Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Cizinců na českých univerzitách přibývá, školné platí jen každý sedmý

Kdyby všichni zahraniční studenti platili školné ze své kapsy, vydělaly by si veřejné univerzity loni okolo sedmi miliard korun. Díky poplatkům za studium v cizím jazyce si vysoké školy vylepšily rozpočty aspoň o miliardu. Přes polovinu získala Univerzita Karlova v Praze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M63a52r93e57k 52Š18i65m69o27n 2404157588848

Naopak, buďte rádi, že české školy jsou natolik prestižní, aby lákaly studenty z ciziny, stejně jako je lákají školy v USA nebo v Británii. Prosperitu v Evropě přinesou jen technicky vzdělaní, kteří budou schopni tvořit, vymýšlet patenty atd. Jestli přijdou z ciziny a usadí se tu - takových je USA plné.

0/0
21.9.2015 18:34

K29a46r65e52l 48J87a81n78í35k 9738972675904

"Brněnská Masarykova univerzita si dokonce nechala vypracovat analýzu, co Česku přinášejí studenti ze Slovenska, kteří tvoří více než polovinu cizinců studujících na českých veřejných školách. A vyplynulo z ní, že se vyplatí. Částka, kterou studenti v zemi nechají, převyšuje platby, které za studium platí státní kasa. Podle studie přinesou české ekonomice nejméně 650 milionů korun za rok."

To je blábol roku, srovnávat obrat s nákladem a vyvozovat z toho závěr.

Slováci se vyplatí, pokud u nás zůstanou. Jinak ne.

+3/0
20.9.2015 7:50

J72i13ř58í 86H21o93r28á33k 9318585701

Když slovenský student utratí peníze v německém marketu v Brně, tak to si státní kasa namastí kapsu. Akorát dph. A my blbci to všem platíme.

+4/0
19.9.2015 19:25

M21a19r38e43k 93V31y40m14a34z31a77l 5968816862950

V pořádku, nikdo přece nechce Slovákům znemožnit studium na českých VŠ, ale proč to mají mít zadarmo? To je absolutní nesmysl.

0/−1
19.9.2015 17:54

L23u56b90o64š 84U13l83r48i59c77h 5581320228814

Je to biznis. 

Ako každý rok sa v januári po všetkých slovenských stredných školách rozlezú "český šmejdi" a nahovárajú študentov a rodičov aby podali prihlášku na ich školu. Sú to takí istí šmejdi ako tí čo predávajú dôchodcom hrnce. Robia nátlak tvrdia zadarmo je cestovanie, ubytovanie, strava..., bezproblémové prijatie bez ohľadu na správanie a prospech... Okrem toho samá reklama v TV a v printových novinách o českých školách.

Každá strana  pred voľbami sľubuje, že zavedie opatrenia, aby sa zo Slovenska neodchádzalo  študovať v takej miere do zahraničia, a po voľbách znovu v starých koľajach:-(.

+1/0
19.9.2015 19:49

K36a36r58e34l 56J23a14n92í60k 9488302495764

Tak pokud vystuduje a vrátí se, je to zisk pro Slovensko, že má vzdělání zadarmo. Pokud vystuduje a zůstane v ČR, je to zisk pro ČR, že má vzdělaného jedince zadarmo.

S výjimkou humanitních otrapů třeba právě z UK. Tam ČR i SK tratí v každém případě. ČR vždy vyhazuje peníze z okna, SK přichází o potenciál. A komu zůstane na krku, ten ho slízne jeho celoživotní škodnou.

+1/0
20.9.2015 7:56

M88a92r90t25i61n 73K63o13l62a47c28e73k 6315619404790

za svých studijních let v Brně jsem potkal hodně slováků. Všichni nezávisle tvrdili, že s čím mohou na VUT pracovat (zařízení na měření atd.)  tak na nejprestižnějších univerzitách na slovensku to tak uvidí jenom na obrázku. Tedy české univerzity přispívají na rozvoj slovenských studentů velikým podílem. Většinou se ti studenti nevraceli zpátky do SR, ale zůstávali v brně. Teď se díky poměru kč/euro asi už více vracejí zpátky.

