu vyrábať (teda môžu, ale nik ich nepustý do prevádzky v EU)

0/0
13.9.2015 15:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.