Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak se v Plzni vyrábí trolejbusy: skříně, klacky a bludiště kabelů

Trolejbusy z plzeňské Škody Electric brázdí ulicemi Bratislavy, Sofie, Říma, Rigy a mnoha dalších měst. V rozlehlém závodě v západočeské metropoli přesto nenajdete drahé frézovací stroje, lakovnu ani svařovnu. Ještě před třinácti lety Škoda vyráběla celé vozy. Dnes je výhodnější koupit prázdné schránky od autobusových firem a zajistit do nich jen elektrovýzbroj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M22i26c23h20a59l 36K38o91l78á71ř 9760821300

Mě fascinuje ta stať o kondenzátorech. Co za kondenzátory má trolejbus k dispozici, že dokáže do nich ukládat dostatek energie při jízdě z kopce, aby mu to pomohlo při jízdě do kopce? Jo takhle kdyby tam byly akumulátory nebo rekuperační jednotka napojená na troleje, to bych chápal... ale kondenzátory??

+2/−1
22.10.2015 21:32

M73a58r97t80i98n 37K40u95ř41í82t16k38a 6287146938755

Ten kondenzátor, přesněji superkondenzátor byl původně zamýšlen za účelem, aby trolejbus (nebo tramvaj) dokázal po výpadku napájení ujet aspoň kousek, protože k výpadkům dochází většinou na těch nejblbějších místech, např. uprostřed křižovatky.

+1/0
22.10.2015 21:47
Foto

A44n20t22o63n58í88n 78L12o14m 8432944669915

Přijde mi, že autor článku nějak splácal víc informací dohromady. Na střeše bych čekal filtrační kondenzátory jako součást trakčního měniče v meziobvodu. Ty slouží "pouze" k vyhlazení napětí pro střídač. Pokud se počítá s pojezdem bez trakčního vedení tak se energie čerpá z trakční baterie (k tomuto účelu vhodně navržené - dostatečná kapacita). Supercapy na vozidlech zatím nedávají moc smysl. Používají se občas na zmodernizovaných rozvodnách pro zlepšení poměrů rekuperace nebo k dorovnávání proudových špiček. Jinak "rekuperační jednotka" není nic jiného než tranzistor řízený tak, aby proud ze střídače (vyrobený trakčním motorem v generátorickém režimu) tekl buď přímo (přes rekuperační odporník) do troleje (jeli v trakčním vedení odběr) nebo se energie maří v brzdném odporníku.

0/0
23.11.2015 14:53

M15a26r57t64i64n 92Z47l53a78t62u79š45k24a 8227884820231

Smutné.

Trolejbusy měly úplně jinou karoserii (tuhost) než autobusy. Není se čemu divit, že se to po pár desítkách tisíc kilometrů celé sype, praskají tomu rámy, nápravy,...

+3/0
22.10.2015 17:47

J27i52ř31í 62K59o67c82u17r84e62k 6455444315208

Pár desítek tisíc ten trolejbus najezdí za rok. Že by to odcházelo po roce?

+2/0
22.10.2015 17:58

M88a30r16t82i77n 86Z73l36a11t14u35š63k45a 8927984430111

Zkuste se zeptat třeba v Brně, jak často stoji trolejbusy 25Tr.

http://www.bmhd.cz/evidence-dpmb/vozp.php?ntyp=25Tr&dopravce=DPMB

+3/0
22.10.2015 18:11

M91a11r40t53i31n 29K65y81p26r 2462795464954

Tak nevím, jestli jste chtěl tímto odkazem své tvrzení vyvrátit nebo potvrdit. Ano, zhruba u poloviny vozidel došlo po pěti až šesti letech provozu k prasknutí zadní nápravy. Nejsem si jistý, jestli trolejbus za pět let v pravidelném provozu najezdí pár desítek tisíc kilometrů.

+1/0
22.10.2015 18:23

M15a45r70t33i50n 83Z58l71a12t76u79š65k68a 8357234190191

Ano, po pěti až šesti letech. Ale už poněkolikáté.

21Tr a 22Tr jezdí bez problémů už cca 15 let.

0/0
22.10.2015 18:29

M74a90r20t74i86n 36K64u64ř96í28t75k39a 6557676188545

Ano, navíc Brno pomalu skupuje ojeté 21Tr z ostatních měst a po generálce ve vlastních dílnách jsou v lepším stavu, než když vyjely z Ostrova.

+1/0
22.10.2015 21:50

R84o67m55a26n 48P86o63l72á76č50e27k 5816809285

I kdyby byl denní proběh byl jenom 100 km( což bude určitě víc, tůrak i 300km) a vezmeme 250 pracovních dní, tak to máme 25 000 km rok...

