Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi více jezdí, pumpy hlásí nárůst tržeb. Rychle roste podíl nafty

Benzin tvoří už jen čtvrtinu všech prodejů na čerpacích stanicích, posiluje hlavně nafta. Tuzemské čerpací stanice letos zažívají po letech poklesu výrazný růst prodeje pohonných hmot. Můžou za to zejména klesající ceny ropy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P42e22t15r 46K89h96o86l 3564325928418

Zajímavé je, jak neustále na trzích padá cena ropy, ale na benzínkách u nás trvá měsíc než spadne cena o 50haléřů. Před 14dny jsem se vrátil z Chorvatska a v okolí Splitu se na benzínkách měnila cena každý den o 0,15-0,2 kuny. Za týden spadla cena benzinu z 9,95 na 8,99 kuny. Ať mi někdo neříká, že u našich pumpařů neexistuje dohodaRv

+1/−1
15.9.2015 19:14

O13l32d62ř48i57c66h 45J67a75n51e28č68e46k 8179836113551

ano ano, jak benzín podraží o 2Kč/l, Češi hned přesedají na hromadnou dopravu - a naopak 8-o

že jásá státní rozpočet si nejsem tak moc jistý - spotřební daň je sice pevná (nezávislá na celkové ceně benzínu), ale když klesne celková cena, klesne úměrně tomu i DPH! když benzín zlevní ze 40Kč na 30, růst prodeje (a vybrané spotřební daně) o 6% pokles výběru DPH nevyváží!

0/0
15.9.2015 15:43

J11a36k32u71b 75Š44a94f70a26n88d88a 7835717671681

Máte na to nějaké výpočty? Podle mě je to právě naopak. Díky pevné spotřební dani jež je vyšší než DPH stoupá příjem státního rozpočtu i při menším navýšení prodejů. Je tedy lepší mít cenu níže při tomu odpovídajících vyšších prodejích.

0/0
15.9.2015 17:09

O32l52d69ř38i40c71h 30J96a63n56e33č18e24k 8529686383151

ano, to je celkem snadné. záleží samozřejmě na tom, o kolik klesne cena a o kolik se zvýší prodeje:

- při ceně 40 Kč/l činí DPH 6,94 Kč, spotřební daň (v případě nafty) 10,90, daň celkem 17,84 Kč.

- při 30 Kč/l je DPH 5,21, spolu se spotřební daní tedy 16,11 a pokud objem prodejů v litrech vzroste o 6%, tak jsme stále jen na 17,07 Kč na "původní litr"!

při poklesu ceny (a s ní DPH) o čtvrtinu by tedy objem musel vzrůst alespoň o 11% aby se celkově vybralo víc nebo naopak při 6% růstu by pokles ceny musel být menší než 15%, aby vyšší výběr spotřební daně převážil nižší výběr DPH.

u benzínu to díky vyšší spotřební dani (12,84 Kč/l) vychází o trošku příznivěji. 

aby nedošlo k mýlce: bavíme se o výběru při fixní spotřební dani a fixní % sazbě DPH, nikoliv o tom, co se stane, když se daně změní a tím se nafta stane dražší nebo levnější oproti okolním zemím a tím se její prodej může změnit o desítky procent!

0/0
15.9.2015 17:44

J95a41k55u95b 69Š68a37f86a66n76d40a 7775567821131

No, takže potřebné zvýšení prodeje není tak vysoké jako snížení ceny. To jsem tím měl na mysli.

0/0
15.9.2015 20:50

O83l58d46ř92i47c54h 69J82a79n38e67č24e51k 8369806283571

no tak to samozřejmě :-)

když jednotková cena poklesne stejnou měrou jako vzroste počet prodaných jednotek, tržby zůstanou stejné. a při nižší jednotkové ceně je podíl daně vyšší.

jenže ceny klesly výrazně víc než o kolik se zvedly prodeje...

