Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České dráhy zlevní první třídu, znovu zdraží poplatek za kolo

Základní tarif Českých drah má s příchodem nového jízdního řádu v prosinci zůstat na stejné úrovni. Změny čekají ale cestující v první třídě. Rozdíl proti ceně jízdenky v druhé třídě se výrazně zmenší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A91n57t20o85n24í97n 64N41o37v60á90k 7981457610387

To je docela úlet, na trase kde jezdím jezdí vozy 1. tř. s kupé - 9 x 6 míst 2. tř. je kupé 10 x 8 míst nebo velkoprostorový 86 míst, takže po této slevě za plně obsazený vůz 1. tř. vyberou méně než za plně obsazený vůz 2. tř.

Kdyby radši místo slev vylepšili jedničku aby těch 50% bylo lépe zdůvodnitelných.

0/0
14.10.2015 21:26

A28n27d80r72e73j 22O68l62e87k66s31a 3445141657521

První třídou jsem jel s ČD v životě jen několikrát, ale vždycky to byl průser. Buď seděli na plyšovejch sedačkách smradlaví posunovači a bavili se jako kdyby byli hluchý, nebo byl vagon smradlavej a zašlej celej, nebo byla první třída v Pendolinu obsazená psychopatickejma sebestřednejma týpkama, který by do vlaku vůbec neměli nastupovat.

0/0
14.10.2015 10:52

J62i84r47k56a 50D73v31o91ř52á96k 4165510503638

No, aspoň že režijka posunovačům už do 1. třídy neplatí a prastaré vagóny 1. třídy mizí ve štoťáku a nahrazujou je rakušáky .

0/0
14.10.2015 17:08

P91e29t54r 69M73u62d14r84o37c12h 9791337932311

Je jeste jeden duvod, proc cestuju 1. tridou. Nechci se nikoho dotknout, ale 1. tridou cestuji lidi, kteri na to proste maji. Z meho pozorovani to driv byli lidi v drtive vetsine s predplatnym casovym kuponem (5 tis./rok neni zrovna malo). V obdobi chripek apod. ve 2. tride kazdy 5. kasle a smrka, je temer jiste, ze tam neco chytnete, driv, nebo pozdeji. Proste proto, ze si v praci nemuzou vzit neschopenku, protoze takovy vypadek ve mzde je pro ne velmi citelny. V 1. tride jezdi nemocnych minimum - zrejme jsou na tom prijmove lepe, takze pro ne neni problem nachlazeni nebo nemoc poradne vylezet a netrousit ji mezi lidmi. A kdyz uz tam nahodou nekdo takovy cestuje, tak alespon vi, ze si ma dat pred usta kapesnik...

+2/−5
14.10.2015 6:49

O28l92d62ř59i75c84h 97J15a60n87e21č64e96k 8359386753661

já myslím, že ti ostatní v 1. třídě jsou na tom úplně stejně jako Vy - nemohou si vzít neschopenku, protože takový výpadek ve mzdě by pro ně byl velmi citelný ;-)

+7/0
14.10.2015 7:19

R69a27d98e95k 47J75a73n40a13t47a 9765576454762

Výpadek ve mzdě by byl v absolutní hodnotě vyšší, ale méně citelný. Lidé s vyššími příjmy mají zpravidla úspory, nežijí od výplaty k výplatě ....

+2/−1
14.10.2015 8:02

P26e79t98r 72M59u43d55r75o64c64h 9851677662571

No, ja moc nemocny nebyvam, tak 1-2 nachlazeni rocne, ale chripku uz jsem nemel tak 5 let a anginy prestaly okamzite, jakmile jsem odesel z byvale prace v klimatizovane budove. Ale pokud citim, ze na me neco leze, zalehnu a vypotim se. Kdyz se to chyti vcas, staci cca 3 dny (obvykle prodlouzeny vikend). Jsem doma a prskam tak maximalne na psa. Chapu duvody lidi, kteri s nachlazenim (pozdeji chripkou) chodi do prace, ale ohleduplne vuci ostatnim to proste neni...

