Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nebezpečné přejezdy budou hlídat laserová čidla, chce Ťok

Nešťastnou bilanci úmrtí na železničních přejezdech chce ministerstvo dopravy zarazit nasazením moderních zlepšováků. Do konce roku by se mohly na kritických místech objevit například laserové skenery. Vlak před překážkou zastaví nebo jen zpomalí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J58i42r36k60a 81D38v31o94ř68á30k 4755680483578

Všechna ta čidla jsou nesmyslná, přinesou víc problémů než užitku. Prodlouží dobu, kdy se nesmí na přejezd vjet a tedy motivaci řidičů ten zákon porušit! Jediné co má smysl je vjezd na červenou opravdu trestat podobně jako vysokou rychlost. Kamera - foto - správní řízení - pokuta a body za půl řidičáku, v případě cizince a vyhýbání se správnímu řízení vyhoštění.

+1/0
8.10.2015 11:01

J16i68ř65í 83E16r71b80e12n 1513474566667

Hlavně ono stačí před tím čidlem mávnout rukou a vynutit si tak zpomalení rychlíku z 90 na 30 km/h...

Který zvídavý sedmiletý kluk by to nezkusil! :-)

+1/0
8.10.2015 20:14

P63e38t32r 19M22i73c52h30a97l 2970704171172

Souhlas. Kamera se záznamem a tvrdý trest. Těch zbytečně zastavených vlaků by asi byly mraky.

0/0
9.10.2015 0:23
Foto

V45o33j67t31ě30c74h 66P98a81v32l25í94k 5174481554778

Ač je to velmi kruté, myslím, že má smysl vlak zastavovat jen kvůli překážkám, které jsou pro něj hrozbou. Tedy motorovým vozidlům dostatečné velikosti.

0/0
9.10.2015 9:18

L55u90k88á14š 25V74a91ň72u58r17a 1125254283583

Co s lidma, kteri na cervenou vjedou na prejezd? Treba jim zabavit auto? Nebo sebrat ridicak na 5let? Nebo by mohli zafinancovat ty lasery. Treba z prodeje zabavenych aut.

0/0
7.10.2015 20:53

J97i57r76k70a 48D23v79o30ř72á88k 4675800153168

Úplně by stačilo je DOOPRAVDY potrestat tak jak je to v současném zákoně.

+1/0
8.10.2015 10:44

L24u14k35á95š 51V52a17ň80u13r90a 1705404933723

Co je to za vopruz? Lidskou blbost chce řešit vyhazováním státních peněz?

+2/−2
7.10.2015 13:23

M22a72r51e79k 32H25r26u46b40y 6767172631748

Hmm, dalsi pokus ohnout fyziku? Ta prednost vlaku na prejezdu neni jen tak - setrvacnost neokecaji ani lejzrova, ani treba plazmova cidla:-P

+3/0
7.10.2015 9:59
Foto

V26o25j57t92ě86c65h 44P13a75v28l76í16k 5104261544848

Nic není potřeba ohýbat, jen je potřeba vlaku dát vědět o překážce na trati dostatečně dopředu, v případě Pendolina jedoucího 160 km/h je to 38 sekund.

0/0
7.10.2015 16:24

M10a17r28e17k 18M10a46r86t58i89n 8889764736570

Co to je dostatečně v předstihu? A jak jste přišel na těch 38 sekund? Do té teorie by neuškodilo trochu praxe.

0/0
7.10.2015 19:27

V88a86c76l46a64v 86H43a76j52e37k 3386199959

jo to by mne také zajímalo. Pán je zjevně zcela mimo realitu. Na studénce by nám svoji vizi mohl dostatečně demonstrovat. Od zavření závor do příjezdu Pendolina zbývá několik sekund. Tohle ani přenos informace o překážce a automatický stop vlaku moc nepořeší. Je třeba řešit příčinu a tou je řidič a auto. Proč se neřeší jak autu zabránit vjezd na přejezd ve výstraze??

