Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Čech u soudu poráží British Airways. Musí ho svézt levně první třídou

British Airways musí přepravit cestující, kteří si u nich koupili v srpnové akci levné letenky v první třídě na dálkové lety. Vyplývá to z předběžného rozhodnutí obvodního soudu pro Prahu 6, který se zastal jednoho z klientů. Aerolinky chybný tarif později rušily s tím, že to byla chyba systému.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J91o63s41e61f 66S13v65o28b57o62d44a 7326732179804

ze to BA za tu ostudu stoji?  Mohli par pitomcu svezt v prvni tride, dat jim ten biftek a sampus... a udelat si z toho reklamu jak napravili sve chybky a jak zakaznik je veledulezity... Misto toho se budou soudit.  Proste spatne PR ....

+5/0
10.10.2015 17:23

L18u25b57o93r 46S51o37u91č73e29k 8245810470625

zjevně stojí... a dost je chápu ... riziko přijít o několik platících first class klientů (to jsou právě Ti veledůležití), kvůli pár klientům (jak vy říkáte pitomců) je příliš vysoké a hlavně není možné jakoukoliv sebenesmyslnější chybu akceptovat. Nějaká hranice by měla existovat - resp. kde ta hranice je ? V tomto případě jde jen v ČR o desítky letenek a celosvětově možná o stovky -- pak už jde ztráta do desítek milionů.

0/−2
12.10.2015 10:22

D96a81v48i43d 82O82d60l84e97r 8732312863787

Přesně: kdyby řekli:  "Podívejte, udělali jsme chybu, ale protože jsme féroví, pár stovek lidí jsme svezli naší první třídou," měli by z toho vynikající reklamu :-)

+2/0
18.10.2015 2:29

M60i53l21o73š 86S12e81t30í48k 3539399924880

To je něco podobného, jako začátkem roku na Alze - nevíte někdo, jak to nakonec dopadlo? Nemůžu to nějak najít.

http://mobil.idnes.cz/alza-prodavala-iphone-6-velmi-levne-dtp-/mob_tech.aspx?c=A150113_144415_mob_tech_LHR

0/0
9.10.2015 16:35
Foto

J63a71n 66P42a51v31e28l64k59a 3796953880

Prý probíhá soud. Jinak dal jsem odkaz na tento článek na FB alzy a bez komentáře ho smazali.

0/0
11.10.2015 19:05

M89i34r29o32s26l83a72v 58Z72i75k48m61u54n36d 7799643424573

Pokud se "trh" hemží různými akčními slevami apod. tak letenka za 1 Kč / 1 € / 1 USD / 1 GPB nemusí být nereálná, třeba jen jedna letenka nebo jízdenka ... To je prostě riziko podnikání ... za chybu v systému se platí. Nepředpokládám, že by jedno letadlo se všemi letenkami za "libru" přivedlo BA ke krachu ... mnohem více vyplatí na odškodném za zpoždění, které přesahuje cenu letenky.

Soud rozhodl správně ...

Jančura taky jezdil kdysi za korunu ...

+2/−1
8.10.2015 16:36

O37n19d50ř92e28j 88Š27t64ě31p10á68n23e10k 5729250848969

Jančura jezdil za korunu hlavně pro studenty :-D Protože mu to do plné tarifní výše doplatil stát ;-D;-D;-D

+1/−1
8.10.2015 19:19

M76i62r96o31s69l66a43v 26Z86i33k14m87u25n51d 7629323124513

Nikoli z Prahy do Liberce ... pro všechny ....

0/0
10.10.2015 12:46
Foto

J85o47s95e16f 40N14o60v61a71k 1895585758748

US soud nedavno (pul roku nazpatek) odvolal narizeni, ze "mistake fares" neboli "chyby v rezervacnim systemu" aerolinky nemusi dodrzet. Byl to takovy sport pro generace cestovatelu, ale casy se meni a aerolinky ted muzou "mistake fares" jednoduse zrusit a vratit penize. Toto se nekolikrat v posledni dobe stalo. V Cechach zrejme zadny zakon nebyl a neni, a tak tento soudni pripad muze odstartovat provizi v zakone.

0/0
8.10.2015 15:30
Foto

S46t68a39n12i12s45l35a67v 52T17e76s40a65ř 9227764162584

Letenka za třetinu je podle mě věrohodná "akce". Odkazy na "evidentně chybnou cenu" by neměly podle mě obstát.