0/0
20.9.2015 10:53

M21a80r48e13k 76Š74i95m31o82n 2764927448738

Protože musí mít podle pravidel unie stejné podmínky jako student místní. Protože místní už znamená "z EU". Ale zas jen v některých politických "odvětvích", tam kde se to hodí.

0/0
21.9.2015 18:12

M36a50r86e95k 19V92y32m97a14z94a28l 5588436172620

Jeden příklad za všechny. Český student který má trvalý pobyt v Jihlavě, kolej v Brně nedostane. Slovenský student má trvalý pobyt v Kútech, studuje v Brně zadarmo a kolej dostane. NĚJAK MI TO PŘIPOMÍNÁ DĚLÁNÍ ROZDÍLŮ U MENŠIN A NYNÍ NAPŘ U MUSLIMŮ V EVROPĚ NA ÚKOR DOMÁCÍCH, KTEŘÍ ŘÁDNĚ PLATÍ DANĚ.

0/−2
19.9.2015 17:46

K36a72m26i43l 92N22o21v45o52t74n79y 4676205232320

A kdo by stal o kolej? Cena srovnatelna s pronajmem, ale kuchyn a zachod na chodbe... navic kazdy mimobrnensky student dostava ubytovaci stipendium.

+1/0
20.9.2015 13:46

M26a98r36e62k 74Š51i19m80o98n 2634357848918

To s těmi kolejemi platilo někdy v roce 2005, teď už na kolejích nikdo nebydlí.

0/0
21.9.2015 18:13

A31n15t94o24n48í33n 14S49c82h80i33n37d83l75e16r 8382979789107

no tak to je jasný, když platí ten přiblblej příspěvek na hlavu, a jedno jakou hlavu...

0/0
19.9.2015 12:49

K80a14r67e65l 83F91r97i80t36z 4191897578112

A nějaká čísla by pro daňového poplatníka nebyly? A prosím neříkejte, že by to bylo složité.[>-]

+2/0
19.9.2015 12:44

D89a16n49i37e35l 56C62v69e40j50n 9924703529860

To jsou náklady, které se jednoznačně vyplatí. Nejméně třetina zahraničních studentů, kteří zde vystudovali v češtině, zůstává v ČR, protože jsou to vysokoškolští absolventi, tak mívají dobře hodnocenou práci, tudíž přispívají do našeho rozpočtu. Zbylí, co se vrátí do zemí svého původu, mají nepopiratelně vztah k českému jazyku a národu, čímž zvyšují potenciál ČR, co se týká zahraničního obchodu.

+2/−4
19.9.2015 11:28

K67a22r20e12l 97F81r30i27t35z 4471227968422

A teď ještě tu o šípkové Růžence prosím.[>-]

+2/0
19.9.2015 12:46

M21a24t23ě90j 81K90a27s87a55l 9491594748374

No, ono je také otázka, co to znamená studovat v češtině. Co já mám zkušenost se slovenskými studenty, tak poslouchají v češtině, ale mluví a píší v mateřštině. Český vyučující nemá problém, ale teoreticky vzato to je takové studium v čechoslovenštině. ;-)

+9/0
19.9.2015 11:02

T48o59m86á42š 24R78e26k78t86o78r 1378364697409

Pro ty co nechápou proč máe platit studium cizinců v češtině.

1. Stát zaplatí jen studium nikoli další věci (na to mají různá stipendia třeba i z jejich země, nebo ve vyjímečném případě brigády)

2. Naučí se česky a hafo z nich tu zůstane pracovat

3. ti co se vrátí do rozvojových zemí často získávají vysoké postavení ve své zemi a představují dobrý spojovací článek s ČR

To že se vyplatí ekonomicky už během studia je podle mne blbost...

+7/−1
19.9.2015 10:51

M74i51r92e52k 93G24a42j48e78r 5571586759820

To je rozumny nazor. Tvrzeni, ze se neco vyplati ekonomicky, bez konkretnich cisel a argumentu a navic, kdyz je to intuitivne lzive tvrzeni, zpusobuje pak prehnane negativni reakce. 

Tedy o sobe muzu rici, ze clanek ve mne vyvolal nazor, ze zahranicni studenti by urcite meli za studium u nas platit. Pritom objektivni vyjmenovani vsech pro a proti, podobne jako jste to naznacil vy, by vedlo k hlubsimu zamysleni.

