Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Monopoly na železnici nestíhají, výluky se prodlužují o týdny

Miliardová injekce do modernizace železničních tratí přináší velké komplikace. Někteří dodavatelé mají práce tolik, že nestíhají včas dodat to, co slíbili. Cestující kvůli nim budou muset jezdit náhradními autobusy déle, než se čekalo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

T28o48m30á43š 23Z93e16l51e60n28k14a 4114466310706

Pověst veřejné dopravy poškozuje Jančura a Sůra.

0/−1
20.10.2015 19:14

R70o38m81a36n 74J95e78s87c13h29k19e 9988445787175

Co Vám provedl pan Sůra ?

0/0
21.10.2015 18:50

J42i11ř85í 58J94o44z45a 3838743400501

Zabezpecovani zarizeni jim muze dodat i nemecky Siemens...

0/0
20.10.2015 14:29

M76i74r83o36s27l86a84v 22Z15i39k44m69u20n88d 7669923684263

Nepochybně, akorát za výrazně vyšší peníze a taky jiných podmínek.

Např. o modernizaci (kompletní rekonstrukci) zabezpečovacího zařízení v Kolíně se zajímal i Siemens a Ericsson ... Siemens ovšem měl podmínku, že bude provádět i provozní servis ... čili dobrá dojná kráva na dlouhá desetiletí ....pročež SŽDC s vlastními techniky řekla - děkujeme ...

+1/0
21.10.2015 14:28

J24i27ř47í 40K19o15v66a67ř23í38k 5360840794859

... řekla děkujeme a zadala to firmě AŽD, pro kterou to jistě dojná kráva není. Vlastní technici SŽDC, pak musejí odebírat od takovýchto podobných firem náhradní "certifikované" díly, jejichž nákup by v obyčejném elektru vyšel několikanásobně laciněji.

0/0
31.10.2015 20:46

P91a39v21e14l 56P62a52n44k25o 7173606306569

Jak je obecně v diskuzích na "zpravodajských" a jiných serverech běžné, článek i diskuze pod ním se točí kolem důsledků, přičemž zcela pomíjí příčiny. 

Je pravda, že v oblasti železničních zabezpečovacích zařízení máme firmu s téměř monopolním postavením (a že tuto konkrétní firmu nemám opravdu rád), na druhou stranu i tento monopol má výrobní a jiné kapacity pouze takové, jaké má. To by platilo plně i v případě, že by na trhu působilo více firem navzájem si konkurujících. Nutno přiznat, že "monopolista" zaměstnává převážně vysoce kvalifikované občany ČR, platí v ČR daně a jeho vlastníkem není nějaká pochybná společnost sídlící v některém z daňových rájů.

Představte si, že průměrná poptávka za uplynulých třeba 5 let je na úrovni 25 jednotek a monopolista (nebo skupina dodavatelů) má nastavenou kapacitu i s rezervou na úrovni 30 jednotek. Vlivem okolností, které nikdo z nich není schopen ovlivnit, vzroste poptávka v následujícím roce na 150 jednotek a monopolista se velikost poptávky dozví s předstihem cca 3 měsíců s tím, že na splnění požadavků má dalších 6 až 9 měsíců. Výše poptávky a termíny splnění jsou "politické zadání", kdy veškeré technické záležitosti jsou pomíjeny, prostě "jsou finanční prostředky a musí se utratit ať to stojí co to stojí". Doprovodnou skutečností je to, že pro rok následující po tomto "extrémním" nikdo nemá informace, jaká bude poptávka a jaké kapacity je potřeba připravit. Tato "koncepčnost" má stejný vliv na všechny monopolistovy subdodavatele. 

Ve stejné nebo podobné situaci se nachází také stavební firmy na železničním trhu. V nepravidelných cyklech se střídají hubené a tučné roky. Firma, která chce na tomto trhu působit, musí umět turbulencemi proplouvat tak, aby měla nejen speciální strojní vybavení - ale hlavně kvalifikované dělníky a techniky - a to vše si musí udržet v dobách dobrých i zlých.

