Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

České dráhy zlevní první třídu, znovu zdraží poplatek za kolo

Základní tarif Českých drah má s příchodem nového jízdního řádu v prosinci zůstat na stejné úrovni. Změny čekají ale cestující v první třídě. Rozdíl proti ceně jízdenky v druhé třídě se výrazně zmenší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A95n42t44o21n23í69n 14N52o20v51á55k 7721417510827

To je docela úlet, na trase kde jezdím jezdí vozy 1. tř. s kupé - 9 x 6 míst 2. tř. je kupé 10 x 8 míst nebo velkoprostorový 86 míst, takže po této slevě za plně obsazený vůz 1. tř. vyberou méně než za plně obsazený vůz 2. tř.

Kdyby radši místo slev vylepšili jedničku aby těch 50% bylo lépe zdůvodnitelných.

0/0
14.10.2015 21:26

A95n21d34r54e20j 62O85l82e63k83s12a 3885641567111

První třídou jsem jel s ČD v životě jen několikrát, ale vždycky to byl průser. Buď seděli na plyšovejch sedačkách smradlaví posunovači a bavili se jako kdyby byli hluchý, nebo byl vagon smradlavej a zašlej celej, nebo byla první třída v Pendolinu obsazená psychopatickejma sebestřednejma týpkama, který by do vlaku vůbec neměli nastupovat.

0/0
14.10.2015 10:52

J84i65r47k92a 64D92v80o16ř21á14k 4725620533928

No, aspoň že režijka posunovačům už do 1. třídy neplatí a prastaré vagóny 1. třídy mizí ve štoťáku a nahrazujou je rakušáky .

0/0
14.10.2015 17:08

P16e23t54r 39M19u37d92r19o11c15h 9421427562601

Je jeste jeden duvod, proc cestuju 1. tridou. Nechci se nikoho dotknout, ale 1. tridou cestuji lidi, kteri na to proste maji. Z meho pozorovani to driv byli lidi v drtive vetsine s predplatnym casovym kuponem (5 tis./rok neni zrovna malo). V obdobi chripek apod. ve 2. tride kazdy 5. kasle a smrka, je temer jiste, ze tam neco chytnete, driv, nebo pozdeji. Proste proto, ze si v praci nemuzou vzit neschopenku, protoze takovy vypadek ve mzde je pro ne velmi citelny. V 1. tride jezdi nemocnych minimum - zrejme jsou na tom prijmove lepe, takze pro ne neni problem nachlazeni nebo nemoc poradne vylezet a netrousit ji mezi lidmi. A kdyz uz tam nahodou nekdo takovy cestuje, tak alespon vi, ze si ma dat pred usta kapesnik...

+2/−5
14.10.2015 6:49

O56l39d67ř24i86c63h 49J69a16n93e57č28e12k 8399286433151

já myslím, že ti ostatní v 1. třídě jsou na tom úplně stejně jako Vy - nemohou si vzít neschopenku, protože takový výpadek ve mzdě by pro ně byl velmi citelný ;-)

+7/0
14.10.2015 7:19

R89a32d39e70k 76J87a44n34a47t72a 9905566464862

Výpadek ve mzdě by byl v absolutní hodnotě vyšší, ale méně citelný. Lidé s vyššími příjmy mají zpravidla úspory, nežijí od výplaty k výplatě ....

+2/−1
14.10.2015 8:02

P32e60t34r 54M63u74d14r47o65c39h 9661527472451

No, ja moc nemocny nebyvam, tak 1-2 nachlazeni rocne, ale chripku uz jsem nemel tak 5 let a anginy prestaly okamzite, jakmile jsem odesel z byvale prace v klimatizovane budove. Ale pokud citim, ze na me neco leze, zalehnu a vypotim se. Kdyz se to chyti vcas, staci cca 3 dny (obvykle prodlouzeny vikend). Jsem doma a prskam tak maximalne na psa. Chapu duvody lidi, kteri s nachlazenim (pozdeji chripkou) chodi do prace, ale ohleduplne vuci ostatnim to proste neni...

