Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Parkování, dálnice i pohon zadarmo. Norsko je ráj elektromobilů

Skoro čtvrtinu všech elektromobilů prodaných v Evropě si koupili lidé v Norsku. Během letošního prvního pololetí prodej těchto aut ve skandinávské zemi meziročně stoupl o dvě třetiny. A činí téměř 23 procent celkového norského prodeje všech nových osobních aut. Vláda řidiče motivuje úlevami na DPH i dalšími slevami.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M71a74r95e32k 94Š76i19m78o56n 2304927438698

Dokud se nabití nevejde pod 30 minut, nebude to stále ono.

0/0
22.9.2015 19:43

J70a19r75o87s25l43a81v 77K81a18d31l65e38c 5601609582981

R^R^R^

0/0
22.9.2015 8:43

M85i67l39a13n 48C59h11a14l39u93p77a 7984866287873

Norská vláda podporuje elektromobily, česká elektrodeb..y.

0/0
21.9.2015 13:28

M45a26r97t47i41n 81D48o36k25t25o92r 5929868107396

Na dojíždění 50km do práce si nebudu kupovat auto za mega.

0/0
21.9.2015 12:19

M28a96r31t16i75n 40S67k69á25l85a 8214147868108

Já bych teda řekl, že cena auta absolutně nijak nesouvisí s tím, kam člověk dojíždí. Nebo možná to platí u lidí, kteří mají auto jen na přesun z bodu A do bodu B.

+3/0
21.9.2015 12:21

M81i31l13a76n 91C44h61a21l67u14p29a 7124866337653

Vaše starosti na mou hlavu. Já doufám, že to naše 12 let staré auto z 4 ruky bude ještě 10 let jezdit, protože dneska dělat VŠ odbornou práci je holt za stejný peníze jako bylo před 20 lety. Takže spíš než na přesun z A do B to vypadá na sešup od 9 ku 5. ;-D

0/0
21.9.2015 13:36

J18i26ř38í 64Z39ý50k67a 9309663391490

nesmíte soudit jen dle sebe. Když se rozhlédnu, tak znám spousty lidí, kteří opravdu nemusí řešit jestli si koupí na dojíždění do práce auto za mega, dvě, tři ... ale je teda fakt, že znám ještě více lidí, kteří to také nemusí řešit, protože nemají ani na dobrou ojetinu.

0/0
21.9.2015 13:48

A67l78e70š 65L61e25w21i37c92k20i 5645969611558

Jsou lidi,co jezdí 20 km do rachoty a utratí za káru i víc...

+2/0
21.9.2015 14:54

J12a56r37o79s46l58a77v 94K74a32d69l41e62c 5821209622931

Nejsou jen Tesly, jsou i elektra za 250tis...

0/0
22.9.2015 8:44

K93a41r96e47l 66F86a75j94t 5728972601413

Tak tohle si můřou dovolit v norsku kde státní rozpočet zasanují surovińami z moře. Udělat totéž u nás, tak bude lednička luxus, protže erár bude chtít svoje a na elektřinu bude v tu chvíli uvalena (další) spotřební daň. Ona totiž ani elektřina ani různé formy plynu není v zásadě levnější, to je pouze ve chvíli, kdy stát jeden ze zdrojů pohonu oproti duhému brutálně zdaní. A aby to ještě posílil je schopen ten nezdaněný ještě podpořit dotací ...

+4/0
21.9.2015 10:33

D88r49a14h50o85m78í43r 42S29t86r14o60u48h16a35l 4105638422724

Nesouhlasím. kW elektřiny je třikrát levnější než beznín a 1.5 krát účinnější. Kdyby byla na elektřinu použitou na uvalena stejná spotřební daň jako na benzín, pořád bude na 50% ceny benzínu.

0/0
21.9.2015 13:24

M40a81r66e39k 89Š49i29m58o27n 2614897178408

Jenže oni je nesanují surovinami z moře. Zisky z moře jdou do státního obrfondu, který investuje po celém světě a generuje další zisky. Z nich se platí důchody. Kdyby něco takového fungovalo v ČR, tak je státní fond v minusu dřív, než se protoří jedno volební období.

0/0
22.9.2015 19:45

M82o31j14m85í13r 85V45r72t50o74c44h 2660283172212

Až dojde životnost drahé baterie , tak si může koupit rovnou nové auto. Ojetinu Tesly nikdo nekoupí.

