Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Rychlovlaky ve Španělsku jezdí třistapadesátkou. U nás to prý nejde

Ve Španělsku staví kilometr tratě pro vlaky jedoucí rychlostí 350 kilometrů v hodině levněji, než za kolik v Česku stavíme koleje pro soupravy jedoucí polovičním tempem. České úřady tvrdí, že stavba moderních železnic je příliš drahá. Ve skutečnosti však počítají se zbytečně vysokými náklady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V68í26t12ě38z78s51l12a71v 84K43l15o97z78í96k 3761189394307

Málokdo si uvědomuje co opravdu znamená VRT, to je přerod celé dopravy ve státě, trat je sice drahá, ale provoz na ní je velmi levný, žádné stále rozjíždění a brzdění a ztráty energií z tohoto, úplně to změní život ve státě. Třeba představa, že bydlíte v Ostravě a můžete dojíždět za prací denně do Prahy, tohle vše opravdu jde...Je to složitá problematika, třeba vám stačí méně vlaků, prostě vlak to otočí denně do Prahy z Ostravy 6x, pak vám stačí pár jednotek na pokrytí provozu atd.

Myslíte že němci jsou blbí když tyhle tratě staví ve velkém? [>-]

+2/0
8.10.2015 10:03

J62i46ř83í 92K36o19c43u79r67e85k 6655154325198

Placaté Španělsko? Tak tohle je centrálni "placka" mezi Madridem a Barcou.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/San_Lorenzo_desde_El_hombre.jpg

+1/0
6.10.2015 20:53

S39v48a33t25o37p49l29u85k 91S79i25l87n88ý 4212356979888

Mezi Valladolid a Leonem je opravdu většinou rovinatá krajina s malými převýšeními. 

Viz.: http://mapy.cz/zemepisna?mereni-vzdalenosti&x=-5.8303792&y=42.2602086&z=8&rm=tobT4wkDkTtnGt4woQ..

0/0
10.10.2015 15:24

J26i22r24k34a 81D10v42o16ř68á58k 4215640453668

Zdá se vám to jako placka, ale asi jste něco přehlédl. VRT Valladolid - Leon má 2 km mostů a 42 km tunelů a od toho se odvíjí cena.

0/0
12.10.2015 13:44

L61u33b75o59m55í80r 49K67a19m44e70n65s67k14ý 3460978183806

u nás je extrémně drahá každá státní stavba, jsme prostě klasický banánová republika, při každých volbách je tohle jedno z hlavních témat, každý hrdě hlásá jak se s korupcí a předražeností státních zakázek tvrdě a nekompromisně vypořádá, viz naposled Babiš (všichni jsou zloději a on zachrání stovky miliard) ovšem realita je stále stejné, nebo spíše stále horší, máme nejdražší na světě dálnice, železnice, tunely, mosty. Prostě jsme klasický slovanský stát, vládnout si neumíme za to krást ano, jistě slované směrem na východ kradou ještě více ale to není velká útěcha

+1/−1
6.10.2015 19:45

F69r53a90n97t37i38š16e26k 56N78o38v64á49k 6351285916221

Nádherný příklad o "banánovosti" dávají letadla CASA. Vyšetřovaná i ve Španělsku pro předražení a korupci při nákupu. ČR je nakoupila za skoro dvojnásobnou cenu než Španělé.

+1/0
6.10.2015 20:07

V39á64c53l58a31v 16Š77o53b67r 5243942947180

Existuje jediné řešení - a to prostě na 2 volební období zcela zastavit veškeré "investice" mimo naprosto nezbytně nutné havarijní údržby a prostě nechat ty parazitně-korupční firmy doslova vymřít hlady.

10 let zcela bez jakýchkoliv státních zakázek na cokoliv. nejlepší metoda vyčištění trhu.

Je třeba maximálně radikální řešení bez jakýchkoliv kompromisů.

