Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Monopoly na železnici nestíhají, výluky se prodlužují o týdny

Miliardová injekce do modernizace železničních tratí přináší velké komplikace. Někteří dodavatelé mají práce tolik, že nestíhají včas dodat to, co slíbili. Cestující kvůli nim budou muset jezdit náhradními autobusy déle, než se čekalo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

T37o86m78á95š 22Z69e36l56e58n71k46a 4934176470386

Pověst veřejné dopravy poškozuje Jančura a Sůra.

0/−1
20.10.2015 19:14

R10o61m96a93n 86J93e96s62c40h92k52e 9338555947105

Co Vám provedl pan Sůra ?

0/0
21.10.2015 18:50

J69i54ř93í 61J56o91z97a 3658483320561

Zabezpecovani zarizeni jim muze dodat i nemecky Siemens...

0/0
20.10.2015 14:29

M16i34r94o30s17l47a13v 85Z25i82k85m46u80n97d 7409333484133

Nepochybně, akorát za výrazně vyšší peníze a taky jiných podmínek.

Např. o modernizaci (kompletní rekonstrukci) zabezpečovacího zařízení v Kolíně se zajímal i Siemens a Ericsson ... Siemens ovšem měl podmínku, že bude provádět i provozní servis ... čili dobrá dojná kráva na dlouhá desetiletí ....pročež SŽDC s vlastními techniky řekla - děkujeme ...

+1/0
21.10.2015 14:28

J68i46ř80í 60K58o12v90a10ř54í89k 5460120944579

... řekla děkujeme a zadala to firmě AŽD, pro kterou to jistě dojná kráva není. Vlastní technici SŽDC, pak musejí odebírat od takovýchto podobných firem náhradní "certifikované" díly, jejichž nákup by v obyčejném elektru vyšel několikanásobně laciněji.

0/0
31.10.2015 20:46

P70a39v86e71l 67P19a84n14k30o 7693796266839

Jak je obecně v diskuzích na "zpravodajských" a jiných serverech běžné, článek i diskuze pod ním se točí kolem důsledků, přičemž zcela pomíjí příčiny. 

Je pravda, že v oblasti železničních zabezpečovacích zařízení máme firmu s téměř monopolním postavením (a že tuto konkrétní firmu nemám opravdu rád), na druhou stranu i tento monopol má výrobní a jiné kapacity pouze takové, jaké má. To by platilo plně i v případě, že by na trhu působilo více firem navzájem si konkurujících. Nutno přiznat, že "monopolista" zaměstnává převážně vysoce kvalifikované občany ČR, platí v ČR daně a jeho vlastníkem není nějaká pochybná společnost sídlící v některém z daňových rájů.

Představte si, že průměrná poptávka za uplynulých třeba 5 let je na úrovni 25 jednotek a monopolista (nebo skupina dodavatelů) má nastavenou kapacitu i s rezervou na úrovni 30 jednotek. Vlivem okolností, které nikdo z nich není schopen ovlivnit, vzroste poptávka v následujícím roce na 150 jednotek a monopolista se velikost poptávky dozví s předstihem cca 3 měsíců s tím, že na splnění požadavků má dalších 6 až 9 měsíců. Výše poptávky a termíny splnění jsou "politické zadání", kdy veškeré technické záležitosti jsou pomíjeny, prostě "jsou finanční prostředky a musí se utratit ať to stojí co to stojí". Doprovodnou skutečností je to, že pro rok následující po tomto "extrémním" nikdo nemá informace, jaká bude poptávka a jaké kapacity je potřeba připravit. Tato "koncepčnost" má stejný vliv na všechny monopolistovy subdodavatele. 

Ve stejné nebo podobné situaci se nachází také stavební firmy na železničním trhu. V nepravidelných cyklech se střídají hubené a tučné roky. Firma, která chce na tomto trhu působit, musí umět turbulencemi proplouvat tak, aby měla nejen speciální strojní vybavení - ale hlavně kvalifikované dělníky a techniky - a to vše si musí udržet v dobách dobrých i zlých.

