Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Těžké časy nafty. Francie chce vyšší daň, Česko to neřeší

Řidiči naftových aut platí ve většině zemí nižší spotřební daň, než kdyby jezdili na benzín. To se ale může změnit. I v reakci na aféru s emisním problémy naftových motorů Volkswagenu uvažují některé země o větším zdanění dieselu u čerpacích stanic. Z něj mívají státní pokladny často méně než z benzínu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P51e36t72r 22Š70i57m37e84k 2619407136698

Naprosto správné řešení správným směrem. Nafta v 21. století na silnice už opravdu nepatří. Stejně jako 30 let staré plečky. A to jak osobáky, náklaďáky i traktory. Ve velkých městech je elektromobilita a přechodně CNG ideálním řešením. A velká města se dají elegantně zásobovat i vlakem, nebo nákladním metrem.

0/−4
20.10.2015 18:33

J90i23n52d24ř47i23c98h 63Š58k71o82p36e90k 4225471210895

pokud máš problém s provozem starších aut a strojů, doufám, že se vystěhuješ z domu či bytu, pokud je energeticky náročnější než v současné době nově stavěné byty a domy

+2/0
20.10.2015 18:55

P76e37t48r 58Š29i28m53e55k 2129147226578

Za prvé mi prosím netykejte. Do školy jsme spolu nechodili. Za druhé to není totéž. U domu či bytu se dá průběžnou modernizací energetická efektivita postupně zlepšovat, což se u mobilního prostředku dá velmi obtížně. Dále pokud na provoz i náročného domu použiji čistý zdroj energie, bude spotřeba pouze velká, nikoliv zatěžující prostředí zplodinami a odpady. Bude to pouze ekonomický problém. Když jsem dneska ráno jel do práce za starou Ifou, nebylo za ní vidět. V tom je ten rozdíl. Katastrofou je například to, že vláda znovu dovolila uvádět do provozu vozidla bez omezení stáří. Uvést do provozu auto starší např. 20 let by mělo být dražší, než pořízení auta nového.

0/−4
20.10.2015 19:14

P43e48t92r 14P65a63v28l16a36t91a 7806980737581

Pokud budou lidé na to nové auto mít, tak to si ho pořídí. Oni to nedělají pro zábavu, ale proto, že na nic lepšího prostě nemají.

0/0
20.10.2015 23:20
Foto

K78a53r46e31l 58T20o25m94á84š13e64k 7214709947979

Já jsem nikdy auto neměl, ale mám astma. Když jsem na silnici, dusím se. To, že se u nás preferuje nafta, je zvěrstvo. Nejde o energetickou úsporu, ale o zdraví. Ti, co jsou v autech nic nečuchají

+1/0
21.10.2015 9:57

T68o44m18á85š 16T24a33t88í31č34e57k 5280142630838

Tak to si přispěju a tyknu si taky, šlechetné mudrcu.

0/0
21.10.2015 20:54

T55o48m84á70š 48T98a19t80í54č11e41k 5470622880498

Elektromobil - to je ten zázrak, co jezdí na proud ze zásuvky, žejo? :-P

0/0
21.10.2015 20:55

P54e91t32r 17Š67i57m72e22k 2669437556638

Průser je,  a ne jen pro astmatiky, moderní auto s filtrem pevných částic typicky českých vykukem demontovaným, aby to jako prý líp jelo. Když si český blb koupí naftový motor na pojížďky po městě na 2km apod. nemůže se divit. Pro plíce a krevní oběh  je to katastrofa, pro bujení rakoviny taky. Ano elektromobil se dobíjí proudem ze zásuvky, ano v současnosti vyráběná z části z fosilních paliv, ale celé je to o tom dívat se dopředu a ne dozadu. Německo už dokázalo zásobovat celou zem jen z obnovitelných zdrojů. Technologie a možnosti čisté mobility máme už dnes. Celá moderní Evropa se vrací k veřejné dopravě a vlakům. Například rychlodráze z Berlína do Vídně přes Prahu a Brno by autem, ani letadlem nebylo možné konkurovat.

0/0
22.10.2015 17:21

T24o95m11á90š 20T41a10t57í25č36e10k 5560982580638

Souhlasím s drtivou většinou tvýho příspěvku. Až na toto: "Německo už dokázalo zásobovat celou zem jen z obnovitelných zdrojů." To je propaganda, že Goebbels a jeho veledílo vůči ní vypadají jako vejminek z kotovic oproti Empire State Building.

