Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čech u soudu poráží British Airways. Musí ho svézt levně první třídou

British Airways musí přepravit cestující, kteří si u nich koupili v srpnové akci levné letenky v první třídě na dálkové lety. Vyplývá to z předběžného rozhodnutí obvodního soudu pro Prahu 6, který se zastal jednoho z klientů. Aerolinky chybný tarif později rušily s tím, že to byla chyba systému.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J34o83s25e83f 82S85v83o62b54o16d56a 7716182729304

ze to BA za tu ostudu stoji?  Mohli par pitomcu svezt v prvni tride, dat jim ten biftek a sampus... a udelat si z toho reklamu jak napravili sve chybky a jak zakaznik je veledulezity... Misto toho se budou soudit.  Proste spatne PR ....

+5/0
10.10.2015 17:23

L28u79b31o51r 84S77o55u33č82e77k 3490584812158

zjevně stojí... a dost je chápu ... riziko přijít o několik platících first class klientů (to jsou právě Ti veledůležití), kvůli pár klientům (jak vy říkáte pitomců) je příliš vysoké a hlavně není možné jakoukoliv sebenesmyslnější chybu akceptovat. Nějaká hranice by měla existovat - resp. kde ta hranice je ? V tomto případě jde jen v ČR o desítky letenek a celosvětově možná o stovky -- pak už jde ztráta do desítek milionů.

0/−2
12.10.2015 10:22

D64a40v59i48d 57O17d80l69e65r 8852722703707

Přesně: kdyby řekli:  "Podívejte, udělali jsme chybu, ale protože jsme féroví, pár stovek lidí jsme svezli naší první třídou," měli by z toho vynikající reklamu :-)

+2/0
18.10.2015 2:29

M17i89l84o63š 22S87e16t79í63k 3869619794590

To je něco podobného, jako začátkem roku na Alze - nevíte někdo, jak to nakonec dopadlo? Nemůžu to nějak najít.

http://mobil.idnes.cz/alza-prodavala-iphone-6-velmi-levne-dtp-/mob_tech.aspx?c=A150113_144415_mob_tech_LHR

0/0
9.10.2015 16:35
Foto

J77a60n 41P15a43v37e12l56k89a 3756963330

Prý probíhá soud. Jinak dal jsem odkaz na tento článek na FB alzy a bez komentáře ho smazali.

0/0
11.10.2015 19:05

M59i65r49o57s23l45a78v 24Z16i48k42m97u23n37d 7699743354103

Pokud se "trh" hemží různými akčními slevami apod. tak letenka za 1 Kč / 1 € / 1 USD / 1 GPB nemusí být nereálná, třeba jen jedna letenka nebo jízdenka ... To je prostě riziko podnikání ... za chybu v systému se platí. Nepředpokládám, že by jedno letadlo se všemi letenkami za "libru" přivedlo BA ke krachu ... mnohem více vyplatí na odškodném za zpoždění, které přesahuje cenu letenky.

Soud rozhodl správně ...

Jančura taky jezdil kdysi za korunu ...

+2/−1
8.10.2015 16:36

O52n97d68ř97e38j 29Š38t60ě51p45á68n23e27k 5249860408619

Jančura jezdil za korunu hlavně pro studenty :-D Protože mu to do plné tarifní výše doplatil stát ;-D;-D;-D

+1/−1
8.10.2015 19:19

M32i65r31o50s51l81a65v 52Z39i28k43m90u16n66d 7369313884323

Nikoli z Prahy do Liberce ... pro všechny ....

0/0
10.10.2015 12:46
Foto

J98o63s61e36f 29N29o62v92a43k 1545925308278

US soud nedavno (pul roku nazpatek) odvolal narizeni, ze "mistake fares" neboli "chyby v rezervacnim systemu" aerolinky nemusi dodrzet. Byl to takovy sport pro generace cestovatelu, ale casy se meni a aerolinky ted muzou "mistake fares" jednoduse zrusit a vratit penize. Toto se nekolikrat v posledni dobe stalo. V Cechach zrejme zadny zakon nebyl a neni, a tak tento soudni pripad muze odstartovat provizi v zakone.

0/0
8.10.2015 15:30
Foto

S20t82a74n46i18s13l59a11v 25T13e55s97a11ř 9937684452774

Letenka za třetinu je podle mě věrohodná "akce". Odkazy na "evidentně chybnou cenu" by neměly podle mě obstát.