Na konec poznámka: v soutěžní dokumentaci se uvádí, kolik % zakázky udělá účastník sám a kolik zhotovitelé, s jejich konkrétním seznamem ...

+6/0
19.10.2015 18:17

J88i79r29k60a 74D34v94o18ř47á80k 4595590653888

Jan Sůra: "Například pražce či zabzař může být v ČR pouze od jediného dodavatele..."

Zabzař bych do určité míry pochopil, máme tu oproti zbytku Evropy něco dost jiného a musí to být kompatibilní. Ale proč pražce? Na to je snad evropská norma, ne?

0/0
19.10.2015 13:06

J86a76n 79S54ů47r26a 4155433343192

Nikoliv, viz onen materiál, na kterém je v textu odkaz.

0/0
19.10.2015 13:37

J79i11r39k14a 20D69v84o87ř74á88k 4595160913808

Zajímavé. Píše se tam, že na betonové pražce monopol je i když patrně skončí, na dřevěné není, na různé zab. zař. monopol většinou je, ale nejen na staniční, ale i přejezdové zab. zař. není. To jsem nečekal...

0/0
20.10.2015 9:46

J47a15n 60D35o26b14r26o95v19s80k92ý 9839591279736

Typický názor rádoby odborníka.Železniční osobní doprava splňuje pouze požadavky objednavatele,to je kraje.Kraje také platí.Příklad taxi:objednám,jedu,zaplatím. Nákladní doprava: ČD Cargo se potápí kvůli tzv. jednovozovým prodělečným zásilkám.Železniční doprava všeobecně platí za každý  kilometr projeté tratě.Ne tak auta.U atomobilové dopravy započítat i všechny externality.Teprve potom se můžeme bavit o stejné nákladovosti.

+4/0
19.10.2015 11:42

M53a76r43t41i12n 54V41e98j84m37o46l51a 1543491943138

Železnice je akorát černá díra na peníze. Přisátá z dob socializmu na peněženky nás daňových poplatníků. Zatímco automobilisté, každý rok do rozpočtu přispějí částkou přes 100 000 000 000 (100 miliard) a zpátky dostanou sotva 30, železnice nás stojí asi 25 miliard každý rok a zapadlejší místa by vyšlo levněji obsluhovat taxíkem, než dotovat železnici...

0/−22
19.10.2015 10:07

F98r11a89n94t41i33š34e94k 29V58a54n83ě34k 1877234607137

Švýcarsko je totálně socialistická země, když udržuje své tratě a ještě buduje nové tratě a tunely za miliardy.

+16/0
19.10.2015 10:14

M94a90r39t41i41n 48V14e13j72m57o79l84a 1143401673718

Švýcarsko dotuje železnice přibližně 5 x méně než ČR.

Pro ilustraci: V ČR na každých 100 Kč vydaných cestujícím za jízdenku, dostanou dráhy od ostatních občanů 130 Kč.

Ve Švýcarsku na každých 100 Kč jízdenky doplácí stát jen 25 Kč. Není to ideální, ale je to 5x lepší než u nás.

0/−3
19.10.2015 15:12

M38i47r43o63s24l74a51v 85Z48i10k78m30u45n79d 7369813624263

Můžete prosím uvést zdroj svých informací ... mimo jiné hybnost obyvatelstva ve Švýcarsku je 47, v tuzemsku asi 1/3 ....

+1/0
19.10.2015 15:53

M65a35r43t98i14n 20V60e62j98m84o30l91a 1563101733978

Zdroj níže. M.j. z něj vyplývá, že ČD mají nejhorší efektivitu využití pracovních sil. "Jednoznačně nejméně efektivní pracovníky měly za sledované období ČD, dokonce i zaměstnanci SŽ (Slovenské železnice) generovali více jak dvojnásobné tržby" (na zaměstnance)

http://www.ekonomiedopravy.cz/cs/publikace/clanky/jak-si-stoji-ceske-drahy-v-evropske-konkurenci

0/−1
19.10.2015 16:07

V30a56c54l88a74v 56H56a74j27e66k 3956279649

Nechci Vám do toho kecat ale SŽ jsou železnice Slovinské a ne Slovenské.