0/0
7.10.2015 21:47

J60i76r42k94a 91D74v63o95ř46á53k 4395340693388

Tohle zkoušel ten blb Bárta. Trochu ušetřil ale zcelkového hlediska to byla katastrofa. Jak se často píše, dotace EU ztratíme kvůli nepřipravenosti staveb.

0/0
8.10.2015 10:39

M54i94c44h47a75l 91B17e42n63e32š 6569628752476

Není o jenom o tom, jak se stavba realizuje. Podívejme se také na ceny vstupů, tedy za kolik nakupuje například kolejnice ADIF a za kolik SŽDC. Potom už to není záležitost pouze terénu...

0/0
6.10.2015 18:11

T39o22m43a20s 18A95u11g95u68s56t59y64n 6947756841350

Srovnávat trať po rovině a v naší krajině není ošidné, ale je nesmysl. Nicméně dalším nesmyslem jsou argumenty, že VRT jsou příliš drahé.

+1/0
6.10.2015 17:24

P29e87t91r 60N81a18j30d47e13k 7867746953541

200 mld za trať z Prahy do Brna opravdu není moc, to je skoro zadarmo.

+2/0
6.10.2015 17:58

J85i41ř26í 37K34o82c12u42r30e38k 6685424855478

Přesně to jsem čekal. Že nějaký světaznalý geograf přijde s tím, že Španělsko je placaté. Cordiliéra Ibérica, průsmyk v nadmořské výšce 1300 m, vrcholy až 2200 metrů. Ano, takovou placku v ČR nemáme.

+4/0
6.10.2015 19:31

F83r81a79n25t31i17š44e43k 64N12o92v38á18k 6741395326431

Znám jen trať Barcelona Valencie, ale rovinatá není ani omylem. Tolik tunelů v ČR nepotkáte NIKDE. (tunelů fyzických, ne finančních) Například příjezd iu odjezd z nádraží v Castellon (Castillon, Castello de la plata) je zahloubený. Nějaké minimálně 4 km na obě strany jede vlak jako metro. Nádraží je patrové, vlaky staví "v suterénu" v "přízemí" jsou autobusy, všude eskalátory.. Ne jako u přestupu na Ruzyň.

+2/0
6.10.2015 20:01

S10v56a19t37o40p31l40u22k 72S52i15l89n29ý 4582746449338

Mezi Valladolid a Leonem žádné hory nejsou a terén je většinou velice rovinatý jen s minimem převýšení. Znám to tam osobně. 

Viz.: http://mapy.cz/zemepisna?mereni-vzdalenosti&x=-5.8303792&y=42.2602086&z=8&rm=tobT4wkDkTtnGt4woQ..

0/0
10.10.2015 15:26

V48l67a87d65i67m60í20r 31C39i33h98l25a 8181718197863

U nás jsou totiž tunely i na mostech ;-D

+5/0
6.10.2015 16:21

P38e21t32r 57Š17l61e51g67r 5514782128537

"Pro vedení VRT jsou ve Španělsku v této oblasti výrazně příznivější podmínky z hlediska uspořádání terénu, stejně tak i hustoty osídlení, kdy trať je možné vést výrazně přímějším způsobem v porovnání s podmínkami v rozdrobené zástavbě v prostředí ČR,“ reagoval Zdeněk Neusar z resortu dopravy.

České Ministerstvo dopravy by mělo říct, kde jsou nás v trase VRT hory vysoké přes 1200 metrů, které překonává VRT Madrid - Barcelona, nebo dokonce přes 2000 metrů, která překonává VRT Madrid - Valladolid. Prodloužení díky větší klikatosti z titulu zástavby rozhodně cenu nenavýší jako tunely, které jsou potřebné ve Španělsku, zatímco u nás nikoliv.

Jinak ceny ve Španělsku jsou nízké, protože

a) staví ve velkém (slevy z rozsahu), efektivně (minimalizace mezistavů, zařízení stavenišť apod.) - a propos to že se úsek pár km koridoru u nás modernizuje 3 roky, neznamená, že celý třeba 100 km úsek je za 3 roky, spíše tak za 10 a více

b) zhotovitele soutěží po profesích, tedy zvlášť umělé stavby, zvlášť svršek, trakci a zabzař a telco - monopolistické firmy nemohou moderovat soutěž o veřejné zakázky

c) nemají monopoly jako u nás na pražce firma ŽPSV (personálně spjatá se současnými i bývalými manažery SŽDC) nebo na zabezpečovací zařízení jako AŽD Praha.

