Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nebezpečné přejezdy budou hlídat laserová čidla, chce Ťok

Nešťastnou bilanci úmrtí na železničních přejezdech chce ministerstvo dopravy zarazit nasazením moderních zlepšováků. Do konce roku by se mohly na kritických místech objevit například laserové skenery. Vlak před překážkou zastaví nebo jen zpomalí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J81i73r29k44a 28D97v88o28ř20á25k 4195540113388

Všechna ta čidla jsou nesmyslná, přinesou víc problémů než užitku. Prodlouží dobu, kdy se nesmí na přejezd vjet a tedy motivaci řidičů ten zákon porušit! Jediné co má smysl je vjezd na červenou opravdu trestat podobně jako vysokou rychlost. Kamera - foto - správní řízení - pokuta a body za půl řidičáku, v případě cizince a vyhýbání se správnímu řízení vyhoštění.

+1/0
8.10.2015 11:01

J88i44ř64í 76E10r66b91e24n 1703164876987

Hlavně ono stačí před tím čidlem mávnout rukou a vynutit si tak zpomalení rychlíku z 90 na 30 km/h...

Který zvídavý sedmiletý kluk by to nezkusil! :-)

+1/0
8.10.2015 20:14

P54e96t26r 28M26i90c61h73a18l 2840314101922

Souhlas. Kamera se záznamem a tvrdý trest. Těch zbytečně zastavených vlaků by asi byly mraky.

0/0
9.10.2015 0:23
Foto

V61o28j84t33ě21c33h 85P52a27v75l66í43k 5434691244158

Ač je to velmi kruté, myslím, že má smysl vlak zastavovat jen kvůli překážkám, které jsou pro něj hrozbou. Tedy motorovým vozidlům dostatečné velikosti.

0/0
9.10.2015 9:18

L67u13k22á55š 28V52a90ň12u90r97a 1285924373303

Co s lidma, kteri na cervenou vjedou na prejezd? Treba jim zabavit auto? Nebo sebrat ridicak na 5let? Nebo by mohli zafinancovat ty lasery. Treba z prodeje zabavenych aut.

0/0
7.10.2015 20:53

J13i22r63k83a 48D48v17o89ř58á82k 4115550373318

Úplně by stačilo je DOOPRAVDY potrestat tak jak je to v současném zákoně.

+1/0
8.10.2015 10:44

L58u83k82á30š 46V68a49ň80u18r54a 1735184363813

Co je to za vopruz? Lidskou blbost chce řešit vyhazováním státních peněz?

+2/−2
7.10.2015 13:23

M41a23r15e91k 25H95r71u53b79y 6587312751968

Hmm, dalsi pokus ohnout fyziku? Ta prednost vlaku na prejezdu neni jen tak - setrvacnost neokecaji ani lejzrova, ani treba plazmova cidla:-P

+3/0
7.10.2015 9:59
Foto

V76o54j39t53ě71c25h 69P52a16v24l96í56k 5684791314148

Nic není potřeba ohýbat, jen je potřeba vlaku dát vědět o překážce na trati dostatečně dopředu, v případě Pendolina jedoucího 160 km/h je to 38 sekund.

0/0
7.10.2015 16:24

M19a20r39e21k 34M57a44r76t19i40n 8409584146140

Co to je dostatečně v předstihu? A jak jste přišel na těch 38 sekund? Do té teorie by neuškodilo trochu praxe.

0/0
7.10.2015 19:27

V33a98c69l70a72v 36H77a10j11e91k 3666389349

jo to by mne také zajímalo. Pán je zjevně zcela mimo realitu. Na studénce by nám svoji vizi mohl dostatečně demonstrovat. Od zavření závor do příjezdu Pendolina zbývá několik sekund. Tohle ani přenos informace o překážce a automatický stop vlaku moc nepořeší. Je třeba řešit příčinu a tou je řidič a auto. Proč se neřeší jak autu zabránit vjezd na přejezd ve výstraze??

