Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Příběhy českých značek: Jak král zbrojařů zachránil padlou Tatru

Příběh kopřivnické automobilky by vydal na film. Roky úspěchů i naprosté bezradnosti. Silná prohlášení zahraničních investorů a následný krach. Poslední roky ale vypadají u jediného českého výrobce nákladních vozidel podstatně optimističtěji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P68a25v31e46l 77Š90e45v46č82í32k 6900455269380

Před časem jsem v areálu Tatry nakupoval motorky od jednoho dovozce. Byla to úplně mrtvá zóna, pár nějakých velkoobchodů a firmiček v propachtovaných objektech a pár nových náklaďáků před jednou halou. Co tam tedy výrazně prosperovalo, tak to byla příroda. Než ve strojírenském gigantu jsem si připadal díky plotu, že jsem v nějaké rozlehlé oboře. V tichém obrovitém areálu krásně zpívali ptáci a myslím, že se tam mohlo dařit i polní či dokonce lesní zvěři, protože se tam asi hony nedají dělat a nemají tam nepřítele. Možná se tam zase ujmou a rozšíří i chráněné druhy ze zvířecí a rostlinné říše a jednou to bude chráněná reservace.

Je dost možné, že to tak zůstane i do budoucna a to že se tam někde v nějaké hale montují nějaké speciály manufakturním způsobem na tom nic nezmění. To co bylo nejcennější, tedy inženýři, konstruktéři a kvalifikovaní řemeslníci je pryč, rozpuštěné a technický potenciál Tatrovky se již nikdy nevrátí. A pokud by ji měla někdy zachraňovat zbrojní výroba, bylo by to nejhorší. Zbraně nic nevytváří, ničí a zabijí a zbrojařským kmotrům a zeleným gumám na penězovodech přináší neskutečné zisky.

0/0
16.10.2015 18:11

R25a93d28i55m 36P98o65l56á76š25e24k 9286403599739

Ono je rozdíl, když v areálu pracuje 15000 lidí jako za socíku a tak 2 - 3 tisíce jako je teď. Hlavně výroba automobilů vyklidila obrovské množství starších hal a soustředila výrobu v montážní hale a okolí. Spousta hal, které jsou jednoúčelové nebo staré, příliš tmavé a špinavé, je prostě nyní volných.

Ale i za socíku byly v areálu Tatrovky liduprázdné "přírodní" oblasti, protože Tatrovka se díky financím RVHP rozvíjela extenzívně a zabrala spousty ploch, kde se plánovalo další rozšiřování. Případně tam byly velké plochy suti a šrotu po demolicích staveb a demontáži starých strojů, které se za RVHP investování neuklidila a potom už nikomu nevadila.

+1/0
17.10.2015 10:21

P56a88v84e22l 36Š78e31v35č96í24k 6170945519220

Netuším, kolik je tam zaměstnanců nyní, tisíce to asi nebudou, tipoval bych v řádu stovek. Není to ale podstatné. Díval jsem se na film o výrobě sportovní Bugatti Veyron a finální výrobek také montuje nějaká desítka mechaniků v malé kolbence a komponenty, projekty, zkoušky jsou dělané různě jinde.

Že je areál Tatry obrovský a přírodě se tam daří se ale shodneme.

0/0
17.10.2015 10:36

R56a75d44i79m 41P18o34l67á80š14e34k 9776213479159

Tatrovku paradoxně zachránila ona dneska dehonestovaná komunistická RVHP.

V letech nějak 1975 až 1982 nalila RVHP do kopřivnické tatrovky investice ve výši cca 8 miliard tehdejších Kčs. Fabrika na výrobu nákladních aut byla v podstatě vedle původních starých tatrováckých hal postavena znovu a s tehdy nejmodernějším strojním vybavením, z velké části nakoupeným za devizy na tehdejším kapitalistickém západě.

Po pádu socialismu v roce 1989 tak Tatrovka šla do divokého privatizačního kapitalismu s moderním výrobním zařízením, které po desetiletí nepotřebovalo nějaké výrazné investice, pouze drobné dílčí zdokonalování. A které bez zásadních investic dovolovalo postupnou, ale během těch 15 - 20 let v součtu zásadní modernizaci výráběných automobilů, která se promítla v podstatném zvýšení kvality vyráběných aut  i v tom, co se týká technické úrovně auta, ve srovnání s konkurencí neujel vlak.