Na konec poznámka: v soutěžní dokumentaci se uvádí, kolik % zakázky udělá účastník sám a kolik zhotovitelé, s jejich konkrétním seznamem ...

+6/0
19.10.2015 18:17

J17i22r62k26a 67D59v62o79ř85á75k 4555750923398

Jan Sůra: "Například pražce či zabzař může být v ČR pouze od jediného dodavatele..."

Zabzař bych do určité míry pochopil, máme tu oproti zbytku Evropy něco dost jiného a musí to být kompatibilní. Ale proč pražce? Na to je snad evropská norma, ne?

0/0
19.10.2015 13:06

J17a92n 23S48ů22r86a 4385753503212

Nikoliv, viz onen materiál, na kterém je v textu odkaz.

0/0
19.10.2015 13:37

J67i65r38k27a 64D26v21o79ř41á28k 4825860913738

Zajímavé. Píše se tam, že na betonové pražce monopol je i když patrně skončí, na dřevěné není, na různé zab. zař. monopol většinou je, ale nejen na staniční, ale i přejezdové zab. zař. není. To jsem nečekal...

0/0
20.10.2015 9:46

J77a52n 42D77o84b63r40o95v73s79k77ý 9219161309676

Typický názor rádoby odborníka.Železniční osobní doprava splňuje pouze požadavky objednavatele,to je kraje.Kraje také platí.Příklad taxi:objednám,jedu,zaplatím. Nákladní doprava: ČD Cargo se potápí kvůli tzv. jednovozovým prodělečným zásilkám.Železniční doprava všeobecně platí za každý  kilometr projeté tratě.Ne tak auta.U atomobilové dopravy započítat i všechny externality.Teprve potom se můžeme bavit o stejné nákladovosti.

+4/0
19.10.2015 11:42

M39a55r41t71i51n 57V12e30j45m24o69l64a 1743431743558

Železnice je akorát černá díra na peníze. Přisátá z dob socializmu na peněženky nás daňových poplatníků. Zatímco automobilisté, každý rok do rozpočtu přispějí částkou přes 100 000 000 000 (100 miliard) a zpátky dostanou sotva 30, železnice nás stojí asi 25 miliard každý rok a zapadlejší místa by vyšlo levněji obsluhovat taxíkem, než dotovat železnici...

0/−22
19.10.2015 10:07

F29r10a49n70t69i54š59e89k 86V79a71n90ě57k 1487524197897

Švýcarsko je totálně socialistická země, když udržuje své tratě a ještě buduje nové tratě a tunely za miliardy.

+16/0
19.10.2015 10:14

M22a12r71t50i25n 50V25e74j31m96o62l24a 1983651613978

Švýcarsko dotuje železnice přibližně 5 x méně než ČR.

Pro ilustraci: V ČR na každých 100 Kč vydaných cestujícím za jízdenku, dostanou dráhy od ostatních občanů 130 Kč.

Ve Švýcarsku na každých 100 Kč jízdenky doplácí stát jen 25 Kč. Není to ideální, ale je to 5x lepší než u nás.

0/−3
19.10.2015 15:12

M33i58r20o66s59l96a84v 94Z50i84k70m85u21n71d 7959713604733

Můžete prosím uvést zdroj svých informací ... mimo jiné hybnost obyvatelstva ve Švýcarsku je 47, v tuzemsku asi 1/3 ....

+1/0
19.10.2015 15:53

M62a41r12t14i13n 59V33e94j47m57o96l74a 1863241193918

Zdroj níže. M.j. z něj vyplývá, že ČD mají nejhorší efektivitu využití pracovních sil. "Jednoznačně nejméně efektivní pracovníky měly za sledované období ČD, dokonce i zaměstnanci SŽ (Slovenské železnice) generovali více jak dvojnásobné tržby" (na zaměstnance)

http://www.ekonomiedopravy.cz/cs/publikace/clanky/jak-si-stoji-ceske-drahy-v-evropske-konkurenci

0/−1
19.10.2015 16:07

V33a89c41l51a40v 24H26a76j98e40k 3786399639

Nechci Vám do toho kecat ale SŽ jsou železnice Slovinské a ne Slovenské.

