Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak se v Plzni vyrábí trolejbusy: skříně, klacky a bludiště kabelů

Trolejbusy z plzeňské Škody Electric brázdí ulicemi Bratislavy, Sofie, Říma, Rigy a mnoha dalších měst. V rozlehlém závodě v západočeské metropoli přesto nenajdete drahé frézovací stroje, lakovnu ani svařovnu. Ještě před třinácti lety Škoda vyráběla celé vozy. Dnes je výhodnější koupit prázdné schránky od autobusových firem a zajistit do nich jen elektrovýzbroj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M64i78c25h26a16l 91K88o26l61á19ř 9450311380

Mě fascinuje ta stať o kondenzátorech. Co za kondenzátory má trolejbus k dispozici, že dokáže do nich ukládat dostatek energie při jízdě z kopce, aby mu to pomohlo při jízdě do kopce? Jo takhle kdyby tam byly akumulátory nebo rekuperační jednotka napojená na troleje, to bych chápal... ale kondenzátory??

+2/−1
22.10.2015 21:32

M62a70r96t75i90n 15K55u54ř63í65t36k81a 6627216658405

Ten kondenzátor, přesněji superkondenzátor byl původně zamýšlen za účelem, aby trolejbus (nebo tramvaj) dokázal po výpadku napájení ujet aspoň kousek, protože k výpadkům dochází většinou na těch nejblbějších místech, např. uprostřed křižovatky.

+1/0
22.10.2015 21:47
Foto

A13n15t90o13n49í20n 97L19o21m 8762834409835

Přijde mi, že autor článku nějak splácal víc informací dohromady. Na střeše bych čekal filtrační kondenzátory jako součást trakčního měniče v meziobvodu. Ty slouží "pouze" k vyhlazení napětí pro střídač. Pokud se počítá s pojezdem bez trakčního vedení tak se energie čerpá z trakční baterie (k tomuto účelu vhodně navržené - dostatečná kapacita). Supercapy na vozidlech zatím nedávají moc smysl. Používají se občas na zmodernizovaných rozvodnách pro zlepšení poměrů rekuperace nebo k dorovnávání proudových špiček. Jinak "rekuperační jednotka" není nic jiného než tranzistor řízený tak, aby proud ze střídače (vyrobený trakčním motorem v generátorickém režimu) tekl buď přímo (přes rekuperační odporník) do troleje (jeli v trakčním vedení odběr) nebo se energie maří v brzdném odporníku.

0/0
23.11.2015 14:53

M46a75r50t35i86n 15Z77l54a27t24u67š27k17a 8947254150851

Smutné.

Trolejbusy měly úplně jinou karoserii (tuhost) než autobusy. Není se čemu divit, že se to po pár desítkách tisíc kilometrů celé sype, praskají tomu rámy, nápravy,...

+3/0
22.10.2015 17:47

J77i74ř44í 51K12o26c94u56r50e13k 6985764105468

Pár desítek tisíc ten trolejbus najezdí za rok. Že by to odcházelo po roce?

+2/0
22.10.2015 17:58

M55a26r50t34i27n 37Z26l68a97t18u80š24k64a 8367794400161

Zkuste se zeptat třeba v Brně, jak často stoji trolejbusy 25Tr.

http://www.bmhd.cz/evidence-dpmb/vozp.php?ntyp=25Tr&dopravce=DPMB

+3/0
22.10.2015 18:11

M43a64r37t67i80n 30K34y83p61r 2872505374584

Tak nevím, jestli jste chtěl tímto odkazem své tvrzení vyvrátit nebo potvrdit. Ano, zhruba u poloviny vozidel došlo po pěti až šesti letech provozu k prasknutí zadní nápravy. Nejsem si jistý, jestli trolejbus za pět let v pravidelném provozu najezdí pár desítek tisíc kilometrů.

+1/0
22.10.2015 18:23

M26a59r45t91i40n 88Z34l54a70t40u79š24k43a 8447734310651

Ano, po pěti až šesti letech. Ale už poněkolikáté.

21Tr a 22Tr jezdí bez problémů už cca 15 let.

0/0
22.10.2015 18:29

M50a21r36t71i86n 34K17u29ř62í85t61k10a 6717656848885

Ano, navíc Brno pomalu skupuje ojeté 21Tr z ostatních měst a po generálce ve vlastních dílnách jsou v lepším stavu, než když vyjely z Ostrova.

+1/0
22.10.2015 21:50

R82o73m46a49n 42P69o39l29á79č71e76k 5126609615

I kdyby byl denní proběh byl jenom 100 km( což bude určitě víc, tůrak i 300km) a vezmeme 250 pracovních dní, tak to máme 25 000 km rok...