0/0
14.10.2015 8:26

O60l19d89ř78i82c70h 36J51a33n31e85č61e78k 8799616253751

sorry prve jsem špatně četl - hodil jsem si větu "Prostě proto, že si v práci nemůžou vzít neschopenku (atd.)" do 1. osoby, neboli myslel jsem, že to myslíte na sebe a nechápal jsem, proč Vy při nachlazení jedete do práce (1. třídou) a od ostatních podobných očekáváte, že zůstanou doma ;-)

nevím, na nemocenské tráví čas většinou spíše nízkopříjmoví. ti s lepšími příjmy řeší malá nachlazení spíše dovolenou, právě proto, že by je to stálo spoustu peněz, případně mají v práci 'sick days' nebo možnost tu a tam pracovat z domova. ono se to ale těžko srovnává, protože mezi nízkopříjmovými je nejspíš nemocnost o něco vyšší.

každopádně ale souhlas, že 1. třída je obecně "zdravější prostředí" - už jen kvůli nižšímu počtu cestujících ve voze. sám obvykle jezdím 1. třídou a když jsem pak někdy loni v zimě jednou musel jet prvním ranním spojem, kde 1. třída není, a všude kolem to kašlalo a chrchlalo, příjemné to rozhodně nebylo.

+3/−1
14.10.2015 9:52

R77o59m57a69n 94J51e15s72c79h40k85e 9848725407205

Musíte poděkovat poslancům, první 3 dny člověk marodí zadarmo. Sám jsem po 5 letech měl minulý týden neschopenku. Obvykle si beru 2-3 dovolenou, už mne došla, zbývají mne 2 dny. Proto tolik lidí přechází

nachlazení apod.

0/0
14.10.2015 12:40

P45a95v88e86l 63Ř10a76p62e26k 7952186119325

To není dobrá zpráva. Dosud byla jízdenka do první třídy účinným řešením, jak se při cestování vyhnout styku s lůzou. Pokud se lůza nacpe i do první třídy, tak asi dám vlaku sbohem.

+2/−5
13.10.2015 21:59

O77l22d35ř67i13c23h 89J73a87n86e89č24e48k 8739196903941

klid, oni tu 1. třídu zlevnili už před rokem - ale tehdy jen u jízdenek nad 120km, teď i u kratších. a že by v 1. třídě teď bylo k nepřežití jsem si nevšiml.

0/0
13.10.2015 23:13

A65n48d58r54e51j 43O82l72e38k22s77a 3825931537971

Dej, oni první třídou stejně jezděj hlavně zaměstnanci drah v montérkách.

+1/0
14.10.2015 10:47

V43l14a49d11i28m59í26r 68K26a29l70i18v11o96d48a 5614126526340

Pokud jste jí dosud jezdil, řekl bych podle vašeho komentu, že lůza už se tam vozila dávno :-P

+2/0
14.10.2015 18:41

M11a51r61e73k 32Š70i90m84o40n 2844777958158

Dráha má na přepravu cestujících s jízdním kolem monopol. Zdražení poplatku by měl schválit antimonopolní úřad.

+3/−5
13.10.2015 19:20

J92a45n 26N14e69š69p88o76r 4156328886382

Monopol? RJ a LE snad bojují o to, aby mohli přepravovat kola? Nějak jsem si nevšim´....

0/0
13.10.2015 19:59

R72o74m70a41n 72J25e80s50c29h96k90e 9518745777565

U nás jezdí pouze ČD -  takže monopol.

0/0
14.10.2015 12:41

M67a40t38ú41š 50E73l13i18a61š 3320566414825

Ako vtip dobré ;) R^

0/0
14.10.2015 9:09

M44a34t46ě39j 84V93o48n28d20ř69i53č14k80a 4344510268296

V první řadě bych rad upozornil na fatální faktickou chybu, a sice výše příplatku - dosud se za první třídu nepřiplácelo 150%, ale 50, nově 30!!!

Tento krok rozhodně chválím, neboť v některých vlacích jezdí první třída poloprázdná, její zlevnění může nalakat dost lidí (včetně mě :-) ), již se k němu rozhodly i jiné evropské železniční společnosti. Problém může nastat jen u některých mezinárodních vlaku (včetně railjetu), kde již dnes bývá někdy 1. třída slušné obsazena, tam budou muset dráhy asi posílit. V souvislosti s tím mě napadá, zdali by neměla klesnout i cena časové jízdenky do 1. třídy.

Naopak kritizuji zvýšení ceny za síťové jízdenky, jak již někdo napsal, někdejší SoNe bývala perfektním produktem, dnes je již její vyhodnost diskutabilni, což je obrovska skoda.

