Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi více jezdí, pumpy hlásí nárůst tržeb. Rychle roste podíl nafty

Benzin tvoří už jen čtvrtinu všech prodejů na čerpacích stanicích, posiluje hlavně nafta. Tuzemské čerpací stanice letos zažívají po letech poklesu výrazný růst prodeje pohonných hmot. Můžou za to zejména klesající ceny ropy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P77e86t42r 38K35h51o68l 3654255678968

Zajímavé je, jak neustále na trzích padá cena ropy, ale na benzínkách u nás trvá měsíc než spadne cena o 50haléřů. Před 14dny jsem se vrátil z Chorvatska a v okolí Splitu se na benzínkách měnila cena každý den o 0,15-0,2 kuny. Za týden spadla cena benzinu z 9,95 na 8,99 kuny. Ať mi někdo neříká, že u našich pumpařů neexistuje dohodaRv

+1/−1
15.9.2015 19:14

O30l29d61ř83i80c79h 33J15a77n26e28č14e42k 8179126263501

ano ano, jak benzín podraží o 2Kč/l, Češi hned přesedají na hromadnou dopravu - a naopak 8-o

že jásá státní rozpočet si nejsem tak moc jistý - spotřební daň je sice pevná (nezávislá na celkové ceně benzínu), ale když klesne celková cena, klesne úměrně tomu i DPH! když benzín zlevní ze 40Kč na 30, růst prodeje (a vybrané spotřební daně) o 6% pokles výběru DPH nevyváží!

0/0
15.9.2015 15:43

J89a22k27u18b 44Š70a90f49a56n17d95a 7585837521691

Máte na to nějaké výpočty? Podle mě je to právě naopak. Díky pevné spotřební dani jež je vyšší než DPH stoupá příjem státního rozpočtu i při menším navýšení prodejů. Je tedy lepší mít cenu níže při tomu odpovídajících vyšších prodejích.

0/0
15.9.2015 17:09

O25l58d78ř32i13c62h 18J15a61n58e81č10e30k 8339356273121

ano, to je celkem snadné. záleží samozřejmě na tom, o kolik klesne cena a o kolik se zvýší prodeje:

- při ceně 40 Kč/l činí DPH 6,94 Kč, spotřební daň (v případě nafty) 10,90, daň celkem 17,84 Kč.

- při 30 Kč/l je DPH 5,21, spolu se spotřební daní tedy 16,11 a pokud objem prodejů v litrech vzroste o 6%, tak jsme stále jen na 17,07 Kč na "původní litr"!

při poklesu ceny (a s ní DPH) o čtvrtinu by tedy objem musel vzrůst alespoň o 11% aby se celkově vybralo víc nebo naopak při 6% růstu by pokles ceny musel být menší než 15%, aby vyšší výběr spotřební daně převážil nižší výběr DPH.

u benzínu to díky vyšší spotřební dani (12,84 Kč/l) vychází o trošku příznivěji. 

aby nedošlo k mýlce: bavíme se o výběru při fixní spotřební dani a fixní % sazbě DPH, nikoliv o tom, co se stane, když se daně změní a tím se nafta stane dražší nebo levnější oproti okolním zemím a tím se její prodej může změnit o desítky procent!

0/0
15.9.2015 17:44

J61a77k84u45b 21Š84a90f91a40n32d26a 7195287411741

No, takže potřebné zvýšení prodeje není tak vysoké jako snížení ceny. To jsem tím měl na mysli.

0/0
15.9.2015 20:50

O43l26d57ř33i93c47h 10J54a84n59e67č36e43k 8499676243381

no tak to samozřejmě :-)

když jednotková cena poklesne stejnou měrou jako vzroste počet prodaných jednotek, tržby zůstanou stejné. a při nižší jednotkové ceně je podíl daně vyšší.

jenže ceny klesly výrazně víc než o kolik se zvedly prodeje...