0/0
16.9.2015 8:28

R59a82d86e40k 22T72o61m83š41ů 3505733942891

No ta vaše matematika má dva problémy. První je, že benzín nikdy nestal průměrně 40 Kč. Loni byla cena nejčastěji mezi 36-37 Kč. A také ten pokles je jen o cca 5 Kč. Aktuální cena je 31,52 Kč. Viz například kurzy.cz/komodity Takže to už zase vychází jinak ;)

0/0
15.9.2015 22:04

O29l16d73ř30i34c64h 15J74a90n59e36č57e74k 8669126533841

jaké byly průměrné ceny v obdobích, o nichž se píše, opravdu nevím.

a i s Vašimi čísly je vliv na celkový daňový výběr zanedbatelný: při poklesu ceny nafty z 36,50 na 31,50 a růstu prodeje o 6% nečiní nárůst daní ani 0,7%.

současně by se však inkaso daní z benzínu propadlo o 3,6% (při stejných koncových cenách a růstu prodeje o 1%), takže v součtu by stát stejně nakonec o příjmy přišel.

0/0
16.9.2015 8:36

J60a85n 57F81r27o73l95í71k 6706850845194

Včera dávali na ČT 24 tabulku, kde "rychlý podíl nárustu" činil u benzinů 1%.;-D

+1/0
15.9.2015 15:02

M15a14r94e87k 88V18o60k50á31l 1126254225819

taky jsem na to koukal ... přišlo mi to tak v toleranci statistické chyby ... ;-D

+1/0
15.9.2015 16:45

A68n32t59o82n46i15n 58K39a56d89l86c47e18k 9122429761576

Buh vi, jak je to ve zbytku statu? Anebo tem dennim nadpisum o Cesich mam rozumet jako upevnovani nekompromisniho ceskeho nacionalismu u nas?

0/−3
15.9.2015 14:55

L62a78d30i65s84l55a40v 69S85o58k51o13l 1630572695442

Češi, do toho! Ale to byli normální lidi na zápase v Olomouci.

+1/−1
15.9.2015 15:34

J98a57n 51B45a88r34t80u35š79k58a 7236181491803

Je zajímavé že stačí jedna věta v médiích o "stoupající ceně ropy" a hned druhý den stoupne cena PHM u nás minimálně o korunu (či dvě). Ale propad cen ropy na historicky rekordní minimum se na našich pumpách projevuje rychlostí hnědých slimáků z našich zahrad. A co k tomu média? No ta se ozvou až se zprávou o stoupající ceně.... :-P

+1/−1
15.9.2015 14:52

O16n28d72ř73e49j 46Z90d26e83r75a28d22i59č55k17a 6364915423268

Všimli jste si někdy u pumpy, že tankující chlapi pistoli po konci tankování oklepou a ženský ne...? :-P

+18/0
15.9.2015 14:51

M12a18r53t90i41n 67K37ř96í94ž 9853362420327

ty zas otírají hrdlo nádrže :-D

+6/0
15.9.2015 15:22

L29u14c51i32e 39F89o18r33m53á82n73k74o26v75á 8745348287520

V tom případě jsem chlap. :-)

0/0
15.9.2015 19:50

P65e80t90r 47K72r61á37t41k15ý 5229486956391

To je logické, že se tankuje více nafta, když na naftu jezdí kamióny, dodávky, a také služební auta, u kterých se počítá s vysokým nájezdem a tedy častým tankováním. Běžná soukromá osoba s průměrným nájezdem kolem 10-15tis. km ročně, pro kterou je benzín vhodnější, tankuje pak benzín v průměru o poznání méně, než auta, která jsou stále na cestách a najedou desítky tisíc ročně.

+8/0
15.9.2015 14:45

J57i43n95d92ř54i14c83h 95Š12k33o92p58e34k 4795251240915

článek je že roste podíl nafty.

Takže že na naftu jezdí kamiony, traktory a dodávky, by na růst vliv mít neměl. Ty na ni jezdí totiž pořád

0/0
15.9.2015 14:52

J61a72k76u42b 69Š61a41f81a41n89d94a 7965847951831

Jenže třeba dodávek a kamionů přibývá.

