Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Monopoly na železnici nestíhají, výluky se prodlužují o týdny

Miliardová injekce do modernizace železničních tratí přináší velké komplikace. Někteří dodavatelé mají práce tolik, že nestíhají včas dodat to, co slíbili. Cestující kvůli nim budou muset jezdit náhradními autobusy déle, než se čekalo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

T64o80m23á35š 47Z45e65l52e70n47k48a 4894806430486

Pověst veřejné dopravy poškozuje Jančura a Sůra.

0/−1
20.10.2015 19:14

R18o70m90a22n 22J36e14s81c37h60k86e 9678265517325

Co Vám provedl pan Sůra ?

0/0
21.10.2015 18:50

J84i30ř15í 74J29o28z57a 3478383840871

Zabezpecovani zarizeni jim muze dodat i nemecky Siemens...

0/0
20.10.2015 14:29

M97i10r63o62s50l76a12v 49Z45i88k45m97u43n72d 7609973844743

Nepochybně, akorát za výrazně vyšší peníze a taky jiných podmínek.

Např. o modernizaci (kompletní rekonstrukci) zabezpečovacího zařízení v Kolíně se zajímal i Siemens a Ericsson ... Siemens ovšem měl podmínku, že bude provádět i provozní servis ... čili dobrá dojná kráva na dlouhá desetiletí ....pročež SŽDC s vlastními techniky řekla - děkujeme ...

+1/0
21.10.2015 14:28

J60i76ř49í 11K47o61v28a83ř16í23k 5300590334629

... řekla děkujeme a zadala to firmě AŽD, pro kterou to jistě dojná kráva není. Vlastní technici SŽDC, pak musejí odebírat od takovýchto podobných firem náhradní "certifikované" díly, jejichž nákup by v obyčejném elektru vyšel několikanásobně laciněji.

0/0
31.10.2015 20:46

P37a33v37e13l 28P73a19n20k64o 7753156436499

Jak je obecně v diskuzích na "zpravodajských" a jiných serverech běžné, článek i diskuze pod ním se točí kolem důsledků, přičemž zcela pomíjí příčiny. 

Je pravda, že v oblasti železničních zabezpečovacích zařízení máme firmu s téměř monopolním postavením (a že tuto konkrétní firmu nemám opravdu rád), na druhou stranu i tento monopol má výrobní a jiné kapacity pouze takové, jaké má. To by platilo plně i v případě, že by na trhu působilo více firem navzájem si konkurujících. Nutno přiznat, že "monopolista" zaměstnává převážně vysoce kvalifikované občany ČR, platí v ČR daně a jeho vlastníkem není nějaká pochybná společnost sídlící v některém z daňových rájů.

Představte si, že průměrná poptávka za uplynulých třeba 5 let je na úrovni 25 jednotek a monopolista (nebo skupina dodavatelů) má nastavenou kapacitu i s rezervou na úrovni 30 jednotek. Vlivem okolností, které nikdo z nich není schopen ovlivnit, vzroste poptávka v následujícím roce na 150 jednotek a monopolista se velikost poptávky dozví s předstihem cca 3 měsíců s tím, že na splnění požadavků má dalších 6 až 9 měsíců. Výše poptávky a termíny splnění jsou "politické zadání", kdy veškeré technické záležitosti jsou pomíjeny, prostě "jsou finanční prostředky a musí se utratit ať to stojí co to stojí". Doprovodnou skutečností je to, že pro rok následující po tomto "extrémním" nikdo nemá informace, jaká bude poptávka a jaké kapacity je potřeba připravit. Tato "koncepčnost" má stejný vliv na všechny monopolistovy subdodavatele. 

Ve stejné nebo podobné situaci se nachází také stavební firmy na železničním trhu. V nepravidelných cyklech se střídají hubené a tučné roky. Firma, která chce na tomto trhu působit, musí umět turbulencemi proplouvat tak, aby měla nejen speciální strojní vybavení - ale hlavně kvalifikované dělníky a techniky - a to vše si musí udržet v dobách dobrých i zlých.

