Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Nejen automobily, ale i letadla a lodě budou v budoucnu elektrické. Přesvědčený je o tom miliardář Elon Musk, šéf Tesly a SpaceX, který v rozhovoru pro web Marketplace hovořil o změnách zdrojů energie ve všech druzích dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L30i61b95o38r 68Ž34á93k 4686860337443

Tento clovek v mnoha vecech dokazal ze nelze. Zatim uskutecnil vse, co si predsevzal. Jeho spolecnosti peclive sleduji vyvoj technologii baterii i solarnich panelu. A dokonce nedavno napsal i vyjadreni. Proste vse krome Li- Ion je zatim v plenkach a ma spoustu nedoresenych Achylovych pat. V cem podle vas lze? Bez nej by dodnes jezdily auta jen na ropu a rutinni lety na obeznou drahu by staly dvakrat tolik. Chce to vic optimismu. Ti co se ke vsemu stavi negativne, nikdy svet nikam neposunuli. A svet ted pokrok potrebuje vic, nez kdy driv.

0/0
30.12.2015 14:57

J91o72s20e95f 66V95a74l16a 9800533703233

nasledujici clanek se bude jmenovat : "Musk vyviji cloveka na elektrinu"  to idnesu plati za reklamu, ze o nem neustale pisou ? Zatim pokud vim, tak jeho aktivity jsou sice zajimave, ale silne nedotazene a daleko za ocekavanim. No, s jeho jmenim muze podnikat i tak, ze podniky bude dotovat................at se dari.......!

0/0
5.11.2015 20:26

P24e98t76r 42H66a74r74i15p92r90a36s60a25d 43H21a55j96i54č 8523620574237

Citace ze článku: I Tesla má však své kritiky. Ti upozorňují na fakt, že přestože se vozidla tváří jako ekologická, napájení se stále získává z rozvodné sítě a v konečném důsledku se tak opět spotřebovávají fosilní paliva.

Tvrdím, že toto tvrzení je pokrytecký alibismus.

Tak za prvé. Část této energie je získávána z obnovitelných zdrojů.

Za druhé: Pokud má elektromobil výfuk v tepelné elektrárně, spalovací motor má výfuky hned 3 a ten vlastní je mnohem větší ne ten pomyslný, protože účinnost splovacího motoru je někde kolem 2-35%, oproti > 85% elektromotoru. Stejně tak tepelná elekrárna má vyšší účinnost, někde kolem 45%. Další výfuk je v rafinerii, která potřebuje hodně tepla na destilaci a krakování, které se produkuje spalováním převážně fosilních paliv, často odpadů a také potřebuje elektřinu na čištění, běžně 1-7kWh/l benzínu.

Když to shrnu, jedn výfuk zamořuje prostředí ve městě, druhý okolí refinerie a třetí je v elektrárně.

0/0
18.10.2015 20:14

J66o37s85e74f 69V12a26l93a 9540583473803

1. vice nez 90% elektriny se vyrabi z fosilni paliv. tendence -> bude to spise vice nez mene kvuli odstavovani JE. cast ziskana z OZE je v celosvetovem meritku zanedbatelna a navic k nicemu, nebot se neda nejak ulozit. 2. ucinost moderniho spalovaciho motoru je srovnatelna s tepelnou elektrarnou - zhruba okolo 35%. Moderni diesel jako stacionarni zdroj pro dieselelektrickou lokomotivu ma ucinnost 41%. Ztraty prenosem a ulozenim elektricke energie jsou radove v desitkach %, treba precerpavaci elektrarna ma ucinnost okolo 45%. Ztraty v zasobovani elektroauta elektrinou budou radove stejne nebo vyssi nez u vyroby a dopravy pohonnych hmot k autu. Pokud mam ale uz benzin u auta, nemam zadne dalsi problemy- zatimco elektromobil nema uz 100 let vyvinuty zadne technicky odpovidajici akumulatory urcene pro potrebny provoz, vyroba a recyklace akumulatoru je draha, extremne zatezujici zivotni prostredi a nektere slozky do soucasne pouzivanych vykonnych akumulatoru (Li) se ani na zemi nenachazeji v potrebnem mnozstvi, aby se mohly pouzit hromadne do vyroby akumulatoru pro elektromobily. 3. a na zaver perlicka - elektromobil je pro mesto, kde lide nebydli na vlastnich pozemcich zcela nepouzitelny, protoze v bytove zastavbe nelze na ulici zaparkovat a nabijet. To lze jenom ve vile

0/0
5.11.2015 20:20
Foto

S39t90a90n36i92s22l28a51v 10T45e59s79a32ř 9837294192364

Možná budou, ale nejdřív v příštím století, až baterie budou vážit míň než nádrž s 20% paliva. Letadlo s téměř prázdnými nádržemi je lepší než s téměř prázdnými bateriemi. U lodí je to ještě o něčem jiném - jezdí na mazut, tedy na velmi levné palivo. Elektřina bude muset hodně, ale hodně zlevnit.

