Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Rychlovlaky ve Španělsku jezdí třistapadesátkou. U nás to prý nejde

Ve Španělsku staví kilometr tratě pro vlaky jedoucí rychlostí 350 kilometrů v hodině levněji, než za kolik v Česku stavíme koleje pro soupravy jedoucí polovičním tempem. České úřady tvrdí, že stavba moderních železnic je příliš drahá. Ve skutečnosti však počítají se zbytečně vysokými náklady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V80í24t54ě47z73s60l62a94v 89K94l35o90z63í81k 3651449344697

Málokdo si uvědomuje co opravdu znamená VRT, to je přerod celé dopravy ve státě, trat je sice drahá, ale provoz na ní je velmi levný, žádné stále rozjíždění a brzdění a ztráty energií z tohoto, úplně to změní život ve státě. Třeba představa, že bydlíte v Ostravě a můžete dojíždět za prací denně do Prahy, tohle vše opravdu jde...Je to složitá problematika, třeba vám stačí méně vlaků, prostě vlak to otočí denně do Prahy z Ostravy 6x, pak vám stačí pár jednotek na pokrytí provozu atd.

Myslíte že němci jsou blbí když tyhle tratě staví ve velkém? [>-]

+2/0
8.10.2015 10:03

J76i72ř86í 39K24o66c77u16r47e86k 6865974445848

Placaté Španělsko? Tak tohle je centrálni "placka" mezi Madridem a Barcou.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/San_Lorenzo_desde_El_hombre.jpg

+1/0
6.10.2015 20:53

S33v91a89t92o62p88l61u97k 92S40i25l89n61ý 4782226679378

Mezi Valladolid a Leonem je opravdu většinou rovinatá krajina s malými převýšeními. 

Viz.: http://mapy.cz/zemepisna?mereni-vzdalenosti&x=-5.8303792&y=42.2602086&z=8&rm=tobT4wkDkTtnGt4woQ..

0/0
10.10.2015 15:24

J44i55r93k90a 94D89v50o98ř86á68k 4675220753188

Zdá se vám to jako placka, ale asi jste něco přehlédl. VRT Valladolid - Leon má 2 km mostů a 42 km tunelů a od toho se odvíjí cena.

0/0
12.10.2015 13:44

L59u50b66o71m91í71r 81K44a17m77e78n55s24k33ý 3150988923796

u nás je extrémně drahá každá státní stavba, jsme prostě klasický banánová republika, při každých volbách je tohle jedno z hlavních témat, každý hrdě hlásá jak se s korupcí a předražeností státních zakázek tvrdě a nekompromisně vypořádá, viz naposled Babiš (všichni jsou zloději a on zachrání stovky miliard) ovšem realita je stále stejné, nebo spíše stále horší, máme nejdražší na světě dálnice, železnice, tunely, mosty. Prostě jsme klasický slovanský stát, vládnout si neumíme za to krást ano, jistě slované směrem na východ kradou ještě více ale to není velká útěcha

+1/−1
6.10.2015 19:45

F58r51a52n50t92i38š11e48k 92N74o29v93á84k 6271325336401

Nádherný příklad o "banánovosti" dávají letadla CASA. Vyšetřovaná i ve Španělsku pro předražení a korupci při nákupu. ČR je nakoupila za skoro dvojnásobnou cenu než Španělé.

+1/0
6.10.2015 20:07

V21á50c75l65a61v 20Š85o22b25r 5443362747810

Existuje jediné řešení - a to prostě na 2 volební období zcela zastavit veškeré "investice" mimo naprosto nezbytně nutné havarijní údržby a prostě nechat ty parazitně-korupční firmy doslova vymřít hlady.

10 let zcela bez jakýchkoliv státních zakázek na cokoliv. nejlepší metoda vyčištění trhu.

Je třeba maximálně radikální řešení bez jakýchkoliv kompromisů.