+6/−1
8.10.2015 15:03

O78l38d51r27i60c12h 74V95y65s98k37o63c70i16l 9625932173896

delaj jak kdyby tu tridu meli na mesice dopredu vyprodanou... Takhle jejich ztrata bude minimalni. Proste se nekdo vychrape na betli ktera by jinak byla pravdepodobne prazdna ...

+1/−1
8.10.2015 12:39

M40o17n37i75k17a 81M63a38l11á 6830613838620

To vypadá, že do BA se dostal Tvrdík :)

+2/0
8.10.2015 12:24

B56o63r21e58k 23J16a84n25e84c27e87k 4340312882520

Ty letenky nakoupila spousta lidí z celého světa, včetně Američanů, Britů a Němců - zrovna případ s Malajsií se týkal odletů z Německa. Letenky byly zrušeny plošně všem, skutečně BA nezkoumala národnost pasažéra podle jakéhosi algoritmu, jestli si to nechá líbit.

0/0
8.10.2015 12:21

F62r15a98n55t72i35š58e51k 84N13o31v68á62k 6311115906431

Omyl, stejně jako třena iphon za 5 stovek. SPíš se divím, že to dotyčným firmám stojí za soud a negativní publicitu. Vždy se najde alespoň jeden zákazník, který se soudí a úspěšně si to vysoudí.. A firma je za ojeb.vače, co nedrží slovo.

+3/−1
8.10.2015 12:03

A81l45e79š 98K59o57f48r86á32n74e54k 9882482515850

Za ten naprosto tragický servis na lince z Prahy na LHR to BA ze srdce přeji!

+1/0
8.10.2015 11:56

L91u20b75o94r 84S16o21u37č97e22k 8355540910465

pár poznámek pro upřesnění/zamyšlení k této problematice pro ostatní:

1. sice vyhráli první kolo, možná i odletí, ale dobře věděli, že si koupili letenku s chybnou cenou. Není až tak neobvyklé po celém světě, že se takovéto rezervace zpětně ruší.

2. Pro upřesnění jenom pár čísel:  "Levnější" zpáteční první třída do Kuala Lumpur pro konec října stojí 168469 Kč (vč. 11980Kč tax - bez servisního poplatku). V tomto konkrétním případě se jedná  o tarif AFFEUR a vzhledem k tomu, že taxy jsou stejné (nepočítám pohyb kurzu Kč), pak tyto si letenky koupili s 90% slevou.

3. 90% není žádná akční sleva / speciální nabídka / promo cena / výprodejová cena / ....  ale chyba, proti které se jakákoliv společnost  (a to nejen airline) může a taky by měla bránit, protože je proti dobrým mravům, pokud je prodáno za cenu, která se liší od obvyklé ceny o desítky procent (než mi kdokoli začne spílat, ať se zamyslí, kdyby se tato chyba stala jemu samotnému)

4. Tyto letenky nebyly většinou kupované přímo u British Airways, ale u prodejců na letenkových portálech (u nás Asiana/Student/Pelikan...) a tento tzv. "Error Fare" nikdy British veřejně jako akční sama nenabízela ani nepropagovala. 

5. Ad absurdum by mohly mít IATA agentury, které tyto letenky vystavovaly samy problémy s British Airways, protože v IATA pravidlech (které musí agenti dodržovat) je i regule o odpovědnosti za letenky vystavené za zjevně chybný tarif - což je přesně tento případ.

6. Refundace (vrácení uhrazené částky klientovi) letenky u takovýchto zrušených letů je může být ovlivněna dobou, kdy byla ze strany prodejce ve skutečnosti provedena a jak byla zprocesována. Refundace letenky a zrušení rezervace jsou dvě naprosto rozdílné věci.

7. Soud vydal předběžné opatření a pokud se BA odvbolá, pak je na klientovi jestli riskne případnou soudní prohru a riziko doplacení do běžné ceny...

8.  Osobně přeji cestujícím, aby tyto letenky mohli využít a ostatním ať se podívají na diskuzi a obrázky na http://goo.gl/D3AGJZ.

+1/−7
8.10.2015 11:34

J31i92r83k36a 54D52v84o18ř53á12k 4575590673508

1. Šlo o akci. V akci je vždy nelogicky nízká cena. Zákazník nemá co zkoumat, jestli je cena logicky nelogicky nízká nebo naopak nelogicky nelogicky nízká.

+7/−1
8.10.2015 11:40

L59u13b61o45r 61S44o76u51č55e15k 8165360700185

To že někdo na portále akční ceny letenek napíše, že to je akce, ještě neznamená, že to akce opravdu je. BA žádnou takovouto akci na tento typ tarifu nevypsal a pokud byste sledoval ceny letenek věděl byste že jde o chybu v systému. A chyba zkrátka není akce. A za chyby se platí.

