Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Těžké časy nafty. Francie chce vyšší daň, Česko to neřeší

Řidiči naftových aut platí ve většině zemí nižší spotřební daň, než kdyby jezdili na benzín. To se ale může změnit. I v reakci na aféru s emisním problémy naftových motorů Volkswagenu uvažují některé země o větším zdanění dieselu u čerpacích stanic. Z něj mívají státní pokladny často méně než z benzínu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P37e36t17r 48Š98i74m33e64k 2129377856578

Naprosto správné řešení správným směrem. Nafta v 21. století na silnice už opravdu nepatří. Stejně jako 30 let staré plečky. A to jak osobáky, náklaďáky i traktory. Ve velkých městech je elektromobilita a přechodně CNG ideálním řešením. A velká města se dají elegantně zásobovat i vlakem, nebo nákladním metrem.

0/−4
20.10.2015 18:33

J13i96n67d64ř59i19c23h 94Š93k98o72p98e55k 4955411140155

pokud máš problém s provozem starších aut a strojů, doufám, že se vystěhuješ z domu či bytu, pokud je energeticky náročnější než v současné době nově stavěné byty a domy

+2/0
20.10.2015 18:55

P15e38t46r 22Š44i31m48e94k 2109547236728

Za prvé mi prosím netykejte. Do školy jsme spolu nechodili. Za druhé to není totéž. U domu či bytu se dá průběžnou modernizací energetická efektivita postupně zlepšovat, což se u mobilního prostředku dá velmi obtížně. Dále pokud na provoz i náročného domu použiji čistý zdroj energie, bude spotřeba pouze velká, nikoliv zatěžující prostředí zplodinami a odpady. Bude to pouze ekonomický problém. Když jsem dneska ráno jel do práce za starou Ifou, nebylo za ní vidět. V tom je ten rozdíl. Katastrofou je například to, že vláda znovu dovolila uvádět do provozu vozidla bez omezení stáří. Uvést do provozu auto starší např. 20 let by mělo být dražší, než pořízení auta nového.

0/−4
20.10.2015 19:14

P26e26t86r 64P58a42v91l15a52t85a 7626490327771

Pokud budou lidé na to nové auto mít, tak to si ho pořídí. Oni to nedělají pro zábavu, ale proto, že na nic lepšího prostě nemají.

0/0
20.10.2015 23:20
Foto

K38a63r17e92l 13T43o28m59á95š97e49k 7454679757289

Já jsem nikdy auto neměl, ale mám astma. Když jsem na silnici, dusím se. To, že se u nás preferuje nafta, je zvěrstvo. Nejde o energetickou úsporu, ale o zdraví. Ti, co jsou v autech nic nečuchají

+1/0
21.10.2015 9:57

T68o58m64á98š 31T77a82t84í44č96e62k 5480972620298

Tak to si přispěju a tyknu si taky, šlechetné mudrcu.

0/0
21.10.2015 20:54

T75o95m89á66š 92T84a86t17í51č79e54k 5660292870248

Elektromobil - to je ten zázrak, co jezdí na proud ze zásuvky, žejo? :-P

0/0
21.10.2015 20:55

P22e74t26r 86Š82i36m96e49k 2109107556778

Průser je,  a ne jen pro astmatiky, moderní auto s filtrem pevných částic typicky českých vykukem demontovaným, aby to jako prý líp jelo. Když si český blb koupí naftový motor na pojížďky po městě na 2km apod. nemůže se divit. Pro plíce a krevní oběh  je to katastrofa, pro bujení rakoviny taky. Ano elektromobil se dobíjí proudem ze zásuvky, ano v současnosti vyráběná z části z fosilních paliv, ale celé je to o tom dívat se dopředu a ne dozadu. Německo už dokázalo zásobovat celou zem jen z obnovitelných zdrojů. Technologie a možnosti čisté mobility máme už dnes. Celá moderní Evropa se vrací k veřejné dopravě a vlakům. Například rychlodráze z Berlína do Vídně přes Prahu a Brno by autem, ani letadlem nebylo možné konkurovat.

0/0
22.10.2015 17:21

T72o95m50á93š 29T95a75t32í52č55e11k 5820432800518

Souhlasím s drtivou většinou tvýho příspěvku. Až na toto: "Německo už dokázalo zásobovat celou zem jen z obnovitelných zdrojů." To je propaganda, že Goebbels a jeho veledílo vůči ní vypadají jako vejminek z kotovic oproti Empire State Building.