0/0
7.10.2015 21:36
Foto

V32o13j26t25ě98c91h 54P75a98v45l67í61k 5264771704448

Zabránění vjezdu na přejezd při výstraze je samozřejmě nutno řešit jako první, bez toho by se vlaky zastavovaly každou chvíli. Ač už jsem to psal v dřívějším příspěvku, zopakuji zde představu fungování přejezdu, navrženo pro příklad Studénka, kde má přejezd délku 39m od závor k závorám:

t+0s: Spuštění výstrahy

t+4s: Kamerový systém začíná pokutovat vjetí na přejezd

t+16s: Spuštění závor na vjezdu, Kamerového systém pokutuje i objetí vstupní závory, počátek detekce přítomnosti vozidla s případným vydáním radiového příkazu vlaku k automatickému zpomalení

t+26s Počátek detekce přítomnosti vozidla s případným vydáním radiového příkazu vlaku k automatickému nouzovému zastavení

t+44s Uzavření závor na výjezdu, kamerový systém pokutuje za ohrožení provozu, rozsvěcí se nápis "proražte závoru, opusťte přejezd vlak za 15 .. 14 .. 13 ...)

t+60s Průjezd vlaku

t+64s Zvedání všech závor

t+70s: Zrušení výstrahy

Celé to vyjde na jednu minutu a deset sekund, což je jen o deset sekund déle, než dnes.

0/0
8.10.2015 8:47

J96i75r66k38a 28D39v88o39ř62á61k 4675510333648

Deset-dvacet sekund před příjezdem vlaku vám tam vjede auto. Co ty lasery, masery a grasery udělají? ;-D

0/0
8.10.2015 10:47
Foto

V90o78j97t14ě24c82h 42P74a89v84l29í81k 5884511184848

Aby tam vjelo auto v t+40 až t+50, musí ignorovat blikající červená světla a ještě k tomu prorazit nebo protisměrem přes zábranu (vysoký obrubník na silnici mezi směry) objet zavřenou závoru na vjezdu. Pokud pak bude ignorovat i blikající výzvu "proražte závoru, opusťte přejezd" a zůstane tam, dojde ke srážce v rychlosti mezi 75-120 km/h, podle toho jak pozdě tam vjede.

To znamená, že potřebujete mnohonásobně většího debila, který musí udělat hned několik dopravních přestupků za sebou aby se to stalo, a i pak srážka bude mít menší následky než dnes, kdy strojvedoucí brzdil jen cca 4 sekundy.

+1/0
8.10.2015 12:39

J48i18ř72í 42E55r60b70e79n 1763914246857

Hernajs člověče, to zní až příliš logicky na to, aby se to mohlo realizovat... ;-)

0/0
8.10.2015 20:16
Foto

V61o47j34t12ě52c44h 54P88a62v22l62í87k 5124321854818

Na 38 sekund jsem přišel z parametrů brzdné soustavy a hmotnosti soupravy ETR 680 Pendolino a maximální traťové rychlosti v ČR 160 km/h. Zbytek je fyzika. 

Dostatečně v předstihu pak znamená nastavit časování přejezdu tak, aby v okamžiku, kdy se dá očekávat opuštění přejezdu všemi normálně se chovajícími vozidly, měl vlak ještě alespoň těch 38 sekund na zastavení. Lepší je samozřejmě o něco delší čas, aby ihned nemusel brzdit nouzovou brzdou.

0/0
8.10.2015 8:36

J19i45r49k47a 30D77v23o58ř78á89k 4185390173288

Měl jste v té své "fyzice" na kolejích mokré listí?

0/0
8.10.2015 10:48
Foto

V36o31j67t55ě22c51h 59P26a39v54l96í29k 5324361544848

Mokré listí je zcela nezajímavé, s tím se setká jen první náprava a dalších 27 už ne.

+1/0
8.10.2015 12:21

O40l32d74ř88i70c41h 52J76a65n83e33č75e32k 8619356243811

chcete tím říct, že bude na přejezdech zavedena přednost řidičů - pirátů před vlaky?! 8-o Rv

za nehody na přejezdech jsou v drtivé většině případů zodpovědní řidiči, kteří na ně vjíždí ve chvíli, kdy tam nemají nic dělat. a ve většině případů při nich i sami (resp. jejich spolucestující) umírají. ano, jsou výjimky, á la Studénka. ale reakcí na takové případy má být zamezení, aby auta na přejezd vjížděla, když nesmí, ne omezení železniční dopravy !!;-€

+4/−1
7.10.2015 7:59
Foto

V84o40j29t56ě19c43h 31P91a16v93l49í11k 5554861134938

Pokud za takovou přednost na přejezdu pokaždé zaplatí tučnou pokutu (a to i když zrovna vlak neomezí), tak je to přestane bavit. I o tom je lepší vybavení přejezdu. 

