Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Monopoly na železnici nestíhají, výluky se prodlužují o týdny

Miliardová injekce do modernizace železničních tratí přináší velké komplikace. Někteří dodavatelé mají práce tolik, že nestíhají včas dodat to, co slíbili. Cestující kvůli nim budou muset jezdit náhradními autobusy déle, než se čekalo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

T57o18m69á62š 16Z48e18l23e39n70k87a 4344226200956

Pověst veřejné dopravy poškozuje Jančura a Sůra.

0/−1
20.10.2015 19:14

R82o76m85a30n 49J15e71s42c79h24k83e 9778555907665

Co Vám provedl pan Sůra ?

0/0
21.10.2015 18:50

J52i67ř81í 86J58o58z95a 3828503830761

Zabezpecovani zarizeni jim muze dodat i nemecky Siemens...

0/0
20.10.2015 14:29

M98i97r40o46s43l90a26v 66Z22i75k91m79u78n43d 7849753894483

Nepochybně, akorát za výrazně vyšší peníze a taky jiných podmínek.

Např. o modernizaci (kompletní rekonstrukci) zabezpečovacího zařízení v Kolíně se zajímal i Siemens a Ericsson ... Siemens ovšem měl podmínku, že bude provádět i provozní servis ... čili dobrá dojná kráva na dlouhá desetiletí ....pročež SŽDC s vlastními techniky řekla - děkujeme ...

+1/0
21.10.2015 14:28

J31i70ř62í 31K71o28v29a51ř34í61k 5470850934449

... řekla děkujeme a zadala to firmě AŽD, pro kterou to jistě dojná kráva není. Vlastní technici SŽDC, pak musejí odebírat od takovýchto podobných firem náhradní "certifikované" díly, jejichž nákup by v obyčejném elektru vyšel několikanásobně laciněji.

0/0
31.10.2015 20:46

P45a72v15e73l 11P42a79n92k61o 7873776906599

Jak je obecně v diskuzích na "zpravodajských" a jiných serverech běžné, článek i diskuze pod ním se točí kolem důsledků, přičemž zcela pomíjí příčiny. 

Je pravda, že v oblasti železničních zabezpečovacích zařízení máme firmu s téměř monopolním postavením (a že tuto konkrétní firmu nemám opravdu rád), na druhou stranu i tento monopol má výrobní a jiné kapacity pouze takové, jaké má. To by platilo plně i v případě, že by na trhu působilo více firem navzájem si konkurujících. Nutno přiznat, že "monopolista" zaměstnává převážně vysoce kvalifikované občany ČR, platí v ČR daně a jeho vlastníkem není nějaká pochybná společnost sídlící v některém z daňových rájů.

Představte si, že průměrná poptávka za uplynulých třeba 5 let je na úrovni 25 jednotek a monopolista (nebo skupina dodavatelů) má nastavenou kapacitu i s rezervou na úrovni 30 jednotek. Vlivem okolností, které nikdo z nich není schopen ovlivnit, vzroste poptávka v následujícím roce na 150 jednotek a monopolista se velikost poptávky dozví s předstihem cca 3 měsíců s tím, že na splnění požadavků má dalších 6 až 9 měsíců. Výše poptávky a termíny splnění jsou "politické zadání", kdy veškeré technické záležitosti jsou pomíjeny, prostě "jsou finanční prostředky a musí se utratit ať to stojí co to stojí". Doprovodnou skutečností je to, že pro rok následující po tomto "extrémním" nikdo nemá informace, jaká bude poptávka a jaké kapacity je potřeba připravit. Tato "koncepčnost" má stejný vliv na všechny monopolistovy subdodavatele. 

Ve stejné nebo podobné situaci se nachází také stavební firmy na železničním trhu. V nepravidelných cyklech se střídají hubené a tučné roky. Firma, která chce na tomto trhu působit, musí umět turbulencemi proplouvat tak, aby měla nejen speciální strojní vybavení - ale hlavně kvalifikované dělníky a techniky - a to vše si musí udržet v dobách dobrých i zlých.