0/0
22.10.2015 19:28

P23e28t76r 21Š62i96m30e83k 2869327216798

Kvalitní propaganda je třeba. Ale teď vážně. http://www.enviweb.cz/clanek/energie/103921/novy-rekord-obnovitelne-zdroje-pokryly-temer-100-spotreby-elektriny-v-nemecku Jasně, bylo jen krátkodobě, pomohla i neděle, ale jde to.  Řešili jsme to už na škole v alternativních zdrojích energie. Německá Energiewende je příkladem toho, že to jde. I třeba to, o jaký kus dál jsou s CNG v dopravě. A dovolím si tvrdit, že stejná změna myšlení nás čeká i u vody a jejím hospodaření s ní. A argument, že lidé kupují stará auta kvůli ceně a tomu, že nemají na nová? Cena za ujetý km v jednom člověku v autě je srovnatelná s leteckou dopravou.http://www.zalesem.cz/tag/44-duvodu-proc-jezdit-vlakem/page/3/

Někde ve skriptech jsem měl ještě lepší srovnání.

0/0
22.10.2015 21:45

M92a77r55e88k 65H46r16u24b21y 6117842341698

...Cesko vubec leccos neresi.. :-P:-/

+1/0
20.10.2015 16:31
Foto

K52a64r71e66l 73T42o52m12á83š83e31k 7324889917799

Nafta by měla být dražší než benzin, protože ničí nače zraví vypouštěním oxidů dusíku a jemného prachu. Ovšem klimatologové si jicení pro nižší produkci CO2 a Babiš kvůli své bionaftě

+1/0
20.10.2015 15:28

P52e21t62r 71N18o26v82o53t95n65y 1441450361

Když zakážete diesely, tak se automobilky vrhnou na zvětšování účinnosti benzínových motorů a za chvíli jsme s NOx tam, kde jsme byli u nafty. :-)

+2/0
20.10.2015 15:38

M65a40r21e43k 52H50r19u41b57y 6277222881688

Pokud se budou zuby nehty drzet nesmyslneho CO, tak ano. Pokud by se zamerili na snizovani produkce toho opravdu nebezpecneho (NOx, PMx,...) tak ne.

Ale to by u odpovednych uredniku vyzadovalo uz trochu znalosti a hlavne zajmu:-/

0/0
20.10.2015 16:32

V76l18a92d34i66m76í54r 36C71i98h47l23a 8261538697203

Něco by se s těma smradlavýmy dieslama mělo udělat. Před chvílí jsem musel docela zbytečně předjet jeden pasat, abych se neudusil smradem.

"Dýzl" na silnici nepatří, smrdí Rv

+3/−3
20.10.2015 13:00

K74r11y39š96t25o45f 53L72a87n78í47k 1819470935935

je to politicke rozhodnuti, ze je benzin luxusnejsi zbozi a vlady jej tedy mohou zdanit vice nez naftu, ktera je pro hospodarstvi dulezitejsi.

normalne  se cena prece odviji od vyrobnich nakladu a predevsim dle nabidky a poptavky. z cehoz mi vyplyva, ze pri stejnem zdaneni by byl benzin o ten soucasny danovy rozdil levnejsi. pokud by toho dopravci chteli vyuzit a benzin se zacal prodavat vice, pravdepodobne by se cena nafty a benzinu trznimi mechanismy dostala na nejakou rovnovaznou uroven, protoze jejich vyroba je technologicky provazana a existovala-li by zvysena poptavka po benzinu, vznikal by prebytek nafty, jejiz nasledny odbyt by musel byt podporen snizenim jeji ceny nebo zvysenim ceny benzinu.

0/0
20.10.2015 11:19

P50e82t48r 48N73o60v71o98t66n90y 1101920401

Nevzniká náhodou při běžné destilaci ropy nafta/benzín  v určitém poměru?  Pokud se nějak takhle "politicky"  omezí spotřeba nafty, klesne její cena, protože bude vlastně odpadem a vzroste cena benzínu.  Asi se dá krakovat, ale na to se bude muset investovat do provozů a takto vyrobený benzím bude opět dražší.

+2/0
20.10.2015 10:28

D73a29l36i95b49o31r 82R26o82z90s52y41p64a30l 7460863396719

K vyššímu zdanění benzínu není důvod.