+1/0
22.10.2015 18:36
Foto

A66n48t31o61n25í84n 52L69o42m 8852974529965

1rok je cca 60tis km (z praxe)

0/0
23.11.2015 14:22

M28a94r35t90i68n 12K22y82p81r 2172825434884

Kde se tak děje? A trolejbusy neměly vyšší tuhost karoserie než autobusy. Měly mohutnější rámy a nápravy, což bylo dáno těžkou klasickou výzbrojí (stejnosměrné elektromotory + odporová regulace). Současná elektrická výzbroj, tedy asynchronní elektromotory a elektronická regulace váží zlomek klasické výzbroje a není příliš těžší než spalovací motor s převodovkou Např autobus Solaris Urbino váží 12,7 tun a z něj vycházející Škoda 28Tr 13,7 tuny. Nevím, jestli je nutné tento hmotnostní rozdíl řešit nějakou výrazně tužší konstrukcí vozidla. Naopak použití stejných prvků s autobusy může vést u rozumného provozovatele k jistému sjednocení parku vozidel a tím i snížení nákladů na údržbu díky unifikaci.

+1/0
22.10.2015 18:09

M94a50r28t27i91n 30Z30l19a87t43u14š46k73a 8267854700891

Jenže elektromotor má trošku jiný rozjezd než spalovací motor.

Dřív měly kloubové trolejbusy běžně hnané dvě nápravy. Dnes většinou pouze jednu. A třeba v kopcovitém Brně se to pořád sype.

+2/0
22.10.2015 18:20

J63i41ř58í 35E50r33b38e52n 1583204396407

V ještě kopcovitějším Ústí nad Labem byly dvoumotorové 15Tr a 22Tr asi nejvhodnějšími vozidly MHD.

0/0
23.10.2015 23:20

M56a59r87t56i77n 20K35u83ř71í94t44k21a 6487916548115

Na to se přijde po až pár letech, kdy ty nové trolejbusy začnou předčasně odcházet.

0/0
22.10.2015 21:52

Š61t25e53f12a53n 50D59i33c55k41o 9264405912436

Od roku 2002 používá plzeňská Škoda Electric moderní způsob výroby, kdy karoserie, respektive celé základní vozidlo, kupujeme od výrobců autobusů. 8-o

Tak ja si vlastne  moderne vyrábam chleba z máslom. 

Kúpim chleba a natriem ho z máslom. ;-D

+3/−2
22.10.2015 17:43

M32a72r37t89i88n 83K20y82p89r 2502885494554

No a? Pokud ten chleba s máslem budete po kompletaci prodávat dráž než vás stál chleba a máslo, kde je problém? Jak moc se to liší od situace, kdy automobilka nakupuje plechy? Neměla by mít ještě vlastní válcovnu? A co ocelárnu? A černouhelný a železnorudný důl?

+4/0
22.10.2015 17:50

Š60t15e59f98a49n 69D71i96c71k16o 9484215162216

čo je na to MODERNÉ si dačo kúpiť ???

0/−2
22.10.2015 19:38

J37i96ř59í 92K90o77c51u69r25e59k 6195364875538

Tak to už máte k moderní výrobě trolejbusů kousek. Stačí naučit se na chleba s máslem dávat salám, vejce, sýr, salát, kolečko rajčete a máte obložený chlebíček. Ty už se dají prodávat.

+6/0
22.10.2015 18:08

J79i59n73d94ř18i84c20h 67Š84k75o25p38e74k 4245791120215

no pokud aspoň tu elektriku sami vyrábějí, tak dejme tomu.

Ale jestli i vnitřky  nakupují a jen to skládají dohromady, tak to není nic moc budoucnost tehdejšího podniku

0/−1
22.10.2015 16:47

B39r79o57n31i39s20l89a24v 53G47a75b93r90y24š 6735544430

I když je skelet odjinud, ještě pořád trolejbusy nesou značku Škoda. :-) Jsem rád, že máme ve světě takovou stopu.

+5/0
22.10.2015 17:22

J31i57n35d45ř10i75c41h 79Š74k29o82p10e62k 4975321490645

ale jestli kupují i elektro, tak je to cizí skládačka s logem Škodovky.

Byl by to stejně český výrobek, jako skládačka Tatra pro armádu

0/−1
22.10.2015 17:30

T27o22m24á97š 46M37o25r69a71v84č43í35k 3157106943545

V cizině je taky spousta českých skládaček s cizím logem a jsou na své výrobky pyšní:)

0/0
22.10.2015 17:39

J74i60n81d79ř71i74c61h 45Š17k41o73p61e98k 4835751890605

ale to, že se na celosvětovou skládačku dá logo české firmy, z toho ještě nedělá ve skutečnosti český výrobek

0/−1
22.10.2015 17:58

P64a18v72l58a 87H56r96a53d65i37l10o78v43a 3677861181474

A ? Kde je problem?

+1/0
22.10.2015 21:03

B63r23o56n58i14s61l13a50v 48G57a80b28r25y16š 6565434560

To už se musíte poptat jinde.

Sběrače by měly být taky české, od Lekovu.

0/0
22.10.2015 18:05

H70a41n17u46š 37H95o67r33á23k 9701104426653

Elektro - no trazistory skodovka nevyrabi... ale jo, lze rict ze to skodovka vyrabi sama.

