Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Nejen automobily, ale i letadla a lodě budou v budoucnu elektrické. Přesvědčený je o tom miliardář Elon Musk, šéf Tesly a SpaceX, který v rozhovoru pro web Marketplace hovořil o změnách zdrojů energie ve všech druzích dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L32i14b62o76r 78Ž68á88k 4556830877193

Tento clovek v mnoha vecech dokazal ze nelze. Zatim uskutecnil vse, co si predsevzal. Jeho spolecnosti peclive sleduji vyvoj technologii baterii i solarnich panelu. A dokonce nedavno napsal i vyjadreni. Proste vse krome Li- Ion je zatim v plenkach a ma spoustu nedoresenych Achylovych pat. V cem podle vas lze? Bez nej by dodnes jezdily auta jen na ropu a rutinni lety na obeznou drahu by staly dvakrat tolik. Chce to vic optimismu. Ti co se ke vsemu stavi negativne, nikdy svet nikam neposunuli. A svet ted pokrok potrebuje vic, nez kdy driv.

0/0
30.12.2015 14:57

J82o24s38e76f 14V30a87l96a 9150383903123

nasledujici clanek se bude jmenovat : "Musk vyviji cloveka na elektrinu"  to idnesu plati za reklamu, ze o nem neustale pisou ? Zatim pokud vim, tak jeho aktivity jsou sice zajimave, ale silne nedotazene a daleko za ocekavanim. No, s jeho jmenim muze podnikat i tak, ze podniky bude dotovat................at se dari.......!

0/0
5.11.2015 20:26

P80e95t98r 71H97a64r66i60p81r15a67s77a25d 26H65a93j36i25č 8323450254757

Citace ze článku: I Tesla má však své kritiky. Ti upozorňují na fakt, že přestože se vozidla tváří jako ekologická, napájení se stále získává z rozvodné sítě a v konečném důsledku se tak opět spotřebovávají fosilní paliva.

Tvrdím, že toto tvrzení je pokrytecký alibismus.

Tak za prvé. Část této energie je získávána z obnovitelných zdrojů.

Za druhé: Pokud má elektromobil výfuk v tepelné elektrárně, spalovací motor má výfuky hned 3 a ten vlastní je mnohem větší ne ten pomyslný, protože účinnost splovacího motoru je někde kolem 2-35%, oproti > 85% elektromotoru. Stejně tak tepelná elekrárna má vyšší účinnost, někde kolem 45%. Další výfuk je v rafinerii, která potřebuje hodně tepla na destilaci a krakování, které se produkuje spalováním převážně fosilních paliv, často odpadů a také potřebuje elektřinu na čištění, běžně 1-7kWh/l benzínu.

Když to shrnu, jedn výfuk zamořuje prostředí ve městě, druhý okolí refinerie a třetí je v elektrárně.

0/0
18.10.2015 20:14

J65o44s72e70f 70V61a35l18a 9430753503173

1. vice nez 90% elektriny se vyrabi z fosilni paliv. tendence -> bude to spise vice nez mene kvuli odstavovani JE. cast ziskana z OZE je v celosvetovem meritku zanedbatelna a navic k nicemu, nebot se neda nejak ulozit. 2. ucinost moderniho spalovaciho motoru je srovnatelna s tepelnou elektrarnou - zhruba okolo 35%. Moderni diesel jako stacionarni zdroj pro dieselelektrickou lokomotivu ma ucinnost 41%. Ztraty prenosem a ulozenim elektricke energie jsou radove v desitkach %, treba precerpavaci elektrarna ma ucinnost okolo 45%. Ztraty v zasobovani elektroauta elektrinou budou radove stejne nebo vyssi nez u vyroby a dopravy pohonnych hmot k autu. Pokud mam ale uz benzin u auta, nemam zadne dalsi problemy- zatimco elektromobil nema uz 100 let vyvinuty zadne technicky odpovidajici akumulatory urcene pro potrebny provoz, vyroba a recyklace akumulatoru je draha, extremne zatezujici zivotni prostredi a nektere slozky do soucasne pouzivanych vykonnych akumulatoru (Li) se ani na zemi nenachazeji v potrebnem mnozstvi, aby se mohly pouzit hromadne do vyroby akumulatoru pro elektromobily. 3. a na zaver perlicka - elektromobil je pro mesto, kde lide nebydli na vlastnich pozemcich zcela nepouzitelny, protoze v bytove zastavbe nelze na ulici zaparkovat a nabijet. To lze jenom ve vile

0/0
5.11.2015 20:20
Foto

S63t15a79n13i32s94l11a81v 50T15e98s22a21ř 9197934722744

Možná budou, ale nejdřív v příštím století, až baterie budou vážit míň než nádrž s 20% paliva. Letadlo s téměř prázdnými nádržemi je lepší než s téměř prázdnými bateriemi. U lodí je to ještě o něčem jiném - jezdí na mazut, tedy na velmi levné palivo. Elektřina bude muset hodně, ale hodně zlevnit.