+3/0
20.10.2015 8:21

M72a77r59t49i34n 13V85e19j22m80o17l29a 1243701403358

Pardon. Mate samozřejmě pravdu.

0/0
20.10.2015 8:28

V84a10c92l10a52v 33H36a17j63e95k 3196809549

Díval jsem se na ten článek. Je z roku 2006, dnes je rok 2015, tedy o 10 let více. Takže poněkud zastaralý. Spousta věcí jsou důsledkem minulosti a řada věcí se od té doby změnila. Na to nelze moc stavě.

0/0
20.10.2015 8:40

J34i57r63k84a 45D42v87o12ř36á83k 4315240583948

Máte dost kuriozní představu o socialismu. Nejsocialističtější státy jsou podle vás zřejmě Švýcarsko, Japonsko, Jižní Korea, nově Německo...

+2/0
20.10.2015 9:50

J52i68n78d62ř74i48c54h 13Š95k64o91p78e71k 4835591950105

uděláme dohodu. OK ?

Začnu místo vlaku používat taxík. V případě, že to bude dražší, tak mi rozdíl uhradíš, v případě, že bude taxík levnější než jízdenka na vlak, rozdíly ti budu vracet.

Dohodnuto ?

+6/−1
19.10.2015 10:20

J76a77n 55L25a71k36o74m88ý 7231765495494

Jsou místa, kde by stačil transporter a s dotací, kterou stojí vlak už by to jízdný ani nebylo potřeba platit...

+1/−1
19.10.2015 11:01

M66a15r96t26i49n 14V92e14j10m65o21l74a 1713811243408

Takže zase jeden, který nepochopil, že cena jízdenky nepokrývá cenu provozu a musí ji dotovat ze svých daní jiní občané. A ano. Na mnoha tratích by se vyplatilo, kdyby kraj/stát proplácel taxíky, než dotoval ztrátové vlaky.

0/−3
19.10.2015 12:33

D41a46v33i20d 57G21a46j64d62a 5940759902331

Vy jste vážně trdlo.Kdyby se všechen materiál a lidi,kteří jezdí železnicí vysypaly na cesty,tak tozkolabuje do 10 minut.Neheldě na to,že spousta lidí auto nemá a z jejich daní se staví silnice  taky....bráno touto přihlouplou logikou.

+8/0
19.10.2015 13:51

M46i12r21o79s24l82a86v 52Z39i14k78m61u79n60d 7729833504243

Jo nástupní taxa 40 Kč, za km chtějí  (chtěli by) taxikáři taky tolik, pak minutu čekání  ... Jak byste platil čekání taxi na příjezd vlaku ... nebo čekání ve vratné stanici ?

+2/0
19.10.2015 15:56

V15a25c98l26a40v 61H19a17j30e80k 3866679379

V roce 2003 se podařilo MD přesvědčit kraje aby převzali objednávání regionální osobní dopravy. MD si od toho slibovalo to, že kraje některé neefektivní tratě zruší, resp. na nich neobjednají železniční dopravu a nahradí ji autobusy. K tomu za tu dobu v řadě případech došlo ale bohužel je obvyhke důsledkem to, že se pro obyvatele dotčených lokalit výrazně zhoršila dopravní obslužnost.

+1/0
20.10.2015 8:43

R66o37m51a15n 89J30e51s35c78h13k59e 9278635457675

Je spousta věci co se nevyplatí. Armáda, městská policie, policie, senát a přesto musíme platit daně. Jak se mé děti dostanou do školy ?

Na silnice se všichni nevlezeme.

0/0
21.10.2015 19:02

M27i16c67h12a82l 43P12a16s82t31o96r95e79k 4964510348428

Nevím co do těch 100 mld. počítáte. Mýtné, DPH, spotřební daň? A myslíte si, že vlaky neplatí mýtné, DPH, spotřební daň? Jinak mýtné pro vlak o stejné kapacitě jako autobus je mnohem větší než pro ten autobus. Škoda se s Vámi rozčilovat. Jinak já autem nejezdím a taky jistě připlácím ze svých daní na silnice po kterých jezdíte vy.

