Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Nejen automobily, ale i letadla a lodě budou v budoucnu elektrické. Přesvědčený je o tom miliardář Elon Musk, šéf Tesly a SpaceX, který v rozhovoru pro web Marketplace hovořil o změnách zdrojů energie ve všech druzích dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L40i93b30o36r 25Ž15á62k 4466580787863

Tento clovek v mnoha vecech dokazal ze nelze. Zatim uskutecnil vse, co si predsevzal. Jeho spolecnosti peclive sleduji vyvoj technologii baterii i solarnich panelu. A dokonce nedavno napsal i vyjadreni. Proste vse krome Li- Ion je zatim v plenkach a ma spoustu nedoresenych Achylovych pat. V cem podle vas lze? Bez nej by dodnes jezdily auta jen na ropu a rutinni lety na obeznou drahu by staly dvakrat tolik. Chce to vic optimismu. Ti co se ke vsemu stavi negativne, nikdy svet nikam neposunuli. A svet ted pokrok potrebuje vic, nez kdy driv.

0/0
30.12.2015 14:57

J98o88s28e66f 47V13a32l31a 9650933443403

nasledujici clanek se bude jmenovat : "Musk vyviji cloveka na elektrinu"  to idnesu plati za reklamu, ze o nem neustale pisou ? Zatim pokud vim, tak jeho aktivity jsou sice zajimave, ale silne nedotazene a daleko za ocekavanim. No, s jeho jmenim muze podnikat i tak, ze podniky bude dotovat................at se dari.......!

0/0
5.11.2015 20:26

P18e20t30r 90H80a60j36i94č 1560239738538

Citace ze článku: I Tesla má však své kritiky. Ti upozorňují na fakt, že přestože se vozidla tváří jako ekologická, napájení se stále získává z rozvodné sítě a v konečném důsledku se tak opět spotřebovávají fosilní paliva.

Tvrdím, že toto tvrzení je pokrytecký alibismus.

Tak za prvé. Část této energie je získávána z obnovitelných zdrojů.

Za druhé: Pokud má elektromobil výfuk v tepelné elektrárně, spalovací motor má výfuky hned 3 a ten vlastní je mnohem větší ne ten pomyslný, protože účinnost splovacího motoru je někde kolem 2-35%, oproti > 85% elektromotoru. Stejně tak tepelná elekrárna má vyšší účinnost, někde kolem 45%. Další výfuk je v rafinerii, která potřebuje hodně tepla na destilaci a krakování, které se produkuje spalováním převážně fosilních paliv, často odpadů a také potřebuje elektřinu na čištění, běžně 1-7kWh/l benzínu.

Když to shrnu, jedn výfuk zamořuje prostředí ve městě, druhý okolí refinerie a třetí je v elektrárně.

0/0
18.10.2015 20:14

J76o65s75e67f 26V95a13l88a 9570133363903

1. vice nez 90% elektriny se vyrabi z fosilni paliv. tendence -> bude to spise vice nez mene kvuli odstavovani JE. cast ziskana z OZE je v celosvetovem meritku zanedbatelna a navic k nicemu, nebot se neda nejak ulozit. 2. ucinost moderniho spalovaciho motoru je srovnatelna s tepelnou elektrarnou - zhruba okolo 35%. Moderni diesel jako stacionarni zdroj pro dieselelektrickou lokomotivu ma ucinnost 41%. Ztraty prenosem a ulozenim elektricke energie jsou radove v desitkach %, treba precerpavaci elektrarna ma ucinnost okolo 45%. Ztraty v zasobovani elektroauta elektrinou budou radove stejne nebo vyssi nez u vyroby a dopravy pohonnych hmot k autu. Pokud mam ale uz benzin u auta, nemam zadne dalsi problemy- zatimco elektromobil nema uz 100 let vyvinuty zadne technicky odpovidajici akumulatory urcene pro potrebny provoz, vyroba a recyklace akumulatoru je draha, extremne zatezujici zivotni prostredi a nektere slozky do soucasne pouzivanych vykonnych akumulatoru (Li) se ani na zemi nenachazeji v potrebnem mnozstvi, aby se mohly pouzit hromadne do vyroby akumulatoru pro elektromobily. 3. a na zaver perlicka - elektromobil je pro mesto, kde lide nebydli na vlastnich pozemcich zcela nepouzitelny, protoze v bytove zastavbe nelze na ulici zaparkovat a nabijet. To lze jenom ve vile

0/0
5.11.2015 20:20
Foto

S16t39a94n80i68s83l93a24v 73T98e84s95a17ř 9947414552774

Možná budou, ale nejdřív v příštím století, až baterie budou vážit míň než nádrž s 20% paliva. Letadlo s téměř prázdnými nádržemi je lepší než s téměř prázdnými bateriemi. U lodí je to ještě o něčem jiném - jezdí na mazut, tedy na velmi levné palivo. Elektřina bude muset hodně, ale hodně zlevnit.