+6/−1
8.10.2015 15:03

O41l91d37r91i87c75h 10V95y45s12k86o58c48i20l 9595182103326

delaj jak kdyby tu tridu meli na mesice dopredu vyprodanou... Takhle jejich ztrata bude minimalni. Proste se nekdo vychrape na betli ktera by jinak byla pravdepodobne prazdna ...

+1/−1
8.10.2015 12:39

M18o40n30i28k27a 39M30a82l60á 6150373288340

To vypadá, že do BA se dostal Tvrdík :)

+2/0
8.10.2015 12:24

B92o56r64e23k 10J92a34n32e16c74e50k 4720112712510

Ty letenky nakoupila spousta lidí z celého světa, včetně Američanů, Britů a Němců - zrovna případ s Malajsií se týkal odletů z Německa. Letenky byly zrušeny plošně všem, skutečně BA nezkoumala národnost pasažéra podle jakéhosi algoritmu, jestli si to nechá líbit.

0/0
8.10.2015 12:21

F76r91a94n89t10i71š60e15k 57N23o74v97á70k 6141255936671

Omyl, stejně jako třena iphon za 5 stovek. SPíš se divím, že to dotyčným firmám stojí za soud a negativní publicitu. Vždy se najde alespoň jeden zákazník, který se soudí a úspěšně si to vysoudí.. A firma je za ojeb.vače, co nedrží slovo.

+3/−1
8.10.2015 12:03

A27l76e93š 12K82o95f58r25á75n98e11k 9652782555250

Za ten naprosto tragický servis na lince z Prahy na LHR to BA ze srdce přeji!

+1/0
8.10.2015 11:56

L66u78b16o67r 19S47o28u61č41e51k 3170104352948

pár poznámek pro upřesnění/zamyšlení k této problematice pro ostatní:

1. sice vyhráli první kolo, možná i odletí, ale dobře věděli, že si koupili letenku s chybnou cenou. Není až tak neobvyklé po celém světě, že se takovéto rezervace zpětně ruší.

2. Pro upřesnění jenom pár čísel:  "Levnější" zpáteční první třída do Kuala Lumpur pro konec října stojí 168469 Kč (vč. 11980Kč tax - bez servisního poplatku). V tomto konkrétním případě se jedná  o tarif AFFEUR a vzhledem k tomu, že taxy jsou stejné (nepočítám pohyb kurzu Kč), pak tyto si letenky koupili s 90% slevou.

3. 90% není žádná akční sleva / speciální nabídka / promo cena / výprodejová cena / ....  ale chyba, proti které se jakákoliv společnost  (a to nejen airline) může a taky by měla bránit, protože je proti dobrým mravům, pokud je prodáno za cenu, která se liší od obvyklé ceny o desítky procent (než mi kdokoli začne spílat, ať se zamyslí, kdyby se tato chyba stala jemu samotnému)

4. Tyto letenky nebyly většinou kupované přímo u British Airways, ale u prodejců na letenkových portálech (u nás Asiana/Student/Pelikan...) a tento tzv. "Error Fare" nikdy British veřejně jako akční sama nenabízela ani nepropagovala. 

5. Ad absurdum by mohly mít IATA agentury, které tyto letenky vystavovaly samy problémy s British Airways, protože v IATA pravidlech (které musí agenti dodržovat) je i regule o odpovědnosti za letenky vystavené za zjevně chybný tarif - což je přesně tento případ.

6. Refundace (vrácení uhrazené částky klientovi) letenky u takovýchto zrušených letů je může být ovlivněna dobou, kdy byla ze strany prodejce ve skutečnosti provedena a jak byla zprocesována. Refundace letenky a zrušení rezervace jsou dvě naprosto rozdílné věci.

7. Soud vydal předběžné opatření a pokud se BA odvbolá, pak je na klientovi jestli riskne případnou soudní prohru a riziko doplacení do běžné ceny...

8.  Osobně přeji cestujícím, aby tyto letenky mohli využít a ostatním ať se podívají na diskuzi a obrázky na http://goo.gl/D3AGJZ.

+1/−7
8.10.2015 11:34

J63i27r90k79a 81D54v33o77ř49á92k 4955460733348

1. Šlo o akci. V akci je vždy nelogicky nízká cena. Zákazník nemá co zkoumat, jestli je cena logicky nelogicky nízká nebo naopak nelogicky nelogicky nízká.

+7/−1
8.10.2015 11:40

L71u59b48o77r 67S58o40u91č97e56k 3830304972248

To že někdo na portále akční ceny letenek napíše, že to je akce, ještě neznamená, že to akce opravdu je. BA žádnou takovouto akci na tento typ tarifu nevypsal a pokud byste sledoval ceny letenek věděl byste že jde o chybu v systému. A chyba zkrátka není akce. A za chyby se platí.