0/0
14.10.2015 8:26

O19l65d78ř56i60c44h 19J15a94n34e79č26e88k 8299726473301

sorry prve jsem špatně četl - hodil jsem si větu "Prostě proto, že si v práci nemůžou vzít neschopenku (atd.)" do 1. osoby, neboli myslel jsem, že to myslíte na sebe a nechápal jsem, proč Vy při nachlazení jedete do práce (1. třídou) a od ostatních podobných očekáváte, že zůstanou doma ;-)

nevím, na nemocenské tráví čas většinou spíše nízkopříjmoví. ti s lepšími příjmy řeší malá nachlazení spíše dovolenou, právě proto, že by je to stálo spoustu peněz, případně mají v práci 'sick days' nebo možnost tu a tam pracovat z domova. ono se to ale těžko srovnává, protože mezi nízkopříjmovými je nejspíš nemocnost o něco vyšší.

každopádně ale souhlas, že 1. třída je obecně "zdravější prostředí" - už jen kvůli nižšímu počtu cestujících ve voze. sám obvykle jezdím 1. třídou a když jsem pak někdy loni v zimě jednou musel jet prvním ranním spojem, kde 1. třída není, a všude kolem to kašlalo a chrchlalo, příjemné to rozhodně nebylo.

+3/−1
14.10.2015 9:52

R57o25m21a93n 84J96e61s77c41h21k93e 9618435207795

Musíte poděkovat poslancům, první 3 dny člověk marodí zadarmo. Sám jsem po 5 letech měl minulý týden neschopenku. Obvykle si beru 2-3 dovolenou, už mne došla, zbývají mne 2 dny. Proto tolik lidí přechází

nachlazení apod.

0/0
14.10.2015 12:40

P18a26v30e47l 67Ř30a95p10e67k 7202836739915

To není dobrá zpráva. Dosud byla jízdenka do první třídy účinným řešením, jak se při cestování vyhnout styku s lůzou. Pokud se lůza nacpe i do první třídy, tak asi dám vlaku sbohem.

+2/−5
13.10.2015 21:59

O42l54d35ř13i27c44h 38J52a55n63e34č67e26k 8779296333251

klid, oni tu 1. třídu zlevnili už před rokem - ale tehdy jen u jízdenek nad 120km, teď i u kratších. a že by v 1. třídě teď bylo k nepřežití jsem si nevšiml.

0/0
13.10.2015 23:13

A53n60d24r10e18j 71O98l35e78k98s60a 3255531827101

Dej, oni první třídou stejně jezděj hlavně zaměstnanci drah v montérkách.

+1/0
14.10.2015 10:47

V32l68a45d85i84m89í44r 97K80a36l62i62v95o78d51a 5514766756510

Pokud jste jí dosud jezdil, řekl bych podle vašeho komentu, že lůza už se tam vozila dávno :-P

+2/0
14.10.2015 18:41

M66a32r59e91k 34Š81i36m77o48n 2454767378118

Dráha má na přepravu cestujících s jízdním kolem monopol. Zdražení poplatku by měl schválit antimonopolní úřad.

+3/−5
13.10.2015 19:20

J79a33n 45N56e42š42p48o34r 4186628426722

Monopol? RJ a LE snad bojují o to, aby mohli přepravovat kola? Nějak jsem si nevšim´....

0/0
13.10.2015 19:59

R54o19m12a55n 37J56e83s48c11h25k76e 9728765207145

U nás jezdí pouze ČD -  takže monopol.

0/0
14.10.2015 12:41

M57a22t95ú62š 14E98l60i81a72š 3430936194435

Ako vtip dobré ;) R^

0/0
14.10.2015 9:09

M36a26t57ě69j 26V28o79n71d34ř31i20č87k92a 4874100638556

V první řadě bych rad upozornil na fatální faktickou chybu, a sice výše příplatku - dosud se za první třídu nepřiplácelo 150%, ale 50, nově 30!!!

Tento krok rozhodně chválím, neboť v některých vlacích jezdí první třída poloprázdná, její zlevnění může nalakat dost lidí (včetně mě :-) ), již se k němu rozhodly i jiné evropské železniční společnosti. Problém může nastat jen u některých mezinárodních vlaku (včetně railjetu), kde již dnes bývá někdy 1. třída slušné obsazena, tam budou muset dráhy asi posílit. V souvislosti s tím mě napadá, zdali by neměla klesnout i cena časové jízdenky do 1. třídy.

Naopak kritizuji zvýšení ceny za síťové jízdenky, jak již někdo napsal, někdejší SoNe bývala perfektním produktem, dnes je již její vyhodnost diskutabilni, což je obrovska skoda.