0/0
16.10.2015 18:57

P27e60t13r 41H14a91j93i36č 1660549978778

Ukazuje se, že elektromobilita může nabídnout takové výhody, že těžká a drahá baterie není na překážku. Navíc, porovnávat hmotnost baterie a hmotnost nádrže je nesmysl. Zkuste zvážit elektrony v bateriii a porovnat je s hmotností paliva. ;-)

Relevantní je porovnání hmotnosti celé pohonné soustavy, a tam už to tak výrazně nevýhodně pro elektromobil nevychází.

Pokud se týče ceny elektřiny, provoz je výrazně levnější, než u spalováků, stejně tak i servis.

0/0
18.10.2015 20:37

M48a37r29t61i27n 64V88a54j96s10a75r 5549893596616

Ovšem řeč nebyla o elektromobilech, ale o (elektro)letadlech, a tam je skutečně hmotnost baterií poměrně zásadní problém.

0/0
5.11.2015 17:39

P90e76t81r 30H87a17n56z12a35l 6182406120960

Zásadní bylo porovnávání toho, žen nádřž palivo spotřebovává, baterie ale nelehknou... to byla dle mého nosná myšlenka.

0/0
5.11.2015 21:01

M90i87c74h57a36l 69S75t30e46b67l87o 5429241894877

Ne ne...budoucností jsou staré a dobré benzínové motoryR^!!

To je jen další otravná móda...snad to brzy přejde!!

0/0
16.10.2015 11:13

P72e63t13r 64H59a12j43i73č 1750779258578

Nepřejde, jezdí toho už po světě asi milión (elektromobily a plug-in hybridy). Prodeje stoupají docela strmě a například Norsko má kolem 25% prodejů několik posledních měsíců jenom v elektromobilech. A hlavně, kdo toho sedne, tak už by neměnil. Skvělá akcelerace, tichá jízda, dva pedály, ale vystačíte skoro s jedním, levný provoz.

0/0
18.10.2015 20:29

R59o29m71a59n 90J55e58s51c98h19k86e 9798415327915

Objevili Ameriku. V Brně jezdí baterníky na prýglu - přehradě více než 60 let dodnes.

+1/0
16.10.2015 7:44

V10l73a42d21i46m45í75r 98C41i40h84l40a 8831608907593

Musk jen bohatne na hlouposti lidí. Rv

+2/−4
15.10.2015 16:35

J85i48ř25í 82K32o44c39u30r64e93k 6765784705218

Když budou baterie s kapacitou cca 20 MJ/kg tak s nimi Jumbo vzlétne. Ale bude jich muset pár vyhodit před přistáním, stejně jako nemůže přistát, když má plné nádrže. Takže je třeba jít někam k 35-40 MJ/kg. Při účinnosti spalovací turbíny cca 60 % budou mít ty baterie 60 % hmotnosti plných nádrží. S tím už se přistát dá, ale pořád je taháte s sebou. 40 MJ je asi 11 kWh. A cena za kilogram baterií musí jít pod 20 násobek ceny Jet-A1. Jinak to nebude konkurence schopné. (Jo jasně s regulacemi a dotacemi se dá rozvážet pizza vlakem levněji než na skůtru)

+1/0
15.10.2015 15:36

M80a60r31t79i95n 58K54a39r48á53s19e81k 9528663778128

No on netvrdi ze ty letadla a lode budou na baterky.... ale treba za 100 let to pujde i na baterky...

0/−2
15.10.2015 15:51

J49i56ř71í 10K64o81c58u22r84e90k 6195754175258

No jo, ale jak vyrobí elektřinu, když si ji nenabere s sebou? Diesel-elektrická lokomotiva pořád pálí naftu...

+1/0
15.10.2015 16:00

V21l14a63d61i23m29í13r 10C69i79h76l37a 8921858437773

Tvrdí. V článku uvádí, že nebudou na elektřina napůl, ale na 100%.

+2/0
15.10.2015 16:29

J35a56n 76D96u26d74e39k 2240482797943

Tak jedno letadlo na elektřinu už v 50.letech bylo. Mělo atomový reaktor. Jinak nevidím, že to půjde.

