Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Příběhy českých značek: Jak král zbrojařů zachránil padlou Tatru

Příběh kopřivnické automobilky by vydal na film. Roky úspěchů i naprosté bezradnosti. Silná prohlášení zahraničních investorů a následný krach. Poslední roky ale vypadají u jediného českého výrobce nákladních vozidel podstatně optimističtěji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P26a64v97e61l 48Š60e20v17č58í33k 6290835749510

Před časem jsem v areálu Tatry nakupoval motorky od jednoho dovozce. Byla to úplně mrtvá zóna, pár nějakých velkoobchodů a firmiček v propachtovaných objektech a pár nových náklaďáků před jednou halou. Co tam tedy výrazně prosperovalo, tak to byla příroda. Než ve strojírenském gigantu jsem si připadal díky plotu, že jsem v nějaké rozlehlé oboře. V tichém obrovitém areálu krásně zpívali ptáci a myslím, že se tam mohlo dařit i polní či dokonce lesní zvěři, protože se tam asi hony nedají dělat a nemají tam nepřítele. Možná se tam zase ujmou a rozšíří i chráněné druhy ze zvířecí a rostlinné říše a jednou to bude chráněná reservace.

Je dost možné, že to tak zůstane i do budoucna a to že se tam někde v nějaké hale montují nějaké speciály manufakturním způsobem na tom nic nezmění. To co bylo nejcennější, tedy inženýři, konstruktéři a kvalifikovaní řemeslníci je pryč, rozpuštěné a technický potenciál Tatrovky se již nikdy nevrátí. A pokud by ji měla někdy zachraňovat zbrojní výroba, bylo by to nejhorší. Zbraně nic nevytváří, ničí a zabijí a zbrojařským kmotrům a zeleným gumám na penězovodech přináší neskutečné zisky.

0/0
16.10.2015 18:11

R96a42d69i15m 34P35o88l95á59š58e95k 9176443259149

Ono je rozdíl, když v areálu pracuje 15000 lidí jako za socíku a tak 2 - 3 tisíce jako je teď. Hlavně výroba automobilů vyklidila obrovské množství starších hal a soustředila výrobu v montážní hale a okolí. Spousta hal, které jsou jednoúčelové nebo staré, příliš tmavé a špinavé, je prostě nyní volných.

Ale i za socíku byly v areálu Tatrovky liduprázdné "přírodní" oblasti, protože Tatrovka se díky financím RVHP rozvíjela extenzívně a zabrala spousty ploch, kde se plánovalo další rozšiřování. Případně tam byly velké plochy suti a šrotu po demolicích staveb a demontáži starých strojů, které se za RVHP investování neuklidila a potom už nikomu nevadila.

+1/0
17.10.2015 10:21

P72a85v39e97l 54Š21e89v92č94í70k 6120305769100

Netuším, kolik je tam zaměstnanců nyní, tisíce to asi nebudou, tipoval bych v řádu stovek. Není to ale podstatné. Díval jsem se na film o výrobě sportovní Bugatti Veyron a finální výrobek také montuje nějaká desítka mechaniků v malé kolbence a komponenty, projekty, zkoušky jsou dělané různě jinde.

Že je areál Tatry obrovský a přírodě se tam daří se ale shodneme.

0/0
17.10.2015 10:36

R20a24d19i24m 11P77o54l41á92š82e62k 9696303159499

Tatrovku paradoxně zachránila ona dneska dehonestovaná komunistická RVHP.

V letech nějak 1975 až 1982 nalila RVHP do kopřivnické tatrovky investice ve výši cca 8 miliard tehdejších Kčs. Fabrika na výrobu nákladních aut byla v podstatě vedle původních starých tatrováckých hal postavena znovu a s tehdy nejmodernějším strojním vybavením, z velké části nakoupeným za devizy na tehdejším kapitalistickém západě.

Po pádu socialismu v roce 1989 tak Tatrovka šla do divokého privatizačního kapitalismu s moderním výrobním zařízením, které po desetiletí nepotřebovalo nějaké výrazné investice, pouze drobné dílčí zdokonalování. A které bez zásadních investic dovolovalo postupnou, ale během těch 15 - 20 let v součtu zásadní modernizaci výráběných automobilů, která se promítla v podstatném zvýšení kvality vyráběných aut  i v tom, co se týká technické úrovně auta, ve srovnání s konkurencí neujel vlak.

