Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Spor o lokomotivy vrcholí. Škoda a České dráhy hrají o miliardu

Arbitráž mezi Českými drahami a Škodou Transportation kvůli lokomotivám řady 380 míří do finále. Rozhodčí soud už vyslechl všechny argumenty i návrhy obou stran a obě firmy čekají jen na rozhodnutí. Státní dopravce může přijít až o miliardu korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R11o89m20a86n 22J33e65s43c48h48k34e 9778755177405

Já osobně bych raději koupil Taurusy. Jezdí všude a všude opraví. Messerschmidt má hodně omezení ve světě.

+2/−1
14.9.2015 15:44
Foto

M77i26l68o37š 82H11o65v77o41r17k44a 2340143366367

Já jako občan ČR budu tedy podporovat vždycky Českou firmu. Navíc když dělá kvalitní výrobky jako Škodovka, které jsou ceněné nejen u nás ale i ve světě.

+1/−2
14.9.2015 16:21

R65o79m53a25n 61J33e13s86c65h98k16e 9698965197195

Já  o tom nejsem přesvědčen. Viz kvalita RegioPanterů. Mnoho nedostatků.

Co je dneska české ? Vy jste čistokrevný ČECH ? Já su také patriot, ale dívám se okolo sebe a srovnávám. Já vznikla Škodovka ? Jak tam v době války pracovali pro říši.

+1/−1
14.9.2015 21:16

L32i40b51o61r 90H76a95d 2769277815452

Vy jste vedle jak ta jedle ;-D že by vyšší manager ze škodofky?;-D

0/0
2.10.2015 16:31

J21i77r79k76a 97D61v16o22ř82á53k 4335600553178

Osobně si je koupit klidně můžete, ale asi budete mít problém sehnat dodavatele.

0/0
24.9.2015 11:11

R74o39m12a37n 76J40e67s68c32h83k14e 9818515457585

Znám pána co vlastní více než 30 skutečných lokomotiv. Za peníze se dá koupit cokoliv. I vyrobit zakázkovou parní lokomotivu, která se dělala před 100 lety.

0/0
24.9.2015 16:25

L68i13b36u42š25e 21V34r17á87n10o54v63á 4847365640978

Takto napsaný článek dává jistě za pravdu ČD. Ovšem nemyslím si, že by Škoda tolik riskovala své jméno a postavení, kdyby nebyla v právu. Zřejmě je problém trochu složitější a nám se tu předkládá jen jeden úhel pohledu.

+4/−2
14.9.2015 14:37
Foto

M78i95l53o26š 47H93o48v50o51r76k52a 2550953726267

Víte co, pravda je tam někde uprostřed. Ale novinařina je mocné řemeslo a novinář by měl zůstat objektivní, což mi v tomhle případě úplně nepřipadá...

+3/0
14.9.2015 16:24

J19i70r62k23a 50D96v27o39ř94á50k 4325230373328

Klidně by ho riskovala, to už ukázala i v jiném mezinárodním soudním sporu.

0/0
24.9.2015 10:58

P76e82t42r 67U84l34l85m97a29n21n 2747638847902

A v další soutěži si zase Škoda a ČD podají ruce a hned se na všem dohodnou. Na jednu stranu jsem rád, že tohle zůstává "doma", ale na druhou by za takové chování potřebovala Škoda pořádně přes prsty.

+1/0
13.9.2015 18:20

M48a67r77t21i25n 83W45i91c31h22t24e11r61l65e 5572743255794

Doma? Víte, kdo je vlastníkem Škody Transportations?

+1/0
13.9.2015 21:38

L21i28b73u92š20e 87V20r48á39n20o51v50á 4487865220358

Vlastníkem Škody Transportation jsou pouze Češi.

+1/0
14.9.2015 14:39

J89i37r71k20a 97D52v85o83ř61á29k 4525830723298

Vlastníkem Škody Transportation jsourúzné nečeské firmy v nepřehledné a nezveřejněné struktuře a někteří Češi různě vykřikují že jsou jako jejich. Může jim věřit kdo chce. To je tak celé.