0/0
16.9.2015 8:28

R15a43d80e98k 17T58o40m66š85ů 3905793462981

No ta vaše matematika má dva problémy. První je, že benzín nikdy nestal průměrně 40 Kč. Loni byla cena nejčastěji mezi 36-37 Kč. A také ten pokles je jen o cca 5 Kč. Aktuální cena je 31,52 Kč. Viz například kurzy.cz/komodity Takže to už zase vychází jinak ;)

0/0
15.9.2015 22:04

O85l30d82ř48i83c72h 98J41a79n12e16č91e35k 8769846503511

jaké byly průměrné ceny v obdobích, o nichž se píše, opravdu nevím.

a i s Vašimi čísly je vliv na celkový daňový výběr zanedbatelný: při poklesu ceny nafty z 36,50 na 31,50 a růstu prodeje o 6% nečiní nárůst daní ani 0,7%.

současně by se však inkaso daní z benzínu propadlo o 3,6% (při stejných koncových cenách a růstu prodeje o 1%), takže v součtu by stát stejně nakonec o příjmy přišel.

0/0
16.9.2015 8:36

J34a26n 93F21r74o47l42í67k 6846840895464

Včera dávali na ČT 24 tabulku, kde "rychlý podíl nárustu" činil u benzinů 1%.;-D

+1/0
15.9.2015 15:02

M12a66r62e54k 98V39o83k86á59l 1766674825589

taky jsem na to koukal ... přišlo mi to tak v toleranci statistické chyby ... ;-D

+1/0
15.9.2015 16:45

A12n37t87o72n40i72n 89K25a60d74l85c35e34k 9472869251626

Buh vi, jak je to ve zbytku statu? Anebo tem dennim nadpisum o Cesich mam rozumet jako upevnovani nekompromisniho ceskeho nacionalismu u nas?

0/−3
15.9.2015 14:55

L98a81d62i38s22l48a60v 91S95o92k96o90l 1740662425442

Češi, do toho! Ale to byli normální lidi na zápase v Olomouci.

+1/−1
15.9.2015 15:34

J58a68n 37B22a94r74t84u36š80k37a 7306601511673

Je zajímavé že stačí jedna věta v médiích o "stoupající ceně ropy" a hned druhý den stoupne cena PHM u nás minimálně o korunu (či dvě). Ale propad cen ropy na historicky rekordní minimum se na našich pumpách projevuje rychlostí hnědých slimáků z našich zahrad. A co k tomu média? No ta se ozvou až se zprávou o stoupající ceně.... :-P

+1/−1
15.9.2015 14:52

O13n16d76ř12e41j 20Z40d41e53r34a72d40i79č61k88a 6984555713628

Všimli jste si někdy u pumpy, že tankující chlapi pistoli po konci tankování oklepou a ženský ne...? :-P

+18/0
15.9.2015 14:51

M89a46r95t33i90n 93K39ř21í43ž 9713332790837

ty zas otírají hrdlo nádrže :-D

+6/0
15.9.2015 15:22

L56u87c37i51e 14F51o44r63m32á22n12k67o70v42á 8525518707240

V tom případě jsem chlap. :-)

0/0
15.9.2015 19:50

P35e36t97r 13K17r82á85t17k11ý 5989966686301

To je logické, že se tankuje více nafta, když na naftu jezdí kamióny, dodávky, a také služební auta, u kterých se počítá s vysokým nájezdem a tedy častým tankováním. Běžná soukromá osoba s průměrným nájezdem kolem 10-15tis. km ročně, pro kterou je benzín vhodnější, tankuje pak benzín v průměru o poznání méně, než auta, která jsou stále na cestách a najedou desítky tisíc ročně.

+8/0
15.9.2015 14:45

J54i87n83d91ř33i47c93h 13Š36k97o68p76e44k 4385621570515

článek je že roste podíl nafty.

Takže že na naftu jezdí kamiony, traktory a dodávky, by na růst vliv mít neměl. Ty na ni jezdí totiž pořád

0/0
15.9.2015 14:52

J87a50k28u46b 95Š80a80f48a14n51d43a 7135527461941

Jenže třeba dodávek a kamionů přibývá.

