Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak se v Plzni vyrábí trolejbusy: skříně, klacky a bludiště kabelů

Trolejbusy z plzeňské Škody Electric brázdí ulicemi Bratislavy, Sofie, Říma, Rigy a mnoha dalších měst. V rozlehlém závodě v západočeské metropoli přesto nenajdete drahé frézovací stroje, lakovnu ani svařovnu. Ještě před třinácti lety Škoda vyráběla celé vozy. Dnes je výhodnější koupit prázdné schránky od autobusových firem a zajistit do nich jen elektrovýzbroj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M53i78c17h18a30l 77K12o42l10á46ř 9200691560

Mě fascinuje ta stať o kondenzátorech. Co za kondenzátory má trolejbus k dispozici, že dokáže do nich ukládat dostatek energie při jízdě z kopce, aby mu to pomohlo při jízdě do kopce? Jo takhle kdyby tam byly akumulátory nebo rekuperační jednotka napojená na troleje, to bych chápal... ale kondenzátory??

+2/−1
22.10.2015 21:32

M68a57r90t40i14n 46K40u44ř16í15t39k46a 6687606758135

Ten kondenzátor, přesněji superkondenzátor byl původně zamýšlen za účelem, aby trolejbus (nebo tramvaj) dokázal po výpadku napájení ujet aspoň kousek, protože k výpadkům dochází většinou na těch nejblbějších místech, např. uprostřed křižovatky.

+1/0
22.10.2015 21:47
Foto

A57n66t70o27n74í41n 72L29o61m 8182754759175

Přijde mi, že autor článku nějak splácal víc informací dohromady. Na střeše bych čekal filtrační kondenzátory jako součást trakčního měniče v meziobvodu. Ty slouží "pouze" k vyhlazení napětí pro střídač. Pokud se počítá s pojezdem bez trakčního vedení tak se energie čerpá z trakční baterie (k tomuto účelu vhodně navržené - dostatečná kapacita). Supercapy na vozidlech zatím nedávají moc smysl. Používají se občas na zmodernizovaných rozvodnách pro zlepšení poměrů rekuperace nebo k dorovnávání proudových špiček. Jinak "rekuperační jednotka" není nic jiného než tranzistor řízený tak, aby proud ze střídače (vyrobený trakčním motorem v generátorickém režimu) tekl buď přímo (přes rekuperační odporník) do troleje (jeli v trakčním vedení odběr) nebo se energie maří v brzdném odporníku.

0/0
23.11.2015 14:53

M86a52r74t64i89n 14Z74l75a15t29u60š40k90a 8837284400151

Smutné.

Trolejbusy měly úplně jinou karoserii (tuhost) než autobusy. Není se čemu divit, že se to po pár desítkách tisíc kilometrů celé sype, praskají tomu rámy, nápravy,...

+3/0
22.10.2015 17:47

J72i21ř40í 24K35o15c47u49r93e60k 6815244325278

Pár desítek tisíc ten trolejbus najezdí za rok. Že by to odcházelo po roce?

+2/0
22.10.2015 17:58

M92a65r79t26i10n 63Z70l62a40t25u71š65k81a 8527854690681

Zkuste se zeptat třeba v Brně, jak často stoji trolejbusy 25Tr.

http://www.bmhd.cz/evidence-dpmb/vozp.php?ntyp=25Tr&dopravce=DPMB

+3/0
22.10.2015 18:11

M61a87r46t82i70n 38K66y91p91r 2912495664864

Tak nevím, jestli jste chtěl tímto odkazem své tvrzení vyvrátit nebo potvrdit. Ano, zhruba u poloviny vozidel došlo po pěti až šesti letech provozu k prasknutí zadní nápravy. Nejsem si jistý, jestli trolejbus za pět let v pravidelném provozu najezdí pár desítek tisíc kilometrů.

+1/0
22.10.2015 18:23

M80a20r35t13i59n 76Z29l30a86t25u42š16k38a 8877384640461

Ano, po pěti až šesti letech. Ale už poněkolikáté.

21Tr a 22Tr jezdí bez problémů už cca 15 let.

0/0
22.10.2015 18:29

M84a61r57t76i21n 85K64u35ř11í72t40k58a 6237816598375

Ano, navíc Brno pomalu skupuje ojeté 21Tr z ostatních měst a po generálce ve vlastních dílnách jsou v lepším stavu, než když vyjely z Ostrova.

+1/0
22.10.2015 21:50

R37o64m94a45n 60P64o69l36á61č32e10k 5176289335

I kdyby byl denní proběh byl jenom 100 km( což bude určitě víc, tůrak i 300km) a vezmeme 250 pracovních dní, tak to máme 25 000 km rok...

