Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak se v Plzni vyrábí trolejbusy: skříně, klacky a bludiště kabelů

Trolejbusy z plzeňské Škody Electric brázdí ulicemi Bratislavy, Sofie, Říma, Rigy a mnoha dalších měst. V rozlehlém závodě v západočeské metropoli přesto nenajdete drahé frézovací stroje, lakovnu ani svařovnu. Ještě před třinácti lety Škoda vyráběla celé vozy. Dnes je výhodnější koupit prázdné schránky od autobusových firem a zajistit do nich jen elektrovýzbroj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M42i29c67h62a69l 72K95o42l17á87ř 9350551420

Mě fascinuje ta stať o kondenzátorech. Co za kondenzátory má trolejbus k dispozici, že dokáže do nich ukládat dostatek energie při jízdě z kopce, aby mu to pomohlo při jízdě do kopce? Jo takhle kdyby tam byly akumulátory nebo rekuperační jednotka napojená na troleje, to bych chápal... ale kondenzátory??

+2/−1
22.10.2015 21:32

M82a95r24t40i57n 51K25u17ř47í48t58k85a 6267706968575

Ten kondenzátor, přesněji superkondenzátor byl původně zamýšlen za účelem, aby trolejbus (nebo tramvaj) dokázal po výpadku napájení ujet aspoň kousek, protože k výpadkům dochází většinou na těch nejblbějších místech, např. uprostřed křižovatky.

+1/0
22.10.2015 21:47
Foto

A81n63t79o45n62í51n 39L64o27m 8762164129325

Přijde mi, že autor článku nějak splácal víc informací dohromady. Na střeše bych čekal filtrační kondenzátory jako součást trakčního měniče v meziobvodu. Ty slouží "pouze" k vyhlazení napětí pro střídač. Pokud se počítá s pojezdem bez trakčního vedení tak se energie čerpá z trakční baterie (k tomuto účelu vhodně navržené - dostatečná kapacita). Supercapy na vozidlech zatím nedávají moc smysl. Používají se občas na zmodernizovaných rozvodnách pro zlepšení poměrů rekuperace nebo k dorovnávání proudových špiček. Jinak "rekuperační jednotka" není nic jiného než tranzistor řízený tak, aby proud ze střídače (vyrobený trakčním motorem v generátorickém režimu) tekl buď přímo (přes rekuperační odporník) do troleje (jeli v trakčním vedení odběr) nebo se energie maří v brzdném odporníku.

0/0
23.11.2015 14:53

M91a79r14t62i62n 65Z47l64a57t94u12š64k58a 8947804190761

Smutné.

Trolejbusy měly úplně jinou karoserii (tuhost) než autobusy. Není se čemu divit, že se to po pár desítkách tisíc kilometrů celé sype, praskají tomu rámy, nápravy,...

+3/0
22.10.2015 17:47

J52i12ř97í 83K34o33c54u20r78e40k 6665584235798

Pár desítek tisíc ten trolejbus najezdí za rok. Že by to odcházelo po roce?

+2/0
22.10.2015 17:58

M44a23r84t55i68n 54Z32l63a15t59u92š33k68a 8777794140561

Zkuste se zeptat třeba v Brně, jak často stoji trolejbusy 25Tr.

http://www.bmhd.cz/evidence-dpmb/vozp.php?ntyp=25Tr&dopravce=DPMB

+3/0
22.10.2015 18:11

M58a55r49t33i14n 13K47y67p55r 2582515824344

Tak nevím, jestli jste chtěl tímto odkazem své tvrzení vyvrátit nebo potvrdit. Ano, zhruba u poloviny vozidel došlo po pěti až šesti letech provozu k prasknutí zadní nápravy. Nejsem si jistý, jestli trolejbus za pět let v pravidelném provozu najezdí pár desítek tisíc kilometrů.

+1/0
22.10.2015 18:23

M79a16r44t24i66n 50Z73l48a22t63u53š88k96a 8487904100641

Ano, po pěti až šesti letech. Ale už poněkolikáté.

21Tr a 22Tr jezdí bez problémů už cca 15 let.

0/0
22.10.2015 18:29

M76a39r74t83i18n 12K72u55ř40í20t46k86a 6227956808805

Ano, navíc Brno pomalu skupuje ojeté 21Tr z ostatních měst a po generálce ve vlastních dílnách jsou v lepším stavu, než když vyjely z Ostrova.

+1/0
22.10.2015 21:50

R79o78m85a88n 53P21o39l39á17č46e91k 5946449165

I kdyby byl denní proběh byl jenom 100 km( což bude určitě víc, tůrak i 300km) a vezmeme 250 pracovních dní, tak to máme 25 000 km rok...

