Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Parkování, dálnice i pohon zadarmo. Norsko je ráj elektromobilů

Skoro čtvrtinu všech elektromobilů prodaných v Evropě si koupili lidé v Norsku. Během letošního prvního pololetí prodej těchto aut ve skandinávské zemi meziročně stoupl o dvě třetiny. A činí téměř 23 procent celkového norského prodeje všech nových osobních aut. Vláda řidiče motivuje úlevami na DPH i dalšími slevami.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M79a61r69e97k 18Š73i23m74o93n 2524277728768

Dokud se nabití nevejde pod 30 minut, nebude to stále ono.

0/0
22.9.2015 19:43

J24a69r71o77s95l10a31v 10K37a95d63l69e89c 5601749202921

R^R^R^

0/0
22.9.2015 8:43

M89i17l25a43n 31C73h45a34l19u92p50a 7214466197293

Norská vláda podporuje elektromobily, česká elektrodeb..y.

0/0
21.9.2015 13:28

M51a57r87t36i93n 95D71o21k37t40o51r 5649168377276

Na dojíždění 50km do práce si nebudu kupovat auto za mega.

0/0
21.9.2015 12:19

M22a48r63t10i62n 20S57k42á92l94a 8354527868168

Já bych teda řekl, že cena auta absolutně nijak nesouvisí s tím, kam člověk dojíždí. Nebo možná to platí u lidí, kteří mají auto jen na přesun z bodu A do bodu B.

+3/0
21.9.2015 12:21

M80i87l90a86n 44C28h42a72l47u26p96a 7284946867133

Vaše starosti na mou hlavu. Já doufám, že to naše 12 let staré auto z 4 ruky bude ještě 10 let jezdit, protože dneska dělat VŠ odbornou práci je holt za stejný peníze jako bylo před 20 lety. Takže spíš než na přesun z A do B to vypadá na sešup od 9 ku 5. ;-D

0/0
21.9.2015 13:36

J78i19ř39í 95Z90ý79k11a 9579463551180

nesmíte soudit jen dle sebe. Když se rozhlédnu, tak znám spousty lidí, kteří opravdu nemusí řešit jestli si koupí na dojíždění do práce auto za mega, dvě, tři ... ale je teda fakt, že znám ještě více lidí, kteří to také nemusí řešit, protože nemají ani na dobrou ojetinu.

0/0
21.9.2015 13:48

A93l25e93š 41L67e52w83i15c56k51i 5595769701198

Jsou lidi,co jezdí 20 km do rachoty a utratí za káru i víc...

+2/0
21.9.2015 14:54

J84a49r10o46s12l44a25v 69K39a23d85l95e56c 5941369782401

Nejsou jen Tesly, jsou i elektra za 250tis...

0/0
22.9.2015 8:44

K54a40r35e34l 27F78a16j58t 5548432891403

Tak tohle si můřou dovolit v norsku kde státní rozpočet zasanují surovińami z moře. Udělat totéž u nás, tak bude lednička luxus, protže erár bude chtít svoje a na elektřinu bude v tu chvíli uvalena (další) spotřební daň. Ona totiž ani elektřina ani různé formy plynu není v zásadě levnější, to je pouze ve chvíli, kdy stát jeden ze zdrojů pohonu oproti duhému brutálně zdaní. A aby to ještě posílil je schopen ten nezdaněný ještě podpořit dotací ...

+4/0
21.9.2015 10:33

D60r29a41h67o85m16í39r 11S20t43r21o92u33h85a79l 4545708952874

Nesouhlasím. kW elektřiny je třikrát levnější než beznín a 1.5 krát účinnější. Kdyby byla na elektřinu použitou na uvalena stejná spotřební daň jako na benzín, pořád bude na 50% ceny benzínu.

0/0
21.9.2015 13:24

M78a76r20e15k 46Š45i84m67o70n 2924867578108

Jenže oni je nesanují surovinami z moře. Zisky z moře jdou do státního obrfondu, který investuje po celém světě a generuje další zisky. Z nich se platí důchody. Kdyby něco takového fungovalo v ČR, tak je státní fond v minusu dřív, než se protoří jedno volební období.

0/0
22.9.2015 19:45

M34o38j77m93í54r 38V69r88t95o77c30h 2200283412102

Až dojde životnost drahé baterie , tak si může koupit rovnou nové auto. Ojetinu Tesly nikdo nekoupí.

