Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Parkování, dálnice i pohon zadarmo. Norsko je ráj elektromobilů

Skoro čtvrtinu všech elektromobilů prodaných v Evropě si koupili lidé v Norsku. Během letošního prvního pololetí prodej těchto aut ve skandinávské zemi meziročně stoupl o dvě třetiny. A činí téměř 23 procent celkového norského prodeje všech nových osobních aut. Vláda řidiče motivuje úlevami na DPH i dalšími slevami.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M13a46r24e90k 36Š54i49m74o90n 2654727558358

Dokud se nabití nevejde pod 30 minut, nebude to stále ono.

0/0
22.9.2015 19:43

J35a22r18o40s33l32a35v 43K58a10d59l50e37c 5851849222801

R^R^R^

0/0
22.9.2015 8:43

M26i93l66a17n 41C58h92a89l84u47p36a 7684796437953

Norská vláda podporuje elektromobily, česká elektrodeb..y.

0/0
21.9.2015 13:28

M70a65r11t92i61n 90D64o50k34t58o53r 5469648507976

Na dojíždění 50km do práce si nebudu kupovat auto za mega.

0/0
21.9.2015 12:19

M67a64r61t20i48n 78S87k28á93l62a 8254497478848

Já bych teda řekl, že cena auta absolutně nijak nesouvisí s tím, kam člověk dojíždí. Nebo možná to platí u lidí, kteří mají auto jen na přesun z bodu A do bodu B.

+3/0
21.9.2015 12:21

M98i74l77a65n 62C78h71a83l90u59p88a 7614536427573

Vaše starosti na mou hlavu. Já doufám, že to naše 12 let staré auto z 4 ruky bude ještě 10 let jezdit, protože dneska dělat VŠ odbornou práci je holt za stejný peníze jako bylo před 20 lety. Takže spíš než na přesun z A do B to vypadá na sešup od 9 ku 5. ;-D

0/0
21.9.2015 13:36

J86i21ř37í 49Z85ý78k70a 9169693931260

nesmíte soudit jen dle sebe. Když se rozhlédnu, tak znám spousty lidí, kteří opravdu nemusí řešit jestli si koupí na dojíždění do práce auto za mega, dvě, tři ... ale je teda fakt, že znám ještě více lidí, kteří to také nemusí řešit, protože nemají ani na dobrou ojetinu.

0/0
21.9.2015 13:48

A81l47e17š 39L46e51w27i64c34k83i 5755799111718

Jsou lidi,co jezdí 20 km do rachoty a utratí za káru i víc...

+2/0
21.9.2015 14:54

J36a82r72o11s30l86a34v 55K69a17d50l87e10c 5601159372671

Nejsou jen Tesly, jsou i elektra za 250tis...

0/0
22.9.2015 8:44

K17a70r46e95l 33F76a61j23t 5478432871173

Tak tohle si můřou dovolit v norsku kde státní rozpočet zasanují surovińami z moře. Udělat totéž u nás, tak bude lednička luxus, protže erár bude chtít svoje a na elektřinu bude v tu chvíli uvalena (další) spotřební daň. Ona totiž ani elektřina ani různé formy plynu není v zásadě levnější, to je pouze ve chvíli, kdy stát jeden ze zdrojů pohonu oproti duhému brutálně zdaní. A aby to ještě posílil je schopen ten nezdaněný ještě podpořit dotací ...

+4/0
21.9.2015 10:33

D72r20a40h35o77m59í95r 96S15t49r17o90u36h77a10l 4875588502654

Nesouhlasím. kW elektřiny je třikrát levnější než beznín a 1.5 krát účinnější. Kdyby byla na elektřinu použitou na uvalena stejná spotřební daň jako na benzín, pořád bude na 50% ceny benzínu.

0/0
21.9.2015 13:24

M59a96r26e67k 19Š64i74m13o16n 2214867818528

Jenže oni je nesanují surovinami z moře. Zisky z moře jdou do státního obrfondu, který investuje po celém světě a generuje další zisky. Z nich se platí důchody. Kdyby něco takového fungovalo v ČR, tak je státní fond v minusu dřív, než se protoří jedno volební období.

0/0
22.9.2015 19:45

M46o48j95m95í20r 61V32r11t19o39c61h 2670633542692

Až dojde životnost drahé baterie , tak si může koupit rovnou nové auto. Ojetinu Tesly nikdo nekoupí.