0/0
7.10.2015 21:36
Foto

V97o17j45t56ě26c49h 49P69a48v90l63í72k 5284201614448

Zabránění vjezdu na přejezd při výstraze je samozřejmě nutno řešit jako první, bez toho by se vlaky zastavovaly každou chvíli. Ač už jsem to psal v dřívějším příspěvku, zopakuji zde představu fungování přejezdu, navrženo pro příklad Studénka, kde má přejezd délku 39m od závor k závorám:

t+0s: Spuštění výstrahy

t+4s: Kamerový systém začíná pokutovat vjetí na přejezd

t+16s: Spuštění závor na vjezdu, Kamerového systém pokutuje i objetí vstupní závory, počátek detekce přítomnosti vozidla s případným vydáním radiového příkazu vlaku k automatickému zpomalení

t+26s Počátek detekce přítomnosti vozidla s případným vydáním radiového příkazu vlaku k automatickému nouzovému zastavení

t+44s Uzavření závor na výjezdu, kamerový systém pokutuje za ohrožení provozu, rozsvěcí se nápis "proražte závoru, opusťte přejezd vlak za 15 .. 14 .. 13 ...)

t+60s Průjezd vlaku

t+64s Zvedání všech závor

t+70s: Zrušení výstrahy

Celé to vyjde na jednu minutu a deset sekund, což je jen o deset sekund déle, než dnes.

0/0
8.10.2015 8:47

J41i83r20k48a 12D90v97o85ř96á17k 4945350183198

Deset-dvacet sekund před příjezdem vlaku vám tam vjede auto. Co ty lasery, masery a grasery udělají? ;-D

0/0
8.10.2015 10:47
Foto

V47o53j94t32ě45c69h 72P82a24v18l64í43k 5844181154978

Aby tam vjelo auto v t+40 až t+50, musí ignorovat blikající červená světla a ještě k tomu prorazit nebo protisměrem přes zábranu (vysoký obrubník na silnici mezi směry) objet zavřenou závoru na vjezdu. Pokud pak bude ignorovat i blikající výzvu "proražte závoru, opusťte přejezd" a zůstane tam, dojde ke srážce v rychlosti mezi 75-120 km/h, podle toho jak pozdě tam vjede.

To znamená, že potřebujete mnohonásobně většího debila, který musí udělat hned několik dopravních přestupků za sebou aby se to stalo, a i pak srážka bude mít menší následky než dnes, kdy strojvedoucí brzdil jen cca 4 sekundy.

+1/0
8.10.2015 12:39

J53i26ř25í 65E68r17b55e89n 1323174196587

Hernajs člověče, to zní až příliš logicky na to, aby se to mohlo realizovat... ;-)

0/0
8.10.2015 20:16
Foto

V58o18j54t23ě61c39h 53P20a76v94l73í91k 5704571694128

Na 38 sekund jsem přišel z parametrů brzdné soustavy a hmotnosti soupravy ETR 680 Pendolino a maximální traťové rychlosti v ČR 160 km/h. Zbytek je fyzika. 

Dostatečně v předstihu pak znamená nastavit časování přejezdu tak, aby v okamžiku, kdy se dá očekávat opuštění přejezdu všemi normálně se chovajícími vozidly, měl vlak ještě alespoň těch 38 sekund na zastavení. Lepší je samozřejmě o něco delší čas, aby ihned nemusel brzdit nouzovou brzdou.

0/0
8.10.2015 8:36

J83i67r16k88a 79D98v63o78ř20á52k 4495390973158

Měl jste v té své "fyzice" na kolejích mokré listí?

0/0
8.10.2015 10:48
Foto

V10o38j60t23ě34c15h 63P50a81v54l64í94k 5304571514338

Mokré listí je zcela nezajímavé, s tím se setká jen první náprava a dalších 27 už ne.

+1/0
8.10.2015 12:21

O93l20d47ř53i16c64h 10J29a78n59e54č74e13k 8199886233221

chcete tím říct, že bude na přejezdech zavedena přednost řidičů - pirátů před vlaky?! 8-o Rv

za nehody na přejezdech jsou v drtivé většině případů zodpovědní řidiči, kteří na ně vjíždí ve chvíli, kdy tam nemají nic dělat. a ve většině případů při nich i sami (resp. jejich spolucestující) umírají. ano, jsou výjimky, á la Studénka. ale reakcí na takové případy má být zamezení, aby auta na přejezd vjížděla, když nesmí, ne omezení železniční dopravy !!;-€

+4/−1
7.10.2015 7:59
Foto

V71o94j44t40ě56c33h 64P48a42v84l60í34k 5834771154368

Pokud za takovou přednost na přejezdu pokaždé zaplatí tučnou pokutu (a to i když zrovna vlak neomezí), tak je to přestane bavit. I o tom je lepší vybavení přejezdu. 

