Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Rychlovlaky ve Španělsku jezdí třistapadesátkou. U nás to prý nejde

Ve Španělsku staví kilometr tratě pro vlaky jedoucí rychlostí 350 kilometrů v hodině levněji, než za kolik v Česku stavíme koleje pro soupravy jedoucí polovičním tempem. České úřady tvrdí, že stavba moderních železnic je příliš drahá. Ve skutečnosti však počítají se zbytečně vysokými náklady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V89í36t92ě32z94s95l47a47v 91K80l51o61z12í94k 3241849584857

Málokdo si uvědomuje co opravdu znamená VRT, to je přerod celé dopravy ve státě, trat je sice drahá, ale provoz na ní je velmi levný, žádné stále rozjíždění a brzdění a ztráty energií z tohoto, úplně to změní život ve státě. Třeba představa, že bydlíte v Ostravě a můžete dojíždět za prací denně do Prahy, tohle vše opravdu jde...Je to složitá problematika, třeba vám stačí méně vlaků, prostě vlak to otočí denně do Prahy z Ostravy 6x, pak vám stačí pár jednotek na pokrytí provozu atd.

Myslíte že němci jsou blbí když tyhle tratě staví ve velkém? [>-]

+2/0
8.10.2015 10:03

J77i29ř69í 50K52o49c62u93r32e74k 6905204785928

Placaté Španělsko? Tak tohle je centrálni "placka" mezi Madridem a Barcou.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/San_Lorenzo_desde_El_hombre.jpg

+1/0
6.10.2015 20:53

S92v46a26t15o29p22l33u98k 53S54i58l82n57ý 4142226909908

Mezi Valladolid a Leonem je opravdu většinou rovinatá krajina s malými převýšeními. 

Viz.: http://mapy.cz/zemepisna?mereni-vzdalenosti&x=-5.8303792&y=42.2602086&z=8&rm=tobT4wkDkTtnGt4woQ..

0/0
10.10.2015 15:24

J83i86r64k36a 94D48v83o53ř68á10k 4735720553818

Zdá se vám to jako placka, ale asi jste něco přehlédl. VRT Valladolid - Leon má 2 km mostů a 42 km tunelů a od toho se odvíjí cena.

0/0
12.10.2015 13:44

L64u77b18o64m46í61r 78K74a25m91e68n90s58k81ý 3400838213366

u nás je extrémně drahá každá státní stavba, jsme prostě klasický banánová republika, při každých volbách je tohle jedno z hlavních témat, každý hrdě hlásá jak se s korupcí a předražeností státních zakázek tvrdě a nekompromisně vypořádá, viz naposled Babiš (všichni jsou zloději a on zachrání stovky miliard) ovšem realita je stále stejné, nebo spíše stále horší, máme nejdražší na světě dálnice, železnice, tunely, mosty. Prostě jsme klasický slovanský stát, vládnout si neumíme za to krást ano, jistě slované směrem na východ kradou ještě více ale to není velká útěcha

+1/−1
6.10.2015 19:45

F51r77a31n74t52i33š35e80k 97N76o80v98á45k 6571225816231

Nádherný příklad o "banánovosti" dávají letadla CASA. Vyšetřovaná i ve Španělsku pro předražení a korupci při nákupu. ČR je nakoupila za skoro dvojnásobnou cenu než Španělé.

+1/0
6.10.2015 20:07

V47á34c85l61a78v 55Š24o61b20r 5283422877440

Existuje jediné řešení - a to prostě na 2 volební období zcela zastavit veškeré "investice" mimo naprosto nezbytně nutné havarijní údržby a prostě nechat ty parazitně-korupční firmy doslova vymřít hlady.

10 let zcela bez jakýchkoliv státních zakázek na cokoliv. nejlepší metoda vyčištění trhu.

Je třeba maximálně radikální řešení bez jakýchkoliv kompromisů.