Toto je hlavní důvod, proč Tatrovka tak dlouho přežívala i když vedení Tatrovky velice často dělalo chyby a jen žilo z podstaty. Na rozdíl od třebA LiAZU nebo i Avie, kde výrobní zařízení bylo zastaralé a kde v krátké době po roce 1989 staré výrobní zařízení limitovalo dosažitelnou úroveň kvality i technické úrovně aut.

Situace se začala měnit tak před 5 - 10 lety, kdy se klíčová výrobní zařízení  Tatrovky postavená tou investicí RVHP v 80 letech stávala postupně morálně zastaralá a fyzicky hodně opotřebovaná.

Nyní se třeba zátěží Tatrovky stává nebo brzy stane například hlavní montážní hala, postavená kolem roku 1980, příliš masívní, protože je postavena tak, aby odolala poddolování a příliš náročná na spotřeby energií, hlavně v zimě.

0/0
16.10.2015 7:55

A31d59a60m 85K71ř35i43v16s32k88ý 1593934680303

No ono je taky potřeba vzít v úvahu to, jak se do toho stavu v roce 1975 Tatra dostala.

+1/0
16.10.2015 14:55

R28a14d24i44m 30P49o79l47á97š51e49k 9886173809869

To je pravda, ale kdyby ta investice RVHP nebyla, tak by Tatrovka nejspíš skončila podobně jako Liazka. Za pár let po revoluci 89 by se starým zařízením už nebylo možné vyrábět tatrovky srovnatelné s konkurencí a příslušných 500 miliónů nebo miliardu na nové výrobní zařízení by v žádném případě Tatrovka nedala dohromady.

Buď by to skončilo tak, že by licence zůstaly nějaké garážové firmě s kapacitou desítek, maximálně stovek aut ročně nebo by licence výměnou za splacení dluhů Tatrovky šla mimo republiku, do USA nebo Izraele nebo Indie nebo Ruska.......

0/0
16.10.2015 18:45

I57v66a82n 29M74a63r56e19k 6784858232

!!Takže minimálně 3x se renomovaní "manageři" nejmenovaného státu pokoušeli "Tatru" zlikvidovat ? ! No nic nového,pěkných pár podniků už u nás na tento způsob řízení dojelo ! ;-(Rv!!

0/0
16.10.2015 7:04

J41e92n20d49a 55K76r71á93s44a 1589166798

Škoda, že není  možné  vkládat  snímky.  Ukázal  bych podvozek  Tatry  815  autojeřáb.  Sam olej  ! Tatru  zabili  komunisti, když  ustrnula  ve vývoji a  konkurence  ji utekla!  Navíc  v civilizovaných zemích se nestaví  jak v zaostalém totalitním Rusku, kde se auta  na stavbách hrabou  po nápravy  v bahně, a úniky  oleje  se neřeší ! Firmy  radši  koupi  vozidla  s nižšími náklady.  Nové  Tatry  už  jsou  skládány  z cizích  dílů, takže se blíží  konkurenci. ;-)

+2/0
16.10.2015 6:45

J57i26n38d82ř51i67c95h 66Š93k89o65p62e33k 4525931740565

nové tatry jsou skládány z dílů z celého světa, celá skládačka pak dostane logo Tatry. Takže je to takový kočkopes, který nikdy nevydrží to, co staré tatry.

První výraznější slepenec byla tatra pro armádu

0/0
16.10.2015 7:15

P48a87v44e75l 58Š88e12v26č90í71k 6230355289270

Archaické, obrovské vzduchem chlazené motory se šroubovanými klikovkami byla neskutečná monstra s velmi nízkou životností. Motor v nákladním Mercedesu vyráběném v 70tých letech vydržel milion kilometrů a tatrovacký motor ani ne desetinu. U motoru který byl jako olejnička se zaneslo prachem žebrování válců, ty se přehřívaly a zapékaly se pístní kroužky a zadíraly písty. Darmo mluvit. Národ díky bolševické propagandě a úspěchům na Dakaru žil v přesvědčení, jaká báječná auta vyrábíme.

+1/0
16.10.2015 18:35

S21y84l82v63a 45T15y48m94e67š38o77v46á 6122543850314

Malá poznámka, dnes montovaná auta mají sice značku Tatra, ale mnho dílů je od externích dodavatelů, třeba motory a spousta daších věcí, takže to už není úplně původní Tatra.

+1/0
16.10.2015 3:05

J34i76n29d87ř19i27c44h 91Š97k36o35p66e60k 4945811410755

no už to není tatra skoro vůbec. Protože je kabina cizí (mimo speciálů), motor taky

0/0
16.10.2015 7:16

J71o54s77e50f 87D58o68u17d53e29r15a 5974210856577

Žádná automobilka si dnes nevyrábí všechny díly svoje, ale využívá desítky a desítky subdodavatelů z celého světa. Tím se Tatra nijak neliší od ostatních výrobců.