0/0
20.9.2015 16:37

M96a46r17t47i81n 62P48e93t86r 6123562318429

Příliš těm počtům nerozumím. Studenti ze zahraničí, kteří neplatí, by vysokým školám přinesli dalších šest miliard, stát za ně platí méně, než by solili sami studenti (řekněme například dvě třetiny?), tedy třeba čtyři miliardy. Víc než polovina jsou studenti ze Slovenska, tedy přes dvě miliardy státních výdajů ročně. A tito studenti přinesou české ekonomice přes 650 milionů ročně. A už to prý se vyplatí. 

Rozumím, že pro ČR je pak výhodné, když vzdělaní cizinci v ní zůstanou a pak se vyplatí, ale výše zmíněná konstrukce v článku je poněkud zvláštní.

+4/0
19.9.2015 10:27

T19o63m82á87š 53R60e16k48t33o44r 1608344277359

Ono stejně jako slováci u nás mohou češi studovat zase na slovensku i když je otázka kolik z nich to dělá.

+2/0
19.9.2015 10:47

M58a89r10t21i59n 26P41e18t41r 6143252888419

Brněnská Masarykova univerzita si dokonce nechala vypracovat analýzu, co Česku přinášejí studenti ze Slovenska, kteří tvoří více než polovinu cizinců studujících na českých veřejných školách. A vyplynulo z ní, že se vyplatí. Částka, kterou studenti v zemi nechají, převyšuje platby, které za studium platí státní kasa.

Narážím spíš na toto versus ostatní údaje v článku, které to, že by se to takto napřímo vyplatilo, prostým výpočtem spíše popírají.

+1/−1
19.9.2015 10:53

K81a37r28e30l 59J43a40n41í53k 9938282515194

leda politici

0/0
20.9.2015 7:51

K51a48r46e22l 89J21a32n72í47k 9828372845254

Čísla nesedí, ten závěr nejvíce vypovídá o kvalitě Masarykovy univerzity, která ho zveřejnila. A samozřejmě i novináře, který je papouškuje, aniž při tom zkusí zapojit mozek.

+1/0
20.9.2015 7:58

J22a11n 14S47v92o55b71o32d87a 3277724119293

Šafránku, nevyrušujte studenta z rozvojové země. Na tomto se pořád nic nezměnilo. Má ex studovala na zemědělce obor, kde byla polovina cizinců, hlavně z Afriky a Asie. Vyučovalo se cca polovina předmětů v čj a  polovina v aj. Hlavně černošští studenti neuměli pořádně česky. Tedy určitě neuměli česky tak, aby v tom mohli cokoliv studovat. U zkoušek je prý většinou pořád vyhazovali, chodili stále na opravné termíny opravných termínů a ani ty nedávali. K zápisu do vyššího ročníku pak byli vždy s plným indexem a ti kteří během studia neutekli do Skandinávie většinou v pohodě absolvovali. 

Byl jsem s nimi i několikrát na studijní etiopské "pařbě", tak jsem se jich vyptával jak se jim u nás žije. Prý paráda. Škola pohoda, kolej zdarma, jídlo v menze zdarma a ještě dostávali stipendium cca 15 000 Kč měsíčně z nějakého fondu. Kdo ten fond platí netuším. Je to cca 7 let

+8/0
19.9.2015 10:23

K92a72m41i40l 48N90o68v20o79t28n27y 4306805522500

Ale prosim te...:-)

0/0
20.9.2015 13:49
Foto

I57m53r52i13c18h 58S38u92c47h97a31r94s62k91ý 8786473265291

Když studují v jazyku českém tak nemám problém, [>-]R^. Problém teprve nastane až muslimové začnou Evropě nařizovat výuku v arabštině. EURvRvRv

0/−3
19.9.2015 10:09

O26n79d91ř34e56j 23M27a15l95ý 3944803323933

Problém je, že většinou sice zapsaní na výuku v českém jazyce jsou, ale v praxi jím moc neumí. U Slováků to ještě nevadí, ale problém to je u dalších "východňárů".

0/0
19.9.2015 10:13

O52n97d28ř78e84j 19M23a71l35ý 3544743193443

Slováky ještě beru, ale proč doplácíme na nějaké Rusy nebo Ukrajince fakt nechápu.