0/0
15.9.2015 17:24

O56l52d26ř41i30c82h 29J30a43n56e63č56e97k 8879486803211

Petr Krátký: z Vašich argumentů vyšší podíl nafty nikterak nevyplývá - jedna věc je, kolik jedno vozidlo s naftovým motorem ujede, druhá pak kolik takových vozidel je ;-) náklaďáků, dodávek a služebních aut je jistě výrazně méně než soukromých ;-)

Jindřich Škopek: že na naftu jezdí kamiony a dodávky může růst vysvětlit! kamiony a dodávky při konjunktuře jezdí více než při krizi (ať už proto, že jich je na cestách více, anebo že každé auto najede víc kilometrů). je otázka (ne zrovna triviální), jak se v závislosti na ekonomickém cyklu mění nájezd benzinových aut.

Jakub Šafanda: díky ekonomickému růstu určitě, navíc možná i ty stávající najedou více kilometrů. Rovněž se v článku píše, že se prodává víc osobních aut s naftovým motorem, i když osobáky se na celkových prodejích nafty podílejí asi jen z menší části...

...a tak jako tak jsou motory stále úspornější, čili ani větší počet vozokilometrů nemusí znamenat vyšší prodeje. tak si vyberte :-P

mimochodem, vliv mohou mít i nenáviděné kurzové intervence ČNB, i když ne ve srovnání za poslední rok: oslabení koruny totiž snížilo českou spotřební daň v eurovém vyjádření a zatímco před intervencemi byla nafta v Česku o něco dražší než v Rakousku, od té doby, co je kurz na(d) 27, je cenová úroveň podobná. takže v Česku možná i tankuje více tranzitních řidičů.

0/0
15.9.2015 17:55

J26i23n59d75ř29i96c86h 80Š64k20o23p24e87k 4975271370185

koukněte na ten nárůst, je docela obrovský. Nárůst přepravy sice může částečně růst prodeje vysvětlovat, ale ne zcela, protože 1) v loňském roce už krize nebyla, 2) sice větší objem přepravy, ale s použitím vozů s menší spotřebou, 3) nárůst přepravy to nemůže pokrýt, protože prostě není dost řidičů na novou, další přepravu

0/0
15.9.2015 21:49

M12i80c63h83a92l 18S42t51r42n85a16d 3143420928924

A jak to vypadá s CNG a LPG?

0/0
15.9.2015 14:39

L18u83k79á70š 46Š18m36a55h38e59l 2657714162164

To je děs... přecházet na diesely. Zdraví občanů ty firmy, co na tom pár korun ušetří, samozřejmě platit nebudou. Rv A neříkejte nic o EURO5 apod., obecně se ví, že problémem u dieselů jsou hlavně prachové částice a NOx, což nové emisní limity neřeší.

+10/−2
15.9.2015 14:31

J54i57n45d28ř89i85c66h 27Š37k32o14p27e33k 4855211800755

ani nové benziny nejsou žádný záztrak čistoty. EURO 6 už musí mít filtry pevných částic, takže o moc lepší než diesly nebudou (pokud vůbec jsou)

0/−1
15.9.2015 14:34

T31o27m29á15š 14L27u55d90v10í74k 5350348333376

A ten filtr nějak škodí ovzduší? ;-)

0/0
15.9.2015 14:52

J46i35n45d87ř38i69c85h 52Š16k36o89p55e56k 4665281830495

vůči ovzduší je neutrální, protože sice průběžně zachytává, ale čas od času zachycený bordel vypálením pustí ven

Jinak kdyby benziny byly čisté, tak nepotřebují filtr pevných částic jako diesly

0/0
15.9.2015 14:56

M43i57c82h43a53l 86P10a49v39l88á37t 9883213404929

Filtr neskodi ovzdusi, filtr skodi majiteli / uzivateli automobilu.

+1/−1
15.9.2015 15:32

J13i94n66d91ř87i97c81h 20Š89k78o20p92e25k 4585691870715

filtr škodí ovzduší jednorázově, při regeneraci.

Podobně jako by člověk během dne sbíral produkovaný odpad (místo průběžného odhazování) a vyhodil ho jednou za den do přírody na hromadu

0/0
15.9.2015 21:50

O25l34d90ř76i49c92h 91J47a45n47e97č79e57k 8629946943961

zakažme auta a jezděme jen na kole a vlakem (poháněným elektřinou z jaderných elektráren)

0/0
15.9.2015 15:46

L51u61c98i36e 95F51o61r46m91á64n42k93o84v90á 8685118647730

A co na to Jan Tleskač? :-)

0/0
15.9.2015 19:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.