Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Příběhy českých značek: Jak král zbrojařů zachránil padlou Tatru

Příběh kopřivnické automobilky by vydal na film. Roky úspěchů i naprosté bezradnosti. Silná prohlášení zahraničních investorů a následný krach. Poslední roky ale vypadají u jediného českého výrobce nákladních vozidel podstatně optimističtěji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P15a44v50e54l 50Š92e87v90č10í63k 6650485149350

Před časem jsem v areálu Tatry nakupoval motorky od jednoho dovozce. Byla to úplně mrtvá zóna, pár nějakých velkoobchodů a firmiček v propachtovaných objektech a pár nových náklaďáků před jednou halou. Co tam tedy výrazně prosperovalo, tak to byla příroda. Než ve strojírenském gigantu jsem si připadal díky plotu, že jsem v nějaké rozlehlé oboře. V tichém obrovitém areálu krásně zpívali ptáci a myslím, že se tam mohlo dařit i polní či dokonce lesní zvěři, protože se tam asi hony nedají dělat a nemají tam nepřítele. Možná se tam zase ujmou a rozšíří i chráněné druhy ze zvířecí a rostlinné říše a jednou to bude chráněná reservace.

Je dost možné, že to tak zůstane i do budoucna a to že se tam někde v nějaké hale montují nějaké speciály manufakturním způsobem na tom nic nezmění. To co bylo nejcennější, tedy inženýři, konstruktéři a kvalifikovaní řemeslníci je pryč, rozpuštěné a technický potenciál Tatrovky se již nikdy nevrátí. A pokud by ji měla někdy zachraňovat zbrojní výroba, bylo by to nejhorší. Zbraně nic nevytváří, ničí a zabijí a zbrojařským kmotrům a zeleným gumám na penězovodech přináší neskutečné zisky.

0/0
16.10.2015 18:11

R51a76d56i97m 56P58o58l75á21š64e80k 9576543779909

Ono je rozdíl, když v areálu pracuje 15000 lidí jako za socíku a tak 2 - 3 tisíce jako je teď. Hlavně výroba automobilů vyklidila obrovské množství starších hal a soustředila výrobu v montážní hale a okolí. Spousta hal, které jsou jednoúčelové nebo staré, příliš tmavé a špinavé, je prostě nyní volných.

Ale i za socíku byly v areálu Tatrovky liduprázdné "přírodní" oblasti, protože Tatrovka se díky financím RVHP rozvíjela extenzívně a zabrala spousty ploch, kde se plánovalo další rozšiřování. Případně tam byly velké plochy suti a šrotu po demolicích staveb a demontáži starých strojů, které se za RVHP investování neuklidila a potom už nikomu nevadila.

+1/0
17.10.2015 10:21

P83a33v30e84l 61Š30e24v69č70í23k 6860805429830

Netuším, kolik je tam zaměstnanců nyní, tisíce to asi nebudou, tipoval bych v řádu stovek. Není to ale podstatné. Díval jsem se na film o výrobě sportovní Bugatti Veyron a finální výrobek také montuje nějaká desítka mechaniků v malé kolbence a komponenty, projekty, zkoušky jsou dělané různě jinde.

Že je areál Tatry obrovský a přírodě se tam daří se ale shodneme.

0/0
17.10.2015 10:36

R72a62d28i98m 52P22o47l81á63š61e16k 9486333859949

Tatrovku paradoxně zachránila ona dneska dehonestovaná komunistická RVHP.

V letech nějak 1975 až 1982 nalila RVHP do kopřivnické tatrovky investice ve výši cca 8 miliard tehdejších Kčs. Fabrika na výrobu nákladních aut byla v podstatě vedle původních starých tatrováckých hal postavena znovu a s tehdy nejmodernějším strojním vybavením, z velké části nakoupeným za devizy na tehdejším kapitalistickém západě.

Po pádu socialismu v roce 1989 tak Tatrovka šla do divokého privatizačního kapitalismu s moderním výrobním zařízením, které po desetiletí nepotřebovalo nějaké výrazné investice, pouze drobné dílčí zdokonalování. A které bez zásadních investic dovolovalo postupnou, ale během těch 15 - 20 let v součtu zásadní modernizaci výráběných automobilů, která se promítla v podstatném zvýšení kvality vyráběných aut  i v tom, co se týká technické úrovně auta, ve srovnání s konkurencí neujel vlak.