+1/−5
21.9.2015 10:04

M41a97r60t86i58n 54V21o63k49o23u94n 9318113473686

ojete tesly se v soucasne dobre prodavaji draze nez nove, stejne to je u ferrari a podobnych aut.

+2/0
21.9.2015 10:40

J17i32ř85í 20K67o94z17l84í10k 1429356972819

Mno nevím, třeba Toyota u svých hybridů předpokládá životnost baterií na dobu životnosti auta, tj. cca 15-20 let (nabízí i záruku na hybridní pohon nejprve na 5 let, kterou lze prodloužit až na 10).

0/0
21.9.2015 12:52

D98r89a93h27o13m84í36r 71S42t10r98o55u23h73a37l 4795588162684

Ne nutně. Cena baterií je skutečně to nejdražší technologicky, ale není to majoritní položka. Zisk automobilek a distributorů plus reklama běžně dosahuje 50%. Pokud vezmete Fabii za 200 tisíc, tak skutečná cena, tak jak vyjede z fabriky, je kolem 100 tisíc.

Takže pokud máte auto za milion, ideálně právě elektromobil, půl milionu si odečtěte pryč. Ze zbylého milionu si odečtěte tak 300 tisíc na výbavě a běžném materiálu. 200 tisíc mají možná cenu ty baterie. Jenže ty jdou recyklovat. Samotné baterie jsou drahé kvůli materiálu a způsobu výroby. V okamžiku, kdy se začnou dělat skutečně ve velkém, cena výroby klesne. Do oběhu se dostane velké množství recyklovatelného materiálu. Rozroste se trh s neoriginálními bateriemi a cena baterií silně klesne.

Velmi důležité je, aby došlo k uvolnění trhu s bateriemi. Ten zatím uvolněný není a kontrolují jej vlastně výrobci automobilů, což znamená, že ke zlevnění zatím nedojde.

Jenže za deset let to může vypadat jinak. Už vidím ta študácká auta na dojíždění do školy, která nebudou mít plnohodnotné baterie, ale olověné akumulátory, které vystačí tak na cestování po městě :-).

0/0
21.9.2015 13:33

J51i37ř69í 96Z34ý18k72a 9149333231590

Tesla je fajn v tom, že jí vlastní vizionář a ne prvoplánový ziskuchtivec. Dovedu si představit, že za 10let budou volně dostupná schémata a postupy na repasi baterií (kalibrace nabíjení, odblokování aktivovaných pojistek baterií atp.). Co jsem tak koukal na uspořádání toho "batterypacku", tak by neměl být problém poskládat některé bateriové bloky z částečně opotřebených, ale funkčních článků a zbylé bloky postavit z nových článků.

A pokud ne, tak je tu stále možnost koupit celý akupack od Tesly, který stojí 8900€. Tím získáte prakticky "nové" auto s životností dalších minimálně 8let. Bonusem je, že získáte větší dojezd než u kdysi nového (aktuálně se nabízí 90kWh baterrypack do aut s původními 85kWh).

Jestli se to vyplatí? To záleží na tom, za kolik budou srovnatelná elektroauta. Když koupíte "mrtvou" desetiletou Teslu za 250t Kč + dáte 250t Kč za nové baterky ... mohlo by se to vyplatit.

0/0
21.9.2015 14:02

O53l32d55ř38i64c59h 29J76a27n26e21č95e74k 8329856643531

to bych neřekl, že auta jsou v Norsku o 50 až 100% dražší než v Německu - ten rozdíl musí být ještě mnohem vyšší, protože v Norsku se z aut platí cca. 200% registrační daň, takže tam nová auta stojí v NOK podobné částky jako v Česku v CZK, tedy trojnásobek!

ale Norsko je hold velmi specifická země, takové možnosti podpory elektromobilů má jinak málokdo - jednak mají nadbytek elektřiny takřka zadarmo, druhak obrovsky zdaňují konvenční automobily - jak ta auta samotná, tak palivo do nich - takže mají obrovský prostor pro zbýhodnění těch elektrických.

+3/0
21.9.2015 9:49
Foto

P30a79v14e50l 36M66a56k54o38v92e69c 8198395791

Vzdáváte hold Norsku? Holt asi víte proč.:-)

+2/0
21.9.2015 10:00

M12i58l81a55n 75C10h84a19l77u60p81a 7874516397403

A běžence neberou? Že bych se krapítek načernil a zamotal do proudu z Maďarska.