Toto je hlavní důvod, proč Tatrovka tak dlouho přežívala i když vedení Tatrovky velice často dělalo chyby a jen žilo z podstaty. Na rozdíl od třebA LiAZU nebo i Avie, kde výrobní zařízení bylo zastaralé a kde v krátké době po roce 1989 staré výrobní zařízení limitovalo dosažitelnou úroveň kvality i technické úrovně aut.

Situace se začala měnit tak před 5 - 10 lety, kdy se klíčová výrobní zařízení  Tatrovky postavená tou investicí RVHP v 80 letech stávala postupně morálně zastaralá a fyzicky hodně opotřebovaná.

Nyní se třeba zátěží Tatrovky stává nebo brzy stane například hlavní montážní hala, postavená kolem roku 1980, příliš masívní, protože je postavena tak, aby odolala poddolování a příliš náročná na spotřeby energií, hlavně v zimě.

0/0
16.10.2015 7:55

A64d40a26m 94K12ř84i46v89s85k29ý 1403164480733

No ono je taky potřeba vzít v úvahu to, jak se do toho stavu v roce 1975 Tatra dostala.

+1/0
16.10.2015 14:55

R43a31d15i21m 95P48o43l86á91š42e47k 9596403919559

To je pravda, ale kdyby ta investice RVHP nebyla, tak by Tatrovka nejspíš skončila podobně jako Liazka. Za pár let po revoluci 89 by se starým zařízením už nebylo možné vyrábět tatrovky srovnatelné s konkurencí a příslušných 500 miliónů nebo miliardu na nové výrobní zařízení by v žádném případě Tatrovka nedala dohromady.

Buď by to skončilo tak, že by licence zůstaly nějaké garážové firmě s kapacitou desítek, maximálně stovek aut ročně nebo by licence výměnou za splacení dluhů Tatrovky šla mimo republiku, do USA nebo Izraele nebo Indie nebo Ruska.......

0/0
16.10.2015 18:45

I44v84a90n 84M53a39r40e85k 6354748242

!!Takže minimálně 3x se renomovaní "manageři" nejmenovaného státu pokoušeli "Tatru" zlikvidovat ? ! No nic nového,pěkných pár podniků už u nás na tento způsob řízení dojelo ! ;-(Rv!!

0/0
16.10.2015 7:04

J72e34n33d93a 70K71r15á67s59a 1609576588

Škoda, že není  možné  vkládat  snímky.  Ukázal  bych podvozek  Tatry  815  autojeřáb.  Sam olej  ! Tatru  zabili  komunisti, když  ustrnula  ve vývoji a  konkurence  ji utekla!  Navíc  v civilizovaných zemích se nestaví  jak v zaostalém totalitním Rusku, kde se auta  na stavbách hrabou  po nápravy  v bahně, a úniky  oleje  se neřeší ! Firmy  radši  koupi  vozidla  s nižšími náklady.  Nové  Tatry  už  jsou  skládány  z cizích  dílů, takže se blíží  konkurenci. ;-)

+2/0
16.10.2015 6:45

J33i65n15d77ř48i82c56h 51Š54k53o43p51e44k 4485301940435

nové tatry jsou skládány z dílů z celého světa, celá skládačka pak dostane logo Tatry. Takže je to takový kočkopes, který nikdy nevydrží to, co staré tatry.

První výraznější slepenec byla tatra pro armádu

0/0
16.10.2015 7:15

P12a45v78e45l 81Š74e19v63č96í71k 6740535729410

Archaické, obrovské vzduchem chlazené motory se šroubovanými klikovkami byla neskutečná monstra s velmi nízkou životností. Motor v nákladním Mercedesu vyráběném v 70tých letech vydržel milion kilometrů a tatrovacký motor ani ne desetinu. U motoru který byl jako olejnička se zaneslo prachem žebrování válců, ty se přehřívaly a zapékaly se pístní kroužky a zadíraly písty. Darmo mluvit. Národ díky bolševické propagandě a úspěchům na Dakaru žil v přesvědčení, jaká báječná auta vyrábíme.

+1/0
16.10.2015 18:35

S93y85l36v67a 28T47y61m91e13š77o32v68á 6282893800594

Malá poznámka, dnes montovaná auta mají sice značku Tatra, ale mnho dílů je od externích dodavatelů, třeba motory a spousta daších věcí, takže to už není úplně původní Tatra.

+1/0
16.10.2015 3:05

J31i50n20d33ř56i25c78h 22Š50k90o95p24e50k 4215811970805

no už to není tatra skoro vůbec. Protože je kabina cizí (mimo speciálů), motor taky

0/0
16.10.2015 7:16

J22o49s64e18f 80D12o56u81d20e42r10a 5234220556287

Žádná automobilka si dnes nevyrábí všechny díly svoje, ale využívá desítky a desítky subdodavatelů z celého světa. Tím se Tatra nijak neliší od ostatních výrobců.

