Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čech u soudu poráží British Airways. Musí ho svézt levně první třídou

British Airways musí přepravit cestující, kteří si u nich koupili v srpnové akci levné letenky v první třídě na dálkové lety. Vyplývá to z předběžného rozhodnutí obvodního soudu pro Prahu 6, který se zastal jednoho z klientů. Aerolinky chybný tarif později rušily s tím, že to byla chyba systému.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37o79s80e26f 96S31v78o55b52o54d43a 7956932869594

ze to BA za tu ostudu stoji?  Mohli par pitomcu svezt v prvni tride, dat jim ten biftek a sampus... a udelat si z toho reklamu jak napravili sve chybky a jak zakaznik je veledulezity... Misto toho se budou soudit.  Proste spatne PR ....

+5/0
10.10.2015 17:23

L46u28b69o45r 84S15o87u57č26e77k 3910514432698

zjevně stojí... a dost je chápu ... riziko přijít o několik platících first class klientů (to jsou právě Ti veledůležití), kvůli pár klientům (jak vy říkáte pitomců) je příliš vysoké a hlavně není možné jakoukoliv sebenesmyslnější chybu akceptovat. Nějaká hranice by měla existovat - resp. kde ta hranice je ? V tomto případě jde jen v ČR o desítky letenek a celosvětově možná o stovky -- pak už jde ztráta do desítek milionů.

0/−2
12.10.2015 10:22

D34a42v35i55d 72O86d49l76e31r 8412872553317

Přesně: kdyby řekli:  "Podívejte, udělali jsme chybu, ale protože jsme féroví, pár stovek lidí jsme svezli naší první třídou," měli by z toho vynikající reklamu :-)

+2/0
18.10.2015 2:29

M88i54l54o15š 13S36e80t34í96k 3319809914480

To je něco podobného, jako začátkem roku na Alze - nevíte někdo, jak to nakonec dopadlo? Nemůžu to nějak najít.

http://mobil.idnes.cz/alza-prodavala-iphone-6-velmi-levne-dtp-/mob_tech.aspx?c=A150113_144415_mob_tech_LHR

0/0
9.10.2015 16:35
Foto

J32a63n 48P14a78v44e84l19k29a 3116693470

Prý probíhá soud. Jinak dal jsem odkaz na tento článek na FB alzy a bez komentáře ho smazali.

0/0
11.10.2015 19:05

M23i71r95o50s47l13a96v 59Z66i68k71m32u85n47d 7179883184373

Pokud se "trh" hemží různými akčními slevami apod. tak letenka za 1 Kč / 1 € / 1 USD / 1 GPB nemusí být nereálná, třeba jen jedna letenka nebo jízdenka ... To je prostě riziko podnikání ... za chybu v systému se platí. Nepředpokládám, že by jedno letadlo se všemi letenkami za "libru" přivedlo BA ke krachu ... mnohem více vyplatí na odškodném za zpoždění, které přesahuje cenu letenky.

Soud rozhodl správně ...

Jančura taky jezdil kdysi za korunu ...

+2/−1
8.10.2015 16:36

O20n54d62ř34e64j 85Š37t27ě61p52á69n21e68k 5529840678899

Jančura jezdil za korunu hlavně pro studenty :-D Protože mu to do plné tarifní výše doplatil stát ;-D;-D;-D

+1/−1
8.10.2015 19:19

M63i83r83o58s27l83a42v 80Z63i90k26m27u41n37d 7959103914893

Nikoli z Prahy do Liberce ... pro všechny ....

0/0
10.10.2015 12:46
Foto

J25o84s88e17f 20N22o30v50a53k 1885545988288

US soud nedavno (pul roku nazpatek) odvolal narizeni, ze "mistake fares" neboli "chyby v rezervacnim systemu" aerolinky nemusi dodrzet. Byl to takovy sport pro generace cestovatelu, ale casy se meni a aerolinky ted muzou "mistake fares" jednoduse zrusit a vratit penize. Toto se nekolikrat v posledni dobe stalo. V Cechach zrejme zadny zakon nebyl a neni, a tak tento soudni pripad muze odstartovat provizi v zakone.

0/0
8.10.2015 15:30
Foto

S47t28a56n53i14s34l77a92v 70T29e52s11a93ř 9217984302254

Letenka za třetinu je podle mě věrohodná "akce". Odkazy na "evidentně chybnou cenu" by neměly podle mě obstát.