+2/0
24.9.2015 11:10

E49d53a 95H94a51n66s 5277542576899

Ať taky podpoří škodovku soukromníci, pan Jančuna a ti kluci paštikářský. Chtějí po státu dotace, od lidí peníze a pak nechají vydělat rumuny nebo Švýcary, to není moc vlastenecké vyvádět zprostředkovaně peníze z dotací mimo stát.

+1/−3
13.9.2015 15:36

J10a75n 53V34a49l79o73u36c87h 6352747308130

RJ a LE si totiž koupí hotovou lokomotivu za tržní cenu. Proč by měli platit vývoj jako to dělají ČD, které si objednaly 380 na papíře? Stejně jako Praha 14T, aby Škoda z peněz za ty šmejdy mohla financovat vývoj 15T. "Český" moloch si tady (díky monopolu - co politicky nezatrhne - elektrovýzbroje do tramvají a trolejbusů rovněž zdejší firmě Cegelec, to skoupí - Pars, Studénka) vytříská peníze za vývoj a pak "těm chytřejším" (netlačených kopat za  "národní" firmu) prodá totéž (či lepší - ať již s vyšší výbavou či aspoň zbavené dětských nemocí) levněji než domácím nacionalistickým troubům (kde navíc místo řešení problémů Škoda vesele hraje mrtvého brouka - rok stojící pražské 14T, tedy vozy s nákupní cenou přes 3,5mld. Kč, s praskajícími rámy, řešení v nedohlednu). 

Že Škodivka požaduje inflační kompenzace za to, že něco dodala pozdě, je vrchol drzosti.

+9/−2
13.9.2015 17:49

J14i80n68d41ř88i41c90h 44Š36k75o20p70e97k 4545531450545

vývoj lokomotivy je zahrnut v ceně každé, a je úplně jedno zda ji koupí soukromním napřímo nebo státní přepravce přes výběrové řízení

+2/−1
13.9.2015 19:10

J18i44r78k80a 20D32v98o61ř43á80k 4545260943468

V první sérii je ale zahrnuto samozřejmě zdaleka nejvyšší % ceny vývoje.

0/0
24.9.2015 11:33

J53i28r49k90a 23P82a35k37o23s66t55a 9722105436625

Pokud srovnáte ŠT s jiným molochem v zahraničí, zjistíte, že ta naše Škodovka jsou vlastně andílci. Jasný je, že tam vždycky budou určitý lobby na zakázky apod., ale v podstatě dělají to samá co Siemens v Německu a vlastně to co chtějí všichni - aby to zůstalo doma.

+4/0
14.9.2015 16:14

T51o35m30á90š 43K27n40a51i32f93l 6583690787540

Proboha, a proč by to dělali?

+2/0
13.9.2015 17:58

S60l45á27v41e39k 65K51u57l62č39á61k 7292802

K regionovám, Pars v době, kdy jednotky začal vyrábět, nepatřil do skupina Škoda Transportation. Škodovka jej koupila teprve pár let dozadu, v době, kdy probíhala asi poslední objednávka regionov. Jen trochu faktu...

+3/0
13.9.2015 15:12

M31a22t34ú46š 32B64e97n91a55k 9348344602293

Rovnako aj City Elefanty nevyrábala priamo Škoda, ale Vagónka Ostrava, ktorú Škoda kúpila až v čase keď už dávno bežala druhá séria. Škoda bola iba dodávatelom elektrickej časti.

+2/0
13.9.2015 15:19

J23a76n 27S96ů64r23a 4555813623302

Největší várka šla v době, kdy patřil pars škodě. Tolik fakta

0/−1
13.9.2015 17:24

J37a40k70u76b 21Ř92í71h90a 4385249452181

A měla Śkoda nějaký vliv na kvalitu? Měla nějakou reálnou šanci něco ovlivnit?