+9/−1
6.10.2015 15:12

J24o15s36e57f 14P69i16š51v66e74j48c 5466876978169

Rychlovlaky pro rychlost 350 km jsou podle mne pro ČR skutečně nesmysl - při velikosti naší země by stejně stavěly jen v Praze a možná v Brně. No a kvůli dvěma zastávkám (a občanům bydlícím v těchto lokalitách, kteří by měli možnost tento rychlovlak reálně využívat) mi připadá výše investice a především další zprznění krajiny a zemědělské půdy jako naprostá blbost.

+1/−13
6.10.2015 13:49

J32i24r14k11a 42D27v61o17ř35á26k 4375710953108

Naprosto vadná představa o provozu VRT. Víte, že šinkansenová trať má zastávku každých 30 km? Proč asi?

+5/0
6.10.2015 14:00

R45e86g65i16n94e 25M12a74r94t55i11n 6292518210888

Obdobně nedaleké Nizozemsko.EU Mají ve vagonech displeje s informacemi o zastávkách a mimo jiné o rychlosti. Naše dráhy jsou slimáci.Rv

0/0
7.10.2015 11:13

R74a43d59e10k 39T36o62m50š45ů 3835913172781

;-D U nás to ale některé vlaky mají. RailJet například. :-P

0/0
8.10.2015 21:12

J19i29r42k72a 16D16v79o19ř41á51k 4725940403368

To co si představujete vy by mělo smysl pro maglev rychlosti zvuku a to ještě kdoví jestli. Ne pro normální VRT.

+1/0
6.10.2015 14:02

R68a12d80e89k 15J72a42n90a66t37a 9415696464942

Nikoliv. Na VRT Praha-Brno se kromě zastávek v Praze a Brně počítá se cca šesti zastávkami:

http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/vysokorychlostni-trat-praha-brno/

Ano, ne každý vlak by v nich zastavoval. Ale to není nic špatného. Železnice má odjakživa spoje expresní a zastávkové.

+1/0
6.10.2015 14:10

P50e80t24r 86N45a92j55d62e81k 7937236713121

Náklady 200 mld. 

Odhadovaný počet cestujících 26 000 za den. 

To znamená, kdyby z každé jízdenky šel poplatek 100 Kč na zaplacení nové trati, tak by se splatila za 211 let ;-D

No nepostav to, když je to tak výhodný;-D;-D;-D

+1/−2
6.10.2015 14:37

J56i33ř70í 64E68r12b66e59n 1683544786297

Podobný poměr jako u dálnic, akorát že tam se neplatí jízdenka, ale časový kupon. A pochybuji, že kdo si koupí známku za 1200 Kč, pojede po dálnici jen jednou měsíčně ;-)

Nemluvě o tom, jak náročná (časově, provozně i finančně) je pouhá údržba dálnice kvůli zachování provozuschopnosti, od sekání trávy po prohrnování sněhu...

+2/0
6.10.2015 14:53

R74a87d52e91k 10J12a69n21a38t37a 9275636374112

Obdobně to ale máte i u současných tratí i u všech silnic. Stát tu infrastrukturu staví a udržuje coby investici do ekonomiky a pokud byste některé silnice rozpočetl na počty aut, vyšla by vám šílená čísla.

I u letadel vyjdou vysoká čísla. Víte, že letadla mají na rozdíl od ostatních druhů dopravy odpuštěnou spotřební daň i DPH? V ČR to na jednoho pasažéra dělá cca 900 Kč nepřímé státní dotace ...