+4/0
20.10.2015 10:16

R87a77d14e95k 40N76e15u94m59a13n11n 5712162258525

konkurence mezi státy

vyšší zdanění nafty = kamiony a autobusy budou tankovat a tedy platit daň v zahraničí

0/0
20.10.2015 21:45

P22a97v67e52l 50Ř41a26p21e77k 7672906949175

Jakékoli zdanění masového automobilismu je pořád příliš malé, dokud počty aut narůstají, navzdory tomu, že už se nikam pořádně nevejdou.

+1/−8
20.10.2015 9:56

C19y39r34i21l 37P28a21v25e35l76k88a 4586902548705

Nafta má nižší daň kvůli náklaďákům a busům. A tak to má být - diesel patří do náklaďáku a né do přecpané Paříže v každém malém pežotku!

+5/0
20.10.2015 9:53

M78i24c20h84a37l 88P51a31v78l43á87t 9393703664369

Jenze kdyz pod hloupou zaminkou stat naftu danove zvyhodni, dopadne to presne takhle blbe. A pak mame uplne zbytecne smrad v ulicich..

0/0
20.10.2015 13:55

J38i49n80d97ř85i30c78h 89Š43k86o13p36e85k 4315781920595

STÁT NAFTU DAŇOVĚ NEZVÝHODŇUJE !!

benzín může mít vyšší spotřební dań, protože na něm nestojí celé hospodářstí (doprava, zemědělství) atd. a navíc nehrozí při vyšší spotřební dani, že lidi budou svá auta tankovat v zahraničí, což by dopravci ve chvíli dražší nafty dělali.

+1/0
20.10.2015 19:08

V86á55c41l63a56v 15P67a28v66e17l55e76k 1490876506584

Jojo, Francie uvítá jakoukoliv událost k tomu, aby mohla zvýšit daně ;-D

Nezavedli tam již daň z daně? V této oblasti jsou dost pokrokoví...

+6/0
20.10.2015 9:38

V98í47t 49H77o92l68l50e10r 8347752962336

každý chceme levně koupit rohlík,chleba,máslo,ovoce,zeleninu,maso,mléko,svetr,televizi,pračku,myčku,ledničku..., každý chceme cestovat autobusem levněji ,levněji koupit byt který byl postaven vozy s naftovým motorem. Cena se odvíjí od dopravy nákladními vozy - traktory v zemědělství ,stavební stroje , autobusy ,čistění města .....

Nejenom tohoto všeho se ta zvýšená daň dotkne .

+4/−1
20.10.2015 9:23

L61u64k10á98š 50Š38m52a25h34e72l 2807434232784

Ty dvě koruny nebudou hrát skoro žádnou roli... naopak, cena dopravy je nyní dosti nízká a tvoří průměrně cca 2-3 % koncové ceny zboží (jen u zboží velkého objemu dopravovaného na velké vzdálenosti je to více). Daleko větší problém jsou u těch autobusů nízké platy řidičů a u nákladních aut to, že je řídí každý, kdo se umí podepsat...

0/−1
20.10.2015 10:40

J28i22n32d22ř93i98c62h 77Š86k82o39p25e65k 4285151410395

cenu zboží by mělo navýšit mýto, které by zdražilo běžné zboží v ČR vyráběné, které se ale dováží z druhého konce světa

0/0
20.10.2015 19:09

M80a17r43e65k 11K17o55s36t20e45l35e33c36k66ý 6153636238

Nějak SE tu při těch diskuzích jaksi pozapomnělo, že z ropy se dá vyrobit nafta a benzín jen v určitém poměru. A záleží na druhu ropy a technologii používané pro její zpracování!

Boj proti naftě v dopravě je současně možná i bojem proti ruské ropě v Evropě!

Z těžké ropy z Ruska se vyrobí více nafty a méně benzínu než z ropy z Mexického zálivu nebo Saudské Arábie.

V Americe je provoz rafinérií jednodušší a tedy i levnější. Proto může být výsledný produkt levnější a benzínu mají podstatně více. V Evropě jsou rafinerie složitější a zpracování ropy je náročnější a dražší. A všecny produkty je nutné zpeněžit, proto by měl zůstat zachovaný i určitý poměr mezi spotřebou nafty a benzínu.

Takže vůbec nejde o nějakou daň nebo emise! Je to technologický a hlavně asi politický problém!