0/0
7.10.2015 21:47

J69i73r42k26a 65D48v19o56ř38á69k 4525770173258

Tohle zkoušel ten blb Bárta. Trochu ušetřil ale zcelkového hlediska to byla katastrofa. Jak se často píše, dotace EU ztratíme kvůli nepřipravenosti staveb.

0/0
8.10.2015 10:39

M23i92c60h32a89l 92B93e86n51e13š 6929888422636

Není o jenom o tom, jak se stavba realizuje. Podívejme se také na ceny vstupů, tedy za kolik nakupuje například kolejnice ADIF a za kolik SŽDC. Potom už to není záležitost pouze terénu...

0/0
6.10.2015 18:11

T80o23m66a22s 27A91u59g29u52s10t66y84n 6307636821800

Srovnávat trať po rovině a v naší krajině není ošidné, ale je nesmysl. Nicméně dalším nesmyslem jsou argumenty, že VRT jsou příliš drahé.

+1/0
6.10.2015 17:24

P32e86t54r 94N72a29j63d22e46k 7817876813321

200 mld za trať z Prahy do Brna opravdu není moc, to je skoro zadarmo.

+2/0
6.10.2015 17:58

J38i33ř75í 16K55o74c24u12r40e59k 6245644925508

Přesně to jsem čekal. Že nějaký světaznalý geograf přijde s tím, že Španělsko je placaté. Cordiliéra Ibérica, průsmyk v nadmořské výšce 1300 m, vrcholy až 2200 metrů. Ano, takovou placku v ČR nemáme.

+4/0
6.10.2015 19:31

F60r65a14n72t39i13š70e80k 15N44o47v90á61k 6581545756451

Znám jen trať Barcelona Valencie, ale rovinatá není ani omylem. Tolik tunelů v ČR nepotkáte NIKDE. (tunelů fyzických, ne finančních) Například příjezd iu odjezd z nádraží v Castellon (Castillon, Castello de la plata) je zahloubený. Nějaké minimálně 4 km na obě strany jede vlak jako metro. Nádraží je patrové, vlaky staví "v suterénu" v "přízemí" jsou autobusy, všude eskalátory.. Ne jako u přestupu na Ruzyň.

+2/0
6.10.2015 20:01

S14v76a96t23o76p89l78u74k 88S67i77l91n37ý 4392396789788

Mezi Valladolid a Leonem žádné hory nejsou a terén je většinou velice rovinatý jen s minimem převýšení. Znám to tam osobně. 

Viz.: http://mapy.cz/zemepisna?mereni-vzdalenosti&x=-5.8303792&y=42.2602086&z=8&rm=tobT4wkDkTtnGt4woQ..

0/0
10.10.2015 15:26

V13l55a41d18i58m78í60r 57C27i41h68l63a 8231658577633

U nás jsou totiž tunely i na mostech ;-D

+5/0
6.10.2015 16:21

P23e20t86r 95Š36l82e74g35r 5974502448917

"Pro vedení VRT jsou ve Španělsku v této oblasti výrazně příznivější podmínky z hlediska uspořádání terénu, stejně tak i hustoty osídlení, kdy trať je možné vést výrazně přímějším způsobem v porovnání s podmínkami v rozdrobené zástavbě v prostředí ČR,“ reagoval Zdeněk Neusar z resortu dopravy.

České Ministerstvo dopravy by mělo říct, kde jsou nás v trase VRT hory vysoké přes 1200 metrů, které překonává VRT Madrid - Barcelona, nebo dokonce přes 2000 metrů, která překonává VRT Madrid - Valladolid. Prodloužení díky větší klikatosti z titulu zástavby rozhodně cenu nenavýší jako tunely, které jsou potřebné ve Španělsku, zatímco u nás nikoliv.

Jinak ceny ve Španělsku jsou nízké, protože

a) staví ve velkém (slevy z rozsahu), efektivně (minimalizace mezistavů, zařízení stavenišť apod.) - a propos to že se úsek pár km koridoru u nás modernizuje 3 roky, neznamená, že celý třeba 100 km úsek je za 3 roky, spíše tak za 10 a více

b) zhotovitele soutěží po profesích, tedy zvlášť umělé stavby, zvlášť svršek, trakci a zabzař a telco - monopolistické firmy nemohou moderovat soutěž o veřejné zakázky

c) nemají monopoly jako u nás na pražce firma ŽPSV (personálně spjatá se současnými i bývalými manažery SŽDC) nebo na zabezpečovací zařízení jako AŽD Praha.

