Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České dráhy zlevní první třídu, znovu zdraží poplatek za kolo

Základní tarif Českých drah má s příchodem nového jízdního řádu v prosinci zůstat na stejné úrovni. Změny čekají ale cestující v první třídě. Rozdíl proti ceně jízdenky v druhé třídě se výrazně zmenší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A90n70t20o12n42í42n 24N23o69v80á30k 7201777320137

To je docela úlet, na trase kde jezdím jezdí vozy 1. tř. s kupé - 9 x 6 míst 2. tř. je kupé 10 x 8 míst nebo velkoprostorový 86 míst, takže po této slevě za plně obsazený vůz 1. tř. vyberou méně než za plně obsazený vůz 2. tř.

Kdyby radši místo slev vylepšili jedničku aby těch 50% bylo lépe zdůvodnitelných.

0/0
14.10.2015 21:26

A49n93d86r72e32j 36O18l54e76k65s28a 3645871297791

První třídou jsem jel s ČD v životě jen několikrát, ale vždycky to byl průser. Buď seděli na plyšovejch sedačkách smradlaví posunovači a bavili se jako kdyby byli hluchý, nebo byl vagon smradlavej a zašlej celej, nebo byla první třída v Pendolinu obsazená psychopatickejma sebestřednejma týpkama, který by do vlaku vůbec neměli nastupovat.

0/0
14.10.2015 10:52

J43i26r20k88a 35D60v94o34ř17á79k 4975380773558

No, aspoň že režijka posunovačům už do 1. třídy neplatí a prastaré vagóny 1. třídy mizí ve štoťáku a nahrazujou je rakušáky .

0/0
14.10.2015 17:08

P51e39t37r 84M17u46d32r16o29c17h 9181137502401

Je jeste jeden duvod, proc cestuju 1. tridou. Nechci se nikoho dotknout, ale 1. tridou cestuji lidi, kteri na to proste maji. Z meho pozorovani to driv byli lidi v drtive vetsine s predplatnym casovym kuponem (5 tis./rok neni zrovna malo). V obdobi chripek apod. ve 2. tride kazdy 5. kasle a smrka, je temer jiste, ze tam neco chytnete, driv, nebo pozdeji. Proste proto, ze si v praci nemuzou vzit neschopenku, protoze takovy vypadek ve mzde je pro ne velmi citelny. V 1. tride jezdi nemocnych minimum - zrejme jsou na tom prijmove lepe, takze pro ne neni problem nachlazeni nebo nemoc poradne vylezet a netrousit ji mezi lidmi. A kdyz uz tam nahodou nekdo takovy cestuje, tak alespon vi, ze si ma dat pred usta kapesnik...

+2/−5
14.10.2015 6:49

O68l26d32ř34i86c19h 85J95a12n96e34č74e71k 8489456433931

já myslím, že ti ostatní v 1. třídě jsou na tom úplně stejně jako Vy - nemohou si vzít neschopenku, protože takový výpadek ve mzdě by pro ně byl velmi citelný ;-)

+7/0
14.10.2015 7:19

R50a10d17e53k 58J97a57n78a26t38a 9135576924662

Výpadek ve mzdě by byl v absolutní hodnotě vyšší, ale méně citelný. Lidé s vyššími příjmy mají zpravidla úspory, nežijí od výplaty k výplatě ....

+2/−1
14.10.2015 8:02

P11e72t84r 48M21u77d10r13o13c82h 9131927932901

No, ja moc nemocny nebyvam, tak 1-2 nachlazeni rocne, ale chripku uz jsem nemel tak 5 let a anginy prestaly okamzite, jakmile jsem odesel z byvale prace v klimatizovane budove. Ale pokud citim, ze na me neco leze, zalehnu a vypotim se. Kdyz se to chyti vcas, staci cca 3 dny (obvykle prodlouzeny vikend). Jsem doma a prskam tak maximalne na psa. Chapu duvody lidi, kteri s nachlazenim (pozdeji chripkou) chodi do prace, ale ohleduplne vuci ostatnim to proste neni...