+1/0
22.10.2015 18:36
Foto

A52n15t43o25n80í62n 12L61o79m 8472934549465

1rok je cca 60tis km (z praxe)

0/0
23.11.2015 14:22

M93a69r91t58i59n 47K70y76p32r 2672375834624

Kde se tak děje? A trolejbusy neměly vyšší tuhost karoserie než autobusy. Měly mohutnější rámy a nápravy, což bylo dáno těžkou klasickou výzbrojí (stejnosměrné elektromotory + odporová regulace). Současná elektrická výzbroj, tedy asynchronní elektromotory a elektronická regulace váží zlomek klasické výzbroje a není příliš těžší než spalovací motor s převodovkou Např autobus Solaris Urbino váží 12,7 tun a z něj vycházející Škoda 28Tr 13,7 tuny. Nevím, jestli je nutné tento hmotnostní rozdíl řešit nějakou výrazně tužší konstrukcí vozidla. Naopak použití stejných prvků s autobusy může vést u rozumného provozovatele k jistému sjednocení parku vozidel a tím i snížení nákladů na údržbu díky unifikaci.

+1/0
22.10.2015 18:09

M60a49r58t86i43n 59Z90l84a90t77u56š60k12a 8227434820281

Jenže elektromotor má trošku jiný rozjezd než spalovací motor.

Dřív měly kloubové trolejbusy běžně hnané dvě nápravy. Dnes většinou pouze jednu. A třeba v kopcovitém Brně se to pořád sype.

+2/0
22.10.2015 18:20

J10i75ř68í 15E20r88b90e54n 1763494896497

V ještě kopcovitějším Ústí nad Labem byly dvoumotorové 15Tr a 22Tr asi nejvhodnějšími vozidly MHD.

0/0
23.10.2015 23:20

M88a53r92t65i93n 28K52u70ř93í55t26k97a 6847916568585

Na to se přijde po až pár letech, kdy ty nové trolejbusy začnou předčasně odcházet.

0/0
22.10.2015 21:52

Š75t40e46f93a18n 26D57i48c92k17o 9834105682476

Od roku 2002 používá plzeňská Škoda Electric moderní způsob výroby, kdy karoserie, respektive celé základní vozidlo, kupujeme od výrobců autobusů. 8-o

Tak ja si vlastne  moderne vyrábam chleba z máslom. 

Kúpim chleba a natriem ho z máslom. ;-D

+3/−2
22.10.2015 17:43

M53a15r96t28i96n 58K13y89p17r 2662265844434

No a? Pokud ten chleba s máslem budete po kompletaci prodávat dráž než vás stál chleba a máslo, kde je problém? Jak moc se to liší od situace, kdy automobilka nakupuje plechy? Neměla by mít ještě vlastní válcovnu? A co ocelárnu? A černouhelný a železnorudný důl?

+4/0
22.10.2015 17:50

Š18t29e19f39a78n 51D96i45c59k90o 9504555812686

čo je na to MODERNÉ si dačo kúpiť ???

0/−2
22.10.2015 19:38

J92i96ř55í 74K46o72c75u57r67e93k 6935834885428

Tak to už máte k moderní výrobě trolejbusů kousek. Stačí naučit se na chleba s máslem dávat salám, vejce, sýr, salát, kolečko rajčete a máte obložený chlebíček. Ty už se dají prodávat.

+6/0
22.10.2015 18:08

J90i95n38d73ř98i86c77h 96Š95k71o34p18e27k 4905711450145

no pokud aspoň tu elektriku sami vyrábějí, tak dejme tomu.

Ale jestli i vnitřky  nakupují a jen to skládají dohromady, tak to není nic moc budoucnost tehdejšího podniku

0/−1
22.10.2015 16:47
Foto

B31r50o82n66i27s41l19a58v 89G49a33b40r75y47š 2812229321

I když je skelet odjinud, ještě pořád trolejbusy nesou značku Škoda. :-) Jsem rád, že máme ve světě takovou stopu.

+5/0
22.10.2015 17:22

J45i71n22d52ř58i19c44h 83Š78k64o12p11e68k 4545161830375

ale jestli kupují i elektro, tak je to cizí skládačka s logem Škodovky.

Byl by to stejně český výrobek, jako skládačka Tatra pro armádu

0/−1
22.10.2015 17:30

T52o79m83á10š 56M14o43r32a48v95č83í73k 3357616953735

V cizině je taky spousta českých skládaček s cizím logem a jsou na své výrobky pyšní:)

0/0
22.10.2015 17:39

J41i61n10d29ř51i85c79h 64Š57k86o12p73e62k 4725801590915

ale to, že se na celosvětovou skládačku dá logo české firmy, z toho ještě nedělá ve skutečnosti český výrobek

0/−1
22.10.2015 17:58

P47a35v18l87a 23H33r26a68d84i83l81o87v15a 3327501101484

A ? Kde je problem?

+1/0
22.10.2015 21:03
Foto

B63r39o63n19i83s81l70a89v 53G25a81b82r10y50š 2842149811

To už se musíte poptat jinde.

Sběrače by měly být taky české, od Lekovu.

0/0
22.10.2015 18:05

H31a55n91u98š 71H52o18r98á74k 9711814166653

Elektro - no trazistory skodovka nevyrabi... ale jo, lze rict ze to skodovka vyrabi sama.