Toto je hlavní důvod, proč Tatrovka tak dlouho přežívala i když vedení Tatrovky velice často dělalo chyby a jen žilo z podstaty. Na rozdíl od třebA LiAZU nebo i Avie, kde výrobní zařízení bylo zastaralé a kde v krátké době po roce 1989 staré výrobní zařízení limitovalo dosažitelnou úroveň kvality i technické úrovně aut.

Situace se začala měnit tak před 5 - 10 lety, kdy se klíčová výrobní zařízení  Tatrovky postavená tou investicí RVHP v 80 letech stávala postupně morálně zastaralá a fyzicky hodně opotřebovaná.

Nyní se třeba zátěží Tatrovky stává nebo brzy stane například hlavní montážní hala, postavená kolem roku 1980, příliš masívní, protože je postavena tak, aby odolala poddolování a příliš náročná na spotřeby energií, hlavně v zimě.

0/0
16.10.2015 7:55

A75d59a18m 64K69ř24i11v44s33k43ý 1633374880753

No ono je taky potřeba vzít v úvahu to, jak se do toho stavu v roce 1975 Tatra dostala.

+1/0
16.10.2015 14:55

R73a95d67i14m 94P37o64l75á32š62e30k 9406793729259

To je pravda, ale kdyby ta investice RVHP nebyla, tak by Tatrovka nejspíš skončila podobně jako Liazka. Za pár let po revoluci 89 by se starým zařízením už nebylo možné vyrábět tatrovky srovnatelné s konkurencí a příslušných 500 miliónů nebo miliardu na nové výrobní zařízení by v žádném případě Tatrovka nedala dohromady.

Buď by to skončilo tak, že by licence zůstaly nějaké garážové firmě s kapacitou desítek, maximálně stovek aut ročně nebo by licence výměnou za splacení dluhů Tatrovky šla mimo republiku, do USA nebo Izraele nebo Indie nebo Ruska.......

0/0
16.10.2015 18:45

I55v96a65n 11M44a22r45e75k 6554348812

!!Takže minimálně 3x se renomovaní "manageři" nejmenovaného státu pokoušeli "Tatru" zlikvidovat ? ! No nic nového,pěkných pár podniků už u nás na tento způsob řízení dojelo ! ;-(Rv!!

0/0
16.10.2015 7:04

J56e41n32d43a 91K44r31á36s78a 1579446178

Škoda, že není  možné  vkládat  snímky.  Ukázal  bych podvozek  Tatry  815  autojeřáb.  Sam olej  ! Tatru  zabili  komunisti, když  ustrnula  ve vývoji a  konkurence  ji utekla!  Navíc  v civilizovaných zemích se nestaví  jak v zaostalém totalitním Rusku, kde se auta  na stavbách hrabou  po nápravy  v bahně, a úniky  oleje  se neřeší ! Firmy  radši  koupi  vozidla  s nižšími náklady.  Nové  Tatry  už  jsou  skládány  z cizích  dílů, takže se blíží  konkurenci. ;-)

+2/0
16.10.2015 6:45

J90i57n50d15ř92i79c88h 60Š50k69o48p92e91k 4525391560165

nové tatry jsou skládány z dílů z celého světa, celá skládačka pak dostane logo Tatry. Takže je to takový kočkopes, který nikdy nevydrží to, co staré tatry.

První výraznější slepenec byla tatra pro armádu

0/0
16.10.2015 7:15

P95a58v32e41l 91Š11e97v33č59í30k 6150675619590

Archaické, obrovské vzduchem chlazené motory se šroubovanými klikovkami byla neskutečná monstra s velmi nízkou životností. Motor v nákladním Mercedesu vyráběném v 70tých letech vydržel milion kilometrů a tatrovacký motor ani ne desetinu. U motoru který byl jako olejnička se zaneslo prachem žebrování válců, ty se přehřívaly a zapékaly se pístní kroužky a zadíraly písty. Darmo mluvit. Národ díky bolševické propagandě a úspěchům na Dakaru žil v přesvědčení, jaká báječná auta vyrábíme.

+1/0
16.10.2015 18:35

S31y97l56v59a 17T63y33m83e35š85o84v87á 6632873920864

Malá poznámka, dnes montovaná auta mají sice značku Tatra, ale mnho dílů je od externích dodavatelů, třeba motory a spousta daších věcí, takže to už není úplně původní Tatra.

+1/0
16.10.2015 3:05

J84i48n72d14ř46i65c42h 18Š67k96o29p10e35k 4275381390525

no už to není tatra skoro vůbec. Protože je kabina cizí (mimo speciálů), motor taky

0/0
16.10.2015 7:16

J22o87s85e38f 29D54o30u29d20e69r67a 5524980246227

Žádná automobilka si dnes nevyrábí všechny díly svoje, ale využívá desítky a desítky subdodavatelů z celého světa. Tím se Tatra nijak neliší od ostatních výrobců.