Potíž je totiž v tom, že srážku odnese nejen nezodpovědný řidič, ale mnohdy i lidé ve vlaku, vlak, provoz na trati ...

+1/0
7.10.2015 16:18

V85a57c38l91a53v 98H44a38j40e44k 3736599879

Asi je to špatně. Pokud někdo vjede na přejezd ve výstraze mělo by se to vždy vzhledem k možným následkům posuzovat jako trestný čin obecného ohrožení, takže kamery a důsledné trestní stíhání (pokuta + zákaz činnosti). Tohle stejně nehodě typu Studénka nezabrání v tomto konkrétním případě nepovede ani k významnému snížení rychlosti vlaku.

+2/0
7.10.2015 17:18
Foto

V47o72j65t50ě82c58h 61P17a91v47l86í82k 5144721784488

To je, samozřejmě, nesmysl. O obecné ohrožení jde až když neopustí přejezd ve vyklízecí době, tedy do uzavření závor. Do toho okamžiku na přejezdu zcela legálně podle vyhlášek i norem smí vozidlo být. Pokud na přejezd vjede ve výstraze, jde jen o přestupek.

0/0
8.10.2015 8:50

J94i93ř80í 49E47r26b61e60n 1313674726597

Být na přejezdu smí, ale vjet ne.

Vzhledem k tomu, že vjetím na přejezd ve výstraze řidič vědomě ohrožuje zdraví a životy desítek až stovek lidí ve vlakové spoupravě, bych to za přestupek nepovažoval. Analogicky: ukrást desetimetrový kabel je taky jen přestupek. Pokud ale vedl k požárnímu výtahu, je to jasné obecné ohrožení...

0/0
8.10.2015 20:19
Foto

V16o10j21t58ě14c59h 93P22a94v82l11í29k 5534291934208

Pokud konáním v rozporu se zákonem (vjetím na přejezd ve výstraze), dosáhl pouze stavu (přítomnost na přejezdu ve výstraze, ale před uzavřením závor), do kterého se mohl dostat zcela legálním způsobem (pomalou jízdou), není možno to kvalifikovat jako obecné ohrožení.

0/0
9.10.2015 9:30

J51i19n49d35ř65i88c45h 50Š92k20o49p31e21k 4145281250845

Jen nesmysly a kraviny.

Stačilo by na každý přejezd dát kameru a nedočkavce jedoucí na červenou pokutovat. Ideálně k tomu zpřísnit zákon - profík s autem nad 3,5 t průjezd na červenou - první provinění 1 bez papírů, běžný řidič na rok bez papírů po 2 projetí na červenou třeba během 4 let

+4/−1
7.10.2015 7:03

O12l10d91ř35i37c77h 53J77a66n53e22č91e61k 8949276313501

to je nutná podmínka pro to, aby čidla zastavující vlaky mohla smysluplně fungovat.

vjedeš na přejezd, když tam nemáš co dělat - dobrá, vlak tě nerozpráší, ale zastaví, ale ty za to bez jakýchkoliv vytáček dostaneš pokutu v řádu desetitisíců, při prvním prohřešku navíc hromadu bodů a při druhém přijdeš o papíry.

protože když by zůstalo jen u toho zastavování vlaků, čehož se v Česku dost obávám, tak se ještě zvýší bezohlednost řidičů na přejezdech, protože výrazně klesne riziko, že budou potrestáni srážkou.

+3/0
7.10.2015 8:08

J18i22n27d47ř93i27c64h 70Š65k93o20p72e11k 4895631840435

jenže to skončí přesně jak píšeš. Negramotní trotlové polezou na červenou na přejezd, protože budou vědět, že to vlak zastaví. A trest žádný

+3/0
7.10.2015 8:18

M51a29r11e84k 23H40r94u56b97y 6447322571418

Stacilo by aby u tech proflaklych prejezdu obcashlidali policajti. Par drsnych pokut a ono by to ty chytraky preslo - jenze to by se zase nedalo utratit tolik penez...

+1/0
7.10.2015 9:57

J24i31n98d69ř95i16c96h 47Š17k82o37p64e71k 4835431150655

a hlavně by zase lidi nadávali na policejní kontroly, tak se radši nedělá nic.