0/0
13.9.2015 17:34

J38a96n 56S35ů14r79a 4625143213922

Pokud je někdo většinovým vlastníkem firmy, tak pochopitelně vliv na kvalitu má.

+1/−1
13.9.2015 18:20

J79a19k52u74b 40Ř64í73h48a 4725989682901

Dobře. Představte si, že koupíte firmu, ve které vývoj výrobku trvá obvykle několik let. Vy j koupíte s rozjetou výrobou daného výrobku s tím, že termíny jsou smluvně dané a výroba je naplánovaná na další dejme tomu 3 roky. Jak jako nový vlastník můžete reálně ovlivnit kvalitu daného výrobku? Od myšlenky po třeba reálnou výměnu typu potahů na sedačky, to není otázka 2 dnů. Nemluvě o systémech pohonu, odpružení atd atd.

+1/0
13.9.2015 19:18

J96a16n 61S87ů86r97a 4825423953462

Firma se nekupuje také za dva dny:)

+2/−1
13.9.2015 21:48

J82a14k47u30b 50Ř39í18h75a 4285579182441

To máte pravdu. Přípravy na nákup jsou často na roky. Nicméně i v té době jsou možnosti, jak ovlivnit vývoj a výrobu, budoucího vlastníka dost omezené. Vlastník může mít reálně vliv jen na nové obchody. Na stávající max na to, co je teprve ve fázi projektování. To, co je ve výrobě s termíny takovými, že výroba se nemůže přerušit (a tedy přesměrovat na jiné subdodavatele), s tím už nic nenadělá. Když Volskwagen kupoval Škodovku, tak také pokračoval ještě několik let ve výrobě nic moc Favorita. Teprve Felicii již mohl nějak ovlivnit a naplno se to ukázalo až v Octavii a následně Fabii. A jen trouba bude nadávat na VW za to, že Favorit byl tragédie. A to tenkrát také nebyl obchod na 2 měsíce.

+1/0
13.9.2015 23:09

M59i60r33o45s62l16a26v 88Z50i46k49m46u98n50d 7739253924633

Ono to bylo ještě trochu jinak. EJ 471 byly vyvinuty ve firmě Moravskoslezská vagónka a.s., ta pak prošla "transformací", jak ve změně názvu na ČKD Vagonka Studénka, a.s., pak byla součástí amerického firmy, návazně vypakována z areálu ve Studénce a skončila v areálu bývalých Vítkovicích železáren. Do Ostravy se přesunulo i sídlo firmy.

U akciové společnosti se nekupuje firma, ale akcie té firmy, s nimž dá dále obchodovat (na burze nebo soukromě). Koupit akcie na burze a stát se tak "rozhodujícím" vlastníkem lze za několik vteřin ...

Nicméně vlastník akcií může uplatňovat své práva (a představy) obvykle prostřednictvím valné hromady nebo dozorčí rady, těžko bude zasahovat do výroby ...

0/0
14.9.2015 12:07

J30a77n 96S43ů36r47a 4375203233442

1. Píšu o Parsu a Regionovách. 2. Akcie Parsu nebyly na burze.

0/0
14.9.2015 12:18

R39o96m79a20n 81J61e55s10c63h51k45e 9768265167945

Papír snese všechno. ČD jsou také akciovka ale nikde se neobchoduje.

0/0
15.9.2015 16:03

M46i64l10a30n 10T64r92i81b64u36č40e47k 5264347844180

Čtu Regionova a je mi z toho blbě :-( Když jsem jezdil v roce 1994 na Grabštejn na vojnu, tak poslední vkak z Liberce do Chotyně jezdil s dřevěnýma sedačkama, asi z roku 1900. A jelo se v tom líp než v té Regionově :-(

+2/0
13.9.2015 14:38

J51i91ř81í 58K53o66c38u64r46e94k 6725604505288

To mohl být kredenc, loďák neboli také žhavá trubka. Čili motorák řady 831, který byl prvně dodán v roce 1949. Což znamená, že na jeho konstrukci se podíleli staří pánové, co se učili už za první republiky.