+3/0
16.10.2015 7:25

J40i68n46d46ř15i40c18h 92Š49k89o64p19e79k 4815431710555

výhody, resp. důsledky tohoto přístupu se časem ukážou. V předstihu se z jasných důvodů projevily už na Dakaru

0/0
16.10.2015 7:27

R45a70d40i10m 17P80o45l27á59š79e64k 9976393939869

Kdyby si tatrováci všechno vyráběli sami doma jako za socíku, tak by cena toho vozu byla tak čtyřnásobná.

Kooperace a nakupování dílů v externích automotive firmách umožňuje využít pro kusové série nebo pro roční objem výroby 2 - 3 tisíce aut nejmodernější technologie na nejmodernějších výrobních linkách, i kdyby vzhledem ke kapacitě takových linek a strojů činila výroba pro tatrovku pouhé 1 - 2 dny v roce.

Doba, kdy 99% dílů na náklaďák se daly vyrobit kladívkem a kleštěmi atd na ponku se svěrákem, jednoduchou svářečkou, lisem ,soustruhem za pár set tisíc korun a tudíž nebyl pro automobilku problém takový stroj koupit, umístit do haly a jednou za dva měsíce na něm ty díly vyrobit je prostě pryč. Pár takových dílů na autě dneska ještě určitě je, ale většina dílů je tak složitých , že se je vyplácí vyrábět až v deseti nebo statisícových sériích.

0/0
16.10.2015 12:58

J49i76ř35í 90H58o45r36á44k 6624604373596

Houbec: byla to klausovština. Plus státní zásah a následné zrušení kontraktu na tuším 2000 kousků do Libye, na základě onoho příkazu shora. Jo to se to politikovi řídí, když nenese hmotnou zodpovědnost!!! Když stát takhle zasáhl, měl obratem ruky sanovat ušlý zisk v plné výši! A zároveň pomoct se získáním nové zakázky.

Tohle byla ta nepovedená privatizace! A teprve potom ti Adamsové a kdoví kdo ještě, co řídili Tatru ze zámoří po telefonu, jako jednu ze 3 takto "řízených" firem.

+4/−1
16.10.2015 2:11

J33i49ř88í 35E19r57b59e61n 1493554576327

Kontrakt do Libye si zrušila Tatra sama poté, co za prvních 800 náklaďáků nedostala ani dolar, půlka aut zrezavěla v přístavu a druhá půlka byla rozkradena cestou přes Balkán. To jen pro upřesnění.

+1/0
16.10.2015 20:28

R87a10d28i54m 60P52o94l20á94š76e68k 9126563529239

To bylo školné za vstup do kapitalistického světa. Kontrakt byl domluven, jestli si to dobře pamatuji, švýcarskou firmou a záruky správní radu Tatrovky šly z holandské firmy.

Ovšem když to krachlo, ukázalo se, že obojí byly POboxové firmy se sídlem v pronajaté kanceláři snad maximálně tak s jednou sekretářkou.

Kontrakt by domluven tuším na počet k 4000 nákladáků , vyrobilo se jich nějak 1200 nebo 1500 , než byla výroba této zakázky zastavena.

Těch 800 je možná počet náklaďáků, který už byl vyexpedován a po zastavení kontraktu zůstal viset v všelijakých meziskladech a přepravištích.

Nedohledalo se pouze, mám pocit ke stovce aut. Ale trvalo několik let, než byly všechny ty auta nalezena, než bylo soudy a podobně prokázáno, že to je majetek Tatrovky a než byly tyto auta vráceny zpět.

A taky to byly další obrovské dodatečné náklady, když se ty vrácené tatrovky musely draze zrepasovat , protože spousta z nich stála roky vystavena volně počasí v blízkosti moře a nějaký další rok potom v areálu tatrovky, než byly prodány. A taky předělávat pro nového zákazníka.

0/0
17.10.2015 10:15

J20i18ř35í 76E48r79b30e22n 1773704546557

Ano, tk nějak to bylo.

0/0
17.10.2015 15:32

J49a78n 42D46u93d29e13k 2120572277803

Jaroslav Strnad je jeden z nejlepších českých podnikatelů, je třeba mu vzdát holt

+4/0
16.10.2015 1:59

P83e20t65r 26U64r55a80m 1852780653447

A takhle by dopadla i Skodovka, kdyby ji Klaus rozkuponoval jak chtel.