+3/0
16.10.2015 7:25

J84i86n26d67ř12i28c51h 63Š10k36o59p81e45k 4935541820725

výhody, resp. důsledky tohoto přístupu se časem ukážou. V předstihu se z jasných důvodů projevily už na Dakaru

0/0
16.10.2015 7:27

R96a12d35i68m 47P65o65l37á12š46e93k 9656283949829

Kdyby si tatrováci všechno vyráběli sami doma jako za socíku, tak by cena toho vozu byla tak čtyřnásobná.

Kooperace a nakupování dílů v externích automotive firmách umožňuje využít pro kusové série nebo pro roční objem výroby 2 - 3 tisíce aut nejmodernější technologie na nejmodernějších výrobních linkách, i kdyby vzhledem ke kapacitě takových linek a strojů činila výroba pro tatrovku pouhé 1 - 2 dny v roce.

Doba, kdy 99% dílů na náklaďák se daly vyrobit kladívkem a kleštěmi atd na ponku se svěrákem, jednoduchou svářečkou, lisem ,soustruhem za pár set tisíc korun a tudíž nebyl pro automobilku problém takový stroj koupit, umístit do haly a jednou za dva měsíce na něm ty díly vyrobit je prostě pryč. Pár takových dílů na autě dneska ještě určitě je, ale většina dílů je tak složitých , že se je vyplácí vyrábět až v deseti nebo statisícových sériích.

0/0
16.10.2015 12:58

J19i13ř41í 32H98o85r75á51k 6854374133916

Houbec: byla to klausovština. Plus státní zásah a následné zrušení kontraktu na tuším 2000 kousků do Libye, na základě onoho příkazu shora. Jo to se to politikovi řídí, když nenese hmotnou zodpovědnost!!! Když stát takhle zasáhl, měl obratem ruky sanovat ušlý zisk v plné výši! A zároveň pomoct se získáním nové zakázky.

Tohle byla ta nepovedená privatizace! A teprve potom ti Adamsové a kdoví kdo ještě, co řídili Tatru ze zámoří po telefonu, jako jednu ze 3 takto "řízených" firem.

+4/−1
16.10.2015 2:11

J34i10ř47í 56E23r67b41e82n 1603574566567

Kontrakt do Libye si zrušila Tatra sama poté, co za prvních 800 náklaďáků nedostala ani dolar, půlka aut zrezavěla v přístavu a druhá půlka byla rozkradena cestou přes Balkán. To jen pro upřesnění.

+1/0
16.10.2015 20:28

R84a79d73i45m 98P55o80l89á32š28e59k 9466173789409

To bylo školné za vstup do kapitalistického světa. Kontrakt byl domluven, jestli si to dobře pamatuji, švýcarskou firmou a záruky správní radu Tatrovky šly z holandské firmy.

Ovšem když to krachlo, ukázalo se, že obojí byly POboxové firmy se sídlem v pronajaté kanceláři snad maximálně tak s jednou sekretářkou.

Kontrakt by domluven tuším na počet k 4000 nákladáků , vyrobilo se jich nějak 1200 nebo 1500 , než byla výroba této zakázky zastavena.

Těch 800 je možná počet náklaďáků, který už byl vyexpedován a po zastavení kontraktu zůstal viset v všelijakých meziskladech a přepravištích.

Nedohledalo se pouze, mám pocit ke stovce aut. Ale trvalo několik let, než byly všechny ty auta nalezena, než bylo soudy a podobně prokázáno, že to je majetek Tatrovky a než byly tyto auta vráceny zpět.

A taky to byly další obrovské dodatečné náklady, když se ty vrácené tatrovky musely draze zrepasovat , protože spousta z nich stála roky vystavena volně počasí v blízkosti moře a nějaký další rok potom v areálu tatrovky, než byly prodány. A taky předělávat pro nového zákazníka.

0/0
17.10.2015 10:15

J86i69ř98í 43E44r47b28e18n 1243444146207

Ano, tk nějak to bylo.

0/0
17.10.2015 15:32

J15a70n 47D35u34d33e66k 2850982407943

Jaroslav Strnad je jeden z nejlepších českých podnikatelů, je třeba mu vzdát holt

+4/0
16.10.2015 1:59

P60e62t18r 53U54r26a31m 1162680523677

A takhle by dopadla i Skodovka, kdyby ji Klaus rozkuponoval jak chtel.