+3/0
16.10.2015 7:25

J81i47n49d33ř42i49c84h 78Š17k23o26p37e51k 4475511910955

výhody, resp. důsledky tohoto přístupu se časem ukážou. V předstihu se z jasných důvodů projevily už na Dakaru

0/0
16.10.2015 7:27

R34a86d16i50m 26P50o50l48á63š50e45k 9816773989389

Kdyby si tatrováci všechno vyráběli sami doma jako za socíku, tak by cena toho vozu byla tak čtyřnásobná.

Kooperace a nakupování dílů v externích automotive firmách umožňuje využít pro kusové série nebo pro roční objem výroby 2 - 3 tisíce aut nejmodernější technologie na nejmodernějších výrobních linkách, i kdyby vzhledem ke kapacitě takových linek a strojů činila výroba pro tatrovku pouhé 1 - 2 dny v roce.

Doba, kdy 99% dílů na náklaďák se daly vyrobit kladívkem a kleštěmi atd na ponku se svěrákem, jednoduchou svářečkou, lisem ,soustruhem za pár set tisíc korun a tudíž nebyl pro automobilku problém takový stroj koupit, umístit do haly a jednou za dva měsíce na něm ty díly vyrobit je prostě pryč. Pár takových dílů na autě dneska ještě určitě je, ale většina dílů je tak složitých , že se je vyplácí vyrábět až v deseti nebo statisícových sériích.

0/0
16.10.2015 12:58

J44i77ř41í 12H70o57r64á41k 6364694563936

Houbec: byla to klausovština. Plus státní zásah a následné zrušení kontraktu na tuším 2000 kousků do Libye, na základě onoho příkazu shora. Jo to se to politikovi řídí, když nenese hmotnou zodpovědnost!!! Když stát takhle zasáhl, měl obratem ruky sanovat ušlý zisk v plné výši! A zároveň pomoct se získáním nové zakázky.

Tohle byla ta nepovedená privatizace! A teprve potom ti Adamsové a kdoví kdo ještě, co řídili Tatru ze zámoří po telefonu, jako jednu ze 3 takto "řízených" firem.

+4/−1
16.10.2015 2:11

J64i73ř15í 44E68r50b14e88n 1343484766647

Kontrakt do Libye si zrušila Tatra sama poté, co za prvních 800 náklaďáků nedostala ani dolar, půlka aut zrezavěla v přístavu a druhá půlka byla rozkradena cestou přes Balkán. To jen pro upřesnění.

+1/0
16.10.2015 20:28

R95a98d84i78m 97P48o95l39á24š87e91k 9736153489309

To bylo školné za vstup do kapitalistického světa. Kontrakt byl domluven, jestli si to dobře pamatuji, švýcarskou firmou a záruky správní radu Tatrovky šly z holandské firmy.

Ovšem když to krachlo, ukázalo se, že obojí byly POboxové firmy se sídlem v pronajaté kanceláři snad maximálně tak s jednou sekretářkou.

Kontrakt by domluven tuším na počet k 4000 nákladáků , vyrobilo se jich nějak 1200 nebo 1500 , než byla výroba této zakázky zastavena.

Těch 800 je možná počet náklaďáků, který už byl vyexpedován a po zastavení kontraktu zůstal viset v všelijakých meziskladech a přepravištích.

Nedohledalo se pouze, mám pocit ke stovce aut. Ale trvalo několik let, než byly všechny ty auta nalezena, než bylo soudy a podobně prokázáno, že to je majetek Tatrovky a než byly tyto auta vráceny zpět.

A taky to byly další obrovské dodatečné náklady, když se ty vrácené tatrovky musely draze zrepasovat , protože spousta z nich stála roky vystavena volně počasí v blízkosti moře a nějaký další rok potom v areálu tatrovky, než byly prodány. A taky předělávat pro nového zákazníka.

0/0
17.10.2015 10:15

J47i68ř55í 78E79r68b56e84n 1733584156757

Ano, tk nějak to bylo.

0/0
17.10.2015 15:32

J41a72n 20D13u94d10e76k 2150702727843

Jaroslav Strnad je jeden z nejlepších českých podnikatelů, je třeba mu vzdát holt

+4/0
16.10.2015 1:59

P42e87t73r 27U79r76a80m 1412390303297

A takhle by dopadla i Skodovka, kdyby ji Klaus rozkuponoval jak chtel.

