Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Češi více jezdí, pumpy hlásí nárůst tržeb. Rychle roste podíl nafty

Benzin tvoří už jen čtvrtinu všech prodejů na čerpacích stanicích, posiluje hlavně nafta. Tuzemské čerpací stanice letos zažívají po letech poklesu výrazný růst prodeje pohonných hmot. Můžou za to zejména klesající ceny ropy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P46e96t13r 78K33h47o93l 3604375678468

Zajímavé je, jak neustále na trzích padá cena ropy, ale na benzínkách u nás trvá měsíc než spadne cena o 50haléřů. Před 14dny jsem se vrátil z Chorvatska a v okolí Splitu se na benzínkách měnila cena každý den o 0,15-0,2 kuny. Za týden spadla cena benzinu z 9,95 na 8,99 kuny. Ať mi někdo neříká, že u našich pumpařů neexistuje dohodaRv

+1/−1
15.9.2015 19:14

O14l90d42ř16i56c43h 68J40a78n10e40č10e49k 8799616743881

ano ano, jak benzín podraží o 2Kč/l, Češi hned přesedají na hromadnou dopravu - a naopak 8-o

že jásá státní rozpočet si nejsem tak moc jistý - spotřební daň je sice pevná (nezávislá na celkové ceně benzínu), ale když klesne celková cena, klesne úměrně tomu i DPH! když benzín zlevní ze 40Kč na 30, růst prodeje (a vybrané spotřební daně) o 6% pokles výběru DPH nevyváží!

0/0
15.9.2015 15:43

J12a69k19u57b 64Š96a10f38a48n96d85a 7665507511721

Máte na to nějaké výpočty? Podle mě je to právě naopak. Díky pevné spotřební dani jež je vyšší než DPH stoupá příjem státního rozpočtu i při menším navýšení prodejů. Je tedy lepší mít cenu níže při tomu odpovídajících vyšších prodejích.

0/0
15.9.2015 17:09

O33l24d72ř64i86c70h 83J20a14n91e19č45e16k 8959626973701

ano, to je celkem snadné. záleží samozřejmě na tom, o kolik klesne cena a o kolik se zvýší prodeje:

- při ceně 40 Kč/l činí DPH 6,94 Kč, spotřební daň (v případě nafty) 10,90, daň celkem 17,84 Kč.

- při 30 Kč/l je DPH 5,21, spolu se spotřební daní tedy 16,11 a pokud objem prodejů v litrech vzroste o 6%, tak jsme stále jen na 17,07 Kč na "původní litr"!

při poklesu ceny (a s ní DPH) o čtvrtinu by tedy objem musel vzrůst alespoň o 11% aby se celkově vybralo víc nebo naopak při 6% růstu by pokles ceny musel být menší než 15%, aby vyšší výběr spotřební daně převážil nižší výběr DPH.

u benzínu to díky vyšší spotřební dani (12,84 Kč/l) vychází o trošku příznivěji. 

aby nedošlo k mýlce: bavíme se o výběru při fixní spotřební dani a fixní % sazbě DPH, nikoliv o tom, co se stane, když se daně změní a tím se nafta stane dražší nebo levnější oproti okolním zemím a tím se její prodej může změnit o desítky procent!

0/0
15.9.2015 17:44

J72a14k58u66b 57Š87a49f93a41n77d17a 7465817731381

No, takže potřebné zvýšení prodeje není tak vysoké jako snížení ceny. To jsem tím měl na mysli.

0/0
15.9.2015 20:50

O57l67d75ř35i17c96h 87J28a28n59e15č64e54k 8609936413851

no tak to samozřejmě :-)

když jednotková cena poklesne stejnou měrou jako vzroste počet prodaných jednotek, tržby zůstanou stejné. a při nižší jednotkové ceně je podíl daně vyšší.

jenže ceny klesly výrazně víc než o kolik se zvedly prodeje...