0/−1
19.9.2015 9:45

J84a98n 89S72v63o98b10o50d88a 3287924449363

Slovák je cizinec jako každý jiný.

+10/−1
19.9.2015 10:04

T47o16m23á77š 15H98o94l10i13č 5258774811648

To nieje úplne pravda.Slovák je cudzinez z EU, na občanou štátou EU a shengenskej oblasti sa vsťahujú iné pravidlá ako na cudzincov mimo EU a shengen.

+1/−2
19.9.2015 10:08

J75a89n 73S51v69o56b48o57d33a 3547504959933

Ano, to máte samozřejmě pravdu. Reagoval jsem jen na pána, který dělí cizince na Slováky, a pak ty ostatní.

+1/0
19.9.2015 10:12

P40e43t74r 58B62e90z41s77t95a45r65o36s59t74i 2159286163261

Ať se koukam, jak se koukam, do roku 1918 žádné Slovensko nevidím na mapách, ani žádného předchůdce, tudíž se jedná o "okupované" území Uher, jen tak mimochodem, není dodnes náhodou Slovensko ve válečném stavu s USA, za druhé války všichni víme na jaké straně stálo a pak čistě náhodou bez doreseni závazků se spojilo... Tudíž já ho pořad řadím někde ke Kosovu, Sudetum a podobně, prostě nějaká skupina obyvatel si přivlastnila něco co není jejich... Mimochodem plně uznavame britské, polské školy, polské názvy v příhraničí, což se opačně říct nedá a natruc pojmenují Parkány , město, kde Slováka najdu jen na obrázku, Štúrovo, že by provokace...

+3/−3
19.9.2015 10:17

T34o95m72á35š 58H79o42l78i45č 5208814951208

Máte zvláštny vzťah k dejinám,ale vaša vec. bolo by dobré si naštudovať medzinárodné zmluvy,ktoré uzavrel Beneš s VB,USA a ZSSR počas vojny. K tomu ostané zase doporučujem zájsť do archívou a prečítať si niake panovnícke listiny o právach slovákov/slovanou v jednotlivých mestských radách atď. Ale vy to i tak neurobíte takže majte svoj názor s ktorým ja hlboko nesúhlasím i keď v tom poslednom máte pravdu.

0/−2
19.9.2015 10:23

Ľ47u71d33o45v46í22t 82A10d84a29m19č63í23k 2764647377

...další odvážny troll s falešným nickem :-)

0/0
19.9.2015 11:45

P92e13t47r 42B18e31z26s59t10a47r71o91s36t10i 2929696673581

Nemám potřebu se skrývat pod falešné jméno, holt, když dojdou argumenty...

0/0
19.9.2015 11:53

M62a44r94e58k 18Š40i83m27o27n 2924197318758

Nevíte o dějinách nic. Slováci až do devátého století měli vlastní Nitranské knížectví, které se stalo součástí Velkomoravské říše (nebylo ale dobyto, ale integrováno do jakési federace). Slovensko začátkem 10. století dobyli Maďaři (Uhry), což se jim nepodařilo zlomit až do začátku 20. století, po celou dobu si ale dokázali uchovat slovenský jazyk a národní identitu. Žádné přivlastňování nechápu, žili tam nejméně tisíc let, naopak Maďaři je okupovali.

Slovensko není právním nástupce Slovenského štátu z 2. světové války. Ten zanikl (několika způsoby, historikové se nemoho shodnout, který je skutečně formálně správný, každopádně nejzazší je podepsání kapitulace Jozefem Titem 8.5.1945) právě do rukou amerického generála Waltona Walkera. Válečný stav tudíž není, to je pověra.

0/0
21.9.2015 18:31

O89n44d88ř96e72j 32M82a70l58ý 3214433523223

Ano, ale přece jen nám je daleko bližší než ti ostatní. Kdyby to bylo na mě, tak si všichni studenti ze zahraničí budou platit plné školné, ale v rámci současného systému bych to těm Slovákům tedy odpustil,

0/−2
19.9.2015 10:11

M20a14r28e63k 59V90y30m51a75z77a24l 5628286302240

A to z jakého důvodu? My máme jako Česká republika vůči Slovákům nějakou povinnost? To si opravdu nemyslím. Já jsem právě proto, pro zavedení školného a to bez rozdílu národnosti. A občanům, kteří žijí v České republice trvale, platí daně, nemají žádnou trestnou činnost, bych formou úlevy na daních školné odpouštěl. A Slovákům rozhodně, ne.