+1/0
22.10.2015 18:36
Foto

A63n56t66o89n80í21n 18L50o71m 8132704679365

1rok je cca 60tis km (z praxe)

0/0
23.11.2015 14:22

M39a37r60t98i66n 72K17y26p69r 2142215214654

Kde se tak děje? A trolejbusy neměly vyšší tuhost karoserie než autobusy. Měly mohutnější rámy a nápravy, což bylo dáno těžkou klasickou výzbrojí (stejnosměrné elektromotory + odporová regulace). Současná elektrická výzbroj, tedy asynchronní elektromotory a elektronická regulace váží zlomek klasické výzbroje a není příliš těžší než spalovací motor s převodovkou Např autobus Solaris Urbino váží 12,7 tun a z něj vycházející Škoda 28Tr 13,7 tuny. Nevím, jestli je nutné tento hmotnostní rozdíl řešit nějakou výrazně tužší konstrukcí vozidla. Naopak použití stejných prvků s autobusy může vést u rozumného provozovatele k jistému sjednocení parku vozidel a tím i snížení nákladů na údržbu díky unifikaci.

+1/0
22.10.2015 18:09

M10a44r75t71i20n 77Z20l33a56t89u30š31k24a 8687724390161

Jenže elektromotor má trošku jiný rozjezd než spalovací motor.

Dřív měly kloubové trolejbusy běžně hnané dvě nápravy. Dnes většinou pouze jednu. A třeba v kopcovitém Brně se to pořád sype.

+2/0
22.10.2015 18:20

J82i27ř84í 83E98r12b55e46n 1343324376897

V ještě kopcovitějším Ústí nad Labem byly dvoumotorové 15Tr a 22Tr asi nejvhodnějšími vozidly MHD.

0/0
23.10.2015 23:20

M92a51r55t78i25n 20K72u73ř10í91t92k57a 6127826478405

Na to se přijde po až pár letech, kdy ty nové trolejbusy začnou předčasně odcházet.

0/0
22.10.2015 21:52

Š76t52e14f44a86n 62D31i92c36k80o 9114415292346

Od roku 2002 používá plzeňská Škoda Electric moderní způsob výroby, kdy karoserie, respektive celé základní vozidlo, kupujeme od výrobců autobusů. 8-o

Tak ja si vlastne  moderne vyrábam chleba z máslom. 

Kúpim chleba a natriem ho z máslom. ;-D

+3/−2
22.10.2015 17:43

M85a54r82t43i62n 47K74y52p98r 2572985644164

No a? Pokud ten chleba s máslem budete po kompletaci prodávat dráž než vás stál chleba a máslo, kde je problém? Jak moc se to liší od situace, kdy automobilka nakupuje plechy? Neměla by mít ještě vlastní válcovnu? A co ocelárnu? A černouhelný a železnorudný důl?

+4/0
22.10.2015 17:50

Š90t34e37f81a25n 64D25i68c81k27o 9914125402306

čo je na to MODERNÉ si dačo kúpiť ???

0/−2
22.10.2015 19:38

J62i52ř44í 19K40o54c74u16r47e73k 6685294985658

Tak to už máte k moderní výrobě trolejbusů kousek. Stačí naučit se na chleba s máslem dávat salám, vejce, sýr, salát, kolečko rajčete a máte obložený chlebíček. Ty už se dají prodávat.

+6/0
22.10.2015 18:08

J34i53n55d45ř31i56c39h 67Š97k98o84p76e14k 4645131370905

no pokud aspoň tu elektriku sami vyrábějí, tak dejme tomu.

Ale jestli i vnitřky  nakupují a jen to skládají dohromady, tak to není nic moc budoucnost tehdejšího podniku

0/−1
22.10.2015 16:47
Foto

B40r32o27n21i98s63l48a67v 20G40a83b85r63y22š 2942659581

I když je skelet odjinud, ještě pořád trolejbusy nesou značku Škoda. :-) Jsem rád, že máme ve světě takovou stopu.

+5/0
22.10.2015 17:22

J43i38n71d56ř79i82c89h 93Š53k45o33p63e49k 4195121200815

ale jestli kupují i elektro, tak je to cizí skládačka s logem Škodovky.

Byl by to stejně český výrobek, jako skládačka Tatra pro armádu

0/−1
22.10.2015 17:30

T37o96m81á53š 35M88o16r76a21v25č55í81k 3447856883215

V cizině je taky spousta českých skládaček s cizím logem a jsou na své výrobky pyšní:)

0/0
22.10.2015 17:39

J54i31n74d64ř44i59c48h 36Š27k55o28p25e14k 4695301800755

ale to, že se na celosvětovou skládačku dá logo české firmy, z toho ještě nedělá ve skutečnosti český výrobek

0/−1
22.10.2015 17:58

P80a83v97l82a 15H18r49a64d78i68l67o44v21a 3187581431514

A ? Kde je problem?

+1/0
22.10.2015 21:03
Foto

B93r87o37n54i47s77l57a54v 35G78a69b90r71y50š 2932739151

To už se musíte poptat jinde.

Sběrače by měly být taky české, od Lekovu.

0/0
22.10.2015 18:05

H63a11n90u37š 49H22o35r98á64k 9901804916153

Elektro - no trazistory skodovka nevyrabi... ale jo, lze rict ze to skodovka vyrabi sama.