0/0
16.9.2015 8:28

R97a25d93e46k 92T15o75m35š32ů 3695543922751

No ta vaše matematika má dva problémy. První je, že benzín nikdy nestal průměrně 40 Kč. Loni byla cena nejčastěji mezi 36-37 Kč. A také ten pokles je jen o cca 5 Kč. Aktuální cena je 31,52 Kč. Viz například kurzy.cz/komodity Takže to už zase vychází jinak ;)

0/0
15.9.2015 22:04

O73l31d28ř80i87c48h 30J36a90n73e83č85e40k 8179526323931

jaké byly průměrné ceny v obdobích, o nichž se píše, opravdu nevím.

a i s Vašimi čísly je vliv na celkový daňový výběr zanedbatelný: při poklesu ceny nafty z 36,50 na 31,50 a růstu prodeje o 6% nečiní nárůst daní ani 0,7%.

současně by se však inkaso daní z benzínu propadlo o 3,6% (při stejných koncových cenách a růstu prodeje o 1%), takže v součtu by stát stejně nakonec o příjmy přišel.

0/0
16.9.2015 8:36

J42a47n 45F31r47o66l79í90k 6646610105984

Včera dávali na ČT 24 tabulku, kde "rychlý podíl nárustu" činil u benzinů 1%.;-D

+1/0
15.9.2015 15:02

M83a36r42e35k 51V84o82k46á73l 1726554215589

taky jsem na to koukal ... přišlo mi to tak v toleranci statistické chyby ... ;-D

+1/0
15.9.2015 16:45

A16n51t19o59n62i97n 32K12a38d37l17c56e54k 9352649481886

Buh vi, jak je to ve zbytku statu? Anebo tem dennim nadpisum o Cesich mam rozumet jako upevnovani nekompromisniho ceskeho nacionalismu u nas?

0/−3
15.9.2015 14:55

L32a85d29i36s17l46a51v 60S87o31k69o85l 1290692915342

Češi, do toho! Ale to byli normální lidi na zápase v Olomouci.

+1/−1
15.9.2015 15:34

J71a41n 25B69a41r12t63u76š95k54a 7986351771953

Je zajímavé že stačí jedna věta v médiích o "stoupající ceně ropy" a hned druhý den stoupne cena PHM u nás minimálně o korunu (či dvě). Ale propad cen ropy na historicky rekordní minimum se na našich pumpách projevuje rychlostí hnědých slimáků z našich zahrad. A co k tomu média? No ta se ozvou až se zprávou o stoupající ceně.... :-P

+1/−1
15.9.2015 14:52

O59n27d97ř84e49j 68Z91d31e97r14a66d98i73č75k62a 6264185663258

Všimli jste si někdy u pumpy, že tankující chlapi pistoli po konci tankování oklepou a ženský ne...? :-P

+18/0
15.9.2015 14:51

M82a93r49t77i56n 30K31ř51í40ž 9623472260817

ty zas otírají hrdlo nádrže :-D

+6/0
15.9.2015 15:22

L91u71c51i86e 44F30o32r41m50á42n20k12o42v37á 8865248797450

V tom případě jsem chlap. :-)

0/0
15.9.2015 19:50

P39e73t46r 92K89r41á60t38k74ý 5249926436371

To je logické, že se tankuje více nafta, když na naftu jezdí kamióny, dodávky, a také služební auta, u kterých se počítá s vysokým nájezdem a tedy častým tankováním. Běžná soukromá osoba s průměrným nájezdem kolem 10-15tis. km ročně, pro kterou je benzín vhodnější, tankuje pak benzín v průměru o poznání méně, než auta, která jsou stále na cestách a najedou desítky tisíc ročně.

+8/0
15.9.2015 14:45

J60i26n14d16ř36i77c16h 73Š66k17o11p84e91k 4585961530615

článek je že roste podíl nafty.

Takže že na naftu jezdí kamiony, traktory a dodávky, by na růst vliv mít neměl. Ty na ni jezdí totiž pořád

0/0
15.9.2015 14:52

J25a55k83u13b 49Š71a94f26a65n80d14a 7495547221351

Jenže třeba dodávek a kamionů přibývá.