0/0
14.10.2015 8:26

O65l45d25ř61i69c18h 60J33a34n11e64č68e38k 8669856463111

sorry prve jsem špatně četl - hodil jsem si větu "Prostě proto, že si v práci nemůžou vzít neschopenku (atd.)" do 1. osoby, neboli myslel jsem, že to myslíte na sebe a nechápal jsem, proč Vy při nachlazení jedete do práce (1. třídou) a od ostatních podobných očekáváte, že zůstanou doma ;-)

nevím, na nemocenské tráví čas většinou spíše nízkopříjmoví. ti s lepšími příjmy řeší malá nachlazení spíše dovolenou, právě proto, že by je to stálo spoustu peněz, případně mají v práci 'sick days' nebo možnost tu a tam pracovat z domova. ono se to ale těžko srovnává, protože mezi nízkopříjmovými je nejspíš nemocnost o něco vyšší.

každopádně ale souhlas, že 1. třída je obecně "zdravější prostředí" - už jen kvůli nižšímu počtu cestujících ve voze. sám obvykle jezdím 1. třídou a když jsem pak někdy loni v zimě jednou musel jet prvním ranním spojem, kde 1. třída není, a všude kolem to kašlalo a chrchlalo, příjemné to rozhodně nebylo.

+3/−1
14.10.2015 9:52

R56o90m29a33n 70J68e64s41c49h10k59e 9448705387965

Musíte poděkovat poslancům, první 3 dny člověk marodí zadarmo. Sám jsem po 5 letech měl minulý týden neschopenku. Obvykle si beru 2-3 dovolenou, už mne došla, zbývají mne 2 dny. Proto tolik lidí přechází

nachlazení apod.

0/0
14.10.2015 12:40

P38a48v28e91l 14Ř12a91p34e37k 7432856489475

To není dobrá zpráva. Dosud byla jízdenka do první třídy účinným řešením, jak se při cestování vyhnout styku s lůzou. Pokud se lůza nacpe i do první třídy, tak asi dám vlaku sbohem.

+2/−5
13.10.2015 21:59

O63l85d80ř78i41c24h 48J60a53n90e15č11e53k 8339726793211

klid, oni tu 1. třídu zlevnili už před rokem - ale tehdy jen u jízdenek nad 120km, teď i u kratších. a že by v 1. třídě teď bylo k nepřežití jsem si nevšiml.

0/0
13.10.2015 23:13

A14n42d96r61e75j 14O38l51e59k61s19a 3365421527901

Dej, oni první třídou stejně jezděj hlavně zaměstnanci drah v montérkách.

+1/0
14.10.2015 10:47

V36l49a92d87i55m67í38r 69K84a73l64i68v17o86d70a 5154406586330

Pokud jste jí dosud jezdil, řekl bych podle vašeho komentu, že lůza už se tam vozila dávno :-P

+2/0
14.10.2015 18:41

M15a44r88e84k 54Š59i47m36o49n 2864977678658

Dráha má na přepravu cestujících s jízdním kolem monopol. Zdražení poplatku by měl schválit antimonopolní úřad.

+3/−5
13.10.2015 19:20

J45a46n 71N83e47š98p24o51r 4966548356562

Monopol? RJ a LE snad bojují o to, aby mohli přepravovat kola? Nějak jsem si nevšim´....

0/0
13.10.2015 19:59

R45o55m14a46n 24J72e33s81c82h14k64e 9868615937305

U nás jezdí pouze ČD -  takže monopol.

0/0
14.10.2015 12:41

M88a32t90ú96š 11E35l65i54a65š 3890266784825

Ako vtip dobré ;) R^

0/0
14.10.2015 9:09

M23a77t10ě97j 73V22o30n76d64ř32i84č10k46a 4724450558246

V první řadě bych rad upozornil na fatální faktickou chybu, a sice výše příplatku - dosud se za první třídu nepřiplácelo 150%, ale 50, nově 30!!!

Tento krok rozhodně chválím, neboť v některých vlacích jezdí první třída poloprázdná, její zlevnění může nalakat dost lidí (včetně mě :-) ), již se k němu rozhodly i jiné evropské železniční společnosti. Problém může nastat jen u některých mezinárodních vlaku (včetně railjetu), kde již dnes bývá někdy 1. třída slušné obsazena, tam budou muset dráhy asi posílit. V souvislosti s tím mě napadá, zdali by neměla klesnout i cena časové jízdenky do 1. třídy.

Naopak kritizuji zvýšení ceny za síťové jízdenky, jak již někdo napsal, někdejší SoNe bývala perfektním produktem, dnes je již její vyhodnost diskutabilni, což je obrovska skoda.