+8/0
20.10.2015 9:04

P49e37t76r 21H81o97r70á82k 1779263699344

Není jediný důvod, proč by nafta měla být daňově zvýhodňována. Když už bychom se zabývali dopady na okolí, tak by nafta měla být naopak více zdaněna !!! Takže žádám okamžité odstranění tohoto nehorázného okrádání majitelů benzinových aut !!

+7/−4
20.10.2015 8:42

P71e34t20r 92P43a10v35l79a23t26a 7146760847831

Aha, aby sousedovi chcípla koza také, že. Nebylo by lepší snížit ty daně obecně?

0/0
20.10.2015 23:25

P63ř37e53m60y26s33l 60H52r77o76m63a27d98a 2194716818331

Tak protěžování nafty je nesmyslné. Je v ní více energie než v benzínu, dělá mnohem větší emise a více ohrožuje zdraví. Nejhorší jsou staré nafťáky s vyklepanejma filtrama.  To je potřeba začít opravdu důrazně kontrolovat na STK!

+4/−1
20.10.2015 8:28

P90e85t11r 47P21o24s40p92í65š78i83l 4108324336106

To "protěžování" je dané tím, že na ni jede celá ekonomika. Ať už je to zemědělství, stavebnictví, nákladní, železniční a dokonce i lodní doprava. Naftové osobáky jsou jen vedlejší produkt. Myslím si, že spotřeba nafty v osobákách dělá jen celkem malé procento na celkové spotřebě nafty v ekonomice.

+9/0
20.10.2015 8:46

J36a97r44o43s39l27a98v 45P73l29a55c43h38e25t11k26a 7176406926239

To tezko

0/−7
20.10.2015 9:05

R89a82d45e52k 22D23o67l59e54ž76a51l 2559523630890

První odstavec je nepravdivý. Ne ve většině zemí, ale ve většině zemí EU. Proto je v Evropě takový podíl dieselů v osobních autech a jinde na světě není.

+6/0
20.10.2015 8:09

P10e74t38r 52P16o90s49p37í28š64i80l 4118764646626

V EU máme vysoké zdaňování paliv, takže si lidé kupují naftová auta, aby ušetřili. Pokud u automobilů střední třídy ušetříte díky naftové motorizaci třeba 5 litrů paliva na 100 km, tak je to už "zajímavý" důvod si v Evropě pořídit auto na naftu. Mimo Evropu toto tak neřeší. Schválně se podívejte, kolik u nás někde na parkovišti objevíte "větších" aut co jezdí na benzín.

+3/0
20.10.2015 8:51

J75i69n38d19ř19i52c61h 90Š31k25o58p48e90k 4955761980895

příklon k dieslům v osobní dopravě je důsledkem nízkých mezd a relativně drahého benzínu

Pokud by stál benzín k platu obdobně jako v USA, nikdy nebude řešit spotřebu a nebude mít důvod přecházet na jiné palivo

+2/0
20.10.2015 19:10

P74e35t10r 50P78a86v86l32a50t55a 7276860407211

v USA je spotřební daň na benzín kolem 6%. Litr mě tam vycházel v přepočtu na dvacku...

0/0
20.10.2015 23:27

H89o94n90z10a 81M26a43r53e47š 7484829168362

Politikum krome spotrebni dane odvede obcan jeste DPH. Takze z litru benzinu se politifi obohati nejmene o 18,-

+6/0
20.10.2015 7:33

P56a51v57e41l 50Ř65a90p36e51k 7642216969815

A další 1,50 Kč Burešovi na biopaliva.

+2/0
20.10.2015 9:58

J51a86r68e96k 44W14o89l14f 5670539980

Francie je odstrašující příklad Evropy, jak to nemá vypadat, když je "přelevicováno" ... Rv

+11/0
20.10.2015 6:37

P94e93t81r 55H31o86r61á66k 1719593409794

Tak zrovna tady to nemá s levicí nic společného, tady je to naopak zcela namístě ze zdravého rozumu.

0/−3
20.10.2015 8:43

J91a24n 75N30o49v84á48k 9405788134105

Zdravý rozum by radil snížit příliš vysokou daň z benzínu, levičák radí zvýšit daně z ostatních paliv (nafta, LPG, CNG) aby se dorovnaly k benzínu.

+2/−1
20.10.2015 10:38

P74e56t83r 50H13o78r26á32k 1879973579454

Zdravý rozum velí především srovnat zdanění benzínu a nafty. A to se tady děje. A pochybuju, že by se dalo rozlišit, jestli jde o levicové nebo pravicové řešení, to jsou jenom takové plky.