0/0
16.10.2015 18:57

P11e18t65r 10H34a19r15i79p10r14a12s75a95d 81H11a77j61i81č 8633150274587

Ukazuje se, že elektromobilita může nabídnout takové výhody, že těžká a drahá baterie není na překážku. Navíc, porovnávat hmotnost baterie a hmotnost nádrže je nesmysl. Zkuste zvážit elektrony v bateriii a porovnat je s hmotností paliva. ;-)

Relevantní je porovnání hmotnosti celé pohonné soustavy, a tam už to tak výrazně nevýhodně pro elektromobil nevychází.

Pokud se týče ceny elektřiny, provoz je výrazně levnější, než u spalováků, stejně tak i servis.

0/0
18.10.2015 20:37

M49a38r71t73i31n 76V16a51j84s82a17r 5679523506816

Ovšem řeč nebyla o elektromobilech, ale o (elektro)letadlech, a tam je skutečně hmotnost baterií poměrně zásadní problém.

0/0
5.11.2015 17:39

P60e87t37r 73H58a28n29z68a38l 6382596940800

Zásadní bylo porovnávání toho, žen nádřž palivo spotřebovává, baterie ale nelehknou... to byla dle mého nosná myšlenka.

0/0
5.11.2015 21:01

M76i81c30h70a66l 41S23t95e69b67l28o 5139801814277

Ne ne...budoucností jsou staré a dobré benzínové motoryR^!!

To je jen další otravná móda...snad to brzy přejde!!

0/0
16.10.2015 11:13

P13e58t11r 81H55a51r53i93p56r81a42s88a95d 16H74a34j97i17č 8883350824827

Nepřejde, jezdí toho už po světě asi milión (elektromobily a plug-in hybridy). Prodeje stoupají docela strmě a například Norsko má kolem 25% prodejů několik posledních měsíců jenom v elektromobilech. A hlavně, kdo toho sedne, tak už by neměnil. Skvělá akcelerace, tichá jízda, dva pedály, ale vystačíte skoro s jedním, levný provoz.

0/0
18.10.2015 20:29

R37o77m48a38n 33J87e72s87c33h51k26e 9888935427295

Objevili Ameriku. V Brně jezdí baterníky na prýglu - přehradě více než 60 let dodnes.

+1/0
16.10.2015 7:44

V66l65a84d56i47m79í63r 37C17i38h84l96a 8611408417803

Musk jen bohatne na hlouposti lidí. Rv

+2/−4
15.10.2015 16:35

J52i44ř28í 32K14o56c61u69r62e14k 6385774375868

Když budou baterie s kapacitou cca 20 MJ/kg tak s nimi Jumbo vzlétne. Ale bude jich muset pár vyhodit před přistáním, stejně jako nemůže přistát, když má plné nádrže. Takže je třeba jít někam k 35-40 MJ/kg. Při účinnosti spalovací turbíny cca 60 % budou mít ty baterie 60 % hmotnosti plných nádrží. S tím už se přistát dá, ale pořád je taháte s sebou. 40 MJ je asi 11 kWh. A cena za kilogram baterií musí jít pod 20 násobek ceny Jet-A1. Jinak to nebude konkurence schopné. (Jo jasně s regulacemi a dotacemi se dá rozvážet pizza vlakem levněji než na skůtru)

+1/0
15.10.2015 15:36

M45a92r40t68i59n 11K75a11r22á67s36e78k 9708833708618

No on netvrdi ze ty letadla a lode budou na baterky.... ale treba za 100 let to pujde i na baterky...

0/−2
15.10.2015 15:51

J83i33ř38í 45K91o76c36u51r16e54k 6155494805738

No jo, ale jak vyrobí elektřinu, když si ji nenabere s sebou? Diesel-elektrická lokomotiva pořád pálí naftu...

+1/0
15.10.2015 16:00

V38l91a88d68i50m31í60r 95C34i84h76l97a 8101468947213

Tvrdí. V článku uvádí, že nebudou na elektřina napůl, ale na 100%.

+2/0
15.10.2015 16:29

J34a59n 26D83u55d44e31k 2650832347853

Tak jedno letadlo na elektřinu už v 50.letech bylo. Mělo atomový reaktor. Jinak nevidím, že to půjde.