+2/0
13.10.2015 16:17

R79a85d46o72m57í96r 41K64r19u76p61i42č36k45a 9264982210615

Tim, ze se tam nalaka vice lidi, ovsem pro mnoho lidi ztrati 1. trida atraktivitu. Vetsina lidi co znam, ji nejezdi proto, ze by to tam bylo nejak lepsi ci pohodlnejsi, ale proto, ze tam je vyrazne mene lidi a tudiz mensi sance narazit na nejake pochybne spolucestujici.

+7/0
13.10.2015 17:17

M16a49t42ě12j 60V57o56n53d75ř76i26č24k87a 4924960678586

Ano, to je pravda, i já s oblibou prohlašuji, že luxus jedničky ČD zpočívá v tom, že s ní nikdo nejezdí. Ale na tom dráhy nevydělají. Navíc cestující jako děti a další rušivé elementy v jedničce stejně necekam, protože takovehle skupiny cestujících čili na nejnižší cenu.

0/0
13.10.2015 19:26

P60e69t16r 60Č45e73r61v57e22n18ý 3246581812515

To byste se divil, kolik lidí jezdí s dětmi osobními vlaky v Praze a okolí první třídou.

0/0
13.10.2015 20:17

A97n84t25o87n11í47n 13N68o31v83á64k 7981727150577

Souhlas, dokud to bylo jen nad 120 km, tak se to moc neprojevilo, třetina už není tolik jako polovina, taky z toho nemám radost.

0/0
14.10.2015 21:09

O17l54d80ř89i71c63h 51J97a53n90e90č59e59k 8629716413651

to je to, vlaky ČD jsou dost rozdílné a zatímco někde je 1. třída prázdná, jinde je docela plná. jo ty railjety jsou v tomhle průšvih a s tím ČD bohužel těžko něco udělají, protože do railjetu nejde jednoduše přidat další vagon. jenže když ony ČD vlastně neví co chtějí - nejprve si objednaly railjety s malou 1. třídou, protože tím moc lidí nejezdilo (v rakouských railjetech má 1. třída o vagon víc) a ta je teď najednou plná? se snad radši měli vykašlat na business class, ta v soupravách ÖBB je sice výborná, ale úsporné české řešení na houby - sedíte uprostřed otevřeného prostoru a nemáte k dispozici ani pořádný stolek Rv přitom si nejsem jistý, nakolik zrovna v railjetech zlevnění 1. třídy ji naplnilo - hádám, že tam většina cestujících budou IN100 a cizinci za mezinárodní tarif.

"cena časové jízdenky do 1. třídy" - máte na mysli časový doplatek? jo, to by bylo rozumné, přinejmenším u těch krátkodobých, výhodnost týdenního razantně poklesla :-(

+1/0
13.10.2015 23:23

R73a38d23e55k 66J18a42n68a85t55a 9215986164642

"do railjetu nejde jednoduše přidat další vagon"

do railjetu přidat další vagon jde:

- buď připojíte vagon na konec soupravy (tím ztrácite obousměrnost, ale tu klasické vlaky taky nemají) - ÖBB takto občas railjety posiluje

- nebo koupíte "railjetový" vagon a zapojíte ho "natrvalo" doprostřed - údajně toto ČD plánují, po té, co zájem cestujících na lince Praha-Wien předčil očekávání.

+1/0
14.10.2015 8:12

O82l89d92ř70i19c70h 66J90a91n47e31č52e55k 8459726743551

ano jde, ale je to o dost složitější, než u "běžného vlaku", jako např. EC do Maďarska, kde stačí sehnat odpovídající volný vagon a do vlaku ho prostě připojit. ten vagon se musí vyrobit (to především) a pak do té soupravy zamontovat.

ano já vím, že ÖBB na jižní větvi ve víkendových špičkách railjety posilují připojením normálních vozů na konec soupravy. ale to není řešení pro standardní provoz, právě proto, že by se neustále muselo přepojovat, navíc do toho přívěsku potřebujete dalšího průvodčího a už vůbec to není řešení pro 1. třídu, z níž by se nedalo dostat do jídelního vozu.

osmivozová jednotka by navíc u ÖBB mohla způsobit problémy tím, že po spřažení s dalším railjetem by se nemusely vejít na nástupiště - nicméně dva railjety se spřahují jen na západní větvi a tam jednotky ČD nejezdí.

pokud ČD do svých railjetů přidají druhý vagon 1. třídy, vadit mi to rozhodně nebude :-) ale nemyslel jsem si, že by o tom mohly opravdu reálně uvažovat.