+2/0
6.10.2015 14:59

P84e73t85r 18N66a28j13d25e18k 7307116683381

Za těch 200 miliard by byla fungl nová dálnice mezi Prahou a Brnem (kdyby byla potřeba). A využilo by ji mnohem víc lidí než VRT Praha-Brno. Zcela nepochybně.

0/0
6.10.2015 21:06

R12a85d35e95k 12J94a21n57a49t62a 9615796344122

Odkud by se podle vás vzali ti lidé na té druhé dálnici? Jak jezdí nyní?

0/0
6.10.2015 23:39

P42e73t39r 68N43a62j82d37e80k 7517126363751

Psal jsem "kdyby byla potřeba". Nebo si můžete představit, že tam žádná není a řeší se jestli postavit dálnici nebo raději VRT.

0/0
6.10.2015 23:41

R13a65d66e50k 33J71a98n82a84t42a 9355316514782

Tak situace ale nestojí. Dálnice je. Spíš se řeší, zda D1 rozšířit na tři pruhy (vzhledem k množství mostů velmi drahé).

V podobné situaci byla v 80. letech Francie s přetíženou dálnicí Paris-Lyon. Rozhodli se postavit první VRT v Evropě a nelitují.

0/0
7.10.2015 10:22

P60e32t22r 16N82a64j84d38e84k 7497866483841

Rozšiřovat D1 je nesmysl, naprosto by stačilo konečně dálničně propojit Mohelnice s Hradcem Králové a celý Olomoucký a Moravskoslezký kraj (2 miliony obyvatel) nebude muset jezdit přes  Brno do Prahy.  Jenže to se stane tak za 100 let. Místo toho se raději stavěj zbytečné tunely na železnici a fantazíruje o VRT. Přitom dopravní situace v městech jako je Litomyšl nebo Vysoké Mýto je katastrofální.

0/0
7.10.2015 10:31

J10i31r43k33a 68D36v90o55ř89á98k 4395890793518

K tomu vašemu řešení by bylo potřeba ještě zahnat/nalákat tranzitující kamiony na koleje v rámci kombinované přepravy. Jinak budou dva pruhy na D1 málo pořád, protože je to tak trochu jeden pruh pro kamiony a zbývá jen jeden pro osobáky..

0/0
7.10.2015 12:52

P26e10t47r 18N26a63j11d60e25k 7737686463501

Když bude ucpaná dálnice, tak to zas není takový tragédie. Podstatné je už konečně dostat tranzitní dopravu z center měst a obcí, vždyť to je šílené jak to v některých městech a obcích vypadá. Tam jde doslova a do písmene o život. Nejde ani tak o ty řidiče jako o ty lidi co v tom musí žít.

0/0
7.10.2015 13:18

J46a28n 26Č79e12k47a70l 7769485614724

Dálnice, miliarda za kilometr, za jak dlouho se asi splatí z dálničních známek?

0/0
7.10.2015 8:53

P98e39t95r 87N61a91j32d35e41k 7487846893761

Řidiči platí aspoň dálniční známky a plati nemalé daně v benzínu,  ale kolik platí ČD za to, že můžou používat koleje? Řekl bych,  že 0 a ještě pobírají dotace od státu,  za to že po těch kolejích jezdí.

0/0
7.10.2015 9:04

J32i32r46k34a 84D57v74o85ř28á89k 4725390203958

Pozor, velká část těch daní je daň z luxusu, to nemůže jít do dálnic ale na armádu, úředníky a policii. No, taky na dopravní policii, ale to je vpodstatě také vybavení dálnice a musí se započítávat do rentability.

0/0
7.10.2015 13:00

J90i29r12k12a 63D36v48o77ř30á75k 4485670923478

Máte tam podstatnou chybu. Zkuste si to spočítat v případě, že mzdy porostou ročně o 2% a tedy ta stovka by mohla být spolu se zbylými složkami jízdného ročně zdražovaná o 2% tak, aby ji lidé vnímali jako pořád stejně drahou. Pak se to zaplatí ne za 211 let ale mnohem dříve, ta doba se bude podobat životnosti stavby. Životnost tunelu jako díry v zemi počítejme 100 let, hrubého vybavení 50 let. Ta stovka byla docela dobrá trefa, v jízdném snesitelná a blízká rentabilitě stavby.;-)

0/0
7.10.2015 12:47

V37á96c64l55a51v 92S57v64o22b85o29d73a 5746548199

Dálnice zabere víc místa,než železnice!

