Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Těžké časy nafty. Francie chce vyšší daň, Česko to neřeší

Řidiči naftových aut platí ve většině zemí nižší spotřební daň, než kdyby jezdili na benzín. To se ale může změnit. I v reakci na aféru s emisním problémy naftových motorů Volkswagenu uvažují některé země o větším zdanění dieselu u čerpacích stanic. Z něj mívají státní pokladny často méně než z benzínu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P25e43t62r 64Š30i70m80e41k 2299897236938

Naprosto správné řešení správným směrem. Nafta v 21. století na silnice už opravdu nepatří. Stejně jako 30 let staré plečky. A to jak osobáky, náklaďáky i traktory. Ve velkých městech je elektromobilita a přechodně CNG ideálním řešením. A velká města se dají elegantně zásobovat i vlakem, nebo nákladním metrem.

0/−4
20.10.2015 18:33

J33i89n98d18ř36i57c22h 84Š64k75o61p82e98k 4885491890225

pokud máš problém s provozem starších aut a strojů, doufám, že se vystěhuješ z domu či bytu, pokud je energeticky náročnější než v současné době nově stavěné byty a domy

+2/0
20.10.2015 18:55

P90e57t73r 76Š29i82m72e22k 2479307606488

Za prvé mi prosím netykejte. Do školy jsme spolu nechodili. Za druhé to není totéž. U domu či bytu se dá průběžnou modernizací energetická efektivita postupně zlepšovat, což se u mobilního prostředku dá velmi obtížně. Dále pokud na provoz i náročného domu použiji čistý zdroj energie, bude spotřeba pouze velká, nikoliv zatěžující prostředí zplodinami a odpady. Bude to pouze ekonomický problém. Když jsem dneska ráno jel do práce za starou Ifou, nebylo za ní vidět. V tom je ten rozdíl. Katastrofou je například to, že vláda znovu dovolila uvádět do provozu vozidla bez omezení stáří. Uvést do provozu auto starší např. 20 let by mělo být dražší, než pořízení auta nového.

0/−4
20.10.2015 19:14

P22e13t58r 62P28a70v65l84a15t48a 7886600567801

Pokud budou lidé na to nové auto mít, tak to si ho pořídí. Oni to nedělají pro zábavu, ale proto, že na nic lepšího prostě nemají.

0/0
20.10.2015 23:20
Foto

K48a80r78e64l 40T30o89m29á38š42e48k 7274149177359

Já jsem nikdy auto neměl, ale mám astma. Když jsem na silnici, dusím se. To, že se u nás preferuje nafta, je zvěrstvo. Nejde o energetickou úsporu, ale o zdraví. Ti, co jsou v autech nic nečuchají

+1/0
21.10.2015 9:57

T95o88m37á60š 46T51a71t12í29č80e27k 5820152160528

Tak to si přispěju a tyknu si taky, šlechetné mudrcu.

0/0
21.10.2015 20:54

T67o23m29á47š 44T90a42t82í89č39e57k 5920742250248

Elektromobil - to je ten zázrak, co jezdí na proud ze zásuvky, žejo? :-P

0/0
21.10.2015 20:55

P10e66t58r 58Š18i59m61e98k 2209387766788

Průser je,  a ne jen pro astmatiky, moderní auto s filtrem pevných částic typicky českých vykukem demontovaným, aby to jako prý líp jelo. Když si český blb koupí naftový motor na pojížďky po městě na 2km apod. nemůže se divit. Pro plíce a krevní oběh  je to katastrofa, pro bujení rakoviny taky. Ano elektromobil se dobíjí proudem ze zásuvky, ano v současnosti vyráběná z části z fosilních paliv, ale celé je to o tom dívat se dopředu a ne dozadu. Německo už dokázalo zásobovat celou zem jen z obnovitelných zdrojů. Technologie a možnosti čisté mobility máme už dnes. Celá moderní Evropa se vrací k veřejné dopravě a vlakům. Například rychlodráze z Berlína do Vídně přes Prahu a Brno by autem, ani letadlem nebylo možné konkurovat.

0/0
22.10.2015 17:21

T59o82m22á46š 84T22a84t74í35č96e66k 5710432630158

Souhlasím s drtivou většinou tvýho příspěvku. Až na toto: "Německo už dokázalo zásobovat celou zem jen z obnovitelných zdrojů." To je propaganda, že Goebbels a jeho veledílo vůči ní vypadají jako vejminek z kotovic oproti Empire State Building.