0/0
7.10.2015 21:47

J55i19r29k11a 22D10v86o88ř92á38k 4535920273258

Tohle zkoušel ten blb Bárta. Trochu ušetřil ale zcelkového hlediska to byla katastrofa. Jak se často píše, dotace EU ztratíme kvůli nepřipravenosti staveb.

0/0
8.10.2015 10:39

M87i91c22h34a28l 12B96e87n66e51š 6149728322166

Není o jenom o tom, jak se stavba realizuje. Podívejme se také na ceny vstupů, tedy za kolik nakupuje například kolejnice ADIF a za kolik SŽDC. Potom už to není záležitost pouze terénu...

0/0
6.10.2015 18:11

T22o42m14a91s 91A62u30g70u78s43t44y22n 6937336531940

Srovnávat trať po rovině a v naší krajině není ošidné, ale je nesmysl. Nicméně dalším nesmyslem jsou argumenty, že VRT jsou příliš drahé.

+1/0
6.10.2015 17:24

P41e67t61r 39N36a69j97d92e24k 7857476663521

200 mld za trať z Prahy do Brna opravdu není moc, to je skoro zadarmo.

+2/0
6.10.2015 17:58

J77i95ř49í 77K80o76c60u33r60e11k 6635934265238

Přesně to jsem čekal. Že nějaký světaznalý geograf přijde s tím, že Španělsko je placaté. Cordiliéra Ibérica, průsmyk v nadmořské výšce 1300 m, vrcholy až 2200 metrů. Ano, takovou placku v ČR nemáme.

+4/0
6.10.2015 19:31

F77r88a15n17t72i44š70e20k 46N20o91v79á52k 6431205776161

Znám jen trať Barcelona Valencie, ale rovinatá není ani omylem. Tolik tunelů v ČR nepotkáte NIKDE. (tunelů fyzických, ne finančních) Například příjezd iu odjezd z nádraží v Castellon (Castillon, Castello de la plata) je zahloubený. Nějaké minimálně 4 km na obě strany jede vlak jako metro. Nádraží je patrové, vlaky staví "v suterénu" v "přízemí" jsou autobusy, všude eskalátory.. Ne jako u přestupu na Ruzyň.

+2/0
6.10.2015 20:01

S46v93a44t23o56p92l71u80k 66S96i45l19n55ý 4292136189788

Mezi Valladolid a Leonem žádné hory nejsou a terén je většinou velice rovinatý jen s minimem převýšení. Znám to tam osobně. 

Viz.: http://mapy.cz/zemepisna?mereni-vzdalenosti&x=-5.8303792&y=42.2602086&z=8&rm=tobT4wkDkTtnGt4woQ..

0/0
10.10.2015 15:26

V73l32a80d66i59m38í84r 10C33i26h23l81a 8931488407973

U nás jsou totiž tunely i na mostech ;-D

+5/0
6.10.2015 16:21

P22e40t94r 70Š92l25e50g98r 5394792238557

"Pro vedení VRT jsou ve Španělsku v této oblasti výrazně příznivější podmínky z hlediska uspořádání terénu, stejně tak i hustoty osídlení, kdy trať je možné vést výrazně přímějším způsobem v porovnání s podmínkami v rozdrobené zástavbě v prostředí ČR,“ reagoval Zdeněk Neusar z resortu dopravy.

České Ministerstvo dopravy by mělo říct, kde jsou nás v trase VRT hory vysoké přes 1200 metrů, které překonává VRT Madrid - Barcelona, nebo dokonce přes 2000 metrů, která překonává VRT Madrid - Valladolid. Prodloužení díky větší klikatosti z titulu zástavby rozhodně cenu nenavýší jako tunely, které jsou potřebné ve Španělsku, zatímco u nás nikoliv.

Jinak ceny ve Španělsku jsou nízké, protože

a) staví ve velkém (slevy z rozsahu), efektivně (minimalizace mezistavů, zařízení stavenišť apod.) - a propos to že se úsek pár km koridoru u nás modernizuje 3 roky, neznamená, že celý třeba 100 km úsek je za 3 roky, spíše tak za 10 a více

b) zhotovitele soutěží po profesích, tedy zvlášť umělé stavby, zvlášť svršek, trakci a zabzař a telco - monopolistické firmy nemohou moderovat soutěž o veřejné zakázky

c) nemají monopoly jako u nás na pražce firma ŽPSV (personálně spjatá se současnými i bývalými manažery SŽDC) nebo na zabezpečovací zařízení jako AŽD Praha.