0/0
13.9.2015 15:19

R53o61m89a47n 89J82e36s88c23h79k46e 9248255837515

Ti staří pánové se učili už za Rakouska - Uherska.

0/0
16.9.2015 20:51

M24a38r75t77i42n 92H83r43o56u51d78n35ý 6458827152906

Emil Škoda se v hrobě otáčí...

+7/0
13.9.2015 14:22

P41e41t45r 81M77a56r77e44č12e81k 1613781129228

To je vtipné :-) . Nedodat včas objednané zboží a potom drze požadovat inflační přirážku. Jen se potvrzuje co je slavná Škodovka za spolek. Ostatně vznikla podobně špinavým způsobem jako MUS , Sokolovská uhelná nebo Bakalovo impérium.

+21/0
13.9.2015 13:43

T39o50m 54J22u32r65e96č81k18a 6345692275435

"Nákup lokomotiv od Škody je už tak pro České dráhy značně nevýhodný, firmu vyšel dráž, něž kolik na trhu stojí lokomotivy od Siemensu, levněji vyšla i dodávka stejných strojů na Slovensko."

To je sice hezké, že ŤEĎ se dá pořídit levněji. Problém je v tom, že v roce 2004 kdy ČD ty loko objednávaly neměl nic takového v nabídce ani Siemens. Na druhou stranu - Škoda se vymlouvá na TSI normy, jenže ČD nic takového nepožadovaly a Škoda si jen za peníze ČD chtěla ušetřit práci a vyvinout rovnou TSI lokomotivu, kterou by pak mohla nabízet dál. Siemens místo toho vyvinul rychleji Tauruse, který TSI neplní a teprve až s nástupem těch norem uvedl Vectrona. Škodě tedy nic nebránilo dodat včas "neTSI" lokomotivy a žádné zpoždění být nemuselo. Doufám tedy, že ČD uspějí.

+18/−1
13.9.2015 13:32

J95a20k56u89b 16Ř17í87h15a 4825789112721

Nejsem technik znalý poměrů u železnice. Ale jestli se nemýlím, TSI normy jsou německé technické normy, které musí splňovat lokomotiva provozovaná v Německu. A ČD chtějí 380 provozovat v Německu, ne?

0/−2
13.9.2015 13:59

J67i59ř41í 75N60o41v15á41k 3443219378806

V Německu jezdí Taurusy, které TSI normy nesplňují. Lokomotiva musí plnit normy z doby, kdy byla schválena a uvedena do provozu. Je to stejné jako u aut.

+1/0
13.9.2015 14:08

J33a60k48u92b 58Ř32í21h22a 4605239812331

Pak je ještě otázka nějaké přechodné doby. Jestli není nutnost, aby provozované stroje nemusely do nějaké doby splňovat aktuální normy. Pak bych předělání lokomotiv chápal. Dejme tomu něco ve stylu splešl poplatků za provozování staršího auta nesplňující emisní limity. Ostatně toto je pokud vím právě v Německu běžné. To by opět předělání lokomotiv dávalo smysl.

0/0
13.9.2015 14:16

T55o90m 55J70u23r16e56č71k53a 6485642155655

Nic takového neexistuje.

0/0
13.9.2015 14:38

T16o56m 92J64u84r98e83č81k75a 6665542675935

Ne, s provozem v Německu to až tak nesouvisí. Jde o to, že vozidla vyvinuté a dodané do určitého data nemusela plnit některé příšnější nároky těch norem (konkrétně TSI HST Crash).

0/0
13.9.2015 14:09

M56a59t66ú87š 22B53e77n17a30k 9698844432283

TSI sú európske normy.