0/0
15.10.2015 19:30

P49e31t82r 73H63a29j72i46č 1920709478138

Zatím létají menší prototypy. Elektrická letadla, to je opravdu výzva. Zřejmě půjde nejdříve o hybridní stroje. Důvodem může být nižší hlučnost při vzletu a přistání, bezečnost - současné spalovací turbíny pracují při vysoké teplotě na hranici únosnosti materiálu a jsou velmi složité a také nezapomínejte na skutečnost, že letadlo pokryté tenkovrstvými solárními články může část energie uspořit, protože za letu ve dne v letové hladině 10 km bude asi skoro vždycky slunečno. Úspory paliva mohou být významné, letecké společnosti kalkulují s každým procentem.

0/0
18.10.2015 20:50

P25e87t29r 52S71k40á84l15a 7317293986570

a když vypnou proud,tak letadlo spadne  :-)

+3/0
15.10.2015 15:33

M40a50r60t47i24n 87N88e31r98m79u33t 9147307588939

spadnou pouze proudová letadla

+3/0
15.10.2015 16:49
Foto

S62t39a65n70i41s41l85a39v 93T10e85s19a71ř 9767484202444

ciwe bomba

Petr ;-D;-D

Martin ;-D;-D

0/0
16.10.2015 18:59

J98i62ř74í 15P88r31a85ž55á55k 9590232931882

Zbožná přání. Kapacitní baterie neexistují. Letadlo na každého pasažéra spotřebuje cca 3 litry paliva na 100 km, tedy jako pi jízdě autem ve 2.

0/0
15.10.2015 14:44

J29a67n 20F35r20o67l89í43k 6856980195734

Boening 747 spotřebuje na 14 minut letu to co já v autě projezdím za 8 let. Takže soudruh miliardář bude muset napřed natáhnout kolem zeměkoule trolej. Lodě jsou na tom lépe.Takový tanker si poveze své baterie a ještě mu zbude místo na pár litrů ropy.;-)

+3/0
15.10.2015 15:05

J18i30ř86í 12K21o37c12u83r92e84k 6585414875338

Což pro 300 pasažérů dělá vaše ježdění autem po dobu 10 dnů. Pokud za deset dnů najezdíte přes 200 km...

+1/0
15.10.2015 15:39

M75a48r54t85i39n 78P79l16a96c69h51t19a 1384831331409

Heh, lodě či ponorky již dávno plují na elektrické motory, akorát zdroje čili alternátory pohání buď naftové,plynové či atomové zdroje. akorát u těch letadel jsem se trochu rozesmál....že by létaly letadla jako elektrony ;-D

+3/0
15.10.2015 13:43

J72a40n 29V88e22s21e46l35ý 5714213812611

Sám Musk to kdysi komentoval, že na funkční letadlo potřebujete baterie s alespoň dvojnásobkem současné kapacity. Takže první funkční prototypy by mohly být po roce 2020.

+1/0
15.10.2015 14:01

F46r44a74n34t76i78š78e65k 66N47o53v33á44k 6391505806141

Kdyby chtěli zelení tlačit na to, aby lodě nejezdily na ropný odpad, ale na čisté jádro, nebyl by to špatný nápad. Ale jádro je jim také fuj a žádný "alternativní zdroj" prostě s lodáí o výtlaku pár desítek tisíc tun ani nehne.

0/0
15.10.2015 14:02

J51i84ř92í 55K18o61c27u67r56e14k 6855364435488

Slovy klasika: Kam s ním? S ropným odpadem.

0/0
15.10.2015 15:29

M14a16r67t33i45n 32K16a44r13á17s53e60k 9168733808458

No ony by ty lodi na jadro i jezdily, ale to je spise politicky nez ekonomicky nepruchozi (vozit po mori nehlidany jaderny reaktor je trochu koedovani si o pruser)

+2/0
15.10.2015 15:53

V88l76a17d83i90m16í40r 76C52i88h65l72a 8581208327613

Myslím, že jezdit na naftu je řádově levnější než na jádro.

+1/0
15.10.2015 16:40

P79e21t20r 83H40a32j81i57č 1680289778588

Ano, hybridy jsou řešení. To, co je u osobních automobilů trochu nesmysl u velkých motorů smysl dává.

0/0
18.10.2015 20:55

J52a10k17u65b 61M81a32t50o46u65š 3415292242603

Napadla mě celkem vtipná myšlenka, ale zdá se mi i proveditelná. Letadla mají největší spotřebu při vzletu, takže kdyby byly potu dobu brali proud z kabelu dost by se ušetřilo na nutných baterii, stačil by kilometr dlouhý kabel na konci dráhy který by tak pomohl ze stoupáním a pak by se odpojil.:-)

+1/0
15.10.2015 12:57

J91a67n 79V27e77s40e57l43ý 5384543932691

Proč ne, ještě nějaký elektromagnetický katapult a bude.