+1/−5
21.9.2015 10:04

M92a32r17t82i74n 60V45o59k84o25u66n 9968963303586

ojete tesly se v soucasne dobre prodavaji draze nez nove, stejne to je u ferrari a podobnych aut.

+2/0
21.9.2015 10:40

J89i19ř76í 79K36o14z14l55í17k 1529266322879

Mno nevím, třeba Toyota u svých hybridů předpokládá životnost baterií na dobu životnosti auta, tj. cca 15-20 let (nabízí i záruku na hybridní pohon nejprve na 5 let, kterou lze prodloužit až na 10).

0/0
21.9.2015 12:52

D16r29a31h84o54m11í86r 28S47t75r30o25u75h14a32l 4435728122224

Ne nutně. Cena baterií je skutečně to nejdražší technologicky, ale není to majoritní položka. Zisk automobilek a distributorů plus reklama běžně dosahuje 50%. Pokud vezmete Fabii za 200 tisíc, tak skutečná cena, tak jak vyjede z fabriky, je kolem 100 tisíc.

Takže pokud máte auto za milion, ideálně právě elektromobil, půl milionu si odečtěte pryč. Ze zbylého milionu si odečtěte tak 300 tisíc na výbavě a běžném materiálu. 200 tisíc mají možná cenu ty baterie. Jenže ty jdou recyklovat. Samotné baterie jsou drahé kvůli materiálu a způsobu výroby. V okamžiku, kdy se začnou dělat skutečně ve velkém, cena výroby klesne. Do oběhu se dostane velké množství recyklovatelného materiálu. Rozroste se trh s neoriginálními bateriemi a cena baterií silně klesne.

Velmi důležité je, aby došlo k uvolnění trhu s bateriemi. Ten zatím uvolněný není a kontrolují jej vlastně výrobci automobilů, což znamená, že ke zlevnění zatím nedojde.

Jenže za deset let to může vypadat jinak. Už vidím ta študácká auta na dojíždění do školy, která nebudou mít plnohodnotné baterie, ale olověné akumulátory, které vystačí tak na cestování po městě :-).

0/0
21.9.2015 13:33

J39i12ř48í 55Z40ý13k76a 9729493731180

Tesla je fajn v tom, že jí vlastní vizionář a ne prvoplánový ziskuchtivec. Dovedu si představit, že za 10let budou volně dostupná schémata a postupy na repasi baterií (kalibrace nabíjení, odblokování aktivovaných pojistek baterií atp.). Co jsem tak koukal na uspořádání toho "batterypacku", tak by neměl být problém poskládat některé bateriové bloky z částečně opotřebených, ale funkčních článků a zbylé bloky postavit z nových článků.

A pokud ne, tak je tu stále možnost koupit celý akupack od Tesly, který stojí 8900€. Tím získáte prakticky "nové" auto s životností dalších minimálně 8let. Bonusem je, že získáte větší dojezd než u kdysi nového (aktuálně se nabízí 90kWh baterrypack do aut s původními 85kWh).

Jestli se to vyplatí? To záleží na tom, za kolik budou srovnatelná elektroauta. Když koupíte "mrtvou" desetiletou Teslu za 250t Kč + dáte 250t Kč za nové baterky ... mohlo by se to vyplatit.

0/0
21.9.2015 14:02

O97l80d23ř21i98c66h 29J67a34n32e78č48e85k 8659796863361

to bych neřekl, že auta jsou v Norsku o 50 až 100% dražší než v Německu - ten rozdíl musí být ještě mnohem vyšší, protože v Norsku se z aut platí cca. 200% registrační daň, takže tam nová auta stojí v NOK podobné částky jako v Česku v CZK, tedy trojnásobek!

ale Norsko je hold velmi specifická země, takové možnosti podpory elektromobilů má jinak málokdo - jednak mají nadbytek elektřiny takřka zadarmo, druhak obrovsky zdaňují konvenční automobily - jak ta auta samotná, tak palivo do nich - takže mají obrovský prostor pro zbýhodnění těch elektrických.

+3/0
21.9.2015 9:49
Foto

P22a55v60e72l 98M68a69k49o58v89e51c 8308335661

Vzdáváte hold Norsku? Holt asi víte proč.:-)

+2/0
21.9.2015 10:00

M54i29l88a94n 78C55h32a71l70u33p45a 7634926207353

A běžence neberou? Že bych se krapítek načernil a zamotal do proudu z Maďarska.