Potíž je totiž v tom, že srážku odnese nejen nezodpovědný řidič, ale mnohdy i lidé ve vlaku, vlak, provoz na trati ...

+1/0
7.10.2015 16:18

V59a85c64l28a56v 94H78a90j88e38k 3286839929

Asi je to špatně. Pokud někdo vjede na přejezd ve výstraze mělo by se to vždy vzhledem k možným následkům posuzovat jako trestný čin obecného ohrožení, takže kamery a důsledné trestní stíhání (pokuta + zákaz činnosti). Tohle stejně nehodě typu Studénka nezabrání v tomto konkrétním případě nepovede ani k významnému snížení rychlosti vlaku.

+2/0
7.10.2015 17:18
Foto

V76o28j81t46ě86c50h 23P64a82v22l40í66k 5784341574368

To je, samozřejmě, nesmysl. O obecné ohrožení jde až když neopustí přejezd ve vyklízecí době, tedy do uzavření závor. Do toho okamžiku na přejezdu zcela legálně podle vyhlášek i norem smí vozidlo být. Pokud na přejezd vjede ve výstraze, jde jen o přestupek.

0/0
8.10.2015 8:50

J64i37ř46í 71E38r11b49e59n 1623864896617

Být na přejezdu smí, ale vjet ne.

Vzhledem k tomu, že vjetím na přejezd ve výstraze řidič vědomě ohrožuje zdraví a životy desítek až stovek lidí ve vlakové spoupravě, bych to za přestupek nepovažoval. Analogicky: ukrást desetimetrový kabel je taky jen přestupek. Pokud ale vedl k požárnímu výtahu, je to jasné obecné ohrožení...

0/0
8.10.2015 20:19
Foto

V37o66j80t25ě46c97h 38P74a66v63l67í46k 5884381754728

Pokud konáním v rozporu se zákonem (vjetím na přejezd ve výstraze), dosáhl pouze stavu (přítomnost na přejezdu ve výstraze, ale před uzavřením závor), do kterého se mohl dostat zcela legálním způsobem (pomalou jízdou), není možno to kvalifikovat jako obecné ohrožení.

0/0
9.10.2015 9:30

J34i60n77d69ř31i63c34h 10Š80k21o64p75e78k 4325831100595

Jen nesmysly a kraviny.

Stačilo by na každý přejezd dát kameru a nedočkavce jedoucí na červenou pokutovat. Ideálně k tomu zpřísnit zákon - profík s autem nad 3,5 t průjezd na červenou - první provinění 1 bez papírů, běžný řidič na rok bez papírů po 2 projetí na červenou třeba během 4 let

+4/−1
7.10.2015 7:03

O61l37d26ř41i24c29h 79J94a81n68e10č69e10k 8829986343761

to je nutná podmínka pro to, aby čidla zastavující vlaky mohla smysluplně fungovat.

vjedeš na přejezd, když tam nemáš co dělat - dobrá, vlak tě nerozpráší, ale zastaví, ale ty za to bez jakýchkoliv vytáček dostaneš pokutu v řádu desetitisíců, při prvním prohřešku navíc hromadu bodů a při druhém přijdeš o papíry.

protože když by zůstalo jen u toho zastavování vlaků, čehož se v Česku dost obávám, tak se ještě zvýší bezohlednost řidičů na přejezdech, protože výrazně klesne riziko, že budou potrestáni srážkou.

+3/0
7.10.2015 8:08

J35i11n19d30ř39i73c42h 79Š44k34o42p62e95k 4445791660855

jenže to skončí přesně jak píšeš. Negramotní trotlové polezou na červenou na přejezd, protože budou vědět, že to vlak zastaví. A trest žádný

+3/0
7.10.2015 8:18

M36a11r59e40k 20H40r96u74b49y 6937332391808

Stacilo by aby u tech proflaklych prejezdu obcashlidali policajti. Par drsnych pokut a ono by to ty chytraky preslo - jenze to by se zase nedalo utratit tolik penez...

+1/0
7.10.2015 9:57

J38i64n50d12ř95i81c89h 39Š31k62o82p60e78k 4945471410845

a hlavně by zase lidi nadávali na policejní kontroly, tak se radši nedělá nic.