Na konec poznámka: v soutěžní dokumentaci se uvádí, kolik % zakázky udělá účastník sám a kolik zhotovitelé, s jejich konkrétním seznamem ...

+6/0
19.10.2015 18:17

J86i13r53k72a 81D16v43o28ř23á24k 4765350223268

Jan Sůra: "Například pražce či zabzař může být v ČR pouze od jediného dodavatele..."

Zabzař bych do určité míry pochopil, máme tu oproti zbytku Evropy něco dost jiného a musí to být kompatibilní. Ale proč pražce? Na to je snad evropská norma, ne?

0/0
19.10.2015 13:06

J90a65n 64S28ů35r81a 4565433163372

Nikoliv, viz onen materiál, na kterém je v textu odkaz.

0/0
19.10.2015 13:37

J21i74r56k67a 38D18v73o53ř80á67k 4425470803878

Zajímavé. Píše se tam, že na betonové pražce monopol je i když patrně skončí, na dřevěné není, na různé zab. zař. monopol většinou je, ale nejen na staniční, ale i přejezdové zab. zař. není. To jsem nečekal...

0/0
20.10.2015 9:46

J65a79n 59D26o32b57r38o47v87s25k87ý 9379961689516

Typický názor rádoby odborníka.Železniční osobní doprava splňuje pouze požadavky objednavatele,to je kraje.Kraje také platí.Příklad taxi:objednám,jedu,zaplatím. Nákladní doprava: ČD Cargo se potápí kvůli tzv. jednovozovým prodělečným zásilkám.Železniční doprava všeobecně platí za každý  kilometr projeté tratě.Ne tak auta.U atomobilové dopravy započítat i všechny externality.Teprve potom se můžeme bavit o stejné nákladovosti.

+4/0
19.10.2015 11:42

M18a12r53t96i25n 61V17e58j75m89o15l49a 1333541543838

Železnice je akorát černá díra na peníze. Přisátá z dob socializmu na peněženky nás daňových poplatníků. Zatímco automobilisté, každý rok do rozpočtu přispějí částkou přes 100 000 000 000 (100 miliard) a zpátky dostanou sotva 30, železnice nás stojí asi 25 miliard každý rok a zapadlejší místa by vyšlo levněji obsluhovat taxíkem, než dotovat železnici...

0/−22
19.10.2015 10:07

F83r75a62n55t31i40š21e57k 98V72a85n41ě78k 1107214147117

Švýcarsko je totálně socialistická země, když udržuje své tratě a ještě buduje nové tratě a tunely za miliardy.

+16/0
19.10.2015 10:14

M71a64r88t49i64n 36V57e30j83m35o27l17a 1143921433418

Švýcarsko dotuje železnice přibližně 5 x méně než ČR.

Pro ilustraci: V ČR na každých 100 Kč vydaných cestujícím za jízdenku, dostanou dráhy od ostatních občanů 130 Kč.

Ve Švýcarsku na každých 100 Kč jízdenky doplácí stát jen 25 Kč. Není to ideální, ale je to 5x lepší než u nás.

0/−3
19.10.2015 15:12

M44i53r31o16s95l86a71v 41Z49i26k88m30u27n95d 7889933454323

Můžete prosím uvést zdroj svých informací ... mimo jiné hybnost obyvatelstva ve Švýcarsku je 47, v tuzemsku asi 1/3 ....

+1/0
19.10.2015 15:53

M82a88r94t13i28n 49V14e35j46m14o93l49a 1933791513108

Zdroj níže. M.j. z něj vyplývá, že ČD mají nejhorší efektivitu využití pracovních sil. "Jednoznačně nejméně efektivní pracovníky měly za sledované období ČD, dokonce i zaměstnanci SŽ (Slovenské železnice) generovali více jak dvojnásobné tržby" (na zaměstnance)

http://www.ekonomiedopravy.cz/cs/publikace/clanky/jak-si-stoji-ceske-drahy-v-evropske-konkurenci

0/−1
19.10.2015 16:07

V43a56c88l97a15v 84H92a56j10e48k 3476379139

Nechci Vám do toho kecat ale SŽ jsou železnice Slovinské a ne Slovenské.