+9/−1
6.10.2015 15:12

J87o77s14e17f 22P82i55š97v43e37j55c 5976456648589

Rychlovlaky pro rychlost 350 km jsou podle mne pro ČR skutečně nesmysl - při velikosti naší země by stejně stavěly jen v Praze a možná v Brně. No a kvůli dvěma zastávkám (a občanům bydlícím v těchto lokalitách, kteří by měli možnost tento rychlovlak reálně využívat) mi připadá výše investice a především další zprznění krajiny a zemědělské půdy jako naprostá blbost.

+1/−13
6.10.2015 13:49

J57i20r20k74a 12D30v37o23ř29á51k 4815510293808

Naprosto vadná představa o provozu VRT. Víte, že šinkansenová trať má zastávku každých 30 km? Proč asi?

+5/0
6.10.2015 14:00

R16e19g18i43n68e 69M49a37r60t51i40n 6202598290858

Obdobně nedaleké Nizozemsko.EU Mají ve vagonech displeje s informacemi o zastávkách a mimo jiné o rychlosti. Naše dráhy jsou slimáci.Rv

0/0
7.10.2015 11:13

R63a88d60e71k 34T26o25m87š74ů 3425713592641

;-D U nás to ale některé vlaky mají. RailJet například. :-P

0/0
8.10.2015 21:12

J83i64r39k40a 35D27v37o27ř46á64k 4755930193308

To co si představujete vy by mělo smysl pro maglev rychlosti zvuku a to ještě kdoví jestli. Ne pro normální VRT.

+1/0
6.10.2015 14:02

R58a67d44e90k 70J17a37n64a62t31a 9785946634902

Nikoliv. Na VRT Praha-Brno se kromě zastávek v Praze a Brně počítá se cca šesti zastávkami:

http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/vysokorychlostni-trat-praha-brno/

Ano, ne každý vlak by v nich zastavoval. Ale to není nic špatného. Železnice má odjakživa spoje expresní a zastávkové.

+1/0
6.10.2015 14:10

P31e42t10r 96N20a84j52d94e21k 7987836413911

Náklady 200 mld. 

Odhadovaný počet cestujících 26 000 za den. 

To znamená, kdyby z každé jízdenky šel poplatek 100 Kč na zaplacení nové trati, tak by se splatila za 211 let ;-D

No nepostav to, když je to tak výhodný;-D;-D;-D

+1/−2
6.10.2015 14:37

J67i27ř34í 83E76r25b95e65n 1293394506107

Podobný poměr jako u dálnic, akorát že tam se neplatí jízdenka, ale časový kupon. A pochybuji, že kdo si koupí známku za 1200 Kč, pojede po dálnici jen jednou měsíčně ;-)

Nemluvě o tom, jak náročná (časově, provozně i finančně) je pouhá údržba dálnice kvůli zachování provozuschopnosti, od sekání trávy po prohrnování sněhu...

+2/0
6.10.2015 14:53

R51a36d28e12k 18J61a40n62a46t94a 9135636784832

Obdobně to ale máte i u současných tratí i u všech silnic. Stát tu infrastrukturu staví a udržuje coby investici do ekonomiky a pokud byste některé silnice rozpočetl na počty aut, vyšla by vám šílená čísla.

I u letadel vyjdou vysoká čísla. Víte, že letadla mají na rozdíl od ostatních druhů dopravy odpuštěnou spotřební daň i DPH? V ČR to na jednoho pasažéra dělá cca 900 Kč nepřímé státní dotace ...