Když vidím chování řidičů na silnicích, tak by se dalo vybírat na libovolném místě a ještě by si mohli vybrat, jaké přestupky budou oceňovat.

0/0
7.10.2015 10:12

V34a30c12l23a56v 96H74a45j25e69k 3226549899

Věčně by to měl být vždy trestný čin a ne přestupek.

+1/0
7.10.2015 17:19

J78i18ř49í 62E95r76b22e93n 1473964766567

No, vzhledem k tomu, co se na přejezdech za posledních pár let dělo, by na takovouto (!) policejní aktivitu nadávalo řádově méně lidí než za měření rychlosti na přehledné silnici I. třídy, kde je cedule "obec" třeba 200 m před prvním stavením...

0/0
8.10.2015 20:22

R14o47m75a78n 40J45e59s42c63h69k12e 9378675807665

Na našem přejezdu na koridoru Brno - Praha po vjetí do nesvíticího přejezdu spadly závory a uvěznily. Sám jsem to viděl dvakrát. Mne se to stalo také.

Čím jsem se provinil ?

Na upozornění SŽDC mne ani neráčilo odpovědět. Takhle funguje stát.

0/−1
7.10.2015 11:53

J75i65n80d21ř77i83c41h 83Š74k21o26p97e69k 4285901850335

pokud si přečteš můj příspěvek, tak píši "jedoucí na červenou"

0/0
7.10.2015 12:43

J35i66r51k59a 97D65v83o33ř62á22k 4365180153228

A který to je přejezd?

0/0
8.10.2015 10:52

R94o24m20a46n 37J65e84s97c71h72k63e 9118675237475

Já vím o dvou. Ve Skalici nad Svitavou nesvítí stabilně. U nás v Doubravici dvakrát spadly závory při nesvícení. Také jsem viděl na vlastní oči otevřené závory a vjezd nákladního vlaku tamtéž. Měl jste viděl bledého fíry.

0/0
8.10.2015 12:08

J71i83r78k11a 11D39v17o76ř10á95k 4865240713158

Provinil jste se přinejmenším tím, že jste neposlouchal, že přejezd zvoní. Ale nevím nevím jestli vám mám věřit tomu, že nesvítil. Spíš ne. Existují různé výpovědi, že přejezd nesvítil, přestože zároveň existují záznam z černé skříňky i třeba video, že svítil. To je negativní efekt závor: Člověk čumí na nedůležité závory a úplně vysklí to podstatné - červenou.

0/−1
8.10.2015 11:10

R74o68m97a30n 83J59e81s63c29h47k36e 9938785957955

V našem státě mohou být i hluší řidiči. Ti neslyší vůbec.

0/0
8.10.2015 12:20

J96i70ř85í 72E97r63b34e36n 1203934846127

Ale slepí by být neměli a dvojité červené blikačky by přehlédnout neměli. Výstražníky vzor SSSR byly svého času dost pokrokové, i když jejich bručivá výstraha byla vzhledem k vlnové délce zvuku mnohem méně pronikavá než klasický zvonek nebo cymbál s kladivem...

0/0
8.10.2015 20:44

R21o80m12a35n 11J51e72s51c50h41k87e 9368975567225

Problém je, že jsou zde přejezdy, které v klidu vůbec nesvítí. Například ve Skalici nad Svitavou. Ve vyhlášce je stanovená pouze maximální rychlost. Minimální není stanovená vůbec.

0/0
8.10.2015 21:48

F59r49a52n92t21i18š62e38k 77V32a42n66ě54k 1697944457867

Tím se nám hezky zvýší doba kdy bude přejezd uzavřen. Třeba ten přejezd u Studénky. Každou chvilku je dole, protože tam jezdí velké množství vlaků. Přejezd má předzváněcí dobu, než se přejezd uzavře a projede přes něj vlak. Což u Studénky bude minimálně pro rychlost vlaku 160 km/h. U pomalejších vlaků je samozřejmě doba uzavření závor a skutečným projetím vlaku delší. Jakmile tam dáme nějaké čidlo, které po uzavření závor vyšle do vlaku signál, že na přejezdu je překážka. Tak samozřejmě musíme zvýšit dobu uzavření přejezdu a projetím vlaku. Protože musíme započítat i dobu, kdy vlak začne reagovat a při rychlosti 160 km/h dokáže zastavit bezpečně před přejezdem na kterém uvázlo vozidlo. takže takový přejezd na koridoru Praha - Ostrava bude uzavřen skoro pořád.