0/0
12.10.2015 9:43

A81l85e34š 12K56o50f10r81á70n62e93k 9982112825660

Vedle jak ta jedle. Nákupem letenky byla uzavřena smlouva. Pokud BA s cenou nesouhlasily, neměly letenku vystavovat. Chyba při kontraktačním procesu se spotřebitelem jde plně k tíži podnikatele. Snad by šlo uvažovat o nějakém korektivu v případě, že by rozpor byl očividný, ale to není tento případ. Že v rámci nějakého proma jsou schopni prodat letenku do firstky za 32t Kč bych klidně věřil.

+8/−1
8.10.2015 11:59

M72i47c35h48a69l 77P94a59v88l92á56t 9693783464789

Ve vetsine bodu se mylite.

+3/−3
8.10.2015 12:23

M29a27t81ú75š 36B67e77n55a12k 9278494762423

V Alze som zažil niekoľko krát zlavy aj cez 90% a skutočne ten tovar za tie ceny predávali, je pravda, že zlava bola vypočítaná z ceny z pred pár rokov, ale to bežný človek, ktorý sa v problematike nepohybuje nemôže vedieť. Takže potom človeku skutočne nepríde čudná tak vysoká zlava. Navyše keď sú dnes bežné akcie so "zlavami" 70, 80, 90 percent...

+1/0
8.10.2015 13:14

M97i50r61o43s93l84a82v 67Z79i87k10m39u86n35d 7449183984803

Když před 25 lety končila NDR, tak jsem nakupoval za jednu DDM věci, které mi slouží spolehlivě dodnes ... dodnes lituji, že jsem toho nekoupil více, protože DDM jsem už neměl ...

0/0
8.10.2015 16:41

M30i44r90o42s76l27a34v 55Z98i93k90m32u31n29d 7109623614473

Za chybu snad někdo odpovídá, tak ať to zaplatí ze svého ... pokud nebyl pojištěn na škody způsobené "výkonem  práce" (pojistka na blbost), má smůlu ...

0/0
8.10.2015 16:39

D40a23v75i93d 63O20d49l38e80r 8462492413437

1) Jak mohli nakupující vědět, že se jedná o chybu?  Nejsou povinni dělat si marketingové průzkumy cen, ani k tomu nemají dostatek informací - jak by asi zjistili, jaký je marketingový plán dané letecké společnosti? Jinak letenky za 10 % původní ceny jsou v nabídce leteckých společností zcela běžné, nevím, proč bych je měl zčistajasna všechny považovat za "omyl". 

2) Pokud to zmršila agentura zprostředkovávající prodej letenek, nechť si to British Airways vyříká s ní, a ne se zákazníkem, toho kompetenční spor mezi prodejcem a poskytovatelem absolutně nezajímá.

0/0
18.10.2015 2:24

P46e13t45r 29A41n50d64r73ý44s19e47k 9853871756577

32 000 je nelogicky nízká cena?!?

+5/0
8.10.2015 11:33

O65n79d39ř33e73j 95Š76t85ě15p36á80n80e92k 5479450878169

Na tuto destinaci ano. Prosím nepleťte si to s pobytem v Chorvatsku.

+1/−2
8.10.2015 19:28

T66r60u53n29g 84D10u67o21n95g 73T95h13a37n17h 5748445904717

Mohli si z toho udelat levnou reklamu s oni to takhle zmr*vi

+6/0
8.10.2015 11:28

O11t16a 25K67i46n69c 6269408912596

Za chyby se platí. Pokud společnost BA udělala chybu a omylem prodala letenky levněji, má smůlu. Pokud si prodavač chybně stanoví cenu, nemůže zpětně chtít po zákazníkovi doplatek.

+10/−1
8.10.2015 11:05

J69a71n 35P98r31o40c28h37á31z38k80a 5786702228777

Tím si nejsem úplně jistý. V obchodě mi dali jiný notebook, který stál asi o 12.000 Kč více a po týdnu mi volali, že chtějí doplatit nebo vrátit notebook. Právník mi doporučil se s nimi domluvit, protože by se jinak jednalo o neoprávněné obohacení.