0/0
22.10.2015 19:28

P47e31t87r 58Š95i85m15e80k 2609347556968

Kvalitní propaganda je třeba. Ale teď vážně. http://www.enviweb.cz/clanek/energie/103921/novy-rekord-obnovitelne-zdroje-pokryly-temer-100-spotreby-elektriny-v-nemecku Jasně, bylo jen krátkodobě, pomohla i neděle, ale jde to.  Řešili jsme to už na škole v alternativních zdrojích energie. Německá Energiewende je příkladem toho, že to jde. I třeba to, o jaký kus dál jsou s CNG v dopravě. A dovolím si tvrdit, že stejná změna myšlení nás čeká i u vody a jejím hospodaření s ní. A argument, že lidé kupují stará auta kvůli ceně a tomu, že nemají na nová? Cena za ujetý km v jednom člověku v autě je srovnatelná s leteckou dopravou.http://www.zalesem.cz/tag/44-duvodu-proc-jezdit-vlakem/page/3/

Někde ve skriptech jsem měl ještě lepší srovnání.

0/0
22.10.2015 21:45

M92a15r23e19k 18H66r22u82b98y 6767912721798

...Cesko vubec leccos neresi.. :-P:-/

+1/0
20.10.2015 16:31
Foto

K88a49r87e12l 10T85o25m54á53š24e77k 7314799797919

Nafta by měla být dražší než benzin, protože ničí nače zraví vypouštěním oxidů dusíku a jemného prachu. Ovšem klimatologové si jicení pro nižší produkci CO2 a Babiš kvůli své bionaftě

+1/0
20.10.2015 15:28

P53e12t61r 22N38o25v91o69t22n86y 1571150311

Když zakážete diesely, tak se automobilky vrhnou na zvětšování účinnosti benzínových motorů a za chvíli jsme s NOx tam, kde jsme byli u nafty. :-)

+2/0
20.10.2015 15:38

M80a16r69e38k 25H77r17u45b27y 6777602471408

Pokud se budou zuby nehty drzet nesmyslneho CO, tak ano. Pokud by se zamerili na snizovani produkce toho opravdu nebezpecneho (NOx, PMx,...) tak ne.

Ale to by u odpovednych uredniku vyzadovalo uz trochu znalosti a hlavne zajmu:-/

0/0
20.10.2015 16:32

V52l48a89d45i87m38í86r 29C38i95h25l78a 8431648957793

Něco by se s těma smradlavýmy dieslama mělo udělat. Před chvílí jsem musel docela zbytečně předjet jeden pasat, abych se neudusil smradem.

"Dýzl" na silnici nepatří, smrdí Rv

+3/−3
20.10.2015 13:00

K75r25y51š80t93o72f 46L53a48n15í12k 1729550355345

je to politicke rozhodnuti, ze je benzin luxusnejsi zbozi a vlady jej tedy mohou zdanit vice nez naftu, ktera je pro hospodarstvi dulezitejsi.

normalne  se cena prece odviji od vyrobnich nakladu a predevsim dle nabidky a poptavky. z cehoz mi vyplyva, ze pri stejnem zdaneni by byl benzin o ten soucasny danovy rozdil levnejsi. pokud by toho dopravci chteli vyuzit a benzin se zacal prodavat vice, pravdepodobne by se cena nafty a benzinu trznimi mechanismy dostala na nejakou rovnovaznou uroven, protoze jejich vyroba je technologicky provazana a existovala-li by zvysena poptavka po benzinu, vznikal by prebytek nafty, jejiz nasledny odbyt by musel byt podporen snizenim jeji ceny nebo zvysenim ceny benzinu.

0/0
20.10.2015 11:19

P10e74t97r 72N52o78v75o98t28n28y 1111510191

Nevzniká náhodou při běžné destilaci ropy nafta/benzín  v určitém poměru?  Pokud se nějak takhle "politicky"  omezí spotřeba nafty, klesne její cena, protože bude vlastně odpadem a vzroste cena benzínu.  Asi se dá krakovat, ale na to se bude muset investovat do provozů a takto vyrobený benzím bude opět dražší.

+2/0
20.10.2015 10:28

D54a58l81i22b20o65r 50R62o18z65s46y79p12a46l 7950813366239

K vyššímu zdanění benzínu není důvod.