+3/0
14.10.2015 10:12

V75l27a55d66i14m29í12r 94K55a73l35i87v72o57d37a 5434296336670

V první řadě bych Vás rdá upozornil, že špatně čtete. V článku je uvedeno naprosto správně, že lístek do I: stál 150% ceny třídy II. Ne, že je o 150% draží, ale že stojí 150% základní ceny. To je správně  ;-)

0/0
14.10.2015 18:44

M67a25t49ě88j 20V38o64n48d10ř89i89č85k11a 4814350198136

Ouu, máte pravdu :-/ Rv (palec dolu tam nepatri, jen mi nejde smazat ;-D

0/0
15.10.2015 6:20
Foto

S59t89a57n11i30s23l81a36v 46T66e33s79a16ř 9137664352444

České dráhy a první třída? To samé jako Smradlavý osel se sedačkou Recaro.

0/−4
13.10.2015 16:04

J19a16n 74N36e64š80p12o47r 4766858516242

Teď jsem přeskočil z NHL z dikuze o krizi Bostonu Bruins, kterou uzavíral příspěvek, že klub, za který hrál Růžička, nemůže být úspěšný. A hleďme, hned první příspěvek tady má stějně infantilní úroveň...

+1/0
13.10.2015 16:18

V44a40c70l36a23v 61H92a86j11e43k 3446429849

Kupte si i místenku. Pak si sednete

0/0
13.10.2015 13:48

J52a13n 30V38a92l25a63l30í29k 6786869420276

V pendolinech je až na servis a barvu sedaček první třída shodná s druhou,

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/ceske-drahy-prvni-trida-ceny-kola-jizdenky-fjn-/eko-doprava.aspx?c=A151012_165406_eko-doprava_suj

tak s tím nesouhlasím v 1 je víc místa pro nohy o proti 2

+1/−1
13.10.2015 13:16

P17e75t22r 70N58e85c67h74a53n79i32c46k71ý 7693806818400

Což je stejné jako v tichém oddíle 2, jenže to je tím, že to je přebarvená 1

+1/0
13.10.2015 13:35

J88a77n 80V21a11l60a82l68í88k 6526349160686

jj vím proto v pedolínu jezdím v tichým

0/0
13.10.2015 18:13

J28i10r76k36a 92D27v42o30ř21á97k 4705240713318

Ještě jste zapomněl na důležitý rozdíl. Jedou tam většinou trochu jiný lidi.

+5/0
13.10.2015 14:05

R88a49d25e43k 51J28a68n95a28t52a 9735826684522

Přesně tak. Junior sportovních klubů na zájezdě, či rodičů s dětmi na výletě je v 1. třídě výrazně méně a proto vyšší šance prožít cestu v klidu.

To je ostatně hlavní důvod, proč třídy existují i v letadlech. Cestující se tolik peněz nepříplácejí za to jídlo na porcelánu nebo o 10cm širší sedadlo, ale za "lepší" spolucestující.

+6/0
13.10.2015 14:11

J51a58k19u41b 80K35o47r12e34c 6724980651203

jenomže v letadlech rozdíl v ceně je několik stovek procent

0/0
13.10.2015 22:21

R19a98d38o65m76í59r 41K23r72u70p10i59č32k98a 9744572280275

To zcela urcite ne, 1. i 2. trida v Pendolinu je co do rozlozeni sedadel naproto totozna. Jde to lehce dohledat na netu, i na webu CD jsou nakresy vagonu. Lisi se vskutku pouze barvou sedacek, kobercem na podlaze a servisem. Plus sedadla prvni tridy maji jack na sluchatka, ale myslim, ze z toho uz davno nic nehraje.