+1/−5
21.9.2015 10:04

M55a75r72t64i96n 77V37o20k56o52u31n 9698133553886

ojete tesly se v soucasne dobre prodavaji draze nez nove, stejne to je u ferrari a podobnych aut.

+2/0
21.9.2015 10:40

J85i27ř67í 63K54o86z80l14í77k 1969286642509

Mno nevím, třeba Toyota u svých hybridů předpokládá životnost baterií na dobu životnosti auta, tj. cca 15-20 let (nabízí i záruku na hybridní pohon nejprve na 5 let, kterou lze prodloužit až na 10).

0/0
21.9.2015 12:52

D66r63a98h54o20m14í56r 39S47t32r84o74u18h37a48l 4535878902294

Ne nutně. Cena baterií je skutečně to nejdražší technologicky, ale není to majoritní položka. Zisk automobilek a distributorů plus reklama běžně dosahuje 50%. Pokud vezmete Fabii za 200 tisíc, tak skutečná cena, tak jak vyjede z fabriky, je kolem 100 tisíc.

Takže pokud máte auto za milion, ideálně právě elektromobil, půl milionu si odečtěte pryč. Ze zbylého milionu si odečtěte tak 300 tisíc na výbavě a běžném materiálu. 200 tisíc mají možná cenu ty baterie. Jenže ty jdou recyklovat. Samotné baterie jsou drahé kvůli materiálu a způsobu výroby. V okamžiku, kdy se začnou dělat skutečně ve velkém, cena výroby klesne. Do oběhu se dostane velké množství recyklovatelného materiálu. Rozroste se trh s neoriginálními bateriemi a cena baterií silně klesne.

Velmi důležité je, aby došlo k uvolnění trhu s bateriemi. Ten zatím uvolněný není a kontrolují jej vlastně výrobci automobilů, což znamená, že ke zlevnění zatím nedojde.

Jenže za deset let to může vypadat jinak. Už vidím ta študácká auta na dojíždění do školy, která nebudou mít plnohodnotné baterie, ale olověné akumulátory, které vystačí tak na cestování po městě :-).

0/0
21.9.2015 13:33

J54i29ř53í 44Z10ý98k98a 9819743711940

Tesla je fajn v tom, že jí vlastní vizionář a ne prvoplánový ziskuchtivec. Dovedu si představit, že za 10let budou volně dostupná schémata a postupy na repasi baterií (kalibrace nabíjení, odblokování aktivovaných pojistek baterií atp.). Co jsem tak koukal na uspořádání toho "batterypacku", tak by neměl být problém poskládat některé bateriové bloky z částečně opotřebených, ale funkčních článků a zbylé bloky postavit z nových článků.

A pokud ne, tak je tu stále možnost koupit celý akupack od Tesly, který stojí 8900€. Tím získáte prakticky "nové" auto s životností dalších minimálně 8let. Bonusem je, že získáte větší dojezd než u kdysi nového (aktuálně se nabízí 90kWh baterrypack do aut s původními 85kWh).

Jestli se to vyplatí? To záleží na tom, za kolik budou srovnatelná elektroauta. Když koupíte "mrtvou" desetiletou Teslu za 250t Kč + dáte 250t Kč za nové baterky ... mohlo by se to vyplatit.

0/0
21.9.2015 14:02

O67l77d22ř86i53c92h 52J76a59n97e98č59e47k 8939816883451

to bych neřekl, že auta jsou v Norsku o 50 až 100% dražší než v Německu - ten rozdíl musí být ještě mnohem vyšší, protože v Norsku se z aut platí cca. 200% registrační daň, takže tam nová auta stojí v NOK podobné částky jako v Česku v CZK, tedy trojnásobek!

ale Norsko je hold velmi specifická země, takové možnosti podpory elektromobilů má jinak málokdo - jednak mají nadbytek elektřiny takřka zadarmo, druhak obrovsky zdaňují konvenční automobily - jak ta auta samotná, tak palivo do nich - takže mají obrovský prostor pro zbýhodnění těch elektrických.

+3/0
21.9.2015 9:49
Foto

P59a41v60e88l 15M98a19k30o22v29e98c 8558205311

Vzdáváte hold Norsku? Holt asi víte proč.:-)

+2/0
21.9.2015 10:00

M81i66l52a64n 16C61h30a83l55u10p21a 7414306557693

A běžence neberou? Že bych se krapítek načernil a zamotal do proudu z Maďarska.