0/0
16.10.2015 18:57

P68e23t24r 45H45a32r37i10p46r38a58s26a16d 63H60a24j20i46č 8613710404237

Ukazuje se, že elektromobilita může nabídnout takové výhody, že těžká a drahá baterie není na překážku. Navíc, porovnávat hmotnost baterie a hmotnost nádrže je nesmysl. Zkuste zvážit elektrony v bateriii a porovnat je s hmotností paliva. ;-)

Relevantní je porovnání hmotnosti celé pohonné soustavy, a tam už to tak výrazně nevýhodně pro elektromobil nevychází.

Pokud se týče ceny elektřiny, provoz je výrazně levnější, než u spalováků, stejně tak i servis.

0/0
18.10.2015 20:37

M49a94r19t76i53n 33V63a76j97s86a66r 5939283396156

Ovšem řeč nebyla o elektromobilech, ale o (elektro)letadlech, a tam je skutečně hmotnost baterií poměrně zásadní problém.

0/0
5.11.2015 17:39

P84e35t14r 43H74a72n77z94a27l 6892906880740

Zásadní bylo porovnávání toho, žen nádřž palivo spotřebovává, baterie ale nelehknou... to byla dle mého nosná myšlenka.

0/0
5.11.2015 21:01

M58i46c62h58a35l 73S13t47e90b21l68o 5609121584717

Ne ne...budoucností jsou staré a dobré benzínové motoryR^!!

To je jen další otravná móda...snad to brzy přejde!!

0/0
16.10.2015 11:13

P64e97t75r 58H75a87r15i13p86r97a62s27a31d 14H28a87j78i73č 8263230484617

Nepřejde, jezdí toho už po světě asi milión (elektromobily a plug-in hybridy). Prodeje stoupají docela strmě a například Norsko má kolem 25% prodejů několik posledních měsíců jenom v elektromobilech. A hlavně, kdo toho sedne, tak už by neměnil. Skvělá akcelerace, tichá jízda, dva pedály, ale vystačíte skoro s jedním, levný provoz.

0/0
18.10.2015 20:29

R92o89m80a47n 92J25e74s12c83h12k18e 9798295677245

Objevili Ameriku. V Brně jezdí baterníky na prýglu - přehradě více než 60 let dodnes.

+1/0
16.10.2015 7:44

V12l82a70d71i47m10í41r 13C68i84h58l22a 8471518467623

Musk jen bohatne na hlouposti lidí. Rv

+2/−4
15.10.2015 16:35

J96i77ř73í 26K37o65c59u23r13e29k 6835894825968

Když budou baterie s kapacitou cca 20 MJ/kg tak s nimi Jumbo vzlétne. Ale bude jich muset pár vyhodit před přistáním, stejně jako nemůže přistát, když má plné nádrže. Takže je třeba jít někam k 35-40 MJ/kg. Při účinnosti spalovací turbíny cca 60 % budou mít ty baterie 60 % hmotnosti plných nádrží. S tím už se přistát dá, ale pořád je taháte s sebou. 40 MJ je asi 11 kWh. A cena za kilogram baterií musí jít pod 20 násobek ceny Jet-A1. Jinak to nebude konkurence schopné. (Jo jasně s regulacemi a dotacemi se dá rozvážet pizza vlakem levněji než na skůtru)

+1/0
15.10.2015 15:36

M62a89r25t15i17n 12K77a23r17á58s33e15k 9328353558728

No on netvrdi ze ty letadla a lode budou na baterky.... ale treba za 100 let to pujde i na baterky...

0/−2
15.10.2015 15:51

J37i49ř85í 33K43o62c91u12r63e88k 6795514875578

No jo, ale jak vyrobí elektřinu, když si ji nenabere s sebou? Diesel-elektrická lokomotiva pořád pálí naftu...

+1/0
15.10.2015 16:00

V26l43a49d77i68m53í14r 44C73i33h54l48a 8541688937113

Tvrdí. V článku uvádí, že nebudou na elektřina napůl, ale na 100%.

+2/0
15.10.2015 16:29

J20a85n 85D63u42d59e55k 2290152607363

Tak jedno letadlo na elektřinu už v 50.letech bylo. Mělo atomový reaktor. Jinak nevidím, že to půjde.

