Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Spor o lokomotivy vrcholí. Škoda a České dráhy hrají o miliardu

Arbitráž mezi Českými drahami a Škodou Transportation kvůli lokomotivám řady 380 míří do finále. Rozhodčí soud už vyslechl všechny argumenty i návrhy obou stran a obě firmy čekají jen na rozhodnutí. Státní dopravce může přijít až o miliardu korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R58o56m13a39n 84J18e98s10c83h21k50e 9708855157145

Já osobně bych raději koupil Taurusy. Jezdí všude a všude opraví. Messerschmidt má hodně omezení ve světě.

+2/−1
14.9.2015 15:44
Foto

M48i96l61o25š 67H78o25v60o16r66k28a 2180243606567

Já jako občan ČR budu tedy podporovat vždycky Českou firmu. Navíc když dělá kvalitní výrobky jako Škodovka, které jsou ceněné nejen u nás ale i ve světě.

+1/−2
14.9.2015 16:21

R50o27m13a89n 69J52e87s68c37h51k33e 9598295237115

Já  o tom nejsem přesvědčen. Viz kvalita RegioPanterů. Mnoho nedostatků.

Co je dneska české ? Vy jste čistokrevný ČECH ? Já su také patriot, ale dívám se okolo sebe a srovnávám. Já vznikla Škodovka ? Jak tam v době války pracovali pro říši.

+1/−1
14.9.2015 21:16

L82i66b54o77r 70H67a48d 2799547725782

Vy jste vedle jak ta jedle ;-D že by vyšší manager ze škodofky?;-D

0/0
2.10.2015 16:31

J40i52r32k27a 89D90v84o32ř63á98k 4525810253448

Osobně si je koupit klidně můžete, ale asi budete mít problém sehnat dodavatele.

0/0
24.9.2015 11:11

R94o18m91a87n 26J54e65s40c92h64k45e 9508695827855

Znám pána co vlastní více než 30 skutečných lokomotiv. Za peníze se dá koupit cokoliv. I vyrobit zakázkovou parní lokomotivu, která se dělala před 100 lety.

0/0
24.9.2015 16:25

L81i78b32u44š95e 73V57r25á15n34o43v67á 4447905460828

Takto napsaný článek dává jistě za pravdu ČD. Ovšem nemyslím si, že by Škoda tolik riskovala své jméno a postavení, kdyby nebyla v právu. Zřejmě je problém trochu složitější a nám se tu předkládá jen jeden úhel pohledu.

+4/−2
14.9.2015 14:37
Foto

M23i71l61o35š 72H40o87v66o56r33k74a 2210393616547

Víte co, pravda je tam někde uprostřed. Ale novinařina je mocné řemeslo a novinář by měl zůstat objektivní, což mi v tomhle případě úplně nepřipadá...

+3/0
14.9.2015 16:24

J49i24r49k77a 27D73v59o79ř47á31k 4605750813908

Klidně by ho riskovala, to už ukázala i v jiném mezinárodním soudním sporu.

0/0
24.9.2015 10:58

P21e96t95r 11U27l61l36m97a30n59n 2197478447762

A v další soutěži si zase Škoda a ČD podají ruce a hned se na všem dohodnou. Na jednu stranu jsem rád, že tohle zůstává "doma", ale na druhou by za takové chování potřebovala Škoda pořádně přes prsty.

+1/0
13.9.2015 18:20

M49a49r81t14i75n 71W88i28c29h51t68e65r49l21e 5812873505794

Doma? Víte, kdo je vlastníkem Škody Transportations?

+1/0
13.9.2015 21:38

L21i83b64u22š76e 24V37r44á91n23o26v28á 4287175360258

Vlastníkem Škody Transportation jsou pouze Češi.

+1/0
14.9.2015 14:39

J12i97r80k77a 71D16v29o32ř78á76k 4595580953868

Vlastníkem Škody Transportation jsourúzné nečeské firmy v nepřehledné a nezveřejněné struktuře a někteří Češi různě vykřikují že jsou jako jejich. Může jim věřit kdo chce. To je tak celé.