+2/0
13.10.2015 16:17

R23a27d93o20m29í46r 90K59r96u80p97i71č61k79a 9504672480675

Tim, ze se tam nalaka vice lidi, ovsem pro mnoho lidi ztrati 1. trida atraktivitu. Vetsina lidi co znam, ji nejezdi proto, ze by to tam bylo nejak lepsi ci pohodlnejsi, ale proto, ze tam je vyrazne mene lidi a tudiz mensi sance narazit na nejake pochybne spolucestujici.

+7/0
13.10.2015 17:17

M83a71t54ě22j 89V83o18n49d30ř68i86č45k92a 4784660448136

Ano, to je pravda, i já s oblibou prohlašuji, že luxus jedničky ČD zpočívá v tom, že s ní nikdo nejezdí. Ale na tom dráhy nevydělají. Navíc cestující jako děti a další rušivé elementy v jedničce stejně necekam, protože takovehle skupiny cestujících čili na nejnižší cenu.

0/0
13.10.2015 19:26

P43e23t87r 33Č14e98r47v34e96n67ý 3296471172735

To byste se divil, kolik lidí jezdí s dětmi osobními vlaky v Praze a okolí první třídou.

0/0
13.10.2015 20:17

A63n22t84o83n41í56n 67N15o14v36á20k 7961697900197

Souhlas, dokud to bylo jen nad 120 km, tak se to moc neprojevilo, třetina už není tolik jako polovina, taky z toho nemám radost.

0/0
14.10.2015 21:09

O44l15d92ř94i44c47h 33J34a78n59e67č55e73k 8649866503291

to je to, vlaky ČD jsou dost rozdílné a zatímco někde je 1. třída prázdná, jinde je docela plná. jo ty railjety jsou v tomhle průšvih a s tím ČD bohužel těžko něco udělají, protože do railjetu nejde jednoduše přidat další vagon. jenže když ony ČD vlastně neví co chtějí - nejprve si objednaly railjety s malou 1. třídou, protože tím moc lidí nejezdilo (v rakouských railjetech má 1. třída o vagon víc) a ta je teď najednou plná? se snad radši měli vykašlat na business class, ta v soupravách ÖBB je sice výborná, ale úsporné české řešení na houby - sedíte uprostřed otevřeného prostoru a nemáte k dispozici ani pořádný stolek Rv přitom si nejsem jistý, nakolik zrovna v railjetech zlevnění 1. třídy ji naplnilo - hádám, že tam většina cestujících budou IN100 a cizinci za mezinárodní tarif.

"cena časové jízdenky do 1. třídy" - máte na mysli časový doplatek? jo, to by bylo rozumné, přinejmenším u těch krátkodobých, výhodnost týdenního razantně poklesla :-(

+1/0
13.10.2015 23:23

R81a60d23e81k 79J92a82n13a56t75a 9185836964932

"do railjetu nejde jednoduše přidat další vagon"

do railjetu přidat další vagon jde:

- buď připojíte vagon na konec soupravy (tím ztrácite obousměrnost, ale tu klasické vlaky taky nemají) - ÖBB takto občas railjety posiluje

- nebo koupíte "railjetový" vagon a zapojíte ho "natrvalo" doprostřed - údajně toto ČD plánují, po té, co zájem cestujících na lince Praha-Wien předčil očekávání.

+1/0
14.10.2015 8:12

O11l76d43ř86i32c24h 54J22a39n26e87č60e14k 8819886223401

ano jde, ale je to o dost složitější, než u "běžného vlaku", jako např. EC do Maďarska, kde stačí sehnat odpovídající volný vagon a do vlaku ho prostě připojit. ten vagon se musí vyrobit (to především) a pak do té soupravy zamontovat.

ano já vím, že ÖBB na jižní větvi ve víkendových špičkách railjety posilují připojením normálních vozů na konec soupravy. ale to není řešení pro standardní provoz, právě proto, že by se neustále muselo přepojovat, navíc do toho přívěsku potřebujete dalšího průvodčího a už vůbec to není řešení pro 1. třídu, z níž by se nedalo dostat do jídelního vozu.

osmivozová jednotka by navíc u ÖBB mohla způsobit problémy tím, že po spřažení s dalším railjetem by se nemusely vejít na nástupiště - nicméně dva railjety se spřahují jen na západní větvi a tam jednotky ČD nejezdí.

pokud ČD do svých railjetů přidají druhý vagon 1. třídy, vadit mi to rozhodně nebude :-) ale nemyslel jsem si, že by o tom mohly opravdu reálně uvažovat.