+3/0
20.10.2015 8:21

M87a46r32t71i81n 20V53e45j41m34o80l11a 1703491663478

Pardon. Mate samozřejmě pravdu.

0/0
20.10.2015 8:28

V98a31c19l77a27v 61H41a14j46e27k 3976959489

Díval jsem se na ten článek. Je z roku 2006, dnes je rok 2015, tedy o 10 let více. Takže poněkud zastaralý. Spousta věcí jsou důsledkem minulosti a řada věcí se od té doby změnila. Na to nelze moc stavě.

0/0
20.10.2015 8:40

J12i78r11k76a 31D58v67o70ř76á22k 4685970633128

Máte dost kuriozní představu o socialismu. Nejsocialističtější státy jsou podle vás zřejmě Švýcarsko, Japonsko, Jižní Korea, nově Německo...

+2/0
20.10.2015 9:50

J32i17n96d44ř44i35c19h 10Š26k38o58p84e35k 4145281350635

uděláme dohodu. OK ?

Začnu místo vlaku používat taxík. V případě, že to bude dražší, tak mi rozdíl uhradíš, v případě, že bude taxík levnější než jízdenka na vlak, rozdíly ti budu vracet.

Dohodnuto ?

+6/−1
19.10.2015 10:20

J21a56n 96L38a54k79o33m48ý 7901975755314

Jsou místa, kde by stačil transporter a s dotací, kterou stojí vlak už by to jízdný ani nebylo potřeba platit...

+1/−1
19.10.2015 11:01

M18a49r79t62i58n 19V95e48j82m62o70l39a 1113621723288

Takže zase jeden, který nepochopil, že cena jízdenky nepokrývá cenu provozu a musí ji dotovat ze svých daní jiní občané. A ano. Na mnoha tratích by se vyplatilo, kdyby kraj/stát proplácel taxíky, než dotoval ztrátové vlaky.

0/−3
19.10.2015 12:33

D45a32v63i51d 51G58a56j50d66a 5730769372731

Vy jste vážně trdlo.Kdyby se všechen materiál a lidi,kteří jezdí železnicí vysypaly na cesty,tak tozkolabuje do 10 minut.Neheldě na to,že spousta lidí auto nemá a z jejich daní se staví silnice  taky....bráno touto přihlouplou logikou.

+8/0
19.10.2015 13:51

M94i52r36o42s77l17a88v 77Z32i76k93m32u85n80d 7589853674363

Jo nástupní taxa 40 Kč, za km chtějí  (chtěli by) taxikáři taky tolik, pak minutu čekání  ... Jak byste platil čekání taxi na příjezd vlaku ... nebo čekání ve vratné stanici ?

+2/0
19.10.2015 15:56

V91a16c14l12a68v 44H34a79j59e91k 3386959849

V roce 2003 se podařilo MD přesvědčit kraje aby převzali objednávání regionální osobní dopravy. MD si od toho slibovalo to, že kraje některé neefektivní tratě zruší, resp. na nich neobjednají železniční dopravu a nahradí ji autobusy. K tomu za tu dobu v řadě případech došlo ale bohužel je obvyhke důsledkem to, že se pro obyvatele dotčených lokalit výrazně zhoršila dopravní obslužnost.

+1/0
20.10.2015 8:43

R42o67m74a86n 20J43e95s32c54h83k50e 9238555687295

Je spousta věci co se nevyplatí. Armáda, městská policie, policie, senát a přesto musíme platit daně. Jak se mé děti dostanou do školy ?

Na silnice se všichni nevlezeme.

0/0
21.10.2015 19:02

M76i97c64h98a46l 83P30a68s92t83o91r18e97k 4574960498358

Nevím co do těch 100 mld. počítáte. Mýtné, DPH, spotřební daň? A myslíte si, že vlaky neplatí mýtné, DPH, spotřební daň? Jinak mýtné pro vlak o stejné kapacitě jako autobus je mnohem větší než pro ten autobus. Škoda se s Vámi rozčilovat. Jinak já autem nejezdím a taky jistě připlácím ze svých daní na silnice po kterých jezdíte vy.