+4/0
20.10.2015 10:16

R72a12d71e24k 14N44e91u52m10a98n25n 5332622918305

konkurence mezi státy

vyšší zdanění nafty = kamiony a autobusy budou tankovat a tedy platit daň v zahraničí

0/0
20.10.2015 21:45

P36a97v89e33l 88Ř62a89p84e70k 7912196609925

Jakékoli zdanění masového automobilismu je pořád příliš malé, dokud počty aut narůstají, navzdory tomu, že už se nikam pořádně nevejdou.

+1/−8
20.10.2015 9:56

C50y42r79i26l 91P14a37v49e47l40k54a 4466302668645

Nafta má nižší daň kvůli náklaďákům a busům. A tak to má být - diesel patří do náklaďáku a né do přecpané Paříže v každém malém pežotku!

+5/0
20.10.2015 9:53

M51i46c84h13a53l 58P74a47v16l58á46t 9603823274109

Jenze kdyz pod hloupou zaminkou stat naftu danove zvyhodni, dopadne to presne takhle blbe. A pak mame uplne zbytecne smrad v ulicich..

0/0
20.10.2015 13:55

J32i94n83d97ř12i67c28h 98Š40k58o63p80e88k 4675441850675

STÁT NAFTU DAŇOVĚ NEZVÝHODŇUJE !!

benzín může mít vyšší spotřební dań, protože na něm nestojí celé hospodářstí (doprava, zemědělství) atd. a navíc nehrozí při vyšší spotřební dani, že lidi budou svá auta tankovat v zahraničí, což by dopravci ve chvíli dražší nafty dělali.

+1/0
20.10.2015 19:08

V94á34c42l34a17v 15P17a43v75e94l73e67k 1540526546314

Jojo, Francie uvítá jakoukoliv událost k tomu, aby mohla zvýšit daně ;-D

Nezavedli tam již daň z daně? V této oblasti jsou dost pokrokoví...

+6/0
20.10.2015 9:38

V46í18t 59H62o31l64l96e32r 8477532532896

každý chceme levně koupit rohlík,chleba,máslo,ovoce,zeleninu,maso,mléko,svetr,televizi,pračku,myčku,ledničku..., každý chceme cestovat autobusem levněji ,levněji koupit byt který byl postaven vozy s naftovým motorem. Cena se odvíjí od dopravy nákladními vozy - traktory v zemědělství ,stavební stroje , autobusy ,čistění města .....

Nejenom tohoto všeho se ta zvýšená daň dotkne .

+4/−1
20.10.2015 9:23

L77u84k78á70š 71Š77m64a57h84e75l 2247884752644

Ty dvě koruny nebudou hrát skoro žádnou roli... naopak, cena dopravy je nyní dosti nízká a tvoří průměrně cca 2-3 % koncové ceny zboží (jen u zboží velkého objemu dopravovaného na velké vzdálenosti je to více). Daleko větší problém jsou u těch autobusů nízké platy řidičů a u nákladních aut to, že je řídí každý, kdo se umí podepsat...

0/−1
20.10.2015 10:40

J36i71n54d41ř84i15c19h 59Š52k59o83p33e45k 4405371200855

cenu zboží by mělo navýšit mýto, které by zdražilo běžné zboží v ČR vyráběné, které se ale dováží z druhého konce světa

0/0
20.10.2015 19:09

M62a61r27e64k 89K25o12s94t75e86l96e46c69k92ý 6703856668

Nějak SE tu při těch diskuzích jaksi pozapomnělo, že z ropy se dá vyrobit nafta a benzín jen v určitém poměru. A záleží na druhu ropy a technologii používané pro její zpracování!

Boj proti naftě v dopravě je současně možná i bojem proti ruské ropě v Evropě!

Z těžké ropy z Ruska se vyrobí více nafty a méně benzínu než z ropy z Mexického zálivu nebo Saudské Arábie.

V Americe je provoz rafinérií jednodušší a tedy i levnější. Proto může být výsledný produkt levnější a benzínu mají podstatně více. V Evropě jsou rafinerie složitější a zpracování ropy je náročnější a dražší. A všecny produkty je nutné zpeněžit, proto by měl zůstat zachovaný i určitý poměr mezi spotřebou nafty a benzínu.

Takže vůbec nejde o nějakou daň nebo emise! Je to technologický a hlavně asi politický problém!