+3/0
14.10.2015 10:12

V49l49a69d77i87m39í95r 62K35a98l21i41v90o57d26a 5934626726530

V první řadě bych Vás rdá upozornil, že špatně čtete. V článku je uvedeno naprosto správně, že lístek do I: stál 150% ceny třídy II. Ne, že je o 150% draží, ale že stojí 150% základní ceny. To je správně  ;-)

0/0
14.10.2015 18:44

M95a31t98ě27j 14V37o48n82d64ř90i42č77k30a 4674630768446

Ouu, máte pravdu :-/ Rv (palec dolu tam nepatri, jen mi nejde smazat ;-D

0/0
15.10.2015 6:20
Foto

S56t34a33n88i13s90l69a88v 54T10e97s35a40ř 9437204282254

České dráhy a první třída? To samé jako Smradlavý osel se sedačkou Recaro.

0/−4
13.10.2015 16:04

J67a43n 28N50e51š72p60o90r 4226968436662

Teď jsem přeskočil z NHL z dikuze o krizi Bostonu Bruins, kterou uzavíral příspěvek, že klub, za který hrál Růžička, nemůže být úspěšný. A hleďme, hned první příspěvek tady má stějně infantilní úroveň...

+1/0
13.10.2015 16:18

V43a20c33l93a49v 59H15a48j30e17k 3276179579

Kupte si i místenku. Pak si sednete

0/0
13.10.2015 13:48

J25a81n 47V84a39l60a97l67í12k 6516949420266

V pendolinech je až na servis a barvu sedaček první třída shodná s druhou,

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/ceske-drahy-prvni-trida-ceny-kola-jizdenky-fjn-/eko-doprava.aspx?c=A151012_165406_eko-doprava_suj

tak s tím nesouhlasím v 1 je víc místa pro nohy o proti 2

+1/−1
13.10.2015 13:16

P16e81t59r 38N21e77c71h54a87n66i86c12k45ý 7933596238750

Což je stejné jako v tichém oddíle 2, jenže to je tím, že to je přebarvená 1

+1/0
13.10.2015 13:35

J46a36n 10V42a92l56a78l53í37k 6676829670746

jj vím proto v pedolínu jezdím v tichým

0/0
13.10.2015 18:13

J18i80r98k16a 43D97v65o69ř77á16k 4395850703928

Ještě jste zapomněl na důležitý rozdíl. Jedou tam většinou trochu jiný lidi.

+5/0
13.10.2015 14:05

R80a96d36e24k 14J17a87n75a57t15a 9255736884122

Přesně tak. Junior sportovních klubů na zájezdě, či rodičů s dětmi na výletě je v 1. třídě výrazně méně a proto vyšší šance prožít cestu v klidu.

To je ostatně hlavní důvod, proč třídy existují i v letadlech. Cestující se tolik peněz nepříplácejí za to jídlo na porcelánu nebo o 10cm širší sedadlo, ale za "lepší" spolucestující.

+6/0
13.10.2015 14:11

J59a67k50u13b 70K30o90r78e30c 6464860261253

jenomže v letadlech rozdíl v ceně je několik stovek procent

0/0
13.10.2015 22:21

R19a76d57o93m13í16r 85K84r71u39p40i67č63k66a 9294152500105

To zcela urcite ne, 1. i 2. trida v Pendolinu je co do rozlozeni sedadel naproto totozna. Jde to lehce dohledat na netu, i na webu CD jsou nakresy vagonu. Lisi se vskutku pouze barvou sedacek, kobercem na podlaze a servisem. Plus sedadla prvni tridy maji jack na sluchatka, ale myslim, ze z toho uz davno nic nehraje.