0/0
19.9.2015 17:51

Ľ24u21d93o83v19í13t 81A93d62a76m19č98í18k 2464297917

To Čech taky pro ostatní národy, nač to zdůrazňovat.

0/0
19.9.2015 10:40

R82o48b14e21r29t 66H36a71n66z55l96í75k 5814691762585

Je výborné, že se vyplatí platit cizincům školné, ubytovávat je tu a vůbec o ně pečovat lépe než o vlastní. Co na tom, že pak nejsou peníze na zvýšení důchodů těm, kteří na to vše vydělávali. Co na tom, že se pak musíme sbírat na pomoc některým našim nemocným. Hlavně, že tu máme cizince, kteří podle studie (neprováděl ji taky cizinec?) pro nás budou přínosem.

+7/−8
19.9.2015 9:24

M17i71r75e73k 12G40a69j27e56r 5361196649510

Spravnym resenim by bylo, aby mirne skolne platili vsichni.

+8/0
19.9.2015 9:34

T53o11m59á91š 38H20o50l97i62č 5868514531488

No tak si to jednoducho spočítajte,každý Slovák utratí za mesiac štúdia v ČR okolo 300 euro - ubytovanie,jedlo,cestovné a iné útraty,ktoré prinesie zo Slovenska. Už to je prínos a dosť velký.

+1/−6
19.9.2015 9:37

P85e43t30r 21B27e14z68s47t32a43r44o88s31t65i 2909766123641

Tady zas je někdo chytrý, mezinárodní doprava je osvobozena od DPH, na MHD dostane studentskou slevu, která se zase musí odněkud zaplatit, ubytování na koleji není za cenu tržní, ale zase regulovanou a navíc ještě k tomu ubytovací stipendium, jídlo v menze také dotované, nikoliv za komerční cenu jako pro cizí stravniky... Tudíž zbývá jen něco málo v DPH za ostatní nákupy a to nepokryje ani to, co má úlevy viz výše...

+7/−1
19.9.2015 9:49

T25o82m70á17š 62H68o64l41i70č 5248704651278

Ale ja som nevypočítaval príjem na DPH. Ja som vypočítaval prínos pre ekonomiku ako celok. Ubytovanie na koleji je drahšie než tržné.

+1/−3
19.9.2015 10:04

J37a86n 67S19v57o98b52o67d70a 3417174189223

No pokud bydlíte někde v pronajaté garsonce v pěti, tak je možná kolej dražší, jinak ne.

+2/−1
19.9.2015 10:10

T37o36m46á43š 47H43o46l14i80č 5468844271778

Tak neviem ako v Prahe,ale na VUT v Brne stojí ubytovanie na koleji priemerne 100 Kč na noc čo robí okolo 3000 na mesiac, na najlepšej koleji to je 155 KČ na noc čo je už 4650 na mesiac. Čo pri cene samostatnej garzónky v centre okolo 6000 je rovnaká cena.

0/−3
19.9.2015 10:19

J88a50n 13S42v13o30b94o56d75a 3787734659473

Ty ceny kolejného jsou tu asi plusminus podobné (neznám letošní ceník), ale v Praze bych tu garsonku za 6000 snad ani nechtěl vidět :)

+1/0
19.9.2015 10:35

M18a40r32t18i73n 58P78e36t31r 6313922378769

A ještě v centru, osobně bych ji snad ani radši vidět nechtěl:-)

0/0
19.9.2015 10:37

M65a83r79t52i69n 88P29e17t95r 6203642508469

Chybí tam ...taky...

0/0
19.9.2015 10:39

T60o42m42á63š 70H97o34l17i20č 5388404321668

Navyše je vidieť,že vôbec nerozumiete MHD. To ako keby tu zahraničný študenti neboli tak napríklad Brnenská MHD bude mať nižšie náklady?Nebude takže i tá polovičná šalinkarta je príjem navyše.

+1/−1
19.9.2015 10:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.