+1/0
8.10.2015 11:19

K31a80r81e76l 29V16o46l12n75ý 5432807905981

který obchod abych věděl do jakého v žádném případě nechodit

0/0
8.10.2015 11:24

P23a83v12e53l 18B17e51r34a48n 9955817960

To je ale trochu jiný případ - dostal jste něco jiného, než jste si koupil... Tady si lidé koupili přesně to co zaplatili, "pouze" někomu zřejmě ujela ruka a zadal špatnou cenu.

Když přijdete do obchodu, uvidíte u rohlíku cenu 0,50 Kč a za tu si jich 10 koupíte, tak byste se asi taky rozčiloval, kdyby po Vás někdo následně chtěl doplatit 10 Kč, protože "obvykle" stojí přece 1,50 Kč a "jenom" někdo nenapsal jedničku...

+6/−1
8.10.2015 11:28

A87l46e22š 62K90o32f45r13á89n25e87k 9432632725530

To je ale jiná situace. Zde bylo dodáno něco jiného, než co je ve smlouvě. Zatímco v případě BA není o službě spor, pouze o ceně za tu službu. A tady mám za to, že dle současné právní úpravy v NOZ (i když asi i dle starého OZ by se muselo dospět k témuž závěru) to jde k tíži podnikatele, ledaže by to bylo něco opravdu do očí bijícího, což není tento případ.

+2/0
8.10.2015 12:01

M33a68r58t64i50n 49H28o24d47í35k 2365695628697

Pokud jste dostal zcela jiný notebook, než který jste objednal, má právník pravdu. Ne tak v případě, kdy zákazníci s letenkami dostali, přesně co si koupili a firma si ex post uvědomila chybu a požadovala zrušení smlouvy bez náhrady.

+1/0
8.10.2015 15:39
Foto

A10l78e40š 69K33l48o83n 7210451861199

Su jeden z tech kterym aerolinka letenky zrusila a penize za ne vratila zpet na kartu, soudit sem sa s nima ale nesoudil. Predpokladam ze kdyz se jim ted ozvu, porad na me budou kaslat, nemam narok na taky uznani letenek, kdyz sem jich nezaloval? Nebo mam? Poradite nekdo fundovanejsi v tomto?

0/0
8.10.2015 11:03

A96l95e67š 88K45o63f28r64á89n41e40k 9562692315730

Žalovat klidně můžete, omezeno je to akorát promlčecí dobou, tady je to možná jen 1 rok, neboť jde o smlouvu o přepravě, to teď z hlavy nevím, to bych se musel podívat. Akorát je otázka na co, v popisovaném případě žalovali na plnění, tedy přepravu dle letenky, to má samozřejmě smysl pouze do doby odletu, pak už jedině na náhradu škody, např. rozdílu mezi touto letenkou a obvyklou cenou, atd.

0/0
8.10.2015 12:03
Foto

A36l63e61š 81K43l46o42n 7130431831419

Ja sem tu letenku mel nejak az na unor, tusim ze. Takze cas by momentalne na jeji plneni byl. Penize nechci, chtel bych ji proletet.

0/0
8.10.2015 12:14

A83l98e30š 74K52o15f61r19á26n51e67k 9462342975500

Tak si požádejte o nahlédnutí do příslušného spisu u OS Praha 6 (právní zájem máte) a opište tu žalobu :o)

0/0
8.10.2015 12:16
Foto

A87l91e52š 68K31l70o47n 7580221301599

A da se vyvoj pripadu, vysledky, rozsudky, sledovat aj na internetu? Jsou nekde vyvesovane?

0/0
8.10.2015 12:31

O62n53d72ř63e91j 34Z15d13e79r29a43d24i87č35k94a 6594155323688

Tohle je vtipny. Jedna z IATA resoluci rika, ze jedina platna cena letenky je v okamziku jejiho zakoupeni. Troufam si tvrdit, ze tu neni moc o cem debatovat. A zrovna u BA, kteri posilaji ADM (pokuty) prodejcum za cokoliv, co neni na 100% podle pravidel.. Na jednu stranu je chapu, je to trochu ulet, na stranu druhou ale u nich musi byt nekdo za nahrani tarifu do GDS zodpovedny, tak at si to resi s nim.

0/0
8.10.2015 11:02

A26l37e83š 92K57o50f59r73á61n70e46k 9492182535920

Stejně na tenhle svůj šáhlý byznys model jednou všechny legacy airlines zajdou. Model lowcostů je k zákazníkům mnohem spravedlivější a troufám si tvrdit, že má budoucnost.