+2/0
13.10.2015 16:17

R71a78d32o38m89í22r 22K98r38u72p92i37č39k22a 9424472490215

Tim, ze se tam nalaka vice lidi, ovsem pro mnoho lidi ztrati 1. trida atraktivitu. Vetsina lidi co znam, ji nejezdi proto, ze by to tam bylo nejak lepsi ci pohodlnejsi, ale proto, ze tam je vyrazne mene lidi a tudiz mensi sance narazit na nejake pochybne spolucestujici.

+7/0
13.10.2015 17:17

M84a67t17ě55j 58V40o41n33d89ř84i74č20k21a 4604280268706

Ano, to je pravda, i já s oblibou prohlašuji, že luxus jedničky ČD zpočívá v tom, že s ní nikdo nejezdí. Ale na tom dráhy nevydělají. Navíc cestující jako děti a další rušivé elementy v jedničce stejně necekam, protože takovehle skupiny cestujících čili na nejnižší cenu.

0/0
13.10.2015 19:26

P24e86t15r 46Č13e45r69v86e54n85ý 3446941192765

To byste se divil, kolik lidí jezdí s dětmi osobními vlaky v Praze a okolí první třídou.

0/0
13.10.2015 20:17

A49n52t75o25n95í48n 26N30o90v96á66k 7321377340287

Souhlas, dokud to bylo jen nad 120 km, tak se to moc neprojevilo, třetina už není tolik jako polovina, taky z toho nemám radost.

0/0
14.10.2015 21:09

O61l42d18ř22i51c28h 60J44a74n80e32č46e67k 8149536953371

to je to, vlaky ČD jsou dost rozdílné a zatímco někde je 1. třída prázdná, jinde je docela plná. jo ty railjety jsou v tomhle průšvih a s tím ČD bohužel těžko něco udělají, protože do railjetu nejde jednoduše přidat další vagon. jenže když ony ČD vlastně neví co chtějí - nejprve si objednaly railjety s malou 1. třídou, protože tím moc lidí nejezdilo (v rakouských railjetech má 1. třída o vagon víc) a ta je teď najednou plná? se snad radši měli vykašlat na business class, ta v soupravách ÖBB je sice výborná, ale úsporné české řešení na houby - sedíte uprostřed otevřeného prostoru a nemáte k dispozici ani pořádný stolek Rv přitom si nejsem jistý, nakolik zrovna v railjetech zlevnění 1. třídy ji naplnilo - hádám, že tam většina cestujících budou IN100 a cizinci za mezinárodní tarif.

"cena časové jízdenky do 1. třídy" - máte na mysli časový doplatek? jo, to by bylo rozumné, přinejmenším u těch krátkodobých, výhodnost týdenního razantně poklesla :-(

+1/0
13.10.2015 23:23

R80a17d34e66k 44J45a31n77a53t93a 9945176784802

"do railjetu nejde jednoduše přidat další vagon"

do railjetu přidat další vagon jde:

- buď připojíte vagon na konec soupravy (tím ztrácite obousměrnost, ale tu klasické vlaky taky nemají) - ÖBB takto občas railjety posiluje

- nebo koupíte "railjetový" vagon a zapojíte ho "natrvalo" doprostřed - údajně toto ČD plánují, po té, co zájem cestujících na lince Praha-Wien předčil očekávání.

+1/0
14.10.2015 8:12

O17l45d68ř91i53c35h 81J66a58n88e18č11e43k 8739116573261

ano jde, ale je to o dost složitější, než u "běžného vlaku", jako např. EC do Maďarska, kde stačí sehnat odpovídající volný vagon a do vlaku ho prostě připojit. ten vagon se musí vyrobit (to především) a pak do té soupravy zamontovat.

ano já vím, že ÖBB na jižní větvi ve víkendových špičkách railjety posilují připojením normálních vozů na konec soupravy. ale to není řešení pro standardní provoz, právě proto, že by se neustále muselo přepojovat, navíc do toho přívěsku potřebujete dalšího průvodčího a už vůbec to není řešení pro 1. třídu, z níž by se nedalo dostat do jídelního vozu.

osmivozová jednotka by navíc u ÖBB mohla způsobit problémy tím, že po spřažení s dalším railjetem by se nemusely vejít na nástupiště - nicméně dva railjety se spřahují jen na západní větvi a tam jednotky ČD nejezdí.

pokud ČD do svých railjetů přidají druhý vagon 1. třídy, vadit mi to rozhodně nebude :-) ale nemyslel jsem si, že by o tom mohly opravdu reálně uvažovat.