0/0
22.10.2015 19:28

P62e83t73r 76Š69i98m81e79k 2659947966948

Kvalitní propaganda je třeba. Ale teď vážně. http://www.enviweb.cz/clanek/energie/103921/novy-rekord-obnovitelne-zdroje-pokryly-temer-100-spotreby-elektriny-v-nemecku Jasně, bylo jen krátkodobě, pomohla i neděle, ale jde to.  Řešili jsme to už na škole v alternativních zdrojích energie. Německá Energiewende je příkladem toho, že to jde. I třeba to, o jaký kus dál jsou s CNG v dopravě. A dovolím si tvrdit, že stejná změna myšlení nás čeká i u vody a jejím hospodaření s ní. A argument, že lidé kupují stará auta kvůli ceně a tomu, že nemají na nová? Cena za ujetý km v jednom člověku v autě je srovnatelná s leteckou dopravou.http://www.zalesem.cz/tag/44-duvodu-proc-jezdit-vlakem/page/3/

Někde ve skriptech jsem měl ještě lepší srovnání.

0/0
22.10.2015 21:45

M36a81r35e27k 36H91r44u94b83y 6537202301168

...Cesko vubec leccos neresi.. :-P:-/

+1/0
20.10.2015 16:31
Foto

K62a41r33e27l 90T75o18m18á93š19e37k 7924659857649

Nafta by měla být dražší než benzin, protože ničí nače zraví vypouštěním oxidů dusíku a jemného prachu. Ovšem klimatologové si jicení pro nižší produkci CO2 a Babiš kvůli své bionaftě

+1/0
20.10.2015 15:28

P41e26t44r 94N23o45v73o74t89n19y 1731630631

Když zakážete diesely, tak se automobilky vrhnou na zvětšování účinnosti benzínových motorů a za chvíli jsme s NOx tam, kde jsme byli u nafty. :-)

+2/0
20.10.2015 15:38

M63a78r19e73k 53H69r16u67b58y 6617732291878

Pokud se budou zuby nehty drzet nesmyslneho CO, tak ano. Pokud by se zamerili na snizovani produkce toho opravdu nebezpecneho (NOx, PMx,...) tak ne.

Ale to by u odpovednych uredniku vyzadovalo uz trochu znalosti a hlavne zajmu:-/

0/0
20.10.2015 16:32

V86l42a72d96i34m69í16r 79C62i67h18l24a 8161698887653

Něco by se s těma smradlavýmy dieslama mělo udělat. Před chvílí jsem musel docela zbytečně předjet jeden pasat, abych se neudusil smradem.

"Dýzl" na silnici nepatří, smrdí Rv

+3/−3
20.10.2015 13:00

K42r18y27š21t53o53f 24L10a63n48í94k 1789950825635

je to politicke rozhodnuti, ze je benzin luxusnejsi zbozi a vlady jej tedy mohou zdanit vice nez naftu, ktera je pro hospodarstvi dulezitejsi.

normalne  se cena prece odviji od vyrobnich nakladu a predevsim dle nabidky a poptavky. z cehoz mi vyplyva, ze pri stejnem zdaneni by byl benzin o ten soucasny danovy rozdil levnejsi. pokud by toho dopravci chteli vyuzit a benzin se zacal prodavat vice, pravdepodobne by se cena nafty a benzinu trznimi mechanismy dostala na nejakou rovnovaznou uroven, protoze jejich vyroba je technologicky provazana a existovala-li by zvysena poptavka po benzinu, vznikal by prebytek nafty, jejiz nasledny odbyt by musel byt podporen snizenim jeji ceny nebo zvysenim ceny benzinu.

0/0
20.10.2015 11:19

P69e75t35r 57N41o12v92o84t13n57y 1831110211

Nevzniká náhodou při běžné destilaci ropy nafta/benzín  v určitém poměru?  Pokud se nějak takhle "politicky"  omezí spotřeba nafty, klesne její cena, protože bude vlastně odpadem a vzroste cena benzínu.  Asi se dá krakovat, ale na to se bude muset investovat do provozů a takto vyrobený benzím bude opět dražší.

+2/0
20.10.2015 10:28

D10a59l46i10b27o11r 25R53o56z17s43y42p27a71l 7420843736369

K vyššímu zdanění benzínu není důvod.