+2/0
24.9.2015 11:10

E85d48a 70H67a67n32s 5927832376159

Ať taky podpoří škodovku soukromníci, pan Jančuna a ti kluci paštikářský. Chtějí po státu dotace, od lidí peníze a pak nechají vydělat rumuny nebo Švýcary, to není moc vlastenecké vyvádět zprostředkovaně peníze z dotací mimo stát.

+1/−3
13.9.2015 15:36

J89a47n 36V95a14l12o32u49c57h 6222957788890

RJ a LE si totiž koupí hotovou lokomotivu za tržní cenu. Proč by měli platit vývoj jako to dělají ČD, které si objednaly 380 na papíře? Stejně jako Praha 14T, aby Škoda z peněz za ty šmejdy mohla financovat vývoj 15T. "Český" moloch si tady (díky monopolu - co politicky nezatrhne - elektrovýzbroje do tramvají a trolejbusů rovněž zdejší firmě Cegelec, to skoupí - Pars, Studénka) vytříská peníze za vývoj a pak "těm chytřejším" (netlačených kopat za  "národní" firmu) prodá totéž (či lepší - ať již s vyšší výbavou či aspoň zbavené dětských nemocí) levněji než domácím nacionalistickým troubům (kde navíc místo řešení problémů Škoda vesele hraje mrtvého brouka - rok stojící pražské 14T, tedy vozy s nákupní cenou přes 3,5mld. Kč, s praskajícími rámy, řešení v nedohlednu). 

Že Škodivka požaduje inflační kompenzace za to, že něco dodala pozdě, je vrchol drzosti.

+9/−2
13.9.2015 17:49

J68i11n48d77ř44i88c97h 46Š76k84o95p35e39k 4785561480675

vývoj lokomotivy je zahrnut v ceně každé, a je úplně jedno zda ji koupí soukromním napřímo nebo státní přepravce přes výběrové řízení

+2/−1
13.9.2015 19:10

J91i19r23k53a 72D81v68o91ř35á73k 4735370193478

V první sérii je ale zahrnuto samozřejmě zdaleka nejvyšší % ceny vývoje.

0/0
24.9.2015 11:33

J73i89r69k80a 98P66a83k24o49s47t17a 9522705516105

Pokud srovnáte ŠT s jiným molochem v zahraničí, zjistíte, že ta naše Škodovka jsou vlastně andílci. Jasný je, že tam vždycky budou určitý lobby na zakázky apod., ale v podstatě dělají to samá co Siemens v Německu a vlastně to co chtějí všichni - aby to zůstalo doma.

+4/0
14.9.2015 16:14

T78o72m53á91š 18K54n13a68i75f25l 6373660197510

Proboha, a proč by to dělali?

+2/0
13.9.2015 17:58

S63l33á72v49e74k 58K60u49l18č75á49k 7112182

K regionovám, Pars v době, kdy jednotky začal vyrábět, nepatřil do skupina Škoda Transportation. Škodovka jej koupila teprve pár let dozadu, v době, kdy probíhala asi poslední objednávka regionov. Jen trochu faktu...

+3/0
13.9.2015 15:12

M93a73t15ú65š 38B96e50n35a94k 9118834262383

Rovnako aj City Elefanty nevyrábala priamo Škoda, ale Vagónka Ostrava, ktorú Škoda kúpila až v čase keď už dávno bežala druhá séria. Škoda bola iba dodávatelom elektrickej časti.

+2/0
13.9.2015 15:19

J29a85n 11S15ů82r38a 4265153963832

Největší várka šla v době, kdy patřil pars škodě. Tolik fakta

0/−1
13.9.2015 17:24

J82a79k31u75b 51Ř27í33h44a 4265689532941

A měla Śkoda nějaký vliv na kvalitu? Měla nějakou reálnou šanci něco ovlivnit?