+1/0
22.10.2015 18:36
Foto

A51n84t25o56n21í65n 37L85o40m 8532594589635

1rok je cca 60tis km (z praxe)

0/0
23.11.2015 14:22

M56a92r17t15i57n 14K36y22p67r 2152645344164

Kde se tak děje? A trolejbusy neměly vyšší tuhost karoserie než autobusy. Měly mohutnější rámy a nápravy, což bylo dáno těžkou klasickou výzbrojí (stejnosměrné elektromotory + odporová regulace). Současná elektrická výzbroj, tedy asynchronní elektromotory a elektronická regulace váží zlomek klasické výzbroje a není příliš těžší než spalovací motor s převodovkou Např autobus Solaris Urbino váží 12,7 tun a z něj vycházející Škoda 28Tr 13,7 tuny. Nevím, jestli je nutné tento hmotnostní rozdíl řešit nějakou výrazně tužší konstrukcí vozidla. Naopak použití stejných prvků s autobusy může vést u rozumného provozovatele k jistému sjednocení parku vozidel a tím i snížení nákladů na údržbu díky unifikaci.

+1/0
22.10.2015 18:09

M45a93r35t98i72n 90Z86l55a10t93u57š36k25a 8327384370551

Jenže elektromotor má trošku jiný rozjezd než spalovací motor.

Dřív měly kloubové trolejbusy běžně hnané dvě nápravy. Dnes většinou pouze jednu. A třeba v kopcovitém Brně se to pořád sype.

+2/0
22.10.2015 18:20

J89i88ř61í 56E19r23b28e85n 1703874736237

V ještě kopcovitějším Ústí nad Labem byly dvoumotorové 15Tr a 22Tr asi nejvhodnějšími vozidly MHD.

0/0
23.10.2015 23:20

M92a80r88t44i52n 59K72u61ř33í18t65k33a 6647836128305

Na to se přijde po až pár letech, kdy ty nové trolejbusy začnou předčasně odcházet.

0/0
22.10.2015 21:52

Š58t56e20f77a84n 51D82i35c96k60o 9544145722526

Od roku 2002 používá plzeňská Škoda Electric moderní způsob výroby, kdy karoserie, respektive celé základní vozidlo, kupujeme od výrobců autobusů. 8-o

Tak ja si vlastne  moderne vyrábam chleba z máslom. 

Kúpim chleba a natriem ho z máslom. ;-D

+3/−2
22.10.2015 17:43

M63a76r68t68i39n 15K83y23p31r 2512495924124

No a? Pokud ten chleba s máslem budete po kompletaci prodávat dráž než vás stál chleba a máslo, kde je problém? Jak moc se to liší od situace, kdy automobilka nakupuje plechy? Neměla by mít ještě vlastní válcovnu? A co ocelárnu? A černouhelný a železnorudný důl?

+4/0
22.10.2015 17:50

Š39t25e10f32a10n 57D94i31c86k84o 9534645452706

čo je na to MODERNÉ si dačo kúpiť ???

0/−2
22.10.2015 19:38

J20i58ř11í 76K47o64c72u62r60e59k 6215294345618

Tak to už máte k moderní výrobě trolejbusů kousek. Stačí naučit se na chleba s máslem dávat salám, vejce, sýr, salát, kolečko rajčete a máte obložený chlebíček. Ty už se dají prodávat.

+6/0
22.10.2015 18:08

J88i27n14d93ř71i29c40h 84Š13k57o25p88e71k 4305621290725

no pokud aspoň tu elektriku sami vyrábějí, tak dejme tomu.

Ale jestli i vnitřky  nakupují a jen to skládají dohromady, tak to není nic moc budoucnost tehdejšího podniku

0/−1
22.10.2015 16:47
Foto

B46r52o30n40i57s84l80a39v 43G11a62b76r45y58š 2462959441

I když je skelet odjinud, ještě pořád trolejbusy nesou značku Škoda. :-) Jsem rád, že máme ve světě takovou stopu.

+5/0
22.10.2015 17:22

J20i66n60d90ř74i28c65h 25Š86k80o45p61e60k 4255471700875

ale jestli kupují i elektro, tak je to cizí skládačka s logem Škodovky.

Byl by to stejně český výrobek, jako skládačka Tatra pro armádu

0/−1
22.10.2015 17:30

T90o65m14á87š 51M73o83r63a23v44č59í55k 3687556613215

V cizině je taky spousta českých skládaček s cizím logem a jsou na své výrobky pyšní:)

0/0
22.10.2015 17:39

J36i70n26d32ř38i36c85h 68Š48k82o66p24e24k 4565301270255

ale to, že se na celosvětovou skládačku dá logo české firmy, z toho ještě nedělá ve skutečnosti český výrobek

0/−1
22.10.2015 17:58

P84a43v97l35a 56H28r10a55d13i33l54o81v60a 3727461841164

A ? Kde je problem?

+1/0
22.10.2015 21:03
Foto

B90r69o85n58i60s30l49a80v 58G24a86b24r25y40š 2762459401

To už se musíte poptat jinde.

Sběrače by měly být taky české, od Lekovu.

0/0
22.10.2015 18:05

H21a34n44u95š 51H37o28r96á81k 9171854236443

Elektro - no trazistory skodovka nevyrabi... ale jo, lze rict ze to skodovka vyrabi sama.