+8/0
15.10.2015 22:43

J65i29n78d68ř96i95c49h 23Š20k30o91p71e64k 4665141830955

no to by ještě dopadla relativně dobře. Taky mohla dopadnout jako Praga nebo Liaz

+1/0
16.10.2015 7:23

J72i38ř43í 58E74r82b22e90n 1163514756187

Praga dojela na nekvalitu výroby a vysokou konkurenci (táž terénní auta s portálovými nápravami vyráběla Praga, Avia i ROSS, přičemž Praga byla suverénně největší sypák, zatímco ROSSy i Avie jezdí dodnes).

LIAZ zase podrazila československá federální vláda, která naprosto nekontrolovala dovozy ojetin a vylágrovaný daf byl pro kdekterého dopravce lákavější než obyčejná československá liazka. Škoda byla se svými favority v úplně stejné situaci, podíl škodovek na prodejích aut počátkem 90. klesl na mizivý podíl a v roce 1991 se v ČSFR prodalo jen 27 tisíc škodovek, protože všichni si ze Západu vozili ojeté volkswageny, audiny, opely, fordy, bavoráky a mercedesy... Obdobná situace byla se spotřební elektronikou, obuví, oblečením, potravinami apod.

Takový byl český a československý "patriotismus" ve skutečnosti :-/

0/0
16.10.2015 20:35

M92a27r75t55i21n 16S89v33o36b12o79d64a 7579617642505

V Indii používá Tatry armáda. Vidět Tatru vedle riksy je zážitek.

+2/0
15.10.2015 22:40

M26a19r60e74k 91Š84i67m11o85n 2694907458668

V Indii hrozí, že jí budou zaměňovat s indickýma vozidlama Tata. Ale Tata je úplně jiná třída, karoserie je dřevěná, bezpečnost posádky nula.

0/0
15.10.2015 22:33
Foto

V77l90a53s73t15a 27C13o26u25f52a59l 7237609699705

Pro J. Strnada jsem pracoval. Včera jsme se viděli v hotelu Hilton v Praze.

+1/0
15.10.2015 22:13

M57a77r11t22i28n 71S73l95i90v11k25a 1176589746686

A tím nám chcete sdělit co?

+6/−1
15.10.2015 22:26

J50a25r54d66a 57H21o36f90m51a44n61n 4340105654

;-D že kecá,,,,,

0/−1
15.10.2015 22:27

D10a61l41i24b95o52r 17R68o77z27s94y13p93a62l 7720893196539

Že bydlí v Hiltnu.

+3/0
15.10.2015 22:33

J50e55n11d44a 68K93r22á59s31a 1869596778

Možná  mu  nesl  kufr k výtahu ;-D

+1/0
16.10.2015 6:49

M66i46l72a39n 89K48r83á92l 8623318601811

Donesl jsi mu skleničku vody a ještě jsi mu za to poděkoval?;-D

0/0
16.10.2015 14:00

A47l37e70š 53L26i72s28o61v34s17k82ý 9549648652922

Málokdo si uvědomuje, že současné masívní tunelování a rozkrádačky zapříčinili především sami komunisté, když kvůli jejich systému hospodaření bylo nutné provést v 90.letech majetkové přesuny, jež nemají v našich dějinách obdoby. Sami soudruzi či jejich děti se při tom postavili do první řady a často figurují u mnoha velmi podivných převodů. Nebýt znárodňování, nemuselo být odnárodňování a s tím spojené kolosální rozkrádačky. Na Kubě už  většina státního majetku skrytě patří prominentům režimu. Až se tam komunismus zhroutí, současní revolucionáři se přes noc stanou největšími kapitalisty - přesně jako u nás.

+29/−2
15.10.2015 21:21

J47a12n 46V31o30n18d98r60á57č39e63k 2726338152259

Já si myslím, že kuponovka nebyla špatná. Spíš byl problém v zákonech.

+9/0
15.10.2015 21:28

M90a29r93t28i95n 41K32o67l42a57c68e97k 6525589634280

jakýkoli počin bez "právního rámce" může být považován za zločin, nebo výhru  jiných. Proto Švejnar má pravdu, že bez právního rámce to šlo jak to šlo

+7/−1
15.10.2015 21:45

J74a33n 55V46o90n25d98r40á72č47e76k 2236248612109

S tím naprosto souhlasím, holt byla to hektická doba.