+6/−1
8.10.2015 15:03

O72l21d76r62i68c81h 11V55y73s70k38o76c39i53l 9365632713776

delaj jak kdyby tu tridu meli na mesice dopredu vyprodanou... Takhle jejich ztrata bude minimalni. Proste se nekdo vychrape na betli ktera by jinak byla pravdepodobne prazdna ...

+1/−1
8.10.2015 12:39

M97o83n82i91k74a 23M96a54l64á 6450153258110

To vypadá, že do BA se dostal Tvrdík :)

+2/0
8.10.2015 12:24

B30o30r38e25k 43J31a65n77e46c55e96k 4400632482250

Ty letenky nakoupila spousta lidí z celého světa, včetně Američanů, Britů a Němců - zrovna případ s Malajsií se týkal odletů z Německa. Letenky byly zrušeny plošně všem, skutečně BA nezkoumala národnost pasažéra podle jakéhosi algoritmu, jestli si to nechá líbit.

0/0
8.10.2015 12:21

F40r75a26n46t31i42š11e45k 41N80o45v62á64k 6241275646501

Omyl, stejně jako třena iphon za 5 stovek. SPíš se divím, že to dotyčným firmám stojí za soud a negativní publicitu. Vždy se najde alespoň jeden zákazník, který se soudí a úspěšně si to vysoudí.. A firma je za ojeb.vače, co nedrží slovo.

+3/−1
8.10.2015 12:03

A57l68e17š 56K11o37f92r41á16n10e61k 9372852605210

Za ten naprosto tragický servis na lince z Prahy na LHR to BA ze srdce přeji!

+1/0
8.10.2015 11:56

L74u80b24o87r 29S67o92u67č29e83k 3950434962688

pár poznámek pro upřesnění/zamyšlení k této problematice pro ostatní:

1. sice vyhráli první kolo, možná i odletí, ale dobře věděli, že si koupili letenku s chybnou cenou. Není až tak neobvyklé po celém světě, že se takovéto rezervace zpětně ruší.

2. Pro upřesnění jenom pár čísel:  "Levnější" zpáteční první třída do Kuala Lumpur pro konec října stojí 168469 Kč (vč. 11980Kč tax - bez servisního poplatku). V tomto konkrétním případě se jedná  o tarif AFFEUR a vzhledem k tomu, že taxy jsou stejné (nepočítám pohyb kurzu Kč), pak tyto si letenky koupili s 90% slevou.

3. 90% není žádná akční sleva / speciální nabídka / promo cena / výprodejová cena / ....  ale chyba, proti které se jakákoliv společnost  (a to nejen airline) může a taky by měla bránit, protože je proti dobrým mravům, pokud je prodáno za cenu, která se liší od obvyklé ceny o desítky procent (než mi kdokoli začne spílat, ať se zamyslí, kdyby se tato chyba stala jemu samotnému)

4. Tyto letenky nebyly většinou kupované přímo u British Airways, ale u prodejců na letenkových portálech (u nás Asiana/Student/Pelikan...) a tento tzv. "Error Fare" nikdy British veřejně jako akční sama nenabízela ani nepropagovala. 

5. Ad absurdum by mohly mít IATA agentury, které tyto letenky vystavovaly samy problémy s British Airways, protože v IATA pravidlech (které musí agenti dodržovat) je i regule o odpovědnosti za letenky vystavené za zjevně chybný tarif - což je přesně tento případ.

6. Refundace (vrácení uhrazené částky klientovi) letenky u takovýchto zrušených letů je může být ovlivněna dobou, kdy byla ze strany prodejce ve skutečnosti provedena a jak byla zprocesována. Refundace letenky a zrušení rezervace jsou dvě naprosto rozdílné věci.

7. Soud vydal předběžné opatření a pokud se BA odvbolá, pak je na klientovi jestli riskne případnou soudní prohru a riziko doplacení do běžné ceny...

8.  Osobně přeji cestujícím, aby tyto letenky mohli využít a ostatním ať se podívají na diskuzi a obrázky na http://goo.gl/D3AGJZ.

+1/−7
8.10.2015 11:34

J10i63r28k90a 55D82v93o40ř68á38k 4485320143258

1. Šlo o akci. V akci je vždy nelogicky nízká cena. Zákazník nemá co zkoumat, jestli je cena logicky nelogicky nízká nebo naopak nelogicky nelogicky nízká.

+7/−1
8.10.2015 11:40

L42u48b17o55r 30S34o87u83č10e39k 3450814632118

To že někdo na portále akční ceny letenek napíše, že to je akce, ještě neznamená, že to akce opravdu je. BA žádnou takovouto akci na tento typ tarifu nevypsal a pokud byste sledoval ceny letenek věděl byste že jde o chybu v systému. A chyba zkrátka není akce. A za chyby se platí.