+9/−1
6.10.2015 15:12

J96o24s16e69f 37P50i41š46v43e86j64c 5586236338759

Rychlovlaky pro rychlost 350 km jsou podle mne pro ČR skutečně nesmysl - při velikosti naší země by stejně stavěly jen v Praze a možná v Brně. No a kvůli dvěma zastávkám (a občanům bydlícím v těchto lokalitách, kteří by měli možnost tento rychlovlak reálně využívat) mi připadá výše investice a především další zprznění krajiny a zemědělské půdy jako naprostá blbost.

+1/−13
6.10.2015 13:49

J97i71r58k15a 20D42v87o18ř46á84k 4585800813378

Naprosto vadná představa o provozu VRT. Víte, že šinkansenová trať má zastávku každých 30 km? Proč asi?

+5/0
6.10.2015 14:00

R66e96g97i61n78e 53M39a22r79t90i74n 6502408170638

Obdobně nedaleké Nizozemsko.EU Mají ve vagonech displeje s informacemi o zastávkách a mimo jiné o rychlosti. Naše dráhy jsou slimáci.Rv

0/0
7.10.2015 11:13

R50a59d63e35k 97T33o51m91š60ů 3635153172491

;-D U nás to ale některé vlaky mají. RailJet například. :-P

0/0
8.10.2015 21:12

J85i15r61k16a 58D63v44o78ř34á15k 4665160413958

To co si představujete vy by mělo smysl pro maglev rychlosti zvuku a to ještě kdoví jestli. Ne pro normální VRT.

+1/0
6.10.2015 14:02

R78a71d75e18k 87J24a14n47a96t72a 9465896914952

Nikoliv. Na VRT Praha-Brno se kromě zastávek v Praze a Brně počítá se cca šesti zastávkami:

http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/vysokorychlostni-trat-praha-brno/

Ano, ne každý vlak by v nich zastavoval. Ale to není nic špatného. Železnice má odjakživa spoje expresní a zastávkové.

+1/0
6.10.2015 14:10

P93e10t97r 54N12a12j44d11e10k 7907286973461

Náklady 200 mld. 

Odhadovaný počet cestujících 26 000 za den. 

To znamená, kdyby z každé jízdenky šel poplatek 100 Kč na zaplacení nové trati, tak by se splatila za 211 let ;-D

No nepostav to, když je to tak výhodný;-D;-D;-D

+1/−2
6.10.2015 14:37

J37i87ř35í 62E23r54b17e22n 1783734856357

Podobný poměr jako u dálnic, akorát že tam se neplatí jízdenka, ale časový kupon. A pochybuji, že kdo si koupí známku za 1200 Kč, pojede po dálnici jen jednou měsíčně ;-)

Nemluvě o tom, jak náročná (časově, provozně i finančně) je pouhá údržba dálnice kvůli zachování provozuschopnosti, od sekání trávy po prohrnování sněhu...

+2/0
6.10.2015 14:53

R95a85d80e25k 13J13a78n92a58t15a 9755376614902

Obdobně to ale máte i u současných tratí i u všech silnic. Stát tu infrastrukturu staví a udržuje coby investici do ekonomiky a pokud byste některé silnice rozpočetl na počty aut, vyšla by vám šílená čísla.

I u letadel vyjdou vysoká čísla. Víte, že letadla mají na rozdíl od ostatních druhů dopravy odpuštěnou spotřební daň i DPH? V ČR to na jednoho pasažéra dělá cca 900 Kč nepřímé státní dotace ...