0/0
15.10.2015 19:30

P36e34t65r 24H29a95r73i18p55r45a78s30a20d 98H13a93j47i78č 8743680894907

Zatím létají menší prototypy. Elektrická letadla, to je opravdu výzva. Zřejmě půjde nejdříve o hybridní stroje. Důvodem může být nižší hlučnost při vzletu a přistání, bezečnost - současné spalovací turbíny pracují při vysoké teplotě na hranici únosnosti materiálu a jsou velmi složité a také nezapomínejte na skutečnost, že letadlo pokryté tenkovrstvými solárními články může část energie uspořit, protože za letu ve dne v letové hladině 10 km bude asi skoro vždycky slunečno. Úspory paliva mohou být významné, letecké společnosti kalkulují s každým procentem.

0/0
18.10.2015 20:50

P76e12t26r 18S37k11á96l37a 7877513416280

a když vypnou proud,tak letadlo spadne  :-)

+3/0
15.10.2015 15:33

M48a30r53t36i80n 39N97e32r25m80u10t 9867817688949

spadnou pouze proudová letadla

+3/0
15.10.2015 16:49
Foto

S79t80a59n25i68s58l33a18v 56T85e27s97a45ř 9297134142594

ciwe bomba

Petr ;-D;-D

Martin ;-D;-D

0/0
16.10.2015 18:59

J81i88ř55í 76P23r17a79ž51á53k 9180902891302

Zbožná přání. Kapacitní baterie neexistují. Letadlo na každého pasažéra spotřebuje cca 3 litry paliva na 100 km, tedy jako pi jízdě autem ve 2.

0/0
15.10.2015 14:44

J56a23n 57F30r47o21l28í91k 6176190915444

Boening 747 spotřebuje na 14 minut letu to co já v autě projezdím za 8 let. Takže soudruh miliardář bude muset napřed natáhnout kolem zeměkoule trolej. Lodě jsou na tom lépe.Takový tanker si poveze své baterie a ještě mu zbude místo na pár litrů ropy.;-)

+3/0
15.10.2015 15:05

J35i37ř44í 20K94o28c64u98r20e41k 6155554875988

Což pro 300 pasažérů dělá vaše ježdění autem po dobu 10 dnů. Pokud za deset dnů najezdíte přes 200 km...

+1/0
15.10.2015 15:39

M39a15r16t77i68n 13P61l42a38c96h60t34a 1104211951509

Heh, lodě či ponorky již dávno plují na elektrické motory, akorát zdroje čili alternátory pohání buď naftové,plynové či atomové zdroje. akorát u těch letadel jsem se trochu rozesmál....že by létaly letadla jako elektrony ;-D

+3/0
15.10.2015 13:43

J88a54n 29V48e77s96e84l33ý 5884193792581

Sám Musk to kdysi komentoval, že na funkční letadlo potřebujete baterie s alespoň dvojnásobkem současné kapacity. Takže první funkční prototypy by mohly být po roce 2020.

+1/0
15.10.2015 14:01

F24r10a35n57t89i41š15e50k 33N14o57v58á16k 6371765206191

Kdyby chtěli zelení tlačit na to, aby lodě nejezdily na ropný odpad, ale na čisté jádro, nebyl by to špatný nápad. Ale jádro je jim také fuj a žádný "alternativní zdroj" prostě s lodáí o výtlaku pár desítek tisíc tun ani nehne.

0/0
15.10.2015 14:02

J82i31ř24í 19K64o21c65u76r89e24k 6165264955968

Slovy klasika: Kam s ním? S ropným odpadem.

0/0
15.10.2015 15:29

M19a87r60t17i80n 16K29a29r59á86s91e91k 9408483908718

No ony by ty lodi na jadro i jezdily, ale to je spise politicky nez ekonomicky nepruchozi (vozit po mori nehlidany jaderny reaktor je trochu koedovani si o pruser)

+2/0
15.10.2015 15:53

V67l87a11d11i73m10í24r 46C58i33h44l42a 8831248187523

Myslím, že jezdit na naftu je řádově levnější než na jádro.

+1/0
15.10.2015 16:40

P23e25t96r 50H34a31r57i89p58r95a39s31a77d 26H29a93j18i12č 8223140514947

Ano, hybridy jsou řešení. To, co je u osobních automobilů trochu nesmysl u velkých motorů smysl dává.

0/0
18.10.2015 20:55

J81a72k39u37b 72M47a31t14o20u17š 3735752942893

Napadla mě celkem vtipná myšlenka, ale zdá se mi i proveditelná. Letadla mají největší spotřebu při vzletu, takže kdyby byly potu dobu brali proud z kabelu dost by se ušetřilo na nutných baterii, stačil by kilometr dlouhý kabel na konci dráhy který by tak pomohl ze stoupáním a pak by se odpojil.:-)

+1/0
15.10.2015 12:57

J23a69n 24V76e38s15e71l52ý 5324973272631

Proč ne, ještě nějaký elektromagnetický katapult a bude.