0/0
21.9.2015 13:38

M94a73r47t52i28n 83V52o18k19o27u65n 9978823353656

Slo by to prosim udelat i u nas? me se nechce stehovat do norska, dekuji

+2/−1
21.9.2015 9:45

O58l67d87ř46i19c46h 92J76a20n64e68č20e12k 8539686483241

nešlo. protože v Česku z auta platíte toliko DPH, takže moc prostoru k daňovému zvýhodnění není. navíc Vám tu nikdo tu elektřinu nedá zadarmo.

+2/−1
21.9.2015 9:51
Foto

P27a23v43e29l 32M65a21k94o59v50e71c 8388205111

Prostoru je více než dost (minimálně jako v Norsku). Vše lze ošetřit právními normami (zákony). Pokud musí každý přispívat na OZE, tak by mohl i na elektromobily...:-)

0/−1
21.9.2015 9:56

K12a83r21e12l 23F10a15j30t 5938112961373

Ale to je trošku demagogie - kdyby 50% aut jezdilo v Čechách na elektřinu, tak je na ni v tu chvíli uvalena spotřební daň, protože tu díru po jejím nevybrání stát na rozdíl od Norska s nerostnými surovinami nezacelí ...

+4/0
21.9.2015 10:35
Foto

P87a59v72e50l 64M49a77k50o80v68e90c 8468365111

Demagogie je spíše "co by, kdyby"...:-) Kdyby byly ...., nebyly by....

0/−1
21.9.2015 10:45

M75a50r58t95i30n 47N98e62r66m36u90t 9507547478199

Šlo. Pokud se zdaní auta natolik, že budou o 50 až 100% dražší, potom stačí NEZDANIT elektromobily a rázem jsou levnými auty.  Ale to by se vám asi nelíbilo. A mě taky ne.

+1/0
21.9.2015 12:06
Foto

P96a29v41e31l 93M76a60k31o18v84e32c 8598695301

Inspirací, co by se dalo zlepšit a co pro lidi udělat je ve světě spousta. Škoda, že se naše vláda inspiruje spíše na Balkáně, případně u Orwella a jeho děl (1984 a Farma zvířat)...:-(

+1/0
21.9.2015 9:42

J42o91s73e74f 22A33d63á70m96e80k 2589385358926

Tak tohle by u nás neprošlo vládou, kam by pak Babiš dodával řepkový olej, kdyby se jezdilo na eletkřinu.

+10/−1
21.9.2015 9:33

P46e58t23r 94K40o41v83á48ř 2589246419344

"matka 4 deti" s Teslou? Kam je dava?;-D

usetri cca 30 000 NOK/rok

auto stalo odhadem 1 000 000 NOK, srovnatelny dieselovy passat tak 700 000 NOK. Takze pani po deseti letech jezdeni zjisti, ze uz usetrila rozdil v porizovaci hodnote...

0/−3
21.9.2015 9:26

P25e28t50r 20V97o87d38i42č33k43a 5268752425

Kam? Do Tesly. Ta totiž může být sedmimístná.

Srovnávat Passat a Teslu je předpokládám vtip. Pokud ne, tak to já bych asi měl srovnat svého Fiata s Ferrari.

+6/0
21.9.2015 9:32

P24e54t35r 32K60o71v65á51ř 2679846589714

proc by neslo srovnat Teslu a Passata? Phaeton by VW nejradsi zrusila a tak byl v realite nahrazen nejvyssimi vybavami Passatu. Ale prosim, misto Passata si tam dejte A8, at jste spokojeny.

Princip prispevku byl v tom, ze clanek vychvaluje ekonomickou vyhodnost elektromobilu v Norsku, ta ale jaksi v realu neexistuje...

Srovnavat Lanciu Voyager/Fiat Freemont a Ferrari pri doprave 6-clenne rodiny bych fakt nechtel - Ferrari by asi dostalo celkem nizke hodnoceni :-P.

0/0
21.9.2015 10:37

M36a29r38e46k 92Š42i59m43o86n 2184457308868

Protože za nové naftové auto zaplatí 200% registrační daň.

0/0
22.9.2015 19:48
Foto

L82u70k98á91š 68N12o42v47o61t25n86ý 6576267978518

Ne na všechno lze nahlížet perspektivou ekonomické výhodnosti / smysluplnosti. Co třeba ten ušetřený čas při dojíždění? Nebo prostě má ráda elektromobily či se chce chovat (alespoň lokálně) ekologicky šetrně.