+7/0
19.10.2015 11:31

M90a60r63t21i92n 47V51e70j13m47o32l63a 1873231753148

Do 100 mld, počítám mýtné, spotřební daň, dálniční známky a silniční daň. Nikoliv DPH - kterou platí všichni. Nevím co myslíte pojmem "mýtné" pro vlak. Poplatek za použití železniční cesty? A tvrzení "autem nejezdím a také JISTĚ připlácím" je lež. Pokud autem nejezdíte, tak jste čistý příjemce přerozdělení peněz ve státního rozpočtu a nepřiplácíte nic.

0/−4
19.10.2015 12:30

L25u81k92á72š 96Š47m58a46h15e92l 2367514872344

Vlak platí použití dopravní cesty všude, auta jen někde (mizivé procento silniční sítě) a jen některá, navíc nižší částku na 1 km. Spotřební daň platí dieselový vlak stejně jako auto, jen elektriku mají o hodně levnější (je to ale chyba vlaků, že auta to na elektriku neumějí?).

+3/−1
19.10.2015 12:37

J96i86ř10í 87E63r17b64e52n 1823604226377

Spotřebbní daň z nafty a DPH z této spotřební daně platí i železniční dopravci. Ti navíc platí státní organizaci SŽDC nemalé poplatky za každý projetý kilometr tratě, u běžného mezikrajského osobáku (např. Pardubice-Liberec) to jsou snad až desetitisíce korun za jednu jízdu...

+2/0
19.10.2015 15:05

P42e46t97r 15N15o69v25o13t81n74y 1131750381

Zato železniční dopravci vůbec spotřební daň neplatí. ;-D

0/0
19.10.2015 15:18

R52o12m27a16n 10J21e10s81c78h50k45e 9628105587675

Kdyby nebylo vlaků, nebyly by ani velká města ani by jste se nevlezl na silnici.

95 % tratí postavili za života císaře pána Františka Josefa I.

Odstěhujte se na pustý ostrov, tam Vám bude dobře.

0/0
21.10.2015 18:56
Foto

O49n72d98ř42e60j 68S14l21a48n98i87n65a 7357841529

V podstatě situace minulý týden - Praha - Ústí nad Labem v mezinárodním rychlíku na Hamburg, který vyjel z Brna měl dost neskutečných 80 minut zpoždění.

+1/0
19.10.2015 9:45

K32a82r34e59l 20V15e47č46e82ř48a 8223546637956

Za zpožděný příjezd ze zahraničí,většinou kvůli hraničním kontrolám kvůli uprchlické krizi,můžou samozřejmě České dráhy,kdo taky jiný,že?Když je ucpaná silnice a autobusový spoj má zpoždění,každý cestující to chápe a šoférovi nenadává.Když je ucpaná trať,třeba se opravuje,můžou za to České dráhy a průvodčí si nezazlouží nic jiného než aby mu každý vynadal,pokud možno hnusně.Má to snad logiku?(nejsem zaměstnanec ČD a jezdím oběma druhy dopravy)

0/0
20.10.2015 13:32

D62a51v15i21d 57G63a18j74d70a 5240689482891

Pan Sůra opět perlí.Problém se železničními stavbami jsou v tom,že vyžadují poměrně velmi nákladné stroje a zakázky proběhnou jednorázově a potom...nic.Investice se těžko vracejí.O práci na železnici se firmy zrovna neperou.Není zájem přesně z těchtodůvodů..Obvyklé žvásty o monopolu jsou v tomto případě vycucané z malíku.

+2/−3
19.10.2015 9:28

J78a16n 21S54ů73r96a 4355273613382

Je běžné, že pokud podepíšu nějakou smlouvu a zavážu se k nějakému termínu, tak se splní. A podpis smlouvy je dobrovolným aktem. Nikdo k tomu dodavatele nenutí.