0/0
15.9.2015 17:24

O12l22d40ř29i61c43h 89J13a95n46e71č65e44k 8179966823631

Petr Krátký: z Vašich argumentů vyšší podíl nafty nikterak nevyplývá - jedna věc je, kolik jedno vozidlo s naftovým motorem ujede, druhá pak kolik takových vozidel je ;-) náklaďáků, dodávek a služebních aut je jistě výrazně méně než soukromých ;-)

Jindřich Škopek: že na naftu jezdí kamiony a dodávky může růst vysvětlit! kamiony a dodávky při konjunktuře jezdí více než při krizi (ať už proto, že jich je na cestách více, anebo že každé auto najede víc kilometrů). je otázka (ne zrovna triviální), jak se v závislosti na ekonomickém cyklu mění nájezd benzinových aut.

Jakub Šafanda: díky ekonomickému růstu určitě, navíc možná i ty stávající najedou více kilometrů. Rovněž se v článku píše, že se prodává víc osobních aut s naftovým motorem, i když osobáky se na celkových prodejích nafty podílejí asi jen z menší části...

...a tak jako tak jsou motory stále úspornější, čili ani větší počet vozokilometrů nemusí znamenat vyšší prodeje. tak si vyberte :-P

mimochodem, vliv mohou mít i nenáviděné kurzové intervence ČNB, i když ne ve srovnání za poslední rok: oslabení koruny totiž snížilo českou spotřební daň v eurovém vyjádření a zatímco před intervencemi byla nafta v Česku o něco dražší než v Rakousku, od té doby, co je kurz na(d) 27, je cenová úroveň podobná. takže v Česku možná i tankuje více tranzitních řidičů.

0/0
15.9.2015 17:55

J83i22n97d47ř59i33c20h 53Š19k88o69p95e12k 4335221930745

koukněte na ten nárůst, je docela obrovský. Nárůst přepravy sice může částečně růst prodeje vysvětlovat, ale ne zcela, protože 1) v loňském roce už krize nebyla, 2) sice větší objem přepravy, ale s použitím vozů s menší spotřebou, 3) nárůst přepravy to nemůže pokrýt, protože prostě není dost řidičů na novou, další přepravu

0/0
15.9.2015 21:49

M81i79c28h76a91l 27S35t51r86n65a77d 3163590198674

A jak to vypadá s CNG a LPG?

0/0
15.9.2015 14:39

L97u50k65á41š 23Š87m52a87h30e75l 2527544292174

To je děs... přecházet na diesely. Zdraví občanů ty firmy, co na tom pár korun ušetří, samozřejmě platit nebudou. Rv A neříkejte nic o EURO5 apod., obecně se ví, že problémem u dieselů jsou hlavně prachové částice a NOx, což nové emisní limity neřeší.

+10/−2
15.9.2015 14:31

J93i23n59d71ř69i35c27h 64Š85k91o94p72e94k 4725661420475

ani nové benziny nejsou žádný záztrak čistoty. EURO 6 už musí mít filtry pevných částic, takže o moc lepší než diesly nebudou (pokud vůbec jsou)

0/−1
15.9.2015 14:34

T72o15m44á91š 52L27u44d89v82í49k 5430638723466

A ten filtr nějak škodí ovzduší? ;-)

0/0
15.9.2015 14:52

J50i91n78d30ř86i38c92h 73Š27k18o42p54e78k 4905811950365

vůči ovzduší je neutrální, protože sice průběžně zachytává, ale čas od času zachycený bordel vypálením pustí ven

Jinak kdyby benziny byly čisté, tak nepotřebují filtr pevných částic jako diesly

0/0
15.9.2015 14:56

M66i84c52h31a66l 60P79a24v24l12á67t 9963613644979

Filtr neskodi ovzdusi, filtr skodi majiteli / uzivateli automobilu.

+1/−1
15.9.2015 15:32

J52i17n86d22ř75i77c30h 25Š82k40o97p16e72k 4355351760645

filtr škodí ovzduší jednorázově, při regeneraci.

Podobně jako by člověk během dne sbíral produkovaný odpad (místo průběžného odhazování) a vyhodil ho jednou za den do přírody na hromadu

0/0
15.9.2015 21:50

O53l44d60ř45i61c87h 45J66a56n23e95č31e78k 8349306273751

zakažme auta a jezděme jen na kole a vlakem (poháněným elektřinou z jaderných elektráren)

0/0
15.9.2015 15:46

L46u46c30i32e 32F81o24r46m11á90n29k50o55v29á 8635348927130

A co na to Jan Tleskač? :-)

0/0
15.9.2015 19:51





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.