+2/0
6.10.2015 14:59

P33e77t62r 55N45a17j38d25e68k 7477386473121

Za těch 200 miliard by byla fungl nová dálnice mezi Prahou a Brnem (kdyby byla potřeba). A využilo by ji mnohem víc lidí než VRT Praha-Brno. Zcela nepochybně.

0/0
6.10.2015 21:06

R78a67d34e12k 13J59a95n67a57t34a 9925136474532

Odkud by se podle vás vzali ti lidé na té druhé dálnici? Jak jezdí nyní?

0/0
6.10.2015 23:39

P78e54t71r 23N70a14j91d90e28k 7127726933431

Psal jsem "kdyby byla potřeba". Nebo si můžete představit, že tam žádná není a řeší se jestli postavit dálnici nebo raději VRT.

0/0
6.10.2015 23:41

R71a35d66e79k 73J70a59n60a94t21a 9925106134812

Tak situace ale nestojí. Dálnice je. Spíš se řeší, zda D1 rozšířit na tři pruhy (vzhledem k množství mostů velmi drahé).

V podobné situaci byla v 80. letech Francie s přetíženou dálnicí Paris-Lyon. Rozhodli se postavit první VRT v Evropě a nelitují.

0/0
7.10.2015 10:22

P26e75t52r 69N52a97j63d59e70k 7967346663421

Rozšiřovat D1 je nesmysl, naprosto by stačilo konečně dálničně propojit Mohelnice s Hradcem Králové a celý Olomoucký a Moravskoslezký kraj (2 miliony obyvatel) nebude muset jezdit přes  Brno do Prahy.  Jenže to se stane tak za 100 let. Místo toho se raději stavěj zbytečné tunely na železnici a fantazíruje o VRT. Přitom dopravní situace v městech jako je Litomyšl nebo Vysoké Mýto je katastrofální.

0/0
7.10.2015 10:31

J19i87r49k32a 38D19v26o34ř41á89k 4535280423878

K tomu vašemu řešení by bylo potřeba ještě zahnat/nalákat tranzitující kamiony na koleje v rámci kombinované přepravy. Jinak budou dva pruhy na D1 málo pořád, protože je to tak trochu jeden pruh pro kamiony a zbývá jen jeden pro osobáky..

0/0
7.10.2015 12:52

P91e82t42r 77N22a66j31d75e25k 7747416303951

Když bude ucpaná dálnice, tak to zas není takový tragédie. Podstatné je už konečně dostat tranzitní dopravu z center měst a obcí, vždyť to je šílené jak to v některých městech a obcích vypadá. Tam jde doslova a do písmene o život. Nejde ani tak o ty řidiče jako o ty lidi co v tom musí žít.

0/0
7.10.2015 13:18

J79a21n 64Č69e54k16a37l 7499725554884

Dálnice, miliarda za kilometr, za jak dlouho se asi splatí z dálničních známek?

0/0
7.10.2015 8:53

P64e90t86r 57N83a84j98d50e20k 7207706753371

Řidiči platí aspoň dálniční známky a plati nemalé daně v benzínu,  ale kolik platí ČD za to, že můžou používat koleje? Řekl bych,  že 0 a ještě pobírají dotace od státu,  za to že po těch kolejích jezdí.

0/0
7.10.2015 9:04

J28i22r10k20a 42D72v73o89ř18á22k 4465220763308

Pozor, velká část těch daní je daň z luxusu, to nemůže jít do dálnic ale na armádu, úředníky a policii. No, taky na dopravní policii, ale to je vpodstatě také vybavení dálnice a musí se započítávat do rentability.

0/0
7.10.2015 13:00

J97i22r14k47a 29D37v53o23ř30á78k 4735910393748

Máte tam podstatnou chybu. Zkuste si to spočítat v případě, že mzdy porostou ročně o 2% a tedy ta stovka by mohla být spolu se zbylými složkami jízdného ročně zdražovaná o 2% tak, aby ji lidé vnímali jako pořád stejně drahou. Pak se to zaplatí ne za 211 let ale mnohem dříve, ta doba se bude podobat životnosti stavby. Životnost tunelu jako díry v zemi počítejme 100 let, hrubého vybavení 50 let. Ta stovka byla docela dobrá trefa, v jízdném snesitelná a blízká rentabilitě stavby.;-)

0/0
7.10.2015 12:47

V90á19c84l18a45v 36S51v42o16b26o17d98a 5806978559

Dálnice zabere víc místa,než železnice!