0/0
12.10.2015 9:43

A87l71e15š 92K94o72f15r46á43n46e39k 9772262435220

Vedle jak ta jedle. Nákupem letenky byla uzavřena smlouva. Pokud BA s cenou nesouhlasily, neměly letenku vystavovat. Chyba při kontraktačním procesu se spotřebitelem jde plně k tíži podnikatele. Snad by šlo uvažovat o nějakém korektivu v případě, že by rozpor byl očividný, ale to není tento případ. Že v rámci nějakého proma jsou schopni prodat letenku do firstky za 32t Kč bych klidně věřil.

+8/−1
8.10.2015 11:59

M84i49c95h62a77l 35P79a76v49l23á72t 9793263624889

Ve vetsine bodu se mylite.

+3/−3
8.10.2015 12:23

M54a73t28ú91š 52B95e33n54a37k 9418204942153

V Alze som zažil niekoľko krát zlavy aj cez 90% a skutočne ten tovar za tie ceny predávali, je pravda, že zlava bola vypočítaná z ceny z pred pár rokov, ale to bežný človek, ktorý sa v problematike nepohybuje nemôže vedieť. Takže potom človeku skutočne nepríde čudná tak vysoká zlava. Navyše keď sú dnes bežné akcie so "zlavami" 70, 80, 90 percent...

+1/0
8.10.2015 13:14

M69i25r52o17s54l70a24v 88Z48i28k85m75u17n94d 7649793324923

Když před 25 lety končila NDR, tak jsem nakupoval za jednu DDM věci, které mi slouží spolehlivě dodnes ... dodnes lituji, že jsem toho nekoupil více, protože DDM jsem už neměl ...

0/0
8.10.2015 16:41

M87i82r54o91s65l58a33v 89Z25i61k93m68u31n67d 7399743164343

Za chybu snad někdo odpovídá, tak ať to zaplatí ze svého ... pokud nebyl pojištěn na škody způsobené "výkonem  práce" (pojistka na blbost), má smůlu ...

0/0
8.10.2015 16:39

D70a64v35i55d 48O98d16l54e42r 8262442113677

1) Jak mohli nakupující vědět, že se jedná o chybu?  Nejsou povinni dělat si marketingové průzkumy cen, ani k tomu nemají dostatek informací - jak by asi zjistili, jaký je marketingový plán dané letecké společnosti? Jinak letenky za 10 % původní ceny jsou v nabídce leteckých společností zcela běžné, nevím, proč bych je měl zčistajasna všechny považovat za "omyl". 

2) Pokud to zmršila agentura zprostředkovávající prodej letenek, nechť si to British Airways vyříká s ní, a ne se zákazníkem, toho kompetenční spor mezi prodejcem a poskytovatelem absolutně nezajímá.

0/0
18.10.2015 2:24

P74e14t48r 31A22n60d77r59ý92s82e63k 9543621946797

32 000 je nelogicky nízká cena?!?

+5/0
8.10.2015 11:33

O96n28d46ř41e88j 40Š18t66ě66p42á44n54e84k 5219250178549

Na tuto destinaci ano. Prosím nepleťte si to s pobytem v Chorvatsku.

+1/−2
8.10.2015 19:28

T24r92u29n64g 82D46u26o24n37g 73T76h81a70n10h 5858145364567

Mohli si z toho udelat levnou reklamu s oni to takhle zmr*vi

+6/0
8.10.2015 11:28

O79t13a 22K36i65n46c 6809878772156

Za chyby se platí. Pokud společnost BA udělala chybu a omylem prodala letenky levněji, má smůlu. Pokud si prodavač chybně stanoví cenu, nemůže zpětně chtít po zákazníkovi doplatek.

+10/−1
8.10.2015 11:05

J91a47n 76P75r19o40c68h75á25z24k80a 5296272608657

Tím si nejsem úplně jistý. V obchodě mi dali jiný notebook, který stál asi o 12.000 Kč více a po týdnu mi volali, že chtějí doplatit nebo vrátit notebook. Právník mi doporučil se s nimi domluvit, protože by se jinak jednalo o neoprávněné obohacení.