0/0
21.9.2015 10:23

P74e81t56r 43K90o48v70á67ř 2109956409114

souhlasim. Pokud ale clanek pojednava o ekonomicke vyhodnosti, je moje poznamka naprosto na miste...

0/0
21.9.2015 10:39

K66a41r54e16l 18V15o45h76n11o66u58t 4978829260347

Čím víc na sever, tím horší to pro elektromobily je. Zima je mrcha a elektromobil má málo odpadního tepla.

0/0
21.9.2015 9:14

P74e13t50r 87V76i43n17t67r15l60í12k 3386474221

A přitom je tam kupován více než na jihu :)

+1/0
21.9.2015 9:40

P12e98t95r 38Z11a75s15k17o19č77i52l 2805302508189

"Startuje" bez problémů i v mrazech líp než spalovací motory. Spotřeba energie tam je větší, i na zahřívání baterie, ale elektřina je víceméně zadarmo a při dojezdu 400km běžně za den stejně moc km neujedete, tak je rezervy v baterce dost. Kde je problém?

+4/0
21.9.2015 9:47

K33a58r60e74l 23V95o63h58n17o62u66t 4598739490557

Rozhodně v tom "víceméně".

A pak samozřejmě v tom, že ta baterie tu zimu fakt vůbec nemusí.

0/0
22.9.2015 9:02

P16e75t96r 64Z97a66s61k69o80č49i28l 2675932728459

Vždyť říkám, že Tesla baterii zahřívá a chladí, aby měla vždy optimální teplotu.

0/0
22.9.2015 9:05

M94a22r65t58i81n 11V51o63k33o25u48n 9498873743436

naopak, zivotnost baterri dramaticky roste se snizujici se teplou :)

0/0
21.9.2015 10:41

K26a40r66e62l 70V75o82h65n52o50u70t 4878789340947

Říká kdo?

0/0
22.9.2015 9:04

J38i68ř85í 71K67o53z92l25í67k 1539646212729

Hmm, pak je asi jednodušší mít hybrida - jsem měsíc vlastníkem Toyoty Auris v kombíku s hybridním pohonem, spotřeba průměrně 3.8 l/100km. Příjemně tiché autíčko s minimální spotřebou při městském provozu a žádné dobíjení přes noc nepotřebuji. Daňové výhody u nás ale minimální, max. neplatím silniční daň.

0/0
21.9.2015 9:11

K48a59r27e72l 93V47o33h87n10o41u11t 4688219560237

Až jich bude víc, tak to zase zdaní. A těm lidem zbudou oči pro pláč.

+3/0
21.9.2015 9:11

J17i20ř23í 71Z39ý38k86a 9789623261170

„Pokud je baterie opravdu prázdná, trvá čtyřiadvacet hodin, než se úplně nabije,“ dodává Nina. Auto většinou dobíjí doma přes noc.

24h noc by se mi také někdy hodila ;-D

+4/0
21.9.2015 9:03

K89a32r25e98l 19V15o64h20n26o92u33t 4968939400107

V Norsku mají občas i dvouměsíční noci.

+5/0
21.9.2015 9:11

R16a37d37e83k 12Ž55i95ž78k17a 9566405914800

Pise se pokud je baterie opravdu prazdna.Asi,kdyz prijede domu tak ji nema uplne vystavenou a pres noc se staci dobit...To je snad jasny,ne?

+4/0
21.9.2015 9:22

V43l60a79d64i56m85í57r 10N71o11v31o94t14n11ý 1409300832230

Píšou, že dojíždí 50 km...

0/0
21.9.2015 10:44

M28a41r39t32i59n 50H77o24c61e92k 5539175514787

mno, pokud ta tesla stojí v norsku místo 2 mega 4 mega, tak se ani nedivím, že mají elektřinu a parkování zdarma, jelikož si to předplatili už na deset let dopředu ;-D

+1/−1
21.9.2015 8:51

P23a82v75e64l 22P68í50p17a 1821985438367

Hlavně že nám to zaměstnankyně PR agentury tak pěkně vysvětlila.

0/0
21.9.2015 8:33

R16a88d96m53i65l58a 33S43i21m60č51á21k11o38v85á 5425343635565

dálnice směrem na Oslo stojí už v půl sedmé ráno, kdo může, jezdí vlakem... takže kecy v kleci :-) od té z PR agentury, aby nedošlo k mýlce ;-)

0/0
21.9.2015 8:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.