0/0
15.10.2015 19:30

P57e87t98r 52H67a92r75i88p56r94a29s55a33d 95H27a92j69i33č 8843260454447

Zatím létají menší prototypy. Elektrická letadla, to je opravdu výzva. Zřejmě půjde nejdříve o hybridní stroje. Důvodem může být nižší hlučnost při vzletu a přistání, bezečnost - současné spalovací turbíny pracují při vysoké teplotě na hranici únosnosti materiálu a jsou velmi složité a také nezapomínejte na skutečnost, že letadlo pokryté tenkovrstvými solárními články může část energie uspořit, protože za letu ve dne v letové hladině 10 km bude asi skoro vždycky slunečno. Úspory paliva mohou být významné, letecké společnosti kalkulují s každým procentem.

0/0
18.10.2015 20:50

P97e32t35r 83S63k80á13l60a 7387823146690

a když vypnou proud,tak letadlo spadne  :-)

+3/0
15.10.2015 15:33

M62a11r23t45i67n 13N21e14r67m21u16t 9417687948799

spadnou pouze proudová letadla

+3/0
15.10.2015 16:49
Foto

S37t89a33n88i84s36l89a73v 79T29e59s94a25ř 9777924792234

ciwe bomba

Petr ;-D;-D

Martin ;-D;-D

0/0
16.10.2015 18:59

J76i11ř94í 48P89r23a88ž73á46k 9390532271322

Zbožná přání. Kapacitní baterie neexistují. Letadlo na každého pasažéra spotřebuje cca 3 litry paliva na 100 km, tedy jako pi jízdě autem ve 2.

0/0
15.10.2015 14:44

J20a35n 20F14r73o62l52í98k 6576170775734

Boening 747 spotřebuje na 14 minut letu to co já v autě projezdím za 8 let. Takže soudruh miliardář bude muset napřed natáhnout kolem zeměkoule trolej. Lodě jsou na tom lépe.Takový tanker si poveze své baterie a ještě mu zbude místo na pár litrů ropy.;-)

+3/0
15.10.2015 15:05

J13i87ř71í 19K65o76c75u94r94e98k 6535684355468

Což pro 300 pasažérů dělá vaše ježdění autem po dobu 10 dnů. Pokud za deset dnů najezdíte přes 200 km...

+1/0
15.10.2015 15:39

M75a44r25t48i95n 45P56l57a19c33h83t20a 1134401371249

Heh, lodě či ponorky již dávno plují na elektrické motory, akorát zdroje čili alternátory pohání buď naftové,plynové či atomové zdroje. akorát u těch letadel jsem se trochu rozesmál....že by létaly letadla jako elektrony ;-D

+3/0
15.10.2015 13:43

J29a92n 26V74e86s35e26l64ý 5794623772321

Sám Musk to kdysi komentoval, že na funkční letadlo potřebujete baterie s alespoň dvojnásobkem současné kapacity. Takže první funkční prototypy by mohly být po roce 2020.

+1/0
15.10.2015 14:01

F36r20a81n50t77i37š86e18k 82N18o20v41á26k 6551785486341

Kdyby chtěli zelení tlačit na to, aby lodě nejezdily na ropný odpad, ale na čisté jádro, nebyl by to špatný nápad. Ale jádro je jim také fuj a žádný "alternativní zdroj" prostě s lodáí o výtlaku pár desítek tisíc tun ani nehne.

0/0
15.10.2015 14:02

J54i72ř45í 67K80o78c59u51r60e58k 6505274595688

Slovy klasika: Kam s ním? S ropným odpadem.

0/0
15.10.2015 15:29

M43a67r34t30i97n 51K42a42r75á52s29e40k 9218823848578

No ony by ty lodi na jadro i jezdily, ale to je spise politicky nez ekonomicky nepruchozi (vozit po mori nehlidany jaderny reaktor je trochu koedovani si o pruser)

+2/0
15.10.2015 15:53

V41l55a77d40i34m88í42r 64C54i40h31l98a 8261788457893

Myslím, že jezdit na naftu je řádově levnější než na jádro.

+1/0
15.10.2015 16:40

P32e49t75r 73H91a34r79i95p90r22a96s91a48d 50H67a76j66i13č 8263930494297

Ano, hybridy jsou řešení. To, co je u osobních automobilů trochu nesmysl u velkých motorů smysl dává.

0/0
18.10.2015 20:55

J43a53k35u69b 75M66a30t43o25u96š 3175382172703

Napadla mě celkem vtipná myšlenka, ale zdá se mi i proveditelná. Letadla mají největší spotřebu při vzletu, takže kdyby byly potu dobu brali proud z kabelu dost by se ušetřilo na nutných baterii, stačil by kilometr dlouhý kabel na konci dráhy který by tak pomohl ze stoupáním a pak by se odpojil.:-)

+1/0
15.10.2015 12:57

J16a21n 64V17e75s80e48l22ý 5914493262131

Proč ne, ještě nějaký elektromagnetický katapult a bude.