Na konec poznámka: v soutěžní dokumentaci se uvádí, kolik % zakázky udělá účastník sám a kolik zhotovitelé, s jejich konkrétním seznamem ...

+6/0
19.10.2015 18:17

J31i71r12k68a 29D71v72o77ř17á48k 4955610113448

Jan Sůra: "Například pražce či zabzař může být v ČR pouze od jediného dodavatele..."

Zabzař bych do určité míry pochopil, máme tu oproti zbytku Evropy něco dost jiného a musí to být kompatibilní. Ale proč pražce? Na to je snad evropská norma, ne?

0/0
19.10.2015 13:06

J65a69n 88S29ů85r64a 4825703193442

Nikoliv, viz onen materiál, na kterém je v textu odkaz.

0/0
19.10.2015 13:37

J56i79r21k64a 49D22v72o95ř14á21k 4955220143548

Zajímavé. Píše se tam, že na betonové pražce monopol je i když patrně skončí, na dřevěné není, na různé zab. zař. monopol většinou je, ale nejen na staniční, ale i přejezdové zab. zař. není. To jsem nečekal...

0/0
20.10.2015 9:46

J11a87n 60D84o29b84r40o51v26s39k53ý 9499751569296

Typický názor rádoby odborníka.Železniční osobní doprava splňuje pouze požadavky objednavatele,to je kraje.Kraje také platí.Příklad taxi:objednám,jedu,zaplatím. Nákladní doprava: ČD Cargo se potápí kvůli tzv. jednovozovým prodělečným zásilkám.Železniční doprava všeobecně platí za každý  kilometr projeté tratě.Ne tak auta.U atomobilové dopravy započítat i všechny externality.Teprve potom se můžeme bavit o stejné nákladovosti.

+4/0
19.10.2015 11:42

M78a66r60t61i66n 21V48e60j17m37o94l75a 1103571883478

Železnice je akorát černá díra na peníze. Přisátá z dob socializmu na peněženky nás daňových poplatníků. Zatímco automobilisté, každý rok do rozpočtu přispějí částkou přes 100 000 000 000 (100 miliard) a zpátky dostanou sotva 30, železnice nás stojí asi 25 miliard každý rok a zapadlejší místa by vyšlo levněji obsluhovat taxíkem, než dotovat železnici...

0/−22
19.10.2015 10:07

F53r65a43n28t96i14š96e50k 34V13a15n62ě80k 1217984457257

Švýcarsko je totálně socialistická země, když udržuje své tratě a ještě buduje nové tratě a tunely za miliardy.

+16/0
19.10.2015 10:14

M75a35r54t44i60n 46V42e61j36m52o56l34a 1183391923378

Švýcarsko dotuje železnice přibližně 5 x méně než ČR.

Pro ilustraci: V ČR na každých 100 Kč vydaných cestujícím za jízdenku, dostanou dráhy od ostatních občanů 130 Kč.

Ve Švýcarsku na každých 100 Kč jízdenky doplácí stát jen 25 Kč. Není to ideální, ale je to 5x lepší než u nás.

0/−3
19.10.2015 15:12

M91i98r83o41s38l31a73v 68Z19i36k62m16u85n79d 7959373584593

Můžete prosím uvést zdroj svých informací ... mimo jiné hybnost obyvatelstva ve Švýcarsku je 47, v tuzemsku asi 1/3 ....

+1/0
19.10.2015 15:53

M34a32r44t12i92n 28V11e65j69m61o50l26a 1253721213358

Zdroj níže. M.j. z něj vyplývá, že ČD mají nejhorší efektivitu využití pracovních sil. "Jednoznačně nejméně efektivní pracovníky měly za sledované období ČD, dokonce i zaměstnanci SŽ (Slovenské železnice) generovali více jak dvojnásobné tržby" (na zaměstnance)

http://www.ekonomiedopravy.cz/cs/publikace/clanky/jak-si-stoji-ceske-drahy-v-evropske-konkurenci

0/−1
19.10.2015 16:07

V88a21c25l14a86v 53H60a84j35e33k 3826369759

Nechci Vám do toho kecat ale SŽ jsou železnice Slovinské a ne Slovenské.