0/0
13.9.2015 17:34

J73a12n 20S71ů38r21a 4115373383702

Pokud je někdo většinovým vlastníkem firmy, tak pochopitelně vliv na kvalitu má.

+1/−1
13.9.2015 18:20

J65a57k29u41b 62Ř17í69h66a 4715919882751

Dobře. Představte si, že koupíte firmu, ve které vývoj výrobku trvá obvykle několik let. Vy j koupíte s rozjetou výrobou daného výrobku s tím, že termíny jsou smluvně dané a výroba je naplánovaná na další dejme tomu 3 roky. Jak jako nový vlastník můžete reálně ovlivnit kvalitu daného výrobku? Od myšlenky po třeba reálnou výměnu typu potahů na sedačky, to není otázka 2 dnů. Nemluvě o systémech pohonu, odpružení atd atd.

+1/0
13.9.2015 19:18

J31a81n 58S75ů73r83a 4765763483102

Firma se nekupuje také za dva dny:)

+2/−1
13.9.2015 21:48

J68a74k89u36b 12Ř72í65h86a 4935949552541

To máte pravdu. Přípravy na nákup jsou často na roky. Nicméně i v té době jsou možnosti, jak ovlivnit vývoj a výrobu, budoucího vlastníka dost omezené. Vlastník může mít reálně vliv jen na nové obchody. Na stávající max na to, co je teprve ve fázi projektování. To, co je ve výrobě s termíny takovými, že výroba se nemůže přerušit (a tedy přesměrovat na jiné subdodavatele), s tím už nic nenadělá. Když Volskwagen kupoval Škodovku, tak také pokračoval ještě několik let ve výrobě nic moc Favorita. Teprve Felicii již mohl nějak ovlivnit a naplno se to ukázalo až v Octavii a následně Fabii. A jen trouba bude nadávat na VW za to, že Favorit byl tragédie. A to tenkrát také nebyl obchod na 2 měsíce.

+1/0
13.9.2015 23:09

M18i65r27o31s85l69a36v 55Z12i80k13m84u35n88d 7889783454363

Ono to bylo ještě trochu jinak. EJ 471 byly vyvinuty ve firmě Moravskoslezská vagónka a.s., ta pak prošla "transformací", jak ve změně názvu na ČKD Vagonka Studénka, a.s., pak byla součástí amerického firmy, návazně vypakována z areálu ve Studénce a skončila v areálu bývalých Vítkovicích železáren. Do Ostravy se přesunulo i sídlo firmy.

U akciové společnosti se nekupuje firma, ale akcie té firmy, s nimž dá dále obchodovat (na burze nebo soukromě). Koupit akcie na burze a stát se tak "rozhodujícím" vlastníkem lze za několik vteřin ...

Nicméně vlastník akcií může uplatňovat své práva (a představy) obvykle prostřednictvím valné hromady nebo dozorčí rady, těžko bude zasahovat do výroby ...

0/0
14.9.2015 12:07

J53a60n 93S26ů57r59a 4655713793672

1. Píšu o Parsu a Regionovách. 2. Akcie Parsu nebyly na burze.

0/0
14.9.2015 12:18

R92o16m14a93n 80J75e37s49c19h55k61e 9898175227535

Papír snese všechno. ČD jsou také akciovka ale nikde se neobchoduje.

0/0
15.9.2015 16:03

M66i93l86a51n 76T83r75i17b57u68č11e92k 5244497694700

Čtu Regionova a je mi z toho blbě :-( Když jsem jezdil v roce 1994 na Grabštejn na vojnu, tak poslední vkak z Liberce do Chotyně jezdil s dřevěnýma sedačkama, asi z roku 1900. A jelo se v tom líp než v té Regionově :-(

+2/0
13.9.2015 14:38

J29i97ř55í 87K18o74c98u89r54e23k 6615384355808

To mohl být kredenc, loďák neboli také žhavá trubka. Čili motorák řady 831, který byl prvně dodán v roce 1949. Což znamená, že na jeho konstrukci se podíleli staří pánové, co se učili už za první republiky.