+3/0
14.10.2015 10:12

V46l10a38d51i30m98í60r 26K95a85l44i96v33o64d36a 5954106246110

V první řadě bych Vás rdá upozornil, že špatně čtete. V článku je uvedeno naprosto správně, že lístek do I: stál 150% ceny třídy II. Ne, že je o 150% draží, ale že stojí 150% základní ceny. To je správně  ;-)

0/0
14.10.2015 18:44

M98a21t10ě69j 55V23o57n44d57ř43i11č57k76a 4954770578166

Ouu, máte pravdu :-/ Rv (palec dolu tam nepatri, jen mi nejde smazat ;-D

0/0
15.10.2015 6:20
Foto

S49t39a86n45i17s75l56a48v 47T69e34s34a81ř 9147434582984

České dráhy a první třída? To samé jako Smradlavý osel se sedačkou Recaro.

0/−4
13.10.2015 16:04

J58a15n 46N40e82š37p71o63r 4126828946382

Teď jsem přeskočil z NHL z dikuze o krizi Bostonu Bruins, kterou uzavíral příspěvek, že klub, za který hrál Růžička, nemůže být úspěšný. A hleďme, hned první příspěvek tady má stějně infantilní úroveň...

+1/0
13.10.2015 16:18

V66a11c55l16a29v 55H69a37j64e90k 3446529309

Kupte si i místenku. Pak si sednete

0/0
13.10.2015 13:48
Foto

J17a52n 32V20a75l38a66l97í76k 6466719200756

V pendolinech je až na servis a barvu sedaček první třída shodná s druhou,

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/ceske-drahy-prvni-trida-ceny-kola-jizdenky-fjn-/eko-doprava.aspx?c=A151012_165406_eko-doprava_suj

tak s tím nesouhlasím v 1 je víc místa pro nohy o proti 2

+1/−1
13.10.2015 13:16

P65e11t24r 80N15e91c61h20a80n68i78c27k61ý 7573726318440

Což je stejné jako v tichém oddíle 2, jenže to je tím, že to je přebarvená 1

+1/0
13.10.2015 13:35
Foto

J67a69n 93V19a75l84a48l53í36k 6536379390886

jj vím proto v pedolínu jezdím v tichým

0/0
13.10.2015 18:13

J63i82r94k52a 89D68v22o82ř85á52k 4895200363838

Ještě jste zapomněl na důležitý rozdíl. Jedou tam většinou trochu jiný lidi.

+5/0
13.10.2015 14:05

R53a92d23e79k 93J76a42n78a12t26a 9665896264752

Přesně tak. Junior sportovních klubů na zájezdě, či rodičů s dětmi na výletě je v 1. třídě výrazně méně a proto vyšší šance prožít cestu v klidu.

To je ostatně hlavní důvod, proč třídy existují i v letadlech. Cestující se tolik peněz nepříplácejí za to jídlo na porcelánu nebo o 10cm širší sedadlo, ale za "lepší" spolucestující.

+6/0
13.10.2015 14:11

J37a77k48u34b 80K90o15r94e31c 6184670141183

jenomže v letadlech rozdíl v ceně je několik stovek procent

0/0
13.10.2015 22:21

R60a80d27o14m98í49r 11K94r60u22p72i43č61k56a 9834802780855

To zcela urcite ne, 1. i 2. trida v Pendolinu je co do rozlozeni sedadel naproto totozna. Jde to lehce dohledat na netu, i na webu CD jsou nakresy vagonu. Lisi se vskutku pouze barvou sedacek, kobercem na podlaze a servisem. Plus sedadla prvni tridy maji jack na sluchatka, ale myslim, ze z toho uz davno nic nehraje.