+1/0
8.10.2015 11:19

K41a84r95e42l 58V50o58l63n11ý 5372517115651

který obchod abych věděl do jakého v žádném případě nechodit

0/0
8.10.2015 11:24

P62a27v12e57l 48B18e44r35a98n 9155607680

To je ale trochu jiný případ - dostal jste něco jiného, než jste si koupil... Tady si lidé koupili přesně to co zaplatili, "pouze" někomu zřejmě ujela ruka a zadal špatnou cenu.

Když přijdete do obchodu, uvidíte u rohlíku cenu 0,50 Kč a za tu si jich 10 koupíte, tak byste se asi taky rozčiloval, kdyby po Vás někdo následně chtěl doplatit 10 Kč, protože "obvykle" stojí přece 1,50 Kč a "jenom" někdo nenapsal jedničku...

+6/−1
8.10.2015 11:28

A26l37e21š 42K42o59f84r60á70n34e60k 9832542295630

To je ale jiná situace. Zde bylo dodáno něco jiného, než co je ve smlouvě. Zatímco v případě BA není o službě spor, pouze o ceně za tu službu. A tady mám za to, že dle současné právní úpravy v NOZ (i když asi i dle starého OZ by se muselo dospět k témuž závěru) to jde k tíži podnikatele, ledaže by to bylo něco opravdu do očí bijícího, což není tento případ.

+2/0
8.10.2015 12:01

M43a83r75t48i67n 38H12o22d96í21k 2335795188257

Pokud jste dostal zcela jiný notebook, než který jste objednal, má právník pravdu. Ne tak v případě, kdy zákazníci s letenkami dostali, přesně co si koupili a firma si ex post uvědomila chybu a požadovala zrušení smlouvy bez náhrady.

+1/0
8.10.2015 15:39
Foto

A40l42e79š 44K72l41o22n 7470301681769

Su jeden z tech kterym aerolinka letenky zrusila a penize za ne vratila zpet na kartu, soudit sem sa s nima ale nesoudil. Predpokladam ze kdyz se jim ted ozvu, porad na me budou kaslat, nemam narok na taky uznani letenek, kdyz sem jich nezaloval? Nebo mam? Poradite nekdo fundovanejsi v tomto?

0/0
8.10.2015 11:03

A65l50e94š 38K65o27f12r29á54n11e51k 9322662925400

Žalovat klidně můžete, omezeno je to akorát promlčecí dobou, tady je to možná jen 1 rok, neboť jde o smlouvu o přepravě, to teď z hlavy nevím, to bych se musel podívat. Akorát je otázka na co, v popisovaném případě žalovali na plnění, tedy přepravu dle letenky, to má samozřejmě smysl pouze do doby odletu, pak už jedině na náhradu škody, např. rozdílu mezi touto letenkou a obvyklou cenou, atd.

0/0
8.10.2015 12:03
Foto

A24l24e23š 30K19l78o76n 7440401901809

Ja sem tu letenku mel nejak az na unor, tusim ze. Takze cas by momentalne na jeji plneni byl. Penize nechci, chtel bych ji proletet.

0/0
8.10.2015 12:14

A48l81e86š 51K94o62f17r70á11n87e16k 9832402935300

Tak si požádejte o nahlédnutí do příslušného spisu u OS Praha 6 (právní zájem máte) a opište tu žalobu :o)

0/0
8.10.2015 12:16
Foto

A60l63e24š 87K19l22o51n 7420271961349

A da se vyvoj pripadu, vysledky, rozsudky, sledovat aj na internetu? Jsou nekde vyvesovane?

0/0
8.10.2015 12:31

O10n58d96ř87e15j 64Z46d84e77r30a41d12i15č88k25a 6954915513178

Tohle je vtipny. Jedna z IATA resoluci rika, ze jedina platna cena letenky je v okamziku jejiho zakoupeni. Troufam si tvrdit, ze tu neni moc o cem debatovat. A zrovna u BA, kteri posilaji ADM (pokuty) prodejcum za cokoliv, co neni na 100% podle pravidel.. Na jednu stranu je chapu, je to trochu ulet, na stranu druhou ale u nich musi byt nekdo za nahrani tarifu do GDS zodpovedny, tak at si to resi s nim.

0/0
8.10.2015 11:02

A40l81e36š 87K28o23f30r51á81n68e96k 9482692535700

Stejně na tenhle svůj šáhlý byznys model jednou všechny legacy airlines zajdou. Model lowcostů je k zákazníkům mnohem spravedlivější a troufám si tvrdit, že má budoucnost.