+3/0
20.10.2015 8:21

M56a55r29t74i58n 15V70e92j88m16o65l39a 1713611213288

Pardon. Mate samozřejmě pravdu.

0/0
20.10.2015 8:28

V92a21c89l93a60v 90H84a21j54e71k 3796709589

Díval jsem se na ten článek. Je z roku 2006, dnes je rok 2015, tedy o 10 let více. Takže poněkud zastaralý. Spousta věcí jsou důsledkem minulosti a řada věcí se od té doby změnila. Na to nelze moc stavě.

0/0
20.10.2015 8:40

J76i69r44k74a 89D23v16o30ř50á65k 4665500413988

Máte dost kuriozní představu o socialismu. Nejsocialističtější státy jsou podle vás zřejmě Švýcarsko, Japonsko, Jižní Korea, nově Německo...

+2/0
20.10.2015 9:50

J15i59n73d25ř91i48c66h 41Š21k92o41p24e65k 4695171300865

uděláme dohodu. OK ?

Začnu místo vlaku používat taxík. V případě, že to bude dražší, tak mi rozdíl uhradíš, v případě, že bude taxík levnější než jízdenka na vlak, rozdíly ti budu vracet.

Dohodnuto ?

+6/−1
19.10.2015 10:20

J35a98n 43L21a46k30o64m80ý 7481155965524

Jsou místa, kde by stačil transporter a s dotací, kterou stojí vlak už by to jízdný ani nebylo potřeba platit...

+1/−1
19.10.2015 11:01

M54a32r52t28i90n 79V61e79j56m86o31l91a 1443571503428

Takže zase jeden, který nepochopil, že cena jízdenky nepokrývá cenu provozu a musí ji dotovat ze svých daní jiní občané. A ano. Na mnoha tratích by se vyplatilo, kdyby kraj/stát proplácel taxíky, než dotoval ztrátové vlaky.

0/−3
19.10.2015 12:33

D74a56v45i23d 29G78a41j51d96a 5860679382181

Vy jste vážně trdlo.Kdyby se všechen materiál a lidi,kteří jezdí železnicí vysypaly na cesty,tak tozkolabuje do 10 minut.Neheldě na to,že spousta lidí auto nemá a z jejich daní se staví silnice  taky....bráno touto přihlouplou logikou.

+8/0
19.10.2015 13:51

M43i53r43o68s88l66a70v 87Z95i73k89m54u50n39d 7479763514763

Jo nástupní taxa 40 Kč, za km chtějí  (chtěli by) taxikáři taky tolik, pak minutu čekání  ... Jak byste platil čekání taxi na příjezd vlaku ... nebo čekání ve vratné stanici ?

+2/0
19.10.2015 15:56

V87a78c31l15a90v 69H83a32j74e89k 3116309149

V roce 2003 se podařilo MD přesvědčit kraje aby převzali objednávání regionální osobní dopravy. MD si od toho slibovalo to, že kraje některé neefektivní tratě zruší, resp. na nich neobjednají železniční dopravu a nahradí ji autobusy. K tomu za tu dobu v řadě případech došlo ale bohužel je obvyhke důsledkem to, že se pro obyvatele dotčených lokalit výrazně zhoršila dopravní obslužnost.

+1/0
20.10.2015 8:43

R21o32m70a22n 43J87e32s55c89h79k54e 9788825557675

Je spousta věci co se nevyplatí. Armáda, městská policie, policie, senát a přesto musíme platit daně. Jak se mé děti dostanou do školy ?

Na silnice se všichni nevlezeme.

0/0
21.10.2015 19:02

M78i49c93h74a54l 20P79a59s86t37o62r73e84k 4664910798868

Nevím co do těch 100 mld. počítáte. Mýtné, DPH, spotřební daň? A myslíte si, že vlaky neplatí mýtné, DPH, spotřební daň? Jinak mýtné pro vlak o stejné kapacitě jako autobus je mnohem větší než pro ten autobus. Škoda se s Vámi rozčilovat. Jinak já autem nejezdím a taky jistě připlácím ze svých daní na silnice po kterých jezdíte vy.