0/−1
6.10.2015 20:46
Foto

V34o89j87t34ě43c95h 41P37a25v46l10í80k 5654641824288

Počítal jsem to, viz níže, doba uzavření závor je dnes cca 1 minuta a pro úplné zabezpečení před srážkou by se prodloužila na 1:10. Pro srážku v nižší rychlosti (jak navrhuje Ťok), by se prodloužit nemusela vůbec.

0/0
6.10.2015 20:56

L81i14b90o31r 23V47e13s28e73l57ý 2779196152952

Počítejte znovu, protože uzavřený přejezd už musíte mít v takové vzdálenosti, na kterou vlak zastaví, tj. vyhodnocení, reakční časy a následné brzdění.

0/0
6.10.2015 21:07

F79r46a51n49t73i65š34e12k 26V53a21n64ě95k 1707614567217

A co je to nižší rychlost? 120,100,80 km/h.? I při 80 km/h může dojít k úmrtí. Neumře vám ve vlaku dvacet lidí, ale třeba jen dva. Aby ten systém měl smysl, tak musí vlak před přejezdem úplně zastavit. Brzdná vzdálenost u vlaku při 160/h je prostě okolo kilometru, spíše více. Samozřejmě bude menší, když budete brzdit rychlobrzdou, ale to se vám v tom vlaku ti lidi pomlátí, takže z bezpečnostních důvodů by jste měl brzdit plynule. Ono se taky totiž může stát, že bude chyba systému a žádná překážka tam nebude. A těžko budete pak vysvětlovat cestujícímu, že tu ruku má zlomenou, protože to začalo brzdit omylem.Taky musíte ty zařízení instalovat do všech lokomotiv a u všech dopravců ,aby to mělo smysl a ne, aby to měly třeba jen pendolina. Kvůli sedmi vlakům drahý špás. Nebo signál volnosti přejezdu budete přenášet přes návěstidlo, ale na to máte normy. A návěstidlo bude muset být opět u rychlosti 160 km/h vzdáleno přes kilometr před přejezdem. Spíše by stát měl investovat do toho, aby vůbec kamiony nejezdily přes silnice nižších tříd a vybírat mýtné i za tyto úseky. I kdyby byl výběr prodělečný.

+1/0
6.10.2015 21:34
Foto

V67o59j48t72ě65c13h 24P72a85v86l69í59k 5844281324328

Energie srážky a tedy následky rostou s druhou mocninou rychlosti. Při nesnížení doby uzavření závor, by v modelovém případu Studénky srážka nastala při rychlosti 40 km/h. To by řidič, který by nestihl opustit své vozdilo nejspíše odnesl jen s lehkými zraněními.

Systémem "generální stop" je v ČR většina vlaků vybavena, takže až taková investice by to být nemusela.

0/0
6.10.2015 21:46

L29i66b63o39r 26V89e26s93e79l87ý 2479206582512

Spoléhat se na generální stop v době přechodu na GSM-R? Navíc GS ani není bezpečný.

+1/0
6.10.2015 21:51
Foto

V42o65j27t46ě19c58h 66P33a24v42l37í75k 5864781634518

Lepší než drátem do oka. GS pomocI GSM-R byl demonstrován již v roce 2007, takže v tom problém nevidím.

0/0
6.10.2015 21:56

L40i34b88o41r 76V13e97s27e94l76ý 2429536922772

Až to bude implementováno, tak možná ...

0/0
6.10.2015 22:03
Foto

V65o14j24t44ě54c13h 42P48a19v72l65í94k 5524301124498

Ty přejezdy taky nebudou hned. Pár let zabere jen analýza dostupných řešení, rozhodování, testování, plánování ...

+1/0
6.10.2015 22:16

P13e47t39r 38N56o22v31o26t74n38y 1671100511

1 minuta do příjezdu vlaku? Pak je to blbe ted.

0/0
6.10.2015 22:58
Foto

V41o25j22t40ě45c76h 33P61a52v33l60í18k 5914251254758

A jak by to podle Vás mělo být správně?

0/0
6.10.2015 23:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.