+2/0
6.10.2015 14:59

P59e33t49r 24N54a84j95d37e73k 7717666153871

Za těch 200 miliard by byla fungl nová dálnice mezi Prahou a Brnem (kdyby byla potřeba). A využilo by ji mnohem víc lidí než VRT Praha-Brno. Zcela nepochybně.

0/0
6.10.2015 21:06

R19a50d97e74k 12J63a82n96a52t84a 9225606454202

Odkud by se podle vás vzali ti lidé na té druhé dálnici? Jak jezdí nyní?

0/0
6.10.2015 23:39

P73e24t32r 21N97a10j32d94e82k 7727646293111

Psal jsem "kdyby byla potřeba". Nebo si můžete představit, že tam žádná není a řeší se jestli postavit dálnici nebo raději VRT.

0/0
6.10.2015 23:41

R47a34d31e38k 86J44a45n11a20t36a 9165546694572

Tak situace ale nestojí. Dálnice je. Spíš se řeší, zda D1 rozšířit na tři pruhy (vzhledem k množství mostů velmi drahé).

V podobné situaci byla v 80. letech Francie s přetíženou dálnicí Paris-Lyon. Rozhodli se postavit první VRT v Evropě a nelitují.

0/0
7.10.2015 10:22

P88e90t59r 54N84a34j29d90e20k 7347646763711

Rozšiřovat D1 je nesmysl, naprosto by stačilo konečně dálničně propojit Mohelnice s Hradcem Králové a celý Olomoucký a Moravskoslezký kraj (2 miliony obyvatel) nebude muset jezdit přes  Brno do Prahy.  Jenže to se stane tak za 100 let. Místo toho se raději stavěj zbytečné tunely na železnici a fantazíruje o VRT. Přitom dopravní situace v městech jako je Litomyšl nebo Vysoké Mýto je katastrofální.

0/0
7.10.2015 10:31

J10i87r32k11a 58D58v22o43ř83á36k 4365320893188

K tomu vašemu řešení by bylo potřeba ještě zahnat/nalákat tranzitující kamiony na koleje v rámci kombinované přepravy. Jinak budou dva pruhy na D1 málo pořád, protože je to tak trochu jeden pruh pro kamiony a zbývá jen jeden pro osobáky..

0/0
7.10.2015 12:52

P71e70t95r 45N39a71j55d24e95k 7737206723711

Když bude ucpaná dálnice, tak to zas není takový tragédie. Podstatné je už konečně dostat tranzitní dopravu z center měst a obcí, vždyť to je šílené jak to v některých městech a obcích vypadá. Tam jde doslova a do písmene o život. Nejde ani tak o ty řidiče jako o ty lidi co v tom musí žít.

0/0
7.10.2015 13:18

J55a17n 32Č28e62k43a21l 7289845864794

Dálnice, miliarda za kilometr, za jak dlouho se asi splatí z dálničních známek?

0/0
7.10.2015 8:53

P16e52t97r 38N26a36j65d28e86k 7657296863621

Řidiči platí aspoň dálniční známky a plati nemalé daně v benzínu,  ale kolik platí ČD za to, že můžou používat koleje? Řekl bych,  že 0 a ještě pobírají dotace od státu,  za to že po těch kolejích jezdí.

0/0
7.10.2015 9:04

J27i16r49k30a 42D87v58o82ř29á63k 4475770813958

Pozor, velká část těch daní je daň z luxusu, to nemůže jít do dálnic ale na armádu, úředníky a policii. No, taky na dopravní policii, ale to je vpodstatě také vybavení dálnice a musí se započítávat do rentability.

0/0
7.10.2015 13:00

J59i37r39k18a 92D14v29o73ř72á15k 4775480763338

Máte tam podstatnou chybu. Zkuste si to spočítat v případě, že mzdy porostou ročně o 2% a tedy ta stovka by mohla být spolu se zbylými složkami jízdného ročně zdražovaná o 2% tak, aby ji lidé vnímali jako pořád stejně drahou. Pak se to zaplatí ne za 211 let ale mnohem dříve, ta doba se bude podobat životnosti stavby. Životnost tunelu jako díry v zemi počítejme 100 let, hrubého vybavení 50 let. Ta stovka byla docela dobrá trefa, v jízdném snesitelná a blízká rentabilitě stavby.;-)

0/0
7.10.2015 12:47

V77á35c30l69a12v 13S25v15o78b63o54d90a 5566698789

Dálnice zabere víc místa,než železnice!