0/0
21.9.2015 13:38

M16a49r27t20i62n 32V42o21k15o61u78n 9128663403726

Slo by to prosim udelat i u nas? me se nechce stehovat do norska, dekuji

+2/−1
21.9.2015 9:45

O53l31d48ř76i27c91h 93J38a75n36e25č74e84k 8599776723771

nešlo. protože v Česku z auta platíte toliko DPH, takže moc prostoru k daňovému zvýhodnění není. navíc Vám tu nikdo tu elektřinu nedá zadarmo.

+2/−1
21.9.2015 9:51
Foto

P63a60v16e78l 80M45a56k97o48v54e47c 8138365581

Prostoru je více než dost (minimálně jako v Norsku). Vše lze ošetřit právními normami (zákony). Pokud musí každý přispívat na OZE, tak by mohl i na elektromobily...:-)

0/−1
21.9.2015 9:56

K63a52r81e56l 89F92a53j38t 5778212201513

Ale to je trošku demagogie - kdyby 50% aut jezdilo v Čechách na elektřinu, tak je na ni v tu chvíli uvalena spotřební daň, protože tu díru po jejím nevybrání stát na rozdíl od Norska s nerostnými surovinami nezacelí ...

+4/0
21.9.2015 10:35
Foto

P82a47v57e57l 61M36a87k11o48v16e34c 8938715851

Demagogie je spíše "co by, kdyby"...:-) Kdyby byly ...., nebyly by....

0/−1
21.9.2015 10:45

M90a77r77t46i56n 35N48e76r60m31u12t 9137877798339

Šlo. Pokud se zdaní auta natolik, že budou o 50 až 100% dražší, potom stačí NEZDANIT elektromobily a rázem jsou levnými auty.  Ale to by se vám asi nelíbilo. A mě taky ne.

+1/0
21.9.2015 12:06
Foto

P35a81v94e68l 39M61a19k50o90v92e20c 8248355201

Inspirací, co by se dalo zlepšit a co pro lidi udělat je ve světě spousta. Škoda, že se naše vláda inspiruje spíše na Balkáně, případně u Orwella a jeho děl (1984 a Farma zvířat)...:-(

+1/0
21.9.2015 9:42

J57o28s87e83f 14A11d75á59m40e63k 2839125158866

Tak tohle by u nás neprošlo vládou, kam by pak Babiš dodával řepkový olej, kdyby se jezdilo na eletkřinu.

+10/−1
21.9.2015 9:33

P36e54t58r 48K18o76v22á33ř 2389346429334

"matka 4 deti" s Teslou? Kam je dava?;-D

usetri cca 30 000 NOK/rok

auto stalo odhadem 1 000 000 NOK, srovnatelny dieselovy passat tak 700 000 NOK. Takze pani po deseti letech jezdeni zjisti, ze uz usetrila rozdil v porizovaci hodnote...

0/−3
21.9.2015 9:26

P81e37t85r 53V46o21d22i66č12k12a 5238282835

Kam? Do Tesly. Ta totiž může být sedmimístná.

Srovnávat Passat a Teslu je předpokládám vtip. Pokud ne, tak to já bych asi měl srovnat svého Fiata s Ferrari.

+6/0
21.9.2015 9:32

P77e57t74r 51K40o83v36á56ř 2319246469444

proc by neslo srovnat Teslu a Passata? Phaeton by VW nejradsi zrusila a tak byl v realite nahrazen nejvyssimi vybavami Passatu. Ale prosim, misto Passata si tam dejte A8, at jste spokojeny.

Princip prispevku byl v tom, ze clanek vychvaluje ekonomickou vyhodnost elektromobilu v Norsku, ta ale jaksi v realu neexistuje...

Srovnavat Lanciu Voyager/Fiat Freemont a Ferrari pri doprave 6-clenne rodiny bych fakt nechtel - Ferrari by asi dostalo celkem nizke hodnoceni :-P.

0/0
21.9.2015 10:37

M70a16r58e97k 34Š88i62m51o79n 2294487738868

Protože za nové naftové auto zaplatí 200% registrační daň.

0/0
22.9.2015 19:48
Foto

L26u72k88á48š 83N33o40v39o64t39n28ý 6466807978508

Ne na všechno lze nahlížet perspektivou ekonomické výhodnosti / smysluplnosti. Co třeba ten ušetřený čas při dojíždění? Nebo prostě má ráda elektromobily či se chce chovat (alespoň lokálně) ekologicky šetrně.