+4/0
20.10.2015 10:16

R83a78d13e48k 47N80e21u56m63a49n33n 5242622698525

konkurence mezi státy

vyšší zdanění nafty = kamiony a autobusy budou tankovat a tedy platit daň v zahraničí

0/0
20.10.2015 21:45

P13a10v14e11l 94Ř60a93p66e20k 7232686909255

Jakékoli zdanění masového automobilismu je pořád příliš malé, dokud počty aut narůstají, navzdory tomu, že už se nikam pořádně nevejdou.

+1/−8
20.10.2015 9:56

C23y39r59i98l 38P31a10v31e17l61k21a 4656872708475

Nafta má nižší daň kvůli náklaďákům a busům. A tak to má být - diesel patří do náklaďáku a né do přecpané Paříže v každém malém pežotku!

+5/0
20.10.2015 9:53

M75i29c41h53a72l 89P24a71v38l82á77t 9753883224929

Jenze kdyz pod hloupou zaminkou stat naftu danove zvyhodni, dopadne to presne takhle blbe. A pak mame uplne zbytecne smrad v ulicich..

0/0
20.10.2015 13:55

J34i78n88d95ř43i33c89h 33Š85k41o69p31e94k 4485911450175

STÁT NAFTU DAŇOVĚ NEZVÝHODŇUJE !!

benzín může mít vyšší spotřební dań, protože na něm nestojí celé hospodářstí (doprava, zemědělství) atd. a navíc nehrozí při vyšší spotřební dani, že lidi budou svá auta tankovat v zahraničí, což by dopravci ve chvíli dražší nafty dělali.

+1/0
20.10.2015 19:08

V89á56c90l89a80v 24P27a34v97e67l30e26k 1590546206194

Jojo, Francie uvítá jakoukoliv událost k tomu, aby mohla zvýšit daně ;-D

Nezavedli tam již daň z daně? V této oblasti jsou dost pokrokoví...

+6/0
20.10.2015 9:38

V24í36t 41H76o90l36l24e84r 8947552222136

každý chceme levně koupit rohlík,chleba,máslo,ovoce,zeleninu,maso,mléko,svetr,televizi,pračku,myčku,ledničku..., každý chceme cestovat autobusem levněji ,levněji koupit byt který byl postaven vozy s naftovým motorem. Cena se odvíjí od dopravy nákladními vozy - traktory v zemědělství ,stavební stroje , autobusy ,čistění města .....

Nejenom tohoto všeho se ta zvýšená daň dotkne .

+4/−1
20.10.2015 9:23

L68u29k33á45š 46Š70m84a42h30e12l 2537644702714

Ty dvě koruny nebudou hrát skoro žádnou roli... naopak, cena dopravy je nyní dosti nízká a tvoří průměrně cca 2-3 % koncové ceny zboží (jen u zboží velkého objemu dopravovaného na velké vzdálenosti je to více). Daleko větší problém jsou u těch autobusů nízké platy řidičů a u nákladních aut to, že je řídí každý, kdo se umí podepsat...

0/−1
20.10.2015 10:40

J44i65n68d17ř35i85c59h 21Š79k21o60p68e26k 4625411150935

cenu zboží by mělo navýšit mýto, které by zdražilo běžné zboží v ČR vyráběné, které se ale dováží z druhého konce světa

0/0
20.10.2015 19:09

M34a12r24e65k 78K43o83s78t87e69l77e87c22k82ý 6763156298

Nějak SE tu při těch diskuzích jaksi pozapomnělo, že z ropy se dá vyrobit nafta a benzín jen v určitém poměru. A záleží na druhu ropy a technologii používané pro její zpracování!

Boj proti naftě v dopravě je současně možná i bojem proti ruské ropě v Evropě!

Z těžké ropy z Ruska se vyrobí více nafty a méně benzínu než z ropy z Mexického zálivu nebo Saudské Arábie.

V Americe je provoz rafinérií jednodušší a tedy i levnější. Proto může být výsledný produkt levnější a benzínu mají podstatně více. V Evropě jsou rafinerie složitější a zpracování ropy je náročnější a dražší. A všecny produkty je nutné zpeněžit, proto by měl zůstat zachovaný i určitý poměr mezi spotřebou nafty a benzínu.

Takže vůbec nejde o nějakou daň nebo emise! Je to technologický a hlavně asi politický problém!