0/0
15.10.2015 13:59

M72i54r42e23k 61G51a50j13e15r 5321476329570

Elon to tak nějak myslel, že elektřina potřebná na start se nebude tahat v bateriích. Je to v článku naznačeno.

0/0
15.10.2015 19:55

P22e75t56r 95M98a84r19e43č96e69k 1543471199288

Ten člověk slušně lakuje. :-) Tesla se chytla jen díky pozérům. Kteří demonstrují své bohatství vlastnictvím specifických produktů. A k tomu chtějí vypadat zeleně.

+3/−5
15.10.2015 12:53

J67a80n 31V60e84s53e71l93ý 5754113122451

Podle objemu prodeje je pozérů dost a dost.

0/−1
15.10.2015 13:58

V65í87ť14a 65K83r72u42t59i62š 1150904255927

40.000 lidi ročně v celosvětovém kontextu? Navíc při nezanedbatelnych dotacích (USA, Norsko...)...

+1/0
15.10.2015 21:07

P64e16t69r 75H83a86r74i51p32r81a31s83a70d 62H78a84j28i10č 8553930634297

Bejvávalo. Přidejte. Příští rok to bude kolem 60 000, do roku 2017 možná 100 000. Navíc ve světovém kontextu srovnáváte jednu fabriku. Srovnejte to třeba s Škodou dnes a 3 roky. Uvidíme, jak se poměr změní.

0/0
18.10.2015 20:59

K31a38r40e85l 81J15a59n65í62k 9888152675294

Jejich auta mají objektivně hromadu předností, obecně je elektrický vůz konstrukčně jednodušší. Slabinou zůstává baterie.

+1/0
15.10.2015 15:15

V46l12a28d90i23m36í92r 42C15i81h81l22a 8191638737443

Ano. Proto byly auta nejdříve na elektřinu, než je naprosto vytlačil spalovací motor.;-)

+2/0
15.10.2015 16:31

P15e45t31r 38H45a84r41i44p97r14a69s91a66d 29H42a77j12i43č 8413820984187

A teď ona zase vytlačí spalovací motory. ;-)

0/0
18.10.2015 21:00

V41í67ť69a 85K25r56u58t72i71š 1500854305567

Proto jsou taky objektivně výrazně dražší a uživatelsky méně použitelné (dojezd, dobití

...)

0/−1
15.10.2015 21:09

V53l83a39d82i61m70í83r 91C18i65h11l75a 8851488137193

R^;-)

+1/0
15.10.2015 16:31

M75i32c89h45a95l 13Z62e67l59e68n83ý 6844353425286

Co jiného by také tento prolhaný obchodník s iluzemi měl tvrdit?

Jisté je, že dokud někdo neobjeví opravdu revoluční technologii umožňující ukládání elektrické energie, tak nic takového, jako lodě nebo letadla na elektřinu, existovat v širším měřítku nebude. 

Možná budou existovat čluny, na kterých někde při pobřeží budou jezdit plavčíci, možná budou nějaké velmi lehké a velmi velké letouny, které doletí dál než do sousedního okresu, ale pro využití v masovém měřítku prostě zatím neexistují technologie.

+5/−4
15.10.2015 12:46

J15i45ř71í 88K93o72c59u78r22e24k 6265334115688

Bateriové lodě provozuje DPMB na Príglu. Ovšem cesta je to krátká a hladina i za špatného počasí klidná a lodě jsou to lehké.

+2/0
15.10.2015 15:28

R20o39m17a55n 62J94e28s94c84h60k49e 9308705337915

Máte pravdu ale je potřeba dopsat co znamená zkratka. Diskusi čtou lidé v celé republice. A také jak dlouho - tuším přes 60 let. Vysvětlení pro ostatní

Dopravní podnik města BRNA a brněnská přehrada.

0/0
16.10.2015 7:50

P85e97t66r 75Č46e94r39v23e58n19ý 3456269527779

Třeba už někdo takovou technologii vyvinul a nyní shání investora. Vývoj je zdlouhavý, ale jde neustále kupředu. Je třeba být optimistou. A i Češi na tomto poli dělají pokroky. Viz. např. projekt HE3DA[>-]R^

+2/0
16.10.2015 10:50

J30i78ř79í 61G98a48b39r76i39e72l 8462100204597

Jsou dvě pravděpodobné vize. Buď budou naši potomci lítat na elektřinu, nebo opět s kyji.

0/0
15.10.2015 12:38

J48a72k12u35b 86M36a26t59o56u64š 3725792252573

Ono se dá lítat na kyji?

0/−1
15.10.2015 12:52

L46a26d78i75s26l64a80v 69A68n70d84r61l18e 8676931396469

Má pravdu, ovšem jen za předpokladu, že by se civilizace vyvíjela tím správným směrem. A to nehrozí.

0/0
15.10.2015 12:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.