+7/0
19.10.2015 11:31

M31a83r97t74i21n 32V15e56j97m19o24l93a 1563901603588

Do 100 mld, počítám mýtné, spotřební daň, dálniční známky a silniční daň. Nikoliv DPH - kterou platí všichni. Nevím co myslíte pojmem "mýtné" pro vlak. Poplatek za použití železniční cesty? A tvrzení "autem nejezdím a také JISTĚ připlácím" je lež. Pokud autem nejezdíte, tak jste čistý příjemce přerozdělení peněz ve státního rozpočtu a nepřiplácíte nic.

0/−4
19.10.2015 12:30

L58u88k66á44š 28Š49m31a98h34e68l 2707874232684

Vlak platí použití dopravní cesty všude, auta jen někde (mizivé procento silniční sítě) a jen některá, navíc nižší částku na 1 km. Spotřební daň platí dieselový vlak stejně jako auto, jen elektriku mají o hodně levnější (je to ale chyba vlaků, že auta to na elektriku neumějí?).

+3/−1
19.10.2015 12:37

J13i81ř16í 79E30r21b20e34n 1953324686377

Spotřebbní daň z nafty a DPH z této spotřební daně platí i železniční dopravci. Ti navíc platí státní organizaci SŽDC nemalé poplatky za každý projetý kilometr tratě, u běžného mezikrajského osobáku (např. Pardubice-Liberec) to jsou snad až desetitisíce korun za jednu jízdu...

+2/0
19.10.2015 15:05

P70e20t95r 59N83o22v81o11t32n16y 1901750831

Zato železniční dopravci vůbec spotřební daň neplatí. ;-D

0/0
19.10.2015 15:18

R42o27m62a55n 70J11e16s31c39h47k36e 9808875867785

Kdyby nebylo vlaků, nebyly by ani velká města ani by jste se nevlezl na silnici.

95 % tratí postavili za života císaře pána Františka Josefa I.

Odstěhujte se na pustý ostrov, tam Vám bude dobře.

0/0
21.10.2015 18:56
Foto

O52n78d68ř54e34j 93S53l97a39n96i96n59a 7907631849

V podstatě situace minulý týden - Praha - Ústí nad Labem v mezinárodním rychlíku na Hamburg, který vyjel z Brna měl dost neskutečných 80 minut zpoždění.

+1/0
19.10.2015 9:45

K90a98r15e56l 24V30e44č49e62ř15a 8163806987196

Za zpožděný příjezd ze zahraničí,většinou kvůli hraničním kontrolám kvůli uprchlické krizi,můžou samozřejmě České dráhy,kdo taky jiný,že?Když je ucpaná silnice a autobusový spoj má zpoždění,každý cestující to chápe a šoférovi nenadává.Když je ucpaná trať,třeba se opravuje,můžou za to České dráhy a průvodčí si nezazlouží nic jiného než aby mu každý vynadal,pokud možno hnusně.Má to snad logiku?(nejsem zaměstnanec ČD a jezdím oběma druhy dopravy)

0/0
20.10.2015 13:32

D89a38v53i74d 54G30a44j28d21a 5320159722711

Pan Sůra opět perlí.Problém se železničními stavbami jsou v tom,že vyžadují poměrně velmi nákladné stroje a zakázky proběhnou jednorázově a potom...nic.Investice se těžko vracejí.O práci na železnici se firmy zrovna neperou.Není zájem přesně z těchtodůvodů..Obvyklé žvásty o monopolu jsou v tomto případě vycucané z malíku.

+2/−3
19.10.2015 9:28

J38a61n 27S12ů76r33a 4415863453272

Je běžné, že pokud podepíšu nějakou smlouvu a zavážu se k nějakému termínu, tak se splní. A podpis smlouvy je dobrovolným aktem. Nikdo k tomu dodavatele nenutí.