0/0
15.10.2015 13:59

M24i41r30e78k 71G22a69j50e85r 5691776869980

Elon to tak nějak myslel, že elektřina potřebná na start se nebude tahat v bateriích. Je to v článku naznačeno.

0/0
15.10.2015 19:55

P52e79t51r 31M62a36r87e12č58e78k 1413731169428

Ten člověk slušně lakuje. :-) Tesla se chytla jen díky pozérům. Kteří demonstrují své bohatství vlastnictvím specifických produktů. A k tomu chtějí vypadat zeleně.

+3/−5
15.10.2015 12:53

J98a72n 83V55e74s22e40l26ý 5524413972461

Podle objemu prodeje je pozérů dost a dost.

0/−1
15.10.2015 13:58

V32í88ť35a 21K35r70u70t96i85š 1820184255447

40.000 lidi ročně v celosvětovém kontextu? Navíc při nezanedbatelnych dotacích (USA, Norsko...)...

+1/0
15.10.2015 21:07

P94e67t83r 82H67a23r46i71p48r85a94s21a56d 47H69a56j21i80č 8143980734107

Bejvávalo. Přidejte. Příští rok to bude kolem 60 000, do roku 2017 možná 100 000. Navíc ve světovém kontextu srovnáváte jednu fabriku. Srovnejte to třeba s Škodou dnes a 3 roky. Uvidíme, jak se poměr změní.

0/0
18.10.2015 20:59

K75a75r87e18l 43J86a32n34í83k 9388872875894

Jejich auta mají objektivně hromadu předností, obecně je elektrický vůz konstrukčně jednodušší. Slabinou zůstává baterie.

+1/0
15.10.2015 15:15

V72l12a15d68i58m60í37r 77C78i73h65l24a 8591268817833

Ano. Proto byly auta nejdříve na elektřinu, než je naprosto vytlačil spalovací motor.;-)

+2/0
15.10.2015 16:31

P43e25t67r 29H78a75r48i79p90r21a87s20a96d 17H30a26j74i67č 8503510314537

A teď ona zase vytlačí spalovací motory. ;-)

0/0
18.10.2015 21:00

V70í94ť31a 12K20r73u57t27i15š 1480894675697

Proto jsou taky objektivně výrazně dražší a uživatelsky méně použitelné (dojezd, dobití

...)

0/−1
15.10.2015 21:09

V68l18a23d90i91m21í93r 80C48i63h30l57a 8611988967733

R^;-)

+1/0
15.10.2015 16:31

M18i93c38h22a48l 93Z65e18l15e28n31ý 6734523305306

Co jiného by také tento prolhaný obchodník s iluzemi měl tvrdit?

Jisté je, že dokud někdo neobjeví opravdu revoluční technologii umožňující ukládání elektrické energie, tak nic takového, jako lodě nebo letadla na elektřinu, existovat v širším měřítku nebude. 

Možná budou existovat čluny, na kterých někde při pobřeží budou jezdit plavčíci, možná budou nějaké velmi lehké a velmi velké letouny, které doletí dál než do sousedního okresu, ale pro využití v masovém měřítku prostě zatím neexistují technologie.

+5/−4
15.10.2015 12:46

J49i38ř97í 16K35o81c55u55r70e82k 6885504475688

Bateriové lodě provozuje DPMB na Príglu. Ovšem cesta je to krátká a hladina i za špatného počasí klidná a lodě jsou to lehké.

+2/0
15.10.2015 15:28

R13o22m10a49n 32J76e35s51c73h14k59e 9138945697275

Máte pravdu ale je potřeba dopsat co znamená zkratka. Diskusi čtou lidé v celé republice. A také jak dlouho - tuším přes 60 let. Vysvětlení pro ostatní

Dopravní podnik města BRNA a brněnská přehrada.

0/0
16.10.2015 7:50

P68e72t60r 97Č34e31r50v36e26n51ý 3276479217489

Třeba už někdo takovou technologii vyvinul a nyní shání investora. Vývoj je zdlouhavý, ale jde neustále kupředu. Je třeba být optimistou. A i Češi na tomto poli dělají pokroky. Viz. např. projekt HE3DA[>-]R^

+2/0
16.10.2015 10:50

J70i11ř35í 62G94a15b77r97i96e26l 8782550454777

Jsou dvě pravděpodobné vize. Buď budou naši potomci lítat na elektřinu, nebo opět s kyji.

0/0
15.10.2015 12:38

J94a20k64u63b 86M81a20t83o64u29š 3955412852703

Ono se dá lítat na kyji?

0/−1
15.10.2015 12:52

L81a12d20i38s63l49a48v 51A64n96d26r70l30e 8516931146619

Má pravdu, ovšem jen za předpokladu, že by se civilizace vyvíjela tím správným směrem. A to nehrozí.

0/0
15.10.2015 12:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.