0/0
22.10.2015 18:36
Foto

P25a80v79e67l 68M42a26r18e47š 8405510517295

Umění je právě v tom jak to poskládat a především kam to výhodně prodat.

Vyrobit, vyrobit umí každej blbec...

+1/0
28.10.2015 10:09

T10o84m41á24š 38M78o11r11a94v91č66í83k 3557866253865

Tak když se to nevyplatí, tak se to nevyplatí. Ten podnik tu není o tom, aby se vám zalíbil, ale aby fungoval i po finanční stránce. Z toho pak může zaplatit zaměstnancům jejich mzdy.

+2/0
22.10.2015 17:38

P52e64t19r 96M16a61r28š40á73l42e14k 9765692404229

No já jsem taky smutnil, že zrušili fabriku v Ostrově n. O, kde se stavěly celé trolejbusy, včetně karoserií. Ale pravda je, že takhle jsou flexibilnější, nabízejí trolejbusy na základě několika typů autobusových kastlí od několika výrobců. Navíc řada dopravních podniků vyžaduje unifikaci trolejbusů a autobusů a právě tohle je příležitost pro Škodu.

+3/0
22.10.2015 17:41

B53r69o22n22i45s96l83a56v 76G56a94b19r29y61š 6365934100

Osobně si myslím, že nemělo smysl ji rušit. Prostě by se ty skelety dovážely tam a rovnou by je odzkoušeli na testovací trati do Jáchymova.

V každém případě je škoda, že to tam uzavřeli.

0/0
22.10.2015 18:07

J22i41ř77í 10E38r97b58e87n 1713954276547

Jestli se nemýlím, tak ostrovská Škoda fungovala desítky let ve starých továrních prostorech nějaké bývalé textilky bez jakýchkoliv důkladnějších stavebních investic, maximálně se tam přesunulo/dokoupilo pár strojů. Takže to v roce 2000 už byla prakticky vybydlená zóna...

Což nic nemění na tom, že tamní výroba byla zlikvidována dost podrazácky: nejprve Škoda tvrdila, že nejsou zakázky na trolejbusy a že pro těch pár kusů za rok se nevyplatí držet sólo závod, že to přenesou k sobě do Plzně. A sotva se tak stalo, najednou se začali chlubit zakázkami na desítky a stovky trolejbusů ročně...

+1/0
23.10.2015 23:24

M32a34r54t98i82n 47K31y28p92r 2252735214864

Soběstačnost ve všem ať to stojí co to stojí je blbost. Dejme tomu, že Škodovka začne na trolejbusy dělat vlastní kastle, jenže při malosériovosti produkce (trolejbusů se nikdy nebude dělat tolik co autobusů) bude dražší než výrobce, který si koupí karosérie od velkosériového výrobce autobusů. A pak bude po budoucnosti velmi rychle.

+2/0
22.10.2015 17:46

J19i68n18d13ř39i67c77h 25Š59k54o44p84e22k 4695321890925

na druhou maximální spoléhání na subdodavatele je cesta do pekel.

Viz soupravy Siemens a jejich kvalita skříní

0/−1
22.10.2015 17:59

P51e80t20r 44M88a46r36š10á25l31e68k 9255842624869

Jenomže Škoda používá kastle od několika výrobců.

+1/0
22.10.2015 18:06

J24i25n37d35ř96i77c53h 45Š44k86o44p17e72k 4815311100595

to siemens bude mít pravděpodobně taky.

Ale on sice řekl, že za to může subdodavatel, ale to investora nezajímá, jemu jde o celek a i problémy subdodavatelů škodí samotnému výrobci

0/−1
22.10.2015 18:08
Foto

P76a40v21e34l 54M93a52r79e76š 8425880347795

Tak změni subdodavatele.Autobusových výrobců je ve světě dost a změna bude otázka max měsíce

+1/0
28.10.2015 10:12

J25i66ř10í 77K49o86c11u89r43e74k 6505984205448

Vlastnní sedačky... vlastní výrobu plechů, vlastní drátovnu, vlastní slévárnu, vlastní výrobu barev... neměli by mít vlastní důl na železnou rudu, aby ji nemuseli kupovat?

Jo je to skládačka, dokonce i ty procesory a operační systém pro informační tabule si nechávají posílat.

Vždyť i váš notebok je skládačka od několika firem. CPU, RAM, mainboard, disk, baterie, wifi modul - pokaždé jiný výrobce. A pochybuju že HP (Acer, Lenovo, Mac) má vlastní slévárnu a válcovnu, ve které si vyrábějí kovové šroubky.

+2/0
22.10.2015 18:04

J52i82n30d48ř88i78c90h 15Š47k29o41p46e75k 4505331170445

;-D jasně.

Ale co stane se, nepochopils ;-D

0/−1
22.10.2015 18:06

P77e93t44r 76L98u63k89á61š 7829210791841

R^

+1/0
22.10.2015 16:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.