+7/0
19.10.2015 11:31

M74a69r77t32i78n 27V13e87j29m30o97l98a 1763361173238

Do 100 mld, počítám mýtné, spotřební daň, dálniční známky a silniční daň. Nikoliv DPH - kterou platí všichni. Nevím co myslíte pojmem "mýtné" pro vlak. Poplatek za použití železniční cesty? A tvrzení "autem nejezdím a také JISTĚ připlácím" je lež. Pokud autem nejezdíte, tak jste čistý příjemce přerozdělení peněz ve státního rozpočtu a nepřiplácíte nic.

0/−4
19.10.2015 12:30

L26u52k35á95š 35Š74m92a41h72e83l 2837804242474

Vlak platí použití dopravní cesty všude, auta jen někde (mizivé procento silniční sítě) a jen některá, navíc nižší částku na 1 km. Spotřební daň platí dieselový vlak stejně jako auto, jen elektriku mají o hodně levnější (je to ale chyba vlaků, že auta to na elektriku neumějí?).

+3/−1
19.10.2015 12:37

J88i97ř98í 67E13r23b76e44n 1103314896857

Spotřebbní daň z nafty a DPH z této spotřební daně platí i železniční dopravci. Ti navíc platí státní organizaci SŽDC nemalé poplatky za každý projetý kilometr tratě, u běžného mezikrajského osobáku (např. Pardubice-Liberec) to jsou snad až desetitisíce korun za jednu jízdu...

+2/0
19.10.2015 15:05

P35e88t81r 60N19o11v54o59t67n23y 1651830601

Zato železniční dopravci vůbec spotřební daň neplatí. ;-D

0/0
19.10.2015 15:18

R98o75m46a59n 93J42e32s72c81h41k98e 9988195327935

Kdyby nebylo vlaků, nebyly by ani velká města ani by jste se nevlezl na silnici.

95 % tratí postavili za života císaře pána Františka Josefa I.

Odstěhujte se na pustý ostrov, tam Vám bude dobře.

0/0
21.10.2015 18:56
Foto

O46n80d52ř13e15j 49S49l13a59n21i74n81a 7357641789

V podstatě situace minulý týden - Praha - Ústí nad Labem v mezinárodním rychlíku na Hamburg, který vyjel z Brna měl dost neskutečných 80 minut zpoždění.

+1/0
19.10.2015 9:45

K74a42r25e16l 14V46e40č84e15ř88a 8663226537566

Za zpožděný příjezd ze zahraničí,většinou kvůli hraničním kontrolám kvůli uprchlické krizi,můžou samozřejmě České dráhy,kdo taky jiný,že?Když je ucpaná silnice a autobusový spoj má zpoždění,každý cestující to chápe a šoférovi nenadává.Když je ucpaná trať,třeba se opravuje,můžou za to České dráhy a průvodčí si nezazlouží nic jiného než aby mu každý vynadal,pokud možno hnusně.Má to snad logiku?(nejsem zaměstnanec ČD a jezdím oběma druhy dopravy)

0/0
20.10.2015 13:32

D81a61v10i78d 59G23a86j70d62a 5780219592711

Pan Sůra opět perlí.Problém se železničními stavbami jsou v tom,že vyžadují poměrně velmi nákladné stroje a zakázky proběhnou jednorázově a potom...nic.Investice se těžko vracejí.O práci na železnici se firmy zrovna neperou.Není zájem přesně z těchtodůvodů..Obvyklé žvásty o monopolu jsou v tomto případě vycucané z malíku.

+2/−3
19.10.2015 9:28

J85a47n 29S59ů96r18a 4125663663832

Je běžné, že pokud podepíšu nějakou smlouvu a zavážu se k nějakému termínu, tak se splní. A podpis smlouvy je dobrovolným aktem. Nikdo k tomu dodavatele nenutí.