+1/0
13.9.2015 15:17

J37o64s65e37f 83T95r43ö37g51l 8759282576746

Nová lokomotiva je musí plnit (což Taurus není, ten byl jen upraven na Českou síť, mimochodem i díky čachrům s českými normami kvůli schvalování Pendolin).

0/−1
14.9.2015 13:20

T23o96m 51J78u33r10e12č28k59a 6955142645355

Taurus byl ve své době stejně novou lokomotivou jako 109E s tím, že v dané době musel plnit stejné normy...

+1/0
14.9.2015 14:57

J20o37s58e85f 85T17r30ö66g70l 8299262486816

Taurus je relativně starší lokomotiva, v době, kdy se dělala adaptace na českou síť, už jezdil po celé Evropě. Takže nové normy splňovat nemusel.

0/0
14.9.2015 15:16

J58i34r66k14a 82D48v40o47ř39á80k 4645500463848

Adaptace na českou síť byla ovšem mnohem později než ona slavná podaná a zase stažená nabídka Siemensu do výběrka vyhlášeného ČD. Takže nechápu, co je to za argument.

0/0
24.9.2015 11:28

J40i98r76k67a 60D71v58o85ř15á78k 4655880203368

TSI nejsou německé ale celoevropské normy. A mají pravidla odkdy,  jak a na co se mají uplatňovat. Pravda, ta pravidla jsou a hlavně byla celkem nejasná a Škodovka si je z nejasných důvodů vysvětlila na rozdíl od Siemensu tak, že 380 musí vyrábět už podle nich. Svůj teď mnohaletý skluz se snaží omlouvat tím, že po jednom roce práce na 380 se musela(?) vydat jinou cestou, přinejmenším v některých ohledech.

0/0
24.9.2015 11:24

J17i52n77d35ř40i50c51h 76Š61k55o23p65e33k 4865791560925

"Zpoždění dodavatel vysvětlil zásadní změnou norem TSI, kvůli kterým musel lokomotivu v podstatě nově zkonstruovat. "

Tak přece ve smlouvě muselo být uvedeno, že to má splňovat normy k nějakému datu, tipuji, že platné ke dni podpisu či dodání. Takže proč řešili nějaké nové normy ?

+6/0
13.9.2015 13:30

M45i49r32o89s66l93a60v 64Z75i33k72m29u87n48d 7929373144393

Máte iluze o tom, jak taková smlouva vypadá ... bohužel při výměně vedoucích pracovníků na GŘ ČD (mnohdy jako apoštolové na orloji) se to uhlídat nedá ... nicméně je-li ve smlouvě "musí být schválitelná  Německu", to znamená musí splňovat požadavky německého úřadu EBA (evropsky uznávaná autorita v oboru > takový neomylný Bůh > co schválí EBA, schválí i jinde, právě proto, že to udělala EBA), tak EBA se neřídí nějakou smlouvou mezi zákazníkem a výrobcem (to je bezcenný papír vhodný akorát do sběru) - i když to bude významný německý výrobce (EBA je neúplatná, nezlobovatelná - teď dělá DB Netz problémy s novou VRT na trase Erfurt-Halle/Leipzig), ale chce, aby lokomotiva (vozidlo) splňovalo technické předpisy v době podání žádosti o homologaci ... Takže ŠKODA WERKE nic jiného nezbylo ... na druhou stranu, až si EBA umane, že na německé koleje TAURY nesplňující normy TSI nemohou, tak ŠKODA bude v jisté výhodě ...

+4/0
13.9.2015 14:20

M86a13t39ú20š 94B42e62n47a31k 9548944482703

Problémom je, že v tom čase ešte tie normy ani neexistovali. Navyše slávne Taurusi čo podľa pisálka článku mali spasiť českú železnicu tú normu takisto nesplńajú a preto sa nemôžu vyrábať (teda môžu, ale nik ich nepustý do prevádzky v EU)

0/0
13.9.2015 15:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.