- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Před časem jsem v areálu Tatry nakupoval motorky od jednoho dovozce. Byla to úplně mrtvá zóna, pár nějakých velkoobchodů a firmiček v propachtovaných objektech a pár nových náklaďáků před jednou halou. Co tam tedy výrazně prosperovalo, tak to byla příroda. Než ve strojírenském gigantu jsem si připadal díky plotu, že jsem v nějaké rozlehlé oboře. V tichém obrovitém areálu krásně zpívali ptáci a myslím, že se tam mohlo dařit i polní či dokonce lesní zvěři, protože se tam asi hony nedají dělat a nemají tam nepřítele. Možná se tam zase ujmou a rozšíří i chráněné druhy ze zvířecí a rostlinné říše a jednou to bude chráněná reservace.
Je dost možné, že to tak zůstane i do budoucna a to že se tam někde v nějaké hale montují nějaké speciály manufakturním způsobem na tom nic nezmění. To co bylo nejcennější, tedy inženýři, konstruktéři a kvalifikovaní řemeslníci je pryč, rozpuštěné a technický potenciál Tatrovky se již nikdy nevrátí. A pokud by ji měla někdy zachraňovat zbrojní výroba, bylo by to nejhorší. Zbraně nic nevytváří, ničí a zabijí a zbrojařským kmotrům a zeleným gumám na penězovodech přináší neskutečné zisky.
Ono je rozdíl, když v areálu pracuje 15000 lidí jako za socíku a tak 2 - 3 tisíce jako je teď. Hlavně výroba automobilů vyklidila obrovské množství starších hal a soustředila výrobu v montážní hale a okolí. Spousta hal, které jsou jednoúčelové nebo staré, příliš tmavé a špinavé, je prostě nyní volných.
Ale i za socíku byly v areálu Tatrovky liduprázdné "přírodní" oblasti, protože Tatrovka se díky financím RVHP rozvíjela extenzívně a zabrala spousty ploch, kde se plánovalo další rozšiřování. Případně tam byly velké plochy suti a šrotu po demolicích staveb a demontáži starých strojů, které se za RVHP investování neuklidila a potom už nikomu nevadila.
Tatrovku paradoxně zachránila ona dneska dehonestovaná komunistická RVHP.
V letech nějak 1975 až 1982 nalila RVHP do kopřivnické tatrovky investice ve výši cca 8 miliard tehdejších Kčs. Fabrika na výrobu nákladních aut byla v podstatě vedle původních starých tatrováckých hal postavena znovu a s tehdy nejmodernějším strojním vybavením, z velké části nakoupeným za devizy na tehdejším kapitalistickém západě.
Po pádu socialismu v roce 1989 tak Tatrovka šla do divokého privatizačního kapitalismu s moderním výrobním zařízením, které po desetiletí nepotřebovalo nějaké výrazné investice, pouze drobné dílčí zdokonalování. A které bez zásadních investic dovolovalo postupnou, ale během těch 15 - 20 let v součtu zásadní modernizaci výráběných automobilů, která se promítla v podstatném zvýšení kvality vyráběných aut i v tom, co se týká technické úrovně auta, ve srovnání s konkurencí neujel vlak.
Toto je hlavní důvod, proč Tatrovka tak dlouho přežívala i když vedení Tatrovky velice často dělalo chyby a jen žilo z podstaty. Na rozdíl od třebA LiAZU nebo i Avie, kde výrobní zařízení bylo zastaralé a kde v krátké době po roce 1989 staré výrobní zařízení limitovalo dosažitelnou úroveň kvality i technické úrovně aut.
Situace se začala měnit tak před 5 - 10 lety, kdy se klíčová výrobní zařízení Tatrovky postavená tou investicí RVHP v 80 letech stávala postupně morálně zastaralá a fyzicky hodně opotřebovaná.
Nyní se třeba zátěží Tatrovky stává nebo brzy stane například hlavní montážní hala, postavená kolem roku 1980, příliš masívní, protože je postavena tak, aby odolala poddolování a příliš náročná na spotřeby energií, hlavně v zimě.
No ono je taky potřeba vzít v úvahu to, jak se do toho stavu v roce 1975 Tatra dostala.
Takže minimálně 3x se renomovaní "manageři" nejmenovaného státu pokoušeli "Tatru" zlikvidovat ? ! No nic nového,pěkných pár podniků už u nás na tento způsob řízení dojelo !
Škoda, že není možné vkládat snímky. Ukázal bych podvozek Tatry 815 autojeřáb. Sam olej ! Tatru zabili komunisti, když ustrnula ve vývoji a konkurence ji utekla! Navíc v civilizovaných zemích se nestaví jak v zaostalém totalitním Rusku, kde se auta na stavbách hrabou po nápravy v bahně, a úniky oleje se neřeší ! Firmy radši koupi vozidla s nižšími náklady. Nové Tatry už jsou skládány z cizích dílů, takže se blíží konkurenci.
nové tatry jsou skládány z dílů z celého světa, celá skládačka pak dostane logo Tatry. Takže je to takový kočkopes, který nikdy nevydrží to, co staré tatry.
První výraznější slepenec byla tatra pro armádu
Malá poznámka, dnes montovaná auta mají sice značku Tatra, ale mnho dílů je od externích dodavatelů, třeba motory a spousta daších věcí, takže to už není úplně původní Tatra.
no už to není tatra skoro vůbec. Protože je kabina cizí (mimo speciálů), motor taky
Houbec: byla to klausovština. Plus státní zásah a následné zrušení kontraktu na tuším 2000 kousků do Libye, na základě onoho příkazu shora. Jo to se to politikovi řídí, když nenese hmotnou zodpovědnost!!! Když stát takhle zasáhl, měl obratem ruky sanovat ušlý zisk v plné výši! A zároveň pomoct se získáním nové zakázky.
Tohle byla ta nepovedená privatizace! A teprve potom ti Adamsové a kdoví kdo ještě, co řídili Tatru ze zámoří po telefonu, jako jednu ze 3 takto "řízených" firem.
Kontrakt do Libye si zrušila Tatra sama poté, co za prvních 800 náklaďáků nedostala ani dolar, půlka aut zrezavěla v přístavu a druhá půlka byla rozkradena cestou přes Balkán. To jen pro upřesnění.
Jaroslav Strnad je jeden z nejlepších českých podnikatelů, je třeba mu vzdát holt
A takhle by dopadla i Skodovka, kdyby ji Klaus rozkuponoval jak chtel.
no to by ještě dopadla relativně dobře. Taky mohla dopadnout jako Praga nebo Liaz
V Indii používá Tatry armáda. Vidět Tatru vedle riksy je zážitek.
V Indii hrozí, že jí budou zaměňovat s indickýma vozidlama Tata. Ale Tata je úplně jiná třída, karoserie je dřevěná, bezpečnost posádky nula.