0/0
8.10.2015 12:05

L62u57b73o23r 82S50o47u55č25e98k 3280604192988

model lowcostů dřív nebo později přivede malé společnosti do pekel a u silných LCA bude klient až ten na posledním místě -- letenka za korunu a k tomu taxy, poplatky za platbu, kufry, jídlo, checkin, call centrum jen v angličtině v zahraničí, .... - žádné garance časů na přestupy ... To není moc v pořádku a dobré pro cestující.  Jasně že běžné airline mají co zlepšovat, ale asi není moc logické letět do Londýna a zpět za 1000Kč, když jen cesta z Moravy do Prahy/Bratislavy autem a zpět Vás přijde min. na 1500. Ono není až tak fajn zůstat někde v cizině na letišti při bankrotu lowcostu. Ale to už je jiná debata.

0/0
12.10.2015 10:15
Foto

M92a26r59t90i19n 66G51r73o70c77h74o83l 7236648266801

Omluvit a dělat, že se nic nestalo ... jak typické pro dnešní svět a pro Č zvlášť ... jen at je soud donutí splnit to, co slíbili, i když, v případě Skylinku a satelitu navždy zadarmo rozhodly soudy ve prospěch měsíčního poplatku ...

0/0
8.10.2015 11:02

V81o71j58t43ě35c67h 32R77y68c66h92e36c20k87ý 2100627216519

Kdyby ceny letenek byli víceméně stálé a ne tak brutálně proměnlivé, tak by se snad mohlo uvažovat o argumentaci, že zákazník měl tušit, že ta cena je chybná. Ale takto proměnlivé ceny vytvářejí letecké společnosti a jak má zákazník tušit, co je chyba a co správná cena?

+8/0
8.10.2015 10:58

T87o52m47á57š 60K85o29c87i86a94n 9474979377816

To je nefér jednání ze strany BA. Měla uznat chybu, letenky nechat za tu cenu, poučit se a příště si dávat pozor na to, co zveřejní za tarify.

+6/0
8.10.2015 10:56

M39a44r27t55i12n 74V72á35c92l80a31v 3514738243620

to je neuvěřitelná drzost od BA

+9/0
8.10.2015 10:41

R81a77d22e72k 70B75e72r43a34n21e71k 2248465804365

Tady se pletou dvě různé věci do hromady - jedna věc je, když někdo udělá nějakou obchodní akci a pak se snaží z těch lidí vytáhnout víc peněz. Jiná věc je, když upadne z cenovky první číslice a ta výsledná cena je někde jinde.  Osobně si myslím, že BA nad tím měla mávnout rukou a nesoudit se. Na druhou stranu opravdu nevím proč obdivovat člověka, který zjevně využívá omylu někoho jiného - prokazatelně nešlo o to, že by to koupil náhodou a myslel si, že BA to za tyhle peníze prodat chce - on samozřejmě věděl, že jde o omyl - i když mu to u soudu nikdo neprokáže.

0/−9
8.10.2015 10:32

L39a20d96i75s70l53a59v 45M77i62k58a 1651359184224

Pan spravedlivej...

0/0
8.10.2015 10:51

R14a35d15e26k 35B34e65r16a65n10e92k 2448395604355

Tak nevím jestli spravedlivej, ale prostě když někdo najde způsob, jak oblafnout prodejní systém a koupit něco, co prodávající nechtěl prodat - tak je to možná z jedný strany pohledu šikovnej hrdina a z druhý strany zlodějíček - já neříkám, že se to neděje, ani to nijak neodsuzuji, ale opravdu zase nevidím důvod to obdivovat. Ano můžeme k tomu přistoupit takovým levicovým pohledem a říct, že BA je bohatá firma a že pro ní je nějakejch 70 tisíc pakatel a že si to zaslouží, že si má dávat pozor atd. - ale pořád je to o tom, že někdo někoho v obchodním vztahu oblafnul.

0/0
8.10.2015 10:57

L54a66d50i61s22l62a27v 86M20i34k61a 1371929234244

Nikde jsem nečetl, že by oblafnul nějakým způsobem systeém, ale že ta cena tam opravdu v nabídce byla....ale popravdě jsem se o to moc nezajímal, takže je možné, že ho nějak oblafnul, ale co ti zbývající tedy?

+1/0
8.10.2015 11:01

V76o98j12t58ě20c21h 74R20y14c45h73e14c40k74ý 2770187306849

Pokud se spletu a koupím si v rámci jednoho města letenku jiné letiště odkud se pak rozumě nedostanu (a něco následně nestihnu). Tak mi, až na to časem přijdu, dovolí letecká společnost storno a vrátí plnou cenu?

+4/0
8.10.2015 11:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.