0/0
15.9.2015 17:24

O11l67d23ř83i78c19h 14J56a66n87e36č67e30k 8689776293381

Petr Krátký: z Vašich argumentů vyšší podíl nafty nikterak nevyplývá - jedna věc je, kolik jedno vozidlo s naftovým motorem ujede, druhá pak kolik takových vozidel je ;-) náklaďáků, dodávek a služebních aut je jistě výrazně méně než soukromých ;-)

Jindřich Škopek: že na naftu jezdí kamiony a dodávky může růst vysvětlit! kamiony a dodávky při konjunktuře jezdí více než při krizi (ať už proto, že jich je na cestách více, anebo že každé auto najede víc kilometrů). je otázka (ne zrovna triviální), jak se v závislosti na ekonomickém cyklu mění nájezd benzinových aut.

Jakub Šafanda: díky ekonomickému růstu určitě, navíc možná i ty stávající najedou více kilometrů. Rovněž se v článku píše, že se prodává víc osobních aut s naftovým motorem, i když osobáky se na celkových prodejích nafty podílejí asi jen z menší části...

...a tak jako tak jsou motory stále úspornější, čili ani větší počet vozokilometrů nemusí znamenat vyšší prodeje. tak si vyberte :-P

mimochodem, vliv mohou mít i nenáviděné kurzové intervence ČNB, i když ne ve srovnání za poslední rok: oslabení koruny totiž snížilo českou spotřební daň v eurovém vyjádření a zatímco před intervencemi byla nafta v Česku o něco dražší než v Rakousku, od té doby, co je kurz na(d) 27, je cenová úroveň podobná. takže v Česku možná i tankuje více tranzitních řidičů.

0/0
15.9.2015 17:55

J64i22n57d78ř31i33c72h 17Š44k86o81p13e90k 4595891120665

koukněte na ten nárůst, je docela obrovský. Nárůst přepravy sice může částečně růst prodeje vysvětlovat, ale ne zcela, protože 1) v loňském roce už krize nebyla, 2) sice větší objem přepravy, ale s použitím vozů s menší spotřebou, 3) nárůst přepravy to nemůže pokrýt, protože prostě není dost řidičů na novou, další přepravu

0/0
15.9.2015 21:49

M18i30c54h83a48l 47S40t82r39n20a38d 3603210708844

A jak to vypadá s CNG a LPG?

0/0
15.9.2015 14:39

L23u78k89á94š 67Š73m76a94h15e48l 2907364102654

To je děs... přecházet na diesely. Zdraví občanů ty firmy, co na tom pár korun ušetří, samozřejmě platit nebudou. Rv A neříkejte nic o EURO5 apod., obecně se ví, že problémem u dieselů jsou hlavně prachové částice a NOx, což nové emisní limity neřeší.

+10/−2
15.9.2015 14:31

J17i97n33d11ř21i47c33h 45Š88k26o81p73e48k 4215941220955

ani nové benziny nejsou žádný záztrak čistoty. EURO 6 už musí mít filtry pevných částic, takže o moc lepší než diesly nebudou (pokud vůbec jsou)

0/−1
15.9.2015 14:34

T73o12m68á33š 11L64u31d38v88í23k 5240158913216

A ten filtr nějak škodí ovzduší? ;-)

0/0
15.9.2015 14:52

J46i74n75d41ř85i37c48h 72Š46k48o33p61e18k 4305281620815

vůči ovzduší je neutrální, protože sice průběžně zachytává, ale čas od času zachycený bordel vypálením pustí ven

Jinak kdyby benziny byly čisté, tak nepotřebují filtr pevných částic jako diesly

0/0
15.9.2015 14:56

M82i19c74h88a67l 76P63a51v75l94á21t 9973333284529

Filtr neskodi ovzdusi, filtr skodi majiteli / uzivateli automobilu.

+1/−1
15.9.2015 15:32

J77i79n16d97ř17i34c66h 73Š32k37o62p44e71k 4925441130755

filtr škodí ovzduší jednorázově, při regeneraci.

Podobně jako by člověk během dne sbíral produkovaný odpad (místo průběžného odhazování) a vyhodil ho jednou za den do přírody na hromadu

0/0
15.9.2015 21:50

O16l40d14ř39i12c52h 69J20a33n65e90č25e49k 8499276943551

zakažme auta a jezděme jen na kole a vlakem (poháněným elektřinou z jaderných elektráren)

0/0
15.9.2015 15:46

L81u11c31i21e 37F25o19r86m47á36n33k14o70v17á 8715288157660

A co na to Jan Tleskač? :-)

0/0
15.9.2015 19:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.