0/0
22.10.2015 18:36
Foto

P46a69v81e62l 74M42a53r30e43š 8165490387785

Umění je právě v tom jak to poskládat a především kam to výhodně prodat.

Vyrobit, vyrobit umí každej blbec...

+1/0
28.10.2015 10:09

T38o78m73á17š 27M72o69r16a54v57č51í24k 3547746113545

Tak když se to nevyplatí, tak se to nevyplatí. Ten podnik tu není o tom, aby se vám zalíbil, ale aby fungoval i po finanční stránce. Z toho pak může zaplatit zaměstnancům jejich mzdy.

+2/0
22.10.2015 17:38

P81e86t76r 61M29a42r10š19á19l74e61k 9295842304939

No já jsem taky smutnil, že zrušili fabriku v Ostrově n. O, kde se stavěly celé trolejbusy, včetně karoserií. Ale pravda je, že takhle jsou flexibilnější, nabízejí trolejbusy na základě několika typů autobusových kastlí od několika výrobců. Navíc řada dopravních podniků vyžaduje unifikaci trolejbusů a autobusů a právě tohle je příležitost pro Škodu.

+3/0
22.10.2015 17:41
Foto

B50r97o70n83i55s35l57a72v 17G31a98b90r21y39š 2472309661

Osobně si myslím, že nemělo smysl ji rušit. Prostě by se ty skelety dovážely tam a rovnou by je odzkoušeli na testovací trati do Jáchymova.

V každém případě je škoda, že to tam uzavřeli.

0/0
22.10.2015 18:07

J51i74ř60í 29E72r76b58e95n 1783644966517

Jestli se nemýlím, tak ostrovská Škoda fungovala desítky let ve starých továrních prostorech nějaké bývalé textilky bez jakýchkoliv důkladnějších stavebních investic, maximálně se tam přesunulo/dokoupilo pár strojů. Takže to v roce 2000 už byla prakticky vybydlená zóna...

Což nic nemění na tom, že tamní výroba byla zlikvidována dost podrazácky: nejprve Škoda tvrdila, že nejsou zakázky na trolejbusy a že pro těch pár kusů za rok se nevyplatí držet sólo závod, že to přenesou k sobě do Plzně. A sotva se tak stalo, najednou se začali chlubit zakázkami na desítky a stovky trolejbusů ročně...

+1/0
23.10.2015 23:24

M20a50r30t34i62n 11K25y83p90r 2552295344234

Soběstačnost ve všem ať to stojí co to stojí je blbost. Dejme tomu, že Škodovka začne na trolejbusy dělat vlastní kastle, jenže při malosériovosti produkce (trolejbusů se nikdy nebude dělat tolik co autobusů) bude dražší než výrobce, který si koupí karosérie od velkosériového výrobce autobusů. A pak bude po budoucnosti velmi rychle.

+2/0
22.10.2015 17:46

J68i39n30d50ř87i78c70h 54Š94k76o19p68e74k 4765311210865

na druhou maximální spoléhání na subdodavatele je cesta do pekel.

Viz soupravy Siemens a jejich kvalita skříní

0/−1
22.10.2015 17:59

P76e70t59r 30M95a80r77š66á58l37e32k 9455742954559

Jenomže Škoda používá kastle od několika výrobců.

+1/0
22.10.2015 18:06

J36i15n13d46ř38i54c90h 84Š36k96o25p72e21k 4645871330935

to siemens bude mít pravděpodobně taky.

Ale on sice řekl, že za to může subdodavatel, ale to investora nezajímá, jemu jde o celek a i problémy subdodavatelů škodí samotnému výrobci

0/−1
22.10.2015 18:08
Foto

P72a13v77e58l 73M92a71r57e51š 8825380507475

Tak změni subdodavatele.Autobusových výrobců je ve světě dost a změna bude otázka max měsíce

+1/0
28.10.2015 10:12

J18i30ř80í 63K42o68c72u83r82e42k 6845844325338

Vlastnní sedačky... vlastní výrobu plechů, vlastní drátovnu, vlastní slévárnu, vlastní výrobu barev... neměli by mít vlastní důl na železnou rudu, aby ji nemuseli kupovat?

Jo je to skládačka, dokonce i ty procesory a operační systém pro informační tabule si nechávají posílat.

Vždyť i váš notebok je skládačka od několika firem. CPU, RAM, mainboard, disk, baterie, wifi modul - pokaždé jiný výrobce. A pochybuju že HP (Acer, Lenovo, Mac) má vlastní slévárnu a válcovnu, ve které si vyrábějí kovové šroubky.

+2/0
22.10.2015 18:04

J80i18n66d11ř70i14c38h 72Š70k27o96p61e22k 4415881850705

;-D jasně.

Ale co stane se, nepochopils ;-D

0/−1
22.10.2015 18:06

P61e43t87r 87L94u90k56á32š 7289590201881

R^

+1/0
22.10.2015 16:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.