0/0
6.10.2015 16:53

J77i50ř44í 16K64o11c38u15r72e51k 6485834155908

Není pravda. Říkali v hospodě, že to jezdí tak rychle, že dvacet metrů od trati to trhá stromy z kořenů. Tak se musí 100 metrů na každou stranu všechno vymýtit. ;-D

+1/0
6.10.2015 19:35

J30i45r49k43a 98D98v97o37ř37á76k 4495780643158

Divím se, že se ještě ty hory nerozpadly v prach a řeky nevypařily.;-D

0/0
7.10.2015 12:55
Foto

S29t56a54n66i52s38l39a85v 73T73e61s14a22ř 9657954522454

dyk je to stejně jedno, i kdyby se zlevnila výstavba tratí, tak se stejně najde způsob, jak ty prachy vysosat nějak bokem. Například tím, že se postaví trať na 160 km/h a pak se na ní koupí zbytečně soupravy na 250 km/h Rv

0/0
6.10.2015 13:08

J48i90r16k63a 68D34v46o92ř24á70k 4795950423238

Ta disproporce je samozřejmě do určité míry špatně, Na druhou stranu, je zcela běžné, že vlak má teoreticky vyšší rychlost než trať, např. vlak na 350-360 km/h jezdí po trati která má provozovanou rychlost jen 300-310 km/h. V rámci přesnosti, žádné soupravy na 250 v ČR nejsou, ty nejrychlejší mají 200-230.

0/0
6.10.2015 14:24
Foto

S29t17a71n63i74s55l19a11v 25T71e29s87a38ř 9397864792444

Opravdu si tu někdo myslí, že Španělsko je správné pro srovnávání ceny a kvality?

0/0
6.10.2015 12:51

P14e24t97r 12N93a73j13d96e56k 7617636363501

Opravdu si někdo myslí, že Španělé jsou oproti nám v něčem zaostalí?

0/0
6.10.2015 12:56

M86a68r53t31i12n 19H69o67d27í81k 2385465748437

To si děláte snad srandu. Byl jste tam někdy?

+2/0
6.10.2015 13:08

T44o79m95a17s 15A43u36g74u81s43t21y35n 6427686651270

Ve VRT jsou ovšem evropská špička...

+1/0
6.10.2015 17:26
Foto

S93t55a74n73i84s59l43a17v 37T77e19s75a86ř 9427694652284

Srovnávám podle toho, jakou mám zkušenost, konkrétně z automobilového průmyslu. Auta vyráběná ve Španělsku jsou jako loterie. Zmetky jsou častější než dobré výrobky.

0/0
6.10.2015 13:11

M40a67r26t59i53n 57H91o24d21í86k 2195205758767

To je ale potom nesmyslná generalizace.

+3/0
6.10.2015 13:16

O10n11d98ř86e81j 71H11o57r84á45k 8889794371

A taky tam neumí uvařit vepřo knedlo zelo, takže je naprosto jasné, že nedokážou postavit kvalitní vysokorychlostní trať.

+2/0
7.10.2015 8:31

J33i59r87k49a 73D54v17o12ř10á49k 4675500963818

Ovšem steaky mají báječné, takže by jim VRT mohla jít také.;-D

+1/0
7.10.2015 12:58

K59a73r72e34l 96B60l10á19h73a 6876547864934

Je to docela zajimave, ze v pripade zeleznice stavi Spanele pomerne efektivne. Asi to bude tim, ze na to nedostavaji dotace. V pripade srovnani ceny, za jakou se stavi dalenice za penize EU meli spanele na 1000m2 dalnice cca 2,5 vyssi naklady, ze v Nemecku.

0/0
6.10.2015 12:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.