+1/0
20.10.2015 14:50

J55e82n44d15a 63K12r54á35s31a 1219166758

Obliba  nafty  v Čechách,  byla a možná  ještě  je  způsobena  možností  jezdit  na levnou  kradenou  naftu!  Třeba  mašinfírové , obsluhy  různých  mechanismů, záložních  zdrojů tím  byli  pověstní  !Prodejem si solidně  přivydělávají. .:-P

+2/−2
20.10.2015 6:34

P81a68v82e50l 29N29o22v29á91k 9931175979466

Proč píšete o Čechách, když je nafta oblíbená v celé EU? A dodávky nebo náklaďáky jsou v 95% jen na diesel; čest výjimkám jako Fiat Ducato. Právě u těchto aut je rozdíl ve spotřebě diametrální a vzhledem k podobným cenám benzínu a nafty v EU se benzín nikomu nevyplatí.

+1/−1
20.10.2015 6:47

J46e57n87d54a 36K51r80á43s77a 1299476148

Psal jsem,že u nás,je obliba nafty,zvýšená i díky možnosti koupit ukradenou za nižší cenu ! Nafta patří do traktorů a do kotlů ! ;-)

0/−1
20.10.2015 12:06

M79a84r37e34k 77K77o62s49t18e67l44e95c75k13ý 6683856378

V Čechách? A co na Moravě a ve Slezsku, tam nafta oblíbená není?

0/−1
20.10.2015 8:47

J52a61n 75P45o67l26a53n65s79k94ý 4682357413131

Já spíš nechápu to, že se na naftu a benzín vůbec ještě jezdí. Zaspali jsme minimálně 80 let. Při tom automobilky sami na tom můžou těžit ještě více než v klasických podmínkách. Auta by měli pouze pronajímat. Ale pronájem by obsahoval i náklady na provoz, včetně paliva - čímž by samozřejmě měla být kombinace solárních panelů na autě, rekuperace, a ten zbytek po tom samozřejmě dobíjet pomocí zásuvky, které opět budou napájeny ze Solárních panelů a nebo klidně 5x rozšířit Temelín - dokud to je ještě za nižší náklady jde, protože to o čem píšu, to už klepe na dveře. Zaplatit tak měsíčně 10000, ale s tím, že už nemusíte řešit to, co najedete? Můžete jet klidně až do anglie? Myslím, že na tenhle deal dostanou každého.Zrovna včera při projíždce na kole jsem si všímal, jak ten hnusnej, smradlavej kouř valí z aut stejně, jako z komína, kde se topí uhlím. No a když na to někdo šlápne, tak to je tak o rakovinu.

0/−6
20.10.2015 6:23

J48a44r45e49k 43W83o94l24f 5260539580

Proč se jezdí na benzín a naftu, to je vtip? Z čeho by si pak ropní šejci kupovali zlaté kalachy a lamborghini, právě ropní magnáti dohlíží na to, aby se na nic jiného ještě nějaký čas nejezdilo.

+4/−1
20.10.2015 6:33

P37a77v23e90l 78N33o82v94á15k 9351675719676

Myslím, že můžete snít dál. Proti rozšíření atomových zdrojů je skoro celá Evropa, uhelné elektrárny mají oproti dieselovým motorům nízkou účinnost a produkují ještě více odpadu, než samotné motory. Větrné elektrárny se hodí jen někde a devastují krajinu, sluneční panely na auta jsou krásné scifi, ale je to tak na zapnutí stěračů a navíc doposud není vyřešena otázka co se solárními panely po skončení jejich životnosti. Obsahují spoustu rakovinotvorných jedů a likvidace není.

Jinak pronájem aut existuje formou operativního leasingu a velké firmy jej využívají, aloe nařídit jej plošně pro celý svět asi nelze, že? Navíc pro menší provozce, kteří plánují využívat jeden vůz i deset a více let se nevyplatí.

Ještě je možnost následovat americký způsob přepravy - přejít na benzín, jenže to by se musely objemy motorů a rozměry kamiónů zvětšit o cca 40% a snížit cena benzínu rovněž o cca 40% (rozdíl ve výkonu mezi dieselovými a benzínovými motory). A to zase žádná vláda v EU nikdy neudělá, protože by přišli o značnou část příjmů do státního rozpočtu. Takže ve finále jsou největším viníkem znečišťovatelů ovzduší jednotlivé státy EU.

+5/0
20.10.2015 6:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.