0/0
21.9.2015 13:38

M33a50r25t54i21n 68V35o30k25o48u84n 9838873763116

Slo by to prosim udelat i u nas? me se nechce stehovat do norska, dekuji

+2/−1
21.9.2015 9:45

O56l65d33ř26i96c52h 88J82a88n48e62č15e75k 8389336143211

nešlo. protože v Česku z auta platíte toliko DPH, takže moc prostoru k daňovému zvýhodnění není. navíc Vám tu nikdo tu elektřinu nedá zadarmo.

+2/−1
21.9.2015 9:51
Foto

P64a74v55e31l 77M73a49k66o85v96e51c 8548835591

Prostoru je více než dost (minimálně jako v Norsku). Vše lze ošetřit právními normami (zákony). Pokud musí každý přispívat na OZE, tak by mohl i na elektromobily...:-)

0/−1
21.9.2015 9:56

K43a42r50e26l 41F83a92j79t 5758962671683

Ale to je trošku demagogie - kdyby 50% aut jezdilo v Čechách na elektřinu, tak je na ni v tu chvíli uvalena spotřební daň, protože tu díru po jejím nevybrání stát na rozdíl od Norska s nerostnými surovinami nezacelí ...

+4/0
21.9.2015 10:35
Foto

P78a16v81e42l 77M13a84k80o63v82e24c 8688105311

Demagogie je spíše "co by, kdyby"...:-) Kdyby byly ...., nebyly by....

0/−1
21.9.2015 10:45

M18a12r93t82i91n 26N14e33r98m66u22t 9837707278929

Šlo. Pokud se zdaní auta natolik, že budou o 50 až 100% dražší, potom stačí NEZDANIT elektromobily a rázem jsou levnými auty.  Ale to by se vám asi nelíbilo. A mě taky ne.

+1/0
21.9.2015 12:06
Foto

P46a84v26e44l 74M94a33k29o88v61e30c 8718625521

Inspirací, co by se dalo zlepšit a co pro lidi udělat je ve světě spousta. Škoda, že se naše vláda inspiruje spíše na Balkáně, případně u Orwella a jeho děl (1984 a Farma zvířat)...:-(

+1/0
21.9.2015 9:42

J62o83s77e80f 23A75d52á74m81e82k 2749645298246

Tak tohle by u nás neprošlo vládou, kam by pak Babiš dodával řepkový olej, kdyby se jezdilo na eletkřinu.

+10/−1
21.9.2015 9:33

P39e52t65r 55K23o78v74á93ř 2399946419704

"matka 4 deti" s Teslou? Kam je dava?;-D

usetri cca 30 000 NOK/rok

auto stalo odhadem 1 000 000 NOK, srovnatelny dieselovy passat tak 700 000 NOK. Takze pani po deseti letech jezdeni zjisti, ze uz usetrila rozdil v porizovaci hodnote...

0/−3
21.9.2015 9:26

P56e86t63r 57V23o86d39i61č17k44a 5308982525

Kam? Do Tesly. Ta totiž může být sedmimístná.

Srovnávat Passat a Teslu je předpokládám vtip. Pokud ne, tak to já bych asi měl srovnat svého Fiata s Ferrari.

+6/0
21.9.2015 9:32

P58e46t15r 86K64o52v48á88ř 2199226959144

proc by neslo srovnat Teslu a Passata? Phaeton by VW nejradsi zrusila a tak byl v realite nahrazen nejvyssimi vybavami Passatu. Ale prosim, misto Passata si tam dejte A8, at jste spokojeny.

Princip prispevku byl v tom, ze clanek vychvaluje ekonomickou vyhodnost elektromobilu v Norsku, ta ale jaksi v realu neexistuje...

Srovnavat Lanciu Voyager/Fiat Freemont a Ferrari pri doprave 6-clenne rodiny bych fakt nechtel - Ferrari by asi dostalo celkem nizke hodnoceni :-P.

0/0
21.9.2015 10:37

M74a16r70e97k 16Š28i46m56o42n 2214367878118

Protože za nové naftové auto zaplatí 200% registrační daň.

0/0
22.9.2015 19:48
Foto

L40u83k32á18š 45N56o69v30o38t87n52ý 6396887318668

Ne na všechno lze nahlížet perspektivou ekonomické výhodnosti / smysluplnosti. Co třeba ten ušetřený čas při dojíždění? Nebo prostě má ráda elektromobily či se chce chovat (alespoň lokálně) ekologicky šetrně.