0/0
6.10.2015 16:53

J32i36ř38í 88K77o68c21u40r53e43k 6445524925218

Není pravda. Říkali v hospodě, že to jezdí tak rychle, že dvacet metrů od trati to trhá stromy z kořenů. Tak se musí 100 metrů na každou stranu všechno vymýtit. ;-D

+1/0
6.10.2015 19:35

J34i15r92k43a 77D74v77o79ř54á57k 4745620123568

Divím se, že se ještě ty hory nerozpadly v prach a řeky nevypařily.;-D

0/0
7.10.2015 12:55
Foto

S59t94a97n35i29s64l53a96v 48T45e51s11a90ř 9727714712434

dyk je to stejně jedno, i kdyby se zlevnila výstavba tratí, tak se stejně najde způsob, jak ty prachy vysosat nějak bokem. Například tím, že se postaví trať na 160 km/h a pak se na ní koupí zbytečně soupravy na 250 km/h Rv

0/0
6.10.2015 13:08

J20i60r79k31a 63D84v40o10ř82á15k 4525800793248

Ta disproporce je samozřejmě do určité míry špatně, Na druhou stranu, je zcela běžné, že vlak má teoreticky vyšší rychlost než trať, např. vlak na 350-360 km/h jezdí po trati která má provozovanou rychlost jen 300-310 km/h. V rámci přesnosti, žádné soupravy na 250 v ČR nejsou, ty nejrychlejší mají 200-230.

0/0
6.10.2015 14:24
Foto

S24t65a63n80i57s44l18a33v 38T66e37s65a56ř 9917754832154

Opravdu si tu někdo myslí, že Španělsko je správné pro srovnávání ceny a kvality?

0/0
6.10.2015 12:51

P34e94t19r 67N35a45j58d11e25k 7677316363441

Opravdu si někdo myslí, že Španělé jsou oproti nám v něčem zaostalí?

0/0
6.10.2015 12:56

M22a93r96t38i48n 34H98o98d44í97k 2655595228437

To si děláte snad srandu. Byl jste tam někdy?

+2/0
6.10.2015 13:08

T56o23m92a55s 87A76u78g20u40s96t79y28n 6107466591650

Ve VRT jsou ovšem evropská špička...

+1/0
6.10.2015 17:26
Foto

S82t92a51n85i51s52l77a82v 42T33e97s86a67ř 9577814492294

Srovnávám podle toho, jakou mám zkušenost, konkrétně z automobilového průmyslu. Auta vyráběná ve Španělsku jsou jako loterie. Zmetky jsou častější než dobré výrobky.

0/0
6.10.2015 13:11

M93a95r62t51i39n 58H16o28d94í45k 2765365638577

To je ale potom nesmyslná generalizace.

+3/0
6.10.2015 13:16

O97n75d45ř17e93j 72H24o74r33á87k 8799774981

A taky tam neumí uvařit vepřo knedlo zelo, takže je naprosto jasné, že nedokážou postavit kvalitní vysokorychlostní trať.

+2/0
7.10.2015 8:31

J11i42r91k22a 64D66v88o11ř60á80k 4935650163308

Ovšem steaky mají báječné, takže by jim VRT mohla jít také.;-D

+1/0
7.10.2015 12:58

K52a68r12e77l 62B34l92á71h56a 6766447594834

Je to docela zajimave, ze v pripade zeleznice stavi Spanele pomerne efektivne. Asi to bude tim, ze na to nedostavaji dotace. V pripade srovnani ceny, za jakou se stavi dalenice za penize EU meli spanele na 1000m2 dalnice cca 2,5 vyssi naklady, ze v Nemecku.

0/0
6.10.2015 12:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.