+4/−2
19.10.2015 9:31

T49o47m62a11s 36A25u92g48u23s49t25y84n 6577826541760

o kousek níže obhajujete odstoupivší firmu, máte v tom nějaký zmatek

+3/0
19.10.2015 9:34

J30a43n 56S21ů19r89a 4715243683392

To není obhajoba, pouze konstatování faktů a reakce na pana Křivánka. Hezký zbytek roku.

0/−1
19.10.2015 9:35

T71o93m47a56s 38A77u10g23u64s72t94y61n 6817596771750

myslíte, že už si dokonce roku nevyměníme žádný komentář? To budete mít teda dlouhou dovolenou, uplně závidím :-)

0/0
19.10.2015 10:35

J54a97n 74S92ů58r38a 4105963763912

Pardon, hezký zbytek života:))

0/−6
19.10.2015 10:40

T70o50m28a59s 75A48u42g95u53s97t11y66n 6217476841430

takže jste dal výpověď? :-)

+1/0
19.10.2015 10:41

T28o81m81á67š 60L95u43d43v44í72k 5490748803426

Sháníte brigádu? :-P

+1/0
19.10.2015 10:53

J93a50n 79S45ů16r59a 4945143953562

Nikoliv. Jen nehodlám ztrácet dál čas debatami s lidmi, jako jste Vy. Už odchod z k-reportu mi ušetřil spousty času:)

+1/−1
19.10.2015 11:04

J29a84n 16H78o74r87a 6857361186

Mistře Vás někdo nutí debatovat ?

....výroky typu "přeji hezký zbytek života" zde rozhodně nikomu chybět nebudou ;-)

+6/0
19.10.2015 12:03

J24i20ř27í 24E18r40b74e16n 1843244126987

Že vás baví se furt hádat, jste všichni jak malí kluci :-)

0/0
19.10.2015 15:07

D67a25v20i14d 60G85a74j40d34a 5480239842351

To zní v případě ,že je dostatek firem,které nahradí nespolehlivé,docela logicky.Problém nastává ve chvíli,když není kde brát.A přesně ta situace nastala u železničních staveb.To by jste mohl vědět...toto je zpráva ze začátku roku.

http://www.rozhlas.cz/zpravy/domaciekonomika/_zprava/penez-na-opravu-zeleznic-je-dost-problem-muze-byt-s-kapacitou-firem--1451914

V srpnu se situace ještě zhoršila.Divím se,že když se věnujete zejména železnici,tak tyto informace nevnímáte,nebo je zcela účelově přehlížíte.Firmy za nedodržení smluv platí,ale na věci to nic  nemění.

0/0
19.10.2015 9:46

J48a74n 88S63ů67r56a 4865223663652

Tak ještě jednou: když budete vědět, že nestíháte, podepíšete přesto smlouvu, ve které se zavážete dodání v termínu?

+2/−2
19.10.2015 9:48

P32a75v35e70l 15O41b52d19r89ž93á57l61e69k 6956744248112

Dost firem (například v IT, kde to znám) to klidně udělá.

I s případnou smluvní pokutou je na té zakázce nějaký zisk (třeba kladná nula) a pořád lepší, než být bez zakázky úplně, přijít o odběrové kategorie u dodavatelů a nechat zlenivět lidi.

+1/0
19.10.2015 9:56

T20o95m82a74s 95A42u87g69u64s84t52y26n 6677256851100

jak víte, že to v době podepsání věděli?

+1/0
19.10.2015 9:56

D58a86v37i34d 24G69a98j81d38a 5330909772851

Já určitě ne,ale firma,která ví,že je zadavatel v problémech,možná ano.Spolehá na to,že jiného stejně nesežene.Logicky.A vzhledem ke zkušenostem s vymáháním pokut v této zemi má i docela velkou šanci na to,že nebude za tento přístup PENALIZOVÁNA. Je nedostatek firem,které jsou schopny požadované práce provést.V této zemi se stalo moderním kritizovat státní organizace a lidi na to slyší.Není to bez důvodu.Ale v tomto případě trh rozhodnul tak,že firmy si diktují i ceny a to vyšší ,než je skutečná.Vy to nevíte ?

0/0
19.10.2015 10:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.