0/0
12.10.2015 9:43

A61l60e75š 95K33o30f21r81á19n85e96k 9102902885380

Vedle jak ta jedle. Nákupem letenky byla uzavřena smlouva. Pokud BA s cenou nesouhlasily, neměly letenku vystavovat. Chyba při kontraktačním procesu se spotřebitelem jde plně k tíži podnikatele. Snad by šlo uvažovat o nějakém korektivu v případě, že by rozpor byl očividný, ale to není tento případ. Že v rámci nějakého proma jsou schopni prodat letenku do firstky za 32t Kč bych klidně věřil.

+8/−1
8.10.2015 11:59

M23i71c72h72a93l 89P81a12v38l42á75t 9643703294439

Ve vetsine bodu se mylite.

+3/−3
8.10.2015 12:23

M94a60t56ú18š 25B88e26n98a22k 9538224892493

V Alze som zažil niekoľko krát zlavy aj cez 90% a skutočne ten tovar za tie ceny predávali, je pravda, že zlava bola vypočítaná z ceny z pred pár rokov, ale to bežný človek, ktorý sa v problematike nepohybuje nemôže vedieť. Takže potom človeku skutočne nepríde čudná tak vysoká zlava. Navyše keď sú dnes bežné akcie so "zlavami" 70, 80, 90 percent...

+1/0
8.10.2015 13:14

M62i79r67o66s50l62a83v 84Z20i56k14m34u78n57d 7469633564653

Když před 25 lety končila NDR, tak jsem nakupoval za jednu DDM věci, které mi slouží spolehlivě dodnes ... dodnes lituji, že jsem toho nekoupil více, protože DDM jsem už neměl ...

0/0
8.10.2015 16:41

M50i61r75o89s45l53a82v 72Z49i96k71m59u29n80d 7989423484583

Za chybu snad někdo odpovídá, tak ať to zaplatí ze svého ... pokud nebyl pojištěn na škody způsobené "výkonem  práce" (pojistka na blbost), má smůlu ...

0/0
8.10.2015 16:39

D74a18v23i18d 45O57d83l14e51r 8832452403787

1) Jak mohli nakupující vědět, že se jedná o chybu?  Nejsou povinni dělat si marketingové průzkumy cen, ani k tomu nemají dostatek informací - jak by asi zjistili, jaký je marketingový plán dané letecké společnosti? Jinak letenky za 10 % původní ceny jsou v nabídce leteckých společností zcela běžné, nevím, proč bych je měl zčistajasna všechny považovat za "omyl". 

2) Pokud to zmršila agentura zprostředkovávající prodej letenek, nechť si to British Airways vyříká s ní, a ne se zákazníkem, toho kompetenční spor mezi prodejcem a poskytovatelem absolutně nezajímá.

0/0
18.10.2015 2:24

P45e64t87r 71A37n72d72r44ý23s83e77k 9233861236597

32 000 je nelogicky nízká cena?!?

+5/0
8.10.2015 11:33

O36n32d34ř46e19j 87Š88t48ě52p41á26n27e15k 5419110978369

Na tuto destinaci ano. Prosím nepleťte si to s pobytem v Chorvatsku.

+1/−2
8.10.2015 19:28

T18r27u35n94g 41D19u71o68n75g 23T60h34a44n93h 5578445334767

Mohli si z toho udelat levnou reklamu s oni to takhle zmr*vi

+6/0
8.10.2015 11:28

O28t58a 97K31i89n56c 6269458392206

Za chyby se platí. Pokud společnost BA udělala chybu a omylem prodala letenky levněji, má smůlu. Pokud si prodavač chybně stanoví cenu, nemůže zpětně chtít po zákazníkovi doplatek.

+10/−1
8.10.2015 11:05

J55a66n 13P22r84o50c15h68á86z64k94a 5236622778427

Tím si nejsem úplně jistý. V obchodě mi dali jiný notebook, který stál asi o 12.000 Kč více a po týdnu mi volali, že chtějí doplatit nebo vrátit notebook. Právník mi doporučil se s nimi domluvit, protože by se jinak jednalo o neoprávněné obohacení.