+8/0
15.10.2015 22:43

J49i52n23d77ř18i51c67h 87Š49k83o15p96e54k 4415621400735

no to by ještě dopadla relativně dobře. Taky mohla dopadnout jako Praga nebo Liaz

+1/0
16.10.2015 7:23

J82i53ř50í 64E91r37b51e66n 1823634646667

Praga dojela na nekvalitu výroby a vysokou konkurenci (táž terénní auta s portálovými nápravami vyráběla Praga, Avia i ROSS, přičemž Praga byla suverénně největší sypák, zatímco ROSSy i Avie jezdí dodnes).

LIAZ zase podrazila československá federální vláda, která naprosto nekontrolovala dovozy ojetin a vylágrovaný daf byl pro kdekterého dopravce lákavější než obyčejná československá liazka. Škoda byla se svými favority v úplně stejné situaci, podíl škodovek na prodejích aut počátkem 90. klesl na mizivý podíl a v roce 1991 se v ČSFR prodalo jen 27 tisíc škodovek, protože všichni si ze Západu vozili ojeté volkswageny, audiny, opely, fordy, bavoráky a mercedesy... Obdobná situace byla se spotřební elektronikou, obuví, oblečením, potravinami apod.

Takový byl český a československý "patriotismus" ve skutečnosti :-/

0/0
16.10.2015 20:35

M96a84r74t88i14n 39S88v33o25b21o60d44a 7689767962775

V Indii používá Tatry armáda. Vidět Tatru vedle riksy je zážitek.

+2/0
15.10.2015 22:40

M22a20r84e12k 25Š16i12m35o25n 2784567258718

V Indii hrozí, že jí budou zaměňovat s indickýma vozidlama Tata. Ale Tata je úplně jiná třída, karoserie je dřevěná, bezpečnost posádky nula.

0/0
15.10.2015 22:33
Foto

V21l35a87s12t30a 52C97o40u18f50a11l 7727169579715

Pro J. Strnada jsem pracoval. Včera jsme se viděli v hotelu Hilton v Praze.

+1/0
15.10.2015 22:13

M91a16r94t25i40n 72S53l71i78v62k51a 1896819496726

A tím nám chcete sdělit co?

+6/−1
15.10.2015 22:26

J35a82r73d60a 13H84o71f41m48a34n97n 4470145694

;-D že kecá,,,,,

0/−1
15.10.2015 22:27

D83a38l18i57b40o42r 18R82o41z84s98y67p63a19l 7480783616269

Že bydlí v Hiltnu.

+3/0
15.10.2015 22:33

J89e44n25d27a 98K55r54á85s29a 1739566908

Možná  mu  nesl  kufr k výtahu ;-D

+1/0
16.10.2015 6:49

M41i34l49a12n 93K34r42á41l 8513178631511

Donesl jsi mu skleničku vody a ještě jsi mu za to poděkoval?;-D

0/0
16.10.2015 14:00

A51l87e61š 45L31i62s91o68v71s81k57ý 9689548652382

Málokdo si uvědomuje, že současné masívní tunelování a rozkrádačky zapříčinili především sami komunisté, když kvůli jejich systému hospodaření bylo nutné provést v 90.letech majetkové přesuny, jež nemají v našich dějinách obdoby. Sami soudruzi či jejich děti se při tom postavili do první řady a často figurují u mnoha velmi podivných převodů. Nebýt znárodňování, nemuselo být odnárodňování a s tím spojené kolosální rozkrádačky. Na Kubě už  většina státního majetku skrytě patří prominentům režimu. Až se tam komunismus zhroutí, současní revolucionáři se přes noc stanou největšími kapitalisty - přesně jako u nás.

+29/−2
15.10.2015 21:21

J62a13n 53V22o44n35d50r52á73č28e61k 2246248452309

Já si myslím, že kuponovka nebyla špatná. Spíš byl problém v zákonech.

+9/0
15.10.2015 21:28

M74a81r79t72i75n 20K92o18l64a66c81e87k 6285599754790

jakýkoli počin bez "právního rámce" může být považován za zločin, nebo výhru  jiných. Proto Švejnar má pravdu, že bez právního rámce to šlo jak to šlo

+7/−1
15.10.2015 21:45

J56a38n 94V79o37n96d94r29á25č11e45k 2866268692489

S tím naprosto souhlasím, holt byla to hektická doba.