0/0
22.10.2015 18:36

P65a72v17e19l 80M94a48r56e39š 8185100567115

Umění je právě v tom jak to poskládat a především kam to výhodně prodat.

Vyrobit, vyrobit umí každej blbec...

+1/0
28.10.2015 10:09

T29o90m80á39š 17M33o22r56a15v74č33í46k 3887666813125

Tak když se to nevyplatí, tak se to nevyplatí. Ten podnik tu není o tom, aby se vám zalíbil, ale aby fungoval i po finanční stránce. Z toho pak může zaplatit zaměstnancům jejich mzdy.

+2/0
22.10.2015 17:38

P27e26t96r 81M44a43r86š44á52l20e75k 9135352304359

No já jsem taky smutnil, že zrušili fabriku v Ostrově n. O, kde se stavěly celé trolejbusy, včetně karoserií. Ale pravda je, že takhle jsou flexibilnější, nabízejí trolejbusy na základě několika typů autobusových kastlí od několika výrobců. Navíc řada dopravních podniků vyžaduje unifikaci trolejbusů a autobusů a právě tohle je příležitost pro Škodu.

+3/0
22.10.2015 17:41
Foto

B11r28o42n45i84s85l27a66v 16G82a29b76r16y35š 2172639781

Osobně si myslím, že nemělo smysl ji rušit. Prostě by se ty skelety dovážely tam a rovnou by je odzkoušeli na testovací trati do Jáchymova.

V každém případě je škoda, že to tam uzavřeli.

0/0
22.10.2015 18:07

J50i73ř94í 74E23r22b57e19n 1243764146867

Jestli se nemýlím, tak ostrovská Škoda fungovala desítky let ve starých továrních prostorech nějaké bývalé textilky bez jakýchkoliv důkladnějších stavebních investic, maximálně se tam přesunulo/dokoupilo pár strojů. Takže to v roce 2000 už byla prakticky vybydlená zóna...

Což nic nemění na tom, že tamní výroba byla zlikvidována dost podrazácky: nejprve Škoda tvrdila, že nejsou zakázky na trolejbusy a že pro těch pár kusů za rok se nevyplatí držet sólo závod, že to přenesou k sobě do Plzně. A sotva se tak stalo, najednou se začali chlubit zakázkami na desítky a stovky trolejbusů ročně...

+1/0
23.10.2015 23:24

M97a20r38t72i38n 48K59y70p10r 2742285974494

Soběstačnost ve všem ať to stojí co to stojí je blbost. Dejme tomu, že Škodovka začne na trolejbusy dělat vlastní kastle, jenže při malosériovosti produkce (trolejbusů se nikdy nebude dělat tolik co autobusů) bude dražší než výrobce, který si koupí karosérie od velkosériového výrobce autobusů. A pak bude po budoucnosti velmi rychle.

+2/0
22.10.2015 17:46

J90i56n37d78ř18i92c78h 24Š11k89o22p71e26k 4865501370585

na druhou maximální spoléhání na subdodavatele je cesta do pekel.

Viz soupravy Siemens a jejich kvalita skříní

0/−1
22.10.2015 17:59

P85e75t88r 92M77a44r68š15á15l60e87k 9645382594279

Jenomže Škoda používá kastle od několika výrobců.

+1/0
22.10.2015 18:06

J67i94n14d29ř78i93c22h 86Š90k24o80p33e86k 4455791610835

to siemens bude mít pravděpodobně taky.

Ale on sice řekl, že za to může subdodavatel, ale to investora nezajímá, jemu jde o celek a i problémy subdodavatelů škodí samotnému výrobci

0/−1
22.10.2015 18:08

P81a17v96e82l 38M43a84r94e48š 8245780427615

Tak změni subdodavatele.Autobusových výrobců je ve světě dost a změna bude otázka max měsíce

+1/0
28.10.2015 10:12

J56i16ř84í 92K92o32c73u63r45e43k 6155514115578

Vlastnní sedačky... vlastní výrobu plechů, vlastní drátovnu, vlastní slévárnu, vlastní výrobu barev... neměli by mít vlastní důl na železnou rudu, aby ji nemuseli kupovat?

Jo je to skládačka, dokonce i ty procesory a operační systém pro informační tabule si nechávají posílat.

Vždyť i váš notebok je skládačka od několika firem. CPU, RAM, mainboard, disk, baterie, wifi modul - pokaždé jiný výrobce. A pochybuju že HP (Acer, Lenovo, Mac) má vlastní slévárnu a válcovnu, ve které si vyrábějí kovové šroubky.

+2/0
22.10.2015 18:04

J96i82n84d33ř97i63c14h 36Š94k74o31p28e80k 4345851270465

;-D jasně.

Ale co stane se, nepochopils ;-D

0/−1
22.10.2015 18:06

P15e11t97r 31L58u58k33á98š 7459550411791

R^

+1/0
22.10.2015 16:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.