+8/0
20.10.2015 9:04

P91e58t26r 87H29o35r53á56k 1489213849774

Není jediný důvod, proč by nafta měla být daňově zvýhodňována. Když už bychom se zabývali dopady na okolí, tak by nafta měla být naopak více zdaněna !!! Takže žádám okamžité odstranění tohoto nehorázného okrádání majitelů benzinových aut !!

+7/−4
20.10.2015 8:42

P53e32t10r 24P17a28v62l55a15t64a 7316840387461

Aha, aby sousedovi chcípla koza také, že. Nebylo by lepší snížit ty daně obecně?

0/0
20.10.2015 23:25

P26ř80e32m67y38s82l 62H96r70o82m88a16d14a 2754706188391

Tak protěžování nafty je nesmyslné. Je v ní více energie než v benzínu, dělá mnohem větší emise a více ohrožuje zdraví. Nejhorší jsou staré nafťáky s vyklepanejma filtrama.  To je potřeba začít opravdu důrazně kontrolovat na STK!

+4/−1
20.10.2015 8:28

P31e98t10r 44P46o76s73p14í63š24i59l 4238364366416

To "protěžování" je dané tím, že na ni jede celá ekonomika. Ať už je to zemědělství, stavebnictví, nákladní, železniční a dokonce i lodní doprava. Naftové osobáky jsou jen vedlejší produkt. Myslím si, že spotřeba nafty v osobákách dělá jen celkem malé procento na celkové spotřebě nafty v ekonomice.

+9/0
20.10.2015 8:46

J59a81r18o71s33l80a82v 11P24l56a61c27h34e11t23k85a 7836956346989

To tezko

0/−7
20.10.2015 9:05

R85a37d12e78k 13D58o63l73e68ž13a82l 2439553570560

První odstavec je nepravdivý. Ne ve většině zemí, ale ve většině zemí EU. Proto je v Evropě takový podíl dieselů v osobních autech a jinde na světě není.

+6/0
20.10.2015 8:09

P32e67t98r 84P58o48s96p84í86š84i59l 4488134506386

V EU máme vysoké zdaňování paliv, takže si lidé kupují naftová auta, aby ušetřili. Pokud u automobilů střední třídy ušetříte díky naftové motorizaci třeba 5 litrů paliva na 100 km, tak je to už "zajímavý" důvod si v Evropě pořídit auto na naftu. Mimo Evropu toto tak neřeší. Schválně se podívejte, kolik u nás někde na parkovišti objevíte "větších" aut co jezdí na benzín.

+3/0
20.10.2015 8:51

J74i26n11d37ř54i32c79h 38Š67k74o27p18e41k 4215721270715

příklon k dieslům v osobní dopravě je důsledkem nízkých mezd a relativně drahého benzínu

Pokud by stál benzín k platu obdobně jako v USA, nikdy nebude řešit spotřebu a nebude mít důvod přecházet na jiné palivo

+2/0
20.10.2015 19:10

P76e54t90r 27P84a21v75l60a87t51a 7256930537201

v USA je spotřební daň na benzín kolem 6%. Litr mě tam vycházel v přepočtu na dvacku...

0/0
20.10.2015 23:27

H59o33n40z38a 66M41a28r12e33š 7524389408192

Politikum krome spotrebni dane odvede obcan jeste DPH. Takze z litru benzinu se politifi obohati nejmene o 18,-

+6/0
20.10.2015 7:33

P41a39v64e73l 23Ř66a87p71e58k 7582206889145

A další 1,50 Kč Burešovi na biopaliva.

+2/0
20.10.2015 9:58

J35a75r66e79k 63W44o24l64f 5660839110

Francie je odstrašující příklad Evropy, jak to nemá vypadat, když je "přelevicováno" ... Rv

+11/0
20.10.2015 6:37

P82e16t84r 53H73o30r48á88k 1549123449304

Tak zrovna tady to nemá s levicí nic společného, tady je to naopak zcela namístě ze zdravého rozumu.

0/−3
20.10.2015 8:43

J32a77n 11N36o64v47á11k 9745298484615

Zdravý rozum by radil snížit příliš vysokou daň z benzínu, levičák radí zvýšit daně z ostatních paliv (nafta, LPG, CNG) aby se dorovnaly k benzínu.

+2/−1
20.10.2015 10:38

P16e51t45r 53H87o93r25á54k 1739553639904

Zdravý rozum velí především srovnat zdanění benzínu a nafty. A to se tady děje. A pochybuju, že by se dalo rozlišit, jestli jde o levicové nebo pravicové řešení, to jsou jenom takové plky.