+8/0
20.10.2015 9:04

P37e34t76r 16H67o48r79á28k 1429283869484

Není jediný důvod, proč by nafta měla být daňově zvýhodňována. Když už bychom se zabývali dopady na okolí, tak by nafta měla být naopak více zdaněna !!! Takže žádám okamžité odstranění tohoto nehorázného okrádání majitelů benzinových aut !!

+7/−4
20.10.2015 8:42

P42e34t29r 73P88a61v36l58a98t45a 7556510457181

Aha, aby sousedovi chcípla koza také, že. Nebylo by lepší snížit ty daně obecně?

0/0
20.10.2015 23:25

P27ř21e22m81y66s23l 46H78r12o12m42a79d93a 2234466468561

Tak protěžování nafty je nesmyslné. Je v ní více energie než v benzínu, dělá mnohem větší emise a více ohrožuje zdraví. Nejhorší jsou staré nafťáky s vyklepanejma filtrama.  To je potřeba začít opravdu důrazně kontrolovat na STK!

+4/−1
20.10.2015 8:28

P95e25t55r 43P62o76s71p79í40š43i36l 4668914786346

To "protěžování" je dané tím, že na ni jede celá ekonomika. Ať už je to zemědělství, stavebnictví, nákladní, železniční a dokonce i lodní doprava. Naftové osobáky jsou jen vedlejší produkt. Myslím si, že spotřeba nafty v osobákách dělá jen celkem malé procento na celkové spotřebě nafty v ekonomice.

+9/0
20.10.2015 8:46

J69a59r30o68s15l59a61v 72P11l62a31c27h40e18t66k23a 7226626876589

To tezko

0/−7
20.10.2015 9:05

R36a89d73e63k 44D50o11l35e78ž20a22l 2209333170200

První odstavec je nepravdivý. Ne ve většině zemí, ale ve většině zemí EU. Proto je v Evropě takový podíl dieselů v osobních autech a jinde na světě není.

+6/0
20.10.2015 8:09

P44e91t77r 40P96o44s51p54í80š41i58l 4408714736296

V EU máme vysoké zdaňování paliv, takže si lidé kupují naftová auta, aby ušetřili. Pokud u automobilů střední třídy ušetříte díky naftové motorizaci třeba 5 litrů paliva na 100 km, tak je to už "zajímavý" důvod si v Evropě pořídit auto na naftu. Mimo Evropu toto tak neřeší. Schválně se podívejte, kolik u nás někde na parkovišti objevíte "větších" aut co jezdí na benzín.

+3/0
20.10.2015 8:51

J24i14n13d29ř97i79c84h 65Š33k64o57p36e93k 4905501200935

příklon k dieslům v osobní dopravě je důsledkem nízkých mezd a relativně drahého benzínu

Pokud by stál benzín k platu obdobně jako v USA, nikdy nebude řešit spotřebu a nebude mít důvod přecházet na jiné palivo

+2/0
20.10.2015 19:10

P32e97t31r 31P44a31v90l24a84t44a 7926320847191

v USA je spotřební daň na benzín kolem 6%. Litr mě tam vycházel v přepočtu na dvacku...

0/0
20.10.2015 23:27

H39o61n59z95a 17M17a14r19e40š 7594359538752

Politikum krome spotrebni dane odvede obcan jeste DPH. Takze z litru benzinu se politifi obohati nejmene o 18,-

+6/0
20.10.2015 7:33

P48a18v57e62l 40Ř31a64p17e72k 7512976789815

A další 1,50 Kč Burešovi na biopaliva.

+2/0
20.10.2015 9:58

J21a14r23e44k 90W43o48l54f 5270739440

Francie je odstrašující příklad Evropy, jak to nemá vypadat, když je "přelevicováno" ... Rv

+11/0
20.10.2015 6:37

P94e42t12r 89H23o66r71á94k 1909543519164

Tak zrovna tady to nemá s levicí nic společného, tady je to naopak zcela namístě ze zdravého rozumu.

0/−3
20.10.2015 8:43

J36a80n 61N11o29v11á65k 9195608264355

Zdravý rozum by radil snížit příliš vysokou daň z benzínu, levičák radí zvýšit daně z ostatních paliv (nafta, LPG, CNG) aby se dorovnaly k benzínu.

+2/−1
20.10.2015 10:38

P94e98t95r 95H67o91r15á31k 1319433229674

Zdravý rozum velí především srovnat zdanění benzínu a nafty. A to se tady děje. A pochybuju, že by se dalo rozlišit, jestli jde o levicové nebo pravicové řešení, to jsou jenom takové plky.