+3/0
20.10.2015 8:21

M58a10r90t63i34n 12V30e95j28m54o60l43a 1643591373968

Pardon. Mate samozřejmě pravdu.

0/0
20.10.2015 8:28

V74a96c56l76a28v 47H15a39j19e42k 3486249359

Díval jsem se na ten článek. Je z roku 2006, dnes je rok 2015, tedy o 10 let více. Takže poněkud zastaralý. Spousta věcí jsou důsledkem minulosti a řada věcí se od té doby změnila. Na to nelze moc stavě.

0/0
20.10.2015 8:40

J15i71r79k93a 40D88v56o16ř21á61k 4215870953148

Máte dost kuriozní představu o socialismu. Nejsocialističtější státy jsou podle vás zřejmě Švýcarsko, Japonsko, Jižní Korea, nově Německo...

+2/0
20.10.2015 9:50

J44i80n17d75ř64i88c78h 33Š43k32o61p45e20k 4935611540915

uděláme dohodu. OK ?

Začnu místo vlaku používat taxík. V případě, že to bude dražší, tak mi rozdíl uhradíš, v případě, že bude taxík levnější než jízdenka na vlak, rozdíly ti budu vracet.

Dohodnuto ?

+6/−1
19.10.2015 10:20

J63a15n 70L23a81k80o48m33ý 7691795905634

Jsou místa, kde by stačil transporter a s dotací, kterou stojí vlak už by to jízdný ani nebylo potřeba platit...

+1/−1
19.10.2015 11:01

M44a44r87t31i43n 69V57e11j66m82o35l55a 1803381563418

Takže zase jeden, který nepochopil, že cena jízdenky nepokrývá cenu provozu a musí ji dotovat ze svých daní jiní občané. A ano. Na mnoha tratích by se vyplatilo, kdyby kraj/stát proplácel taxíky, než dotoval ztrátové vlaky.

0/−3
19.10.2015 12:33

D93a78v61i54d 65G69a57j82d35a 5900629982671

Vy jste vážně trdlo.Kdyby se všechen materiál a lidi,kteří jezdí železnicí vysypaly na cesty,tak tozkolabuje do 10 minut.Neheldě na to,že spousta lidí auto nemá a z jejich daní se staví silnice  taky....bráno touto přihlouplou logikou.

+8/0
19.10.2015 13:51

M51i93r19o87s69l97a86v 73Z23i76k34m13u53n34d 7799793244423

Jo nástupní taxa 40 Kč, za km chtějí  (chtěli by) taxikáři taky tolik, pak minutu čekání  ... Jak byste platil čekání taxi na příjezd vlaku ... nebo čekání ve vratné stanici ?

+2/0
19.10.2015 15:56

V53a33c17l38a90v 28H46a96j73e86k 3146959519

V roce 2003 se podařilo MD přesvědčit kraje aby převzali objednávání regionální osobní dopravy. MD si od toho slibovalo to, že kraje některé neefektivní tratě zruší, resp. na nich neobjednají železniční dopravu a nahradí ji autobusy. K tomu za tu dobu v řadě případech došlo ale bohužel je obvyhke důsledkem to, že se pro obyvatele dotčených lokalit výrazně zhoršila dopravní obslužnost.

+1/0
20.10.2015 8:43

R17o58m42a24n 87J26e67s20c40h68k66e 9808115377505

Je spousta věci co se nevyplatí. Armáda, městská policie, policie, senát a přesto musíme platit daně. Jak se mé děti dostanou do školy ?

Na silnice se všichni nevlezeme.

0/0
21.10.2015 19:02

M22i45c76h13a20l 57P19a74s60t23o13r89e50k 4714330108698

Nevím co do těch 100 mld. počítáte. Mýtné, DPH, spotřební daň? A myslíte si, že vlaky neplatí mýtné, DPH, spotřební daň? Jinak mýtné pro vlak o stejné kapacitě jako autobus je mnohem větší než pro ten autobus. Škoda se s Vámi rozčilovat. Jinak já autem nejezdím a taky jistě připlácím ze svých daní na silnice po kterých jezdíte vy.