0/0
15.10.2015 13:59

M35i14r46e83k 12G42a47j22e97r 5921466649640

Elon to tak nějak myslel, že elektřina potřebná na start se nebude tahat v bateriích. Je to v článku naznačeno.

0/0
15.10.2015 19:55

P91e58t49r 38M38a73r53e51č21e17k 1313651109488

Ten člověk slušně lakuje. :-) Tesla se chytla jen díky pozérům. Kteří demonstrují své bohatství vlastnictvím specifických produktů. A k tomu chtějí vypadat zeleně.

+3/−5
15.10.2015 12:53

J59a80n 22V52e73s37e16l87ý 5614253412291

Podle objemu prodeje je pozérů dost a dost.

0/−1
15.10.2015 13:58

V57í27ť81a 23K78r68u85t80i22š 1740644835887

40.000 lidi ročně v celosvětovém kontextu? Navíc při nezanedbatelnych dotacích (USA, Norsko...)...

+1/0
15.10.2015 21:07

P25e64t95r 80H62a34j75i79č 1760469738488

Bejvávalo. Přidejte. Příští rok to bude kolem 60 000, do roku 2017 možná 100 000. Navíc ve světovém kontextu srovnáváte jednu fabriku. Srovnejte to třeba s Škodou dnes a 3 roky. Uvidíme, jak se poměr změní.

0/0
18.10.2015 20:59

K22a33r22e90l 64J51a60n76í23k 9418332935924

Jejich auta mají objektivně hromadu předností, obecně je elektrický vůz konstrukčně jednodušší. Slabinou zůstává baterie.

+1/0
15.10.2015 15:15

V35l18a85d40i61m77í67r 46C86i89h47l90a 8321658437783

Ano. Proto byly auta nejdříve na elektřinu, než je naprosto vytlačil spalovací motor.;-)

+2/0
15.10.2015 16:31

P93e81t46r 14H75a15j30i72č 1560109838988

A teď ona zase vytlačí spalovací motory. ;-)

0/0
18.10.2015 21:00

V41í37ť47a 51K64r57u67t40i49š 1700904155217

Proto jsou taky objektivně výrazně dražší a uživatelsky méně použitelné (dojezd, dobití

...)

0/−1
15.10.2015 21:09

V69l54a86d35i11m27í60r 38C21i78h61l38a 8221568317423

R^;-)

+1/0
15.10.2015 16:31

M79i20c88h31a67l 62Z86e57l20e53n80ý 6104853215626

Co jiného by také tento prolhaný obchodník s iluzemi měl tvrdit?

Jisté je, že dokud někdo neobjeví opravdu revoluční technologii umožňující ukládání elektrické energie, tak nic takového, jako lodě nebo letadla na elektřinu, existovat v širším měřítku nebude. 

Možná budou existovat čluny, na kterých někde při pobřeží budou jezdit plavčíci, možná budou nějaké velmi lehké a velmi velké letouny, které doletí dál než do sousedního okresu, ale pro využití v masovém měřítku prostě zatím neexistují technologie.

+5/−4
15.10.2015 12:46

J42i74ř22í 69K93o59c28u69r73e81k 6815804985368

Bateriové lodě provozuje DPMB na Príglu. Ovšem cesta je to krátká a hladina i za špatného počasí klidná a lodě jsou to lehké.

+2/0
15.10.2015 15:28

R71o12m28a55n 83J27e38s20c94h31k48e 9858335477525

Máte pravdu ale je potřeba dopsat co znamená zkratka. Diskusi čtou lidé v celé republice. A také jak dlouho - tuším přes 60 let. Vysvětlení pro ostatní

Dopravní podnik města BRNA a brněnská přehrada.

0/0
16.10.2015 7:50

P17e17t57r 20Č92e50r74v79e80n19ý 3716859597699

Třeba už někdo takovou technologii vyvinul a nyní shání investora. Vývoj je zdlouhavý, ale jde neustále kupředu. Je třeba být optimistou. A i Češi na tomto poli dělají pokroky. Viz. např. projekt HE3DA[>-]R^

+2/0
16.10.2015 10:50

J60i92ř79í 14G76a20b26r18i97e67l 8642780244467

Jsou dvě pravděpodobné vize. Buď budou naši potomci lítat na elektřinu, nebo opět s kyji.

0/0
15.10.2015 12:38

J11a74k71u21b 41M46a36t39o74u73š 3515252772603

Ono se dá lítat na kyji?

0/−1
15.10.2015 12:52

L52a75d13i18s66l33a44v 61A86n92d52r42l75e 8956891486229

Má pravdu, ovšem jen za předpokladu, že by se civilizace vyvíjela tím správným směrem. A to nehrozí.

0/0
15.10.2015 12:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.