+2/0
15.10.2015 22:06

M76a33r50t16i75n 88K80o89l27a68c94e88k 6555619474310

ale neplést vysvětlení s omluvou :-)

+1/0
15.10.2015 22:26

M91a97r48e14k 84Š28i64m91o76n 2864597578738

Kuponovka podle mě dost narazila na pasivitu drtivé většiny účastníků, kterým prostě řekli jdi do toho, je to výhodné a oni tomu nerozumněli ani za mák.

+3/0
15.10.2015 22:35

J74a16n 90V93o28n14d64r76á52č10e90k 2756488772219

Přesně tak a pak reklamní masáž Harvardu a PPF,..... Harvard krach a PPF to zkoupila.

+1/0
15.10.2015 23:23

M42a18r49t66i76n 79Š53i88m77e65k 4620574678585

Já si myslím, že "odstátnění" většiny podniků nebylo nějak nutné. Můžeme se bavit o vhodnosti prodeje ne zcela funkční firmy, ale nikoliv o nutnosti prodeji, protože to je státní

+2/0
15.10.2015 21:56

M39a88r38t33i25n 52K62o13l93a36c57e82k 6535489964570

a v tom je zakopaný pes. Pokud chce někdo stůj co stůj věc odprodat, tak z ní udělá i mrzáka, obvzláště pokud není jeho. A to je problém 90. let

+3/0
15.10.2015 22:02
Foto

I38v46a50n 53K59o67p46t92a 5797932301267

Az na par výjimek byla většina firem mrzaky bez konkurenceschopnosti. Které žili jen z principu RVHP a planu. Proste tu nebyly technologie ani kapital.

+11/0
15.10.2015 22:15

M23a38r65t55i96n 28K23o21l61a52c32e35k 6585399244220

záleží co berete za nedostatek. Rožnov p R ještě stále žije a pomalu umírá  právě z kádrů bývalé ( prý nekonkurence schopné ) Tesly. Je samozřejmé, že Tesla by dnes asi těžko vyráběla televize CRT (technologie), ale mohla třeba volně navázat na LCD  a OLED. Jsou technologie, které se v Rožnově udržely a vyrábí komponenty pro celý svět (ale v malém) Mimochodem technologie  těžících z 60. a 70. let

0/0
15.10.2015 22:32

R19a93d36i14m 90P30o37l25á17š23e97k 9706513459529

Proč by umírala? Ty roky, kdy Tesla v Rožnově kopírovala polovodiče vyráběné na západě a české vysoké školy, třeba tehdejší VŠCHT Pardubice i pro Rožnov zřizovaly příslušné studijní obory a dělaly pro Rožnov inženýry se vyplatily. Vytvořila se tam docela významná  komunita lidí s příslušným Know How i dalšími znalostmí a dovednostmi kolem elektroniky.

Výzkum a výrobu polovodičů nyní dělá v Rožnově víc firem a na ně navazuje pár dalších firem, co vyvíjí a vyrábí elektroniku. Ostatně třeba Siemens výrobu elektronických automotive komponent do blízkého Frenštátu pod Radhoštěm neumístil jen tak náhodou.

+2/0
16.10.2015 8:08
Foto

I31v31a45n 88K64o70p11t85a 5347352851947

Právě že na to volné navázaní jaksi taksi nebyly love. Takže nyní vyrábějí v malém technologii z poloviny minulého století, taky super business.

0/0
16.10.2015 10:08

J85i24n25d94ř29i53c34h 82Š84k67o26p34e92k 4115491480825

ale převod se mohl udělat s rozmyslem, třeba o půl roku později, kdy by se nejprve připravila legislativa, aby z fungujících podniků nezbyly jen prázdné schránky

+1/0
16.10.2015 7:17

R29o51b68e26r98t 11H13o23m49o58l50k17a 4183118780152

No jo, ale to by se nedalo tak krásně rozkrádat.

0/0
21.10.2015 11:29

Ř34e50h10o90ř 28V78l27a27s61á67k 2634154201956

Tak ať se daří!

+35/0
15.10.2015 20:02

J63a31n 62V12o14n82d26r77á85č23e21k 2816798932829

Ještě by mohli na zakázku vyrábět repliky starých osobních vozů, jde o cenu ale zájem by byl.

+2/0
15.10.2015 21:25

J75a76r65d46a 29H67o59f48m56a63n50n 4340515644

a které myslíš ??

0/0
15.10.2015 21:59

J41a47n 97V12o53n94d29r53á15č95e94k 2876568642869

Třeba i ty s dřevěnou karoserií.

0/0
15.10.2015 22:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.