+4/−2
19.10.2015 9:31

T13o95m78a47s 32A54u34g88u53s89t92y32n 6267976501110

o kousek níže obhajujete odstoupivší firmu, máte v tom nějaký zmatek

+3/0
19.10.2015 9:34

J35a40n 26S53ů83r21a 4945183223432

To není obhajoba, pouze konstatování faktů a reakce na pana Křivánka. Hezký zbytek roku.

0/−1
19.10.2015 9:35

T89o43m77a28s 81A16u22g14u22s86t19y13n 6417326411840

myslíte, že už si dokonce roku nevyměníme žádný komentář? To budete mít teda dlouhou dovolenou, uplně závidím :-)

0/0
19.10.2015 10:35

J82a28n 46S48ů17r36a 4195543163432

Pardon, hezký zbytek života:))

0/−6
19.10.2015 10:40

T45o44m90a71s 79A34u62g20u58s26t76y19n 6107596531970

takže jste dal výpověď? :-)

+1/0
19.10.2015 10:41

T25o44m87á30š 28L38u44d80v79í72k 5750368603706

Sháníte brigádu? :-P

+1/0
19.10.2015 10:53

J95a39n 20S55ů95r67a 4965773503742

Nikoliv. Jen nehodlám ztrácet dál čas debatami s lidmi, jako jste Vy. Už odchod z k-reportu mi ušetřil spousty času:)

+1/−1
19.10.2015 11:04

J21a68n 51H16o32r72a 6687301716

Mistře Vás někdo nutí debatovat ?

....výroky typu "přeji hezký zbytek života" zde rozhodně nikomu chybět nebudou ;-)

+6/0
19.10.2015 12:03

J96i35ř59í 10E18r27b11e55n 1703534506897

Že vás baví se furt hádat, jste všichni jak malí kluci :-)

0/0
19.10.2015 15:07

D80a39v85i49d 49G58a39j62d24a 5860699472291

To zní v případě ,že je dostatek firem,které nahradí nespolehlivé,docela logicky.Problém nastává ve chvíli,když není kde brát.A přesně ta situace nastala u železničních staveb.To by jste mohl vědět...toto je zpráva ze začátku roku.

http://www.rozhlas.cz/zpravy/domaciekonomika/_zprava/penez-na-opravu-zeleznic-je-dost-problem-muze-byt-s-kapacitou-firem--1451914

V srpnu se situace ještě zhoršila.Divím se,že když se věnujete zejména železnici,tak tyto informace nevnímáte,nebo je zcela účelově přehlížíte.Firmy za nedodržení smluv platí,ale na věci to nic  nemění.

0/0
19.10.2015 9:46

J32a49n 86S69ů69r21a 4305683133872

Tak ještě jednou: když budete vědět, že nestíháte, podepíšete přesto smlouvu, ve které se zavážete dodání v termínu?

+2/−2
19.10.2015 9:48

P11a75v66e22l 29O46b67d88r60ž49á28l49e24k 6116264518422

Dost firem (například v IT, kde to znám) to klidně udělá.

I s případnou smluvní pokutou je na té zakázce nějaký zisk (třeba kladná nula) a pořád lepší, než být bez zakázky úplně, přijít o odběrové kategorie u dodavatelů a nechat zlenivět lidi.

+1/0
19.10.2015 9:56

T82o79m31a48s 95A95u84g31u57s63t35y47n 6147636291200

jak víte, že to v době podepsání věděli?

+1/0
19.10.2015 9:56

D28a65v80i46d 70G37a85j57d73a 5490109612431

Já určitě ne,ale firma,která ví,že je zadavatel v problémech,možná ano.Spolehá na to,že jiného stejně nesežene.Logicky.A vzhledem ke zkušenostem s vymáháním pokut v této zemi má i docela velkou šanci na to,že nebude za tento přístup PENALIZOVÁNA. Je nedostatek firem,které jsou schopny požadované práce provést.V této zemi se stalo moderním kritizovat státní organizace a lidi na to slyší.Není to bez důvodu.Ale v tomto případě trh rozhodnul tak,že firmy si diktují i ceny a to vyšší ,než je skutečná.Vy to nevíte ?

0/0
19.10.2015 10:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.