+1/0
20.10.2015 14:50

J97e28n74d93a 16K78r12á87s36a 1699976858

Obliba  nafty  v Čechách,  byla a možná  ještě  je  způsobena  možností  jezdit  na levnou  kradenou  naftu!  Třeba  mašinfírové , obsluhy  různých  mechanismů, záložních  zdrojů tím  byli  pověstní  !Prodejem si solidně  přivydělávají. .:-P

+2/−2
20.10.2015 6:34

P62a38v42e28l 52N61o63v82á77k 9161175899266

Proč píšete o Čechách, když je nafta oblíbená v celé EU? A dodávky nebo náklaďáky jsou v 95% jen na diesel; čest výjimkám jako Fiat Ducato. Právě u těchto aut je rozdíl ve spotřebě diametrální a vzhledem k podobným cenám benzínu a nafty v EU se benzín nikomu nevyplatí.

+1/−1
20.10.2015 6:47

J70e13n12d85a 33K30r72á23s23a 1639816548

Psal jsem,že u nás,je obliba nafty,zvýšená i díky možnosti koupit ukradenou za nižší cenu ! Nafta patří do traktorů a do kotlů ! ;-)

0/−1
20.10.2015 12:06

M17a59r40e58k 38K97o35s11t20e42l38e59c85k77ý 6693786398

V Čechách? A co na Moravě a ve Slezsku, tam nafta oblíbená není?

0/−1
20.10.2015 8:47

J89a90n 21P83o77l44a75n98s12k12ý 4492357713491

Já spíš nechápu to, že se na naftu a benzín vůbec ještě jezdí. Zaspali jsme minimálně 80 let. Při tom automobilky sami na tom můžou těžit ještě více než v klasických podmínkách. Auta by měli pouze pronajímat. Ale pronájem by obsahoval i náklady na provoz, včetně paliva - čímž by samozřejmě měla být kombinace solárních panelů na autě, rekuperace, a ten zbytek po tom samozřejmě dobíjet pomocí zásuvky, které opět budou napájeny ze Solárních panelů a nebo klidně 5x rozšířit Temelín - dokud to je ještě za nižší náklady jde, protože to o čem píšu, to už klepe na dveře. Zaplatit tak měsíčně 10000, ale s tím, že už nemusíte řešit to, co najedete? Můžete jet klidně až do anglie? Myslím, že na tenhle deal dostanou každého.Zrovna včera při projíždce na kole jsem si všímal, jak ten hnusnej, smradlavej kouř valí z aut stejně, jako z komína, kde se topí uhlím. No a když na to někdo šlápne, tak to je tak o rakovinu.

0/−6
20.10.2015 6:23

J74a59r72e45k 11W33o34l49f 5180809880

Proč se jezdí na benzín a naftu, to je vtip? Z čeho by si pak ropní šejci kupovali zlaté kalachy a lamborghini, právě ropní magnáti dohlíží na to, aby se na nic jiného ještě nějaký čas nejezdilo.

+4/−1
20.10.2015 6:33

P15a38v73e52l 98N55o60v92á83k 9331725709696

Myslím, že můžete snít dál. Proti rozšíření atomových zdrojů je skoro celá Evropa, uhelné elektrárny mají oproti dieselovým motorům nízkou účinnost a produkují ještě více odpadu, než samotné motory. Větrné elektrárny se hodí jen někde a devastují krajinu, sluneční panely na auta jsou krásné scifi, ale je to tak na zapnutí stěračů a navíc doposud není vyřešena otázka co se solárními panely po skončení jejich životnosti. Obsahují spoustu rakovinotvorných jedů a likvidace není.

Jinak pronájem aut existuje formou operativního leasingu a velké firmy jej využívají, aloe nařídit jej plošně pro celý svět asi nelze, že? Navíc pro menší provozce, kteří plánují využívat jeden vůz i deset a více let se nevyplatí.

Ještě je možnost následovat americký způsob přepravy - přejít na benzín, jenže to by se musely objemy motorů a rozměry kamiónů zvětšit o cca 40% a snížit cena benzínu rovněž o cca 40% (rozdíl ve výkonu mezi dieselovými a benzínovými motory). A to zase žádná vláda v EU nikdy neudělá, protože by přišli o značnou část příjmů do státního rozpočtu. Takže ve finále jsou největším viníkem znečišťovatelů ovzduší jednotlivé státy EU.

+5/0
20.10.2015 6:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.