0/0
13.9.2015 15:19

R90o70m85a13n 13J91e71s84c38h89k19e 9398955457225

Ti staří pánové se učili už za Rakouska - Uherska.

0/0
16.9.2015 20:51

M73a43r35t69i85n 89H70r18o65u65d57n28ý 6878607322706

Emil Škoda se v hrobě otáčí...

+7/0
13.9.2015 14:22

P24e77t32r 87M20a32r37e45č65e77k 1563221279968

To je vtipné :-) . Nedodat včas objednané zboží a potom drze požadovat inflační přirážku. Jen se potvrzuje co je slavná Škodovka za spolek. Ostatně vznikla podobně špinavým způsobem jako MUS , Sokolovská uhelná nebo Bakalovo impérium.

+21/0
13.9.2015 13:43

T97o45m 12J53u42r48e27č13k65a 6935102985765

"Nákup lokomotiv od Škody je už tak pro České dráhy značně nevýhodný, firmu vyšel dráž, něž kolik na trhu stojí lokomotivy od Siemensu, levněji vyšla i dodávka stejných strojů na Slovensko."

To je sice hezké, že ŤEĎ se dá pořídit levněji. Problém je v tom, že v roce 2004 kdy ČD ty loko objednávaly neměl nic takového v nabídce ani Siemens. Na druhou stranu - Škoda se vymlouvá na TSI normy, jenže ČD nic takového nepožadovaly a Škoda si jen za peníze ČD chtěla ušetřit práci a vyvinout rovnou TSI lokomotivu, kterou by pak mohla nabízet dál. Siemens místo toho vyvinul rychleji Tauruse, který TSI neplní a teprve až s nástupem těch norem uvedl Vectrona. Škodě tedy nic nebránilo dodat včas "neTSI" lokomotivy a žádné zpoždění být nemuselo. Doufám tedy, že ČD uspějí.

+18/−1
13.9.2015 13:32

J47a47k44u53b 95Ř76í67h48a 4245279232341

Nejsem technik znalý poměrů u železnice. Ale jestli se nemýlím, TSI normy jsou německé technické normy, které musí splňovat lokomotiva provozovaná v Německu. A ČD chtějí 380 provozovat v Německu, ne?

0/−2
13.9.2015 13:59

J63i21ř97í 34N30o22v23á95k 3473679598826

V Německu jezdí Taurusy, které TSI normy nesplňují. Lokomotiva musí plnit normy z doby, kdy byla schválena a uvedena do provozu. Je to stejné jako u aut.

+1/0
13.9.2015 14:08

J84a17k88u31b 95Ř74í66h92a 4195329592971

Pak je ještě otázka nějaké přechodné doby. Jestli není nutnost, aby provozované stroje nemusely do nějaké doby splňovat aktuální normy. Pak bych předělání lokomotiv chápal. Dejme tomu něco ve stylu splešl poplatků za provozování staršího auta nesplňující emisní limity. Ostatně toto je pokud vím právě v Německu běžné. To by opět předělání lokomotiv dávalo smysl.

0/0
13.9.2015 14:16

T27o43m 13J26u50r39e59č30k84a 6405182845165

Nic takového neexistuje.

0/0
13.9.2015 14:38

T14o41m 73J87u84r80e98č79k83a 6695212695775

Ne, s provozem v Německu to až tak nesouvisí. Jde o to, že vozidla vyvinuté a dodané do určitého data nemusela plnit některé příšnější nároky těch norem (konkrétně TSI HST Crash).

0/0
13.9.2015 14:09

M27a28t51ú56š 40B53e87n47a35k 9128774202783

TSI sú európske normy.