0/0
8.10.2015 12:05

L51u18b45o61r 58S42o41u30č28e30k 8535760640435

model lowcostů dřív nebo později přivede malé společnosti do pekel a u silných LCA bude klient až ten na posledním místě -- letenka za korunu a k tomu taxy, poplatky za platbu, kufry, jídlo, checkin, call centrum jen v angličtině v zahraničí, .... - žádné garance časů na přestupy ... To není moc v pořádku a dobré pro cestující.  Jasně že běžné airline mají co zlepšovat, ale asi není moc logické letět do Londýna a zpět za 1000Kč, když jen cesta z Moravy do Prahy/Bratislavy autem a zpět Vás přijde min. na 1500. Ono není až tak fajn zůstat někde v cizině na letišti při bankrotu lowcostu. Ale to už je jiná debata.

0/0
12.10.2015 10:15
Foto

M36a20r42t36i52n 13G32r78o60c24h23o41l 7606528426431

Omluvit a dělat, že se nic nestalo ... jak typické pro dnešní svět a pro Č zvlášť ... jen at je soud donutí splnit to, co slíbili, i když, v případě Skylinku a satelitu navždy zadarmo rozhodly soudy ve prospěch měsíčního poplatku ...

0/0
8.10.2015 11:02

V79o35j69t93ě82c86h 23R52y73c36h84e16c64k71ý 2140727946409

Kdyby ceny letenek byli víceméně stálé a ne tak brutálně proměnlivé, tak by se snad mohlo uvažovat o argumentaci, že zákazník měl tušit, že ta cena je chybná. Ale takto proměnlivé ceny vytvářejí letecké společnosti a jak má zákazník tušit, co je chyba a co správná cena?

+8/0
8.10.2015 10:58

T35o60m13á23š 64K50o70c72i56a31n 9484269807886

To je nefér jednání ze strany BA. Měla uznat chybu, letenky nechat za tu cenu, poučit se a příště si dávat pozor na to, co zveřejní za tarify.

+6/0
8.10.2015 10:56
Foto

M87a84r49t27i16n 69V59á49c95l89a61v 3264288253230

to je neuvěřitelná drzost od BA

+9/0
8.10.2015 10:41

R87a20d50e46k 30B26e81r39a66n70e29k 2338205394915

Tady se pletou dvě různé věci do hromady - jedna věc je, když někdo udělá nějakou obchodní akci a pak se snaží z těch lidí vytáhnout víc peněz. Jiná věc je, když upadne z cenovky první číslice a ta výsledná cena je někde jinde.  Osobně si myslím, že BA nad tím měla mávnout rukou a nesoudit se. Na druhou stranu opravdu nevím proč obdivovat člověka, který zjevně využívá omylu někoho jiného - prokazatelně nešlo o to, že by to koupil náhodou a myslel si, že BA to za tyhle peníze prodat chce - on samozřejmě věděl, že jde o omyl - i když mu to u soudu nikdo neprokáže.

0/−9
8.10.2015 10:32

L14a56d54i94s28l79a32v 85M65i34k79a 1841639234604

Pan spravedlivej...

0/0
8.10.2015 10:51

R48a32d54e59k 68B21e96r79a60n71e16k 2548825564865

Tak nevím jestli spravedlivej, ale prostě když někdo najde způsob, jak oblafnout prodejní systém a koupit něco, co prodávající nechtěl prodat - tak je to možná z jedný strany pohledu šikovnej hrdina a z druhý strany zlodějíček - já neříkám, že se to neděje, ani to nijak neodsuzuji, ale opravdu zase nevidím důvod to obdivovat. Ano můžeme k tomu přistoupit takovým levicovým pohledem a říct, že BA je bohatá firma a že pro ní je nějakejch 70 tisíc pakatel a že si to zaslouží, že si má dávat pozor atd. - ale pořád je to o tom, že někdo někoho v obchodním vztahu oblafnul.

0/0
8.10.2015 10:57

L46a49d20i14s84l14a71v 32M96i43k65a 1331839214494

Nikde jsem nečetl, že by oblafnul nějakým způsobem systeém, ale že ta cena tam opravdu v nabídce byla....ale popravdě jsem se o to moc nezajímal, takže je možné, že ho nějak oblafnul, ale co ti zbývající tedy?

+1/0
8.10.2015 11:01

V40o27j25t15ě32c96h 77R59y69c80h16e76c92k32ý 2220347486399

Pokud se spletu a koupím si v rámci jednoho města letenku jiné letiště odkud se pak rozumě nedostanu (a něco následně nestihnu). Tak mi, až na to časem přijdu, dovolí letecká společnost storno a vrátí plnou cenu?

+4/0
8.10.2015 11:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.