0/0
13.10.2015 17:20

O61l45d16ř82i19c72h 97J25a15n21e79č50e85k 8769746683361

máte pravdu, tak to je fakt docela úlet 8-o

když nic jiného, tak víc prostoru na délku bych v 1. třídě čekal každopádně.

jakkoliv pro nás menšího vzrůstu je tato výhoda relativní - nedosáhnu nohami na sedačku naproti ;-)

0/0
14.10.2015 7:32

N81i54k81o73l33a46j 52M76a11l89í23k 5294883400291

Když si připlácím za jedničku tak ne proto, aby mi tam někdo nabízel nějaké služby, ale abych tam měl klid - aby vagon nebyl obsazen na víc než 50 %, aby tam nebyly řvoucí děti, atd. Takže jsem teda proti zlevňování... jezdí jen dvě třídy, myslím si, že by mezi měl být rozdíl.

+13/−1
13.10.2015 10:39
Foto

B25r98o11n49i14s96l28a86v 78G10a84b72r86y89š 2252279841

Cože?? Proč by měly dráhy jezdit s polovičně vytíženým vozem??

+8/0
13.10.2015 10:54

O97l62d31ř80i26c36h 47J26a27n51e89č57e97k 8249646163821

to je samozřejmě hloupost, ale kapacita vlaku by měla být nastavena tak, aby 1. třída nebyla vytíženější než 2., pak totiž ta 1. poněkud postrádá smysl.

bohužel v ČD railjetech, kde je 1. třída jen jeden vagon, to mnohdy neplatí.

+8/0
13.10.2015 10:56
Foto

B31r97o96n73i83s63l94a63v 66G56a48b47r89y54š 2302739861

Pak bude samozřejmě lepší mít první třídu povinně místenkovou, dostaneme se pak na úroveň Pendolina.

+1/0
13.10.2015 11:02

O81l72d23ř76i35c51h 12J35a49n89e45č65e79k 8129206883321

co má vytížení části vlaku společného s tím, zda je to povinně místenkové? povinná místenkovost zajistí toliko to, že si všichni sednou, nemá ovšem nic společného s tím, nakolik je zaplněná 2. a 1. třída. to je čistě otázka nastavení kapacity, tedy kolik míst ten který spoj nabídne v té které třídě.

v povinně místenkových vlacích ČD je přeci prostřednictvím místenky především vybírán příplatek, o regulaci obsazenosti až tak moc nejde (mám teď na mysli místenky pro lidi, nikoliv rezervaci místa pro kolo).

+1/0
13.10.2015 12:10

M94a60r60e38k 59Š24i41m36o95n 2624597438538

Povinně místenková 1. třída především zajistí, že Vám nikdo nebude stát nad hlavou. A to je přesně to, co od 1. třídy chci.

+1/0
13.10.2015 19:22

P38e22t31r 55N22o39v66o91t85n42y 1261710731

Tak si přelezte do dvojky. To s jízdenkou do první třídz můžete.

0/−3
13.10.2015 13:23

M73a71r68e15k 95Š20i87m75o22n 2934767338318

A proč jsem si ji tedy kupoval?

+2/0
13.10.2015 19:22

O39l68d48ř22i30c55h 22J19a33n52e78č47e84k 8479256583331

souhlas, taky si 1. třídu kupuju hlavně kvůli klidu, pohodlí a menší obsazenosti.

souhlas, rozdíl by mezi třídami být měl.

když v 1. v dálkovém spoji dostanu zdarma vodu, nestěžuju si ;-)

+5/0
13.10.2015 10:54

D91a54v41i49d 36R65o23s12a 4850367212248

Od toho mate ticha kupe ... 1.trida neznamena klid, ale spis pohodli a komfort, deti tam muze byt cela skolka, pokud na to maji

+1/0
13.10.2015 11:34

O68l73d18ř35i65c26h 57J68a43n63e78č86e35k 8589236453231

to je otázka, jak moc se ty vyhrazené tiché oddíly dodržují ;-(

když jsou kupé, tak to není většinou tak zásadní, protože si většinou nějaké tiché najdete.

ano 1. třída neznamená automaticky klid - byznysmen v 1., kterému neustále zvoní telefon (ideálně s nějakou opravdu protivnou melodií) a on neustále hlasitě telefonuje, je mnohdy horší, než ta školka.

je nicméně fakt, že v 1. třídě zpravidla bývá větší klid, než v 2.

+7/0
13.10.2015 12:17

J50a77n 47V48a56l79a73l47í94k 6276549790486

když jedu v tichém oddíle a nějaký blb tam huláká do telefonu tak mu vynadám

+1/0
13.10.2015 13:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.