0/0
6.10.2015 16:53

J66i66ř77í 64K10o12c33u38r84e58k 6505974125568

Není pravda. Říkali v hospodě, že to jezdí tak rychle, že dvacet metrů od trati to trhá stromy z kořenů. Tak se musí 100 metrů na každou stranu všechno vymýtit. ;-D

+1/0
6.10.2015 19:35

J96i66r90k19a 47D88v62o43ř30á45k 4615400783438

Divím se, že se ještě ty hory nerozpadly v prach a řeky nevypařily.;-D

0/0
7.10.2015 12:55
Foto

S82t37a87n80i39s20l63a96v 83T66e89s24a97ř 9227164142524

dyk je to stejně jedno, i kdyby se zlevnila výstavba tratí, tak se stejně najde způsob, jak ty prachy vysosat nějak bokem. Například tím, že se postaví trať na 160 km/h a pak se na ní koupí zbytečně soupravy na 250 km/h Rv

0/0
6.10.2015 13:08

J90i11r67k54a 93D20v36o85ř90á74k 4465300253338

Ta disproporce je samozřejmě do určité míry špatně, Na druhou stranu, je zcela běžné, že vlak má teoreticky vyšší rychlost než trať, např. vlak na 350-360 km/h jezdí po trati která má provozovanou rychlost jen 300-310 km/h. V rámci přesnosti, žádné soupravy na 250 v ČR nejsou, ty nejrychlejší mají 200-230.

0/0
6.10.2015 14:24
Foto

S31t68a50n11i95s76l21a87v 48T58e23s10a11ř 9937484752564

Opravdu si tu někdo myslí, že Španělsko je správné pro srovnávání ceny a kvality?

0/0
6.10.2015 12:51

P38e76t54r 60N72a33j48d71e11k 7117896643731

Opravdu si někdo myslí, že Španělé jsou oproti nám v něčem zaostalí?

0/0
6.10.2015 12:56

M42a80r59t44i30n 73H96o26d39í92k 2645525518537

To si děláte snad srandu. Byl jste tam někdy?

+2/0
6.10.2015 13:08

T54o92m26a86s 20A44u45g69u75s64t60y97n 6307776981940

Ve VRT jsou ovšem evropská špička...

+1/0
6.10.2015 17:26
Foto

S86t56a24n15i76s63l65a79v 29T51e59s27a45ř 9217124182284

Srovnávám podle toho, jakou mám zkušenost, konkrétně z automobilového průmyslu. Auta vyráběná ve Španělsku jsou jako loterie. Zmetky jsou častější než dobré výrobky.

0/0
6.10.2015 13:11

M77a55r55t23i89n 54H28o14d66í26k 2975465108957

To je ale potom nesmyslná generalizace.

+3/0
6.10.2015 13:16

O96n31d51ř46e50j 46H73o89r88á23k 8959454601

A taky tam neumí uvařit vepřo knedlo zelo, takže je naprosto jasné, že nedokážou postavit kvalitní vysokorychlostní trať.

+2/0
7.10.2015 8:31

J27i10r57k72a 55D41v29o73ř31á85k 4145410373208

Ovšem steaky mají báječné, takže by jim VRT mohla jít také.;-D

+1/0
7.10.2015 12:58

K28a78r33e54l 37B74l97á69h64a 6446387884424

Je to docela zajimave, ze v pripade zeleznice stavi Spanele pomerne efektivne. Asi to bude tim, ze na to nedostavaji dotace. V pripade srovnani ceny, za jakou se stavi dalenice za penize EU meli spanele na 1000m2 dalnice cca 2,5 vyssi naklady, ze v Nemecku.

0/0
6.10.2015 12:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.