0/0
21.9.2015 10:23

P37e11t61r 94K26o34v78á98ř 2639806479224

souhlasim. Pokud ale clanek pojednava o ekonomicke vyhodnosti, je moje poznamka naprosto na miste...

0/0
21.9.2015 10:39

K77a39r93e27l 52V88o68h20n59o19u91t 4638179930237

Čím víc na sever, tím horší to pro elektromobily je. Zima je mrcha a elektromobil má málo odpadního tepla.

0/0
21.9.2015 9:14

P12e61t72r 71V92i58n28t91r98l22í78k 3516644871

A přitom je tam kupován více než na jihu :)

+1/0
21.9.2015 9:40

P54e51t94r 50Z77a37s37k33o33č54i39l 2105882968289

"Startuje" bez problémů i v mrazech líp než spalovací motory. Spotřeba energie tam je větší, i na zahřívání baterie, ale elektřina je víceméně zadarmo a při dojezdu 400km běžně za den stejně moc km neujedete, tak je rezervy v baterce dost. Kde je problém?

+4/0
21.9.2015 9:47

K27a12r16e20l 87V83o19h82n24o76u42t 4558549650627

Rozhodně v tom "víceméně".

A pak samozřejmě v tom, že ta baterie tu zimu fakt vůbec nemusí.

0/0
22.9.2015 9:02

P60e44t18r 23Z40a58s95k91o93č47i47l 2215102578549

Vždyť říkám, že Tesla baterii zahřívá a chladí, aby měla vždy optimální teplotu.

0/0
22.9.2015 9:05

M84a76r37t55i93n 23V67o21k53o21u70n 9128713193716

naopak, zivotnost baterri dramaticky roste se snizujici se teplou :)

0/0
21.9.2015 10:41

K83a18r59e41l 65V24o86h63n72o36u43t 4668389570277

Říká kdo?

0/0
22.9.2015 9:04

J87i88ř82í 28K39o19z73l33í67k 1159316462639

Hmm, pak je asi jednodušší mít hybrida - jsem měsíc vlastníkem Toyoty Auris v kombíku s hybridním pohonem, spotřeba průměrně 3.8 l/100km. Příjemně tiché autíčko s minimální spotřebou při městském provozu a žádné dobíjení přes noc nepotřebuji. Daňové výhody u nás ale minimální, max. neplatím silniční daň.

0/0
21.9.2015 9:11

K47a56r64e37l 78V15o71h50n79o34u50t 4308509280667

Až jich bude víc, tak to zase zdaní. A těm lidem zbudou oči pro pláč.

+3/0
21.9.2015 9:11

J53i53ř26í 77Z27ý80k89a 9159863281230

„Pokud je baterie opravdu prázdná, trvá čtyřiadvacet hodin, než se úplně nabije,“ dodává Nina. Auto většinou dobíjí doma přes noc.

24h noc by se mi také někdy hodila ;-D

+4/0
21.9.2015 9:03

K95a73r44e36l 72V59o91h49n98o34u79t 4778399590527

V Norsku mají občas i dvouměsíční noci.

+5/0
21.9.2015 9:11

R55a46d19e58k 77Ž19i67ž54k65a 9246615154680

Pise se pokud je baterie opravdu prazdna.Asi,kdyz prijede domu tak ji nema uplne vystavenou a pres noc se staci dobit...To je snad jasny,ne?

+4/0
21.9.2015 9:22

V75l76a44d97i76m69í58r 78N66o28v73o47t47n66ý 1389440672760

Píšou, že dojíždí 50 km...

0/0
21.9.2015 10:44

M68a45r86t15i88n 69H57o97c86e80k 5629675234287

mno, pokud ta tesla stojí v norsku místo 2 mega 4 mega, tak se ani nedivím, že mají elektřinu a parkování zdarma, jelikož si to předplatili už na deset let dopředu ;-D

+1/−1
21.9.2015 8:51

P88a97v60e78l 69P73í60p10a 1491195758977

Hlavně že nám to zaměstnankyně PR agentury tak pěkně vysvětlila.

0/0
21.9.2015 8:33

R14a59d60m29i58l68a 76S64i97m13č18á45k46o94v23á 5705613215295

dálnice směrem na Oslo stojí už v půl sedmé ráno, kdo může, jezdí vlakem... takže kecy v kleci :-) od té z PR agentury, aby nedošlo k mýlce ;-)

0/0
21.9.2015 8:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.