+8/0
15.10.2015 22:43

J97i48n23d38ř47i41c49h 74Š63k40o38p17e54k 4645981610725

no to by ještě dopadla relativně dobře. Taky mohla dopadnout jako Praga nebo Liaz

+1/0
16.10.2015 7:23

J47i76ř82í 78E33r60b54e87n 1283254226497

Praga dojela na nekvalitu výroby a vysokou konkurenci (táž terénní auta s portálovými nápravami vyráběla Praga, Avia i ROSS, přičemž Praga byla suverénně největší sypák, zatímco ROSSy i Avie jezdí dodnes).

LIAZ zase podrazila československá federální vláda, která naprosto nekontrolovala dovozy ojetin a vylágrovaný daf byl pro kdekterého dopravce lákavější než obyčejná československá liazka. Škoda byla se svými favority v úplně stejné situaci, podíl škodovek na prodejích aut počátkem 90. klesl na mizivý podíl a v roce 1991 se v ČSFR prodalo jen 27 tisíc škodovek, protože všichni si ze Západu vozili ojeté volkswageny, audiny, opely, fordy, bavoráky a mercedesy... Obdobná situace byla se spotřební elektronikou, obuví, oblečením, potravinami apod.

Takový byl český a československý "patriotismus" ve skutečnosti :-/

0/0
16.10.2015 20:35

M70a75r15t70i90n 41S98v93o84b58o13d55a 7709327502945

V Indii používá Tatry armáda. Vidět Tatru vedle riksy je zážitek.

+2/0
15.10.2015 22:40

M63a56r80e17k 48Š47i36m45o91n 2234207298968

V Indii hrozí, že jí budou zaměňovat s indickýma vozidlama Tata. Ale Tata je úplně jiná třída, karoserie je dřevěná, bezpečnost posádky nula.

0/0
15.10.2015 22:33
Foto

V97l69a73s68t91a 48C95o17u59f79a50l 7587269759535

Pro J. Strnada jsem pracoval. Včera jsme se viděli v hotelu Hilton v Praze.

+1/0
15.10.2015 22:13

M42a82r69t13i73n 79S78l77i84v13k78a 1626949506936

A tím nám chcete sdělit co?

+6/−1
15.10.2015 22:26

J25a11r33d20a 88H20o16f74m24a89n25n 4230975634

;-D že kecá,,,,,

0/−1
15.10.2015 22:27

D41a93l15i52b74o87r 48R40o50z29s40y93p90a20l 7730503546799

Že bydlí v Hiltnu.

+3/0
15.10.2015 22:33

J16e35n69d60a 47K20r11á38s52a 1679566158

Možná  mu  nesl  kufr k výtahu ;-D

+1/0
16.10.2015 6:49

M19i48l84a72n 42K37r89á23l 8643108731831

Donesl jsi mu skleničku vody a ještě jsi mu za to poděkoval?;-D

0/0
16.10.2015 14:00

A16l42e10š 24L68i60s93o18v63s54k61ý 9599538392642

Málokdo si uvědomuje, že současné masívní tunelování a rozkrádačky zapříčinili především sami komunisté, když kvůli jejich systému hospodaření bylo nutné provést v 90.letech majetkové přesuny, jež nemají v našich dějinách obdoby. Sami soudruzi či jejich děti se při tom postavili do první řady a často figurují u mnoha velmi podivných převodů. Nebýt znárodňování, nemuselo být odnárodňování a s tím spojené kolosální rozkrádačky. Na Kubě už  většina státního majetku skrytě patří prominentům režimu. Až se tam komunismus zhroutí, současní revolucionáři se přes noc stanou největšími kapitalisty - přesně jako u nás.

+29/−2
15.10.2015 21:21

J61a83n 28V82o38n90d65r56á97č65e10k 2966198492809

Já si myslím, že kuponovka nebyla špatná. Spíš byl problém v zákonech.

+9/0
15.10.2015 21:28

M95a10r92t69i46n 78K58o17l30a87c22e93k 6545659184290

jakýkoli počin bez "právního rámce" může být považován za zločin, nebo výhru  jiných. Proto Švejnar má pravdu, že bez právního rámce to šlo jak to šlo

+7/−1
15.10.2015 21:45

J20a57n 19V17o83n72d44r27á85č49e42k 2126158282799

S tím naprosto souhlasím, holt byla to hektická doba.