+1/0
13.9.2015 15:17

J96o38s98e61f 10T75r80ö45g88l 8699342296306

Nová lokomotiva je musí plnit (což Taurus není, ten byl jen upraven na Českou síť, mimochodem i díky čachrům s českými normami kvůli schvalování Pendolin).

0/−1
14.9.2015 13:20

T47o77m 97J47u59r42e14č80k60a 6415122425825

Taurus byl ve své době stejně novou lokomotivou jako 109E s tím, že v dané době musel plnit stejné normy...

+1/0
14.9.2015 14:57

J76o40s28e66f 15T70r20ö74g12l 8129512836186

Taurus je relativně starší lokomotiva, v době, kdy se dělala adaptace na českou síť, už jezdil po celé Evropě. Takže nové normy splňovat nemusel.

0/0
14.9.2015 15:16

J20i92r96k80a 38D81v31o21ř32á50k 4695360643288

Adaptace na českou síť byla ovšem mnohem později než ona slavná podaná a zase stažená nabídka Siemensu do výběrka vyhlášeného ČD. Takže nechápu, co je to za argument.

0/0
24.9.2015 11:28

J76i73r25k76a 67D59v66o92ř13á14k 4705130293578

TSI nejsou německé ale celoevropské normy. A mají pravidla odkdy,  jak a na co se mají uplatňovat. Pravda, ta pravidla jsou a hlavně byla celkem nejasná a Škodovka si je z nejasných důvodů vysvětlila na rozdíl od Siemensu tak, že 380 musí vyrábět už podle nich. Svůj teď mnohaletý skluz se snaží omlouvat tím, že po jednom roce práce na 380 se musela(?) vydat jinou cestou, přinejmenším v některých ohledech.

0/0
24.9.2015 11:24

J20i71n75d95ř94i74c34h 92Š87k63o60p72e60k 4615651180775

"Zpoždění dodavatel vysvětlil zásadní změnou norem TSI, kvůli kterým musel lokomotivu v podstatě nově zkonstruovat. "

Tak přece ve smlouvě muselo být uvedeno, že to má splňovat normy k nějakému datu, tipuji, že platné ke dni podpisu či dodání. Takže proč řešili nějaké nové normy ?

+6/0
13.9.2015 13:30

M95i77r16o91s96l37a85v 73Z26i57k53m10u92n75d 7669773124623

Máte iluze o tom, jak taková smlouva vypadá ... bohužel při výměně vedoucích pracovníků na GŘ ČD (mnohdy jako apoštolové na orloji) se to uhlídat nedá ... nicméně je-li ve smlouvě "musí být schválitelná  Německu", to znamená musí splňovat požadavky německého úřadu EBA (evropsky uznávaná autorita v oboru > takový neomylný Bůh > co schválí EBA, schválí i jinde, právě proto, že to udělala EBA), tak EBA se neřídí nějakou smlouvou mezi zákazníkem a výrobcem (to je bezcenný papír vhodný akorát do sběru) - i když to bude významný německý výrobce (EBA je neúplatná, nezlobovatelná - teď dělá DB Netz problémy s novou VRT na trase Erfurt-Halle/Leipzig), ale chce, aby lokomotiva (vozidlo) splňovalo technické předpisy v době podání žádosti o homologaci ... Takže ŠKODA WERKE nic jiného nezbylo ... na druhou stranu, až si EBA umane, že na německé koleje TAURY nesplňující normy TSI nemohou, tak ŠKODA bude v jisté výhodě ...

+4/0
13.9.2015 14:20

M22a77t93ú40š 68B53e52n79a37k 9238164852163

Problémom je, že v tom čase ešte tie normy ani neexistovali. Navyše slávne Taurusi čo podľa pisálka článku mali spasiť českú železnicu tú normu takisto nesplńajú a preto sa nemôžu vyrábať (teda môžu, ale nik ich nepustý do prevádzky v EU)

0/0
13.9.2015 15:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.