0/0
22.10.2015 18:36
Foto

P58a21v41e62l 83M83a41r18e92š 8725220757945

Umění je právě v tom jak to poskládat a především kam to výhodně prodat.

Vyrobit, vyrobit umí každej blbec...

+1/0
28.10.2015 10:09

T60o73m54á18š 66M67o45r42a68v49č74í78k 3447506623195

Tak když se to nevyplatí, tak se to nevyplatí. Ten podnik tu není o tom, aby se vám zalíbil, ale aby fungoval i po finanční stránce. Z toho pak může zaplatit zaměstnancům jejich mzdy.

+2/0
22.10.2015 17:38

P91e31t83r 76M17a11r11š79á80l65e13k 9775372504129

No já jsem taky smutnil, že zrušili fabriku v Ostrově n. O, kde se stavěly celé trolejbusy, včetně karoserií. Ale pravda je, že takhle jsou flexibilnější, nabízejí trolejbusy na základě několika typů autobusových kastlí od několika výrobců. Navíc řada dopravních podniků vyžaduje unifikaci trolejbusů a autobusů a právě tohle je příležitost pro Škodu.

+3/0
22.10.2015 17:41
Foto

B87r57o63n15i31s86l19a34v 48G89a50b54r73y26š 2512259911

Osobně si myslím, že nemělo smysl ji rušit. Prostě by se ty skelety dovážely tam a rovnou by je odzkoušeli na testovací trati do Jáchymova.

V každém případě je škoda, že to tam uzavřeli.

0/0
22.10.2015 18:07

J42i24ř38í 70E22r84b16e39n 1893764116657

Jestli se nemýlím, tak ostrovská Škoda fungovala desítky let ve starých továrních prostorech nějaké bývalé textilky bez jakýchkoliv důkladnějších stavebních investic, maximálně se tam přesunulo/dokoupilo pár strojů. Takže to v roce 2000 už byla prakticky vybydlená zóna...

Což nic nemění na tom, že tamní výroba byla zlikvidována dost podrazácky: nejprve Škoda tvrdila, že nejsou zakázky na trolejbusy a že pro těch pár kusů za rok se nevyplatí držet sólo závod, že to přenesou k sobě do Plzně. A sotva se tak stalo, najednou se začali chlubit zakázkami na desítky a stovky trolejbusů ročně...

+1/0
23.10.2015 23:24

M66a64r60t13i45n 96K51y93p47r 2742615374254

Soběstačnost ve všem ať to stojí co to stojí je blbost. Dejme tomu, že Škodovka začne na trolejbusy dělat vlastní kastle, jenže při malosériovosti produkce (trolejbusů se nikdy nebude dělat tolik co autobusů) bude dražší než výrobce, který si koupí karosérie od velkosériového výrobce autobusů. A pak bude po budoucnosti velmi rychle.

+2/0
22.10.2015 17:46

J61i88n97d75ř61i89c39h 20Š39k61o85p35e20k 4545431350445

na druhou maximální spoléhání na subdodavatele je cesta do pekel.

Viz soupravy Siemens a jejich kvalita skříní

0/−1
22.10.2015 17:59

P18e12t12r 94M58a22r49š87á17l60e89k 9215552454729

Jenomže Škoda používá kastle od několika výrobců.

+1/0
22.10.2015 18:06

J43i32n47d33ř77i23c37h 87Š12k88o15p74e30k 4915161450645

to siemens bude mít pravděpodobně taky.

Ale on sice řekl, že za to může subdodavatel, ale to investora nezajímá, jemu jde o celek a i problémy subdodavatelů škodí samotnému výrobci

0/−1
22.10.2015 18:08
Foto

P68a37v29e27l 12M79a53r86e94š 8795120767885

Tak změni subdodavatele.Autobusových výrobců je ve světě dost a změna bude otázka max měsíce

+1/0
28.10.2015 10:12

J32i32ř10í 94K23o64c19u70r90e22k 6695784345808

Vlastnní sedačky... vlastní výrobu plechů, vlastní drátovnu, vlastní slévárnu, vlastní výrobu barev... neměli by mít vlastní důl na železnou rudu, aby ji nemuseli kupovat?

Jo je to skládačka, dokonce i ty procesory a operační systém pro informační tabule si nechávají posílat.

Vždyť i váš notebok je skládačka od několika firem. CPU, RAM, mainboard, disk, baterie, wifi modul - pokaždé jiný výrobce. A pochybuju že HP (Acer, Lenovo, Mac) má vlastní slévárnu a válcovnu, ve které si vyrábějí kovové šroubky.

+2/0
22.10.2015 18:04

J31i34n46d98ř12i85c68h 29Š49k10o17p74e94k 4285151740435

;-D jasně.

Ale co stane se, nepochopils ;-D

0/−1
22.10.2015 18:06

P83e10t17r 18L12u96k41á69š 7839440691541

R^

+1/0
22.10.2015 16:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.