+2/0
15.10.2015 22:06

M96a18r70t84i25n 80K94o31l44a73c70e33k 6375729824450

ale neplést vysvětlení s omluvou :-)

+1/0
15.10.2015 22:26

M45a49r56e91k 22Š45i14m62o19n 2604607668408

Kuponovka podle mě dost narazila na pasivitu drtivé většiny účastníků, kterým prostě řekli jdi do toho, je to výhodné a oni tomu nerozumněli ani za mák.

+3/0
15.10.2015 22:35

J59a77n 19V22o27n37d78r72á70č85e84k 2456868842799

Přesně tak a pak reklamní masáž Harvardu a PPF,..... Harvard krach a PPF to zkoupila.

+1/0
15.10.2015 23:23

M20a89r98t80i46n 91Š49i88m68e23k 4260874568195

Já si myslím, že "odstátnění" většiny podniků nebylo nějak nutné. Můžeme se bavit o vhodnosti prodeje ne zcela funkční firmy, ale nikoliv o nutnosti prodeji, protože to je státní

+2/0
15.10.2015 21:56

M28a83r31t26i21n 31K56o43l53a63c12e95k 6605109624710

a v tom je zakopaný pes. Pokud chce někdo stůj co stůj věc odprodat, tak z ní udělá i mrzáka, obvzláště pokud není jeho. A to je problém 90. let

+3/0
15.10.2015 22:02
Foto

I22v11a55n 15K81o71p67t21a 5767712451607

Az na par výjimek byla většina firem mrzaky bez konkurenceschopnosti. Které žili jen z principu RVHP a planu. Proste tu nebyly technologie ani kapital.

+11/0
15.10.2015 22:15

M31a64r17t18i94n 51K53o74l62a88c52e40k 6255189934470

záleží co berete za nedostatek. Rožnov p R ještě stále žije a pomalu umírá  právě z kádrů bývalé ( prý nekonkurence schopné ) Tesly. Je samozřejmé, že Tesla by dnes asi těžko vyráběla televize CRT (technologie), ale mohla třeba volně navázat na LCD  a OLED. Jsou technologie, které se v Rožnově udržely a vyrábí komponenty pro celý svět (ale v malém) Mimochodem technologie  těžících z 60. a 70. let

0/0
15.10.2015 22:32

R80a83d30i36m 86P22o18l44á25š88e97k 9516213859649

Proč by umírala? Ty roky, kdy Tesla v Rožnově kopírovala polovodiče vyráběné na západě a české vysoké školy, třeba tehdejší VŠCHT Pardubice i pro Rožnov zřizovaly příslušné studijní obory a dělaly pro Rožnov inženýry se vyplatily. Vytvořila se tam docela významná  komunita lidí s příslušným Know How i dalšími znalostmí a dovednostmi kolem elektroniky.

Výzkum a výrobu polovodičů nyní dělá v Rožnově víc firem a na ně navazuje pár dalších firem, co vyvíjí a vyrábí elektroniku. Ostatně třeba Siemens výrobu elektronických automotive komponent do blízkého Frenštátu pod Radhoštěm neumístil jen tak náhodou.

+2/0
16.10.2015 8:08
Foto

I89v66a48n 35K58o22p57t31a 5977202191407

Právě že na to volné navázaní jaksi taksi nebyly love. Takže nyní vyrábějí v malém technologii z poloviny minulého století, taky super business.

0/0
16.10.2015 10:08

J96i92n61d67ř10i87c47h 84Š88k58o37p26e15k 4755181660825

ale převod se mohl udělat s rozmyslem, třeba o půl roku později, kdy by se nejprve připravila legislativa, aby z fungujících podniků nezbyly jen prázdné schránky

+1/0
16.10.2015 7:17

R65o87b83e95r50t 27H81o13m59o71l49k70a 4743888380932

No jo, ale to by se nedalo tak krásně rozkrádat.

0/0
21.10.2015 11:29

Ř50e43h37o50ř 23V61l62a58s48á84k 2894394681746

Tak ať se daří!

+35/0
15.10.2015 20:02

J55a69n 46V11o69n91d58r93á43č88e27k 2396238582559

Ještě by mohli na zakázku vyrábět repliky starých osobních vozů, jde o cenu ale zájem by byl.

+2/0
15.10.2015 21:25

J94a97r85d81a 76H34o94f14m30a17n49n 4970155204

a které myslíš ??

0/0
15.10.2015 21:59

J58a16n 56V89o34n47d10r81á39č44e60k 2706328132249

Třeba i ty s dřevěnou karoserií.

0/0
15.10.2015 22:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.