+7/0
19.10.2015 11:31

M26a34r26t53i20n 19V90e62j56m31o22l63a 1493571883898

Do 100 mld, počítám mýtné, spotřební daň, dálniční známky a silniční daň. Nikoliv DPH - kterou platí všichni. Nevím co myslíte pojmem "mýtné" pro vlak. Poplatek za použití železniční cesty? A tvrzení "autem nejezdím a také JISTĚ připlácím" je lež. Pokud autem nejezdíte, tak jste čistý příjemce přerozdělení peněz ve státního rozpočtu a nepřiplácíte nic.

0/−4
19.10.2015 12:30

L94u84k38á20š 10Š85m93a97h82e81l 2117844352264

Vlak platí použití dopravní cesty všude, auta jen někde (mizivé procento silniční sítě) a jen některá, navíc nižší částku na 1 km. Spotřební daň platí dieselový vlak stejně jako auto, jen elektriku mají o hodně levnější (je to ale chyba vlaků, že auta to na elektriku neumějí?).

+3/−1
19.10.2015 12:37

J48i16ř68í 96E63r76b21e95n 1113354846497

Spotřebbní daň z nafty a DPH z této spotřební daně platí i železniční dopravci. Ti navíc platí státní organizaci SŽDC nemalé poplatky za každý projetý kilometr tratě, u běžného mezikrajského osobáku (např. Pardubice-Liberec) to jsou snad až desetitisíce korun za jednu jízdu...

+2/0
19.10.2015 15:05

P62e35t95r 21N20o64v23o10t54n86y 1941890681

Zato železniční dopravci vůbec spotřební daň neplatí. ;-D

0/0
19.10.2015 15:18

R40o39m27a70n 38J17e16s37c40h82k16e 9948525937225

Kdyby nebylo vlaků, nebyly by ani velká města ani by jste se nevlezl na silnici.

95 % tratí postavili za života císaře pána Františka Josefa I.

Odstěhujte se na pustý ostrov, tam Vám bude dobře.

0/0
21.10.2015 18:56
Foto

O78n97d82ř13e34j 59S33l67a12n71i70n46a 7707351709

V podstatě situace minulý týden - Praha - Ústí nad Labem v mezinárodním rychlíku na Hamburg, který vyjel z Brna měl dost neskutečných 80 minut zpoždění.

+1/0
19.10.2015 9:45

K61a21r78e37l 33V46e92č35e71ř27a 8783226327526

Za zpožděný příjezd ze zahraničí,většinou kvůli hraničním kontrolám kvůli uprchlické krizi,můžou samozřejmě České dráhy,kdo taky jiný,že?Když je ucpaná silnice a autobusový spoj má zpoždění,každý cestující to chápe a šoférovi nenadává.Když je ucpaná trať,třeba se opravuje,můžou za to České dráhy a průvodčí si nezazlouží nic jiného než aby mu každý vynadal,pokud možno hnusně.Má to snad logiku?(nejsem zaměstnanec ČD a jezdím oběma druhy dopravy)

0/0
20.10.2015 13:32

D88a25v66i70d 11G30a56j13d91a 5640189172711

Pan Sůra opět perlí.Problém se železničními stavbami jsou v tom,že vyžadují poměrně velmi nákladné stroje a zakázky proběhnou jednorázově a potom...nic.Investice se těžko vracejí.O práci na železnici se firmy zrovna neperou.Není zájem přesně z těchtodůvodů..Obvyklé žvásty o monopolu jsou v tomto případě vycucané z malíku.

+2/−3
19.10.2015 9:28

J25a98n 67S70ů44r12a 4685303933262

Je běžné, že pokud podepíšu nějakou smlouvu a zavážu se k nějakému termínu, tak se splní. A podpis smlouvy je dobrovolným aktem. Nikdo k tomu dodavatele nenutí.