+1/0
8.10.2015 11:19

K73a37r23e17l 47V68o82l80n63ý 5822497375851

který obchod abych věděl do jakého v žádném případě nechodit

0/0
8.10.2015 11:24

P36a77v77e95l 79B60e22r18a20n 9485487930

To je ale trochu jiný případ - dostal jste něco jiného, než jste si koupil... Tady si lidé koupili přesně to co zaplatili, "pouze" někomu zřejmě ujela ruka a zadal špatnou cenu.

Když přijdete do obchodu, uvidíte u rohlíku cenu 0,50 Kč a za tu si jich 10 koupíte, tak byste se asi taky rozčiloval, kdyby po Vás někdo následně chtěl doplatit 10 Kč, protože "obvykle" stojí přece 1,50 Kč a "jenom" někdo nenapsal jedničku...

+6/−1
8.10.2015 11:28

A87l87e56š 67K81o15f94r30á87n26e28k 9132372905510

To je ale jiná situace. Zde bylo dodáno něco jiného, než co je ve smlouvě. Zatímco v případě BA není o službě spor, pouze o ceně za tu službu. A tady mám za to, že dle současné právní úpravy v NOZ (i když asi i dle starého OZ by se muselo dospět k témuž závěru) to jde k tíži podnikatele, ledaže by to bylo něco opravdu do očí bijícího, což není tento případ.

+2/0
8.10.2015 12:01

M72a85r48t38i44n 22H28o42d18í86k 2985425128647

Pokud jste dostal zcela jiný notebook, než který jste objednal, má právník pravdu. Ne tak v případě, kdy zákazníci s letenkami dostali, přesně co si koupili a firma si ex post uvědomila chybu a požadovala zrušení smlouvy bez náhrady.

+1/0
8.10.2015 15:39
Foto

A34l62e88š 74K23l58o79n 7350221811769

Su jeden z tech kterym aerolinka letenky zrusila a penize za ne vratila zpet na kartu, soudit sem sa s nima ale nesoudil. Predpokladam ze kdyz se jim ted ozvu, porad na me budou kaslat, nemam narok na taky uznani letenek, kdyz sem jich nezaloval? Nebo mam? Poradite nekdo fundovanejsi v tomto?

0/0
8.10.2015 11:03

A54l17e97š 20K59o73f67r87á18n49e32k 9712192135800

Žalovat klidně můžete, omezeno je to akorát promlčecí dobou, tady je to možná jen 1 rok, neboť jde o smlouvu o přepravě, to teď z hlavy nevím, to bych se musel podívat. Akorát je otázka na co, v popisovaném případě žalovali na plnění, tedy přepravu dle letenky, to má samozřejmě smysl pouze do doby odletu, pak už jedině na náhradu škody, např. rozdílu mezi touto letenkou a obvyklou cenou, atd.

0/0
8.10.2015 12:03
Foto

A69l55e47š 80K81l71o92n 7640631621399

Ja sem tu letenku mel nejak az na unor, tusim ze. Takze cas by momentalne na jeji plneni byl. Penize nechci, chtel bych ji proletet.

0/0
8.10.2015 12:14

A38l24e41š 71K46o72f65r60á89n15e30k 9322582225400

Tak si požádejte o nahlédnutí do příslušného spisu u OS Praha 6 (právní zájem máte) a opište tu žalobu :o)

0/0
8.10.2015 12:16
Foto

A53l92e24š 12K90l79o70n 7410881341869

A da se vyvoj pripadu, vysledky, rozsudky, sledovat aj na internetu? Jsou nekde vyvesovane?

0/0
8.10.2015 12:31

O41n98d15ř60e51j 43Z57d30e45r52a55d46i13č58k15a 6574225753488

Tohle je vtipny. Jedna z IATA resoluci rika, ze jedina platna cena letenky je v okamziku jejiho zakoupeni. Troufam si tvrdit, ze tu neni moc o cem debatovat. A zrovna u BA, kteri posilaji ADM (pokuty) prodejcum za cokoliv, co neni na 100% podle pravidel.. Na jednu stranu je chapu, je to trochu ulet, na stranu druhou ale u nich musi byt nekdo za nahrani tarifu do GDS zodpovedny, tak at si to resi s nim.

0/0
8.10.2015 11:02

A32l88e67š 51K27o10f49r61á70n58e66k 9822522475590

Stejně na tenhle svůj šáhlý byznys model jednou všechny legacy airlines zajdou. Model lowcostů je k zákazníkům mnohem spravedlivější a troufám si tvrdit, že má budoucnost.