0/0
13.10.2015 17:20

O27l33d76ř67i28c47h 87J82a98n72e88č28e15k 8769266903721

máte pravdu, tak to je fakt docela úlet 8-o

když nic jiného, tak víc prostoru na délku bych v 1. třídě čekal každopádně.

jakkoliv pro nás menšího vzrůstu je tato výhoda relativní - nedosáhnu nohami na sedačku naproti ;-)

0/0
14.10.2015 7:32

N65i80k57o31l70a81j 26M73a94l21í72k 5134653330581

Když si připlácím za jedničku tak ne proto, aby mi tam někdo nabízel nějaké služby, ale abych tam měl klid - aby vagon nebyl obsazen na víc než 50 %, aby tam nebyly řvoucí děti, atd. Takže jsem teda proti zlevňování... jezdí jen dvě třídy, myslím si, že by mezi měl být rozdíl.

+13/−1
13.10.2015 10:39

B25r95o85n97i90s42l18a38v 55G24a33b86r22y81š 6205344890

Cože?? Proč by měly dráhy jezdit s polovičně vytíženým vozem??

+8/0
13.10.2015 10:54

O46l75d56ř48i68c52h 95J62a93n51e54č51e76k 8209956163651

to je samozřejmě hloupost, ale kapacita vlaku by měla být nastavena tak, aby 1. třída nebyla vytíženější než 2., pak totiž ta 1. poněkud postrádá smysl.

bohužel v ČD railjetech, kde je 1. třída jen jeden vagon, to mnohdy neplatí.

+8/0
13.10.2015 10:56

B68r89o80n39i92s81l32a71v 28G74a55b58r38y61š 6225104470

Pak bude samozřejmě lepší mít první třídu povinně místenkovou, dostaneme se pak na úroveň Pendolina.

+1/0
13.10.2015 11:02

O22l29d57ř12i75c36h 43J11a37n47e66č83e14k 8479236903161

co má vytížení části vlaku společného s tím, zda je to povinně místenkové? povinná místenkovost zajistí toliko to, že si všichni sednou, nemá ovšem nic společného s tím, nakolik je zaplněná 2. a 1. třída. to je čistě otázka nastavení kapacity, tedy kolik míst ten který spoj nabídne v té které třídě.

v povinně místenkových vlacích ČD je přeci prostřednictvím místenky především vybírán příplatek, o regulaci obsazenosti až tak moc nejde (mám teď na mysli místenky pro lidi, nikoliv rezervaci místa pro kolo).

+1/0
13.10.2015 12:10

M26a50r44e19k 17Š81i74m25o95n 2344317168448

Povinně místenková 1. třída především zajistí, že Vám nikdo nebude stát nad hlavou. A to je přesně to, co od 1. třídy chci.

+1/0
13.10.2015 19:22

P71e83t86r 17N66o23v53o95t91n53y 1831150431

Tak si přelezte do dvojky. To s jízdenkou do první třídz můžete.

0/−3
13.10.2015 13:23

M70a18r45e47k 54Š94i58m12o12n 2224747378598

A proč jsem si ji tedy kupoval?

+2/0
13.10.2015 19:22

O39l19d78ř30i12c54h 90J74a71n50e16č28e19k 8839316643201

souhlas, taky si 1. třídu kupuju hlavně kvůli klidu, pohodlí a menší obsazenosti.

souhlas, rozdíl by mezi třídami být měl.

když v 1. v dálkovém spoji dostanu zdarma vodu, nestěžuju si ;-)

+5/0
13.10.2015 10:54

D89a30v41i90d 89R60o97s98a 4730477432268

Od toho mate ticha kupe ... 1.trida neznamena klid, ale spis pohodli a komfort, deti tam muze byt cela skolka, pokud na to maji

+1/0
13.10.2015 11:34

O68l80d73ř41i39c62h 24J86a22n32e80č59e52k 8949456933401

to je otázka, jak moc se ty vyhrazené tiché oddíly dodržují ;-(

když jsou kupé, tak to není většinou tak zásadní, protože si většinou nějaké tiché najdete.

ano 1. třída neznamená automaticky klid - byznysmen v 1., kterému neustále zvoní telefon (ideálně s nějakou opravdu protivnou melodií) a on neustále hlasitě telefonuje, je mnohdy horší, než ta školka.

je nicméně fakt, že v 1. třídě zpravidla bývá větší klid, než v 2.

+7/0
13.10.2015 12:17

J36a85n 74V80a47l11a84l16í28k 6486289280326

když jedu v tichém oddíle a nějaký blb tam huláká do telefonu tak mu vynadám

+1/0
13.10.2015 13:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.