Když vidím chování řidičů na silnicích, tak by se dalo vybírat na libovolném místě a ještě by si mohli vybrat, jaké přestupky budou oceňovat.

0/0
7.10.2015 10:12

V62a57c17l27a53v 97H30a65j94e81k 3326899949

Věčně by to měl být vždy trestný čin a ne přestupek.

+1/0
7.10.2015 17:19

J81i41ř22í 34E78r87b72e40n 1933574876947

No, vzhledem k tomu, co se na přejezdech za posledních pár let dělo, by na takovouto (!) policejní aktivitu nadávalo řádově méně lidí než za měření rychlosti na přehledné silnici I. třídy, kde je cedule "obec" třeba 200 m před prvním stavením...

0/0
8.10.2015 20:22

R43o45m73a30n 51J56e60s51c42h81k74e 9508235697325

Na našem přejezdu na koridoru Brno - Praha po vjetí do nesvíticího přejezdu spadly závory a uvěznily. Sám jsem to viděl dvakrát. Mne se to stalo také.

Čím jsem se provinil ?

Na upozornění SŽDC mne ani neráčilo odpovědět. Takhle funguje stát.

0/−1
7.10.2015 11:53

J78i13n11d34ř74i57c21h 10Š94k51o47p14e55k 4415351680105

pokud si přečteš můj příspěvek, tak píši "jedoucí na červenou"

0/0
7.10.2015 12:43

J28i31r20k62a 55D45v52o34ř70á48k 4625100663708

A který to je přejezd?

0/0
8.10.2015 10:52

R20o18m64a93n 36J92e33s23c47h32k45e 9778775147515

Já vím o dvou. Ve Skalici nad Svitavou nesvítí stabilně. U nás v Doubravici dvakrát spadly závory při nesvícení. Také jsem viděl na vlastní oči otevřené závory a vjezd nákladního vlaku tamtéž. Měl jste viděl bledého fíry.

0/0
8.10.2015 12:08

J15i19r17k22a 73D31v90o59ř69á33k 4675570983138

Provinil jste se přinejmenším tím, že jste neposlouchal, že přejezd zvoní. Ale nevím nevím jestli vám mám věřit tomu, že nesvítil. Spíš ne. Existují různé výpovědi, že přejezd nesvítil, přestože zároveň existují záznam z černé skříňky i třeba video, že svítil. To je negativní efekt závor: Člověk čumí na nedůležité závory a úplně vysklí to podstatné - červenou.

0/−1
8.10.2015 11:10

R19o57m10a38n 79J36e94s90c47h97k74e 9768155837875

V našem státě mohou být i hluší řidiči. Ti neslyší vůbec.

0/0
8.10.2015 12:20

J27i76ř67í 48E82r65b38e55n 1863914496287

Ale slepí by být neměli a dvojité červené blikačky by přehlédnout neměli. Výstražníky vzor SSSR byly svého času dost pokrokové, i když jejich bručivá výstraha byla vzhledem k vlnové délce zvuku mnohem méně pronikavá než klasický zvonek nebo cymbál s kladivem...

0/0
8.10.2015 20:44

R58o93m70a68n 44J33e19s38c73h44k48e 9968765557245

Problém je, že jsou zde přejezdy, které v klidu vůbec nesvítí. Například ve Skalici nad Svitavou. Ve vyhlášce je stanovená pouze maximální rychlost. Minimální není stanovená vůbec.

0/0
8.10.2015 21:48

F71r18a46n96t26i16š71e52k 55V98a19n25ě47k 1797114227467

Tím se nám hezky zvýší doba kdy bude přejezd uzavřen. Třeba ten přejezd u Studénky. Každou chvilku je dole, protože tam jezdí velké množství vlaků. Přejezd má předzváněcí dobu, než se přejezd uzavře a projede přes něj vlak. Což u Studénky bude minimálně pro rychlost vlaku 160 km/h. U pomalejších vlaků je samozřejmě doba uzavření závor a skutečným projetím vlaku delší. Jakmile tam dáme nějaké čidlo, které po uzavření závor vyšle do vlaku signál, že na přejezdu je překážka. Tak samozřejmě musíme zvýšit dobu uzavření přejezdu a projetím vlaku. Protože musíme započítat i dobu, kdy vlak začne reagovat a při rychlosti 160 km/h dokáže zastavit bezpečně před přejezdem na kterém uvázlo vozidlo. takže takový přejezd na koridoru Praha - Ostrava bude uzavřen skoro pořád.