0/0
8.10.2015 12:05

L41u65b55o39r 62S85o74u38č75e86k 3960554212528

model lowcostů dřív nebo později přivede malé společnosti do pekel a u silných LCA bude klient až ten na posledním místě -- letenka za korunu a k tomu taxy, poplatky za platbu, kufry, jídlo, checkin, call centrum jen v angličtině v zahraničí, .... - žádné garance časů na přestupy ... To není moc v pořádku a dobré pro cestující.  Jasně že běžné airline mají co zlepšovat, ale asi není moc logické letět do Londýna a zpět za 1000Kč, když jen cesta z Moravy do Prahy/Bratislavy autem a zpět Vás přijde min. na 1500. Ono není až tak fajn zůstat někde v cizině na letišti při bankrotu lowcostu. Ale to už je jiná debata.

0/0
12.10.2015 10:15
Foto

M84a31r57t65i49n 11G97r73o57c86h60o12l 7816858706781

Omluvit a dělat, že se nic nestalo ... jak typické pro dnešní svět a pro Č zvlášť ... jen at je soud donutí splnit to, co slíbili, i když, v případě Skylinku a satelitu navždy zadarmo rozhodly soudy ve prospěch měsíčního poplatku ...

0/0
8.10.2015 11:02

V69o13j98t52ě27c48h 12R82y22c61h57e59c90k63ý 2300537376189

Kdyby ceny letenek byli víceméně stálé a ne tak brutálně proměnlivé, tak by se snad mohlo uvažovat o argumentaci, že zákazník měl tušit, že ta cena je chybná. Ale takto proměnlivé ceny vytvářejí letecké společnosti a jak má zákazník tušit, co je chyba a co správná cena?

+8/0
8.10.2015 10:58

T84o37m19á27š 12K45o60c66i18a68n 9774609147876

To je nefér jednání ze strany BA. Měla uznat chybu, letenky nechat za tu cenu, poučit se a příště si dávat pozor na to, co zveřejní za tarify.

+6/0
8.10.2015 10:56
Foto

M67a96r27t93i55n 67V34á45c29l73a52v 3874528473810

to je neuvěřitelná drzost od BA

+9/0
8.10.2015 10:41

R92a66d16e73k 73B10e43r68a52n10e62k 2918595404435

Tady se pletou dvě různé věci do hromady - jedna věc je, když někdo udělá nějakou obchodní akci a pak se snaží z těch lidí vytáhnout víc peněz. Jiná věc je, když upadne z cenovky první číslice a ta výsledná cena je někde jinde.  Osobně si myslím, že BA nad tím měla mávnout rukou a nesoudit se. Na druhou stranu opravdu nevím proč obdivovat člověka, který zjevně využívá omylu někoho jiného - prokazatelně nešlo o to, že by to koupil náhodou a myslel si, že BA to za tyhle peníze prodat chce - on samozřejmě věděl, že jde o omyl - i když mu to u soudu nikdo neprokáže.

0/−9
8.10.2015 10:32

L15a61d57i69s91l92a46v 35M96i68k82a 1491189454734

Pan spravedlivej...

0/0
8.10.2015 10:51

R24a92d22e84k 25B11e71r85a40n87e34k 2388745924925

Tak nevím jestli spravedlivej, ale prostě když někdo najde způsob, jak oblafnout prodejní systém a koupit něco, co prodávající nechtěl prodat - tak je to možná z jedný strany pohledu šikovnej hrdina a z druhý strany zlodějíček - já neříkám, že se to neděje, ani to nijak neodsuzuji, ale opravdu zase nevidím důvod to obdivovat. Ano můžeme k tomu přistoupit takovým levicovým pohledem a říct, že BA je bohatá firma a že pro ní je nějakejch 70 tisíc pakatel a že si to zaslouží, že si má dávat pozor atd. - ale pořád je to o tom, že někdo někoho v obchodním vztahu oblafnul.

0/0
8.10.2015 10:57

L75a74d15i85s68l89a39v 82M55i88k56a 1401189144894

Nikde jsem nečetl, že by oblafnul nějakým způsobem systeém, ale že ta cena tam opravdu v nabídce byla....ale popravdě jsem se o to moc nezajímal, takže je možné, že ho nějak oblafnul, ale co ti zbývající tedy?

+1/0
8.10.2015 11:01

V60o34j33t77ě85c68h 78R74y25c41h42e75c27k80ý 2670647716419

Pokud se spletu a koupím si v rámci jednoho města letenku jiné letiště odkud se pak rozumě nedostanu (a něco následně nestihnu). Tak mi, až na to časem přijdu, dovolí letecká společnost storno a vrátí plnou cenu?

+4/0
8.10.2015 11:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.