+2/0
15.10.2015 22:06

M94a55r19t26i62n 59K45o68l61a24c44e14k 6725619204550

ale neplést vysvětlení s omluvou :-)

+1/0
15.10.2015 22:26

M11a92r20e88k 48Š76i68m34o75n 2304637558588

Kuponovka podle mě dost narazila na pasivitu drtivé většiny účastníků, kterým prostě řekli jdi do toho, je to výhodné a oni tomu nerozumněli ani za mák.

+3/0
15.10.2015 22:35

J63a18n 53V79o57n73d51r43á41č11e68k 2396648932319

Přesně tak a pak reklamní masáž Harvardu a PPF,..... Harvard krach a PPF to zkoupila.

+1/0
15.10.2015 23:23

M56a20r35t78i61n 90Š74i29m13e72k 4600274868845

Já si myslím, že "odstátnění" většiny podniků nebylo nějak nutné. Můžeme se bavit o vhodnosti prodeje ne zcela funkční firmy, ale nikoliv o nutnosti prodeji, protože to je státní

+2/0
15.10.2015 21:56

M50a42r94t89i20n 96K16o89l33a24c86e68k 6225689904510

a v tom je zakopaný pes. Pokud chce někdo stůj co stůj věc odprodat, tak z ní udělá i mrzáka, obvzláště pokud není jeho. A to je problém 90. let

+3/0
15.10.2015 22:02
Foto

I58v83a81n 46K76o64p93t84a 5927662881877

Az na par výjimek byla většina firem mrzaky bez konkurenceschopnosti. Které žili jen z principu RVHP a planu. Proste tu nebyly technologie ani kapital.

+11/0
15.10.2015 22:15

M49a17r96t55i64n 58K90o68l72a49c53e96k 6255659854200

záleží co berete za nedostatek. Rožnov p R ještě stále žije a pomalu umírá  právě z kádrů bývalé ( prý nekonkurence schopné ) Tesly. Je samozřejmé, že Tesla by dnes asi těžko vyráběla televize CRT (technologie), ale mohla třeba volně navázat na LCD  a OLED. Jsou technologie, které se v Rožnově udržely a vyrábí komponenty pro celý svět (ale v malém) Mimochodem technologie  těžících z 60. a 70. let

0/0
15.10.2015 22:32

R90a92d78i15m 38P60o23l76á44š49e17k 9846473209959

Proč by umírala? Ty roky, kdy Tesla v Rožnově kopírovala polovodiče vyráběné na západě a české vysoké školy, třeba tehdejší VŠCHT Pardubice i pro Rožnov zřizovaly příslušné studijní obory a dělaly pro Rožnov inženýry se vyplatily. Vytvořila se tam docela významná  komunita lidí s příslušným Know How i dalšími znalostmí a dovednostmi kolem elektroniky.

Výzkum a výrobu polovodičů nyní dělá v Rožnově víc firem a na ně navazuje pár dalších firem, co vyvíjí a vyrábí elektroniku. Ostatně třeba Siemens výrobu elektronických automotive komponent do blízkého Frenštátu pod Radhoštěm neumístil jen tak náhodou.

+2/0
16.10.2015 8:08
Foto

I53v17a27n 50K26o27p40t13a 5637772321777

Právě že na to volné navázaní jaksi taksi nebyly love. Takže nyní vyrábějí v malém technologii z poloviny minulého století, taky super business.

0/0
16.10.2015 10:08

J31i21n77d82ř92i98c87h 82Š59k88o92p30e21k 4255511150305

ale převod se mohl udělat s rozmyslem, třeba o půl roku později, kdy by se nejprve připravila legislativa, aby z fungujících podniků nezbyly jen prázdné schránky

+1/0
16.10.2015 7:17

R62o52b10e88r97t 25H69o92m59o89l25k37a 4153828140462

No jo, ale to by se nedalo tak krásně rozkrádat.

0/0
21.10.2015 11:29

Ř59e27h94o16ř 64V26l96a65s33á66k 2614334961296

Tak ať se daří!

+35/0
15.10.2015 20:02

J87a21n 71V11o25n66d39r94á33č94e18k 2896428192719

Ještě by mohli na zakázku vyrábět repliky starých osobních vozů, jde o cenu ale zájem by byl.

+2/0
15.10.2015 21:25

J55a54r15d88a 82H61o96f55m97a65n45n 4550445644

a které myslíš ??

0/0
15.10.2015 21:59

J40a63n 45V94o40n11d13r64á13č67e47k 2166638932989

Třeba i ty s dřevěnou karoserií.

0/0
15.10.2015 22:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.