0/−1
6.10.2015 20:46
Foto

V40o17j46t95ě76c38h 40P52a94v55l23í81k 5374691714368

Počítal jsem to, viz níže, doba uzavření závor je dnes cca 1 minuta a pro úplné zabezpečení před srážkou by se prodloužila na 1:10. Pro srážku v nižší rychlosti (jak navrhuje Ťok), by se prodloužit nemusela vůbec.

0/0
6.10.2015 20:56

L50i66b47o49r 94V32e21s86e51l24ý 2689356172702

Počítejte znovu, protože uzavřený přejezd už musíte mít v takové vzdálenosti, na kterou vlak zastaví, tj. vyhodnocení, reakční časy a následné brzdění.

0/0
6.10.2015 21:07

F58r71a32n12t66i68š19e27k 94V78a16n53ě30k 1607574697277

A co je to nižší rychlost? 120,100,80 km/h.? I při 80 km/h může dojít k úmrtí. Neumře vám ve vlaku dvacet lidí, ale třeba jen dva. Aby ten systém měl smysl, tak musí vlak před přejezdem úplně zastavit. Brzdná vzdálenost u vlaku při 160/h je prostě okolo kilometru, spíše více. Samozřejmě bude menší, když budete brzdit rychlobrzdou, ale to se vám v tom vlaku ti lidi pomlátí, takže z bezpečnostních důvodů by jste měl brzdit plynule. Ono se taky totiž může stát, že bude chyba systému a žádná překážka tam nebude. A těžko budete pak vysvětlovat cestujícímu, že tu ruku má zlomenou, protože to začalo brzdit omylem.Taky musíte ty zařízení instalovat do všech lokomotiv a u všech dopravců ,aby to mělo smysl a ne, aby to měly třeba jen pendolina. Kvůli sedmi vlakům drahý špás. Nebo signál volnosti přejezdu budete přenášet přes návěstidlo, ale na to máte normy. A návěstidlo bude muset být opět u rychlosti 160 km/h vzdáleno přes kilometr před přejezdem. Spíše by stát měl investovat do toho, aby vůbec kamiony nejezdily přes silnice nižších tříd a vybírat mýtné i za tyto úseky. I kdyby byl výběr prodělečný.

+1/0
6.10.2015 21:34
Foto

V39o46j87t95ě22c63h 72P51a17v94l59í54k 5614691144448

Energie srážky a tedy následky rostou s druhou mocninou rychlosti. Při nesnížení doby uzavření závor, by v modelovém případu Studénky srážka nastala při rychlosti 40 km/h. To by řidič, který by nestihl opustit své vozdilo nejspíše odnesl jen s lehkými zraněními.

Systémem "generální stop" je v ČR většina vlaků vybavena, takže až taková investice by to být nemusela.

0/0
6.10.2015 21:46

L34i96b51o59r 35V13e12s27e33l71ý 2679426502122

Spoléhat se na generální stop v době přechodu na GSM-R? Navíc GS ani není bezpečný.

+1/0
6.10.2015 21:51
Foto

V60o39j80t95ě39c87h 28P74a45v17l59í59k 5584721584718

Lepší než drátem do oka. GS pomocI GSM-R byl demonstrován již v roce 2007, takže v tom problém nevidím.

0/0
6.10.2015 21:56

L42i19b12o18r 95V63e15s20e91l36ý 2449706722492

Až to bude implementováno, tak možná ...

0/0
6.10.2015 22:03
Foto

V95o39j10t14ě44c29h 73P64a39v25l26í58k 5604431104748

Ty přejezdy taky nebudou hned. Pár let zabere jen analýza dostupných řešení, rozhodování, testování, plánování ...

+1/0
6.10.2015 22:16

P53e39t67r 60N38o57v40o41t16n96y 1331690141

1 minuta do příjezdu vlaku? Pak je to blbe ted.

0/0
6.10.2015 22:58
Foto

V13o53j57t12ě94c21h 29P58a53v38l38í97k 5764791854918

A jak by to podle Vás mělo být správně?

0/0
6.10.2015 23:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.