0/0
13.10.2015 17:20

O98l52d46ř55i17c13h 65J39a45n77e58č70e15k 8229896673811

máte pravdu, tak to je fakt docela úlet 8-o

když nic jiného, tak víc prostoru na délku bych v 1. třídě čekal každopádně.

jakkoliv pro nás menšího vzrůstu je tato výhoda relativní - nedosáhnu nohami na sedačku naproti ;-)

0/0
14.10.2015 7:32

N96i84k22o66l50a25j 79M76a65l74í90k 5284433300241

Když si připlácím za jedničku tak ne proto, aby mi tam někdo nabízel nějaké služby, ale abych tam měl klid - aby vagon nebyl obsazen na víc než 50 %, aby tam nebyly řvoucí děti, atd. Takže jsem teda proti zlevňování... jezdí jen dvě třídy, myslím si, že by mezi měl být rozdíl.

+13/−1
13.10.2015 10:39
Foto

B52r31o67n61i71s15l73a23v 47G69a14b32r46y88š 2162609521

Cože?? Proč by měly dráhy jezdit s polovičně vytíženým vozem??

+8/0
13.10.2015 10:54

O93l74d85ř94i66c29h 58J36a65n77e50č38e74k 8209116573431

to je samozřejmě hloupost, ale kapacita vlaku by měla být nastavena tak, aby 1. třída nebyla vytíženější než 2., pak totiž ta 1. poněkud postrádá smysl.

bohužel v ČD railjetech, kde je 1. třída jen jeden vagon, to mnohdy neplatí.

+8/0
13.10.2015 10:56
Foto

B28r82o53n38i95s75l33a71v 73G96a46b92r43y87š 2582239471

Pak bude samozřejmě lepší mít první třídu povinně místenkovou, dostaneme se pak na úroveň Pendolina.

+1/0
13.10.2015 11:02

O34l68d43ř28i84c12h 19J34a15n36e32č84e72k 8589126743121

co má vytížení části vlaku společného s tím, zda je to povinně místenkové? povinná místenkovost zajistí toliko to, že si všichni sednou, nemá ovšem nic společného s tím, nakolik je zaplněná 2. a 1. třída. to je čistě otázka nastavení kapacity, tedy kolik míst ten který spoj nabídne v té které třídě.

v povinně místenkových vlacích ČD je přeci prostřednictvím místenky především vybírán příplatek, o regulaci obsazenosti až tak moc nejde (mám teď na mysli místenky pro lidi, nikoliv rezervaci místa pro kolo).

+1/0
13.10.2015 12:10

M69a33r17e24k 97Š97i62m33o92n 2314227438328

Povinně místenková 1. třída především zajistí, že Vám nikdo nebude stát nad hlavou. A to je přesně to, co od 1. třídy chci.

+1/0
13.10.2015 19:22

P89e90t24r 36N85o41v23o25t42n79y 1431130891

Tak si přelezte do dvojky. To s jízdenkou do první třídz můžete.

0/−3
13.10.2015 13:23

M49a10r86e10k 47Š43i27m41o27n 2354167328368

A proč jsem si ji tedy kupoval?

+2/0
13.10.2015 19:22

O70l80d93ř91i79c95h 89J82a46n41e69č45e71k 8709616853371

souhlas, taky si 1. třídu kupuju hlavně kvůli klidu, pohodlí a menší obsazenosti.

souhlas, rozdíl by mezi třídami být měl.

když v 1. v dálkovém spoji dostanu zdarma vodu, nestěžuju si ;-)

+5/0
13.10.2015 10:54

D53a72v20i17d 58R61o46s91a 4820787262908

Od toho mate ticha kupe ... 1.trida neznamena klid, ale spis pohodli a komfort, deti tam muze byt cela skolka, pokud na to maji

+1/0
13.10.2015 11:34

O72l65d18ř14i59c70h 41J31a50n98e47č23e16k 8129686263631

to je otázka, jak moc se ty vyhrazené tiché oddíly dodržují ;-(

když jsou kupé, tak to není většinou tak zásadní, protože si většinou nějaké tiché najdete.

ano 1. třída neznamená automaticky klid - byznysmen v 1., kterému neustále zvoní telefon (ideálně s nějakou opravdu protivnou melodií) a on neustále hlasitě telefonuje, je mnohdy horší, než ta školka.

je nicméně fakt, že v 1. třídě zpravidla bývá větší klid, než v 2.

+7/0
13.10.2015 12:17
Foto

J75a71n 65V54a89l80a42l21í28k 6226299560106

když jedu v tichém oddíle a nějaký blb tam huláká do telefonu tak mu vynadám

+1/0
13.10.2015 13:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.