0/0
21.9.2015 10:23

P15e76t59r 22K49o18v74á15ř 2629686779224

souhlasim. Pokud ale clanek pojednava o ekonomicke vyhodnosti, je moje poznamka naprosto na miste...

0/0
21.9.2015 10:39

K60a75r13e57l 19V11o64h24n20o46u18t 4478899150147

Čím víc na sever, tím horší to pro elektromobily je. Zima je mrcha a elektromobil má málo odpadního tepla.

0/0
21.9.2015 9:14

P16e75t40r 60V52i90n21t46r13l69í35k 3336774511

A přitom je tam kupován více než na jihu :)

+1/0
21.9.2015 9:40

P67e35t78r 16Z20a79s62k60o80č18i44l 2265832408679

"Startuje" bez problémů i v mrazech líp než spalovací motory. Spotřeba energie tam je větší, i na zahřívání baterie, ale elektřina je víceméně zadarmo a při dojezdu 400km běžně za den stejně moc km neujedete, tak je rezervy v baterce dost. Kde je problém?

+4/0
21.9.2015 9:47

K68a21r32e43l 13V68o38h32n17o34u31t 4488399980877

Rozhodně v tom "víceméně".

A pak samozřejmě v tom, že ta baterie tu zimu fakt vůbec nemusí.

0/0
22.9.2015 9:02

P83e77t85r 71Z52a21s38k41o79č35i51l 2545932318259

Vždyť říkám, že Tesla baterii zahřívá a chladí, aby měla vždy optimální teplotu.

0/0
22.9.2015 9:05

M36a17r80t78i44n 57V13o88k73o81u39n 9138713803886

naopak, zivotnost baterri dramaticky roste se snizujici se teplou :)

0/0
21.9.2015 10:41

K40a33r61e92l 34V66o40h21n87o56u40t 4798519180617

Říká kdo?

0/0
22.9.2015 9:04

J24i43ř10í 91K97o23z66l60í64k 1399806872219

Hmm, pak je asi jednodušší mít hybrida - jsem měsíc vlastníkem Toyoty Auris v kombíku s hybridním pohonem, spotřeba průměrně 3.8 l/100km. Příjemně tiché autíčko s minimální spotřebou při městském provozu a žádné dobíjení přes noc nepotřebuji. Daňové výhody u nás ale minimální, max. neplatím silniční daň.

0/0
21.9.2015 9:11

K22a17r66e59l 89V93o27h92n11o96u57t 4948959920327

Až jich bude víc, tak to zase zdaní. A těm lidem zbudou oči pro pláč.

+3/0
21.9.2015 9:11

J14i77ř60í 80Z21ý67k94a 9129783821740

„Pokud je baterie opravdu prázdná, trvá čtyřiadvacet hodin, než se úplně nabije,“ dodává Nina. Auto většinou dobíjí doma přes noc.

24h noc by se mi také někdy hodila ;-D

+4/0
21.9.2015 9:03

K73a72r95e63l 53V78o28h30n74o48u73t 4308619230447

V Norsku mají občas i dvouměsíční noci.

+5/0
21.9.2015 9:11

R31a42d13e44k 12Ž26i72ž37k60a 9616295164980

Pise se pokud je baterie opravdu prazdna.Asi,kdyz prijede domu tak ji nema uplne vystavenou a pres noc se staci dobit...To je snad jasny,ne?

+4/0
21.9.2015 9:22

V32l27a15d86i75m24í30r 54N95o46v53o78t76n74ý 1289820402560

Píšou, že dojíždí 50 km...

0/0
21.9.2015 10:44

M97a67r76t45i62n 98H44o80c57e10k 5449455124337

mno, pokud ta tesla stojí v norsku místo 2 mega 4 mega, tak se ani nedivím, že mají elektřinu a parkování zdarma, jelikož si to předplatili už na deset let dopředu ;-D

+1/−1
21.9.2015 8:51

P71a28v97e56l 43P85í53p46a 1921885348947

Hlavně že nám to zaměstnankyně PR agentury tak pěkně vysvětlila.

0/0
21.9.2015 8:33

R59a64d35m51i53l53a 29S14i30m48č31á85k63o15v52á 5945663295195

dálnice směrem na Oslo stojí už v půl sedmé ráno, kdo může, jezdí vlakem... takže kecy v kleci :-) od té z PR agentury, aby nedošlo k mýlce ;-)

0/0
21.9.2015 8:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.