+1/0
20.10.2015 14:50

J17e81n44d96a 38K20r31á44s12a 1899556438

Obliba  nafty  v Čechách,  byla a možná  ještě  je  způsobena  možností  jezdit  na levnou  kradenou  naftu!  Třeba  mašinfírové , obsluhy  různých  mechanismů, záložních  zdrojů tím  byli  pověstní  !Prodejem si solidně  přivydělávají. .:-P

+2/−2
20.10.2015 6:34

P12a62v17e58l 26N64o19v80á43k 9541775119386

Proč píšete o Čechách, když je nafta oblíbená v celé EU? A dodávky nebo náklaďáky jsou v 95% jen na diesel; čest výjimkám jako Fiat Ducato. Právě u těchto aut je rozdíl ve spotřebě diametrální a vzhledem k podobným cenám benzínu a nafty v EU se benzín nikomu nevyplatí.

+1/−1
20.10.2015 6:47

J75e60n94d38a 56K70r74á68s85a 1939546308

Psal jsem,že u nás,je obliba nafty,zvýšená i díky možnosti koupit ukradenou za nižší cenu ! Nafta patří do traktorů a do kotlů ! ;-)

0/−1
20.10.2015 12:06

M50a72r63e97k 13K59o26s95t11e50l34e85c66k38ý 6183456818

V Čechách? A co na Moravě a ve Slezsku, tam nafta oblíbená není?

0/−1
20.10.2015 8:47

J56a62n 13P42o68l61a58n35s16k55ý 4292797733251

Já spíš nechápu to, že se na naftu a benzín vůbec ještě jezdí. Zaspali jsme minimálně 80 let. Při tom automobilky sami na tom můžou těžit ještě více než v klasických podmínkách. Auta by měli pouze pronajímat. Ale pronájem by obsahoval i náklady na provoz, včetně paliva - čímž by samozřejmě měla být kombinace solárních panelů na autě, rekuperace, a ten zbytek po tom samozřejmě dobíjet pomocí zásuvky, které opět budou napájeny ze Solárních panelů a nebo klidně 5x rozšířit Temelín - dokud to je ještě za nižší náklady jde, protože to o čem píšu, to už klepe na dveře. Zaplatit tak měsíčně 10000, ale s tím, že už nemusíte řešit to, co najedete? Můžete jet klidně až do anglie? Myslím, že na tenhle deal dostanou každého.Zrovna včera při projíždce na kole jsem si všímal, jak ten hnusnej, smradlavej kouř valí z aut stejně, jako z komína, kde se topí uhlím. No a když na to někdo šlápne, tak to je tak o rakovinu.

0/−6
20.10.2015 6:23

J68a62r37e75k 91W55o81l39f 5930619150

Proč se jezdí na benzín a naftu, to je vtip? Z čeho by si pak ropní šejci kupovali zlaté kalachy a lamborghini, právě ropní magnáti dohlíží na to, aby se na nic jiného ještě nějaký čas nejezdilo.

+4/−1
20.10.2015 6:33

P36a35v35e19l 71N27o61v39á86k 9391405519876

Myslím, že můžete snít dál. Proti rozšíření atomových zdrojů je skoro celá Evropa, uhelné elektrárny mají oproti dieselovým motorům nízkou účinnost a produkují ještě více odpadu, než samotné motory. Větrné elektrárny se hodí jen někde a devastují krajinu, sluneční panely na auta jsou krásné scifi, ale je to tak na zapnutí stěračů a navíc doposud není vyřešena otázka co se solárními panely po skončení jejich životnosti. Obsahují spoustu rakovinotvorných jedů a likvidace není.

Jinak pronájem aut existuje formou operativního leasingu a velké firmy jej využívají, aloe nařídit jej plošně pro celý svět asi nelze, že? Navíc pro menší provozce, kteří plánují využívat jeden vůz i deset a více let se nevyplatí.

Ještě je možnost následovat americký způsob přepravy - přejít na benzín, jenže to by se musely objemy motorů a rozměry kamiónů zvětšit o cca 40% a snížit cena benzínu rovněž o cca 40% (rozdíl ve výkonu mezi dieselovými a benzínovými motory). A to zase žádná vláda v EU nikdy neudělá, protože by přišli o značnou část příjmů do státního rozpočtu. Takže ve finále jsou největším viníkem znečišťovatelů ovzduší jednotlivé státy EU.

+5/0
20.10.2015 6:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.