+4/−2
19.10.2015 9:31

T24o69m75a85s 72A20u84g55u47s10t25y22n 6557146741690

o kousek níže obhajujete odstoupivší firmu, máte v tom nějaký zmatek

+3/0
19.10.2015 9:34

J14a24n 58S29ů23r29a 4265743773352

To není obhajoba, pouze konstatování faktů a reakce na pana Křivánka. Hezký zbytek roku.

0/−1
19.10.2015 9:35

T14o55m43a20s 62A31u94g98u51s10t34y44n 6827916161190

myslíte, že už si dokonce roku nevyměníme žádný komentář? To budete mít teda dlouhou dovolenou, uplně závidím :-)

0/0
19.10.2015 10:35

J70a16n 55S12ů53r62a 4945743963532

Pardon, hezký zbytek života:))

0/−6
19.10.2015 10:40

T71o74m12a94s 53A11u18g46u16s38t22y37n 6477936271550

takže jste dal výpověď? :-)

+1/0
19.10.2015 10:41

T61o74m45á68š 41L65u22d14v57í20k 5280748813506

Sháníte brigádu? :-P

+1/0
19.10.2015 10:53

J68a22n 19S58ů29r96a 4565553333362

Nikoliv. Jen nehodlám ztrácet dál čas debatami s lidmi, jako jste Vy. Už odchod z k-reportu mi ušetřil spousty času:)

+1/−1
19.10.2015 11:04

J46a85n 77H96o43r68a 6617841966

Mistře Vás někdo nutí debatovat ?

....výroky typu "přeji hezký zbytek života" zde rozhodně nikomu chybět nebudou ;-)

+6/0
19.10.2015 12:03

J11i30ř39í 37E22r15b61e96n 1463434816427

Že vás baví se furt hádat, jste všichni jak malí kluci :-)

0/0
19.10.2015 15:07

D64a64v77i52d 24G37a44j96d57a 5150289212421

To zní v případě ,že je dostatek firem,které nahradí nespolehlivé,docela logicky.Problém nastává ve chvíli,když není kde brát.A přesně ta situace nastala u železničních staveb.To by jste mohl vědět...toto je zpráva ze začátku roku.

http://www.rozhlas.cz/zpravy/domaciekonomika/_zprava/penez-na-opravu-zeleznic-je-dost-problem-muze-byt-s-kapacitou-firem--1451914

V srpnu se situace ještě zhoršila.Divím se,že když se věnujete zejména železnici,tak tyto informace nevnímáte,nebo je zcela účelově přehlížíte.Firmy za nedodržení smluv platí,ale na věci to nic  nemění.

0/0
19.10.2015 9:46

J93a79n 44S17ů24r51a 4665883833492

Tak ještě jednou: když budete vědět, že nestíháte, podepíšete přesto smlouvu, ve které se zavážete dodání v termínu?

+2/−2
19.10.2015 9:48

P39a39v83e95l 52O67b98d19r21ž50á92l80e30k 6986534288402

Dost firem (například v IT, kde to znám) to klidně udělá.

I s případnou smluvní pokutou je na té zakázce nějaký zisk (třeba kladná nula) a pořád lepší, než být bez zakázky úplně, přijít o odběrové kategorie u dodavatelů a nechat zlenivět lidi.

+1/0
19.10.2015 9:56

T26o87m49a95s 11A27u94g27u35s27t89y31n 6917256531790

jak víte, že to v době podepsání věděli?

+1/0
19.10.2015 9:56

D25a48v23i40d 40G90a39j58d94a 5160709482231

Já určitě ne,ale firma,která ví,že je zadavatel v problémech,možná ano.Spolehá na to,že jiného stejně nesežene.Logicky.A vzhledem ke zkušenostem s vymáháním pokut v této zemi má i docela velkou šanci na to,že nebude za tento přístup PENALIZOVÁNA. Je nedostatek firem,které jsou schopny požadované práce provést.V této zemi se stalo moderním kritizovat státní organizace a lidi na to slyší.Není to bez důvodu.Ale v tomto případě trh rozhodnul tak,že firmy si diktují i ceny a to vyšší ,než je skutečná.Vy to nevíte ?

0/0
19.10.2015 10:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.