+4/−2
19.10.2015 9:31

T12o28m57a15s 94A46u23g47u36s95t56y76n 6597736131740

o kousek níže obhajujete odstoupivší firmu, máte v tom nějaký zmatek

+3/0
19.10.2015 9:34

J50a90n 14S78ů45r94a 4535733533472

To není obhajoba, pouze konstatování faktů a reakce na pana Křivánka. Hezký zbytek roku.

0/−1
19.10.2015 9:35

T85o38m69a14s 50A89u25g76u96s60t12y17n 6917336481400

myslíte, že už si dokonce roku nevyměníme žádný komentář? To budete mít teda dlouhou dovolenou, uplně závidím :-)

0/0
19.10.2015 10:35

J84a63n 25S19ů86r54a 4565313663212

Pardon, hezký zbytek života:))

0/−6
19.10.2015 10:40

T62o86m47a16s 73A82u60g56u60s84t76y31n 6547656601820

takže jste dal výpověď? :-)

+1/0
19.10.2015 10:41

T76o51m72á43š 98L79u40d14v20í88k 5570448603406

Sháníte brigádu? :-P

+1/0
19.10.2015 10:53

J81a48n 46S39ů37r38a 4395893863282

Nikoliv. Jen nehodlám ztrácet dál čas debatami s lidmi, jako jste Vy. Už odchod z k-reportu mi ušetřil spousty času:)

+1/−1
19.10.2015 11:04

J56a44n 72H63o63r62a 6187591576

Mistře Vás někdo nutí debatovat ?

....výroky typu "přeji hezký zbytek života" zde rozhodně nikomu chybět nebudou ;-)

+6/0
19.10.2015 12:03

J14i77ř15í 58E33r21b81e55n 1423954836357

Že vás baví se furt hádat, jste všichni jak malí kluci :-)

0/0
19.10.2015 15:07

D25a95v29i13d 38G84a25j38d32a 5520859642531

To zní v případě ,že je dostatek firem,které nahradí nespolehlivé,docela logicky.Problém nastává ve chvíli,když není kde brát.A přesně ta situace nastala u železničních staveb.To by jste mohl vědět...toto je zpráva ze začátku roku.

http://www.rozhlas.cz/zpravy/domaciekonomika/_zprava/penez-na-opravu-zeleznic-je-dost-problem-muze-byt-s-kapacitou-firem--1451914

V srpnu se situace ještě zhoršila.Divím se,že když se věnujete zejména železnici,tak tyto informace nevnímáte,nebo je zcela účelově přehlížíte.Firmy za nedodržení smluv platí,ale na věci to nic  nemění.

0/0
19.10.2015 9:46

J85a63n 17S76ů50r57a 4805973863562

Tak ještě jednou: když budete vědět, že nestíháte, podepíšete přesto smlouvu, ve které se zavážete dodání v termínu?

+2/−2
19.10.2015 9:48

P62a75v88e23l 27O54b81d95r93ž12á92l40e48k 6526604348772

Dost firem (například v IT, kde to znám) to klidně udělá.

I s případnou smluvní pokutou je na té zakázce nějaký zisk (třeba kladná nula) a pořád lepší, než být bez zakázky úplně, přijít o odběrové kategorie u dodavatelů a nechat zlenivět lidi.

+1/0
19.10.2015 9:56

T92o30m34a60s 90A49u15g46u57s74t78y91n 6487136361380

jak víte, že to v době podepsání věděli?

+1/0
19.10.2015 9:56

D49a66v36i48d 71G96a83j50d56a 5910629592551

Já určitě ne,ale firma,která ví,že je zadavatel v problémech,možná ano.Spolehá na to,že jiného stejně nesežene.Logicky.A vzhledem ke zkušenostem s vymáháním pokut v této zemi má i docela velkou šanci na to,že nebude za tento přístup PENALIZOVÁNA. Je nedostatek firem,které jsou schopny požadované práce provést.V této zemi se stalo moderním kritizovat státní organizace a lidi na to slyší.Není to bez důvodu.Ale v tomto případě trh rozhodnul tak,že firmy si diktují i ceny a to vyšší ,než je skutečná.Vy to nevíte ?

0/0
19.10.2015 10:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.